Gewoon zo'n flesje TFT / LCD cleaner kopen. Werkt perfect, en maakt je scherm wat minder statisch, zodat ie ook minder stof e.d. aantrekt.
Ik heb mijn macbook vanochten opghaalt en ooooh wat is ie mooi
Maar goed nu een tijdje osx gebuikt en bevalt zeker wel. maar nog wel een paar vraagjes:
Hoe kan ik het instellen dat als ik het scherm dichtklap dat ie dan niet gaat slapen? (ik kan het niet vinden)
als ik in mac office full screen doe gaat ie niet naar full screen zoals hij dat in windows doet. Dit vind ik een erg prettige functie onder windows... is dit mogelijk onder mac of is er nog een alternetief?
Hoe kan je x11 installeren buiten de volledige mac installatie?
En is er iets zoals een del toets? Die mis ik wel...
Kan die dong... als je hem aandoet eruit?
Dat was het voorlopig even...
Fokko is er blij met zijn macbook.
Maar goed nu een tijdje osx gebuikt en bevalt zeker wel. maar nog wel een paar vraagjes:
Hoe kan ik het instellen dat als ik het scherm dichtklap dat ie dan niet gaat slapen? (ik kan het niet vinden)
als ik in mac office full screen doe gaat ie niet naar full screen zoals hij dat in windows doet. Dit vind ik een erg prettige functie onder windows... is dit mogelijk onder mac of is er nog een alternetief?
Fokko is er blij met zijn macbook.
Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?
Verwijderd
Zelf heb ik een macbook uit week 22 en gebruik hem dus al een aantal maanden. Ben persoonlijk heel erg te spreken over OS X alleen vind ik dat Apple toch wat steekjes heeft laten vallen tov de hardware.
Anderhalve maand geleden begaf mijn accu het spontaan dat betekende, dat mijn accu terug gestuurd werd en er een nieuwe besteld moest worden. Na 2,5 weken wachten was er dan eindelijk een nieuwe accu geleverd en deed meteen het volgende probleem zich voor; er komen rare blauwe strepen over mijn scherm die dus steeds groter worden.
Vandaag contact opgenomen met het Apple Center in Eindhoven waar ze me eigenlijk alleen vertellen dat ze mijn macbook graag innemen en ze hem gaan repareren. Hoelang dit dan weer gaat duren en ik hem dus helemaal niet kan gebruiken konden ze me niet vertellen. Persoonlijk heb ik liever een nieuwere revisie macbook terug zodat ik definitief van deze “kinderziektes” af ben en ook het geel worden weg is.
Zijn er toevallig al mensen aanwezig waarvan hun macbook compleet is omgeruild tegen een nieuwe revisie en zo ja, wat waren je klachten?
Anderhalve maand geleden begaf mijn accu het spontaan dat betekende, dat mijn accu terug gestuurd werd en er een nieuwe besteld moest worden. Na 2,5 weken wachten was er dan eindelijk een nieuwe accu geleverd en deed meteen het volgende probleem zich voor; er komen rare blauwe strepen over mijn scherm die dus steeds groter worden.
Vandaag contact opgenomen met het Apple Center in Eindhoven waar ze me eigenlijk alleen vertellen dat ze mijn macbook graag innemen en ze hem gaan repareren. Hoelang dit dan weer gaat duren en ik hem dus helemaal niet kan gebruiken konden ze me niet vertellen. Persoonlijk heb ik liever een nieuwere revisie macbook terug zodat ik definitief van deze “kinderziektes” af ben en ook het geel worden weg is.
Zijn er toevallig al mensen aanwezig waarvan hun macbook compleet is omgeruild tegen een nieuwe revisie en zo ja, wat waren je klachten?
Verwijderd
-Niet in slaap gaan: 1 minuutje zoeken op google leverde mij volgende link op: http://www.macupdate.com/info.php/id/22211masterofoboe schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:22:
Ik heb mijn macbook vanochten opghaalt en ooooh wat is ie mooi![]()
![]()
![]()
Fokko is er blij met zijn macbook.![]()
-Dit is niet mogelijk zonder zelf het venster te vergroten. Dit is ook niet handig want al je 'controls' staan links.
-X11 installeer je volgens mij door de installatie dvd van Tiger erin te steken.
-Del heb je door op 'fn' en op backspace te duwen.
-Die dong kan er niet uit denk ik. Gewoon je 'bookje laten slapen en niet uitzetten
Net iets vreemds gehad met m'n MacBookje. Gisteren heb ik dus de batterij gekalibreerd. Enfin, je kent het wel. Na de hele nacht in de suimerstand te hebben gestaan (hoort bij 't proces) ging ik er weer mee aan de slag. Alles ging prima, startte heel snel op. Maar nu komt het: mijn toetsenbord werkte toen maar deels. De functietoetsen (F1 - F12) werken allemaal prima alleen de rest van de toetsen werkte niet. Ook als ik capslock indrukte ging het lampje niet branden.
Iemand die weet wat er aan de hand was?
Iemand die weet wat er aan de hand was?
papieren doekjes??? papier is van hout en lijm (een zandoplossing soms) gemaakt en dat kan best krassen! zou ik mee oppasen..stavast schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:36:
misschien een tip voor iedereen.. ik zag net een vingerafdruk op mijn scherm (het is verdeurie geen touchscreen, maar leg dat je klasgenoten maar eens uit). deze wou ik schoon maken met een papieren zakdoekje zoals ik altijd doe. maar dit keer had ik een tissue van kleenex te pakken. deze bevatten dus een soort balsem die echt heel moeilijk van je scherm gaat. let er dus op wat voor soort tissue je pakthet zweet brak me wel even uit.. het is gelukkig nu schoon
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
Verwijderd
Inderdaad!dadj schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:28:
[...]
papieren doekjes??? papier is van hout en lijm (een zandoplossing soms) gemaakt en dat kan best krassen! zou ik mee oppasen..
Ik gebruik echt puur en alleen micro-fiber doekjes..
Danku, danku, over dat googlen. Dacht dat et wel een standaart functie van mac zou zijn... Maarja... En... x11... tja... Ik had het al geprobeert, ff kijken... Dat was X11sdk.pkg. Nog zij hij dat x11 niet geinstaleert was. Ik was al bang dat dat de verkeerde was. Maar ik ben vergeten op de tweede cd te kijken (ik dacht dat et 1 dvd was) maar daar staat niks op...Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:53:
[...]
-Niet in slaap gaan: 1 minuutje zoeken op google leverde mij volgende link op: http://www.macupdate.com/info.php/id/22211
-Dit is niet mogelijk zonder zelf het venster te vergroten. Dit is ook niet handig want al je 'controls' staan links.
-X11 installeer je volgens mij door de installatie dvd van Tiger erin te steken.
-Del heb je door op 'fn' en op backspace te duwen.
-Die dong kan er niet uit denk ik. Gewoon je 'bookje laten slapen en niet uitzetten
Burne in "[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..."masterofoboe schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:22:
De mute-knop ("F3") indrukken voordat je op de powerknop drukt, zegt google.Kan die dong... als je hem aandoet eruit?
I don't like facts. They have a liberal bias.
De dong (een A-akkoord) krijg je niet te horen als je voordat je je macbook uitzet het geluid helemaal uitzet. F3 dus...
ik weet niet 100% zeker of het werkt, kheb er zelf nog niet echt op gelet, maar volgens mij had ik bij de laatste keren opstarten geen geluid..
ik weet niet 100% zeker of het werkt, kheb er zelf nog niet echt op gelet, maar volgens mij had ik bij de laatste keren opstarten geen geluid..
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Het werkt. Geloof meRobbieB schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 18:00:
De dong (een A-akkoord) krijg je niet te horen als je voordat je je macbook uitzet het geluid helemaal uitzet. F3 dus...
ja dat dacht ik ook al, maar thank god geen krassen.. bedankt iig. waar zijn de micofiber doekjes te koop dan?dadj schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:28:
[...]
papieren doekjes??? papier is van hout en lijm (een zandoplossing soms) gemaakt en dat kan best krassen! zou ik mee oppasen..
