Hier moet ik toch even op reageren. Ik heb zelf sinds een maand mijn stads- en dimlicht vervangen door LED verlichting.
Jaren lang heb ik met een aftermarket Xenon set rondgereden. In het begin veel problemen mee gehad (niet altijd aanspringen, balasten snel kapot), maar dit heb ik weten te verhelpen door de lampen direct aan de accu te hangen en te schakelen met een relais kabel. Ik was heel tevreden over de lichtopbrengst, maar strooilicht was altijd een groot probleem. Tegenliggers gaven mij toch vaker dan me lief was groot licht. Ook meerdere keren problemen gehad met de APK keuring, lichtbeeld was niet goed en werd alleen goedgekeurd door tijdelijk "gewone" lampen te monteren.
Nu heb ik dus mijn stads- en dimlichten vervangen door aftermarket LED. Ik volg de ontwikkelingen van LED technologie voor in de auto al een hele tijd. Pas echt recentelijk zijn de nieuwste generatie sets goed genoeg om uberhaupt gebruikt te worden als dimlicht. Ter illustratie:
Lampen zoals deze (H7) zijn al een tijdje volop verkrijgbaar:
Dit soort lampen is
de grootst mogelijke troep voor in je auto. De grote hoeveelheid LEDs en het formaat maakt dat dit in een reflectorlamp niet gaat werken. Veel strooilicht door het grote lichtoppervlak, maar algemeen bij lange na niet fel genoeg. Dit soort lampen produceert maar een magere 500-800 lumen en dat nog over alle LEDjes verdeeld.
Dan nu de (H7) lampen die ik als dimlicht heb gemonteerd:
Deze lampen maken een wereld van verschil. De vormfactor (lamp gedeelte, niet de koelribben) komt veel beter overeen met een traditionele halogeenlamp. Er zitten (slechts) twee high power CREE LEDs op van ieder 10 watt (20 watt per fitting). Elke lamp produceert
meer dan 2000 lumen. Doordat de LEDs gepositioneerd zijn op de plaats waar in een traditionele H7 lamp de gloeidraad zich bevindt en de LEDs voorzien zijn van een dome lensje, komt het lichtbeeld heel erg overeen met halogeenlicht. En met de lumen output zit de lichtintensiteit ergens tussen halogeen en xenon in.
In de praktijk (ik rij elke dag zo'n 140 km woon-werk) kan ik zeggen dat de lichtsterkte meer dan voldoende is en ik het lichtbeeld als prettig ervaar. Met een kleurtemperatuur van 6000K is het naar mijn smaak wat aan de koele kant, maar ik had helaas geen keuze in lagere kelvins. Tot nu toe is het nog niet gebeurd dat ik groot licht kreeg van tegenliggers. Als ik met mijn auto voor een blinde muur sta in het donker, dan zie ik dezelfde scherpe afbakening (snijlijn) van het licht als met traditionele lampen. Met mijn Xenon set was het één zee van licht en straalde er teveel licht naar boven. Als ik vanaf een afstandje naar de auto kijk met de lampen aan, dan kan ik verifiëren dat het licht absoluut niet verblindend is op bestuurdershoogte en op de "andere" rijbaan.
Doordat ik erg tevreden ben over deze set (stadslicht T10 LED W5W 6000K, dimlicht H7 LED 6000K) heb ik een H1 setje in bestelling staan om ook mijn groot licht te vervangen. Deze H1 set zal dezelfde LEDs bevatten als de H7 lampen. Op dit moment is mijn grootlicht best wel geel tegenover het 6000K geweld.
De voordelen die ik tot nu toe ervaren heb van LED ten opzichte van Xenon: De lampen gaan meteen aan (geen opwarmtijd). Ze produceren véél minder warmte dan Xenon. Ook heb je geen ballast nodig, aan de kabel klik je een kleine regelunit die de spanning en polariteit reguleert. Deze regelunit is zo klein dat hij gewoon in de kap weggewerkt kan worden. En als het goed is gaan deze LEDs héééél lang mee. Want als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel ergens op een slecht verlichte parkeerplaats in de winterse vrieskou een lamp vervangen.