Xenon (inbouw)

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste
Acties:
  • 70.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:31
NeoMe schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:54:
Niet door de APK met Action lampjes, nou zeker wel. Zijn gewoon H4 lampjes, ik heb dan de Ultra Bright dus een witte kleur. Misschien niet met die andere kleurtjes maar ik heb er niks over gehoord en heb toch een normale garage. Ben ook niet de enigste met die lampjes en nog nooit iemand horen klagen over APK.
Ik zou idd niet weten wat zo'n action lampje voor negatieve invloed op je lichtbeeld zou hebben. Dat wordt bepaald door de reflector. Tenzij die Action-H4 ineens andere maten heeft waardoor de reflector zich anders gaat gedragen, maar dat lijkt me niet.

Wel is me opgevallen dat zo'n Actionsetje (iig toen ik t paar jaar geleden probeerde) een brakke lichtopbrengst had.

Ik heb nu Osram Nightbreakers (H7) in mn auto. Menig Xenon-bezitter verbaasde zich over de lichtopbrengst in vergelijking met hun Xenon. Lichtbeeld en lichtopbrengst zijn heel prima.

Zijn wel prijzig, maar op Ebay heb ik ze voor 20 eur ofzo, en goed licht is me belangrijker dan t verschil van 15 eur ofzo tov actionlampjes (Die naar mijn ervaring ook snel kapot gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DjWannaB2002 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:50:
[...]

Ach zoveel werk is het niet. Je hoeft natuurlijk niet je hele Xenon installatie eruit te halen. Als er bij de APK maar gewoon halogeen lampen inzitten is het ok toch? De rest gewoon laten zitten lijkt me.
Ow ok, dus je hoeft niet de hele installatie eruit te halen, maar wel ontkoppelen dat het dus niet meer werkt?
Kijk dat scheelt al!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:56

13art

Moderator Mobile
Lijkt me niet dat ze daar naar kijken. Gaat er hun op dat moment om dat de lampen die er in zitten door de keuring komen. Maar lees het stuk van mij een paar berichten hier boven eens. Zoals het daar staat, lijkt het er dus op dat ze vanaf 2009 pas officieel gaan controleren op Xenon installaties, maar dat de regel zoals we die al kennen, voor auto's geldt vanaf 1 januari 2007.
We liepen met zijn allen volgens dat stukje op de zaken vooruit. We kende de eisen al maar officieel wordt er bij de apk keuring pas in 2009 op gelet.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Dus als je auto een bouwjaar van vóór 1 januari 2007 heeft, is er niets aan de hand?

Mooi zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat hoop ik dan maar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

EquiNox schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:39:
Dus als je auto een bouwjaar van vóór 1 januari 2007 heeft, is er niets aan de hand?

Mooi zo.
Hoe kom je daar nu bij? 8) Klik.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Dat is toch precies wat er staat. Na 31 dec 2006 oftewel voor 1 januari 2007.
Pas dan moet je aan de eisen voldoen als koplampreiniging, etc. Precies zoals ik al zei dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag terug gekomen van de vakantie en de xenon stond al op mij te wachten.
4300k bi-xenon van pilot, en ik heb er geen minuut spijt van. Spul ziet er erg goed en stevig uit, monteren was redelijk makkelijk. En de lichtkleur is mooi origineel, wit met een tintje geel erdoor, en geeft al een flinke bak licht zo op de dag, ben benieuwd in het donker!
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/DSC00412.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/DSC00409.jpg
Die blue vision ellende aan een sjonnie in de straat mee gegeven, ben ik daar van af ellende dingen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
DJSmiley schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:23:

Ik heb nu Osram Nightbreakers (H7) in mn auto. Menig Xenon-bezitter verbaasde zich over de lichtopbrengst in vergelijking met hun Xenon. Lichtbeeld en lichtopbrengst zijn heel prima.

Zijn wel prijzig, maar op Ebay heb ik ze voor 20 eur ofzo, en goed licht is me belangrijker dan t verschil van 15 eur ofzo tov actionlampjes (Die naar mijn ervaring ook snel kapot gaan)
Hoe zit het met de levensduur van deze pittig geprijsde lampen?

Gelukkig was de ophef over het verbieden van aftermarket xenon bij ouder autos een mooie storm in een glas water.. Een van de redenen dat ik er xenon in gepropt had was dat serieus knappe halogeen zelfs vanaf ebay pittig geld kost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

En na 2 dagen heb je amper meer licht merkte ik met die te dure phillips blue vision lampen, echt de prijs niet waard, 2x dat geld en je hebt xenon wat nog minstens 3x langer meegaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dikke humor trouwens... Zag bij de lokale Halfords een doos die ernstig leek op de doos die voor 53 euro vanuit ebay duitsland naar mij werd verstuurd ;)

Krijg toch echt ernstig het gevoel dat stiekum alle aftermarket setjes ergens uit China komen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ah kan wel, maar als je er een beetje verstand van hebt weet je zeker dat je als consument flink genept word. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DJSmiley schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:23:
[...]

Tja, beelden zeggen altijd meer dan woorden. Het schijnen wel een van de betere, niet Xenon, lampen te zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat een pleuris bak licht komen uit die xenon lampen, niet normaal, die philips dingen haalden ten eerste minder afstand en minder fel. :P
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/DSC00418.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/DSC00419.jpg
Normaal:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/DSC00420.jpg
En groot licht:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/R19/DSC00421.jpg
En het is echt hel wit, met een kleine tint geel, erg prettig. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 10-04-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-09 18:44
Ronald schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:06:
[...]

Hoe zit het met de levensduur van deze pittig geprijsde lampen?

Gelukkig was de ophef over het verbieden van aftermarket xenon bij ouder autos een mooie storm in een glas water.. Een van de redenen dat ik er xenon in gepropt had was dat serieus knappe halogeen zelfs vanaf ebay pittig geld kost.
De levensduur van die Osram lampen is zeer kort.
Ik heb deze lampen in 3 typen auto's en in allen waren ze na een paar maanden aan vervanging toe (defect)

Nu weet ik natuurlijk niet zo hoe lang de lampen aan hebben gestaan totaal, maar neem van mij aan dat de levensduur echt kort is.
Het 1 kan niet zonder het ander.
De standaard lampen die er voorheen in zaten gingen een bak langer mee in ieder geval :)

Het licht is wel degelijk beter..

[ Voor 7% gewijzigd door Hoyden op 10-04-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vind dit verhaal wel interessant: Thinking of converting to HID?
Het is een lang verhaal, maar de strekking is dat de ombouw setjes voor halogeen naar HID nooit goed kunnen zijn. Ze lijken alleen maar meer licht te geven, maar door de verstrooïng zijn ze gevaarlijk. De lens (je glas dus) is nl niet gemakt voor HID, maar voor Halogeen en dat is heel specifiek. De 'foute' verstrooïng wordt aangetoond doordat verkeerborden naast de weg ineens oplichten als een kerstboom. Volgens het verhaal op de site is dat dus niet goed en niet de bedoeling.
The most dangerous part of the attempt to "retrofit" Xenon headlamps is that sometimes you get a deceptive and illusory "improvement" in the performance of the headlamp. The performance of the headlamp is perceived to be "better" because of the much higher level of foreground lighting (on the road immediately in front of the car). However, the beam patterns produced by this kind of "conversion" virtually always give less distance light, and often an alarming lack of light where there's meant to be a relative maximum in light intensity. The result is the illusion that you can see better than you actually can, and that's not safe.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=yVuSSdZNsZw]

Is dit nou een overdreven verhaal, of klopt dit? Er worden een heel stel instellingen aangehaald en ook meetresultaten getoond die het verhaal lijken te staven...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach, er word zoveel heisa omgemaakt, wat ik zelf merk bij vrienden waarom ik ook xenon heb aangeschaft is dat xenon gewoon meer licht geeft, wat gewone halogeen lampen niet lukt, dat lukt met xenon wel.
Of je hebt osram lampen ala 60 - 70 euro, voor het dubbele heb je xenon lampen die ook na een paar dagen nog goed licht geven en niet snel kapot gaan.

Ik heb het gezien bij gewoon helder glas, echt een groot verschil tussen wel of geen xenon, en die lampen konden fabriek af met xenon geleverd worden dus dat is onzin. Wat wel meer meespeelt bij reflector lampen zoals ik die heb, is dat er wat meer strooi licht is, daarom moeten ze echt goed afgesteld worden! Gewoon helder glas heeft het minder dat klopt.

Zeker met goedkope prut setjes xenon zie je dat heel sterk. Daarom ben ik blij met een goede pilot set. :)

Maar goed er blijven altijd voor en tegen standers, ik vind het kunnen, mits goedgekeurde sets, geen imitatie rommel, ook geen imitatie lamepn (kijk naar die goedkope autostyle lampen die groen verkleuren enzo) en mits goed afgesteld, niks aan de hand. Ook met reflector lampen.

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 10-04-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je krijgt ruweg 3x zoveel licht, DUS 3x zoveel strooilicht, dat is wat je ziet op 1:42
De lichtscheiding zelf is praktisch even scherp.

De passages uit de wet is de engelse wettekst, en die.... geld niet in nederland ;)

De engelse quote die je aanhaald?
Okay terug naar 1:42, zie jij verschil in lichtbeeld, behalve dat de ene feller is?
Ik ook niet. DAT is de lichtverdeling zoals die op de weg geprojecteerd wordt, en een halogeen heeft dezelfde verdeling tussen dichtbij en ver weg.

En finally dat oplichten van verkeersborden... sja en xenon is een nogal discontinue spectrum (en dus heel erg niet kleurecht) en een halogeen is continue. Dat die verkeersborden hypergevoelig zijn voor de golflengten van een Xenon kan ik niks aan doen.

Als je Xenon in je auto schroeft, zorg dat je je koplampen schoon houd, vuil = verstrooing.
Zorg dat ze ECHT correct staan afgesteld, dan is er niets aan de hand. Veel Halogeen staan al veel te hoog (want het kijkt zo lekker) en dan wordt er xenon in geprutst en dan zijn de kippen wel aan het dansen natuurlijk... Ik wordt overigens door ALLES wat te hoog staat verblind, xenon of halogeen... Ogen verschillen nogal in gevoeligheid bij nacht....

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 10-04-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ronald schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:06:
De passages uit de wet is de engelse wettekst, en die.... geld niet in nederland ;)
Ik maak me ook niet zo druk over Engelse wetteksten.
Okay terug naar 1:42, zie jij verschil in lichtbeeld, behalve dat de ene feller is?
Ik wel. Die linker heeft gewoon een heel duidelijke lichtbundel. De HID is een vaag verhaal.
Als je nou ook de site van de link die ik gaf naleest; daar wordt veel meer uitgelegd. Dat filmpje is een soort resumé. De crux van het verhaal is dat auto's die met HID worden geleverd een speciale lens hebben zodat hetzelfde lichtbeeld ontstaat.
Als je Xenon in je auto schroeft, zorg dat je je koplampen schoon houd, vuil = verstrooing.
Zorg dat ze ECHT correct staan afgesteld, dan is er niets aan de hand. Veel Halogeen staan al veel te hoog (want het kijkt zo lekker) en dan wordt er xenon in geprutst en dan zijn de kippen wel aan het dansen natuurlijk... Ik wordt overigens door ALLES wat te hoog staat verblind, xenon of halogeen... Ogen verschillen nogal in gevoeligheid bij nacht....
Dat snap ik ook wel, en daar gaat het hele verhaal niet over. Je moet echt die site eens lezen, want ik denk dat je iets te snel oordeelt dat het onzin is.

Wat mij onduidelijk is, is of dit nu op gaat voor alle kits, of dat er nog 'betere' tussen zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door mphilipp op 10-04-2009 23:28 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daarom heb ik, vooral met de lichte mate van nacht blindheid, echt slecht zicht als er iemand aankomt in het donker, zo alleen op een weggetje zie ik goed met mijn eigen licht schijnsel, maar als er iemand mij tegemoet komt rijden dan heb ik er last van, en vooral omdat 99,9% te hoog staat afgesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mphilipp schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:27:
De crux van het verhaal is dat auto's die met HID worden geleverd een speciale lens hebben zodat hetzelfde lichtbeeld ontstaat.

[...]

Dat snap ik ook wel, en daar gaat het hele verhaal niet over. Je moet echt die site eens lezen, want ik denk dat je iets te snel oordeelt dat het onzin is.

Wat mij onduidelijk is, is of dit nu op gaat voor alle kits, of dat er nog 'betere' tussen zitten.
ALLE fabrieks xenons gebruiken ofwel D2R of D2S lampen, De ene in reflector units, de andere in projector units. Niet alle fabrieks xenons zijn dus die units met een lens!

Phillips en co, de grote namen maken alleen maar D2S/R, dus alle H7 H4 etc xenons zijn chinees/enzo
Ik geloof dus niet zo in "kwaliteit", het komt allemaal uit china ;)

Het verhaal van die gozer heeft ergens een aantal dingen die wel kloppen, andere dingen ... heb ik zo mijn twijfels over... Door het wegfilteren van een kleur (blauwe halogeens) krijg je MEER glare? Nou.. dat gaat tegen al me natuurkundig gevoel in. relatief ten opzichte van de lichtstroom ja, in absolute zin, no way.
Wat wel klopt... Aftermarket xenon lampjes hebben de lichtbron van voor naar achter. Net zoals H7. Andere lampsoorten hebben de gloeidraad vertikaal. Dan gaat het geprojecteerde lichtbeeld nogal afwijken en klopt het verhaal van die gozer. Tussen een H7 en xenon is het verschil miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ronald schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:10:
[...]
ALLE fabrieks xenons gebruiken ofwel D2R of D2S lampen, De ene in reflector units, de andere in projector units. Niet alle fabrieks xenons zijn dus die units met een lens!
Dus de ene unit is er (beter) voor geschikt dan de andere als ik het goed begrijp?
Dan gaat het geprojecteerde lichtbeeld nogal afwijken en klopt het verhaal van die gozer. Tussen een H7 en xenon is het verschil miniem.
Is het verschil met een H4 groter?

Klopt het dan als ik zeg dat dus nooit zomaar een HID kit moet monteren zonder precies te weten wat je nodig hebt? Blindelings een kitje van eBay/Martkplaats kan dus tot gevolg hebben dat je idd als een glimwormpje gaat rondrijden?

Zoals ik al zei, is dat verhaal in het filmpje erg gecondenseerd. De site waar ik naar verwijs heeft heel wat meer data. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat zij een eenzijdig verhaal ophangen wat op zich wel klopt, maar niet voor elke HID kit. En onoordeelkundige montage maakt natuurlijk van het mooiste spul rotzooi.

In één ding hebben die lui in het filmpje wél gelijk: HID is helemaal hot, en een hoop garages vullen hun zakken door dit kits in te bouwen. En als je ziet dat je ze soms al voor een paar tientjes hebt, kun je je afvragen of montageprijzen van enkele honderden €'s niet je reinste oplichterij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mphilipp schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:50:
[...]

Dus de ene unit is er (beter) voor geschikt dan de andere als ik het goed begrijp?
Een reflector is niet noodzakelijk slechter dan een projector, beide voldoen aan de eisen voor af fabriek HID verlichting.

Een projector kan een scherpere scheiding maken tussen verlicht en niet, en dat hoeft geen voordeel te zijn (Tegenliggers krijgen dan bij een hobbel of heuveltje nog abrubter de volle laag, en nee automatische verstelling reageerd daar niet op)
[...]

Is het verschil met een H4 groter?
H4 is voor zover ik me herinner ook een gloeidraad van voor naar achter.

Er zijn andere redenen dat ik H4 niet zou ombouwen (Grootlicht is links of rechtsom een matig compromis)
Klopt het dan als ik zeg dat dus nooit zomaar een HID kit moet monteren zonder precies te weten wat je nodig hebt? Blindelings een kitje van eBay/Martkplaats kan dus tot gevolg hebben dat je idd als een glimwormpje gaat rondrijden?
Dit durf ik niet te bevestigen; Ik heb voornamelijk het idee dat alle aftermarket setjes Chinees zijn.
(Waarom? Ik kan voor mijn "lux.pro" *ahum* setje zo andere lampjes vinden, en die lampjes komen met wat ebkabeling die aan de balasten geklikt worden?)
Zoals ik al zei, is dat verhaal in het filmpje erg gecondenseerd. De site waar ik naar verwijs heeft heel wat meer data. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat zij een eenzijdig verhaal ophangen wat op zich wel klopt, maar niet voor elke HID kit. En onoordeelkundige montage maakt natuurlijk van het mooiste spul rotzooi.
Ik proef 2 dingen bij hem: 1) hij is fel tegenstander van aftermarket HID. 2) er klopt genoeg van wat hij schrijft om in grote lijn geloofd te worden.
In één ding hebben die lui in het filmpje wél gelijk: HID is helemaal hot, en een hoop garages vullen hun zakken door dit kits in te bouwen. En als je ziet dat je ze soms al voor een paar tientjes hebt, kun je je afvragen of montageprijzen van enkele honderden €'s niet je reinste oplichterij zijn.
Dat zakken vullen met ik 100% van overtuigd. Daarom heb ik el budget een setje van fleabay, aangezien ik nergens iets kan vinden over "kwaliteit". Zat er ook in 15 minuten ingemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
mphilipp schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:50:

Is dit nou een overdreven verhaal, of klopt dit? Er worden een heel stel instellingen aangehaald en ook meetresultaten getoond die het verhaal lijken te staven...
Ik kan en wil over Xenon setjes niet oordelen in deze context. Het beschreven effect (dichtbij licht 'dus ik zie meer') is echter al langer bekend, wordt ook vaak door mensen gebruikt die met hun mistlichten voor rijden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
IMO valt of staat alles met de afstelling. Halogeenlampen kunnen net zo verblindend zijn als ze maar brak genoeg zijn afgesteld en dat komt maar al te vaak voor. Projectoren zijn niet heilig, zo reed er laatst een Landrover achter mij waar de projectoren verkeerd afgesteld waren, op zn zachts gezegd geen pretje. Ik vraag me af of het bij zulke wagens wel goed af te stellen is, gezien zijn komplampen ter hoogte van mijn achterruit komen. Naar mijn mening is HID icm reflectoren goed af te stellen, maar met projectoren is het net iets netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gister mijne voordat ik ging rijden even tikje om laag gezet, iig stuk lager als de verlichting van mijn vaders auto met halogeen lampen, en niemand die het hele end ook maar heeft geseind of wat, zag wel dat borden maar half verlicht waren maar ik zag iig genoeg! Meer als met die philips lampjes.

Maandag even naar een garage hier laten afstellen, renault garage ging gelijk steigeren toen ik zaterdag belde van xenon in een renault 19, en die begonnen al vanaf 30-35 euro te zeuren, dus laat maar hangen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Bij mij word er eigenlijk nooit geknippert.
Heel af en toe, maar dan heb ik 3-4 man achterin zitten, en de lampen niet een tikje naar beneden gedaan :p

Onder normale omstandigheden zijn het alleen mensen die met hun bek op de voorruit zitten (doelend op bejaarden :p )

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha idd, ik heb zelf wel met groot licht geknipperd toen er een halve zool met ene golf (jaja) met bijna groen xenon met volle sterkte de bocht om kwam gezeild, die schrok wel even van de verschrikkelijke witte bak licht die ineens kwam. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:58:

Ik heb het gezien bij gewoon helder glas, echt een groot verschil tussen wel of geen xenon, en die lampen konden fabriek af met xenon geleverd worden dus dat is onzin.
Ooit aan gedacht dat bij standaard xenon wel eens andere reflectoren geleverd kunnen worden? Of zelfs lenzen ipv reflectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat zou kunnen ja, heb ik niet echt over nagedacht, maar lijkt me opzich sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ter info voor wie het nog niet gelezen heeft;

per 1 mei 2009:

Lichtarmatuur en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (”Xenonlampen”) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Het gaat dus niet alleen om wel of geen APK goedkeur maar volgens bovenstaande wetgeving is het per 1 mei ook strafbaar en kun je ervoor bekeurd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 23-04-2009 09:50 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is dat niet wederom alleen van toepassing op nieuwere auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MikeyMan schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:49:
Is dat niet wederom alleen van toepassing op nieuwere auto's?
Dat staat er niet bij vermeld maar aangezien bovengenoemde codes ook bij oudere auto's (voor 2007) op de koplampen terug te vinden zijn lijkt het me voor alle automobielen van toepassing.

[ Voor 27% gewijzigd door hardware-lover op 23-04-2009 09:55 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:48

Sick Nick

Drop the top!

En hier komt de kromme nederlandse handel weer om de hoek, auto's van voor 2007 mogen het voor de apk wel erin hebben (zolang het lichtbeeld goed is uiteraard). Echter mag het van de wet weer niet dus zelfs met een verse apk op 1 mei of later, alsnog kan je dan buiten het apk station gewoon een boete krijgen voor het voeren van het verkeerde type lamp in je koplamp.

Beetje hetzelfde verhaal met sportuitlaten enzo, voor de apk geen probleem zolang het maar gas-dicht is en goed is gemonteerd. Vervolgens kan je wel een boete krijgen voor teveel geluid bij een controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

hmmm
interessante ontwikkeling.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb al wat verkooppunten van Aftermarket Xenon gebeld maar daarmee wordt het allemaal niet echt veel duidelijker en zij gaan uit van "gedoogbeleid" maar als ik dan opmerk dat dit een nieuwe regelgeving per 1 mei 2009 is dan weten ze het ook niet zeker.

Ik heb het Ministerie van V&W ook maar even een mail gestuurd om (hopelijk) een duidelijk antwoord te krijgen.

Aan de personen die op het punt staan om een aftermarket setje aan te schaffen zou ik het advies willen geven om nog even de kat uit de boom te kijken totdat hier duidelijkheid in is gekomen, bij een verbod is het anders zonde van je investering.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 23-04-2009 11:31 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koos zei zaterdag in Wegmisbruikers nog dat Xenon aftermarket setjes wel gewoon in auto's voor 2007 mogen. Het licht mag dan wit zijn met een tintje blauw. Paars of helemaal blauw mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:59:
Koos zei zaterdag in Wegmisbruikers nog dat Xenon aftermarket setjes wel gewoon in auto's voor 2007 mogen. Het licht mag dan wit zijn met een tintje blauw. Paars of helemaal blauw mag niet.
Tja, het is nú ook nog geen probleem dus Koos heeft gelijk maar het gaat erom of het per 1 mei ook nog is toegestaan. Bellen op een snorfiets mag nu ook nog maar dit is per 1 mei ook niet meer toegestaan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardware-lover schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:31:
[...]

Tja, het is nú ook nog geen probleem dus Koos heeft gelijk maar het gaat erom of het per 1 mei ook nog is toegestaan. Bellen op een snorfiets mag nu ook nog maar dit is per 1 mei ook niet meer toegestaan.
Volgens mij ging het ook over de periode na 1 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:41:
[...]

Volgens mij ging het ook over de periode na 1 mei.
Ik ben bang dat Koos niet geheel up- to date is;

Wat zijn de eisen voor de op mijn auto aangebrachte verlichting?

[url="Wat zijn de eisen voor de op mijn auto aangebrachte verlichting? Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65. Naar boven Eisen voor verblindende koplampen Sinds 1 januari 2006 moet uw auto als deze achteraf is voorzien van extra sterke koplampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als een auto die hiermee standaard is uitgerust. Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen. Naar boven Lichtarmatuur en type autolamp Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen."]Uw personenauto[/url] moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.

Naar boven
Eisen voor verblindende koplampen

Sinds 1 januari 2006 moet uw auto als deze achteraf is voorzien van extra sterke koplampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als een auto die hiermee standaard is uitgerust.

Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

Naar boven
Lichtarmatuur en type autolamp

Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 23:00
Tja... k'heb een beetje dubbel gevoel bij deze nieuwe wet.

Aan de ene kant ben ik er erg blij mee, aangezien je de laatste tijd steeds meer slecht afgestelde aftermarket HID rijders ziet.
Aan de andere kant: in mijn Corsa heb ik projectorkoplampen met HID en het lichtbeeld is veel beter voor mij, en het strooilicht is vrijwel nihil, zeker in vergelijking met de originele reflectorkoplampen met halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 17:51

_Christiaan_

Master of SOG

Ik kom er nog steeds niet uit. Geldt het hele armatuur gedoe nou wel of niet voor auto's met bouwjaar <2007?

Ik snap het idee van de wet wel, en ik ben het er min of meer wel mee eens: verblinding moet voorkomen worden. Waar ik het niet mee eens ben, is de manier van communiceren. Ik bedoel, ten eerste weet ik nu nog steeds niet of het wel/niet mag. Ik lees dit per toeval omdat ik aangemeld ben in dit topic. Hoe moet bijvoorbeeld een huisvrouw nou weer weten of haar auto dat wel of niet mag hebben? Het zou toch van de gekke zijn als zij straks een boete krijgt? En wat nu als je begin dit jaar een duur setje hebt gekocht? Kom je er nog geen half jaar later achter dat het niet meer mag. Dat vind ik echt heel slecht. Hoe kan je je aan de wet houden als de wet niet openbaar beschikbaar is?

Ten tweede is er imo een prima, niet-verblindend lichtbeeld mogelijk bij een hoop auto's. Men kan nog beter bekeuringen gaan innen bij fout-afgestelde lampen (xenon EN halogeen).

offtopic: Echt weer zo'n pauperactie van de Nederlandse overheid. Straks mag je ook al niet meer bellen op de snorscooter. Wat mag er straks nog wel?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

_Christiaan_ schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:14:
Ik kom er nog steeds niet uit. Geldt het hele armatuur gedoe nou wel of niet voor auto's met bouwjaar <2007?

Ik snap het idee van de wet wel, en ik ben het er min of meer wel mee eens: verblinding moet voorkomen worden. Waar ik het niet mee eens ben, is de manier van communiceren. Ik bedoel, ten eerste weet ik nu nog steeds niet of het wel/niet mag. Ik lees dit per toeval omdat ik aangemeld ben in dit topic. Hoe moet bijvoorbeeld een huisvrouw nou weer weten of haar auto dat wel of niet mag hebben? Het zou toch van de gekke zijn als zij straks een boete krijgt? En wat nu als je begin dit jaar een duur setje hebt gekocht? Kom je er nog geen half jaar later achter dat het niet meer mag. Dat vind ik echt heel slecht. Hoe kan je je aan de wet houden als de wet niet openbaar beschikbaar is?

Ten tweede is er imo een prima, niet-verblindend lichtbeeld mogelijk bij een hoop auto's. Men kan nog beter bekeuringen gaan innen bij fout-afgestelde lampen (xenon EN halogeen).

offtopic: Echt weer zo'n pauperactie van de Nederlandse overheid. Straks mag je ook al niet meer bellen op de snorscooter. Wat mag er straks nog wel?
Zoals het er nu naar uit lijkt te zien wordt het (nog steeds) geen APK afkeur maar kun je wel bekeurd worden voor het rijden met lampen in een ongeschikte koplamp. De bedrijven die aftermarket Xenon verkopen zullen er niet vrolijk van worden verwacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 23-04-2009 17:31 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Wat nog belachelijker is. Zo weet de average Joe juist nog steeds niet dat zijn lampen niet meer mogen!

edit: hier de duidelijkheid, het antwoord op alle vragen:

"Afermarket xenon wel of niet toegestaan?

Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.

Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?

Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:

- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven

Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook bij halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.

Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.

Waar controleert de politie op?

Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- wis/was installatie
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.

Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.

Bronvermelding:

- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase www.om.nl"

[ Voor 94% gewijzigd door _Christiaan_ op 23-04-2009 17:48 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
weer een typisch voorbeeld van een scheve regelgeving. Maarja als je je lampen goed laat afstellen en er gewoon 4300/5000/6000k lampen erin zet dan zou de politie je ook niet vlug aanhouden vanwege je verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ik hoop inderdaad dat deze wetgeving alleen gebruiken als stok achter de deur, zodat ze iets hebben als er iemand overlast geeft met zijn koplampen.

Ik wacht het even een maand of 2/3 af, de dagen worden toch weer langer dus ik rijd stukken minder in het donker.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat ik heb gehoord in de wandelgangen van de klpd is dat met vanaf de dag dat de wetgeving ingaat er op letten welke auto's met xenon verblindend licht geven (aka: kut afgesteld en/of gare reflectoren/glazen) en betreffende bestuurder een prent in hun handen drukken.

onoffciele regel gaat dus eigenlijk worden: zit het goed en staat het goed vinden hun het ook goed.

momenteel zijn ze op diverse plekken mensen al aan het bekeuren voor hetzelfde maar krijgt men dan een bon met artikel 5 in de handen gedrukt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tjonge dat gaat leuk worden, kijken of de afspraak voor het afstellen van de verlichting wat vervroegt kan worden.
Kleur is niet erg opvallend met 4300k en verblindend is hij niet, eerder te laag, hoop het beste dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Antwoord van Postbus 51 (copy/paste);

Geachte heer xxxxxxxxx,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail xxxxxx, waarin u aangeeft te willen weten of het na 1 mei 2009 niet meer is toegestaan om met achteraf ingebouwde gasontladingslampen.

De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet. Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

Meer informatie vindt u middels de onderstaande link:

http://www.rdw.nl/nl/voer...e_regeling_voertuigen.htm

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

xxxxx xxxxxxxx
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Volgens mij is het gewoon zo simpel gezegd, is je auto voor 31 dec 2006 op kenteken gezet, dat mag je met inbouw xenon rond rijden zonder automatische hoogte regeling, etc. Bij APK zal dit dus geen probleem opleveren, voor auto's daarna wel.

Kromme is dus alleen dat de KLPD weer andere regels aanhoudt en dus ook auto's die van voor 31dec 2006 zijn kunnen aanhouden als zij vinden dat het licht niet goed genoeg is, of verblindend is.

Is je auto van na 31dec 2006 en rij je met inbouw Xenon en heb je geen hoogte regeling, dan ben je ook bij APK de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DjWannaB2002 schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:48:
Volgens mij is het gewoon zo simpel gezegd, is je auto voor 31 dec 2006 op kenteken gezet, dat mag je met inbouw xenon rond rijden zonder automatische hoogte regeling, etc. Bij APK zal dit dus geen probleem opleveren, voor auto's daarna wel.
Onjuiste concludering. Je hebt de reactie van Postbus51 niet goed begrepen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

_Christiaan_ schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:31:

Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- wis/was installatie

Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.

Bronvermelding:

- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 www.rdw.nl
- Boetebase www.om.nl"
Het lijkt me dat dat het controleren van politie op voeren van juiste verlichtig een implementatie van de regeling voertuigen is, anders ontgaat mij het kader waarop ze de boetes uitschrijven.
Ik denk dat de nieuwe regeling voertuigen een 1:1 implementatie is van de europese regeling, dus dat houdt in dat er voor auto's met aftermarket xenon van voor 2007 helemaal niets veranderd, of de politie dat nou wil of niet. De politie is niet de wetgever. Die boetes zijn dus m.i. heel makkelijk aan te vechten, maar na publicatie in het staatsblad zullen we weten wat er werkelijk in de regeling voertuigen komt.
Lastiger zal zijn of de APK keurmeesters auto's zullen goedkeuren. Die volgen rustig de richtlijnen die de voertuigbranche hun verteld, en als daar dezelfde onjuiste interpretatie rondgaat als dat het ministerie van verkeer en waterstaat de lucht in heeft geslingerd, dan kan dat voornamelijk heel lastig zijn. APK goedkeur kan je voor de rechter waarschijnlijk wat lastiger afdwingen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
hardware-lover schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:57:
[...]

Onjuiste concludering. Je hebt de reactie van Postbus51 niet goed begrepen.
Autos in gebruik genomen voor 1 januari 2007 hoeven dus niet te voldoen aan de genoemde extra eisen.
Er veranderd dus niets.

Ook halogeen verlichting kan verblinden en/of verkeerd afgesteld staan. Hiervoor kon de politie voorheen ook al bekeuren (helaas gebeurd dat veel te weinig)

Artikel 5.2.51
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien
het voertuig is voorzien van dimlichten met
gasontladingslichtbronnen en in gebruik is
genomen na 31 december 2006, deze
lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent
in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118,
gestelde eisen, alsmede voor de installatie
daarvan;

Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan
de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator,
al dan niet voorzien van het volgende symbool:
Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende
koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte
van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd,
waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld
wanneer het groot licht brandt.
Artikel 118
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de
verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling
van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene
periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 27-04-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik lees in nieuwe regels dat ze altijd een keurmerk moeten hebben, en artikel 115 t/m 118 pas vanaf auto's uit 2007. Eigenlijk. :P

Mijn Xenon is al paar maanden uit de auto, wegens te verblindend zijn voor (met name) tegenliggers. Maar ik heb veel auto's gezien met aftermarket Xenon die prima werkte zonder te verblinden. Helaas bij mijn auto was dat niet het geval.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:11

MBV

wat voor auto? Zodat mensen weten wanneer ze het niet moeten bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:19:
wat voor auto? Zodat mensen weten wanneer ze het niet moeten bestellen :)
Hij rijdt een Golf 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Tijdens het verwisselen van lampje heeft mijn vriendin de lamp vastgehouden op het glas :'( Hoe krijg ik dit weer het beste schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

pluisvrije lap met een beetje alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
mr_petit schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:00:
pluisvrije lap met een beetje alcohol.
hmm, ruitencleaner? :P Want er zit soort van lak op de lamp (geel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:55

DropjesLover

Dit dus ->

xenon mag niet meer in niet goedgekeurde auto's lees ik net.
http://www.verkeerenwater...ersregelsper1mei2009.aspx

dus geen selectie meer op de hoogteregeling/wis-installatie en bouwjaar, maar gewoon op de type-code van je lampunit.

[ Voor 29% gewijzigd door DropjesLover op 29-04-2009 15:09 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Net mijn verlichting laten afstellen, bij de nieuwe apk met nog gewone halogeen lampen waren ze al bijgesteld, maar nu met de xenon voor de zekerheid laten afstellen. Wil natuurlijk ook niemand verblinden of zo iets. Moet wel veilig en goed zijn.

Resultaat was dat links 1 volle slag bijgedraaid moest worden en rechts 2 slagen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ik vind het wel best, ik knal er speciaal voor de APK wel tijdelijk H1 halogeen in (5 mins werk).

Daarna mooi weer de H1 Xenon terug. Ik heb toch projectors met glare-shield, dus ik verblind niemand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, maar ik denk dat die regel er meer is om de niet goed afgestelde en knal blauw en paarsige xenon setjes te kunnen beboeten, dan hebben ze iets om op terug te vallen.

Ben er zelf opzich aan de een kant ook wel voorstander van, maar aan de andere kant als je een goedgekeurde set van een fatsoenlijk merk heb zoals pilot en die dingen en je hebt het goed laten afstellen en je lichtbeeld is goed wat is dan het probleem?
Ook is het niet slecht als die imitatie chinese rotzooi eindelijk van de markt af word geknalt... Zitten goede tussen maar merendeel is echt rotzooi.

Maar goed, uiteraard is en blijft dit een heftige discussie tussen mensen zonder verstand van zaken die gelijk lopen te bleren ow xenon gevaarlijk, verbieden! Dan zouden ze drugs ook moeten verbieden, en misschien ook dan nog wel alcohol, misschien wel zelfs suiker siroop, ik noem waar wat. ;)

Ieder wel denkend mens met ene beetje verstand van zaken kan zo zeggen en bevestigen dat mits goed ingebouwd, afgesteld en als je een goede set en de juiste lampen hebt dat er niks aan de hand is.
Maar goed denken en een niet objectieve mening die niet beïnvloed is door alle media commotie en onzin, zal zoiets niet doen.

Mja, blijft een kansloze discussie, op meerdere fora's onstaan er compleet ontspoorde topics over dit onderwerp, echt te gek voor woorden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

EquiNox schreef op woensdag 29 april 2009 @ 16:47:
Ik vind het wel best, ik knal er speciaal voor de APK wel tijdelijk H1 halogeen in (5 mins werk).

Daarna mooi weer de H1 Xenon terug. Ik heb toch projectors met glare-shield, dus ik verblind niemand!
Totdat de politie je van de weg plukt. Auto's met after market Xenon pik je er zo uit: koplampen staan niet goed, of de kleur is overdreven blauw. Als de politie dan 1 blik op je koplamp type werpt (of zien dat je geen wiswas installatie hebt) is het bingo.

Voor de duidelijkheid hier het artikel:
Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Koplampen staan niet goed, oftewel jij beweert dat dat voor alle geld?

Sorry hoor, mits goed afgesteld is er echt niks aan de hand nogmaals, enigste is dat je niet in de koplampen moet kijken omdat ze idd feller zijn als gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Joopieboy schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:55:

Sorry hoor, mits goed afgesteld is er echt niks aan de hand nogmaals, enigste is dat je niet in de koplampen moet kijken omdat ze idd feller zijn als gewoon...
Waarom kan je bij echte Xenon dan wel gewoon erin kijken en heb je er geen last van als ze achter je rijden? Omdat bij montage in een H4 armatuur de licht-donker scheiding veel minder strak is als bij een xenon armatuur met lenzenstelsel waardoor je meer "glare" hebt. En dat is nu juist waar veel andere weggebruikers over klagen :)

Maar goed, die discussie is al vaker gevoerd. Feit blijft dat het vanaf 1-5-2009 gewoon verboden is om after market Xenon in niet daarvoor bedoelde koplampen te hebben. En daar moeten we het mee doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 29-04-2009 18:23 . Reden: Grrrrrene ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Weet iemand wat die DC, DR of DCR keurmerken precies inhouden? Zijn dat alleen maar units met projectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor mij is het duidelijk inderdaad: Xenon ga ik niet meer aan beginnen. Ik vond het al een gok, omdat je moeilijk vooraf kunt zien of je goed of slecht lichtbeeld krijgt, dus eigenlijk ben ik wel blij met die nieuwe regelgeving. Er rijden misschien niet eens zo heel veel verblindende aftermarket xenons rond, maar die paar die rondrijden zijn echt vreselijk verblindend. En soms kom je ze op de autosnelweg tegen en halen ze je niet in, iemand nog een leuke methode om zo iemand duidelijk te maken dat je geen donder meer ziet door z'n xenons?
Microkid schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:02:
[...]

Feit blijft dat het vanaf morgen overmorgen gewoon verboden is om after market Xenon in niet daarvoor bedoelde koplampen te hebben. En daar moeten we het mee doen.
Digitizers schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:15:
Weet iemand wat die DC, DR of DCR keurmerken precies inhouden? Zijn dat alleen maar units met projectoren?
Ja, en hoe zie je dat? Staat die code ergens op ofzo?

[ Voor 35% gewijzigd door Grrrrrene op 29-04-2009 18:23 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Grrrrrene schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:21:
iemand nog een leuke methode om zo iemand duidelijk te maken dat je geen donder meer ziet door z'n xenons?
Paar keer je mistachterlichten aan en uit zetten? Dat is in elk geval mijn methode om anderen erop te wijzen dat er iets schort aan hun verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Enige keurmerk die ik bij webshops zie is het "E" keurmerk. Ik wil echt niet terug naar halogeen, nu de taak om op jacht te gaan naar projectorunits zonder mn auto 'sjonnie' te laten lijken.

edit:
Op een ander forum gevonden:
Wat als er een D èn een H in het koplampglas staan?
Als de koplamp is voorzien van een los lampglas, kan het zijn dat dit glas zowel voor de gasontladings- als de halogeenuitvoering wordt gebruikt. In dit geval zijn beide coderingen aangebracht op het lampglas en is de codering ook op het lamphuis terug te vinden. Daarop staat dan òf een D òf een H, gecombineerd met het soort licht (C = dimlicht, R = grootlicht). Dus DC/HR houdt in gasontlading dimlicht / halogeen grootlicht. Als zowel het dimlicht als het grootlicht door een gasontladingslichtbron wordt verzorgd, is de codering DCR.

[ Voor 62% gewijzigd door dreester op 29-04-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Joopieboy schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:55:

Als je bij mijn auto in de koplamp kijkt (moet je natuurlijk niet met je kop vlak voor de lamp gaan liggen...) kan je gewoon in de lamp kijken de reflectors en alles zien zitten. Dat is dus officieel af-fabriek xenon van renault. Dat kan met alle officiele af-fabriek xenon.

Als je die aftermarket troep hebt die mensen dus in hun halogeen units zetten dan zie je dat er gewoon een bak witte licht uitkomt, meer is het niet. Je kunt niet meer je reflector zien en alles.

Ik vind het geen mooi helder licht, alleen "wit" licht.

Ik ben dan ook blij dat het vanaf vrijdag afgelopen is met die aftermarket lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Waarom kan je bij echte Xenon dan wel gewoon erin kijken en heb je er geen last van als ze achter je rijden? Omdat bij montage in een H4 armatuur de licht-donker scheiding veel minder strak is als bij een xenon armatuur met lenzenstelsel waardoor je meer "glare" hebt. En dat is nu juist waar veel andere weggebruikers over klagen :)

Maar goed, die discussie is al vaker gevoerd. Feit blijft dat het vanaf 1-5-2009 gewoon verboden is om after market Xenon in niet daarvoor bedoelde koplampen te hebben. En daar moeten we het mee doen.
Last ervan als ze achter je rijden? Meestal zijn dat toch echt wel degene die niet of niet goed zijn afgesteld.
En dat je niet in de lampen kan kijken?
Xenon lichten branden een stuk beter (en daardoor energie zuiniger en minder) warm, en geven daardoor meer en helderder licht uit. Niet alleen van een klein gloeispiraaltje wat witheet word en dus licht uitgeeft, nee een hele 'lichtbuis'. Daar zit het verschil in. En daardoor heb je dus meer lichtopbrengst en zie je meer, meer licht betekent dat het afstellen wel preciezer en beter moet.

Reflector koplampen trouwens zorgen idd wel voor wat meer strooilicht, dat is gewoon waar, dat hebben de projector lampen minder of bijna helemaal niet. Maar ook voor beide geld, niet afgesteld is gewoon een hoop fel licht wat rete irritant is, maar als het gewoon netjes staat afgesteld, lichtbeeld klopt dan ook, dan is er toch niks aan de hand?

Bv als het regent of als het donker heb je ook van gewone halogeen lampen last van weerkaatsend licht, xenon is alleen even iets meer door de fellere lampen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

masterslave schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:00:
[...]

Ik ben dan ook blij dat het vanaf vrijdag afgelopen is met die aftermarket lampen.
Ik denk dat je van een koude (fel verlichte) kermis thuiskomt.
Microkid schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:49:
[...]

[...]
[...]
Het artikel wat je aanhaald is geen wetsartikel of andersoortig artikel uit ministrieel besluit e.d.
Feit is dat dit alles alleen geldt voor auto's welke in gebruik zijn genomen nà 31-12-2006, conform artikel 5.2.51 sub b van de (concept) regeling voertuigen.
Wat dat betreft veranderd er m.i. helemaal niets.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_petit op 29-04-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Idd, net een email onder ogen gehad.

Stelletje schapen hier, echt iedereen loopt elkaar na te praten me dit en me dat en dezelfde dingen aan te halen, en xenon is gevaarlijk en me dit en dat.

Verdiep je eerst eens in de theorie en de regels voor je reageert, verdorie zeg.

Nogmaals, een auto na 31 dec 2006 moest voorzien van de nodige installatie en goedgekeurde koplampen, auto's ervoor vallen er buiten. Punt!

Wok, als je dit ziet, post even jouw email, jij had ook een zelfde email staan zag ik op autofans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:36
Ik ook : valt niet te handhaven zoals wel blijkt uit de vele verkeerd afgestelde koplampen (Niet alleen xenon).

Heb zelf een VW Polo 2004, voor het verwisselen van een koplamp zou je eigenlijk permanent een persoon met hele kleine handen en vingers in de auto moeten hebben om het voor elkaar te krijgen.

Daarbij komt nog dat ik bij mijn poging om zelfstandig een lamp te vervangen, de hoogteregeling in de war heb gemaakt (sleutel niet uit contact) met gevolg dat er overal licht heen scheen, behalve de goede, bij de dealer hebben ze dit weer(gratis !) voor me gefixt. lijkt mij dat er meer mensen met dit probleem zijn, en dit niet doorhebben of de moeite niet nemen om naar een garage te gaan.

Edit : mijn punt is dus eigenlijk dat het last hebben van, etc niets met xenon te maken heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door MEN-O op 29-04-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daarom, en iedereen maar schelden dat het aan xenon ligt, die enkele golf of civic die ik voorbij zie crossen (vaak met blêr pijp ;) ) en blauwe xenon die alle kanten op schijnt en alles en iedereen verblind is niets bij de grote hoeveelheid lampen van gewone auto's die voor geen meter kloppen...
En dat mag en kan wel zonder dat dat erg en gevaarlijk is?

Jammer dat er hiervan geen cijfers van zijn!
Nee ligt allemaal aan de xenon...
Tuurlijk jongens, zo lust ik er ook nog een!

Iemand nog 2 setjes halogeen lampen kopen? Ik stap niet meer af van die xenon.

[ Voor 31% gewijzigd door Joopieboy op 29-04-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Joopieboy schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:21:
Stelletje schapen hier, echt iedereen loopt elkaar na te praten me dit en me dat en dezelfde dingen aan te halen, en xenon is gevaarlijk en me dit en dat.
Grootste schuldige hier zijn m.i. Verkeer&waterstaat, RDW en Postbus51.
Zij geven persberichten waarin informatie staat die niet volledig is, en imho ook doorspekt zijn van een mening.
Vanwege dat laatste zou de gegeven informatie wel eens niet vollendig kunnen zijn, wat natuurlijk een zeer kwalijke zaak is.
Dat mensen deze berichtgeving lezen en klakkeloos geloven is misschien niet heel erg slim (zij zien deze partijen òf als wetgever (wat ze niet zijn), òf als 100% terzakekundig danwel juist), maar ik kan het ze niet echt verwijten. Als bovengenoemde ambtelijke partijen hun werk juist zouden doen, zou je hun berichtgeving wel als waar kunnen beschouwen en er op kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

'Meneer huppelepup'
Eindhoven

En dit was het definitieve antwoord:

Geachte heer 'huppelepup',

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Duidelijk genoeg?
Zal wel niet maar goed...
Mooi, punt!

Mijn auto is van 95, dus geen nieuwe, ik heb een goedgekeurde xenon set voorzien van allerlei keurmerken en zooi, goed ingebouwd en laten afstellen zoals het hoort!
Commentaar? Ga uithuilen bij de politie...

Ik zie iig wel wat 's nachts met mijn lichte vorm van nachtblindheid en moeite hebben met het licht van anderen als het donker of regenachtig is. Xenon is dus voor mij een uitkomst!

Sorry voor mijn kribbige antwoord ik ben de discussie overal en nergens wel zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Dat zijn de regels van de RDW ja. Alleen de polizei gebruikt andere regels. De APK geeft geen probleem, aangezien dit RDW gerelateerd is. De cops kunnen je gewoon aanhouden, omdat zij hun eigen regels gebruiken, die helemaal los staan van de APK en de RDW.

Ik zit eraan te denken om mijn halogeentjes er weer in te donderen. Ik wil niet bij elke stasi die ik tegenkom m'n hart moeten vasthouden als m'n xenon aanstaat. Gelukkig was mijn set niet te duur, €50. Aan de andere kant is het wel jammer dat ik mijn probleemloze set (nooit seiners) eruit moet jassen, omdat een paar blauwpetten zonodig hun quotum vol moeten maken.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ze kunnen je alleen aanhouden als je verlichting niet in orde is en dus verblind, bv door verkeerd afstellen (ga ik weer), als jij je verder aan de geldende verkeers regels en snelheid houd en je verlichting is goed laag afgesteld, dan kunnen ze je niks maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Christiaan_ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:45:
Dat zijn de regels van de RDW ja. Alleen de polizei gebruikt andere regels.
Dat is dus wel vreslijk irritant. Als ze de regels op die manier zelf een beetje gaan interpreteren krijg je chaos want niet elke agent is even slim (zeg ik dat diplomatiek of niet?) zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

En er zijn van die agenten met het inzicht van een dobbelsteen en geen verstand van kennis, die komen dan op je af gerend van oei oei oei xenon he meneertje, dat mag niet gevaarlijk dit en dat, en gelijk schrijven.
Zo heb ik ze ook al mee gemaakt.

Leuk politie, maar helaas zijn er op dit moment meer van die guppen die ik tijdens het stappen liever mijd en die eruit zien alsof ze uit een achterbuurt komen (wil niet racistisch zijn) en moet ik dan daar respect voor opbrengen en het goed vinden dat ze dit soort 'misdaden' aanpakken. Rot toch op...

Maar goed, dat gaat tever oftopic, zover mijn gezever voor vandaag, ga maar eens slapen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Joopieboy schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:59:
Ze kunnen je alleen aanhouden als je verlichting niet in orde is en dus verblind, bv door verkeerd afstellen (ga ik weer), als jij je verder aan de geldende verkeers regels en snelheid houd en je verlichting is goed laag afgesteld, dan kunnen ze je niks maken. ;)
Dat klopt wat je hier zegt: als je je maar aan de verkeersregels houdt. Maar laat nou net die verkeersregel veranderd zijn. Die 'verkeersregel' luidt ongeveer: als je je xenonlamp niet in een DC blabla armatuur hebt, dan ben je in de fout en krijg je een prent.
mphilipp schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:14:
[...]

Dat is dus wel vreslijk irritant. Als ze de regels op die manier zelf een beetje gaan interpreteren krijg je chaos want niet elke agent is even slim (zeg ik dat diplomatiek of niet?) zeg maar.
Dat is dus irritant ja: de ene snor is de andere niet. De één moet z'n quotum nog volmaken, de andere niet. Die laatstgenoemde (die z'n quotum al vol is dus), die geeft alleen een boete als je xenon verblindend is. De eerstgenoemde (die z'n quotum nog moet vullen) geeft boetes bij elke aftermarket xenon. Dus de ene wout is de andere niet. Ik wil niet elke keer m'n adem inhouden als het donker is op de autoweg, dus ik swap m'n xenon voor halogeen.

Om mezelf nog te verduidelijken, hier een repost (kudo's gaan naar het uitzoekwerk van vwforum.nl):
_Christiaan_ schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:31:
Afermarket xenon wel of niet toegestaan?

Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.

Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?

Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:

- wis/was installatie

Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook bij halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.

Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.

- wis/was installatie

Bronvermelding:

- Boetebase www.om.nl"

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou, ik voldoe aan 1 van de 4 dingen met grootlicht (bi-xenon), ik heb handmatige niveau regeling, en een spons om mijn lampen handmatig mee schoon te maken, en zowiezo, onder een auto goed onderhouden valt bij mij ook de noemer poetsen, koplamp keurmerk mijn kont. Ding is apk goedgekeurd vind het wel goed met ze, maar het is wel duidelijk wat ze nu precies willen en gaan doen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 29-04-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

_Christiaan_ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:23:
[...]
Om mezelf nog te verduidelijken, hier een repost (kudo's gaan naar het uitzoekwerk van vwforum.nl):

[...]
_Christiaan_ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:45:
Dat zijn de regels van de RDW ja. Alleen de polizei gebruikt andere regels. De APK geeft geen probleem, aangezien dit RDW gerelateerd is. De cops kunnen je gewoon aanhouden, omdat zij hun eigen regels gebruiken, die helemaal los staan van de APK en de RDW.
come again?
De politie gebruikt helemaal niet hun eigen regels (ze mochten willen! _O-)
Als de politie je een bon wilt geven, dan moet daar een wettelijke grondslag aan liggen.
Dat kan bij verkeerscontroles zijn dat je je niet aan de verkeersregels houdt (dus RVV1990), of dat je auto niet in orde is (Regeling voertuigen). Niet omdat zij iets 'vinden' of zelf maar wat regels verzinnen.
En als zij vinden dat jouw oude auto van voor 2007 een wiswas op de xenon moet hebben, dan geven ze die boete maar. Ik teken wel bezwaar aan, en ik ben er zeker van dat een rechter de regeling voertuigen wel normaal zal lezen.
Als je lampen verkeerd afgesteld staan kunnen ze je daar een boete voor geven, en dat is altijd al zo geweest.
Ik denk dat je je kudo's beter in je zak had kunnen houden.

De bronvermelding is leuk (art. 115 t/m 118 bijlage regeling voertuigen), maar is (zoals hier al héél vaak geschreven is) alleen van toepassing op auto's van na 31-12-2006 (zie stuurartikel).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-04-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 19:56
Joopieboy schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:33:
Ben er zelf opzich aan de een kant ook wel voorstander van, maar aan de andere kant als je een goedgekeurde set van een fatsoenlijk merk heb zoals pilot en die dingen en je hebt het goed laten afstellen en je lichtbeeld is goed wat is dan het probleem?
Ook is het niet slecht als die imitatie chinese rotzooi eindelijk van de markt af word geknalt... Zitten goede tussen maar merendeel is echt rotzooi.
Valt best mee, Pilot is ook gewoon imitatie Chinees spul.
Joopieboy schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:01:
[...]
Xenon lichten branden een stuk beter (en daardoor energie zuiniger en minder) warm, en geven daardoor meer en helderder licht uit. Niet alleen van een klein gloeispiraaltje wat witheet word en dus licht uitgeeft, nee een hele 'lichtbuis'. Daar zit het verschil in. En daardoor heb je dus meer lichtopbrengst en zie je meer, meer licht betekent dat het afstellen wel preciezer en beter moet.
Het licht komt uit het 'bolletje' in het midden, niet uit de hele lengte van de buis!

Maargoed.. even reageren op de posts hierboven.
Aftermarket xenon in lichtarmaturen die hier niet voor bestemd zijn wordt per 1 mei gewoon verboden voor alle auto's!
Je hebt APK regels en het voertuigregelement. Aan de APK regels mbt xenon is niks veranderd dit jaar. Het voertuigregelement wel. En daarin staat dus dat je die codes in je koplamp moet hebben staan.
Een goed vergelijkbaar voorbeeld is geblindeerde ramen; voor je APK mag het, maar van oom agent krijg je wel een dikke prent.

Bron: http://www.rdw.nl/NR/rdon.../0/RegelingVoertuigen.pdf
Er is een nieuwe artikel toegevoegd die dit beschrijft:
Art. 5.2.55 lid 8:
"De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6 van toepassing"
Bijlage VIII annex 6 gaat over de letters op de koplampen.

Hier staat dus geen datum bij; geldt dus voor alle personenvoertuigen!

[ Voor 12% gewijzigd door Jimster op 30-04-2009 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik volg ook al een behoorlijke tijd dat xenon verhaal, erg jammer dat het allemaal zo gaat omdat xenon mits goed afgesteld gewoon een behoorlijk bijdrage kan leveren aan de veiligheid.

ik heb als bron : http://www.verkeerenwater...ersregelsper1mei2009.aspx

ik heb 2 auto's waar xenon in zit, 8000K in mijn mazda 323F (zwaait naar Jimster :w ).. maar omdat die is voorzien van een lenskoplamp filtert dat mooi het blauwe eruit.
en 4300K in een seat Ibiza 6L, welke gewoon wit/geel licht uitstraalt.
bij beide is het goed afgesteld, dus geen verblindende toestanden.

ik denk dat ik met zo een industriele dymo labelwriter een stickertje 'DC' maakt en die op de unit plakt. :*)
geen idee of ze erin trappen tijdens een controle, maar ik vind het wel het proberen waard ;)

overigens geloof ik best dat er fabrikanten van imitatie koplampen in deze hype duiken en units op de markt gaan brengen die voorzien zijn van een DC, DR, of DCR codering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

mr_petit schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:58:
[...]

[...]

come again?
De politie gebruikt helemaal niet hun eigen regels (ze mochten willen! _O-)
Als de politie je een bon wilt geven, dan moet daar een wettelijke grondslag aan liggen.
Dat kan bij verkeerscontroles zijn dat je je niet aan de verkeersregels houdt (dus RVV1990), of dat je auto niet in orde is (Regeling voertuigen). Niet omdat zij iets 'vinden' of zelf maar wat regels verzinnen.
En als zij vinden dat jouw oude auto van voor 2007 een wiswas op de xenon moet hebben, dan geven ze die boete maar. Ik teken wel bezwaar aan, en ik ben er zeker van dat een rechter de regeling voertuigen wel normaal zal lezen.
Als je lampen verkeerd afgesteld staan kunnen ze je daar een boete voor geven, en dat is altijd al zo geweest.
Ik denk dat je je kudo's beter in je zak had kunnen houden.

De bronvermelding is leuk (art. 115 t/m 118 bijlage regeling voertuigen), maar is (zoals hier al héél vaak geschreven is) alleen van toepassing op auto's van na 31-12-2006 (zie stuurartikel).
De woorden "eigen regels" gebruikte ik ter illustratie (en vanwege mijn luiheid, omdat ik niet op de echte benaming kon komen :P ).

Zoals hierboven al gezegd:
APK gebruikt APK-regels: aftermarket xenon in auto's voor 2007 toegestaan.
De juten gebruiken voertuigreglement: aftermarket xenon mag helemaal niet meer, tenzij in een bestemd armatuur. Deze nieuwe regels zijn niet datum gebonden, dus geldt voor alle auto's.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
_Christiaan_ schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:59:
[...]

De woorden "eigen regels" gebruikte ik ter illustratie (en vanwege mijn luiheid, omdat ik niet op de echte benaming kon komen :P ).

Zoals hierboven al gezegd:
APK gebruikt APK-regels: aftermarket xenon in auto's voor 2007 toegestaan.
De juten gebruiken voertuigreglement: aftermarket xenon mag helemaal niet meer, tenzij in een bestemd armatuur. Deze nieuwe regels zijn niet datum gebonden, dus geldt voor alle auto's.
Url?

http://wetten.overheid.nl...ENT%2522/datum_01-05-2009
Krijg daar nou niet echt veel resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Zie mijn post hierboven.
Op wetten.overheid.nl staat nog de versie tot vandaag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Microkid schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:49:
[...]

Totdat de politie je van de weg plukt. Auto's met after market Xenon pik je er zo uit: koplampen staan niet goed, of de kleur is overdreven blauw. Als de politie dan 1 blik op je koplamp type werpt (of zien dat je geen wiswas installatie hebt) is het bingo.

[...]
Onzin, ik rij met 6000K (vrijwel wit) en heb DOT-goedgekeurde H1 projectorlenzen met glareshield. Mijn lichtbeeld is daarom vrijwel identiek aan bijv een BMW 3-serie.

Oftewel een vlakke lijn waaronder al het licht zich bevindt, geen strooilicht. Verder heb ik een auto van vóór 2006 (1995), dus er wordt zowieso bij de APK niet gekeken naar de goedkeuring van de armaturen.

Ik heb in 4+ jaar rijden met aftermarket Xenon nog niet 1-maal grootlicht gehad van iemand vanwege verblinding.

Maar goed, Xenon in een spiegelbehuizing (bijv H4) is inderdaad not done.

Enige reden dat ik tijdelijk ombouw is voorkomen eventueel gezeik bij APK.

Maar goed, ik zie dat ik 'goedgekeurde armaturen' moet voeren. Dat is op zich geen probleem; ik ben al op zoek naar losse projectors uit een Honda S2000 of Accord, die ik ga retrofitten in mijn huidige koplampen. Dit geeft een nog beter lichtbeeld dan ik al heb, dus perfect :)

[ Voor 11% gewijzigd door EquiNox op 30-04-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Vandaag zijn de nieuwe regels ingegaan.
Ik heb wel iets ontdekt misschien.
Autofabrikanten gebruiken soms hetzelfde glas voor hun xenon en halogeen koplampen. Daardoor staan de letters HC (halogeen dimlicht) en DC (xenon dimlicht) allebei in het koplampglas. Mijn Mazda6 (die overigens standaard xenon heeft) heeft beide codes erin staan. Vandaag zag ik dat dit bij een Mercedes Vito ook het geval is. Ik denk dat vooral nieuwere auto's beide codes erin hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik heb lopen zoeken, maar ik kon helemaal geen codes in mijn lampglas vinden :?
Misschien niet goed gekeken, of misschien staan ze op het lamphuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ze staan geloof ik bij mij achterop ingebrand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:38
Joopieboy schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:43:
Ze staan geloof ik bij mij achterop ingebrand...
Ik heb voor mijn auto (Mitsubishi Lancer) gekeken in:
× de handleiding > niets gevonden
× koplampglas > niets gevonden behalve iets met stanley
× achterop de unit > de volgende code gevonden: H4 12V/55W

M.a.w. niets gevonden van HC of DC. Ik weet alleen niet of of die H4 code als HC geïnterpreteerd kan worden. Is er iemand die het wel weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

H4 = Halogeen, hetgeen ook bevestigd wordt door 12V/55W, wat een normaal wattage voor halogeen is. Xenon zit rond de 35Watt, maar wel 3x meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Vandaag APK gekregen met Xenon ingebouwd, stond goed afgesteld, geen enkel probleem volgens de keurmeester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:55

DropjesLover

Dit dus ->

hmmm, dus als ik een wiswas installatie in mn auto inbouw (die heb ik toevallig nog liggen :9 alleen nooit ingebouwd) dan mag ik dus gewoon xenon voeren. maar mn lichtarmaturen hebben niet de coderingen voor xenon...

moet wel zeggen, het liefst zou ik gewoon een complete intallatie uit bijv. een alfa 159 inbouwen. al kan ik als ik de plaatjes en foto's daarvan bekijk niet zien waar die wiswas installatie zit...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ook zonder wiswas/hoogte regeling in je minder recente auto mag je voor de apk nog gewoon xenon voeren, die regels zijn niet veranderd. De politie kan je nu echter wel bekeuren als je xenon in een niet daarvoor bedoelde lamp unit hebt. Als ik het goed heb hoeft 't trouwens niet persé een wis te zijn maar mag ook een krachtige was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
En toch blijf ik het vreemd vinden dat er bij een APK andere regels worden gehanteerd dan die door de politie worden gehanteerd.... Zorgt voor verwarring.

Maar nu de Xenon toch officieel uit de auto moet (in ieder geval de mijne ;)) Wat zijn nou echt goede E-Keur halogeen lampen, waarmee je toch nog redelijk goed licht hebt (al blijft het natuurlijk in het niet vallen met Xenon).

Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste