Ok duidelijk,binnenkort maar eens kijken
[ Voor 33% gewijzigd door PunisherADF op 27-09-2006 13:38 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 33% gewijzigd door PunisherADF op 27-09-2006 13:38 ]
Alleen de probleemgevallen (zie ook Gabliboeba in "[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..."). Ik vrees dat het anders wel wat groter nieuws zou zijn geweest.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:27:
[...]
heb ik iets gemist? Gaat apple alle logicboards vervangen uit die periode of alleen de probleemgevallen? Gaat toch alleen om de RSD gevallen?
[ Voor 13% gewijzigd door jimbim op 27-09-2006 13:33 ]
Alleen de probleemgevallen. Wat ik er van begrepen heb is het een koelplaat waarvan de productie-tolerantie in 1 richting in een aantal gevallen overschreden is. Het ding is te hoog, waardoor 'ie andere onderdelen raakt als 'ie uitzet door het opwarmen. De fabrikant heeft het productieproces aangepast waardoor de huidige koelplaten een millimeter minder hoog zijn, en vanaf ergens in week 35 worden die gebruikt voor nieuwe macbooks. Maar er zijn dus een onbekend aantal macbooks uit week 17 tot en met 35 die een te grote koelplaat hebben, en die kunnen last krijgen van RSD.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:27:
heb ik iets gemist? Gaat apple alle logicboards vervangen uit die periode of alleen de probleemgevallen? Gaat toch alleen om de RSD gevallen?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
klinkt als dode temperatuurssensor. Boot je Mac eens met de Install DVD 1 in de drive en de D toets ingedrukt. Volg de stappen op het scherm en je wordt door de Hardware Test geloodsd.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:00:
Heb een raar "probleem". Sinds kort werkt CoreDuoTemp niet meer. Temperatuur blijft bijvoorbeeld constant 16 graden.
Zowel een re-install als meerdere reboots hebben niet mogen baten
Launching containers into space
Verwijderd
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Wie zegt dat die logic boards bij Intel vandaan komen? Daarnaast is het wel een erg prijzigewijze van produceren als we het volgens jouw methode doen. Dat betekent namelijk dat de hele productielijn continue aangepast moet worden. Dat kost een vermogen. Ik denk dat je hier aardig de plank misslaat voor wat betreft dat men 1x in de zoveel tijd een bepaald product maakt. Het is simpelweg te kostbaar om je productielijn steeds weer om te moeten schakelen. In die fabriek hebben ze dus gewoon meerdere productielijnen waarbij iedere assemblyline maar 1 soort product maakt.Burne schreef op woensdag 27 september 2006 @ 02:32:
Natuurlijk. Maar veel van de componenten daarop worden in batches gemaakt. De prints worden een dag per maand gemaakt ofzo, en de rest van de tijd draait die fabriek andere prints voor andere fabrikanten. Ditto met chips. Of dacht je dat Intel een fabriek van 4 miljard euro neerzet om exact 1 chippie te bakken?
Dude, je gaat een lijnvliegtuig vergelijken met een chip. Ooit wel eens die 2 naast elkaar gehouden en gewoon eens gekeken naar de afmetingen? Dan zie je ook meteen dat je voorbeeld nog onzinnig is in dit geval. Door de grote afmetingen van de vliegtuigen die Boeing bouwt is het nogal erg logisch dat ze weinig tot geen voorraad kunnen aanleggen. Je kunt daar niet eventjes een ruimte van 5m bij 5m reserveren voor wat onderdelen, dat heeft geen zin omdat het in de vliegtuig industrie gebruikelijk is dat de diverse onderdelen over ter wereld worden gemaakt. Wat Boeing en ieder andere fabrikant uiteindelijk doet is het samenvoegen van al die kant en klare onderdelen tot een vliegtuig. Dat is dus rompdelen aan elkaar schuiven, vleugels erin, interieur in onderdelen erin zetten, etc. Die onderdelen zijn zo groot dat je die niet kwijt kunt in een kamertje van 5m bij 5m. In geval van een laptop zijn deze onderdelen allemaal stukken kleiner en is het wel mogelijk om in een kamer van 5m bij 5m de onderdelen op te slaan en zo dus een voorraad aan te maken. Moraal van het verhaal: gezien de afmetingen van vliegtuigonderdelen is het nogal logisch dat men daar JIT toepast, ze hebben weinig keus daarin. Bij een laptop is dat een ander verhaal omdat de onderdelen daar wel van een afmeting zijn waarbij het wel zinnig is om een voorraad aan te houden. De hoofdreden daarentegen waarom men bij de vliegtuigindustrie geen voorraad hebben is het feit dat vliegtuigen vrijwel altijd custom build zijn. In het geval van Boeing is dit altijd zo. De klant heeft op diverse punten van het hele traject inspraak op het productieproces. Vliegtuigen zijn niet massageproduceerd, iets als een Macbook en een logic board dus wel.Daarvoor liggen de tempo's waarin fabrieken producten maken veel te hoog. Er worden batches van elk product gedraaid, niemand heeft noemenswaardige voorraad, want dat kost geld, en de productieplanning ligt weken van te voren al vast. (Om dat even te illustreren: de eerste die achter Y2K kwam was Boeing. Die bestellen aluminium producten voor hun vliegtuigen 7 jaar voordat het vliegtuig gebouwd gaat worden. Boeing liep dus in 1992/1993 tegen hun Y2K-probleem aan. Dat aluminium wordt overigens dagen voordat het vliegtuig gebouwd wordt afgeleverd. Geen magazijn om het in op te slaan.)
Lees nou eerst eens wat ik er neer heb gezet en probeer je dat even in te beelden. Ik heb het dus over de constructie van zo'n Macbook. Je hebt daarvoor gewoon een logic board nodig en dat is een onderdeel die niet door Asustek gemaakt wordt. Wat ik zeg is dat je het zo kunt aanpakken dat je de productie van die logic boards kunt opschroeven zodat Asustek nog steeds evenveel binnen krijgt als voorheen maar dat er nu ook extra boards zijn die puur en alleen bestemd zijn voor logic board swaps in defecte Macbooks. Die komen dus bij de Apple winkels terecht, dat zijn die boards waar menigeen hier in het topic op zit te wachten. Asustek merkt in dat geval dus helemaal niets. Apple kan ook kiezen voor een andere prioriteit van dielogic boards. Je houdt dezelfde productie van logic boards aan als die er nu is, alleen je reserveerd een deel voor die logic board swap en een ander deel voor Asustek. dat houdt dus in dat er minder binnen komt bij Asustek en dat bij hun de productie van Macbooks lager komt te liggen.Zo werkt het dus niet. Asustek krijgt eens per week kasten, toetsenborden, lcd's en mainboards binnen, en schroeft die zo snel mogelijk in elkaar. Een dag later komen er andere onderdelen binnen voor een ander product, en dat moet ook ergens kunnen staan. Er is dus geen ruimte om een paar duizend behuizingen op te slaan. Los daarvan zal men niet de ruimte hebben later een aparte productierun te plannen om die kasten alsnog van borden te voorzien.
Gezien de levertijden die Apple hanteert zou je haast denken van wel. Die voorraad zal waarschijnlijk niet bijster groot zijn. Hierbij doelde ik dus ook op de distributeurs en de verkopersNauwelijks. In ieder geval niet in China en Taiwan. Als ergens voorraad is, dan is het bij de distributeurs en de verkopers. Maar ook die zijn niet gek en proberen hun voorraad te minimaliseren. JIT (Just In Time) supply management heeft de wereld echt veranderd.
Verwijderd
Mwah, valt mee te leven. Hij voelt totaal niet warm aan, dus temp zit wel goed. Toen ik nog wel een temp uit kon lezen was dat een graadje of 35 als ik een beetje aan het surfen was.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:00:
Q: I have a Mac with an Intel Core Solo or Core Duo processor.
Sometimes, the temperature readings seems to "hang" and are no longer
being refreshed. Is this a problem with the application?
A: No, this problem is caused by an internal design flaw of current
versions of Intel Core processors. The Digital Thermal Sensors may
stop working when the processor returns from a C3/C4 power saving
state. Intel plans to correct this hardware bug for future steppings
of the CPU.
(http://discussions.apple....essageID=3008187�)
Ik vrees dat hier dus niets aan te doen is.
Verwijderd
Hmm, tja, je doet het goed door slechte serie tussen " " te zetten. Ik denk dat we het allemaal een beetje overdrijven, het grootste deel van de gebruikers heeft nergens last vanHercul3s schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:22:
Ik heb net mijn serienummer even gechecked:
[afbeelding]
Dus uit week 29, de "slechte" serie, maar ik moet zeggen dat ik van alle problemen genoemd in de afgelopen topics (heb vanaf het 2e topic gelezen) geen enkele heb gehad. Dat je zo "bang" moet zijn eentje uit de winkel te halen hoeft niet echt denk ik.
Ik moet zelf overigens zeggen dat ik 1 dode pixel heb, ik weet niet hoe dat met de andere mensen zit omdat ik er nog niet zoveel over heb gelezen, feit is echter dat ik hem vaak "uit het oog verlies" en dagen niet zie tot ik er weer naar ga zoeken en heb ik er verder in nergens last van. Mijn mening over kleine defecten is ook dat het afhangt hoe erg het je stoort en/of belemmert in je werk hoewel het niet netjes is natuurlijk.
Maarja, just my 2 cents.
Verwijderd
Verwijderd
Ik niet. Lees maar eens wat ik zeg. De chipset en CPU komen bij Intel vandaan. Meer dan dat zeg ik niet.ppl schreef op woensdag 27 september 2006 @ 16:38:
Wie zegt dat die logic boards bij Intel vandaan komen?
Ik niet. Lees maar eens wat ik zeg. JIT is door bedrijven als Boeing ingevoerd. Meer dan dat zeg ik niet.Dude, je gaat een lijnvliegtuig vergelijken met een chip.
Voor zover ik weet is Asustek juist de club die ook de logicboards bestukt en test. Dat is hun core-business. En ze kunnen de productie pas opschroeven als ze meer onderdelen binnenkrijgen. En de aanlooptijden voor een hogere productie voor veel onderdelen is een aantal weken minimaal. En we zitten voor zover ik weet nog altijd in de aanlooptijd. Daarom ziet Ballebek dat er nog geen uitleverdatum bekend is voor de onderdelen. Zodra Asustek de planning rond heeft gaat Ballebek een datum zien.Je hebt daarvoor gewoon een logic board nodig en dat is een onderdeel die niet door Asustek gemaakt wordt.
Dan raad ik je aan om dat dan ook duidelijk naar voren te laten komen. Je wekt namelijk een hele andere indruk. Overigens begrijp ik het hele verhaal van Boeing niet wat dat als voorbeeld aantoont. Als het alleen bedoeld was om te laten zien waar iets als JIT vandaan komt had dat voorbeeld wel heel wat korter gemogen. Ook hier wek je een andere indruk dan dat je eigenlijk schijnt te bedoelen.Burne schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:43:
Ik niet. Lees maar eens wat ik zeg. De chipset en CPU komen bij Intel vandaan. Meer dan dat zeg ik niet.
[...]
Ik niet. Lees maar eens wat ik zeg. JIT is door bedrijven als Boeing ingevoerd. Meer dan dat zeg ik niet.
Et voila, dan zit het probleem dus bij Intel. Om dan meteen een brug te slaan met jouw stukje dat JIT geen risico inneemt, ik denk dat je met bovenstaande nou net hebt laten zien dat dat dus echt onzin is. Met JIT is zoals jezelf al aangaf van belang dat dingen ook echt op tijd worden geleverd, je moet de juiste onderdelen in de juiste volgorde op de juiste plek op de juiste tijd krijgen en dat allemaal ook net op tijd,er zit dus wel wat speling in. Gaat er iets mis waardoor die tijd wordt overschreden dan werkt dat door in het gehele proces. Dat heeft niks te maken met weten wat JIT precies is, dat heeft te maken met weten wat plannen is en wat voor gevolgen bepaalde zaken kunnen hebben in je planning. Dit soort dingen zijn namelijk ook van cruciaal belang bij projectmanagement en niet alleen bij logistiek. Om maar even een voorbeeld aan te geven die weer in de vliegtuighoek ligt: bij het Airbus A380 project zijn een aantal onderdelen niet op tijd waarbij je het gevolg meteen in het gehele proces ziet: ze hebben de deadline dat de 1e af moet zijn weer door moeten schuiven. Reken maar eens wat die delay aan financiele gevolgen heeft...Voor zover ik weet is Asustek juist de club die ook de logicboards bestukt en test. Dat is hun core-business. En ze kunnen de productie pas opschroeven als ze meer onderdelen binnenkrijgen. En de aanlooptijden voor een hogere productie voor veel onderdelen is een aantal weken minimaal. En we zitten voor zover ik weet nog altijd in de aanlooptijd. Daarom ziet Ballebek dat er nog geen uitleverdatum bekend is voor de onderdelen. Zodra Asustek de planning rond heeft gaat Ballebek een datum zien.
Niet echt, wel ervaring met projectmanagement, planning en deadlines en wat voor gevolgen bepaalde zaken op je planning hebben. Dat kun je overigens met MS Project hartstikke mooi duidelijk maken (jammer dat er voor andere platformen niet vergelijkbare alternatieven zijn).Heb je overigens ervaring met supplychain-management? Afgaande op je reacties niet, gok ik. JIT is geen risico, het juist het risico iemand anders z'n probleem maken. Voorraad is risicodragend kapitaal. De harddisk die je vandaag inkoopt voor 55 euro kost volgende week 45 euro. Als je er nu 120.000 besteld weet je zeker dat je een maand lang kunt produceren zonder harddisk-tekorten. Na de prijsverlaging ontslaat je baas je wat je hebt 'm net 800.000 euro armer gemaakt. Je kunt die dingen ook per week inkopen en je hebt dus teveel betaald voor 80.000 harddisks. Laat het risico van de inkoopsprijs maar het probleem zijn van je leverancier, en niet jouw probleem.
Omniplanppl schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:38:
[...]
Dat kun je overigens met MS Project hartstikke mooi duidelijk maken (jammer dat er voor andere platformen niet vergelijkbare alternatieven zijn).
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Jochem op 28-09-2006 11:57 ]
If it ain't broken it doesn't have enough features
You and I have memories longer than the road ahead
precies, voel me flink genaaid, wacht nog tot ie wordt verscheept, vind 't erg erg genaaid eigenlijk om 't botweg te zeggennickvd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:19:
Dat soort geruchten komen altijd net als ik mijn bestelling geplaatst heb![]()
Hij komt pas eind oktober... dus dat zou betekenen dat mijn macbook dus in 4 weken tijd uh omgetoverd word tot super traag?
Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI
En het kan zich amper meten met MS Project. Ook andere tools zoals Planner (Linux) en OpenWorkbench komen niet eens in de buurt van MS Project. Alle tools hebben gemeen dat ze wel iets van een Gantt chart kunnen weergeven en dat je wat basics hebt op gebied van resources en een critical path kunnen ze vaak ook wel weergeven. De echt geavanceerdere features in MS Project zie je alleen terug in MS Project. Nou zal niet iedereen MS Project ten volste benutten, voor die mensen zijn tools als Planner, Omniplan, etc. wel een alternatief. Voor de echte MS Project mensen is er simpelweg geen alternatief.Jochem schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:56:
Omniplan... en het ziet er nog aardig uit ook.
Je zegt het zelf al, de Macbook is er al een halfjaarteh_twisted schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:59:
[...]
precies, voel me flink genaaid, wacht nog tot ie wordt verscheept, vind 't erg erg genaaid eigenlijk om 't botweg te zeggenals 't pas over een jaar was had ik gezegt: goh, tja, technologie gaat vooruit. Maar volgensmij is de MacBook er pas echt een half jaar...
mensen mensen... doe eens niet zo zielig. 'owjee nu komt er een snellere is mijn nieuwe MacBook supertraagteh_twisted schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:59:
[...]
precies, voel me flink genaaid, wacht nog tot ie wordt verscheept, vind 't erg erg genaaid eigenlijk om 't botweg te zeggenals 't pas over een jaar was had ik gezegt: goh, tja, technologie gaat vooruit. Maar volgensmij is de MacBook er pas echt een half jaar...
Launching containers into space
Wat wil je nou precies? Een wet die Apple verbiedt vaker dan eens per jaar de specs van een product te wijzigen? (Een wettelijk verbod op innovatie, zeg maar) Dat ze vooraf moeten publiceren wanneer ze wat op de markt gaan brengen? (Zodat ze alleen de eerste paar weken na een update iets verkopen, en vervolgens iedereen gaat zitten wachten op de volgende versie?)teh_twisted schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:59:
precies, voel me flink genaaid,
Nou inderdaad. Ik ben al blij als ik mijn MacBook halverwege oktober is een keer terugkrijg na die reparatie. Interesseert mij het nou of het een Core Duo of een Core (fucking) 2 Duo is.Whieee schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:27:
Als jullie tere zieltjes het nu echt niet kunnen verkroppen dat er heel misschien wel binnen korte tijd nieuwe modellen komen, beroep je dan straks op de wet Koop op Afstand, en stuur het ding terug en vraag je geld terug (mag binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden)...
ik zie het elke keer weer, en ik word een beetje moe van het gejammer...
voordat de Intel cpu's kwamen zat er soms wel een jaartje of 2-3 tussen het updaten van hun stuff, en nu is dat ineens 2x per jaar? beetje groot verschil ehWhieee schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:27:
[...]
mensen mensen... doe eens niet zo zielig. 'owjee nu komt er een snellere is mijn nieuwe MacBook supertraag' Wordt je MacBook ook maar een megahertz minder snel als er een nieuwe uitkomt? Nee. Voldoet ie op dit moment voor wat je ervan eist? Ja? Niet zeiken dan, want dan doet ie dat ook nog wel nadat er een C2D MacBook is uitgekomen.
Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI
Verwijderd
Vergelijk je 'm dan met die Asus van 1500 euro, de Sony van 1700 euro of de Dell van 1800 euro?teh_twisted schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:55:
een van de duurste flaptops koopt die er zijn (ten opzichte van de concurrentie)
Verwijderd
Verwijderd
Denk dat dat wel even gaat duren, voordat 32bit niet meer ondersteund wordt. Enig idee hoeveel mensen er nu een 32bit hebben? Die zetten ze echt niet allemaal aan de kant hoor. Zou verkoop-technisch ook erg dom zijn. Mensen gaan echt niet massaal nieuwe apparatuur kopen voor een nieuwe OS, wel een nieuw OS op hun oude apparatuur.teh_twisted schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:55:
[...]mja, niet dat 't mij veel intresseerd, gaat er mij meer om dat je een laptop hebt die dan 32bit is en miss ineens volgend jaar wordt besloten dat MacOSX niet meer wordt uitgebracht voor 32bit (opvolger van Tiger, is die uberhaupt wel 32bit verkrijgbaar? zou makkelijk kunnen dat 't niet zo is "marketing")
Ik vind dat je schromelijk overdrijft.teh_twisted schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:55:
[...]
mja, niet dat 't mij veel intresseerd, gaat er mij meer om dat je een laptop hebt die dan 32bit is en miss ineens volgend jaar wordt besloten dat MacOSX niet meer wordt uitgebracht voor 32bit (opvolger van Tiger, is die uberhaupt wel 32bit verkrijgbaar? zou makkelijk kunnen dat 't niet zo is "marketing")
De Core 2 Duo ís al uitgekomen, Apple is alleen traag met het updaten van hun notebook producten. In vergelijking met de Core Duo zijn de prijzen gelijk gebleven.Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:05:
Ik denk dat we niet moeten blijven soebatten (nederlands?) over of de core2duo wel of niet uit gaat komen. Natuurlijk gaat deze uitkomen, maar dit heb je met alles. Techniek gaat nou eenmaal vooruit. Ben wel benieuwd of de prijzen dan niet ook omhoog gaan, want het lijkt mij dat die processortjes een heel stuk duurder zijn.
Verwijderd
Vind dit een vergelijking van niets... Je vergelijkt nu een pentium D met een core duo... Zelfde als een fiat panda met een mercedes.W4rlock schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:56:
[...]
De Core 2 Duo ís al uitgekomen, Apple is alleen traag met het updaten van hun notebook producten. In vergelijking met de Core Duo zijn de prijzen gelijk gebleven.
Ik wacht persoonlijk op de C2D MB. Tuurlijk, de huidige MB is een mooi apparaat. Maar voor mijn gevoel is nu een MB kopen hetzelfde als nu een desktop bak kopen met een Pentium D erin, het is gewoon verouderd en dat wil je niet.
Wat voor kinderziektes verwacht je dan nog met een C2D? Hooguit wat warmteproblemen, maar die heb je nu ook al.Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 13:02:
[...]
Vind dit een vergelijking van niets... Je vergelijkt nu een pentium D met een core duo... Zelfde als een fiat panda met een mercedes.
Je kunt dan altijd wachten met de aankoop van een product.. Het word steeds sneller out of date en zo blijf je dus kopen. Tevens zijn nu alle leuke kinderziektes uit de mb en met de nieuwe c2d weet je dat niet.
Pura Vida
Dat is nu echt een vergelijking van niets. Zowel de Core Duo als de pentium D zijn voormalige topmodellen van Intel. Als je dan per se met auto's wil vergelijken zul je binnen een merk opeenvolgende topmodellen moeten vergelijken. Bijvoorbeeld een Porsche 911 GT met een Porsche GT-II, terwijl in jouw vergelijking de 911 GT-III nog niet eens aangekondigd is. Wat is de betere auto?Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 13:02:
Vind dit een vergelijking van niets... Je vergelijkt nu een pentium D met een core duo... Zelfde als een fiat panda met een mercedes.
Ik neem aan dat 10.4.7 die ook wel kent, gezien dat er al een tijdje iMacs zijn met C2D procs.Burne schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 14:35:
[...]
En laten we vooral even in de gaten houden dat de aanleiding voor deze roddeldiscussie is dat de term 'core 2 duo' voorkomt in het lijstje processortypes wat de kernel kent in de beta's van 10.4.8. Niets meer, niets minder. Er is geen enkel concreet signaal dat er nieuwe macbooks aankomen.
Ehm, ik denk eerlijk gezegd dat de komende MacOSX versies beide zullen ondersteunen, het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat ze een 64bit only MacOSX maken, waardoor meer dan de helft van alle Apple consumenten met een Apple Computer ineens geen nieuw OS meer kan krijgen. Marketing lijkt me juist de andere kant op gaan, compatible updates maken zodat je de gehele klanten lijn tevreden houd.teh_twisted schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:55:
[...]
tuurlijk je kan jaren blijven wachten, maar het gaat er meer om dat je een van de duurste flaptops koopt die er zijn (ten opzichte van de concurrentie), en dan nog geen maand nadat ie wordt geshipped een nieuwe uitkomt die ineens 64bit ondersteund? mja, niet dat 't mij veel intresseerd, gaat er mij meer om dat je een laptop hebt die dan 32bit is en miss ineens volgend jaar wordt besloten dat MacOSX niet meer wordt uitgebracht voor 32bit (opvolger van Tiger, is die uberhaupt wel 32bit verkrijgbaar? zou makkelijk kunnen dat 't niet zo is "marketing")
Ik ga met Burne mee, de vergelijking gaat een beetje fout in het feit dat de Core Duo en Core 2 Duo zoals Burne al zegt topmodellen zijn van intel en dat de Core Duo ook al de nieuwe technieken heeft terwijl de Pentium D daarentegen nog op de oudere netburst techniek gebaseerd is.W4rlock schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:56:
[...]
Ik wacht persoonlijk op de C2D MB. Tuurlijk, de huidige MB is een mooi apparaat. Maar voor mijn gevoel is nu een MB kopen hetzelfde als nu een desktop bak kopen met een Pentium D erin, het is gewoon verouderd en dat wil je niet.
Dat 64 bit is wel zo'n hype geweest.We hebben al meer dan 10 jaar dat 64 bit gebeuren en tot dusver wordt er nog amper optimaal gebruik van gemaakt. Zeker op gebied van desktops heb je momenteel en de komende jaren helemaal niets aan dat 64 bit. Als je de komende tijd echter ontzettend veel gaat doen met virtualisatie dan is veel geheugen wel erg prettig en in dat geval is 64 bit dan weer wel voordelig. Ik denk alleen niet dat een Macbook hoofdzakelijk voor die doelgroep is bedoeld, Apple zal daarvoor wel de Macbook Pro inzetten als zijnde de laptop voor powerusers.teh_twisted schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:55:
tuurlijk je kan jaren blijven wachten, maar het gaat er meer om dat je een van de duurste flaptops koopt die er zijn (ten opzichte van de concurrentie), en dan nog geen maand nadat ie wordt geshipped een nieuwe uitkomt die ineens 64bit ondersteund? mja, niet dat 't mij veel intresseerd, gaat er mij meer om dat je een laptop hebt die dan 32bit is en miss ineens volgend jaar wordt besloten dat MacOSX niet meer wordt uitgebracht voor 32bit (opvolger van Tiger, is die uberhaupt wel 32bit verkrijgbaar? zou makkelijk kunnen dat 't niet zo is "marketing")
Verwijderd
De core duo zou véél sneller moeten zijn. Anand heeft een performance vergelijking gedaan.Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:58:
kan iemand me vertellen hoe een core duo 2.0 zich ongeveer verhoudt tot een pentium 4 3.0 ? is dat even snel?
PC World tests indicate that you shouldn't sweat it too much. Whereas Core Duo desktops racked up dramatically higher test scores than their Pentium D--based counterparts, notebooks got only a small performance boost from the mobile Core 2 Duo (formerly code-named Merom). Battery life for comparable products was similar.
The biggest performance increase over laptops with same-speed Core Duo CPUs was 7 percent--enough to shave a few seconds off day-to-day business operations, but nothing more.
[ Voor 22% gewijzigd door burne op 29-09-2006 16:59 ]
Verwijderd
vergelijkbaar met een pentium 4.8. Mijn P4 2.66 met Radeon 9800 kon geen HD 720p - laat staan 1080i - afspelen, de MB doet dat perfect. Verklaart een hoop, thanks.Hercul3s schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:33:
Ik zou zeggen met genoeg geheugen, sneller.
Hier vond ik echter nog een vergelijkende tabel die alles afzet tegen een pentium 4, misschien dat dat iets is? (de tabel is overigens niet zo super recent geloof ik..)
1080i gaat perfect inderdaad, afgezien van het feit dat het beeldscherm te klein is ..Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 08:41:
[...]
vergelijkbaar met een pentium 4.8. Mijn P4 2.66 met Radeon 9800 kon geen HD 720p - laat staan 1080i - afspelen, de MB doet dat perfect. Verklaart een hoop, thanks.
Verwijderd
Verwijderd
Nee, dat het normaal iets langer duurt weet ik, was bij vorige updates ook zo. Nu bleef ie echt hangen. Naja, care, alles werkt weer zoals het moet werkenVerwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:00:
Bleef hangen? Het duurde gewoon wat langer hoor, niks te hangen..
Bij mij bleef hij een paar minuten in het opstart scherm, toen rebootte hij nog een keer en toen was ie goedVerwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:05:
[...]
Nee, dat het normaal iets langer duurt weet ik, was bij vorige updates ook zo. Nu bleef ie echt hangen. Naja, care, alles werkt weer zoals het moet werken
Verwijderd
Beiden zijn 2D applicaties. Wat zou het probleem moeten zijn? Op 2D-gebied is er echt niets mis met de video van een macbook.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:47:
Is er hier iemand die Photoshop en/of Lightroom gebruikt op de Macbook? Ik wil erg graag switchen, maar heb twijfels over de videokaart...
Verwijderd
Wat heeft 2D of 3D hier mee te maken dan? De Macbook heeft anders toch echt wel problemen met zware 2D applicaties..Burne schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:01:
[...]
Beiden zijn 2D applicaties. Wat zou het probleem moeten zijn? Op 2D-gebied is er echt niets mis met de video van een macbook.
Videokaart boeit niet voor die programma's. Geheugen uitbreiden tot 2gb en het werkt perfect.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:47:
Is er hier iemand die Photoshop en/of Lightroom gebruikt op de Macbook? Ik wil erg graag switchen, maar heb twijfels over de videokaart...
Jammer dat de Macbook Pro meteen €700 duurder is...
Verwijderd
Ik voer je even wat quotes, goed?Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:07:
De Macbook heeft anders toch echt wel problemen met zware 2D applicaties..
Dan hang je een 24" Dell of ACD aan de DVI-poort en heb je 1920x1200 naast je 1280x800 staan. De performance op dat externe scherm is identiek aan de 13", dus daar hoef je het niet om te laten.orillion schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:27:
Alleen is 13" miss btje klein voor grafische toepassingen...
[ Voor 10% gewijzigd door burne op 30-09-2006 13:41 ]
Verwijderd
Apple zegt dat je voor 1440x1080 en 1920x1080 een 2GHz Core Duo moet hebben. Ik zie in hele drukke scenes de FPS even zakken, naar 15 frames per seconde ofzo. Als je video op het 13" scherm bekijkt moet de video gescaled worden naar het kleinere scherm. En de halve MPEG en h.264-decoder op de ATi zal ook wel helpen.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:41:
Maar 1080p video dan? Mijn Macbook kan dat niet aan, en het lijkt mij gek als de MBP dat ook niet aan kan?
Verwijderd
Verwijderd
Mooi om te lezenBurne schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:37:
[...]
Ik voer je even wat quotes, goed?
'2D and processor performance on the other hand is on par with the MacBook Pro of the same clock speed.'
'First of all, the 2D performance of the Intel GMA 950 is incredible'
'Wow. I'm impressed. I thought that Final Cut Pro would die on a Macbook due to it's GMA 950. It looks like it's only a little slower than the Macbook Pro.'
En een lange om het af te leren:
'The GMA 950 isn?t as powerful as the ATI graphics chip with dedicated RAM that comes in the MacBook Pro, and users who play 3-D games will definitely notice the difference in performance. Our Unreal Tournament Average Frame Rate test, for example, shows the MacBooks pushing out only about 18 frames per second, not much faster than the 14-inch iBook G4 (14.1fps), a little slower than the 12-inch PowerBook G4 (21.7fps), and much slower than the 20-inch iMac Core Duo (56 fps) and 17-inch MacBook Pro (63.1fps). The graphics performance was perfectly adequate, however, for smooth playback of HD video in QuickTime and for adding effects in Motion.'
Al die quotes komen overeen met m'n eigen ervaringen. Er is helemaal niets mis met de graphics-performance van een MacBook, niet in 2D, en niet in 3D zolang je uit de buurt blijft van applicaties die grote textures en lighting gebruiken. Dus voor UT en Quake enzo heb je gelijk. Zelfs met x11perf verslaat de macbook alle andere videokaarten in huis. En daar zitten een paar dure jongens tussen.
[...]
Dan hang je een 24" Dell of ACD aan de DVI-poort en heb je 1920x1200 naast je 1280x800 staan. De performance op dat externe scherm is identiek aan de 13", dus daar hoef je het niet om te laten.
Ehm, hoe kom je erbij dat je MacBook 1080p HDTV niet trektVerwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:41:
Maar 1080p video dan? Mijn Macbook kan dat niet aan, en het lijkt mij gek als de MBP dat ook niet aan kan?
Ik heb nog wel ergens wat clips uit een SRW-1 liggen? Da's 1920x1080 4:4:4 10bits video. Da's 1.48Gbit/s aan data, ofwel 189Mbyte/s. Moet je dure RAID kopen om het ueberhaupt af te kunnen spelen. (Overigens is het maar een paar seconden, want het kost wel een bak schijfruimte. 25 seconden materiaal op een DVD..Xandrios schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:13:
Best kans dat 1080p mpeg wel een probleem is om te spelen
Verwijderd
Mijne is van 5200 mAh naar 4754 mAh gegaan. Hoe krijg ik dit evenueel weer omhoog? Vind t best raar, dat de capaciteit zoveel lager is geworden..Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:14:
Heb nu wel iets heel vreemds:
Coconut geeft aan dat de huidige batterij capaciteit 5219 mAh is. Dat is meer dan de "originele" capaciteit van 5200 mAh.
Lol?
Omhoog krijg je het niet, probeer niet steeds kort te gebruiken en daarna weer op te laden, maar trek 'm ook niet meteen compleet leeg.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:53:
[...]
Mijne is van 5200 mAh naar 4754 mAh gegaan. Hoe krijg ik dit evenueel weer omhoog? Vind t best raar, dat de capaciteit zoveel lager is geworden..
Verwijderd
Maar bij andere mensen is ie van 5200 omhoog gegaan. Dan kan de capaciteit toch wel omhoog?Blaxje schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:57:
[...]
Omhoog krijg je het niet, probeer niet steeds kort te gebruiken en daarna weer op te laden, maar trek 'm ook niet meteen compleet leeg.
Lijkt me vrij stug om een batterij verder op te laden dan dat hij de capaciteit heeft. Lijkt me eerder een software bugje?Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:59:
[...]
Maar bij andere mensen is ie van 5200 omhoog gegaan. Dan kan de capaciteit toch wel omhoog?
Er zit een microcontroller in je accu. Die heeft als nominale capaciteit 5200mAh staan. Dat is gewoon wat de fabrikant opgeeft, en geen gemeten waarde. In de praktijk kan 'ie hoger en lager uitvallen. Hij is al veel vaker langsgekomen:Blaxje schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:11:
Lijkt me vrij stug om een batterij verder op te laden dan dat hij de capaciteit heeft. Lijkt me eerder een software bugje?
Ah, daar was ik niet van op de hoogte.Burne schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:21:
[...]
Er zit een microcontroller in je accu. Die heeft als nominale capaciteit 5200mAh staan. Dat is gewoon wat de fabrikant opgeeft, en geen gemeten waarde. In de praktijk kan 'ie hoger en lager uitvallen. Hij is al veel vaker langsgekomen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284
Verwijderd
Omdat hij mijn 19" CRT niet eens aan kan sturen op hoger dan 1600*1200.Hercul3s schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:04:
[...]
Ehm, hoe kom je erbij dat je MacBook 1080p HDTV niet trekt. Hier speelt ie bijvoorbeeld deze trailer vloeiend af, op fullscreen en in een niet geresized window. Processor load op beide cores zo rond de 60%.
Wat heeft dat nou weer met een 1080p movie te maken ?Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:27:
[...]
Omdat hij mijn 19" CRT niet eens aan kan sturen op hoger dan 1600*1200.
Verwijderd
je hebt het toch wel over je MacBook batterij?Blaxje schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 16:57:
[...]
Omhoog krijg je het niet, probeer niet steeds kort te gebruiken en daarna weer op te laden, maar trek 'm ook niet meteen compleet leeg.
Verwijderd
Flauw +4Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:13:
[...]
je hebt het toch wel over je MacBook batterij?
Je bedoelt 10.4.8? Ja, je kan nu door ctrl. en de scrollfunctie (twee vingers) te gebruiken inzoomen. Heel handigVerwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:18:
[...]
Flauw +4
OT:
Iemand iets gemerkt van die nieuwe update? Wat snelheid betreft ofzo . . .
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:13:
[...]
je hebt het toch wel over je MacBook batterij?
[ Voor 21% gewijzigd door Gabliboeba op 30-09-2006 20:08 ]
Ik heb het gevoel dat Word beter draait. Maar het blijft een gevoel.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:18:
[...]
Flauw +4
OT:
Iemand iets gemerkt van die nieuwe update? Wat snelheid betreft ofzo . . .
De macbook kan gewoon 1920*1200 aan, dat is toch een resolutie die je niet over VGA wilt. Maar daarbij heeft een resolutie geen ene drol te maken met het wel of niet af kunnen spelen van een 1080p movie, hij moet dan alleen de resolutie aanpassen.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:45:
Ik zeg alleen maar dat de video-controller bij mij geen 1080p kan outputten over VGA
Verwijderd
Ja. VLC kan het onder andere. Dat programma kan ik overigens ook onder Windows aanraden.gomaster schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:28:
Ik sta op het punt een macbook aan te schaffen, maar heb vanwege de overstap van windows toch nog 2 vragen:
- Kan ik divx en xvid films op mn macbook bekijken?
Ja, er wordt gewoon gebruik gemaakt van de 802.11g standaard. De tijd dat Apple voor alles een eigen protocol moest hebben is gelukkig voorbij- Werkt die airport kaart samen met elke wireless accesspoint (dus ook een cheapie ding van een random computerzaak)?
Bedankt voor de infoVerwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:54:
[...]
Ja. VLC kan het onder andere. Dat programma kan ik overigens ook onder Windows aanraden.
[...]
Ja, er wordt gewoon gebruik gemaakt van de 802.11g standaard. De tijd dat Apple voor alles een eigen protocol moest hebben is gelukkig voorbij
Eigenlijk zijn (bijna) alle codecs die je meestal gebruikt er ook voor de mac. VLC kan sowieso heel veel afspelen maar zelf wil ik liever een extra codec voor quicktime, kan ik Divx en Xvid filmpjes ook in frontrow afspelen.gomaster schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:28:
Ik sta op het punt een macbook aan te schaffen, maar heb vanwege de overstap van windows toch nog 2 vragen:
- Kan ik divx en xvid films op mn macbook bekijken?
- Werkt die airport kaart samen met elke wireless accesspoint (dus ook een cheapie ding van een random computerzaak)?
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 12:22 ]
Ook AppleTalk wordt nog gewoon ondersteunt, dus als je je SE nog ergens hebt staan: Hij kan zo aan je bestaande netwerkje en meepraten met de rest. En als ik het me goed herinner kun je de meest recente versie MacOS gewoon gratis downloaden voor het ding.gomaster schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 10:59:
Die aparte protocollen kan ik me nog goed herrineren uit mijn Macintosh SE tijd
Een losse USB-DVD-brander kost 70 euro en Autocad LT doet het prima in Parallels. Het enige wat problemen op kan leveren met Parallels is software die specifieke hardware nodig heeft (12 shaders op je videokaart, of een dongle als kopieerbeveiliging.) De rest zal even goed draaien als windows zelf.Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:21:
Realiseer je wel dat je dan geen DVD brander hebt hè... Lijkt mij wel erg handig als back-up medium.
En autocad via parallel? Ik denk niet dat dat gaat werken.
[ Voor 39% gewijzigd door burne op 01-10-2006 12:39 ]
Verwijderd
Verwijderd
Vind €40,- voor 100 stuks sowieso erg duur, kan een stuk goedkoper. Probeer gewoon wat verschillende, even naar de media code kijken.Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:02:
ik heb een probleem met het branden van dvd's. ik koop RITEK dvd's bij de opusshop maar ik heb 30% uitval. welke dvd-r's gebruiken jullie en hoe zit het met jullie uitvalpercentage?
Ik koop altijd 100 stuks voor ca. 40 euro geloof ik, dus met 30% uitval valt het nog wel mee. Ik had die uitval ook op mijn vorige pc dus het zal wel aan de schijfjes liggen of kan die panasonic brander (zat ook in mijn pc) die ritek dingen moeilijk aan?
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 01-10-2006 14:04 ]
Uit welk tijdperk kom jij zeg?begintmeta schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:24:
Voor backupdoeleinden zou ik toch nooit DVD±R gebruiken, hooguit DVD-RAM.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq