Toon posts:

Motor - Beginnersvragen... en meer! Deeltje 7 alweer ! Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.824 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 19:48
.KeN. schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:08:
Waarom staat IKKE86 eigenlijk nog bij de vermisten ?
Hij heeft immers het vorige deel nog geopend.
ik ben te lui geweest om mezelf te verplaatsen naar de motorlozen. Streven is wel om volgend seizoen een eigen motor te hebben :)

Anoniem: 83626

justice strike schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:34:
[...]

leuk verhaal, maar je haalt mijn stelling hiermee niet onderuit. Mijn stelling is niet dat iemand die veel lessen nodig heeft minder begaafd is dan iemand die minder lessen nodig heeft. Mijn stelling is dat je met meer lessen minder kans hebt op ongelukken.

[...]

precies, je haalt je eigen stelling zelf nog eens onderuit. je kunt niet beoordelen aan de hand van het aantal lesuren hoe goed iemand is. Je kunt wel zeggen dat als iemand meer uren heeft gemaakt hij beter zou zijn dan daarvoor.

[...]

ik heb veel mountainbike ervaring, heeft averechts gewerkt aangezien ik dus NIET de voorrem durfde te gebruiken, verder nog wat andere vervelende gewoontes (links je voet aan de grond zetten bij stilstaan ipv. rechts etc..) Ben ik dan een slechtere motorrijder? heb ik dan minder gevoel voor het motorrijden omdat ik wat verkeerde gewoontes heb?
Ho...STOP...Wacht!!!
Ik wilde helemaal niet jouw stelling onderuit halen, ik wilde enkel iets toevoegen, namelijk mijn mening en die is dus vrij genuanceerd, maar misschien niet duidelijk geformuleerd.
Ik ben het alleen maar met je eens dat iemand met meer uren les een kleinere kans heeft op ongelukken.. voel je vooral niet aangevallen!
Ik wilde alleen aangeven dat ik niet vind dat je moet denken dat iemand met meer lesuren een betere rijder zal zijn dan een ander met minder lessen, omdat ik vind dat je dat niet zo zwart-wit mag stellen. Mede dáárom gaf ik zelf al het tegenstrijdige verhaal op van mn vriendin die meer lessen 'nodig heeft' maar beter kijkt (denk ik).

Vind het zo jammer dat er op GoT altijd zo verdomde zwart-wit moet worden gedacht.. En het laatste wat ik aan wil geven is dat jij een mindere motorrijder zou zijn ofzo.. hoe zou ik dat moeten weten, ken je helemaal niet :>

Je reacties hieronder klinken ook wel weer bijzonder vriendlijk 8)7 "FOUT" enzo.. pff relax man

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 06-11-2006 18:56]

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 10:56
4x2 schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:59:
[...]

Ik ben van mening dat je met bv 1000 wegkilometers meer (veel meer) ervaring op doet dan met evenveel leskilometers.
Je mag een andere mening hebben, ook al is die fout :P. Je bent je namelijk niet altijd bewust van de fouten die je maakt totdat je daarop gewezen wordt.
Als je zelf rijdt ben je nl zelf bezig om te bedenken waar je heen moet, wat ook aardig wat aandacht opvreet
ik weet niet hoe je les hebt gekregen, maar er wordt mij alleen verteld welke stad ik op moet. Ik moet dus mijn eigen weg vinden. Kijken naar de borden etc... Dus dat puntje gaat niet altijd op. Blijkbaar gaf jouw instructeur alleen aan wanneer je rechts of links moest.
.
Heb je geen instructeur die evt nog kan waarschuwen.
juist. Je wordt niet op de fouten gewezen, dus zul je je fouten eerder opmerken, goed argument joh :) Voortaan zal ik geen moeite doen om mijn fouten bij mijn tentamen doorlezen, immers als ik niet weet wat mijn fouten zijn zal ik ze eerder herkennen.
En overige weggebruikers houden echt niet speciaal rekening met je.
ze houden niet meer rekening als bij het lessen inderdaad, maar ook niet minder. Ik was vorige week nog van de weg afgedrukt door een vrachtwagen. Maakt geen hol uit. Daarbij maak ik zelf ook weinig verschil tussen lessend verkeer en overig verkeer. althans niet bewust.
De kans dat er onverwachte dingen gebeuren is gewoon veel groter, ook omdat je dan waarschijnlijk op onbekende routes gaat rijden ipv het standaard verhaaltje van examenroutes volgen, dus je komt in hele andere situaties waarin mensen nog wel eens anders reageren dan je had verwacht.
nogmaals, jij hebt waarschijnlijk een wat simplistischere instructeur gehad, ik heb namelijk behoorlijk wat onbekende situaties gezien bij het lessen. Het gebeuren van onverwachte dingen is trouwens geen goed iets als je het hebt over het NIET maken van ongelukken.
Overigens is het lessen wel van levensbelang om de basis te leggen en je te leren hoe bepaalde dingen moeten, maar ECHT rij ervaring op doen lukt alleen maar door zelf te rijden en het allemaal zelf op te moeten knappen.
Nogmaals, kijk naar topatleten, die hebben ruime ervaring in hun tak van sport. Ze hebben ALSNOG de hulp nodig van een coach om beter te worden. (zelfde geld overigens ook voor coureurs.
[...]

Maar iemand die vanaf 0 begint en zich dan met 30 lessen omhoog werkt naar 0,5.
Of iemand die zich met 10 lessen omhoog werkt van 0,8 naar 1.
Je stelling gaat idd op (die met meer uren is beter dan dat ie was), maar wie van de 2 zou dr beter rijden ?
Het gaat er niet om wie er beter kan rijden. Ik heb nooit gezegd dat het daarom gaat. Mijn stelling was dat meer lessen nemen geen nadeel is. (ok ok mijnechte stelling was "alles wat je aan geld kwijt bent aan lessen verdien je terug aan het niet maken van ongelukken")
Slechtere motorrijder: ja, want je doet het slechter dan mensen zonder die slechte gewoontes (vooral dat je de voorrem niet durfde te gebruiken is een ernstige).
mja das niet waar. Het aanleren van andere gewoontes maakt niet perse dat je een slechtere motorrijder bent. Het eruithalen van dat linker voetje bijvoorbeeld heeft me een aantal lessen gekost. Maar daarentegen heb ik een beter verkeersinzicht dan meeste mensen.
Gevoel: moeilijk te zeggen, zoals je het hier verteld begin je teveel eigen theorien in je hoofd te halen over hoe je dingen uit moet voeren en dat die instructeurs het niet helemaal snappen.
Goed, ik overdrijf wat, maar dat idee krijg ik dr bij.
oh je hebt het alleen over de langzame slalom? want dat is ook het enige waar ik problemen mee had, voornamelijk ook omdat alle 4 de instructeurs een andere mening daarover hebben. Ik heb hem overigens wel gehaald, dus zulke vreemde theorien zal ik wel niet hebben gehad.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• justice strike
Anoniem: 83626 schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:43:
[...]

Ho...STOP...Wacht!!!
Ik wilde helemaal niet jouw stelling onderuit halen, ik wilde enkel iets toevoegen, namelijk mijn mening en die is dus vrij genuanceerd, maar misschien niet duidelijk geformuleerd.
Ik ben het alleen maar met je eens dat iemand met meer uren les een kleinere kans heeft op ongelukken.. voel je vooral niet aangevallen!
dan zijn we het eens :)
Ik wilde alleen aangeven dat ik niet vind dat je moet denken dat iemand met meer lesuren een betere rijder zal zijn dan een ander met minder lessen, omdat ik vind dat je dat niet zo zwart-wit mag stellen. Mede dáárom gaf ik zelf al het tegenstrijdige verhaal op van mn vriendin die meer lessen 'nodig heeft' maar beter kijkt (denk ik).
dat zal ik niet bestrijden :)
Vind het zo jammer dat er op GoT altijd zo verdomde zwart-wit moet worden gedacht..
mja misschien heeft chevy wat afgegeven aan mij :P
En het laatste wat ik aan wil geven is dat jij een mindere motorrijder zou zijn ofzo.. hoe zou ik dat moeten weten, ken je helemaal niet :>
Ik BEN een mindere motorrijder :) ik heb mijn rijbewijs namelijk nog niet. Neemt niet weg dat ik niet kan meepraten over dit soort dingen (heb daar namelijk wel ervaring mee) IOk geef alleen een voorbeeld om mensen daarmee te confronteren. Iemand is niet per definitie een slechte motorrijder omdat ie meer lessen neemt.

[Voor 4% gewijzigd door justice strike op 06-11-2006 18:59]

justice strike schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:55:
Ik BEN een mindere motorrijder :) ik heb mijn rijbewijs namelijk nog niet. Neemt niet weg dat ik niet kan meepraten over dit soort dingen (heb daar namelijk wel ervaring mee)
Volgens jouw theorie hoef jij dan toch geen mindere motorrijder te zijn :? 8)7
Hoeveel lessen heb je gehad?

Edit
Ik ben het trouwens wel eens met de bewering: "Je leert pas echt rijden als je je papiertje/pasje en een eigen motor hebt". Na je lessen weet je hoe het moet.. pas veel later voel je waarom en pas je dat toe met inzicht. zei iemand met slechts 3500km solo-ervaring, hehe

[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 06-11-2006 19:01]

• justice strike
Anoniem: 83626 schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:58:
[...]

Volgens jouw theorie hoef jij dan toch geen mindere motorrijder te zijn :? 8)7
Hoeveel lessen heb je gehad?
Ik had 8 weken wachttijd voor avb. Ik reed 2 uurtjes per week. reken maar uit.
Edit
Ik ben het trouwens wel eens met de bewering: "Je leert pas echt rijden als je je papiertje/pasje en een eigen motor hebt".
ik denk niet dat je leert doordat je het alleen doet. Ik denk dat je het leert omdat je ervaring opdoet, het wel of niet ervaring opdoen met een rijinstructeur is een ander ding

Kijk naar belgie. Er zijn mensen die hebben 20-30 jaar ervaring, die hebben dus volgens jou "echt leren rijden" Er zijn toch nog behoorlijk veel van die mensen die naar nederlandse maatstaven ECHT NIET kunnen rijden. Je bewering gaat dan ook gewoon niet op.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56

4x2

lộn xộn quá

justice strike schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:51:
Je mag een andere mening hebben, ook al is die fout :P. Je bent je namelijk niet altijd bewust van de fouten die je maakt totdat je daarop gewezen wordt.
Had een heel verhaal kunnen typen, maar dat (weer) gaat een gebed zonder einde worden en slijt mn toetsenbord alleen maar van.

Ik heb het al eens eerder gezegd (toen ging het over technische zaken) en ik zeg het nu weer:
Dr is gewoon geen discussie met je te voeren, je denkt zelf alles beter te weten (nu kom je zodadelijk met iets aan om mn ongelijk te bewijzen dat je wel fouten maakt, alleen de paradox is dat ik juist daardoor alsnog gelijk krijg).
Prima, dan weet je toch alles beter, ben de periode dat ik ten koste van alles gelijk wil krijgen wel voorbij.
Als jij van mening bent dat je constant onder begeleiding zou moeten lessen om een perfecte motorrijder te worden (want dat beweer je in zekere zin), dan houd ik je niet tegen :)

leeg

• justice strike
4x2 schreef op maandag 06 november 2006 @ 19:13:
[...]

Had een heel verhaal kunnen typen, maar dat (weer) gaat een gebed zonder einde worden en slijt mn toetsenbord alleen maar van.
je moet even tussen de lijntjes door lezen. Ik zet daar geen smiley achter als ik dat echt heel erg serieus bedoelde.
Ik heb het al eens eerder gezegd (toen ging het over technische zaken) en ik zeg het nu weer:
Dr is gewoon geen discussie met je te voeren, je denkt zelf alles beter te weten
met technische zaken zal ik het ongetwijfeld niet beter weten, maar toen ging ik in discussie omdat ik dus een bewering neer had gelegd die jullie dus niet hebben weerlegt (of voor mij niet begrijpelijk)
Het is in de aard van de discussie dat je komt met feiten om een ander te overtuigen van zijn ongelijk. Dat overtuigend argument heb ik in die discussie dus niet gehoord. Ik heb aan de andere kant wel overtuigend bewijs geleverd waar jullie je handen niet aan wilden branden (laptime was volgens yamaha met 2wd sneller dan zonder 2wd). Of waarom diesel per definitie slecht is voor een motor, of andere discussies.

