The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Anoniem: 30579
ik gooi vanacht wel wat leuke shaders op je autoElmarNieser schreef op donderdag 23 november 2006 @ 18:30:
AARGH kan iemand proberen mijn autotje mooi te renderen? MAX8
http://www.xs4all.nl/~enieser/scene.max
[afbeelding]
[afbeelding]
met brazil/mray/vray renders zal ik wel wat testjes draaien om te zien wat het leukste oogt
"btw... leer eens instancen en attachen man :P"
layers gebruiken
renamen
en vast nog veel meer lol
pivots centeren ook arg handig
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 30579 op 30-11-2006 14:26 ]
Deze site al gezien?Anoniem: 30579 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:34:
[...]
ik gooi vanacht wel wat leuke shaders op je auto
met brazil/mray/vray renders zal ik wel wat testjes draaien om te zien wat het leukste oogt
http://www.vray-materials.de/
Automotive materials:
http://www.vray-materials...s.php?category=Automotive
[ Voor 13% gewijzigd door Folkert op 30-11-2006 14:15 ]
loop animatie ook gedaan, wel moeilijk om het natuurlijk over te laten komen.
Toen exporten, 3 uur mee bezig geweest, elke keer vage error messages over een negatieve reference aan een of andere $intarray.. Wat blijkt, een paar polygonen hadden geen uv coordinaten, daar ging hij dus op stuk... wat een dag!
Anoniem: 73881
Folkert schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:14:
[...]
Deze site al gezien?
http://www.vray-materials.de/
Automotive materials:
http://www.vray-materials...s.php?category=Automotive
Dát is vet!
http://chester.qonstrukt.nl/3d/tut is offline gehaald

EDIT: met de waybackmachine.org kan je een deel van de tutorial terughalen.
Carpaint tutorial van chester (gedeeltelijk)
of natuurlijk google cache: carpaint tutorial
Maar zonder de images ben je niet erg veel..
EDIT2: heb tussen mn 3ds max files nog de matlib van chester gevonden
download hier chester matlib @rapidshare.com
[ Voor 12% gewijzigd door JSS540 op 30-11-2006 21:43 ]
Je kan het Chester ook gewoon vriendelijk vragen.JSS540 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 21:31:
kan er iemand trouwens nog de carpaint tutorial van Chester vinden? Die was ook wel goed en gemakkelijk
http://chester.qonstrukt.nl/3d/tut is offline gehaald![]()
EDIT: met de waybackmachine.org kan je een deel van de tutorial terughalen.
Carpaint tutorial van chester (gedeeltelijk)
of natuurlijk google cache: carpaint tutorial
Maar zonder de images ben je niet erg veel..
EDIT2: heb tussen mn 3ds max files nog de matlib van chester gevonden
download hier chester matlib @rapidshare.com
Anoniem: 157420
Z'n matlib staat gewoon online, en voor z'n tut moet je echt bij hem zijn. Hij bijt niet. Dus ik zie geen probleem waarom je hem zelf niet kan aanspreken.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 157420 op 30-11-2006 22:55 ]
Anoniem: 30579
heb ook een aantal van je textures niet. anyway hier een voorbeeldje van mentalray
"low quali stuff a/a niet maxxed en lage gi samplerate dus let niet op jaggies enzo ging immer om de shader"
post morgen wel een paar vray renders

[ Voor 154% gewijzigd door Anoniem: 30579 op 30-11-2006 23:29 ]
zie http://www.3dconnexion.com/ voor info en kopen.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Ik heb de spacemouse traveller... Ding koste ook 300 euro volgens mij maar ik gebruik uhm bijna nooit. T enige waar ik hem voor gebruik is dat je kan pannen tijdens het cutten. Maar voor de rest vind ik het niet zo handig. Ik zal uhm weer eens onder het stof vandaan halen om er weer een beeje mee te gaan klooien.SnoeiKoei schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:23:
Ik weet niet of jullie dit interessant vinden maar naar mijn ervaring scheelt het gebruik van een spaceball, spacemouse of vergelijkbaar echt enorm voor RSI-gevaar en werkt het gewoon erg fijn (roteren, zoomen, pannen etc. met linker hand, modelleren met rechts). Dit soort producten was alleen echt vreselijk duur (> €400). 3dconnexion heeft nu nieuwe producten en daar zit een simpele 3d motion controller bij, de SpaceNavigator. Ondersteunt de meeste belangrijke paketten... ziet er gelikt uit... en kost maar €59 !!!
Dit vind ik wel een heel mooi ding. Dank je voor de vermelding.SnoeiKoei schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:23:
Ik weet niet of jullie dit interessant vinden maar naar mijn ervaring scheelt het gebruik van een spaceball, spacemouse of vergelijkbaar echt enorm voor RSI-gevaar en werkt het gewoon erg fijn (roteren, zoomen, pannen etc. met linker hand, modelleren met rechts). Dit soort producten was alleen echt vreselijk duur (> €400). 3dconnexion heeft nu nieuwe producten en daar zit een simpele 3d motion controller bij, de SpaceNavigator. Ondersteunt de meeste belangrijke paketten... ziet er gelikt uit... en kost maar €59 !!!
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Een Wacom werkt ook prima hoorSnoeiKoei schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:23:
Kun je een wacom dan ook instellen voor alleen het ronddraaien enz? Zoals zo'n spacemuis dus.Senzuboon schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:33:
[...]
Een Wacom werkt ook prima hoorIk zag 4 jaar geleden zo'n ding op de Cebit. Was wel grappig. Maar € 59 is niet duur.
Er komt trouwens nog wel 20 euro verzendkosten bij.
[ Voor 7% gewijzigd door -DG- op 01-12-2006 15:32 ]
Dat ding was ook niet bedoeld om te modelleren, maar om de viewport te draaien, wat volgens mij niet zo met de wacom kan. Met wacom modelleren kan natuurlijk wel, maar vind ik ook niet fijn.apNia schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:46:
Ik heb een mooie grote Intuos3 (de profi line van Wacom) maar ik verkies altijd nog een muis boven tabletten voor 3DSMax... alleen textures doe ik ermee, daar heb ik 'm bijna zelfs voor gekocht.
Anyway, hier m'n eerste goede modelletje in Rhino3D

klikbaar mocht je hem als 1600x1200 achtergrond willen gebruiken,

Heb hem nagebouwd van een tutorial op 3dpalace en een paar dingen veranderd.
Dat Rhino3D werkt wel anders dan 3ds max zeg, maar het is wel fijn.
Zal hem nog een keer in renderen in een betere render dan de standaard Rhino render.
die gun zit natuurlijk vast aan het verticale gedeelte van die steun om ook verticale beweging mogelijk te maken.eperon schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:32:
ziet er wel slick uit, maar de gun zweeft boven de standaard?

Aunt bunny is coming to get me!
Daar zeg je wat. Maar ik heb gewoon dat bovenste knopje dat je met je duim kan bedienen als middle button ingesteld. Gaat lekker vlot, dus ik heb zo'n ding niet echt nodig vind ik. Wacommen (mits ie lekker groot is, jammer genoeg heb ik thuis een Graphire 2 A6-DG- schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:21:
[...]
Kun je een wacom dan ook instellen voor alleen het ronddraaien enz? Zoals zo'n spacemuis dus.
Er komt trouwens nog wel 20 euro verzendkosten bij.
Voor wat betreft de verzendkosten: die zijn niet laag inderdaad. Een aantal collega's van werk en ik kopen ze tegelijk en delen verzendkosten (want of je er 1 bestelt of 10, de verzendkosten zitten op of rond 20 euro voor de hele meuk).
Inderdaad.iH8 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:35:
[...]
die gun zit natuurlijk vast aan het verticale gedeelte van die steun om ook verticale beweging mogelijk te maken.
he.. ik wist niet dat die knop ook werkte als je er gewoon op drukte.Senzuboon schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:37:
[...]
Daar zeg je wat. Maar ik heb gewoon dat bovenste knopje dat je met je duim kan bedienen als middle button ingesteld. Gaat lekker vlot, dus ik heb zo'n ding niet echt nodig vind ik. Wacommen (mits ie lekker groot is, jammer genoeg heb ik thuis een Graphire 2 A6![]()
) prefereer ik boven muizen, ook in 3D
.
@-DG-: Bedoel je nu de 'gum'?

dat witte ding vlak boven de punt in het gebied waar je vingers zitten.
Anyway, in de settings van je Wacom kan je per programma aangeven welke knop wat voor functie moet krijgen.
Ja ik dacht dat je de gum bedoelde. Naja die werkt dus ook zonder dat je hem omdraaid.Senzuboon schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:26:
@Snoeikoei: Ja met een Wacom klik je jezelf inderdaad nog steeds het leplazerus.
@-DG-: Bedoel je nu de 'gum'?Die bedoel ik niet namelijk
Ik bedoel:
[afbeelding]
dat witte ding vlak boven de punt in het gebied waar je vingers zitten.
Anyway, in de settings van je Wacom kan je per programma aangeven welke knop wat voor functie moet krijgen.
Maar dan nog vind ik een muis fijner.

En het eindresultaat;

Nou nog t&l in Blender zien uit te vogelen, anders blijft het model zo kaal
(En ja, ik weet dat het middenstuk te klein is. Kwam er iets te laat achter helaas...)
[ Voor 8% gewijzigd door wacco op 02-12-2006 02:37 ]
lol op de PC moet alles zo echt mogelijk zijn, maar in het echt kijk je naar effecten zoals het in games word gebruikt (zonlicht op water), of je wilt het ala game eruit laten ziendreamwalker schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 18:56:
[...]
Sorry offtopic maar hehehe lekker de omgekeerde wereld![]()
meestal is het zo van "wow ik kan het niet van echt onderscheiden!"
Het voordeel van de SpaceNavigator vind ik dat je hem ook links kan gebruiken. Met die pen gaat dat aardig moeilijk. Ik heb zelf de Dynalink Freedraw en heb het wel eens uitgeprobeert en mij lukt dat niet.Senzuboon schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:33:
[...]
Een Wacom werkt ook prima hoorIk zag 4 jaar geleden zo'n ding op de Cebit. Was wel grappig. Maar € 59 is niet duur.
[ Voor 0% gewijzigd door marquis op 02-12-2006 19:08 . Reden: Ik weet, wel een late reactie....maar ja ]
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Op zich ziet het apparaatje er wel geinig uit. Maar het lijkt mij juist de hele workflow tegengaan. Er zijn in de 3d pakketten die ik gebruik zoveel toetsen die handig zijn om te bedienen (q,w,e,r voor de verschillende modeltools (rotate, move, scale enz.). a,s,d,f voor vertex/face/object enz. mode. ctrl+z voor undo, shift+z voor redo, z voor extrude enz. enz. enz.) dat ik dus continu zou moeten schakelen tussen het toetsenbord en dat apparaatje. Dan zou ik me rechterhand ontlasten om mijn linkerhand dubbel te belasten.SnoeiKoei schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:58:
't idee van zo'n SpaceNavigator is dus dat je hem niet in plaats van maar juist NAAST je muis gebruikt (andere hand) en dat je dan dus geen navigeerwerk meer hoeft te doen met je muishand (bij mij rechts). Dat scheelt je rechterhand ongemerkt zoveel muisklikken en pannen en zoomen dat je als je een beetje rsi-gevoelig bent er echt veel baat bij hebt. En het werkt ook nog eens veel sneller, makkelijker en intuitiever. In tegenstelling tot een wacom tablet ben je hier echt heel snel aan gewend (ervaring).
Voor wat betreft de verzendkosten: die zijn niet laag inderdaad. Een aantal collega's van werk en ik kopen ze tegelijk en delen verzendkosten (want of je er 1 bestelt of 10, de verzendkosten zitten op of rond 20 euro voor de hele meuk).
En dan nog, zoomen, pannen enz. in Maya of Silo is zo makkelijk. Gewoon ctrl vasthouden en met muisknoppen spelen.
Maar misschien ontgaat het echte doel van dat ding mij
Anoniem: 105830
En dat werkt eigenlijk helemaal niet zo slecht.
Als je het zo bekijkt dan begin ik inderdaad ook wel wat in dat ding te zien.
Waar hij met pflow een muurtje opbouwt...
Allemaal prima, gaat super, niks mee aan de hand, lukt me al zogoed als zonder hulp van de tut
Nu mijn probleem... ik heb het wel gehad met die muur.. cubes animeren gaat uitstekend.. ook andere primtives heb ik geen problemen mee...
Maar nu wil ik wat andere shapes laten bewegen...
Het bovenstaande is een logo dat ik gemaakt heb voor een school opdracht.. het is de bedoeling dat die ringen los van elkaar in beeld komen, en er later ook weer uit vliegen...
Als ik dan te werk ga volgens de tut van Neejoh gaat het allemaal redelijk goed, je kunt namelijk je particles de vorm laten aannemen van je objecten.. met primitives geen probleem.. maar als ik zeg dat hij de vorm van mijn objecten moet pakken krijg ik dit:
Alle objecten hebben de goeie vorm.. ze zijn alleen allemaal te klein.. en van binnenuit geteld liggen de eerste 3 goed.. maar de volgende ringen zijn allemaal ongeveer even groot.. en dat hoort dus niet.
Aangezien die particles allemaal als één object gezien worden, kan ik ze niet zelf van formaat/positie veranderen

Iemand die enig idee heeft waarom ze niet de goeie formaten krijgen? En belangrijker.. hoe ik het oplos?
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Heb je post een aantal maal doorgelezen maar snap nog steeds niet (slaapgebrek denk ik..

Oja: En als je je primitives converteert naar een Editable Poly ofzo?
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
K zal het nog is heel kort maar zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen...
Ik heb een logotje.. bestaande uit 7 ringen. Ik wil die ringen laten bewegen.. een heel stuk alle kanten op vliegen enzo.. en uit eindelijk samen komen in dat logo... makkelijkste manier leek me door middel van pflow die ringen uit elkaar laten springen zoals neejoh deed met een muurtje in zijn video tutorial, en dan dat geheel achterstevoren afspelen
Dankzij de tut van Neejoh lukt zo'n muur en ook compleet andere dingen me prima, zolang ik maar primitives gebruik.
Als ik de setup van mijn logo na maak, maar met een aantal boxen of spheres, werkt het prima.
Bij het instellen van alles zeg je tegen de particles dat ze een bepaalde vorm aan moeten nemen.. box, of de geometry van aangegeven objecten. Dat is dus wat ik wil, ik zeg tegen die particles dat ze er uit moeten zien als mijn logo ringen.
Dat doen ze ook, alleen zijn er 4 ringen die niet kloppen.
Ze zijn allemaal een stuk kleiner dan de orginele objecten, de binnenste 3 ringen kloppen in verhouding met elkaar wel... maar de 4 er om heen zijn alle 4 ongeveer even groot:
Nu wil ik dus weten waarom die particles que grootte niet hetzelfde zijn als mijn target objecten

Humankind… be both.
Heb nog steeds een aantal in de planning staan waar ik er wat verder op in ga (en minder newbie
Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb waar dat probleem weg komt...
Edit mesh/poly geprobeerd? Zijn alle holes capped in je model? Geen scale operator in je event staan (lijkt me niet als het eerste gedeelte goed gaat...)?
Of zijn je laatste 4 objects gescaled? Misschien dat hij zich hier op vastloopt?
[ Voor 34% gewijzigd door Neejoh op 04-12-2006 13:24 ]
Of je hem handig vindt of niet moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen... maar probeer met je toetsenbord/muis combo maar eens te zoomen, pannen en rotaten tegelijk. Met zo'n SpaceNav is het 1 handeling.KneoK schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:04:
[...]
Op zich ziet het apparaatje er wel geinig uit. Maar het lijkt mij juist de hele workflow tegengaan. Er zijn in de 3d pakketten die ik gebruik zoveel toetsen die handig zijn om te bedienen (q,w,e,r voor de verschillende modeltools (rotate, move, scale enz.). a,s,d,f voor vertex/face/object enz. mode. ctrl+z voor undo, shift+z voor redo, z voor extrude enz. enz. enz.) dat ik dus continu zou moeten schakelen tussen het toetsenbord en dat apparaatje. Dan zou ik me rechterhand ontlasten om mijn linkerhand dubbel te belasten.
En dan nog, zoomen, pannen enz. in Maya of Silo is zo makkelijk. Gewoon ctrl vasthouden en met muisknoppen spelen.
Maar misschien ontgaat het echte doel van dat ding mij
Je bent met zo'n Spaceding ook gelijk verlost van die ellendige klik op de middelste muisknop voor het pannen van je viewports.. (welke imho het meest irritant is wanneer je last hebt van rsi of de beginsels daarvan).
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Even een klein advies hier tussendoor.... Je duim moet je niet bewegen, dit is heel slecht voor je handen en zal de kans op rsi erg laten toenemen.Acid_Burn schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:35:
Die heb ik dan ook gemapped aan mijn duimknop
Is dat zo?robin222 schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:39:
[...]
Even een klein advies hier tussendoor.... Je duim moet je niet bewegen, dit is heel slecht voor je handen en zal de kans op rsi erg laten toenemen.
Waarom hebben al die ergonomisch gevormde muizen dan minimaal 2 duimknoppen
Nja.. ik ga weer eens verder prutsen aan mijn logo met pflow... en nu ik er aan denk zou het heel goed kunnen dat m'n objecten gescaled zijn... wel een beetje jammer dat die particles daar niet mee om kunnen gaan dan
Humankind… be both.
dat zou ik ook zeggen als industrieel ontwerper die een product wilt verkopenSpike_wolf schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:41:
[...]
Is dat zo?
Nja.. ik ga weer eens verder prutsen aan mijn logo met pflow... en nu ik er aan denk zou het heel goed kunnen dat m'n objecten gescaled zijn... wel een beetje jammer dat die particles daar niet mee om kunnen gaan dan
Mixed Reality dev
Schiet me net ff te binnen: als je je objecten gescaled hebt, doe dan ff een "XForm" eroverheen..Spike_wolf schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:41:
[...]
(zoiets http://img45.imageshack.us/img45/9293/tut6.jpg)
misschien helpt dat..?
[ Voor 49% gewijzigd door Scipionyx op 04-12-2006 17:49 ]
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
Jij hebt het hier wss over de logitech muisen? Die muizen zijn eigelijk helemaal niet zo ergnomisch als je denkt. Zal hier later wel op terug komen.Spike_wolf schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:41:
[...]
Is dat zo?
My heroScipionyx schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:48:
[...]
Schiet me net ff te binnen: als je je objecten gescaled hebt, doe dan ff een "XForm" eroverheen..
(zoiets http://img45.imageshack.us/img45/9293/tut6.jpg)
misschien helpt dat..?
Humankind… be both.
Precies.. gewoon die XForm er overheen gegooid, en de particles waaren weer zoals ik ze wilde hebben
Humankind… be both.
Mja, ik heb er na jaren geen last van. Eigenlijk moet je helemaal niet bewegen. Er zijn ook legio trackballs die je met je duim moet bewegen.robin222 schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:39:
[...]
Even een klein advies hier tussendoor.... Je duim moet je niet bewegen, dit is heel slecht voor je handen en zal de kans op rsi erg laten toenemen.
[ Voor 8% gewijzigd door Acid_Burn op 04-12-2006 19:02 ]
Naja het is wel zo dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de andere, maar ik ben de afgelopen paar maanden vrij druk bezig geweest met anti rsi maatregelen. (ik kon niet meer werken) Dokter, fysio enz enz vertelden me dat een trackerbal die met de duim bestuurd worden erg slecht zijn en ook dat je duim eigelijk volledig in rust moet zijn.Acid_Burn schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:01:
[...]
Mja, ik heb er na jaren geen last van. Eigenlijk moet je helemaal niet bewegen. Er zijn ook legio trackballs die je met je duim moet bewegen.
Ik werk nu 2 weken met een muis van Hippus. klik Dit helpt echt heel erg. Maja beste tip tegen rsi is denk gewoon optijd stoppen en een goede houding.
Sorry voor het offtopic gehalte.robin222 schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:39:
[...]
Ik ben nu 2 weken in het bezit van een wacom tekentablet, omdat ik wat klachten begon te krijgen. Die klachten zijn nu grotendeels voorbij.
Wel gebruik ik continu mijn duim om de rechter"muis"knop in te drukken of de midden"muis"knop. Dit heeft toch geen nadelig effect?
Logitech muizen vind ik ook erg beroerd. Het is erg lastig om de middenmuisknop in te drukken als je het vergelijkt met een simpele wheel mouse optical van microsoft.
Die spacetraveler neemt niet alle problemen weg. Je moet dan nog steeds de muis gebruiken en dat is het probleem.
En gewoon pen en papier schrijven heb ik ook nooit ergens last van.
Klopt. Maar je navigeert niet meer met je muis rond je model en dat scheelt je een heel groot percentage van je muisbewegingen. Dus het scheelt wel een heleboel.Yanik schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 00:16:
Die spacetraveler neemt niet alle problemen weg. Je moet dan nog steeds de muis gebruiken en dat is het probleem.
Muizen zijn inderdaad ondingen. Als je je hand helemaal ontspant zijn je vingers niet recht maar gebogen. Als je je hand over een muis heenlegt moet je je vingers actief strekken en gestrekt houden; die continue belasting is waardoor je problemen krijgt. Verder zou het ook veel beter zijn als je handpalm niet naar het tafelblad maar naar het toetsenbord wijst (dus voor rechtshandigen: duim omhoog, handpalm naar links) want je moet je pols ook de hele tijd in een onnatuurlijke stand houden.
Ik wil mezelf gaan aanwennen een tablet (recht) in combinatie met de space navigator te gaan gebruiken, geen muis meer als het niet nodig is.
Disclaimer: ik heb de spacenavigator alleen op het web gezien, heb er geen ervaring mee, maar ik heb al wel een jaar werkervaring met de vorige generatie producten van 3dconnexion (spaceball en spacemouse). MIJN ervaring is dat het een boel scheelt in tijd en rsi-klachten. Ik heb geen belang bij 3dconnexion (geen aandelen enzo).
Maar goed, dit heeft allemaal weinig met het topic te maken.
Muis anders ook eens met links, het is even wennen maar liever wat langzamer muizen dan niet meer kunnen muizen
Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
Anoniem: 193588
Ben nu sinds 3 daagjes met 3dsmax bezig.

(Kont klopt nog niet)
M.b.v. een cut (of iets anders) wil ik nu een ronde afscheiding maken.
Dus waar de armorplate over gaat naar chainmetal of zo.
Zoals hier ongeveer:

Hoe kan ik dit het beste doen?
Per ongeluk heb ik al een keer zoiets gedaan, alleen weet niet meer hoe
[ Voor 23% gewijzigd door Schuey op 05-12-2006 10:38 ]
Anoniem: 193588
Zal ik dat eerst eens doenSchuey schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:38:
ik zou je eerst eens concentreren op de algehele vorm en hoe die te maken dan gelijk je met detail bezig te houdenstap voor stap werken is het makkelijkst en het duidelijkst voor jezelf.
Ik heb de tutorial van Oogst gedaan (dat huisje) en verschillende andere huisjes tutorials. Wat mij vooral opviel is het gebruik in aantal objecten. De ene trekt al zijn muren uit bijvoorbeeld een plane en extrude het hele huis. De ander maakt gewoon nieuwe boxen.
Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat je jezelf het best kan aanleren (als er al een voorkeur voor 1 vd 2 is)? Kan je het best zoveel mogelijk met 1 object werken of is het niet erg om zoals bij oogst gewoon muren in elkaar te schuiven? Ik snap dat er verschillen zullen zitten tussen low-poly en niet low-poly maar ik heb het hier over niet low-poly.
Dit naar aanleiding van een klein project dat ik op het moment doe. We ontwerpen een DVD en wilden de menustructuur met 3d huizen doen en zo wat korte animaties erin zetten en elk huis staat voor een apart hoofdstuk in de DVD.
[ Voor 0% gewijzigd door Flapmo op 05-12-2006 11:45 . Reden: typo ]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
me2. ik speel ook veel piano misschien dat dat ook helpt tegen rsi ofzoAcid_Burn schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 01:15:
Ik hou mijn muis juist niet met gestrekte vingers vast, maar juist met gebogen vingers. Komt mischien omdat ik grote handen heb![]()
Maar goed, dit heeft allemaal weinig met het topic te maken.
Verder nog een rendertje:
(misschien herkennen sommigen het wel

[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 05-12-2006 13:22 ]
Mixed Reality dev
Yups, da's op de IO-faculteit in Delft, die lokalen bij de balustrade.Menesis schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:21:
[...]
me2. ik speel ook veel piano misschien dat dat ook helpt tegen rsi ofzo
(misschien herkennen sommigen het wel)
[afbeelding]
* SnoeiKoei 9,5 jaar rondliep op IO

Dit is een vraag die wel vaker langs komt. Ik denk dat de techniek door uit losse boxen een huis te maken meer is bedoeld om je de basis van max bij te brengen (het leren slepen scalen rotaten van objecten). Je moet het denk ik niet zien als een tutorial waar je leert hoe je een huis moet maken, maar meer als een tutorial waar je de basis van max leert. Ik denk dat zodra je een huis gaat maken uit 1 object, dat je dan meer een tutorial over modeling volgt.Flapmo schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:44:
Ik heb weer eens een vraag :):
Ik heb de tutorial van Oogst gedaan (dat huisje) en verschillende andere huisjes tutorials. Wat mij vooral opviel is het gebruik in aantal objecten. De ene trekt al zijn muren uit bijvoorbeeld een plane en extrude het hele huis. De ander maakt gewoon nieuwe boxen.
Nu vroeg ik mij eigenlijk af wat je jezelf het best kan aanleren (als er al een voorkeur voor 1 vd 2 is)? Kan je het best zoveel mogelijk met 1 object werken of is het niet erg om zoals bij oogst gewoon muren in elkaar te schuiven? Ik snap dat er verschillen zullen zitten tussen low-poly en niet low-poly maar ik heb het hier over niet low-poly.
Dit naar aanleiding van een klein project dat ik op het moment doe. We ontwerpen een DVD en wilden de menustructuur met 3d huizen doen en zo wat korte animaties erin zetten en elk huis staat voor een apart hoofdstuk in de DVD.
Maar zo denk ik er over hoor
Dat cola flesje tutorial die ik heb gemaakt (ook te vinden in de startpost), die is echt bedoelt om de basis van max aan te leren. En ook om je te laten begrijpen hoe 3d opjecten zijn opgebouwd. Voor sommige beginners is het moeilijk te begrijpen als je zegt: "Een 3d object is eigenlijk altijd hol" doormiddel van mijn tutorial probeer ik een beetje te laten zien hoe het programma werkt, en hoe 3d modellen worden opgeslagen.
Ik denk dat dit ook de bedoeling van Oogst (en anderen) is. Gewoon de basis en principes van 3dsmax leren. Maakt verder niet uit met wat voor een object je ze dat leert. In max geld "nooit": Dit is de beste manier om iets te maken. Dat is gewoon heel afhankelijk van wat je doel is.
edit: Uiteindelijk heb ik helemaal geen antwoord gegeven op je vraag

[ Voor 4% gewijzigd door ElmarNieser op 05-12-2006 18:03 ]
Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
9,5 jaar!?SnoeiKoei schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:39:
[...]
Yups, da's op de IO-faculteit in Delft, die lokalen bij de balustrade.![]()
* SnoeiKoei 9,5 jaar rondliep op IO![]()
![]()
Mixed Reality dev
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Anoniem: 197446
misschien dat jullie me een aantal tips kunnen geven..
ik heb nu een bol gemaakt (zie hieronder) maar de ondergrond moet wit zijn ipv die rare kleuren.
Ik krijg dit elke keer als ik render omdat de plaat waarop de bol ligt ook de environment reflecteert.
Ik wil wel dit effect hebben maar zonder de rare kleuren eromheen. Ik zou het liefst een gehele witte kleur willen hebben, maar hoe doe ik dit???

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 197446 op 06-12-2006 00:17 ]
En je hebt altijd baas boven baas, ik heb er 10 jaar min 20 uur over gedaan om mijn bouwkunde-opleiding af te ronden
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Reflectie omlaag schroeven?Anoniem: 197446 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:15:
ik ben de laatste dagen druk bezig met hdri.. maar het wil allemaal niete echt lukken.
ik heb nu een bol gemaakt (zie hieronder) maar de ondergrond moet wit zijn ipv die rare kleuren.
Ik krijg dit elke keer als ik render omdat de plaat waarop de bol ligt ook de environment reflecteert.
Ik wil wel dit effect hebben maar zonder de rare kleuren eromheen. Ik zou het liefst een gehele witte kleur willen hebben, maar hoe doe ik dit???
[afbeelding]
hehe maar via wat voor baanGuillome schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:21:
IBG schuld afbetalen
Mixed Reality dev
Lijkt wel od de HDRI ook als background/environment gebruikt is. Dat is denk ik je probleem. Maw, je hebt geen vloer oid onder je object?Anoniem: 197446 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:15:
ik ben de laatste dagen druk bezig met hdri.. maar het wil allemaal niete echt lukken.
[afbeelding]
Standaard anti-rsi programmaatje :
http://www.workrave.org/
(ja het kan vreselijk irritant zijn, maar dan pas realiseer je je hoe krampachtig je aan het werk kan zijn)
En een 3d muisbal :
http://www.3dconnexion.com/products/3a2.php
De integratie in Max is volledig en samen met een wacom of muis is het echt heerlijk 3d-en. Met de ene hand draaien, met de andere modellen etc. Tweedehands zijn ze redelijk betaalbaar (De 4000 serial bv)
Maar ja hoeveel is gezondheid en plezier waard
geheel offtopic: doet al 10 jaar over een studie elektrotechniek

[ Voor 10% gewijzigd door Virtox op 06-12-2006 10:27 ]
Anything goes !!
WerkenMenesis schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:24:
[...]
9,5 jaar!?Wat doe je nu als ik vragen mag?
Ik had een opdracht om een trein te maken, en dit is wat er bij mij uitkwam. 'k zou graag willen weten wat jullie ervan vinden, houd je niet in.

ps. zoals je ziet is de tweede afbeelding wat later gemaakt, had er toen nog even wat extra dingen bij gemaakt.
edit:
Het voorbeeld is hier te vinden http://www.vauxhallsociet...l%20Steam%20Train%20a.jpg
[ Voor 8% gewijzigd door Geert.H op 06-12-2006 19:56 ]
Hey Geert. Leuk om te zien dat iemand een ander trein model maakt voor de maya lessen. Voor hetgene wat we tijdens de les hebben geleerd, vind ik dat je de goede richting op gaat.Geert.H schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:14:
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en ben begonnen in maya, heb twee boeken en een aantal college's gevolgd (nouja, ik moest dus wel verplicht de schoenen aantrekken).
Ik had een opdracht om een trein te maken, en dit is wat er bij mij uitkwam. 'k zou graag willen weten wat jullie ervan vinden, houd je niet in.
[afbeelding]
[afbeelding]
ps. zoals je ziet is de tweede afbeelding wat later gemaakt, had er toen nog even wat extra dingen bij gemaakt.
Nu nog een foto vinden om het er in te compositen en de leraar is blij.
Ikzelf ben ook bezig met een treintje maar heb nog bijna niets gemaakt, vanwege die opdrachten voor deze week.
Met rechtermuis op de modifier kan je [Off in viewport] aanzetten. Dan is ie in de render smooth.. en in max lowpajampaniki schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:20:
Klein vraagje: ik heb een aantal dingen gemaakt in 3dsmax en die mooi gesmoothed. Nou zet ik de smooth meestal uit omdat m'n computer het anders niet trekt. Is er een manier om voor alle objecten tegelijk de smooth modifier weer aan te zetten? Nu moet ik dat dus afzonderlijk doen of een deel verbergen.
Anoniem: 157137
whahahahMenesis schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:21:
[...]
[afbeelding]
Ik zag het meteen. Het moest wel een studio voorstellen.
Polycount is opzich niet erg belangrijk, dus zit ik er aan te denken het gewoon op te namen in het model zelf. Ben alleen bang dat zodra ik dat doe er een boel tranen gaan vallen.
click

Any tips?
Volgens mij duurd het twijvelen van wat je het best kan doen langer dan dat het duurd om te modellen.Neejoh schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:58:
Hoe zouden jullie dit oplossen? Als ik het met een bumpmap wil doen ben ik bang dat ik niet genoeg detail krijg zodra je het van een afstand zou renderen.
Polycount is opzich niet erg belangrijk, dus zit ik er aan te denken het gewoon op te namen in het model zelf. Ben alleen bang dat zodra ik dat doe er een boel tranen gaan vallen.
click
[afbeelding]
Any tips?
Ik zou gewoon modellen. Komt het in een engine? Zoja, kijk dan of de engine displacement maps ondersteund. Misschien dat je dan dat kunt gebruiken..?Neejoh schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:58:
Hoe zouden jullie dit oplossen? Als ik het met een bumpmap wil doen ben ik bang dat ik niet genoeg detail krijg zodra je het van een afstand zou renderen.
click
[afbeelding]
Any tips?
Mijn dank is groot. Scheelt een hoop gekut. Nou moet ik dit dus voor al die objecten instellenElmarNieser schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:24:
[...]
Met rechtermuis op de modifier kan je [Off in viewport] aanzetten. Dan is ie in de render smooth.. en in max lowp
[ Voor 8% gewijzigd door ajampaniki op 06-12-2006 21:51 ]
Neejoh schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:58:
click
[afbeelding]
Any tips?
Ej Ronald, leuk om te zien dat je hier ook om zwerft
Ik zou zoiets oplossen met een normal maps, maar misschien ben ik wel een beetje bevooroordeelt omdat Quest3D, de engine waar wij momenteel mee werken erg goed normal maps kan handelen. Ik vind het effect van een normal map iig 10x beter dan een bumpmap. Een normalmap kan je makkelijk maken met de normal map plugin van Nvidia. Kom anders maar een keer langs in v319, als je niet weet wie ik ben, ik zit linksachterin als je vanuit de deur kijkt, vraag maar naar Wouter
Hoewel ik met je eens ben dat normal maps prachtig zijn, denk ik niet dat 'ie er veel aan heeft. Hij geeft al aan dat polycount niet echt belangrijk is en voor normal maps moet je eerst een lowpoly en highpoly model maken terwijl 'ie dus gewoon de highpoly versie al kan gebruiken. Als er flink geanimeerd wordt dan heb je kans dat het met normal maps sneller gaat.Gr0wLiThE schreef op donderdag 07 december 2006 @ 00:35:
[...]
offtopic:
Ik zou zoiets oplossen met een normal maps, maar misschien ben ik wel een beetje bevooroordeelt omdat Quest3D, de engine waar wij momenteel mee werken erg goed normal maps kan handelen. Ik vind het effect van een normal map iig 10x beter dan een bumpmap. Een normalmap kan je makkelijk maken met de normal map plugin van Nvidia. Kom anders maar een keer langs in v319, als je niet weet wie ik ben, ik zit linksachterin als je vanuit de deur kijkt, vraag maar naar Wouter
Je zou displacement maps kunnen gebruiken. Die hoef je niet te genereren vanuit een model, maar kun je gewoon photoshoppen en op je model plakken. De groffe lijnen modellen en details met een displacement map.
Maar als je een beetje handig met polygoontjes bent dan kun je denk ik het beste alles modellen. Displacement maken en instellen kost je ook aardig wat tijd.
Edit:
Beetje aan het klooien geweest en een eigen impressie van een asbak die op mijn bureau staat gemaakt. Gewoon om te kijken of het allemaal een beetje vlot zou gaan. En dat ging redelijk. 3 kwartier voor het model, veeel te lang zitten spelen met mental ray en final gather
Moet de asbak nog van texture voorzien zodat 'ie wat meer brushed is. Dit is nog een standaard bling bling mental ray shader.

En mijn laatste uitdaging, een Spawn-achtig figuur. Ga proberen nu eens een karakter helemaal af te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door KneoK op 07-12-2006 03:19 ]
Anoniem: 30795
Ja herken het wel, heb ook eigenlijk nooit last van rsi, of enige vorm van pijn in arm, dit terwijl ik echt veel uren achter de computer slijt. Maar goed, speel er ook heel veel piano bij.Menesis schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:21:
[...]
[afbeelding]
Ey Wouter, zo kom je nog eens wat mensen van de opleiding tegen op GoTGr0wLiThE schreef op donderdag 07 december 2006 @ 00:35:
[...]
offtopic:
Vanavond ga ik hem gewoon moddelen, moet inderdaad niet te veel tijd kosten
Wordt gewoon een losse render, dus heb niet te maken met een engine oid. Displacement ipv bump had ik ook aan gedacht, maar weten nog niet wat voor renderer we gaan gebruiken.
Oh well, model ze wel. Net zo snel
Ah, Kunst en TechniekersYanik schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:36:
[...]
Hey Geert. Leuk om te zien dat iemand een ander trein model maakt voor de maya lessen. Voor hetgene wat we tijdens de les hebben geleerd, vind ik dat je de goede richting op gaat.
Nu nog een foto vinden om het er in te compositen en de leraar is blij.
Ikzelf ben ook bezig met een treintje maar heb nog bijna niets gemaakt, vanwege die opdrachten voor deze week.
Zit nu in het vierde jaar, en moet dat vak nog steeds een keer inhalen... na mijn stage maar eens de 3d-schoenen aantrekken
Klaar voor de steroorlogen?
Ik zag een tijdje terug een grappige WIP van je, van die PS3 commercials. Hoe staat het daarmee? Of ben je ermee gekapt? Vond het een cool idee iig!
Groet

Kheb een material met een bump map staan. Nu heb ik deze material toegekend aan 2 cilinder schijfjes, ik heb caustics ingeschakeld een de sss physics glass material voor mijn glas materiaal.
Nu waren de bump map effecten nie zichtbaar op de boven en onderkant van de cilinders, maar alleen op de zijkanten. Ik heb het dan gevonden hoe ze dan ook vanboven goed moesten, door namelijk in mijn bump map slot bij coordinates het bolletje environ aan te klikken ipv texture.
Nu als ik caustics hierbij gebruik, dan krijg ik een render als volgt te zien...
Ik heb al eens gezocht op internet, maar ik vond alleen andere dingen die zeiden dat ik het aantal photons omhoog moest krikken. Nu had ik het eens op 1.000.000 gezet, en nog steeds hetzelfde
Anti aliasing heb ik al langs alle kanten geprobeerd, maar niks helpt
Wat er wel raar is dat onder het glas material de bump map wel goed is?

*klikable*
Iemand een idee? Anders zet ik mijn .max file even on-line.
Techno>Music
Techno>Music

Dit is nu de 2e keer deze week.. k ben aan het werk in een scene met wat particles.. een camera en een plane (achtergrond)... meer niet.. maar ik kan niks meer selecteren.
Ik heb een object geselecteerd en dat blijft zo.. ik kan dat object niet zomaar deselecten en vervangen voor een anderen.. dit werkt alleen via 'select from list'

Dit had ik laatst dus ook al, max gerestart en toen was ie weer normaal.. maar als ik gewoon op een knop gedrukt heb is het natuurlijk makkelijker en sneller om er gewoon wéér op te rammen
Iemand enig idee wat dat kan wezen? T is erg irritant namenlijk

(max
Humankind… be both.
Tjong moeten jullie nou ook al het zaailand na gaan bouwen? Dat is toch de bib?Neejoh schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:58:
click
[afbeelding]
Any tips?
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
weet jij miss iets voor mijn probleem? (zie vorige pagina)
[ Voor 19% gewijzigd door Lima op 07-12-2006 22:48 ]
Techno>Music
Op zulke momenten voel ik me echt ZO n00b

[Edit]
Tijd voor een nieuw deeltje zelfs alweer... wie maakt hem
[ Voor 28% gewijzigd door Spike_wolf op 07-12-2006 22:51 ]
Humankind… be both.
Das ook weer zo.. maar t is toch een beetje traditie om iedere 1000 posts een nieuwe te openenrobin222 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 23:22:
Ik vind t wel tijd dat iemand anders hem maar opendEr is trouwens geen haast bij. Als de modjes een nieuwe willen dan zeggen ze dat voor de rest kan je deze gewoon door laten lopen.
Ik doe het trouwens niet.. gezien mijn laatste 2 of 3 vragen hier is mijn niveau redeijk naar n00b gezakt

K ben inmiddels redelijk bezig met pflow objecten enzo.. best leuk speelgoed
Morgen op school proberen de animatie waar ik mee bezig ben, overlay voor in een video, af te krijgen. Mocht het resultaat aardig zijn post ik hem hier ook wel
Humankind… be both.
Van het Zaailand blijf ik afGuillome schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:43:
[...]
Tjong moeten jullie nou ook al het zaailand na gaan bouwen? Dat is toch de bib?
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Dit topic is gesloten.