Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Kun je niet multi/sub material gebruiken? Dan kun je oneindig veel dingen maken.Spike_wolf schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:57:
Ziet er goed uit dntje
Even een vraagje.. ik ben op het moment bezig met een aardig uitgebreide scene in Max 8...
Maar.... nu ben ik bijna op het punt waar ik al m'n material slots al in gebruik heb... maar ik heb er nog veel meer nodig
Ik heb nu 26 material slots.. waarvan ik er nu nog 2 vrij heb... is er een mogelijkheid om er meer bij te krijgen?
Startpost!!Spike_wolf schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:57:
Ziet er goed uit dntje
Even een vraagje.. ik ben op het moment bezig met een aardig uitgebreide scene in Max 8...
Maar.... nu ben ik bijna op het punt waar ik al m'n material slots al in gebruik heb... maar ik heb er nog veel meer nodig
Ik heb nu 26 material slots.. waarvan ik er nu nog 2 vrij heb... is er een mogelijkheid om er meer bij te krijgen?

weet iemand hoe ik meer materials kan krijgen in m'n material editor? Ik krijg er nu maar 6x4, maar ik heb er toch echt meer nodig!(max)
Een material editor is alleen bedoeld om je materials te bewerken. Een scene kan veel meer materials bevatten dan 6x4. In de material library kun je de materials uit je scene naar de editor slepen.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Hmmz.. staat dat serieus in de startpost?

K hang denk ik al veel te lang rond in deze topics om de SP nog door te lezen

Gaan we daar eens naar kijken.. thanks
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Anyhoe, eerste doodles na 6 uur experimenteren;

Morgen eens kijken of ik 'em minder new-beetle-ish kan krijgen en meer formula-1-ish. Maar voor een eerste poging vind ik het niet heel erg beroerd geworden.
Commentaar natuurlijk welkom (als je uitlegt hoe ik het moet doen
Je hebt heel veel tri's (driehoekjes). Probeer zoveel mogelijk quads te gebruiken (vierkantjes) zodat je model met smoothen veel mooier wordt.wacco schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 00:57:
Huff, huff. Eerste stapjes in het mesh modelen na 3+ jaar stil hebben gezeten. Gelukkig laat Blender zich snel aanleren (moet zeggen dat de leercurve sneller is dan wat ik me van 3D Max herrinner).
Anyhoe, eerste doodles na 6 uur experimenteren;
[afbeelding]
[afbeelding]
Morgen eens kijken of ik 'em minder new-beetle-ish kan krijgen en meer formula-1-ish. Maar voor een eerste poging vind ik het niet heel erg beroerd geworden.
Commentaar natuurlijk welkom (als je uitlegt hoe ik het moet doen)
En zoek eens naar de audi a3 video tutorial. Een hele goede tutorial voor auto's.
Mixed Reality dev
vray is een plugin of een renderer die je aan kan schaffen voor 3dmax? Renders omvatten trouwens iets meer dan alleen architectuur, je moet denken aan een aantal gebouwen, het kunnen 50 huizen zijn, maar ook 10. Maar goed, ik ga dan maar eens lekker aan de knutsel nog.Menesis schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:21:
nee een object met self illumination is niet automatisch een lichtbron. Voor TL buizen zou je area lights moeten gebruiken. Of je maakt een cilinder en daar stop je een light material op. Maar dat kan niet met de standaard render. Met Vray kan zoiets wel, wat zeer aan te raden is voor architectonische renderings!
superB
Verwijderd
Bedrijf waar ik werkte gebruikt Lightwave. Heb zelf eerder met 3dsmax gewerkt waar ik niet erg ver mee ben gekomen. Binnen een week kon ik al 5 keer zoveel in Lightwave als in 3dsmax! Workflow en simpelheid vind ik echt goed terwijl je er toch alles mee kan makenJuggernaut schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 09:30:
M'n baas is nogal gecharmeerd van m'n knutselwerkjes de laatste tijd en we zitten er aan te denken om een 3D pakket aan te schaffen om onze presentaties in te gaan maken. Nu ben ik altijd vrolijk bezig geweest met 3ds max maar van de prijs wordt je niet zo vrolijk. Zeker niet omdat ik het idee heb dat ik heel veel opties niet gebruik en ook niet ga gebruiken. Een pakket als cinema 4D is een stuk goedkoper . Nu ben ik al wel van plan de demo van cinema 4D eens te downloaden en dat eens te gaan bekijken maar misschien is er iemand hier die ook wat met huizen / bedrijfspanden doet en al eens zo'n keuze gemaakt heeft. Of misschien heeft er iemand wat tips?
En sinds kort is er versie 9 van uit welke Node edditor heeft KLIK voor voorbeeldje. Je kan er dus 100den shaders en textures me "remixen". En er is een plugin voor achitectuur KLIK. Genoeg promopraatjes
Het kost rond € 800 dacht ik en van versie 8 kan je een demo downloaden op de Newteksite.
Kan ik netzo goed nog wat posten. Aanschouw mijn half afgemaakte renders

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 11:13 ]
Heel stom maar ik kan die material library niet vindenweet iemand hoe ik meer materials kan krijgen in m'n material editor? Ik krijg er nu maar 6x4, maar ik heb er toch echt meer nodig!(max)
Een material editor is alleen bedoeld om je materials te bewerken. Een scene kan veel meer materials bevatten dan 6x4. In de material library kun je de materials uit je scene naar de editor slepen.