Daarbij is het ook naar voren gekomen dat ik niet de enige ben die een bepaalde mening bedeeld is. teacher zou bijvoorbeeld ook wel een diesel willen die 1:40 rijdt (of was dat iemand anders)
(nu kom je zodadelijk met iets aan om mn ongelijk te bewijzen dat je wel fouten maakt, alleen de paradox is dat ik juist daardoor alsnog gelijk krijg).
ongelijk en een verschil van mening is wat anders :). Net zoals er een verschil van mening is tussen een aantal mensen over het nut van diesel. Zo gaat dat met een wetenschappelijk discussie op hoog niveau :)
Prima, dan weet je toch alles beter, ben de periode dat ik ten koste van alles gelijk wil krijgen wel voorbij.
Jammer, dat je de discussie niet aan wil gaan.
Als jij van mening bent dat je constant onder begeleiding zou moeten lessen om een perfecte motorrijder te worden (want dat beweer je in zekere zin), dan houd ik je niet tegen :)
nu moet je geen woorden in mijn mond leggen. Wat ik zei en waar het allemaal mee begonnen is, is dat ik het geen weggegooid geld vind als je meer lessen neemt. Je mag van mening verschillen, maar het heeft weinig verschil om mijn mening anders op te vatten dan hij bedoelt is.

[Voor 6% gewijzigd door justice strike op 06-11-2006 19:50]

• Meph
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09-2019

Meph

1 + 1 = 3

Hehehe stelletje wijven :D Zijn er ook GoT Biker Meetings? Zou gezellig zijn met jullie 2 erbij :P

Stel, je neemt 100 rij-uren, en 2 personen. Persoon A zal 50 uur les nemen en 50 uur alleen rijden. Persoon B zal 100 uur les nemen. Wie zal er beter rijden na 100 uren ervaring?

Persoonlijk, in MIJN geval, weet ik bijna zeker dat ik beter zal rijden als ik niet zo'n kerel achter me aan heb hangen die me vertelt dat ik hier links, daar rechts moet en etc etc etc.. Na 50 lessen heeft de man echt wel hetgeen over kunnen brengen wat nodig is, de overige 50 kan ik beter gebruiken om dit allemaal relativeren en bespelen.

Anyway, iemand anders zal wellicht beter af zijn met 100 lesuren, het is dus inderdaad zoals eerder gezegd afhankelijk van de persoon en de situatie.

[Voor 81% gewijzigd door Meph op 06-11-2006 20:12]

• KabalA!
  • Laatst online: 03-06 19:35

KabalA!

[ No-Life ]

justice strike schreef op maandag 06 november 2006 @ 19:31:

Jammer, dat je de discussie niet aan wil gaan.
Er valt weinig te discusseren als iemand altijd maar overtuigd is van zn eigen gelijk, want daar kom je toch met geen speld tussen ;)
[...]

nu moet je geen woorden in mijn mond leggen. Wat ik zei en waar het allemaal mee begonnen is, is dat ik het geen weggegooid geld vind als je meer lessen neemt. Je mag van mening verschillen, maar het heeft weinig verschil om mijn mening anders op te vatten dan hij bedoelt is.
ik vind van wel... zoals je tijdens het lessen leert rijden is zoals het volgens de theorie eigenlijk zou moeten... probleem is alleen dat NIEMAND zich daar ook echt aan houdt. Wat je dus krijgt is dat jij je zogenaamd voorbeeldig gedraagt, maar toch wordt aangereden oid omdat iedereen zn eigen regels volgt. Je kan dus beter niet altijd op je fouten gewezen worden en je wat minder voorbeeldig gedragen, maar daardoor wel een ongeluk voorkomen ;)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Zal eens reageren zoals jij dat doet:
Ik had 8 weken wachttijd voor avb. Ik reed 2 uurtjes per week. reken maar uit.
Fout. Zolang ik niet weet hoelang jij al leste voor je je avb aanvroeg en hoe lang dat geleden is kan ik dat niet uitrekenen.
Ik denk dat je het leert omdat je ervaring opdoet -knip- Er zijn mensen die hebben 20-30 jaar ervaring...die naar nederlandse maatstaven ECHT NIET kunnen rijden
Kijk, hier haal je jouw eigen verhaal onderuit.

Vind jij dit prettig om te lezen, zo? Klinkt niet bijster vriendelijk, toch? Niet alles hoeft vriendelijk, maar als zo graag een discussie op niveau wil voeren, denk ik dat daar meer bij komt kijken dan feiten.. onder andere iets als respect voor elkaar en diens meningen. Je zou ook best wel eens "denk ik" of "vind ik" mogen typen.. lang niet alles wat je typt zijn harde feiten.

Inhoudelijk:
Jij denkt dat je leert als je lest, dat klopt. Maar daarna leer je door, solo. Ik heb al flink wat keren meegemaakt dat ik in een situatie kwam, solo, waarvan ik achteraf dacht "hmm, dat was niet zo slim, dat doe ik voortaan anders". Daar heb ik dan geen instructeur voor nodig. Je hebt niet iemand nodig die je zegt dat je iets verkeerd doet als je wiel wegglijdt of als je in een gevaarlijke situatie komt.. dat merk je zelf ook. En een verstandig rijder komt dan niet meteen in de echte shit, want daarvoor rijdt hij verstandig. Door een gebrek aan ervaring (kilometers, in duizenden) kun je echter altijd situaties verkeerd inschatten, denk ik. En dat hou je.. ook als je al 20 jaar rijdt, het wordt alleen minder.
Uiteraard zijn er sukkels die na het halen van het papiertje meteen alles vergeten wat ze hebben geleerd, bewust of onbewust.. maar die hou je. En die rijden na 200 uur les echt nog geen f*ck beter of veiliger hoor.
En daarnaast.. 100% goed rijden lukt niemand, daar ben je mens voor. Moet je dan de rest van je leven blijven lessen in de hoop een machine te worden?

Edit als reactie op "ik vind het geen weggegooid geld als je meer lessen vind"
Ik ben het met je eens. Het is niet weggegooid, je zal er heus nog wat van hebben geleerd. Daarnaast heb je de economie gesteund. Vraag is of het nodig is. Wil jij echt leren motorrijden.. dan ben je er echt niet met 50 lessen, maar ook niet met 100 denk ik. Je leert niet rijden tijdens het lessen. Al is het maar omdat die geinponem achter je het meeste denkwerk van je over neemt en je een (onjuist) gevoel van veiligheid geeft.

Goed, ik kap ermee, want ik geloof inderdaad dat dit verder een vrij zinloze activiteit is.. het voelt alsof ik de Paus probeer over te halen Durex te gaan sponseren. 8)7

Edit @ Spiegeldiscussie
Ik heb geen hekel aan ronde spiegeltjes... ik heb wel een hekel aan mijn ronde spiegeltjes omdat ik daar vooral (of in ieder geval te veel van) mn eigen armen in zie. Zag op een BMW laatst een mooie constructie waarbij je in de spiegels onder je armen door kijkt.. dat zag er vanachter goed uit (ik kon zijn hele helm zien in beide spiegels), maar dat heeft weinig met het rond-zijn te maken.

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 06-11-2006 20:25]

• justice strike
KabalA! schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:06:
[...]

Er valt weinig te discusseren als iemand altijd maar overtuigd is van zn eigen gelijk, want daar kom je toch met geen speld tussen ;)
my god, je hebt het niet eens geprobeerd :) je komt alleen met het argument "Ik vind dat je pas leert als je je rijbewijs hebt" zonder dat ik daar iets over gezegd heb.
[...]

ik vind van wel... zoals je tijdens het lessen leert rijden is zoals het volgens de theorie eigenlijk zou moeten... probleem is alleen dat NIEMAND zich daar ook echt aan houdt. Wat je dus krijgt is dat jij je zogenaamd voorbeeldig gedraagt, maar toch wordt aangereden oid omdat iedereen zn eigen regels volgt. Je kan dus beter niet altijd op je fouten gewezen worden en je wat minder voorbeeldig gedragen, maar daardoor wel een ongeluk voorkomen ;)
hmm ligt aan de rijinstructeur denk ik, ik moet mij namelijk niet voorbeeldig gedragen, maar veilig. Dat betekent dus, inhalen, ruimte zoeken, standaard 10 km/h sneller rijden dan toegestaan is, snel optrekken. Sterker nog. Het wordt mij aangeleerd om die snelheidsbon ter harte te nemen ipv je netjes te houden aan de verkeersregels. (nee dit is wat anders dan meteen 120km per uur te hard rijden :P)

afijn laten we deze discussie maar afsluiten. Volgend onderwerp. Wie heeft eigenlijk ook zo'n pesthekel aan die ronde spiegeltjes :)

• justice strike
Anoniem: 83626 schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:10:
Zal eens reageren zoals jij dat doet:

[...]

Fout. Zolang ik niet weet hoelang jij al leste voor je je avb aanvroeg en hoe lang dat geleden is kan ik dat niet uitrekenen.
niets fouts aan wat ik zeg, misschien incompleet, maar ik had al door dat je mijn bericht had gelezen voordat ik het heb kunnen editten :)
[...]

Kijk, hier haal je jouw eigen verhaal onderuit.

Vind jij dit prettig om te lezen, zo? Klinkt niet bijster vriendelijk, toch? Niet alles hoeft vriendelijk
tja net als chevy heb ik wel eens cursussen gevolgt over het tactisch aanbreken van sensitief gelegen issues. Echter heeft dat als enige bijwerking dat alles wat fijnzinig aangekaart wordt niet altijd met evenveel leergierigheid ingeboezemd word.
maar als zo graag een discussie op niveau wil voeren, denk ik dat daar meer bij komt kijken dan feiten.. onder andere iets als respect voor elkaar en diens meningen. Je zou ook best wel eens "denk ik" of "vind ik" mogen typen.. lang niet alles wat je typt zijn harde feiten.
het subjectief benaderen van feitelijkheid is niet de beste handeling die men kan maken om tot een
gevolgtrekking te komen.
Inhoudelijk:
Jij denkt dat je leert als je lest, dat klopt.
dan zijn we het eens
Maar daarna leer je door, solo. Ik heb al flink wat keren meegemaakt dat ik in een situatie kwam, solo, waarvan ik achteraf dacht "hmm, dat was niet zo slim, dat doe ik voortaan anders".
maar dat bestrijd ik toch niet?
Daar heb ik dan geen instructeur voor nodig. Je hebt niet iemand nodig die je zegt dat je iets verkeerd doet als je wiel wegglijdt of als je in een gevaarlijke situatie komt.. dat merk je zelf ook. En een verstandig rijder komt dan niet meteen in de echte shit, want daarvoor rijdt hij verstandig.
klopt, maar ten eerste ik heb het juist over de dingen die je niet vanzelf merkt waar je wel een buitenstaand oogje voor kan gebruiken.

ten tweede, is het meestal niet de constatering dat iets fout gaat waar je hulp bij nodig hebt, maar het voorkomen van de fout. Slipcursus, als voorbeeld. Je merkt dat je wiel wegglijd. Wil niet zeggen dat je weet hoe je daar mee om moet gaan, immers zou in slipcursus dan overbodig zijn.
En daarnaast.. 100% goed rijden lukt niemand, daar ben je mens voor. Moet je dan de rest van je leven blijven lessen in de hoop een machine te worden?
je begrijpt mij totaal verkeerd. Ik zeg niet dat je altijd moet lessen, dat zou een onmogelijke situatie zijn. Ik zeg dat je altijd meer leert tijdens het lessen dan tijdens het normaal rijden. Net zoals roeiers meer leren van de boottrainingen die ze draaien met coach dan zonder coach. Dat de motorgprijders beter rijden met als zonder team om info te geven etc... Is dat zo'n vreemde opvatting? Sterker nog, volgens mij is zijn het de nationale bonden van bijna elk land (knmv, MSF etc...) die aanraden om elk half jaar tot jaar een motor cursus te volgen.

waarom motorrijders veel beter worden na het lessen, is niet omdat ze niet meer lessen, maar omdat ze zodanig veel meer km kunnen maken dat het lessen niet meer opweegt tegenover het voordeel van veel meer km maken. Dat is een hele ander standpunt dan wat jij in neemt, maar als je de bewering staande wil houden dat iemand beter is als hij zeg 1000 km zonder instructeur maakt dan als dat hij 1000km met instructeur maakt dan moet je daar echt goede redenen voor hebben, welke ik naar mijn mening nog niet gehoord heb,

[Voor 6% gewijzigd door justice strike op 06-11-2006 20:44]

