Hou ons op de hoogte he. Volgens mij gaat dat bi-xenon via elektromagneten dus dat moet inderdaad razensnel kunnen.InsjaHH schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:11:
Hmmm ik zal zo eens de kabels weer lostrekken... het viel mij net pas op dat het zo werkt. Maar het werkt wel!
Overigens, hoe snel zou de H4 lamp mechanisch moeten kunnen switchen van dimlicht naar grootlicht en terug? Ik mag toch aannemen binnen 1 seconde?
Ik houd jullie zeker op de hoogte. Zojuist weer onder de motorkap gedoken en diverse kabels los en weer vastgezet, biedt geen oplossing. Een andere tussenkabel (waaraan een weerstand zit) die ik teveel in de doos had geprobeerd ipv de huidige kabel, geen oplossing.atjong schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:05:
Hou ons op de hoogte he. Volgens mij gaat dat bi-xenon via elektromagneten dus dat moet inderdaad razensnel kunnen.
Wat blijkt nu (het is immers schemerig, ik zie de lampen beter schijnen op de auto voor mij):
als ik met grootlicht sein, dan gaat de linker Xenon gewoon netjes seinen binnen enkele milliseconden inderdaad en weer terug naar dimlicht.
De rechter Xenon probeert te seinen maar blijft in grootlicht stand "hangen" en valt niet terug naar dimlicht. Conclusie hieruit is helaas (gebeurt mij natuurlijk weer

Misschien verklaart dit wel het feit dat ik in mijn dashboard als indicator zowel dimlicht als grootlicht zie branden, in plaats van normaal gezien alleen dimlicht!
Loopt ie niet gewoon ergens aan in je fitting ofzo?
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik heb zelfs de beschermkap van de rechter eraf gehaald, dus dan heeft hij alle ruimte om zich heen maar dat wilde ook niet batenWidow schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:43:
Loopt ie niet gewoon ergens aan in je fitting ofzo?

Overigens, vraagje @atjong.
Toen jij je Pilot setje kreeg, zaten er toen glazen omhulsels om de Xenon lampen zelf met daarom weer van dat witte schuimpjes? Ik had ze namelijk *zonder* de glazen beschermkapjes gekregen... klinkt alsof het setje reeds gebruikt is
[ Voor 8% gewijzigd door InsjaHH op 31-03-2008 20:47 ]
Veel te link om zo'n set zonder kapjes op te sturen. Ik zou de winkel waar je ze weg hebt, zoiezo maar es gaan mailen hierover.InsjaHH schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:47:
[...]
Ik heb zelfs de beschermkap van de rechter eraf gehaald, dus dan heeft hij alle ruimte om zich heen maar dat wilde ook niet baten. Zachtjes nog een tikje gegeven maar helaas. Het is of dat mechanisme denk ik of misschien 1 van de kabels? Blijft een raadsel denk 'k.
Toen jij je Pilot setje kreeg, zaten er toen glazen omhulsels om de Xenon lampen zelf met daarom weer van dat witte schuimpjes? Ik had ze namelijk *zonder* de glazen beschermkapjes gekregen... klinkt alsof het setje reeds gebruikt is. Zie hier ook een melding van zoiets namelijk.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Je hebt je setje zonder beschermkapjes gekregen? Naar mijn weten krijg je die er echt altijd bij. Het kan een foutje van de fabriek zijn maar hij kan ook gebruikt zijn natuurlijk (slordig, een winkel hoeft de set niet terug te nemen als de beschermkapjes er niet bij zitten)InsjaHH schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:47:
[...]
Ik heb zelfs de beschermkap van de rechter eraf gehaald, dus dan heeft hij alle ruimte om zich heen maar dat wilde ook niet baten. Zachtjes nog een tikje gegeven maar helaas. Het is of dat mechanisme denk ik of misschien 1 van de kabels? Blijft een raadsel denk 'k.
Toen jij je Pilot setje kreeg, zaten er toen glazen omhulsels om de Xenon lampen zelf met daarom weer van dat witte schuimpjes? Ik had ze namelijk *zonder* de glazen beschermkapjes gekregen... klinkt alsof het setje reeds gebruikt is. Zie hier ook een melding van zoiets namelijk.
NOSIG
Witte schuimpjes zegt me niks maar die plastic buisjes zaten wel om mijn lampen:InsjaHH schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:47:
Toen jij je Pilot setje kreeg, zaten er toen glazen omhulsels om de Xenon lampen zelf met daarom weer van dat witte schuimpjes?

Bel effe met die gasten in Eindhoven, ze weten er veel van.
[ Voor 7% gewijzigd door atjong op 01-04-2008 21:40 ]
Wat ik me nu afvroeg he... Ik heb nu ook xenon ingebouwd.
Het zit nu als volgt:

paint
Wat nu als m'n xenon-bulbje kapot gaat? Want de connector tussen het xenon lampje en de ballast zit tussen het doorvoerrubber en de ballast. En je kan die connector niet even door het doorvoerrubber halen.
Onder de fitting van het xenon-lampje zit ook een rubbertje. Zit hier soms ook een connector in? Of moet je gewoon gaan knippen in die draden en kroonsteentje ertussen?
edit:
Laat maar. Je krijgt die doorvoer-rubbers er gewoon bij. Zo dus:

Alleen ik wil misschien toch richting de 5000K gaan. Ik vind mijn 6000K iets te blauwig, lijkt wel een beetje groen op de foto's. Het schijnt wel zo te zijn dat ze witter worden na 100 uur brandtijd. De mijne hebben denk ik amper 2 uur totale brandtijd. Dus ik wacht het nog even af. Maar kan je dan zo elke willekeurige xenon bulb op je ballast aansluiten?
Het zit nu als volgt:

paint
Wat nu als m'n xenon-bulbje kapot gaat? Want de connector tussen het xenon lampje en de ballast zit tussen het doorvoerrubber en de ballast. En je kan die connector niet even door het doorvoerrubber halen.
Onder de fitting van het xenon-lampje zit ook een rubbertje. Zit hier soms ook een connector in? Of moet je gewoon gaan knippen in die draden en kroonsteentje ertussen?
edit:
Laat maar. Je krijgt die doorvoer-rubbers er gewoon bij. Zo dus:

Alleen ik wil misschien toch richting de 5000K gaan. Ik vind mijn 6000K iets te blauwig, lijkt wel een beetje groen op de foto's. Het schijnt wel zo te zijn dat ze witter worden na 100 uur brandtijd. De mijne hebben denk ik amper 2 uur totale brandtijd. Dus ik wacht het nog even af. Maar kan je dan zo elke willekeurige xenon bulb op je ballast aansluiten?
[ Voor 32% gewijzigd door _Christiaan_ op 02-04-2008 17:33 ]
NOSIG
Ja. 
De vervangingslampen zijn universeel, de fittingen dan. Je kunt dus naderhand altijd overstappen op een andere "kleur".
De vervangingslampen zijn universeel, de fittingen dan. Je kunt dus naderhand altijd overstappen op een andere "kleur".
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Oké, dus je kan ook van bijv. Philips erop zetten?
Ik heb trouwens overal foto's van gemaakt, dus hier is de how-to (Golf4 i.c.m. het €50-setje uit Hong Kong)
Schematisch gaat het als volgt:

Lampkapje eraf halen. Clip naar achter trekken en opzij duwen.

Hier zie je dat de clip opzij is, zodat je het kapje eraf kan pakken.

Vervolgens trek je dat zwarte dingetje van je halogeenlamp af.

Om je halogeenlampje eruit te halen: dat kleine dunne metalen clipje een beetje omhoog en naar de passagierskant duwen.

Boor een 25 mm gat in de lampenkap.

Voer de draden door. Het stomme is dat de connector net iets te dik was om door dat gat te kunnen, dus moest het nog een beetje bijgevijld worden.

Vervolgens de xenon bulb erin doen en het clipje terug doen. VW moet natuurlijk weer moeilijk doen met een clipje
Het draad zat in de weg om dat clipje er weer op te doen, dus die moest er eerst even helemaal uit. Toen de bulb erin gedaan en clipje eroverheen teruggeplaatst. Dit is best tricky en je moet het clipje niet laten vallen. Sluit de draadjes die richting ballast gaan, aan op dat zwarte dingetje dat je van de halogeenlamp af hebt getrokken.
Aan de bestuurderskant moet eerst de accu eruit. Eerst de min eraf, dan de plus. Dan 1 bout eruit draaien en dat ding dat er overheen zit eraf. Die kan je op een bepaalde manier eraf klikken. Zie foto:

Bij de lamp aan de bestuurderskant zit een tweede kap overheen. Deze is met een lamp-logootje gemarkeerd op het plastic. Die is los te schroeven met 2 kruiskop-schroeven. De ballast kan heel mooi onder die lamp. Hij zit niet vastgeschroefd; hij zit namelijk ingeklemd en kan geen kant op.

Kap er weer overheen en je ziet er helemaal niks meer van. Ik ben er blij mee:

De rechter ballast is iets minder mooi weggewerkt. Hij zit met 3 tie-wraps vast op de lampenkap zelf. Dit is een tijdelijke oplossing die voorlopig wel even volhoudt, iig tot ik een nieuwe oplossing heb gevonden.

Dan even de lampen 10 minuten aan één stuk door laten branden, dat schijnt goed voor de levensduur te zijn. En even de lampen iets naar beneden afstellen, want anders lijkt het net alsof iedereen je kent.
En het resultaat.
Voor:

Na:

Het is vrij simpel, alleen ik was er erg lang mee bezig omdat ik het eerst probeerde zonder de accu los te halen
Het lukte wel zonder het waterreservoir weg te halen.
Wat ook tegenviel was die verdeler van de accu af halen. Dit zat een beetje op een rare manier vastgeklikt.
Het stadslicht laat ik lekker origineel. Ik vind de kleur daarvan juist mooi en ook i.c.m. het xenonlicht. OEM xenon heeft trouwens ook gewoon een geel stadslicht.
* _Christiaan_ heeft netjes op Check images geklikt
Ik heb trouwens overal foto's van gemaakt, dus hier is de how-to (Golf4 i.c.m. het €50-setje uit Hong Kong)
Schematisch gaat het als volgt:

Lampkapje eraf halen. Clip naar achter trekken en opzij duwen.

Hier zie je dat de clip opzij is, zodat je het kapje eraf kan pakken.

Vervolgens trek je dat zwarte dingetje van je halogeenlamp af.

Om je halogeenlampje eruit te halen: dat kleine dunne metalen clipje een beetje omhoog en naar de passagierskant duwen.

Boor een 25 mm gat in de lampenkap.

Voer de draden door. Het stomme is dat de connector net iets te dik was om door dat gat te kunnen, dus moest het nog een beetje bijgevijld worden.

Vervolgens de xenon bulb erin doen en het clipje terug doen. VW moet natuurlijk weer moeilijk doen met een clipje

Aan de bestuurderskant moet eerst de accu eruit. Eerst de min eraf, dan de plus. Dan 1 bout eruit draaien en dat ding dat er overheen zit eraf. Die kan je op een bepaalde manier eraf klikken. Zie foto:

Bij de lamp aan de bestuurderskant zit een tweede kap overheen. Deze is met een lamp-logootje gemarkeerd op het plastic. Die is los te schroeven met 2 kruiskop-schroeven. De ballast kan heel mooi onder die lamp. Hij zit niet vastgeschroefd; hij zit namelijk ingeklemd en kan geen kant op.

Kap er weer overheen en je ziet er helemaal niks meer van. Ik ben er blij mee:

De rechter ballast is iets minder mooi weggewerkt. Hij zit met 3 tie-wraps vast op de lampenkap zelf. Dit is een tijdelijke oplossing die voorlopig wel even volhoudt, iig tot ik een nieuwe oplossing heb gevonden.

Dan even de lampen 10 minuten aan één stuk door laten branden, dat schijnt goed voor de levensduur te zijn. En even de lampen iets naar beneden afstellen, want anders lijkt het net alsof iedereen je kent.
En het resultaat.
Voor:

Na:

Het is vrij simpel, alleen ik was er erg lang mee bezig omdat ik het eerst probeerde zonder de accu los te halen
Wat ook tegenviel was die verdeler van de accu af halen. Dit zat een beetje op een rare manier vastgeklikt.
Het stadslicht laat ik lekker origineel. Ik vind de kleur daarvan juist mooi en ook i.c.m. het xenonlicht. OEM xenon heeft trouwens ook gewoon een geel stadslicht.
* _Christiaan_ heeft netjes op Check images geklikt

NOSIG
Philips is toch vaak D2S ofzo? Alle cheape aftermarket sets zijn in elk geval wel uitwisselbaar. Philips ligt volgens mij net weer iets anders._Christiaan_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:55:
Oké, dus je kan ook van bijv. Philips erop zetten?
Wees blij dat je geen Alfa 156 heb met GTA look headlights, mag je ook die hele clip eraf halen(en weer erop) maar dan in op de tast. Wat een kutwerk was dat zeg..
Nice pics _Christiaan_. Ik heb dezelfde set als jij besteld om het eens te proberen in mijn Polo TDI (van 2000). Dat ziet er hardwarematig voor een groot gedeelte hetzelfde uit als bij jou Golf, alleen dan allemaal wat krapper
.
Ik zal tzt ook wel even zo'n verslagje met pics bouwen.
Ik zal tzt ook wel even zo'n verslagje met pics bouwen.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Mooi verslag _Christiaan_!_Christiaan_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:55:
De ballast kan heel mooi onder die lamp. Hij zit niet vastgeschroefd; hij zit namelijk ingeklemd en kan geen kant op.
Voor wat betreft die vastgeklemde ballast: kijk uit he. Na een halfjaar kan door het gedreun van de auto en de warmte in de motorruimte een dergelijk object helemaal losraken. Ik zou toch proberen ze met wat schroefjes vast te zetten.
Ja idd, dit is ook een tijdelijke oplossing. Het plastic van de tie-wraps verweert door wam/kou, vochtig/droog etc. Dus ik moet nog even wat beters zien te vinden.
NOSIG
Is er naast het gebruik van een schroefje + boutje en tie wraps een andere manier om het goed stevig vast te zetten? Moet ik denken aan dunne stalen draadjes die je dan door de gaatje van je ballast ergens aan vast zet?
De slim ballasten zijn namelijk erg licht, je krijgt er zelfs plak strippen bij die je kan gebruiken
.
De slim ballasten zijn namelijk erg licht, je krijgt er zelfs plak strippen bij die je kan gebruiken
Tie-wraps voldoen toch eigenlijk prima? Die gaan echt niet zomaar kapot. Ik heb ze ook met tie-wraps vastgemaakt. Uiteraard met meerdere, maar na ruim 1,5 jaar zitten ze nog net zo vast als de 1e dag.
Sinds mijn nieuwe units, ben ik toch wat minder te spreken over mijn lichtopbrengst. Ik dacht, eindelijk naar lenzen toe. Staat wat mooier en minder irritant. Nu ik een aantal keer in het donker heb gereden moet ik eerlijk zeggen dat ik het lichtbeeld behoorlijk vind tegenvallen.
Ik ben geneigd om de bollen/lenzen de schuld te geven (wellicht mindere kwaliteit ofzo. Units zijn van het merk FK wat niet bekend staat om zijn slechte kwaliteit), want 1 dag ervoor had ik superveel lichtopbrengst in mijn oude units. Ik kan me niet voorstellen dat mijn xenonlampen van de 1 of andere dag kapot zouden gaan (1,5 jaar oud). Het zijn 8000k lampen.
Voor:

Na:

Gisteren de lampen iets hoger afgesteld en verkeersborden zijn nu toch wel weer erg goed verlicht (blijkbaar toch iets te laag afgesteld), maar het lichtbeeld op het wegdek is nog steeds behoorlijk matig. Als het regent is er amper wat te zien en als auto's mij passeren is mijn lichtbeeld vrijwel verdwenen. En die auto's hebben dan nog niet eens xenon! In mijn vorige units was het andersom, zelfs in de regen was het wegdek goed verlicht. Ik zou zowat weer neigen om terug te gaan naar mijn originele units.
Sinds mijn nieuwe units, ben ik toch wat minder te spreken over mijn lichtopbrengst. Ik dacht, eindelijk naar lenzen toe. Staat wat mooier en minder irritant. Nu ik een aantal keer in het donker heb gereden moet ik eerlijk zeggen dat ik het lichtbeeld behoorlijk vind tegenvallen.
Ik ben geneigd om de bollen/lenzen de schuld te geven (wellicht mindere kwaliteit ofzo. Units zijn van het merk FK wat niet bekend staat om zijn slechte kwaliteit), want 1 dag ervoor had ik superveel lichtopbrengst in mijn oude units. Ik kan me niet voorstellen dat mijn xenonlampen van de 1 of andere dag kapot zouden gaan (1,5 jaar oud). Het zijn 8000k lampen.
Voor:

Na:

Gisteren de lampen iets hoger afgesteld en verkeersborden zijn nu toch wel weer erg goed verlicht (blijkbaar toch iets te laag afgesteld), maar het lichtbeeld op het wegdek is nog steeds behoorlijk matig. Als het regent is er amper wat te zien en als auto's mij passeren is mijn lichtbeeld vrijwel verdwenen. En die auto's hebben dan nog niet eens xenon! In mijn vorige units was het andersom, zelfs in de regen was het wegdek goed verlicht. Ik zou zowat weer neigen om terug te gaan naar mijn originele units.

Je hebt ook van die stalen soort tie-wraps met een schroefje enzo, die kan je ook gebruiken.
NOSIG
Kijk, ik ga eens rondkijken bij de lokale Gamma_Christiaan_ schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:09:
Je hebt ook van die stalen soort tie-wraps met een schroefje enzo, die kan je ook gebruiken.
Dat gevoel heb ik hier ook! Overigens heb ik geen mogelijkheid tot lenzen of angle eyes, gezien het model (Renault Megane hatchback, phase I). Het lijkt inderdaad alsof andere auto's mijn eigen lichtbeeld overstemmen, maar dat is eigenlijk omdat zij vaak veel meer geel gekleurd zijn. Het is dan alsof mijn 6000K Pilot setje "verdwijnt".Smarron schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:09:
Het punt is wel weer als je op zo'n donkere N-weg zonder straatverlichting rijdt (bijv. tussen Leiderdorp en Leiden) het lichtbeeld optimaal is en alles zeer helder verlicht op de weg. Blijkbaar zit er tussen de verschillende lampunits ook veel verschil in opbrengst zoals je zelf al vermoed

[ Voor 8% gewijzigd door InsjaHH op 03-04-2008 10:34 ]
Verwijderd
Probeer eens andere lampen, bijvoorbeeld van 4300k of 5000k. Die geven al veel meer bruikbaar licht dan 8000k.Smarron schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:09:
Het zijn 8000k lampen.
Heb je ze wel op de officiele manier afgesteld? Dus een hoogteverval van 1 cm per meter. Je had een set Angeleyes toch? Je zou zeggen dat die wel goed moeten zijn. Misschien leveren je xenonlampen minder licht? Je kunt allicht googelen op ervaringen van andere Angeleyes gebruikers? Blijft een feit dat je voor de maximale hoeveelheid licht een zo laag mogelijke kleurwaarde moet hebben.Smarron schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:09:
Gisteren de lampen iets hoger afgesteld en verkeersborden zijn nu toch wel weer erg goed verlicht (blijkbaar toch iets te laag afgesteld),
Dat is de eeuwige discussie van "wie heeft de grootste en felste vlek op het wegdek"
Op zich boeit dat toch niet? Wat in mijn ogen belangrijker is, is bijv dat verkeersborden, paaltjes langs de weg ed, goed oplichten en dat je op donkere verlaten wegen goed zicht hebt. Op snelwegen staan genoeg lantaarnpalen langs de weg om de boel te verlichten.
Ook is het zo dat je bijv een gele vlek beter ziet op het zwarte wegdek dan een witte (Xenon) vlek. En daarbij zit er dan inderdaad ook nog verschil in de setjes onderling, en de lampunits. Een reflector lamp met allemaal van die richtlijnen in het glas, zal een minder felle vlek produceren dan een reflector met helder glas. Om maar te zwijgen over de verschillende soort lenzen die gebruikt worden in projector lampen.
Op zich boeit dat toch niet? Wat in mijn ogen belangrijker is, is bijv dat verkeersborden, paaltjes langs de weg ed, goed oplichten en dat je op donkere verlaten wegen goed zicht hebt. Op snelwegen staan genoeg lantaarnpalen langs de weg om de boel te verlichten.
Ook is het zo dat je bijv een gele vlek beter ziet op het zwarte wegdek dan een witte (Xenon) vlek. En daarbij zit er dan inderdaad ook nog verschil in de setjes onderling, en de lampunits. Een reflector lamp met allemaal van die richtlijnen in het glas, zal een minder felle vlek produceren dan een reflector met helder glas. Om maar te zwijgen over de verschillende soort lenzen die gebruikt worden in projector lampen.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
@Smarron
Ik vermoed hetzelfde wat Gordijnstok aanhaalt. Want hoe lager de kleurtemperatuur (aantal Kelvin), hoe meer lumen. En lumen bepaalt je lichtsterkte.
8000K is al vrij hoog, vooral in vergelijking dat bijvoorbeeld BMW af-fabriek zijn auto's met 4300K (correct me if I'm wrong) aflevert.
Ik vermoed hetzelfde wat Gordijnstok aanhaalt. Want hoe lager de kleurtemperatuur (aantal Kelvin), hoe meer lumen. En lumen bepaalt je lichtsterkte.
8000K is al vrij hoog, vooral in vergelijking dat bijvoorbeeld BMW af-fabriek zijn auto's met 4300K (correct me if I'm wrong) aflevert.
Een vriend van mij heeft een Astra coupe, heeft ook pas nieuwe units erin laten zetten met lenzen en heeft eveneens 8000k lampen. Auto's naast elkaar gezet en zijn lichtbeeld overklast mijn lichtbeeld keihard. Dat pleit dan of voor slechte lampen of voor slechtere lenzen.Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:39:
Probeer eens andere lampen, bijvoorbeeld van 4300k of 5000k. Die geven al veel meer bruikbaar licht dan 8000k.
Ik betwijfel echter of het de lampen zijn, want met de originele units spatte het licht er vanaf. Zowel wegdek als omgeving en verkeersborden waren perfect belicht. Ik heb de lampen zelf overgezet naar de nieuwe units.
Nou, dan ervaren we dus exact hetzelfde. Ik ben bang dat het aan de lenzen ligt. Als jij al 6000k hebt (wat meer lichtopbrengst heeft) en niet tevreden bent, zal het niet aan de type lampen liggen, ook al geeft 4300k nog meer licht.InsjaHH schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:33:
Dat gevoel heb ik hier ook! Overigens heb ik geen mogelijkheid tot lenzen of angle eyes, gezien het model (Renault Megane hatchback, phase I). Het lijkt inderdaad alsof andere auto's mijn eigen lichtbeeld overstemmen, maar dat is eigenlijk omdat zij vaak veel meer geel gekleurd zijn. Het is dan alsof mijn 6000K Pilot setje "verdwijnt".
Het punt is wel weer als je op zo'n donkere N-weg zonder straatverlichting rijdt (bijv. tussen Leiderdorp en Leiden) het lichtbeeld optimaal is en alles zeer helder verlicht op de weg. Blijkbaar zit er tussen de verschillende lampunits ook veel verschil in opbrengst zoals je zelf al vermoed. Verkeersborden verderweg en naast de wegen zijn echter wel 100% verlicht en zien er erg fel uit wat een groot pluspunt op zichzelf al is in vergelijking met gewone hallogeenlampjes.
Je hebt wel gelijk hoor. Ik heb de lampen nu in mijn ogen goed afgesteld zodat de reflectie enorm goed is, en ik heb nog geen seiners gehad.DjWannaB2002 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:46:
Dat is de eeuwige discussie van "wie heeft de grootste en felste vlek op het wegdek"
Dat er dan veel verschil is tussen de lenzen moet ik ook maar aannemen, want daar lijkt het inderdaad op. Ik vond het alleen vreemd dat mijn lichtbeeld zo drastisch veranderd was t.o.v. normale heldere units in negatieve zin. Ik denk dat er maar aan moet wennen.
En als het helemaal donker is, heb ik licht genoeg en bij verlichte wegen is die verlichting weer goed genoeg om tussen de lijnen te blijven. Eigenlijk boeit het inderdaad niet dat 3 meter voor de auto veel licht schijnt op het wegdek.
Klopt gewoon, ik wilde al bijna naar 6000k om meer licht te krijgen, alleen zou dat nog steeds het lichtbeeld niet terugbrengen naar wat ik hiervoor met de gewone units had.Oemfoefoe schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:07:
@Smarron
Ik hou het voorlopig zo, mocht ik nieuwe lampen nodig hebben, stap ik sowieso over naar 6000k. Deze set kon ik voor weinig krijgen, vandaar.
Hij zegt wel dat de zelfde lampen eerst wel goed licht gaven. Dus die lenzen laten gewoon minder licht door, of de ballast's zijn minder goed (als dat ook andere zijn?).
Overigens zou ik ook nooit hoger gaan dan zo'n 5000k, inderdaad omwille van de lichtopbrengst.
Overigens zou ik ook nooit hoger gaan dan zo'n 5000k, inderdaad omwille van de lichtopbrengst.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ballasten zijn er alleen om je lampen te ontsteken....als ze eenmaal branden dan trekken ze stroom van je accu. Zie het maar als een starter van een TL-armatuur.
Verwijderd
Dit ziet er suboptimaal uit zeg...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 14:03 ]
Nee dat is niet waar, ze leveren bij het ontsteken een zeer hoge beginspanning (20kV), en zakken dan terug naar 85V. Maar ze doen het echt niet op 12VOemfoefoe schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:23:
Ballasten zijn er alleen om je lampen te ontsteken....als ze eenmaal branden dan trekken ze stroom van je accu. Zie het maar als een starter van een TL-armatuur.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Niet tevreden is niet het juiste woord, tevreden met het lichtopbrengst ben ik zeer zeker wel! Maar je moet het relatief zien. Want zoals nu al vaker is gezegd, is de zichtbaarheid van verkeersborden en verkeerslijnen op de weg veel belangrijker dan die grootste, felste lichtvlekSmarron schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:12:
Nou, dan ervaren we dus exact hetzelfde. Ik ben bang dat het aan de lenzen ligt. Als jij al 6000k hebt (wat meer lichtopbrengst heeft) en niet tevreden bent, zal het niet aan de type lampen liggen, ook al geeft 4300k nog meer licht.
Afgelopen paar dagen veel in die situaties gereden vlakbij Leiderdorp/Leiden en zeer tevreden. Grappig om te zien dat mensen met standaard hallogeenlampjes op dat soort wegen extra langzaam rijden
Mee eens. Ik kan hierbij nog melden dat de verkeersstrepen op de weg veel beter zie, ze "lichten" op zeg maar. Vergelijk het maar met een wit t-shirt of overhemd in een discotheek waar ze van die speciale lampen hebben, alsof je helemaal verlicht wordtDjWannaB2002 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:46:
[ Voor 3% gewijzigd door InsjaHH op 03-04-2008 13:43 ]
Ok, ik geloof je. Dan ben ik verkeerd voorgelicht.psy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:38:
[...]
Nee dat is niet waar, ze leveren bij het ontsteken een zeer hoge beginspanning (20kV), en zakken dan terug naar 85V. Maar ze doen het echt niet op 12V
Heb jij ook verklaring waarom de verlichting soms nog knippert als de lampen/ballasten koud zijn. Meestal is dit binnen een minuut verdwenen.
[ Voor 18% gewijzigd door Oemfoefoe op 03-04-2008 13:44 ]
Ja, ik heb alleen de units vervangen. De xenon-installatie zat er dus al in. Ballasts en lampen zijn dus hetzelfde gebleven als ervoor.psy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:14:
Hij zegt wel dat de zelfde lampen eerst wel goed licht gaven. Dus die lenzen laten gewoon minder licht door, of de ballast's zijn minder goed (als dat ook andere zijn?).
Het zou heel toevallig kunnen zijn dat de lampen zelf ineens slechter zijn geworden, alleen lijkt dat mij heel sterk. Dan kan het niet anders dan dat de lenzen gewoon wat licht tegenhouden/verzwakken.
Volgens mij is dit standaard. Na een paar minuten knipperen beide lampen een keer, daarna niet meer. Anderen hebben dezelfde ervaring met aftermarket xenon. Ik denk dat het normaal is.Oemfoefoe schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:42:
Heb jij ook verklaring waarom de verlichting soms nog knippert als de lampen/ballasten koud zijn. Meestal is dit binnen een minuut verdwenen.
[ Voor 23% gewijzigd door Smarron op 03-04-2008 13:46 ]
Ik zie alleen dat de kleur iets verandert naarmate ze een tiental seconden aan staan. Verder niets. Heb wel af-fabriek xenon. Geen knipper.Oemfoefoe schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:42:
[...]
Ok, ik geloof je. Dan ben ik verkeerd voorgelicht.
Die lenzen zijn dan waarschijnlijk van een wat mindere kwaliteit. Als je de lenzen zou willen blijven gebruiken zou ik nieuwe lampen erin doen, liefst met een lagere kleutemperatuur. Xenon lampen verliezen namelijk wel iets van hun helderheid na verloop van tijd. Maar ik weet niet of je makkelijk kan vervangen met aftermarket xenon.Smarron schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:45:
[...]
Ja, ik heb alleen de units vervangen. De xenon-installatie zat er dus al in. Ballasts en lampen zijn dus hetzelfde gebleven als ervoor.
Het zou heel toevallig kunnen zijn dat de lampen zelf ineens slechter zijn geworden, alleen lijkt dat mij heel sterk. Dan kan het niet anders dan dat de lenzen gewoon wat licht tegenhouden/verzwakken.
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door psy op 03-04-2008 14:07 ]
Ik kan hierbij aansluiten, geen knipper, maar wel dat de kleur steeds witter wordt na een aantal seconden. Heb hier een Pilot Bi-Xenon 6000K setje met slim ballasten.psy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:05:
Ik zie alleen dat de kleur iets verandert naarmate ze een tiental seconden aan staan. Verder niets. Heb wel af-fabriek xenon. Geen knipper.
Dat lampen op temperatuur komen is inderdaad waarneembaar.
Geknipper is trouwens een groot woord. Het is echt een fractie van een seconde dat de lichtintensiteit iets minder is. En het is meer uitzondering dan regel.
Zoals ik al zei: na een minuut is het verdwenen en als het gebeurt, is het maar één á twee keer.
Op het forum waar deze lampen zijn aangeschaft zijn meer mensen die dit ervaren, dus ik maak me hierom eigenlijk geen zorgen. Het zal wel inherent zijn aan het product (Pilot).
Geknipper is trouwens een groot woord. Het is echt een fractie van een seconde dat de lichtintensiteit iets minder is. En het is meer uitzondering dan regel.
Zoals ik al zei: na een minuut is het verdwenen en als het gebeurt, is het maar één á twee keer.
Op het forum waar deze lampen zijn aangeschaft zijn meer mensen die dit ervaren, dus ik maak me hierom eigenlijk geen zorgen. Het zal wel inherent zijn aan het product (Pilot).
Ja dat idee heb ik ook. Ook hier af en toe een fractie van een seconde dat het licht even dimt en dan weer op volle sterkte brandt. Als je net op dat moment met je ogen knippert zie je het ook niet, zo snel als het gaat.Oemfoefoe schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:38:
Het zal wel inherent zijn aan het product (Pilot).
Je hebt het over strooilicht en juist strooilicht is een onbedoeld bijwerking van koplampen. Nu ja onbedoeld... daardoor kan je tegenligger je zien. En als je genoeg hebt aan de lantaarnpalen dan heeft xenon voor jou dus geen zin.DjWannaB2002 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:46:
Wat in mijn ogen belangrijker is, is bijv dat verkeersborden, paaltjes langs de weg ed, goed oplichten en dat je op donkere verlaten wegen goed zicht hebt.
Knipperen van een gasontladingslamp (wat Xenon dus ook is) is als de elektriciteit een punt moeten vinden op de 2 elektroden in de lamp.
Helemaal niet. Xenon verlichting staat er juist om bekend dat het een bredere verlichting heeft dan halogeen. Daardoor lichtten bijv verkeersborden ook eerder/beter op dan met halogeen verlichting.atjong schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:19:
[...]
Je hebt het over strooilicht en juist strooilicht is een onbedoeld bijwerking van koplampen. Nu ja onbedoeld... daardoor kan je tegenligger je zien. En als je genoeg hebt aan de lantaarnpalen dan heeft xenon voor jou dus geen zin.
Zie ook dit plaatje:

Kan je dat uitleggen, want ik snap niet precies wat je bedoelt.
Let op dat de auto horizontaal in de garage staat. De oprit van de garage loopt vrij stijl omhoog de dijk op, dus het ziet er anders uit als de auto gewoon een horizontaal stuk weg verlicht.
NOSIG
Verwijderd
Er is zo'n groot verschil in lichtintensiteit. In het midden 2 grotere heldere vlekken waarbuiten het gelijk een stuk minder is. De auto's met xenon die ik gereden heb hadden juist een erg gelijkmatig verdeelde lichtbundel, dus nergens "pieken" of donkere stukken._Christiaan_ schreef op donderdag 03 april 2008 @ 21:31:
[...]
Kan je dat uitleggen, want ik snap niet precies wat je bedoelt.
Let op dat de auto horizontaal in de garage staat. De oprit van de garage loopt vrij stijl omhoog de dijk op, dus het ziet er anders uit als de auto gewoon een horizontaal stuk weg verlicht.
Zegmaar zo:

Ja dat komt omdat ik reflectoren gebruik. Ik denk dat het ook een beetje komt omdat het TL-licht van de garage naar buiten schijnt en/of de LED-flits van m'n N73.
Iemand anders die dezelfde set in zijn Golf4 heeft ingebouwd:

Ik zal nog wel een keer foto's met m'n Ixus maken met een horizontale weg voor de auto.
Wat me trouwns ook opviel, is dat je bij reflectoren niet dat typische blauwe geflits hebt wat je soms bij tegenliggers met xenon en lenzen ziet. Ik heb altijd gedacht dat dat door de xenon-bulb zelf kwam.
Iemand anders die dezelfde set in zijn Golf4 heeft ingebouwd:

Ik zal nog wel een keer foto's met m'n Ixus maken met een horizontale weg voor de auto.
Wat me trouwns ook opviel, is dat je bij reflectoren niet dat typische blauwe geflits hebt wat je soms bij tegenliggers met xenon en lenzen ziet. Ik heb altijd gedacht dat dat door de xenon-bulb zelf kwam.
NOSIG
Je ziet duidelijk inderdaad het verschil in strooilicht, en dat de rand minder 'scherp' is.. Bovenste heeft duidelijk een lens (dat lichtbeeld heb ik ook).
Overigens komt dat typische blauwe gelits waar jij het over hebt bij lenzen door de randen. Waar het lichtbeeld ophoudt (bij bovenste foto ook redelijk te zien) wordt het opeens heel blauw. Maar dat is echt alleen bij de randen. De rest van het lichtbeld is gewoon wit.
Het valt mij ook erg op als je langs verkeersborden rijdt. Dan is die blauwe gloed goed te zien.
Overigens komt dat typische blauwe gelits waar jij het over hebt bij lenzen door de randen. Waar het lichtbeeld ophoudt (bij bovenste foto ook redelijk te zien) wordt het opeens heel blauw. Maar dat is echt alleen bij de randen. De rest van het lichtbeld is gewoon wit.
Het valt mij ook erg op als je langs verkeersborden rijdt. Dan is die blauwe gloed goed te zien.
Erg mooi lichtbeeld idd. Dat is met reflector nooit te behalen.Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:20:
[...]
Er is zo'n groot verschil in lichtintensiteit. In het midden 2 grotere heldere vlekken waarbuiten het gelijk een stuk minder is. De auto's met xenon die ik gereden heb hadden juist een erg gelijkmatig verdeelde lichtbundel, dus nergens "pieken" of donkere stukken.
Zegmaar zo:
[afbeelding]
Ik maak binnenkort nog wel even een foto van mijn lichtbeeld met lenzen, dat is helaas verre van dit!Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:20:
Er is zo'n groot verschil in lichtintensiteit. In het midden 2 grotere heldere vlekken waarbuiten het gelijk een stuk minder is. De auto's met xenon die ik gereden heb hadden juist een erg gelijkmatig verdeelde lichtbundel, dus nergens "pieken" of donkere stukken.
Zegmaar zo:
[afbeelding]
De lijn is wel aanwezig itt met de heldere koplampen. Ook het blauwe op/rond de lijn, alleen komt er amper licht vanaf.
zitten je xenon pitten wel goed achter de lens gemonteerd?
niet verkeerd om, te ver naar voren/achter oid?
[ Voor 5% gewijzigd door Luuk op 04-04-2008 13:15 ]
Ja, dat zou misschien wel kunnen. Maar een vriend/monteur heeft ze erin gezet en die bouwt ze dagelijks in, dus ik betwijfel het wel. Maar binnenkort toch maar overstappen op 6000k en dan zien we het wel verder.G-PHREAK schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 13:15:
zitten je xenon pitten wel goed achter de lens gemonteerd?
Verwijderd
Over de 4300k die ik eerder noemde als originele kleur voor fabrieksafgemonteerde xenon, dit moet 4150k zijn.
Dat plaatje laat juist de 'witte vlek' zien en niet het strooilicht. Die witte vlek wil je inderdaad zo goed mogelijk verlicht hebben en daarin is xenon heel goed. Het strooilicht is het restlicht dat alle andere kanten uit wordt gestuurd en wat ook overlast kan veroorzaken, bv bij slecht glas voor de koplampen.DjWannaB2002 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:23:
Helemaal niet. Xenon verlichting staat er juist om bekend dat het een bredere verlichting heeft dan halogeen. Daardoor lichtten bijv verkeersborden ook eerder/beter op dan met halogeen verlichting.
PS: Het plaatje laat een fabelachtige 170 meter zien die je zou moeten kunnen halen. Als je uitrekent dat je lichtbundel volgens de wet met 1 cm moet dalen per meter dan zou je je koplampen op 1,70 m hoogte moeten monteren om dat voor elkaar te krijgen

Ho ho, bij donker is het moeilijk foto's maken, zeker met een GSM. Alleen de geoefende fotograaf maakt duidelijke foto's in het donker.psy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 23:52:
Je ziet duidelijk inderdaad het verschil in strooilicht, en dat de rand minder 'scherp' is.. Bovenste heeft duidelijk een lens (dat lichtbeeld heb ik ook).
Fabrikanten krijgen zelf andere lampjes van de industrie, ze zullen wel speciale afspraken maken. Als ik volgend verhaal mag geloven, en ik heb geen reden om daar aan te twijfelen, komt het erop neer dat de lampjes die af fabriek gemonteerd worden, in veel gevallen geen gele metaaldeeltjes meer hebben. Dit zit er standaard wel in (85122 en Xenarc) waardoor deze lampjes los verkrijgbaar in de handel een veel minder blauw licht geven. Toch zijn het volgens typenr dezelfde lampen, maar dan met een veel blauwer effect. Het stomme is, dat als zo'n lampje het begeeft, en de eigenaar zet er een nieuw lampje in van hetzelfde type, dat deze veel geler licht geeft. En dat ligt duidelijk niet aan het verschil in levensduur maar puur aan het feit dat de autofabrikanten de speciale types krijgen.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:18:
Heeft iemand trouwens een overzicht van wat de verschillende fabrikanten af-fabriek leveren aan Xenon verlichting? Puur uit nieuwsgierigheid
Zo vindt ik dat BMW en Skoda af-fabriek veel blauwer licht geven als bijvoorbeeld Audi en Mercedes. Ook Range Rover vindt ik over het algemeen blauwer als de eerdergenoemde.
Iemand die dat ook vindt of juist van niet?
Philips heeft daarvoor overigens de 85122CM lamp (Colormatch). Deze geeft veel witter/blauwer licht dan de gewone 85122'ers en is daardoor zeer bruikbaar ter vervanging van zulke af-fabriek lampjes. Dat weet ik nu uit eigen ervaring, ik heb Osram Xenarc's gehad, Philips 85122 en nu dus 85122CM. De laatste is echt een stuk wit/blauwer
Ze zijn dan ook rated op 5000k.
http://www.tigergate.de/xenon-licht-faq/xenon-licht-faq.htmlWarum haben manche Neuwagen ein ganz weißes Xenon-Licht ohne Gelbstich?
Es gibt offenbar Hersteller, denen das neue 4000K Xenon-Licht auch zu gelb ist. Oder die Kunden erkennen beim "Neuen" den Unterschied zu Halogen nicht mehr genug. Darum findet man auf den Strassen immer wieder nagelneue Autos mit Lichtfarben, die es auf dem Markt gar nicht (legal) zu kaufen gibt. Die Brenner dieser Scheinwerfer enthalten nicht oder nur in geringeren Mengen die gelben Metallsalze im Entladungsrohr, die das Xenon-Licht kurz nach dem Einschalten gelblich färben. Die Teilenummer auf dem Sockel der Brenner ist aber immer die selbe zu den gelblichen Brennern, die man im Einzelhandel bekommt. Das führt nicht selten zu Verwirrung und Enttäuschung. Fällt ein Brenner im Neuwagen aus und bestellt die Vertrags-Werkstatt einen Original-Austauschbrenner für den Wagen, so hat dieser eine ganz andere Leuchtfarbe als der verbleibende aus der Erstausstattung - obwohl er sich vom Typ her nicht unterscheidet. Oft wird dann argumentiert, dass sich der neue Brenner erst einbrennen müsse, um die weißere Leuchtfarbe zu erreichen. Dies ist aber Unsinn. Er wird bis zum Ende seiner Lebensdauer nie den Wert erreichen, den der Werksbrenner im Neuzustand schon hatte. Die Autohersteller (zumindest manche) bekommen also an ihre Fabriken andere Brenner geliefert als die Werkstätten als Ersatzteil. (Zuletzt bei einem kompakten VW, einem Volvo mit Reflektorscheinwerfern und einem Renault Espace aufgefallen.) Anreiz zum Neuwagenkauf? Wer "schönes" Xenon-Licht haben will, soll offenbar ein neues Auto bestellen.
(veel meer nuttige weetjes
_Christiaan_ schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:34:
Je hebt je setje zonder beschermkapjes gekregen? Naar mijn weten krijg je die er echt altijd bij. Het kan een foutje van de fabriek zijn maar hij kan ook gebruikt zijn natuurlijk (slordig, een winkel hoeft de set niet terug te nemen als de beschermkapjes er niet bij zitten)
atjong schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:40:
Witte schuimpjes zegt me niks maar die plastic buisjes zaten wel om mijn lampen:
[afbeelding]
Bel effe met die gasten in Eindhoven, ze weten er veel van.
Ik heb met ze gebeld (Votrade) en het klopt dat Pilot Bi-Xenon alleen met witte schuimpjes wordt omwikkeld (en niet met nog eens plastic buisjes). Dit komt omdat Bi-Xenon zelf al halve, stalen omhulsel om de Xenon lamp zelf heeft zitten (voor het mechanisme en dus bescherming).MelvinB schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:24:
Veel te link om zo'n set zonder kapjes op te sturen. Ik zou de winkel waar je ze weg hebt, zoiezo maar es gaan mailen hierover.
In ieder geval dank voor jullie response!
Even status van mijn kant wat betreft mijn probleem. Nadat ik Votrade aan de lijn heb gehad en samen een diagnose vaststelden, zorgt een nieuwer type relais kabel dat bij het setje is toegevoegd voor het probleem van het dashboard lampjes probleem (dimlicht en grootlicht indicator lichten op). Ook zorgde deze (althans de kabel dus) voor het grootlicht sein probleem. Ze leveren sinds kort nieuwe relais kabels en daardoor hebben ze ook meer dezelfde meldingen binnengekregen.InsjaHH schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:33:
Ik houd jullie zeker op de hoogte. Zojuist weer onder de motorkap gedoken en diverse kabels los en weer vastgezet, biedt geen oplossing. Een andere tussenkabel (waaraan een weerstand zit) die ik teveel in de doos had geprobeerd ipv de huidige kabel, geen oplossing.
Wat blijkt nu (het is immers schemerig, ik zie de lampen beter schijnen op de auto voor mij):
als ik met grootlicht sein, dan gaat de linker Xenon gewoon netjes seinen binnen enkele milliseconden inderdaad en weer terug naar dimlicht.
De rechter Xenon probeert te seinen maar blijft in grootlicht stand "hangen" en valt niet terug naar dimlicht. Conclusie hieruit is helaas (gebeurt mij natuurlijk weer) dat het mechanisme van de rechter Xenon gewoon kapot is? In ieder geval in die zin dat hij niet weer terug valt naar dimlicht.
Misschien verklaart dit wel het feit dat ik in mijn dashboard als indicator zowel dimlicht als grootlicht zie branden, in plaats van normaal gezien alleen dimlicht!. Morgen even een belletje doen en hopen dat Votrade hier niet moeilijk over doet... duimen jullie voor me mee?
.
Ze zouden de "usual" relais kabel deze week weer binnen krijgen en vervolgens eentje naar mij toesturen. Helaas vandaag nog geen kabeltje gezien, dus dat wordt waarschijnlijk zaterdag en als ik pech heb pas maandag.
Ik zal verder nog eens kijken of ik nog een foto kan maken van mijn eigen lichtbeeld in combinatie met reflectoren. Die scherpe grens tussen licht en donker zoals hierboven is laten zien op een foto (nieuwe? auto met lenzen) heb ik helaas niet, maar wel een erg gelijkmatig verdeelde lichtbundel zoals hieronder gezegd wordt.
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:20:
Verwijderd
Super interessante informatie, dat zou ook verklaren waarom bij oa de Mondeo het licht echt overkomt als 5000k terwijl de 1Ds (Osram Xenarc) maar 4150k zijn en door insiders worden geschat op 4850k.

Pearl 6000K H1 (lens type lamp dus), jaartje oud. En hij staat met de voorwielen op een bult dus daarom schijnt ie omhoog ipv omlaag (voor de moraalridders
Lijkt wel of ze iets minder wit zijn geworden in de loop der tijd? Binnenkort maar eens een setje 4300K lampen erin prikken voor nog meer lichtopbrengst
Als ik dat Duitse verhaaltje zo lees, krijg ik het idee dat de autofabrikanten bewust proberen te voorkomen dat mensen zelf xenon in gaan bouwen dat qua kleur onafscheidelijk is van af-fabriek xenon... Wat ik ook heel apart vind is dat de typenummers op de bulbs gewoon hetzelfde zijn, terwijl een losse xenon-lamp met dat typenummer toch echt een andere lamp is dan een OEM-lamp die ook dat typenummer heeft. Zoiets heb ik echt nog nooit gezien.psy schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:12:
[...]
Fabrikanten krijgen zelf andere lampjes van de industrie, ze zullen wel speciale afspraken maken. Als ik volgend verhaal mag geloven, en ik heb geen reden om daar aan te twijfelen, komt het erop neer dat de lampjes die af fabriek gemonteerd worden, in veel gevallen geen gele metaaldeeltjes meer hebben. Dit zit er standaard wel in (85122 en Xenarc) waardoor deze lampjes los verkrijgbaar in de handel een veel minder blauw licht geven. Toch zijn het volgens typenr dezelfde lampen, maar dan met een veel blauwer effect. Het stomme is, dat als zo'n lampje het begeeft, en de eigenaar zet er een nieuw lampje in van hetzelfde type, dat deze veel geler licht geeft. En dat ligt duidelijk niet aan het verschil in levensduur maar puur aan het feit dat de autofabrikanten de speciale types krijgen.
Philips heeft daarvoor overigens de 85122CM lamp (Colormatch). Deze geeft veel witter/blauwer licht dan de gewone 85122'ers en is daardoor zeer bruikbaar ter vervanging van zulke af-fabriek lampjes. Dat weet ik nu uit eigen ervaring, ik heb Osram Xenarc's gehad, Philips 85122 en nu dus 85122CM. De laatste is echt een stuk wit/blauwer
Ze zijn dan ook rated op 5000k.
[...]
http://www.tigergate.de/xenon-licht-faq/xenon-licht-faq.html
(veel meer nuttige weetjes)
NOSIG
even wat stomme vraagjes,
normaal in het donker mag je alleen dimlicht. Nu zie ik toch vet veel licht van die xenons afkomen. Als dit mag, waarom mag je niet met grootlicht rijden met normale lampen?
Want vaak zie ik geen hand voor ogen in straatjes en doe ik mn grootlicht aan want met alleen dimlicht en slechte straatverlichting of helemaal niet, zie je toch geen reet voor ogen.
Dacht dat het om veiligheid ging, dimlicht is om gezien te worden, hoe moet je zelf wat zien dan.
soms als ik rondrij dan heb ik het idee dat de meeste mensen gewoon met grootlicht rijden. Tussen al dat xenon valt het niet eens meer op ofwel?
normaal in het donker mag je alleen dimlicht. Nu zie ik toch vet veel licht van die xenons afkomen. Als dit mag, waarom mag je niet met grootlicht rijden met normale lampen?
Want vaak zie ik geen hand voor ogen in straatjes en doe ik mn grootlicht aan want met alleen dimlicht en slechte straatverlichting of helemaal niet, zie je toch geen reet voor ogen.
Dacht dat het om veiligheid ging, dimlicht is om gezien te worden, hoe moet je zelf wat zien dan.
soms als ik rondrij dan heb ik het idee dat de meeste mensen gewoon met grootlicht rijden. Tussen al dat xenon valt het niet eens meer op ofwel?
Kijk eens naar de foto's van het lichtbeeld hierboven. Dimlicht schijnt nooit omhoog (op wat strooilicht na). Het kan dus nooit verblindend zijn. Dus net als een zaklamp die op je oor schijnt ipv op je oog. Grootlicht schijnt naar voren, ook naar boven. Dat is dus wel verblindend (schijn maar eens een zaklamp in je ogen).
Wie heeft ooit gezegd dat dimlicht alleen bedoeld is om gezien te worden?
Als je het verschil niet ziet tussen grootlicht en xenon, dan moet je denk ik beter opletten ofzo? Xenon is alleen feller, grootlicht verblindt.
Wie heeft ooit gezegd dat dimlicht alleen bedoeld is om gezien te worden?
Als je het verschil niet ziet tussen grootlicht en xenon, dan moet je denk ik beter opletten ofzo? Xenon is alleen feller, grootlicht verblindt.
Ik vind je lampen helemaal niet hoog, zeker niet als hij voor op een bult staat. Ik denk dat je lampen veel te laag zijn afgesteld. Kun je makkelijk zelf controleren, waarom niet gewoon effe doen?Sick Nick schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:39:
[afbeelding]
En hij staat met de voorwielen op een bult dus daarom schijnt ie omhoog ipv omlaag (voor de moraalridders).
Hmm, als ik de afbeeldingen van Repeat, Sick Nick en mijzelf met elkaar vergelijk, vind ik mijn lichtbeeld (onderste) toch extreem slecht.
Repeat:

Sick Nick:

Ik:

Let vooral ook op de verlichting welke op de grond schijnt. Kan ik niet ontdekken.
Repeat:

Sick Nick:

Ik:

Let vooral ook op de verlichting welke op de grond schijnt. Kan ik niet ontdekken.

ATM is mijn xenonset RMA.
Ik heb gisteravond vanuit mijn werk naar huis geloof ik minimaal 5 keer aan m'n lichtknop gezeten.
Niet normaal meer zeg....als je eenmaal xenon gewend ben en daarna weer met halogeentjes moet rijden, dan lijkt het wel of je zonder verlichting rijdt.
Ik heb gisteravond vanuit mijn werk naar huis geloof ik minimaal 5 keer aan m'n lichtknop gezeten.
Niet normaal meer zeg....als je eenmaal xenon gewend ben en daarna weer met halogeentjes moet rijden, dan lijkt het wel of je zonder verlichting rijdt.

8000K geeft ook een lagere lichtopbrengst dan bv 4300K. Aangezien de set al in deze auto zat toen je hem kocht, waarom probeer je geen 4300K set uit? Zo duur zijn ze nou ook weer niet?Smarron schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:19:
Hmm, als ik de afbeeldingen van Repeat, Sick Nick en mijzelf met elkaar vergelijk, vind ik mijn lichtbeeld (onderste) toch extreem slecht.
Verwijderd
Dat er verlichting aan is in die garage helpt natuurlijk ook niet mee om het goed te kunnen vergelijken... Dat is altijd lastig inschatten zo.Smarron schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:19:
Repeat:
[afbeelding]
Sick Nick:
[afbeelding]
Ik:
[afbeelding]
Ja, aftermarket.paQ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:19:
smarron heb je nou aftermarket lenzen erin dan?
Ik weet ook wel dat 4300k meer licht geeft dan 6000k en 6000k weer meer dan 8000k, alleen toen ik nog geen lenzen had, was mijn lichtopbrengst (dus niet lichtbeeld) evenveel als op jouw foto. Dat was heerlijk om mee te rijden. Nu met de lenzen (maar wel hetzelfde xenonsetje) heb ik dus bovenstaand lichtbeeld. Mijn volgende set wordt ook of 6000k of nog lager.atjong schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:21:
[...]
8000K geeft ook een lagere lichtopbrengst dan bv 4300K. Aangezien de set al in deze auto zat toen je hem kocht, waarom probeer je geen 4300K set uit? Zo duur zijn ze nou ook weer niet?
Klopt, alleen kom ik de laatste tijd niet meer vaak in het donker buiten. Alleen wilde ik nog even illustreren dat op het wegdek echt amper wat aanwezig is en dat laat de foto dan wel goed zien.Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:48:
[...]
Dat er verlichting aan is in die garage helpt natuurlijk ook niet mee om het goed te kunnen vergelijken... Dat is altijd lastig inschatten zo.
Als nou iedereen die dit bezighoudt even een lichtmetertje besteld bij Conrad (MS-1300) dan kunnen we echt vergelijken. Kost niet veel (36 euro) en nu geen verzendkosten. Is maar een idee. Ik heb hem een tijd geleden gekocht omdat ik ook twijfelde aan de lichtopbrengst. Pas toen bleek inderdaad dat mijn rechterunit duidelijk minder licht gaf. Dat is op het oog stukken lastiger te zien.
Meten = Weten...
Meten = Weten...
Goed, heb vandaag mijn H1-set ontvangen nadat het eerder opgestuurde H7-set de verkeerde bleek te wezen toen we het zaakje wilden inbouwen.
Bij het H1-setje heb ik nu trouwens 2 zakjes met schroeven/bouten gekregen. Dat zat niet in het vorige H7-setje.
Anyway, straks maar es het mannetje bellen die het zaakje erin wilde zetten. Luchtmassameter moet ook vervangen worden, dus die kan ie meteen ook mooi vervangen.
Ben benieuwd.
Heb een nieuwe camera gekocht, de Panasonic DMC-TZ3 dus de foto's komen nog na plaatsen van het setje.
Bij het H1-setje heb ik nu trouwens 2 zakjes met schroeven/bouten gekregen. Dat zat niet in het vorige H7-setje.
Anyway, straks maar es het mannetje bellen die het zaakje erin wilde zetten. Luchtmassameter moet ook vervangen worden, dus die kan ie meteen ook mooi vervangen.
Ben benieuwd.
Heb een nieuwe camera gekocht, de Panasonic DMC-TZ3 dus de foto's komen nog na plaatsen van het setje.
En hoe meet je dat dan precies? Gewoon de hoogste lichtopbrengst opzoeken door hem er op verschillende manieren voor te houden? Welke afstand hanteer je dan etc.?psy schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:50:
Als nou iedereen die dit bezighoudt even een lichtmetertje besteld bij Conrad (MS-1300) dan kunnen we echt vergelijken. Kost niet veel (36 euro) en nu geen verzendkosten. Is maar een idee. Ik heb hem een tijd geleden gekocht omdat ik ook twijfelde aan de lichtopbrengst. Pas toen bleek inderdaad dat mijn rechterunit duidelijk minder licht gaf. Dat is op het oog stukken lastiger te zien.
Meten = Weten...
MelvinB schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:52:
offtopic:
Goeie koop! Veel plezier ermee!
Goeie koop! Veel plezier ermee!

[ Voor 20% gewijzigd door Smarron op 08-04-2008 09:39 ]
Dat is bijna net zo duur als mijn complete xenon-setpsy schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:50:
Meten = Weten...
NOSIG
Het blijft natuurlijk een beetje onnauwkeurig, maar zet de auto een meter van een muur, en meet de allerhoogste waarde. Die is duidelijk meetbaar.Smarron schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 09:38:
[...]
En hoe meet je dat dan precies? Gewoon de hoogste lichtopbrengst opzoeken door hem er op verschillende manieren voor te houden? Welke afstand hanteer je dan etc.?
100%! Ben sinds kort van 8000K naar 6000K gegaan, en dat merk je echt. Misschien in de toekomst eens 4300K proberenSmarron schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:37:
Ik weet ook wel dat 4300k meer licht geeft dan 6000k en 6000k weer meer dan 8000k, alleen toen ik nog geen lenzen had, was mijn lichtopbrengst (dus niet lichtbeeld) evenveel als op jouw foto. Dat was heerlijk om mee te rijden. Nu met de lenzen (maar wel hetzelfde xenonsetje) heb ik dus bovenstaand lichtbeeld. Mijn volgende set wordt ook of 6000k of nog lager.
XXXVI
Ik had ergens gelezen dat 3500K ook voor de aftermarket verkrijgbaar is. Alleen de bron ben ik ff kwijt.
Misschien het uitzoeken waard?!
Dat geeft als ik mij niet vergis juist weer minder licht...Oemfoefoe schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:05:
Ik had ergens gelezen dat 3500K ook voor de aftermarket verkrijgbaar is. Alleen de bron ben ik ff kwijt.
Dacht dat 4350/4500 de hoogste lichtopbrengst had...
Hehe, eindelijk zit ook mijn xenon 8000k in mijn A3. Ik vind het niet eens zo lelijk. Wel een bult meer licht en de blauwe kleur heeft wel wat. Ik kan later altijd de pitten nog omwisselen met een andere kleur, mocht het blauwe op den duur toch niet zo goed bevallen. Eerste indruk is in iedergeval wel positief. Volgende week nog ff de koplampen laten bijstellen zover dat noodzakelijk is.
Et is dan wel weer erg jammer dat het uitgerekend vandaag weer moet gaan regenen de hele tijd.
Gister prachtig mooi weer gehad. Lekker de auto door de wasstraat gehaald om s' avonds naar die kerel te rijden die mijn xenon in ging bouwen om de volgende dag, vandaag dus, wat foto's te gaan schieten van de auto. Maar nee hoor, het moet zonodig weer regenen.
Gister trouwens nog wel wat doms/vreemds meegemaakt;
We waren klaar met inbouwen en we wilden de lampen gaan testen. Dus accu er weer in en gaan zou je zeggen. Niet dus, want het alarmsysteem van de auto heeft zich gereset toen de accu weer was aangekoppeld. Deze heeft de deuren meteen op slot gegooid toen de sleutel nog in het contact zat. We konden er dus niet meer in.
De deur van de bestuurderskant was niet helemaal dicht. Deze stond op een kier, maar heeft dus blijkbaar nog wel op slot kunnen gaan, want we kregen deze ook niet open.
Ik heb snel dus iemand gebeld die mijn reservesleutel is komen brengen.
Et is dan wel weer erg jammer dat het uitgerekend vandaag weer moet gaan regenen de hele tijd.
Gister prachtig mooi weer gehad. Lekker de auto door de wasstraat gehaald om s' avonds naar die kerel te rijden die mijn xenon in ging bouwen om de volgende dag, vandaag dus, wat foto's te gaan schieten van de auto. Maar nee hoor, het moet zonodig weer regenen.
We waren klaar met inbouwen en we wilden de lampen gaan testen. Dus accu er weer in en gaan zou je zeggen. Niet dus, want het alarmsysteem van de auto heeft zich gereset toen de accu weer was aangekoppeld. Deze heeft de deuren meteen op slot gegooid toen de sleutel nog in het contact zat. We konden er dus niet meer in.

De deur van de bestuurderskant was niet helemaal dicht. Deze stond op een kier, maar heeft dus blijkbaar nog wel op slot kunnen gaan, want we kregen deze ook niet open.
Ik had gisteren ook xenon is mijn auto gezet (5000k) maar ik vond het al zeker blauw genoeg. Maar wat een licht
Bah, er schijnt een verkeerd pakket binnen te zijn gekomen met de verkeerde kabels bij Votrade. Dit betekent dat ik nu nog een weekje kan gaan wachten op mijn benodigde relais kabel
.
Maar goed, tot op heden kan ik wel gewoon met het dimlicht blijven rijden, alleen gewoon niet gaan seinen ermee
.

Maar goed, tot op heden kan ik wel gewoon met het dimlicht blijven rijden, alleen gewoon niet gaan seinen ermee
Daarom altijd je raam open zetten als je ermee bezig bent..Is kleine moeite en bespaard je hoop ellende.MelvinB schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 10:39:
Hehe, eindelijk zit ook mijn xenon 8000k in mijn A3. Ik vind het niet eens zo lelijk. Wel een bult meer licht en de blauwe kleur heeft wel wat. Ik kan later altijd de pitten nog omwisselen met een andere kleur, mocht het blauwe op den duur toch niet zo goed bevallen. Eerste indruk is in iedergeval wel positief. Volgende week nog ff de koplampen laten bijstellen zover dat noodzakelijk is.
Gister prachtig mooi weer gehad. Lekker de auto door de wasstraat gehaald om s' avonds naar die kerel te rijden die mijn xenon in ging bouwen om de volgende dag, vandaag dus, wat foto's te gaan schieten van de auto. Maar nee hoor, het moet zonodig weer regenen.![]()
We waren klaar met inbouwen en we wilden de lampen gaan testen. Dus accu er weer in en gaan zou je zeggen. Niet dus, want het alarmsysteem van de auto heeft zich gereset toen de accu weer was aangekoppeld. Deze heeft de deuren meteen op slot gegooid toen de sleutel nog in het contact zat. We konden er dus niet meer in.![]()
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Ja, dat had ook gemoeten natuurlijk. Maar da's achteraf denken....Meneer aard schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:55:
[...]
Daarom altijd je raam open zetten als je ermee bezig bent..Is kleine moeite en bespaard je hoop ellende.
Er zijn hier nou al behoorlijk wat sets besproken... maar is er al een conclusie getrokkken welk merk een behoorlijke prijs kwaliteitsverhouding heeft? Ik ben geen kenner op dat gebied, maar wil wel graag een setje in (laten) bouwen. De autoshop om de hoek rekent iets van 350 euro of zo, dat vind ik stevig aan de prijs!
Ik weet niet precies wat ze vragen voor het inbouwen zelf, maar als ik nu al veel losse sets van 130 euro voorbij zie komen, zou ik die shop om de hoek overslaan.911GT2 schreef op maandag 14 april 2008 @ 08:42:
Er zijn hier nou al behoorlijk wat sets besproken... maar is er al een conclusie getrokkken welk merk een behoorlijke prijs kwaliteitsverhouding heeft? Ik ben geen kenner op dat gebied, maar wil wel graag een setje in (laten) bouwen. De autoshop om de hoek rekent iets van 350 euro of zo, dat vind ik stevig aan de prijs!
Ik denk dat je met inbouw voor minder dan 200 euro het wel moet gaan redden.
Smarron kan het zijn dat jij zaterdag rond 12:00 @ dordrecht(zuid) reed?Smarron schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:11:
[...]
Ik weet niet precies wat ze vragen voor het inbouwen zelf, maar als ik nu al veel losse sets van 130 euro voorbij zie komen, zou ik die shop om de hoek overslaan.
Ik denk dat je met inbouw voor minder dan 200 euro het wel moet gaan redden.
Nyazzin schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:15:
[...]
Smarron kan het zijn dat jij zaterdag rond 12:00 @ dordrecht(zuid) reed?
offtopic:
Nee, helaas. En ik meen dat ik zo uit mijn hoofd nog nooit in Dordrecht ben geweest.
Nee, helaas. En ik meen dat ik zo uit mijn hoofd nog nooit in Dordrecht ben geweest.
Offtopic: hmm dan heb ik me vergist, het leek verdacht veel op jouw auto. Herkende het aan de xenonlampen. Ik dacht die komt bekend voor. My badSmarron schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:32:
[...]
offtopic:
offtopic:
Shit, zo origineel ben ik jammer genoeg dus niet.
Shit, zo origineel ben ik jammer genoeg dus niet.
Even 2 vlugge foto's van de xenon die ik afgelopen vrijdag heb ingebouwd:
(Klikbaar)

(Klikbaar)

Het is een 5000k setje van pilot. Het licht in de koplampen is echt spierwit, zeker geen tintje blauw en ook zeker geen tintje geel
. Precies wat ik van te voren wilde.
De oprit loopt trouwens een beetje schuin af vandaar dat het lijkt dat ze te hoog zijn afgesteld.
(Klikbaar)

(Klikbaar)

Het is een 5000k setje van pilot. Het licht in de koplampen is echt spierwit, zeker geen tintje blauw en ook zeker geen tintje geel
De oprit loopt trouwens een beetje schuin af vandaar dat het lijkt dat ze te hoog zijn afgesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Avvd op 14-04-2008 22:36 ]
Waar heb je dat 5000k setje van pilot gehaald als ik vragen mag?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
via een inkoopactie van carfanatics.nl
er staat ook carfanatics.nl op de set maar het is gewoon een pilot set. komt ook van votrade af en er staat ook gewoon pilot op de balasten en lampen.
er staat ook carfanatics.nl op de set maar het is gewoon een pilot set. komt ook van votrade af en er staat ook gewoon pilot op de balasten en lampen.
Ok netjes, had jij trouwens al die kleinere balasten erbij zitten?Blueone schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:00:
via een inkoopactie van carfanatics.nl
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Heb gisteravond ff 2 shots geprobeerd, maar ben niet tevreden met de foto's.
De kleur van het licht op de foto's is een ander soort blauw dan zoals het er in het echt uitziet. Nog maar es wat pielen met de camera dan maar voor de volgende keer.
8000K H1 (lens/projector):
Zonder flits:

Met flits:
De kleur van het licht op de foto's is een ander soort blauw dan zoals het er in het echt uitziet. Nog maar es wat pielen met de camera dan maar voor de volgende keer.
Zonder flits:

Met flits:

[ Voor 6% gewijzigd door MelvinB op 15-04-2008 21:52 ]
Ziet er goed uit! Mooi lichtbeeld en vooral veel licht! Ik neem aan dat het heel goed bevalt ?Blueone schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:34:
Even 2 vlugge foto's van de xenon die ik afgelopen vrijdag heb ingebouwd:
(Klikbaar)
[afbeelding]
(Klikbaar)
[afbeelding]
Het is een 5000k setje van pilot. Het licht in de koplampen is echt spierwit, zeker geen tintje blauw en ook zeker geen tintje geel. Precies wat ik van te voren wilde.
In het echt is het wat blauwer ? Ik heb ook 8000k:MelvinB schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:50:
Heb gisteravond ff 2 shots geprobeerd, maar ben niet tevreden met de foto's.
Zonder flits:
[afbeelding]
Met flits:
[afbeelding]

Hoe heb je de instellingen staan van je camera (TZ3 toch?) ?
Ik ga ook een setje bestellen, mijn lichtopbrengst voor dimlicht is echt te triest. 
Ik maak wel fototjes hoe het verloopt enz.

Ik maak wel fototjes hoe het verloopt enz.
[ Voor 22% gewijzigd door Arsenius op 16-04-2008 11:25 ]
Kan iemand me even uitleggen waar h1/ h4/ h7 enz voor staan?
Als ik xenon wil is het natuurlijk voor dimlicht, grootlicht is niet belangrijk en kan halogeen blijven toch, mits ik aparte units heb voor groot en dimlicht?
Volgens de Philips guide heb ik h1 en h4 lampen erin? Welke is dim en welke is groot?
Beetje in de war
heb trouwens een Seat Cordoba uit 1998 motortype AEX 44 kw.
Wat heb ik nodig, ik wil zo even mn motorkap openmaken en ff kijken.
Als ik xenon wil is het natuurlijk voor dimlicht, grootlicht is niet belangrijk en kan halogeen blijven toch, mits ik aparte units heb voor groot en dimlicht?
Volgens de Philips guide heb ik h1 en h4 lampen erin? Welke is dim en welke is groot?
Beetje in de war

heb trouwens een Seat Cordoba uit 1998 motortype AEX 44 kw.
Wat heb ik nodig, ik wil zo even mn motorkap openmaken en ff kijken.
Lijkt me handig ja, als je de guide bekijk heb je schijnbaar een model met enkele lamp (daar gaat H4 in die dus vanuit 1 pit je dimlicht en je grootlicht doet) en eentje met dubbele lamp (daar gaat H1 in voor het dimlicht en een losse H1 voor het grootlicht).
Gewoon even een lampje eruit halen en kijken wat het is, dan weet je het zeker.
Gewoon even een lampje eruit halen en kijken wat het is, dan weet je het zeker.
Reed ik gisteravond in n auto van een collega met xenon erin... wat n verschil zeg! Ik moet het ook echt in mn eigen auto hebben, heb meteen even gekeken watvoor lampjes ik heb zodat ik het kan bestellen. Omdat ik dim en grootlicht gescheiden heb, zit er dus H1 in. Even op xenonstore gekeken, en daar zie ik van Pilot en Pearl. Prijsverschil is 70 euro, is pilot echt dat extra geld waard, zijn er hier mensen die daar n oordeel over kunnen vellen?
Ik zoek ook nog een bedrijf die nadat ik mn xenon-setje heb ingebouwd, mn lampen af kan stellen. Kan elke garage dit, of zijn het speciale bedrijven? En wat kost zoiets?
Ik zoek ook nog een bedrijf die nadat ik mn xenon-setje heb ingebouwd, mn lampen af kan stellen. Kan elke garage dit, of zijn het speciale bedrijven? En wat kost zoiets?
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Volgens mij is mijn dimlicht en grootlicht ook gescheiden, grootlicht is h4 en ernaast zit een kleinere, zal wel dimlicht zijn toch.. h1..
Volgens mij heb ik niet eens stadlicht, ik heb gewoon van links naar rechts (als je in de auto zit en ik praat over de rechterkoplampunit).. Dan zit links een grote kap, daaronder zit h4 koplamp. Naast de kap rechts zit een kleiner onbeschermd met een clip, ik neem aan dimlicht h1? en dan helemaal rechts zit het knipperlicht.
Of zie ik het nu verkeerd.
Ik geloof niet dat dat xenon setje in het kleine dimlichtplekkie past?
Snap het niet
Volgens mij heb ik niet eens stadlicht, ik heb gewoon van links naar rechts (als je in de auto zit en ik praat over de rechterkoplampunit).. Dan zit links een grote kap, daaronder zit h4 koplamp. Naast de kap rechts zit een kleiner onbeschermd met een clip, ik neem aan dimlicht h1? en dan helemaal rechts zit het knipperlicht.
Of zie ik het nu verkeerd.
Ik geloof niet dat dat xenon setje in het kleine dimlichtplekkie past?
Snap het niet

Kijk gewoon wat er in het boekje staat of op het lampje...
H4 wordt voor zover ik weet niet naast H1 gebruikt, tenzij deze h1 een mistlamp is...
H4 is al dim en grootlicht in één..
H4 wordt voor zover ik weet niet naast H1 gebruikt, tenzij deze h1 een mistlamp is...
H4 is al dim en grootlicht in één..
Dat 'dimlichtje' bij jou is dus je stadslicht
Zo'n klein lampje van 5W ofzo, niet bedoelt om zelf dingen mee te verlichten in ieder geval. Als je een H4 lamp hebt is dat je dimlicht (en grootlicht).
Okay daarom deed mijn dimlicht het niet toen ik de voedingskabel voor grootlicht eruittrok.. hihi
Dus ik heb bi xenon h4 nodig, right? Of gewone h4?
Ja ik weet zeker dat mijn koplamp h4 is omdat ik ze weleens met andere halogeen heb vervangen ( philips nightvision) dat was h4...
Dus ik heb bi xenon h4 nodig, right? Of gewone h4?
Ja ik weet zeker dat mijn koplamp h4 is omdat ik ze weleens met andere halogeen heb vervangen ( philips nightvision) dat was h4...
Net wat je wilt he, je hebt verschillende varianten van H4 xenon:
- Met een klein halogeenlampje erbij voor je grootlicht (wat amper werkt, is net wat feller dan je stadslicht en doet dus bijna niks)
- Met 2 xenonpitten erin die bij grootlicht allebei branden (veel licht als je met grootlicht aan rond rijd maar bij seinen heb je er geen drol aan omdat hij eerst moet opwarmen voordat ie echt vollop licht geeft). Deze heeft ook 2 starters/ballasten per kant!
- Met 1 xenonpit die verschuift om zo je grootlicht te krijgen (wat mij betreft de beste optie, hiermee kan je nog wel seinen omdat de lamp toch al aan staat alleen lees je wel eens verhalen waarbij dat schuifmechanisme kapot gaat... da's dan ook weer niet zo handig).
Dus ja, welke je neemt moet je zelf weten natuurlijk maar het kan in ieder geval.
- Met een klein halogeenlampje erbij voor je grootlicht (wat amper werkt, is net wat feller dan je stadslicht en doet dus bijna niks)
- Met 2 xenonpitten erin die bij grootlicht allebei branden (veel licht als je met grootlicht aan rond rijd maar bij seinen heb je er geen drol aan omdat hij eerst moet opwarmen voordat ie echt vollop licht geeft). Deze heeft ook 2 starters/ballasten per kant!
- Met 1 xenonpit die verschuift om zo je grootlicht te krijgen (wat mij betreft de beste optie, hiermee kan je nog wel seinen omdat de lamp toch al aan staat alleen lees je wel eens verhalen waarbij dat schuifmechanisme kapot gaat... da's dan ook weer niet zo handig).
Dus ja, welke je neemt moet je zelf weten natuurlijk maar het kan in ieder geval.
Gaat er alleen om dat ik met 1 pit in de h4 koplamp van dimlicht naar grootlicht kan gaan, dit kan met de normale h4 xenon omdat h4 staat voor dim en grootlicht in 1 pit toch?
Dat met grootlicht seinen vind ik niet zo belangrijk, alleen dat mijn dim en ook grootlicht gewoon functioneert.
Maar kun je me dan uitleggen als dat in 1 pit zit zeg maar dim en grootlicht, hoe tie dan overschakelt. Als je em van dimlicht naar grootlicht zet je knop dan wordt er gewoon meer power gestuurd naar de h4 xenon bulb en gaat hij feller branden om zo grootlicht te worden en doe je het knopje terug dan krijgt de xenon unit minder power en gaat hij weer in dimlicht?
Als dit gewoon werkt met de normale h4 xenon unit, dan is bi xenon h4 toch onzin ofniet?
Dat met grootlicht seinen vind ik niet zo belangrijk, alleen dat mijn dim en ook grootlicht gewoon functioneert.
Maar kun je me dan uitleggen als dat in 1 pit zit zeg maar dim en grootlicht, hoe tie dan overschakelt. Als je em van dimlicht naar grootlicht zet je knop dan wordt er gewoon meer power gestuurd naar de h4 xenon bulb en gaat hij feller branden om zo grootlicht te worden en doe je het knopje terug dan krijgt de xenon unit minder power en gaat hij weer in dimlicht?
Als dit gewoon werkt met de normale h4 xenon unit, dan is bi xenon h4 toch onzin ofniet?
De lamp gaat niet feller schijnen, maar gaat via een mechanisme naar voren, waardoor de reflectie in de unit anders wordt en je voor een tegenligger een feller licht ziet, ofwel groot licht. H4 maakt dus gebruik van 1 lamp welke verschuift bij het switchen tussen groot en dimlicht.
Okay ik snap het volgens mij, gewone h4 xenon heeft een schuifmechanisme voor dim- en grootlicht, bij bi-xenon heb je 2 verschillende branders in een fitting.
Dus met bi-xenon kun je zogenaamd gewoon wel snel een grootlichtsignaal geven en bij de normale h4 xenon zit er iets meer vertraging in.
En bi-xenon heeft in totaal 4 ballasten ipv 2.
Nog meer verschillen offe?anders ga ik toch echt voor de normale, die bi-xenon is mij te duur.
Gelukkig kan ik wel vanaf mn dashboard de koplampen in hoogte verstellen en gebeurt electronisch, niet gek voor zo een ouwe bak van '98
Dus met bi-xenon kun je zogenaamd gewoon wel snel een grootlichtsignaal geven en bij de normale h4 xenon zit er iets meer vertraging in.
En bi-xenon heeft in totaal 4 ballasten ipv 2.
Nog meer verschillen offe?anders ga ik toch echt voor de normale, die bi-xenon is mij te duur.
Gelukkig kan ik wel vanaf mn dashboard de koplampen in hoogte verstellen en gebeurt electronisch, niet gek voor zo een ouwe bak van '98

[ Voor 14% gewijzigd door Arsenius op 16-04-2008 18:54 ]