Sinds de update van Mac OS X is mn MacBook temp rond de 70 graden en staat mn fan constant heel hard te loeien. Echt heel erg irritant. Iemnd anders hier ook last van? En heeft iemand een oplossing of tip?
Verwijderd
Ik vond het altijd al lang duren voordat ik met mijn WEP-protected wifi-accespoint kon connecten, en sinds de update duurt het nog langer.
Letterlijke 20 seconde om daadwerkelijk te connecten, 5 seconde voordat ik er wat mee kan. Dit is dus nadat ik uit stand-by kom, en ik alles automatisch laat gebeuren. Ik word er een beetje moe van..
Letterlijke 20 seconde om daadwerkelijk te connecten, 5 seconde voordat ik er wat mee kan. Dit is dus nadat ik uit stand-by kom, en ik alles automatisch laat gebeuren. Ik word er een beetje moe van..
Verwijderd
DVD-RAM is idd behoorlijk oud hoor 
Ik gebruik zelf een 250GB USB HDD + DVD/RW. Vergeet niet dat een HDD ook kaduuk kan gaan. Zodra dat Blueray of HD-DVD wat in prijs gedaald is schakel ik daar naar over.
Ik zit met behoorlijk wat foto's (8GB and counting) die ik niet kwijt wil raken, vandaar de dubbele backup methode, en nog een paar andere dingen als werk voor school.
Ik gebruik zelf een 250GB USB HDD + DVD/RW. Vergeet niet dat een HDD ook kaduuk kan gaan. Zodra dat Blueray of HD-DVD wat in prijs gedaald is schakel ik daar naar over.
Ik zit met behoorlijk wat foto's (8GB and counting) die ik niet kwijt wil raken, vandaar de dubbele backup methode, en nog een paar andere dingen als werk voor school.
Ik backup altijd via mn netwerk op andere pc's. Heb daar dus geen dvd brander voor nodigVerwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:21:
Realiseer je wel dat je dan geen DVD brander hebt hè... Lijkt mij wel erg handig als back-up medium.
Van wat ik aan testen ed heb gelezen moet het gewoon werken. Anders gebruik ik daarvoor mn pc wel.En autocad via parallel? Ik denk niet dat dat gaat werken.
edit:
Zojuist besteld
[ Voor 10% gewijzigd door gomaster op 01-10-2006 18:28 ]
Ja, mijn macbook draait nu bijna constant op 1.83GHz, ook als hij niets te doen heeft... Niet echt handig als je op de accu werkt.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:18:
[...]
Flauw +4
OT:
Iemand iets gemerkt van die nieuwe update? Wat snelheid betreft ofzo . . .
Verder is airport echt veel sneller geworden, eerst haalde ik met mijn accesspoint ongeveer 2MBps, nu soms wel 5
Oja, rosetta lijkt ook wat sneller en volgens mij gebruikt het wat minder geheugen.
Edit: Schijnt dus niet helemaal te kloppen wat ik over CPU snelheid zei: http://discussions.apple....threadID=668404&tstart=15
Waarschijnlijk kan CoreDuoTemp (en dus SpeedIt) het gewoon niet helemaal volgen
[ Voor 17% gewijzigd door orillion op 01-10-2006 18:57 ]
Verwijderd
het zijn Ritex R04, brandless.Ik brand alles op 1 speed en dan kapt ie er mee, hij brandt ze dus niet af. Ik ga ermee kappen maar heeft iemand tips voor welke DVD-R's goed werken op de MacBook? Het moeten goedkope printables zijn, dus max. 40-45 euro per 100.Xandrios schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:02:
Uitval hoort er niet te zijn, punt. Wat valt er bij jou onder 'uitval' overigens? Onderbreking van het branden of slecht leesbaar naderhand?
Ik gok overigens dat je Ritek R02/R03 gebruikt (DVD+R 8X)? (Platinum bijvoorbeeld) Die zijn per definitie erg slecht, en horen ook veel lager geprijst te zijn (In de orde van 20 cent per stuk). Printable kost hoogstens 5 cent extra.
Heb zelf geen ervaring met branden van DVD's op de Mac, maar het is altijd wel handig om bij d elokale PC-boer van elk merk even 1 test-DVDtje te halen. Die probeer/test je even, kijkt wie de fabrikant is (De zogenaamde mediacode), en van de DVD die het beste werkt bestel je er dan een X honderd bij opus of cdrwinkel.com
je hebt zeker gelijk dat 't al enorm lang bestaat, alleen sinds dit de eerste keer is dat ik een laptop aanschaf, en die qua opgrade mogelijkheidheden meestal lager ligt dan een pc ben ik wat meer huiverig over dit allesppl schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:40:
[...]
Dat 64 bit is wel zo'n hype geweest.We hebben al meer dan 10 jaar dat 64 bit gebeuren en tot dusver wordt er nog amper optimaal gebruik van gemaakt. Zeker op gebied van desktops heb je momenteel en de komende jaren helemaal niets aan dat 64 bit. Als je de komende tijd echter ontzettend veel gaat doen met virtualisatie dan is veel geheugen wel erg prettig en in dat geval is 64 bit dan weer wel voordelig. Ik denk alleen niet dat een Macbook hoofdzakelijk voor die doelgroep is bedoeld, Apple zal daarvoor wel de Macbook Pro inzetten als zijnde de laptop voor powerusers.
Voor de groepwaar de Macbook op gericht is zijn er absoluut geen enkele voordelen aan die Core 2 Duo processor. Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat binnen nu en x jaar alles 64 bit wordt, er hebben namelijk nog veel te veel mensen weinig profijt van dat 64 bit. Net als met dat IPv6 duurt het nog wel een tijd voordat 64 bit mainstream begint te worden. Zie ook het zeer karige aanbod aan 64 bit software...
tuurlijk hij's velen malen sneller dan de vorige generatie, heb op een MB gewerkt van een vriend (de 1.83) en die's idd bloedjesnel, ik heb de 2.0 besteld sinds ik redelijk veel grafisch werk doe in m'n vrije tijd (hoofdreden dat ik een mac wilde!)
maar met het vragen over 't wachten of nu kopen, dat is meer kwestie eigenlijk op moment met de lange levertijd
Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI
Verwijderd
Weet iemand trouwens nog een unrar / par2 programma die de volle snelheid van mijn Macbook gebruikt? MacPar Deluxe is nog trager dan WinRAR en Quickpar op mijn P4 2.8Ghz / 512Mb RAM of PM 1.7Ghz / 1Gb RAM.
je zou kunnen kijken naar de opensource versie van unrar, die's wel commandline tho... ff compilen en uitproberenVerwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:43:
Weet iemand trouwens nog een unrar / par2 programma die de volle snelheid van mijn Macbook gebruikt? MacPar Deluxe is nog trager dan WinRAR en Quickpar op mijn P4 2.8Ghz / 512Mb RAM of PM 1.7Ghz / 1Gb RAM.
Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI
Via cdrwinkel.com kun je Taiyo Yuden printable schijfjes kopen voor €55,- per 100 stuks. Met een Plextor cakebox eromheen zijn ze net geen €2,- duurder. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met deze fabrikant en met mij vele anderen (zie ook sites als CD Freaks). Uitval heb ik nog nooit last van gehad, schijfjes blijven ook erg lang goed bruikbaar. Niet dat ze het na een paar weken al niet meer doen ofzo, zoals je vaak bij goedkope schijfjes hebt.Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:14:
oh ja, het zijn printable dvd-rs. vandaar dat ze iets duurder zijn, maar ik vind het een prima prijs. als je ze in nederland koopt zit er 1,19 euro belasting op! dus dan betaal je 119 euro alleen al aan belastingen en dan komt de prijs van de schijfjes + winst voor de verkoper er bog bij! vandaar dat je hier vrijwel alleen dvd+r ziet, daar zit 50 cent + 19% btw op. ipv 1 euro + 19% btw.
Maar welke printable schijfjes draaien goed op de macbook?
UnRarX al eens bekeken? Doet par en rar.Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:43:
[ Voor 15% gewijzigd door straat op 01-10-2006 20:10 ]
Verwijderd
da's een goedkope zaak, veel goedkoper dan opusshop, lol. Maar zijn die andere schijfjes dan veel slechter?, die kosten 31 euro per 100. Ik hoorde van iedereen dat RITEK zo goed moet zijn, veel beter dan die princo troep maar ik heb er geen geluk mee.Straat schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 20:00:
[...]
Via cdrwinkel.com kun je Taiyo Yuden printable schijfjes kopen voor €55,- per 100 stuks. Met een Plextor cakebox eromheen zijn ze net geen €2,- duurder. Ik heb zelf zeer goede ervaringen met deze fabrikant en met mij vele anderen (zie ook sites als CD Freaks). Uitval heb ik nog nooit last van gehad, schijfjes blijven ook erg lang goed bruikbaar. Niet dat ze het na een paar weken al niet meer doen ofzo, zoals je vaak bij goedkope schijfjes hebt.
Ik heb hem met 1gb besteld. Gelukkig gebruik ik autocad niet al te veel. Als het te weinig blijkt kan ik dan altijd nog bijkopenVerwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:49:
Ehm.... Autocad in Parallels zou moeten kunnen.
Als je 2GB geheugen hebt that is.
(en ik heb nog steeds een andere pc waar het wel lekker op draait, dus werk thuis doen kan ook altijd nog)
Ik heb nu echt iets vaags.
men isight camera staat nu al aan als hij opstart en ik kan hem dan ook niet gebruiken in osx...
Kan ik hem n u nog uitzetten?
men isight camera staat nu al aan als hij opstart en ik kan hem dan ook niet gebruiken in osx...
Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?
Heb je misschien iets in je dashboard draaien wat je iSight gebruikt?masterofoboe schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 07:44:
Pfoe ik ben nu die 10.4.8 update aan het draaien op mijn macbook. Er stond dat het "een paar minuten" kon duren bij het rebooten, maar ik zit nu al bijna een half uur te wachten! Lijkt me toch niet normaal. Ik zit hier op mn stage, en de Dual G5 was een stuk sneller, hoewel dat natuurlijk een andere update is (PowerPC)...
En daar is DVD-RAM dus voor bedachtBreepee schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:07:
[...]
Uit welk tijdperk kom jij zeg?
Sowieso is DVD geen duurzaam backup medium

DVD-ram is niet ouder dan DVD+/-R. Voordeel is dat het in een case zit (dus beschadigen is uitgesloten) en de levensduur is vele malen langer. Extreem geschikt voor backup dus.
Maargoed, los daarvan is een extreem duurzaam backupmedium vaak ook helemaal niet nodig. 5 jaar is meestal meer dan zat voor backups. Immers een backup is een extra copie van bijvoorbeeld je Macbook's hdd. Tegen de tijd dat die DVD's onleesbaar zijn, heb je al weer tig nieuwe backups gemaakt.
Zoiets had ik ook na de update naar 10.4.8. Was idd heel vreemd. Het lampje van de iSight brandde de hele tijd terwijl ik er zeker van was dat ik niks met de iSight aan het doen was. Als ik Photo Booth opende was het beeld groen, niks mee aan te vangen dus. Na een reboot was het opgelost. Heel vreemd allemaal.masterofoboe schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 07:44:
[ Voor 3% gewijzigd door IbexGirl op 02-10-2006 14:23 ]
Verwijderd
Zijn er mensen die een Samsung 940MW hebben icm hun Macbook ? Ik wil deze monitor aanschaffen omdat hij ook een tv-tuner heeft en HDTV ondersteund voor mn Xbox 360 etc.
De resolutie van 1440 x 900 kan de grafische kaart van de Macbook zonder problemen ouputten neem ik aan ?
De resolutie van 1440 x 900 kan de grafische kaart van de Macbook zonder problemen ouputten neem ik aan ?
ja dit gaat prima werken. De 17" iMac heeft immers ook een resolutie van 1440x900, en in het 'budget' model zit ook een GMA950. Overigens denk ik dat je er beter aan doet om voor een 20" scherm te gaan zodat je meteen een resolutie van 1680x1050 hebt. Ik vind persoonlijk 1440x900 zo'n net-niet resolutie als je begrijpt wat ik bedoel... maar goed daar mag jij heel anders over denkenVerwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 14:05:
Zijn er mensen die een Samsung 940MW hebben icm hun Macbook ? Ik wil deze monitor aanschaffen omdat hij ook een tv-tuner heeft en HDTV ondersteund voor mn Xbox 360 etc.
Launching containers into space
Ik heb net een iCurve en een USB Keyboard bij mijn MacBook gehaald, maar wat ik me nu afvraag, wat zijn het voor USB-poorten achterin het keyboard, kan ik er naast mijn muis ook een printer instoppen, of is ie daar niet krachtig genoeg voor ofzo?
Er kan idd geen printer in. Het is bedoelt voor een muis e.d.. Ik heb er zelf een muis en Wacom aan hangen. Dat werkt perfect.Toch schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:35:
Ik heb net een iCurve en een USB Keyboard bij mijn MacBook gehaald, maar wat ik me nu afvraag, wat zijn het voor USB-poorten achterin het keyboard, kan ik er naast mijn muis ook een printer instoppen, of is ie daar niet krachtig genoeg voor ofzo?
waarom zou er geen printer in kunnen? tis gewoon een unpowered usbhub.. dus tenzij je printer een powered usbport nodig heeft moet het gewoon prima kunnen hoor
blup
Dacht ik dus ook, maar ik heb ooit es opgevangen dat het niet zou kunnen.. Ik heb gewoon een standaard HP all-in-one printer, dus volgens mij moet het haast wel kunnen, maar ik weet het dus niet zeker, en het is verder ook nergens te vinden.eendje schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:47:
waarom zou er geen printer in kunnen? tis gewoon een unpowered usbhub.. dus tenzij je printer een powered usbport nodig heeft moet het gewoon prima kunnen hoor
Mijn Canon all in one (mp150 dacht ik) werkt ook gewoon via mijn toetsenbord hoor!Toch schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:51:
[...]
Dacht ik dus ook, maar ik heb ooit es opgevangen dat het niet zou kunnen.. Ik heb gewoon een standaard HP all-in-one printer, dus volgens mij moet het haast wel kunnen, maar ik weet het dus niet zeker, en het is verder ook nergens te vinden.
Gaat super!
Verwijderd
Vandaag MacBook binnengekregen
, ook een wireless Mighty Mouse erbij. Ik heb wel het idee dat ie aan de onderkant links een beetje warm wordt, maar dat moet ik nog even nakijken. Voor de rest.....heb al de hele dag een big smile op mijn gezicht
Tja, warm. Wees er blij om. Als 'ie koel bleef had je je zorgen moeten maken of 'ie wel goed functioneert.Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:45:
Vandaag MacBook binnengekregen, ook een wireless Mighty Mouse erbij. Ik heb wel het idee dat ie aan de onderkant links een beetje warm wordt, maar dat moet ik nog even nakijken. Voor de rest.....heb al de hele dag een big smile op mijn gezicht
Verwijderd
Ja,met warm bedoel ik heet. Kan er nog net niet mee strijkenGabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:53:
[...]
