Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.543 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 09:48
Chakotay schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:13:
[...]

Kan je mij ook in het lijstje plakken?
gebeurt
ook gedaan :)

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nou mooi voorbeeld.

Ik heb een fiets gekocht voor onder de 1000 euro.. maar let eens op..

Vriend van mij kocht hem voor 1000 euro
Motorzaak heeft voor bijna 1500 euro versleutelt (grote beurt, gaskabels, alle vloeisotffen vervangen, 1 remklauw gereviseerd, nieuwe achterband, kleppenstellen, olie , oile filter, k&n schoon gemaakt, dyno run, etc. etc. etc. etc. )

Ik heb hem over gekocht dus voor odner de 1000 euro..
zo ver :
- 2 remklauwen gereviseerd
- nieuwe achterband
- nieuwe ketting en tandwielen

en heb nu een probleempje met de koppeling wat ik aan he toplossen ben.

alles bij elkaar ben ik dus alweer aardig wat kwijt aan materiaal..

goedkope fietsen zjin niet zo goedkoop als ze lijken!!

ik kan alles zelf dus ik betaal alleen materiaal.. maar toch.. :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Capo schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:57:
Motorzaak heeft voor bijna 1500 euro versleutelt (grote beurt, gaskabels, alle vloeisotffen vervangen, 1 remklauw gereviseerd, nieuwe achterband, kleppenstellen, olie , oile filter, k&n schoon gemaakt, dyno run, etc. etc. etc. etc. )
*kuch* Ja hallo... Motorzaak vraagt wel flink door blijkbaar.
2 weken geleden op mijn VX800: grote beurt, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilters, nieuwe oliefilter, olie verversen, nieuwe koppelingsplaten, nieuwe achterband en achterremmen, valbaren gelast, kleppen gesteld, carburators gesynchroniseerd. Kost: 600€ .
Ok misschien heeft die motorzaak dan wel nog wat meer gedaan, maar 1500€ kosten doen aan een motor van 1000€ vind ik toch wel bizar ...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk dat ik weet wie dat die betreffende motorzaak is dan is het ook _goed_ gedaan. En vergeet niet dat bij een buikschuiver ook veel meer werk zit omdat alles krapper bij elkaar zit is als een VX800. Sommige dingen duren gewoonweg lang en ik sta er niet van te kijken qua prijs. Remklauwen reviseren doe ik ook enkele uren over wil ik het goed doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 28-09-2006 15:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Capo
  • Niet online
DieterVDW schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:54:
[...]

2 weken geleden op mijn VX800: grote beurt, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilters, nieuwe oliefilter, olie verversen, nieuwe koppelingsplaten, nieuwe achterband en achterremmen, valbaren gelast, kleppen gesteld, carburators gesynchroniseerd. Kost: 600€ .
Ok misschien heeft die motorzaak dan wel nog wat meer gedaan, maar 1500€ kosten doen aan een motor van 1000€ vind ik toch wel bizar ...
Motorzaak is gestopt bij 1100 euro anders werrd het gewoon te duur, hij heeft klant 2x gebeld of hij nog verder moest gaan, toen most het balhoofd nog vervangen worden, res van remklauwen vervangen en dat heeft ie maar gelaten voor wat het was.

Accu is vervangen, distrieketting meen ik ook, echt alles is gedaan, zels stukje draadboom vernieuwd.

Die gozer had gewoon miskoop gedaan, en ik heb nu fijne fiets.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:25

4x2

lộn xộn quá

DieterVDW schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:54:
Das vrij goedkoop voor wat er gebeurd is :)
Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:13:
En vergeet niet dat bij een buikschuiver ook veel meer werk zit omdat alles krapper bij elkaar zit is als een VX800.
Dat durf ik wel te betwisten, zo'n VX is een hoerenbak om bv kleppen te stellen of carbs te synchroniseren, dat is bij zo'n GPX/GPZ wel iets minder vervelend (dingen sleutelen niet zo heel verkeerd)
Remklauwen reviseren doe ik ook enkele uren over wil ik het goed doen.
Beetje afhankelijk van de remklauwen opzich, 2 6-zuiger klauwen ben je iets langer mee bezig dan 1 dubbelzuigerklauw bv :P
Maar je bent dr wel ff mee bezig jah, vooral het schoonmaken van de hele troep duurt nog wel ff.

leeg

• Capo
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:13:
Remklauwen reviseren doe ik ook enkele uren over wil ik het goed doen.
Heb er nu zoveel gedaan dat ik er vrij snel meerklaar ben, maar je bent er altijd wel ff mee bezig. En ene remklauw is nou even wat smeriger en stroever als de andere. Maar schoon moet het wel! :)

• Capo
  • Niet online
mocht iemand nog een leren pak zoeken.

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/147533

• DieterVDW
4x2 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:22:
[...]

Das vrij goedkoop voor wat er gebeurd is :)
Da's fijn om te horen :) .

Maar de kans dat ik een miskoop gedaan heb bestaat helaas ook nog wel.
Er komt tegenwoordig zo nu en dan een ferm *kling*-geluid uit mijn motorblok waarbij de motor dan ook even afremt... Hmmm :/ .

Anoniem: 83626

DieterVDW schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:09:
Er komt tegenwoordig zo nu en dan een ferm *kling*-geluid uit mijn motorblok waarbij de motor dan ook even afremt... Hmmm :/ .
Goedkoop adres, hij heeft alleen wel de koppelingsplaten in het carter gegooid i.p.v gemonteerd :+

Ik mag niet veel zeggen.. dinsdag gaat mijn mobiele hobby naar Sjaak Lam (Delft). Hij stelt de kleppen, synchroniseert de carbs, vervangt oliefilter (en dus olie lijkt me?) en vervangt remvloeistof voor 350,- Ook smeert hij de koppelingskabel even + extra veertje om te zien of ik dan nog iets langer met de platen kan omdat het hendeltje niet helemaal terugkomt (op het blok). Kortom: hij gaat hem even een beetje vertroetelen. 8)
Ik: en als alle kleppen nou bijgesteld moeten worden, wordt het dan duurder? Hij: "Nee, kan hooguit goedkoper worden" Klinkt leuk! Hoop alleen niet dan ook een -Kling- geluid erbij te krijgen :X

Edit: Even Belgom Alu gehaald en kort uitgetest, dat spul is heilig !!! _/-\o_
voor:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC00289.jpg
Na 2 minuten poetsen met schuurspons en belgom:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC00290.jpg
Als die al zo goed gaat.. hoe wordt het dan als ik het doe zoals het hoort?
Dus: afbeitsen, schuren, polijsten, poetsen? Crap, wat gaaf!

Ps in het echt ziet het er beter uit en is het verschil groter.. min telefooncam is niet echt super

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 28-09-2006 18:24 ]

Anoniem: 18437

Ik ben net naar een motorshop geweest.. En wat wil het toeval, ze hadden daar een Bandit 600 staan :) wel het 2005 model hehe.. Ik heb op een paar fietsen gezeten daar, een choppertje, een CBR, een bmw tour achtig model en de Bandit.. En ja hoor, de Bandit zat als gegoten.. Ik denk dat ik er uit ben nu wat ik voor fiets wil straks :)

Hehe, mijn vriendin begon al meteen met de opmerking, waarom koop je geen nieuwe? Heb je tenminste abs... hmm... Leuk aanbod maar denk dat dat ik beter een 2e handsje kan pakken om te beginnen hehe... Oh en damnnnnnnn wat zijn die jassen broeken en helmen duur! (Motoport)

Anoniem: 18437 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:46:
Ik denk dat ik er uit ben nu wat ik voor fiets wil straks :)

Hehe, mijn vriendin begon al meteen met de opmerking, waarom koop je geen nieuwe? Heb je tenminste abs... hmm... Leuk aanbod maar denk dat dat ik beter een 2e handsje kan pakken om te beginnen hehe... Oh en damnnnnnnn wat zijn die jassen broeken en helmen duur! (Motoport)
Jep, naked is gooeeed 8) Wil je met of zonder (halve) kuip? Voor op de snelweg is een klein windschermpje toch wel prettig kan ik je vertellen.. maar zonder is natuurlijk mooier :P

Jassen en broeken zijn duur ja. Maar soms heb je een leuke aanbieding. Heb zelf bij Fun Biker Shop in H'lem een set gekocht (textiel, met rug/schouder/elleboog/knie-protectoren) voor 210,-
Dat is niet zo duur toch?

Rij nu nog met laarzen van de aldi a 30,- maar denk dat ik binnen een half jaar andere heb. Helm wil ik ook vervangen, maar dat is wel zo grafstervensduur (wil een Shubert S1) daar wahct ik nog wel even mee. ;(

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 15:16

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Herkenbaar hehe.. Ik rijd ook nog met laarzen van de Lidl :P
Doen het prima, maar lekker lopen doen ze niet echt. Oh well.

IKKE86: Zou je mijn beestje in de startpost kunnen gooien ?

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdump.com/img/24092006122-copy.jpg

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:40
ik was al bezig met lessen, 30 oktober avb, maar ik moet daar nog flink voor oefenen. Afijn morgen weer een lesje ingeplanned, hopelijk kan ik het allemaal nog na dat ongelukje maandag.

en over het nieuw kopen van een motor. Hoe meer ik er over nadenk hoe beter die keuze lijkt (maar das meestal zo als je er over nadenkt :)). afijn, er zijn weinig 2de handse motoren die abs ed. hebben. Eigenlijk toch wel een goede optie als je op een motor zit (en laten we niet vereten de traction control ed.)

opmerking over kleding :) tja wat zal ik zeggen, het is het laatste waar ik op zou gaan bezuinigen. maar dat ben ik :) Ik moet overigens zeggen dat die kushitani jas met goretex xcr (daar is er maar eentje van) ERG goed zit. Ik denk ook wel dat ik die ga halen, maar moet toch maar even kijken of er nog andere goede kleding is.

[ Voor 24% gewijzigd door justice strike op 28-09-2006 21:13 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Chevy454
  • Niet online
Capo schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:23:
Heb er nu zoveel gedaan dat ik er vrij snel meerklaar ben, maar je bent er altijd wel ff mee bezig. En ene remklauw is nou even wat smeriger en stroever als de andere. Maar schoon moet het wel! :)
No shit. Remklauw van de Vmax met 8bar perslucht moeten losmaken en moeten kutten met het blokkeren van de andere zuiger. Wou er echt niet uitkomen :( Maar het meest funeste was de remklauw van een ER-5 van een meisje op school.

Wist niet beter dan de zuiger dieper in de klauw te persen. Vervolgens voor een deel met het remsysteem de zuiger naar buiten te duwen. Weer de pers in, etc. En dan moest ik nog met een dopsleutel zorgen dat de zuiger recht naar buiten ging en niet ging kantelen in de zitting wegens de hoeveelheid rotzooi. Voor 1 enkele remklauw was ik 3.5 uur bezig en was het resultaat nog bedroevend want de remleiding was niet meer goed :(

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 28-09-2006 23:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:50:
en moeten kutten met het blokkeren van de andere zuiger.
Lijmtang op de zuiger die moet blijven zitten en dan met het remsysteem zelf de zuiger dr uit te pompen (8 bar vs 150-200 bar, wat denk je dat er beter werkt :P)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 00:32:
Lijmtang op de zuiger die moet blijven zitten en dan met het remsysteem zelf de zuiger dr uit te pompen (8 bar vs 150-200 bar, wat denk je dat er beter werkt :P)
Zo had ik die eerste eruit gekregen maar vond ik te veel werk :P Ik heb overigens gewoon 2 strippen dik metaal genomen en met die moeren en bouten rondom de zuiger laten klemmen. Mini lijmklem ;)

Maar met 8bar ging ook goed. Er zat beweging in, de zuiger was 99,5% schoon maar er zat vocht in de groeven van de dichtingen waardoor de zuiger vast werd gehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2006 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuke tip voor iedereen die nog een pak of broek of jas zoekt met 50% korting! Hier ben ik gisteren geweest: http://www.vos-oss.nl/

Daar hebben ze een outlet,veel leuke pakken van vorig jaar voor de helft van de prijs. Laat je niet afschrikken door de website hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Anoniem: 18437 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 18:46:
[...]

Ik ben net naar een motorshop geweest.. En wat wil het toeval, ze hadden daar een Bandit 600 staan :) wel het 2005 model hehe.. Ik heb op een paar fietsen gezeten daar, een choppertje, een CBR, een bmw tour achtig model en de Bandit.. En ja hoor, de Bandit zat als gegoten.. Ik denk dat ik er uit ben nu wat ik voor fiets wil straks :)

He jij daar,

Ik heb echt een grafhekel aan joppen motoren en je mag daar ooke cht geen motor kopen..geloof me..maar ze hebben een outlet voor kleding op zolder, kleding die paar model jaren oud is maar wel prima voldoet. Je kent het wel, oud model mobieltje en het nieuwe model hebben ze enkel de kleuren veranderd. www.joppen.nl (dat ik ooit nog es reclame voor hun zou maken, joppen is foppen ) de outlet is enigste wat ok is..

Scheelt echt onwijs veel geld!!

Ik ga er morgen middag heen om ff textiel pak te halen voor de winter.

En nieuwe motor....wel veel afschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedank voor de tip :) Gisteren dus ook bij Voss Oss geweest, daar hebben ze ook een grote outlet en krijg je jassen van 380 euro met 50% korting, best leuk :) Misschien ook eens bij joppen kijken, dat is maar 15 minuten rijden voor mij hehe. Bedankt voor de tip :)

edit: Hahaha lol! Heb je die foto op de front-site gezien? Vorig jaar haalde zo'n actie nog het 6 uur nieuws, de winkel die de dief op zijn site adverteert :P

Edit2: Weet iemand of het mogelijk is om nog leuke topkuipen te kopen voor een Suzuki bandit rond '93? Wat kost zoiets ongeveer?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 29-09-2006 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Joppen is inderdaad foppen ja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Meph : Heb het gezien idd..

bij joppen is het ipv 149 en 199 nu iets vanaf 59 euro. Kijk wel of er goede harde protectie in zit etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben net maar even naar Joppen gegaan om te kijken :) Vond het aanbod wat bepert en de prijzen gelijk aan wat ik ongeveer bij Vos Oss gezien had :) Nu is het wel zo dat Voss Oss toevallig net een berg kleding ergens op de koop heeft weten te tikken hehe. Ze hebben trouwens inderdaad best wel een paar leuke pakken en jassen hoor bij Joppen, alleen helaas niet niet die jas voor mij :)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 29-09-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nieuwe vraag :) Een helm met een donker visier ziet er ontzettend cool uit :) Maar kan je hier uberhaupt wel een beetje doorheen kijken s'avonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 16:01

DinX

Motormuis

Vrij lastig.

Ga eens autorijden of fietsen in het donker met een zonnebril op. Dan heb je een idee.

[ Voor 79% gewijzigd door DinX op 29-09-2006 17:20 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 12-06 10:12

Chakotay

Lick here to continue

Anoniem: 18437 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:17:
nieuwe vraag :) Een helm met een donker visier ziet er ontzettend cool uit :) Maar kan je hier uberhaupt wel een beetje doorheen kijken s'avonds?
Donkere vizieren zien er erg leuk uit, en zijn erg praktisch als je vaak tankstations e.d. wil overvallen, maar in het donker zijn ze minder handig :p Je kan beter een los helder viziertje erbij kopen als je er ook veel in het donker mee wilt gaan rijden, bij veel helmen is het vizier erg makkelijk te verwisselen.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Nog beter. Een geel vizier voor in het donker. Heb ik ook gehad op m'n vorige helm omdat ik vaak in het donker reed. Zoveel beter dan een "blank" vizier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Dat hoor ik vaker inderdaad, wat voor beeld geeft zo'n geel vizier eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Veel meer contrast in het donker/mist.

[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 29-09-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
phYzar schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:47:
Ik ben bezig voor mijn AVB bij Bruinsma en de instructeur zei daar dat het 88% slagingspercentage was bij hen (voor AVB dus). Ik mag het vrijdagochtend zelf gaan ondervinden :P
Woohoo, avb in the pocket :9
Gelijk theorie gereserveerd (24 oktober pas, wat een wachttijd man :| ) en weer hard verder met praktijk-lessen, eens kijken of we dat ook lekker vlot kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
DinX schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:57:
Veel meer contrast in het donker/mist.
overigens is het niet aan te raden om geel overdag te gebruiken, schijnt erg vervelend te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

justice_strike schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:28:
[...]

overigens is het niet aan te raden om geel overdag te gebruiken, schijnt erg vervelend te kijken.
Ik bleef er gewoon overdag mij rijden. Geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

justice_strike schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:28:
[...]

En dat weet je natuurlijk doordat je zelf al jaren rijdt met een geel vizier? :+

Ik heb een gele schietbril, en als ik op de motor naar de schietvereniging ga heb ik hem wel eens op.
Gaat prima :Y

Wise enough to play the fool

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 14:56
teacher schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:53:
[...]

En dat weet je natuurlijk doordat je zelf al jaren rijdt met een geel vizier? :+

Ik heb een gele schietbril, en als ik op de motor naar de schietvereniging ga heb ik hem wel eens op.
Gaat prima :Y
Ik wilde net zeggen. Zo'n gele schietbril gebruik ik regelmatig overdag buiten.. Gaat prima. De verhoging in contrast is alleen niet zo groot als bij kunstlicht. :)

Have a wheelie good weekend!

• justice strike
je hebt lichtgele nachtbrillen, je hebt ook donkergele (tegen oranje/bruin aan) contrast brillen welke wel weer geschikt zijn voor overdag.

Inderdaad heb ik wel een tijdje gereden met zulke brillen (maar niet op de motor) dus ik heb er wel ervaring mee.

Overigens zijn gele schietbrillen weer bedoelt voor andere doeleinden. Namelijk om het groen van het bos wat af de dimmen en de andere kleuren naar voren te halen zodat targets beter opvallen. Die vergelijking gaat dus niet op.

In het donker (en in het bos) creeer je daarmee contrast, door overmatig en overheersend blauw en groen te blokkeren. Overdag is er geen sprake van overmatig en overheersend blauw en groen. Je zorgt er dan juist voor dat dat beetje blauw en groen wat er is (en voor contrast zorgt) eruit gefilterd wordt, je maakt het beeld erdoor minder contrast-rijk.

dit zijn de "gele" brillen zoals deze het meest bekend zijn. de onderste is dus de donkergeel/oranje bril die wel weer geschikt is voor overdag
Optic Yellow Lens - This lens allows in 80% of available visible light. It is worn in hazy, foggy days or late afternoon as it will highlight the target with better definition by blocking out much of the blue light.
Light Amber Rose Lens - Charateristics of amber help bring definition to a viewed object. This lens is brings texture to the environment and would be used in low lighting conditions as it allows 88% of available light to pass through. The slight rose tint would also help bring out and highlight colors.
Hunter Orange Lens - This lens allows in 50% of available visible light. It filters a greater amount of blue light than either the vermillion or amber brown lenses which brightens lighter colored targets. This lens should be used on cloudy to partly cloudy days to enhance contrasts. Or it can be worn on sunny days if you are wearing a hat.

[ Voor 87% gewijzigd door justice strike op 30-09-2006 11:27 ]

Volgens mij moet je tegenwoordig ook ehbo kennen om een motorrijbewijs te halen :) Kom net een theorievraag tegen:

Hoevaak per minuut dien je lucht in de mond te blazen bij mond-op-mond beademing?

Is een open vraag hehe.

Het antwoord is 12 btw :)

• justice strike
Anoniem: 18437 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:51:
Volgens mij moet je tegenwoordig ook ehbo kennen om een motorrijbewijs te halen :) Kom net een theorievraag tegen:

Hoevaak per minuut dien je lucht in de mond te blazen bij mond-op-mond beademing?

Is een open vraag hehe.

Het antwoord is 12 btw :)
ja het is werkelijk te gek voor woorden :S verwachten ze dat alle motorrijders maar even stoppen voor elk ongeluk om even de helpende hand te leveren en dat ze daarom alles moeten weten?

• Chevy454
  • Niet online
Wisten jullie niet dat motorrijden een groot taboe is?

We hebben immers een veel grotere kans te overlijden in het verkeer (5 keer meer met dodelijke afloop als ik me niet vergis) en van een kale kip kan je niet plukken. Zeker niet als het een kip is welke gouden eieren legt volgens de overheid.

• justice strike
gouden eieren? :)

overigens heb je ook een 5 maal zo laag risico om bij een ongeval betrokken te raken (ofnie :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:13
Gisteren mijn Suzuki GSX 600 F verkocht, had helaas wat schade opgelopen door mijn onkunde. Maar direct daarna naar de Kawasaki dealer geweest om te kijken naar de ER-6F in zwarte uitvoering :9~

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/5923/er6ffk3.th.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Paul Hewson op 01-10-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje :) Kan je een leren jas eigenlijk nog wel dragen in de winter op de motor?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 01-10-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Kan prima.
Is alleen vrij koud.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Die kou is nog wel te doen met wat goede onderkleren. Ik zou me meer druk maken over als het gaat regenen.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
regen is nog wel te doen met goede gore-tex onderkleding, maar het leer gaat er wel kapot van. (tijdje met een leren jas door weer en wind gelopen, die wordt op een gegeven moment hard en stug. daar helpt leervet niet echt meer mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een goede volnerf jas kan je jaaaaaren mee door weer en wind rijden. Gewoon goed onderhouden.
Dikke fleece eronder doet wonderen voor de kou.

enneh.. schieten in een bos? ¿que? ik schiet gewoon op de schietbaan hoor :)

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 01-10-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:40:
Een goede volnerf jas kan je jaaaaaren mee door weer en wind rijden. Gewoon goed onderhouden.
Dikke fleece eronder doet wonderen voor de kou.

enneh.. schieten in een bos? ¿que? ik schiet gewoon op de schietbaan hoor :)
Dan is het een vrij donkere of groene schietbaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Heb een paar piccies geschoten van mijn fiets :P
(helaas met een camera die niet echt toppie werkt en vooral de kleur rood nogal overdrijft; zie mijn knippers bijv.

Denk dat de eerst het beste is voor in de SP :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.bindels/fzr1klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.bindels/fzr2klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.bindels/fzr3klein.jpg

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuke fiets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ondanks het pleurisweer gisteren ongeveer 3 uur gereden met mijn meissie achterop!

