Na een paar maanden lezen van forum's en een aantal vragen in got heb ik mijn waterkoeling ingebouwd. Dus bij deze de plaatjes en mijn ervaringen. Ondanks alle research en voor bereidingen heb ik toch een aantal dure fouten gemaakt.
De opzet van mij waterkoeling is het overclocken van een nog aan te schaffen conroe en eventueel later mijn videokaart. Voorwaarde waren in volgorde van belangrijkheid betrouwbaarheid, maximale koeling, en het moest er een beetje netjes uitzien.
Ik heb 2 miskopen gedaan:
1.Alphacool extreme III Radiator. Ziet er op papier mooi uit maar in de praktijk is hij erg slecht afgewerkt. Ik heb 2 exemplaren gehad, 1 gedeukt, en 1 lek. allebij erg bekrast. 55 euro in de sloot.
2 Papst ventilatoren, ik heb vanuit mijn werk altijd erg goede ervaringen gehad met dit merk. Maar de kwaliteit is erg achter uit gegaan de laatste jaren. Ik heb nu 3 zacht tikkende 12 cm ventilatoren van het type 4412 f2/gl. Ook tikte 1 van de 8412 ngle. Ik heb een sample laten komen van de silenx ventilatoren en waarschijnlijk zullen alle fans worden vervangen door dit type. 110 euro in de sloot.
Uiteindelijk is de volgende hardware ingezet, alleen de fans worden dus nog vervangen. Het hele systeem is 1/2 inch.
1. Radiator
Black ice gt stealth 360 Erg nette afgewerkte radiator, was in mijn geval al helemaal schoon. Nette 4mm getapte schroefdraad. Geluidsnivo bij pull configuratie is lager dan van de alphacool. 80 euro.
2. Cpu Block
Swiftech MCW 6002-775 Vooral gekozen om erg nette afwerking, werkt bijna net zo goed als de storm met lage druk pompen. Aangesoldeerde 1/2 inch aansluitingen dus absoluut lek vrij. Aangezien dit het enige water component in de computer is was dit een belangrijk voordeel. 56 euro
3. Pomp
Alphacool egb eheim 1000, Achteraf mischien een beetje ongelukkige keuze, vooral gekozen omdat hij erg stil zou zijn. Dit is inderdaad het geval maar hij trilt wel heel erg. Zelfs na rubberen dempers en zwevend opgehangen heb je extra brom wegens kast resonantie. Wel erg makkelijk ontluchten, kwaliteit is prima, ziet er erg netjes uit, doorvoer druk is voor mijn set up prima, aangezien ik alles 1/2 inch heb gehouden en alleen een cpu blok heb is de hoge doorvoer 1000l/u een voordeel. 52 euro.
4. Slang
Tygon 1/2 inch Super slang, knikt haast niets, mooi transparant, erg makkelijk te vormen. Echt een aanrader. Ik heb hem bij oc-shop gekocht, maar bij overclock uk is het een stuk goedkoper. 2M 19 euro
5. Slangpilaar
Dangerden Highflow Perfect Fit Echt super heeft me nogal wat zoekwerk gekost om een pilaar bij de tygon te krijgen. Deze pilaren passen perfect, en hebben eigenlijk zoals dangerden ook opgeeft geen slangklem nodig. Ik heb inderdaad zo ook een week gedraaid en ze lekken niet. 4 stuks 8 euro
6. Ventilatoren
Papst 4412F/2gl Slechte keuze, ze zijn wel stil maar hebben een bijgeluid, een zacht tikkend geluid net alsof de fan aanloopt wat hij dus niet doet. Deze worden vervangen door waarschijnlijk silenx fans. 3 stuks 60 euro.
Fancontroller
Thermaltake hardcano 13 50 euro
Totaal 273,- euro.
Prestaties zijn uitstekend, ik heb er nu een test moederbord in zitten met een celeron D326 2,53 processor, met stock koeler en niet over geklokt, is hij idle 35 graden, en full load 58 graden. Omdat ik weet dat de celeron niet echt een heethoofd is heb ik hem 30% overgeclockt. dus ongeveer 3,3 ghz. De computer loopt hier perfect stabiel op.
Ik draai prime 95 torture test met max heat setting. Fans worden gestuurd door fan controller, en draaien op ongeveer 900 rpm/minuut
Temperatoren Stock 2,53 ghz
Idle
Omgevings temp 20 Graden
cpu temp 21 Graden
water 20,5 Graden
Nb 33,7 Graden
Kast 26,3 Graden
Full Load
Omgevings Temp 20 Graden
Cpu Temp 27 Graden
Water 26,3 Graden
Nb 33,7 Graden
Kast 27,3 Graden
Temperaturen: Oc 3,3 ghz
Idle
Omgevings temp 20 Graden
cpu temp 21 Graden
water 20,5 Graden
Nb 33,7 Graden
Kast 26,3 Graden
Full load
Omgevings temp 20 Graden
Cpu temp 30 Graden
Water 26,3 Graden
Nb 33,7 Graden
Kast 27,3 Graden
En de plaatjes:
Al met al was het veel meer werk dan ik had verwacht. Het eind resultaat vind ik wel prima en ik ben er erg blij mee. De comp is stiller dan mijn normale computer waar ik alles aan heb gedaan om hem zo stil mogelijk te krijgen met lucht koeling. De koel prestaties zijn veruit superieur.
Met dank aan alle erg behulpzame got users, en graag op of aanmerkingen of vragen. Ik sta altijd open voor evntuele verbeteringen.