418O2 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 03:42:
vandaag langzame, snelle slalom, 8je, halve draai gedaan..
ging wel weer lekker. Vorige les ging kut wegens een teveel aan drank de avond ervoor, maar het ging nu wel lekker
ondanks maar 3 uur slaap
Let je wel op met die drank? Als je de avond ervoor (te)veel drinkt kan het best zijn dat je de hele ochtend en een deel van de middag (afhankelijk van wanneer je gestopt bent met drinken) nog teveel alcohol in je bloed hebt zitten om te mogen rijden. Ook als dat niet zo is en je bent zo brak dat je zelf al vindt dat je minder goed rijdt.... Ik weet niet of dat gezond is. Persoonlijk ga ik niet eens rijden als ik me niet top-fit voel. Omdat ik weet dat mijn reactiesnelheid dan terugloopt.
Op het moment kijk ik alleen links en dan dode hoek (bij een bocht naar links). Een beetje gewenning van de auto. Daar kijk ik alleen in de binnenspiegel en de buitenspiegel van de kant waar ik heen wil.
Ik hoop dat je in de auto ook je dode hoek mee pakt
Het gaat niet alleen om spiegelen maar ook om (ver) voor je uit kijken. Dat klinkt makkelijk, maar negen van de tien automobilisten kijkt maar een paar meter voor zich uit. Hoogstens naar de auto voor hem en vaak zelfs dat nog niet eens.
Als motorrijder MOET je veel verder vooruit kijken. Niet alleen op de snelweg een aantal auto's (zeg even 100-200mtr) voor je uitkijken maar zeker ook op andere wegen. Bij kruisingen bijvoorbeeld moet je 2e natuur zijn dat je al ver vantevoren nagedacht hebt van "ok, als er nu een auto uit die kruising zou komen, hoe zou ik dan uitwijken.. nu kan ik nog veilig remmen... ok nu ben ik zo dicht op de kruising dat remmen niet meer werkt, waarnaartoe kan ik uitwijken als er nu nog een auto uit zou schieten.." of "ok daar staat een auto stil.. stel dat hij me niet ziet aankomen.. waarheen kan ik uitwijken als hij nu de weg op draait.." of "er rijdt een auto voor me, die wil ik inhalen... weet ik ZEKER dat er geen zijweg is waar hij in kan draaien of waar een andere auto uit kan komen.. geen zijweg, ook geen uitrit, zandpad of platgetrapt stukkie gras? wordt ikzelf niet net ingehaald (spiegels) ok.. dan terugschakelen en heel rap erlangs.. niet aarzelen maar snel inhalen.. snel uit die gevaarlijke situatie van het inhalen"
Geloof het of niet, maar dit gedrag heeft letterlijk al een keer of 10 mijn leven gered. Ik heb al zeker 10 keer in mijn motor-leven in een situatie gezeten dat er voor mij een auto de weg op draaide, afsloeg zonder richting aan te geven of mij geen voorrang verleende omdat ze je gewoon domweg NIET ZIEN. Als je dan zelf niet al in je hoofd VERWACHT dat ze dat gaan doen, dan zit je er bovenop. En echt niet alleen als je hard rijdt. Want in een potentieel gevaarlijke situatie (waarbij er dus een auto voor mijn neus zou kunnen belanden als er iemand even niet goed oplet) haal ik meteen alle snelheid uit de motor.
als er een mongool in een blik opeens met 3 banen tegelijk wil uitvoegen dan zorgt dat voor een hele nare en gevaarlijke situatie. De kans dat je hem ziet is aanwezig, maar de kans dat je hem niet ziet en hij in je dode hoek zit is natuurlijk ook aanwezig.
Zie hierboven: Dan heb ik dat (als het goed is:X) al zien aankomen voordat ie nog maar 1 baan over was, ben ik er al ver voorbij of rij ik al op de vluchtstrook tegen de tijd dat hij de invoeg/uitvoegstrook bereikt.
overigens is met 210/220 invoegen op een snelweg waar je maar 120 mag rijden ontzettend gevaarlijk. Ik denk niet dat ik dat gauw zou doen, ook omdat ik dan mijn rijbewijs kwijt ben als ik gepakt zou worden.
Ja dat dacht ik vroeger ook. Maarja ik rij voornamelijk motor voor de adrenaline-kick. Het vervelende is dat je naar verloop van tijd meer ervaring je krijgt en 'beter' gaat rijden. Beter tussen aanhalingstekens want ik beheers een paar truukjes maar zal lang niet zo goed/netjes rijden als bijvoorbeeld een Dinx die zo'n beetje elke dag op de motor zit.
De kick die ik vroeger kreeg bij het (proberen van) het maken van een knee-down op een rotonde ofzo, krijg ik niet meer omdat ik nu al een paar jaar standaard bij zo'n beetje elke rotonde dat truukje doe. Tja dan ga je op een gegeven moment wat spannenders doen. En met 210 invoegen is een van de minder extreme dingen.. laat ik het zo zeggen. Ik ga geen beschrijving geven van wat ik allemaal doe op de motor, want ik weet niet wie er mee leest en ik ga mezelf niet aan het kruis nagelen. Snel invoege, das gewoon duf het gas erop zetten en vasthouden.
Natuurlijk zit er een risico aan (en niet alleen voor het rijbewijs), dat besef ik ook. Maar aan alle dingen waar je een kick van krijgt zit een risico, anders zou je er geen kick van krijgen. En als ik niet motorrij ben ik best een saaie l*l. Dus.. je moet toch iets doen in je leven om het bloed stromende te krijgen? Niet dan? Daarom is de wintertijd voor mij zo'n klote periode. Dan kan er niet (fatsoenlijk) gereden worden. Oh well.
mijn instructrice wil gewoon dat ik die gashendel meer gebruik.
goh. Dat laat je je toch geen 2x zeggen.... GAAAAAAAAS
[
Voor 130% gewijzigd door
FragDaddy op 29-10-2006 10:09
]