Goed.. nog maar een reply dan
niets fouts aan wat ik zeg, misschien incompleet, maar ik had al door dat je mijn bericht had gelezen voordat ik het heb kunnen editten :)
Nu weet ik het nog niet, want je hebt je bericht nog niet ge-edit, en het gewoon zeggen lijk je ook niet te willen.
tja net als chevy heb ik wel eens cursussen gevolgt over het tactisch aanbreken van sensitief gelegen issues. Echter heeft dat als enige bijwerking dat alles wat fijnzinig aangekaart wordt niet altijd met evenveel leergierigheid ingeboezemd word.
...
het subjectief benaderen van feitelijkheid is niet de beste handeling die men kan maken om tot een
gevolgtrekking te komen..
Nee, niet bij falsificeerbare, exacte wetenschappen nee. Ik denk echter dat een nuancering in een discussie waarbij opinies een grote rol spelen de discussie enkel prikkelt.. er is geen éénduidige waarheid in het hele verhaal.. er zijn slechts meningen over wat voor hen waarheid is. Sommige dingen kan je niet meten en generaliseren voor iedereen. Als je ze dan echter presenteert als De Waarheid komt dat op mij alleen maar arrogant en kortzichtig over.
klopt, maar ten eerste ik heb het juist over de dingen die je niet vanzelf merkt waar je wel een buitenstaand oogje voor kan gebruiken.
Ja, maar die dingen heb je waarschijnlijk wel achter de rug na een lesje of 10-15. Daarna zou je zelfbewust genoeg moeten zijn om door te hebben wat voor stunts je eigenlijk uithaalt, vind ik.
ten tweede, is het meestal niet de constatering dat iets fout gaat waar je hulp bij nodig hebt, maar het voorkomen van de fout. Slipcursus, als voorbeeld. Je merkt dat je wiel wegglijd. Wil niet zeggen dat je weet hoe je daar mee om moet gaan, immers zou in slipcursus dan overbodig zijn.
Slipcursus voor motorfietsen heb ik nog niet van gehoord.. Volgens mij leer je omgaan met slip ook alleen uit ervaring. Ik had al flink wat gelezen over hoe te handelen bij een naderende highsider.. maar toen ik een keer een glijdend achterwiel onder mn kont had dacht ik niet aan die theorie. Het waren reflexen. Ik vraag me zelfs af of je die echt kunt leren. Ik vermoed dat je die situaties alleen leert op te lossen door ze mee te maken en te ervaren wat het gevolg is van je reflexen en dan hopen dat je reflex de volgende keer iets correcter is.
je begrijpt mij totaal verkeerd. Ik zeg niet dat je altijd moet lessen, dat zou een onmogelijke situatie zijn. Ik zeg dat je altijd meer leert tijdens het lessen dan tijdens het normaal rijden. Net zoals roeiers meer leren van de boottrainingen die ze draaien met coach dan zonder coach. Dat de motorgprijders beter rijden met als zonder team om info te geven etc... Is dat zo'n vreemde opvatting?
Ik werd op gegeven moment een tikje lui van mn instructeur.. omdat je toch het idee hebt dat je (zoals je zelf al zegt) een extra oog hebt die toch de boel in de gaten houdt. Ik zeg niet dat ik nonchalant heb gelest, maar zeker de eerste periode (en misschien nu ook nog wel) reed ik alerter solo, dan met instructeur, juist omdat je weet dat je het alleen moet doen. Dat gegeven zou voor mij reden kunnen zijn om solo beter te rijden dan in een les.
Sterker nog, volgens mij is zijn het de nationale bonden van bijna elk land (knmv, MSF etc...) die aanraden om elk half jaar tot jaar een motor cursus te volgen.
Ik heb nooit gezegd dat lessen of cursussen slecht zijn voor je rijvaardigheid.
waarom motorrijders veel beter worden na het lessen, is niet omdat ze niet meer lessen, maar omdat ze zodanig veel meer km kunnen maken dat het lessen niet meer opweegt tegenover het voordeel van veel meer km maken. Dat is een hele ander standpunt dan wat jij in neemt,
nee hoor.. ik zij dat je pas leert rijden door duizenden kilometers ervaring, dat dan de finesse erin komt als het ware. Dat is dus niet anders van wat jij hier zegt :>
maar als je de bewering staande wil houden dat iemand beter is als hij zeg 1000 km zonder instructeur maakt dan als dat hij 1000km met instructeur maakt dan moet je daar echt goede redenen voor hebben, welke ik naar mijn mening nog niet gehoord heb,
Dat laatste heb je mij voor deze post nog niet horen zeggen, je haalt een paar posters door elkaar, of combineert ze tot één grote gemeenschappelijke vijand >:) In deze post zeg ik dat echter wel, maar ik wil er het volgende aan toevoegen:
Als je met 0km ervaring gaat rijden zal de volgende 1000km beter zijn als je rijdt mét instructeur.
Als je met 50.000km ervaring (geen idee hoe dat voelt) 1000km gaat rijden is solo misschien wel veiliger.. je hoeft immers ook geen rekening meer te houden met die ander (of hij wel volgt etc etc).

En zo zie je maar.. het is geen exacte wetenschap! Of: er zijn teveel variabelen in het spel om in deze discussie mee te nemen om zodoende tot één feitelijke waarheid te komen O-)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:46

ToolkiT

brit-tweaker

justice strike schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:22:
[...]

Meer rijles is meer ervaring. Meer ervaring verminderd de kans op ongelukken.

jij zegt dat jij bang bent voor iemand die 50 lessen heeft gehad. Stel nu dat die persoon van 5 lessen na zijn rijexamen nog eens 45 lessen heeft gehad (vreemd opzich, maar stel nu eens)

ben je dan ook eerder bang voor diegene? dacht het niet. Is hij na die 45 lessen een betere motorrijder? ik mag hopen van wel. Hij heeft immers meer ervaring.
jullie hebben beide gelijk. Mensen die in 5 ipv 50 lessen slagen hebben meer talent en zijn betere rijders daarom.
Maar extra lessen helpen je beter opweg.

Als degene die in 5 lessen slaagt nog 45 extra lessen zou nemen word hij waarschijnlijk wel een betere rijder.
Maar degene die in 50 lessen slaagt is niet perse beter dan diegene die in 5 lessen geslaagd is, waarschijnlijk zelf minder goed omdat hij veel lessen nodig had om het slagings nivo te halen.

Het echte werk leer je pas al doende, dat is bij auto rijden ook zo.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

ToolkiT schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:27:
[...]

jullie hebben beide gelijk. Mensen die in 5 ipv 50 lessen slagen hebben meer talent en zijn betere rijders daarom.
Maar extra lessen helpen je beter opweg.

Als degene die in 5 lessen slaagt nog 45 extra lessen zou nemen word hij waarschijnlijk wel een betere rijder.
Maar degene die in 50 lessen slaagt is niet perse beter dan diegene die in 5 lessen geslaagd is, waarschijnlijk zelf minder goed omdat hij veel lessen nodig had om het slagings nivo te halen.

Het echte werk leer je pas al doende, dat is bij auto rijden ook zo.
Amen _/-\o_

Maarre, waarom heb je nou zo'n hekel aan ronde spiegels, J.S.?

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 06-11-2006 21:51]

• justice strike
Anoniem: 83626 schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:18:
Goed.. nog maar een reply dan

[...]

Nu weet ik het nog niet, want je hebt je bericht nog niet ge-edit, en het gewoon zeggen lijk je ook niet te willen.
2 weken voordat ze mij avb wilde goedkeuren. Ze wilden zien hoeveel vooruitgang ik zou boeken alvorens mij in te plannen.
[...]

Nee, niet bij falsificeerbare, exacte wetenschappen nee. Ik denk echter dat een nuancering in een discussie waarbij opinies een grote rol spelen de discussie enkel prikkelt.. er is geen éénduidige waarheid in het hele verhaal.. er zijn slechts meningen over wat voor hen waarheid is. Sommige dingen kan je niet meten en generaliseren voor iedereen. Als je ze dan echter presenteert als De Waarheid komt dat op mij alleen maar arrogant en kortzichtig over.
maar je vergeet, psychologie is een exacte wetenschap. afijn, ik zal voortaan wat meer referreren naar onderzoek.
[...]

Ja, maar die dingen heb je waarschijnlijk wel achter de rug na een lesje of 10-15. Daarna zou je zelfbewust genoeg moeten zijn om door te hebben wat voor stunts je eigenlijk uithaalt, vind ik.
toch haal ik weer het voorbeeld van de motorcoureur de olympische topatleten etc.. aan. Er zijn dingen die je naar mijn mening (zo beter?) niet zelf kunt constateren.
[...]

Slipcursus voor motorfietsen heb ik nog niet van gehoord..
http://www.knmv.nl/index....Motortraining/Aanbod.html
kijk onder roc "De opleiding ROC (Remmen Onder Controle) wordt in de volksmond ook wel de “slipcursus” genoemd."
Volgens mij leer je omgaan met slip ook alleen uit ervaring. Ik had al flink wat gelezen over hoe te handelen bij een naderende highsider.. maar toen ik een keer een glijdend achterwiel onder mn kont had dacht ik niet aan die theorie. Het waren reflexen. Ik vraag me zelfs af of je die echt kunt leren. Ik vermoed dat je die situaties alleen leert op te lossen door ze mee te maken en te ervaren wat het gevolg is van je reflexen en dan hopen dat je reflex de volgende keer iets correcter is.
Ivan Petrovitsj Pavlov heeft aangetoond dat geconditioneerde reflexen weldegelijk bestaan. Dit wordt ook algemeen geaccepteerd door de wetenschappelijke wereld. Bekendste onderzoek is dat van de Pavlov hond.

afijn, genoeg hierover.
Anoniem: 83626 schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:50:
[...]

Amen _/-\o_

Maarre, waarom heb je nou zo'n hekel aan ronde spiegels, J.S.?
ik zie naar mijn mening minder in een ronde spiegel dan in een vierkante (rechthoekige) Kan er gewoon niet tegen, daarbij is het beeld nogal vervormd.

[Voor 23% gewijzigd door justice strike op 06-11-2006 21:56]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Meph schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:04:
Hehehe stelletje wijven :D Zijn er ook GoT Biker Meetings? Zou gezellig zijn met jullie 2 erbij :P
* Chevy454 meldt zich bij deze op voorhand af.

Theorie, praktijk. De beste stuurlui staan nog steeds aan de kant.

[Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 06-11-2006 22:02]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

He toolkit.. heb jij al die blaááat hierboven nou echt gelezen? Moet jij geen aandacht gaan besteden aan de nieuwe vrouw in je leven? :+

Even tijd voor waar het hier om draait:
http://www.promotor.nl/published/prm/content/afbeeldingen/motoren/kleine-merken/DunhillEgliVincentGroot-184131_enlarged_184169.jpg

O+
Chevy454 schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:57:
[...]

* Chevy454 meldt zich bij deze op voorhand af.

Theorie, praktijk. De beste stuurlui staan nog steeds aan de kant.
Jammer, anders mocht je even een rondje op een echte motor :9 :9

* teacher duikt weg!

[Voor 34% gewijzigd door teacher op 06-11-2006 22:06]

Wise enough to play the fool

• justice strike
dat is een mooie motor :). Volgens mij heb ik het eerder gezegd. Maar hoe meer ik mij bezig hou met motoren, hoe meer affectie ik heb voor meerdere verschillende types motoren (ik had vroeger niet zoveel met nakeds en cruisers, nu heb ik daar toch meer oog voor :P)

Ivan Petrovitsj Pavlov heeft aangetoond dat geconditioneerde reflexen weldegelijk bestaan. Dit wordt ook algemeen geaccepteerd door de wetenschappelijke wereld. Bekendste onderzoek is dat van de Pavlov hond.
Die ken ik ja.. maar die hond leerde niets van een instructeur.. die leerde uit ervaring dat het geluid van een belletje betekent dat er eten komt en dat het dus zin heeft om alvast te gaan kwijlen.
Je zou het kunnen vertalen naar inzicht door ervaring.
ik zie naar mijn mening minder in een ronde spiegel dan in een vierkante (rechthoekige) Kan er gewoon niet tegen, daarbij is het beeld nogal vervormd.
Vervormd is het alleen als het een bolle spiegel is.. daar heeft de omtrekvorm weinig mee te maken. Die bolle spiegels zijn gemaakt opdat je zicht weider is (grotere hoek) en dat vertekent ja. Op mijn moto zitten ronde platte spiegels en die vertekenen niet. Hangt ook erg af van je motor denk ik hoeveel je ziet (afstand tot en locatie van spiegel). Vierkante zouden bij mij geen pan zijn.

Verder een erg mooie caferacert hierboven! Zou ik ook wel willen hebben ... ja hoor ... mocht je er vanaf willen ... als hij in de weg staat ... mag best ... ik offer me wel op :+

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 06-11-2006 22:29]

• justice strike
de motor mag ook gedoneert worden aan stichting "help-js-aan-een-motor"

• Chevy454
  • Niet online
teacher schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:01:
Jammer, anders mocht je even een rondje op een echte motor :9 :9

* teacher duikt weg!
Waarom zou je wegduiken? Ik mag nu ook wel op die NX250 van 4x2 hoor :? :+

[Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 06-11-2006 22:33]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Die NX remt als een malloot joh :P

voor een NX dan

leeg

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 20:42

ZiegoM

Yammie R1

Even al het correct Nederlandse heen-en-weer geargumenteer over lessen, rij ervaring etc. ter zijde.
Ik vind rechthoekige spiegels ook erg fijn kijken :)

Toevalligerwijs heeft mijn fiets erg fijne spiegels waar je erg veel in ziet (ook omdat ze aan een vrij hoge ruit zitten). Ik heb er bij mijn zoektocht niet veel op gelet, maar als je eenmaal een motor hebt is het wel erg fijn als je er iets in kan zien :P

http://members.chello.nl/w.bindels/fzr3klein.jpg

Overigens heb ik er inmiddels al weer een kleine 4000 km opzitten op mijn Yamaha en dat bevalt nog steeds erg goed. Verder heb ik niet erg veel 'dat ging maar net goed'- momenten gehad, maar wel veel leuke 'tering wat een vermogen/ grip/ stijfheid/ remmen heeft dit ding'- momenten.
Wat ik wel nog moet leren zijn de manoevres bij lage snelheid op mijn fiets, zoals bijv. halve draai. Met de lesmotor doe je die dingen gewoon zonder angst, schijt aan als je pleurt, het is toch niet mijn motor. Maar op mijn eigen motor zit ik heel anders (niet alleen de zithouding is anders tov een BMW F650GS) maar ook je gedachten...
Dus dan maar laf met je poot aan de grond het bochtje maken :P

\_Specs_/

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ga gewoon eens een tijdje op een parkeerterrein oefenen zonder je kuipen dr op.
Het is nl vreselijk handig om te kunnen, vooral met filerijden en in nauwe steegjes waar je weer eens verkeerd bent gereden omdat je besloot dat je het beter wist dan de routeplanner.

Het is ook altijd wat met die klote V4's trouwens :/

http://www.zeke.nl/hosting/harrie/VFR750F/Beunsels/Koppakking1.JPG

[Voor 20% gewijzigd door 4x2 op 07-11-2006 01:16]

leeg

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 20:30
4x2 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 01:11:
Ga gewoon eens een tijdje op een parkeerterrein oefenen zonder je kuipen dr op.
Het is nl vreselijk handig om te kunnen, vooral met filerijden en in nauwe steegjes waar je weer eens verkeerd bent gereden omdat je besloot dat je het beter wist dan de routeplanner.

Het is ook altijd wat met die klote V4's trouwens :/

[afbeelding]
Zo... koppakking eruit aan die rookwolk te zien? Die onbetrouwbare honda's ook altijd.

Have a wheelie good weekend!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 07:13

DinX

Motormuis

FragDaddy schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:47:
[...]

Zo... koppakking eruit aan die rookwolk te zien? Die onbetrouwbare honda's ook altijd.
:')

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• gwystyl
  • Laatst online: 23:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het ziet er inderdaad wat ongecontroleerd uit voor een burnout....wat is hier gebeurd?

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Volgens mij is het wel een burnout, anders zou je meer rook aan de voorkant van de motor zien, en bovendien niet 2 of meer man met een camera klaar hebben staan :P

\_Specs_/

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

teacher schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:01:
He toolkit.. heb jij al die blaááat hierboven nou echt gelezen? Moet jij geen aandacht gaan besteden aan de nieuwe vrouw in je leven? :+
ik had het getikt toen er nog niet zoveel blaat stond, maar had wat connectie problemen dus het posten was wat vertraagd..

Beide dames krijgen genoeg aandacht hoor, af en toe vlucht ik ff weg om ook eens wat anders aan mijn hoofd te hebben (en zie hier dan net zulke blerende dames ;) )

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
@justice strike, ik zal me verder maar niet in de discussie mengen, maar je hebt nog niet eens je rijbewijs :) dus je kunt helemaal nog niet rijden. Ik spreek je wel weer als je 20.000 km PRAKTIJK ervaring hebt ( * Grolsch kan ook kort door de bocht zijn )

Als ik je hier bepaalde zaken hoor verkondigen kon je kwa typen wel een BMW / PAN rijder zijn die al 100.000'en KM's wereldwijd gereden heeft.

En iemand die mij vroeg waarom een achterband zo duur is.
een 190/50 ZR 17 achterband van BridgeStone BT014 kostte me de laatste keer zo'n 230 EUR incl. montage als ik het me goed herinner.

[Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 07-11-2006 11:19]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

gwystyl schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:42:
Het ziet er inderdaad wat ongecontroleerd uit voor een burnout....wat is hier gebeurd?
En bedankt :/ :+

Is idd een burn, bestandsnaam staat dr alleen maar om mensen op het verkeerde been te brengen :P.
Rook zit redelijk aan de voorkant omdat daar de luchtinlaat zit, dus dat zuigt ie wel naar binnen.
Dit was overigens het resultaat van een burn in de 6 met een 7-8000rpm, toen vond ik het genoeg geweest, want moest nog 15km naar huis rijden, anders had ik m wel laten knallen.

Dit zijn de andere 2:
http://www.zeke.nl/hosting/harrie/VFR750F/Beunsels/Koppakking2.JPG
http://www.zeke.nl/hosting/harrie/VFR750F/Beunsels/Koppakking3.JPG

leeg

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 15:50
Is het wellicht wat om de type+merk van de motoren in de startpost te vermelden. Ikzelf ben mij momentel nog aan het orïenteren wbt motoren en probeer een beeld te krijgen van de diverse verkrijgbare modellen.

• DinX

DinX

Motormuis

arnoman schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:29:
Is het wellicht wat om de type+merk van de motoren in de startpost te vermelden. Ikzelf ben mij momentel nog aan het orïenteren wbt motoren en probeer een beeld te krijgen van de diverse verkrijgbare modellen.
Check de bestandsnamen :)

• FragDaddy
ZiegoM schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:16:
Volgens mij is het wel een burnout, anders zou je meer rook aan de voorkant van de motor zien, en bovendien niet 2 of meer man met een camera klaar hebben staan :P
DUH. tuurlijk is het een burnout. Ik zit alleen maar te sarren :D
@justice strike, ik zal me verder maar niet in de discussie mengen, maar je hebt nog niet eens je rijbewijs dus je kunt helemaal nog niet rijden. Ik spreek je wel weer als je 20.000 km PRAKTIJK ervaring hebt ( * Grolsch484 kan ook kort door de bocht zijn )
He jammer, ik wilde hem eigenlijk als ie straks zijn rijbewijs heeft vragen om even een stukje mee te gaan rijden.. >:) Nee hoor Justice, ik kan ook wel rustig rijden.. soms.. 10 minuten.. als ik een goeie dag heb..

Begin dit jaar een toertocht gedaan en het tempo lag al vreselijk laag (50km/h).. rijdt er voor me iemand op een kawasaki die ook nog maar net een rijbewijs had.. mooi smal bochtig weggetje.. en die zwalkte elke bocht de hele rijbaan over... echt in 'race-stijl' zeg maar.. buitenkant-binnenkant-buitenkant.. maar met een tempo..nog net niet stapvoets zeg maar.. zat ik met 1 hand aan het stuur daarachter in mijn helm te vloeken en te tieren dat het zo'n mooi weggetje was en ik er niet langs kon.. de rest van de groep (langzaamrijdende choppers enzo) reed al een eind weg dus ik had mooi vrije ruimte.. teminste als ik die kawa in kon halen.. Ik heb hem er op een gegeven moment gewoon binnendoor naast gezet door krapper de bocht in te sturen en veel later te remmen..

En toen natuurlijk op mijn eigen tempo verder.. ik hoorde later.. "jah dan rij je me bijna van de motor af en ga je er daarna als een idioot vandoor".. "dat ging allemaal maar net goed en je ging zo plat.. levensgevaarlijk" ja zout dan ook een eind aan de kant halve gare.. dat de rest van de groep op choppertjes en toergevaartes een kilometer wegrijdt moet toch wel een teken zijn dat je rijdt als een natte dweil.. en dan ook nog eens de hele weg in gebruik nemen alsof je als Rossi over een circuit scheurt.. Dan moet je ook niet janken als je ingehaald wordt alsof je op het circuit rijdt.

Net het rijbewijs gehaald, kawasaki supersportfiets kopen en meteen denken dat je een volleerd coureur bent en dan bij je eerste toertocht hoogstverbaasd kijken als er iemand langs komt.. 8)7 en maar schreeuwen dat het allemaal zo gevaarlijk is.. ja tuurlijk.. ik ging er nog niet eens echt voor zitten.

Ik rij normaal nooit toertochten. Juist door dit soort figuren.

Ik heb ook de andere kant eens meegemaakt. Ik reed tijdens een toertocht achter de voorrijder (die reed op een BMW sport-toer ding) en achter mij reed nog iemand op een supersport.. en daarachter ongeveer 30 man.. We draaien de dijk op bij nijmegen en die vent op die BMW geeft me toch een partij gas.. naja ik er achteraan en die andere supersport motor erachteraan.. wij met 3 man over de dijk.. tot aan de afslag waar we weer de dijk afmoesten. Wachten op de rest...Maar dan hebbie wel even lekker een stukkie dijk gereden.. bij een normale toertocht kun je alleen van het uitzicht 'genieten' :( yah gras, koeien en water.. dat heb ik al vaker gezien... GAAS :X

moraal van het verhaal.. ga na het halen van je rijbewijs eerst maar eens rijden met mensen die al langer rijden en probeer niet in de weg te rijden.. Kijk van hen hun rijstijl en manier van kijken/uitwijken af en dan ben je al een eind op weg.

Maar wat je ook doet, probeer niet om andere mensen bij te houden. ze wachten wel.. Als je mensen bij gaat sloffen ga je boven je kunnen rijden en dan zijn de problemen niet te overzien.. Voorbeeldje: Ik (en veel mensen die regelmatig op snelle motoren rijden) ben er wel aan gewend dat mijn machine onder me wat beweegt.. stuiterend achterwiel bij het aanremmen, schuiven als je de motor plat legt en een slaand stuur bij het uitaccelereren. Als je dan dat tempo ook gaat rijden en je voelt de motor in de bocht opzij schuiven.. tja dan schrik je waarschijnlijk en gooi je je gas dicht ofzo.. ja dan is het gebeurt.. of je denk domweg dat je de bocht niet haalt en probeert te remmen ipv in te sturen..

Ik ben over een paar jaar tijd steeds harder de bochten doorgegaan en er dus heel langzaam aan gewend hoe de motor daarop reageert en hoe dat voelt. Begrijp me goed.. De motor kan het allemaal wel aan, die kan veel harder de bocht door dan ik durf.. Maar bij snel rijden voelt de motor gewoon heel anders aan en zit er veel meer beweging in.. Dus rustig opbouwen en je maten die al langer rijden gewoon laten gaan.. ze wachten wel.

Ik doe dat ook als ik met een snellere rijder ga rijden.. (je hebt altijd baas boven baas en ik ben zeker geen Rossi) Gewoon weg laten rijden en niet proberen dat tempo te volgen.

Nog een puntje en dan stop ik echt: Dit gebeurt zo vaak.. mensen die een bocht nemen en dan denken.. FUCK DIT HAAL IK NIET. en dan de motor rechtop zetten en remmen.. geloof mij maar.. Dat moet je NOOIT maar dan ook NOOIT doen. Als je al in een bocht of er vlak voor zit dan rem je er niets meer aan en vlieg je uit de bocht. Als je denk "dit haal ik niet": Jezelf dwingen om in te sturen en de motor plat te leggen! De motor kan veel platter dan je durft. Laatst iemand waarbij het maar net goed ging. Naja, zonder ernstige verwondingen dan. Die wilde met 60 een bocht door achter een paar motor-maten aan.. en dacht dat ie dat niet haalde.. remmen.. niet dus.. met motor en al de bocht uitgevlogen en gelukkig precies tussen 2 bomen door gegleden. Er staan daar echt hele dikke bomen langs de weg... Goh denk ik toen ik dat verhaal hoorde. ik rij die bocht wel vaker en ik rij daar met 80 doorheen.. en dan doe ik nog rustig aan vanwege die bomen.. als het echt moet kun je daar met >100 doorheen. :X tja. beginnersfoutje, maar je schrijft toch een motor af en als 'ie die boom geraakt had :X altijd INSTUREN DUS!

[Voor 64% gewijzigd door FragDaddy op 07-11-2006 14:12]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

FragDaddy schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:39:
[...]

DUH. tuurlijk is het een burnout. Ik zit alleen maar te sarren :D
Owwww, dan :+
He jammer, ik wilde hem eigenlijk als ie straks zijn rijbewijs heeft vragen om even een stukje mee te gaan rijden.. >:) Nee hoor Justice, ik kan ook wel rustig rijden.. soms.. 10 minuten.. als ik een goeie dag heb..
Ik rijd bijna altijd rustig voor mijn doen, voluit gaan doe ik niet zo vaak, op 70-80% rijden gaat ook vlot en dan kun je ontspannen hard rijden.
Sloomsaakie verhaal
Mjah, dat heb ik ook verschillende keren gehad....
Keer een CBR1000F in een oprit vd snelweg het snot voor ogen gereden, met een CB two-fifty lesmotor....
Of een flapdrol die helemaal in de kneedown houding ging zitten met zn hornet maar absoluut niet doorred, naja, dat werkte een beetje als een rode lap, dus toen heb ik mn VF400 dr binnendoor voorbij gezet, zonder kneedown.
Viel me nog mee dat ie niet meteen van schrik de bocht uitvloog (dat is de reden dat ik dat soort prutsers niet zo heel graag in bochten inhaal, maar meestal weten ze op een recht stuk de gashendel wel te vinden, dus op begeven moment heb je weinig keus meer).
Of een BMW K1200S in de ardennen, vent wuifde me na een paar kilometer maar voorbij omdat die stomme kut 400 steeds in zn achterwiel kwam zitten in bochten :+
Of div (sport)motoren op gaan jagen met een kawa CSR305 choppertje op minirotondes, dat was ook erg grappig :+
Ik rijd bij toertjes bijna altijd achteraan, als ik toevallig weet dat er een leuke weg aan komt laat ik me wel wat afzakken en rijd het daarna wel weer dicht.
Maar ik moet zeggen dat ik bij de rustige beginnerstoertjes meestal rustig meetuf, dan maar een keer lekker relaxen en van het landschap genieten, moet toch ook wel kunnen ?
Als ik hard wil rijden rijd ik liever alleen of met 2-3 man ofzo.
Ik heb ook de andere kant eens meegemaakt. Ik reed tijdens een toertocht achter de voorrijder (die reed op een BMW sport-toer ding) en achter mij reed nog iemand op een supersport.. en daarachter ongeveer 30 man.. We draaien de dijk op bij nijmegen en die vent op die BMW geeft me toch een partij gas..
En zo heb ik me ook wel eens vergist in 2 bejaarden op een oude BMW R100 oid, dacht ze wel ff in te halen, maar blijkbaar waren het een stel locals die de weg erg goed wisten en al enige jaren ervaring hadden..
Ben dr toen maar achter blijven zitten, vond zo'n voorrijder ook wel praktisch :+
moraal van het verhaal.. ga na het halen van je rijbewijs eerst maar eens rijden met mensen die al langer rijden en probeer niet in de weg te rijden.. Kijk van hen hun rijstijl en manier van kijken/uitwijken af en dan ben je al een eind op weg.
Idd, zeg gewoon van tevoren dat je net je rbw hebt en dat je gewoon eens wilt kijken.
En dat als zij gevaarlijke dingen in je rijstijl zien, dat ze het ff melden.
Nog een puntje en dan stop ik echt: Dit gebeurt zo vaak.. mensen die een bocht nemen en dan denken.. FUCK DIT HAAL IK NIET............altijd INSTUREN DUS!
En dat is 1 vd belangrijkste regels, je kunt beter proberen alsnog in te sturen en stug de bocht door te kijken als beginner, want meestal heeft die motor veel meer reserve dan je denkt.
Als je langer rijdt en flink begint te scheuren dan wordt die marge wel steeds kleiner :+

leeg

• Grolsch
nog belangrijker voor degenen die net z'n rijbewijs hebben, neem gewoon aan dat je niet kan rijden, en erken dit, en geef dit aan.

Het gaat altijd fout dat iemand niet onder wil doen voor een ander.
Dus een groepje ervaren "coureurs" gaan aardig stroef, en meneerikhebnetmijnrijbewijs durft niet z'n eigen tempo te rijden, en gaat proberen net zo hard de bocht door te gaan als die anderen, en daar begint het ge-etter. Eindigt altijd met de glimmende kant onder :(

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

[...]

Nog een puntje en dan stop ik echt: Dit gebeurt zo vaak.. mensen die een bocht nemen en dan denken.. FUCK DIT HAAL IK NIET. en dan de motor rechtop zetten en remmen.. geloof mij maar.. Dat moet je NOOIT maar dan ook NOOIT doen. Als je al in een bocht of er vlak voor zit dan rem je er niets meer aan en vlieg je uit de bocht. Als je denk "dit haal ik niet": Jezelf dwingen om in te sturen en de motor plat te leggen! De motor kan veel platter dan je durft.
Dit heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt, maar wel een soortgelijk iets.
Dan zat ik in een bocht en zag iets van zooi/olie op de weg liggen, toen heb ik dus heel rustig de voorrem erbij gepakt en toen ging de motor zich een beetje oprichten, maar dat kon ik gelukkig erg goed doseren zodat ik wat wijd om die plek ging. Het is dus niet zo dat je niet kan remmen, maar je moet het niet in een schrik-reactie doen. (Dit weet jij ongetwijfeld al, maar wilde het toch even zeggen voor de andere beginners zoals ik)

\_Specs_/

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-05 12:04

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Ik knijp van schrik vaak ook mijn remmen vol in waarna mijn motor begint te glijden en half uitbreekt.
Gelukkig heb ik dan ook een instinct dat ervoor zorgt dat ik de remmen gelijk weer los laat indien dat gebeurt. Maar ik zou toch wel beter willen leren remmen in geval van nood. Gisteren had ik daardoor toch bijna een dikke botsing gehad:

Ik trok 'm lekker vol door in de stad en aan het eind van m'n 3e versnelling zag ik een auto uit een zijstraatje (uitrit -> ik had voorrang) komen schieten. Ik schrik me het apelazerus en denk: "Dat wordt crashen tegen de zijkant van die auto.." rem als een gek, motor glijdt vrolijk door, remmen los en gelukkig zag die bestuurder van de auto me en remde net op tijd.

Hoe rem je het beste af met hoge snelheden ?
De noodstop ging altijd prima bij de lessen, maar dat was met 50kmph.. Plus dat je er vanaf het aanrijden al mee bezig was en wist wanneer je moest gaan remmen ;)

ZiegoM schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:48:
[...]

Dan zat ik in een bocht en zag iets van zooi/olie op de weg liggen, toen heb ik dus heel rustig de voorrem erbij gepakt en toen ging de motor zich een beetje oprichten, maar dat kon ik gelukkig erg goed doseren zodat ik wat wijd om die plek ging. Het is dus niet zo dat je niet kan remmen, maar je moet het niet in een schrik-reactie doen. (Dit weet jij ongetwijfeld al, maar wilde het toch even zeggen voor de andere beginners zoals ik)
Nouja... als je echt plat gaat moet je ook niet een beetje remmen, maar juist licht gas erop houden.
Je achterband heeft meer grip dan je voorband (is ook breder) en de hele geometrie is erop gericht om meer gewicht op de aachterkant je hebben dan op de voorkant. Als je gaat remmen met voor als je echt plat gaat loop je het risico grip te verliezen op het voorwiel -> op je muil. Bovendien wil je niet wijd gaan als je al hard en plat gaat.. dan eindig je dus zoals een vriend/kennis van me in de berm en dan glij je daar op je smoel.

Hij zat in een bocht die begon te knijpen (op de Lekdijk).. probeerde even te remmen.. ging wijder.. hij besefte dat remmen niet juist was en ging platter.. helaas te laat want voorwiel in berm.. glij !!
Bijkomende fout was dat hij tijdens het remmen keek om te zien zien hoe ver hij nog van de berm was verwijderd.. en waar je naar kijkt, daar ga je heen zei mn instructeur altijd.
Maarre ik heb het zelf ook al eens gehad (bocht niet goed ingeschat) en toen liet ik dus het gas los... was dus ook fout en ging dus inderdaad wijd. Gelukkig kwam ik enkel op de middenlijn uit van de weg en waren er geen tegenliggers.

Over remmen in noodsituaties:
Je zou eerst moeten aanleggen (in zn vering duwen) en dan doorknijpen.. maarrrr ik denk/vrees dat ik in een schrikreactie dat ook niet doe.
Heb zelf ook nog eens gelest op een ABS-motor en rij nu zonder ABS.
Vind het ook vreemd dat je ze niet beter trainen daarop! Sowieso moet je ook leren remmen bij 100km/u vind ik.. en misschien een aantal keer testen bijvoorbeeld dat je instructeur heel hard wat brult in je oor en dat jij dan moet remmen (maar zelfs dat is al minder instinctief).

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 07-11-2006 17:29]

• justice strike
Grolsch484 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:55:
@justice strike, ik zal me verder maar niet in de discussie mengen, maar je hebt nog niet eens je rijbewijs :) dus je kunt helemaal nog niet rijden. Ik spreek je wel weer als je 20.000 km PRAKTIJK ervaring hebt ( * justice strike kan ook kort door de bocht zijn )
Het maakt geen zier uit of je wel of niet kan motor rijden als je het over leertechnieken hebt. Ik ga de discussie met jou aan met argumenten. Ik zeg niet: "Jij hebt geen doktersgraad in de psychologie en dus kan jij mij niets vertellen over hoe iemand het beste iets moet leren", helaas kun je de discussie niet met normale argumenten staven om tot zo'n opmerking te komen.
Als ik je hier bepaalde zaken hoor verkondigen kon je kwa typen wel een BMW / PAN rijder zijn die al 100.000'en KM's wereldwijd gereden heeft.
heb je het nu over wat ik zei over het leren van motorrijden? Want dat heeft niets te maken met bmw/pan rijders (waren PAN/Goldwing rijders niet gehaat in het motor wereldje?)

Als je het over techniek hebt. tja, techniek heeft niet altijd te maken met motor ervaring. Een technische discussie over het wel of niet haalbaar zijn van een diesel motor is best te voeren. Dat heeft niets te maken met de ervaring van iemand op een motor.

[Voor 3% gewijzigd door justice strike op 07-11-2006 17:54]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Remmen met hoge snelheden werkt opzich fijner dan met lage snelheden, als ie slipt heb je meestal langer de tijd om de rem los te laten zonder op je muil te gaan.
Nadeeltje is dat je harder ergens in gaat als je niet hard genoeg kan remmen of wel op je smoel gaat :+

Maarre, met hoge snelheid remmen werkt in principe hetzelfde, alleen zul je uit instinct die rem minder hard inknijpen en gaat de motor meestal wat meer werken.
Dus aanleggen, gewicht gaat naar voren, motor zakt omlaag aan de voorkant en dan kun je doorknijpen.
Maar dat ineens vol inknijpen (of gewoon verstijven) is een heel normaal iets.
Met de auto gaat het meestal niet anders, maar die hebben ten eerst vaker ABS en ten tweede ga je dan niet op je bek.

leeg

• justice strike
Grolsch484 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:39:
nog belangrijker voor degenen die net z'n rijbewijs hebben, neem gewoon aan dat je niet kan rijden, en erken dit, en geef dit aan.

Het gaat altijd fout dat iemand niet onder wil doen voor een ander.
Dus een groepje ervaren "coureurs" gaan aardig stroef, en meneerikhebnetmijnrijbewijs durft niet z'n eigen tempo te rijden, en gaat proberen net zo hard de bocht door te gaan als die anderen, en daar begint het ge-etter. Eindigt altijd met de glimmende kant onder :(
vervelende is dat ik niet zo'n noodzaak heb om snel te rijden. Ik merk dat zowel in de auto als in op de motor. Ik vind het alleen irritant als mensen 50 rijden waar ze 80 mogen. Maar als ik op de snelweg zit en ik kan 100 rijden zonder dat ik last heb van mijn voorganger, dan wil ik rustig honderd blijven rijden op de rechter strook. Maar juist dan moet ik dus van mijn instructrice 110 rijden en altijd blijven inhalen. Het gaat een beetje onwennig en dat maakt dat ik er wat onrustig van wordt. Het gaat wel beter, vandaag de gulden middenweg genomen, dat had al een stuk rustiger wegbeeld ten gevolg, maar nog niet perfect.

overigens over het meerijden als je net je rijbewijs hebt? ik had juist gehoord dat je dat juist niet moet doen omdat je juist dan je eigen rijstijl moet ontwikkelen enzo. Plus dat je onopgemerkt met hun meegaat in moeilijkheid zonder dat jij of hun dat doorhebben wat tot gevaarlijke situaties ten gevolg heeft. Maar dat is dus niet echt heel erg waar dus?

