gebeurtChakotay schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:13:
[...]
Kan je mij ook in het lijstje plakken?
ook gedaan
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
gebeurtChakotay schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:13:
[...]
Kan je mij ook in het lijstje plakken?
ook gedaan
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
*kuch* Ja hallo... Motorzaak vraagt wel flink door blijkbaar.Capo schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:57:
Motorzaak heeft voor bijna 1500 euro versleutelt (grote beurt, gaskabels, alle vloeisotffen vervangen, 1 remklauw gereviseerd, nieuwe achterband, kleppenstellen, olie , oile filter, k&n schoon gemaakt, dyno run, etc. etc. etc. etc. )
[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 28-09-2006 15:15 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Motorzaak is gestopt bij 1100 euro anders werrd het gewoon te duur, hij heeft klant 2x gebeld of hij nog verder moest gaan, toen most het balhoofd nog vervangen worden, res van remklauwen vervangen en dat heeft ie maar gelaten voor wat het was.DieterVDW schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:54:
[...]
*kuch* Ja hallo... Motorzaak vraagt wel flink door blijkbaar.
2 weken geleden op mijn VX800: grote beurt, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilters, nieuwe oliefilter, olie verversen, nieuwe koppelingsplaten, nieuwe achterband en achterremmen, valbaren gelast, kleppen gesteld, carburators gesynchroniseerd. Kost: 600€ .
Ok misschien heeft die motorzaak dan wel nog wat meer gedaan, maar 1500€ kosten doen aan een motor van 1000€ vind ik toch wel bizar ...
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Das vrij goedkoop voor wat er gebeurd isDieterVDW schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:54:
*kuch* Ja hallo... Motorzaak vraagt wel flink door blijkbaar.
2 weken geleden op mijn VX800: grote beurt, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilters, nieuwe oliefilter, olie verversen, nieuwe koppelingsplaten, nieuwe achterband en achterremmen, valbaren gelast, kleppen gesteld, carburators gesynchroniseerd. Kost: 600€ .
Dat durf ik wel te betwisten, zo'n VX is een hoerenbak om bv kleppen te stellen of carbs te synchroniseren, dat is bij zo'n GPX/GPZ wel iets minder vervelend (dingen sleutelen niet zo heel verkeerd)Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:13:
En vergeet niet dat bij een buikschuiver ook veel meer werk zit omdat alles krapper bij elkaar zit is als een VX800.
Beetje afhankelijk van de remklauwen opzich, 2 6-zuiger klauwen ben je iets langer mee bezig dan 1 dubbelzuigerklauw bvRemklauwen reviseren doe ik ook enkele uren over wil ik het goed doen.
leeg
Heb er nu zoveel gedaan dat ik er vrij snel meerklaar ben, maar je bent er altijd wel ff mee bezig. En ene remklauw is nou even wat smeriger en stroever als de andere. Maar schoon moet het wel!Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:13:
Remklauwen reviseren doe ik ook enkele uren over wil ik het goed doen.
Da's fijn om te horen
Anoniem: 83626
Goedkoop adres, hij heeft alleen wel de koppelingsplaten in het carter gegooid i.p.v gemonteerdDieterVDW schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:09:
Er komt tegenwoordig zo nu en dan een ferm *kling*-geluid uit mijn motorblok waarbij de motor dan ook even afremt... Hmmm.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 28-09-2006 18:24 ]
Anoniem: 18437
Thanks
Jep, naked is gooeeedAnoniem: 18437 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:46:
Ik denk dat ik er uit ben nu wat ik voor fiets wil straks
Hehe, mijn vriendin begon al meteen met de opmerking, waarom koop je geen nieuwe? Heb je tenminste abs... hmm... Leuk aanbod maar denk dat dat ik beter een 2e handsje kan pakken om te beginnen hehe... Oh en damnnnnnnn wat zijn die jassen broeken en helmen duur! (Motoport)
[ Voor 24% gewijzigd door justice strike op 28-09-2006 21:13 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
No shit. Remklauw van de Vmax met 8bar perslucht moeten losmaken en moeten kutten met het blokkeren van de andere zuiger. Wou er echt niet uitkomenCapo schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:23:
Heb er nu zoveel gedaan dat ik er vrij snel meerklaar ben, maar je bent er altijd wel ff mee bezig. En ene remklauw is nou even wat smeriger en stroever als de andere. Maar schoon moet het wel!
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 28-09-2006 23:50 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Lijmtang op de zuiger die moet blijven zitten en dan met het remsysteem zelf de zuiger dr uit te pompen (8 bar vs 150-200 bar, wat denk je dat er beter werktChevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:50:
en moeten kutten met het blokkeren van de andere zuiger.
leeg
Zo had ik die eerste eruit gekregen maar vond ik te veel werk4x2 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:32:
Lijmtang op de zuiger die moet blijven zitten en dan met het remsysteem zelf de zuiger dr uit te pompen (8 bar vs 150-200 bar, wat denk je dat er beter werkt)
[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2006 07:59 ]
He jij daar,Anoniem: 18437 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:46:
[...]
Thanks
Ik ben net naar een motorshop geweest.. En wat wil het toeval, ze hadden daar een Bandit 600 staanwel het 2005 model hehe.. Ik heb op een paar fietsen gezeten daar, een choppertje, een CBR, een bmw tour achtig model en de Bandit.. En ja hoor, de Bandit zat als gegoten.. Ik denk dat ik er uit ben nu wat ik voor fiets wil straks
Hehe, mijn vriendin begon al meteen met de opmerking, waarom koop je geen nieuwe? Heb je tenminste abs... hmm... Leuk aanbod maar denk dat dat ik beter een 2e handsje kan pakken om te beginnen hehe... Oh en damnnnnnnn wat zijn die jassen broeken en helmen duur! (Motoport)
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 29-09-2006 09:16 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 29-09-2006 15:09 ]
[ Voor 79% gewijzigd door DinX op 29-09-2006 17:20 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Donkere vizieren zien er erg leuk uit, en zijn erg praktisch als je vaak tankstations e.d. wil overvallen, maar in het donker zijn ze minder handigAnoniem: 18437 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:17:
nieuwe vraagEen helm met een donker visier ziet er ontzettend cool uit
Maar kan je hier uberhaupt wel een beetje doorheen kijken s'avonds?
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 29-09-2006 18:57 ]
Woohoo, avb in the pocketphYzar schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:47:
Ik ben bezig voor mijn AVB bij Bruinsma en de instructeur zei daar dat het 88% slagingspercentage was bij hen (voor AVB dus). Ik mag het vrijdagochtend zelf gaan ondervinden
overigens is het niet aan te raden om geel overdag te gebruiken, schijnt erg vervelend te kijken.DinX schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:57:
Veel meer contrast in het donker/mist.
Ik bleef er gewoon overdag mij rijden. Geen probleem mee.justice_strike schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:28:
[...]
overigens is het niet aan te raden om geel overdag te gebruiken, schijnt erg vervelend te kijken.
En dat weet je natuurlijk doordat je zelf al jaren rijdt met een geel vizier?justice_strike schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:28:
[...]
overigens is het niet aan te raden om geel overdag te gebruiken, schijnt erg vervelend te kijken.
Wise enough to play the fool
Ik wilde net zeggen. Zo'n gele schietbril gebruik ik regelmatig overdag buiten.. Gaat prima. De verhoging in contrast is alleen niet zo groot als bij kunstlicht.teacher schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:53:
[...]
En dat weet je natuurlijk doordat je zelf al jaren rijdt met een geel vizier?![]()
Ik heb een gele schietbril, en als ik op de motor naar de schietvereniging ga heb ik hem wel eens op.
Gaat prima
Have a wheelie good weekend!
Optic Yellow Lens - This lens allows in 80% of available visible light. It is worn in hazy, foggy days or late afternoon as it will highlight the target with better definition by blocking out much of the blue light.
Light Amber Rose Lens - Charateristics of amber help bring definition to a viewed object. This lens is brings texture to the environment and would be used in low lighting conditions as it allows 88% of available light to pass through. The slight rose tint would also help bring out and highlight colors.
Hunter Orange Lens - This lens allows in 50% of available visible light. It filters a greater amount of blue light than either the vermillion or amber brown lenses which brightens lighter colored targets. This lens should be used on cloudy to partly cloudy days to enhance contrasts. Or it can be worn on sunny days if you are wearing a hat.