Was echt leuk, had nog nooit met duopassagier gereden, dus was even wennen aan het gewicht op je armen als je remt en het trekkende gevoel als je gas geeft :P
Ze lest zelf nog, dus dat maakte het voor mij extra oppassen. Zij gaat (een lichte) chopper rijden en houdt van cruisen, ik hou meer van bochtjes pakken en een beetje gassen (niet racen, gewoon beetje sportief). Kortom: ik moest opletten, anders zou ze nooit meer achterop gaan :D

Ze is met lessen nog niet de snelweg op geweest, ik dus snelweg op, 120, wijst ze naar de eerste afrit.. bleek dat ze het best wel eng vond (logisch) :P
Toen dus 140km rondgereden, zegt ze op gegeven moment: "Shit, wat is dit leuk!" _/-\o_
Toen wist is dat ze niet bang meer was en inderdaad, de snelweg naar huis ging prima 8)
Ben helemaal trots dat ze geen commentaar had (zo van: "je kijkt niet goed, ik moet altijd zus en zo....") en ik voelde haar ook ontspannen na een uurtje (of ze had kramp in haar armen, dat kan ook :P ).
Op gegeven moment een mooie bocht in, ik een beetje schuin (echt niet heel schuin) "Hmm, jij durft wel een stuk schuiner dan ik..." , 5 sec later: "Maar wel gaaf hoor!".

Helaas dus wel twee hele zware stortbuien op onze helmpies gehad. Zij had een pak geleend van de rijschool (Jaap Schulz, Haarlem, echt toptent, heb ik ook gelest) en na de tweede megazware hoosbui begon haar pak helaas iets door te laten en kreeg ze het koud, dus naar huis. Was voor mij ook de eerste keer 'onderwaterrijden' maar mijn pak (eigen) bleef goed, en zelfs mijn Lidl-laarsen bleven kurkdroog (van binnen).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 02-10-2006 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 17:37
Reed jij toevallig in Soest?

In Soest kwam er een motor half voor me staan, had een jack russel in de auto die meteen tekeer ging tegen die motor. Er zat een vrouw achterop die een beetje onwennig zat. Maar moest wel lachen naar m'n jack russeltje O+

Wel mooie fiets als jij dat was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm lidl laarzen :) Verkopen ze die nog steeds? Hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

justice_strike schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:54:
[...]

Dan is het een vrij donkere of groene schietbaan :)
8)7 ja... je hebt gelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:21:
Volgens mij was dat een actie in Maart of April...

Ben zelf ook op zoek naar cheap ass laarzen, en heb bij Motozoom.nl een paar Probiker laarzen (type traveler) gezien voor 50 euro. Schijnen wel aardig te zitten en zien er redelijk uit.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vind het persoonlijk niet prettig om laarzen online te kopen hehe, tenzij je ze ergens anders kunt passen :) Het is me bijvoorbeeld opgevallen dat je de meeste helmen ook online kunt kopen maar dan 20% goedkoper. Dus ik ga mooi bij de shop straks passen, en bestel ergens online mijn helm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:46:
vind het persoonlijk niet prettig om laarzen online te kopen hehe, tenzij je ze ergens anders kunt passen :) Het is me bijvoorbeeld opgevallen dat je de meeste helmen ook online kunt kopen maar dan 20% goedkoper. Dus ik ga mooi bij de shop straks passen, en bestel ergens online mijn helm :)
Dat was ik ook niet van plan :P

Motozoom heeft namelijk ook gewoon een winkel in Utrecht.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 13-06 08:41
motorlaarzen altijd een maat groter kopen als degenen die lekker zitten.

Je voeten zetten namelijk uit als je langdurig op de motor zit, en dan krijg je zere tenen na verloop van tijd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:46:
Of je kijkt of je daar een dealtje kan maken. Als een shop de tijd voor je neemt, alle maten in voorraad heeft en service verleent, tja, dan mag het daar wel iets meer kosten als een online dozenschuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 15:16

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:21:
Ze komen af en toe nog 's terug zag ik.
Had ze een maand of wat geleden gekocht en laatst zag ik in hun krantje weer die motor-artikelen.
Voor die prijs zéker geen slechte koop :p Ze doen het bij mij in ieder geval nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

teacher schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:21:
[...]

Of je kijkt of je daar een dealtje kan maken. Als een shop de tijd voor je neemt, alle maten in voorraad heeft en service verleent, tja, dan mag het daar wel iets meer kosten als een online dozenschuiver.
*withstoepid*

En als je interesse toont enzo zijn ze echt nog wel bereid om wat van de prijs af te doen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik heb 30% korting gekregen op mijn helm, maar dat was omdat er een nieuwe serie helmen komt. afijn toch wel weer een shoei gekocht voor heel wat centjes minder.

overigens is online kopen niet echt aan te raden. Fabrikanten houden er andere maten op na voor europa amerika en azien. Ik heb dus een xs, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een europese maat. Als ik een aziatische helm zou kopen zou ik zeker een aantal maten groter moeten hebben.

Aangezien je vaak niet kunt zien van welk distributiepunt de helm komt weet je ook niet of ze super goedkoop uit azie hebben geimporteerd (en je daardoor nog meer korting kunnen geven) of gewoon uit frankrijk hebben besteld (als het shoei betreft dan)

zelfde geld voor andere fabrikanten.

en het is inderdaad zo dat ze wel bereid zijn om een dealtje te maken. Ik had dus al 30% korting, maar kreeg dus ook nog een zeide helmmutjes erbij etc.. korting hoeft niet perse in geld te zitten, maar kan ook in extra spullen zitten. misschien een pinlock erbij vragen die gekleurd is ofzo

[ Voor 16% gewijzigd door justice strike op 02-10-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Grolsch schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:02:
motorlaarzen altijd een maat groter kopen als degenen die lekker zitten.

Je voeten zetten namelijk uit als je langdurig op de motor zit, en dan krijg je zere tenen na verloop van tijd.
En in de zomer draag je dan ook nog eens dikkere sokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

justice_strike schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:41:
overigens is online kopen niet echt aan te raden. Fabrikanten houden er andere maten op na voor europa amerika en azien. Ik heb dus een xs, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een europese maat. Als ik een aziatische helm zou kopen zou ik zeker een aantal maten groter moeten hebben.
Mensen zijn nog altijd veel te bang om online hun aankopen te doen. Eigenlijk alles wat boven de 200 euro dreigt te komen koop ik meestal via internet. Witgoed, Media, gadgets, pc onderdelen etc etc. Je moet gewoon zorgen dat je een background check doet bij de shop waar je online een aankoop wilt doen, en duidelijk via email afspreken dat een eventuele miskoop omgeruild kan worden. En wat betreft verschillende maten, dat is dus ook prima na te vragen bij de verkoper van de online shop voordat je de helm koopt :)

En ja je mag in een winkel natuurlijk altijd wel meer betalen dan voor een webshop. Iemand zal de huur en de verkoper etc etc moeten betalen maar.. Het is natuurlijk nog altijd aan jezelf of je dit inderdaad wilt betalen, of dat je toch liever exact hetzelfde product online koopt :) Mij gaat het uiteindelijk toch alleen om het product. Mijn ervaring is dat de kans dat je gezeik krijgt met het terugbrengen van een produkt bij een winkel net zo groot is als bij een webshop, of zelfs nog groter omdat webshops juist bij dit soort dingen heel erg moeten uitkijken. Als ze 1 keer een slechte naam opdoen staan ze op alle consumenten sites vermeld met een negatieve beoordeling :) Lang leve het www.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 02-10-2006 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:56:
[...]

Mensen zijn nog altijd veel te bang om online hun aankopen te doen. Eigenlijk alles wat boven de 200 euro dreigt te komen koop ik meestal via internet. Witgoed, Media, gadgets, pc onderdelen etc etc. Je moet gewoon zorgen dat je een background check doet bij de shop waar je online een aankoop wilt doen, en duidelijk via email afspreken dat een eventuele miskoop omgeruild kan worden. En wat betreft verschillende maten, dat is dus ook prima na te vragen bij de verkoper van de online shop voordat je de helm koopt :)

En ja je mag in een winkel natuurlijk altijd wel meer betalen dan voor een webshop. Iemand zal de huur en de verkoper etc etc moeten betalen maar.. Het is natuurlijk nog altijd aan jezelf of je dit inderdaad wilt betalen, of dat je toch liever exact hetzelfde product online koopt :) Mij gaat het uiteindelijk toch alleen om het product. Mijn ervaring is dat de kans dat je gezeik krijgt met het terugbrengen van een produkt bij een winkel net zo groot is als bij een webshop, of zelfs nog groter omdat webshops juist bij dit soort dingen heel erg moeten uitkijken. Als ze 1 keer een slechte naam opdoen staan ze op alle consumenten sites vermeld met een negatieve beoordeling :) Lang leve het www.
oh ik ben helemaal niet bang om spullen online te kopen, ik heb mijn hele pc zo ongeveer online gekocht. Maar dit soort dingen luisteren gewoon wat nauwer. Maat ed. is gewoon wat lastiger online vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 15:56:
[...]

Allemaal hardstikke leuk, maar als ik laarzen ga kopen dan pas ik dus echt ALLE laarzen in mijn maat in de winkel voor ik bepaal welke ik koop. Je hebt ook nog zoiets als lekker zitten. ps. mijn SiDi vertebra waterdichte laars loopt lekkerder dan mijn normale schoenen. De waterdichte variant is qua voet iets breder en dat zit voor mij lekkerder dan de normale SiDi's.. Zo nauw komt het dus bij mij... :P

ps. dit is met helmen, pakken en handschoenen net zo. mijn handschoenen heb ik twee uur over gedaan, mijn helm en laarzen heb ik een zaterdag over gedaan en mijn pak heb ik zelfs twee zaterdagen over gedaan om te passen.

Tussen verschillende merken van dezelfde maat zit qua pasvorm een wereld van verschil. Sterker nog.. Tussen verschillende types van hetzelfde merk en dezelfde maat zit qua pasvorm nog een heel verschil.

Het kost allemaal geld en als ik geld uitgeef wil ik ook wel het lekkerst zittende uitzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door FragDaddy op 02-10-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 83626 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 08:11:
Ondanks het pleurisweer gisteren ongeveer 3 uur gereden met mijn meissie achterop!
Ik zaterdag ook weer eens, omdat ik de laatste tijd veel in London werk rij ik bijna geen motor meer dus zaterdag wou ik weer een stukje rijden, maar op het moment dat ik mijn pak aan heb begint het te regenen.
Gelukkig zag ik in de verte een stukje blauwe lucht en ben daar maar naar toe gereden en gezorgd dat ik onder het gat in de wolken bleef :)
uiteindelijk toch behoorlijk nat geworden, maar dat kwam ook door de plassen op de weg. En omdat ik een riviertje tegenkwam en ik toch wou testen hoe adventure bike zo'n baby vara nou eindelijk was.. nou dat viel niks tegen, rivier van een meter of 4 breed en 30 cm diep op het diepste stuk was geen probleem :*)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

FragDaddy schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:06:
[...]

Allemaal hardstikke leuk, maar als ik laarzen ga kopen dan pas ik dus echt ALLE laarzen in mijn maat in de winkel voor ik bepaal welke ik koop. Je hebt ook nog zoiets als lekker zitten. ps. mijn SiDi vertebra waterdichte laars loopt lekkerder dan mijn normale schoenen. De waterdichte variant is qua voet iets breder en dat zit voor mij lekkerder dan de normale SiDi's.. Zo nauw komt het dus bij mij... :P

ps. dit is met helmen, pakken en handschoenen net zo. mijn handschoenen heb ik twee uur over gedaan, mijn helm en laarzen heb ik een zaterdag over gedaan en mijn pak heb ik zelfs twee zaterdagen over gedaan om te passen.

Tussen verschillende merken van dezelfde maat zit qua pasvorm een wereld van verschil. Sterker nog.. Tussen verschillende types van hetzelfde merk en dezelfde maat zit qua pasvorm nog een heel verschil.

Het kost allemaal geld en als ik geld uitgeef wil ik ook wel het lekkerst zittende uitzoeken.
Mja, ik snap wat je bedoelt, maar ik ben student en nu geef ik liever 50 euro uit aan wat mindere laarsjes dan 200 euro aan een paar SIDI's. Die 150 euro die ik daarmee bespaar pleur ik dan liever in de tank van mijn motor (of bijvoorbeeld leuke progressieve vorkveren :9 , bandjes etc).
Als ik meer geld zou hebben zou ik het ook wel weten, en gewoon een hele dag gaan passen om te kijken wat het beste zit... Maar daar zal ik nog even mee moeten wachten helaas.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Even vraagje: Als mijn motor buitenstaat dan doet het soms wel eens een buitje, en ik kan mij motor nergens beschermd zetten. Als het dan eens geregend heeft dan staat dat gootje onder mijn tankklep altijd vol water. Aangezien daar ook het ontluchtingsgaatje van de tank zit geraakt er dan water in de tank.
Daardoor maakt mijn motor soms zo een *splut* geluid waarbij 'm gelijk 1 ontsteking mist en de motor dan ook even inhoudt. (Tenminste, ik dénk dat het daardoor komt...) Niet leuk!
Ik moet er dus voor zorgen dat er geen water meer in de tank kan.
Zeil is niet echt een optie, vind ik teveel gedoe. Normaal zet ik mijn motor wel ergens beschut (en vér) als het gaat regenen, maar dit kan ik natuurlijk niet altijd juist inschatten...
Heeft er iemand een goed idee om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

DieterVDW schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:44:
Even vraagje: Als mijn motor buitenstaat dan doet het soms wel eens een buitje, en ik kan mij motor nergens beschermd zetten. Als het dan eens geregend heeft dan staat dat gootje onder mijn tankklep altijd vol water. Aangezien daar ook het ontluchtingsgaatje van de tank zit geraakt er dan water in de tank.
Daardoor maakt mijn motor soms zo een *splut* geluid waarbij 'm gelijk 1 ontsteking mist en de motor dan ook even inhoudt. (Tenminste, ik dénk dat het daardoor komt...) Niet leuk!
Ik moet er dus voor zorgen dat er geen water meer in de tank kan.
Zeil is niet echt een optie, vind ik teveel gedoe. Normaal zet ik mijn motor wel ergens beschut (en vér) als het gaat regenen, maar dit kan ik natuurlijk niet altijd juist inschatten...
Heeft er iemand een goed idee om dit te voorkomen?
Zeil geen optie? Ik deed er welgeteld 10 seconden over om de hoes over de motor te krijgen, dit heeft de motor zeker beschermd 2 winters lang.
Koop is zo'n lidl ding van een paar euries ideaal (een echte motorhoes werkt natuurlijk beter dan een zeil omdat deze al voorgevormd is voor je spiegels enzo, vandaar dat je er deze zo opgooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jur schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:56:
[...]

Zeil geen optie? Ik deed er welgeteld 10 seconden over om de hoes over de motor te krijgen, dit heeft de motor zeker beschermd 2 winters lang.
Koop is zo'n lidl ding van een paar euries ideaal (een echte motorhoes werkt natuurlijk beter dan een zeil omdat deze al voorgevormd is voor je spiegels enzo, vandaar dat je er deze zo opgooit)
idd een motorhoes lijkt me de beste oplossing, zo doe ik het ook..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope. Was H'lem - IJmuiden (sluizen) - B'wijk - Allerlei dorpen (Jisp, Spijkerboor en dat soort gedoe) - Purmerend - Volendam en terug.

Net even geschrokken: achterwiel besloot opzij te glijden in toen ik licht accelereerde in een bocht (regen). Ging niet echt schuin en gaf niet veel gas, misschien dat er iets lag ofzo.. best eng. Maar meteen gas los (of koppeling, weet niet exact wat ik deed) en wiel stond weer goed gelukkig.

Over motorhoezen:
Hoe doen jullie dat als je gereden hebt in de regen.. motor in de regen neerzetten, hopen dat het stopt zodat de motor droogt en dan zeil erover? Of nat het zeil erover, droogt je motor dan wel?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 02-10-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Van onder altijd wat ruimte overhouden, zodat de condens weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 18:06
Dit topic is veel te actief, elke keer als ik ergens op wil reageren zijn er weer vele reacties onder de post die ik zojuist las. Ook als is die post slechts enkele dagen oud :-p
Ik heb afgelope dinsdag mijn theorie gehaald en donderdag mn avb.
Over dat 90% slagingspercentage heb ik mijn twijfels.. ik heb 3 kwartier staan wachten (in utreg) en heb zeker 3-4 mensen zien zakken voor hun avb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik ga er maar even goed voor oefenen als ik dat zo hoor. heb nog 3 lessen ingeplanned voor mijn avb, maar misschien moet dat even nog wat meerworden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

justice_strike schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:20:
ik ga er maar even goed voor oefenen als ik dat zo hoor. heb nog 3 lessen ingeplanned voor mijn avb, maar misschien moet dat even nog wat meerworden :|
Dat is toch aan je instructeur over het algemeen vind ik, om aan te geven of je wel of niet meer lessen nodig hebt :) Tuurlijk voel je dat zelf ook aan... Mij hij zal daar goed in moeten adviseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 83626 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:22:
[...]

Nope. Was H'lem - IJmuiden (sluizen) - B'wijk - Allerlei dorpen (Jisp, Spijkerboor en dat soort gedoe) - Purmerend - Volendam en terug.

Net even geschrokken: achterwiel besloot opzij te glijden in toen ik licht accelereerde in een bocht (regen). Ging niet echt schuin en gaf niet veel gas, misschien dat er iets lag ofzo.. best eng. Maar meteen gas los (of koppeling, weet niet exact wat ik deed) en wiel stond weer goed gelukkig.

Over motorhoezen:
Hoe doen jullie dat als je gereden hebt in de regen.. motor in de regen neerzetten, hopen dat het stopt zodat de motor droogt en dan zeil erover? Of nat het zeil erover, droogt je motor dan wel?
is een erg slechte schrik reactie spontaan koppeling in gaan knijpen en/of spontaan gas dicht gooien.

Vooral als je in een bocht zit :X

Maar gelukkig dus goed afgelopen.

Zoals misschien al eerder vermeld afgelopen weekend mijn Leo Vince dempers gemonteerd op de réén, en as zaterdag de powercommander erop sleutelen :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien handig om dan ook te vertellen wat wel de juiste reactie is :)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 03-10-2006 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Gas blijven erop houd (eventueel heel lichtjes lossen).
Je band moet blijven trekken voor de beste grip te hebben. Ga je ineens je gas lossen verlies je ook die trekkracht die zorgt dat je grip blijft houden. Ga je je gas dus lossen heb jede kans dat je hem helemaal kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 18437 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 09:34:
Misschien handig om dan ook te vertellen wat wel de juiste reactie is :)
alles wat je uit schrik doet is al verkeerd, ik zal er eens een stukje over opzoeken.
DE VIJAND: OVERLEVINGSREFLEXEN
Iedereen zal het ermee eens zijn, dat OVERLEVINGSREFLEXEN, (in de volksmond angst), continu een barrière vormen om welk doel dan ook te bereiken. Wanneer eenmaal de standaard rijvaardigheid is eigen gemaakt, wordt deze angst het “knopje” (ook wel paniek genoemd) dat bijna iedereen indrukt bij het bereiken van de PERSOONLIJKE LIMIET. Deze met zichzelf overeengekomen limiet verpest iedere poging tot verbetering die men zich voornam. Hij verpest ook het zelfrespect, het zelfvertrouwen gedurende het proces. Dit proces wordt ook wel genoemd

de MENTALE BLOKKADE.
TIEN EURO’S
Als je begint met tien Euro’s op zak en deze allemaal uitgeeft, ben je blut en dit blut zijn veroorzaakt zijn eigen vorm van PANIEK. Zo heeft iedereen, niemand uitgezonderd, die motor rijdt, tien Euro’s AANDACHT bij zich.
Als er geen AANDACHT over is om te besteden aan alle handelingen die voor het rijden nodig zijn (door bijvoorbeeld gefixeerd te zijn op een of ander objekt) zal er altijd ruimte zijn voor enige paniek.
Iedere rijder heeft wel eens zijn ‘tien Euro’s aandacht’ in 1 keer uitgegeven, en OVERLEVINGSREFLEXEN, zoals angst en paniek waren het direkte gevolg.
Wij gaan nu uitzoeken hoe wij deze gevolgen te slim af kunnen zijn om vervolgens de hoofdoorzaak van stuurproblemen en het ‘paniek-knopje’ te kunnen verslaan.

Geef je aandacht verstandig uit en druk het knopje alleen maar heel zachtjes in.

En gebruik van fluwelen vingertjes bij het remmen en fluwelen handpalm voor het doseren van het gashandle, daar ligt de basis (het fundament) om mee verder te kunnen bouwen.
OVERLEVINGSREFLEXEN zijn onbetrouwbaar, pakken tragisch genoeg altijd verkeerd uit, zij vergallen het rijplezier, belemmeren iedere vooruitgang in rijvaardigheid, zijn een gevaar voor geconcentreerd rijden en leiden in de ergste gevallen tot een crash. In de volgende hoofdstukken gaan we ze ontmaskeren en met gepaste wapens te lijf en zullen we ons oefenen in het RICHTEN VAN DE AANDACHT op de plaatsen waar die nodig is en deze zo zuinig mogelijk gebruiken.
AANDACHT betekent:
1. Gevoel van gewaar zijn
2. Het richten van de zintuigen op iets wat bekend of onbekend is
OVERLEVINGSREFLEXEN zijn waarachtig automatisch, omdat zij hun oorsprong vinden bij een bron die wij niet BEWUST gadeslaan. Bijvoorbeeld: we hoeven niet steeds te besluiten om voor de bescherming van onze ogen te knipperen met de oogleden, dit gebeurt automatisch.
Maar je mag gerust vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van reacties als men bevriest of gefixeerd raakt of reageert op een verkeerde manier.
OVERLEVINGSREFLEXEN zijn helemaal niet betrouwbaar, en nog minder gezond. Hoe vaak gebeurt het niet, dat iemand van de SCHRIK precies op het gevaar afgaat in plaats van er vandaan te gaan?
OVERLEVINGS ATTRIBUTEN EN MECHANISMEN
Attributen en mechanismen zijn ontwikkeld om verwondingen en letsel als gevolg van deze verkeerde reacties te voorkomen. Kevlar-carbon handschoenen, lederen en Goretex kleding met beschermdelen en rug-protectors zijn een voorbeeld, en natuurlijk de valhelm.
ABS remsystemen zorgen voor een Hi-Tech bescherming tegen blokkerende wielen veroorzaakt door paniekreacties.
En, tot op zekere hoogte, zijn zachte compound banden een kussen tegen overremmen en plotselinge extreme hellingshoeken.

OVERLEVINGSFOUTEN

Iedere “huis-tuin-en-keuken-overlevingsreflex” die de meeste van ons kunnen hebben, kan een crash veroorzaken of ertoe bijdragen. Op het minder dramatische vlak zijn zij de oorzaak van 100% van alle rijdersfouten. Zij vernietigen de rijvaardigheid en de grote voldoening die deze kan schenken. Laten wij eens kijken. Op een motorfiets geven OVERLEVINGSREFLEXEN een heel specifiek resultaat. Iedere OVERLEVINGSREFLEX heeft voldoende KRACHT en AUTORITEIT om de rijder MENTAAL TE BEÏNVLOEDEN, alsmede zijn of haar HANDELINGEN.
Neem, bijvoorbeeld, gas open en dicht in bochten tijdens hellingshoeken. Onderzoek heeft uitgewezen dat GEEN ENKELE rijder ooit van plan was onder deze omstandigheden het gas open of dicht te gooien. Toch was er iets waardoor zij anders reageerden.

GAS DICHT IS DE GEVAARLIJKSTE OVERLEVINGSREFLEX

HET IS OVERLEVINGSREFLEX NUMMER 1
Gas Dicht is de front defensielijn als reactie op iedere situatie die een OVERLEVINGSREFLEX oproept.
Standaard oorzaken van OVERLEVINGSREFLEXEN zijn:
“Te snel erin gegaan”
“Te ruim genomen”
“Hellingshoek te extreem”
“Zorgen over voldoende grip”
Kuilen. Hobbels, verkeer en mede rijders vormen ook een bron waardoor een OVERLEVINGSREFLEX in gang kan worden gezet. Het feit dat rijders vaak beseffen dat gas dicht onder deze omstandigheden (in de bocht en tijdens een hellingshoek) absoluut onnodig en zelfs verkeerd is, is het bewijs dat het ging om een automatische OVERLEVINGSREFLEX, en niet om een BEWUSTE HANDELING.

Is het jou ooit overkomen?

Hier volgt een lijst van OVERLEVINGSREFLEXEN, die je bij alle verdere stof en behandeling van rijtechnieken nodig zult hebben en moeten herkennen, dus is het raadzaam om van deze lijst steeds een notitie of kopie bij de hand te hebben bij alle hiernavolgende hoofdstukken. Vanaf dit punt wordt iedere OVERLEVINGSREFLEX aangeduid met OR gevolgd door het bijbehorende OR nummer. Deze OR’s zijn de KERN van onze studie van rijtechniek en de sleutel tot een goed begrip hiervan. Deze zeven MOETEN derhalve gekend worden, want het doel is immers om ze te overwinnen.

OVERLEVINGSREFLEXEN

De Vijand Is Taai, Maar Wel Beperkt In Aantal:
1. OR1 Gas Dicht
2. OR2 Verkrampen aan de stuurhelften
3. OR3 Het jagen met een vernauwde blik door het
Gezichtsveld
4. OR4 Gefixeerde aandacht (op iets)
5. OR5 Het sturen in de richting van de gefixeerde

Aandacht
6. OR6 Niet sturen (bevriezen) of onvoldoende (Niet
Snel Genoeg Of Te Vroeg) sturen
7. OR7 Remfouten (Zowel Teveel Als Te Weinig Remmen)
Het voorafgaande is ons allemaal wel eens overkomen. Gebeurde het automatisch? Neem het verkrampen (vastklampen) aan de stuurhelften eens als voorbeeld. Geef je aan je armen de opdracht om dit te doen, of ontdek je dat de armen het helemaal uit zichzelf doen?
Of het nu gaat om werkelijkheid of verbeelding, alles wat een OR in gang zet is een poging om ongelukken te voorkomen of minder ernstig te laten zijn. Nu komt het:
GEEN ENKELE OR WERKT IN HARMONIE MET MACHINE TECHNIEK (BLOK EN RIJWIELGEDEELTE SAMEN) OF MACHINEBEHEERSING (INVLOED VAN RIJDER OP), NOCH IS EEN OR IN OVEREENSTEMMING MET DE WETTEN VAN DE NATUUR
(FYSICA)
Het is heel bijzonder dat deze dingen eindelijk geduid kunnen worden en in plaats van het tegenovergestelde te bereiken kan iedereen ze nu zien voor wat ze werkelijk zijn.
In plaats van als een kip zonder kop van de ene naar de andere OR te rennen, kunnen rijders nu hopelijk deze KENNIS gebruiken tot hun voordeel, VOORDAT de gevolgen van de OR’s te dramatisch zijn geworden…
In de hiernavolgende hoofdstukken zullen we bekijken hoe we ze de baas kunnen worden.
Ik vind het heel erg om na vele jaren rij-ervaring en enige circuit-ervaring toe te moeten geven dat ze mij ook nog wel eens overvallen. Deze OR’s zijn soms net duiveltjes op je schouder. Maar je kunt ze verslaan door ze te KENNEN.
KENNIS = Het begrijpen van het wezenlijke bestaan van iets, ook wel de essentie ervan, ook wel proefondervindelijk bewijs van iets, ook wel ervaring, en niet alleen maar zoals de dingen lijken, of zoals zij zich aan ons doen voorkomen.

GASHANDLEBEHEERSING

Kan een OR zoals die van gas open/gas dicht onderwezen worden en in de praktijk beoefend worden?
Wat gebeurt er met je machine als reactie op deze veel voorkomende fout?
Welke ONTWERP-EIGENSCHAPPEN van het rijwielgedeelte worden geweld aangedaan door OR gashandlefouten?
Welke positieve overlevingskansen en vaardigheidsverbeteringen liggen er in het verschiet voor de rijder die zijn/haar OR’s overwint? Dit hoofdstuk en de volgende vier zullen dit verklaren

.
EEN ZUIVER BEGRIP VAN HET GASSEN

Beheersing van het gas is een zeer exacte vaardigheid en heeft haar eigen REGELS en WETTEN. De techniek van gasbeheersing komt direct voort uit motorfiets ontwerp-specificaties en maakt het mogelijk voor jouw motor om deze te gebruiken en te laten presteren tot aan het niveau waarvoor deze was ontworpen.
Gasbeheersingstechnieken zijn als een handboek van behoeften die iedere hedendaagse motor EIST van zijn berijder. Een goed begrip van de mogelijkheden die de specificaties van jouw rijwielgedeelte en motorvermogen kunnen bieden, is de eerste stap om gas OR’s te kunnen overwinnen, OR’s die je alleen maar afleiden van het rijden zelf.
zo ff uit m'n duim gezogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12

rimpeldinky

nani?

ff zo uit a twist of the wrist gezogen :+

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rimpeldinky schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:51:
ff zo uit a twist of the wrist gezogen :+
het is een erg interesant document :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Hm, leuk stukje, altijd handig :) Ik vind het persoonlijk alleen erg altijd erg irritant lezen als er allemaal random woorden in CAPS in een lap text staat, net zo'n kijk-u-maakt-kans-op-386346-miljoen-euro-!!!!111-brief zo :p

Over die probiker-laarzen van 5 tientjes van de Motozoom trouwens: Deze heb ik ook gepast, zaten prima... Ze hadden ze alleen net niet in mijn maat. Ik heb nu cyclespirit-laarzen van dezelfde maat ook van Motozoom, bevalt ook prima.

[ Voor 34% gewijzigd door Chakotay op 03-10-2006 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
heb jij zin om het over te typen ipv copy paste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt voor het stukje :) Leest inderdaad een beetje irritant maar het is wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm ja.. maar er staat niet in wat ik dan wel had moeten doen.. 8)7

Mijn redenatie (gebaseerd op kennis uit de auto-racing-wereld):
Iedere band heeft een gripcirkel, je kan de grip in twee richtingen (dimensies) (op-)gebruiken:
Gericht naar voren/achteren (Gas/rem) en naar links of rechts (bij overhellen door bochten).
Je kan dus bijvoorbeeld 100% grip gebruiken tijdens remmen, of 80% grip aan overhellen en dan 20% aan gas geven opmaken. In beide gevallen benut je de grip maximaal en ga je net niet op je smoel.

Wat deed ik gisteren: ik benutte waarschijnlijk 65% aan overhellen en gebruikte opbouwend nog eens grip aan accelereren, tot meer dan 35%. Gevolg: de grip van de band hield de vraag niet meer bij. Gevolg: achterband gleed opzij, (Schrikreactie): gas dicht. Dit deed ik overigens wel redelijk rustig. Gripvraag valt terug naar 65% (overhellen) want ik accelereerde niet meer.
Waarom is gas dicht dan gevaarlijk? Enige dat ik me kan bedenken is dat als je het doet met een 1 cilinder, hoog in de toeren.. dat dan de gripvraag door de remkracht van het blok groter is dan je aan acceleratie eerst aanbood aan de band. In dat geval neemt de grip vraag dus zelfs toe t.o.v gas vasthouden. Aangezien ik echter met mn 4cilinder 3500rpm maakte en gas rustiger dicht deed, was die remkracht vrij klein en de gripvraag kleiner dan bij gasgeven.

Wat het ook eng maakte is dat de band vrij snel ineens de grip terugheeft: hij schiet weer in het gareel. Risico is een highsider als je al erg dwars ging. Gelukkig had ik het heel snel door en schoot hij maar een klein stukje terug.

Zo.. heb wel weer even genoeg getypt over wat er gebeurde in een halve seconde O-)

PS
Ik zal absoluut niet beweren dat ik aan deze fysica dacht toen ik het gas terugdraaide.. dat was puur een reflex. Echter denk ik wel dat het de juiste was. Had ik het gas vastgehouden (bevroren) dan was hij verder en verder weggeleden en was ik plat gegaan. Had ik op de rem getrapt was ik ook verder onderuit gegaan. Ik heb nagenoeg alle koppel van de band weggenomen waardoor alle beschikbare grip gebruikt kon worden om de zijwaarte slip te stoppen. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 03-10-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als je nauwelijks wegglijd terwijl je rustig door een bocht gaat is het niet zo'n ramp om stomweg het gas dicht te draaien, dan gebeurt dr niet zoveel, je kunt een schokje krijgen en daar houd het wel mee op.

Maar duw het ding een keer op grandioze racesnelheid (=steunen tegen het asfalt idee) door een bocht met 120+ ofzo, draai het gas plotseling dicht of knijp de koppeling en je hebt 3 rijbanen nodig om nergens tegenop te knallen, als je m al overeind weet te houden.

Handigste is om het gas dr lichtjes op te houden, proberen die motor recht te krijgen door als een malloot te hangen of wat dan ook en hopen dat je m opnieuw de bocht in kan gooien voordat je in de berm zit :P
Makkelijk is anders....

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kweet niet of iemand ruimte heeft om dat word document wat ik hier heb te hosten :?

Er staat nergens iets over copyright, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Grolsch schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:58:
kweet niet of iemand ruimte heeft om dat word document wat ik hier heb te hosten :?

Ruimte zat, geef maar, dan zet ik het wel even online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Chakotay schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:08:
[...]

Ruimte zat, geef maar, dan zet ik het wel even online.
mailtje zwemt nu de ijssel over :P

misschien meteen een linkje plaatsen in de TopicStart, altijd makkelijk dat document

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 03-10-2006 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Chakotay schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:17:
Hm, leuk stukje, altijd handig :) Ik vind het persoonlijk alleen erg altijd erg irritant lezen als er allemaal random woorden in CAPS in een lap text staat, net zo'n kijk-u-maakt-kans-op-386346-miljoen-euro-!!!!111-brief zo :p

Over die probiker-laarzen van 5 tientjes van de Motozoom trouwens: Deze heb ik ook gepast, zaten prima... Ze hadden ze alleen net niet in mijn maat. Ik heb nu cyclespirit-laarzen van dezelfde maat ook van Motozoom, bevalt ook prima.
Heb ze gisteravond even gepast en gekocht.
Ze zitten vrij ruim, maar dat schijnt beter te zijn als je lang op je fiets zit. Bovendien hoef ik er toch geen kilometers mee te lopen...

Moet ze alleen nog even testen op mijn fiets :)

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Grolsch schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:32:
[...]

mailtje zwemt nu de ijssel over :P

misschien meteen een linkje plaatsen in de TopicStart, altijd makkelijk dat document
Aangekomen, afgedroogd en geupload :) Hierzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Chakotay op 03-10-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk docje :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:58:
Het is wel copyrighted! Het is namelijk een bagger vertaling van stukken uit het boek van Keith Code, daarom heerst er copyright op. Ik ben ook bekend met het document en als het mocht had ik al vanaf het begin in de startposting geplaatst.
Chakotay schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:41:
Aangekomen, afgedroogd en geupload :) Hierzo.
Je bent gewaarschuwd, je host copyrighted materiaal :)

[ Voor 61% gewijzigd door Chevy454 op 03-10-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Het kwam me al vagelijk bekend voor... Linkje weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12

rimpeldinky

nani?

iedereen die het wil hebben kan het toch wel vinden geloof dat ik het ooit op limewire gezien heb, meermaals op rapidshare (kun je ook over zoeken etc met een site) dus als iemand het wil lezen leest die het wel :)

heb het nooit helemaal afgelezen, ben gestopt na de overlevingsreacties om de simpele reden dat ik nog bezig ben met het leren rijden en de stof die erna besproken werd vooral circuitgebruik en voor ervaren rijders is :P

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
even een vraag tussendoor zijn er mensen die op de snelweg met een beetje 1 hand van het stuur durven te halen?

ik moest laatst mijn klep dicht doen, en ik voelde me er niet echt zeker bij, maar toch gedaan, en mijn hand vloog letterlijk alle kanten op :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ja, doe het zo vaak? Goed, ik doe het niet bij 200+ maar bij 160km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ok, dus gewoon een kwestie van niet bang zijn en gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Doe het met 2 handen ook los op de snelweg; boeit niet echt hoe hard het gaat.

Voor m'n helm dicht te klapen en van die zaken :p
Na een dag Eifel even de rug strekken (eventueel ook de benen erbij :p)

een motor blijft al uit z'n eigen recht vanaf 8km/u dacht ik.

[ Voor 13% gewijzigd door DinX op 04-10-2006 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
i'm sorry voor de copyright, ik zie het nergens in het document staan, excuses moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
DinX schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:27:
Doe het met 2 handen ook los op de snelweg; boeit niet echt hoe hard het gaat.

Voor m'n helm dicht te klapen en van die zaken :p
Na een dag Eifel even de rug strekken (eventueel ook de benen erbij :p)

een motor blijft al uit z'n eigen recht vanaf 8km/u dacht ik.
Maar jij hebt een windscherm op je fiets die groter is dan de gemiddelde autoruit.

Aan de andere kant.. Handje(s) van het stuur moet geen probleem zijn. Dat je handjes dan in de wind wat bewegen.. Tja wat verwacht je.. Maar je motor moet gewoon redelijk rechtuit blijven gaan en je moet er zelf ook niet meteen vanaf blazen. Motor trekt vaak wat naar rechts vanwege de bol lopende wegen. Das geen probleem. Beetje tegenhangen.

Wat je eens moet proberen.. met een textiel pak op je motor stappen en plat op de tank wegkruipen achter je kuipruitje en dan met 260+ overeind gaan zitten.. kijk DAT is wind.. Blij dat ik geen textiel meer draag. Is net een parachute op je rug.. P.S. dit truukje werkt niet op een FJR of een andere motor met een autoruit als windscherm :P

[ Voor 29% gewijzigd door FragDaddy op 04-10-2006 09:03 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.