ari3 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 11:00:
[...]
Allemaal onjuist:
(1) Composiet video en S-video zijn niet gebaseerd op RGB maar op YUV.
(2) Progressive scan is niet exclusief voorbehouden aan component. RGB gaat ook prima samen met progressive scan. Zie Xbox360, Dreamcast, PS2, PS3 en zo'n beetje iedere PC van de laatste 20 jaar.
Kortom, RGB is technisch superieur aan component.
even wat ingekort, ik ben ervan overtuigd dat jij er stukken meer van kent dan ik, maar toch wat aanmerkingen

Ik heb geen 360 (had wel een dreamcast, daarbij was progressive scan mogelijk via de vga box).
Op de ps2 is er geen enkele manier om progressive scan te activeren zonder een componentkabel te gebruiken, en voor zover ik weet is dit op de 360 ook het geval. Scartkabels (het moet bruikbaar zijn op je tv

) bieden niet genoeg bandbreedte.
Op men ps2 moet ik de output trouwens op YPbPr zetten. Met rgb komt er GEEN beeld door mijn component
RGB mag wel een grotere kleurdiepte hebben, maar zoals je zelf ook al vermeld is dit niet merkbaar voor het menselijk oog (tenzij je hier een enorme obsessie voor hebt). Component staat echter wel toe om 480p en hoger door te sturen (progressive dus). Dit kan misschien ook wel met een rgb signaal, maar voor zover ik weet is dit niet het geval met scart. Je hebt buiten component dus niet veel andere opties als je progressive wil spelen, wat sterk aan te raden is op een lcd tv. Op een crt mag dit kwaliteitsverschil idd miniem zijn, maar op een LCD is het een wereld van verschil.
Met component is er goed te gamen maar RGB scart geeft zowieso een stuk beter beeld. Heb voor de gamecube een goedkoop 15 euro kabeltje gepakt van de mediamarkt en het beeld is echt vele malen scherper. Ook op de Xbox scheelt het enorm. Vooral letters e.d. zijn stukken beter te lezen.
ik denk dat je composiet en component door elkaar haalt. Lijkt me sterk dat jij een componentkabel bij je cube kreeg

(terwijl die op europese cubes niet eens gebruikt kunnen worden)
[
Voor 15% gewijzigd door
boe2 op 12-10-2006 12:52
]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.