Ik zou een foto/brillen zaak proberen. Die hebben het vaak wel liggen.stavast schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 19:01:
[...]
ja dat dacht ik ook al, maar thank god geen krassen.. bedankt iig. waar zijn de micofiber doekjes te koop dan?
Ik vind mijn MacBook echt opvallend koel. Met een Safari, iTunes en Quicktime open zit m'n MacBook tussen de 55 en 60 graden. Als je je hand rechtsboven legt ter hoogte van de Magsafe connector is het niet eens warm te noemen. Ik zou het gematigd warm noemen 
Het is een week 36 productiemodel en loopt op dit moment op de batterij.
edit. Een halfuurtje later, nu dus, steeg de tempratuur naar 70 graden. De ventilator begon -denk ik- full speed te draaien en bracht de temperatuur in no-time weer terug naar 50-55 graden. Echt een heel verschil als je gaat voelen aan de onderkant ter hoogte van de magsafe connector. Goed werk, Apple! Hij is nu bijna 2 uur achter elkaar aan.
Het is een week 36 productiemodel en loopt op dit moment op de batterij.
edit. Een halfuurtje later, nu dus, steeg de tempratuur naar 70 graden. De ventilator begon -denk ik- full speed te draaien en bracht de temperatuur in no-time weer terug naar 50-55 graden. Echt een heel verschil als je gaat voelen aan de onderkant ter hoogte van de magsafe connector. Goed werk, Apple! Hij is nu bijna 2 uur achter elkaar aan.
[ Voor 34% gewijzigd door Gabliboeba op 23-09-2006 20:24 ]
Zijn er op de apple site of ergens anders fotos of schemas te vinden van de keyboard layout van de verschillende MacBook (Pro)'s ? Dat de del onder shift-backspace zit overleef ik wel, maar geen [ en ] toetsen is wel een behoorlijke afknapper.
Ik ga binnenkort eens naar een Apple store om de kijken, maar als iemand die schemas kan vinden zou het wel heel handig zijn. Op Apple.com kom ik niet verder dan dat er een Intl of een lokaal keyboard geleverd kan worden. Wat dat precies inhoud zie ik nergens staan.
Ik ga binnenkort eens naar een Apple store om de kijken, maar als iemand die schemas kan vinden zou het wel heel handig zijn. Op Apple.com kom ik niet verder dan dat er een Intl of een lokaal keyboard geleverd kan worden. Wat dat precies inhoud zie ik nergens staan.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Vandaar dat ik X11 niet kon vinden. Want ik wist dat et daar zat. Maar het staat gewoon niet tussen het lijstje bij mijn officiele cd. Ik had de dvd voor de gehachte mac voor pc erin gedaan en binnen 2 minuten stond et op men macbook. Het zag er ook heel anders uit. Erg vaag allemaal...
Verwijderd
is een brillendoekje dat je gratis krijgt bij de hans anders ook goed?stavast schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 19:01:
[...]
ja dat dacht ik ook al, maar thank god geen krassen.. bedankt iig. waar zijn de micofiber doekjes te koop dan?
waarom is dat een slecht idee om je batterij te verwijderen? ik gebruik hem voor 80% als desktop, is dat dan juist niet beter voor de batterij?Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 01:00:
[...]
Dit schijnt erg slecht te zijn voor de MacBook meen ik gelezen te hebben! Maar een goed idee is het wel, ik gebruik mijn MacBook als desktopvervanger en heb hem bijna altijd op netstroom staan, terwijl ik de lading van de batterij per 2 dagen leger raakt... niet echt goed voor de batterij denk ik
hoe kan ik een nieuwe install doen met behoud van bepaalde basisinstellingen zoals bookmarks en internet?Gabliboeba schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:56:
[...]
Dit is zeker aan te raden. Je kan hierdoor erg veel ruimte besparen door bijvoorbeeld alle overbodige talen en softwarepakketten te verwijderen. Ik heb m'n MacBook nu één dag en ga er eerst nog een paar dagen mee spelen en vervolgens ga ik de hele boel ook opnieuw installeren.
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 22:01 ]
Verwijderd
Dit is de "normale" lay-out: http://timversnel.nl/MacBook/04.png Denk dat je alles wel kunt zien, anders maak ik wel even een andere foto.Gerco schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:27:
Zijn er op de apple site of ergens anders fotos of schemas te vinden van de keyboard layout van de verschillende MacBook (Pro)'s ? Dat de del onder shift-backspace zit overleef ik wel, maar geen [ en ] toetsen is wel een behoorlijke afknapper.
Coconut battery geeft bij mij aan dat de batterij capaciteit 93% is. Ik heb hem pas 3 dagen en heb de batterij reeds 1 keer gekallibreerd. Klopt het dat dit zo snel naar 93% kan gaan?
Verwijderd
neeGabliboeba schreef op zondag 24 september 2006 @ 09:53:
Coconut battery geeft bij mij aan dat de batterij capaciteit 93% is. Ik heb hem pas 3 dagen en heb de batterij reeds 1 keer gekallibreerd. Klopt het dat dit zo snel naar 93% kan gaan?
Phew, de [ ] \ / en | toetsen zitten er gewoon op, het zou een hel zijn om te moeten coden met alt - shift - ) voor de ] enzovoort. De MacBook is toch nog een optie, thanks.Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 22:56:
Dit is de "normale" lay-out: http://timversnel.nl/MacBook/04.png Denk dat je alles wel kunt zien, anders maak ik wel even een andere foto.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
hey, de firmware restore is er!
http://www.apple.com/supp...mwarerestorationcd11.html
iemand al geprobeerd?
iemand al geprobeerd?
Verwijderd
Waarom zou je de firmware terug willen zetten?Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:08:
iemand al geprobeerd?
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:08:
iemand al geprobeerd?
nuff said...It can only be used to restore the Firmware after an interrupted or failed update.
Verwijderd
Heb het even snel opgezocht, het is niet echt slecht maar door een bepaalde feature/bug gaat je CPU niet sneller dan 1 GhzVerwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:51:
[...]
waarom is dat een slecht idee om je batterij te verwijderen? ik gebruik hem voor 80% als desktop, is dat dan juist niet beter voor de batterij?
[...]
http://forums.macnn.com/6...302/why-is-my-mb-running/
Nog even een vragje over die iPod actie hoor. Moet je de streepjescode van de originele iPod doos uitknippen? Dus deze doos:

Ik heb gister mijn MacBook aangeschaft bij A Mac in Amersfoort
Gelijk extra geheugen in laten bouwen, konden ze terplekken doen en een sleeve er bij gekocht.
Ik heb alleen 1 vraagje over het calibreren van de batterij:
bij stap 6 (de laatste) staat "Sluit de lichtnetadapter aan en laat deze aangesloten totdat de baterij volledig is opgeladen." maar mag ik de MacBook nu wel of niet aanzetten en gebruiken? dat staat er niet bij. Is het voor het kalibreren beter om te wachten tot het lampje op het stekkertje groen is?
Gelijk extra geheugen in laten bouwen, konden ze terplekken doen en een sleeve er bij gekocht.
bij stap 6 (de laatste) staat "Sluit de lichtnetadapter aan en laat deze aangesloten totdat de baterij volledig is opgeladen." maar mag ik de MacBook nu wel of niet aanzetten en gebruiken? dat staat er niet bij. Is het voor het kalibreren beter om te wachten tot het lampje op het stekkertje groen is?
Verwijderd
Kalibreren van een batterij? Wat is dat voor onzin?InfInIte_Dutch schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:58:
Ik heb gister mijn MacBook aangeschaft bij A Mac in Amersfoort![]()
Het is wonderbaarlijk wat voor onzin mensen allemaal bedenken.
Lees dit eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery
En dan met name "Guidelines for prolonging Li-ion battery life" en "Disadvantages".
Weet ik ook niet, maar het zal wel niet voor niets in de gebruikershandleiding staan denk ikVerwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:07:
[...]
Kalibreren van een batterij? Wat is dat voor onzin?
Het is hooguit ietwat krom geformuleerd. Je kalibreert niet de batterij maar het laadcircuit in de behuizing van de batterij. Verder is er niets mis met de omschrijving. Door de batterij als eerste een volledige cyclus van vol naar leeg te laten zien kan 'ie vaststellen wat de maximale en minimale drempels van lading zijn, en dus correct inschatten wat de capaciteit is.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:07:
Kalibreren van een batterij? Wat is dat voor onzin?
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat ik het goed doe, maar dat is wat ik heb gedaan.Gabliboeba schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:56:
Nog even een vragje over die iPod actie hoor. Moet je de streepjescode van de originele iPod doos uitknippen? Dus deze doos:
[afbeelding]
Verwijderd
Hallo beste macbook vriendjes. Sinds heden zit ik met een probleempje... Was wat met airport aan het prutsen op m'n macbook. Met als gevolg dat ik niet meer kan verbinden met een draadloos netwerk. Hoe krijg ik dit weer goed?
Zie screenshot: http://www.zwartjes.be/tweakers/probleem.png
Ik wil dus niet meer zo'n pijltje door m'n symbool van airport rechts boven m'n bureaublad...
Doei
Pieterjan
(edit: er staat: internetdeling ingeschakeld, maar in m'n opties staat er internetdeling uitgeschakeld)
Ik wil dus niet meer zo'n pijltje door m'n symbool van airport rechts boven m'n bureaublad...
Doei
Pieterjan
(edit: er staat: internetdeling ingeschakeld, maar in m'n opties staat er internetdeling uitgeschakeld)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 14:12 ]
Verwijderd
je site staat op 'zwart': plaatje is niet te zien. Maar ik zag wel enkele schone vlaamske dames voorbijkomen, zitten er nog vrijgezelle dameskes tussen?Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:07:
Hallo beste macbook vriendjes. Sinds heden zit ik met een probleempje... Was wat met airport aan het prutsen op m'n macbook. Met als gevolg dat ik niet meer kan verbinden met een draadloos netwerk. Hoe krijg ik dit weer goed?
Doei
Pieterjan
[edit: nu doet ie t weer]
En voor de MacBook hetzelfde? Dus de doors waar de MacBook inzat, daaruit heb je de streepjescode geknipt? Dat vind ik zondeSchalkie schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:43:
[...]
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat ik het goed doe, maar dat is wat ik heb gedaan.
Verwijderd
En jij wil zeggen dat de batterij zo slim is om te snappen dat op het moment dat jij hem uit de doos haalt dat de 2e keer is dat hij opgeladen gaat worden en dat het deze keer voor for real is en hij nu maximaal opgeladen gaat worden en dat moet onthouden als maximale capaciteit?Burne schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:28:
[...]
Het is hooguit ietwat krom geformuleerd. Je kalibreert niet de batterij maar het laadcircuit in de behuizing van de batterij. Verder is er niets mis met de omschrijving. Door de batterij als eerste een volledige cyclus van vol naar leeg te laten zien kan 'ie vaststellen wat de maximale en minimale drempels van lading zijn, en dus correct inschatten wat de capaciteit is.
Aangezien die dingen ook al in de fabriek voor 20% opgeladen worden.
En daaruit zou dus ook volgen dat wanneer ik een nieuwe batterij heb en hem eerst 3x half oplaadt, dat ding zichzelf nooit meer voller zou laten laden dan half?
In de circuits ligt gewoon al vast wat zijn theoretische capaciteit zou moeten zijn. Dat kan je ook gewoon uitlezen. Het laadcircuit werkt bovendien niet eens met capaciteit, maar gewoon met voltages. Als hij tijdens het laden een bepaald voltage bereikt heeft stopt ie met laden. Wat zijn capaciteit tot het houden van dat voltage ook mag zijn.
Wat wel zo is is dat de batterijmeter van je Apple in de war raakt als je de batterij niet eens in de zoveel tijd "helemaal" leeg maakt en weer oplaadt. Maar das gewoon raar design van Apple.
Zie: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284
Daar kan de vraagsteller ook het antwoord op zijn originele vraag vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 14:29 ]
De verbinding met m'n router is nu al een aantal keer ineens verbroken. Dit gebeurt vaak als ik niets met internet aan het doen ben maar bijv. met photobooth o.i.d. Het is echter ook al een keer gebeurt tijdens het internetten. Als ik dan weer onze router selecteer is 'ie zo weer verbonden. Zonder problemen dus. Iemand die weet waar dit aan ligt?

Verwijderd
nu wel... Iemand hulp? DringendVerwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:13:
[...]
je site staat op 'zwart': plaatje is niet te zien. Maar ik zag wel enkele schone vlaamske dames voorbijkomen, zitten er nog vrijgezelle dameskes tussen?
[edit: nu doet ie t weer]
Ja bij die heb ik het ook gedaan, het is inderdaad zonde, ben zelf nogal een liefhebber van het bewaren van dozen (vraag me niet waarom) maar voor €160 moet zoiets dan maarGabliboeba schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:14:
[...]
En voor de MacBook hetzelfde? Dus de doors waar de MacBook inzat, daaruit heb je de streepjescode geknipt? Dat vind ik zondeMaarja, het is wel €160 waard
Ik heb even een vraagje welke ik hier maar neer zet. Ik wil voor mijn macbook een externe harde schijf aanschaffen. Ik zat zelf te denken aan of de LaCie 250-GB FireWire schijf, of de Iomega MiniMax van 250 GB met ingebouwde FireWire- en USB-hub.
De LaCie is goedkoper en lijkt me kwalitatief gezien ook beter. Echter gaat deze via firewire en heeft mijn macbook maar 1 firewire poort, waar ik mijn ipod dock al op heb aangesloten.
Het voordeel van de Iomega is de ingebouwde hub, zodat ik daar mijn toetsenbord, muis, printer en iPod dock op kan aansluiten.
Zie ik nog iets over het hoofd? Want ik weet echt geen keuze te maken.. Elke suggestie is welkom
De LaCie is goedkoper en lijkt me kwalitatief gezien ook beter. Echter gaat deze via firewire en heeft mijn macbook maar 1 firewire poort, waar ik mijn ipod dock al op heb aangesloten.
Het voordeel van de Iomega is de ingebouwde hub, zodat ik daar mijn toetsenbord, muis, printer en iPod dock op kan aansluiten.
Zie ik nog iets over het hoofd? Want ik weet echt geen keuze te maken.. Elke suggestie is welkom
Niemand? Het is daarstraks weer gebeurt. Moet ik linksys als standaard vebindingspunt ofzo selecteren en hoe ik doe dit?Gabliboeba schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:41:
De verbinding met m'n router is nu al een aantal keer ineens verbroken. Dit gebeurt vaak als ik niets met internet aan het doen ben maar bijv. met photobooth o.i.d. Het is echter ook al een keer gebeurt tijdens het internetten. Als ik dan weer onze router selecteer is 'ie zo weer verbonden. Zonder problemen dus. Iemand die weet waar dit aan ligt?
[afbeelding]
Verwijderd
Ik heb zelf de LaCie, erg mooie behuizing. Hub is natuurlijk ook handig, als een soort dockEswip schreef op zondag 24 september 2006 @ 17:51:
of de LaCie 250-GB FireWire schijf, of de Iomega MiniMax van 250 GB met ingebouwde FireWire- en USB-hub.
Overigens is een Netwerkschijf ook echt goed, gewoon aan de router hangen
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 18:43 ]
Eswip is 1000mbit NAS niet wat?
Als je een discussie wilt voeren kun je overwegen een normale toon aan te slaan. In dit geval is het enige wat je bereikt hebt dat ik het onderwerp 'accu' verder even negeer. Je weet het allemaal al, dus het heeft geen enkele zin om verder te praten. Stuur je nog wel even een boze brief naar Apple dat het prutsers zijn, dat hun documentatie niet klopt en dat jij ze wel even uitlegt hoe het werkt?
Je gebruikt WEP en je Macbook op accu? Download even de meest recente firmware voor je linksys, installeer die, en gebruik WPA of WPA2, dan is het probleem weg.Gabliboeba schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:23:
Niemand? Het is daarstraks weer gebeurt. Moet ik linksys als standaard vebindingspunt ofzo selecteren en hoe ik doe dit?
Ik heb 'gewoon' een Maxtor Mediacenter gekocht, en losse USB2- en FireWire-hubjes. Nou heb ik iets meer om aan te sluiten (3 losse schijven, 2 USB, 1 FW, een FW herriekaart, een losse DVD-brander, een printer/scanner, camcorder, camera en telefoon en een 'oude' iSight die ik nog af en toe gebruik) dus dan valt die MiniMax qua poorten wel weer af. Die dingen waren in de aanbieding, een tijdje terug. Gewoon onder je bureau wegmoffelen, dan zie je er niets van.Eswip schreef op zondag 24 september 2006 @ 17:51:
Want ik weet echt geen keuze te maken.. Elke suggestie is welkom
ik heb een LaCie Porsche. Die heeft twee firewire poorten en kan je dus ook nog een ipod aan hangen. Of 2 Porches en een iPod, of 3 Porsches...Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:43:
[...]
Ik heb zelf de LaCie, erg mooie behuizing. Hub is natuurlijk ook handig, als een soort dock
Die schijven kunnen stapelen, dus je kan zo een doorgeluste disk-array maken
Zijn hier nog meerdere mensen met "On-site" garantie hebben?
Ik zit hier met een probleem dat ik wel On-site garantie heb, maar dat de kosten voor het rijden hiernaar toe (a 80 pleuro) niet worden vergoed...
Dit is de 2e keer dat mijn MacBook opgehaald moet worden, en vorige keer was alles gratis, zoals het hoort... vanmiddag maar weer met Apple bellen, wordt er steeds flauw van...
Ik zit hier met een probleem dat ik wel On-site garantie heb, maar dat de kosten voor het rijden hiernaar toe (a 80 pleuro) niet worden vergoed...
Dit is de 2e keer dat mijn MacBook opgehaald moet worden, en vorige keer was alles gratis, zoals het hoort... vanmiddag maar weer met Apple bellen, wordt er steeds flauw van...
Klopt helemaal. Bedankt voor de tip. Ik zal het zo spoedig mogelijk uitvoeren.Burne schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:28:
[...]
Je gebruikt WEP en je Macbook op accu? Download even de meest recente firmware voor je linksys, installeer die, en gebruik WPA of WPA2, dan is het probleem weg.
Mijn MacBook is een van de allereerste en hij werkt prima, maar de randjes laten los. Bij het scherm zit het niet allemaal even strak meer en ook aan de zijkanten laat het los.
Ik kan hem nu retour sturen of pas tegen het einde van de garantieperiode. Nu krijg ik waarschijnlijk een nieuwe, maar mei volgend jaar wellicht een sneller maar refurbished model. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan hem nu retour sturen of pas tegen het einde van de garantieperiode. Nu krijg ik waarschijnlijk een nieuwe, maar mei volgend jaar wellicht een sneller maar refurbished model. Heeft iemand hier ervaring mee?
binnen de 6maand na aankoop best terugsturen, anders is het aan jou om te bewijzen dat de fout al van in de kiem aanwezig was.jimbim schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:48:
Mijn MacBook is een van de allereerste en hij werkt prima, maar de randjes laten los. Bij het scherm zit het niet allemaal even strak meer en ook aan de zijkanten laat het los.
Ik las op thinksecret het volgende:
Ik dus Ryan Katz van Thinksecret mailen (senior editor). Ik ging ervan uit dat ik geen danwel een afwijzend antwoord kreeg toegestuurd. Zowaar kreeg ik vandaag een maitje terug met het volgende:
Hierdoor werd ik nieuwgiereg omdat ik reeds een week 36 MacBook heb ontvangen.MacBook shut-off addresed
A vocal minority of MacBook owners experiencing intermittent shut down issues with their systems for the last two months will be pleased to hear that Apple is acknowledging and addressing the issue.
Apple recently notified service providers that customers who report experiencing the random shut-down problem should submit their systems for evaluation and that Apple will replace the faulty parts in systems deemed affected by the flaw. Parts affected by the issue are said to include the logic board and heatsink.
Affected MacBooks span the serial number range 4H617-4H635. Apple expects repairs on affected MacBooks to begin early next week
Ik dus Ryan Katz van Thinksecret mailen (senior editor). Ik ging ervan uit dat ik geen danwel een afwijzend antwoord kreeg toegestuurd. Zowaar kreeg ik vandaag een maitje terug met het volgende:
Wat denken jullie hiervan?Hi Gerben,
Apple learned of and identified the problem with the random shut down issue,
and adjusted its manufacturing accordingly. Therefore, the problem that
affected a small % of week 17-35 MacBooks was totally eliminated with week
36 and onward systems.
That's how they know what the affected systems are, and you should be fine
with your MacBook.
Thanks for reading,
Ryan
On 9/24/06 12:40 PM, gerben vermeer wrote:
> Hi Mr. Katz.
>
> First off, I Read your site every day with much pleasure. According to this
> article: http://thinksecret.com/news/0908macmini.html i have a urgent
> question. I have a MacBook, week 36 production. A really awesome machine,
> BUT. I read very much about de Random Shutdown Problem and i became
> provised. Then i read the article i mentioned above. In the article i read
> the following: "Affected MacBooks span the serial number range 4H617-4H635.
> Apple expects repairs on affected MacBooks to begin early next week."
>
> I was happy in first place. Then i thought: "How do/can they know that?"
> Apple hasn't released any details about the problem except a one sentence
> article on the site.
>
>
> So, i know you want to keep your sources secret, but what i want to know the
> following: How reliable is the information you placed on your site?
>
> Thanks in advance, Gerben Vermeer.
>
> Btw. Sorry for my bad english, i'm from Holland.
Ik heb vanmiddag alles geregeld met Card-services en Apple, ik heb de jongens van Card-services ff gevraagd, en elke MacBook wat wordt gerepareerd wordt met de 2e Revisie gedaan 
Dat zeggen zij dus...
Dat zeggen zij dus...
Mijn macbook ligt nog steeds bij cardservices, moederbord kapot, nieuwe besteld daar getest ook kapot, dus weer een nieuwe besteld. ik vraag me af als de moederborden wel getest worden vanaf de fabriek... iig ben mijn macbook al 1 maand kwijt..
[ Voor 6% gewijzigd door Gamebytes op 25-09-2006 16:42 ]
Think Secret heeft verschillende bronnen binnen Apple, zo komen ze vrijwel altijd aan hun info. Verder is het bericht niet bepaald speculatief ofzo, gewoon een notificatie voor mensen die last hebben van de random shutdown issue.Gabliboeba schreef op maandag 25 september 2006 @ 13:57:
Ik las op thinksecret het volgende:
[...]
Hierdoor werd ik nieuwgiereg omdat ik reeds een week 36 MacBook heb ontvangen.
[...]
Wat denken jullie hiervan?
offtopic:
"Ik" in het engels wordt geschreven als "I", met een hoofdletter dus
. "Provised" is geen woord. Verder is je engels best goed hoor, afgezien van de dubbele zinnen en vele punten (op veel plekken voldoet een komma).
"Ik" in het engels wordt geschreven als "I", met een hoofdletter dus
Het is alleen jammer dat die Rev. 2 logicboard kits (dus met sensor, koeling en mobo) nog steeds niet leverbaar zijn en ook nog onbekend wanneer deze wel uitgeleverd gaan worden 
Pas sinds 10 dagen is het bestelnummer voor ASP'ers bekend...
Pas sinds 10 dagen is het bestelnummer voor ASP'ers bekend...
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
aldus een medewerker bij MacHouse Woerden zijn de rev2 logicboard kits naar verwachting a.s. woensdag op voorraad... en dat zou heel fijn zijn, want ik wil onderhand weer gewoon mijn Mac kunnen gebruiken.
Launching containers into space
Welke muis en welke speakers zouden jullie me aanraden?
Ik wil graag een bluetooth muis hebben maar vind de BT Mighty Mouse ietwat te prijzig. Zelf neig ik naar de Logitech V270. Is dit een goede keus? Iemand anders nog suggesties?
Voor de speakers wil ik 40-60 euro uitgeven. Het liefst zonder subwoofer maar toch een goed geluid. Tips?
Ook krig ik de laatste tijd steeds vaker last van m'n nek als ik aan m'n bureau zit te werken. De iCurve lijkt me hiervoor de beste oplossing. Zijn er nog andere opties?
Ik wil graag een bluetooth muis hebben maar vind de BT Mighty Mouse ietwat te prijzig. Zelf neig ik naar de Logitech V270. Is dit een goede keus? Iemand anders nog suggesties?
Voor de speakers wil ik 40-60 euro uitgeven. Het liefst zonder subwoofer maar toch een goed geluid. Tips?
Ook krig ik de laatste tijd steeds vaker last van m'n nek als ik aan m'n bureau zit te werken. De iCurve lijkt me hiervoor de beste oplossing. Zijn er nog andere opties?
Betreffende de iCurve, doen! Mijn beste aankoop aan accesoires ever! Ik krijg verschrikkelijk kramp.. en liep dagen met spierpijn van het naar beneden turen (misschien is mn bureau ook iets te laag...) met die iCurve gaat het super!Gabliboeba schreef op maandag 25 september 2006 @ 18:28:
Welke muis en welke speakers zouden jullie me aanraden?

Toen ik een paar minuten geleden mijn Macbook stroom-adapter aansloot om de batterij op te laden zei de adapter poef. Er zitten nu twee zwarte (brand?) sporen op de plek waar je de verlengkabel op de adapter aansluit en het ding ruikt branderig. Opladen deed 'ie vanaf dat moment niet meer en ik heb niet zo'n behoefte om hem nu opnieuw aan te sluiten.
Heeft iemand anders dit probleem ook gehad, of weet iemand of er meer informatie over te vinden is? Ik heb mijn Macbook hard nodig om werk te kunnen verrichten en mijn batterij is momenteel helemaal leeg.
Heeft iemand anders dit probleem ook gehad, of weet iemand of er meer informatie over te vinden is? Ik heb mijn Macbook hard nodig om werk te kunnen verrichten en mijn batterij is momenteel helemaal leeg.
Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.
Ik had het onlangs met de voeding van m'n ouwe iBook. Aangezien de garantie al dik verlopen is gelijk een nieuwe besteld via de Apple webshop. Over 4 weken wordt 'ie geleverd.raoulduke schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:18:
Toen ik een paar minuten geleden mijn Macbook stroom-adapter aansloot om de batterij op te laden zei de adapter poef.
[...]
d:)b
Dat klinkt eigenlijk helemaal niet goed. Maak er voor de herinnering snel een paar foto's van en ga naar een Apple dealer, met een beetje geluk krijg je meteen een nieuwe.
Ik snap geen kont van die kortingsformulieren die je moet invullen om de korting te krijgen van de iPod en van de printer.
Allereerst over het formulier van de iPod korting: Het adres van de bank: de Postbank. Die is in geen velden of wegen te bekennen op de postbank site. Is dit het juist adres?:
Postbank NV
Haarlemmerweg 520
1014BL Amsterdam
Dan het grootste probleem: het printer formulier. Allereerst de volgende 2 onderdelen: Winkel waar de producten zij aangekocht en adres van de winkel. Moet dit zijn: Apple Store voor consumenten.
Apple Computer Benelux BV
Kosterijland 42
3981 AJ
Bunnik
Dan staat er: Sort-Code. Wat de neuk is dat? (dit staat bij de bankgegevens)
Alsjeblieft, iemand. Help me.
Het lijkt verdomme wel of je dat geld van de maan moet halen
Allereerst over het formulier van de iPod korting: Het adres van de bank: de Postbank. Die is in geen velden of wegen te bekennen op de postbank site. Is dit het juist adres?:
Postbank NV
Haarlemmerweg 520
1014BL Amsterdam
Dan het grootste probleem: het printer formulier. Allereerst de volgende 2 onderdelen: Winkel waar de producten zij aangekocht en adres van de winkel. Moet dit zijn: Apple Store voor consumenten.
Apple Computer Benelux BV
Kosterijland 42
3981 AJ
Bunnik
Dan staat er: Sort-Code. Wat de neuk is dat? (dit staat bij de bankgegevens)
Alsjeblieft, iemand. Help me.
Het lijkt verdomme wel of je dat geld van de maan moet halen
[ Voor 4% gewijzigd door Gabliboeba op 25-09-2006 19:45 ]
Eventjes naar de dichtstbijzijnde Apple winkel rennen met je bon en vragen of je een nieuwe mag?raoulduke schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:18:
Toen ik een paar minuten geleden mijn Macbook stroom-adapter aansloot om de batterij op te laden zei de adapter poef. Er zitten nu twee zwarte (brand?) sporen op de plek waar je de verlengkabel op de adapter aansluit en het ding ruikt branderig. Opladen deed 'ie vanaf dat moment niet meer en ik heb niet zo'n behoefte om hem nu opnieuw aan te sluiten.
Vindt ik heel knap, als ik nu kijk staat er nog steeds "unknown date"Whieee schreef op maandag 25 september 2006 @ 18:27:
aldus een medewerker bij MacHouse Woerden zijn de rev2 logicboard kits naar verwachting a.s. woensdag op voorraad... en dat zou heel fijn zijn, want ik wil onderhand weer gewoon mijn Mac kunnen gebruiken.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Plenty. Ik heb een losse 24" monitor en een Logitech DiNovo (de klassieke Bluetooth-uitvoering) en met dat is het gewoon een comfortabele desktop, totdat ik de macbook lostrek en wegren.Gabliboeba schreef op maandag 25 september 2006 @ 18:28:
Zijn er nog andere opties?
Maar het is dus vrij normaal dat je een product van €1100 koopt en het gaat kapot, dat je dan gewoon 6 weken (op z'n minst waarschijnlijk) zonder MacBook zit. Ik vind dit echt belachelijk eigenlijk.Ballebek schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:51:
[...]
Vindt ik heel knap, als ik nu kijk staat er nog steeds "unknown date"
Toen mijn iBook kapot ging kwam UPS een doos brengen. Ik mocht dan op mijn dooie gemakkie de iBook verpakken. Belletje geven, UPS komt hem ophalen en een week later heb ik hem weer terug. Tegenwoordig is de service van Apple dus zwaar achter uit gegaan.
Ik heb net een Macbook 2.0 besteld met een 30gb ipod en een WMM.
Nu heb ik de bestelling geplaats en toen dacht ik ineens aan die keyboard layouts toen ik in mijn factuur "WHITE-NLD" zag staan.
Kan iemand mij nog een keer vertellen wat het exacte verschil is tussen Toetsenbord & Mac OS of Toetsenbord (lokaal) & Mac OS (int'l English). Ik weet dat het al eerder is vermeld in dit topik maar kwam er met de zoek functie niet (snel genoeg) uit.
B.v.d
Nu heb ik de bestelling geplaats en toen dacht ik ineens aan die keyboard layouts toen ik in mijn factuur "WHITE-NLD" zag staan.
Kan iemand mij nog een keer vertellen wat het exacte verschil is tussen Toetsenbord & Mac OS of Toetsenbord (lokaal) & Mac OS (int'l English). Ik weet dat het al eerder is vermeld in dit topik maar kwam er met de zoek functie niet (snel genoeg) uit.
B.v.d
PSN: KeaveXL
Dat is er niet, denk ik. In het ene geval krijg je Engelstalige boekjes, in het andere geval Nederlandtalige. De computer is niet anders, en het er op geinstalleerde OS ook niet. Dat is meertalig, en het eerste wat je doet bij het aanzetten is de taal zelf kiezen.KeaveXL schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:05:
het exacte verschil
Tja. Ik ken iemand met een splinternieuwe Maserati die 3 maanden in de garage heeft gestaan. Klein onderdeeltje stuk, de productielijn loopt al, hij was er snel bij dus had als een van de eersten z'n auto, maar het dealer-circuit heeft nog helemaal niets en kan dus de simpelste defecten niet repareren.Wannapuf schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:02:
Maar het is dus vrij normaal dat je een product van €1100 koopt en het gaat kapot, dat je dan gewoon 6 weken (op z'n minst waarschijnlijk) zonder MacBook zit. Ik vind dit echt belachelijk eigenlijk.
Apple zit met een vergelijkbaar probleem. Defect vastgesteld, oplossing uitgewerkt. Alleen moet het nog even gemaakt worden en naar de dealers en reparateurs verscheept worden. Een container uit Hong Kong is twee weken onderweg. Op 11 september heeft Apple het probleem op de website gezet, en we zijn nu 14 dagen verder. Die container vol logicboards, koelplaten en kabeltjes is onderweg, maar nog niet aangekomen.
Wat ik vooral een beetje jammer vind is dat de replacement logicboards dus kennelijk niet te krijgen zijn, maar er wel rustig nieuwe MacBooks uitgeleverd worden voor verkoop. Ik mag als early adopter dus eindeloos wachten omdat Apple het verkopen van nieuwe units belangrijker vindt dan het leveren van replacement parts voor brakke early units...Wannapuf schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:02:
[...]
Maar het is dus vrij normaal dat je een product van €1100 koopt en het gaat kapot, dat je dan gewoon 6 weken (op z'n minst waarschijnlijk) zonder MacBook zit. Ik vind dit echt belachelijk eigenlijk.
Toen mijn iBook kapot ging kwam UPS een doos brengen. Ik mocht dan op mijn dooie gemakkie de iBook verpakken. Belletje geven, UPS komt hem ophalen en een week later heb ik hem weer terug. Tegenwoordig is de service van Apple dus zwaar achter uit gegaan.
Het is dat ik OSX het beste OS op de planeet vind en niet meer wil prutsen... anders ging ik toch echt naar een ander merk notebook zoeken...
Ooow het is dus niet zo dat de "start" knop op het toetsenbord dan ineens "begin" heet.Burne schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:34:
[...]
Dat is er niet, denk ik. In het ene geval krijg je Engelstalige boekjes, in het andere geval Nederlandtalige. De computer is niet anders, en het er op geinstalleerde OS ook niet. Dat is meertalig, en het eerste wat je doet bij het aanzetten is de taal zelf kiezen.
[...]
PSN: KeaveXL
Bij gebrek aan start-knop idd niet, nee. Om precies te zijn heet 'Num-lock' opeens 'num-vergr' en staat er een euroteken op.KeaveXL schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 01:02:
[...]
Ooow het is dus niet zo dat de "start" knop op het toetsenbord dan ineens "begin" heet.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ga naar je ASP, meldt computer aan, neem terug mee naar huis en wacht op een belletje dat ze hem binnen hebben.Wannapuf schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:02:
[...]
Ik stuur iedereen weer weg met zijn computer terwijl zijn kit in bestelling staat, kan die computer wel op de plank zetten maar een beetje jammer terwijl ie eigenlijk gewoon nog werkt!
btw: Ik heb hetzelfde probleem met mijn MacBook...
een beetje ASP doet dat inderdaad, maar desalniettemin zit je met een niet echt werkbare MacBook. Zolang ik op accu werk en het laat bij simpel internetten/mailen/iTunes valt het mee met de shutdowns, maar zodra ik de lader eraan hang (en de laptop dus vaker naar 1.83GHz/2GHz gaat) en/of ik mijn MacBook zwaarder ga belasten (iPhoto, Google Earth, even gamen) dan is het binnen no-time afgelopen met de pret.Ballebek schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 10:37:
[...]
Ga naar je ASP, meldt computer aan, neem terug mee naar huis en wacht op een belletje dat ze hem binnen hebben.
Ik stuur iedereen weer weg met zijn computer terwijl zijn kit in bestelling staat, kan die computer wel op de plank zetten maar een beetje jammer terwijl ie eigenlijk gewoon nog werkt!
btw: Ik heb hetzelfde probleem met mijn MacBook...

En je koopt een machine met een Core Duo 2GHz erin niet voor enkel internet en email. Dan had ik beter mijn PB kunnen houden. Dus wat dat betreft mag Apple wel eens prioriteit geven aan die repair kits. Ik heb tenslotte betaald voor mijn unit, dus nu wil ik er ook mee kunnen werken...
Jammergenoeg worden de vervangde onderdelen niet door Apple geregeld maar door een externe partij...Whieee schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 10:41:
[...]
een beetje ASP doet dat inderdaad, maar desalniettemin zit je met een niet echt werkbare MacBook. Zolang ik op accu werk en het laat bij simpel internetten/mailen/iTunes valt het mee met de shutdowns, maar zodra ik de lader eraan hang (en de laptop dus vaker naar 1.83GHz/2GHz gaat) en/of ik mijn MacBook zwaarder ga belasten (iPhoto, Google Earth, even gamen) dan is het binnen no-time afgelopen met de pret.![]()
En je koopt een machine met een Core Duo 2GHz erin niet voor enkel internet en email. Dan had ik beter mijn PB kunnen houden. Dus wat dat betreft mag Apple wel eens prioriteit geven aan die repair kits. Ik heb tenslotte betaald voor mijn unit, dus nu wil ik er ook mee kunnen werken...
Ja dat zou ik ook denken maar mijn MacBook doet helemaal niks meer dus dat heeft niet veel zin.Ballebek schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 10:37:
[...]
Ga naar je ASP, meldt computer aan, neem terug mee naar huis en wacht op een belletje dat ze hem binnen hebben.
Laat me raden... Intel?Jammergenoeg worden de vervangde onderdelen niet door Apple geregeld maar door een externe partij...
[ Voor 31% gewijzigd door tiguan op 26-09-2006 11:39 ]
Wannapuf schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:38:
[...]
Ja dat zou ik ook denken maar mijn MacBook doet helemaal niks meer dus dat heeft niet veel zin.
De meeste mensen hebben dan nog het geluk dat de computer wel nog werkt alleen dat hij af en toe uit gaat of zoals mijn MacBook niet meer zonder adapter kan werken
[...]
Laat me raden... Intel?
Alles wordt door Asustek inelkaar geschroeft en gebakken maar de logistiek van beide is totaal verschillend.
In dat geval lijkt het me dat Apple een logistiek varkentje te wassen heeft, want als dit te lang gaat duren kan je er donder op zeggen dat het media aandacht gaat krijgen. Is natuurlijk een prachtige headline 'Apple weigert prioriteit te geven aan repairkits defecte MacBooks'
Ik heb ook een DiNovo Bluetooth met mx900 muis, doet dat toetsenbord het wel goed op de mac? Is de windows key, een appeltje geworden?Burne schreef op maandag 25 september 2006 @ 21:57:
[...]
Plenty. Ik heb een losse 24" monitor en een Logitech DiNovo (de klassieke Bluetooth-uitvoering) en met dat is het gewoon een comfortabele desktop, totdat ik de macbook lostrek en wegren.
Ik heb telkens het volgende probleem:
Ik tik een website in, druk op enter. Nadat k ben verbonden met de site kan ik mijn trackpad aan de linker en rechter zijde niet gebruiken. In het midden gebruiken is geen problee, het is alleen aan de linker en de rechterkant.
edit. Probleem opgelost: bij systeemvoorkeuren > toetsenbord en muis stond "negeer onbedoelde invoer via stuurvlak" aangevinkt. Dit heb ik uitgevinkt en heb het probleem niet meer.
Ik tik een website in, druk op enter. Nadat k ben verbonden met de site kan ik mijn trackpad aan de linker en rechter zijde niet gebruiken. In het midden gebruiken is geen problee, het is alleen aan de linker en de rechterkant.
edit. Probleem opgelost: bij systeemvoorkeuren > toetsenbord en muis stond "negeer onbedoelde invoer via stuurvlak" aangevinkt. Dit heb ik uitgevinkt en heb het probleem niet meer.
[ Voor 25% gewijzigd door Gabliboeba op 26-09-2006 16:29 ]
Vraagje over de battery capacity, deze wil ik natuurlijk zo lang mogelijk op 100% houden. Heb de macbook nu net 2 weken en tot mijn schrik gaf coconut battery vanochtend 97% aan. Ik keek net weer en toen stond hij op 98% dus weer wat beter, nou is mijn vraag kan je dit weer tot 100% krijgen dmv callibratie?
Los van 1 raar dingetje doet 'ie het perfect. De ` en ~ zitten onder \ en |, en de toets met ` en ~ geeft § en ±. Oh. En het display van het mediapad doet het natuurlijk niet.sjobiscity schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:32:
Ik heb ook een DiNovo Bluetooth met mx900 muis, doet dat toetsenbord het wel goed op de mac? Is de windows key, een appeltje geworden?
Je hebt door dat dat jouw verklaring is, en dat je niet door lijkt te hebben dat sommige dingen gewoon tijd kosten? Er moeten productie-schema's aangepast worden, de fabrieken moeten tijd hebben om een extra productie-run te draaien (een printplatenfabriek heeft vaak levertijden van 14 dagen of meer voor kleine runs, en maanden of meer voor grote runs), er moeten extra onderdelen besteld worden, en ook Intel laat je doodleuk een paar weken wachten als dat zo uitkomt, en dat is dan nog los van de logistiek en het transport. Voordat de levering van extra logic-boards op gang komt ben je gewoon tijd kwijt. Dan doet iedereen heel erg z'n best, en jij maakt er van dat het geen prioriteit heeft. Ik hou het er op dat je weinig respect voor de realiteiten van het leven hebt.Whieee schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:10:
'Apple weigert prioriteit te geven aan repairkits defecte MacBooks'
Als het om 1 of 2 klanten gaat is er best wat te regelen. Boardje extra met UPS is geen probleem. Maar als je 5000 boards nodig hebt ga je niet 5000 macbooks slopen voor hun logicboard en je gaat ook niet 5000 nieuwe klanten een paar weken laten wachten. De verkopers in de winkels en de chinezen aan de lopende band willen ook gewoon eten. Je kunt niet verwachten dat voor 1% van de klanten het hele bedrijf een paar weken op z'n kop gezet wordt. Als jouw baas dat doet schreeuw je ook moord en brand.
[ Voor 63% gewijzigd door burne op 26-09-2006 18:04 ]
Of een andere layout kiezenBurne schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:52:
[...]
Los van 1 raar dingetje doet 'ie het perfect. De ` en ~ zitten onder \ en |, en de toets met ` en ~ geeft § en ±. Oh. En het display van het mediapad doet het natuurlijk niet.
Dat heb ik geprobeert, maar dat levert niet de juiste mapping op. Ik heb keus uit drie. US, ISO international, en iets japans. Maar | en \ blijven de verkeerde characters geven. Ik heb een extra \| aan de rechterkant, dus er is goed mee te leven.
Wat ik overigens wel leuk zou vinden is om de mediaplayer-keys werkend te krijgen. Is er ergens documentatie te vinden over hoe OS-X met keyboards omgaat? Ik heb linux en FreeBSD op dat gebied ook tam weten te krijgen, dus het mag best technisch zijn. xkbd is nou niet echt voor mietjes, zeg maar. En ik gok dat jij meer OS-X guru's kent dan ik. Die dingen geven 'normale' scancodes af onder linux, maar OS-X lijkt er niets mee te kunnen. Als hotkey in System Preferences kiezen doet in ieder geval niets.
[ Voor 44% gewijzigd door burne op 26-09-2006 19:27 ]
Allemaal wel goed en wel maar euh je overziet 1 ding: de huidige Macbook assembly bestaat al. De Macbook bestaat uit diverse onderdelen waaronder die logic board. Als men een Macbook in elkaar wil schroeven zal daar dus ook eerst een logic board voor moeten worden geproduceerd en ingebouwd. Het enige wat ze dus eigenlijk hoeven te doen is de productie van de logic boards wat opschroeven of accepteren dat de productie van Macbooks wat lager ligt. Zo creeer je wat "extra" logic boards die je weer apart verscheept. Lijkt mij danBurne schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:52:
Je hebt door dat dat jouw verklaring is, en dat je niet door lijkt te hebben dat sommige dingen gewoon tijd kosten? Er moeten productie-schema's aangepast worden, de fabrieken moeten tijd hebben om een extra productie-run te draaien (een printplatenfabriek heeft vaak levertijden van 14 dagen of meer voor kleine runs, en maanden of meer voor grote runs), er moeten extra onderdelen besteld worden, en ook Intel laat je doodleuk een paar weken wachten als dat zo uitkomt, en dat is dan nog los van de logistiek en het transport. Voordat de levering van extra logic-boards op gang komt ben je gewoon tijd kwijt. Dan doet iedereen heel erg z'n best, en jij maakt er van dat het geen prioriteit heeft. Ik hou het er op dat je weinig respect voor de realiteiten van het leven hebt.
Als het om 1 of 2 klanten gaat is er best wat te regelen. Boardje extra met UPS is geen probleem. Maar als je 5000 boards nodig hebt ga je niet 5000 macbooks slopen voor hun logicboard en je gaat ook niet 5000 nieuwe klanten een paar weken laten wachten. De verkopers in de winkels en de chinezen aan de lopende band willen ook gewoon eten. Je kunt niet verwachten dat voor 1% van de klanten het hele bedrijf een paar weken op z'n kop gezet wordt. Als jouw baas dat doet schreeuw je ook moord en brand.
Ik denk dat Apple dat laatste niet zo leuk vindt want dan zitten ze met schaarste van de populaire Macbook met alle gevolgen van dien. Ik denk ook niet dat ze de productie van de logic boards kunnen opschroeven waardoor er dus schaarste is op gebied van logic boards voor kapotte Macbooks. Tel daarbij op dat Apple zeer waarschijnlijk een voorraad heeft van Macbooks en dat ze nu zijn begonnen met het maken van een voorraad voor de logic boards. Ik denk dat zodra de 1e logic boards hier zijn de levertijd van een logic board ook drastisch naar beneden gaat omdat ze dan wel een voorraad hebben.
Nou, ik heb vandaag met Apple gebeld en na een vriendelijk gesprek sturen ze me een nieuwe Macbook adapter op. Die komt als het goed is deze week binnen. Jammer dat ik tot die tijd niet echt veel nuttig werk kan verrichten, maar ik ben al blij dat ik redelijk snel een vervanging heb. Ik hoop dus eind deze week weer van m'n Macbook te kunnen genieten.
Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.
Natuurlijk. Maar veel van de componenten daarop worden in batches gemaakt. De prints worden een dag per maand gemaakt ofzo, en de rest van de tijd draait die fabriek andere prints voor andere fabrikanten. Ditto met chips. Of dacht je dat Intel een fabriek van 4 miljard euro neerzet om exact 1 chippie te bakken? Daarvoor liggen de tempo's waarin fabrieken producten maken veel te hoog. Er worden batches van elk product gedraaid, niemand heeft noemenswaardige voorraad, want dat kost geld, en de productieplanning ligt weken van te voren al vast. (Om dat even te illustreren: de eerste die achter Y2K kwam was Boeing. Die bestellen aluminium producten voor hun vliegtuigen 7 jaar voordat het vliegtuig gebouwd gaat worden. Boeing liep dus in 1992/1993 tegen hun Y2K-probleem aan. Dat aluminium wordt overigens dagen voordat het vliegtuig gebouwd wordt afgeleverd. Geen magazijn om het in op te slaan.)ppl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 23:29:
Allemaal wel goed en wel maar euh je overziet 1 ding: de huidige Macbook assembly bestaat al.
Zo werkt het dus niet. Asustek krijgt eens per week kasten, toetsenborden, lcd's en mainboards binnen, en schroeft die zo snel mogelijk in elkaar. Een dag later komen er andere onderdelen binnen voor een ander product, en dat moet ook ergens kunnen staan. Er is dus geen ruimte om een paar duizend behuizingen op te slaan. Los daarvan zal men niet de ruimte hebben later een aparte productierun te plannen om die kasten alsnog van borden te voorzien.Als men een Macbook in elkaar wil schroeven zal daar dus ook eerst een logic board voor moeten worden geproduceerd en ingebouwd. Het enige wat ze dus eigenlijk hoeven te doen is de productie van de logic boards wat opschroeven of accepteren dat de productie van Macbooks wat lager ligt.
