BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Nee, want je moet ook nog automatische hoogteregeling hebbenDropjesLover schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:20:
hmmm, dus als ik een wiswas installatie in mn auto inbouw (die heb ik toevallig nog liggenalleen nooit ingebouwd) dan mag ik dus gewoon xenon voeren. maar mn lichtarmaturen hebben niet de coderingen voor xenon...
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
k kan t wel van binnenuit doen (moet de motortjes wel nog ff aan de praat krijgen weer...), telt dat ookMicrokid schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:20:
[...]
Nee, want je moet ook nog automatische hoogteregeling hebben

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Bij mijn weten niet. Zover ik overal kan lezen moet het automatisch gaan, niet handmatig. Juist omdat jij tijdens het rijden natuurlijk niet kan gaan corrigeren en ook niet exact weet wat de juiste hoogte moet zijn bij bepaalde beladingen. Of je moet met je mecano doos aan de slag en een installatie bouwen die afhankelijk van de stand van de auto jouw motortjes aanstuurtDropjesLover schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:48:
[...]
k kan t wel van binnenuit doen (moet de motortjes wel nog ff aan de praat krijgen weer...), telt dat ook
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Voor automatische hoogteregeling is ook al wat verkrijgbaar. Overigens is het lichtbeeld bij een handmatige verstelling vanuit de auto prima zichtbaar op de weg en daarom ook goed bruikbaar hoewel dit vanaf >01-'07 i.c.m. Xenon wettelijk natuurlijk nog steeds niet voldoende is.Microkid schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:23:
[...]
Bij mijn weten niet. Zover ik overal kan lezen moet het automatisch gaan, niet handmatig. Juist omdat jij tijdens het rijden natuurlijk niet kan gaan corrigeren en ook niet exact weet wat de juiste hoogte moet zijn bij bepaalde beladingen. Of je moet met je mecano doos aan de slag en een installatie bouwen die afhankelijk van de stand van de auto jouw motortjes aanstuurt
Testing, one, two ...
Net telefonisch iemand gesproken van de verkeerspolitie.
Hij vertelde van de ondertussen wel bekende regels omtrent Xenon verlichting voor auto's naar 31dec 2006.
Heb hem ook mijn persoonlijke situatie voorgelegd (auto uit 2001 met HC HR codering in de lamp die lager afegesteld staat dan normaal, geen knipperende mensen tegenover mij omdat het verblind zou zijn.
Volgens deze meneer zal dit geen problemen opleveren en gaat de politie hier ook niet op controleren. Pas bij een ongeluk waarbij de tegenpartij zegt dat hij verblind werd, kan je er dus wel op afgerekend worden.
Kortom, ik blijf gewoon Xenon voeren.
[ Voor 198% gewijzigd door 13art op 06-05-2009 15:30 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Laatste bericht van mijn omtrent wetgeving Xenon en daarna weer back on topic:
Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.
[url]bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/vraag_en_antwoord/[/url]
Lijkt er toch op zo alles bij elkaar dat Xenon in auto's van voor 31dec 2006 toch gewoon met Xenon mogen rijden. Mits goed afgesteld....
Zit ik dan met mijn net bestelde Osram Nightbreakers lampen
De andere eisen van artikel 5.2.51 onder b (sproei-installatie, automatische hoogte instelling en dimlicht blijft aan als grootlicht gevoerd wordt) gelden voor auto's van na 31 dec 2006.
Dus er ontstaan 2 groepen;
Auto's van voor 2007;
Gekeurde armaturen verplicht (de letters DC)
Auto's van 2007 en later;
Gekeurde armaturen verplicht
Sproei-installatie
Automatische hoogte instelling
Dimlicht gaat niet uit als grootlicht gevoerd wordt
NOSIG
Ben net zelf even bij de politie langs gegaan en kreeg het volgende mee uit een boekje van een allervriendelijkse agent:
Lichtarmaturen van voeruiten mogen voortaal alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.
Wel vertelde deze vriendelijke agent erbij dat ze er in het begin soepel mee optreden en niet meteen boetes opleggen van 60(!!!!!!) euro omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe wetgeving.
edit ik ga weer overstappen naar Halogeen. Met pijn in mijn hart dat wel, want heb nog nooit last gehad van knipperende tegenliggers die er last van hadden dat ik Xenon verlichting voer
[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 06-05-2009 17:34 ]