Zit niet in de material editor roll out of wel?!
Mixed Reality dev
Verwijderd

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar klopt het dat doordat ik er een plane met een zand texture onder gezet heb, de render tijd vijf keer zo lang is. Namelijk ipv 8 sec, nu 40 sec?
Mixed Reality dev

Zo... nu eerst een Bavaria
Ik moet een animatie renderen voor plasma schermen, met een resolutie van 1024*768. Ze zijn wel breedbeeld dus de pixel aspect ratio is dus niet vierkant. Volgens mij moet ik dan een aspect ratio van 1,333 kiezen zodat het toch weer goed komt op het plasma scherm niet?
in 3ds zijn daar speciale presets voor... Moet je maar even kijken waar een andere pixel aspect dan 1,0 staat. Maar ik weet vrijwel zeker dat 1024x768 niet de goede is..gladiool schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:53:
Een beetje nieuw voor me dus ik denk ik check het even;
Ik moet een animatie renderen voor plasma schermen, met een resolutie van 1024*768. Ze zijn wel breedbeeld dus de pixel aspect ratio is dus niet vierkant. Volgens mij moet ik dan een aspect ratio van 1,333 kiezen zodat het toch weer goed komt op het plasma scherm niet?
[ Voor 5% gewijzigd door Menesis op 21-11-2006 20:57 ]
Mixed Reality dev
Nou ik dacht dus ook dat het niet klopt, maar je hebt dus heel veel 16:9 breedbeeld plasma's met een niet vierkante pixel en een resolutie van 1024 maal 768, 4:3 dus. Volgens mij is dan de pixel aspect 1,333Menesis schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:56:
[...]
in 3ds zijn daar speciale presets voor... Moet je maar even kijken waar een andere pixel aspect dan 1,0 staat. Maar ik weet vrijwel zeker dat 1024x768 niet de goede is..
Ga je er een dvd speler aan hangen of hang je er een computer aan?gladiool schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:53:
Een beetje nieuw voor me dus ik denk ik check het even;
Ziet er goed uit. Alleen is die put een beetje erg 2d, of nie? Voor de rest, ben benieuwd naar het eindresultaat.
[ Voor 16% gewijzigd door marquis op 21-11-2006 23:58 ]
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
superB
Hmm dat is natuurlijk ook van belang...grumph...veels te weinig info gekregen en het moest natuurlijk gister afrobin222 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:54:
[...]
Ga je er een dvd speler aan hangen of hang je er een computer aan?
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Punt is ook dat door tijdgebrek er al gerenderd wordt, 1024 maal 768 met een 1,333 pixel ratio, in de hoogte uitgerekt dus.
Iemand tips hoe ik het dan op de DVD moet zetten, ik heb geen flauw idee wat die dvd speler nog met het signaal doet etc.
Je dvd speler kan alleen maar een dvd afspelen met een resolutie van 786x576.gladiool schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:59:
Nou het zijn dus samsung breedbeeld plasma's met een resolutie van 1024 maal 768, dus geen vierkante pixels. Er aan hangen DVD spelers. En dan is het punt waar ik niet zo veel van weet.
Punt is ook dat door tijdgebrek er al gerenderd wordt, 1024 maal 768 met een 1,333 pixel ratio, in de hoogte uitgerekt dus.
Iemand tips hoe ik het dan op de DVD moet zetten, ik heb geen flauw idee wat die dvd speler nog met het signaal doet etc.
Je moet dus op 786x576 renderen, of later je plaatjes terug rezisen. Ik render alle frames apart om later in bv adobe premiere een filmpje er van te maken.
Ik render ook altijd naar losse frames inderdaad, en dan naar premiere.robin222 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:05:
[...]
Je dvd speler kan alleen maar een dvd afspelen met een resolutie van 786x576.
Je moet dus op 786x576 renderen, of later je plaatjes terug rezisen. Ik renderer alle frames apart om later in bv adobe premiere een filmpje er van te maken.
Wat zou ik dan het beste kunnen doen? Die dvd slikt dus 786x576, wat bijna 4:3 is maar die wordt dus uitgerekt(toch?). Ik kan het renderen nu niet meer stoppen dus er komen plaatjes van 1024 x 768 uit die ook nog in de hoogte uitgerekt zijn. (omdat ik origineel dacht dat ze via een computer gespeeld zouden worden) Die plaatjes kan ik samendrukken zodat ze weer het goede formaat hebben, maar dan? Dat wordt dan wegsnijden of zwarte balken niet?
Of nee wacht, klopt dit? Als ik na het weer de verhouding goedmaken plaatjes overheb van 1152 maal 576, en die dan horizontaal samendruk tot 786 bij 576, dan zou het weer uitgerekt moeten worden op het plasma scherm niet?
[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 22-11-2006 15:15 ]
Ook ik vind het er erg plat uitzien. Wat je kunt doen om het interessanter te maken is:
- Specular maps toevoegen(zelfs beton heeft een klein beetje specularity), probeer dit bij elk object te doen
- Bump maps
- Dirt maps op hoeken, lage plekken, aan de zijkant van de weg (dus 2 of meerdere materialen mixen)
- Om toch een klein beetje glans op je objecten te krijgen moet je naast de GI die je nu hebt een lichtbron toevoegen. Met alleen GI kun je geen bumps zien.
- De gaten vind ik er erg onnatuurlijk uitzien, probeer creatiever met de cuttool om te gaan en cut niet alleen van 1 aanzicht, probeer ook te cutten in de randen zodat die er niet geëxtrude uitzien. Bijvoorbeeld:
http://www.thegnomonworks...engrabs/tjo01/tjo01j.html
- De put zou ik modellen, hij ziet er erg plat uit.
Veel succes verder.

ben nog niet helemaal zeker over de borstspier hoe ie doorloopt in de schouder, geen flauw idee hoe die te fixen, commentaar is welkom
dit model weegt 998 tri's overigens.
Verwijderd
De borstspier geeft het einde aan van 'bobbel' zeg maar, bij jou zit hij halverwege, de edge die je er onder hebt zitten weg halen en de onderste loop van de borstspier naar beneden en zo de schouder eindigenSchuey schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:07:
Voor school moest ik vandaag een placeholder character uitblokken, mja, was al een tijdje geleden dat ik een character gemaakt heb, dus had er gewoon poep aan en begon gelijk maar aan het character
[afbeelding]
ben nog niet helemaal zeker over de borstspier hoe ie doorloopt in de schouder, geen flauw idee hoe die te fixen, commentaar is welkom
dit model weegt 998 tri's overigens.
edit:
grrr
ik in maya is vaag..
[ Voor 31% gewijzigd door Schuey op 23-11-2006 16:51 ]
http://www.xs4all.nl/~enieser/scene.max

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
Verwijderd
Pole vectors gebruiken om de knieen en armen op hun plaats te houdenSchuey schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:02:
edit:
grrr
ik in maya is vaag..kan niet normaal zijn voetoptillen, zonder dat zijn knie helemaal naar buiten beweegt
want had al proberen de orientation van de joints proberen aan te passen, aangezien ik dus merkte dat hij de pivot van de eerste joint pakt als basis voor de rest, en die kan je dus niet zomaar 1 2 3 aanpassen...
Ik kan je file niet openen (ondanks dat ik max 8 heb) maar ik kan je wel vertellen hoe je een heel aardige carpaint kan maken in 3ds max:
- maak een standaard Blinn material
- specular 100, glossiness 64, soften 0,1
Maps:
- diffuse color: Falloff. Falloff doe je van Noise naar zwart. Stel het type in op Fresnel en de richting op Viewing Direction. De noise map geef je twee kleuren die mooi uitkomen, zoals felrood en diepzwart. De grootte van de noise is afhankelijk van je scene: experimenteer zelf.
- bump map 15%. Wederom een noise map met een grootte die afhangt van je scene. En weer zelf experimenteren.
- reflection 53%. Kies voor Raytraced. Stel bij het raytraced material de Attenuation in op Linair. De ranges zul je weer zelf moeten uitvinden. Bij mij loopt het van 0 tot 150. De Color is Background.
Stel nu een mooie HDRI in als Environment (niet zomaar een hdri pakken. Ik probeer er soms meer dan 20 voordat ik tevreden ben) en zet je auto op een grote lichte plane. Een stuk of 3 spots erboven waarvan 1 met raytraced shadows (of Area als je geduld hebt) en je hebt een mooie render in enkele tientallen seconden.
Het is allemaal wat grof en simpel maar het geeft je een heel aardig resultaat met weinig moeite en weinig rekenkracht. Als je chroom of aluminium wilt maken kun je ook van deze basis gebruik maken, maar kies dan Metal in plaats van Blinn en speel met de Specular en Reflection waarden.
Ik kan het met 3ds Max 8 en met 3ds Max 9 niet openen.ElmarNieser schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:30:
AARGH kan iemand proberen mijn autotje mooi te renderen? MAX8
http://www.xs4all.nl/~enieser/scene.max
[afbeelding]
[afbeelding]
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Het blokkeert niet ofzo, maar het renderen gaat niet meer vooruit, blijft gewoon stilstaan. Waar kan dat aan liggen?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Geef eens wat meer informatie, hij blijft hangen... waarop? Je bent aan het experimenteren... waarmee? Wat zijn je render instellingen? Welke render gebruik je?Renegade! schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:52:
Ik ben ook wat aan het experimenteren met 3ds max maar als ik wil renderen blijft de boel hangen
Het blokkeert niet ofzo, maar het renderen gaat niet meer vooruit, blijft gewoon stilstaan. Waar kan dat aan liggen?
Wow, sorryFolkert schreef op donderdag 23 november 2006 @ 22:10:
[...]
Geef eens wat meer informatie, hij blijft hangen... waarop? Je bent aan het experimenteren... waarmee? Wat zijn je render instellingen? Welke render gebruik je?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Kan je een screenshot maken van je max interface(van je scene)? En een screenshot van je renderscherm wanneer deze blijft hangen? Welke render engine gebruik je? Gebruik je geen scene die je hebt gedownload waarbij een andere renderengine is gebruikt?Renegade! schreef op donderdag 23 november 2006 @ 22:16:
[...]
Wow, sorryUhm, ik heb gewoon wat 3d tekst met wat lichten, niet veel speciaals dus. Ik heb nog nooit met 3dsmax gerenderd en doe dus gewoon 'render' met alle default settings. Het lijkt alsof er een fout inzit die hij niet kan renderen maar dat lijkt me een beetje vreemd
En wat voor een systeem heb je? Gebruik je zware materialen met veel reflectie/sss?
[ Voor 17% gewijzigd door Folkert op 24-11-2006 13:28 ]
Ik durf bijna niet te reageren omdat ik me totaal niet met 3D bezig houd en alleen hier af en toe kom kijken naar al dat moois. Ook dit ziet er ongelooflijk knap uit (voor een leek als ik in ieder geval). Maar er iets in dit plaatsje is vind ik behoorlijk storend en best zonde als er geen feedback op komt. Yanik had het er trouwens al over: de gaten in de muur en op de weg zien er onnatuurlijk uit. Vooral op een muur is zo'n stuk afgebrokkeld beton vaak grilliger en met minder ronde vormen. Bovendien zie je vaak dat er vanuit zo'n gat nog een of enkele barsten lopen.
Voorbeeldje (niet zo mooi maar gaat om het idee):

Keep up the good work!
Verwijderd
Klein advies als je je materials wil testen, gebruik niet alleen een skylight maar pomp er ook een 'zon' op, skylight geeft geen speculars ( tenzij je reflections gebruikt ) en de bumpmap ziet er standaard ruk uit
Heb nu even wat andere titles gemaakt, los van een tutorial die ik volgde en nu werkt het wel. Al is het wel lang renderen als je een klein avi bestand wil.Folkert schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 13:25:
[...]
Kan je een screenshot maken van je max interface(van je scene)? En een screenshot van je renderscherm wanneer deze blijft hangen? Welke render engine gebruik je? Gebruik je geen scene die je hebt gedownload waarbij een andere renderengine is gebruikt?
En wat voor een systeem heb je? Gebruik je zware materialen met veel reflectie/sss?
LOL, je krijgt wat meer resprect voor de oude 3d animatie films, in de tijd dat er nog geen Quid Core Xeon processoren waren...Renegade! schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 11:24:
[...]Heb nu even wat andere titles gemaakt, los van een tutorial die ik volgde en nu werkt het wel. Al is het wel lang renderen als je een klein avi bestand wil.
Een tweaker moet toch met een beetje fantasie de link kunnen achterhalen.
http://www.xs4all.nl/~enieser/scene.rar (Overigens niet uitgepakt, dus weet niet zeker of het de juiste scene is..
http://hawvie.deviantart.com/
Folkert schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 11:59:
[...]
LOL, je krijgt wat meer resprect voor de oude 3d animatie films, in de tijd dat er nog geen Quid Core Xeon processoren waren...

*Klikbaar*
[ Voor 9% gewijzigd door Rynji op 25-11-2006 12:33 ]
5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris
kritiekpuntjes:
- De oren zijn nog steeds niet je-van-het. Lees dit even door. Ik kan nog steeds geen oren maken zonder deze prachtige tutorial
- De neusgaten zitten wel heel erg ver uit elkaar
- De mond is wel erg breed
- De lippen zijn te rose. Dit is zo'n vrouwenlabello tintje
- De sleutelbeenderen steken te veel uit
Verder vind ik je huid texture/shader er erg op vooruitgegaan, alleen ben je wat doorgeschoten in het blauwige op de wangen. Die pukkels zijn wel erg goed gelukt.
[ Voor 5% gewijzigd door Bozozo op 25-11-2006 13:56 ]
Verwijderd
Hehe thanksBozozo schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 13:55:
Wow, hij wordt echt steeds mooier![]()
kritiekpuntjes:
- De oren zijn nog steeds niet je-van-het. Lees dit even door. Ik kan nog steeds geen oren maken zonder deze prachtige tutorial![]()
- De neusgaten zitten wel heel erg ver uit elkaar
- De mond is wel erg breed
- De lippen zijn te rose. Dit is zo'n vrouwenlabello tintje![]()
- De sleutelbeenderen steken te veel uit
Verder vind ik je huid texture/shader er erg op vooruitgegaan, alleen ben je wat doorgeschoten in het blauwige op de wangen. Die pukkels zijn wel erg goed gelukt.
Probleem is dat hij nooit als fotorealistisch was bedoelt ( de model zelf bedoel ik dan ), neusgaten heb ik inmiddels gefixed, mond klopt precies qua anatomie maar het beeld vertekend een beetje.
Wangen heb je helemaal gelijk in en ga ik ook aanpassen.
Sleutelbeenderen, zoals ik zei neit als realistisch bedoelt maar meer alles overdreven

Verwijderd
45 Sec per plaatje aan het renderen? Of heb je 15 fps gedaan?Renegade! schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 17:23:
Alweer één uurtje aan het renderen en nog twee uren remaining. En dat voor drie seconden film
Wat render je eigenlijk?

508 faces
30 fps zoals de framerate van men filmVerwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 17:40:
[...]
45 Sec per plaatje aan het renderen? Of heb je 15 fps gedaan?
Wat render je eigenlijk?
Ziet er op zich goed uit. Het enige dat mij opvalt is dat hij aan de bovenkant erg gespierd eruit ziet maar dat die benen een beetje vrouwelijk aandoen...Schuey schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 17:55:
Na aanwijzing van Hymn en wat aanpassingen aan de borstkas.
[afbeelding]
508 faces
Maar ik doe het je niet na
Mixed Reality dev
Verwijderd
Record dan gewoon 25 fps. is kleiner formaat en korter renderen!Renegade! schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:09:
[...]
30 fps zoals de framerate van men filmIk maak fragmovies in cod2, en met 3ds max vervang ik men 2 titles door 3d titles, oogt mooier
oeh das wel een goed punt opzich, zal eens zien of ik nog wat aan kan doen! Ik betwijfel het overigens, want ben em volop aant riggenMenesis schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:41:
[...]
Ziet er op zich goed uit. Het enige dat mij opvalt is dat hij aan de bovenkant erg gespierd eruit ziet maar dat die benen een beetje vrouwelijk aandoen...
Maar ik doe het je niet na
@ aardbei, zin om wat meer te vertellen over die pole vectors? Heb gezocht en gezocht, nergens wordt goed uitgelegd hoe ze werken, en belangrijkste, hoe je ze moet maken en gebruiken
Zal ik zeker eens proberen, thx!Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:48:
[...]
Record dan gewoon 25 fps. is kleiner formaat en korter renderen!
Nu heb ik wel een ander vreemd probleem, ik gebruik 3 text objecten in één scene en wanneer ik op het 3de text object "Bevel" wil toepassen om de tekst wat volume te geven loopt 3ds max vast

Verwijderd
Desnoods kan je trouwens nog op 15 fps doen, maar 25 is natuurlijk standaard(Europese TV, Amerika heeft 30 FPS)Renegade! schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:41:
[...]
Zal ik zeker eens proberen, thx!![]()
Nu heb ik wel een ander vreemd probleem, ik gebruik 3 text objecten in één scene en wanneer ik op het 3de text object "Bevel" wil toepassen om de tekst wat volume te geven loopt 3ds max vastGelijk hoe lang en hoe groot de tekst is.
Het oog ziet namelijk in 15 fps nog steeds een bewegend beeld, 11 FPS of lager schokt wel.
Je kan je text objecten ook Extruden ipv Bevel. Je kan die kantjes dan alleen niet ronder maken.
Je kan de kantjes wel nog ronder maken maar het is zo mooi niet, maar ik heb al gevonden waar het aan ligt; het font moet groter zijn dan +- 120 anders zit het vol fouten, dus ik zal iets anders moeten zoeken vrees ik.Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:01:
[...]
Desnoods kan je trouwens nog op 15 fps doen, maar 25 is natuurlijk standaard(Europese TV, Amerika heeft 30 FPS)
Het oog ziet namelijk in 15 fps nog steeds een bewegend beeld, 11 FPS of lager schokt wel.
Je kan je text objecten ook Extruden ipv Bevel. Je kan die kantjes dan alleen niet ronder maken.
Mja, ik gebruik een camera en dus wordt het nogal moeilijk als de letters niet bij elkaar staan, maar met extruden en wat chamfer heb ik een gelijkaardig effect bekomenBozozo schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 23:30:
Wat maakt de font size nou uit? Dan render je toch gewoon vanaf verder weg?
Nu nog even een domme vraag; hoe verander je het aantal frames in de timeline

Verwijderd
Naar je timeline onder aan, zie je het knopje Play, doorspoelen, doorspoelen tot einde.
Dus >>| het knopje daar onder, een schermpje met een tijdsbalkje.
Daar op klikken, dan zet je de framerate naar custom, en dan verlaag je de FPS.
Niet moeilijk, maar je moet het wel even weten
wootVerwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 09:39:
Ik start 3d max ff op, weet het niet 100% zeker.
Naar je timeline onder aan, zie je het knopje Play, doorspoelen, doorspoelen tot einde.
Dus >>| het knopje daar onder, een schermpje met een tijdsbalkje.
Daar op klikken, dan zet je de framerate naar custom, en dan verlaag je de FPS.
Niet moeilijk, maar je moet het wel even weten

off topic: zijn de fragmovies ergens te zien/downloaden?Renegade! schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:09:
[...]
30 fps zoals de framerate van men filmIk maak fragmovies in cod2, en met 3ds max vervang ik men 2 titles door 3d titles, oogt mooier
Ik heb nu bij gebrek aan een goede tutorial zelf wat lopen kloten en steeds komt de helft niet mee. Dan mis ik weer kozijnen van mijn basic huisje; of de ramen. Ik heb op de blender site zelf gezocht maar kan daar ook niet echt iets over vinden. Ik heb ook met .obj en .mtl geprobeerd maar of ik stel verkeerd in of er ging iets anders mis maar toen ik in maya opende kreeg ik maar de helft?
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Ik exporteer weleens Silo modellen als obj/mtl en importeren in Maya gaat altijd goed, ook bij complexere modellen. En ik neem aan dat Max toch ook wel een degelijke obj ondersteuning heeft.
Wat je kunt proberen is om te kijken in je Multilister of je meer objecten in je lijst hebt dan je op eerste oog ziet. Een verkeerd geinterpreteerde shader of attributen die er misschien voor zorgen dat het object niet zichtbaar is of anders ingestelde maten waardoor objecten groter zijn dan de view-distance of gewoon buiten beeld geplaatst zijn.
En anders the hard way en elk model in je scene apart exporteren en plaatsen in je nieuwe scene. Met een beetje geluk behoud je je coordinaten van je objecten en kun je ze 1 voor 1 importeren in Maya, waar ze weer op de goede plek komen te staan.
Als je het niet voor elkaar krijgt dan heb ik ooit eens wat gevonden van PolyTrans. Heb de installer voor de trial nog steeds op mijn schijf staan (okino_nugraf_and_polytrans_full_demo.exe) die vast nog steeds wel in nieuwere vorm op de site te vinden is. Kan 'm me zo niet meer herinneren maar wat ik nog wel weet is dat het een duur geintje is als je het wilt blijven gebruiken maar dat je daar wel volledige ondersteuning voor krijgt om te converteren tussen zo'n beetje alle gangbare 3d formaten die beschikbaar zijn. Schijnt...
[ Voor 27% gewijzigd door KneoK op 27-11-2006 03:23 ]
Mixed Reality dev
Bedankt, ik ga het eind van de vanmiddag proberen en zal dan deze post naargelang wel aanpassen of het gelukt is.KneoK schreef op maandag 27 november 2006 @ 03:17:
Als je in Maya maar de helft krijgt dan heb kans dat je misschien geselecteerde/geisoleerde modellen hebt geexporteerd vanuit Blender.
Ik exporteer weleens Silo modellen als obj/mtl en importeren in Maya gaat altijd goed, ook bij complexere modellen. En ik neem aan dat Max toch ook wel een degelijke obj ondersteuning heeft.
Wat je kunt proberen is om te kijken in je Multilister of je meer objecten in je lijst hebt dan je op eerste oog ziet. Een verkeerd geinterpreteerde shader of attributen die er misschien voor zorgen dat het object niet zichtbaar is of anders ingestelde maten waardoor objecten groter zijn dan de view-distance of gewoon buiten beeld geplaatst zijn.
En anders the hard way en elk model in je scene apart exporteren en plaatsen in je nieuwe scene. Met een beetje geluk behoud je je coordinaten van je objecten en kun je ze 1 voor 1 importeren in Maya, waar ze weer op de goede plek komen te staan.
Als je het niet voor elkaar krijgt dan heb ik ooit eens wat gevonden van PolyTrans. Heb de installer voor de trial nog steeds op mijn schijf staan (okino_nugraf_and_polytrans_full_demo.exe) die vast nog steeds wel in nieuwere vorm op de site te vinden is. Kan 'm me zo niet meer herinneren maar wat ik nog wel weet is dat het een duur geintje is als je het wilt blijven gebruiken maar dat je daar wel volledige ondersteuning voor krijgt om te converteren tussen zo'n beetje alle gangbare 3d formaten die beschikbaar zijn. Schijnt...Heb het zelf nooit nodig gehad.
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
misschien moet je het oor minder diep doen en meer..uhm zo:Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 13:39:
update maar weer :]
[afbeelding]
wenkbrauwen moek nog wat aanpassen

van de female tutorial van autodesk:) (klik gratis tutorial, moet je wel even aanmelden, maar je krijgt er geen spam van)
[ Voor 28% gewijzigd door henkvdvelden op 27-11-2006 12:29 ]
Verwijderd

Watertestje in Blender.
Ik voel me weer net een klein kind dat met water mocht kliederen
Schuey, ik begrijp je niet helemaal. Heb je nu wel of niet je rig met een knikje in de benen en armen gemaakt?
wilde ik laatst ook doen. Had in mijn hoofd om ff een iets langere animatie van het water te maken van 1000 frames @ 25 frames / seconde.Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:56:
[afbeelding]
Watertestje in Blender.
Uiteindelijk duurde het renderen van het filmpje zónder material meer dan een uur, en met material zou het een maand duren

#codmovies op quakenet, daar kun je zien hoever ik al zit (35%) op dit moment en als hij klaar is zal de download link daar ook wel verschijnen.Ray-zor schreef op maandag 27 november 2006 @ 00:07:
[...]
off topic: zijn de fragmovies ergens te zien/downloaden?
Ik ben geen animator en ken Maya maar een heel klein beetje, maar zoek eens op CGtalk of in de manual naar "Gimbal Lock". Volgens mij heeft het daar mee te maken.Schuey schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:44:
ja dat doe ik standaard al uit gewenning, het is juist het punt dat zodra dat alle joints niet meer loodrecht onder elkaar staan, de knie keihard breekt als je de voet naar boven beweegt. Laat je alle joints loodrecht onder elkaar staan, werkt het perfect. Het jammere is alleen, dat een menselijk been niet loodrecht is
Ik weet het niet zeker, het kan ook iets anders zijn.
Verwijderd
Tja, als een animatie van een paar seconden al een paar uur duurt dan heeft een animatie van veertig seconden natuurlijk een *klein* stukje langer nodigDuesenberg J schreef op maandag 27 november 2006 @ 18:18:
wilde ik laatst ook doen. Had in mijn hoofd om ff een iets langere animatie van het water te maken van 1000 frames @ 25 frames / seconde.
Uiteindelijk duurde het renderen van het filmpje zónder material meer dan een uur, en met material zou het een maand duren. Die was na 13 uur pas bij frame 90
. Misschien iets minder reflecties enzo voor de volgende keer. Hoe lang duurde die test render bij jou?
Probeer het eens zonder raytrace aan en dan met envmaps voor de reflecties en ztransp zodat je er doorheen kan kijken. Dan zou het al een stuk sneller moeten worden.
Als je het neusje van de zalm wil hebben dan moet je helaas gewoon lang wachten of een online renderfarm inschakelen.
Wat het nog veel erg maakt is dat je voor ingewikkeld water ook nog eens de diepte in de Mirror Transp tab omhoog moet schroeven omdat de delen in het water (luchtbelletjes ed.) anders als een "zwart gat" gerenderd worden en je niet door de binnenkant heen kan kijken.
Ik kan je alleen maar als tip geven dat als je een animatie gaat maken, dat je eerst moet renderen *zonder* materialen en pas wanneer de animatie (van objecten en karakters, niet materialen) klaar is aan de slag gaan met de materialen. Voor al die materialen kan je dan losse frames renderen en kan je best goed een beeld krijgen van hoe het er in een animatie uit zou komen te zien. Wanneer dat ook klaar is ga je pas kleine stukjes uit je animatie renderen, en dan met name de delen waar je problemen verwacht. En wanneer je dan zeker weet dat alle fouten er uit zijn, *dan* pas render je de volledige animatie (al dan niet via een renderfarm) en niet eerder, ook al kan het best moeilijk zijn om dat te laten
Dat ene frame dat ik hiervoor postte duurde bij mij 2 tot 3 minuten en een animatie van 30 frames duurde geloof ik een half uurtje.
Voor tests kan je het beter bij kleine animaties van een of een paar seconden houden, anders kom je nooit ergens met al dat gebak en gerender
Hetzelfde gaat trouwens op voor de resolutie van je water. Test eerst op een lage resolutie. Je water zal er dan als dikke modder uitzien maar je kan toch een klein beetje een beeld krijgen van hoe het uiteindelijk zal worden en het is veel sneller te bakken en renderen (en kost minder geheugen).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 21:57 ]
En natuurlijk heb ik eerst met stills gekeken of ik mijn material wel mooi vond. Ik had (zoals je al zei) voor mijn render de depth van zowel transparency als mirror reflection vrij hoog staan. Dit omdat er nogal veel losse spetters in voor kwamen, en je niet wilt dat de 3e spetter een ondoorzichtige massa is.
Maar bedankt voor de alternatieve manier voor doorzichtige en weerspiegelende dingen, want dat zal vast flink wat tijd besparen.
Verwijderd
(ior-waarde instellen werkt dan geloof ik ook niet, dus het zal er niet echt superwaterig uitzien vrees ik)
Diepte hoef je max. op 3 of 4 te zetten in te meeste gevallen. Het gaat hier om water binnen ander water en niet om een druppel die voor een andere druppel te zien is.
Op dit moment werk ik mee aan een spel wat we aan het maken zijn.
Het is de bedoeling dat het een Sci-Fi MMORPG wordt, en ik moet zeggen, we gaan de goede kant op.
Angezien we allemaal zeer jong (16) zijn, met weini gervaring, is dit ook gewoon een leerproces voor ons.
Ik ben op dit moment bezig met het exterior model van de TTi-1250 Carrier class 'renovatio despero'
Het is een low-poly model, met rond de 1750 tri's.
Het model is nog niet geheel af, maar ik wil het toch even laten zien: (pas op, imageshack!)

Zo, dit was het wel weer.
Ik hoop dat jullie nog wat tips kunnen geen m.b.t het modeleren.
Helaas zijn er maar 2/3 modellers (met mij erbij)
En helaas ook maar 1 programmeur.
Ik weet niet zeker of ik het mag plaatsen, maar als iemand mee wil helpen, heel graag!
Hier even 2 links
http://gateway.4vandorp.eu
http://forum.4vandorp.eu
Beginning to realize the power...
Hehe in de nieuwe 3DWorld staat ook een splash tutorial maar dan in RealflowVerwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:56:
[afbeelding]
Watertestje in Blender.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
model ziet er al netjes uitNeOpHyTe-NL schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:02:
Zo, ook maar weer even een post van mij.
Op dit moment werk ik mee aan een spel wat we aan het maken zijn.
Het is de bedoeling dat het een Sci-Fi MMORPG wordt, en ik moet zeggen, we gaan de goede kant op.
Angezien we allemaal zeer jong (16) zijn, met weini gervaring, is dit ook gewoon een leerproces voor ons.
Ik ben op dit moment bezig met het exterior model van de TTi-1250 Carrier class 'renovatio despero'
Het is een low-poly model, met rond de 1750 tri's.
Het model is nog niet geheel af, maar ik wil het toch even laten zien: (pas op, imageshack!)
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo, dit was het wel weer.
Ik hoop dat jullie nog wat tips kunnen geen m.b.t het modeleren.
Helaas zijn er maar 2/3 modellers (met mij erbij)
En helaas ook maar 1 programmeur.
Ik weet niet zeker of ik het mag plaatsen, maar als iemand mee wil helpen, heel graag!
Hier even 2 links
http://gateway.4vandorp.eu
http://forum.4vandorp.eu
alleen 1 tip, voor games, hoef je niet zoveel rekening te houden met quads, alles moet je trianguleren voor je het ingame stopt. Dus af en toe een tri gebruiken om 100 polies te besparen, doen!
Nu weet ik ansoluut niet hoe ik ze naar triangles moet omzetten...
Ik geloof dat dat automatisch gaat als we ze ingame laden? (.x format)
@ yanik en aardbei
thx, heb ik weer wat om naar te zoeken, zal vanavond eens verder zoeken als ik nog tijd heb. moet eerst nog een fietszadel met nurbs maken
[ Voor 9% gewijzigd door Schuey op 28-11-2006 11:38 ]
Ik zal er eens naar kijken.
Het gaat allemaal alleen zo super langzaam!
Niemand van ons kan texturen, haha!
(Dat komt er van als je maar met z'n 3'en echt actief bent)
Verwijderd

aantal dingen aangepast, zoals je kan zien
Haar is een probeersel, vind het wel tof eigenlijk
Het model is best mooi geworden, maar ik zit met een probleem.
Ik wil hem nu voor het eerst UVW mappen, maar dan heb ik het model als 1 mesh nodig heb ik gelezen volgens mijn tutorial.
Mijn ruimteschip bestaat echter uit zo'n 60 deeltjes.
Nou heb ik die geprobeert aan elkaar te 'smelten' met 'connect' maar nu gaan alle poly's door elkaar!
Iemand tips?

@Hierboven: HEEL mooi! Alleen z'n stoppels kunnen nog een stukje beter denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 28-11-2006 17:05 ]
Je moet ze niet connecten maar attachen. Selecteer een object en vanuit dat object kan je de rest attachen. Dan wordt het een geheel en kan je makkelijker texturen.NeOpHyTe-NL schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:04:
Ok... problemen.
Het model is best mooi geworden, maar ik zit met een probleem.
Ik wil hem nu voor het eerst UVW mappen, maar dan heb ik het model als 1 mesh nodig heb ik gelezen volgens mijn tutorial.
Mijn ruimteschip bestaat echter uit zo'n 60 deeltjes.
Nou heb ik die geprobeert aan elkaar te 'smelten' met 'connect' maar nu gaan alle poly's door elkaar!
Iemand tips?
[afbeelding]
[afbeelding]
@Hierboven: HEEL mooi! Alleen z'n stoppels kunnen nog een stukje beter denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Folkert op 28-11-2006 17:17 ]
Het is waarschijnlijk minder werk om het hele object van de grond af opnieuw op te bouwen (volgens de spelregels van Polymodelling) dan om al deze objecten netjes met elkaar te verbinden.
@ Hymn: Hij ziet er nog steeds fantastisch uit maar dat haar is echt geen gezicht

volgens mij heb je gewoon geen zin om betere oren te maken
Zeer mooi, juist vind ik zoals anderen de haarkleur niet echt passen, zwart zou beter zijn imo.
En dit vind ik eigenlijk al lang, die sigaar moet er echt uit, ik vind die de stoere en beetje sci-fi sfeer verpesten.
Maar anders vind ik het een heel mooie render, ik zou het zelf nooit kunnen.
Techno>Music
Alleen zijn die ogen gewoon een platte texture? Ze zien er wat levenloos uit. Je zou even een oog tutorial moeten zoeken want meestal modeleren ze dat blauwe deel (de iris is dat toch?) van het oog apart en dat valt dan wat naar binnen. Daaroverheen gaat dan de lens die wel weer bol is (helemaal transparant maar met klein beetje reflectie) en dan valt het licht mooi op de iris
[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 28-11-2006 17:49 ]
Mixed Reality dev
Verwijderd
De ogen zijn "officieel" zeg maar dus allemaal losse onderdelen alleen de reflectie doet het niet lekker, god knows whyMenesis schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:48:
Ow ik vind hem eigenlijk wel gaaf zo. Al lijkt hij niet meer zo op de bad-guy-die-op-alles-schiet-dat-beweegt van eerst, maar eerder een surfer in wetsuit met een sigaar in z'n muilMaar best wel geinig kapsel hoor
![]()
Alleen zijn die ogen gewoon een platte texture? Ze zien er wat levenloos uit. Je zou even een oog tutorial moeten zoeken want meestal modeleren ze dat blauwe deel (de iris is dat toch?) van het oog apart en dat valt dan wat naar binnen. Daaroverheen gaat dan de lens die wel weer bol is (helemaal transparant maar met klein beetje reflectie) en dan valt het licht mooi op de iris

Maar ik model hem denk ik een t-shirt ( eerst nek texturen lol ) om te kijken hoe dat staat, misschien met een flauwe glimlach of zo
Mixed Reality dev
Verwijderd
Allang gedaanMenesis schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 18:09:
misschien is er niets om te reflecteren? Zet anders een environment mapje bij je reflecterende materiaal. Soms pakt dat goed uit
Verwijderd
(ja, het klinkt misschien vreemd, maar het helpt echt
En sorry, maar met dat haar vind ik 'm er helaas uitzien alsof ie gedegradeerd is tot B-film acteur

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
Nice HyMzVerwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:02:
update
[afbeelding]
aantal dingen aangepast, zoals je kan zien
Haar is een probeersel, vind het wel tof eigenlijk
http://hawvie.deviantart.com/

Edit:
Hmm, blijkt dat materials voor vray zijn, even kijken of het daarmee wel werkt
[ Voor 13% gewijzigd door Renegade! op 29-11-2006 18:21 ]
Dit topic is gesloten.