[ Voor 87% gewijzigd door justice strike op 30-09-2006 11:27 ]
ja het is werkelijk te gek voor woordenAnoniem: 18437 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:51:
Volgens mij moet je tegenwoordig ook ehbo kennen om een motorrijbewijs te halenKom net een theorievraag tegen:
Hoevaak per minuut dien je lucht in de mond te blazen bij mond-op-mond beademing?
Is een open vraag hehe.
Het antwoord is 12 btw
[ Voor 26% gewijzigd door Paul Hewson op 01-10-2006 11:40 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 01-10-2006 12:36 ]
Divide and conquer.
[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 01-10-2006 14:43 ]
Dan is het een vrij donkere of groene schietbaanteacher schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:40:
Een goede volnerf jas kan je jaaaaaren mee door weer en wind rijden. Gewoon goed onderhouden.
Dikke fleece eronder doet wonderen voor de kou.
enneh.. schieten in een bos? ¿que? ik schiet gewoon op de schietbaan hoor
\_Specs_/
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 02-10-2006 08:16 ]
justice_strike schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:54:
[...]
Dan is het een vrij donkere of groene schietbaan
Volgens mij was dat een actie in Maart of April...Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:21:
hmm lidl laarzenVerkopen ze die nog steeds? Hehehe
\_Specs_/
Dat was ik ook niet van planAnoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:46:
vind het persoonlijk niet prettig om laarzen online te kopen hehe, tenzij je ze ergens anders kunt passenHet is me bijvoorbeeld opgevallen dat je de meeste helmen ook online kunt kopen maar dan 20% goedkoper. Dus ik ga mooi bij de shop straks passen, en bestel ergens online mijn helm
\_Specs_/
Of je kijkt of je daar een dealtje kan maken. Als een shop de tijd voor je neemt, alle maten in voorraad heeft en service verleent, tja, dan mag het daar wel iets meer kosten als een online dozenschuiver.Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:46:
vind het persoonlijk niet prettig om laarzen online te kopen hehe, tenzij je ze ergens anders kunt passenHet is me bijvoorbeeld opgevallen dat je de meeste helmen ook online kunt kopen maar dan 20% goedkoper. Dus ik ga mooi bij de shop straks passen, en bestel ergens online mijn helm
Ze komen af en toe nog 's terug zag ik.Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:21:
hmm lidl laarzenVerkopen ze die nog steeds? Hehehe
*withstoepid*teacher schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:21:
[...]
Of je kijkt of je daar een dealtje kan maken. Als een shop de tijd voor je neemt, alle maten in voorraad heeft en service verleent, tja, dan mag het daar wel iets meer kosten als een online dozenschuiver.
leeg
[ Voor 16% gewijzigd door justice strike op 02-10-2006 15:43 ]
En in de zomer draag je dan ook nog eens dikkere sokkenGrolsch schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:02:
motorlaarzen altijd een maat groter kopen als degenen die lekker zitten.
Je voeten zetten namelijk uit als je langdurig op de motor zit, en dan krijg je zere tenen na verloop van tijd.
Mensen zijn nog altijd veel te bang om online hun aankopen te doen. Eigenlijk alles wat boven de 200 euro dreigt te komen koop ik meestal via internet. Witgoed, Media, gadgets, pc onderdelen etc etc. Je moet gewoon zorgen dat je een background check doet bij de shop waar je online een aankoop wilt doen, en duidelijk via email afspreken dat een eventuele miskoop omgeruild kan worden. En wat betreft verschillende maten, dat is dus ook prima na te vragen bij de verkoper van de online shop voordat je de helm kooptjustice_strike schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:41:
overigens is online kopen niet echt aan te raden. Fabrikanten houden er andere maten op na voor europa amerika en azien. Ik heb dus een xs, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een europese maat. Als ik een aziatische helm zou kopen zou ik zeker een aantal maten groter moeten hebben.
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 02-10-2006 16:02 ]
oh ik ben helemaal niet bang om spullen online te kopen, ik heb mijn hele pc zo ongeveer online gekocht. Maar dit soort dingen luisteren gewoon wat nauwer. Maat ed. is gewoon wat lastiger online vast te stellen.Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:56:
[...]
Mensen zijn nog altijd veel te bang om online hun aankopen te doen. Eigenlijk alles wat boven de 200 euro dreigt te komen koop ik meestal via internet. Witgoed, Media, gadgets, pc onderdelen etc etc. Je moet gewoon zorgen dat je een background check doet bij de shop waar je online een aankoop wilt doen, en duidelijk via email afspreken dat een eventuele miskoop omgeruild kan worden. En wat betreft verschillende maten, dat is dus ook prima na te vragen bij de verkoper van de online shop voordat je de helm koopt
En ja je mag in een winkel natuurlijk altijd wel meer betalen dan voor een webshop. Iemand zal de huur en de verkoper etc etc moeten betalen maar.. Het is natuurlijk nog altijd aan jezelf of je dit inderdaad wilt betalen, of dat je toch liever exact hetzelfde product online kooptMij gaat het uiteindelijk toch alleen om het product. Mijn ervaring is dat de kans dat je gezeik krijgt met het terugbrengen van een produkt bij een winkel net zo groot is als bij een webshop, of zelfs nog groter omdat webshops juist bij dit soort dingen heel erg moeten uitkijken. Als ze 1 keer een slechte naam opdoen staan ze op alle consumenten sites vermeld met een negatieve beoordeling
Lang leve het www.
Allemaal hardstikke leuk, maar als ik laarzen ga kopen dan pas ik dus echt ALLE laarzen in mijn maat in de winkel voor ik bepaal welke ik koop. Je hebt ook nog zoiets als lekker zitten. ps. mijn SiDi vertebra waterdichte laars loopt lekkerder dan mijn normale schoenen. De waterdichte variant is qua voet iets breder en dat zit voor mij lekkerder dan de normale SiDi's.. Zo nauw komt het dus bij mij...Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:56:
[...]
Mensen zijn nog altijd veel te bang om online hun aankopen te doen. Eigenlijk alles wat boven de 200 euro dreigt te komen koop ik meestal via internet. Witgoed, Media, gadgets, pc onderdelen etc etc. Je moet gewoon zorgen dat je een background check doet bij de shop waar je online een aankoop wilt doen, en duidelijk via email afspreken dat een eventuele miskoop omgeruild kan worden. En wat betreft verschillende maten, dat is dus ook prima na te vragen bij de verkoper van de online shop voordat je de helm koopt
En ja je mag in een winkel natuurlijk altijd wel meer betalen dan voor een webshop. Iemand zal de huur en de verkoper etc etc moeten betalen maar.. Het is natuurlijk nog altijd aan jezelf of je dit inderdaad wilt betalen, of dat je toch liever exact hetzelfde product online kooptMij gaat het uiteindelijk toch alleen om het product. Mijn ervaring is dat de kans dat je gezeik krijgt met het terugbrengen van een produkt bij een winkel net zo groot is als bij een webshop, of zelfs nog groter omdat webshops juist bij dit soort dingen heel erg moeten uitkijken. Als ze 1 keer een slechte naam opdoen staan ze op alle consumenten sites vermeld met een negatieve beoordeling
Lang leve het www.
[ Voor 6% gewijzigd door FragDaddy op 02-10-2006 17:14 ]
Ik zaterdag ook weer eens, omdat ik de laatste tijd veel in London werk rij ik bijna geen motor meer dus zaterdag wou ik weer een stukje rijden, maar op het moment dat ik mijn pak aan heb begint het te regenen.Anoniem: 83626 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 08:11:
Ondanks het pleurisweer gisteren ongeveer 3 uur gereden met mijn meissie achterop!
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Mja, ik snap wat je bedoelt, maar ik ben student en nu geef ik liever 50 euro uit aan wat mindere laarsjes dan 200 euro aan een paar SIDI's. Die 150 euro die ik daarmee bespaar pleur ik dan liever in de tank van mijn motor (of bijvoorbeeld leuke progressieve vorkverenFragDaddy schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:06:
[...]
Allemaal hardstikke leuk, maar als ik laarzen ga kopen dan pas ik dus echt ALLE laarzen in mijn maat in de winkel voor ik bepaal welke ik koop. Je hebt ook nog zoiets als lekker zitten. ps. mijn SiDi vertebra waterdichte laars loopt lekkerder dan mijn normale schoenen. De waterdichte variant is qua voet iets breder en dat zit voor mij lekkerder dan de normale SiDi's.. Zo nauw komt het dus bij mij...
ps. dit is met helmen, pakken en handschoenen net zo. mijn handschoenen heb ik twee uur over gedaan, mijn helm en laarzen heb ik een zaterdag over gedaan en mijn pak heb ik zelfs twee zaterdagen over gedaan om te passen.
Tussen verschillende merken van dezelfde maat zit qua pasvorm een wereld van verschil. Sterker nog.. Tussen verschillende types van hetzelfde merk en dezelfde maat zit qua pasvorm nog een heel verschil.
Het kost allemaal geld en als ik geld uitgeef wil ik ook wel het lekkerst zittende uitzoeken.
\_Specs_/
Zeil geen optie? Ik deed er welgeteld 10 seconden over om de hoes over de motor te krijgen, dit heeft de motor zeker beschermd 2 winters lang.DieterVDW schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:44:
Even vraagje: Als mijn motor buitenstaat dan doet het soms wel eens een buitje, en ik kan mij motor nergens beschermd zetten. Als het dan eens geregend heeft dan staat dat gootje onder mijn tankklep altijd vol water. Aangezien daar ook het ontluchtingsgaatje van de tank zit geraakt er dan water in de tank.
Daardoor maakt mijn motor soms zo een *splut* geluid waarbij 'm gelijk 1 ontsteking mist en de motor dan ook even inhoudt. (Tenminste, ik dénk dat het daardoor komt...) Niet leuk!
Ik moet er dus voor zorgen dat er geen water meer in de tank kan.
Zeil is niet echt een optie, vind ik teveel gedoe. Normaal zet ik mijn motor wel ergens beschut (en vér) als het gaat regenen, maar dit kan ik natuurlijk niet altijd juist inschatten...
Heeft er iemand een goed idee om dit te voorkomen?
idd een motorhoes lijkt me de beste oplossing, zo doe ik het ook..Jur schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:56:
[...]
Zeil geen optie? Ik deed er welgeteld 10 seconden over om de hoes over de motor te krijgen, dit heeft de motor zeker beschermd 2 winters lang.
Koop is zo'n lidl ding van een paar euries ideaal (een echte motorhoes werkt natuurlijk beter dan een zeil omdat deze al voorgevormd is voor je spiegels enzo, vandaar dat je er deze zo opgooit)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Nope. Was H'lem - IJmuiden (sluizen) - B'wijk - Allerlei dorpen (Jisp, Spijkerboor en dat soort gedoe) - Purmerend - Volendam en terug.RedHat schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 08:23:
Reed jij toevallig in Soest?
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 02-10-2006 23:24 ]
Dat is toch aan je instructeur over het algemeen vind ik, om aan te geven of je wel of niet meer lessen nodig hebtjustice_strike schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:20:
ik ga er maar even goed voor oefenen als ik dat zo hoor. heb nog 3 lessen ingeplanned voor mijn avb, maar misschien moet dat even nog wat meerworden
is een erg slechte schrik reactie spontaan koppeling in gaan knijpen en/of spontaan gas dicht gooien.Anoniem: 83626 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:22:
[...]
Nope. Was H'lem - IJmuiden (sluizen) - B'wijk - Allerlei dorpen (Jisp, Spijkerboor en dat soort gedoe) - Purmerend - Volendam en terug.
Net even geschrokken: achterwiel besloot opzij te glijden in toen ik licht accelereerde in een bocht (regen). Ging niet echt schuin en gaf niet veel gas, misschien dat er iets lag ofzo.. best eng. Maar meteen gas los (of koppeling, weet niet exact wat ik deed) en wiel stond weer goed gelukkig.
Over motorhoezen:
Hoe doen jullie dat als je gereden hebt in de regen.. motor in de regen neerzetten, hopen dat het stopt zodat de motor droogt en dan zeil erover? Of nat het zeil erover, droogt je motor dan wel?
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 03-10-2006 09:34 ]
alles wat je uit schrik doet is al verkeerd, ik zal er eens een stukje over opzoeken.Anoniem: 18437 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 09:34:
Misschien handig om dan ook te vertellen wat wel de juiste reactie is
zo ff uit m'n duim gezogenDE VIJAND: OVERLEVINGSREFLEXEN
Iedereen zal het ermee eens zijn, dat OVERLEVINGSREFLEXEN, (in de volksmond angst), continu een barrière vormen om welk doel dan ook te bereiken. Wanneer eenmaal de standaard rijvaardigheid is eigen gemaakt, wordt deze angst het “knopje” (ook wel paniek genoemd) dat bijna iedereen indrukt bij het bereiken van de PERSOONLIJKE LIMIET. Deze met zichzelf overeengekomen limiet verpest iedere poging tot verbetering die men zich voornam. Hij verpest ook het zelfrespect, het zelfvertrouwen gedurende het proces. Dit proces wordt ook wel genoemd
de MENTALE BLOKKADE.
TIEN EURO’S
Als je begint met tien Euro’s op zak en deze allemaal uitgeeft, ben je blut en dit blut zijn veroorzaakt zijn eigen vorm van PANIEK. Zo heeft iedereen, niemand uitgezonderd, die motor rijdt, tien Euro’s AANDACHT bij zich.
Als er geen AANDACHT over is om te besteden aan alle handelingen die voor het rijden nodig zijn (door bijvoorbeeld gefixeerd te zijn op een of ander objekt) zal er altijd ruimte zijn voor enige paniek.
Iedere rijder heeft wel eens zijn ‘tien Euro’s aandacht’ in 1 keer uitgegeven, en OVERLEVINGSREFLEXEN, zoals angst en paniek waren het direkte gevolg.
Wij gaan nu uitzoeken hoe wij deze gevolgen te slim af kunnen zijn om vervolgens de hoofdoorzaak van stuurproblemen en het ‘paniek-knopje’ te kunnen verslaan.
Geef je aandacht verstandig uit en druk het knopje alleen maar heel zachtjes in.
En gebruik van fluwelen vingertjes bij het remmen en fluwelen handpalm voor het doseren van het gashandle, daar ligt de basis (het fundament) om mee verder te kunnen bouwen.
OVERLEVINGSREFLEXEN zijn onbetrouwbaar, pakken tragisch genoeg altijd verkeerd uit, zij vergallen het rijplezier, belemmeren iedere vooruitgang in rijvaardigheid, zijn een gevaar voor geconcentreerd rijden en leiden in de ergste gevallen tot een crash. In de volgende hoofdstukken gaan we ze ontmaskeren en met gepaste wapens te lijf en zullen we ons oefenen in het RICHTEN VAN DE AANDACHT op de plaatsen waar die nodig is en deze zo zuinig mogelijk gebruiken.
AANDACHT betekent:
1. Gevoel van gewaar zijn
2. Het richten van de zintuigen op iets wat bekend of onbekend is
OVERLEVINGSREFLEXEN zijn waarachtig automatisch, omdat zij hun oorsprong vinden bij een bron die wij niet BEWUST gadeslaan. Bijvoorbeeld: we hoeven niet steeds te besluiten om voor de bescherming van onze ogen te knipperen met de oogleden, dit gebeurt automatisch.
Maar je mag gerust vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van reacties als men bevriest of gefixeerd raakt of reageert op een verkeerde manier.
OVERLEVINGSREFLEXEN zijn helemaal niet betrouwbaar, en nog minder gezond. Hoe vaak gebeurt het niet, dat iemand van de SCHRIK precies op het gevaar afgaat in plaats van er vandaan te gaan?
OVERLEVINGS ATTRIBUTEN EN MECHANISMEN
Attributen en mechanismen zijn ontwikkeld om verwondingen en letsel als gevolg van deze verkeerde reacties te voorkomen. Kevlar-carbon handschoenen, lederen en Goretex kleding met beschermdelen en rug-protectors zijn een voorbeeld, en natuurlijk de valhelm.
ABS remsystemen zorgen voor een Hi-Tech bescherming tegen blokkerende wielen veroorzaakt door paniekreacties.
En, tot op zekere hoogte, zijn zachte compound banden een kussen tegen overremmen en plotselinge extreme hellingshoeken.
OVERLEVINGSFOUTEN
Iedere “huis-tuin-en-keuken-overlevingsreflex” die de meeste van ons kunnen hebben, kan een crash veroorzaken of ertoe bijdragen. Op het minder dramatische vlak zijn zij de oorzaak van 100% van alle rijdersfouten. Zij vernietigen de rijvaardigheid en de grote voldoening die deze kan schenken. Laten wij eens kijken. Op een motorfiets geven OVERLEVINGSREFLEXEN een heel specifiek resultaat. Iedere OVERLEVINGSREFLEX heeft voldoende KRACHT en AUTORITEIT om de rijder MENTAAL TE BEÏNVLOEDEN, alsmede zijn of haar HANDELINGEN.
Neem, bijvoorbeeld, gas open en dicht in bochten tijdens hellingshoeken. Onderzoek heeft uitgewezen dat GEEN ENKELE rijder ooit van plan was onder deze omstandigheden het gas open of dicht te gooien. Toch was er iets waardoor zij anders reageerden.
GAS DICHT IS DE GEVAARLIJKSTE OVERLEVINGSREFLEX
HET IS OVERLEVINGSREFLEX NUMMER 1
Gas Dicht is de front defensielijn als reactie op iedere situatie die een OVERLEVINGSREFLEX oproept.
Standaard oorzaken van OVERLEVINGSREFLEXEN zijn:
“Te snel erin gegaan”
“Te ruim genomen”
“Hellingshoek te extreem”
“Zorgen over voldoende grip”
Kuilen. Hobbels, verkeer en mede rijders vormen ook een bron waardoor een OVERLEVINGSREFLEX in gang kan worden gezet. Het feit dat rijders vaak beseffen dat gas dicht onder deze omstandigheden (in de bocht en tijdens een hellingshoek) absoluut onnodig en zelfs verkeerd is, is het bewijs dat het ging om een automatische OVERLEVINGSREFLEX, en niet om een BEWUSTE HANDELING.
Is het jou ooit overkomen?
Hier volgt een lijst van OVERLEVINGSREFLEXEN, die je bij alle verdere stof en behandeling van rijtechnieken nodig zult hebben en moeten herkennen, dus is het raadzaam om van deze lijst steeds een notitie of kopie bij de hand te hebben bij alle hiernavolgende hoofdstukken. Vanaf dit punt wordt iedere OVERLEVINGSREFLEX aangeduid met OR gevolgd door het bijbehorende OR nummer. Deze OR’s zijn de KERN van onze studie van rijtechniek en de sleutel tot een goed begrip hiervan. Deze zeven MOETEN derhalve gekend worden, want het doel is immers om ze te overwinnen.
OVERLEVINGSREFLEXEN
De Vijand Is Taai, Maar Wel Beperkt In Aantal:
1. OR1 Gas Dicht
2. OR2 Verkrampen aan de stuurhelften
3. OR3 Het jagen met een vernauwde blik door het
Gezichtsveld
4. OR4 Gefixeerde aandacht (op iets)
5. OR5 Het sturen in de richting van de gefixeerde
Aandacht
6. OR6 Niet sturen (bevriezen) of onvoldoende (Niet
Snel Genoeg Of Te Vroeg) sturen
7. OR7 Remfouten (Zowel Teveel Als Te Weinig Remmen)
Het voorafgaande is ons allemaal wel eens overkomen. Gebeurde het automatisch? Neem het verkrampen (vastklampen) aan de stuurhelften eens als voorbeeld. Geef je aan je armen de opdracht om dit te doen, of ontdek je dat de armen het helemaal uit zichzelf doen?
Of het nu gaat om werkelijkheid of verbeelding, alles wat een OR in gang zet is een poging om ongelukken te voorkomen of minder ernstig te laten zijn. Nu komt het:
GEEN ENKELE OR WERKT IN HARMONIE MET MACHINE TECHNIEK (BLOK EN RIJWIELGEDEELTE SAMEN) OF MACHINEBEHEERSING (INVLOED VAN RIJDER OP), NOCH IS EEN OR IN OVEREENSTEMMING MET DE WETTEN VAN DE NATUUR
(FYSICA)
Het is heel bijzonder dat deze dingen eindelijk geduid kunnen worden en in plaats van het tegenovergestelde te bereiken kan iedereen ze nu zien voor wat ze werkelijk zijn.
In plaats van als een kip zonder kop van de ene naar de andere OR te rennen, kunnen rijders nu hopelijk deze KENNIS gebruiken tot hun voordeel, VOORDAT de gevolgen van de OR’s te dramatisch zijn geworden…
In de hiernavolgende hoofdstukken zullen we bekijken hoe we ze de baas kunnen worden.
Ik vind het heel erg om na vele jaren rij-ervaring en enige circuit-ervaring toe te moeten geven dat ze mij ook nog wel eens overvallen. Deze OR’s zijn soms net duiveltjes op je schouder. Maar je kunt ze verslaan door ze te KENNEN.
KENNIS = Het begrijpen van het wezenlijke bestaan van iets, ook wel de essentie ervan, ook wel proefondervindelijk bewijs van iets, ook wel ervaring, en niet alleen maar zoals de dingen lijken, of zoals zij zich aan ons doen voorkomen.
GASHANDLEBEHEERSING
Kan een OR zoals die van gas open/gas dicht onderwezen worden en in de praktijk beoefend worden?
Wat gebeurt er met je machine als reactie op deze veel voorkomende fout?
Welke ONTWERP-EIGENSCHAPPEN van het rijwielgedeelte worden geweld aangedaan door OR gashandlefouten?
Welke positieve overlevingskansen en vaardigheidsverbeteringen liggen er in het verschiet voor de rijder die zijn/haar OR’s overwint? Dit hoofdstuk en de volgende vier zullen dit verklaren
.
EEN ZUIVER BEGRIP VAN HET GASSEN
Beheersing van het gas is een zeer exacte vaardigheid en heeft haar eigen REGELS en WETTEN. De techniek van gasbeheersing komt direct voort uit motorfiets ontwerp-specificaties en maakt het mogelijk voor jouw motor om deze te gebruiken en te laten presteren tot aan het niveau waarvoor deze was ontworpen.
Gasbeheersingstechnieken zijn als een handboek van behoeften die iedere hedendaagse motor EIST van zijn berijder. Een goed begrip van de mogelijkheden die de specificaties van jouw rijwielgedeelte en motorvermogen kunnen bieden, is de eerste stap om gas OR’s te kunnen overwinnen, OR’s die je alleen maar afleiden van het rijden zelf.
*burp*
[ Voor 34% gewijzigd door Chakotay op 03-10-2006 11:18 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 03-10-2006 13:30 ]
leeg
Ruimte zat, geef maar, dan zet ik het wel even online.Grolsch schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:58:
kweet niet of iemand ruimte heeft om dat word document wat ik hier heb te hosten
Er staat nergens iets over copyright, dus dat is geen probleem.
mailtje zwemt nu de ijssel overChakotay schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:08:
[...]
Ruimte zat, geef maar, dan zet ik het wel even online.
[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 03-10-2006 15:33 ]
Heb ze gisteravond even gepast en gekocht.Chakotay schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:17:
Hm, leuk stukje, altijd handigIk vind het persoonlijk alleen erg altijd erg irritant lezen als er allemaal random woorden in CAPS in een lap text staat, net zo'n kijk-u-maakt-kans-op-386346-miljoen-euro-!!!!111-brief zo
Over die probiker-laarzen van 5 tientjes van de Motozoom trouwens: Deze heb ik ook gepast, zaten prima... Ze hadden ze alleen net niet in mijn maat. Ik heb nu cyclespirit-laarzen van dezelfde maat ook van Motozoom, bevalt ook prima.
\_Specs_/
Aangekomen, afgedroogd en geuploadGrolsch schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:32:
[...]
mailtje zwemt nu de ijssel over
misschien meteen een linkje plaatsen in de TopicStart, altijd makkelijk dat document
[ Voor 8% gewijzigd door Chakotay op 03-10-2006 21:46 ]
Het is wel copyrighted! Het is namelijk een bagger vertaling van stukken uit het boek van Keith Code, daarom heerst er copyright op. Ik ben ook bekend met het document en als het mocht had ik al vanaf het begin in de startposting geplaatst.Grolsch schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:58:
Er staat nergens iets over copyright, dus dat is geen probleem.
Je bent gewaarschuwd, je host copyrighted materiaal
[ Voor 61% gewijzigd door Chevy454 op 03-10-2006 21:32 ]
*burp*
[ Voor 13% gewijzigd door DinX op 04-10-2006 08:27 ]
Maar jij hebt een windscherm op je fiets die groter is dan de gemiddelde autoruit.DinX schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:27:
Doe het met 2 handen ook los op de snelweg; boeit niet echt hoe hard het gaat.
Voor m'n helm dicht te klapen en van die zaken
Na een dag Eifel even de rug strekken (eventueel ook de benen erbij)
een motor blijft al uit z'n eigen recht vanaf 8km/u dacht ik.
[ Voor 29% gewijzigd door FragDaddy op 04-10-2006 09:03 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq