Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.679 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 15:46

rimpeldinky

nani?

en dat komt nu met ervaring goed :) mooie is dat als je te hard gaat je bijna altijd een seintje krijgt, klein stapje opzij van voor en/of achter dan weet je dat de grens bereikt is van de motor en die ligt (zeker in het begin) bijna altijd een STUK verder als je zelf denkt :)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 21:42

Chakotay

Lick here to continue

rimpeldinky schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 22:02:
en dat komt nu met ervaring goed :) mooie is dat als je te hard gaat je bijna altijd een seintje krijgt, klein stapje opzij van voor en/of achter dan weet je dat de grens bereikt is van de motor en die ligt (zeker in het begin) bijna altijd een STUK verder als je zelf denkt :)
Jup, nu ik er over nadenk had ik die bocht ook makkelijk kunnen halen... Maargoed, daarvoor les ik nog :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
ja het veranderd echt snel, juist alleen deze oefening.

en ik zit hem nog steeds te knijpen voor het avb. avd zal wel lukken maar die avb vind ik toch echt vervelend om iedere keer weer te doen. dat verhaal van hierboven maakt me niet echt er geruster op :|

afijn ik heb nog 3 lessen voordat ik mijn avb ga doen.

chakotay, waar deed je je avb?

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 19-10-2006 23:17 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Chakotay schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:43:
[...]

Ah, zoiets was ik al bang voor... Gewoon met de hand borstelen dan maar :)

@M3rcury: De weg was nat, weinig tot geen ervaring in de regen, for some reason had ik het gevoel dat ik te hard ging...
ah, kee dan kan het me voorstellen, regen is echt kut om in te rijden voor het eerst. Na een tijdje weet je dat je nog steeds erg plat kan. Je hebt nog 70% van je grip (als ik het goed heb) en zelfs op een droog wegdek kom je meestal (uitzonderingen daargelaten) niet op die grens

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 21:52
M3rcury schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 00:36:
[...]
ah, kee dan kan het me voorstellen, regen is echt kut om in te rijden voor het eerst. Na een tijdje weet je dat je nog steeds erg plat kan. Je hebt nog 70% van je grip (als ik het goed heb) en zelfs op een droog wegdek kom je meestal (uitzonderingen daargelaten) niet op die grens
Als je niet over 'gladde' weggedeeltes (witte pijlen etc) heen rijdt en als je banden hebt die ook in de regen werken. Supercorsa's en andere 'race' banden werken gewoon klote in de regen.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

FragDaddy schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 09:18:
[...]

Als je niet over 'gladde' weggedeeltes (witte pijlen etc) heen rijdt en als je banden hebt die ook in de regen werken. Supercorsa's en andere 'race' banden werken gewoon klote in de regen.
KLopt, maar ik had het over banden onder een lesmotor (ja ik heb het onduidelijk gezegt) En idd, de putdekstels en pijlen ed. blijven gewoon glad. SS bandjes plakken idd wat minder in de regen, maar heb ze tot nu toe geen stapjes opzei voelen doen.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik heb mijn AVB examen in de stromende regen moeten doen. Echt centimeters diepe plassen over het hele examenterrein. Ik was doodsbang, want het was voor mij voor het eerst dat ik uberhaupt die oefeningen op een natte ondergrond moest doen, laat staan in diepe plassen en tijdens het examen... Maar het viel me eigenlijk reuze mee, ik stond er nog versteld van hoe ver ik kon gaan. Ik had besloten het compleet te negeren, en gewoon te rijden alsof het droog was. Mocht ik onderuit glijden dan kon ik altijd nog zeggen dat het door de plassen kwam ;) Maar niks van dat alles hoor. Gewoon de snelle slalom, noodstop en uitwijkoefening gedaan zonder glijpartijen :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
M3rcury schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:52:
[...]

KLopt, maar ik had het over banden onder een lesmotor (ja ik heb het onduidelijk gezegt) En idd, de putdekstels en pijlen ed. blijven gewoon glad. SS bandjes plakken idd wat minder in de regen, maar heb ze tot nu toe geen stapjes opzei voelen doen.
Op een lesmotor hoef je je geen zorgen te maken. Je durft al lesser toch niet plat genoeg (zowel in droog als in regen) om je zorgen te maken om grip.

Heel tegenstrijdig maargoed. Als lesser ben je bang om grip te verliezen en daarom gooi je hem niet plat. Juist daarom hoef je niet bang te zijn om grip te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

BezurK schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 13:34:
Ik heb mijn AVB examen in de stromende regen moeten doen. Echt centimeters diepe plassen over het hele examenterrein. Ik was doodsbang, want het was voor mij voor het eerst dat ik uberhaupt die oefeningen op een natte ondergrond moest doen, laat staan in diepe plassen en tijdens het examen... Maar het viel me eigenlijk reuze mee, ik stond er nog versteld van hoe ver ik kon gaan. Ik had besloten het compleet te negeren, en gewoon te rijden alsof het droog was. Mocht ik onderuit glijden dan kon ik altijd nog zeggen dat het door de plassen kwam ;) Maar niks van dat alles hoor. Gewoon de snelle slalom, noodstop en uitwijkoefening gedaan zonder glijpartijen :)
Klopt, en dat is om wat fragdaddy zegt.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice strike schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:10:
ja het veranderd echt snel, juist alleen deze oefening.

en ik zit hem nog steeds te knijpen voor het avb. avd zal wel lukken maar die avb vind ik toch echt vervelend om iedere keer weer te doen. dat verhaal van hierboven maakt me niet echt er geruster op :|

afijn ik heb nog 3 lessen voordat ik mijn avb ga doen.

chakotay, waar deed je je avb?
niet nodig :) Mijn intructeur beweert dat hij 99% AVB slagingspercentage heeft.. :) Kwestie van oefenen dus en vertrouwen op je intructeur tot hij zegt dat je er klaar voor bent. Tenzij je zo min mogelijk geld uit wilt geven en het ook wilt proberen als je nog niet klaar bent hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
Meph geloof je dat nou serieus? Het is natuurlijk een momentopname, maar toen ik op moest voor mijn AVB is toch ruim de helft van de mensen die ik zag gezakt.
Ik had het gelukkig wel in 1x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

klopt, mijn rijschool had 98% eerste keer slagingspercentage(AVB), 2 knmv gecertificeerde instructeurs, goed onderhouden motoren etc, allemaal goed voor je vertrouwen in de motor. en daar draait het bij die oefeningen om. "maar zo schuin kan die toch niet?" "verlies ik dan geen grip?" als de instructeur het zegt dan kan het ;)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:23:
[...]

niet nodig :) Mijn intructeur beweert dat hij 99% AVB slagingspercentage heeft.. :) Kwestie van oefenen dus en vertrouwen op je intructeur tot hij zegt dat je er klaar voor bent. Tenzij je zo min mogelijk geld uit wilt geven en het ook wilt proberen als je nog niet klaar bent hehe.
mja ik heb dus 4 instructeuren, heb er uiteindelijk voor gekozen om maar ingeplanned te worden bij 1tje aangezien dat gewoon een stuk relaxter is. anyway, die slagingspercentages geloof ik niet zo erg, er hoeft maar een mongool tussen te zitten en het percentage gaat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu denk ik dat over het algemeen een mongool uberhaupt niet tot een examen komt bij deze instructeur hehe. Als je het niet kan dan zal hij dus ook zeggen, give it up! Hij doet ook geen oudere les geven omdat die het bijna nooit leren zegt hij.. Is overigens ook een knmv man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na al dat geleuter over die examens eens weer wat technisch :P

De cardan van de Vmax moet plaats maken voor een kettingaandrijving *O* Alleen snap ik niet wat ze bij Yamaha hebben bedacht bij de uitgaande as van de bak. Die staat gelagerd op 3 punten wat een enkelvoudig hyperstatisch onbepaalde opstelling suggereert op die lengte. Iets wat totaal niet wenselijk is.

Hier zie je een ombouw van cardan naar ketting maar ik ben het totaal niet eens met deze constructie. Deze constructie is zeer ondoordacht gemaakt in mijn opinie.

Afbeeldingslocatie: http://www.turbovmax.org/media/rebuilding/chaindrive/chaindrive05.jpg

Hier heeft die kerel het middelste lager vervangen door een bus met een keerring in maar hoe wilt die kerel zijn tandwiel vervangen? Het buitenste lager eruit halen is niet voldoende want het tandwiel is groter dan het gat _o- Daarnaast is dit geen gewoon tandwiel maar een tandwiel met een bus dus eventjes met andere overbrengingsratio's spelen zit er ook niet in.

* Chevy454 gaat voor een andere opstelling en wel om de volgende reden:
De orginele opstelling heeft 3 lagers. Het linkerlager (aanwezig op de pic hierboven) dient voor het pignonwiel van de cardan. De andere 2 lagers zijn dan voor de versnellingsbak. Omdat ik het tandwiel ter hoogte van de verdikking van de bus van het tandwiel hierboven wil hebben heb ik 2 opties.

Of ik plaats een breder middenlager of ik maak een huis waarbij ik het lager meer naar links laat komen. Ik denk dat ik ga opteren voor een breder middenlager met aan de buitenkant een huis waar de keerring zit. Denk dat dat het beste is met het oog op reparatie en coaxialiteit van de boringen. Als ik een apart huis moet maken waar het lager in vast zit dan ben ik nog niet jarig. (moet worden gelijnboord dan :( ) Het enige waar ik dan voor moet opletten is het volgende: de ketting mag nooit never nimmer strak staan want de afstand van tandwiel tot lager is te groot. Hierdoor is de hefboomwerking groot en wordt de as enorm zwaar belast op doorbuiging :(

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 11:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:48:

De cardan van de Vmax moet plaats maken voor een kettingaandrijving *O* Alleen snap ik niet wat ze bij Yamaha hebben bedacht bij de uitgaande as van de bak. Die staat gelagerd op 3 punten wat een enkelvoudig hyperstatisch onbepaalde opstelling suggereert op die lengte. Iets wat totaal niet wenselijk is.
ik snap het technische gedeelte niet helemaal, maar waarom van Cardan naar ketting? Cardan is lekker makkelijk met onderhoud etc..
is het niet mogelijk de bestaande cardan te modden dat ie wel doet wat jij wil?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ToolkiT schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:04:
ik snap het technische gedeelte niet helemaal, maar waarom van Cardan naar ketting? Cardan is lekker makkelijk met onderhoud etc..
Cardan heeft cardanreactie en ik heb geen telelevertechniek om het te compenseren.
Cardan is zwaar
Cardan kost 16% motorvermogen.
Cardan geeft veel gyoscopische precessie.
Nagenoeg onderhoudsvrij

Ketting is lichter
De onafgeveerde massa is lager (scheelt toch 20kg)
Geen cardanreactie
Ketting kost 11% motorvermogen
Je kan spelen met een andere overbrengingsverhouding
Meer onderhoud
Geschikt voor meer vermogen

Alleen zie ik nu net een leuk probleem _o-
Ik kan het huis afslijpen van het pignon.. maar waar laat ik dan die motorsteun _o-
Achja, als het gemakkelijk was geweest was het ook niet leuk ;)

Over dat enkelvoudig hyperstatisch onbepaalde opstelling: Dat betekent dat je niet voldoende hebt aan de krachten en aan de momenten welke er optreden, er moet nog 1 voorwaarde extra worden bepaalt om de opstelling te berekenen. Iets wat je ten alle tijden probeert te vermijden tenzij het niet anders kan tgv de constructie.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 12:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:48:

Hier zie je een ombouw van cardan naar ketting maar ik ben het totaal niet eens met deze constructie. Deze constructie is zeer ondoordacht gemaakt in mijn opinie.

[afbeelding]

Hier heeft die kerel het middelste lager vervangen door een bus met een keerring in maar hoe wilt die kerel zijn tandwiel vervangen? Het buitenste lager eruit halen is niet voldoende want het tandwiel is groter dan het gat _o- Daarnaast is dit geen gewoon tandwiel maar een tandwiel met een bus dus eventjes met andere overbrengingsratio's spelen zit er ook niet in.

* Chevy454 gaat voor een andere opstelling en wel om de volgende reden:
De orginele opstelling heeft 3 lagers. Het linkerlager (aanwezig op de pic hierboven) dient voor het pignonwiel van de cardan. De andere 2 lagers zijn dan voor de versnellingsbak. Omdat ik het tandwiel ter hoogte van de verdikking van de bus van het tandwiel hierboven wil hebben heb ik 2 opties.

Of ik plaats een breder middenlager of ik maak een huis waarbij ik het lager meer naar links laat komen. Ik denk dat ik ga opteren voor een breder middenlager met aan de buitenkant een huis waar de keerring zit. Denk dat dat het beste is met het oog op reparatie en coaxialiteit van de boringen. Als ik een apart huis moet maken waar het lager in vast zit dan ben ik nog niet jarig. (moet worden gelijnboord dan :( ) Het enige waar ik dan voor moet opletten is het volgende: de ketting mag nooit never nimmer strak staan want de afstand van tandwiel tot lager is te groot. Hierdoor is de hefboomwerking groot en wordt de as enorm zwaar belast op doorbuiging :(
toon volledige bericht
Tsja.. het meest ideale is natuurlijk het middenlager meer naar links verplaatsen (en linker weglaten), maar dat weet jij ook. De situatie van het plaatje is het inderdaad niet ideaal met het oog op onderhoud. Ook moeten die lager dan wel 100,00% procent uitgelijnd zijn, anders gaat je as snel aan gort. Maar aangezien ze dit nu doen voor de cardan zal dat wel goed zitten.
Meer praktisch is een breder lager erinzetten.

Een breed lager plaatsen zou ik proberen denk ik.
Maarr, ik weet niet of dat sowieso genoeg gaat helpen. Zo'n Vmax heeft een aardig koppel geloof ik, en de arm blijft behoorlijk. Zou dan ook het grootste voortandwiel monteren dat je kan vinden. Je hebt dan wel een enorm achtertandwiel nodig, maar je as is het lichtst belast. En dan nog weet ik niet of ik me lekker zou voelen als ik een keer flink gas zou geven :|

Kortom: ik kan je er niets over zeggen wat je zelf ook niet al had bedacht waarschijnlijk :D

Edit (zie nu net jouw reply)
Kan je niet een deel van het pignonhuis wegslijpen?
Zodat je nog wel je steun hebt, maar aan de achterzijde ruimte hebt om het tandwiel te vervangen en voor de ketting?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:38:
[...]

Tsja.. het meest ideale is natuurlijk het middenlager meer naar links verplaatsen (en linker weglaten), maar dat weet jij ook. De situatie van het plaatje is het inderdaad niet ideaal met het oog op onderhoud. Ook moeten die lager dan wel 100,00% procent uitgelijnd zijn, anders gaat je as snel aan gort. Maar aangezien ze dit nu doen voor de cardan zal dat wel goed zitten.
Meer praktisch is een breder lager erinzetten.

Een breed lager plaatsen zou ik proberen denk ik.
Maarr, ik weet niet of dat sowieso genoeg gaat helpen. Zo'n Vmax heeft een aardig koppel geloof ik, en de arm blijft behoorlijk. Zou dan ook het grootste voortandwiel monteren dat je kan vinden. Je hebt dan wel een enorm achtertandwiel nodig, maar je as is het lichtst belast. En dan nog weet ik niet of ik me lekker zou voelen als ik een keer flink gas zou geven :|

Kortom: ik kan je er niets over zeggen wat je zelf ook niet al had bedacht waarschijnlijk :D
Het beste zou gewoon zijn om een huis te maken welke gefixed staat met pasbussen en dan die te laten lijnboren waarbij je dan de volgende situatie hebt: tandwiel met daarna het huis met keerring en (breed) lager.
Kan je niet een deel van het pignonhuis wegslijpen?
Zodat je nog wel je steun hebt, maar aan de achterzijde ruimte hebt om het tandwiel te vervangen en voor de ketting?
Nee, de ketting loopt gewoon waar de motorsteun zit. Dus dat is ook niet goed _o-
Heb wel een idee om het op te lossen maar netjes is het niet echt.

hier zie je enkele pics van de kettingconversie. http://www.turbovmax.org/chaindrivepics.html Je ziet ook duidelijk de problemen waar ik mee kamp. Ik vermoed dat ik dan nog wel 1 probleem ga hebben en dat is de locatie van de as van de swingarm. De ketting moet niet over de achterbrug schuren. Dus dan denk ik aan een groter voortandwiel om wat meer speling te krijgen.

Zo doen ze het bij motec in DE.
Afbeeldingslocatie: http://www.motec-tuning.de/images/Teile/soke01.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:40:
[...]

Het beste zou gewoon zijn om een huis te maken welke gefixed staat met pasbussen en dan die te laten lijnboren waarbij je dan de volgende situatie hebt: tandwiel met daarna het huis met keerring en (breed) lager.

[...]

Nee, de ketting loopt gewoon waar de motorsteun zit. Dus dat is ook niet goed _o-
Heb wel een idee om het op te lossen maar netjes is het niet echt.
Jep, dat is het mooiste, en meteen ook het lastigste denk ik 8)
Maar, je klinkt als een werktuigbouwer, dus het moet je kunnen lukken.
Maarre, jij kent vast ook nog wel andere Vmax-aanbidders die het probleem getackeld hebben? Volgens mij noemde jij of een ander ff terug (over die klauwen en vorkpoten) nog twee mongolen sleutelfetishisten die vast ook al een ketting hebben?

PS ik doe Industrieel Ontwerpen aan de TUDelft, dus snap je verhaal wel.. maar kan je niet helpen als een werktuigbouwer dat kan.

edit: die plaatjes zijn allemaal van hetzelfde (vreemde, onpraktische) project

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:48:
PS ik doe Industrieel Ontwerpen aan de TUDelft, dus snap je verhaal wel.. maar kan je niet helpen als een werktuigbouwer dat kan.
Ik doe dat ook maar dan meer gericht op automotive engineering ;)
werktuigkunde krijg ik ook wel maar is minimaal (vooral sterkteleer en CAD/CAE simulaties nu)
edit: die plaatjes zijn allemaal van hetzelfde (vreemde, onpraktische) project
Ja maar je ziet wel het carter enzo :) Dan krijg je een idee hoe het zit. Het zou kunnen zonder het orgineel motorsteunpunt te verslijpen maar dan moet ik de as helemaal naar buiten brengen. Zei ik net niet dat ik dat liever niet wou hebben? :+

Al zou het wel opties meebrengen... hmmm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
nou vandaag weer lekker gelest. Geweldig ik kijk er naar uit om over een weekje mijn avb te gaan doen. Verschil van motor kan toch echt zoveel schelen.

anyway ik begrijp inderdaad niet echt waarom je van cardan naar ketting wil gaan, maar volgens mij doe je dit meer voor de hobby dan voor de prestatie :) daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet precies weet wat je bedoelt met cardan reactie.

mischien een domme vraag, maar hoezo heeft een ketting de voorkeur bij hoger vermogen? cardan kan toch minstens zoveel aan als een ketting? (van wat ik begrepen heb is cardan ongeveer hetzelfde als wat in een auto gebruikt wordt)

trouwens wil je echt innovatief bezig zijn begin je aan een 2wd motor of een diesel motor :)

[ Voor 41% gewijzigd door justice strike op 21-10-2006 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een cardan is zwaarder/lomper als een ketting. In het kort, meer gewicht kost meer vermogen.
Verder heb je 2x een haakse overbrenging waar ook weerstand in zit (dus energie verlies).
Maak je, zoals chevy, een compromisloze sprinter, dan _moet_ je een ketting.

Ik zou in het blok een scherstplaat maken/lassen waar je je lager in/aan/op monteerd. Dan maak je op de plek waar nu het lager zit een "groot gat" waardoor je tandwielen zou kunnen wisselen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:45:
Nu denk ik dat over het algemeen een mongool uberhaupt niet tot een examen komt bij deze instructeur hehe. Als je het niet kan dan zal hij dus ook zeggen, give it up! Hij doet ook geen oudere les geven omdat die het bijna nooit leren zegt hij.. Is overigens ook een knmv man
Waar les je dan ?
(zie dat je uit Eindhoven komt, vandaar).

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:53:
Ik doe dat ook maar dan meer gericht op automotive engineering ;)
werktuigkunde krijg ik ook wel maar is minimaal (vooral sterkteleer en CAD/CAE simulaties nu)
Geinig! Gezien de termen die je erin gooide dacht ik: dat is een trotse werktuigbouwer. Wil best een keertje komen kijken ofzo naar je blok, neem aan dat je in Delft woont dan ook? Kan jij mijn probleemfiets ook eens zien. Heb nog nooit een Vmax voor IO zien staan trouwens?

Had ergens natuurlijk kunnen weten dat je een IOer was.. creatief knutselen aan motoren :P

PS Die duitse oplossing vind ik erg geslaagd trouwens (Duitse engineering he), is dat geen optie?
Ze slijpen het hele huis weg en monteren een plaat, toch? Klinkt nog redelijk te doen.. je moet alleen wel die plaat echt onwijs nauwkeurig maken (lagergat positie bedoel ik dan vooral).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:03:
Een cardan is zwaarder/lomper als een ketting. In het kort, meer gewicht kost meer vermogen.
Verder heb je 2x een haakse overbrenging waar ook weerstand in zit (dus energie verlies).

Ik zou in het blok een scherstplaat maken/lassen waar je je lager in/aan/op monteerd. Dan maak je op de plek waar nu het lager zit een "groot gat" waardoor je tandwielen zou kunnen wisselen.
hmm, en nu of een geniale opmerking of een oliedomme (waarschijnlijk het laatste)

is het niet mogelijk om een andere moter erin te monteren en je oude moter te verkopen? scheelt een hoop sluipwerk. (ik heb wel eens fazer400 modellen met een fazer 750 motor gezien, weet echter niet of dat je aandrijvingsprobleem versimpelt, maar je kan wel meteen de versnelling erbij pakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

het blok zelf is geniaal gebouwd, sterk, veelzijdig, maar met kardan :P dus eenzelfde blok met ketting is er niet (enneh... wheres the fun in that? :p )

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Zoek maar een 1100cc 70 graden V4 blok met kettingaandrijving, wens je succes :P

Dichtsbijzijnde is het blok van een VF1000F/R, maar dat is een 1000cc 90 graden V4 (en een kutblok :+)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik weet wel dat er geruchten zijn over yamaha sportmodellen met het vmax blok; en die hebben dus wel kettingaandrijving. (de vmn 1400). Tja, je zou zomaar het blok over kunnen hangen..

Maar dan vraag ik je, kocht jij vroeger je lego kant-en-klaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:30:
Ik weet wel dat er geruchten zijn over yamaha sportmodellen met het vmax blok; en die hebben dus wel kettingaandrijving. (de vmn 1400). Tja, je zou zomaar het blok over kunnen hangen..

Maar dan vraag ik je, kocht jij vroeger je lego kant-en-klaar? :+
tja er zit natuurlijk ook wat leuks in het bouwen inderdaad. maar lego heb ik nooit op maat lopen zagen :)

maar inderdaad ik heb vrij weinig gedetailleerd verstand van motoren. Het algemene ken ik wel, maar daar blijft het dan ook wel bij, wil eht overigens wel leren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
justice strike schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 14:29:
mischien een domme vraag, maar hoezo heeft een ketting de voorkeur bij hoger vermogen? cardan kan toch minstens zoveel aan als een ketting? (van wat ik begrepen heb is cardan ongeveer hetzelfde als wat in een auto gebruikt wordt
Kijk, we hebben het hier over motoren, geen vuile ongelofelijk achterhaalde kleretechniek ook wel beter bekend als autotechniek.
trouwens wil je echt innovatief bezig zijn begin je aan een 2wd motor of een diesel motor :)
:/ Geef eens gas tot de begrenzer met die lesmotor. Dan weet je waarom dit een zinloze opmerking is.
teacher schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:03:
Moeten, moeten. Moeten is een groot woord, ik kan ook voor riem gaan :+
Maar de ombouw blijft hetzelfde in grote lijnen.
Ik heb verscheidene oplossingen bedacht om de hefboomwerking te verminderen.
Het hele pignonwiel eraf slijpen, de oliekanalen dichtmaken. Een zelfbouw aluminium behuizing uit 2 horizontale delen tegen het carter monteren (TIG lassen waarschijnlijk). Met een glasplaat zorgen dat beide carters vlak zijn en dan lijnboren waarbij het middenste lager naar buiten komt.

Een andere oplossing zonder aan het carter te moeten lassen of solderen is:
Het pignonhuis eraf slijpen, oliekanalen dichtsolderen. Een keerring direct na het lager plaatsen. Daarna een bus over de as tot aan het tandwiel en dan over die bus een huis met een lager welke ik met pasbussen en bouten centreer. Op deze manier heb ik meer polair weerstandsmoment waardoor de as meer bestand wordt tegen buiging (door die bus) en toch gevangen zit (het huis welke er rondom zit). Het grote voordeel is dat ik niet moet gaan lijnboren. Wat ik wel zou moeten doen is met een nauwkeurige meetklok controleren of het huis netjes geplaatst is :X
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:20:
PS Die duitse oplossing vind ik erg geslaagd trouwens (Duitse engineering he), is dat geen optie?
Ze slijpen het hele huis weg en monteren een plaat, toch? Klinkt nog redelijk te doen.. je moet alleen wel die plaat echt onwijs nauwkeurig maken (lagergat positie bedoel ik dan vooral).
Die plaat dient daar niet voor de ondersteuning van de as maar voor het motorblok. Op die plek zit/zat het pignonwiel, dat lager welke daar zit/zat is voor de lagering ervan, niet voor de as. En dat brengt weer een andere probleem, het kantelen van de motor door de gyroscopische krachten tijdens het nemen van een bocht. Werktuigbouwkunde is 1, het geometrisch aspect van de motor 2. Veel mensen zien of aspect 1 / 2 en niet het geheel. Een beroepsafwijking door een te beperkte kijk op de gebruikte techniek.

Het motorblok zit opgehangen in rubbers (comfortreden), ik ga die vervangen voor nylon of alu bussen voor meer stijfheid van het frame zodat het motorblok niet in het frame gaat kantelen. Je snapt natuurlijk het probleem met die plaat (metname de locatie van gat van het lager) als het motorblok 10 graden in het frame gaat verdraaien.

Maar de vraag welke gesteld moet worden op het gebied van die gyroscopische precessie is de volgende: is die in grote mate aanwezig? Ik vrees van wel (motorblok zie je kantelen in het frame met de orginele ophangingsmethode). De oplossing is dus: motorblok steviger ophangen met nylon of alu bussen en zorgen de as onafhankelijk gelagerd / gemonteerd zit tov het frame.

[ Voor 63% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
Chevy454 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:15:
[...]

Kijk, we hebben het hier over motoren, geen vuile ongelofelijk achterhaalde kleretechniek ook wel beter bekend als autotechniek.
Wat is dit nu weer voor opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:35:
Wat is dit nu weer voor opmerking?
De waarheid* :) De techniek gebruikt in motorfiets motorblokken zijn zoveel anders dan bij een auto. Techniek van motorfietsmotorblokken zit veel verder dan die van een auto en daar spelen heel veel andere invloeden mee. Bij een auto zit het motorblok dynamisch opgehangen, bij een motorfiets star. Bij de auto is de gyroscopische precessie van de roterende delen een onbelangrijk factor voor het stuurgedrag. Bij een motorfiets zorgt die gyroscopische precessie dat je goede rechuitstabilieit hebt maar niet de bocht omkan.

Omdat een auto een cardan heeft betekent niet dat die techniek op een motor toepasbaar is. Een mus is een vogel maar niet iedere vogel is een mus. Als je daar geen rekening meehoud dan krijg je allerhande taferelen waarbij je echt geen getuige van wilt zijn. Een automonteur ging ook een keer aan een motorfiets werken, eigenaar kan het niet navertellen. "Maar het kan toch bij een auto?" was zijn reactie tegenover de expert van het gerecht.

*: Ja de F1 dit en dat... de gewone ongeblazen automotor voor de consument blijft een triest geval.

Laten we mijn kijk op de vuile consumenten autotechniek maar onder het mom van beroepsafwijking klasseren :+

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
dan zeg je het anders. Je hebt een hoop meer kennis dan ik en daar respecteer ik je ook in, maar zulke opmerkingen doen mij een raar beeld over jou vormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:06:
dan zeg je het anders. Je hebt een hoop meer kennis dan ik en daar respecteer ik je ook in, maar zulke opmerkingen doen mij een raar beeld over jou vormen
Dat beeld heb ik ook over merkextremistenfanati met het verschil is dat ik niet discrimeer naar merk. Daarnaast is het gewoon algemeen goed dat autotechniek een vuile ongelofelijk achterhaalde kleretechniek is, het is alleen nog niet doorgedrongen _o- :+

Ik weet dat ik meer genuaceerd mijn meningen moet uiten maar het probleem is dat niemand het dan nog snapt vanwege de nuance. Ik heb daar lessen voor gevolgd maar zoals je merkt heb ik teveel betaald voor die cursus. Als ik op school zeg dat ieder vak simpel is maar dat wij gewoon de capaciteiten niet hebben dan begrijpt men niet wat ik bedoel namelijk: je bent gewoon te dom voor deze opleiding. Zeg ik het gewoon rechtuit dan begrijpt iedereen het wel en dan is iedereen kwaad. Voel je de nuance? :+

[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 15:46

LegacyCode

De crack van de division

Als Chevy454 nu net zo sociaal onderlegd was als hij zo ongenuanceerd kan posten had ie prolly allang een lief, en mss zelfs zijn moto opzij geschoven :+

legacycode.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LegacyCode schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:48:
Als Chevy454 nu net zo sociaal onderlegd was als hij zo ongenuanceerd kan posten had ie prolly allang een lief, en mss zelfs zijn moto opzij geschoven :+
Hey maat, nu wordt het gevaarlijk. Ik heb de kaartjes voor het whiskyfestival, remember :( :+
Zorg jij nu maar dat jij jouw A hebt, dan zorg ik wel voor mijn sociale vaardigheden :P

BTW, niets komt tussen mij en mijn motor ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Omdat een auto een cardan heeft betekent niet dat die techniek op een motor toepasbaar is.
je bedoelt dat motoren met cardan een doodszonde zijn? want toepasbaar zijn ze zeker.

afijn, ik weet ook niet echt wat de opmerking "ga jij maar in de begrenser rijden" te maken heeft met diesel en/of 2wd. Lijkt me redelijk los van elkaar te zijn.

er zijn meerdere bedrijven en/of mensen die aangetoond hebben dat 2wd weldegelijk mogelijk is en zelfs veiliger voor op de weg is. (laten we ook niet vergeten dat je ook nog eens sneller de bocht door kunt gaan doordat je voorwiel ook nog wat traktie heeft wat in acceleratie omgezet kan worden). volgens mij is er zelfs nog een 2wd kitje te koop voor je vmax origineel van yamaha (in samenwerking met ohlins dacht ik?)

overigens is autotechniek helemaal niet achterhaald. Echter hebben autofabrikanten hun doelen gezet op diesel. Die heeft de laatste tijd een enorme vooruitgang geboekt, ten koste van benzine idd. Neemt niet weg dat de vooruitgang weldegelijk in de autotechniek heeft gezeten. (er zijn gewoon cups waar diesel toegelaten wordt en meer dan eens beter uit de bus komt dan benzine)

[ Voor 72% gewijzigd door justice strike op 21-10-2006 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4x2 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 15:31:
[...]

Waar les je dan ?
(zie dat je uit Eindhoven komt, vandaar).
Meerakker Motorrijschool

http://www.goudengids.nl/...=NL_155915206_1000_5&tab=

Eenmanszaakje, maar een ontzettend fanatieke en goeie intructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
justice strike schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:21:
afijn, ik weet ook niet echt wat de opmerking "ga jij maar in de begrenser rijden" te maken heeft met diesel en/of 2wd. Lijkt me redelijk los van elkaar te zijn.
Denk iets in de trant van meer (onafgeveerd)gewicht en trager ;)

Ikke ga in de toekomst wel lekker verder met cardan, dat gedoe met die kettingen hou ik helemaal niet van. En op de weg maakt het imho toch geen bal uit, zelfs met mijn cb'tje moet ik al zoveel sneller dan je mag om lekker te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Clithopias schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:53:
[...]

Ikke ga in de toekomst wel lekker verder met cardan, dat gedoe met die kettingen hou ik helemaal niet van. En op de weg maakt het imho toch geen bal uit, zelfs met mijn cb'tje moet ik al zoveel sneller dan je mag om lekker te kunnen sturen.
precies, ik denk dat diesel voor een motor voor op de weg toch best wel haalbaar moet zijn. Zoveel prestatie heb je voor de openbare weg niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Clithopias schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:53:
Wat dacht je van ongelofelijk... ow wacht, niet genuanceerd :+

Dieseltechniek bij motorfietsen ga ik geen woord te veel vuil aan maken (daar ga ik gewoon geen woord over zeggen :P ). Bij 2WD komt het neer op de gyroscopische precessie (vooral bij je voorwiel wil je dat niet hebben, dat moet zo licht mogelijk wezen om te hoeken), het hoger onafgeveerde gewicht, het antisquatpercentage en de altijd belangrijke Cirkel van Kamm.
Ikke ga in de toekomst wel lekker verder met cardan, dat gedoe met die kettingen hou ik helemaal niet van.
Voor onderhoudsvrij is cardan wel leuk maar je moet er ook alle lasten bijnemen. Ik wil die lasten niet dus kies ik voor een ombouw want iedere 5000km een ketting vervangen is makkelijker dan iedere keer je rotte kruiskoppelingen te vervangen en hopen dat je geen schade hebt door de metaal schilfers.
En op de weg maakt het imho toch geen bal uit, zelfs met mijn cb'tje moet ik al zoveel sneller dan je mag om lekker te kunnen sturen.
Voor op de weg is een auto met 70pk al ruimschoots geschikt laat staan een motorfiets met 250pk.
Ik denk dat ik voor een 1570cc setup ga. De overstap van 1200cc naar 1300cc of naar 1570cc blijft even kostelijk. 2100cc vind ik wat te :+ Alleen twijfel ik tussen het stroken van de standaard krukas en een volledig billet krukas.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Chevy454 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 23:01:
[...]
Bij 2WD komt het neer op de gyroscopische precessie (vooral bij je voorwiel wil je dat niet hebben, dat moet zo licht mogelijk wezen om te hoeken), het hoger onafgeveerde gewicht, het antisquatpercentage en de altijd belangrijke Cirkel van Kamm.
ok het voorwiel moet zo licht mogelijk zijn, maar als ik me niet vergis is het voordeel van een 2wd aangedreven motor juist dat je bij het maken van een bocht stabieler de bocht door kunt gaan met een hogere snelheid. Juist omdat je aandrijving hebt op je voorwiel helpt die je bij het bij trekken van de achterkant door de bocht. Immers als je achterwiel uitbreekt dan heb je je voorwiel om dat bij te trekken. Althans dat is de theorie. weegt dat niet op tegen het echtra gewicht? Overigens weegt 2wd het amper meer dan een trommelrem op de voorkant.

Hoe zit het met turbo's op motoren ;) Dat ram-air is leuk, maar een turbo zou imho meer prestatie kunnen leveren, ik heb het jammergenoeg nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Wat lees ik, nuance? oei oei oei ;)

* Capo gaat eindelijk het geld vangen van de verzekering en kijken voor een snelle brommer :P

Leuk een 750cc kopen en die opfokken en boel geld in stoppen..maar een 1000 heeft het standaard al.. uitlaatje erop voor de herrie en gas geven, evt. wat veren aanpassen en dikke pret. Niks meer aan doen (behalve kentekenwegklapmechanisme :+ )

Maarja eind van het liedje is dat de 1000 altijd sneller moet kunnen..zucht :P voorspelbaar :D

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

justice strike schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 23:12:
[...]

Hoe zit het met turbo's op motoren ;) Dat ram-air is leuk, maar een turbo zou imho meer prestatie kunnen leveren, ik heb het jammergenoeg nog niet gezien.
Even snel uit mijn hoofd:
Honda cx500 turbo
kawasaki gpz750 turbo
suzuki xn85 turbo

Is dus een tijd een hype geweest, maar is een tragische dood gestorven.
Ik weet dat er talloze aftermarket kits zijn die, met wat huisvlijt, van je gewone motor een turbo motor maken.

Over diesel fietsen: (en over chevy die zijn oogkleppen even af moet doen :+ )
Ze zijn er, maar spelen nog niet echt een rol:
De thunderstar van startwin in loenen is een mooie om te zien wat er mogelijk is: 100pk, 200kg en een verbruik van 1 op 40.. Het is een "showcase", dat wel.

Zoek je nu een "gewone" diesel fiets; het duitse sommer bouwt al heel lang hatz-dieselblokjes in enfield frames. Harder als 100 gaat het niet, maar je rijdt, en je rijdt 1 op 50. En stukgaan.. dat kan niet.

edit:

Voorwielaandrijving lijkt ok, maar bewijst alleen nut in "off road" toepassingen; ze zou toch niet willen dat je voorwiel eerder grip verliest omdat ie ook nog moet aandrijven?

Over cardan: de K heeft nu, bij benadering, 170K op de teller, met orgineel cardan. Los van wat olie kost dat niks. Een ketting (elke 5000km) vervangen kost je dan zomaar 10.000 euroflappen.... *hoest
* teacher houdt niet zo van geld uitgeven...

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 22-10-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Capo schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 09:03:
Wat lees ik, nuance? oei oei oei ;)
:+
* Capo gaat eindelijk het geld vangen van de verzekering en kijken voor een snelle brommer :P
Werd tijd :(
Leuk een 750cc kopen en die opfokken en boel geld in stoppen..maar een 1000 heeft het standaard al.. uitlaatje erop voor de herrie en gas geven, evt. wat veren aanpassen en dikke pret. Niks meer aan doen (behalve kentekenwegklapmechanisme :+ )

Maarja eind van het liedje is dat de 1000 altijd sneller moet kunnen..zucht :P voorspelbaar :D
Er altijd wel iets wat beter is ;) Alleen kan ik geen stap hoger met dit blok :+
Maar een 750 tunen naar het vermogen van een 1000 heeft wel voordelen op het gebied van gyroscopische precessie. De inertie van een 750blok is immers kleiner dan die bij een 1000.
teacher schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 11:27:
Ik weet dat er talloze aftermarket kits zijn die, met wat huisvlijt, van je gewone motor een turbo motor maken.
Klopt maar die vermogensafgifte is niet optimaal. Je wilt niet (oké, ik toch niet :+) met 150km/h een bocht met kneedown ingaan en met 230km/h wheeliend de bocht uit gaan. Zou ik dat willen dan kocht ik wel een KX500 met een jadoul kitje naar 580 2takt cc's op 100kg :X
Mijn oogkleppen zijn altijd af, die van jou staan nog op :)
Diesel dit, diesel dat. Diesel stinkt en is vuile techniek :P Ottoprincipe met een closed loop is het beste op dit moment. De dag dat ze een closed loop dieselsysteem hebben is de dag dat diesel een goed systeem wordt. Het enige voordeel wat diesel heeft is dat het geschikt is voor verbrandingsmotoren op waterstof dankzij common rail. En dan nog, met die constructie is het niet aangenaam. Het kan allemaal, F1-engineering heeft een KLR650 op diesel maar ze zeggen wel niet het hele verhaal. Bottomline: diesel is een techniek geschikt voor auto's.
Over cardan: de K heeft nu, bij benadering, 170K op de teller, met orgineel cardan. Los van wat olie kost dat niks. Een ketting (elke 5000km) vervangen kost je dan zomaar 10.000 euroflappen.... *hoest
Het is net wat je wilt hé :) Ik wil niet graag hebben dat de kruiskoppeling alles aan gort draait ;)
Daarnaast, sinds wanneer maakt BMW motoren? De enige dingen wat op motoren lijken bij BMW zijn afkomstig van Rotax.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 22-10-2006 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Chevy454 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 12:52:
[...]

De dag dat ze een closed loop dieselsysteem hebben is de dag dat diesel een goed systeem wordt.
wärtsilä?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 11:27:
[...]

Even snel uit mijn hoofd:
Honda cx500 turbo
kawasaki gpz750 turbo
suzuki xn85 turbo

ok ze zijn er :S dat wist ik niet. Misschien is een supercharger idee beter voor een motor zodat je wat gelijkmatigere verdeling hebt dan een turbo (of misschien een twinturbo design)
Ze zijn er, maar spelen nog niet echt een rol:
De thunderstar van startwin in loenen is een mooie om te zien wat er mogelijk is: 100pk, 200kg en een verbruik van 1 op 40.. Het is een "showcase", dat wel.

Zoek je nu een "gewone" diesel fiets; het duitse sommer bouwt al heel lang hatz-dieselblokjes in enfield frames. Harder als 100 gaat het niet, maar je rijdt, en je rijdt 1 op 50. En stukgaan.. dat kan niet.
kijk dit zijn nou echt dingen waarje toch wel wat mee kunt doen. Niet iedereen wil namelijk altijd op een "circuit" monster rijden, van mij mag er wat meer varieteit komen in type motoren (dus niet alleen benzine maar ook bijvoorbeeld, diesel, waterstof, elektra etc..)
Voorwielaandrijving lijkt ok, maar bewijst alleen nut in "off road" toepassingen; ze zou toch niet willen dat je voorwiel eerder grip verliest omdat ie ook nog moet aandrijven?
dat is een kwestie van controle over de motor. Op het circuit wil je altijd sneller gaan, een argument als je wil geen grip verliesen op je voorwiel heeft meer te maken met de capaciteiten van de bestuurder dan met de fiets. Overigens heeft yamaha een test gedaan met een fiets die als gewone fiets gewoon langzamer was dan als 2wd. Dus het heeft weldegelijk voordeel.
ik ook niet. Maar ik moet even kijken of ik ergens een cardan op de kop kan tikken. Erg goedkoop in aanschaf zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Het verschil tussen goede en slechte techniek :+
Bij de benzinemotor heb je de lambdaterugkoppeling welke zorgt dat de motor altijd optimaal rijdt.
Dat heb je bij een diesel niet, ze doen daarom ook een roetmeting om te controleren of die motor nog in orde is. Je zou bij een diesel ook de NOx, CO en CO2 moeten meten maar dat is niet mogelijk omdat een diesel met luchtoverschot werkt en is een zirkoniumdioxide sensor ook waardeloos. Als er een sensor was welke wel in staat is om de uitstoot van de gassen te meten dan kan er een terugkoppeling worden gemaakt zodat de EGR, turbo, inspuitingstijdstip 98% goed kan komen staan en de diesel op lambda 1 draait.

Het enige voordeel van de dieselontwikkeling van de laatste jaren is dat het potentieel heeft voor een waterstofinspuiting want daar heb je geen koolwaterstoffen en dan mag je met een kwaliteitsregeling werken want of je nu veel waterdamp met weinig lucht of andersom hebt boeit dan niet. Alleen is diesel een ontbranding en waterstof een explosie dus de timing moet nog accurater zijn.

Dat gezegd hebbende: een waterstofmotor op 16000rpm? De Crusader V8 motor op de UGent kampt met backfires, en dat is een motor met een groot slagvolume en die kent nauwelijks backflow door die nokkenas. Moet je nagaan wat dat doet bij een motorblok wat 16000rpm draait en wel enigsinds snelle nokken heeft. Sommige mensen geloven nog in Sinterklaas of lullen maar gewoon wat :)
justice strike schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:26:Misschien is een supercharger idee beter voor een motor zodat je wat gelijkmatigere verdeling hebt dan een turbo (of misschien een twinturbo design)
:N

Rijd een keer met het gas volledig open en schakel pas op als je bij de begrenzer bent. Nogmaals, we hebben het hier over fijne techniek, geen lompe autotechniek. Doet iedereen in de motorfietsindustrie zijn best om alle nadelige effecten zo goed mogelijk te reduceren wil jij ze juist gaan versterken met allerhande dingen.

Je weet toch wat ze zeggen bij het topfueldragracen?
Hoe langer je het voorwiel van de grond houd hoe beter want dan ga je het snelste. (klopt ook voor gewone motoren maar die hebben geen wheelybar dus die moeten in een mate druk op het voorwiel hebben icm een goed afgestelde vering) Zoek maar eens op Google naar Tony Foale.

Geloof me: met jouw autokennis kan je gewoon _niets_ op motorfietsvlak. Zorg eerst dat je weet wat de verschillen zijn tussen een auto en een motor. Ze hebben beide zuigers, wielen en remmen ja. De harmonie van die dingen is gewoon een fenomenaal schouwspel waarvoor je respect moet hebben en met autokennis zie je gewoon de schoonheid er niet van in. En om dat te respecteren moet je eens volgas tot tegen de begrenzer rijden en dat karakter van de motor tot zjin optimum gebruiken. Dat is de eerste stap van het waarderen.

Kan je dat niet zoals Wimo dan heb je 2 opties: of je gaat chopper rijden of je stopt gewoon met alles wat met motorfietsen te maken heeft en gaat net als de rest in de file staan met je auto. Zo simpel liggen de zaken nu eenmaal. Motorenfietstechniek en autotechniek is gewoon totaal niet te vergelijken en je moet niet proberen van een motor een auto te maken want dat is achteruitgang. Bij de autoindustrie kijken ze nu ookal richting de motorwereld op sommige vlakken maar daar zitten ze beperkt met die mentaliteit van de autochauffeurs welke nu eenmaal erg achterlijk niet instaat zijn om zich aan te passen aan het karakter van het motorblok.
kijk dit zijn nou echt dingen waarje toch wel wat mee kunt doen. Niet iedereen wil namelijk altijd op een "circuit" monster rijden, van mij mag er wat meer varieteit komen in type motoren (dus niet alleen benzine maar ook bijvoorbeeld, diesel, waterstof, elektra etc..)
:N

elektrisch kan eventueel ala Ventrix maar nee :N
Die techniek is gewoon waardeloos. Beste is en blijft een Ottomotor zoals we die nu kennen. Waterstofcel icm met een elektromotor zal pas over een jaar of 20 fatsoenlijk zijn. Want anders is het een dure zaak als de cel kapot vriest. Een goede vooruitgang zou de omschakeling naar bio-ethanol zijn.
dat is een kwestie van controle over de motor. Op het circuit wil je altijd sneller gaan, een argument als je wil geen grip verliesen op je voorwiel heeft meer te maken met de capaciteiten van de bestuurder dan met de fiets. Overigens heeft yamaha een test gedaan met een fiets die als gewone fiets gewoon langzamer was dan als 2wd. Dus het heeft weldegelijk voordeel.
Waarom zou het voordelen geven dan? Ik wil wetenschappenlijke onderbouwing zien en geen rondetijden van circuit.

[ Voor 71% gewijzigd door Chevy454 op 22-10-2006 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Waarom zou het voordelen geven dan? Ik wil wetenschappenlijke onderbouwing zien en geen rondetijden van circuit.
de theorie is namelijk dat je minder snel kunt uitbreken tijdens het uit acceleren in de bocht.

als je teveel gas geeft op een normale motor. Dan heeft de achterkant de neiging om uit te breken nog meer omdat je motor plat gaat en je de middelpunt zoekende kracht op de achterkant van de motor (de grip op je achterwielen) verliest.

nu heeft je voorwiel wel nog grip over. Als je het overtollige grip kunt benutten door te acceleren, krijg je dus een betere verdeling van acceleratie kracht + meer grip om je acceleratie mee uit te voeren. Wat dus erop neer komt dat je in de bochten dus sneller gas kunt geven zonder dat je bang hoeft om uit de bocht te vliegen.

Het is in principe hetzelfde als remmen. Remmen met alleen de voorrem is het meest effectieve. Echter zul de hoogste remprestatie hebben met beide de voorrem en de achterrem. Nu even omzetten naar acceleratie. Meeste prestatie is met het achterwiel, maar acceleratie met hulp van het voorwiel geeft de meeste presatie. (maar voornamelijk zit je voordeel in de bochten)

ok neem nu het voorbeeld dat de achterwiel grip verliest in een bocht en uit dreigt te breken. Normaliter heb je geen aandrijving. Dus geen trekkende motor meer om je balans mee te corrigeren. Bij een 2wd is dit minder een probleem. Als het achterwiel in zo'n geval mocht uitbreken. Dan heb je nog de kracht van je voorwiel om je achterkant weer bij te trekken, dus nog steeds een trekkende motor, waardoor je dus ook meer stabiliteit hebt. Afijn het zit ook een beetje in de powerdistributie tussen de 2 wielen.

er is van alles te vinden over 2wd

[ Voor 35% gewijzigd door justice strike op 22-10-2006 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Chevy454 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 16:49:
[...]

Het verschil tussen goede en slechte techniek :+

+ een heel verhaal...
Dus je bedoeld "sorry teacher, je hebt gelijk" 8) :D
justice strike schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:08:
[...]

Wat dus erop neer komt dat je in de bochten dus sneller gas kunt geven zonder dat je bang hoeft om uit de bocht te vliegen.
[...]
Het is in principe hetzelfde als remmen. Remmen met alleen de voorrem is het meest effectieve.
Goed, even een andere vraag:

Zou jij, ín een bocht, remmen met je voorrem?
Liever niet toch? Stel je voor dat je te hard remt (daar heb je die cirkel van Kamm weer), wat gebeurd er dan? >> Zet dat nu eens om naar aandrijven ipv remmen; zie je wat ik bedoel?

Dus eigenlijk heb je op een 2wd een TCS nodig.. Volgens mij schroef je dan zoveel extra gewicht op die fiets dat je voorsprong minimaal is.

[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 22-10-2006 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:17:

Liever niet toch? Stel je voor dat je te hard remt (daar heb je die cirkel van Kamm weer), wat gebeurd er dan? >> Zet dat nu eens om naar aandrijven ipv remmen; zie je wat ik bedoel?
als het moet dan moet het, als er nog zoveel geremd moet worden in de bocht, dan zal een goede motorrijder dat wel doen en het niet alleen op de achterwielen laten aankomen.

Ik zou liever niet met mijn achterrem remmen, omdat ik daar vrijwel geen remkracht uit krijg en je achterwiel erg gaat kwispelen. Maar in de motogp gebruiken ze die remmen wel, en erg hard.
Dus eigenlijk heb je op een 2wd een TCS nodig.. Volgens mij schroef je dan zoveel extra gewicht op die fiets dat je voorsprong minimaal is.
dat is een kwestie van power distribution. Je wil inderdaad niet dat je voorwiel meer bijdraagt aan de acceleratie dan de achterwielen. Maar dat is goed in te stellen. Je stelt de power distribution op 70% achterwiel 30% voorwiel. Of misschien nog conservatiever. TCS is ook een oplossing, het is veelal electronisch en is niet moeilijk te implementeren met 2wd voegt bijna geen extra gewicht toe.

[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 22-10-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.gewan.demon.nl/shoot1.jpg
Morgen tweede cb'tje ophalen, bedoeling is dan eentje technisch en uiterlijk ook een beetje op te knappen en de andere gewoon rijdend maken zodat die weer verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
justice strike schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:08:
de theorie is namelijk dat je minder snel kunt uitbreken tijdens het uit acceleren in de bocht.
Uitbreken is een must voor noodgevallen. Want doe je als de bocht niet kunt nemen wegens een te hoge ingangssnelheid? Dan zet je em dwars zodat je de bocht harder in kunt hoeken.
als je teveel gas geeft op een normale motor. Dan heeft de achterkant de neiging om uit te breken nog meer omdat je motor plat gaat en je de middelpunt zoekende kracht op de achterkant van de motor (de grip op je achterwielen) verliest.
Als je teveel gas geeft verlies je grip, so what? Ik zou me eerder zorgen maken over het moment dat je wel weer grip krijgt want dan schreeuw je heel hard: HIGHSIDER, SHIT! Het gas staat immers nog open ;) Je kan dat verlies van grip compenseren door je wiel af te remmen met je achterrem. Daarnaast zit je achterwiel ver van je balhoofd dus moet je voor een kleine hoekverdraaiing al een serieuze stap opzij zetten in vergelijk met je voorwiel.
nu heeft je voorwiel wel nog grip over. Als je het overtollige grip kunt benutten door te acceleren, krijg je dus een betere verdeling van acceleratie kracht + meer grip om je acceleratie mee uit te voeren.
Het leuke ervan is dat wanneer je gas geeft met je voorwiel je gyroscopische precessie ontwikkelt in een situatie waarbij je hoopt dat je nog voldoende naloop hebt voor rechtuitstabiliteit. De motor gaat zich oprichten en we weten allemaal wat dat betekent namelijk een grotere kromtestraal. We doen niets anders bij het uitkomen van een bocht. Daarnaast is het profiel van de voorband niet geschikt om vermogen over te brengen.
Wat dus erop neer komt dat je in de bochten dus sneller gas kunt geven zonder dat je bang hoeft om uit de bocht te vliegen.
Sneller op het gas gaan in de bocht begint met het fatsoenlijk insturen van je bocht en zolang mogelijk een remactie tijdens de bocht (ja tijdens de bocht) en direct overschakelen naar een trekkende beweging.
Het is in principe hetzelfde als remmen. Remmen met alleen de voorrem is het meest effectieve.
Nee, remmen met de voorrem hangt af van je wielgeometrie. Bij een chopper met een naloop tot aan de achtervelg is de rake niet goed waardoor je niet voldoende dynamische gewichtsverplaatsing krijgt om hard te remmen doordat de as belasting niet goed is. Voorbeeld is de Vmax :+
Echter zul de hoogste remprestatie hebben met beide de voorrem en de achterrem.
Hangt af van je rake, de hoeveelheid prodive en hoeveel druk je nog op je achterwiel hebt. Bij een sportieve fiets heeft de achterkant geen nut, hoogstens ter correctie in de bocht.
Nu even omzetten naar acceleratie. Meeste prestatie is met het achterwiel, maar acceleratie met hulp van het voorwiel geeft de meeste presatie. (maar voornamelijk zit je voordeel in de bochten)
Nee

Je hebt maximale acceleratie wanneer de voorkant 0kg weegt en de achterkant het volledige gewicht draagt. Je voorband zit er voor jan lul bij want die kan niet optimaal vermogen overbrengen, iets wat het achterwiel beter en beter kan doen met meer rechuitstabileit door meer asbelasting.
ok neem nu het voorbeeld dat de achterwiel grip verliest in een bocht en uit dreigt te breken. Normaliter heb je geen aandrijving. Dus geen trekkende motor meer om je balans mee te corrigeren. Bij een 2wd is dit minder een probleem. Als het achterwiel in zo'n geval mocht uitbreken. Dan heb je nog de kracht van je voorwiel om je achterkant weer bij te trekken, dus nog steeds een trekkende motor
Het is niet zo erg om een spinnend achterwiel te hebben want dat is een nadeel welke je positief kan gebruiken in combinatie met je achterrem.
teacher schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:17:

Ut kan, maar als het gaat liever niet want dan wordt de voorkant zeer onvoorspelbaar.
Dus eigenlijk heb je op een 2wd een TCS nodig
Weet je wat de motorwereld nodig heeft? Minder autolui welke het eventjes denken voor te gaan doen. Wat een geluk dat het team van de reminstallatie bij BMW terug naar de auto afdeling zijn gegaan met dat ABS remsysteem fiasco. Maar dat is BMW ook :P
Volgens mij schroef je dan zoveel extra gewicht op die fiets dat je voorsprong minimaal is.
Ik zie alleen maar nadelen. Laten we samen eens nadenken :P
• Ten eerste moet je dat met een vloeistof gaan doen, dat is allemaal massa.
• Je moet een schoepenwiel monteren op je naaf. De vloeistof wat daar in het huis zit is geen statische massa meer maar een roterende massa. En roterende massa weegt 4keer zoveel als statisch.
• De veringsetup komt nog nauwkeuriger want je onafgeveerd is enorm toegenomen en vooral dynamisch geworden.
• Tenzij we allemaal over een naafbesturing beschikken zal het balhoofd nog zwaarder moeten worden uitgevoerd met al die massa.
• Doordat het gewicht van boven gecentraliseerd zit is het al een slechte zaak.
• Het sturen wordt er niet lichter op

Slotsom: zulke mensen moeten met een auto rijden. En wat gebruiken auto's? Een cardan :+

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2006 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Chevy454 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:52:
[...]

Uitbreken is een must voor noodgevallen. Want doe je als de bocht niet kunt nemen? Dan zet je em dwars zodat je de bocht harder in kunt hoeken.
verstaan we hetzelfde onder uitbreken? ik heb het erover dat het achterwiel gewoon volledig grip verliest waardoor je dus uit de bocht vliegt.
Als je teveel gas geeft verlies je grip, so what? Ik zou me eerder zorgen maken over het moment dat je wel weer grip krijgt want dan schreeuw je heel hard: HIGHSIDER, SHIT!
met 2wd verlies je dus nooit grip (of je verliest het op 2 wielen)
Het leuke ervan is dat wanneer je gas geeft met je voorwiel je gyroscopische precessie ontwikkelt in een situatie waarbij je hoopt dat je nog voldoende naloop hebt voor rechtuitstabiliteit. De motor gaat zich oprichten we weten allemaal wat dat betekent namelijk een grotere kromtestraal.
als ik me niet vergis klopt het niet helemaal. Gyroscopische precessie is ook aanwezig als er geen gas gegeven wordt op het voorwiel, aangezien het wiel dan ook gewoon ronddraait. De gyroscopische precessie is voornamelijk afhankelijk van de snelheid van het voertuig. Als je sneller door een bocht gaat zal je inderdaad meer gyroscopische precessie ontwikkelen en een grotere kromtestraal krijgen. Maar hier kun je de vergelijklijken rechtstreeks trekken met een auto. Als je met een hogere snelheid de bocht door wil gaan dan zal de auto een grotere kromtestraal hebben.

Vergeet overigens niet dat de precessie die je ontwikkeld in je voorwiel ook afneemt in je achterwiel omdat je powerdistributie gelijkmatiger verdeelt wordt.

en laat ik maar toch een quote gebruiken van de ontwikkelaars van het systeem bij yamaha
"There is a very big benefit in sand or mud, which is why we are starting with an off-road bike," says Lars Jansson of Ohlins. "It is also very promising for use on pavement, especially in the wet." The team has unofficially tested a 2-trac YZF-R1. "The system takes a little getting used to, because it changes the feedback," Jansson says. "But we have almost never had a worse lap time with two-wheel-drive. At Karlskoga circuit the [2wd-fitted] R1's lap time in the wet was five seconds faster!"
yup circuit tijden. Maar het geeft wel een beeld dat het echt werkt, ook op asfalt!

[ Voor 19% gewijzigd door justice strike op 23-10-2006 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
justice strike schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:07:
verstaan we hetzelfde onder uitbreken? ik heb het erover dat het achterwiel gewoon volledig grip verliest waardoor je dus uit de bocht vliegt.
de achterkant welk een stap opzij zet.
met 2wd verlies je dus nooit grip (of je verliest het op 2 wielen)
en daarom is het dus slecht. Grip verliezen is zoals gezegd niet erg. Bij het supermotardracen doen ze niet anders.
als ik me niet vergis klopt het niet helemaal. Gyroscopische precessie is ook aanwezig als er geen gas gegeven wordt op het voorwiel, aangezien het wiel dan ook gewoon ronddraait. De gyroscopische precessie is voornamelijk afhankelijk van de snelheid van het voertuig.
De gyroscopische precessie is afhankelijk van de hoeksnelheid van het roterend deel alsook de het weerstandsmoment ervan.
Als je sneller door een bocht gaat zal je inderdaad meer gyroscopische precessie ontwikkelen en een grotere kromtestraal krijgen.
Gyroscopische precessie heb je 2 roterende bewegingen nodig. Tijdens het rechuitrijden heb je geen precessie.
Maar hier kun je de vergelijklijken rechtstreeks trekken met een auto. Als je met een hogere snelheid de bocht door wil gaan dan zal de auto een grotere kromtestraal hebben.
Een auto is geen motorfiets :( Ik heb het al zovaak gezegd.
Met een motorfiets blijf je continu vallen, de middelpuntvliedende kracht zorgt ervoor dat je niet de grond raakt.
Vergeet overigens niet dat de precessie die je ontwikkeld in je voorwiel ook afneemt in je achterwiel omdat je powerdistributie gelijkmatiger verdeelt wordt.
De precessie neemt niet af, die wordt alleen maar erger.
en laat ik maar toch een quote gebruiken van de ontwikkelaars van het systeem bij yamaha

[...]

yup circuit tijden. Maar het geeft wel een beeld dat het echt werkt, ook op asfalt!
Het artikel is al van 2003. We zitten al in 2007 (nog niet helemaal), het systeem heeft vooral nut bij crossers omdat die dingen namelijk met het voorwiel grip zoeken in het zand. Bij een supersport motor wil je dat niet omdat je zo de mogelijkheden voor het hard hoeken beperkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2006 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Chevy454 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:18:
Gyroscopische precessie heb je 2 roterende bewegingen nodig. Tijdens het rechuitrijden heb je geen precessie.
Gyroscopische precessie is het feit dat het wiel rechtop wil blijven staan. Daar heb je geen 2 wielen voor nodig.
om even op een lijn te komen dit is wat ik versta onder gyroscopische precessie:
http://static.howstuffworks.com/mpeg/gyro.mpg

anyway, ik kan het waarschijnlijk niet goed uitleggen aan jou, of je overtuigen. Maar praktijktests wijzen wel uit dat het nut heeft. Kijk naar de quote in mijn vorige post.

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 23-10-2006 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik me ook eens mengen in de discussie.

Ik vind dat 2wd een interessante technologie is. -punt-

Er zijn zat voor en nadelen te verzinnen, maar zolang de techniek onvolwassen is blijven dit slechts verwachtingen.
Zo kan ik verwachten dat bij glad wegdek de motor langer grip houdt in een bocht met het gas erop. Ik verwacht dan ook dat een 2wd motor sneller zal zijn op het circuit.
Echter denk ik ook dat grip verliezen dan meteen wel erger is dan bij 1wd. Want: Als een 2wd grip verliest, verliest waarschijnlijk de voorband grip. Dan ga je dus op je smoel. Als het achterwiel grip verliest kan je vaak nog corrigeren. Dat heet feedback. Dit zijn echter verwachtingen die zeer sterk veranderd kunnen worden door bijv power distribution en TCS.

Ik denk dat er niet veel meer over te melden valt, en we te ver afdwalen in een eindeloze discussie over iets wat nog weinig concreet is. En daarnaast: Vrede op aarde enzo. O-)

Ben het overigens niet volledig met je eens Chevy454 dat voorbanden het profiel niet hebben om tractie te leveren.. ik ken genoeg bandjes waarvan de voorband hetzelfde profiel hebben als de achterbanden. Daarbij zouden dergelijke banden uiteraard ontwikkeld kunnen worden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter toch uit naar niet-2wd omdat ik er niet aan moet denken om grip te verliezen aan het voorwiel.. achterwiel vind ik spannend zat :P

Net trouwens mijn nieuwe handschoenen uit kunnen testen. Haarlem-Delft in de zeikregen.. handvatverwarming uit (uiteraard) en: lekkere warme, droge handjes _/-\o_
Verder beetje natte broekrand en een natte oksel.. pak is toch niet echt 100% waterdicht bij snelweggebruik en harde wind tegen geloof ik :X Wel spannend rijden, ben ik nog niet echt gewend, deze omstandigheden :P

edit:
nog een vraagje: Is het een heel gek idee om met dit weer de bandjes iets zachter op te pompen? Lijkt mij dat dan de band iets meer grip heeft en ook lekkerder opwarmt dan wanneer ze hard zouden zijn? Daar staat weer tegenover dat een hele harde band een heel klein oppervlak heeft en dus maar heel weinig water opzij hoeft te verplaatsen.. wat dus weer pleit voor een harde band.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:35:
edit:
nog een vraagje: Is het een heel gek idee om met dit weer de bandjes iets zachter op te pompen? Lijkt mij dat dan de band iets meer grip heeft en ook lekkerder opwarmt dan wanneer ze hard zouden zijn? Daar staat weer tegenover dat een hele harde band een heel klein oppervlak heeft en dus maar heel weinig water opzij hoeft te verplaatsen.. wat dus weer pleit voor een harde band.
ik heb moeten leren dat een te lage bandenspanning een versnelde slijtage van je banden teweegbrengt en nadelige invloed op je wegligging heeft (meer last van aquaplanning door groter raakvlak etc..). Ik weet niet hoe dat zit met koud weer, maar ik ga ervanuit dat dat hetzelfde is. (te hoge banden spanning is niet erg, alleen minder comfortabel)

welk merk handschoenen heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
justice strike schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:25:
Gyroscopische precessie is het feit dat het wiel rechtop wil blijven staan.
Gyroscopische precessie (draaibeweging) is wat er gebeurt als wordt geprobeerd de richting van de draaias van een roterend voorwerp (gyroscoop) te veranderen.
Dat is het tegenwerken van een verandering van de gyroscoop. In het voorbeeld van het filmpje is dat de zwaartekracht welke aangrijpt in het zwaartepunt waarbij de momentsarm de afstand van het koord tot aan de helft van de as is.

Echter wanneer jij grip verliest met je achterwiel dan zal je voorwiel dat moeten rechttrekken. Dat is 1 rotatie beweging. Doordat het wiel een stap opzij zet heb je een 2de rotatiebeweging. De precessie zal zich tegen deze verandering verzetten met gevolg dat de motor zich zal oprichten. Als jij je moet oprichten ga je wijd. Dat is ook niet wenselijk want je kan met een spinnend achterwiel de bocht doorgaan terwijl wanneer je wijd gaat ik mijn geld toch op de tegemoetkomende vrachtwagen zet.

Als je de bocht uitkomt heb je 2 opties. Of je stuurt of je geeft gas. Je veroorzaakt hierbij precessie waardoor de motor zich opricht. Of een ander voorbeeld, wat doen FMX rijders wanneer ze de motor horizontaal zetten? De wielen roteren en ze draaien met hun voorwiel, 2 roterende beweging waarbij ze de precessie in hun voordeel ombuigen. Als je een rechterbocht ingaat, dat ga je naar links sturen. Je (mis)bruikt de precessie in je voordeel. in zulke situaties.

In een situatie waarbij je achterwiel een stap opzij zet en grip verliest en weer te bruut grip krijgt is niet wenselijk.Een goed uitvergroot voorbeeld: het achterwielwiel zet een stap opzij en spint (1 rotatie beweging). Het achterwiel krijgt grip, de motor zal achter gaan inveren omdat deze een grote inertie heeft (2de rotatiebeweging). Gevolg: WE WERE FLYING HIGH, RIGHT UP TOWARDS THE SKY...
Daar heb je geen 2 wielen voor nodig.
Ik zei 2 rotende bewegingen, geen 2 wielen.
anyway, ik kan het waarschijnlijk niet goed uitleggen aan jou, of je overtuigen. Maar praktijktests wijzen wel uit dat het nut heeft. Kijk naar de quote in mijn vorige post.
Ik ken die tests en ik ken ook van stuurgeometrie af. Je wilt zo min mogelijke precessie hebben en precessie wordt door 3 dingen bepaald: de snelheid van de 2 roterende bewegingen en de inertie van de gyro.
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:35:
Dit zijn echter verwachtingen die zeer sterk veranderd kunnen worden door bijv power distribution en TCS.
Een achterwiel welke uitbreekt is niet erg, dat heeft zelfs voordelen. Maar zoals ieder voordeel zit er ook een nadeel aan. Mensen vinden schijnbaar dat het nadeel groter is dan het voordeel. Maar ieder hun keuze uiteraard. Ik ga liever met een spinnend achterwiel de bocht door dan wijd. Met een auto mag je wijd gaan, dat is niet erg. Die heeft namelijk kreukelzones, ik beschouw de botten in mijn lijf niet als kreukelzone :+
Ben het overigens niet volledig met je eens Chevy454 dat voorbanden het profiel niet hebben om tractie te leveren..
De Bridgestone TW48 en de Pirelli MT-60 (als ik me niet vergis) hadden bieden hetzelfde patroon alleen was de richting anders. Je merkte duidelijk een verschil door het profiel :) Oké de TW48 was ook een kutband :+
ik ken genoeg bandjes waarvan de voorband hetzelfde profiel hebben als de achterbanden. Daarbij zouden dergelijke banden uiteraard ontwikkeld kunnen worden.
Dat is niet zozeer het probleem. Dan krijg je gewoon halfbakken oplossingen zoals bij auto's :+
Nee, de richting van de krachten zijn gewoon zo verschillend dat de vorm van het probleem het niet echt toelaat om de krachten in beide richting optimaal op te nemen. Je kan een band maken welke zowel aandrijf- als remkrachten kan opnemen maar dan heb ik liever een enkele band welke echt op zijn taak van remmen is geoptimaliseerd tot het maximale.
De druk bij een warme band is anders dan bij een koude band ;) Het is een kwestie van proberen. Ik zou proberen de druk eigenlijk te verhogen met 0.2 bar. Kijk naar de zomer, door de invloed van de warmte verbranden sommige banden doordat de druk te hoog is. Nu komt de band niet goed meer op optimale druk dus zou ik de druk vanuit het begin wat gaan verhogen.

[ Voor 61% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2006 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
zullen we het hierbij laten? lijkt me niet dat je mijn standpunt wil inzien. Mijn standpunt is niet dat 2wd altijd beter is dan 1wd, maar dat het voordelen heeft. Net zoals dat cardan voordelen heeft boven ketting en net zoals diesel voordelen heeft boven benzine.

Ik sluit echter niet uit dat 1wd voordelen heeft boven 2wd of dat ketting voordeel heeft boven cardan of dat benzine voordeel heeft boven diesel. Jij maakt je daarin wel erg duidelijk dat het uitgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Maarrehhh..

Even al je vooroordelen en meningen (die door sommigen hier als feiten worden neergezet; ik noem verder geen namen KUCHchev :P) vergeten en eens kijken naar diesel..

Waarom zou je niet een dieselfiets kunnen maken, en die inzetten als "groottoerist"?
Als ik mijn tank voor 20 euro kon vullen, en daar 800 km mee kan rijden, lekker schakellui en gebruik makend van het koppel van een diesel (die op zeker boven de 100nm zal liggen)

Vergeet even PK's en hoe heilig die wel niet zijn, maar kijk eens naar betrouwbaarheid, levensduur, rendement en dus verbruik... En denk aan een werkpaard (zoals een oude bmw K). Die 2 horen dan toch bij elkaar?

Als je ook kijkt welke sprongen dieseltechniek heeft gemaakt, en dat de grote fabrikanten ook "om" zijn wat diesel betreft, dan zie je toch wel waar het heen gaat. Als er dan een licht en compact dieselblok ontwikkeld wordt (kijk maar eens naar een smart blokje) én er wordt net zoveel tijd gestoken in het optimaliseren van de verbranding als in het vinden van nóg 2pk meer (door gewoon nóg meer toeren te maken) bij benzinemotoren dan zijn die walmen ook verleden tijd.

Wat dat betreft ben ik heel benieuwd wat die EVA diesel gaat doen; die komt volgend jaar op de markt, alleen is ie met dik 17000 euro erg erg aan de prijs. (aan de andere kant, je tankt slaolie uit de supermarkt a 19 cent per liter :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice strike schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:48:
[...]

ik heb moeten leren dat een te lage bandenspanning een versnelde slijtage van je banden teweegbrengt en nadelige invloed op je wegligging heeft (meer last van aquaplanning door groter raakvlak etc..). Ik weet niet hoe dat zit met koud weer, maar ik ga ervanuit dat dat hetzelfde is. (te hoge banden spanning is niet erg, alleen minder comfortabel)

welk merk handschoenen heb je eigenlijk?
Hmm. ja lees in andere threads (op MF) ook vooral dat een hogere spanning aangeraden wordt.. maar blijf het zelf een vreemd idee vinden. Tegen aquaplanning is een hogere spanning uiteraard inderdaad aan te bevelen.. maar ik geloof niet in aquaplanning met een motor :P Misschien naief van me.. maar met ronde banden lijkt het mij onmogelijk.

Handschoenen: Bering Lakefield (kosten ong. 100 eurie). Duur, maar vind ze best wel erg fijn 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.bikergate.de/images/autopics/full/1071.jpg
Vraag me alleen wel stiekem af of ze bij -10 nog steeds warm zijn.. vrees van niet. Denk echter dat er haast geen handschoenen bestaan die dan op een naked nog warm zijn op de snelweg? Gelukkig heb ik handvatverwarming die ik dan aan kan zetten 8)

PS
Ik ben zeker niet tegen diesel-motorfietsen. Lijken me ideaal als toerbuffels.. zuinig, betrouwbaar en met veel koppel. En wie weet ook ooit wel echt sportief.. Audi rijdt de Le Mans 24H ook met een diesel tegenwoordig (sorry Chevy454, dat is idd een auto).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
teacher schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 01:05:
Even al je vooroordelen en meningen (die door sommigen hier als feiten worden neergezet; ik noem verder geen namen KUCHchev :P) vergeten en eens kijken naar diesel..
Ik sta voor alles open maar sommige dingen zijn gewoon ronduit slecht :)
Waarom zou je niet een dieselfiets kunnen maken, en die inzetten als "groottoerist"?
Niet kunnen is dood. Je kan zijn graf bezoeken op het kerkhof.
Het is niet wenselijk, dat is een wereld van verschil met niet kunnen ;)
Als ik mijn tank voor 20 euro kon vullen, en daar 800 km mee kan rijden, lekker schakellui en gebruik makend van het koppel van een diesel (die op zeker boven de 100nm zal liggen)
De vraag welke je moet stellen is de volgende: wil Mvr. teacher nog kinderen van je? :P
Diesel is zware techniek wegens het optreden van cavitatie rond de cilinderbussen. De compressie is erg groot en doordat die een groot koppel kent is het peddeleffect erg groot. Om dat te compenseren zou je het motorblok zo smal mogelijk moeten maar dat gaat weer niet vanwege de grote wanddikte van de cilinders. Waarom zijn er geen staande 6cilinders zoals de Z1300 gemaakt? ;)

Verder is een dieselkrukas en drijfstangen een flink stuk zwaarder dan bij benzine. Je hebt dan armen nodig waar je zelfs Mr. Olympia jaloers mee maakt om nog met 120km/h een bocht te nemen want die gyroscopische precessie welk jij moet overwinnen is ook niets. Ze doen echt alles om dat te verminderen. Een goed voorbeeld is de Moto Czysz - C1 990 met hun Z-line 4 cilinder met 2 tegenrotende krukassen.
Vergeet even PK's en hoe heilig die wel niet zijn, maar kijk eens naar betrouwbaarheid, levensduur, rendement en dus verbruik... En denk aan een werkpaard (zoals een oude bmw K). Die 2 horen dan toch bij elkaar?
en milieu en rijcomfort.
Als je ook kijkt welke sprongen dieseltechniek heeft gemaakt, en dat de grote fabrikanten ook "om" zijn wat diesel betreft, dan zie je toch wel waar het heen gaat.
Dat is niet de reden ;) Als je denkt dat de fabrikanten om zijn dan ben je naief. Bij diesel is er maar 1 criterium: je roetuitstoot. De rest kan men niet meten.
Als er dan een licht en compact dieselblok ontwikkeld wordt (kijk maar eens naar een smart blokje) én er wordt net zoveel tijd gestoken in het optimaliseren van de verbranding als in het vinden van nóg 2pk meer (door gewoon nóg meer toeren te maken) bij benzinemotoren dan zijn die walmen ook verleden tijd.
Diesel techniek is niet wenselijk zoals ik zei vanwege cavitatie, de zware constructie,.. Met een motor neem je bochten, met een diesel ga je rechtdoor. Daarnaast is een smart diesel een 3 cilinder, helemaal top qua peddeleffect icm met wat koppel.

Een goede dieselsetup zou een 1 of 2 cilinder V motor zijn omdat zo het irriterend peddeleffect wordt uitgesloten. Maar dan zit je weer met de onregelmatige motorloop van een diesel.

Het kan allemaal maar het is niet the way to go uit stuurtechnisch, milieutechnisch en comforttechnisch opzichten. Ik neem graag bochten.
Wat dat betreft ben ik heel benieuwd wat die EVA diesel gaat doen; die komt volgend jaar op de markt, alleen is ie met dik 17000 euro erg erg aan de prijs. (aan de andere kant, je tankt slaolie uit de supermarkt a 19 cent per liter :P )
Bio ethanol is beter en vooral simpeler. Nu is het hoofdstuk diesel voor mij gedaan want ik heb er al te veel woorden aan vuil gemaakt dan nodig is. Maar dit is beter dan het ongenuanceerde : "Dieseltechniek is typerende autotechniek" :P

Verder is er nog één ding: dieseltechniek is niet intressant uit onderzoek oogpunt. Japan en Amerika zijn landen waar men op benzine rijdt. Hier in de Benelux is diesel inderdaad in grote getalen aanwezig ja maar voor de rest van europa toch minder. De groep motorrijders in de wereld rijden nu eenmaal op benzine ;)
justice strike schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 01:03:
zullen we het hierbij laten? lijkt me niet dat je mijn standpunt wil inzien. Mijn standpunt is niet dat 2wd altijd beter is dan 1wd, maar dat het voordelen heeft. Net zoals dat cardan voordelen heeft boven ketting en net zoals diesel voordelen heeft boven benzine.
Ik sta voor alles open maar van sommige dingen is het gewoon logisch dat de nadelen niet in verhouding staan met de voordelen. Inzake cardan en ketting is dat een afweging tussen onderhoudsvrij en vermogen.
Ik sluit echter niet uit dat 1wd voordelen heeft boven 2wd of dat ketting voordeel heeft boven cardan of dat benzine voordeel heeft boven diesel. Jij maakt je daarin wel erg duidelijk dat het uitgesloten is.
Vanuit stuurtechnisch opzicht wel. Ik ga liever de bocht uit met een spinnend achterwiel dan dat ik met grip wijd ga.

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2006 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 01:21:
[...]

Hmm. ja lees in andere threads (op MF) ook vooral dat een hogere spanning aangeraden wordt.. maar blijf het zelf een vreemd idee vinden. Tegen aquaplanning is een hogere spanning uiteraard inderdaad aan te bevelen.. maar ik geloof niet in aquaplanning met een motor :P Misschien naief van me.. maar met ronde banden lijkt het mij onmogelijk.
geloof me het is mogelijk :)
Handschoenen: Bering Lakefield (kosten ong. 100 eurie). Duur, maar vind ze best wel erg fijn 8)7
[afbeelding]
Vraag me alleen wel stiekem af of ze bij -10 nog steeds warm zijn.. vrees van niet. Denk echter dat er haast geen handschoenen bestaan die dan op een naked nog warm zijn op de snelweg? Gelukkig heb ik handvatverwarming die ik dan aan kan zetten 8)
ik heb handschoenen met xtrafic goretex. ze zijn alleen een stuk kouder dan ik verwacht had. misschien wat binnenhandschoenen kopen.

btw over diesel gesproken
http://www.dieselmotorfiets.nl/
of deze mooie diesel supersport http://www.gizmag.com/go/4273/1/

die laatste is trouwens wel erg interessant kijk eens naar de specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Technical specifications:

Engine: liquid-cooled 3-cylinder TDI diesel engine 
Cylinder capacity: 1200 cc 
Bore * stroke: 76.3 * 87 mm 
Compression ratio: 1:16 
Injection: Direct injection 
Turbo / Intercooler yes / yes 
Transmission: 5 
Frame: Star Twin racing frame 
Front suspension: WP GP front fork 
Rear suspension: WP GP monoshock 
Brakes front: dual PFM radial mounted 6 piston calipers and 320 mm discs 
Brakes rear: single Brembo 2 piston caliper with Star Twin wave disk 
Tires: front 120/70 R17 rear 190/50 R17 
Rake: 23 degrees Wheelbase: 1533 mm 
Weight: 205 kg ready to ride 
Fuel capacity: 18 liters 
Fuel economy: 2.5 liters on 100 km

pff 1 op 40 met een superbike :) dat is wel interessant :)

[ Voor 31% gewijzigd door justice strike op 23-10-2006 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
F1 engineering is er al heel lang mee bezig voor het leger in verband met het one fuel policy van de NAVO. Ze merken allemaal dat het anders is qua maneuvreren.

http://www.f1engineering.com/projectpics%20white.html

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2006 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar Chevy454, je moet toch toegeven dat >200Nm bij een verbruik van 1:40 interessant is 8)7
haast 4x zoveel koppel dan mijn fiets en bijna 2 x zo zuinig.. dus 8x zo effieciënt.. bah

Crap hee.. :/ Vind het erg interessant :P En misschien komen ze hierbij ook wel met tegendraaiende krukassen om hem beter te laten sturen? Of mooie V2's?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 07:22:
Maar Chevy454, je moet toch toegeven dat >200Nm bij een verbruik van 1:40 interessant is 8)7
haast 4x zoveel koppel dan mijn fiets en bijna 2 x zo zuinig.. dus 8x zo effieciënt.. bah

Crap hee.. :/ Vind het erg interessant :P En misschien komen ze hierbij ook wel met tegendraaiende krukassen om hem beter te laten sturen? Of mooie V2's?
Chevy eet liever zijn klr op dan te zeggen dat ie ernaast zit.

Over die 2 cilinder met tegengestelde krukassen:
http://www.neander-motors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 12:36:
[...]

en nu maar hopen dat er iemand komt die een 2wd diesel motor met cardan op de markt brengt ;) kijken hoe chevy dan reageert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Zo gisteren ook nog even een stukje motor gereden. Omdat het al weer wat kouder wordt me maar niet gericht op bochten (grip wordt alweer minder :(), maar wat meer de snelweg opgegaan. Even wat hoge-snelheids runs gemaakt. Voor zover dat kan met mijn R6 natuurlijk aangezien die toch vermogen te kort komt om ECHT HARD te gaan.

Wat me opvalt is dat bij 250 op de teller (in duitsland meneer de agent, echt!) de voorkant toch wel nerveus wordt. En een motor die bij 250 niet rechtuit wil lopen is toch wel wat irritant. Dit is vreemd wat de motor staat juist meer 'op zijn neus' dan standaard. De enige logische verklaring is dat doordat 'ie meer op zijn neus staat de naloop zodanig kort is geworden dat dat de rechtuit stabiliteit gaat aantasten. Nou vind ik dat niet zo'n drama want het is goed te controleren als je teminste niet zit te suffen en hoe vaak rij je nu langere tijd 250+? Ik zou alleen bijvoorbeeld mijn handen niet van het stuur kunnen/willen halen met die snelheden omdat ie dan zo naar links of rechts duikt.

Ik ben benieuwd hoe motoGP coureurs dit oplossen? Die rijden topsnelheden van 320+ en dan blijft de motor volgens mij gewoon stabiel. Misschien dat het toch ook met de vering te maken heeft ofzo?

iemand tips? PS. Het mag het stuurgedrag niet veranderen. Als ik de naloop weer vergroot krijg ik weer last van onderstuur in de bochten.

[ Voor 13% gewijzigd door FragDaddy op 23-10-2006 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FragDaddy schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:42:
Zo gisteren ook nog even een stukje motor gereden. Omdat het al weer wat kouder wordt me maar niet gericht op bochten (grip wordt alweer minder :(), maar wat meer de snelweg opgegaan. Even wat hoge-snelheids runs gemaakt. Voor zover dat kan met mijn R6 natuurlijk aangezien die toch vermogen te kort komt om ECHT HARD te gaan.

Wat me opvalt is dat bij 250 op de teller (in duitsland meneer de agent, echt!) de voorkant toch wel nerveus wordt. En een motor die bij 250 niet rechtuit wil lopen is toch wel wat irritant. Dit is vreemd wat de motor staat juist meer 'op zijn neus' dan standaard. De enige logische verklaring is dat doordat 'ie meer op zijn neus staat de naloop zodanig kort is geworden dat dat de rechtuit stabiliteit gaat aantasten. Nou vind ik dat niet zo'n drama want het is goed te controleren als je teminste niet zit te suffen en hoe vaak rij je nu langere tijd 250+? Ik zou alleen bijvoorbeeld mijn handen niet van het stuur kunnen/willen halen met die snelheden omdat ie dan zo naar links of rechts duikt.

Ik ben benieuwd hoe motoGP coureurs dit oplossen? Die rijden topsnelheden van 320+ en dan blijft de motor volgens mij gewoon stabiel. Misschien dat het toch ook met de vering te maken heeft ofzo?

iemand tips? PS. Het mag het stuurgedrag niet veranderen. Als ik de naloop weer vergroot krijg ik weer last van onderstuur in de bochten.
motogp is op 1000cc 2 tot 6 cyclinders. Meestal is de motor ook afgesteld op een bepaald circuit. totaal niet te vergelijken dus met een stock r6 op de snelweg. En wat bedoel je dat de r6 vermogen tekort komt om echt hard te gaan? misschien een r1 nemen ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
justice strike schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:48:
[...]

motogp is op 1000cc 2 tot 6 cyclinders. Meestal is de motor ook afgesteld op een bepaald circuit. totaal niet te vergelijken dus met een stock r6 op de snelweg. En wat bedoel je dat de r6 vermogen tekort komt om echt hard te gaan? misschien een r1 nemen ofzo :)
Wat ik bedoel is dat een motogp machine wel stabiel 320 kan rijden en daarnaast nog een flitsend stuurgedrag heeft. Dat heeft niets met het aantal cylinders of de afstelling per circuit te maken, dat is gewoon een gegeven wat die jongens elke race weer nodig hebben om iets te kunnen doen. Als dat ding aan het einde van het rechte stuk met 310 met het stuur slaat waardoor je niet harder kunt win je geen race en als dat ding de bocht niet door te krijgen is omdat ie een gigantische naloop heeft win je ook geen race.

Dus.. hoe doen ze dat? Is dat echt de (veel) betere vering?

Mijn R6 mist gewoon >30pk tov bijvoorbeeld een R1 ja, daardoor stopt een R6 er bij 265 op de teller mee en een R1 bij 300 op de teller. En ja, ik heb er aan zitten denken om een R1 te kopen (niet voor de topsnelheid maar meer voor de wheelies), maar ik vind de 2007 R1 niet mooi (2004/5/6 model is mooier!) en omdat ik dus geen 2007 R1 ga bestellen heb ik mijn geld uitgegeven aan een nieuwe auto. Tja. Je moet toch wat.

Heel misschien volgend jaar een gele special edition 2006 R1, maar ik denk dat ik een jaartje wacht omdat de prijzen voor 2ehands veel interessanter zijn als zo'n fiets 2 jaar gebruikt is. Dan is de meest extreme afschrijving er af.

Daarnaast zit ik nogsteeds te dubben om circuit te gaan rijden. Maargoed een beetje serieus het circuit op kan ik ook niet betalen zonder sponsoring.

Ik vind het steeds moeilijker om me in te houden op de openbare weg en straks mag ik mijn rijbewijs door de papiervernietiger halen of zie ik een keer die overstekende auto over het hoofd ofzo :(

Het vervelende is namelijk dat naarmate je meer op zo'n motor zit je ook kan met zo'n ding, of iig meer denkt te kunnen. Dit is natuurlijk veel te leuk om niet uit te proberen en als ik op de motor zit heb ik heel veel moeite om tegen mezelf te zeggen "dit kun je beter even niet doen". Dit heeft ook met een adrenaline kick te maken. Het moment waarop je die kick krijgt schuif je steeds verder weg.

Vaak bedenk ik me dat pas later, zo van "Als er daarnet een agent heeft meegekeken dan moet ik waarschijnlijk een half jaartje met het OV".

mooi dat ik daar dus heel seizoen 2007 over na kan denken want ik rij gewoon door op mijn trouwe R6.

[ Voor 23% gewijzigd door FragDaddy op 23-10-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
anders ga je een aantal keer naar de nurnburgring. Dat kost je niet eens zoveel om een keertje dat parcours af te gaan of zandvoort. (ik zou persoonlijk voor nurnburg kiezen).

btw de motor wordt afgesteld per circuit, daarmee wordt ook de besturing enigszins aangepast. Als je een circuit hebt waar de snelheden hoger liggen dan zal de besturing stijfer worden afgesteld (meen ik mij te herinneren) en voor lagere snelheid minder stijf. de stock r6 is waarschijnlijk niet gemaakt om 256 te gaan rijden op de openbare weg (daar hebben de fabrikanten niet aan gedacht) dus het kan best kloppen dat je r6je boven de 210 gaat trillen.

Ik meen mij nog verhalen te herinneren van mijn vader over zijn oude k80. Als hij lange ritten moest maken over de snelweg moest hij de bout op de stuur aandraaien omdat hij bij hoge snelheden anders ging trillen. en voor normaal gebruik moest hij hem weer wat losser zetten. (let wel dit is al meer dan 25 jaar geleden)

trouwens als je wat meer kracht nodig hebt. moet je even een getunde hayabusa nemen. Een of andere gek heeft er 700pk uit weten te krijgen :S

[ Voor 95% gewijzigd door justice strike op 23-10-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
justice strike schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:11:
anders ga je een aantal keer naar de nurnburgring. Dat kost je niet eens zoveel om een keertje dat parcours af te gaan of zandvoort. (ik zou persoonlijk voor nurnburg kiezen).
De nurburgring is (ook) vrij gevaarlijk en niet bepaald naast de deur. Nu pak ik mijn fiets uit de schuur en ga ik een stukkie rijden als ik zin heb. 3 uur heen/3 uur terug rijden naar de ring om ff een stukkie te rijden als ik zin heb zie ik niet zitten.

Zandvoort/Assen net zo. Moet je maanden van te voren regelen en dan moet je maar net mazzel hebben dat het mooi weer is.
btw de motor wordt afgesteld per circuit, daarmee wordt ook de besturing enigszins aangepast. Als je een circuit hebt waar de snelheden hoger liggen dan zal de besturing stijfer worden afgesteld (meen ik mij te herinneren) en voor lagere snelheid minder stijf. de stock r6 is waarschijnlijk niet gemaakt om 256 te gaan rijden op de openbare weg (daar hebben de fabrikanten niet aan gedacht) dus het kan best kloppen dat je r6je boven de 210 gaat trillen.

Ik meen mij nog verhalen te herinneren van mijn vader over zijn oude k80. Als hij lange ritten moest maken over de snelweg moest hij de bout op de stuur aandraaien omdat hij bij hoge snelheden anders ging trillen. en voor normaal gebruik moest hij hem weer wat losser zetten. (let wel dit is al meer dan 25 jaar geleden)

trouwens als je wat meer kracht nodig hebt. moet je even een getunde hayabusa nemen. Een of andere gek heeft er 700pk uit weten te krijgen :S
De grap is dat een standaard R6 in principe gewoon topsnelheid moet kunnen rijden. Alleen heb ik op mijn R6 aan de vering en rijhoogte voor/achter lopen prutsen omdat ik de standaard R6 niet helemaal optimaal in de bocht vind liggen. Nu gaat mijn motor de bocht door alsof ie op rail ligt..

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 23-10-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:21
@fragdaddy, het verschil waarom MOTOGP coureurs er geen last van hebben en jij wel is waarschijnlijk banden.

De gp boy's rijden met zulke apparte technisch hoogstaande banden, die vormen bij ons het probleem.

Vriend van mij had het ook met z'n R6 dat de motor boven de 240 km/h zenuwachtig en licht werd van de voorkant, oorzaak = banden.

Welke banden rij je mee :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Grolsch484 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:27:
@fragdaddy, het verschil waarom MOTOGP coureurs er geen last van hebben en jij wel is waarschijnlijk banden.

De gp boy's rijden met zulke apparte technisch hoogstaande banden, die vormen bij ons het probleem.

Vriend van mij had het ook met z'n R6 dat de motor boven de 240 km/h zenuwachtig en licht werd van de voorkant, oorzaak = banden.

Welke banden rij je mee :?
Dunlop D208's (geen GP's of Qualifiers, doodnormale sportmax'es). Ja ik weet dat het een vreemde keuze is, maar ze lagen standaard op mijn R6 en ik ben eraan gewend. Misschien ga ik mijn volgende set wel eens Pilot Power 2CT proberen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 22:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik had even een vraag die hier het beste beantwoord kan worden denk ik. Ik heb nu twee motoren in de schuur staan en die rijden geen van beiden (hey, dat rijmt :+).

Ik wil ze nu gaan verkopen omdat van klussen (en rijden) niets meer komt en omdat mijn zoontje net is geboren..
Heeft iemand enig idee waar ik het beste een advertentie kan plaatsen... (een motor-specifiek forum ofzo) Marktplaats of speurders ga ik (denk ik) niet eens proberen, aangezien daar je advertentie als snel ongesneeuwd wordt en ik meestal niet eens reakties krijg.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Standeman schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:44:
Ik had even een vraag die hier het beste beantwoord kan worden denk ik. Ik heb nu twee motoren in de schuur staan en die rijden geen van beiden (hey, dat rijmt :+).

Ik wil ze nu gaan verkopen omdat van klussen (en rijden) niets meer komt en omdat mijn zoontje net is geboren..
Heeft iemand enig idee waar ik het beste een advertentie kan plaatsen... (een motor-specifiek forum ofzo) Marktplaats of speurders ga ik (denk ik) niet eens proberen, aangezien daar je advertentie als snel ongesneeuwd wordt en ik meestal niet eens reakties krijg.
www.motor-forum.nl ?

Maar wees wel bereid om veel kritiek te slikken. Het is een forum dus mensen gaan zeiken over je vraagprijs, of je ze niet ff lopend kunt maken, of je ze kunt brengen, waarom ze niet meer nagelnieuw zijn, etc, etc, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:37
Nou mannen ik ben ook begonnen...
Vandaag had ik try the bike

Heb bij bruinsma A1 en B2.

wo 25-10 15:00 Theorie
vr 27-10 13:00 - 17:00
do 02-11 08:00 - 12:00
do 02-11 13:05 Examen Voertuigbeheersing

Daarna komen afspraken voor op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

"no runners" zijn geen klap waard. Ik zou op zijn minst kijken of je de blokken draaiend krijgt.

Wat voor fietsen zijn het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ervaring mee ?
Marktplaats werkt prima hoor, je moet alleen zorgen dat je advertentie makkelijk te vinden is, dat er geen ellenlang verhaal in staat en dat je telefoonnummer dr bij staat.
Ben je het zo kwijt als je het goedkoop aanbiedt.

Verder: wat voor fietsen gaat het idd om, je moet toch eerst aan je motorrijdende vriendjes denken ? :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
yup, op een fiets, met lagere snelheid en dunnere banden :)

/edit trouwens nu ik er over nadenk heb ik het ook gehad bij het oefenen van de stopproef in de gierende regen.

[ Voor 56% gewijzigd door justice strike op 23-10-2006 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
teacher schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 12:36:
Nee hoor :) Zou alleen maar beter zijn, magnesium tekort in mijn bloed :+
Weer het probleem wat iedere motorconfig met 2 tegenrotende krukassen heeft en geen enkele constructeur heeft het een beetje degelijk kunnen oplossen. Het is ook niet zo eenvoudig om op te lossen sinds je weer met het peddeleffect zit terwijl je toch een smal motorblok wilt hebben. Met het oog op onderhoud is er maar 1 fatsoenlijke manier om het op te lossen maar dat versterkt weer het peddeleffect. Het gyroscopisch effect van grote tandwielen valt wel weg.

Ik moet wel zeggen dat het intressant is die setup. Vooral in verband met de verscheidene drukfronten :o De druk is niet geheel hetzelfde over het zuigeroppervlak en zou dus een hyperstatisch geheel vormen met die dubbele drijfstangsetup. Dat wil dus ook betekenen dat krukas 1 krukas 2 aandrijft 8)7. Die drijfstangen zijn overigens ook leuk gevonden, die hebben geen gespleten voet? Dan moet je een flinke tap hebben wil je dat goed met rollagers doen. En dan vraag ik me af hoe het parasitair vermogen van de oliepomp is. Je moet namelijk hoge druk hebben voor het deel met glijlagers en voor de rollagers een hoog debiet.

Ik zou het niet direct zo hebben aangepakt maar eerder met 2 cilinder rijen zoals bij de RG500.
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 07:22:
Intressant zolang het maar met een Ottomotor is en niet bij een diesel. De stuurtechnische en comforttechnische aspecten vind ik bij een motorfiets zeer belangrijk en van daaruit moet alles worden gebouwd. Niemand zit te wachten op een motorfiets met 200Nm, verbruik van 1:40 waarmee je de bocht niet om komt.
FragDaddy schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:42:
Voor zover dat kan met mijn R6 natuurlijk aangezien die toch vermogen te kort komt om ECHT HARD te gaan.
Ja ik heb ook een permanent 50pk tekort voor topsnelheden, waarom die ombouw van de Vmax denk je :+
Wat me opvalt is dat bij 250 op de teller (in duitsland meneer de agent, echt!) de voorkant toch wel nerveus wordt. En een motor die bij 250 niet rechtuit wil lopen is toch wel wat irritant. Dit is vreemd wat de motor staat juist meer 'op zijn neus' dan standaard. De enige logische verklaring is dat doordat 'ie meer op zijn neus staat de naloop zodanig kort is geworden dat dat de rechtuit stabiliteit gaat aantasten.
Naloop geeft je rechtuitstabiliteit.
Meerdere factoren maar de vering speelt ook een grote rol want je moet wel contact hebben met het wegdek ;) Je banden, zoals Grolsch (ja zonder nummer ja :P ), spelen ook een rol want door het uitzetten neemt je naloop weer toe. Verder is het spelen met je wielbasislengte ook intressant voor rechuitstabiliteit, ook je achterwiel geeft namelijk stabiliteit. Kijk maar naar Katoh ;(

Maar de vering van een motoGP motor is wel anders dan bij jouw motor ;) De Ohlins SBK poot moet je een jaar van te voren bestellen en een hele grote zak met geld meenemen. (wil je pimpen, Steven Casaer heeft nog 2de hands Ohlinspoten van Vermeulen)
Probeer eerst het meest natuurlijke, een andere band.

[ Voor 91% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zondag avond laat terug uit Duitsland gekomen, stond in een kleine file. 1 baan afgesloten. Personen auto en een motor. Over 'iets, wat wel een persoon geweest zal zijn, lag een laken. Luguber altijd zulke situaties. Wie zijn fout het ook geweest zal zijn, hopenlijk hoef ik t nooit mee te maken. brrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Wat is nou de beste kuip begin motor (25kw) dus toch nog veel kracht heeft.

Zelf heb ik een Suzuki GS500 of een Kawasaki ZZR250 op het oog.

Denk dat de GS500 het beste is...jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats is prima in mijn ogen, je moet gewoon kijken wat de gemiddelde vraagprijs is voor dezelfde setup motor en daar net iets onder gaan zitten. Moet jij eens opletten hoeveel telefoontjes je krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Laatst online: 02:09
VerkerkSander schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:24:
Wat is nou de beste kuip begin motor (25kw) dus toch nog veel kracht heeft.

Zelf heb ik een Suzuki GS500 of een Kawasaki ZZR250 op het oog.

Denk dat de GS500 het beste is...jullie ?
Denk persoonlijk dat een ZZR250 nogal gauw gaat vervelen en een GS500 de betere keus is. Relatief goedkoop in aanschaf, zijn er veel van in omloop dus met een crash nog genoeg voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Paul Hewson schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:48:
[...]

Denk persoonlijk dat een ZZR250 nogal gauw gaat vervelen en een GS500 de betere keus is. Relatief goedkoop in aanschaf, zijn er veel van in omloop dus met een crash nog genoeg voor te vinden.
En wat is een andere aanrader als ik ernaar mag vragen?

Ja ik heb gezocht maar word helemaal gek zoveel verschillende, wil zo goedkoop mogelijk maar toch wel mooi om deze 2jaar door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Laatst online: 02:09

Een verkoopsite is niks mis mee zolang de prijs maar reeel is. Heb me eigen motor binnen 24u via Marktplaats.nl verkocht. Maar www.motor-forum.nl is ook een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06-2022
VerkerkSander schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:51:
[...]

En wat is een andere aanrader als ik ernaar mag vragen?

Ja ik heb gezocht maar word helemaal gek zoveel verschillende, wil zo goedkoop mogelijk maar toch wel mooi om deze 2jaar door te komen.
Je hebt zoveel geinig betaalbaar spul,
Yamaha Fazer
Kawa zxr 400 zzr600 zx6
Honda cbr 600F of die kleine 400cc honda'tjes rvf of iets?
Suzuki sv 650
En heel veeeel meer, koop eens de motortrader en lees die anderhalf uur door op de plee :)

Of surf eens een dag of 2 op www.motor-forum.nl staat van alles op, altijd wel leuk :)

[ Voor 3% gewijzigd door motormuus op 23-10-2006 22:03 ]

Fokky's nemen de wereld over \^0^/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
motormuus schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:01:
[...]

Je hebt zoveel geinig betaalbaar spul,
Yamaha Fazer
Kawa zxr 400 zzr600 zx6
Honda cbr 600F of die kleine 400cc honda'tjes rvf of iets?
Suzuki sv 650
En heel veeeel meer, koop eens de motortrader en lees die anderhalf uur door op de plee :)

Of surf eens een dag of 2 op www.motor-forum.nl staat van alles op, altijd wel leuk :)
Suzuki sv 650, goedkoopste 3500 euro.
Yamaha Fazer , goedkoopste 3000 euro.
etc.. etc...

Ongeveer alle modellen die je opnoemt. Ik zoek een goedkoop ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

GS500 kan, wel eerst mee rijden, ik vind het bv ondingen om mee te rijden.
Leukere motor (imho), maar lastig op 25KW te vinden en iets duurder is een Honda CB-1.
Wel een kleine motor (al zit ik er met mn 1m85 nog behoorlijk goed op).

Kwakkesakie heb ik het niet zo op, die zitten vaak wat minder goed in elkaar en lopen vaak ook wat rauw.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
4x2 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:35:
GS500 kan, wel eerst mee rijden, ik vind het bv ondingen om mee te rijden.
Leukere motor (imho), maar lastig op 25KW te vinden en iets duurder is een Honda CB-1.
Wel een kleine motor (al zit ik er met mn 1m85 nog behoorlijk goed op).

Kwakkesakie heb ik het niet zo op, die zitten vaak wat minder goed in elkaar en lopen vaak ook wat rauw.
die cb-1 ziet er mooi uit alleen vind ik die voorkant maar niets, Heb liever een wat gestroomlijnde voorkant (lees geen ronde koplamp voorop)

overigens is de enige tip die ik kan aanraden (tja ik heb niet veel ervaring maar weet dit wel) is om even een proefritje te nemen. Ik heb gelest op een kawa er-5 en een honda cb500. Ik vind de honda persoonlijk echt een kutmotor om behendigheidsoefeningen mee te doen. Hij voelt zwaar aan, hij is niet makkelijk om bochten mee te maken en het lopen met zo'n motor is echt ZWAAR terwijl hij wel hetzelfde gewicht heeft als de er-5. Het remmen op de honda gaat wel weer makkelijker (grote banden meer grip). Maar ik heb de kawa wel geod onder controle en kan er persoonlijk gezien even goed op remmen als op die honda.

Andere mensen hebben een andere opinie. De honda heeft een wat bredere zit, en dat vinden andere mensen prettiger. Ze storen zich niet erg aan de onwendbaarheid van het ding en ze vinden het remmen op die motor een stuk makkelijker dan op de kawa (wat ook wel kan klopen aangezien hij abs heeft). Er zit dus een heel groot stukje persoonlijke input in.

[ Voor 45% gewijzigd door justice strike op 23-10-2006 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

teacher schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:34:
[...]

"no runners" zijn geen klap waard. Ik zou op zijn minst kijken of je de blokken draaiend krijgt.

Wat voor fietsen zijn het?
&&
4x2 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:46:
[...]

Ervaring mee ?

[...]

Marktplaats werkt prima hoor, je moet alleen zorgen dat je advertentie makkelijk te vinden is, dat er geen ellenlang verhaal in staat en dat je telefoonnummer dr bij staat.
Ben je het zo kwijt als je het goedkoop aanbiedt.

Verder: wat voor fietsen gaat het idd om, je moet toch eerst aan je motorrijdende vriendjes denken ? :P
Het gaat om een Yamaha RD250 met lopend blok.. Alleen de dempers zijn kwijt en de kabel van de voorrem hangt los, is paars gespoten :X en de rem-handles zijn afgebroken..
Echt een klus-motor om weer netjes te krijgen. (zitten nog wat extra onderdelen bij zoals een tank, uitlaten en wat ander grut). persoonlijk vind ik het wel een gaaf motortje (een pittige 2-takt). Het is overigens wel (bijna) een old-timer.

De andere is een suzuki GR650. Naar verluid is het start-relais kapot, maar dat heb ik nog nooit gecontroleerd (blok zou dus moeten lopen).. Verder ziet deze er aardig goed uit, behalve wat beschadigingen aan de tank.

Ik zat te hopen op ongeveer 150-250 per motor. Geen flauw idee of dit reeel is?

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 24-10-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Een RD250LC (watergekoelde dus) ?
Ben je vlot kwijt voor die 200 euro als ie loopt.

Laat ik het zo zeggen: ik zou het dr voor over hebben als het een LC is, heb alleen geen geld op het moment :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die RD is idd iets wat je wél kan verkopen, en misschien ook voor een redelijke prijs.
Je zou eens via rd350.nl kunnen kijken? 250 moet wel te doen zijn.

Die GR is een importmotor uit (wilde gok) mid jaren 80.
tja.. 150 is denk een mooi begin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 14:56

DinX

Motormuis

Chevy454 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:04:

Intressant zolang het maar met een Ottomotor is en niet bij een diesel. De stuurtechnische en comforttechnische aspecten vind ik bij een motorfiets zeer belangrijk en van daaruit moet alles worden gebouwd. Niemand zit te wachten op een motorfiets met 200Nm, verbruik van 1:40 waarmee je de bocht niet om komt.
* DinX kijkt naar z'n km-stand O-)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

4x2 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:09:
Een RD250LC (watergekoelde dus) ?
Ben je vlot kwijt voor die 200 euro als ie loopt.

Laat ik het zo zeggen: ik zou het dr voor over hebben als het een LC is, heb alleen geen geld op het moment :P
Het is inderdaad een LC (er zit een redelijke radiator aan de voorkant, dus dat is wel een hint ;).

Het is deze, maar dan met paarse tank en kappen..
Afbeeldingslocatie: http://www.50cc.nl/images/prive_yamahard250.jpg

Eigenlijk wilde ik 'm gaan "restoreren" zodat deze er weer netjes en origineel eruit ziet. Alleen is dat weer zo'n projectje van mij dat weer niet van de grond wil komen:/

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 24-10-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Standeman schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:45:
[...]

Het is inderdaad een LC (er zit een redelijke radiator aan de voorkant, dus dat is wel een hint ;).

Eigenlijk wilde ik 'm gaan "restoreren" zodat deze er weer netjes en origineel eruit ziet. Alleen is dat weer zo'n projectje van mij dat weer niet van de grond wil komen:/
Paar onderdeeltjes scoren, matzwart spuiten uit het handje en je bent het heertje :Y

enneh..
Chevy454 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:04:
[...]

. Niemand zit te wachten op een motorfiets met 200Nm, verbruik van 1:40 waarmee je de bocht niet om komt.
Uiteraard staan Vmaxxen goed bekend om hun flitsende stuurgedrag :+
Niks voor jou? Een diesel in je Vmax? De fiets is er verder genipt voor.. je hebt zelfs al een cardan!! >:) :> :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
RD is kicken.

en de bocht om komen komt zelfs een vmax, hetzij met moeite , dus moet vast wel wat op te bouwen zijn chev :+

ow teacher was me al ruim voor :+

[ Voor 13% gewijzigd door Capo op 24-10-2006 15:11 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.