Ik heb niet veel tijd maar het scheelt als je je een beetje thuis voelt in het programma(3ds max). Het werken met poly's is uiteindelijk niet moeilijk en als je naar mijn model kijkt zie je niet echt complexe objecten. Het is meer een verzameling van elementen die niet echt complex in elkaar zitten.
Bekendheid met poly modelen en weten wat mogelijk is met welke tools is wel een erg groot voordeel. Ik werk zelf met 3ds max vanaf versie 2.5(hoofdzakelijk modeling) en daardoor weet je wel wat mogelijk is en wat je moet gebruiken om bepaalde objecten te kunnen creeeren.
De meeeste tijd gaat zitten in het bedenken van het model, het maken daarna is niet zo moeilijk.
Ik modeleer puur op basis van poly en begin vaak met een eenvoudig plane. Soms ook een kubus met enkele vlakken. Vervolgens alleen maar extruden, bevel, inset etc.
(het gemaakt model in deze contest bestaat overigens ook uit veel bestaande objecten die ik attach aan een bestaand poly element)
Verder is een snelle workflow wel prettig. Ik heb in max mijn spatie balk ge-assigned om de viewports te toggelen(Maximize vieport). Standaard staat deze op lock maar dat gebruik ik nooit. Dat werkt voor mij erg prettig. Daarnaast maak ik dus veel gebruik van connect tools, alignment, de alt-Q combinatie om objecten te isoleren en vorig jaar kwam ik achter een functie waarvan ik niet op de hoogte was en nu heel veel gebruik.
Voorbeeld: maak een kubus en selecteer een edge -> ring, hiermee worden dus alle edges geselecteerd in die ring. Als je nu ctrt indrukt en tegelijkertijd de poly in de toolbox selecteert, dan worden dus de poly's tussen de edges geselecteerd. Dit is zoooo vreselijk handig en scheelt heel veel tijd. Dit effect kan je niet bereiken met het grow effect maar is mi noodzakelijk om snel te kunnen modelen.
[
Voor 38% gewijzigd door
Folkert op 24-11-2006 10:37
]