Nauwelijks. In ieder geval niet in China en Taiwan. Als ergens voorraad is, dan is het bij de distributeurs en de verkopers. Maar ook die zijn niet gek en proberen hun voorraad te minimaliseren. JIT (Just In Time) supply management heeft de wereld echt veranderd.Tel daarbij op dat Apple zeer waarschijnlijk een voorraad heeft van Macbooks
Voorraad is er totaal niet, er staat al sinds 20 augustus een MacBook in backorder die besteld is via de AppleStore ( witte 2 Ghz met een 80GB ipv 60GB HD)...
Beetje idioot niet?
Ook bij leveranciers is er totaal geen voorraad, alles staat op 0...
Beetje idioot niet?
Ook bij leveranciers is er totaal geen voorraad, alles staat op 0...
[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 27-09-2006 10:45 ]
Verwijderd
@ Ballebek; Je bedoelt bij apple store? Waarom zegt de site dan het volgende: 4 dagen leverbaar. En dan heb ik gekozen voor een macbook 2.0 standaard geheugen 80GB en een dvi kabel...
Zelfde geld voor een iMac24". Die heeft 500GB / 7600GT / 2GB..
Helemaal mee eens. Zelf werk ik in een computerwinkel, en mensen gaan vaak al op hun achterste benen staan als het twee weken duurt met een reparatie.Wannapuf schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 00:02:
[...]
Ik heb op 13 september een MacBook besteld, maar die is inmiddels ook al 2x uitgesteld. De overige spullen (printer, iPod) zijn er al wel. Maar hoe meer ik hier lees, hoe meer ik ga huiveren bij de gedachte van een defect...
Die 4 dagen is hoe snel ze er een kunnen schroeven, nadat de order is geaccepteerd. Bij mijn MacBook stond 7 dagen, maar daar zijn we ook al overheen. Het is dus maar een richtlijn voor hoe snel ze er een kunnen hebben. Iemand van Apple die ik aan de lijn had zei mij dat de website geen actuele voorraad aangeeft.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:45:
@ Ballebek; Je bedoelt bij apple store? Waarom zegt de site dan het volgende: 4 dagen leverbaar. En dan heb ik gekozen voor een macbook 2.0 standaard geheugen 80GB en een dvi kabel...
[ Voor 32% gewijzigd door Tom Paris op 27-09-2006 10:51 ]
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Nee, bij leveranciers die Apple leveren aan de dealers en Apple Centers.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:45:
Ikzelf denk dat er misschien nog wel vandaag een nieuwe MacBook uitkomt, heb zoon gevoel...
Ik baal ook, ik wil mijn MacBook verkopen maar ja aangezien het logicboard nog niet vervangen is kan ik hem niet verkopen (of wil ik niet is maar net hoe je het bekijkt.)
Ik baal echt wel als er vandaag een nieuwe komt, is de mijne gelijk minder waard en moet ik extra bijleggen op mijn nieuwe MacBook Pro
[ Voor 25% gewijzigd door Uberprutser op 27-09-2006 11:10 ]
Ik lees eigenlijk al een tijdje mee in dit topic maar nog nooit gepost eigenlijk, ik ben zeker van plan binnenkort een macbook aan te schaffen. Alleen wat is nu wijsheid ?..
Ben van plan om hem gewoon bij het apple centre hier in deventer aan te schaffen, maar hoe groot is de kans dat daar ook wat mis mee is ? Omdat het misschien nog een 'eerder' model is ? (problemen met logicboard geloof ik toch? Of kan ik gewoon met een gerust hart en eentje kopen bij de lokale apple boer ?
Ben van plan om hem gewoon bij het apple centre hier in deventer aan te schaffen, maar hoe groot is de kans dat daar ook wat mis mee is ? Omdat het misschien nog een 'eerder' model is ? (problemen met logicboard geloof ik toch? Of kan ik gewoon met een gerust hart en eentje kopen bij de lokale apple boer ?
IMO kun je het best een BTO doen bij de Apple Store Online. Dat wil zeggen een MacBook bestellen en dan iets (maakt niet uit wat) anders instellen. Mooie is gewoon het tobo van lokaal naar intenationaal te zetten of de taal van de handleidingen, etc. Dat zorgt er namelijk voor dat 'ie zo direct mogelijk uit de fabriek komt ipv uit een voorraad.
Okee, en een CTO, dus bijvoorbeeld met extra geheugen.. wordt die ook zo direct mogelijk uit de fabriek geleverd ? Of nemen ze er dan een uit de voorraad en duwe ze daar extra geheugen bij in ?
CyBeR schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:54:
IMO kun je het best een BTO doen bij de Apple Store Online. Dat wil zeggen een MacBook bestellen en dan iets (maakt niet uit wat) anders instellen. Mooie is gewoon het tobo van lokaal naar intenationaal te zetten of de taal van de handleidingen, etc. Dat zorgt er namelijk voor dat 'ie zo direct mogelijk uit de fabriek komt ipv uit een voorraad.
Verwijderd
Hoezo, vanaf week36 zat je toch goed? Je kan het altijd controleren bij een apple store.. Ik zou iig niet online willen bestellen ivm de levertijd. Je hebt dan namelijk geen zekerheid... Wat ik persoonlijk wel een pre vind.
Alle BTO's komen direct uit de fabriek, tenzij je bij een apple center bestelt met extra geheugen. Die nemen dan een standaardmachine en prikken er zelf geheugen bij. De apple store online doet dat niet zo.
Daar zat ik dus idd ook mee, las hier al regelmatig dat het behoorlijk lang duurde via de online apple store.
Dus als ik in de lokale apple store controleer of de macbook uit week36 is zit ik goed ?
Ik dacht dat er een paar pagina's terug, serienummers stonden van de 'probleemgevallen' .. Ff kijken of ik ze weer kan vinden
EDIT:
Gevonden ! 4H617-4H635.
Maar dit zijn maar enkele macbooks toch ? Of hoe werkt de telling
Dus als ik in de lokale apple store controleer of de macbook uit week36 is zit ik goed ?
Ik dacht dat er een paar pagina's terug, serienummers stonden van de 'probleemgevallen' .. Ff kijken of ik ze weer kan vinden
EDIT:
Gevonden ! 4H617-4H635.

[ Voor 48% gewijzigd door PunisherADF op 27-09-2006 13:00 ]
Ballebek, heb ik wat gemist? Is de kans er dat er een nieuwe Macbook uitkomt binnen nu en afzienbare tijd? Ik heb hier niets van opgevangen bij de rumor sites enzo..Ballebek schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:07:
[...]
Ik baal echt wel als er vandaag een nieuwe komt, is de mijne gelijk minder waard en moet ik extra bijleggen op mijn nieuwe MacBook Pro
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ja en het percentage geeft geen teruggang in accucapaciteit weer. Het geeft aan hoe ver je accu is opgeladen. Na verloop van tijd klopt dat niet helemaal meer en moet je calibreren.Schalkie schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:37:
Vraagje over de battery capacity, deze wil ik natuurlijk zo lang mogelijk op 100% houden. Heb de macbook nu net 2 weken en tot mijn schrik gaf coconut battery vanochtend 97% aan. Ik keek net weer en toen stond hij op 98% dus weer wat beter, nou is mijn vraag kan je dit weer tot 100% krijgen dmv callibratie?
Nee deze reeks geeft MacBooks uit 2006 gemaakt tussen week 17 en 35 weer, maar niet ieder MacBook tussen week 17 & 35 is een probleemgeval.PunisherADF schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:17:
EDIT:
Gevonden ! 4H617-4H635.
En dat serienummer wordt nog verder aangevuld, maar dat kan je in de systemprofiler bekijken.
Voorbeeld:

[ Voor 39% gewijzigd door jimbim op 27-09-2006 13:34 ]
Verwijderd
heb ik iets gemist? Gaat apple alle logicboards vervangen uit die periode of alleen de probleemgevallen? Gaat toch alleen om de RSD gevallen?jimbim schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:14:
[...]
Nee, dat zijn alle MacBooks uit 2006 gemaakt tussen week 17 en 35
Dit topic is gesloten.