[Voor 12% gewijzigd door justice strike op 07-11-2006 18:08]

• Chevy454
  • Niet online
Grolsch484 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:55:
@justice strike, ik zal me verder maar niet in de discussie mengen, maar je hebt nog niet eens je rijbewijs :) dus je kunt helemaal nog niet rijden. Ik spreek je wel weer als je 20.000 km PRAKTIJK ervaring hebt ( * Chevy454 kan ook kort door de bocht zijn )
Inderdaad :)
Cardan, koppel, diesel? Verrek, zou ik nooit hebben gedacht 8)7 :+
En iemand die mij vroeg waarom een achterband zo duur is.
een 190/50 ZR 17 achterband van BridgeStone BT014 kostte me de laatste keer zo'n 230 EUR incl. montage als ik het me goed herinner.
Dat kan nog wel wat goedkoper :)

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Setje Metzeler Sportecs (wel de M1) of de Roadtec Z6 is al (bijna) voor die prijs te leveren en monteren ;)

leeg

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

4x2 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:54:
Dus aanleggen, gewicht gaat naar voren, motor zakt omlaag aan de voorkant en dan kun je doorknijpen.
Hmm dat doe ik dus nooit.. zal allicht helpen lijkt me ;)
Hoewel ik dat nog voorelkaar moet zien te krijgen in een instinctreactie natuurlijk.

Hoe hard trappen jullie je achterrem eigenlijk in in zo'n geval ?
Misschien dat ik 'm juist te hard gebruik. (kan me zoiets herinneren van mijn instructeur als ik doorgleed bij de noodstop)

• Chevy454
  • Niet online
.KeN. schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:14:
Hoewel ik dat nog voorelkaar moet zien te krijgen in een instinctreactie natuurlijk.
Je moet de vering rustig opspannen. je kan het vergelijken met een tennisbal. Je kan een tennisbal proberen met een harde klap plat te drukken of je legt je hand erop en verhoogt de druk stelselmatig. Waarmee behaal je het beste resultaat ;)
Misschien dat ik 'm juist te hard gebruik. (kan me zoiets herinneren van mijn instructeur als ik doorgleed bij de noodstop)
Op de CBR nooit tenzij aan het licht, bij de Vmax toch wel frequent want die heeft een geometrie welke niet schikt is om te remmen.

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Dan ga ik dat ook maar 's proberen. Ik gebruik 'm alsof ik in de auto (eh.. koekblik bedoel ik natuurlijk ;)) zit.

En met die tennisbal.. dat ligt eraan hoe hard je kunt slaan natuurlijk :+

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als je dr op mept ligt die tennisbal ws door de chinese mingvaas van 5 euro heen.
Plet je m dan kun je de tafel waar die op ligt mooi polijsten.

Uhmm, ja, mooie vergelijking :+

Achterrem kun je 2 dingen mee doen:
- Niet te hard intrappen waadoor ie ws niet gaat blokkeren maar wel het achterwiel wat afremt en gewoon vasthouden en je op de voorrem concentreren als ie toch blokkeert (die achterkant volgt het voorwiel wel).
- Vanaf blijven.

Overigens: is je nooit geleerd hoe je moet remmen door je instructeur ?
Dat aanleggen, zakken, doorknijpen is het eerste wat ze je leren over het algemeen (na het "kijk waar je heen wilt" verhaal).

[Voor 18% gewijzigd door 4x2 op 07-11-2006 18:35]

leeg

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Net nog een verkapte noodstop gemaakt.
Reed naar huis en zag 3 jongens op het punt staan om te knokken, en dacht 2 tegen 1 en het leek dat die 1e ook nog een kop kleiner was. Ik maak een snelle U-turn en rijd op het groepje af en ga hard in de rem. Beetje slippende banden (was ook beetje de bedoeling om hun ff op te schrikken) maar meteen weer controle. Soms werkt adrenaline wel handig :)

Bleek dat die kleinere jongen de aanstichter was en die ander zijn maatje. de lange jongen had hem een eikel oid genoemd en hij nam dat niet.. dus hij stond daar een beetje een knokpartij uit te lokken.
Aangezien ik in full armour was en die jochies een jaar of 14 was, was ik niet zo bang als het knokken zou worden.. uiteindelijk koos de langere jongen eieren voor zijn geld en volgde mijn raad op en ging de ene kant op terwijl ik de knokkers toch probeerde uit te leggen dat het het echt niet waard is...
Eerlijk gezegt denk ik dat die jongen wel gelijk had dat hij hem een eikel noemde, was nogal een chav (sjonnie) en opgefokt typje..
Hopelijk hebben ze hem om de hoek niet weer ingehaald zodat het verhaal opnieuw begint..
Maar ik heb mijn best gedaan en hopelijk wat zinloos geweld voorkomen..

Maar genoeg off topic geOH.. moest het ff kwijt, maar motorgelelateerd moraal van verhaal was dat mijn motor beheersing beter was dan ik had verwacht :)

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als je op je bek gegaan was had je idd een mooi figuur geslagen :+
Verder wel sociaal dat je dr ff voor stopt.

leeg

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10-2022
[...]
Begin dit jaar een toertocht gedaan en het tempo lag al vreselijk laag (50km/h).. rijdt er voor me iemand op een kawasaki die ook nog maar net een rijbewijs had.. mooi smal bochtig weggetje.. en die zwalkte elke bocht de hele rijbaan over... echt in 'race-stijl' zeg maar.. buitenkant-binnenkant-buitenkant.. maar met een tempo..nog net niet stapvoets zeg maar.. zat ik met 1 hand aan het stuur daarachter in mijn helm te vloeken en te tieren dat het zo'n mooi weggetje was en ik er niet langs kon.. de rest van de groep (langzaamrijdende choppers enzo) reed al een eind weg dus ik had mooi vrije ruimte.. teminste als ik die kawa in kon halen.. Ik heb hem er op een gegeven moment gewoon binnendoor naast gezet door krapper de bocht in te sturen en veel later te remmen..

En toen natuurlijk op mijn eigen tempo verder.. ik hoorde later.. "jah dan rij je me bijna van de motor af en ga je er daarna als een idioot vandoor".. "dat ging allemaal maar net goed en je ging zo plat.. levensgevaarlijk" ja zout dan ook een eind aan de kant halve gare.. dat de rest van de groep op choppertjes en toergevaartes een kilometer wegrijdt moet toch wel een teken zijn dat je rijdt als een natte dweil.. en dan ook nog eens de hele weg in gebruik nemen alsof je als Rossi over een circuit scheurt.. Dan moet je ook niet janken als je ingehaald wordt alsof je op het circuit rijdt.

Net het rijbewijs gehaald, kawasaki supersportfiets kopen en meteen denken dat je een volleerd coureur bent en dan bij je eerste toertocht hoogstverbaasd kijken als er iemand langs komt.. 8)7 en maar schreeuwen dat het allemaal zo gevaarlijk is.. ja tuurlijk.. ik ging er nog niet eens echt voor zitten.
Vorig weekend heb ik ook zo iets voor gehad.
Alleen was ik dan de net-je-rijbewijs-lul die dacht dat hij al bij al toch al aardig durfde te sturen. :D
Niets was minder waar zo bleek. Tijdens "de herfstrit" (29/10) hier in belgie al vanaf de eerste kilometers me moeten inspannen om iedereen bij te blijven en jazeker... dan kwam het schrikmoment dat ik dacht dat ik een bocht niet meer ging halen door er te snel in te gaan. Effe de rem aangetikt, mezelf rot geschrokken van de reactie van m'n motor, snel terug los en gelukkig toch nog de bocht kunnen ronden zonder kleerscheuren.
Daarna even "alleen" gereden (het zag zwart van de deelnemers), waarna ik me dan toch terug bij een groepje heb aangesloten. Een groepje dikke cruisers die me eigenlijk nog steeds te snel afwaren, maar na een tijdje ging het alsmaar beter om te volgen. Na het eerste checkpoint ben ik ze uit het oog verloren en dan maar terug op eigen tempo verder gereden en genoten van de rit.
Ik denk echter wel dat dat groepje cruisers me verder geholpen heeft dan wanneer ik het allemaal op eigen tempo gedaan zou hebben. Hier en daar moest ik telkens net effe verder over m'n vorige limiet dan wanneer ikzelf m'n limiet zou verlegd hebben. En blijkbaar waren mijn limieten nogal conservatief dus ja...
Al bij al een leuke ervaring en toertochtjes zullen wel vaker op de agenda komen te staan. M'n vriendin vond het ook enorm fijn dus "pleasure for both".
Hierbij dan ook al meteen m'n verontschuldigingen aan degenen die dan af en toe achter me vast zitten, maar ik werk eraan en weet gelukkig wel dat ik ook zo af en toe in m'n spiegels naar achter moet kijken ;)

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Opzich kun je als langzame rijder beter vooraan gaan rijden dan achteraan.
Achteraan moet je soms echt als een bezopen idioot rijden om een groep bij te houden zonder dat ze vooraan echt hard rijden.

Dat je achteraan 200 moet rijden op prov wegen terwijl de voorrijder 100 gaat, dat soort geintjes.

leeg

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
[...]

Er gaan weken voorbij dat ik me achterrem niet eens aanraak.
Ik doe alles met de voorrem ook noodstop in een bocht.
Als je met je voorrem remt terwijl je lekker bezig bent in een bocht dan zal de motor zich oprichten.
Dit moet je gewoon een paar keer geoefend hebben zodat je weet hoe je motor daarop reageert.
En ja dan zal je zeker van je lijn af gaan dan kan je 2 dingen doen.
1 andere lijn zoeken of 2 platter gooien na het remmen (uitwijken) dit valt mee aangezien je tijdens je remactie er de meeste vaart uit hebt gehaald.
Achterrem daar haal je weinig remvermogen uit want zodra je een beetje wilt remmen gaat alle "gewicht" naar voren waardoor er gewoon te weinig overblijft achter om enigszin remvermogen uit te halen.

En mocht je echt dit soort dingen willen oefenen onder begeleiding dan zijn er MRO cursussen op een afgesloten circuit onder begeleiding van een instructeur. (heb er zelf ook 1 gedaan was zeer geslaagd)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

4x2 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:34:
Overigens: is je nooit geleerd hoe je moet remmen door je instructeur ?
Dat aanleggen, zakken, doorknijpen is het eerste wat ze je leren over het algemeen (na het "kijk waar je heen wilt" verhaal).
Ik kreeg 'm eigenlijk altijd wel goed stil waar ik stil moest staan dus ik kreeg nooit echt tips (aangezien het me toch al lukte). Het kijken is elke les geloof ik wel 80x geroepen. Aanleggen en doorknijpen deed ik al. Gewicht naar voren heb ik niet meegekregen.
Wel moest ik wat minder hard remmen met mijn achterrem geloof ik.
Is ook alweer een tijdje geleden, maar het blijft lastig. Vooral met koude banden zoals gisteren het geval was. Ik was net de eerste bocht om nadat ik 'm open trok. (lekker voor m'n motor I know ;))

• justice strike
.KeN. schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:57:
[...]

Ik kreeg 'm eigenlijk altijd wel goed stil waar ik stil moest staan dus ik kreeg nooit echt tips (aangezien het me toch al lukte). Het kijken is elke les geloof ik wel 80x geroepen.
van dat kijken herken ik ook. Dat blijft gewoon altijd belangrijk. Maar ik denk ook dat het een kwestie is van zichtbaar maken dat je kijkt. Althans ik heb gewoon vaak dat ik spiegel, dan richting aangeef en dat er dan door mijn oortje wordt gezegd dat ik eerst moet spiegelen. Erg frustrerend is dat kan ik je zeggen ;)
Aanleggen en doorknijpen deed ik al. Gewicht naar voren heb ik niet meegekregen.
Wel moest ik wat minder hard remmen met mijn achterrem geloof ik.
het gewicht gaat naar voren, dus je achterwiel zal eerder blokkeren (minder wrijfing met het wegdek) waardoor je dus minder hard moet remmen met de achterrem omdat je anders blokkeert. Afijn mij werd het door de een uitgelegd als: "je moet vrijwel niet je achterrem gebruiken" en door de ander: "je moet je achterrem wel gebruiken, maar goed aanvoelen wanneer hij dreigt te blokkeren" Dat laatste is een stuk moeilijker dan de eerste kan ik je vertellen :)

puntje wat ik nog steeds in moet drammen is dat ik moet kijken waar ik naartoe wil gaan. Dat doe ik nu ook wel, maar als ik de rotonde op ben en ik moet om mij heen kijken heeft dat als gevolg dat ik dus niet de bocht in kan kijken. Daar moet ik dus een gulde middenweg in vinden.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:38
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:37:
[...]

Er gaan weken voorbij dat ik me achterrem niet eens aanraak.
Ik doe alles met de voorrem ook noodstop in een bocht.
Als je met je voorrem remt terwijl je lekker bezig bent in een bocht dan zal de motor zich oprichten.
Dit moet je gewoon een paar keer geoefend hebben zodat je weet hoe je motor daarop reageert.
En ja dan zal je zeker van je lijn af gaan dan kan je 2 dingen doen.
1 andere lijn zoeken of 2 platter gooien na het remmen (uitwijken) dit valt mee aangezien je tijdens je remactie er de meeste vaart uit hebt gehaald.
Achterrem daar haal je weinig remvermogen uit want zodra je een beetje wilt remmen gaat alle "gewicht" naar voren waardoor er gewoon te weinig overblijft achter om enigszin remvermogen uit te halen.

En mocht je echt dit soort dingen willen oefenen onder begeleiding dan zijn er MRO cursussen op een afgesloten circuit onder begeleiding van een instructeur. (heb er zelf ook 1 gedaan was zeer geslaagd)
Bij dagelijks gebruik is het toch wel anders. Bij droog weer gebruik ik ook alleen maar mijn voorrem. Maar als het nat is en er bijv bladeren of modder ligt, gebruik ik toch liever wat meer mijn achterrem hoor. Een blokkerend achterwiel kan je nog corrigeren, als het bij je voorwiel gebeurt, lig je.

En bij het remmen in de bocht heb je nog een 3e optie.. ;)
Bij een bocht naar rechts bijvoorbeeld, kun je tijdens het remmen met je voorrem de motor naar beneden duwen met je rechterhand. Zo blijft ie de lijn behouden.

En door je achterrem te gebruiken, leer je idd hoe je optimaal gebruik kan maken van je achterrem ipv helemaal niet.

[Voor 3% gewijzigd door NewbieNeo op 07-11-2006 21:52]

• Yamy_Daffy
NewbieNeo schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:48:
[...]

Bij dagelijks gebruik is het toch wel anders. Bij droog weer gebruik ik ook alleen maar mijn voorrem. Maar als het nat is en er bijv bladeren of modder ligt, gebruik ik toch liever wat meer mijn achterrem hoor. Een blokkerend achterwiel kan je nog corrigeren, als het bij je voorwiel gebeurt, lig je.

En bij het remmen in de bocht heb je nog een 3e optie.. ;)
Bij een bocht naar rechts bijvoorbeeld, kun je tijdens het remmen met je voorrem de motor naar beneden duwen met je rechterhand. Zo blijft ie de lijn behouden.

En door je achterrem te gebruiken, leer je idd hoe je optimaal gebruik kan maken van je achterrem ipv helemaal niet.
In sommige situatie's is het zeker aan te bevelen eerder de achterrem te gebruiken.
Maar aangezien ik ABS heb grijp ik alsnog sneller naar de voorrem.

Alleen bij jou optie 3 ben ik het niet met je eens.
Zodra je in een bocht zit en je remt pittig tot hard met je voorrem zal je motor zeker overeind komen.
Dit komt door het krachtenspel wat hiermee gepaard gaat.
Dit komt doordat je motor zichzelf wil gaan richten over je voorvork.

Rem je lichtjes dan zou je het nog kunnen tegen duwen ja.

• NewbieNeo
Mja, mijn brommer heeft helaas geen ABS..

En idd, had 't eerder over licht bijremmen in de bocht. Als je keihard moet remmen in de bocht heb je sowieso al iets goed fout gedaan. :P
Is ook niet echt aan te raden. Kan je beter proberen je motor platter te gooien en de bocht alsnog te halen.
Want de snelheid lijkt me in zo'n geval (als je niet kan remmen en tegelijkertijd je lijn kan behouden) dermate hoog, dat je uit de bocht raakt als je alleen probeert te remmen. Je zal in veel gevallen geen tijd meer hebben om alsnog de bocht af te maken.
Heb 't al bij 2 mensen zien gebeuren, die zo de dijk af reden.. :/
Gelukkig alleen materiele schade.

• PeNGuiN
  • Laatst online: 22:11

PeNGuiN

't Is Wat...

Hmmm... Ik kan zonder problemen remmen in een bocht hoor... Enig beleid is wel handig, maar in principe kan het.

Dr. Phil himself!

• DinX

DinX

Motormuis

PeNGuiN schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:41:
Hmmm... Ik kan zonder problemen remmen in een bocht hoor... Enig beleid is wel handig, maar in principe kan het.
Idem.

En ik heb ook ABS :p

• PeNGuiN
  • Laatst online: 22:11

PeNGuiN

't Is Wat...

ABS heb ik niet... Afgelopen zomer gewoon bochtjes rijden (met nog iemand achterop ook) in Duitsland (Eifel/Moezel) en was geen enkel probleem. Zolang je goed de motor blijft 'aanvoelen' en uitkijkt voor veranderingen in de ondergrond (bitumensporen, wat dan ook), is het prima te doen...

Dr. Phil himself!

• DinX

DinX

Motormuis

De B258 dus :)

Erg veel opletten (buiten andere motards) is er daar al niet. Dat is 1 schitterende laag asfalt :)

* DinX z'n vaste rit is eupen -> monschau -> nürburg -> cochem (als ik lang rij) -> nürburg -> monschau -> malmedy -> eupen :)

Mooi afwisselend landschap heb je dan.

http://tweakers.net/ext/f/59122/thumb.jpg
Stukje buiten Monschau

http://tweakers.net/ext/f/59121/thumb.jpg
Monschau

http://tweakers.net/ext/f/62602/thumb.jpg
Bochies !!
(Ja, vangrails, maar sommigen betalen 20€ om 20km langst vangrails af te scheuren tussen een hoop koekblikken, dusja :p)

http://tweakers.net/ext/f/62604/thumb.jpg
Stukje van Cochem af

http://tweakers.net/ext/f/62603/thumb.jpg
Cochem :)

http://tweakers.net/ext/f/62605/thumb.jpg
Stuwdammetje op weg naar Malmedy :)

http://tweakers.net/ext/f/59120/thumb.jpg
Malmedy centrum als het motorweer is, lijkt dan wel een motorshow bij die café's :)

Goedkope boete's !! 70€ voor 45 te hard :+

http://tweakers.net/ext/f/b94c2481943727f852ac3616a9b15a61/thumb.jpg
Stukje GPS log :)

[Voor 81% gewijzigd door DinX op 07-11-2006 23:00]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Pfoe, stop jij vaak om foto's te maken onderweg zeg :P
Maar het is idd een erg mooie weg, stukje maastricht-monschau is iets minder (ik kom vanaf hollandia, dus vandaar).
Maar als je idd via luik/malmedy/eupen/etc gaat is het best een leuke route :)

leeg

• DinX

DinX

Motormuis

Ik kom inderdaad van luik af (woon in Zolder :p ).

En dit is niet van 1 rit :)
En ik ben op zo'n dag 550-600km onderweg, even de benen strekken mag dan wel :p

Normaal ga ik maar tot Nürburg. Eet ik me een Schnitzel aan de Nordschleiffen en rij ik weer terug :p

Ik stop maar een paar keer op zo'n dag (bvb monschau, nurburg, malmedy)

[Voor 10% gewijzigd door DinX op 07-11-2006 23:25]

• NewbieNeo
Man, als ik dat zo zie krijg ik helemaal de kriebels.. :9~
Wil ook zoiets gaan rijden als het mooi weer is. Enige nadeel is dat ik helemaal in Den Haag moet beginnen. ;(

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het is trouwens zeker mooi rijden daar, zeker eupen-malmedy.

Alleen de laatste keer dat ik daar was zat er een of andere belg op een CBR mij constant op te duwen :+

• Chevy454
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:03:
Het is trouwens zeker mooi rijden daar, zeker eupen-malmedy.

Alleen de laatste keer dat ik daar was zat er een of andere belg op een CBR mij constant op te duwen :+
Duwen :? Stond jij niet in de berm met panne?
De Baraque Michel is mijn speeltuintje :)

[Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2006 00:05]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Chevy454 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:04:
[...]

Duwen :? Stond jij niet in de berm met panne?
klopt!

Ik had namelijk een KLR van een maat van me geleend :D *O* *O*

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Yamy_Daffy schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:37:
[...]
Zat ik al aan te denken inderdaad. Lijkt me zeer leerzaam en nuttig.
Was het alweer vergeten (soort van) dus bedankt voor de herinnering ;)

• Chevy454
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:12:
klopt!

Ik had namelijk een KLR van een maat van me geleend :D *O* *O*
ARGH :(
Tijd voor mij om naar bed te gaan, ik ben niet scherp genoeg :(

owja, informatie over lachgas bij motorfietsen heb nu toch maar online gegooid onder een domeintje :)
www.nitrouspower.net :) Collega van mij wilt ook lachgas bij diesels gaan bespreken maar ja, die komt toch nooit online als het aan mij ligt (mijn hosting en mijn domein dus ik heb veto :P )

[Voor 50% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2006 00:30]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

DinX schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:24:
Ik kom inderdaad van luik af (woon in Zolder :p ).

En dit is niet van 1 rit :)
En ik ben op zo'n dag 550-600km onderweg, even de benen strekken mag dan wel :p

Normaal ga ik maar tot Nürburg. Eet ik me een Schnitzel aan de Nordschleiffen en rij ik weer terug :p

Ik stop maar een paar keer op zo'n dag (bvb monschau, nurburg, malmedy)
Goed zo, goede motorrijder :P
Ik houd dr ook niet zo van om onderweg constant te stoppen.
Naja, tankstops om de 200km ofzo en evt een keer om even de blaas te legen, maar dan sta ik niet langer dan 10-15min stil meestal.
Tegenover veel mensen waar ik wel eens mee samen rijd, dat zijn geregeld van die terrasjeshoppers.
Als ik een lange rit met de motor ga maken doe ik dat het liefste in 1x en ga ik niet constant stoppen voor foto's, ben ik weer helemaal uit mn ritme :/

Heb de route een maandje terug ook gereden met mn VFR en een rondje gemaakt op de nordschleife.
Terugweg wel over de snelweg, maar dat had ik achteraf gezien beter niet kunnen doen, want dat was echt enorm saai.
Moet wel zeggen dat ik me op de autobahn het grootste gedeelte wel vrij aardig aan de snelheid hield, ook op de onbeperkte stukken, in Nederland reed ik een stuk harder :+
Maar goed, toch weer een 650km gemaakt die dag, ben dan altijd heel erg voldaan moe.

leeg

• Grolsch
justice strike schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:53:
[...]

Het maakt geen zier uit of je wel of niet kan motor rijden als je het over leertechnieken hebt. Ik ga de discussie met jou aan met argumenten. Ik zeg niet: "Jij hebt geen doktersgraad in de psychologie en dus kan jij mij niets vertellen over hoe iemand het beste iets moet leren", helaas kun je de discussie niet met normale argumenten staven om tot zo'n opmerking te komen.
Ik wil wel met argumenten komen maar jij weigert om ook maar iets van een ander aan te horen.

Ik beweer dus dat je het echte leren in de praktijk doet, en niet tijdens lessen.
Je leer zo'n fiets besturen + koppelen + remmen + schakelen.
Als je je RBW hebt bezit je nog geen 10% van het inzicht welke een ervaren motor rijder heeft.

Jij beweert dat hoe meer lessen je neem, hoe beter dit wordt, ik ben dit dus niet met je eens.
De één heeft 50 lessen nodig om tot die 10% inzicht te komen, de ander 15 lessen.
justice strike schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:58:
[...]

vervelende is dat ik niet zo'n noodzaak heb om snel te rijden. Ik merk dat zowel in de auto als in op de motor. Ik vind het alleen irritant als mensen 50 rijden waar ze 80 mogen. Maar als ik op de snelweg zit en ik kan 100 rijden zonder dat ik last heb van mijn voorganger, dan wil ik rustig honderd blijven rijden op de rechter strook. Maar juist dan moet ik dus van mijn instructrice 110 rijden en altijd blijven inhalen. Het gaat een beetje onwennig en dat maakt dat ik er wat onrustig van wordt. Het gaat wel beter, vandaag de gulden middenweg genomen, dat had al een stuk rustiger wegbeeld ten gevolg, maar nog niet perfect.
hoe kun je nu weten of je een noodzaak hebt tot snel rijden als jij je RBW nog niet eens hebt :?
overigens over het meerijden als je net je rijbewijs hebt? ik had juist gehoord dat je dat juist niet moet doen omdat je juist dan je eigen rijstijl moet ontwikkelen enzo. Plus dat je onopgemerkt met hun meegaat in moeilijkheid zonder dat jij of hun dat doorhebben wat tot gevaarlijke situaties ten gevolg heeft. Maar dat is dus niet echt heel erg waar dus?
Als je nooit met andere mee rijdt, zul je altijd op je eigen niveau blijven en nooit wat leren.
Verantwoord achter een ervaren iemand aan rijden is zeer leerzaam, ook kwa insturen vd bochten etc.

• DinX

DinX

Motormuis

Grolsch484 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 08:58:
[...]

Als je nooit met andere mee rijdt, zul je altijd op je eigen niveau blijven en nooit wat leren.
Verantwoord achter een ervaren iemand aan rijden is zeer leerzaam, ook kwa insturen vd bochten etc.
Precies. Zolang je nog een beetje binnen je grenzen blijft is dat perfect. Na een paar keer Eifel doen en daar wat betere rijders volgen zie je merkbaar verschil bvb.

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

[...]

Achterrem gebruik ik eigenlijk altijd, en in minimaal de helft van de gevallen (met opzet) te hard, want die zwarte strepen op zebrapaden en wegbelijning bij het stoplicht moeten toch ergens vandaan komen :+

• FragDaddy
ZiegoM schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:48:
[...]

Tipje: Als je in de bocht wilt/moet bijremmen en de motor richt zich op.. gewoon je gewicht verplaatsen en de motor zo al remmend weer plat dwingen. Zo hoef je bijna niet wijd te gaan.
Dit werkt prima tot bochtensnelheden die je eigenlijk alleen op het circuit doet. Daarboven moet je inderdaad uit gaan kijken voor een uitbrekend achterwiel bij gas los en een glijdend voorwiel bij remmen, maar dan moet je wel flink aan het vegen zijn.
Zo te lezen ben je nog een beetje angstig om hard te rijden. Dat is niet verkeerd, angst voorkomt dat je rare dingen gaat doen. En het gaat ook niet zo zeer om hard rijden (al is 250+ op de snelweg autobahn, autobahn meneer de agent! soms ook leuk). Het gaat om bochtjes rijden.. Dat is met een motor echt leuk. En dan komt er ook een stuk techniek bij kijken wat je in principe bij je rijlessen niet gehad hebt.. Ja kijken waar je naartoe wilt en dus de bocht doorkijken.. Maar alle andere 'truukjes' niet helaas..
Achterrem doseren is een kunst op zich omdat je met je voet minder naukeurig werkt dan met je handen. Ik gebruik mijn achterrem bijna altijd en dus ook bij hard remmen en noodstops. Dan probeer ik tegen het blokkeren aan te zitten en tja soms blokkeer je hem dan. Dat is op zich niet zo erg want een glijdend achterwiel in een rechte lijn is nooit een probleem/risico. Kost je alleen wel je banden. Ik rem veel met mijn achterrem en bij hard remmen raakt je achterwiel nauwelijks nog de grond. Dan krijg je dus een schurende werking tov het asfalt en dat vreet ook achterbanden. Naja ik ben niet motor gaan rijden omdat het zo goedkoop was.

Een ander groot voordeel van het gebruik van de achterrem is dat de motor daardoor stabieler aanvoelt en minder de neiging heeft om met zijn kont te gaan 'kwispelen'.

Eigenlijk het enige moment dat ik niet de achterrem gebruik is bij het maken van stoppies.... Maar dat is vrij logisch he, dan rem je met je voorrem tot de voorvork ingeveerd is en dan knijp je door.. Dan komt ie aan de achterkant los.. en met harder of zachter knijpen zet je de achterkant hoger of lager.. En met een beetje oefening krijg je dan rolling stoppies vanaf 80km/h voor elk zebrapad en elk stoplicht. P.S. Doe dit alleen met sportbanden. Ik heb dit op verschillende motoren gedaan en met sport-toer banden blokkeer je vaak je voorwiel.. Nog een reden om voor plakbandjes te kiezen. :P

[Voor 61% gewijzigd door FragDaddy op 08-11-2006 09:52]

• Grolsch
KabalA! schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:33:
[...]

Achterrem gebruik ik eigenlijk altijd, en in minimaal de helft van de gevallen (met opzet) te hard, want die zwarte strepen op zebrapaden en wegbelijning bij het stoplicht moeten toch ergens vandaan komen :+
ik gebruik de achterrem nooit

Eenmaal in mijn begin periode iets te hard geremd met de achterrem en een spoor getrokken van tientallen meters met snelheden welke dichter bij de 200 lagen als bij de 100.

Sindsdien raak ik m'n achterrem op de weg niet meer aan.

Alleen op het circuit gebruik ik hem wel om tijdens het erg harde aanremmen voor bepaalde bochten de motor stabiel te houden (minder "kwispelen" aan de achterkant)

• DinX

DinX

Motormuis

Grolsch484 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:51:
[...]

Eenmaal in mijn begin periode iets te hard geremd met de achterrem en een spoor getrokken van tientallen meters met snelheden welke dichter bij de 200 lagen als bij de 100.

Alleen op het circuit gebruik ik hem wel om tijdens het erg harde aanremmen voor bepaalde bochten de motor stabiel te houden (minder "kwispelen" aan de achterkant)
Van mijn instructeur mocht ik het vroeger ook niet. De achterrem was voor < 20km/u en de voorrem voor daarboven. Dus afblijven van de handrem onder de 20 per uur en afblijven van de voetrem boven de 20.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zijn er nog tweakers die zondag op het strand van Scheveningen gaan kijken naar de Red Bull Knockout?

* Artcore gaat voornamelijk voor het geluid.

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Grolsch484 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:51:
[...]

Ik gebruik mn achterrem ook niet omdat het echt nodig is, maar meer om 'te kloten' tijdens het rijden :P
DinX schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:59:
[...]

Van mijn instructeur mocht ik het vroeger ook niet. De achterrem was voor < 20km/u en de voorrem voor daarboven. Dus afblijven van de handrem onder de 20 per uur en afblijven van de voetrem boven de 20.
Ik heb altijd geleerd... ALTIJD beide gebruiken, maar zodra je 1 min zonder instructeur rijdt ben je dat al vergeten :+
Artcore schreef op woensdag 08 november 2006 @ 10:08:
Zijn er nog tweakers die zondag op het strand van Scheveningen gaan kijken naar de Red Bull Knockout?

Als het 2tactjes zijn (wat ik niet hoop) zou het een reden zijn om NIET te gaan :P :+

• NewbieNeo

* NewbieNeo meldt zich..

Als je een zwarte '05 R6 met Bos superbike ziet, moet je de bestuurder maar vragen of ie gas wil geven... O-)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Ik rij normaal nooit toertochten, altijd van die hufters die knetterhard en gevaarlijk bij me binnendoor komen.. :(

:P :+

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 10:50

MagicTempest

Fly pig!

MagicTempest meldt zich ook als motorrijder. Momenteel motorloos vanwege een schuiver 2 weken terug, maar de nieuwe is alweer besteld en wordt 2 januari afgeleverd.

Wat doen de mensen hier om hun motor tegen pekel te beschermen?

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• DinX

DinX

Motormuis

WD40

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik trap zo nu en dan eens lekker hard op mijn achterrem bij het stoppen voor de lichten om te checken hoeveel grip er is. Kan soms verrassend zijn.
Ongelofelijk bvb hoe weinig grip je hebt bij regen (nog frappanter als je de griptest met het voorwiel doet).
Kort stoppen bij hoge snelheid lijkt me dan gewoon onmogelijk eigenlijk, daarom dat ik toch vermijd (hard) te rijden als het nat ligt.

[Voor 12% gewijzigd door DieterVDW op 08-11-2006 13:39]

• MagicTempest

MagicTempest

Fly pig!

regen was de reden dat ik die schuiver heb gemaakt. Ook om die reden heeft mijn nieuwe motor ( een fazer 600 btw ) abs.

Ik heb ook het eea gelezen over een beschermmiddel van scottoiler. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Goede banden dr op leggen ;)
Dan heb je behoorlijk grip in de regen.
En een rem domweg instampen, tsjah, natuurlijk blokkeert ie dan, je moet gewoon aanleggen en doseren.

leeg

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
4x2 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:41:
En een rem domweg instampen, tsjah, natuurlijk blokkeert ie dan, je moet gewoon aanleggen en doseren.
Jamaarja 't is de bedoeling dat 'm blokkeert é, maar 't is interessant om te weten hoe hard je kan remmen voor je grip verliest op een bepaald wegdek.

• MagicTempest

MagicTempest

Fly pig!

Niet als het om je voorwiel gaat zoals bij mij...

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

DieterVDW schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:46:
[...]

Jamaarja 't is de bedoeling dat 'm blokkeert é, maar 't is interessant om te weten hoe hard je kan remmen voor je grip verliest op een bepaald wegdek.
Heel leuk om te weten... maar als je 2m verder rijdt kan er wel toevallig wat olie ofzo liggen en reageerd je bike toch heel anders, dus echt veel nut heeft het niet. Gewoon aanleggen en opbouwen werkt altijd, als ie dan gaat slippen, klein tikje los en weer opbouwen. 'Lomp' hard knijpen heb je naar mijn idee weinig aan.

Net trouwens nog even op een stuntproof 600F gereden en (naast de raptor1000 die er ooit gaat komen) moet ik nog een 600F'je hebben :D Had tijdje geleden al naar gezocht, maar toen kon ik niks leuks vinden, maar nu ik er weer op gereden heb zijn de zoekkriebels toch weer omhoog gekomen :P :+

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

DieterVDW schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:46:
[...]

Zoals Kabala al zei, stomweg blokkeren en daaruit afleiden dat je geen grip hebt is idioot gedrag.
Zo test mn vader ook de remmen van zn auto, die stampt gewoon uit het niks vol de rem in: ja, hij blokkeert toch, dus is het goed ?

leeg

• FragDaddy
Osiris schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:35:
[...]

Ik rij normaal nooit toertochten, altijd van die hufters die knetterhard en gevaarlijk bij me binnendoor komen.. :(

:P :+
Oh was jij dat.. Ga dan aan de kant man. En hou een beetje rechts :+

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Tourtochten.. is leuk als je je daarna ff uit kunt leven op de weg naar huis ofzo.. ;)

* Capo overweegt om 1200km te gaan rijden (retour) om een motor op te gaan halen... :P

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
FragDaddy schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:29:
[...]

Oh was jij dat.. Ga dan aan de kant man. En hou een beetje rechts :+
:P

Nee, ik maak way te weinig kilometers helaas... Hoewel ik al meer dan een jaar m'n rijbewijs heb (nog niet echt lang natuurlijk :+), ben ik niet zo dom om meteen met 'de grote luitjes' mee te rijden. Ik houd 't wel bij mn zus en d'r vriend die ná mij hun rijbewijs hebben gehaald :+

Iemand nog een degelijke motor voor 500 euro te koop? 't Liefst lekker sportief, goeie staat, recent model, geen schadefiets, geen pekelfiets, 25 kW :+ _O- :')

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik heb sinds 12 juni dit jaar 7500km met mn VFR gereden.
Stuk meer dan ik dacht, dacht dat ik op krap 6000 zat.

Maar nog steeds veel minder dan ik had gewild, maja, geld he.....

leeg

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-03 22:02
Vandaag even langs de motorwinkel geweest :)
Ik was net een klein kind in de speelgoedwinkel, echt niet normaal meer :9~

Ben meteen helemaal in een Alpinestars combi (stage 1) gehezen, met laarzen, handschoenen en backprotector, ze weten het wel te verkopen.
Toen nog even langs de helmen en die kon ik echt niet laten liggen. Toen ik een Arai op had gedaan wilde ik gelijk niets anders meer, dat ding zat echt als gegoten. Heb toen de knoop doorgehakt en een Arai Condor Crafar gekocht met blank vizier met pinlock en een blauw spiegelvizier :9

Voor de liefhebbers een plaatje:
http://www.kalsbeekmotoren.nl/scriptPages/GetImage.asp?ARTID=2727&Width=80

En nu gewoon de rest van de maand niet naar je banksaldo kijken :X

• DinX

DinX

Motormuis

4x2 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:23:
Ik heb sinds 12 juni dit jaar 7500km met mn VFR gereden.
Stuk meer dan ik dacht, dacht dat ik op krap 6000 zat.

Maar nog steeds veel minder dan ik had gewild, maja, geld he.....
40.000 op 18 maanden hier :+

• Yamy_Daffy

Ik gaat ook met een vriend van me.

Dus als je een skoda blauwe R1100GS ziet met beetje carbon erop en laser demper dan ben ik het :)

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee