[WC] Het grote waterkoelings topic deel XIX Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.412 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een 3x120mm en hou daar mee een X1900XT en E6600 koel, beide zijn overgeklokt.

n00bz0r heeft wel gelijk dat je gewoon ff wat dingen kan lezen om er achter te komen hoe waterkoeling werkt. De meeste vragen kan je echt zelf beantwoorden door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
Bij een 360 heb je wel een goede pomp nodig omdat de druk hoger wordt....

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
theforce81 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:08:
Ik denk dat je bedoelt dat de weerstand hoger wordt ;)

In mij setup zit een Eheim 1048 wat op zich een redelijke pomp is, niet echt sterk maar ook niet echt zwak. Toch zijn de temps prima te noemen, CPU idle onder de 30 graden en de X1900XT rond de 45.

Stressed temps liggen natuurlijk wel wat hoger maar nog steeds netjes vind ik. Dit is met 2x 120mm fans op 7 volt.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 31-10-2006 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
klote, dit weekeind mn res even open gemaakt om te ontluchten... nouja dit lukte niet in mn eentje (res vasthouden en mn heavy kast heen en weer bewegen is lastig ;))
Dus schroef ik de dop er weer op.
Maar wat is dat? er zitten druppeltjes aan...
Ik dacht dat het niet erg was en dat het wel zou opdrogen. Toen ging ik voor het weekeind naar huis, kwam ik maandag terug en zag ik dat er meer lucht in mn res zat.
Nu lekt mn res echt miniscule druppeltjes, maar ik snap niet waarom... er zit een Oring in, die deed het eerst perfect en nu niet meer?

Wat is het beste, gewoon ff wat teflon er tussen gooien of opzoek gaan naar een nieuwe Oring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
theforce81 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:08:
Dat valt ook wel mee, zeker als je een goed rad hebt. Bij zo'n konvector geval zou ik me zorgen maken, die creeeren pas weerstand (zo te zien zijn ze ook van alu? let goed op anders gaat alles naar de klote: http://forum.waterkoeling.nl/showthread.php?t=2164 )

* Vandread valt het op dat de laatste tijd wel heel veel vragen voorbij komen die echt makkelijk zijn en prima zijn op te zoeken.
theforce81 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:45:
http://www.pcsilent.nl/nl/Voeding.4/Water_gekoeld.80/

Weer een leuk speeltje om te waterkoelen! Lijkt mij een van de beste opties beschikbaar voor stille voedingen op dit moment.
Dat geeft echt een gruwelijke hittedump in je loop... er zijn legio voedingen met fans die je gewoon NIET hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat geeft echt een gruwelijke hittedump in je loop... er zijn legio voedingen met fans die je gewoon NIET hoort.
Helemaal mee eens. Mijn 460W Zalman maakt minder herrie dan 1 Papst fan op 7 volt. Een HDD maakt ook veel meer herrie dan de voeding. Ook Seasonic voedingen schijnen heel erg stil te zijn.

En een normale stille voeding met 120mm fan kost minder dan de helft van zo'n watergekoeld ding.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 31-10-2006 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 22:56
Ik heb écht geen problemen met mijn watergekoelde voeding (600W) hoor. Allereerst ben ik gewoon van mening dat zo'n loop er juist in de eerste plaats is om warmte op te nemen. Dan zal ik 'm gebruiken ook. :P

Daarnaast merk ik maar weinig verschil met de temperatuur van mijn CPU van toen ik de voeding er nog niet tussen had gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Leuk dat commentaar :) moeten we je systeem voor de rest raden?

Ik weet juist dat bv Arnoman dacht om z'n wcooled voeding juist in een aparte loopt te zetten...

[ Voor 44% gewijzigd door Vandread op 01-11-2006 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 22:56
;)

Ik koel mijn voeding, cpu (amd3200 op 2.1GH), gpu (9800Pro) en nb met een 3x80mm rad. :)

Verder overigens geen extreemrare fratsen uitgehaald met OCen ofzo, ik heb WC voor de rust. :P

[ Voor 49% gewijzigd door DJTimo op 01-11-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-Tuup
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb sinds kort ook een waterkoelingsetje en gebruik deze alleen voor mijn X2 3800+. Het gaat om een D-tek Whitewater blokje, Eheim 1048 en een Black Ice pro I 120mm met Papst 120mm.
Mijn processor draait op 2600 MHz op 1.39 volt en wordt stressed 43 graden. Ik wil mijn processor graag verder overklokken en heb zodoende 2800 MHz met 1,45 volt ongeveer 57 graden! Ik vraag me af of deze zo warm wordt door het feit dat ik maar een enkele 120 mm radiator heb?

En nog een extra vraag, wat is waterwetter nou precies, gewoon koelvloeistof? Dus even bij de Halfords naar binnen rennen is voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Martijn-Tuup

Volgens mij kan het aan verschillende zaken liggen..

Je kan proberen nieuwe koelpasta aanbrengen ( dit vind ik persoonlijk goede koelpasta Arctic Silver 5 )
Je kan je koelblok strakker vast draaien misschien maakt het koelblok niet genoeg contact met de processor.

En ja een dual of tripple rad is natuurlijk altijd beter ..

edit misschien heb je hier wat aan http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1166492

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
PilatuS schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:14:
[...]

Ik denk dat je bedoelt dat de weerstand hoger wordt ;)

In mij setup zit een Eheim 1048 wat op zich een redelijke pomp is, niet echt sterk maar ook niet echt zwak. Toch zijn de temps prima te noemen, CPU idle onder de 30 graden en de X1900XT rond de 45.

Stressed temps liggen natuurlijk wel wat hoger maar nog steeds netjes vind ik. Dit is met 2x 120mm fans op 7 volt.
Inderdaad , ik bedoelde weerstand alleen kon er even niet op komen :D . Over die pompen, ik weet niet welke nu beter is dan de andere, alleen weet ik wel dat meer weerstand om een goede pomp vraagt en vel ik geen oordeel over pompen. Het enige wat ik hiermee wil bereiken is de "poster" hiervan op de hoogte te stellen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik vind een wc'd psu echt onzin. Zoals er al werd gezegt; ze worden super warm.
Je hebt er geen voordeel mee want een psu kan je niet clocken ofzo.
Als je een fatsoenlijke voeding neemt hoor je die niet (fan draait idle bij mij met 600rpm, 12cm)

Ik zat laatst nog te kijekn voor een voeding, als ik er nu een zou moeten kiezen word het de Igreen power van Coolermaster (500watt) blijkt ook super stil te zijn (heb hier op mn rad 2 coolermaster fans, zijn echt super stil) en heel stabiel qua volagelijnen.

maaruuhm:
ixl85 in "[WC] Het grote waterkoelings topic deel ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er resultaat te behalen als ik mijn Tagan U22 480 ga voorzien van stille fans? En heeft iemand al zo een iets uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
nou ik heb het niet bij een tagan gedaan, wel bij een OCZ gameXstream 600W voeding .. de fan maakte 'n ontieglijke rot geluid en daarom heb ik m'n fan gewoon vervangen in de voeding, wel 'n kroonsteentje gebruikt ipv solderen (wat ik normaal doe).

En dan moet je gewoon goed op je temperaturen van je voeding letten, dus ja eigenlijk vooral voelen. Ik heb de lucht gevoeld die eruit wordt geblazen en die is nog niet eens warm dus dat zit wel goed ..

Het kan geen kwaad als je maar wél weet waar je mee bezig bent en dat je ook weet dat je je hele PC Hardware hiermee naar de kolere kunt helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zat laatst nog te kijekn voor een voeding, als ik er nu een zou moeten kiezen word het de Igreen power van Coolermaster (500watt) blijkt ook super stil te zijn (heb hier op mn rad 2 coolermaster fans, zijn echt super stil) en heel stabiel qua volagelijnen.
Als ik je 1 tip mag geven. NIET de iGreen 500W halen. Ik had deze voeding en hij maakt bij belasting een enorme tering herrie. Tijdens internetten is ie redelijk stil maar zodra je gaat gamen maakt ie heel veel lawaai. Ik heb de voeding minder dan 1 maand in mijn PC gehad tot ik em verkocht heb en een Zalman er voor in de plaats heb gezet.

De 17dB die op de verpakking staat is echt grote onzin. Ik heb nog gebelt naar Coolermaster en ze wisten dat ie teveel herrie maakte maar het enige advies wat ze voor mij hadden was of je koopt een andere voeding of je vervangt zelf de fan maar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh vreemd, reviews zeggen dat ie na 2 uur full stressed nog steeds fluisterstil is..
Mhh nouja, er zijn genoeg andere stille alternatieve.
Ik zelf heb het niet zo op tagan omdat ik liever een 12cm fan er in heb. Als het echt nodig is dat ie dan begint te blazen heb ik liever het zachte gebrom van een 12cm dan een irritante 80mm.
Maargoed, teflon tape of een neiuwe Oring voor mn res?

Afbeeldingslocatie: http://www.burnoutpc.com/images/reviews/tank%20o%20matic/pumpe14_3.gif
(wel mijn res, niet mijn case..... een voorbeeld dus :))

[ Voor 6% gewijzigd door ixl85 op 01-11-2006 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een nieuwe O ring lijkt mij wel het beste. Ik heb zelf een Coolplex reservoir die er of heel veel op lijkt of het zelfde is en ik heb er geen problemen mee. Ik moet de dop wel erg strak aandraaien anders verdampt er behoorlijk wat water.

Mijn iGreen 500W maakte meer herrie dan 4x 80mm en 2x 120mm op 12 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 21:23
ik ben al een tijdje aan denken aan een WC setup, kep een 1900xtx en hij word toch wel erg warm soms (80 graden) budget is ongeveer 400 euries

systeem
Pentium D 930
4 HDD
Enermax Powersupply EG701AX 600W
P5W DH Delux

nu was ik eerst aan denken aan reserator 2 van zalman (design etc), maar naar een paar slechte reviews wil ik toch mijn eigen system op zetten.

nu was ik aan denken aan de volgende dingen
CPU block:
Alphacool NexXxoS HP Intel P4
GPU block (met ram):
GFX Alphacool NexXxoS NVXP-3
Pomp :
Alphacool AGB-Eheim 1000 pomp
Radiator :
Cape CORA 642 Konvekt Maxi Gold
Reservoir :
Cape Coolplex 10

en was aan denken voor vloeistof LICS Vision-Cor-Protector - UV-Rot

en natuurlijk de benodigde koppelingen etc
dit wordt mijn eerste WC-setup, dus heb een paar vragen.

1) Is deze pomp sterk genoeg?
2) En is het nog mogelijk later nog uitbreidingen te doen op deze pomp?
3) Is het reservoir echt nodig? er zit al een bij de pomp
4) Moet ik nog een opofferings metaal erbij doen? (denk zelf van niet omdat beide van koper zijn)

tips, aanwijzigen zijn natuurlijk van harte welcome xD

[ Voor 3% gewijzigd door RamsesII op 01-11-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die pomp voldoet op zich wel maar of het echt goed werkt met zo'n rad weet ik niet. Bij een gewone 2 of 3x 120mm rad is ie prima.

Ik denk dat je geen extra reservoir nodig hebt bij die pomp+res.

De radiator is niet van koper maar van allu, ik weet niet of het zonder speciale vloeistof goed gaat. Er staat wel bij dat er wat mee gedaan is zodat het goed moet gaan.

Waarom neem je als CPU blok niet deze -> http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1903
Is goedkoper en past perfect op je mobo.

Dat waterblok op de GPU heb ik ook en is zeker goed :)

Waarom trouwens niet gewoon een 3x120mm rad in je kast bouwen ?

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2006 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nogal zwakke pomp he, neem liever een sterkere pomp en hou dat reservoir :)
En zo'n pentium D + x1900xtx op zo'n convectorgeval, ik zou me er niet aan wagen :X

En koop een EK 1900 serie waterblok, veel beter en dezelfde prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Vandread op 01-11-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Same here, vooral als je die pomp blijft houden. Vervang die pomp of vervang de radiator :)

[edit]
Met 400e budget kan je echt vette spullen kopen, zoals een Full Cover block van EK. Vervang die rad door een 240mm radiator van bv Swiftech, HW Labs, Thermochill ;) etc. Vermijd een buizenradiator als je kan, sinds dat de performance van die pomp omlaag brengt.

[edit2]
HDD's zijn goed afgeschermd en hebben een sterkere magneet dan een pompje :p Als je echt een stille wil kies dan bv een Eheim 1048.

[ Voor 76% gewijzigd door aramdin op 01-11-2006 13:30 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
Die pomp voldoet op zich wel maar of het echt goed werkt met zo'n rad weet ik niet. Bij een gewone 2 of 3x 120mm rad is ie prima.

Ik denk dat je geen extra reservoir nodig hebt bij die pomp+res.

De radiator is niet van koper maar van allu, ik weet niet of het zonder speciale vloeistof goed gaat. Er staat wel bij dat er wat mee gedaan is zodat het goed moet gaan.

Waarom neem je als CPU blok niet deze -> http://shop.freezinghardw...ina=00003&ItemID=1903
Is goedkoper en past perfect op je mobo.

Dat waterblok op de GPU heb ik ook en is zeker goed
jah had ik ook al aangedacht, maja gewoon blokje zink erin knikkeren dan maar?
Vandread schreef op woensdag 01 november 2006 @ 13:19:
Nogal zwakke pomp he, neem liever een sterkere pomp en hou dat reservoir :)
En zo'n pentium D + x1900xtx op zo'n convectorgeval, ik zou me er niet aan wagen :X
hij moet vooral stil zijn, en in mindere mate voor overclock

ik heb ook wel gekeken naar andere radiators, maar die 120 fans maken toch nog veel lawaai als je in bed ligt

en een andere pomp wat raad je aan? hij moet namenlijk stil zijn(dus in water reservoir zou perfect zijn), en ben bang voor magnetisme (HDD etc)
En koop een EK 1900 serie waterblok, veel beter en dezelfde prijs.
heb je link? kan em niet vinden met google
Waarom trouwens niet gewoon een 3x120mm rad in je kast bouwen ?
omdat je dan nog steeds de warmte in je kast hebt... ik wil het er juist uit :) daarom kwam die er ook buiten hangen

[ Voor 11% gewijzigd door RamsesII op 01-11-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gotver :(
Gisteren wilde ik mijn waterkoeling overzetten naar mijn nieuwe kast, blijkt dat m'n GTS360 lek is :X Bij het monteren heb ik een boutje iets te ver doorgedraaid. In eerste instantie dacht ik dat er niets aan de hand was, maar gisteren bleek de bout bij het 'verdachte plekje' verroest aan de bovenkant. Aangezien met de andere boutjes niets aan de hand was, ben ik er dus vrijwel zeker van dat er toch een klein lekje zit.
Mijn vader kwam met het idee om de lip met het schroefgat weg te dremelen (in mijn nieuwe kast wordt de radiator aan de andere kant vastgeschroefd) de verf en wat lamelletjes rond de beschadiging weg te schuren en dan voorzichtig het gaatje dicht solderen. Zou dit een goede oplossing zijn?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
omdat je dan nog steeds de warmte in je kast hebt... ik wil het er juist uit :) daarom kwam die er ook buiten hangen.
Mijn rad zit helemaal boven in de kast en de fans hangen er onder, op die manier blazen de fans alle warme lucht uit de kast door de rad heen. Dat werkt echt prima hoor :)
HDD's zijn goed afgeschermd en hebben een sterkere magneet dan een pompje :p Als je echt een stille wil kies dan bv een Eheim 1048.
Ik heb mijn 1048 wel moeten afschermen omdat ie anders ging ratelen door de HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
PilatuS schreef op woensdag 01 november 2006 @ 13:37:
[...]
Mijn rad zit helemaal boven in de kast en de fans hangen er onder, op die manier blazen de fans alle warme lucht uit de kast door de rad heen. Dat werkt echt prima hoor :)
[...]
op dit moment heb ik geen case fans, niet echt nodig, kast temp blijft laag. ook omdat voeding 2 fans heeft, ene lucht pakt van kast en andere naar buiten blaast

zoals ik al zei ik wil geen straaljager :P krijg je dan geen super hoge case temp met die setup(zonder case fans)?

[ Voor 4% gewijzigd door RamsesII op 01-11-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mijn systeem is heeeeel erg stil, daar heb ik het ook voor gemaakt. Ik heb wel casefans. 2x 80mm intake die de HDD's koelen en zorgen voor frisse lucht in de kast. 2x 80mm outtake en 2x 120mm outake door de rad heen.

Met alle fans op 7 volt is het zeer stil en absoluut geen straaljager. Alle fans die ik gebruik zijn ook Papst fans die op 12 volt al behoorlijk stil zijn en op 7 volt bijna niet te horen zijn.

Als je geen casfans hebt wat zijn de temps van je HDD's dan wel niet ?
Je hebt het zelfde moederbord als ik en mijn chipset is al erg heet, kan jij de jouwe nog wel vast pakken ?

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2006 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
hdd zijn rond de 35 graden
en chipset is niet erg warm, cpu cooler blaast ook over die heen

edit*
welk merk zijn die EK 1900 kan niks vinden in google or pricewatch

[ Voor 30% gewijzigd door RamsesII op 01-11-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je de CPU gaat waterkoelen heb je geen airflow meer van de huidige CPU koeler en is airflow echt wel nodig om de chipset een beetje koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Check: http://www.ekwaterblocks.com/

Voor je X1900 > http://ekwaterblocks.com/...=21_31_42&products_id=116

En eens met de opvatting van Pilatus wat betreft airflow als je gaat waterkoelen. Of je moet de Gigabyte oplossing (volledige set) eens bekijken. Die leveren een fan op het waterblok, zodat omliggende componenten gekoeld worden. Hoe stil die is, durf ik niet te zeggen.

@Pilatus
Heb je al geprobeerd om de fans boven de rad te monteren? Dan te checken wat dit doet voor je temps + geluidsproductie (ondanks dat het al stil is ;))

Thx for the info wat betreft de Eheim, ik heb er toenderstijds geen problemen mee gehad wat betreft de plaatsing tov HDD's.

[ Voor 28% gewijzigd door aramdin op 01-11-2006 14:01 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
PilatuS schreef op woensdag 01 november 2006 @ 13:55:
Als je de CPU gaat waterkoelen heb je geen airflow meer van de huidige CPU koeler en is airflow echt wel nodig om de chipset een beetje koel te houden.
bij p5w is een koelertje bijgelevert die je op je chipset click

http://www.fcenter.ru/img...ore_2_Duo_E6300/88002.jpg

edit*
bedankt, is deze ook te koop bij een nederlands bedrijf?

[ Voor 19% gewijzigd door RamsesII op 01-11-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
RamsesII schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:00:
[...]

bij p5w is een koelertje bijgelevert die je op je chipset click

http://www.fcenter.ru/img...ore_2_Duo_E6300/88002.jpg
Ja dat ding ken ik. Maar jij hebt het over staaljagers en dan is echt een straaljager :P Een paar 80 of 120mm fans op 6 of 7 volt hoor je niet maar dat ding maakt super veel herrie.

@ aramdin. Zoals mijn rad in de kast zit is het voor mij niet mogelijk om de fans anders te plaatsen. Het is op zich wel mogelijk maar dat zou heel veel werk zijn.

Edit: Plaatje er bij van hoe het zit.
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/7116/img3161bb1.jpg

Hier kan je zien hoe de boel vast zit. De fangrills houden de rad weer op zijn plek.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
RamsesII schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:00:
bedankt, is deze ook te koop bij een nederlands bedrijf?
Voor zover ik weet niet, als het goed is heeft hij maar hele lage verzendkosten (iets van 6euro), zelfs naar Nederland toe!

@Pilatus
Je bent een tweaker of niet ;) Jammer, was wel interessant geweest. Maybe voor een andere keer dan maar hehe

[ Voor 17% gewijzigd door aramdin op 01-11-2006 14:11 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
400 euro
Laing DDC pomp misschien met custom top(de simpele, zoveel flow kill heb je toch niet en de opvoerhoogte
http://www.aquatuning.de/...ng-DDC-Pumpe-12V-Pro.html
Thermochill rad met still fans en fanshroud (2x120 of 3x120, watvoor kast heb je?)
http://www.aquatuning.de/...20-3-Triple-Radiator.html

GPU van http://ekwaterblocks.com
http://www.aquatuning.de/...K-FCX1800-1900---ATI.html

CPU (lage flow kill, goede prestaties)
http://www.aquatuning.de/...ech-Apogee-universal.html

Reservoir, simpel en effectief:
http://www.aquatuning.de/...tech-MCRES-Micro-AGB.html

Dit is een voorzetje van een topset... met de nette stille fans op 7v hoor je niks en word de boel heel goed gekoeld.
Ze hebben een hoop bij die shop trouwens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
aramdin schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:11:
[...]

Voor zover ik weet niet, als het goed is heeft hij maar hele lage verzendkosten (iets van 6euro), zelfs naar Nederland toe!

@Pilatus
Je bent een tweaker of niet ;) Jammer, was wel interessant geweest. Maybe voor een andere keer dan maar hehe
_/-\o_
nog een vraagje dan :9

als ik hem wil bestellen staat volgende
ALU Power regulator cooler:
Delrin TM top::
Fittings:
Prepared for CROSSFIRE mode:
ik heb echt geen flauw idee wat dat betekent, alleen crossfire lijkt me duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Er zit een stuk alluminium aan het blok vast dat de Vregs van de X1900XT koelt. Standaard zit er een kleine rode heatsink op die erg heet wordt. Deze oplossing met dat stuk aan het waterblok koelt een stuk beter.

Die set die Vandread aangeeft is trouwens echt goed. Die zou ik zelf liever kopen dan een set met zo'n externe rad.

Edit: Die pomp heeft een opvoerhoogte van iets van 4 of 5 meter wat betekend dat ie veel sterker is dan die Eheim.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2006 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
Vandread schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:12:
400 euro
Laing DDC pomp misschien met custom top(de simpele, zoveel flow kill heb je toch niet en de opvoerhoogte
http://www.aquatuning.de/...ng-DDC-Pumpe-12V-Pro.html
Thermochill rad met still fans en fanshroud (2x120 of 3x120, watvoor kast heb je?)
http://www.aquatuning.de/...20-3-Triple-Radiator.html

GPU van http://ekwaterblocks.com
http://www.aquatuning.de/...K-FCX1800-1900---ATI.html

CPU (lage flow kill, goede prestaties)
http://www.aquatuning.de/...ech-Apogee-universal.html

Reservoir, simpel en effectief:
http://www.aquatuning.de/...tech-MCRES-Micro-AGB.html

Dit is een voorzetje van een topset... met de nette stille fans op 7v hoor je niks en word de boel heel goed gekoeld.
Ze hebben een hoop bij die shop trouwens :D
_/-\o_ _/-\o_ maar nog vraag met betrekking tot pomp, er staat dat die maar 420 liter is? die wat ik eerder voorstelde was 1000 liter, hoe kan deze dan wel sterk genoeg zijn?

ben een noob kweet het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Liter per uur betekend niet dat een pomp sterk is.
De Laing kan enorm veel druk (opvoerhoogte) geven, aangezien een watercoolingsloop flink weerstand geeft heb je meer aan opvoerhoogte/druk dan aan lpu.
Voordeel van de laing vind ik is de lage heatdump in het water, de eheim mini's staan erom bekend toch redelijk wat warmte in het water te dumpen 20w ongeveer, wat je rad dus ook weer moet koelen, gewoon overbodig imho, de laing verbruikt zo'n 10w en daarvan gaat een hoop gewoon weg via luchtcontact en niet via het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Opvoerhoogte heeft te maken met hoe sterk de pomp is en heeft dus meer met de weerstand te maken dan met hoe snel het water door je systeem gepompt wordt. Te snel heeft ook weer geen zin omdat het water dan te weinig tijd heeft warmte op te nemen en af te geven.
Als je veel weerstand hebt kan het zijn dat de pomp het niet meer aankan en dus die xxL/h niet waar kan maken omdat er niet genoeg kracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Te snel heeft ook weer geen zin omdat het water dan te weinig tijd heeft warmte op te nemen en af te geven.
Dit klopt niet. Stel dat er 200 liter per uur door alles heen gaat en dat dan het water 1 sec in een blok is. Heb je 400 liter per uur is het water 0.5 sec in een blok maar per uur gaat er wel 2x meer door heen dus is het water even lang in een blok. De tijd die het water heeft om warmte op te nemen en af te staan blijft dus gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2006 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
theforce81 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:32:
Te snel heeft ook weer geen zin omdat het water dan te weinig tijd heeft warmte op te nemen en af te geven.
lees de bijbel van watercooling mythes:
http://www.overclockers.com/articles1088/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
* Pilske herinnert zich die discussie over de BIGT Xflow rads waar werd gezegd dat in de Xflow beter gekoeld werd omdat het water daar twee keer zoveel oppervlak had ^^, maar ik zal geen ouwe koeien uit de sloot trekken.

Ik heb m'n laing pompje, met dat plexitop ding ... dat laat ik er maar meteen vanaf want zoals ik het bekijk is dat alleen maar flowkill. Die doorgangen van het plexitopje tegenover het plastic topje lijken VEEL kleiner.

Oh en de reden waarom mensen de lucht er niet goed uitkregen is volgens mij dat je dit pompje moet gebruiken met 'n fillport systeem .. het ziet er nou niet bepaald uit als 'n reservoir :P Ik heb trouwens 'n Delphi (=laing ?)DDC-1 plus T ; DC (gelijkstroom:P) 12V 18W en hij is gemaakt in de EU :P.

Ik kan niet wachten om 'm te gaan testen, maar daarvoor heb ik eerst dat bay reservoir nodig.. en 'n vloeistof die op glycol basis is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dat van die hoe "te snel" doorpompen had ik nog niet eerder gelezen, hè dacht ik net alles te weten van waterkoeling krijg je dit :+ . Eén ding vrag ik me dan ook af, heeft het dan wel zin om water sneller te laten lopen dan 100l/h?

Ik heb net mijn Silenx 120x120x25 binnen die op de website stond als zijnde 1500RPM@14dBA@64CFM, krijg ik er eentje binnen die nog beter is, nl. 1400RPM@14dBA@72CFM!!!!

Edit:
Na de website te hebben bezocht van Silenx zelf blijkt die 1500RPM helemaal niet te bestaan en hebben ze dus verkeerde specs geplaatst op pcsilent.nl. Maar dan nog ik ben in ieder geval blij met deze specs die hij echt biedt!

Super ding, is erg stil en verplaatst inderdaad een hoop lucht. Een echte aanrader dus en ben blij dat hij het goed genoeg doet als je hem vergelijkt met wat ik nu heb (38mm pas niet in mijn rad casing).

[ Voor 16% gewijzigd door Koldur op 01-11-2006 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
theforce81 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:35:

Ik heb net mijn Silenx 120x120x25 binnen die op de website stond als zijnde 1500RPM@14dBA@64CFM, krijg ik er eentje binnen die nog beter is, nl. 1400RPM@14dBA@72CFM!!!!
Maar die geluidsproductie is helaas van de fan zelf natuurlijk. Al die lucht die je vervolgens langs de radiator pompt, zal dan ook de nodige herrie toevoegen. ;) Maar een goed begin is nooit weg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Roamor schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:38:
[...]

Maar die geluidsproductie is helaas van de fan zelf natuurlijk. Al die lucht die je vervolgens langs de radiator pompt, zal dan ook de nodige herrie toevoegen. ;) Maar een goed begin is nooit weg natuurlijk.
Is helemaal waar, maar ja ik wil toch betere koeling op mijn rad dus ontkom je daar niet aan. Ik zal vanavond wel even posten (na het monteren op mijn rad) hoe mijn bevindingen dan nog zijn. Kwa geluidsproductie is die Gigabyte geleverde 120mm fan niet echt helemaal lekker en heb hem dan ook los gehad met bijna hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je de fans monteerd zoals op mijn plaatje een stukje van de rad af scheelt dat aardig wat herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Pilske schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:10:
* Pilske herinnert zich die discussie over de BIGT Xflow rads waar werd gezegd dat in de Xflow beter gekoeld werd omdat het water daar twee keer zoveel oppervlak had ^^, maar ik zal geen ouwe koeien uit de sloot trekken.

Ik heb m'n laing pompje, met dat plexitop ding ... dat laat ik er maar meteen vanaf want zoals ik het bekijk is dat alleen maar flowkill. Die doorgangen van het plexitopje tegenover het plastic topje lijken VEEL kleiner.

Oh en de reden waarom mensen de lucht er niet goed uitkregen is volgens mij dat je dit pompje moet gebruiken met 'n fillport systeem .. het ziet er nou niet bepaald uit als 'n reservoir :P Ik heb trouwens 'n Delphi (=laing ?)DDC-1 plus T ; DC (gelijkstroom:P) 12V 18W en hij is gemaakt in de EU :P.

Ik kan niet wachten om 'm te gaan testen, maar daarvoor heb ik eerst dat bay reservoir nodig.. en 'n vloeistof die op glycol basis is :+
Heerlijk dat gegok en ongegeronde beredeneringen... de top zorgt juist dat de pomp beter werkt in een loop en als je de inlet aan de bovenkant ipv naast de outlet zet is hij nog sterker...
lees: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117215
& http://h2okoeling.dk/defa...asp?site=show&id=471&s=17

bigt xflow beter? say what? ouwe koe? blijkbaar heb jij wat gemist want volgens mij had andy dit ook al gepost:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=77260
thermochill PA-serie geeft lagere delta-t en lagere presuredrop dan BIGT Xflow (standaard BIGT is zelfs nog beter dan een xflow)

Glycol? ik hoop niet te veel want het verslechterd de performance van je loop.

Wat je over fillport en lucht typt snap ik niet helemaal... een microres werkt prima, een bayres heeft altijd nog meer de nijging lucht in je loop rond te pompen.

Laing is trouwens een duits merk... niet zo gek dat die uit de EU komt.

@ theforce81
100lhu, dat is +- 1,5 liter per minuut, is niet echt veel als je weet dat uit een kraan ongeveer 10-15 liter per minuut komt. Normaal is vaak iets van 300/400lph

[ Voor 7% gewijzigd door Vandread op 01-11-2006 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
En geloof vandread maar, hijs de WC-guru op dit forum.
Waarom weet hij dit? Door te lezen; iets wat veel mensen niet genoeg doen bij de aanschaf van eigenlijk geavanceerde en ook gevaarlijke (als je er niets vanaf weet) zooi.
De set van vandread is perfect; niets op aan te merken!
Het plexitop is de uitvinding van de eeuw voor liangs!
Mensen vergeten ook dat deze pomp in Apple's G5 wordt gebruikt oftewel; ze zijn wel degelijk betrouwbaar!

Edit: De watercool top voor de Liang schijnt nog iets beters te zijn (had een test op een duits forum gezien)

[ Voor 11% gewijzigd door Slitch op 01-11-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:33
Beste reservoir voor een laing is een swiftech micro res heb ik nu ook na wat andere gekloot :P.
Is niet te groot maar wel super met vullen en ontluchten !
Ik krijg met sinterklaas en nieuwe kast namelijk deze :

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/xoxide/thermaltake-matrix-vx-case-silver-5.jpg

Iemand ideeen hoe ik me setup er mooi inkrijg?
Specs:

Laing ddc met plexitop ( welke aansluitingen maakt me niet veel uit maar gebruik nu de bovenste top als inlet )
Swiftech micro res ( superrrrrr ding moet erin :P )
Black Ice Xtreme I en II ( hoeft niet allebei erin )
Alphacool CPU en GPU blok ( niet spannend gewoon normale blokken geen full-cover )

Ik gebruik nu 3 hardeschijven maar 1 hardeschijf hoeft erin en 1 dvd fikker.
Heb nog een bracket dat hdd in 5,25 bay past dus dan heb ik alleen 2x 5,25 nodig of 1x5,25 en 1x3,5.
Ik hoop dat jullie ideeen hebben ( painte :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Vandread,

Ik snap wat je bedoelt en ben het alleen niet helemaal eens met dat linkje naar die mythbusters.
Water heeft wel een moment tijd nodig om warmte op te nemen, als dit te snel gaat dan zal de warmte niet opgenomen worden en hetzelfde geldt natuurlijk voor de rad.

Op die site zeggen ze zelfs dat het niet uitmaakt hoe snel het water stroomt, als het maar stroomt. Lijkt me geen objectieve uitspraak aangezien te langzaam er weer voor zorgt dat de warmte te lang in het systeem blijft hangen en dus niet op tijd de warmte wordt vervangen voor koelte.

Waar het volgens mij dus op neer komt is dat water wel de tijd gegund moet worden om de warmte op te kunnen nemen alvorens door te gaan naar de rad waar het ook even de tijd (heb het natuurlijk niet over secondes) nodig heeft om zijn warmte af te geven.

Edit@Pilatus:

Gelukkig zit mijn fan standaard wat van de rad vandaan, bedankt voor de tip!

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/4-wcoolers/3p17s.jpg

Ik denk dat het een beetje hetzelfde zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Koldur op 01-11-2006 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Ja en de cpu krijgt ook meer kans je water op te warmen dus moet je rad harder werken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel afstand moet er ongeveer zijn tussen je fans en de radiator ?

Als je nu zeg maar 1 cm opening laat heb je dan minder herrie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Vandread schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:40:
Ja en de cpu krijgt ook meer kans je water op te warmen dus moet je rad harder werken 8)7
Klopt toch niet: als je water nou 2xper minuut 10 seconden of 4x per minuut 5 seconden er is dan moet je rad even veel warmte per tijd weg werken (in dit voorbeeld dus 20sec). Wel is het zo dat als het te langzaam gaat, je CPU blok het water weer te veel opwarmt en dus je rad weer meer moet werken omdat het water niet eerder is gekomen om warmte af te vloeien.
MAAR als je water nou 20% minder warmte opneemt van wat je systeem wel makkelijk zou kunnen koelen doordat het water te snel erdoorheen gejaagd wordt dan mis je koeling en zal al je apparatuur wat hierop aangesloten zit dus warmer blijven dan dat je WC kit aan zou kunnen.

Je moet in ieder geval niet te langzaam gaat, dat staat als een paal boven water. Maar te snel geeft te weinig tijd om het water warmte te laten verplaatsen, hoe dan ook.

Edit:
Alleen weet ik niet bij welke snelheid dit is en zou dat misshien wel 1200 of ook wel veel hoger kunnen zijn waardoor het in onze gevallen niet belangrijk zou zijn. Maar wel weet ik dat het op een bepaald moment opgaat!

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 01-11-2006 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:50:
Hoeveel afstand moet er ongeveer zijn tussen je fans en de radiator ?

Als je nu zeg maar 1 cm opening laat heb je dan minder herrie ?
Het beste schijnt ongeveer 2 tot 3cm te zijn. Maar 1cm is altijd nog beter dan direct er op. Als de fan er direct op zit hoor je heel erg de luchtstroom door de lamellen van de rad, met een stukje er van af is dat geluid veel minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
Ja maar als je de zijkant open hebt dan wordt de lucht niet door de rad heen geperst wat belangrijk is voor goede prestaties.
Ik moet echt een fan erbij halen:
idle: #1 22 #2 24 load: #1 39 (max) #2 39 (max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je kan toch ook beide hebben ? Gewoon een fanduct tussen de fan en rad maken. Op zich kan je dat gewoon maken met wat karton en tape.

Ik vind je temps helemaal niet slecht. Je stressed temp is wel redelijk hoog maar niet eens echt slecht. Je idle temp is zelfs erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
Slitch schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:09:
En geloof vandread maar, hijs de WC-guru op dit forum.
Waarom weet hij dit? Door te lezen; iets wat veel mensen niet genoeg doen bij de aanschaf van eigenlijk geavanceerde en ook gevaarlijke (als je er niets vanaf weet) zooi.
De set van vandread is perfect; niets op aan te merken!
wat ben jij voor slijmbal man :+

en sorry maar als iemand níet gelezen heeft is het vandread omdat die mijn post volgens mij vluchtig 'n keer over heeft gekeken en toen zijn conclusies trok.
Vandread schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:57:
[...]

Heerlijk dat gegok en ongegeronde beredeneringen... de top zorgt juist dat de pomp beter werkt in een loop en als je de inlet aan de bovenkant ipv naast de outlet zet is hij nog sterker...
lees: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117215
& http://h2okoeling.dk/defa...asp?site=show&id=471&s=17
ik zei ook alleen maar dat mij dat een flowkiller lijkt, ik heb nog niks met die pomp getest en sowieso ging ik ervanuit om niet de bovenste ingang te gebruiken als water toevoer voor m'n pomp.
bigt xflow beter? say what? ouwe koe? blijkbaar heb jij wat gemist want volgens mij had andy dit ook al gepost:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=77260
thermochill PA-serie geeft lagere delta-t en lagere presuredrop dan BIGT Xflow (standaard BIGT is zelfs nog beter dan een xflow)
het kan aan mijn geheugen liggen, maar 'n tijdje trug was hier 'n discussie tussen BIGT 360 en BIGT Xflow 360 en toen heeft iemand beweerd dat de Xflow beter koelde omdat er dubbel zoveel oppervlak in de rad was, wat niet zo was omdat het water maar de helft van de tijd in de rad zit.
Glycol? ik hoop niet te veel want het verslechterd de performance van je loop.
Laing pompen gebruiken glycol als smeermiddel, althans dat wordt op de site van caseking.de verteld, snap het verder ook niet zo maar ik neem gewoon 'n premixed watercooler vloeistof die op glycol basis is .. performance zal misschien niet perfect zijn met 'n glycol basis middel maar dat heb ik wel voor m'n pompje over.
Wat je over fillport en lucht typt snap ik niet helemaal... een microres werkt prima, een bayres heeft altijd nog meer de nijging lucht in je loop rond te pompen.
Ja laat dat ook maar zitten .. ik bedoelde deze res he, die lijkt me nogal moeilijk te vullen zonder fillport.
Laing is trouwens een duits merk... niet zo gek dat die uit de EU komt.
Ik typte alleen even het stickertje op de pomp over, hoef je me niet meteen voor retard af te schilderen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
"Lijkt" is gewoon gokken in die context :) dus mijn conclusie is juist, je zegt zelf "die laat ik er ook maar meteen af" wat op mij overkomt als iets onweerlegbaars, waar geen variabele bij bestaat... (een variabele zoals: testen)
Leuk dat je zelf wellicht wilt testen maar waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden ^_^
Hele xflow discussie weet ik niet meer, jij begint over die ouwe koe :P

En die top is geen res.... is het ook niet de bedoeling, wat je wel kan doen dus is die als inlet gebruiken wat de performance verhoogt.

Bij premixed spul mag ik hopen dat water de basis is en dat de additive dus glycol is.

Ik schilder je toch niet als retard af, een Duits merk kan z'n spul toch ook produceren in china, echter aangezien het duits is is het niet gek dat het in de EU is geproduceerd is.

Wellicht had je het nog niet door, ik ben niet subtiel, het enige dat ik doe is mijn visie/kennis delen aangezien ik dit topic sinds het eerste deel volg... begin 2003 door DaBit (hail the king baby _/-\o_ jammer dat ie gestopt is... ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is hier ook de grote stap gezet naar het edele waterkoelen.

De set bestaat uit een :

1 x core 2 extreme
2 x Asus 6600 silent
1 x Thermaltake Armor Lcs

na en uurtje of 2 sleutelen, voor mij ook een soort van ontmaagding. en ondertussen mijn kwijl opruimend omdat het zo'n mooie kast is, draaide de pc .

Ik draai voor DPC een koetje en dus 100% load. Met de vorige koeler ( zalman led ) werd hij op zijn koelst zo'n 44 graden, nu met de waterkoeling komt hij geen streepje boven de 34 graden uit.

De kast is heerlijk stil ondanks de 3 120mm fans die in de kast zitten. Ontzettend veel ruimte voor de hardeschijven al is het wel redelijk werk om die te installeren. De radiator zit aan de voorkant en je moet veel schroeven om ze op te hangen.

dus al bij al. ding bevalt nu al heel erg goed. deze week nog even de boel netjes bij elkaar binden in de kast en morgen de nieuwe voeding erin hangen. ( zwaardere )

Afbeeldingslocatie: http://www.pinkpower.nl/picz/albums/userpics/10001/normal_DSCF2724.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.pinkpower.nl/picz/albums/userpics/10001/normal_DSCF2725.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.pinkpower.nl/picz/albums/userpics/10001/normal_DSCF2726.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.pinkpower.nl/picz/albums/userpics/10001/normal_DSCF2727.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Zo, koelertje erop gezet en inderdaad: betere prestaties met minder herrie, alleen heb ik wel de mooie blauwe behuizing van mijn radiator af moeten halen omdat de geintegreerde grill de lucht anders "snijdt" dan met de vorige fan ;( . Binnenkort maar die grill uit dat blauwe bakkie zagen en ik ben weer :*) .

Dus voor zover ben ik tevreden met deze fan (de SilentX 120x120x25@1400@14dBA)! Maar dat mocht ook wel voor 18,5 zonder verzendkosten :D .

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/7156/lightnfg3dqd6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/5258/darknfg3ddu3.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Koldur op 01-11-2006 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Off topic:

Hoe kan je je web icon activeren (jaja ik weet het NOOB vraag, herhaal NOOB :X O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
theforce81 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:38:
Off topic:

Hoe kan je je web icon activeren (jaja ik weet het NOOB vraag, herhaal NOOB :X O-) )
Bovenaan, Myreact, voorkeuren, toon webicon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theforce81 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:38:
Off topic:

er bestaan geen n00b vragen alleen n00b antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pffffff... alles besteld...

Laing DDC pump 12V Pro
Black ICE-Pro
TEMP Thermosensor Push/Plugin 10mm
Cora maxi silver
WAK GFX Alphacool NexXxoS GP3X-NV40 6800/7800/7900
Koelblok voor socket 775
en north koelblok
12x 1/4 10x8mm schroef
4 x onder een hoek
t stuk 2x 10x8 verb. 1x 1x4
Plugin koppeling voor thermo
Liang displaytje
4m pur active blue

om te koelen p5w dh deluxe
msi 7800gt
E6600
Heeft te veel gekost....
ben nu rond de 430 euro kwijt.....

Toch besloten een black ice extra aan te schaffen...
had overigens geen idee hoeveel spul erin zou gaan... dus maar een paar flessen distilled water gekocht en 1 water wetter 0,5L
Dus moet er nog chloor in gooien tegen alg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Kan je beter een BIX2 kopen of een 3 ipv een 2 losse :x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:34:
Kan je beter een BIX2 kopen of een 3 ipv een 2 losse :x :)
zat wat in, maar dit is hoop ik stiller en ziet er uber uit :9
zal wel foto's posten als hij klaar is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
@Vandread:

dat je niet subtiel bent, ach joh ik ben meestal ook superlomp :P

Nouja ik laat me in ieder geval ook zo'n micro res bezorgen, ziet er wel slim uit .. en ik gooi er dan tec protect vloeistof in, die is op waterbasis met glycol ofzo. In ieder geval heb ik ergens op internet gelezen dat je die goed kunt gebruiken met laing popmjes.

ach joah ik ga slapen morgen verdomme weer 'n school examen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
2 rads zullen niet stiller zijn hoor, je krijgt alleen wel meer weerstand.... Maargoed, ik blijf benieuwd ;)

/edit
Pilske: goodluck (ik ben morgen vrij en ga lekker naar het Holland Animatie Festival!)

[ Voor 30% gewijzigd door ixl85 op 02-11-2006 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
theforce81 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:13:

Dus voor zover ben ik tevreden met deze fan (de SilentX 120x120x25@1400@14dBA)! Maar dat mocht ook wel voor 18,5 zonder verzendkosten :D .
Merk je het ook in luchtverplaatsing(betere temps?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Bas Odenhoven schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:47:
[...]

Merk je het ook in luchtverplaatsing(betere temps?)
Jazeker! Het scheelt toch weer 2-3 graden, vind ik nogal wat voor alleen een vervanging van de fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik hier een post neerzette met vragen, .. heb ik een beetje rond gesnuffeld, op de topic staat een link vermeld naar een lijst met 16 reviews van sets, de "ProModz Cooled Silence Extreme Package" is daar als beste uit de test gekomen, is deze lijst nog actueel? want anders denk ik dat ik die haal..

mvg, frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Frank:
We hoeven elkaar niet te groeten.... lees de faq anders even door.
Verder:
Mijn eerste hit op google met de titel van je setje:
http://www.xbitlabs.com/a...ay/16watercooling_14.html
[ 03/30/2006 | 08:48 AM ]

Dus jah, hij is redelijk up to date (niet ultra). Ik weet niet wat je voor zo'n setje moet betalen maar zoals ik het zie is het niks speciaals en kan je het beter zelf gaan samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 08:26
theforce81 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:02:
[...]

Jazeker! Het scheelt toch weer 2-3 graden, vind ik nogal wat voor alleen een vervanging van de fan!
Is dat niet toevallig ook het weer? het is tenminste kouder nu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Kiphaas7 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 02:58:
[...]

Is dat niet toevallig ook het weer? het is tenminste kouder nu.....
Ik had deze opmerking natuurlijk kunnen verwachten :P ;) . Nee, dit was onder dezelfde omstandigheden en ik heb thuis een thermostaat die de boel op temperatuur houdt in het huis (jij niet dan ;) ) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
theforce81 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 07:48:
[...]

Ik had deze opmerking natuurlijk kunnen verwachten :P ;) . Nee, dit was onder dezelfde omstandigheden en ik heb thuis een thermostaat die de boel op temperatuur houdt in het huis (jij niet dan ;) ) :+ .
ik wel, maar toch zijn mijn temps lager.
Komt hoogstwaarschijnlijk omdat mn comp op de grond staat en vlakbij 2 openslaande deuren (precies achter het gordijn) en ik op de begane grond leef.
Dit is bij mij genoeg om mn temps te laten zakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

updateje: draai nu 3 dagen met mijn watergekoelde pc , 3 dagen op 100% load. alle kabels gisteren mooi weggewerkt en de 2 120mm fans krijgen nu lekker veel lucht om de radiator te koelen. Resultaat is dat ik van 36 graden gemiddeld nu naar 30 a 32 graden ben gegaan bij een kamer temperatuur van 21 a 22 graden.

Vanaf nu komt er niets meer in huis als er geen waterkoeling opzit of op gemaakt kan worden. geweldig bevalt mij dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Soulmaster, ik ben het helemaal met je eens! Echt mooi spul waterkoeling.

Ik heb de temperatuur verschillen gemeten voor het vervangen en na het vervangen, waar ongeveer 10 minuten tussen zat, en daaruit kon ik concluderen dat het een paar graden scheelde. De core temperaturen trouwens minder dan de Case temperaturen van de C2D (alle twee worden ze vanuit een chip in de CPU gemeten, alleen de core uiteraard dichter bij de core dan de case. Case temperatuur is hetgene wat eigenlijk altijd gebruikt werd voor meten totdat het programma coretemp voorbij kwam). Case scheelt zo'n 4-5 graden (was 33 nu 28) en is natuurlijk logisch dat daar meer verschil in zit aangezien de Case sensor dichter bij de kopere kern ligt dan dat de Core sensor.

Edit:
Uiteraard heb ik het water wel een drie kwartier de tijd gegeven om op temperatuur te komen (dus de PC op 100% load laten staan voor 3/4 en daarna pas weer gemeten) vanwege dat de pc uit is geweest en daardoor het water kon afkoelen. Anders zou het natuurlijk geen eerlijke vergelijking zijn geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Koldur op 03-11-2006 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm, .. zelf samenstellen :P dat wordt al helemaal niks ! :D wat zijn van jullie hier de setups dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Gigabyte Galaxy 3D voor mij en ben er zeer tevreden mee, heb alleen de rad fan vervangen voor een stillere sterkere. Check mijn sig specs en dan zie je hem ook in actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:21:
hm, .. zelf samenstellen :P dat wordt al helemaal niks ! :D wat zijn van jullie hier de setups dan ?
Zie mn pics op pagina 21 en in mn specs (sig) staan de onderdelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm... mja ik denk dat ik me toch dan maar zelf een samen stel, .. heb hier en daar al wat gehoord over dangerdan tdx, dat het wel erg goed is enzo, maar zie weinig mensen die hun core2duo watercoolen, .. dus moet zelf maar ff rondkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
WC zie je nog niet zo vaak in het wild. Er zijn dus idd meer mensen die hem luchtkoelen (makkelijker, minder dingen die fout kunnen gaan enz enz).

Het voordeel als je het zelf doet:
Je krijgt een betere pomp (Eheim is over het algemeen beter dan de Hydor pomp die je er bij kreeg). Natuurlijk zal iedereen hier gaan schreeuwen om je een Liang pomp aan te smeren.
* ixl85 denkt dat het niet nodig is.
Temp verschil is vaak minimaal en je krijgt meer gezeik met ontluchten. De pomp is vaak zo sterk dat het aardig wat lucht uit je res probeert op te zuigen.
Nog een voordeel is dat je je GPU er bijv ook bij kunt pakken (als je NB goed air gekoelt is zou ik die zo laten of een zalman blokje er op zetten. Die WC'en is pas nodig als je echt ver gaat OC'en)

Dangerden is nogal duur, kijk eens bij Alphacool (mooie blokjes). Ik zelf heb alles van Innovatek, ook redelijk duur maar ik ben er erg te spreken over.
Ga eens lekker zoeken, post je setup en dan kunnen wij je altijd verder helpen (vergeet bijv je koppelingen niet, daarmee verbind je je cpu blok aan je slangen. Meestal hebben deze een G4 schroef, welke slang er in gaat moet je ook even naar kijken. De meest gangbare is 8x1 (8mm binnenwand, 10mm buitenwand. Je kan ook voor Tygon gaan, is er alleen in een grotere maat (vind ik zelf niet handig en nodig). Als je voor de normale slangen gaat moet je btw geen PUR kopen, als deze knikt blijft dit een zwakke plek. Ga voor PVC...
http://www.webshop-innova...ef/501424946a0cf010e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
maar zie weinig mensen die hun core2duo watercoolen
Ik heb mijn E6600 watergekoelt en dat bevalt er goed :)
Bijna mijn hele setup is van Alphacool. Hier onder mijn gebruikte onderdelen.

CPU blok - Alphacool Nexxos HP Pro Socket 775.
GPU blok - Alphacool Nexxos NVXP3 ATI.
Rad - Alphacool Nexxos Xtreme 3.
Pomp - Eheim 1048 met magnetische afscherming.
Fans - 2x Papst 120mm 4412F/2GLL.
Res - Coolplex 25.
Slangen - Tygon slang.
Slangkoppelingen - 8x1.5.

Gisteren was ik ff weg voor 2 uur ofzo en heb toen mijn fans voluit gezet, toen ik terug kwam was mijn CPU 25 graden :D

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 03-11-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Asetek Waterchill en bevalt mij ook zeer goed :) (dual rad)
Heb wel de pomp vervangen door een Innovatek HPPS Plus 12V pomp

Ik koel er mijn cpu en gpu bij .

Temps idle CPU: 23
GPU 22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Welke GPU heb je ? Als die 22 idle is lijkt het mij een niet zo zware. Mijn X1900XT komt idle nooit onder de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Zjemm

...

voor een beetje waterkoel setje ben je al gauw een groot bedrag kwijt. terwijl er met lucht koeling ook goed gekoeld kan worden veel goedkoper. kwa herrie moet het ook niet veel uitmaken volgens mij want je houd de fans om te koelen... dus waarom toch voor waterkoeling gaan?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Zjemm schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:18:
voor een beetje waterkoel setje ben je al gauw een groot bedrag kwijt. terwijl er met lucht koeling ook goed gekoeld kan worden veel goedkoper. kwa herrie moet het ook niet veel uitmaken volgens mij want je houd de fans om te koelen... dus waarom toch voor waterkoeling gaan?
Dan heb jij nooit het verschil meegemaakt tussen een high end lucht koeling en low end waterkoeling. Dan is die low end (wel respectabel merk graag) al stukken beter. Volgende keer graag even beter beargumenteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zjemm schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:18:
2x 120mm papst op 7 volt is goed als onhoorbaar. Die 2 fans op de radiator vervangen de CPU en GPU fan. Een beetje goede CPU koeler is nog wel redelijk stil maar de stockkoeler van een X1900XT maakt enorm veel herrie, zelfs andere koelers voor die kaart maken veel lawaai om em koel te kunnen houden. Met waterkoeling neem je alle herrie van die kaart weg en je kan ook nog een lekker overklokken.

Met waterkoeling kan een PC heel veel stiller zijn dan met luchtkoeling. Het maakt qua herrie heel erg veel uit. Dat is voor mij ook de reden om waterkoeling te nemen. Ik weet niet precies hoeveel herrie mijn PC maakt maar ik weet zeker dat het ruim onder de 30dB zit en misschien zelfs rond de 20.

Bij goede waterkoeling zijn het altijd de HDD's die het meeste lawaai maken van de hele PC.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 03-11-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

PilatuS schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:27:
Bij goede waterkoeling zijn het altijd de HDD's die het meeste lawaai maken van de hele PC.
Raptor :'( Echt wat maakt dat ding een herrie tegenover de rest...

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:09:
Welke GPU heb je ? Als die 22 idle is lijkt het mij een niet zo zware. Mijn X1900XT komt idle nooit onder de 40 graden.
X800GTO2 @ X850 soms XT PE speeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:45:
[...]

X800GTO2 @ X850 soms XT PE speeds
Erg netjes die temp, ik neem aan dat het een blok is dat alleen de core pakt en niet het geheugen ? Als het een full blok is vind ik het wel heel erg laag :P

Wel relax dat je met een 2x 120mm rad zulke nette temps hebt.
DrumandBass schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:41:
[...]

Raptor :'( Echt wat maakt dat ding een herrie tegenover de rest...
Eerst wou ik ook wel graag zo'n 10 of 15k rpm HDD hebben maar om de herrie heb ik dat toch maar niet gedaan. Ik zou zelfs liever 1x 500GB hebben dan 1x 250 + 1x 300 voor het geluid.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 03-11-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
PilatuS schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:27:
[...]

Hear, hear, mijn HD hoor je nu het meest van de PC welke ruim is overklokt en lekker koel(btw temps in mijn sig zijn met coretemp gemeten en ga ik er denk ik uit halen, als het over een hele tijd weer zomer wordt klopt het waarschijnlijk niet echt meer! :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ PilatuS

idd het is een blok dat alleen de core pakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.oblivia.sohosted.com/online/ObliviA/Case/01032006(014).jpg

Maar de temps zijn ondertussen wat gestegen van de cpu en gpu door dat er zoveel stof tussen de rad zit etc..
Binnen een paar dagen alles eens ontkoppelen en die SlientX fans installeren en nieuwe koelpasta en alle het stof wegdoen ;)
Hopen dat de temps dan terug zo zijn

Afbeeldingslocatie: http://www.oblivia.sohosted.com/online/ObliviA/Overclock/Temps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Zjemm

...

na goed... de videokaart had ik idd over het hoofd gezien. maar kwa kosten is het verschil toch wel erg groot? ik bedoel wat kost een gemiddeld goed presterend wc setje (inclusief vga) 150-200 euro? dat ten opzichte van een max 50 euro voor lucht koeling is toch wel een groot verschil

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Voor Oblivia en degene die hun pc binnenkort schoon willen maken een enorm handig kitje. Ik heb hem zelf in handen en getest, echt ideaal voor de kleine hoekjes en stof die normaal de lucht door vliegt met een kwastje.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/97400-c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Die GPU temps zijn echt niet inorde... dat is onmogelijk... Ik denk dat er iets mis is met je sensor (for real) Al helemaal als ie is overgeclockt!
(en dat kan makkelijk hoor, mijn a8n sli heb ik vervangen van mn main bak naar mn 2e bak. Heeft dus een andere voeding gekregen en de 12volt lijn komt nooit boven de 11.7 uit, terwijl mijn nieuwe mobo (a8n32 SLI) dat wel doet met de zelfde setup... een foutje dus :))

Waarom wc nemen?
3 redenen:
1: Het uitzoeken, producten over elkaar zetten. nachten lang pluizen tot je het beste hebt gevonden
2: Je ultieme bak in elkaar zetten en het sleutelwerk dat daar bijhoort (en daarna nodig is)
3: Het genot van een vette WC en de daarbij behorende stilte...
--omdat het een coole hobby is :) (want ja, je zou het ook met lucht kunnen doen. Het nadeel dan is altijd je GPU, want er zijn nou eenmaal geen GPUcoolers met 12cmfans op 5volt!

owja, stiekem is er een 4de reden: Ik kan nu heel mn setup passief laten koelen met mn casefan op 5volt, mn psu fan op 650rpm en mn 2 rad fans uit! :) (zowel idle als stressed)

/edit
@ hierboven:
ow ziet er leuk uit, wat moet dat kosten en IA? :)

@2 hier boven:
kosten:
cpu gpu blok alletwee rond de 30euro (valt wel mee dus)
pomp: 43 euro
rad 60 euro
res 30 euro
slangen 10 euro (voor veel meter :))
Koelpasta: Heb je nog (anders de nieuwe zalman prut pakken) 7 euro
Water toevoeging: 10euro
Gedistilleerd water 0.50 euro

Dan kom je idd uit op 200 (en nog wat losgeld :x)
Maar het kan natuurlijk veel goedkoper. In de V&A op tweakers staan leuke dingen (pomp voor 20euro enz)

[ Voor 19% gewijzigd door ixl85 op 03-11-2006 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Zjemm schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:22:
na goed... de videokaart had ik idd over het hoofd gezien. maar kwa kosten is het verschil toch wel erg groot? ik bedoel wat kost een gemiddeld goed presterend wc setje (inclusief vga) 150-200 euro? dat ten opzichte van een max 50 euro voor lucht koeling is toch wel een groot verschil
Ik heb zelf het kitje van Gigabyte (duh staat in mijn sig) en die kan je al vanaf 110,- krijgen op diverse webshops. Deze is ontzettend koel vergeleken met mijn vorige High-End Zalman koeler (18c verschil is niet niets!).
Dus voor overklokken is het zeker een goede optie om verder te kunnen en of beter te koelen (ik zou nu makkelijk verder moeten kunnen gaan, maar ja van 1,86Ghz naar 3,2Ghz vind ik momenteel wel even leuk zo en heb het puur gekocht om de 62c coretemp omlaag te krijgen >:) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Koldur op 03-11-2006 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waterkoeling is idd duur ja. Als je zelf nog nooit waterkoeling gehad hebt of het bij iemand hebt gezien weet je ook niet echt hoe stil het is en hoever je er mee kan overklokken. Afgezien van die 2 dingen ziet het er ook nog een prachtig uit met wat ledjes in blokken.

Door het waterblok van 70 euro op mijn X1900XT loopt die sneller dan de XTX die toen 100 euro duurder was. Op die manier bespaar je toch 30 euro en je videokaart is volledig stil. Als je kijkt wat een high-end PC kost vallen de kosten voor waterkoeling nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Voor goeie luchkoeling ben je wel wat meer kwijt denk ik. Rond de 100 euro voor cpu en gpu koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Oh ja, ook is er nog het voordeel dat je de meeste componenten gewoon mee kan nemen naar een nieuwe PC zonder te veel extra kosten (in ieder geval je vloeistof en soms een ander blok of bevestigingsmateriaal van in totaal, zonder blok wat meestal niet hoeft, €20,-) en daarin presteert het normaal gesproken ook nog prima. Dus ook nog eens een duurzame oplossing! High-End HSF kosten vaan rond de €60 en kan je meestal niet meenemen naar een andere socket!

Edit:

ixl85,

Als je op die link klikt zal je zien dat hij 11,50 kost. Enne over die GPU cooler, ik heb alleen mijn CPU WC, daar heb ik een Zalman VF700ALCu op zitten op (jawel ;) ) 5v en deze komt niet boven de rad fan uit die maar 14dBA produceert. Het kan dus wel, een GPU stil koelen, want hij komt niet boven de 55c uit wat ik een prima temp vind (ik ben meer een casual gamer, zoals Galaxies van SW, gek hè met zijn nick :P ).

[ Voor 32% gewijzigd door Koldur op 03-11-2006 15:49 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.