The Source schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:52:
GTX is EOL, GX2 of hoe dat dual geval ook heet is EOL, GTO is EOL.
Van alles nog zeer kleine aantallen bij de vendors, dus binnen een maandje of 2 ligt alles bij de dealers. nVidia is er al vanaf. Dit om plaats te maken voor de G80. In dit segment doet de 1950XTX het redelijk goed, beter dan de 1900XTX / XT. Ik neem aan dat de G80 dit segment binnen een maand zal overnemen van ATI, dit omdat het nieuwe technologie zal zijn (directX 10, etc), niet zozeer vanwege de performance.
Heb je het dan over het performance segment of over de prijs? Want van wat ik gezien heb liggen de eerste richtprijzen van de GF8800GTX en GF8800GTS een stuk hoger dan die van de X1950XTX. De performance ligt natuurlijk ook een stuk hoger, maar er zat wel een gapend gat van zo'n $200.
Of nVidia moet een enorme verrassing achter de hand houden en een chip van meer dan 500M transistoren, 14 laags PCB, 12 memorychips per PCB voor €399 (wat een gemiddelde X1950XTX nu kost) aan kunnen bieden.
Dan het segment daaronder van de 7950GT, hier is nVidia heer en meester. De 7900GT is bijna al niet meer te verkrijgen en EOL. In dit segment moet de 1950XT huis gaan houden. De 1950XT moet het wel heel erg goed gaan doen, niet enkel qua performance / prijs maar voornamelijk qua marketing.
Als de 7900GT al bijna te meer te krijgen is, dan is dat toch alleen maar gunstig voor de X1900XT256 en X1950XT256? Nu alles rond is bij ATI/AMD ben ik benieuwd in hoeverre er iets veranderd wat betreft marketing. Het viel me op dat in een aantal Duitse gamesbladen die ik hier heb liggen, ATI toch vrij prominent aanwezig is (aparte advertisements voor CrossFire en
www.aticrossfire.com, grote ads voor gamepcs met X1950XTX CF opstellingen etc).
Ik denk dat de 1950Pro het wel goed zal gaan doen tov de 7900GS. Zoals gezegd zijn er al bijna geen 7900GT's meer te verkrijgen, het is allemaal oude stock. De vernieuwde 1900GT daar weet ik niet ik ervan moet verwachten. Then again, zal aan de marketing liggen.
Voor zover ik weet is de nieuwe X1900GT EOL. Dat kan je ook zien aan de prijsverlaging naar $195 tov $199 voor de X1950Pro.
Het segment van de 1650XT en 1600XT tov de 7600GT daar kan nVidia nagenoeg niets gebeurden. De kaart is al lang op de markt, verkoopt ernom goed, en ATI heeft in dit segment enkel maar veranderingen om er qua prijs / performance beter te kunnen competen. Helaas zal dat niet lukken tenzij de 1650XT echt een verrassing gaat brengen.
Het ligt er maar net aan wat je onder verrassing verstaat. Ik vind het een veelbelovend midrange kaartje. Voor $149 heb je een kaart die net zo snel is als een X1800GTO en de 7600GT goed kan bijbenen.
Het segment van de 1650Pro (1600XT) tov de 7600GS daar zal ATI het ook erg moeilijk krijgen. De 1650Pro viel erg tegen, omdat het nog steeds de oude core is, gewoon een marketing rename om dat kaart tegen een lagere prijs in de markt te kunnen zetten, zonder veel geld te verliezen aan vendors om ze prijsprotectie te geven. Dus niets nieuws. Misschien dat de 80nm versie nog potten kan breken, maar ik denk dat het enkel een kosten besparing zal zijn.
De 80nm versie van de RV530 die in de X1600Pro en X1600XT zit is al een paar weken geleden voor het eerst gesignaleerd in de X1650Pro (RV535XT) en X1300XT (RV535Pro). De 80nm versie heeft de 90nm versie dus stilletjes vervangen. De die-size is gekrompen van zo'n 150mm2 bij de RV530 naar 130mm2 voor de RV535:
http://www.elitebastards....ask=view&id=107&Itemid=27
Verder is het identiek aan de RV530 en is dus puur een kostenbesparing.
De 1300XT (1600Pro) zal het redelijk doen, het segment van nVidia 7300GT is niet echt populair. Ik heb al wel gehoord dat veel vendors geen 1300XT actief in de markt zullen zetten want de performance is maar iets van 10Mhz hoger tov de oude 1600Pro, maar een 1600Pro verkoopt qua naam nog altijd beter, en is al lang op de markt.
Wat ik heb opgevangen is dat doordat AIBs nu veel factory overgeklokte X1300XTs uit brengen, veel winkeliers ze liever niet in hun assortiment opnemen. Sapphire heeft bijvoorbeeld een X1300XT OC die op X1600XT kloksnelheden loopt. Dit is dus maar 10Mhz langzamer dan de 'nieuwere' X1650Pro. Winkeliers zouden dan de voorkeur geven aan de X1650Pro omdat deze voor meer geld verkocht kan worden, terwijl er wel dezelfde core in zit. En X1650Pro klinkt natuurlijk 'sneller' dan X1300XT.
Aan de andere kant maakt de X1300XT eigenlijk de X1300Pro volledig overbodig. De X1300XT heeft een adviesprijs van €89 terwijl de X1300Pro voor €79 over de toonbank moet gaan met een stuk minder performance.
1300Pro en 7300GS, hier doet ATI het erg goed, maar qua volume gaat veruit het meeste naar nVidia, wellicht een van de populairste nvidia kaarten op dit moment. Het segment hieronder loopt totaal niet, zowel de 7300LE niet en de 1300 niet. De laatste doet het wel beter op dit moment.
Eigenlijk best raar dat qua volume het meeste naar nV gaat, aangezien de X1300Pro gehakt maakt van de 7300GS. Zal wel weer het bekende marketingverhaal zijn (of beter gezegd, het gebrek er aan).
Dan is hier nog een heel segment onder dat niet in de kaart vermeld staat. Van de NV44 heeft nVidia nog tering veel stock, dit is de 6200TC, maar met een leuk marketing truukje hebben ze hier de naam 7100 opgeplakt. Ach ja, zoiets werkt, ATI heeft zelfde gedaan met 1300XT (1600Pro) en 1650Pro (1600XT). ATI heeft in dit segment ook nog de 300HM, die erg goed verkoopt. In dit segment geldt wel gewoon die met de laagste prijs verkoopt het beste.
Dat truukje van nVidia is trouwens wel een beetje smeriger dan die van ATI. Hieruit blijkt namelijk dat "Intellisample 4" - wat geintroduceerd werd met de GF7-serie - niets meer is dan een softwarematige implementatie. De NV44 - 6200 - werd namelijk op de markt gebracht met "Intellisample 3", wat de rest van de GF6 kaarten ook hadden. Zie hier:
GF7100 en
GF6200. De hele GF6 reeks zou dus als Intellisample 4 kaart kunnen worden gepromoot.
Aan de desktop chipsetkant ziet het er op korte termijn (6 mnd) erg slecht uit voor ATI.
ATI chipsets kan ATI op haar buik schrijven. RD600, het laaste nieuwe chipset zal enkel gekocht worden door DFI zoals het er nu voor staan en hier zijn geen OEM wins voor.
Ik neem aan dat je hier Intel bedoelt?
Wel jammer natuurlijk, maar het was te verwachten.
ATI zag de bui natuurlijk al hangen. Waarom denk je dat AMD/ATI zoveel druk heeft gezet om CrossFire ook werkend te krijgen op de i965-chipset? En ik heb gehoord dat CrossFire ondersteuning op NV chipsets ook niet ver weg meer is...
RD480 modellen voor AM2 zijn er nog niet, enkel voor de oude sockets. Ik weet wel dat Asrock soon met een RD480 model komt voor AM2, maar deze markt is helemaal voor de nVidia nForce 4/5 SLI. Wellicht dat RD480 budget toch het Crossfire gedoe kan aanzwengelen, laten we het hopen, want hierdoor zal de sales van de midrange / high-end Crossfire kaarten ook stijgen.
Asrock heeft begin deze maand de ASRock ALiveXFire-eSATA2 ATi Xpress 1600 toch al gelanceerd? Dit is het allereerste moederbord dat gebruik maakt van de RD480 chipset voor het AM2 platform. De RD480 is hier gekoppeld aan de SB600.

In deze review waren ze er heel positief over. Het is het goedkoopste AM2 bordje op de markt met multi GPU support en doet niet veel onder voor de RD580:
http://www.ocworkbench.co.../ALiveXFire-eSATA2/g1.htm
Ik denk dat RS690 wel een populaire chipset zal worden. De competitie kan in grafisch opzicht in elk geval niet tippen aan deze chipset. En RD550 (aka CrossFire Xpress 3100) zou een leuke mainstream chipset kunnen zijn.
RD580 is het enige ATI ATX mainboard dat beschikbaar is voor AM2, de meeste fabrikanten hebben dit in het assoritment, maar sales ervan haalt het totaal niet bij dat van de nForce 5 SLI.
RD580 krijgt toch nog een 'refresh' in Q1 '07 door net, zoals de RD600 en nieuwe nV mobo's, 3 fysieke 16x PCIe sloten aan te bieden? Zoiets staat me nog bij van zo'n een slide. Mits goed op de markt gebracht, kan dit nog wel een leuke boost in sales betekenen. Als ik het goed heb komt vanaf dat moment alle AMD chipsets onder de naam AMD uit. Dus AMD Xpress 3200.
Je kan trouwens wel zien in welke richting ATI wil gaan met CrossFire. Op een van die slides stond dat in Q3 '07 de RD790 met ondersteuning voor 2 CPUs en 4 GPUs. In de recenties van de X1950Pro werd door ATi al meerdere keren gezegd dat er een dual-bridge wordt gebruikt in CrossFire met het oog op de toekomst en multiple GPUs. Het zou gemakkelijker zijn om meer dan 2 videokaarten aan elkaar te koppelen door hun dual-way bridge implementatie dan bv bij nV's SLI bridge.
Dan iets anders. Voor het geval er iemand geinteresseerd is in de ASUS X1950PRO... let hier goed op! ASUS verkoopt namelijk een ASUS X1950PRO en een Asus X1950PRO CrossFire Edition! Het verschil zit hem er in dat Asus bij de CrossFire Edition 2 bridgeconnectors meelevert, terwijl de 'normale' versie er geen heeft! Hiermee wijkt Asus af van het advies van ATI om bij elke X1950Pro 1 bridgeconnector te leveren.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.