-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Klopt, dat heb ik zelf ook wel, alleen de lichtsterkte/opbrengst is plotseling veel minder geworden. De lijnen kloppen heel netjes met lenzen, maar lijkt het bij mij net of er een zonnebril voor wordt gehangen ofzo.Blueone schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:31:
als je op de foto van mij kijkt een paar posts terug zie je hoe zou moeten. Licht precies op de plek waar je het moet hebben en daar buiten helemaal donker. Als het licht wordt dus gericht op de goede plek
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Zeker het kan, maar je hebt altijd wat meer strooilicht. Op de nieuwe Laguna is Renault wel overgestapt op lenzen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:27:
In de Renault Laguna zitten standaard xenon met reflectorlampen. Geen lens of iets dergelijke, dus het kan wel degelijk.
edit: Het gebruik van lenzen heeft natuurlijk ook te maken met de uitstraling.
[ Voor 10% gewijzigd door seq_uence op 09-08-2008 21:05 ]
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Verwijderd
er is nogal een verschil tussen af fabriek xenon reflector en retrofit in een halogeen reflector.
Ikzelf heb ook af fabriek xenon en de lijnen zijn super strak.
Neem nou bijvoorbeeld de volvo's af fabriek reflector xenon. Daar heb je de helft minder last van dan de doorsnee halogeen lamp.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Verwijderd
ik lees dat als: zat er standaard al op.
maar reflectoren en aanhangig strooilicht verschilt per lamp, en gebruikte pit.
Er is nooit een eenduidig ja of nee op te geven.
Verwijderd
In de post eronder bedoelde ik dus een Laguna met halogeen. Daar heb ik xenon ingebouwd, en daar gaf de xenon in de koplampafstelapparaat een super scherp beeld.
Heeft overigens ook te maken met het volgende:
In veel auto's hebben de koplampen met H7 een hoedje erin zitten. Dit bundelt het licht ook netjes. Bij auto''s die geen hoedje hebben in de koplamp, is het ook geen probleem, omdat er op een H7 halogeenlamp een topje op zit. Dit zit echter niet op een aftermarket xenon.
Bij auto's zonder hoedje in combinatie met xenon geeft dit dus meer strooilicht.
Nog sterker, een NIET goed afgestelde halogeen verblind veeeeeeeeel meer dan een gare reflector die zowaar wel goed afgesteld is met aftermarket Xenon... En zeg nu zelf, niet goed afgestelde halogeen is echt de orde van de dag.Grrrrrene schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 13:38:
Je kunt niet zomaar zeggen dat je met reflectorlampen per definitie geen vriendjes wordt met je tegenliggers. Dat is echt veel te kort door de bocht. Met een goede reflectorlamp (en ook goed afgesteld dus) verblind je ook met Xenon je tegenliggers niet.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dus als er iemand nog een webwinkel weet die lenslampen verkoopt die wel in mijn Nissan (N16) kunnen, dan hoor ik dat graag.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Verwijderd
Elk lamp heeft 2 stekkers nodig. 1 + en 1 - .
Als het een combinatie is van 3 stekkers, dan is het of 2x + en 1x - of 2x - en 1x +
Even doormeten en je weet het antwoord, simpel goed te maken lijkt me.
off topic onVerwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:07:
Ik snap heel je verhaal eigenlijk niet, maar die 4 metalen pinnen, die zijn voor dimlicht en voor grootlicht??
Elk lamp heeft 2 stekkers nodig. 1 + en 1 - .
Als het een combinatie is van 3 stekkers, dan is het of 2x + en 1x - of 2x - en 1x +
Even doormeten en je weet het antwoord, simpel goed te maken lijkt me.
Nee het is iets ingewikkelder. Je hebt groot licht en dim licht, beide wordt voorzien van een 2 polig stekkertje, de plus en de min, dat is logisch. Maar dan heb je nog een 3 polige stekker voor de hoogte regeling van de lamp, die zit aan de onderkant van de lampenbak zeg maar.
Dan zit er bij de lens lampen aan de bovenkant ook nog een 4 polig stekkertje. Waar deze allemaal voor zijn weet ik niet, ik vermoed dat er in ieder geval 1 de aarde oftewel de min is, eentje de plus van de stadsverlichting, en de andere twee weet ik niet.
Bij mijn huidige lampen zit aan de bovenkant ook zo'n stekkertje, maar deze is 3 polig. Wat de nut is van dit stekkertje weet ik eigenlijk niet zo goed..... Zal ook wel eentje de aarde zijn, maar ook hier weet ik niet van waar de andere twee voor zijn. Want bij mijn huidige lamp loopt er nog een apart 2 polig stekkertje naar de stadsverlichting.
Hieronder een foto waarop de 3 polige stekker goed te zien is. Bij de lens lampen is dit dus een 4 polige stekker. /off topic off

edit:
Arghhh hoe dom kan ik zijn!!! Volgens mij snap ik het al.....
Dat stekkertje is voor de energie voorziening van de lampen, die verder intern in de lamp zelf verloopt... Stom dat ik daar nooit aan gedacht heb. In mijn oude auto was dat even net iets anders geregeld. Stom stom stom!!!
Nu snap ik ook het vierde pinnetje bij de andere lampen, daar is het stadslicht verder ook internet in de lamp verwerkt.... Nu moet ik dus alleen nog weten waar welke pin voor is...
[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 12-08-2008 19:46 ]
Verwijderd
Als je al zelf zegt dat de grootlicht en dimlicht 2 polig zijn. Waarom kijk je nog verder?? Deze 2 heb je toch nodig. Wat de rest doet, boeit toch niet??
Op de dimlicht zit de 2 polige stekker, deze geef je door aan de xenon. Klaar is kees.
Waar de andere stekkers voor dient, dat maakt toch verder niet uit, daar moet je ook niet aankomen.\
Of wilde je helemaal geen xenon inbouwen???
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 22:09 ]
Haha nee, het ging inderdaad niet om het inbouwen van de Xenon, want zoals je kan zien is die al ingebouwd. Vandaar ook het off topic verhaal. Ging over de reflector lamp vervangen door een lens lamp, daar ging het overVerwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:56:
Ik snap je verhaal nog niet.
Als je al zelf zegt dat de grootlicht en dimlicht 2 polig zijn. Waarom kijk je nog verder?? Deze 2 heb je toch nodig. Wat de rest doet, boeit toch niet??
Op de dimlicht zit de 2 polige stekker, deze geef je door aan de xenon. Klaar is kees.
Waar de andere stekkers voor dient, dat maakt toch verder niet uit, daar moet je ook niet aankomen.\
Of wilde je helemaal geen xenon inbouwen???

DjWannaB2002 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:13:
[...]
Nu snap ik ook het vierde pinnetje bij de andere lampen, daar is het stadslicht verder ook internet in de lamp verwerkt.... Nu moet ik dus alleen nog weten waar welke pin voor is...
Gaaf, internet verwerkt in je lamp, krijg je dan een mailtje als je lamp kapot is?
De Xenon-aankoop is hier nog ff uitgesteld. Een marter heeft 't een en ander kapotgeknaagd onder de motorkap, waardoor o.a. de bougiekabels (wat is er lekker aan het metaal daar binnenin?) niet zo best meer zijn, wat opzichzelf weer het slecht lopen van de motor verklaart. Stomme beesten
Lol, leuke typfout, moet dus intern zijnGrrrrrene schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:04:
[...]
offtopic:
Gaaf, internet verwerkt in je lamp, krijg je dan een mailtje als je lamp kapot is?
De Xenon-aankoop is hier nog ff uitgesteld. Een marter heeft 't een en ander kapotgeknaagd onder de motorkap, waardoor o.a. de bougiekabels (wat is er lekker aan het metaal daar binnenin?) niet zo best meer zijn, wat opzichzelf weer het slecht lopen van de motor verklaart. Stomme beesten

jij ziet nog genoeg en andere hebben minder last.
je strooilicht wordt met factor 3 - 4 versterkt, en dat is gewoon bagger irritant.
Rij regelmatig in de avond op onverlichte snelwegen. Scheelt toch wel enkele (tientallen?) meters schat ik zo (als ik de automatische afstelling op zijn laagst zet).paQ schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:43:
gewoon dik onder de streep afstellen
jij ziet nog genoeg en andere hebben minder last.
je strooilicht wordt met factor 3 - 4 versterkt, en dat is gewoon bagger irritant.
Maar je hebt gelijk, in de stad rijk ik gewoon met laagste afstelling al is het om de medemens niet te irriteren.
dat is nou net de hele bedoeling van XenonDon3k schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:46:
[...]
Rij regelmatig in de avond op onverlichte snelwegen. Scheelt toch wel enkele (tientallen?) meters schat ik zo (als ik de automatische afstelling op zijn laagst zet).
maar de verblinding natuurlijk niet
Verwijderd
Heb je bij het afstellen rekening gehouden met de daling van je koplamp?? (dit staat op de koplamp zelf in %) en wat voor waarde heb je aangehouden als daling in de koplampafstelapparaat?Don3k schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:38:
Na aantal seintjes van medeweggebruikers gisteren maar eens afstelapparaat ervoorgehouden. Netjes op de streep niks mis mee dus. Denk beetje veel strooilicht. Ik merkte ook op, mijn goedkope ebay setje is aan het verkleuren. De een is witter dan de andere. Dit na 2 jaarTijd voor een setje halogeenlampjes
Heeft ook een computer!
Kan me voorstellen dat hij eerst prima op de streep staat, maar dat wanneer er iemand in zit, dat hij dan over de streep gaat.
Verwijderd
Wat ik wel jammer vind is dat soms 1 lamp (altijd de rechter) niet start...)
Daarna af laten stellen bij kwikshit...
Auto staat daar en monteur zei dat ze al perfect afgesteld waren... prima...
Vanavond nog effe kijken hoe het presteert in het donker... het ziet er zo wel supermooi uit
[ Voor 13% gewijzigd door Bertus op 16-08-2008 18:42 ]
Heeft ook een computer!
Mss nog de moeite waard om ballasten om te wisselen om te kijken of je geen rotte ballast of lamp hebt?Bertus schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:38:
Wat ik wel jammer vind is dat soms 1 lamp (altijd de rechter) niet start...)
die zitten al vastDigitizers schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 10:48:
[...]
Mss nog de moeite waard om ballasten om te wisselen om te kijken of je geen rotte ballast of lamp hebt?
Heeft ook een computer!
NOSIG
Ook op de weg is het een hele verbetering.
Heeft ook een computer!
Die paar keren dat het toch andersom gebeurt (bijv. als ik het toch vergeet of als iemand anders in mijn auto rijdt) is te verwaarlozen.
NOSIG
Precies, zo doe ik het ook altijd en gaat nu gewoon automatisch. (gewoonte van gemaakt_Christiaan_ schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:59:
Het is sowieso beter om eerst je auto te starten en dan pas de xenon. Xenon moet je zo min mogelijk 'starten'. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om eerst m'n auto te starten en dan pas de xenon.
Die paar keren dat het toch andersom gebeurt (bijv. als ik het toch vergeet of als iemand anders in mijn auto rijdt) is te verwaarlozen.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Doe ik nu ook_Christiaan_ schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:59:
Het is sowieso beter om eerst je auto te starten en dan pas de xenon. Xenon moet je zo min mogelijk 'starten'. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om eerst m'n auto te starten en dan pas de xenon.
Heeft ook een computer!
Hm, hoeveel kwaad kan het als je dat niet doet? Ik heb gisteravond een Xenon setje voor mijn motor gehaald, die *kan* ik niet eens starten zonder eerst het licht aan te doen. Het licht zit zonder losse schakelaar direct op het contact, en pas als die aanstaat kan ik op het startknopje duwen..._Christiaan_ schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:59:
Enige optie is misschien om eerst de grootlicht-schakelaar om te zetten (die wisselt tussen dim- en grootlicht), dan te starten, en dan de schakelaar weer op dim te zetten.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Het schijnt dat het starten van de lampen aantal keer op een dag niet goed is en dat je lampen sneller slijten. Als jij je lamp aanzet, start die op. Als je daarna contact omzet, dan gaat die heel even uit en start dan weer op. In dat opzicht zou het dus slecht zijn. Wat betreft piek spanningen waar iedereen het over heeft, dat verhaal geloof ik niet zo. In de auto, en neem aan ook in de motor zit namelijk iets (weet even de naam ervan niet meer) dat piekspanningen juist ondervangt. Dus dat zou geen reden kunnen zijn in mijn ogen. En er zijn zoveel motoren met Xenon verlichting. Zou me er persoonlijk niet zo heel druk om maken.Chakotay schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 11:55:
[...]
Hm, hoeveel kwaad kan het als je dat niet doet? Ik heb gisteravond een Xenon setje voor mijn motor gehaald, die *kan* ik niet eens starten zonder eerst het licht aan te doen. Het licht zit zonder losse schakelaar direct op het contact, en pas als die aanstaat kan ik op het startknopje duwen...
Enige optie is misschien om eerst de grootlicht-schakelaar om te zetten (die wisselt tussen dim- en grootlicht), dan te starten, en dan de schakelaar weer op dim te zetten.
Heb een, niet onderbouwd, vermoeden dat het allemaal niet zo erg is als dat alle berichten je doen vermoeden.
Verwijderd
De grootlichtschakelaar omzetten voordat ik start heeft helaas geen zin, die schakelt alleen het grootlicht *bij* het dimlicht in plaats van het dimlicht uit te zetten.
Ik laat binnenkort de dealer er even naar kijken aangezien de motor binnenkort toch voor zijn 18.000-beurtje weg moet, en als die geen oplossing heeft maak ik gewoon een los schakelaartje voor het dimlicht.
Verwijderd
Het kan zijn dat je accu de piekspanning, hiermee bedoel ik: de spanning van de accu stort tever in, en de ballast krijgt te weinig spanning, waardoor de lamp niet start.
Vandaar dat het ook wel wil als de motor al wel gestart is, aangezien de dynamo ook draait.
Bertus schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:38:
Nuja, hij doet het steeds beter... wat ook erg hielp was starten en daarna pas de xenon starten.
Voor jullie beide de tip: controleer effe of je accu nog goed is. Ik heb dit verschijnsel ook, althans als de motor uit is starten mijn Pilot xenonlampen altijd correct, maar als de auto een nacht of langer heeft gestaan en ik eerst start en vervolgens direct de lampen aanzet gebeurt het vaak dat 1 of zelfs beide lampen weer uitvallen (na effe geknipperd te hebben).Chakotay schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:20:
Het setje is inmiddels ingebouwd, maar hij heeft inderdaad wat opstartproblemen... Als ik het contact aanzet komt meestal wel de flits, maar blijft de lamp vervolgens uit. Even wachten en dan het contact uit/aan zetten en hij gaat wel normaal aan.
Ik heb de accuspanning gemeten:
- 12,2 volt voor het starten
- 11,3 volt tijdens voorgloeien (diesel)
- van 11,3 volt in 10 seconden oplopend naar 13,8 volt na het starten
Die 11,3 volt is gewoon te weinig voor het Pilotsetje. Maar nu weet ik ook dat mijn accu niet helemaal jofel meer is. Binnenkort doe ik er een nieuwe in en laat dan wel even weten wat de resultaten zijn. Een work-around: eerst starten, dan effe wachten tot de accuspanning voldoende is en daarna pas de lampen aandoen.
De workaround had ik ook al bedacht, maar dat gaat helaas niet op aangezien ik geen lichtschakelaar heb.
Het zal dezelfde kleur hebben als gewone halogeen, maar dus wel iets verder schijnen dan halogeen.Don3k schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:33:
Hebben gele lampjes tegenwoordig nog voordeel? Of zelfs gele 3000k xenon lampjes? In de racerij werd/wordt geel toch altijd gebruikt?
Iets geler na wat zoeken.DjWannaB2002 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:46:
[...]
Het zal dezelfde kleur hebben als gewone halogeen, maar dus wel iets verder schijnen dan halogeen.
http://www.youtube.com/watch?v=Adayy0J4Ujk
Wie weet trouwens welke merken of welke kitjes gewoon 5000K/6000K hebben met een paarse gloed? Dus geen 12.000k (http://www.youtube.com/watch?v=r1UlOYaHsdw).
Twijfel nu nog tussen 3000K - 5000K. Geel is toch best appart en nog wat rustiger voor de ogen denk ik zo.
Verwijderd
5000/6000K met paarse gloed kan niet. K = kleurtemperatuur, 5000K is dus vrijwel wit en 6000K is wit met klein tintje blauw. Pas ver erboven, bij de 12000K kom je paars tegen.Don3k schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:55:
[...]
Wie weet trouwens welke merken of welke kitjes gewoon 5000K/6000K hebben met een paarse gloed? Dus geen 12.000k (http://www.youtube.com/watch?v=r1UlOYaHsdw).
Twijfel nu nog tussen 3000K - 5000K. Geel is toch best appart en nog wat rustiger voor de ogen denk ik zo.
Als je 4300K zit je goed in de buurt en is rustiger voor de ogen. 3000K kan ook wel, maar is weer een stuk geler.
Ligt er net aan hoe je het bekijkt. Voor tegenliggers zal het gele licht misschien iets rustiger zijn voor de ogen. Voor jou daarentegen, hoe meer het licht in de buurt komt van daglicht, des te rustiger het is voor je ogen, en hoe minder vermoeiend het is voor je ogen. Dus dan kom je uit bij 5000K of 6000K.Don3k schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:55:
[...]
temperatuur (K) mired omschrijving
1200 833 kaarslicht
2000 500 zonsopkomst en zonsondergang
2800 357 wolfraam-gloeilamp (gewone lamp), zonsopkomst en zonsondergang
3000 333 studiolamp, 3000-kleur TL lamp ("/830" is kleurweergave 80 en kleurtemperatuur 3000 K)
3200 312 halogeenlamp
3400 294 filmzon
3500 288 een uur na zonsopkomst
4000 250 4000-kleur TL lamp ("/840" is kleurweergave 80 en kleurtemperatuur 4000 K)
4200 - 4700 238 - 213 mengsel van kunst- en daglicht
5000 200 fototoestel-flitser, daglicht ("D50" is "Daglicht 5000")
5600 178 standaard daglicht
6000 167 middagzon
6500 154 Wit/Neutraal. Standaard waarde voor televisie of monitor.
7000 - 10000 141 - 100 Zware bewolking of schaduw aan de noordzijde. Zonder direct zonlicht.
bron
[ Voor 47% gewijzigd door 13art op 03-09-2008 10:20 ]
Die paarse gloed komt niet door de kleur van het kitje maar door de gebruikte koplamp. Als je xenon pitten achter een lens zet (zo'n bolletje) dan zie je niet alleen de kleur van de lamp maar ook een paarse gloed in de lamp zelf vanaf bepaalde hoogtes. Ook de rand van het licht heeft een licht paars randje, puur de breking van het licht.Don3k schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:55:
[...]
Wie weet trouwens welke merken of welke kitjes gewoon 5000K/6000K hebben met een paarse gloed?
Verwijderd
Ik heb mijn 6000K kit achter zo'n bolletje zitten en ik heb niks last van paarsig licht. Gewoon helder wit licht.Sick Nick schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:11:
[...]
Die paarse gloed komt niet door de kleur van het kitje maar door de gebruikte koplamp. Als je xenon pitten achter een lens zet (zo'n bolletje) dan zie je niet alleen de kleur van de lamp maar ook een paarse gloed in de lamp zelf vanaf bepaalde hoogtes. Ook de rand van het licht heeft een licht paars randje, puur de breking van het licht.
Waar kun je 3000K xenon kopen dan? Ik heb het nog nooit gezien. Of bedoel je gewoon halogeen? ;-)Don3k schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:55:
Twijfel nu nog tussen 3000K - 5000K.
Even zoeken maar 3000K is genoeg te vinden op bijv ebay. Is gewoon Xenon, en dus geen halogeen.atjong schreef op donderdag 04 september 2008 @ 07:47:
[...]
Waar kun je 3000K xenon kopen dan? Ik heb het nog nooit gezien. Of bedoel je gewoon halogeen? ;-)
5 en 6000k is alleen wittig of wit met blauwe gloed, komt door de ontbranding van de lampen. Wat je wel zou kunnen doen is met ledjes te werken om een andere kleur te krijgen.Don3k schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:55:
[...]
Iets geler na wat zoeken.
http://www.youtube.com/watch?v=Adayy0J4Ujk
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Niet helemaal compleet, heeft namelijk ook met de type lenzen te maken, voornamelijk hoe ze geslepen zijn. Alle af-fabriek xenon verlichting wordt namelijk met lens-koplampen geleverd. Het is raadzaam om dit achteraf ook alleen in een lens-koplamp te installeren, aangezien een reflectie-koplamp met xenon veel hinder bij tegenliggers veroorzaakt.Joopieboy schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 21:51:
[...]
5 en 6000k is alleen wittig of wit met blauwe gloed, komt door de ontbranding van de lampen. Wat je wel zou kunnen doen is met ledjes te werken om een andere kleur te krijgen.
Maar om dus terug te komen over de kleur; ik heb Pilot xenon 6000k, bij mij is het een blauwe kleur, en het randje om het lichtbeeld is paars van kleur. Daarom wil ik dit ook even kwijt, aangezien 6000k meestal wit is met een blauwe gloed (dus op de rand van het lichtbeeld).
Ik ga denk in de toekomst nog 5000k proberen, omdat ik toch wel een wittere kleur wil.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
En hoe doe je dat dan? Hopelijk niet door de hele handel te vervangen maar hopelijk door alleen de lampjes?Blueone schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:16:
Ik heb zelf 5000k en daar zit zelfs nog een tikje blauw in. Mochten deze lampen nog een keer kapot gaan, dan ga ik terug naar 4300k
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Hmm ik kan echt geen stukje blauw ontdekken in mijn 5000K lampen.Blueone schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:16:
Ik heb zelf 5000k en daar zit zelfs nog een tikje blauw in. Mochten deze lampen nog een keer kapot gaan, dan ga ik terug naar 4300k
Verwijderd
Niet waar.R3dn3ck schreef op zondag 07 september 2008 @ 18:51:
[...]
Niet helemaal compleet, heeft namelijk ook met de type lenzen te maken, voornamelijk hoe ze geslepen zijn. Alle af-fabriek xenon verlichting wordt namelijk met lens-koplampen geleverd. Het is raadzaam om dit achteraf ook alleen in een lens-koplamp te installeren, aangezien een reflectie-koplamp met xenon veel hinder bij tegenliggers veroorzaakt.
Ik kan je zo een paar voorbeelden noemen
C, E, S-klasse (model 2000)
Renault Laguna 2
Dus reflectiekoplampen met xenon is mogelijk. Vele auto's geven na montage van xenon nog scherp beeld in koplampafstelapparaat.
Verwijderd
Kleur zit hem inderdaad in de lampen. Ballast is gewoon de omvormer en zorgt voor stroom.Joopieboy schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:29:
[...]
En hoe doe je dat dan? Hopelijk niet door de hele handel te vervangen maar hopelijk door alleen de lampjes?
valt mee hoor.R3dn3ck schreef op zondag 07 september 2008 @ 18:51:
[...]
Niet helemaal compleet, heeft namelijk ook met de type lenzen te maken, voornamelijk hoe ze geslepen zijn. Alle af-fabriek xenon verlichting wordt namelijk met lens-koplampen geleverd. Het is raadzaam om dit achteraf ook alleen in een lens-koplamp te installeren, aangezien een reflectie-koplamp met xenon veel hinder bij tegenliggers veroorzaakt.
Ik krijg nooit knippers ofzo.
Alleen als ik mensen achterin heb. maar dan gaat die naar standje 1
goed afstellen is de kunst
t is dat ik in een garage werk, en het vaak controleer bij mezelf.
normaal licht wat niet goed afgesteld staat kan nog veel hindelijker zijn!
[ Voor 10% gewijzigd door MexxT op 07-09-2008 22:17 ]
Audi S3
... als RDW mij niet pakt met verlopen APK keuring. Zou gisteren gekeurd moeten zijn, maar heb pas voor deze week een afspraak kunnen maken.
ik heb 4 maanden zonder APK gereden (don't ask) en geen bekeuring gehad dus ik zou je niet zo druk maken om het RDWDon3k schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:19:
... als RDW mij niet pakt met verlopen APK keuring. Zou gisteren gekeurd moeten zijn, maar heb pas voor deze week een afspraak kunnen maken.
plus als je kunt aantonen dat je al een afspraak gemaakt hebt zien ze het meestal door de vingers bij een algehele verkeerscontrole oid
[ Voor 14% gewijzigd door Luuk op 13-09-2008 15:37 ]
Maar back ontopic
<2007 Volvo S60, S80Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 22:08:
[...]
Niet waar.
Renault Laguna 2
Dus reflectiekoplampen met xenon is mogelijk. Vele auto's geven na montage van xenon nog scherp beeld in koplampafstelapparaat.
Laguna
Nissan primera
Peugeot 607
Ik heb een opel calibra met bolletje. Wit is wit (6000k), heb al vaak genoeg ver voor mijn auto gestaan om te kijken, geen enkel blauw te vinden. Ook van reflectie heb ik geen last, ik heb twee keer iemand gehad die knipperde maar heb een test gedaan door iemand in mijn auto laten rijden en ik in mijn eigen in het donker. Conclusie, mijn lampen staan netjes afgesteld, mensen die knipperen storen zich alleen aan de kleur omdat die niet normaal is. Een xenon valt ook goed op tussen de andere auto's net als iemand met oranjegele koplampen opvalt. Mijn auto is net APK goedgekeurd zonder problemen.Sick Nick schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:16:
Het licht uit de lamp is gewoon wit ja, alleen tegenliggers zien niet alleen wit maar ook paars/blauw in je koplamp. Het licht op de grond is wel gewoon wit ja, ook voor tegenliggers.
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 22:18 ]
Verwijderd
Als je zelf erge erin hebt om je koplampen naar beneden af te stellen, is automatische afstelling niet nodig.Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:17:
Installeren jullie eigenlijk ook automatische afstelling voor andere rijhoogte etc? En imo, xenon lampen zijn eigenlijk overbodig. het enige wat ze doen is irritant licht afgeven.
Als xenon goed is afgesteld, is deze absoluut niet irritant en of het overbodig is, is inderdaad jouw mening. Je ziet er wel meer door. Maar dan zijn heel veel dingen in auto's overbodig.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 23:18 ]

Deze balasten zijn nog kleiner dan huidige slimline ballasten, deze lampen zijn dan ook 50W ipv de standaard 35W Xenon's.

H7 50W 5000K lamp, deze geeft zo'n 4500 lumen waar een 35W 3200 lumen geeft.

Gisteren even een proefritje gemaakt, de lampen zitten wel op de kop dus die moet ik zo even omdraaien, verder 500 meter aan licht op standje 0

Ik ga ze straks even af laten stellen als ik de lampen heb omgedraait, kan ik daarna ook de doppen dichtkitten.

Mooi wit licht, dat paarse randjes komt door mijn camera die er niet zo lekker mee omgaat.

Deze ledjes zitten nu ipv de stadlichten, ziet er anders niet uit met die gele lampjes.

Best veel licht voor alleen een 1W led, ze lijken blauw maar als de Xenon's aan zijn valt dat niet op.
[ Voor 5% gewijzigd door Bierkameel op 18-09-2008 12:02 ]
Verwijderd
500 meter?Bierkameel schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:01:
Gisteren zelf een setje H7 50W 5000K en ledjes ingebouwd in mijn Passat TDI, dit was behoorlijk krap, het hele luchtfilter moest eraf en nog een paar kappen, ben blij dat ik nooit met een kapotte lamp ben aangehouden, terplekke vervangen is niet te doen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze balasten zijn nog kleiner dan huidige slimline ballasten, deze lampen zijn dan ook 50W ipv de standaard 35W Xenon's.
[afbeelding]
H7 50W 5000K lamp, deze geeft zo'n 4500 lumen waar een 35W 3200 lumen geeft.
[afbeelding]
Gisteren even een proefritje gemaakt, de lampen zitten wel op de kop dus die moet ik zo even omdraaien, verder 500 meter aan licht op standje 0
Ik ga ze straks even af laten stellen als ik de lampen heb omgedraait, kan ik daarna ook de doppen dichtkitten.
[afbeelding]
Mooi wit licht, dat paarse randjes komt door mijn camera die er niet zo lekker mee omgaat.
[afbeelding]
Deze ledjes zitten nu ipv de stadlichten, ziet er anders niet uit met die gele lampjes.
[afbeelding]
Best veel licht voor alleen een 1W led, ze lijken blauw maar als de Xenon's aan zijn valt dat niet op.
Als je lampen goed afgesteld zijn worden ze toch ver daarvoor gewoon afgekapt?
I stand corrected.Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 22:08:
[...]
Niet waar.
Renault Laguna 2
@Bierkameel: 5000k is inderdaad een mooie "kleur", ik wil in de toekomst ook mijn 6000k lampen omwisselen voor de 5000k variant.
Wist niet dat er ook al 50 Watt xenonsetjes zijn, is misschien ook wel interessant..
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Kan ik wel gebruiken voor mijn beamer
Ebay, waar anders.ThinkPadd schreef op donderdag 18 september 2008 @ 17:12:
Waar koop je 50 Watt setjes?
Kan ik wel gebruiken voor mijn beamer(zie signature).
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dit is gewoon een Nederlands bedrijf in Hengelo OV.
Een 50W setje kost 149 euro, 35W is geloof ik 129 euro.
http://www.carlight.nl/nl...32450b5f8a8bb8fa7168ed111
Of die als je 6000K zoekt.
[ Voor 24% gewijzigd door Bierkameel op 18-09-2008 19:08 ]
Wat bedoel je met dat de lampjes er 'op de kop' in zitten? H7 past er toch maar op 1 manier in?
Het afstellen van de koplampen kun je makkelijk zelf doen.
Die zal er dan wel omgedraaid inzitten waardoor dat staafje zichtbaar is in zijn lichtbeeld, ik heb het wel meer gehoord hoor..
Dit bedoel ik:

Ik heb ze gisteren omgedraaid na wat dremelwerk aan het klemmetje en nu is het probleem opgelost, de schaduw is weg
Straks nog even de klemmetjes vastzetten met een lijmpistool, dat H7 systeem is niet erg geweldig.

Nu passen de lampjes er uiteraard maar op 1 manier in. Bierkameel, maakt het veel uit in lichtopbrengst als je handmatig de fitting gaat veranderen zodat het lampje er andersom in kan?
Trouwens, ben ik nou gek of had je net zo makkelijk bij de lampjes met de dremel 2 hoekjes kunnen uitzagen waarna je ze zo om had kunnen draaien? Bij mijn H1 gaat het volgens mij nog makkelijker (1 kant van de cirkel afplatten).
[ Voor 22% gewijzigd door atjong op 19-09-2008 13:53 ]
Hoe zit dat bij reflectorkoplampen? Heb zelf al een tijdje xenon maar kan die lampen er niet zover in draaien dat het staafje aan de onderkant zit.Bierkameel schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 10:49:
Klopt jah, dat staafje moet onder zitten bij een Xenon lamp als je lenzen hebt, die draaien namelijk het beeld om, ik had dus 2 strepen in beeld als ik ze monteerde als een normale H7 lamp.
Ik heb ze gisteren omgedraaid na wat dremelwerk aan het klemmetje en nu is het probleem opgelost, de schaduw is weg
Het probleem is sowieso al dat de plastic fitting van een Xenon lamp een stuk dikker is dan een ijzeren fitting van een normaal lampje.atjong schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:42:
Ik heb effe gekeken en bij mij zit het staafje ook bovenaan en door mijn lenzen wordt het lichtbeeld inderdaad omgedraaid. Het gevolg (van de rechterkant van de auto gezien):
[afbeelding]
Nu passen de lampjes er uiteraard maar op 1 manier in. Bierkameel, maakt het veel uit in lichtopbrengst als je handmatig de fitting gaat veranderen zodat het lampje er andersom in kan?
Trouwens, ben ik nou gek of had je net zo makkelijk bij de lampjes met de dremel 2 hoekjes kunnen uitzagen waarna je ze zo om had kunnen draaien? Bij mijn H1 gaat het volgens mij nog makkelijker (1 kant van de cirkel afplatten).

Heb jij ook zo beugeltje of een ander systeem?
Helemaal rechtsboven zie je een lipje zitten, hier moest ik een stuk vanaf dremelen om de lamp op de kop erin te kunnen plaatsen.

Hier zitten ze dus nog verkeerd om.
Zoals je kan zien had die persoon een ronde achterkant op zijn lamp terwijl het beugeltje rechthoekig is, daar moet je dan dus een rondje in slijpen, gelukkig is dat bij nieuwe setjes niet meer zo, die zijn rechthoekig dus die kan je zo inbouwen.
Volgens mij maakt het bij reflectorlampen niet zoveel uit, die reflecteren meestal alle licht rondom naar voren, je kan wel problemen krijgen als je zo'n kapje hebt aan het eind van je lamp, niet elke lamp is namelijk even lang.Digitizers schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 15:04:
[...]
Hoe zit dat bij reflectorkoplampen? Heb zelf al een tijdje xenon maar kan die lampen er niet zover in draaien dat het staafje aan de onderkant zit.

Dat zilveren achthoekige ding in het midden van de lamp dus.
Verwijderd
Verwijderd
Nee, ik heb een H1 lamp met zo een gebogen ijzerdraadje waarmee je hem vastklemt. Bij mij was de pasvorm geen probleem (hoewel het plastic wel wat dikker is dan het metaal van een halogeenlampje).Bierkameel schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:46:
Heb jij ook zo beugeltje of een ander systeem?
Overigens: de lens van de koplamp draait het lichtbeeld niet om. Dat doet de reflector namelijk. De lens zorgt alleen voor een andere bundeling van het licht. Iedereen waarbij het ijzerdraadje van de xenonlamp aan de bovenkant zit zal dus 'last' hebben van een zwarte schaduw in het lichtbeeld. De grote vraag is: merk je er wel wat van als je het lampje omdraait?
http://www.audiblog.nl/?p=6157
http://www.audiblog.nl/?p=1960
[ Voor 12% gewijzigd door Avvd op 23-10-2008 19:41 ]
www.pc-link.biz
xenon voor een paar tientjes in huis. gratis verzendkosten levert echter alleen 6000K heb er al wat goeie ervaringen over gehoord, heb er zelf nu losse lampen besteld
Alle eisen los zijn niet zo'n probleem, maar bij elkaar is het weer lastig blijkbaar.
leeg