Damn word nog een niet al te leuk geintje zo...
Wat jij zegt kwestie van goed afstellen en ik heb ook nog nooit knipperende tegenliggers gehad omdat het wat feller zou zijn. Voordeel van xenon is dat het gewoon fijn licht geeft. Balen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Je had niet naar het politie_bureau hoeven te gaan, bovenstaande info staat al meerdere keren in dit topic weergegeven?DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:33:
Last and final:
Ben net zelf even bij de politie langs gegaan en kreeg het volgende mee uit een boekje van een allervriendelijkse agent:
Lichtarmaturen van voeruiten mogen voortaal alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.
Wel vertelde deze vriendelijke agent erbij dat ze er in het begin soepel mee optreden en niet meteen boetes opleggen van 60(!!!!!!) euro omdat mensen moeten wennen aan de nieuwe wetgeving.
edit ik ga weer overstappen naar Halogeen. Met pijn in mijn hart dat wel, want heb nog nooit last gehad van knipperende tegenliggers die er last van hadden dat ik Xenon verlichting voerKwestie van goed afstellen)
Testing, one, two ...
Die 'automatische verstelling' is verre van snel genoeg om bij grotere oneffenheden (bruggetjes, drempels etc) te voorkomen dat een fabrieksxenon gewoon keihard verblind, net als elke andere halogeenvoerende auto....Microkid schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:23:
[...]
Bij mijn weten niet. Zover ik overal kan lezen moet het automatisch gaan, niet handmatig. Juist omdat jij tijdens het rijden natuurlijk niet kan gaan corrigeren en ook niet exact weet wat de juiste hoogte moet zijn bij bepaalde beladingen. Of je moet met je mecano doos aan de slag en een installatie bouwen die afhankelijk van de stand van de auto jouw motortjes aanstuurt
Kom ook vaak genoeg projector fabrieksxenons tegen die te hoog staan... Al helemaal als je op provinciaal een flauwe bocht naar links hebt (en je dus in de berm-bundel rijd van tegenliggers, ook hier heb je al grof last van halogeen)
Binnenkort wordt meedraaiende verlichting verplicht?
Heerlijk die wetgeving toch ;P
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Maar goed helaas is het zo krom in nederland, ik hoop gewoon dat ik geen controle krijg.
Maar goed, in de 3 jaar dat ik Pilot Xenon in m'n Leon ('01) heb werkelijk nog nooit seinende tegenliggers meegemaakt. Dus blijft lekker zitten
Ben aan het kijken of ik nu wel lampen met DC/DR 'stempel' in mijn auto kan laten inbouwen en toch zo met Xenon rond kan gaan rijden.Joopieboy schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:46:
Dat is zeker waar, maar dan moeten ze ook wat aan de gewone slecht afgestelde verlichting doen, en niet met het vingertje wijzigen naar xenon...
Maar goed helaas is het zo krom in nederland, ik hoop gewoon dat ik geen controle krijg.
Das het meest kromme... heb je ooit gehoord op de verjaardag van je achterneefjes dat iemand een bon gekregen heeft voor slecht afgestelde verlichting?Joopieboy schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:46:
Dat is zeker waar, maar dan moeten ze ook wat aan de gewone slecht afgestelde verlichting doen, en niet met het vingertje wijzigen naar xenon...
Ik vrees dat het met de xenon net zo zal gaan...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Helemaal mee eens. Men heeft het verkeerd gezocht, 60 euro boete voor verblindend licht was veel beter geweest, veel rechtvaardiger. Hoe vaak kom je er niet 1 tegen die z'n ene lamp recht in je oog schijnt. Maar dit is moeilijker hard te maken denk ik.Joopieboy schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:46:
Ik meldde al eerder dat ik mijn xenon eruit ga halen, maar ik wacht er nog even mee en ik ga kijken hoe veel boetes de politie nu echt uitdeelt.
NOSIG
http://cgi.ebay.com/ebaym...uckQ5fPartsQ5fAccessories
Als je het 3e plaatje aanklikt om te vergroten staat er DC in gestampt.
Als je deze units links of rechtsom in je koplamp unit weet te knutselen ben je dus in princiepe legaal?
Dit zijn vervangings units voor de projectoren in een Lexus; dus als een Lexus er legaal mee is, waarom een omgebouwde Avensis koplampunit niet?Sick Nick schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:41:
Dat zit dan helemaal in je lamp verstopt, lijkt me niet dat oom agent je hele koplamp uit elkaar gaat schroeven? Het zal aan de buitenkant erop moeten staan denk ik, bovenop de behuizing of voorop op het glas?
Die regel geldt alleen als je xenon-dimlicht hebt. De Aygo gebruikt geloof ik H4 en dan gaat dimlicht wel uit ja als je grootlicht voert denk ik._Christiaan_ schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:31:
Dat laatste, "Dimlicht gaat niet uit als grootlicht gevoerd wordt", is ook wat. Volgens mij is dat bij de Toyota Aygo namelijk niet het geval. Als ik daarin groot licht aanzet, zie ik duidelijk het lichtbeeld verspringen van laag naar hoog.
Dit ga ik dus ook doen, deze komen toevallig uit een Acura TSX-R (Amerikaanse Honda Accord). Hiermee wordt mijn auto 100% legaal + een NOG beter lichtbeeld dan ik al heb. Mijn auto komt uit 1995, dus hoogteverstelling/wiswasinstallatie niet nodig.Ronald schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:32:
Hmmz
http://cgi.ebay.com/ebaym...uckQ5fPartsQ5fAccessories
Als je het 3e plaatje aanklikt om te vergroten staat er DC in gestampt.
Als je deze units links of rechtsom in je koplamp unit weet te knutselen ben je dus in princiepe legaal?
Ik heb wat zitten mailen met die gasten. Zou gebruik kunnen maken van me huidige balasten; heb dus alleen projectoren, d2s en een kabeltje nodig... Morgen kijken of ik een unit los kan halen om zo te kijken of de projector uberhaubt in die koplamp te bouwen is...EquiNox schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 23:34:
[...]
Dit ga ik dus ook doen, deze komen toevallig uit een Acura TSX-R (Amerikaanse Honda Accord). Hiermee wordt mijn auto 100% legaal + een NOG beter lichtbeeld dan ik al heb. Mijn auto komt uit 1995, dus hoogteverstelling/wiswasinstallatie niet nodig.
De projectoren die hij noemt zijn ook die Acura TSX units...
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 10-05-2009 00:33 ]
Je had het net zo goed aan de bakker kunnen vragen...DjWannaB2002 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 14:43:
Nou laatste bericht omtrent dit
Net telefonisch iemand gesproken van de verkeerspolitie.
Hij vertelde van de ondertussen wel bekende regels omtrent Xenon verlichting voor auto's naar 31dec 2006.
Heb hem ook mijn persoonlijke situatie voorgelegd (auto uit 2001 met HC HR codering in de lamp die lager afegesteld staat dan normaal, geen knipperende mensen tegenover mij omdat het verblind zou zijn.
Volgens deze meneer zal dit geen problemen opleveren en gaat de politie hier ook niet op controleren. Pas bij een ongeluk waarbij de tegenpartij zegt dat hij verblind werd, kan je er dus wel op afgerekend worden.
Kortom, ik blijf gewoon Xenon voeren.
Wettelijk gezien mag het gewoon helemaal niet meer als je niet de juiste armaturen hebt icm reinigers en automatische hoogteregelaar. Ongeacht het bouwjaar, anders had die nieuwe wet er namelijk helemaal niet hoeven komen.
Die oude wet was namelijk aardig krom. In mijn wagen het ik wel xenon armaturen zitten, maar geen reinigers en automatische hoogteregelaar. Ik rij dan ook gewoon met halogeen...
Maar omdat het bouwjaar 2008 is, mag ik geen xenon inbouwen, maar een Golf uit 1980 (wat dat soort wagen doen het juist, waar je ontiegelijk veel last van hebt) mag dat wel?
Beetje krom, en iedereen die beweert dat je met een halogeen armatuur icm xenon niemand hindert mits goed afgesteld:
Weten jullie waarom die nieuwe armatuur speciaal voor Xenon is gekomen?
Minder strooilicht, dus in die oude armaturen was te veel strooilicht voor xenon.
En daarom is er een wet bijgekomen, die nu voor alle auto's geldt ongeacht het bouwjaar.
Jij vindt het niet krom dat ik geen Xenon mag ondanks de xenon armaturen die ik heb, maar een Golf type 1980 mag het wel. En dat allemaal alleen, omdat mijn auto uit 2008 stamt. Dat is pas krom, want dat was dus eerst de wetgevingJoopieboy schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:46:

P.s. was dus van plan Xenon in te bouwen, maar dat gaat met de nwe wetgeving niet meer door. Welke halogeen lampen komen erg dicht tegen het witte aan? En geven goed licht plus de beste kwaliteit
Rijd in een Ibiza 1.9TDI Sport uit 2003.
en xenon, gewoon 4300 5000 of 6000k nemen.
Ik heb 6000, maar mijnes valt erg wit uit.
rijd hier dagelijks politie enzo, (ik rijd zelfs dagelijks langs hun koffie punt
en netjes laten afstellen (ietsje lager dan normaal)
[ Voor 12% gewijzigd door MexxT op 15-06-2009 18:27 ]
Audi S3
Kijk even op je koplamp welke code's erin staan.Tekn0z schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:26:
Ik heb afgelopen week 2 x stadlichten laten inbouwen welke gebasseerd zijn op LEDS (Pilot). Dit geeft nu ook een wit lichtbeeld. Heb dit setje juist genomen omdat deze minder snel kapot gaan. Is dit nu ook verboden? Valt dit ook onder de noemer, verkeerd lampje in het niet daarvoor bestemde armatuur? Of gaat die vlieger niet op ivm het feit dat het LED is en geen gasontlading (Xenon)
P.s. was dus van plan Xenon in te bouwen, maar dat gaat met de nwe wetgeving niet meer door. Welke halogeen lampen komen erg dicht tegen het witte aan? En geven goed licht plus de beste kwaliteit
Rijd in een Ibiza 1.9TDI Sport uit 2003.
Ik heb af-fabriek geen xenon, maar in mijn armatuur staat gewoon DC00 ingestanst/ingegoten; wat volgens de tabel inhoudt dan daar gasontladingslampen in mogen. Doordat mijn auto van voor bouwjaar dec. 2006 (bouwjaar 2002) is hoeft mijn verlichting daarom geen automatische hoogteinstelling en koplampsproeiers hebben.
Led lampen zijn niet ondervangen in de nieuwe regeling voertuigen, dus het is niet zeker of ze niet mogen of niet verboden zijn. Er is ook niet ondervangen hoe je ze zou kunnen herkennen, dus van jouw part zit er gewoon een gloeidraad in oid. Zolang de kleur niet afwijkt van de voorgeschreven verlichting kan er m.i. niet veel mis gaan.
"man is not truly one, but truly two,"
Ik heb mijn set echter wel verkocht, omdat ik ten eerste bang was dat ze me erop zouden pakken (heb altijd pech met de cops) en ten tweede omdat ik niet tevreden was met m'n lichtbeeld. Het was een Golf 4 overigens.
Het gekke is dat ik met halogeen een soort strakke afscheiding heb in m'n lichtbeeld, echt zo'n randje zegmaar. Met xenon was die strakke rand helemaal afwezig. Daardoor moest ik m'n lichten dermate naar beneden afstellen, dat ik met halogeen meer zicht heb. En ik hoef me met halogeen nooit zorgen te maken over verblinding.
[ Voor 5% gewijzigd door _Christiaan_ op 16-06-2009 09:01 ]
NOSIG
Uhm, vorige week kwam hij in ieder geval moeiteloos door de apk. 8000K aftermarket zonder sproeiers ed.DjWannaB2002 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 01:05:
Zijn er hier eigenlijk al mensen die bij controle tegen de lamp zijn gelopen en de Xenon hebben moeten verwijderen sinds die nieuwe wetgeving?
Of je hebt geen goede lampen gehad, of je halogeen beeld lijkt heel strak, maar is het eigenlijk niet. Halogeen is een stuk minder fel waardoor oneffenheden minder snel opvallen en met Xenon erin valt het dan wel op. Wat ook zou kunnen is dat de Xenon lampen gewoon niet goed in de fitting zitten. Veel Xenon lampen hebben een plastic voet, welke soms maar moeilijk in de fitting past en als die er dan maar iets niet goed in zit, een verkeerd lichtbeeld geeft. Had ik met mijn lampen ook last van. Even wat wiebelen en doen en dan schoot die opeens wel goed. Daarna een lamp met metalen voet en die zat meteen helemaal goed._Christiaan_ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:00:
Ikzelf niet, en ik heb nog geen verhalen gehoord.
Ik heb mijn set echter wel verkocht, omdat ik ten eerste bang was dat ze me erop zouden pakken (heb altijd pech met de cops) en ten tweede omdat ik niet tevreden was met m'n lichtbeeld. Het was een Golf 4 overigens.
Het gekke is dat ik met halogeen een soort strakke afscheiding heb in m'n lichtbeeld, echt zo'n randje zegmaar. Met xenon was die strakke rand helemaal afwezig. Daardoor moest ik m'n lichten dermate naar beneden afstellen, dat ik met halogeen meer zicht heb. En ik hoef me met halogeen nooit zorgen te maken over verblinding.
Ja dat is ook niet zo gek. De apk regels zijn ook niet veranderd. De politie daar gaat het om. Dat je gewoon door de apk komt verbaasd met niet. Zou het juist vreemd vinden als je daar niet doorheen zou komen.Don3k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:25:
[...]
Uhm, vorige week kwam hij in ieder geval moeiteloos door de apk. 8000K aftermarket zonder sproeiers ed.
Ik rijd dagelijks 50km en in weekend toch al gouw richting 1000km of als het niet meer is en ik heb tot dusver met 4300k goed afgestelde xenon nergens last van.DjWannaB2002 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 01:05:
Zijn er hier eigenlijk al mensen die bij controle tegen de lamp zijn gelopen en de Xenon hebben moeten verwijderen sinds die nieuwe wetgeving?
Vriend van mij is vorige week met 8000k xenon (erg verkeerd) door de apk gekomen, moest alleen bijgesteld worden. Verder geen commentaar.
Dus tja, waar maken mensen zich druk om.

Verwijderd
Perfecto!
Vond onderstaande tekst op een ander forum, mogelijk wel interessant voor de discussie hier:
Geachte heer,
In antwoord op uw e-mail van 14 mei 2009 aan Postbus 51, waarin u nogmaals ingaat op de wijziging van de regels rond Xenon-verlichting per 1 mei 2009, bericht ik u het volgende.
Voor de typegoedkeuring van auto's zijn aan de armaturen voor gasontladingslampen ("Xenon" lampen) strenge regels gesteld. Zij zijn terug te vinden in ECE-reglement 98. Daarnaast moeten auto's die voorzien zijn van gasontladingslampen beschikken over koplampsproeiers (ter vermijding van strooilicht) en automatische niveauregeling (om onjuiste afstelling door wisselende belading tegen te gaan). Dit staat vermeld in ECE-reglement 48. Deze eisen zijn opgenomen in verband met de hoge lichtopbrengst van gasontladingslampen en in samenhang daarmee het belang verblinding van tegenliggers of - via de spiegels - van voorliggers te vermijden, evenals ongewenste kleureffecten waardoor de aandacht van medeweggebruikers van het verkeer kan worden afgeleid.
Deze eisen voor de toelating tot de weg van nieuwe voertuigen zijn in Nederland niet meteen doorvertaald naar de permanente eisen. Dit heeft er onbedoeld in geresulteerd dat op auto's die niet aan genoemde eisen voldeden achteraf gasontladingslampen werden aangebracht.
Bij de vereiste aanpassing van de permanente eisen op dit gebied is in eerste instantie aandacht besteed aan de niveauregeling en de sproeiers. Door de branche werd toen aangevoerd dat dealers intussen te goeder trouw al een geruim aantal auto's achteraf hadden uitgerust met gasontladingslampen en de daarvoor bestemde armaturen. Het op deze auto's alsnog achteraf inbouwen van automatische niveauregeling en koplampsproeiers werd als onevenredig kostbaar aangemerkt. Daarop is besloten deze eisen pas van toepassing te doen zijn op voertuigen in gebruik genomen na 31 december 2006.
Vervolgens werd duidelijk dat het achteraf aanbrengen van gasontladingslampen niet alleen gebeurde en gebeurt met gebruikmaking van daarvoor bestemde armaturen, maar ook door gasontladingslampen te monteren in armaturen die zijn bestemd en goedgekeurd voor halogeenverlichting, met niet altijd een florissant resultaat. Een mogelijk beter zicht in het donker voor de bestuurder kan op deze manier gemakkelijk ten koste gaan van de veiligheid van tegenliggers en voorliggers door verblinding en afleiding. Vandaar dat is besloten dat vanaf 1 mei 2009 lampen moeten zijn aangebracht in armaturen die voor die lampen bestemd en goedgekeurd zijn.
Het kan zijn dat in gevallen zoals door u beschreven het resultaat van de ombouw acceptabel is. In dat geval komt een auto door de APK, want bij de APK wordt niet op de juiste codering gecontroleerd. Het is de politie die daarop handhaaft. Zij hebben op deze wijze een objectief criterium om op te treden tegen verblindende en vreemd gekleurde verlichting. Als de aangepaste lampen goed en veilig licht geven zonder te verblinden zal de politie geen aanleiding hebben om deze verlichting te controleren. Het is niet de bedoeling dat speciaal hierop gerichte controles worden georganiseerd. Alleen als er kennelijk iets mis is, dus in geval van verblindende verlichting of niet egaal wit of geel gekleurde verlichting, zal een dergelijke controle plaatsvinden.
Nu zullen automobilisten meer zekerheid willen hebben dat zij met hun reeds aangepaste verlichting niet in de problemen komen dan de boodschap dat alleen in gevallen van ondeugdelijke of twijfelachtige verlichting op de juiste codering wordt gecontroleerd.
Daarom wordt in overleg met de politie, het Openbaar Ministerie en de RDW bezien of het wenselijk is alsnog vast te stellen dat het voorschrift alleen geldt voor voertuigen in gebruik genomen vanaf (bijvoorbeeld) 1 januari 2010. In dat geval zal daarover binnen enkele maanden informatie beschikbaar komen. Het is niet de bedoeling op permanente basis toe te staan dat lampen en armaturen niet met elkaar matchen en dat op deze wijze wordt afgeweken van de toelatingseisen.
Ik hoop u hiermee, in ieder geval voor het ogenblik, voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Namens deze,
Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid
mr. C. Zuidema

En dan over dat stuk. Tja dat is waar de discussie altijd al over gegaan is. Is een reflector lamp met Xenon nou wel of niet verblindend als deze goed afgesteld is? Ik ben van mening dat als je hem echt goed afsteld, en dat wil zeggen wat lager dan je bij halogeen zou doen, dat dit niet meer verblindend hoeft te zijn dan halogeen. Maar lang niet iedereen doet dit.
Op zich niet. Maar ik krijg het idee dat men alles wat niet regulier is als storend ervaart. Mijn standaard koplamp geeft al redelijk veel strooilicht. Met doodgewone H4 niemand die moeilijk doet, terwijl het wel irritant is in sommige hoeken. Zet ik hier xenon in met goede afstelling (of zelfs zo laag mogelijk direct op de grond gericht) beginnen mensen al te seinen. Deze heb ik later vervangen voor normale H4, geel kleurige pitten. Ook nu beginnen mensen te seinen, terwijl qua strooilicht het zelfde is gebleven. Alleen de kleur is anders.DjWannaB2002 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:29:
Metalen voet:
[afbeelding]
En dan over dat stuk. Tja dat is waar de discussie altijd al over gegaan is. Is een reflector lamp met Xenon nou wel of niet verblindend als deze goed afgesteld is? Ik ben van mening dat als je hem echt goed afsteld, en dat wil zeggen wat lager dan je bij halogeen zou doen, dat dit niet meer verblindend hoeft te zijn dan halogeen. Maar lang niet iedereen doet dit.
Daar heb ik dus nooit last van gehad. Nog nooit seinende mensen gehad toen ik Xenon in mijn wagen had zitten. Dus neem aan dat het bij mij dus niet als storend werd ervaren. Voor mij is de zoektocht naar kwalitatief goede Xenon van 4300K met metalen voet dus begonnen
Dat snap ik, maar welk type (H1/H4/H7) heb je in je auto?
Maar strooilicht valt juist buiten de normale bundel, dus maakt niet zoveel uit als je die wat lager afstelt. Overigens is het interessante van dat stuk dat er blijkbaar over nagedacht wordt om de nieuwe regelgeving weer wat terug te draaien.En dan over dat stuk. Tja dat is waar de discussie altijd al over gegaan is. Is een reflector lamp met Xenon nou wel of niet verblindend als deze goed afgesteld is? Ik ben van mening dat als je hem echt goed afsteld, en dat wil zeggen wat lager dan je bij halogeen zou doen, dat dit niet meer verblindend hoeft te zijn dan halogeen. Maar lang niet iedereen doet dit.
Klopt inderdaad dat strooilicht buiten de bundel valt, maar strooilicht wordt oa ook verstrooid door het lichtbeeld, dus dan veranderd ook hoe het strooilicht zich verspreid, maar goed hoeft niet per definitie te zeggen dat het dan minder is. Toch is mijn ervaring dat het vervelendste is als de lamp te hoog staat afgesteld, omdat Xenon licht gewoon feller is en verder schijnt. Als het dan ook op maximale toegestane hoogte staat (zoals ze bij apk meten), dan is het gewoon irritant. En als je het lager zet minder irritant.
[ Voor 98% gewijzigd door 13art op 04-08-2009 00:16 ]
5000K echt super wit is?
6000K wit met heel klein beetje blauw is?
8000K toch flink wat blauw is?
Want op elke site zeggen ze weer wat anders. Ook die bekende kleurschema's zijn op elke site weer anders. Op de ene site zeggen ze dat 6000K het beste is om mee te rijden, en op een andere site weer 6500K, etc. Met die info wordt je niet veel wijzer.
Kan het zijn dat de kleurtemp van 6000K bij de ene lamp/fabrikant anders eruit ziet qua kleur dan de andere?
Ik wil gewoon de meeste lichtopbrengst maar ik wil ook dat licht echt wit is, niet met een beetje geel of blauw gewoon echt wit. Het liefste ook een set met 2 jaar garantie, en H7 lampje moet een metalen voet. Wat raden jullie aan?
[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 07-08-2009 07:32 ]
dan heb je een mooie referentie vwb kleur van licht. Denk wel aan de lichtbreking van het 'gros' van af-fabriek vanwege de lenzen.
(ik zou zeggen, tikkeltje geel, maar met afstand het mooiste xenonlicht uit je lijstje)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hangt er vanaf hoe je het benadert. 6000K=6000K en dat is een absoluut gegeven met één kleurwarmte die daarbij hoort. Dus 6000K is niet de ene keer geel en de andere keer blauw. Een lamp met het opschrift6000K kan bij Fabrikant A blauw zijn en bij Fabrikant B geel. Maar dat ligt dan aan de fabrikant die het niet zo nauw neemt.DjWannaB2002 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 07:31:
Kan het zijn dat de kleurtemp van 6000K bij de ene lamp/fabrikant anders eruit ziet qua kleur dan de andere?
Wit/geel geeft nog steeds de beste lichtopbrengst. Mensen die graag blauwe Xenon willen, willen eigenlijk alleen maar dat iedereen ziet dat ze Xenon hebben. Een goede Xenon lamp valt niet eens op, alleen als je kijkt naar de lichtopbrengst. Zou ook raar zijn, want dat is een bron van afleiding in het verkeer. Het zou dus niet zo gek zijn als er een goede regel bedacht was (3 jaar geleden eigenlijk al, nu is het al te laat) zodat de slechte spullen gewoon verbonden waren. Weg met die troep! Het leidt af, verblind en draagt hoegenaamd ook niet bij aan de verkeersveiligheid. Maar ja...onze wetgever is chronisch laat met dat soort dingen. Jammer, want 9 van de 10 mensen roepen meteen 'dat is toch dat irritante blauwe/verblindende licht' als je het over Xenon hebt. Dat zegt genoeg denk ik....
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
In het begin kijk je vanaf de motorkap mee, links is de 4300K. Zoals je ziet meer geel maar ook veel meer output. Rechts is de 6000K die op zichzelf vrij wit lijkt maar naast een 4300K is het gewoon erg blauw.
Dus, wil je maximale lichtopbrengst pak dan gewoon 4300K. 5000K zal minder licht geven maar waarschijnlijk puur wit lijken. 6000K zit gewoon een blauwe tint aan, alles daarboven moet je helemaal vergeten. Heb nu in de clio fabrieks-xenon en dat is qua kleur vergelijkbaar met de 4300K lampen uit de alfa. Alleen met nog veel meer output, ondanks dat de alfa projector lampen had merk je dat de projectors ontworpen voor xenon gewoon beter zijn.

Prettig warm licht gelig licht.
Verwijderd
Fabrieksxenon is ook 4300K en dat ziet er echt niet zo uit hoor...Joopieboy schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:20:
Eindelijk eens een duidelijke foto van hoe geel 4300k nu eigenlijk is. Pilot bi-xenon setje met originele lampen:
[afbeelding]
Prettig warm licht gelig licht.
Nou daar kan ik dan niet echt een buil aan vallen. Binnenkort es ff inbouwen in mijn 528i ccfl angel eyes
Hoe bedoel je? Lichtkleur is iig hetzelfde...Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:51:
[...]
Fabrieksxenon is ook 4300K en dat ziet er echt niet zo uit hoor...
En ja dat weet ik aangezien ik hem naast een volvo op het werk met xenon heb gezet, kleur was hetzelfde, lichtbeeld iets anders en bij mij lager afgesteld.
Wel goed laten afstellen he, zeker bij dit soort setjes.Zillion01 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:24:
Ik heb net ook maar es zo'n setje gekocht op PC-Link. Totale kosten incl. verzendkosten : €41,84.
Nou daar kan ik dan niet echt een buil aan vallen. Binnenkort es ff inbouwen in mijn 528i ccfl angel eyes
ff langs de Kwikfit of Atu bijv.?Joopieboy schreef op woensdag 02 september 2009 @ 17:03:
Wel goed laten afstellen he, zeker bij dit soort setjes.
Ik zat eerst te kijken naar Blue Visions Xenon look van Philips, maar die waren al €45,-, nu dus goedkoper uit. Hopelijk is het geen rommel.
Blue visions hebben alleen de kleur trouwens, geen vermogen, heb ze zelf ook gehad. Beter zijn osram nightbreakers en dat soort lampen. Zou ik zelf eerder doen als een goedkoop xenon setje.
NOSIG
NOSIG
Sja, veel zijn ook overgestapt naar 4300k zover ik hoor in mijn omgeving, maar je moet gewoon pech hebben als de politie erop aan het controleren is. Apk maakt nog steeds niet uit dus waarom zou je je druk maken? Ik maak 40-50 km dagelijks en nog nooit ook maar 1 probleem ermee gehad._Christiaan_ schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:40:
Volgens mij zie ik steeds minder after-market xenon. Zal wel komen door die nieuwe regeling.
als je straks weer om half 9 in het donker in de regen rijdt, komen de sjaakies vast weer tevoorschijn in hun golfjes 3 om je lasogen te bezorgen

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nog mensen problemen ondervonden met xenon? Ik hoor er iig niks meer van en ik zie hier in de buurt steeds minder dat knal blauwe of paarsige xenon gedoe. Zelf rijd ik nog steeds met veel plezier met mijn Pilot Bi-Xenon set rond met 4300k lampen, heerlijk!
Wil ze wel verkopen want ik ga binnenkort een andere auto kopen, setje nieuwe lampen, nieuwe kabelboom en nieuw relais zit erbij en alles. Pb voor meer info.
Toevallig nog gehoord van een kennis dat een vriend van hem was aangehouden.
Als ik lenslampen had had ik het er ook gewoon in gedaan (5000 of 4300) maar met refelctor lampen durf ik het niet zo heel erg goed. Maar wie weet dat ik het ooit toch gewoon probeer met 4300K lampen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Maar ik doelde meer op het niet aandurven vanwege de nieuwe regelgeving. Toen ik er nog wel Xenon in had nooit last gehad van knipperende mensen. Had mijn lampen altijd goed afgesteld.
Lichtkleur is bij jouw xenon toch duidelijk anders dan de (fabrieks-af aanwezige) xenon op onze Laguna II. Ik zal eens foto's maken binnenkort, misschien wel leuk om te vergelijken.JohanH schreef op woensdag 02 september 2009 @ 17:03:
[...]
Hoe bedoel je? Lichtkleur is iig hetzelfde...
En ja dat weet ik aangezien ik hem naast een volvo op het werk met xenon heb gezet, kleur was hetzelfde, lichtbeeld iets anders en bij mij lager afgesteld.
[...]
Wel goed laten afstellen he, zeker bij dit soort setjes.
Nee, merp!
@DjWannaB2002: met mijn Pilot Bi-Xenon set nergens last van, politie heeft er een run op gehad maar daar hoor ik echt niks meer van, en met de rdw is het al helemaal geen probleem. En mits je geen 10000k kerstbomen xenon hebt die de bomen verlicht zal je niet snel problemen hebben, of knipperende mensen oid.
Misschien toch maar weer eens overdenken om er toch weer Xenon in te zetten.
Wil er eigenlijk alleen niet weer 200 euro oid voor betalen. Maar ja heb wel mijn eisen. Moet een H7 lamp met metalen voet zijn. Bedrading moet stevig zijn. Well-Done heeft erg mooie setjes, maar helaas wel prijzig.
DjWannaB2002 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:42:
Wat voor setjes zijn die dan? Die ken ik niet......

je moet wel de lampunit openmaken zodat je via de glaskant deze unit door het gat van het lampje kan schuiven. (nadat je het hoedje hebt verwijderd)
setje kost ongeveer 120~150 euro inclusief ballasten, xenonlampjes en angel eyes.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 30-09-2009 17:19 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En hoe zit het dan met het groot licht? Want je zei dat dat er bij ingebouwd zat? Maar groot licht en dimlicht is nu bij mij apart.....
Ben echt benieuwd waar, want zie alleen één set van zon 365 euro!!!!flippy.nl schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:18:
[...]
setje kost ongeveer 120~150 euro inclusief ballasten, xenonlampjes en angel eyes.
[ Voor 40% gewijzigd door 13art op 30-09-2009 17:29 ]
in china
nee, dat wordt zelf bakken en braden. (maar is relatief simpel, afhankelijk van model auto/lampunit)
grootlicht wordt geschakelt door het plaatje dat het lichtbeeld maakt weg te klappen waardoor al het licht dus ineens eruit komt. elke auto met xenon gebruikt dat systeem. als men geen H4 lampen heeft kan men naar keuze gewoon de grootlicht halogeen laten zitten en samen gebruiken met de bi-xenon. als de xenon nog niet aanstaat als men grootlicht wil gebruiken zal het halogeen het "overnemen" tot de xenon op sterke is, dat duurt een seconde of 10~20.
we hebben net een inkoopactie achter de rug van de alfa romeo 156 club en daar hebben we die prijs kunnen krijgen inclusief verzenden en invoerrechten naar nederland.
als er echt interesse is vannuit hier kan ik wel eens kijken of ik hier een inkoopactie kan opzetten. voor 1 unit betaal je de hoofdprijs namelijk. en dan gaat het inderdaad heel snel naar de 300+
Ik kan er daar echter geen bron van vinden, iemand die dit kan bevestigen?Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV). Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd, is de feitcode N 553 inmiddels geblokkeerd in de Transactiemodule.
De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.
Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
[ Voor 5% gewijzigd door Mark_640 op 07-10-2009 17:45 ]

Testing, one, two ...
Per 6 okt. is de regeling voertuigen aangepast. Er wordt niet meer getoetst aan welke code er op het armatuur staat ten behoeve van welke lamp er in mag.
Wel moeten voertuigen van 2007 en later een hoogteregeling en sproeier hebben bij xenonverlichting.
En je mag natuurlijk geen verblindend lichtbeeld (verkeerd afgestelde koplampen) hebben, maar dat spreekt voor zich.
aftermarket xenonverlichting mag dus weer in 'normale' auto's van voor 2007
zie ook de staatscourant:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-14990.pdf
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2009 17:47 ]
"man is not truly one, but truly two,"
klinkt heel interessant!flippy.nl schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:09:
in dezelfde volgorde:
in china
nee, dat wordt zelf bakken en braden. (maar is relatief simpel, afhankelijk van model auto/lampunit)
grootlicht wordt geschakelt door het plaatje dat het lichtbeeld maakt weg te klappen waardoor al het licht dus ineens eruit komt. elke auto met xenon gebruikt dat systeem. als men geen H4 lampen heeft kan men naar keuze gewoon de grootlicht halogeen laten zitten en samen gebruiken met de bi-xenon. als de xenon nog niet aanstaat als men grootlicht wil gebruiken zal het halogeen het "overnemen" tot de xenon op sterke is, dat duurt een seconde of 10~20.
we hebben net een inkoopactie achter de rug van de alfa romeo 156 club en daar hebben we die prijs kunnen krijgen inclusief verzenden en invoerrechten naar nederland.
als er echt interesse is vannuit hier kan ik wel eens kijken of ik hier een inkoopactie kan opzetten. voor 1 unit betaal je de hoofdprijs namelijk. en dan gaat het inderdaad heel snel naar de 300+
ik wil in de leon ook lenzen, maar niet die vieze aftermarked koplampen
heb je foto's?
Audi S3
de set kost 58 dollar, toendertijd met afstand de goedkoopste, nu is dat verschil al redelijk ingehaald.
4300K wel te verstaan

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
ja, een hele rits:MexxT schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 18:33:
[...]
klinkt heel interessant!
ik wil in de leon ook lenzen, maar niet die vieze aftermarked koplampen![]()
heb je foto's?
het bak en braadproces:
hier zie je de reflector met de unit die met de vlindermoer vastzit:

het gat voor de angeleye en grootlicht:

als unit erin zit zie je gat toch niet meer:

na wat spuit en kliederwerk:

en als het glas er weer opzit:

angel eye: kleur klopt geen hol van ivm cheap ass kutcamera

niet mijn auto, maar wel duidelijk:

het lichtbeeld voor afstellen:

na afstellen:

grootlicht:

nog een rits die ik zelf heb gemaakt met een D60:

de blauwe lamp is de "oude" reguliere xenon 6000k, de witte is de 4500k chinese lenslamp. het verschil in opbrengst is zeer duidelijk merkbaar...
mijn excusus voor het vernachelen van de layout/resizen van plaatjes...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-10-2009 23:39 ]
zo'n pilot set had ik in m'n Mazda zitten, en als ik het vergelijk met de kwaliteit van het goedkope setje zat er bar weinig verschil in.JohanH schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:47:
Ben er zelf vaak niet kapot van, veel setjes in handen gehad met brak aanvoelende connectoren enzo. Dan vind ik mijn pilot set erg stevig in elkaar zitten met goeie bekabeling, goeie stekkers, genoeg montage materiaal meegeleverd, etc.
zellfde type aansluitingen, exact dezelfde kabelmantel, alleen het ophangpunt van de ballast zat bij de pilot set vast, en bij de andere zat die los erbij als een beugel.
bij de pilot zat een wat langere kabel voor naar de lampen toe, en bij die goedkope set waren ze wat korter, maar zeker niet té kort.
sterker nog, ik vond die van pilot veel te lang, het heeft me veel moeite gekost om dat netjes weg te werken.
over de levensduur kan ik weinig zeggen qua vergelijk, nu na een jaar doet het goedkope setje het nog steeds prima (halogeenpitjes ging om de 3 maanden kapot).
en de mazda is verkocht, dus geen idee of dat die set nog werkt.
En lange bekabeling? Ik had moeite met wegwerken van de kabels omdat ze juist te kort zijn aangezien mijn accu in een bak voor de bijrijder zit... Erg rot om xenon in te bouwen dus. Goedkope setje paste dus ook niet.
En wat een kennis van mij had, na 1,5 jaar werd het goedkope setje echt slecht, en nieuwe lampen maakte weinig verschil, ballasten gingen gewoon sneller slijten.