Xenon (inbouw)

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 70.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:31

13art

Moderator Mobile
Welke schaduwzijden zag je? Die van dat staafje langs het glas?
Ik vraag me overigens af of het knipperen met canbus te maken heeft. Ik dacht altijd dat canbus niet meer dan een controle systeem was zodat er gedetecteerd kan worden als er een lamp kapot is, maar ik kan het mis hebben.
Ik denk eigenlijk dat de ballasten gewoon brak zijn van dx, zeker ook omdat je nu alsnog met 1 lamp problemen hebt..

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Je zou de ballast van links en rechts eens om kunnen wisselen. Misschien dat de bedrading naar de rechterlamp langer is, en de ballast daardoor onvoldoende spanning krijgt (door spanningsval over de kabel).

En zet je de lampen aan als de motor al draait? Lampen aanzetten en dan de motor starten is slecht voor xenon, de lampen gaan dan uit en gelijk weer aan. Bij auto's die het licht automatisch aanzetten (Volvo bijv.) wordt er vaak een tijdrelais tussen gezet die dit voorkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2014 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-07 06:47

Blord

Hello Kitty !

De schaduw kwam inderdaad van de draad langs de xenon bulb. Door de voet te modificeren kon ik de bulb 180graden draaien in de socket waardoor de schaduw verdween.

Ik moet even verduidelijken :
De 6000K Xenon kit kwam van DX met de lampen en de ballasten. Deze kon ik rechtstreeks aansluiten op de H7 socket van de Ford Fiesta dus niet met een relais aan de accu. De kit knipperde na paar minuten. Ik vermoed dat de Fiesta het stroom en de signalen door dezelfde kabels liepen en hierdoor treden er storingen op.
De vervang ballast kwam van well-done-xenon.nl en was van het type Canbus. Het knipperen was verdwenen.
Tot zover de verduidelijking.

Vanmiddag heb ik de Xenon lampen verwisseld en de connectoren schoongemaakt. Gewoon even de metalen pinnen in de connectoren op elkaar stevig drukken.
Nu doen beide lampen weer vanaf het starten. Hopelijk blijf het zo.

De Fiesta heeft automatische aanzetten van lampen als het donker wordt. Ik heb niet het idee dat de lampen snel uit en weer gaan bij het starten. Ik zie geen knipperen van de lichten, vroeger ook niet toen de halogeen lampen nog in waren.

Ik vond de LED sierstrip voor het rijdaglicht erg wit met halogeen dimlichten. Nu met de 6000K xenon lampen erin ziet de LED strip gelig uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-07 17:02

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Vanwege gezinsuitbreiding moet mijn 206 RC plaats maken voor een praktischer gezinsauto.

Uiteraard wil ik mijn nieuwe auto uitrusten met xenonverlichting. Het wordt mijn eerste auto met H4 fittingen, dus dimlicht en grootlicht in één lampje. Ik lees hier en daar over H4-enkel, H4-bi en H4-bi HI/LO.

Ik stel mij voor dat H4-enkel een xenonlamp is met halogeen grootlicht geïntergreerd(?). En H4-bi zal dan xenonverlichting zijn voor zowel dimlicht als grootlicht. Wat is dan H4-bi HI/LO?

Natuurlijk zijn tips welkom welk setje ik het beste kan aanschaffen en vooral waar ze financieel het aantrekkelijkst zijn.

In de tijd dat de xenon aftermarketsetjes voor de consument op de markt kwamen, was Pilot het meest betrouwbare merk. Is dit nog steeds zo?

Tenslotte, wat voor stadverlichtinglampjes komen qua kleurtemperatuur het dichts in de buurt bij 4300K. Ik heb namelijk heel wat LED-lampjes geprobeerd, maar in vergelijking met het xenonkitje zijn ze allemaal te blauw. Mijn ervaring was dat LED's van PIAA de kleurtemperatuur het dichtsbenaderde, maar helaas ben ik ze niet meer tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nogmaals je kan jezelf een poot uit trekken en voor Pilot gaan, maar ik zou lekker op eBay een setje halen. Als je op de Engelse site kijkt kun je hem volgende week binnen hebben.

Belangrijkste is dat je zoekt naar een DC AC set. Dan met H4 zou ik gaan voor een H4-3 lamp. Dan is een xenon lamp met spiegel die wegklapt door een relais bij grootlicht. Enige wat fatsoenlijk werkt mijn inziens. Ik was voor een 35 euro klaar. Kan zo wel even zoeken voor je.

Leds zelfde verhaal, maar waarschijnlijk heb jij canbus nodig? En zoeken op warm white does the trick. :) Bij voorkeur SMD leds vanwege het lichtbeeld.

Edit: xenon setje, zelfde set als ik heb, andere sticker en andere verkoper:
http://www.ebay.co.uk/itm...&var=&hash=item2578485874

Ledjes wordt nog een verhaal apart zie ik, die ik toen had die zie ik niet meer terug, dan kom je uit op deze:
http://www.ebay.com/itm/4...sh=item4adac6a662&vxp=mtr
Maar 3000k is wel heel iets anders. :X

Ik zou zeggen probeer anders een setje Philips BlueVision, had ik ook naast de originele xenon in mijn Volvo en matchte het beste.

[ Voor 41% gewijzigd door Joopieboy op 28-12-2014 12:08 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:30

FlyEragon

Alien Monkeys

Uuh ? Bedoel je niet AC set ? DC is juist slechter met xenon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Och goeiemorge, juist ja. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Bedankt Joopieboy d:)b

Dat canbus verhaal is toch alleen nodig wanneer de auto kan registreren wanneer er een lampje defect is?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jep als je een boordcomputer heb is dat vaak wel het geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Oké. De nieuwe auto heeft een boordcomputer, maar zover ik weet monitoort 'ie niet de staat van de verlichting.
Mijn huidige auto heeft trouwens ook boordcomputer, maar daar zit zat een xenonset in zonder canbus.

Is het sowieso niet interessant om te allen tijde een setje te monteren met een canbus canceller resistor dinges?

Trouwens, het setje van eBay lijkt op het eerste gezicht wel heel veel op mijn Pilot setje die ik van de week bij mijn huidige auto heb gedemonteerd. Ik heb toentertijd ongeveer €200,- ervoor betaald.