Tja, warm. Wees er blij om. Als 'ie koel bleef had je je zorgen moeten maken of 'ie wel goed functioneert.
Uit welke week komt 'ie? De eerste 5 tekens van je serienummer. Bijv. 4H636 komt uit 2006, week 36.Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:06:
[...]
Ja,met warm bedoel ik heet. Kan er nog net niet mee strijken
Je kan ook coreduotemp downloaden. Als 'ie een temp van 15-25 graden aangeeft moet je het scherm eventjes dichtklappen zodat 'ie in sluimer gaat en 5 sec. later weer het scherm openklappen.
Mijn MacBook staat nu ruim 3 uur achter elkaar aan, aangesloten aan de lichtnetadapter en geeft een temperatuur van 58 graden aan. (Safari open, iTunes open en Adium open)
[ Voor 6% gewijzigd door Gabliboeba op 02-10-2006 20:21 ]
Ik heb eindelijk een MacBook besteld
Zonder AppleCare Protection Plan voor MacBook/iBook. Vind ik nogal duur. Of is dit een erg onverstandige beslissing? Ik bedoel ik heb standaard 1 jaar garantie, heeft het apparaat kinderziektes dan zullen die zich toch wel binnen die termijn openbaren of maak ik hier een vergissing?
Verwijderd
niet doen, het is belachelijk om 350 euro te betalen voor een extra jaar garantie (3e jaar). je macbook is nieuw 1099 euro, na 2 jaar ca. 600 euro waard. Het eerste jaar heb je Apple garantie, het tweede jaar wettelijke garantie (europese wet) en het derde jaar heb je deelsgarantie (nederlands recht).htf99 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:21:
Ik heb eindelijk een MacBook besteldZonder AppleCare Protection Plan voor MacBook/iBook. Vind ik nogal duur. Of is dit een erg onverstandige beslissing? Ik bedoel ik heb standaard 1 jaar garantie, heeft het apparaat kinderziektes dan zullen die zich toch wel binnen die termijn openbaren of maak ik hier een vergissing?
niet doen dus.
Verwijderd
4H638, komt uit week 38 dus. Coreduotemp geeft 52 graden aan en 4,5% 2,0GHz. Hij staat nu zo'n 3,5 uur aan sinds ie vers uit de doos komt en om het moment staan Safari en Adium open.Gabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:19:
[...]
Uit welke week komt 'ie? De eerste 5 tekens van je serienummer. Bijv. 4H636 komt uit 2006, week 36.
Je kan ook coreduotemp downloaden. Als 'ie een temp van 15-25 graden aangeeft moet je het scherm eventjes dichtklappen zodat 'ie in sluimer gaat en 5 sec. later weer het scherm openklappen.
Mijn MacBook staat nu ruim 3 uur achter elkaar aan, aangesloten aan de lichtnetadapter en geeft een temperatuur van 58 graden aan. (Safari open, iTunes open en Adium open)
Nou, dat is heel normaal hoor. Niks mis mee...Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:36:
[...]
4H638, komt uit week 38 dus. Coreduotemp geeft 52 graden aan en 4,5% 2,0GHz. Hij staat nu zo'n 3,5 uur aan sinds ie vers uit de doos komt en om het moment staan Safari en Adium open.
Daarnaast is er ook nog een kans dat je binnen 3 jaar je laptop op een manier kwijtraakt die niet binnen de garantie valt wat dan soms weer door via de verzekering kan worden vergoed, of dat je hem gewoon zelf vervangt.Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:36:
[...]
niet doen, het is belachelijk om 350 euro te betalen voor een extra jaar garantie (3e jaar). je macbook is nieuw 1099 euro, na 2 jaar ca. 600 euro waard. Het eerste jaar heb je Apple garantie, het tweede jaar wettelijke garantie (europese wet) en het derde jaar heb je deelsgarantie (nederlands recht).
niet doen dus.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Ok. DankjewelGabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:42:
[...]
Nou, dat is heel normaal hoor. Niks mis mee...
Om je nog meer gerust te stellen:Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:54:
[...]
Ok. Dankjewel. Weet ook niet wat normaal is, dit is mijn eerte notebook, en na allemaal die berichten let je er natuurlijk beter op. Kan nu weer met een gerust hart doorspelen
MacBook shut-off addresed
A vocal minority of MacBook owners experiencing intermittent shut down issues with their systems for the last two months will be pleased to hear that Apple is acknowledging and addressing the issue.
Apple recently notified service providers that customers who report experiencing the random shut-down problem should submit their systems for evaluation and that Apple will replace the faulty parts in systems deemed affected by the flaw. Parts affected by the issue are said to include the logic board and heatsink.
Affected MacBooks span the serial number range 4H617-4H635. Apple expects repairs on affected MacBooks to begin early next week.
bron: thinksecret.com
Verwijderd
Kijk, wat kan er nu nog mis gaan. En kom er ook net achter dat ik mijn nog voor Windows geformateerde iPod gewoon kan aansluiten en daarvandaan muziek afspelen.Gabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:01:
[...]
Om je nog meer gerust te stellen:
A vocal minority of MacBook owners experiencing intermittent shut down issues with their systems for the last two months will be pleased to hear that Apple is acknowledging and addressing the issue.
Apple recently notified service providers that customers who report experiencing the random shut-down problem should submit their systems for evaluation and that Apple will replace the faulty parts in systems deemed affected by the flaw. Parts affected by the issue are said to include the logic board and heatsink.
Affected MacBooks span the serial number range 4H617-4H635. Apple expects repairs on affected MacBooks to begin early next week.
Hoe doe je dat? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb nu ook muziek op m'n iPod staan maar heb geen idee hoe ik dat rechtstreeks van m'n iPod naar iTunes op de MacBook over kan zetten.Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:10:
[...]
Kijk, wat kan er nu nog mis gaan. En kom er ook net achter dat ik mijn nog voor Windows geformateerde iPod gewoon kan aansluiten en daarvandaan muziek afspelen.
Exact hetzelfde hier. Maar het ging pas weg na reboot 3... Was namelijk ergens ander en toen ik hem aandeed was ie wel uit.Ibex_Girl schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:21:
[...]
Zoiets had ik ook na de update naar 10.4.8. Was idd heel vreemd. Het lampje van de iSight brandde de hele tijd terwijl ik er zeker van was dat ik niks met de iSight aan het doen was. Als ik Photo Booth opende was het beeld groen, niks mee aan te vangen dus. Na een reboot was het opgelost. Heel vreemd allemaal.

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?
Verwijderd
Dit kan ook niet. Het wordt nu rechtstreeks vanaf de iPod afgespeelt. Er zijn wel programma's die dat kunnen, heb dat ooit een keer gedaan. Volgens mij heette het programma Copypod. Maar het kan ook handmatig. Ik weet alleen niet of dit op een Mac werkt met een Win geformateerde iPod.Gabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:12:
[...]
Hoe doe je dat? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb nu ook muziek op m'n iPod staan maar heb geen idee hoe ik dat rechtstreeks van m'n iPod naar iTunes op de MacBook over kan zetten.
Verwijderd
Mijn serial begint met 4H635Gabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:01:
[...]
Om je nog meer gerust te stellen:
Mijn MB heeft in de serial 4H635 zitten, alhoewel ik nog maar één totale crash heb meegemaakt, net na de memory upgrade. Een hangend systeem (Windows XP alike) heb ik wel vaker gehad, bij het legen van de prullenbak bijvoorbeeld 
Anyhow. Ik krijg binnen twee dagen een nieuwe Macbook van Apple, m'n oude wordt a.s. maandag opgehaald. Dit is afgesproken binnen 14 dagen na ontvangst van de MB
Goed werk

Anyhow. Ik krijg binnen twee dagen een nieuwe Macbook van Apple, m'n oude wordt a.s. maandag opgehaald. Dit is afgesproken binnen 14 dagen na ontvangst van de MB
🌞🍃
vrij simpel, je pakt een Terminal (Applications -> Utilities -> Terminal)Gabliboeba schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:12:
[...]
Hoe doe je dat? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb nu ook muziek op m'n iPod staan maar heb geen idee hoe ik dat rechtstreeks van m'n iPod naar iTunes op de MacBook over kan zetten.
als je geen commandline kent, hier is 't ongv. in stappen: (NB ik zit niet achter een Mac dus dit is hoe ik 't me herinner)
code:
1
| $ cd Music |
doe ff ls in die map om te kijken hoe de map heet van iTunes, cd naar die map, in die map kopieer je dan de contents van je iPod dmv:
code:
1
| $ cp -vR \Volumes\iPod\(de iTunes blaat)\* . |
dan kopieert ie alle mappen (F00 tot Fxx), daarna kan je alle .mp3/.aac's weer samenvoegen door te doen:
code:
1
| $ for i in *; do cd $i; mv * ..; cd ..; done |
dan zouden alle mp3's in die map moeten staan, incl filmpjes (5G en up)
in iTunes moet je ff kijken naar de optie dat ie 't niet opnieuw kopieert, maar wel hernoemd bij 't toevoegen (maakt ie in je Music map een structuur van Artiest -> Album)
Mijn MacBook zit in de 4H619 reeks en ik had helaas volop plezier van de random shutdown problemen. Een maand geleden heb ik m'n MacBook naar de Mexpert verzonden voor reparatie. Helaas wachten ze daar nog steeds op de vervangende onderdelen. Echt te belachelijk voor woorden, je zou toch niet meer dan een maand moeten wachten op zo'n vervangend onderdeel. Hoewel ik zeer tevreden was over het product en de werking van Mac OS, gaat de plezier er zo compleet af.Datafeest schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:47:
Mijn MB heeft in de serial 4H635 zitten, alhoewel ik nog maar één totale crash heb meegemaakt, net na de memory upgrade. Een hangend systeem (Windows XP alike) heb ik wel vaker gehad, bij het legen van de prullenbak bijvoorbeeld
Anyhow. Ik krijg binnen twee dagen een nieuwe Macbook van Apple, m'n oude wordt a.s. maandag opgehaald. Dit is afgesproken binnen 14 dagen na ontvangst van de MBGoed werk
Heb jij je MB zomaar omgeruild gekregen omdat jij in die reeks zit Datafeest of heb je hem ook laten nakijken door een service center?
Ik moet mijn MacBook ook nog terug sturen maar ik kan hem niet missen
ik heb 'last' van donkere verkleurings plekken naast mn mouse-pad...
BramBoterham
Owja, de wetgeving...je weet wel die massaal aan de laars wordt gelapt en waarbij je alleen je gelijk kunt krijgen door het middels een rechtszaak af te dwingen. Je weet wel, zo'n rechtszaak die aardig wat duiten kost en waar maar weinig mensen trek in hebben. Die extra 350 euro is dan echt een schijntje.Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:36:
niet doen, het is belachelijk om 350 euro te betalen voor een extra jaar garantie (3e jaar). je macbook is nieuw 1099 euro, na 2 jaar ca. 600 euro waard. Het eerste jaar heb je Apple garantie, het tweede jaar wettelijke garantie (europese wet) en het derde jaar heb je deelsgarantie (nederlands recht).
niet doen dus.
Plus dat bovenstaande garantiebepalingen alleen binnen de EU en de NL van toepassing is. Ga je een tijdje daar buiten dan geldt dat dus niet. Dat zal niet voor veel mensen een probleem zijn maar het is wel iets wat van belang is om te weten. Je weet nooit wat het leven je brengt
Overigens is het met verzekeringen ook zo dat zodra je buiten je eigen woning komt de verzekering al vervalt. Een erg lucratieve manier van geld aftroggelen want de inboedelverzekering vergoed ook al het nodige en maakt een extra verzekering al snel overbodig. Je zult dus onwijs goed moeten zoeken naar een verzekering die de spullen ook elders dekt zoals in een openbaar gebouw of een school (ongeacht opleidingsniveau en ja een universiteit valt ook onder school). Dit even afgezien van het feit dat een verzekering iets compleet anders is dan applecare (garantie en support verlenging om het maar kort door de bocht te zeggen). Als je een verzekering hebt en je Macbook vertoond een defect die niet door userabuse of wat dan ook kan komen en je zit buiten de garantie dan komen de kosten volledig voor jou in rekening, de verzekering vergoedt dan niet. Je sluit een verzekering dus alleen af voor het geval dat het ding door userabuse beschadigd raakt of (en dat is vaak de hoofdreden) gejat wordt (en laptops zijn nogal gewild). Of een verzekering afsluiten dan wel zo verstandig/handig is...
Al met al is die 350 euro voor applecare ineens toch niet zo duur en achterlijk meer. Het biedt je een bepaalde zekerheid die je met andere zaken niet snel hebt. Het is wel belachelijk dat fabrikanten van laptops (zoals Apple) niet gewoon standaard meer dan 1 jaar garantie leveren...wereldwijd. HP, Lenovo, etc. doen dat alleen wanneer je een extra contract daarvoor afsluit, soort van applecare dus. Alleen Asus biedt echt vrijwel op al haar laptops standaard 2 jaar global warranty aan.
Probeer te regelen dat je bij een Authorized Dealer langskunt. Het vervangen van de kast is niet al te veel werk, en vrijdagmiddag brengen, maandagochtend halen is wellicht met ze af te spreken. Dan valt het best mee.Xevox schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:06:
Ik moet mijn MacBook ook nog terug sturen maar ik kan hem niet missenik heb 'last' van donkere verkleurings plekken naast mn mouse-pad...
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Beetje offtopic, maar:ppl schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:20:
[...]
Owja, de wetgeving...je weet wel die massaal aan de laars wordt gelapt en waarbij je alleen je gelijk kunt krijgen door het middels een rechtszaak af te dwingen. Je weet wel, zo'n rechtszaak die aardig wat duiten kost en waar maar weinig mensen trek in hebben. Die extra 350 euro is dan echt een schijntje.
Je moet dus 350 euro betalen om Apple zo ver te krijgen de wet gewoon na te leven. En dat noem jij niet achtelijk? Ik snap wat je bedoeld, maar principieel gezien moet je zo'n garantie dus NOOIT kopen. Kun je beter een rechtsbijstand verzekering nemen, dan AppleCare
Dat probleem heb ik hier ook. Dat is echt niet leuk meer.Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:41:
Ik vond het altijd al lang duren voordat ik met mijn WEP-protected wifi-accespoint kon connecten, en sinds de update duurt het nog langer.
Vaak ook is he tniet mogelijk om uberhaupt de verbinding tot stand te brengen.
Denk dat het aan me linksys wrt54g ligt. Die doet het bedraad ook niet helemaal lekker.
PSN: djmurcielago
Ik hou dit topic al enige tijd in de gaten, dit mede omdat ik over enige tijd ook een macbook aan wil schaffen. De reacties zijn vrij uiteenlopend over de kwaliteit van de Macbook.
Loont het om een Macbook pro aan te schaffen en dus een stuk meer te betalen?
Of moet ik gewoon wachten op een nieuwe generatie ?
Mijn MacBook, witte 2,0GHz, is een super apparaat. Ik zou hem voor geen goud meer willen missen. Wel was ik altijd een fanatieke Paint Shop Pro gebruiker, maar dat heb je niet voor de mac,.. moet me nu toch maar verdiepen in PhotoShopWootism schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:17:
Ik hou dit topic al enige tijd in de gaten, dit mede omdat ik over enige tijd ook een macbook aan wil schaffen. De reacties zijn vrij uiteenlopend over de kwaliteit van de Macbook.
Een MacBook Pro is ook een geweldige laptop, vooral het grotere scherm is voor sommige echt een must. De vraag is dan natuurlijk ook: waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik heb hier geen last vanMurcielago schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 07:52:
[...]
Dat probleem heb ik hier ook. Dat is echt niet leuk meer.
Denk dat het aan me linksys wrt54g ligt. Die doet het bedraad ook niet helemaal lekker.

Uit standby heb ik vrijwel direct verbinding met mijn draadloze netwerk. Ook bij mijn vriendin thuis heb ik dit meteen (daar staat mijn oude Asus ap = wl 300g (dacht ik))..
Verwijderd
Aj aj aj, en ik wou net de WRT54G kopen. Het is echt vreselijk vervelend als ik op Tweakers.net een bericht wil zien, dan moet ik echt op mijn klok 30 tellen aftellen, en dan heb ik pas verbinding. Met de verbinding is niks mis mee, geen hangers of what so ever
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304482 <-- de oplossingMurcielago schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 07:52:
[...]
Dat probleem heb ik hier ook. Dat is echt niet leuk meer.
ik moet wel ff vermelden dat ik ook azureus heb draaien, na een tijdje loopt de hele router vast
binnenkort maar m'n server inrichten als router
@dolby, thanx
ga het vanavond gelijk testen
is dit ook een oplossing voor de lage snelheden die ik haal?
binnenkort maar m'n server inrichten als router
@dolby, thanx
ga het vanavond gelijk testen
is dit ook een oplossing voor de lage snelheden die ik haal?
[ Voor 27% gewijzigd door Murcielago op 03-10-2006 12:43 ]
Verwijderd
Helaas ben ik een ex Macbook pro gebruiker (17" model)!Wootism schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:17:
Na 6 maanden ellende heb ik mijn geld terug ( warmte problemen, geheugen problemen etc...).
Ik ga nu juist overstappen op de Imac en Macbook (Samen zijn ze even duur als een 17" Macbook Pro).
Ik denk dat je het beste kunt wachten op de upgrade naar Core 2 Duo voor de Macbook of de Pro. Dat gaat niet zo lang meer duren en dan heb je de nieuwste specs (en hopelijk geen problemen meer).
Verwijderd
Hoe heb je je geld terug gekregen? Dat vind ik wel interessant namelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:05:
[...]
Helaas ben ik een ex Macbook pro gebruiker (17" model)!
Na 6 maanden ellende heb ik mijn geld terug ( warmte problemen, geheugen problemen etc...).
Ik ga nu juist overstappen op de Imac en Macbook (Samen zijn ze even duur als een 17" Macbook Pro).
Ik denk dat je het beste kunt wachten op de upgrade naar Core 2 Duo voor de Macbook of de Pro. Dat gaat niet zo lang meer duren en dan heb je de nieuwste specs (en hopelijk geen problemen meer).
Ik zal hem voornamellijk gaan gebruiken voor Photoshop, 3DsMax, Flash, Premiere, en veel multimediale toepassingen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:40:
[...]
Een MacBook Pro is ook een geweldige laptop, vooral het grotere scherm is voor sommige echt een must. De vraag is dan natuurlijk ook: waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Het kopen van een Macbook komt bij mij een beetje over als een loterij.
Je hebt geluk als je een fatsoenlijke release hebt, anders niet. Niet prettig om met dat idee een laptop aan te schaffen

Ik had begrepen dat bij de pro versie, de rotte macbooks er ondertussen wel uitgefilterd waren. Of toch niet? Ik denk dat ik idd toch beter even kan wachten met mijn aankoop tot de overstap naar Core2 duo, of een foutloze Macbook.Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:05:
[...]
Helaas ben ik een ex Macbook pro gebruiker....
[ Voor 38% gewijzigd door Wootism op 03-10-2006 13:24 ]
Verwijderd
Voor mij helaas niet. Ik maak geen gebruik van WPA2, en hij connect ook gewoon na een reboot of sleep
Er is geen enkele indicatie dat die er aan gaat komen. Het zou zomaar tot eind mei volgend jaar kunnen duren. De roddels op een website vormen geen garantie dat er iets gaat komen. En de MacBook Pro staat hoger op het lijstje voor een nieuwe CPU.Wootism schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:19:
toch beter even kan wachten met mijn aankoop tot de overstap naar Core2 duo
Probeer het toch eens, gewoon om uit te sluiten dat dat het probleem is? Ik heb een wrt54gv2 met dd-wrt er op en gebruik WPA, en dat werkt volkomen probleemloos. Altijd binnen twee of drie seconden verbinding na het openklappen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:38:
Voor mij helaas niet. Ik maak geen gebruik van WPA2, en hij connect ook gewoon na een reboot of sleep
[ Voor 34% gewijzigd door burne op 03-10-2006 13:43 ]
Wat ik vaak wel heb als ik op de batterij werk: de verbinding wordt soms zomaar verbroken. Ik heb een Linksys WRT 54-g met WEP beveiliging. Het gebeurt enkel als hij op de batterij is aangesloten. Als ik het stroom eraan heb zijn er geen problemen
Verwijderd
Even een vraag over het kalibreren van de batterij.
Er staat bij stap 5 dat je computer uit moet schakelen of 5 uur in de sluimerstand zetten. Kan ik als ik ervoor kies de computer uit te zetten meteen weer beginnen met opladen of is het beter dan ook even te wachten. En mag ie ook weer aan tijdens het opladen?
Er staat bij stap 5 dat je computer uit moet schakelen of 5 uur in de sluimerstand zetten. Kan ik als ik ervoor kies de computer uit te zetten meteen weer beginnen met opladen of is het beter dan ook even te wachten. En mag ie ook weer aan tijdens het opladen?
Verwijderd
Jeuj ik heb zojuist een MacBook 1,83Ghz besteld, met een uitbreiding naar 1GB geheugen. Ik kan niet meedoen aan de iPod actie aangezien ik nog geen 18 ben en de verkoper raadde het me daarom ten zeerste af (kijk, ze zijn dus niet alleen uit op geld daar
) maar het mag de pret niet drukken. De (trouwens erg vriendelijke) verkoper vertelde me dat ik op een verzendtijd van zo'n tien dagen kon rekenen, daar kan ik nog wel mee leven. Nog even en ik ben ook weer bij de club, laatste mac was de eMac.
he njdewit hoe gaat t met je macbook?... die van mij doet t onder windows wel goed nog geen reinstall gedaan dat zal denk ik het zwarte opstart scherm wel fixen vanuit osx zoals ook bij jou t geval was.. maar ik krijg volgens mij nu wel vlekken naast de mousepad das wat jammer en scherm vind ik nog steeds niet echt mooi (vanaf boven zie je alsnog een diagonaal raster maar gelukkig niet meer als je er recht achter zit (al zie je ze wel als je recht voor de iSight zit!)) maar verder werkt het mooi en ben er opzich wel blij mee..Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:06:
[...]
Hoe heb je je geld terug gekregen? Dat vind ik wel interessant namelijk.
Jij gaat dus je geld terug vragen? ik denk dat het voor die andere user wellicht makkelijker was aangezien hij er weer macs voor terug koopt?
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Verwijderd
Gewoon Apple sales gebeld. Verteld dat ik uit coulance wel een andere laptop zou willen. Dat kon helaas niet.... Maar ik kon wel m'n aankoop bedrag terug krijgen. Dat was natuurlijk prima!Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:06:
[...]
Hoe heb je je geld terug gekregen? Dat vind ik wel interessant namelijk.
Verwijderd
Ik denk dat de problemen nu wel over zijn (maar volgens Apple waren er ook heel veel gebruikers die geen problemen haddenWootism schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:19:
[...]
Ik had begrepen dat bij de pro versie, de rotte macbooks er ondertussen wel uitgefilterd waren. Of toch niet? Ik denk dat ik idd toch beter even kan wachten met mijn aankoop tot de overstap naar Core2 duo, of een foutloze Macbook.
Eigenlijk best wel slecht van Apple. Hopelijk hebben ze hiervan geleerd.
Ik wacht trouwens ook op de Macbook core 2 duo... Hopelijk komt hij voor thanks giving (US) uit.
De Pro wil ik niet meer!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 17:57 ]
Verwijderd
Haha, ja ik had er even een tijd niks over gepost omdat het hier wel de boventoon begon te voeren inderdaad. Hij ligt nog bij A-Mac (beetje mijn eigen schuld ook wel). Ik heb onlangs een aangetek. brief richting Apple Benelux gedaan, beetje dorky, maar moest wat ofzo.Greetoz schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:32:
[...]
he njdewit hoe gaat t met je macbook?... die van mij doet t onder windows wel goed nog geen reinstall gedaan dat zal denk ik het zwarte opstart scherm wel fixen vanuit osx zoals ook bij jou t geval was.. maar ik krijg volgens mij nu wel vlekken naast de mousepad das wat jammer en scherm vind ik nog steeds niet echt mooi (vanaf boven zie je alsnog een diagonaal raster maar gelukkig niet meer als je er recht achter zit (al zie je ze wel als je recht voor de iSight zit!)) maar verder werkt het mooi en ben er opzich wel blij mee..
Jij gaat dus je geld terug vragen? ik denk dat het voor die andere user wellicht makkelijker was aangezien hij er weer macs voor terug koopt?
http://www.visualizers.nl/unused/MacBookLetter_Stripped.rtf
Ik vrees dat bij Apple Sales aankloppen wellicht ook niet werkt voor me gezien ik hem via een winkel gekocht heb maar A-Mac gaat sowieso weigeren mijn geld terug te geven of iets anders te doen dan wat ze nu doen. Dus dan maar zo
Verder ben ik weer heerlijk ouderwets magazines aan het lezen in de trein tegenwoordig
(en oh wat mij betreft keren ze de waarde van die MacBook uit in een mini met accessoires, weet ik veel, dat ding mag weg van mij
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 18:16 ]
Als je een paar pagina's terugbladert vind je de oplossing.Gabliboeba schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:55:
Wat ik vaak wel heb als ik op de batterij werk: de verbinding wordt soms zomaar verbroken.
Het idee daarachter is de laatste druppels sap uit de accu te halen. Daarmee kan de calibratie-routine ook de ondergrens van je accu bepalen. Zodra 'ie echt leeg is doet 'ie een suspend-to-disk, dus dat zou zonder gegevensverlies moeten kunnen. Ik trek 'm om een uur of 8 's avonds van de lader, en hang 'm de volgende ochtend er weer aan. En ja, je kunt gewoon doorwerken tijdens het laden, alleen duurt het dan wat langer voordat 'ie vol is.Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:13:
of 5 uur in de sluimerstand zetten
Verwijderd
Ik zal je vertellen, ik heb er ook zoeen thuis staan en ik heb daar vergelijkbare problemen mee gehad. Al was het dan gek genoeg zo dat het op mijn MB beter werkte dan op de PC die boven staat, dan loop ik helemaal 4 keer per avond de trap op en af om die router te resetten.. Dus hoeveel dat met je MB te maken heeft...Gabliboeba schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:55:
Wat ik vaak wel heb als ik op de batterij werk: de verbinding wordt soms zomaar verbroken. Ik heb een Linksys WRT 54-g met WEP beveiliging. Het gebeurt enkel als hij op de batterij is aangesloten. Als ik het stroom eraan heb zijn er geen problemen
Er is overigens ongetwijfeld een oplossing voor, zat mensen die met dat ding geworsteld hebben
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 18:41 ]
oke, dus je hebt het volledige aankoopbedrag van je MBP (welke je een half jaar in bezit had) terug gekregen? omdat je er steeds problemen mee had?Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:47:
[...]
Gewoon Apple sales gebeld. Verteld dat ik uit coulance wel een andere laptop zou willen. Dat kon helaas niet.... Maar ik kon wel m'n aankoop bedrag terug krijgen. Dat was natuurlijk prima!
ik heb een gewone MB en deze ligt nu ter reparatie, moederbord en heatsink vervangen... 1 dag nadat ik hem had was de accu al stuk... en ik maak me nu druk over het vervangen van het mobo, want ik vrees dat het niet het einde van mijn problemen gaat zijn... mocht ik hierna nog steeds problemen krijgen, kan ik dus gewoon nog mijn geld terugvragen? als je dit bevestigd, stelt me dat wel gerust iig! en dan zal het wel goedkomen... ik hoop trouwens deze week mijn macbook weer terug te krijgen!
Verwijderd
Ik vraag me even af of hij direkt van Apple of van een retailer gekocht heeft, dat kan even verschilletje maken denk ik
Ben daar naar benieuwd.
Ik heb mijn speelgoed telefonisch besteld, er is geen Apple Centre dicht in de buurt bij ElburgFlydesign.nl schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 22:59:
[...]
Mijn MacBook zit in de 4H619 reeks en ik had helaas volop plezier van de random shutdown problemen. Een maand geleden heb ik m'n MacBook naar de Mexpert verzonden voor reparatie. Helaas wachten ze daar nog steeds op de vervangende onderdelen. Echt te belachelijk voor woorden, je zou toch niet meer dan een maand moeten wachten op zo'n vervangend onderdeel. Hoewel ik zeer tevreden was over het product en de werking van Mac OS, gaat de plezier er zo compleet af.
Heb jij je MB zomaar omgeruild gekregen omdat jij in die reeks zit Datafeest of heb je hem ook laten nakijken door een service center?

🌞🍃
Verwijderd
Mijn macbook is ondertussen al in herstelling sinds 2 september !!! Hij had ook last van het random shutdown probleem. Mijn winkel (in Brugge, Belgie) wil zelfs niet meer dat ik hen opbel (had hen amper 2x opgebeld), hun reactie: "hij is opgestuurd naar Apple en als hij terug is contacteren we je wel"
Ik voel me totaal machteloos, 5 weken is toch niet meer normaal ?!
edit: net telefoontje gekregen van de winkel dat hij hersteld is
edit: net telefoontje gekregen van de winkel dat hij hersteld is
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 11:01 ]
Mijn MacBook wil updates gaan doen maar daar zit ook en de firmware update bij, is daar nog steeds dat probleem bij dat je fan constant kan gaan aanslaan? of is dat verholpen?
BramBoterham
Afaik is er nog maar één firmwareupgrade van de MB geweest. Deze upgrade veranderd het gedrag van je fan waardoor het "Moo" effect verdwijnt en de Macboek een stuk koeler wordt. Ja, de fan draait dan wel (zachtjes) constant. Het is een je eigen keuze, wil je dat je mogelijkheid tot voorplanting wordt ontnomen of een iets stillere omgeving.Xevox schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:08:
Mijn MacBook wil updates gaan doen maar daar zit ook en de firmware update bij, is daar nog steeds dat probleem bij dat je fan constant kan gaan aanslaan? of is dat verholpen?
🌞🍃
Omgeving. puntDatafeest schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:16:
[...]
Afaik is er nog maar één firmwareupgrade van de MB geweest. Deze upgrade veranderd het gedrag van je fan waardoor het "Moo" effect verdwijnt en de Macboek een stuk koeler wordt. Ja, de fan draait dan wel (zachtjes) constant. Het is een je eigen keuze, wil je dat je mogelijkheid tot voorplanting wordt ontnomen of een iets stillere omgeving.
Bedankt
BramBoterham
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het gebruiken van mijn Macbook in clamshell mode.
Met mijn recente aanschaf van een Apple toetsenbordje en een Mighty Mouse hoopte ik op een makkelijke manier mijn Macbook als desktop te gebruiken. Een Mini DVI naar VGA kabeltje had ik al sinds mijn eerste aanschaf.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om door simpelweg alles in te pluggen en de klep dicht te doen de clamshell mode te activeren. Soms verdwijnt het beeld helemaal en valt de laptop in slaapstand en andere keren zie ik heel kort het grote scherm op de goede resolutie, maar na een paar seconden valt de laptop weer in slaapstand.
Het is al meerdere keren gelukt (zoals nu) door met klep open-dicht en F7-en clamshell goed te krijgen, maar ik zou graag weten hoe ik het voor elkaar krijg zonder voodoo taferelen uit te halen. Een zoektoch op internet leverde veel adviezen op (video mirror mode gebruiken), maar die tips lijken niks uit te halen - de laptop blijft consistent in slaapstand vallen.
Op de momenten dat clamshell werkt is het een genot, een lekker stille en vooral snelle Mac OS X desktop.
Met mijn recente aanschaf van een Apple toetsenbordje en een Mighty Mouse hoopte ik op een makkelijke manier mijn Macbook als desktop te gebruiken. Een Mini DVI naar VGA kabeltje had ik al sinds mijn eerste aanschaf.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om door simpelweg alles in te pluggen en de klep dicht te doen de clamshell mode te activeren. Soms verdwijnt het beeld helemaal en valt de laptop in slaapstand en andere keren zie ik heel kort het grote scherm op de goede resolutie, maar na een paar seconden valt de laptop weer in slaapstand.
Het is al meerdere keren gelukt (zoals nu) door met klep open-dicht en F7-en clamshell goed te krijgen, maar ik zou graag weten hoe ik het voor elkaar krijg zonder voodoo taferelen uit te halen. Een zoektoch op internet leverde veel adviezen op (video mirror mode gebruiken), maar die tips lijken niks uit te halen - de laptop blijft consistent in slaapstand vallen.
Op de momenten dat clamshell werkt is het een genot, een lekker stille en vooral snelle Mac OS X desktop.
Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.
Verwijderd
Klinkt als:
-Geen adapter aangesloten
-Je Macbook denkt dat hij op accu werkt terwijl er stroom op staat. Even rebooten.
-Je Macbook denkt dat hij op accu werkt terwijl er stroom op staat. Even rebooten.
Ik heb clamshell in principe al meerdere malen correct werkend gekregen op de accu. Zou dit inderdaad de oorzaak van het probleem kunnen zijn, want dat zou jammer zijn - op de accu haal ik in clamshell meer dan vier uur batterijtijd dus een adapter heb ik niet snel nodig. Heeft iemand anders hier ervaring mee?Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:08:
Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.
mijn batterij is er compleet mee opgehouden na de macbook 2 dagen niet gebuikt te hebben.. hij wordt niet eens meer gedetecteerd..
morgen laten nakijken..
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
Verwijderd
Clamshell werkt alleen op stroomraoulduke schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:16:
[...]
Ik heb clamshell in principe al meerdere malen correct werkend gekregen op de accu. Zou dit inderdaad de oorzaak van het probleem kunnen zijn, want dat zou jammer zijn - op de accu haal ik in clamshell meer dan vier uur batterijtijd dus een adapter heb ik niet snel nodig. Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Als hij dan toch aan je monitor hangt, waarom zou je dan niet gelijk de adapter eraan hangen? Lijkt mij beter voor je accu, ipv. dat je hem telkens leeg trekt.
Hoi, misschien is het al gezegd, maar ik heb het niet terug kunnen vinden. Weet iemand hoe het zit met boot camp? Het is nu nog gratis begrijp ik, maar straks als leopard uitkomt, moet ik dan leopard aanschaffen om ook nog gebruik te maken van boot camp? dat is toch heel duur?
Groeten Bart
Groeten Bart
dit is zeker niet normaal... stel nu dat je de laptop voor je werk nodig zou hebben, kon je al meer als een maand niet werken en dat kost een hoop geld! ik vind dat apple sneller zijn fouten in moet zien en sneller reageren, maarja, ik kan er natuurlijk ook niet inkijken, in wat apple precies doet... ik zelf zit al 4 weken te wachtenVerwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:28:
Mijn macbook is ondertussen al in herstelling sinds 2 september !!! Hij had ook last van het random shutdown probleem. Mijn winkel (in Brugge, Belgie) wil zelfs niet meer dat ik hen opbel (had hen amper 2x opgebeld), hun reactie: "hij is opgestuurd naar Apple en als hij terug is contacteren we je wel"![]()
@pounder323: hoe is je verhaal precies? heb er blz hiervoor ee nvraag over gesteld
Maximum termijn om aan een redelijke reparatietermijn te voldoen is 6weken, als hij dan niet terug is geld terug eisen en als het moet een drama in de winkel maken, liefst als er veel klanten aanwezig zijnVerwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:28:
Mijn macbook is ondertussen al in herstelling sinds 2 september !!! Hij had ook last van het random shutdown probleem. Mijn winkel (in Brugge, Belgie) wil zelfs niet meer dat ik hen opbel (had hen amper 2x opgebeld), hun reactie: "hij is opgestuurd naar Apple en als hij terug is contacteren we je wel"![]()
Ik denk aan de vele klachten te horen dat het beter is de spullen direct bij Apple zelf te kopen dan bij een reseller. Een tussenpersoon is vaak niet goed

Natuurlijk. Het is de schuld van de winkelier dat Apple 'm nu laat stikken, dus daar moet je 'm vooral voor straffen. Daar maak je vrienden mee, met die opstelling.eur0fighter schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 00:13:
en als het moet een drama in de winkel maken, liefst als er veel klanten aanwezig zijn
OS X Tiger kost 129 eurobartos88 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:34:
Hoi, misschien is het al gezegd, maar ik heb het niet terug kunnen vinden. Weet iemand hoe het zit met boot camp? Het is nu nog gratis begrijp ik, maar straks als leopard uitkomt, moet ik dan leopard aanschaffen om ook nog gebruik te maken van boot camp? dat is toch heel duur?
Groeten Bart
+ bootcamp zit erbij in
Bootcamp zit bij Leopard, niet bij Tiger?Murcielago schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 09:00:
[...]
OS X Tiger kost 129 euro
+ bootcamp zit erbij in
<Typ een persoonlijk bericht>
Nou ja, blijkbaar heb ik een bepaalde gave want ik heb inderdaad clamshell op de accu werkend gekregen, al meerdere malen zelfs. De reden daarvoor is dat ik dacht dat het beter was om de batterij steeds volledig leeg te trekken en dan op te laden om het geheugeneffect te voorkomen. Totnutoe is me dat goed gelukt, en dat wilde ik graag zo volhouden.Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:20:
[...]
Clamshell werkt alleen op stroomLijkt me heeeel sterk dat je het op accu werkend hebt gekregen, clamshell mode.
Als hij dan toch aan je monitor hangt, waarom zou je dan niet gelijk de adapter eraan hangen? Lijkt mij beter voor je accu, ipv. dat je hem telkens leeg trekt.
Misschien dat het daarom inderdaad zo lastig is om clamshell werkend te krijgen, omdat de laptop uitschakelt als 'ie niet op de adapter draait. Nou ja, mocht ik een failsafe manier vinden om clamshell op accu te gebruiken dan post ik het wel even hier, want misschien is er iemand anders in geïnteresseerd.
Verwijderd
Je bedoeld dus dat het je gelukt is op accu met klep dicht de Macbook wakker te maken via je keyboard, en dan te kunnen werken? Gek, want als ik in clamshell mode mijn stroom eraf haal valt hij direct in sluimer!raoulduke schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:31:
[...]
Nou ja, blijkbaar heb ik een bepaalde gave want ik heb inderdaad clamshell op de accu werkend gekregen, al meerdere malen zelfs. De reden daarvoor is dat ik dacht dat het beter was om de batterij steeds volledig leeg te trekken en dan op te laden om het geheugeneffect te voorkomen. Totnutoe is me dat goed gelukt, en dat wilde ik graag zo volhouden.
Misschien dat het daarom inderdaad zo lastig is om clamshell werkend te krijgen, omdat de laptop uitschakelt als 'ie niet op de adapter draait. Nou ja, mocht ik een failsafe manier vinden om clamshell op accu te gebruiken dan post ik het wel even hier, want misschien is er iemand anders in geïnteresseerd.
Ik zie verder niet waarom je graag telkens je accu helemaal leeg wilt trekken en weer helemaal vol overigens. Elke keer dat je accu leeg gaat, is dat weer een extra accu-cycle, en weer een stapje dichter bij de dood.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 11:45 ]
Ik heb inderdaad op accu met klep helemaal dicht de Macbook wakker kunnen maken en dan met extern keyboard, muis en beeldscherm kunnen werken. Hij valt bij mij normaal gesproken ook terug in sluimer als ik het probeer, daarom stelde ik mijn vraag. Blijkbaar is het dus meer uitzondering dan regel dat dit lukt, ik werd al helemaal gek van het feit dat het niet werkte, maar ik snap nu dat het niet de bedoeling is dat je de Macbook zo gebruikt.Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:37:
[...]
Je bedoeld dus dat het je gelukt is op accu met klep dicht de Macbook wakker te maken via je keyboard, en dan te kunnen werken? Gek, want als ik in clamshell mode mijn stroom eraf haal valt hij direct in sluimer!
Ik zie verder niet waarom je graag telkens je accu helemaal leeg wilt trekken en weer helemaal vol overigens. Elke keer dat je accu leeg gaat, is dat weer een extra accu-cycle, en weer een stapje dichter bij de dood.
Wat wel grappig genoeg wel altijd werkt is de Macbook in clamshell mode met het klepje open, dan valt hij niet terug in sluimerstand, maar is het laptopscherm wel helemaal uit.
Mijn accugebruik was gebaseerd op wat ik allemaal gelezen had, veel tegenstrijdige dingen. Ik dacht dat het niet zo goed was om constant op de adapter te werken, maar als dat geen kwaad kan ga ik dat voortaan anders doen, vooral als mijn batterij het daardoor langer uithoudt.
Mijn MacBook is eindelijk gefixt. Maar nu gaat hij niet meer slapen als ik hem dichtdoe en wakker wordt ie ook niet bij het openen. Is dat een instelling? Of eerder een hardwarematig iets?
Bootcamp is volgensmij gratis te downloaden en draait volgens de site prima met tiger.Setragasj schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 09:53:
[...]
Bootcamp zit bij Leopard, niet bij Tiger?
Klopt, daarom heb ik liever het klepje dicht en dat werkte bij mij gisteren meerdere malen perfect op de accu. Nou ja, ik ga wel proberen een balans te vinden tussen klepje open-dicht en adapter aan-uit. Bedankt voor de tips in ieder geval, het neemt mijn frustratie grotendeels wegVerwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:04:
Met het klepje open is het dan ook geen clamshell mode
Feit is dat winkeliers vaak niet genoeg doen om je te helpen, ze wachten de producent af.Burne schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 02:16:
[...]
Natuurlijk. Het is de schuld van de winkelier dat Apple 'm nu laat stikken, dus daar moet je 'm vooral voor straffen. Daar maak je vrienden mee, met die opstelling.
Jij hebt je MacBook bij een retailer gekocht, dan is het aan die winkel om jou een deugdelijk product te verkopen. Zij het door hem te repareren, zij het door een nieuwe te geven, dit doen ze natuurlijk niet graag omdat ze dan 'verlies' maken die ze nadien pas van Apple kunnen innen. En zij moeten je geld teruggeven als ze je geen deugdelijk product kunnen leveren, punt!
en het lijkt me echt heel sterk dat ze het opsturen naar Apple, aangezien mail-in alleen mogelijk is in de uk... die zullen het wel naar een aasp (apple authorized service provider) gestuurd hebben
blup
Vraagje met betrekking tot Coconut Battery, vraag me niet hoe ik het doe (ik kalibreer me een slag in het rond) maar mijn max capaciteit is al teruggevallen naar 5033. Maar wat houd dit nou in? Betekend het dat mijn batterij nog maar tot 5033 geladen kan worden en dus dat deze korter mee gaat? Of is het dat mijn laptop de batterij nu als 5033 ziet terwijl hij eigenlijk nog 5200 is en dus dat de laptop niet meer accuraat aangeeft hoelang de batterij mee gaat.
Een beetje zonde namelijk als je na 2 maanden al 4% van je accu kwijt bent.
Een beetje zonde namelijk als je na 2 maanden al 4% van je accu kwijt bent.
Waarom is dat? Omdat Apple vind dat het zo moet?
Net als dat verplicht in slaap vallen als je de klep dichtdoet, waarom is dat geen optie zoals in alle andere operating systems (of dat correct werkt of niet even buiten beschouwing gelaten).
Heeft Apple iets tegen settings, denken ze dat alle users dom zijn? Waarom er geen setting van maken en dan default op deze werking zetten? Dan kan een advanced user gewoon zelf kiezen.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Dit topic is gesloten.