[WC] Het grote waterkoelings topic deel XX Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.410 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 23:54
PilatuS schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:02:
Geef wel even aan welke CPU en VGA. Een 8800GTX produceerd heel wat meer warmte dan een FX5200.

Veel weet ik niet van de Reserator maar CPU/VGA/NB en 2 HDD's is denk ik iets te veel warmte voor dat ding.
Het gaat om eeen E6300, Geforce 7300GS, WD Caviar SE16 250GB, WD Raptor 36GB ADFD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CPU/GPU/NB moet wel te doen zijn. De E6300 en 7300GS zijn niet van die super heethoofden.

Misschien is het qua warmte nog wel te doen om ook de HDD's er bij te pakken maar zoals Roamor aangeeft gaat het qua flow wel erg hard achteruit.

Persoonlijk vind ik de HDD's waterkoelen niet echt nodig. Een 80mm fan op 7 volt is voldoende om 2 schijven onder de 30 graden te houden. Er zijn ook nog genoeg manieren om de schijven stiller te krijgen. Ook zijn waterblokken voor HDD's erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
ff ter info:
de SLI-bridge van DFI lanparty UT NF4 SLI-D past niet meer als je een alphacool 7900 fullblock er op zet!!! 8)7 moet dus de bridge bij gaan veilen of n dunnere bridge vinden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31
Er zijn ook flexibele bridges, weet niet hoe de situatie is maar misschien is dat een uitkomst? Dat zijn degene die je vaak los in de winkel kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
The__Virus schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:46:
Er zijn ook flexibele bridges, weet niet hoe de situatie is maar misschien is dat een uitkomst? Dat zijn degene die je vaak los in de winkel kunt kopen.
t gaat niet om de bridge zelf, maar om de plastic connector op t einde... die is overal t zelfde... heb t nu opgelost overigens... heeeeeeel voorzichtig een hoekje er af schrapen met n mes.... connector nummer 2 is nu aan de beurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
2.2 meter en niet redden is imho niet echt reeel..
Das lang hoor!

En dan zou ik nog 10/8 pakken en een beetje 10/7 (ivm weerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
ixl85 schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:49:
Das lang hoor!

als je 2 rad's, 2 gpu's, cpu, nb en 2 pompen aan moet sluiten valt t wel mee hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
mhh... tja idd...
Waarom koop je dan niet gewoon 5 meter, kost geen drol... ben je meteen overal voorzien van 8x1 (en je kan meteen inkopen voor de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 21:00
ixl85 schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:49:
Das lang hoor!

Hey,

een vriend van mij wil ook overgaan op waterkoeling. Nu kon ik wel voor hem een setje regelen, alleen zit daar een BIP bij, die 1x 120mm is. Mijn vraag is: Kan hij hiermee een CPU(AMD64 3000+, venice) en een GPU(7900GS) mee koelen? Hij gaat de fan op 12v draaien. Lukt dat een beetje? of gaan de temps dan hoger worden dan met air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Waarom wil ie WC?
Als je voor de stilte wilt gaan zou ik toch echt voor een 240 gaan.
120 is wel mogelijk maar over de temps durf ik niks te zeggen...
De CPU is niet zo heel heet dus die zal wel mee vallen...
En ik ken zn temps nu niet. So what about some more info :) (blokjes, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
Mijn spullen zijn binnen gekomen dit weekend! :7 Gauw uitgepakt en wat in elkaar zetten.
Ben blij dat ik de goede aansluitingen etc heb besteld want dit was vrij nieuw voor me n.l.

De Reserator1 kan dus de deur uit. Dus voor de liefhebbers: check binnenkort pricewatch. :P
Afbeeldingslocatie: http://img168.imagevenue.com/loc580/th_74283_16122006032_122_580lo.jpgAfbeeldingslocatie: http://img13.imagevenue.com/loc428/th_74286_16122006033_122_428lo.jpgAfbeeldingslocatie: http://img45.imagevenue.com/loc447/th_74292_16122006038_122_447lo.jpgAfbeeldingslocatie: http://img131.imagevenue.com/loc354/th_74300_16122006047_122_354lo.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door JohnB op 18-12-2006 22:59 . Reden: url/img noob behaviour ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Leuk man :)
Waar is je rad? Aangezien je reserator ook je rad was :+ (oeps, die ligt nog in duitsland)
Keep us op to date with your progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Die zat erop en gaat nu naar onder.
Dit omdat (ruimte zat ook) ik geen gedoe wil met ontluchten en vullen.
Ook omdat ik het toch mooier vind zonder iets op de pc.

[ Voor 244% gewijzigd door JohnB op 18-12-2006 22:59 . Reden: url/img noob behaviour ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
ixl85 schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:28:
Waarom wil ie WC?
Als je voor de stilte wilt gaan zou ik toch echt voor een 240 gaan.
120 is wel mogelijk maar over de temps durf ik niks te zeggen...
De CPU is niet zo heel heet dus die zal wel mee vallen...
En ik ken zn temps nu niet. So what about some more info :) (blokjes, enz)
Hij wil het nie doen voor de stilte, maar voor betere temps, en toch redelijk cheap.
De blokjes zijn Asetek antartica voor de CPU en een Asetek GPU blokje voor de GPU.
De temps moet ik even vragen aan hem(morgen), maar hij gebruikt bij alle 2 de stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
CPUblok is gewoon goed... gpu weet ik zo 123 niet...
Maar een enkele 120 en dan ook de pro versie is redelijk krap voor betere temps...

Maar waarom zou je betere temps willen als je niet gaat overclocken of niet in de gevaren zone zit?
Ik bedoel: of ie nou 33idle is of 40, maakt toch geen kont uit?
Kijk stilte en overclocken is wel een goed doel... en hobby'en ook, maar dat zal het wel niet zijn want anders zou ie zn kitje zelf wel zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
WinnieXX schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:40:

De Reserator1 kan dus de deur uit. Dus voor de liefhebbers: check binnenkort pricewatch. :P
offtopic:
heb er wel interesse in.. kan je me mailen? kubilaytulu_at_gmail_com :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
vandaag ook mn WC spullen binnen gekregen:
[CiP] Topic

heb nu wat deftige koelingshardware over.... lucht welliswaar... maar toch heftig! :D
de scythe shogun wordt vervangen door een nexxxos XP
de 2 vf900's worden vervangen door alphacool full blocks voor de 7900GT's...
en mn zalman passieve (gemodde) Nb47j blokje wordt ook vervangen door een alphacool SLI blok... full carnage! >:)

verwacht vooral veel winst op de gpu temperaturen (70 graden stressed nu, voltmodded)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:27

oshiro

Chill, dude.

Even een dingetje wat ik me afvroeg, en waar ik zo snel niks over kon vinden:
Hoe zit het met galvanische corrosie als je gebruik maakt van geanodiseerd aluminium? Wordt de boel dan nog steeds weggevreten als je ook koper in je setup hebt zitten?

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dacht het niet. Ik heb zelf zo'n Innovatekblok die ook van koper is met een gegalvaniseerd laagje er over. Nooit ergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

TEAMIKKE schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:09:
Dacht het niet. Ik heb zelf zo'n Innovatekblok die ook van koper is met een gegalvaniseerd laagje er over. Nooit ergens last van gehad.
Bedoel je misschien aluminium? :P Meestal wordt koper namelijk niet geanodiseerd :)
Ik zit namelijk met het probleem dat ik een deel van m'n (sub-zero) res/HX van koper wil maken. Probleem is dus dat ik net de offerte binnenkreeg voor de schijf koper (rond 200mm, 25mm hoog) binnenkreeg, € 145,60 }:|
Dus nu zit ik er aan te denken om het van alu te maken, dat draait nog makkelijker af ook. Vervolgens laten polijsten en anodiseren.
Edit: hoe zit het met het verkoperen van aluminium? Is dat mogelijk, of werkt dat niet ivm elektrodepotentialen en zo?

[ Voor 8% gewijzigd door oshiro op 19-12-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 18:50

MF

Take a Seat

oshiro schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:23:
Bedoel je misschien aluminium? :P Meestal wordt koper namelijk niet geanodiseerd :)
Nee, koper, hij heeft het namelijk niet over geanodiseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Die innovatekblokken zit geen alu over... weet zo 123 niet wat het is. (staat op de site)
En je hebt geen last van alu en cu in je setup als je anticorrosie gebruikt... draai hier sinds het begin met alu en cu... (zelfs in 1 blok, full 6800GT cooler met een CU core)
Gewoon goed spul gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

MF schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:45:
[...]

Nee, koper, hij heeft het namelijk niet over geanodiseerd :)
Leesfoutje, sorry :')
Het blijft nog steeds het beste om ook nog een opofferingsmateriaal toe te voegen, zoals magnesium. Als dat weg is moet je weer nieuw toevoegen. Ook anticorrosie helpt niet 100%, zoals een compleet koperen setup. Iets wat duidelijk de mooiste oplossing zou zijn.
ixl85 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:47:
Die innovatekblokken zit geen alu over... weet zo 123 niet wat het is. (staat op de site)
En je hebt geen last van alu en cu in je setup als je anticorrosie gebruikt... draai hier sinds het begin met alu en cu... (zelfs in 1 blok, full 6800GT cooler met een CU core)
Gewoon goed spul gebruiken!
Yup, maar dat blok is ook geanodiseerd :)
Maar of het anodiseren nou helpt tegen galvanische corrosie weet ik nog steeds niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
oshiro schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:23:
[...]

Het blijft nog steeds het beste om ook nog een opofferingsmateriaal toe te voegen, zoals magnesium. Als dat weg is moet je weer nieuw toevoegen. Ook anticorrosie helpt niet 100%, zoals een compleet koperen setup. Iets wat duidelijk de mooiste oplossing zou zijn.
[...]
Jij voegt dus los poeder erbij op?

Ik blijf bij alles alu. Jammer wel dat kopere koelblokjes vaak wel mooier zijn maar wil gewoon geen gedonder in mijn water hebben na een tijd. Misschien ben ik ook wel weer te voorzichtig hierin want ik lees dat het ook goed kan gaan dus.

[ Voor 21% gewijzigd door JohnB op 19-12-2006 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
oshiro schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:23:
[...]

[...]

Yup, maar dat blok is ook geanodiseerd :)
Maar of het anodiseren nou helpt tegen galvanische corrosie weet ik nog steeds niet :D
:Z
Ja ok, misschien dat je na 100jaar een klein gat hebt..
Maar dat "het werkt neit 100%" is best wel onzin. Jij gaat daar niks van merken want zo oud word je cpu niet eens...
Ik heb geen idee hoelang je met het zelfde water (niet verversen) zou moeten draaien met _goed_ anticorrosie middel voordat je echt een probleem hebt.
Denk dat je dan lang zoet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

WinnieXX schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:40:
[...]

Jij voegt dus los poeder erbij op?

Ik blijf bij alles alu. Jammer wel dat kopere koelblokjes vaak wel mooier zijn maar wil gewoon geen gedonder in mijn water hebben na een tijd. Misschien ben ik ook wel weer te voorzichtig hierin want ik lees dat het ook goed kan gaan dus.
Nee, klein blokje erbij, zoals in de OP staat. Puntenslijper volstaat :Y
ixl85 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:43:
[...]

:Z
Ja ok, misschien dat je na 100jaar een klein gat hebt..
Maar dat "het werkt neit 100%" is best wel onzin. Jij gaat daar niks van merken want zo oud word je cpu niet eens...
Ik heb geen idee hoelang je met het zelfde water (niet verversen) zou moeten draaien met _goed_ anticorrosie middel voordat je echt een probleem hebt.
Dat het niet 100% werkt is de keiharde waarheid, maar dat is mijn punt niet :')
Het gaat mij puur om: helpt anodiseren of niet? En hoeveel?

Ik heb trouwens gevonden dat het verkoperen van aluminium gewoon kan. Ik denk dat ik daar voor ga, als de prijs een beetje meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
Ik heb dat eens aan Innovatek gevraagd. Je moet het na twee jaar vervangen. Ik heb echter mijn vorige PC drie jaar laten draaien, met koperen blokken en alu radiator en ik kon geen spoor van corrosie vinden in de koelelementen. Het zag er netzo glad en glimmend uit als nieuw. Ik gebruik overigens gedestilleerd water met InnovaProtect.

Maar goed, waar ik hier eigenlijk voor kom, is een vrij specifieke vraag. Ik heb nu dit waterreservoir, en ik ben er niet echt tevreden mee. In mijn vorige computer was de stroomsnelheid niet zo groot, maar ik deze wel (komt denk ik door een ander CPU koelelement). Er onstaat in dat reservoir een waterval, die allemaal bubbels meeneemt wat lawaai creëert, waar weinig aan te doen valt. Lucht komt vaak met hoge snelheid in de tank, omdat mijn radiator, die bovenin zit, ook lucht verzamelt, wat af en toe loskomt.

Innovatek heeft tegenwoordig ook andere reservoirs, die dit probleem tegen zouden moeten gaan, waaronder de AGB-O-Matic. Als ik alleen zo naar dit plaatje kijk, dan moeten de bubbels eerst langs de pomp inlaat reizen, voordat ze bovenin verzamelen, wat er dus voor zou zorgen dat de pomp alsnog de bellen opzuigt. Nog een andere is de Tank-O-Matic Plugon, maar daarvan kan ik helemaal niet zien of hij goed zou werken.

Heeft iemand deze reservoirs, en kan mij advies geven erover?

Nog even iets. Vaak wordt afgevraagd of de fans op de radiator moeten zuigen of blazen. Er wordt allemaal logica aangegeven waarom het één of het ander beter is. Op een gegeven moment kwam ik het volgende in een artikel van Rod Elliott (bekend bij DIY audio mensen, en gerespecteerd voor zijn hoge kennis niveau) tegen:
quote: Rod Elliot
If you want to cool a heatsink - blow air onto the surface. This creates turbulence that disrupts the laminar airflow, and allows cooler air to come into direct contact with the surface of the heatsink. If air is sucked past the heatsink, this is nowhere near as effective. If your spoonful of soup is too hot, do you blow or suck air across the spoon? I rest my case.
Dit zou roet moeten gooien in de "zuig" mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
die gozer vergeet alleen dat soep 'n vloeistof is en de volgens mij toch alle koelblokken van een vast materiaal worden gemaakt :P ik denk toch wel dat dát 'n gigantisch verschil zal maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Zuig of blaas door een rietje == blazen of zuigen door een rad met goede afsluiting rondom.

[ Voor 6% gewijzigd door PassieWassie op 20-12-2006 16:53 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
die gozer vergeet alleen dat soep 'n vloeistof is en de volgens mij toch alle koelblokken van een vast materiaal worden gemaakt :P ik denk toch wel dat dát 'n gigantisch verschil zal
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat uitmaakt.
Zuig of blaas door een rietje == blazen of zuigen door een rad met goede afsluiting rondom.
Als ik hem zo goed begrijp, dan gaat het om de turbulentie. Als je een kolom lucht hebt die uiterst recht langs een oppervlak gaat, dan komt het midden van die kolom niet in aanraking met dat oppervlak. Blaas je er tegen, dan heb je niet een kolom lucht waar alleen de buitenkant van tegen een oppervlak aankomt, maar dan vliegen de luchtmolekulen in het rond, en dus ook de molekulen in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonet mijn bestelling bij Aquatuning afgerond en gebruik gemaakt van de speciale 12% korting :)

Thx. Slitch voor de tip d:)b
Scheelt al gauw zo'n 28€ op de gezamelijke bestelling van mij en m'n collega,.. mooi meegenomen.

- een Coolplex 25 RES
- een Laing DDC-Pro met Alpacool top
- nog wat stuff om de pomp mee te dempen, matje en rubbertjes, wat benodigde koppelingen en wat UV-leds.

ik ben benieuwd ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:13
Dus ik haal net mijn waterkoeling eruit ... na 2 jaar non stop gedraaid te hebben. Sjeeeeeeeeeeeeez wat stinkt dat water zeg :X !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
De_Bastaard schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:16:
. Sjeeeeeeeeeeeeez wat stinkt dat water zeg :X !!
[Aquarium mode]
Haha, ja, toch maar een koolstof filtertje er tussen bouwen.
On toppic
Had je alu en koper samen?

[ Voor 4% gewijzigd door JohnB op 20-12-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmmm ja, had een koperen blokje, met een alu rad en er zat wat alu in mijn reservoir geloof ik :)

Maar ik ga het nu allemaal eruit halen, en op marktplaats zetten ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Dus ik haal net mijn waterkoeling eruit ... na 2 jaar non stop gedraaid te hebben. Sjeeeeeeeeeeeeez wat stinkt dat water zeg :X !!
[Aquarium mode]
Haha, ja, toch maar een koolstof filtertje er tussen bouwen.
On toppic
Had je alu en koper samen
Corrosie zal wel niet stinken. De beestjes die erin gaan zitten wel, zelfs met gedestilleerd water zul je dat hebben. Mijn 3 jaar oude water met InnovaProtect was trouwens praktisch geurloos. Wel was het wat bruining, wat ook op de slangen had afgegeven.

Ik snap trouwens niet hoe je het 2 jaar non-stop kan laten draaien. Ik moet steeds water bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
halfgaar schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:00:
[...]

[...]

Corrosie zal wel niet stinken. De beestjes die erin gaan zitten wel, zelfs met gedestilleerd water zul je dat hebben. Mijn 3 jaar oude water met InnovaProtect was trouwens praktisch geurloos. Wel was het wat bruining, wat ook op de slangen had afgegeven.

Ik snap trouwens niet hoe je het 2 jaar non-stop kan laten draaien. Ik moet steeds water bijvullen.
Dan is jouw setup toch niet helemaal waterdicht misschien dat die bij de resevoir of ergens anders heel minimaal drupt want anders kan het gewoon niet dat je bij moet vullen. Ik heb dat zelf ook niet gehoeven met mijn setup en vele anderen ook niet. Zorg ervoor dat echt alles goed aangesloten zit. Ik heb zelf een keer gehad dat ik een ringetje was vergete in de pomp maar daardoor wel iedere 2 weken bij kon vullen totdat ik erachter kwam.

[ Voor 15% gewijzigd door willyfreak op 20-12-2006 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
willyfreak schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:07:
Dan Is jouw setup tog niet helemaal waterdicht miss dat die bij resevoir of ergens anders heel minimaal drupt want anders kan het gewoon niet dat je bij moet vullen ik heb dat zelf ook gehoeven met mijn setup

Sorry voor de vele taal fouten :X
Druppen doet hij sowieso niet. En opzich is het zo raar niet dat het verdampt. Een ballon loopt ook langzaam leeg; dat ademt gewoon tussen de molekulen door.

Edit: beetje je bericht zitten veranderen als ik reply :). Ik heb wel vaker gehoord dat het water langzaamaan verdampt. Het is ook niet zo dat het elke twee weken moet, meer elke paar maand.

[ Voor 15% gewijzigd door halfgaar op 20-12-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mja toen ik vroeger mijn pomp nog in een emmer had, die niet afgesloten was moest ik ook constant bijvullen...

Daarna heb ik een fatsoenlijk reservoir gekocht, en had ik nergens last meer van. Naja, zo eens per jaar keek ik even in de kast en gooide er misschien een scheut water bij, dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
[quote]WinnieXX schreef op woensdag 20 december 2006 @ 18:25:
[...]

offtopic:
kan je af en toe je mail checken aub

sorry voor deze offtopic-reactie. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Er zal altijd volgens mij wel wat water verdwijnen aangezien onderdelen altijd wel een niet zichtbare hoeveelheid water doorlaten toch? Ik denk aan slangen/o-ringen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obl1viA
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 10:55
Hey ik had nog een paar vraagjes.

Ik zoek een koelblok voor mijn 7900 GTO..

Is het zo dat alu veel slechter is dan koper ?

Nu had ik er 2 gevonden
- http://shop.freezinghardw...agina=00003&i=3653&c=127#
- http://shop.freezinghardw...agina=00003&i=3126&c=127#

Iemand een voorkeur ? of zijn ze allebij wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik ben even kwijt hoe het nou ook alweer zat, maar heatsinks in versterkers enzo zijn altijd van aluminium. Aangezien radiatoren ook altijd van aluminium zijn, en de koelelementen van koper, zal het wel zo zijn dat koper beter warmte oppakt via contact, en aluminium het beter uistraalt via IR straling. Maar, dat is maar een gok.

Die Innovatek koelers zijn in ieder geval niet slecht, dat weet ik wel. Ik weet ook dat koper meteen een stuk duurder is, niet meteen omdat het beter zou zijn, maar omdat het een kostbaardere gronstof is.

• ixl85
Voorkeur Innovatek...
Die zijn beter... Nouja, van vorige kaarten. Heb ooit reviews van beide gezien en die van aquacomp viel nogal tegen toen.
Weet niet of dat voor de 7900 was, volgensmij niet...
En de core is bij innovatek van CU. Dat de rest alu maakt niet uit.
Draai hier ook met zo'n zelfde alleen dan voor mn 6800GT. Je ram sinks zouden niet eens gekoeld hoeven worden. Passief met air zou al lang goed zijn :+

• Obl1viA
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 10:55
Ok bedankt al. Als ik dat koelblok instaleer moet er dan eigentlijk ook koelpasta op de ram sinks ?
(Dat zijn toch die kleine zwarte vierkante blokjes ofniet?)

• MF

MF

Take a Seat

Obl1viA schreef op donderdag 21 december 2006 @ 01:58:
Ok bedankt al. Als ik dat koelblok instaleer moet er dan eigentlijk ook koelpasta op de ram sinks ?
(Dat zijn toch die kleine zwarte vierkante blokjes ofniet?)
Kan (zal iets beter koelen), hoeft niet. En ja het zijn de zwarte vierkante blokjes

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Obl1viA schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:26:
Hey ik had nog een paar vraagjes.

Ik zoek een koelblok voor mijn 7900 GTO..
V&A aangeboden: EK FC-79 Fullcover Waterblok ?

EK is echt heel mooi spul, mocht je deze niet meer kunnen kopen, ga dan naar www.aquatuning.de of www.ekwaterblocks.com
halfgaar schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:50:
Aangezien radiatoren ook altijd van aluminium zijn, en de koelelementen van koper, zal het wel zo zijn dat koper beter warmte oppakt via contact, en aluminium het beter uistraalt via IR straling. Maar, dat is maar een gok.
Altijd van alu? Onzin, de lammellen zijn misschien van alu, maar de buizen etc waar het water door gaat zijn bijna altijd van koper.

(lees je even dit topic niet gaat men meteen onzin verkondigen :+)

[ Voor 38% gewijzigd door Vandread op 21-12-2006 11:42 ]

• ixl85
Vandread schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:39:
was Vandread op vervroegde kerstvakantie? :+

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Zijn die full cover blokken niet erg flow restrictive, in vergelijking met die die alleen de chip koelen? Dat is wat men teminste op Xtreme vaak roep (tussen het "haleluja petrashop" door).

• ixl85
coolfris schreef op donderdag 21 december 2006 @ 12:01:
Zijn die full cover blokken niet erg flow restrictive, in vergelijking met die die alleen de chip koelen? Dat is wat men teminste op Xtreme vaak roep (tussen het "haleluja petrashop" door).
Volgensmij valt dat wel mee...
De banen zijn redelijk breed maar niet zo hoog, dus dat heft elkaar wel mooi op.
Er zit weinig in de weg (geen klein rooster waar het water doorheen word geduwd).
En de flow die het verminderd is niet zo erg aangezien de meeste (duitse) blokjes geen hoge flow nodig hebben.

Ik weet echt niet waar die flow-hype ineens vandaan komt :?

• PilatuS
  • Niet online
Een full cover blok zal zeker meer flow kosten dan een blok dat alleen de core koelt. De vraag is alleen of dit nou echt zo erg is. In mijn mening maakt het niet zo heel veel uit. Mijn CPU blok is geen blok dat veel beter gaat presteren met meer flow.

Als je nou een CPU blok hebt dat veel betere temps geeft als er meer flow doorheen gaat is het een ander verhaal. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een sterkere pomp nemen.

• halfgaar
Vandread schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:39:

Altijd van alu? Onzin, de lammellen zijn misschien van alu, maar de buizen etc waar het water door gaat zijn bijna altijd van koper.

Ook dan gaat mijn theorie op; dat koper beter warmte opneemt via contact, en dat aluminium het beter uitstraalt.

En trouwens, de buizen bijna altijd van koper? In dat geval hoeft men toch niet bang te zijn voor koper+alu in een koeler, wat men altijd is? Dan zou het juist uitzonderlijk zijn als je aluminium in je opstelling hebt.

• coolfris
ixl85 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 12:51:
[...]

Volgensmij valt dat wel mee...
De banen zijn redelijk breed maar niet zo hoog, dus dat heft elkaar wel mooi op.
Er zit weinig in de weg (geen klein rooster waar het water doorheen word geduwd).
En de flow die het verminderd is niet zo erg aangezien de meeste (duitse) blokjes geen hoge flow nodig hebben.

Ik weet echt niet waar die flow-hype ineens vandaan komt :?
In de basic WC guide van xtreme staat idd ook niets over meer restrictive. Wel dat ze niet echt efficienter koelen en dat ze duurder zijn en vaak erg zwaar wegen.
My suggestion to you is to stay away from the big blocks that cover the GPU and the memory. These blocks are wholly inefficient and ignore the fact that simple ramsinks are more than enough to cool the memory. Generally these coolers run in the 100 dollar range (twice the cost of normal GPU coolers), and have considerable restriction on the system as well as having reduced performance. They are also 3-4x the weight of a standard cooler and provide considerable stress on the PCB of the video card. Overall there is nothing good about them, and should be stayed away from if at all possible.
(restriction on the system, bedoelt i denk ik op de flow)
Ze zien er wel vaak mooier uit imo, toch ga ik zelf voor GFX Alphacool NexXxoS GP3X en mosfet koeling erbij. Op dat geheugen plak ik wel heatsinkjes. Mijn kast is raamloos, dus dat mooie maakt me niet uit :)

edit: eigen quote niet goed genoeg gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door coolfris op 21-12-2006 13:15 ]

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
Ik zou altijd voor een fullcover gaan.
Waarom zou het zo ontzettend flow restrictive zijn? Een EK met brede kanalen of een alphacool met mini kanaaltjes die welliswaar wat korter zijn.

• PilatuS
  • Niet online
Wat in de quote van coolfris staat klopt allemaal wel. Een full cover blok is eigenlijk niet nodig. Toch heb ik er voor gekozen om het wel te doen omdat ik het erg mooi vind en het ook geen kwaad kan om de geheugen chips te waterkoelen.

Ik stond alleen wel ff te kijken bij het monteren van het waterblok op de X1900XT. Dat hele blok zit vast met maar 4 schroefjes die nog geen 3mm breed zijn.

• ixl85
PilatuS schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:19:
Wat in de quote van coolfris staat klopt allemaal wel. Een full cover blok is eigenlijk niet nodig. Toch heb ik er voor gekozen om het wel te doen omdat ik het erg mooi vind en het ook geen kwaad kan om de geheugen chips te waterkoelen.

Ik stond alleen wel ff te kijken bij het monteren van het waterblok op de X1900XT. Dat hele blok zit vast met maar 4 schroefjes die nog geen 3mm breed zijn.
^^
Zelfde... wat ik dus al zei; je mem hoeft het niet te hebben, maar net als pilatus: het kan geen kwaad!
En tja, ik wilde het geld er wel voor uitgeven. Mn kaartje clockt nu perfect zonder voltmod ofzo.

Zo denk ik btw dat dit blokje:
Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.de/images/product_images/popup_images/4305_0.JPG
meer flow zal afpakken dan een fullcover-unit.
Afbeeldingslocatie: http://www.webshop-innovatek.de/images/g8041_200.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cooling-station.net/artikel/tests/innovatek_cool-matic_x850/7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.webshop-innovatek.de/images/g80n11.jpg

Dit is btw een binnenkant van een Innovatek Coolmatic GPU cooler... zoals je kan zien zal flow geen probleem zijn omdat hij breder is dan normale blokjes. Koelen doen ze goed door de CU core.
Temps zullen denk ik niet veel schelen... (prijs echter wel... maargoed)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.cooling-station.net/artikel/tests/innovatek_cool-matic_x850/7.jpg

Voor mijn gevoel hadden ze die koperen vinnen beter in de stroomrichting kunnen plaatsen :?

• Vandread
halfgaar schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:04:
[...]
En trouwens, de buizen bijna altijd van koper? In dat geval hoeft men toch niet bang te zijn voor koper+alu in een koeler, wat men altijd is? Dan zou het juist uitzonderlijk zijn als je aluminium in je opstelling hebt.
Waar men bang voor is is de reactie tussen koper, water en aluminium (redox), wanneer koper en alu aan elkaar zitten is er geen probleem
ixl85 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 16:52:
Zo denk ik btw dat dit blokje:
[afbeelding]
meer flow zal afpakken dan een fullcover-unit.
[afbeelding]
Dat kan je niet zien... alleen testen ;) en ik denk dat de vermindering flow (weerstand) van dat grote blok nog steeds hoger ligt dan dat kleine blokje.

Dussss wie gaat er testen :+

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-08 09:34

WoutZoR

"Laser"

Roamor schreef op donderdag 21 december 2006 @ 17:32:
[afbeelding]

Voor mijn gevoel hadden ze die koperen vinnen beter in de stroomrichting kunnen plaatsen :?
Ja dat dacht ik eerst ook maar dat hebben ze expres gedaan. Op deze manier krijg je een soort van turbulentie. Achja.. ieders zo z'n eigen design :9

Gigabyte X570i | Ryzen 3800X | G.Skill 2x16GB 3200CL16 Trident Z RGB | Gigabyte RTX2070 8GB | NZXT H1

• ixl85
Roamor schreef op donderdag 21 december 2006 @ 17:32:
[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: http://www.moddingtech.de/portal/pics/content/testberichte/innovatek_coolmatic/coolmatic02.jpg
:)
Tja, zal wel beter werken bij die kleine cooler van hier boven.
Zoals je hier ziet zit er een dunner stukje waar de core gekoelt gaat worden.... ze zullen het wel niet voor niks hebben gedaan (de andere gedraait hebben that is).

ow ik wil die blokjes best testen hoor... als tweakers betaalt :>

• halfgaar
Zo denk ik btw dat dit blokje (pic) meer flow zal afpakken dan een fullcover-unit.
Ik heb dat ding, een northbridge koeler, en mijn flow is behoorlijk hard, dus veel pakt hij niet af.
Waar men bang voor is is de reactie tussen koper, water en aluminium (redox), wanneer koper en alu aan elkaar zitten is er geen probleem
Dat snap ik, maar als alleen de vinnen van alu zijn, en de buizen niet, dan is er toch geen alu in verbinding met het water?

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

justifire

Shut up and squat !!

Heb een nieuw systeem en ben weer bezig met alles te monteren.
Nu had ik hiervoor de videokaarten met een aparte loop gekoeld en de cpu ook een aparte loop.
Dit was omdat de cpu gekoeld werd met een peltier en de videokaarten niet.
Nu ben ik van plan om alles gewoon te waterkoelen dus zonder peltier.
Is het nu verstandig om alles op 1 loop aan te sluiten zodat het water door 1 pomp door 2 radiatoren word gepompt.
Of is het toch beter om videokaarten en cpu weer apart te koelen (2 aparte pompen met 2 aparte rads(Black ice 2 & 3) )
Iemand die dit al eens heeft uitgeprobeerd of ervaring mee heeft?

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• MF

MF

Take a Seat

halfgaar schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:37:
Dat snap ik, maar als alleen de vinnen van alu zijn, en de buizen niet, dan is er toch geen alu in verbinding met het water?
Klopt, en dus ook geen reactie

• ixl85
halfgaar schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:37:
[...]

Ik heb dat ding, een northbridge koeler, en mijn flow is behoorlijk hard, dus veel pakt hij niet af.
:z Ik zeg toch niks over hoeveel ie doet. Ik kijk naar het design en het lijkt mij logisch dat die meer flow zal killen.
Verder weet ik niks van je hele systeem, misschien heb je wel industriëlen pompen buiten staan die jouw wc aan de gang houden...
Verder is "behoorlijk hard" nogal relatief.
Maargoed, al die flow gekte, maak je toch allemaal niet zo druk...
Koop gewoon lekker je setup, een 1048 kan veel aan... als je nou 2x240rad SLI NB en CPU in je loop hebt stel ik iets anders voor...
Het scheelt uiteindelijk allemaal geen drol (ja, 1 graad... maargoed)

• JohnB
Mooie blokken allemaal en weer wat wijzer geworden hier.
Zit zelf te denken aan deze blokken om het af te maken.
Voor CPU:
cuplex Silber Halterung Sockel AM2/F/754/939/940 ohne Anschlüsse
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/shopsystem/images/artikelbilder/21100.jpg

Voor GPU:
twinplex Rev. 1.2 Silber .925 für FX6800/7800 und X1800/X1900 ohne Anschlüsse
[23378]
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/shopsystem/images/artikelbilder/23378.jpg

Alleen wel weer ontzettend duur! :(
Jammer dat de keus in alu zo beperkt is.
Heeft er iemand hier ervaring met deze of goedkopere alu coolblokjes?

[ Voor 51% gewijzigd door JohnB op 22-12-2006 01:30 ]

• ixl85
Je URL is kapot...
Maar dat eerste blok is echt ongelooflijk slecht... Dat is als ik het god heb een Cuplex (zonder toevoegingen).
Die valt behoorlijk tegen omdat er een rivier door heen raast en alleen de buitenkant contact maakt met het zilver. Als je een goed blok wil kan je beter een andere pakken, heb je ook geen zilver nodig (dat blok is in zilver echt zo... niet nodig :+)

Die 2e kan ik niet zien :)

edit:
Je zegt alu... hoezo alu?
Waarom wil je perse alu en is dat geen zilver?
Moet ff linkie's fixen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ixl85 op 21-12-2006 23:15 ]

• JohnB
Had eerst deze op het oog maar zag ineens dat water toch langs het koper loopt.
cuplex XT 2-Loch-Halterung A64 Sockel 754/939/940/F ohne Anschlüsse
[21505]
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/shopsystem/images/artikelbilder/21505.jpg

Enfin, ik zoek nog maar es verder. Anders toch maar proberen, alu met koper. Maar ben er huiverig voor.

[ Voor 17% gewijzigd door JohnB op 21-12-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dit weekend setje ingebouwd etc. (2e hands asetek setje)
Eerst runnen uit de pc.

Lekker lekken die boel, PUR slangen... Rot dingen...
Niet te buigen :|

Nu maar echte asetek spul besteld, dat is net wat makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
WinnieXX schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:23:
[21505]
[afbeelding]

Enfin, ik zoek nog maar es verder. Anders toch maar proberen, alu met koper. Maar ben er huiverig voor.
Dude... het valt allemaal wel mee! Koop goed anticorrosie spul (Innovatek Protect pro draai ik hier) en er is niks aan de hand. Waarom zouden de fabrikanten anders zelf alu en cu in 1 blok gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 17:12
Voor een x1800 of x1900 kaart kan je het beste een Fullcover blok kopen.

Vooral die van EK zijn goed.

Laat mij er toevallig 1 te koop hebben voor 50€ inclu verzend ;)

(zie sign)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxize
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02-2024

Oxize

Social Engineering Specialist

WinnieXX schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:23:
[21505]
[afbeelding]

Ik heb de Cuplex XT voor AM2. Met dit weer zit mijn FX-62 rond 24.5/25.5 graden idle en stressed rond 29 graden. Niks aan te merken aan dit blokje. Zooi van die ACfluid erbij. Reservoir is nog net zo mooi schoon. Ook het blokje heeft nergens nog aanslag.

Het is belangrijk als je droog gaat draaien, dat je altijd je water ververst en bij de eerste run altijd altijd het water eruit haalt met rommel wat eventueel in het setje zit. Opnieuw verversen en draaien maar. Sommige mensen installeren het setje, gooien water erbij en denken dan klaar te zijn. Terwijl er meestal altijd miniscule troep achterblijft in nieuwe blokjes, slangen, rads, etc. Ververs je je water niet bij de eerst run, tja dan verwacht je problemen in de toekomst

Afbeeldingslocatie: http://www.l0ki.nl/images/ac4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.l0ki.nl/images/ac3.jpg

Dit was ergens rond augustus/september (+22 graden buiten):
Afbeeldingslocatie: http://www.l0ki.nl/images/tempidle.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Oxize op 22-12-2006 13:52 ]

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Ik heb nu een 7900GTO gekocht, maar in hoeverre heeft het zin om een adapter voor mijn Swiftech MCW50 waterblok te kopen? Is het de 12 euro waard, of kan ik beter dit blokje verkopen en een ander waterblok zoeken? Fullcover is geen vereiste en ik dacht dat dit blok best aardig presteerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Swiftech blokken zijn behoorlijk goed. Ik denk dat je beter die 12 euro kan uitgeven zodat je het blok weer kan gebruiken ipv iets anders te kopen.

Voor minder dan 25 euro ga je geen blok vinden dat ook maar in de buurt komt bij die Swiftech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Nu online

justifire

Shut up and squat !!

justifire schreef op donderdag 21 december 2006 @ 20:42:
Heb een nieuw systeem en ben weer bezig met alles te monteren.
Nu had ik hiervoor de videokaarten met een aparte loop gekoeld en de cpu ook een aparte loop.
Dit was omdat de cpu gekoeld werd met een peltier en de videokaarten niet.
Nu ben ik van plan om alles gewoon te waterkoelen dus zonder peltier.
Is het nu verstandig om alles op 1 loop aan te sluiten zodat het water door 1 pomp door 2 radiatoren word gepompt.
Of is het toch beter om videokaarten en cpu weer apart te koelen (2 aparte pompen met 2 aparte rads(Black ice 2 & 3) )
Iemand die dit al eens heeft uitgeprobeerd of ervaring mee heeft?
Iemand?

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Geef je specs van de wc eens..
Als je nu 2x 360rads hebt dan word het lastig..
Je kan ook 1 loop met 2 pompen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Los werkt eigenlijk altijd beter, dus als je toch of al een pompje hebt of nog alleen 1 pompje nodig hebt misschien wel leuk als je toch de ruimte hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
pomp: Danger Den DD12V-D5 12V Water Pump
cpu block: Koolance CPU-305 Series Cooling Kit
videokaart block: Koolance VID-400-L06 nVidia GeForce 7950GX2 Video and RAM Liquid Coolers
Northbridge block: Koolance GPU-180-V06 Chipset Cooler
Radiator: Black Ice X-Flow ProII Radiator
Koelstof: Zalman ZM-G100 Water Cooling Coolant

met nog wat slangen en reservoir enzo zou ik op iets meer dan 300 euro komen (die 7950gx2 koelers zijn niet bepaald goedkoop te noemen maar het zijn dan ook wel dubbele)

specs:
mobo: asus p5n32sli se deluxe
cpu: intel duo core 2 6300
gpu: BFG 7950gx2
geheugen: pqi ddr2 turbo channel, pc5300(667mhz) , 4-4-4-12
voeding: thermaltake toughpower 750 watt activepfc
behuizing: asus vento 3600

enige tips of opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die radiator is dat een 1x120mm of 2x of 3x ? Als het een 1x120mm is dan krijg je echt slechte temps. Ga voor minimaal 2x120mm of liever 3x120mm

Persoonlijk zou ik nooit voor Koolance blokken gaan. Als ik die blokken zo zie zijn ze nou niet bepaald goed. De aansluitingen voor de slangen zijn ook zo enorm klein. Voor 300 euro kan je zeker beter spul krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 22-12-2006 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Nu online

justifire

Shut up and squat !!

ixl85 schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 18:15:
Geef je specs van de wc eens..
Als je nu 2x 360rads hebt dan word het lastig..
Je kan ook 1 loop met 2 pompen maken ;)
1x BIX 360 rad , 1x BIX 240 rad, 2x Swiftech mcw-60, 1x Swiftech apogee, 2x eheim 1060 + click-on reservoirs
Ga denk toch maar de 2 GTX-en aan de 360 rad hangen apart en de cpu aan de 240 rad apart
Heb het vermoeden dat de videokaarten toch te veel roet in het eten gooien van de cpu als ze in dezelfde loop hangen.
Heb de spullen toch en is waarschijnlijk ook wel makkelijk om nog eens een upgrade uit te voeren van bijv de cpu of de videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ja, die setup van jou is dus idd bijna niet te doen met 1 pomp..
Je zou wel 1 loop kunnen maken met 2 pompen

pomp--res--cpu--rad--pomp--gpux2--rad
Maar je kan dan idd net zo goed 2 aparte maken. Waar ga je die spullen btw allemaal laten?
(we want picccccs)

Sprankel
/koolance is idd niet zo bijster goed... zou idd ook voor andere spullen gaan
Voor je rad zou ik een Blackice Stealth 240 pakken, dit is meer dan voldoende.
Als je dan een 360 kwijt kan en die leuker vind kan dat natuurlijk altijd :D
(volgensmij is er geen 240 Xflow... of wel? zie het nut er ook niet van in, tenzij je een 120 Xflow in een blowhole hebt hangen... :) De Xflow koelt in elk geval niet beter, het is puur voor het gemak om je slangen te plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
PilatuS schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:04:
Die radiator is dat een 1x120mm of 2x of 3x ? Als het een 1x120mm is dan krijg je echt slechte temps. Ga voor minimaal 2x120mm of liever 3x120mm

Persoonlijk zou ik nooit voor Koolance blokken gaan. Als ik die blokken zo zie zijn ze nou niet bepaald goed. De aansluitingen voor de slangen zijn ook zo enorm klein. Voor 300 euro kan je zeker beter spul krijgen.
* Single Pass Radiator specifically developed for PC watercooling
* Compatible with G 1/4" fittings.
* Now with improved internal pressure drop for increased cooling efficiency.
* New high-durability custom formulation acrylic paint finish
* DOUBLE the performance of a PRO: rated for 1155KCal per hour (4583 BTU per hour)
* 240 mm (9.44 inch) Copper core consisting of flat tubes for maximum heat conductivity
* High-density louvered copper fin configuration for enhanced heat dissipation
* Built-in plenum chamber for increased performance and noise reduction
* Self-tapping 120mm fan and case mounting holes for ease of installation
* 133x 277 x 25 mm (5.9 x 9.79 x 0.98 inch) dimensions allows it to fit inside most mid-tower

wist niet echt waar je het op had 8)7
voor de gpu is er niet veel alternatief, en zeker niet in die prijsklasse (een 130 dollar), van andere merken gaan ze boven de 200, wat wel wil zeggen dat je met 1/4 fittings zit.

als alternatief voor de cpu, Zalman ZM-WB3 en voor de nb dan Zalman Northbridge Water Block Aluminium ? voor zover ik weet levert zalman goede producten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Omdat de meeste radiators gemaakt zijn voor 120mm fans worden het meestal 2x120mm of 3x120mm rads genoemt. 2x120mm betekend dus dat de radiator plek heeft voor 2 120mm fans. Dit geeft dus gelijk de groote aan van de rad en dus ook een beetje hoeveel onderdelen ie kan koelen. Met 4 onderdelen die gekoeld moeten worden en een 1x120mm rad zijn de temps om te huilen. Met een 3x120mm rad zal het wel goed werken.

In de specs van de rad staat:
240 mm (9.44 inch)
Dit is dus een 2x120mm rad.

Hier hebben ze een blok voor de 7950GX2 voor iets minder dan 125 euro.
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=3655&c=127

Het is nog steeds heel veel geld maar voor iets meer dan 300 euro kan je best een leuke set samenstellen met dat blok en nog wat andere onderdelen.

Die Zalman blokken zijn ook best goed. Het zou niet mijn keus zijn maar het is stukken beter dan Koolance.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 22-12-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Laatst online: 23-07 00:46
GX2 blok van EK is nog een paar euro goedkoper (€ 120,10)..

Afbeeldingslocatie: http://img137.imagevenue.com/loc540/th_21198_GX2a1_122_540lo.jpg

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Dit is dus een 2x120mm rad.

Hier hebben ze een blok voor de 7950GX2 voor iets minder dan 125 euro.
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=3655&c=127

Het is nog steeds heel veel geld maar voor iets meer dan 300 euro kan je best een leuke set samenstellen met dat blok en nog wat andere onderdelen.

Die Zalman blokken zijn ook best goed. Het zou niet mijn keus zijn maar het is stukken beter dan Koolance.
Welke zou jij dan wel nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de blokken van Alphacool wel erg fijn. Ik vind ze erg mooi en ze presteren ook best goed. Ook een groot voordeel is dat ze behoorlijk goedkoop zijn. Mijn socket 775 blok is bij alphacool.de maar 27 euro. Een 3x120mm radiator is daar maar 40 euro.

Ze hebben daar alleen geen blok voor je 7950GX2.

Dit is dan wel mijn voorkeur. Sommige houden weer van Swiftech/Asetek/Aqua-Computer of weer iets anders zoals Zalman. Er zijn vast wel testen te vinden van de bekende merken waar je prima kan zien welke het beste presteerd tegen welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
In mijn volgende mod wil ik graag weer waterkoeling. Heb het nu en ben er helemaal verslaafd aan. Echter heb ik daarin ruimte zat voor een 4x120mm rad :9~ Lijkt me fantastisch en goed voor de temps. Nu het probleem: Ik kan zo'n ding nergens vinden. Ik weet dat iemand er eens over gepost had van de Blackice serie maar ik heb geen enkele shop kunnen vinden die hem kan leveren. Weet iemand waar ik deze zou kunnen krijgen? Ik weet dat FH wel eens dit soort dingen kan regelen dus ik wil best wel een mailtje daarheen sturen maar als het ook gewoon te koop is bij andere winkels is dat wat makkelijker.

Ook in mijn volgende mod wil ik 2 reservoirs in 1 loop gaan gebruiken. Is dit überhapt mogelijk? Ik zat te denken aan een T of Y splitsing maar het lijkt me dat het ene reservoir dan sneller vol loopt dan de ander. Of dat er uit de 1 meer wordt gehaald dan de ander. Is hier een oplossing voor? Ik wil van die CapeCorpreservoirs gaan gebruiken. Die lange plexi-buizen. Ik ben best bereid om er wat ingewikkelds voor te maken maar ik zou niet weten wat.

Edit: Het liefst een shop in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mail anders ff OC shop, misschien dat die de rad kunnen leveren.

Kan je 2 reservoirs niet gewoon in een normale loop plaatsen ? Met splitters gaan werken lijkt mij een beetje onhandig. Ik zat er ook over te denken om nog een 5,25" res te nemen, gewoon omdat het mooi is. Nu ga ik dat toch maar niet doen maar als ik het wel gedaan had was ie gewoon in de loop gekomen zonder gekke dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
De enige shop die ik kan vinden:
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=261

En die 2 res'en kan je toch achter elkaar zetten ipv gedeelt.
Zet je ze langs elkaar, aan de linker buis op de rechterkant een 90graden hoek en bij de rechter precies anders op, 4cm slang er tussen en klaar :+

Maar waarom wil je 2 res'en hebben? gewoon voor de coolheid? Want het doet vrijwel niks met je temps he...

/edit
Btw pilatus:
Waar heb jij die geluiddempende matten vandaan? en hoe heb je die vast gemaakt?
Dubbelzijdige tape?
Wil dat nm ook gaan doen voor mn 2e ((nog) niet wc'de) bak... Kijken of het wel nut heeft...

[ Voor 20% gewijzigd door ixl85 op 23-12-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Gewoon voor de koelheid idd. En gewoon in serie zetten kan natuurlijk ook. Ik wil ook altijd te moeilijk doen :X Die radiator ga ik nog wel even achteraan. Heeft iemand deze al? Bedankt voor de tips iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
hey, gaat er nou echt veel warmte van een laing D5(mcp655) in het water, tov een laing DCC(non-ultra)?
Een laing DCC is dus (met plexi top) 75 euro.
De MCP655 kan ik 2de hands krijgen voor 50 euro incl verzendkosten. De 655 heeft wel veel meer flow(ook met die top) en de hmax is hetzelfde(3.7m). Op XS zeggen ze dat de 655 veel warmte overbrengt in het water. Maar is dat echt zoveel?

En wat kan ik eigenlijk beter doen, mijn mcp600 repareren(tuutje afgebroken), ik koop dan een 2de handse mcp600, die volgens de verkoper niet meer draait, en de zwarte stuk overplaats naar mijn mcp600. Dus kost 25 dollar.
Of de MCP655/Laing DCC kopen?
Ik gebruik het met:

Mcw6002
mcw50(misschien dat ik deze vervang door een MCW60 of Maze 4)
BIXII
Danger den 5 1/4" bay reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waar heb jij die geluiddempende matten vandaan? en hoe heb je die vast gemaakt?
Dubbelzijdige tape?
Wil dat nm ook gaan doen voor mn 2e ((nog) niet wc'de) bak... Kijken of het wel nut heeft...
Die matten heb ik of van de Gamma of van de Praxis. Weet het niet meer precies maar bij de meeste doe het zelf zaken zijn die dingen wel te koop. Voor iets van 7 euro heb je 2 vierkante meter.

De matten zitten in deze kast met niets vast. Ik knip ze iets groter dan nodig en dan kan ik ze gewoon vast krijgen zonder tape. In mijn vorige kast zaten sommige stukken wel met dubbelzijdig tape vast.

Bij mij zit het er meer in omdat ik het mooi vind en zodat ik niet tegen de zilverkleurige kast aan zit te kijken. Qua geluid helpt het wel iets maar niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
PilatuS schreef op zondag 24 december 2006 @ 01:04:
[...]

Die matten heb ik of van de Gamma of van de Praxis. Weet het niet meer precies maar bij de meeste doe het zelf zaken zijn die dingen wel te koop. Voor iets van 7 euro heb je 2 vierkante meter.

De matten zitten in deze kast met niets vast. Ik knip ze iets groter dan nodig en dan kan ik ze gewoon vast krijgen zonder tape. In mijn vorige kast zaten sommige stukken wel met dubbelzijdig tape vast.

Bij mij zit het er meer in omdat ik het mooi vind en zodat ik niet tegen de zilverkleurige kast aan zit te kijken. Qua geluid helpt het wel iets maar niet echt veel.
Mhh ik vind het nm ook wel cool :)
Het enige nadeel, ik heb hier een QF50D staan (mn 2e bak) en die heeft zo'n fijne air inlet bij de cpu..
Als ik nu een window ga maken gaat deze weg... is wel jammer... Maar ik voel gewoon dat ik die kast moet behandelen... Zo zonde als ik dat niet zou doen want hij is zo clean van binnen (en passief gekoelt op mn cpu na)

@barzi
Dude :)
Ik dacht dat je allang aan het bouwen was.
Kijk: je kan wel jaren blijven kijken. Over 2 jaar is er de Liang ultra storm 500 en de Eheim geile scheize 1148.
Hiermee wil ik zeggen: pak iets!
Zoals we al eerder gezegd hebben: Bij sommige pompen die in het water zitten gaat je temp omhoog. Ongeveer 2 graden ofzo.
Die flow gekte is helemaal niet nodig, aangezien jij niks raars gaat doen moet je daar niet eens naar kijken.
Was je hier 1.5jaar geleden binnen gevallen zou je waarschijnlijk een 1046 hebben gehad die het ook perfect zou doen in je setup.
Je kan beter kijken of ie betrouwbaar en stil is. Zo ja pak welke jij het mooiste vind of welke je makkelijker kan plaatsen.
Die aantal graden die een bepaalde pomp in je loop zou kunnen donderen kan je er ook weer uit halen door een betere rad te pakken als je dat echt zo graag zou willen.

Al met al: Ga gelukkig het nieuwe jaar in met de gedachte dat je WCspullen in Januari in je computer zullen zitten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
De mcp655 is wel veel stiller volgens mij, en veel compacter. Maar of ie betrouwbaarder is weet ik niet. Dus dat is vraag 1.

Vraag 2 gaat over iets anders: Je hebt 3 verschillende soorten slangen die je kan kopen bij aquatuning. PVC, Clearflex en tygon. Ik zelf denk/dacht altijd dat het helemaal niks uitmaakte, en jegewoon betaalde voor de naam. Maar op XS zeggen ze wel heel vaak dat je clearflex of tygon moet nemen. Wat is precies het verschil?(Clearflex is 2x zo duur als PVC, en Tygon is iets van 3x zo duur als Clearflex).

Na die 2 vragen, bestel ik mijn slangen, pilaren, pomp. En kan ik ervoor gaan :D.

trouwens, geld die 12% korting nog bij aquatuning? En hoelang duurt het voordat aquatuning het bezorgt heeft in groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Komt best snel binnen. Had mijn spullen vrijdags besteld en die zaterdag erop had ik het binnen.

Inmiddels er wel achter hier dat ik dus best koper kan gebruiken met alu (goed middeltje toevoegen)
maar wil eerst weten wat er op alu gebied te krijgen is voor mijn CPU en graka.

Ik ben al een tijdje aan het rondsnuffelen.
Maar zijn alu H2O-coolblokjes gewoon niet meer verkrijgbaar?
Ik heb het liefst die met G1/4 aansluiting op blok en slanguitgang 10/8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
barzi schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:05:
trouwens, geld die 12% korting nog bij aquatuning? En hoelang duurt het voordat aquatuning het bezorgt heeft in groningen?
Die aktie was tot 16-12.
Vooruitbetalen duurt meestal een dag of vijf zes voordat je de boel binnen hebt, met creditcard of paypal zal sneller gaan.
En dat van die slangen staat hier mooi beschreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
barzi schreef op zondag 24 december 2006 @ 11:05:
De mcp655 is wel veel stiller volgens mij, en veel compacter. Maar of ie betrouwbaarder is weet ik niet. Dus dat is vraag 1.

Vraag 2 gaat over iets anders: Je hebt 3 verschillende soorten slangen die je kan kopen bij aquatuning. PVC, Clearflex en tygon. Ik zelf denk/dacht altijd dat het helemaal niks uitmaakte, en jegewoon betaalde voor de naam. Maar op XS zeggen ze wel heel vaak dat je clearflex of tygon moet nemen. Wat is precies het verschil?(Clearflex is 2x zo duur als PVC, en Tygon is iets van 3x zo duur als Clearflex).

Na die 2 vragen, bestel ik mijn slangen, pilaren, pomp. En kan ik ervoor gaan :D.

Over jouw pompen weet ik niet zo veel (welke nu betrouwbaarder is ed)
maar volgensmij zijn ze dat alletwee wel. Het is geen Hydor ofzo :+
Als ik je verhaal zo hoor zou ik voor de mcp655 gaan, Volgensmij is dat ook de pomp die je voor 25 euro kan fixen wat je in je vorige post zei.
Als je die dan pakt scheelt het je ook nog een hoop centen.

Die slangen, idd zoals coolfris zegt dat staat in de TS.
Ik ben zelf pro pvc:
Je kan er goede bochten mee maken, als het knikt blijft er geen zwakke plek achter (bij pur wel) en de je hebt ze in 8x1.
Ik weet niet wat clearflex is, denk dat dat silicone slangen zijn ofzo.
Tygon is ook goed, denk dat die nog net iets betere bochten maakt dan pvc, het nadeel hier is echter dan ze breder zijn.
Dit vind ik persoonlijk net mooi, fijn en handig. Het 2e (kleine) nadeel is dat ze er alleen in de normale kleurloze variant te krijgen zijn. Als je een kleurtje wil hebben moet je van die vieze UVzooi aan je water toevoegen. Bij pvc kan je mooie groene (blauwe gele enz enz) kleuren bestellen die ook nog eens op uv reageren.
Een ander voordeel is zoals je zelf al zegt de prijs. Maar daar zou ik pas als laatste naar kijken. Als je nu 6 meter besteld heb je daar over 3 jaar nog plezier van (als je ieder jaar je setup ververst en ~2meter per keer nodig hebt wat wel reeel is).

Ow volgensmij, dit weet ik niet zeker, heb je niet zo heel veel aan die uber dikke tygon slangen omdat de boringen in je blokken kleiner zijn. Het enige voordeel ivm de flow die je dan zou hebben is dat je water minder weerstand heeft in de slangen ten opzichte van 8x1, maar in de praktijk zal je hier denk ik weinig van merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Als ik je verhaal zo hoor zou ik voor de mcp655 gaan, Volgensmij is dat ook de pomp die je voor 25 euro kan fixen wat je in je vorige post zei.
Ik kan een mcp 600 repareren voor 25 dollar. De mcp655 is gewoon 50 euro.
Ik neem dan denk ik wel PVC slangen. Alleen heb ik weer 2 vragen :+ :

1. Mijn blokken hebben allemaal 10mm ID, 13mm OD. Moet ik dan 10mm ID slangen nemen, of 13mm ID?

2. Op freezing hardware zag ik een Waterchill extreme pomp in de aanbieding staan. Deze is met reservoir. De specs zijn:
Technical Specifications:

Power consumption: 7-12 W
Qmax: 1020 l/hm
Hmax: 240 cm
Deze is 60 euro. Je krijgt dan dus een pomp met reservoir, 2 temp sensors, en eigelijk een fancontrollertje in 1(je kan er 6 fans op aansluiten en via de software regelen).

Deze pomp is wel slechter dan de MCP655(1500l/h, 370cm hmax), maarja die fancontrollertje is wel handig. Is het het geld niet waard tov de mcp655? en als ik een fancontroller wil, die gewoon los kopen?
En hoe zit het met de betrouwbaarheid van die pompen? Ik kan niet zoveel ervaringen erover vinden.

thnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
ixl85 schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:50:
[...]
Ow volgensmij, dit weet ik niet zeker, heb je niet zo heel veel aan die uber dikke tygon slangen omdat de boringen in je blokken kleiner zijn. Het enige voordeel ivm de flow die je dan zou hebben is dat je water minder weerstand heeft in de slangen ten opzichte van 8x1, maar in de praktijk zal je hier denk ik weinig van merken...
Ik denk dat dat laatste ook veel turbulentie in de loop veroorzaakt en dat heb je bij als je de boringen en de slangen de zelfde diameter, niet.
Beetje kromme zin maar duidelijk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
WinnieXX schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat dat laatste ook veel turbulentie in de loop veroorzaakt en dat heb je bij, als je de boringen en de slangen de zelfde diameter houdt, niet.
Beetje kromme zin maar duidelijk lijkt me.
2 kleine aanpassingen :p, nu loopt ie wel
Maar ik snap je idd... Mhh dat zou idd wel kunnen... Hier weet ik echter niet zo veel van...
barzi schreef op zondag 24 december 2006 @ 13:04:
[...]

Ik kan een mcp 600 repareren voor 25 dollar. De mcp655 is gewoon 50 euro.
Ik neem dan denk ik wel PVC slangen. Alleen heb ik weer 2 vragen :+ :

1. Mijn blokken hebben allemaal 10mm ID, 13mm OD. Moet ik dan 10mm ID slangen nemen, of 13mm ID?

2. Op freezing hardware zag ik een Waterchill extreme pomp in de aanbieding staan. Deze is met reservoir. De specs zijn:

[...]

Deze is 60 euro. Je krijgt dan dus een pomp met reservoir, 2 temp sensors, en eigelijk een fancontrollertje in 1(je kan er 6 fans op aansluiten en via de software regelen).

Deze pomp is wel slechter dan de MCP655(1500l/h, 370cm hmax), maarja die fancontrollertje is wel handig. Is het het geld niet waard tov de mcp655? en als ik een fancontroller wil, die gewoon los kopen?
En hoe zit het met de betrouwbaarheid van die pompen? Ik kan niet zoveel ervaringen erover vinden.

thnx _/-\o_
Specs van de pomp zien er leuk uit. Die lpm heb je eigenlijk niet eens perse nodig. Persoonlijk vind ik een hardwarematige fancontroller fijner (en er vetter uit zien :))

Over die pomp met 1500lpm, dat is dus echt het zelfde als een veyron** door een woonwijk laten rijden. Dat heb je gewoon weg niet nodig! Het is net alsof je 2 rads, 2 res'en, 2 cpu's en 2 gpus moet gaan koelen.
Nogmaals: Pak de gene waarvan jij denkt dat die het best voor je is qua grote, stilte, plaatsbaarheid en betrouwbaarheid. Verder ken ik die pompen ook niet allemaal. Maar volgensmij zijn pompen van swiftech/liang allemaal wel in order.

Veyron:
[quote]De sprint van 0-300 km/h moet de Veyron in 14,0 seconden kunnen afleggen.[/]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_16.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Tjah, dan gaat mijn voorkeur uit naar de MCP600 repareren voor 25 dollar. Het is alleen dat ze op XS system zeggen dat een MCP655 toch wel beter is, ook toekomsgericht. De 655 is volgens mij ook wat stiller. maar om daar nou het dubbele voor neer te leggen...

Maar het gaat er dus om dat de MCP600 nu ook wel voldoet, maar als ik bijv later een nieuwe GPU blok wil nemen. Of toch de NB blok aansluiten, heb ik al een sterkere pomp nodig. Kan de MCP600 het dan nog steeds aan? Want ik heb geen zin om dan nog een x een pomp te kopen(is dubbel).

En nog een vraagje:

Koelvloeistof bij de halfords(eigenlijk voor auto's), kan ik dat in mijn WC setup gebruiken? Het is nogal goedkoop, 5 liter voor 7 euro. En het is ook nog eens mooi blauw. Maar het moet natuurlijk wel kunnen, vandaar de vraag.

En klopt het dat je PVC slangen bij de praxis kan krijgen? Ik heb dat ergens gelezen, en het is dan 50 cent per meter. Maar aquatuning etc. verkopen het allemaal voor 1.70 per meter, is dat wel hetzelfde? of kan je het helemaal niet krijgen?

En moet je ook anti-alg gebruiken? ik dacht alleen iets tegen corrosie(als je alu en koper hebt)..

[ Voor 4% gewijzigd door Perzikvrucht op 24-12-2006 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Koelvloeistof bij de halfords(eigenlijk voor auto's), kan ik dat in mijn WC setup gebruiken? Het is nogal goedkoop, 5 liter voor 7 euro. En het is ook nog eens mooi blauw. Maar het moet natuurlijk wel kunnen, vandaar de vraag.
Ja dat kan prima. Ik heb zelf niet de blauwe maar de roze die iets anders en duurder is. De blauwe moet ook gewoon werken aangezien iemand dat al een tijdje in zijn setup heeft.
En moet je ook anti-alg gebruiken? ik dacht alleen iets tegen corrosie(als je alu en koper hebt)..
Die koelvloeistof beschermt ook tegen algen en corrosie. Zelf heb ik 60% gedestileerdwater met 40% koelvloeistof er in zitten. Alleen water en Water-wetter is niet genoeg tegen algen maar zodra er koelvloeistof bij gaat is het wel goed.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.