Hoe lang rijd jij nou met dit setje?

[ Voor 28% gewijzigd door Oemfoefoe op 28-12-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Sterker nog komen uit dezelfde fabriek, heb de balasten langs elkaar gehad en qua gevoel op gewicht hetzelfde, alleen kleur is anders van de kabels. Lampjes ook identiek op de markering en sticker na.

Ikzelf heb nu een 1,5 jaar een set in mijn auto, kameraad heeft het bijna 2 jaar gehad en set ligt nog als reserve hier, motor heeft al een jaar een set erin. En zo nog wat mensen die ik ken die al jaren met dat spul rijden. Mijn pa heeft ze al een jaar of 4-5 zo ongeveer. Een keer een setje gehad wat niet klopte, gemaild en direct een vervangende balast gehad. Nul problemen. En dat terwijl je met Pilot met dure verzending hun kant op zit en alles en garantie via hun ook niet ideaal is. Veel winkels klagen er ook over. :)

En waarom zou een canbus canceller voordeel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Ik heb zelf met mijn Pilot twee keer aanspraak gemaakt op garantie en beide keren zonder problemen gehonoreerd. De garantie verliep overigens via de detailhandel, maar toch.

Anyway, je hebt mij overtuigd. Ik ga hoogst waarschijnlijk hetzelfde setje bestellen. Bedankt voor de eBay links.

Wat betreft dat canbus verhaal.....ik heb totaal geen idee waarom ik dat nodig zou moeten hebben. Ik wil alleen voorkomen dat ik straks het verkeerde setje aanschaf, vandaar mijn vraag of het niet slim is om een setje kopen inclusief dat canbus meuk. Gevalletje 'baat het niet, schaadt het niet' zeg maar.
Nogmaals, ik heb totaal geen idee wanneer en waarom precies canbus nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ligt echt aan het type auto, welk model, bouwjaar, etc. Soms tussen uitvoeringen kan het schelen. Maar troost je, ze zijn voor een paar dollar zo bijbesteld.

Je moet alleen zelf even de keuze maken of je een tientje meer uitgeeft en ze volgende week in huis hebt (uit engeland) of dat je wat meer geduld heb. Moet je alleen even zoeken op de internationale site. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Goed om te weten! Dus als mijn nieuwe auto elektronische storingen gaat vertonen na het installeren van het xenonsetje, kan ik altijd later nog zo'n canbus dinges aanschaffen en monteren.

Het is mij nu helemaal duidelijk. Bedankt voor alle info. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, en geen dank, graag gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Let op, dat setje dat JoopieBoy adviseerde is wel een 55W set, waar normaal xenon 35W is. Dat setje is dus nog een stuk feller dan de standaard Xenon... Wellicht hebben ze ook een 35W set? 55W lijkt me een beetje overkill voor dimlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 23:26

mark-k

AKA markkNL

l3art schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:16:
Let op, dat setje dat JoopieBoy adviseerde is wel een 55W set, waar normaal xenon 35W is. Dat setje is dus nog een stuk feller dan de standaard Xenon... Wellicht hebben ze ook een 35W set? 55W lijkt me een beetje overkill voor dimlicht.
55W is niet eens legaal hier, en ook gevaarlijk omdat het gewoon té licht is. Je ziet echt niks meer buiten je lichtveld, je ogen passen zich aan alsof het dag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Oké, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mark-k schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:24:
[...]
55W is niet eens legaal hier, en ook gevaarlijk omdat het gewoon té licht is. Je ziet echt niks meer buiten je lichtveld, je ogen passen zich aan alsof het dag is.
Dat dacht ik inderdaad ook, maar wist het niet zeker, daarom er ook nog maar even niet neergezet. Sowieso is het altijd handig om dit soort dingen zelf ook na te kijken als je Xenon in de auto wil. Stukje eigen verantwoordelijkheid zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 17:58
Ik heb nu 3 jaar en 120.000km een Pilot Pro H7 5000K set in mijn Volvo V50, maar het is te merken dat de lampen een stuk minder licht geven dan toen ze nieuw waren.

Nou zie ik bij Pilot dat een nieuwe lamp 55 euro p/st kost en dat zal vast goedkoper kunnen. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Joopie zal vast ff een onoplettend moment gehad hebben, want dat 55watt niet mag weet hij ook wel :) Zou hij ook nooit zelf monteren.

Ballebek: Ja, Pilot is duur voor wat ze leveren. Als je de spullen uit elkaar trekt, zit er hetzelfde in als de betere chinese spullen. Het zijn vooral de garantievoorwaarden waar je voor betaalt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
McKaamos schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:02:
Ballebek: Ja, Pilot is duur voor wat ze leveren. Als je de spullen uit elkaar trekt, zit er hetzelfde in als de betere chinese spullen. Het zijn vooral de garantievoorwaarden waar je voor betaalt.
Gelukkig heb ik die niet nodig gehad; ik had overigens nooit verwacht dat de set het 3 jaar zou uithouden + 120000km. :)

Ik ben toendertijd voor de Pilot Pro gegaan omdat ik niemand kon vinden met problemen met deze set in de Volvo V50, terwijl met de meeste goedkopere sets de boordcomputer bzrk ging (ruitewissermotoren die doorbranden, airco's die het niet meer doen).

[ Voor 22% gewijzigd door Uberprutser op 07-01-2015 10:43 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 23:11

-tom-562

Oliesjeik

Ballebek schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:47:
Ik heb nu 3 jaar en 120.000km een Pilot Pro H7 5000K set in mijn Volvo V50, maar het is te merken dat de lampen een stuk minder licht geven dan toen ze nieuw waren.

Nou zie ik bij Pilot dat een nieuwe lamp 55 euro p/st kost en dat zal vast goedkoper kunnen. :)
eBay, gewoon ergens een setje uit China vandaan trekken :P
Ik moet voor mijn Volvo ook nieuwe pitten, er zit iets kleurverschil in nu, en ik vind de lichtopbrengst ook niet super. Gaat trouwens om origineel Volvo (reflector) xenon. Originele pit is 150 euro o.i.d. bij de dealer :') dat gaan we dus ff niet doen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

vhal

ಠ_ಠ

Blord schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 02:18:
Ik heb mijn Ford Fiesta omgebouwd met 6000K Xenonlampen. De nieuwste Fiesta modellen met die brede front grill hebben projectoren met helder glas. De Xenon set kwam van DX maar de bijbehorende ballast was niet goed voor dit model auto. De lampen gingen knipperen na paar minuten.
Dus heb ik wat informatie opgezocht op verschillende forums. Blijkbaar moet ik zogenaamde de Canbus ballasten hebben. De ballasten werden vervangen en dat ging wel makkelijk. Alle connectoren zijn 100% compatibel.
Ook moest ik de xenonlampen 180graden draaien want anders zag je de schaduwlijnen geprojecteerd op de grond. Met een Dremel heb ik de voet van de lamp gemodificeerd voor de 180graden draai.
Nu heb ik de "goede" kant van de xenonlamp op de grond schijnen. De schaduwkant is nu intern geblokkeerd. Het lichtbeeld is zeer goed en schijnt fel op de grond. Achter de projector lens is een metalen plaat waardoor het licht naar boven is geblokkeerd.

Nu heb ik wel een ander probleem. Mijn rechter lamp start niet altijd op wanneer de lichten aangaan. Meestal moet ik manueel de lichtknop uitzetten, pauzeren en opnieuw aanzetten.
Mijn linkerlamp heeft dit euvel niet. Die start altijd wel op.
Ik heb nog geen tijd gehad om te onderzoeken waar het aan ligt. Ik was van plan om de bulben te switchen en kijken of het aan de lamp zit of aan de ballast.

Hier zie je het verschil tussen halogeen en 6000K xenon goed.
[afbeelding]
Apart, ik had ooit xenon (5000K, 6000K vond ik te blauw en werd te snel Sjonnie naar mijn zin) voor de pre facelift Fiesta en dit waren gewoon (te dure) Pilot setjes zonder canbusaansluitingen. Eigenlijk nooit problemen gehad. Overigens had deze Fiesta al projectoren in de Titanium uitvoering. Dat ze niet geschikt zijn of waren voor xenon was een ander verhaal. Het 180 graden draaien had ik toen ook.

Hier zaten er nog 6000K pilots in...leuk maar ik had ze liever wat geler.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QOePj3dLHoBmH4Gy7oDcrfNE/full.jpg

Uiteindelijk de boel weer omgezet naar standaard halogeen. Het was niet geheel mijn ding na een paar duizend km.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

l3art schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:16:
Ik was echt niet wakker, helemaal niet gezien haha. Zo zie je maar, even snel iets opzoeken werkt niet. :P
En idd 55W stook je je reflector aardig mee op dus doe maar niet. :D
Ballebek schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:47:

Je kan er gewoon andere lampjes opzetten he, heb ik met de Pilot set die nu bij mijn pa erin zit ook gedaan. Maakt niks uit verder en doen het na 2 jaar nog prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

vhal schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:39:
[...]

Apart, ik had ooit xenon (5000K, 6000K vond ik te blauw en werd te snel Sjonnie naar mijn zin) voor de pre facelift Fiesta en dit waren gewoon (te dure) Pilot setjes zonder canbusaansluitingen. Eigenlijk nooit problemen gehad. Overigens had deze Fiesta al projectoren in de Titanium uitvoering. Dat ze niet geschikt zijn of waren voor xenon was een ander verhaal. Het 180 graden draaien had ik toen ook.

Hier zaten er nog 6000K pilots in...leuk maar ik had ze liever wat geler.
[afbeelding]
Wat is te blauw als de carrosseriekleur van de wagen fel blauw is. Het licht ziet gewoon wit uit. :)
Ik had problemen met een van de Xenon lichten. Ik heb alleen de lampen verwisselen en nu doet het probleem aan de andere kant voor. De ballasten zijn dus wel goed.
Het valt wel op dat het probleemlamp nu een soort gele gloed uitstraalt in de periferie. Volgens mij is het lamp aan het doodgaan.
Ik heb nu een nieuwe set 6000K Xenon lampen besteld bij DX. Eens kijken of ze langer volhouden. :)

Trouwens 4300K Xenon bestaat ook. Alles onder de 5000K moet naar de geel gaan. Heb je die ook geprobeerd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Blord op 08-01-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

5000K heb ik zelf ook, is spierwit met een heel licht tintje blauw. 4300k is ook gewoon spierwit. Helaas zit er niks tussen 3000k (pisgeel) en 4300k in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Mijn ervaring is dat 5000K juist wit is en 4300K iets wat geel er doorheen.
4300K is trouwens jaren de standaard geweest voor fabrieksaf xenon omdat dit de meeste lichtopbrengst heeft. Ik meen ooit gelezen te hebben dat ze echter naar 5000K over zijn gegaan als standaard, maar dat is niet echt op kei harde feite gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nja dat klopt ook wel, in mijn Volvo V40 zat origineel xenon in, dat was idd zacht wit. 5000k is dan vaak echt wit, zie je in veel nieuwere auto's. Mijn huidige auto met 4300k xenon is net 5000k zoals in andere auto's, erg vaag. Ligt heel erg aan de lamp en alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Is er een manier om de kleur van de lichten te bepalen ? Ik dacht aan een neutraal grijs plaatje die fotografen gebruiken om de witbalans te bepalen. Het plaatje voor de Xenon lichten houden en met de camera in RAW schieten. Daarna in een RAW progamma de kleur bepalen. Zou dit werken ?

Ik kan dan de witkleur van de Xenon lampen van de BMW auto bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ja, dat kan. Heb je een geavanceerdere camera? Daarmee kan je witbalans meten, doe dit met een grijskaart . Die geeft precies de temperatuur in K aan. Houd wel rekening met omgevingslicht dat het een beetje verstoren kan, wellicht is het het beste te meten in een donkere garage (als je die hebt).

Maar over het algemeen:
4300K = Iets witter dan halogeen
5000K = Zoals een bewolkte middag (meest neutraal wit)
6000K = Lichte blauwzweem

Is het een originele xenon set? Dan kan je ook even in realoem.com kijken en het lampje opzoeken, zoek op het artikel nummer en je komt er zo ook wel achter ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Gisteren 2x een 5000K binnengekregen, 12,50 per stuk (ben benieuwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Heb zelf ook een paar keer goedkope lampen via ebay besteld, bij mij resulteerde dat telkens in lampen waar onderling kleurverschil in zat. Ook wel eens lampen besteld van 5000/6000K die gewoon paars waren (wel mn geld terug gekregen toen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat heb ik eerder gezien ja, nooit dat probleem gehad, bleek dat 1 koplamp nieuwer was dan de ander. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Bij mij waren het echt de lampen. Want normaal geen last van, maar met deze lampen was het licht opeens paars... Ach ja het was opgelost, maar daardoor ben ik wat terughoudender in het zomaar kopen van lampen via ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja je kan idd eens pech hebben, maar dat is ook met Pilot zo. :P En vaak heb je geen klagen met de service die je krijg zo via ebay, zijn niet beroerd om geld terug te storten of je een nieuwe te verkopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Maar over het algemeen:
4300K = Iets witter dan halogeen
5000K = Zoals een bewolkte middag (meest neutraal wit)
6000K = Lichte blauwzweem

Is het een originele xenon set? Dan kan je ook even in realoem.com kijken en het lampje opzoeken, zoek op het artikel nummer en je komt er zo ook wel achter ;)
Het is een origineel BMW Xenon set. Het licht is veel witter dan de 6000K van de Ford fiesta. De licht opbrengst is ook veel hoger dan de DIY 35Watt Xenon bulben. Ik vermoed een grotere lens of 55Watt lampen. Ik denk het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Blord in "Het grote BMW-topic #12"

Ik ga hier even verder want het is meer xenon specifiek topic. :)
noes schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:24:

Klinkt goed. Verschil is er nog maar nauwelijks hoor, tussen 4100K en 5000K. Het wordt pas groot als je meer dan 6000K gaat, eigenlijk filter je dan gewoon een deel van het beschikbare spectrum weg.
Ik heb zelf nog een HID ombouw kit in de Fiesta. Deze is 6000K en ik vind dat wit licht met een blauwe tint.
Voor de BMW wil ik meer neutraal wit dus 5000K lijkt mij wel een goed keuze. 4100K is ook wit licht maar dat neigt al meer naar de warmere kant. En 6000K is ook zwakker dan 5000K dus dan moet ik meer naar de 55Watt bulben gaan. Dat wil ik dus niet. Het moet een makkelijk in en out van de lampen gaan en geen omvangrijke omschakeling.
blacktarantulaX schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:04:
[...]

Let op: de Kelvin-schaal in Camera RAW is omgekeerd evenredig met de schaal zoals Fonta die hierboven heeft gepost (en die volgens mij wordt gebruikt bij lampen). In Camera RAW is een hogere waarde juist warmer.
Ik gebruik Adobe Raw programma en de waarden liggen dicht bij de verwachtingen. Ik zal eens kijken welke waarden de camera geeft als ik incamera RAW gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blord schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:36:
[...]

Het is een origineel BMW Xenon set. Het licht is veel witter dan de 6000K van de Ford fiesta. De licht opbrengst is ook veel hoger dan de DIY 35Watt Xenon bulben. Ik vermoed een grotere lens of 55Watt lampen. Ik denk het eerste.
55W bulbs zijn niet toegestaan op de web in menig Europees land (ook in NL, voor ik weet), dit is te verblindend, dus dat zal een efficiënter armatuur zijn denk ik. 5000K vind ik zelf ook het mooiste, heb dat ook in mn BMW gelegd. Je ziet geen kleur aan het licht, het is gewoon wit, waar bijv halogeen nog een geelzweem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

De Osram D1S Cool Blue 66140CBI bestaat ook in 5500K. Heb je die al eens geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Sowieso wil je geen 55watt in je lamp want je stookt heel je binnenwerk op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Hmm, net de bestelling ontvangen. Ik had de 5000K besteld maar kreeg de 5500K Osram CBI 66144 ipv van de bestelde 5000K Osram CBI 66140.
Ik ga ze maar installeren. Als het licht te blauwig is dan kan ik het altijd terug sturen wegen verkeerde levering en 14 dagen op proef. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:02
Ik heb in de zomer een Fiat Bravo '07 gekocht. Later ben ik erachter gekomen dat de xenon die erin zit, niet echt is maar achteraf ingebouwd. De laatste maand geeft de set veel problemen:
- bij het starten van de auto gaan de lampen vaak niet aan (aan en uit, en dan doen ze het wel);
- of maar één lamp doet het;
- Ook kan ik mijn lichtsensor eigenlijk niet gebruiken, omdat als de lampen aanspringen dit stoort op de elektronica, waardoor vooral de radio gaat flippen (gaat uit, of veranderd van bron). De lampen doe ik daarom maar permanent aan.

Ik heb er eigenlijk geen verstand van, dus wat is wijsheid denken jullie? Kijken of dit te repareren is, of gewoon weer terug naar halogeen? En wat zou al deze problemen kunnen veroorzaken?

Hieronder een fotootje van het kastje:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/k9x9mo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Parkeer er eens een set ontstoorders tussen.
Dat zijn die tussenzet doosjes die men aanprijst als apparaatjes die de boel Canbus Compatible maken.

Je kan ook overstappen op een Xenon set waar dat al in gebouwd zit.

De problemen die je aangeeft zijn trouwens best bekend. Het niet willen starten, of maar eentje die start, soms uitvallen, etc.
Heb ik ook gehad met een gaar setje van de Automat. Troep meteen weer weg gedonderd en bij m'n toenmalige werkgever een setje mee gepakt.
Mocht je nog willen proberen, dan kan je altijd nog even zien of je aansluitingen nog goed zijn. Geen corrosie enzo.
Je kan ook een kabelpakket nemen die de Xenon verlichting direct vanaf de accu voorzien van stroom en dan de lampen schakelt met een relais op de originele lamp aansluitingen (incl dikke weerstand om een halogeenlamp te simuleren)
B.v. dit kabelpakketje: http://www.nlpower.com/Pr...-%28Pilot%29/Default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Iemand van jullie ervaring hoe men met xenon omgaat tijdens APK?
Na '06 is eea verandert meen ik.

Ik wil nog xenon in de swift uit '08 bouwen, maar wil geen gezeur over 2 jaar bij de APK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

In 2011 zijn de regels veranderd.
In essentie komt het er op neer dat alle regels zo'n beetje vervallen. Koplamp hoeft geen ingestanste D (geschikt voor gasontladingslampen) codes te hebben ipv H. Sproeier/wasser installatie is niet meer nodig. Automatische koplamphoogte stelling is niet meer nodig.
Zolang je lichtbeeld goed is, is er niks aan de hand in wettelijke en APK-technische zin. Daar zit m alleen wel de crux. Niet elke koplamp gaat goed, en waar het dan met halogeen nog wel uit te meten is waar de streep in het beeld zit, kun je het dan met Xenon niet meer omdat het gewoon te fel is en te veel uitwast.

Daarbij is Xenon in een reguliere reflector koplamp in de regel niet erg prettig om tegenin te moeten kijken, als tegenligger.
Ik raad daarom eigenlijk altijd aan om koplampen te gebruiken met een projector er in. Dat zijn die glazen lenzen voor de lampen.
Die zorgen ook meteen voor een heel duidelijke snijlijn in het licht. Dat is 1) handig met uitmeten van het lichtbeeld waardoor het in 99% van de gevallen goed gaat, en 2) zorgt dat er nauwelijks strooilicht boven motorkap hoogte terecht komt en je dus nagenoeg nooit bij je tegenliggers in het gezicht schijnt.

Je zou daar voor een set aftermarket koplampen kunnen halen (OEM-look met lens of van die 'sjonnie' modellen met Audi-stijl LED bars of BMW-stijl LED ringen) of je gaat voor een ombouwpakket van b.v. RetrofitLab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 04:22

Bestla

M/M -> V/F

McKaamos schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 07:08:
In 2011 zijn de regels veranderd.
In essentie komt het er op neer dat alle regels zo'n beetje vervallen. Koplamp hoeft geen ingestanste D (geschikt voor gasontladingslampen) codes te hebben ipv H. Sproeier/wasser installatie is niet meer nodig. Automatische koplamphoogte stelling is niet meer nodig.
Zolang je lichtbeeld goed is, is er niks aan de hand in wettelijke en APK-technische zin. Daar zit m alleen wel de crux. Niet elke koplamp gaat goed, en waar het dan met halogeen nog wel uit te meten is waar de streep in het beeld zit, kun je het dan met Xenon niet meer omdat het gewoon te fel is en te veel uitwast.

Daarbij is Xenon in een reguliere reflector koplamp in de regel niet erg prettig om tegenin te moeten kijken, als tegenligger.
Ik raad daarom eigenlijk altijd aan om koplampen te gebruiken met een projector er in. Dat zijn die glazen lenzen voor de lampen.
Die zorgen ook meteen voor een heel duidelijke snijlijn in het licht. Dat is 1) handig met uitmeten van het lichtbeeld waardoor het in 99% van de gevallen goed gaat, en 2) zorgt dat er nauwelijks strooilicht boven motorkap hoogte terecht komt en je dus nagenoeg nooit bij je tegenliggers in het gezicht schijnt.

Je zou daar voor een set aftermarket koplampen kunnen halen (OEM-look met lens of van die 'sjonnie' modellen met Audi-stijl LED bars of BMW-stijl LED ringen) of je gaat voor een ombouwpakket van b.v. RetrofitLab.
Precies, in mijn Fiat Barchetta heb ik ook projectielampen, en het lichtbeeld is precies zoals met halogeen maar nu met xenon erin. Het heeft een duidelijke scheiding zodat het niet omhoog schijnt. Lichtbeeld is alleen veel witter en veeeel duidelijker dan halogeen. Me happy with it. 8)
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/75jp05bvr/Fiat_xenon.jpg

Ik heb deze set ingebouwd.

Bij de weg, erg handig een autobrug als je lampen wilt vervangen bij mijn Barchetta. Je moet namelijk de voorwielen verwijderen en het binnenspatboord weghalen voordat je bij de lichtunits kan. 8)7 Maar je werkt wel op stahoogte. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 27-01-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Laatst online: 30-12-2024
Zoals aangegeven wil ik dus Xenon gaan bestellen voor de Swift mijn lief. (H4 Bi-Xenon)
Echter heb ikzelf LED in mijn Golf, en ben ik zodoende wat gaan gaan zoeken op Google.

Nu zijn deze ook erg goed te krijgen, echter nagenoeg 2x zo duur als een set xenon.
Ik krijg echter niet heel veel ervaringen tegenover Xenon gevonden, dus vroeg me af of iemand van hier ermee bekend is?

In mijn golf is het lichtbeeld erg fijn te noemen, echter durf ik niet te roepen hoe dit tegenover xenon is.

Wellicht is hier een ervarings deskundige aanwezige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Led verlichting als vervanging van halogeen? Volgend mij gaat dat nooit voldoende licht opleveren. Zeker niet als after market. Ik denk ook dat het wettelijk gezien niet eens mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-07 16:00

iichel

Gazoooo

LED in een refector lamp... niet doen. Lichtbron is te groot en werkt niet.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Lichtbeeld is sowieso niet goed (krijg je ook niet goed), is onhandig en lomp groot. Dus gewoon een grote nee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 16:51
Mede door het spontaan zien en daarna lezen van (het laatste deel van) dit topic, toch eens aan het kijken naar xenon verlichting.

Heb sinds kort een auto met projectorlampen, wat 'ideaal' is voor aftermarket xenon. Qua kleurtemp zou ik kiezen voor 4300k of 5000k. Puur vanwege de extra hoeveelheid licht/beter zien in het donker, dat blauwe hoeft allemaal niet.

Maar als je dan gaat zoeken op Google kom je bijna alleen op Pilot terecht, doen ze best goed, en dat zal ook deels in de kosten voor hun producten zitten. Maar wat voor sets/shops zijn evt nog meer interessant.
Zit ook wat op marktplaats te koekeloeren en daar staan soms gebruikte setjes op voor 20-30 euro... kan dat wat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zoek eens in dit topic naar wat recente berichten van mij. Voor dat geld heb je ze nieuw en met garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Kwam al aardig wat tegen... de ebay verkoper of wat anders?

edit:
(bijna) alle ebay linkjes zijn dood... op de 55w set na... maarja, dat is 55w.

Autowolf vermeld overigens dat het een AC set is, Navaudio zegt daar niks over, of ik kan het niet vinden. NL Power ook niet en heeft geen 5000k.

[ Voor 66% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 05-02-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Zou het gewoon in NL bestellen, kost niet veel meer en gewoon 2 jaar garantie op fatsoenlijke AC setjes.
Ik heb ze van: http://autowolf.nl/nl/11-xenon-verlichting

Pilot en ander duurder spul is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Na eerst hun advies te hebben geraadpleegd, heb ik mijn setje recentelijk hier aangeschaft. Lekker makkelijk bij een nederlandse aanbieder.

Eén lamp was DOA en werd direct vervangen door een nieuw exemplaar. Dus de after sale zit ook wel snor. Afbeeldingslocatie: http://home.broadpark.no/~porstvet/avatar/smiley_moustache.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 16:26

DexterDee

I doubt, therefore I might be

l3art schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:28:
Led verlichting als vervanging van halogeen? Volgend mij gaat dat nooit voldoende licht opleveren. Zeker niet als after market. Ik denk ook dat het wettelijk gezien niet eens mag.
iichel schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:06:
LED in een refector lamp... niet doen. Lichtbron is te groot en werkt niet.
Joopieboy schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:07:
Lichtbeeld is sowieso niet goed (krijg je ook niet goed), is onhandig en lomp groot. Dus gewoon een grote nee. :P
Hier moet ik toch even op reageren. Ik heb zelf sinds een maand mijn stads- en dimlicht vervangen door LED verlichting.

Jaren lang heb ik met een aftermarket Xenon set rondgereden. In het begin veel problemen mee gehad (niet altijd aanspringen, balasten snel kapot), maar dit heb ik weten te verhelpen door de lampen direct aan de accu te hangen en te schakelen met een relais kabel. Ik was heel tevreden over de lichtopbrengst, maar strooilicht was altijd een groot probleem. Tegenliggers gaven mij toch vaker dan me lief was groot licht. Ook meerdere keren problemen gehad met de APK keuring, lichtbeeld was niet goed en werd alleen goedgekeurd door tijdelijk "gewone" lampen te monteren.

Nu heb ik dus mijn stads- en dimlichten vervangen door aftermarket LED. Ik volg de ontwikkelingen van LED technologie voor in de auto al een hele tijd. Pas echt recentelijk zijn de nieuwste generatie sets goed genoeg om uberhaupt gebruikt te worden als dimlicht. Ter illustratie:

Lampen zoals deze (H7) zijn al een tijdje volop verkrijgbaar:
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/2028614281_1/Car-Light-font-b-Led-b-font-12V-SMD-font-b-H7-b-font-LED18-SMD.jpg

Dit soort lampen is de grootst mogelijke troep voor in je auto. De grote hoeveelheid LEDs en het formaat maakt dat dit in een reflectorlamp niet gaat werken. Veel strooilicht door het grote lichtoppervlak, maar algemeen bij lange na niet fel genoeg. Dit soort lampen produceert maar een magere 500-800 lumen en dat nog over alle LEDjes verdeeld.

Dan nu de (H7) lampen die ik als dimlicht heb gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/mine-shop/cabinet/img66118879.jpg

Deze lampen maken een wereld van verschil. De vormfactor (lamp gedeelte, niet de koelribben) komt veel beter overeen met een traditionele halogeenlamp. Er zitten (slechts) twee high power CREE LEDs op van ieder 10 watt (20 watt per fitting). Elke lamp produceert meer dan 2000 lumen. Doordat de LEDs gepositioneerd zijn op de plaats waar in een traditionele H7 lamp de gloeidraad zich bevindt en de LEDs voorzien zijn van een dome lensje, komt het lichtbeeld heel erg overeen met halogeenlicht. En met de lumen output zit de lichtintensiteit ergens tussen halogeen en xenon in.

In de praktijk (ik rij elke dag zo'n 140 km woon-werk) kan ik zeggen dat de lichtsterkte meer dan voldoende is en ik het lichtbeeld als prettig ervaar. Met een kleurtemperatuur van 6000K is het naar mijn smaak wat aan de koele kant, maar ik had helaas geen keuze in lagere kelvins. Tot nu toe is het nog niet gebeurd dat ik groot licht kreeg van tegenliggers. Als ik met mijn auto voor een blinde muur sta in het donker, dan zie ik dezelfde scherpe afbakening (snijlijn) van het licht als met traditionele lampen. Met mijn Xenon set was het één zee van licht en straalde er teveel licht naar boven. Als ik vanaf een afstandje naar de auto kijk met de lampen aan, dan kan ik verifiëren dat het licht absoluut niet verblindend is op bestuurdershoogte en op de "andere" rijbaan.

Doordat ik erg tevreden ben over deze set (stadslicht T10 LED W5W 6000K, dimlicht H7 LED 6000K) heb ik een H1 setje in bestelling staan om ook mijn groot licht te vervangen. Deze H1 set zal dezelfde LEDs bevatten als de H7 lampen. Op dit moment is mijn grootlicht best wel geel tegenover het 6000K geweld.

De voordelen die ik tot nu toe ervaren heb van LED ten opzichte van Xenon: De lampen gaan meteen aan (geen opwarmtijd). Ze produceren véél minder warmte dan Xenon. Ook heb je geen ballast nodig, aan de kabel klik je een kleine regelunit die de spanning en polariteit reguleert. Deze regelunit is zo klein dat hij gewoon in de kap weggewerkt kan worden. En als het goed is gaan deze LEDs héééél lang mee. Want als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel ergens op een slecht verlichte parkeerplaats in de winterse vrieskou een lamp vervangen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
DexterDee schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:50:
[...]
Dan nu de (H7) lampen die ik als dimlicht heb gemonteerd:
[...]
Klinkt goed, kun je eens een foto/filmpje maken?

En CREE LED's zijn sowieso goed spul, dus als ze legit zijn dan komt dat wel goed. Waar heb je die pitten besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ziet er goed uit. Het zou goed kunnen dat deze nieuwste generatie LED's het einde betekent voor de Xenon lampen. Heeft alle voordelen van een halogeen en niet de nadelen van een xenon lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Dan zijn de ontwikkelingen al verder dan ik dacht. Wellicht leuk om over dit soort led lampen dan een apart topic te maken. Dit blijft natuurlijk een xenon topic. Ik ga in ieder geval even wat googelen. Ik vermled dat de lampen niet heel goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Die bovenste LED lamp ziet er ook uit alsof het nooit kan werken... gewoon zoveel mogelijk ledjes op een strip geplakt zonder erbij na te denken hoe het lichtbeeld gaat worden.

Heb ook zo'n vermoeden dat dit in de toekomst veel groter gaat worden, als vervanging van zowel xenon, als halogeen verlichting, zou me niks verbazen als de Philipsen en de Osrams al lang bezig zijn deze techniek gereed te maken voor de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Ben benieuwd naar het verschil tussen LED en Xenon, maar vooralsnog denk ik niet dat LED het haalt bij de lichtsterkte van Xenon. Maar de toekomst gaat wel naar Full LED natuurlijk. En in nieuwe auto's is het natuurlijk makkelijker om LED te implementeren, maar ook voor oudere halogeenlampen is LED een mooie oplossing i.p.v Xenon. Ben benieuwd naar je foto's DexterDee.

De LED's zelf zijn niet duur, en de behuizing zal ook meevallen, denk dat ze commercieel gezien niet meer dan 30 euro p/stuk hoeven te kosten.
http://nl.mouser.com/sear...tk=P_MarCom&Ntt=103151853

edit: http://www.dx.com/p/honsc...kit-dc12-18v-2-pcs-335366

Lijkt er een beetje op, ook met de extra modules

[ Voor 35% gewijzigd door FlyEragon op 06-02-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb ook maar een H7 LED set besteld op Ebay. Dan komen ze wat sneller aan dan bij DX. :)
http://www.ebay.com/itm/1...ADME:L:OC:BE:3160&vxp=mtr
Deze zijn 30Watt per bulb dus 15Watt per XML-2 LED. Dat is niet onmogelijk maar ze worden wel flink gepushed. Een goede koeling is noodzakelijk voor een high power LED.

Op het plaatje ziet het wel goed uit. Met een koperen core en aluminium finnen. Typisch iets voor tweakers. :)
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjYxWDc1MA==/z/s6EAAOSwk5FUzOLo/$_57.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06

vhal

ಠ_ಠ

ik vraag mij af of de heatsink afdoende is...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Bij mijn Ford Fiesta zullende finnen buiten de koplampunit uitsteken. In het buitenlucht dus. Of dat afdoende zal de praktijk wel uitmaken.
In de echte foto zien de finnen wat groter uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/0wMAAOSwnDxUpWr-/$_57.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 16:26

DexterDee

I doubt, therefore I might be

ThinkPadd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 00:14:
[...]
Klinkt goed, kun je eens een foto/filmpje maken?
Ik zal eens kijken hoe ik dat ga fabriceren, dit soort dingen is vaak lastig op een goede manier op de foto te krijgen.
l3art schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 07:37:
Dan zijn de ontwikkelingen al verder dan ik dacht. Wellicht leuk om over dit soort led lampen dan een apart topic te maken. Dit blijft natuurlijk een xenon topic. Ik ga in ieder geval even wat googelen. Ik vermled dat de lampen niet heel goedkoop zijn.
Een nieuw topic is een idee ja! Zal eens nadenken over een TS, er lijkt in ieder geval voldoende animo te zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Probleem wat je vooral hebt is dat je 2 lichtpunten hebt die naast het normale punt zitten waarbij halogeen een bepaald lichtbeeld krijgt in de spiegel. Dat lukt dus hierdoor niet met halogeen.

Als je dan je auto ziet op een muur heb je geen lijntje maar meer een waas van licht. Verre van ideaal en schijtirritant voor mensen die je tegemoet komen.

Qua lumen opbrengst edg is het een dikke prima, maar warmte is nog wel een probleem. Wordt flink warmer dan halogeen en dat vinden je reflectors vaak niet zo fijn. Xenon wordt over het algemeen koeler dan halogeen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Warmte wordt wel weer deels afgevoerd naar de achter je reflector/lampbehuizing. Zag gisteren ergens 2 ledlampen met fans achterop. Binnen de entertainment industrie wordt ook al even met leds gewerkt, dat zit soms nog krapper op elkaar.

Probleem is natuurlijk dat er een paar bedrijven zijn die echt onderzoek doen naar dit soort toepassingen en een hoop chinesen die maar wat aanklooien, maar die producten wel al op de markt gooien. Dan krijg je bv dat ding bovenaan met zomaar een kwak leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
FlyEragon schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:57:
Ben benieuwd naar het verschil tussen LED en Xenon, maar vooralsnog denk ik niet dat LED het haalt bij de lichtsterkte van Xenon. Maar de toekomst gaat wel naar Full LED natuurlijk. En in nieuwe auto's is het natuurlijk makkelijker om LED te implementeren, maar ook voor oudere halogeenlampen is LED een mooie oplossing i.p.v Xenon. Ben benieuwd naar je foto's DexterDee.

De LED's zelf zijn niet duur, en de behuizing zal ook meevallen, denk dat ze commercieel gezien niet meer dan 30 euro p/stuk hoeven te kosten.
http://nl.mouser.com/sear...tk=P_MarCom&Ntt=103151853

edit: http://www.dx.com/p/honsc...kit-dc12-18v-2-pcs-335366

Lijkt er een beetje op, ook met de extra modules
De toekomst gaat naar laser wat nu al getest en geïmplementeerd wordt door BMW en Audi. Ik denk dat LED eerder een korte tussenstap is.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik heb H4 led lampen in de auto gehad en vond de lichtopbrengst niet denderend. Halogeen gaf meer licht. En ja, het waren van die creed leds.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Wat ik zo snel over die laser verlichting kan vinden is dat het nog wel heel jong is qua techniek, maar ook een ander armatuur vereist. Waar led goed kan werken voor aftermarket, als vervanging voor de huidige halogeenpitjes.

Wel mooie techniek overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

ah, die led lampen zijn best interresant :) eens in verdiepen, en misschien eens bestellen voor de Vølvø

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Setje 4300k lampen met slim ballasten binnen... die ballasten zijn echt klein, had ze wel klein verwacht... maar niet zo klein :p

Vanavond proberen in te bouwen, komt precies op tijd want een van m'n lampen is er afgelopen week mee gestopt.

Heb voor 4300k gekozen puur vanwege de lichtopbrengst. Ben benieuwd wat het gaat doen

edit:
Was even pielen, maar zit erin, toch wel blij met die kleine ballasten, redelijk makkelijk weg te werken. Helaas geen 25mm boortje tot mn beschikking (dacht wel dat ik die had), wel een soort freesboortje, ging het ook mee. En dacht de rechterberm iets te goed te beschijnen, toch even gechecked, zat het rechter lampje er toch niet helemaal recht in, is ook best een gefrot in het beetje ruimte wat er was.

[ Voor 38% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 10-02-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zojuist in mijn stilo gebouwd.
Met ballast die achterin (ja in) mijn koplamp past.
Dekseltje dicht en werkt meteen.

Al moest ik voor een knappe montage wel de bumper eraf halen en de lampunits geheel demonteren maar het zit er knap in.

Nu heb ik digitale mini ballasten van 55watt (geven niet meer licht dan 35watt volgens mij) natuurlijk in mijn koplamp. kan dit qua warmte kwaad vraag ik mij af.

Ik heb aan de ballasten gevoeld en die worden alleen even warm met opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb de H7 LED lampen ontvangen maar het past niet helemaal in de socket. De achterkant waar de finnen zitten steekt namelijk een stuk uit en mijn Ford Fiesta heeft niet genoeg ruimte achter de koplampen. Ik heb ze wel getest op mijn 12V batterij en ze geven meer licht dan de originele Halogeen lampen maar minder dan de xenon lampen.
Wel jammer dat ze niet helemaal passen. Het scheelt maar een paar mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 12:38

MBV

Heb je het over koelvinnen? Pak een vijl en zorg dat het past. Als het bevalt kan je altijd nog zorgen dat de koeling beter wordt door een metalen plaatje eraan vast te maken die gaat naar een plek waar wel ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Aan de LED lamp kan echt geen mm af. De aansluitingen van de connector zitten dan ook nog tussen.
Bij de auto zit ik meteen aan de carrosserie. Ik ga daar echt geen gat uitboren met een slijptol. :)
Mocht iemand interesse hebben dan PM me maar.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Auto/H7-LED.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blord, welke kleurtemperatuur (en prijs) hebben de LEDs? :) Misschien wel grappig ipv de halogeen groot licht lampen: ik heb toch al grootlicht in de bi-xenon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 21-07 12:38

MBV

Hoezo kan er geen millimeter af? Aan de 'voorkant' (de kant die lichtgeeft) zal je vast geen probleem hebben, die lijkt me net zo groot als een gewone halogeenlamp. Het probleem moet dus bij de achterkant zitten, en dat grote blok metaal wat je ziet is vooral koelvin. Dat je het niet aandurft om daarin te gaan zagen kan ik me voorstellen, ,en dat het met een vijl niet makkelijk gaat ook, maar om nou te zeggen dat er geen millimeter af kan... Dit was toch tweakers.net? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

noes schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:47:
Blord, welke kleurtemperatuur (en prijs) hebben de LEDs? :) Misschien wel grappig ipv de halogeen groot licht lampen: ik heb toch al grootlicht in de bi-xenon :)
De kleurtemperatuur is 6000K en ik heb ervoor 70 USD betaald. Zoals ik al zei PM me indien interesse.
MBV schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:03:
Hoezo kan er geen millimeter af? Aan de 'voorkant' (de kant die lichtgeeft) zal je vast geen probleem hebben, die lijkt me net zo groot als een gewone halogeenlamp. Het probleem moet dus bij de achterkant zitten, en dat grote blok metaal wat je ziet is vooral koelvin. Dat je het niet aandurft om daarin te gaan zagen kan ik me voorstellen, ,en dat het met een vijl niet makkelijk gaat ook, maar om nou te zeggen dat er geen millimeter af kan... Dit was toch tweakers.net? :P
Aan de passagierskant heeft de Fiesta genoeg ruimte maar helaas gaat dat niet op aan de andere kant.
Ik heb dus aan een kant geïnstalleerd.
Het lichtbeeld is nagenoeg zelfde maar LED geeft minder licht dan Xenon. Het LED licht is wel insta aan terwijl Xenon op gang moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

** Schopje O-)

Ik zit een beetje in de knoei met mijn Bi-Xenon lampjes : Nadat ik heeeel lang Pilot lampen heb gebruikt moest ik vervangende hebben en de ervaringen tot nu toe zijn niet al te best met non-Pilot alternatieven :/

- De eerder genoemde NAVAUDIO webshop had redelijke lampen, maar ook deze hielden het minder lang uit.
Daarnaast waren de heren daar niet al te vriendelijk op het moment dat je support nodig hebt dus daar koop ik niks meer!

- Via eBay 4 stuks gekocht en de kwaliteit ervan was niet al te best : Al gauw paars/roze en daarna stuk binnen een paar weken.

Dus... voordat ik 92.223 alternatieve opties op eBay doorblader vroeg ik me af of iemand de gouden tip had hier op GoT ?! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Laatst online: 18:28
nero355 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:33:
** Schopje O-)

Ik zit een beetje in de knoei met mijn Bi-Xenon lampjes : Nadat ik heeeel lang Pilot lampen heb gebruikt moest ik vervangende hebben en de ervaringen tot nu toe zijn niet al te best met non-Pilot alternatieven :/

- De eerder genoemde NAVAUDIO webshop had redelijke lampen, maar ook deze hielden het minder lang uit.
Daarnaast waren de heren daar niet al te vriendelijk op het moment dat je support nodig hebt dus daar koop ik niks meer!

- Via eBay 4 stuks gekocht en de kwaliteit ervan was niet al te best : Al gauw paars/roze en daarna stuk binnen een paar weken.

Dus... voordat ik 92.223 alternatieve opties op eBay doorblader vroeg ik me af of iemand de gouden tip had hier op GoT ?! :)
Bekijk lince.nl even.. schijnt super spul te zijn voor een goeie prijs!
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste