Goed.. nog maar een reply dan
niets fouts aan wat ik zeg, misschien incompleet, maar ik had al door dat je mijn bericht had gelezen voordat ik het heb kunnen editten

Nu weet ik het nog niet, want je hebt je bericht nog niet ge-edit, en het gewoon zeggen lijk je ook niet te willen.
tja net als chevy heb ik wel eens cursussen gevolgt over het tactisch aanbreken van sensitief gelegen issues. Echter heeft dat als enige bijwerking dat alles wat fijnzinig aangekaart wordt niet altijd met evenveel leergierigheid ingeboezemd word.
...
het subjectief benaderen van feitelijkheid is niet de beste handeling die men kan maken om tot een
gevolgtrekking te komen..
Nee, niet bij falsificeerbare, exacte wetenschappen nee. Ik denk echter dat een nuancering in een discussie waarbij opinies een grote rol spelen de discussie enkel prikkelt.. er is geen éénduidige waarheid in het hele verhaal.. er zijn slechts meningen over wat voor hen waarheid is. Sommige dingen kan je niet meten en generaliseren voor iedereen. Als je ze dan echter presenteert als De Waarheid komt dat op mij alleen maar arrogant en kortzichtig over.
klopt, maar ten eerste ik heb het juist over de dingen die je niet vanzelf merkt waar je wel een buitenstaand oogje voor kan gebruiken.
Ja, maar die dingen heb je waarschijnlijk wel achter de rug na een lesje of 10-15. Daarna zou je zelfbewust genoeg moeten zijn om door te hebben wat voor stunts je eigenlijk uithaalt, vind ik.
ten tweede, is het meestal niet de constatering dat iets fout gaat waar je hulp bij nodig hebt, maar het voorkomen van de fout. Slipcursus, als voorbeeld. Je merkt dat je wiel wegglijd. Wil niet zeggen dat je weet hoe je daar mee om moet gaan, immers zou in slipcursus dan overbodig zijn.
Slipcursus voor motorfietsen heb ik nog niet van gehoord.. Volgens mij leer je omgaan met slip ook alleen uit ervaring. Ik had al flink wat gelezen over hoe te handelen bij een naderende highsider.. maar toen ik een keer een glijdend achterwiel onder mn kont had dacht ik niet aan die theorie. Het waren reflexen. Ik vraag me zelfs af of je die echt kunt leren. Ik vermoed dat je die situaties alleen leert op te lossen door ze mee te maken en te ervaren wat het gevolg is van je reflexen en dan hopen dat je reflex de volgende keer iets correcter is.
je begrijpt mij totaal verkeerd. Ik zeg niet dat je altijd moet lessen, dat zou een onmogelijke situatie zijn. Ik zeg dat je altijd meer leert tijdens het lessen dan tijdens het normaal rijden. Net zoals roeiers meer leren van de boottrainingen die ze draaien met coach dan zonder coach. Dat de motorgprijders beter rijden met als zonder team om info te geven etc... Is dat zo'n vreemde opvatting?
Ik werd op gegeven moment een tikje lui van mn instructeur.. omdat je toch het idee hebt dat je (zoals je zelf al zegt) een extra oog hebt die toch de boel in de gaten houdt. Ik zeg niet dat ik nonchalant heb gelest, maar zeker de eerste periode (en misschien nu ook nog wel) reed ik alerter solo, dan met instructeur, juist omdat je weet dat je het alleen moet doen. Dat gegeven zou voor mij reden kunnen zijn om solo beter te rijden dan in een les.
Sterker nog, volgens mij is zijn het de nationale bonden van bijna elk land (knmv, MSF etc...) die aanraden om elk half jaar tot jaar een motor cursus te volgen.
Ik heb nooit gezegd dat lessen of cursussen slecht zijn voor je rijvaardigheid.
waarom motorrijders veel beter worden na het lessen, is niet omdat ze niet meer lessen, maar omdat ze zodanig veel meer km kunnen maken dat het lessen niet meer opweegt tegenover het voordeel van veel meer km maken. Dat is een hele ander standpunt dan wat jij in neemt,
nee hoor.. ik zij dat je pas leert rijden door duizenden kilometers ervaring, dat dan de finesse erin komt als het ware. Dat is dus niet anders van wat jij hier zegt

maar als je de bewering staande wil houden dat iemand beter is als hij zeg 1000 km zonder instructeur maakt dan als dat hij 1000km met instructeur maakt dan moet je daar echt goede redenen voor hebben, welke ik naar mijn mening nog niet gehoord heb,
Dat laatste heb je mij voor deze post nog niet horen zeggen, je haalt een paar posters door elkaar, of combineert ze tot één grote gemeenschappelijke vijand

In deze post zeg ik dat echter wel, maar ik wil er het volgende aan toevoegen:
Als je met 0km ervaring gaat rijden zal de volgende 1000km beter zijn als je rijdt mét instructeur.
Als je met 50.000km ervaring (geen idee hoe dat voelt) 1000km gaat rijden is solo misschien wel veiliger.. je hoeft immers ook geen rekening meer te houden met die ander (of hij wel volgt etc etc).
En zo zie je maar.. het is geen exacte wetenschap! Of: er zijn teveel variabelen in het spel om in deze discussie mee te nemen om zodoende tot één feitelijke waarheid te komen