Illidan schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:28:
Wow, erg snelle reaktie, thanks!
Begrijp de List nu een stuk beter.
Heb ook naar de GSkills gekeken, de PC6400 F2-6400PHU2-2GBHZ maakt dus gebruik van een
Micron D9GMH chip, als ik je goed begrijp is dit dus een nieuwe versie, althans een opvolger van de Fatbody's.
Dat klopt.
Heb nog een paar vragen over die GSkills, maar dit is wellicht niet de juiste plek om die te stellen.
Als dit betrekking heeft tot het aanbod van Kakaroto kun je inderdaad beter even [url=mailto:eurotech_at_gskill.com]mailen[/]

Maar ik heb wel nog een wat algemenere vraag. Heb de afgelopen tijd flink wat reviews nagelezen, en ik kom tot de conclusie dat 2Gb normaal geheugen meer positieve invloed heeft op de pc, dan 1 GB geweldig OC geheugen.
Dat is afhankelijk van de situatie. Het ene programma of spel heeft baat bij een grote hoeveelheid geheugen, het andere geeft de voorkeur aan meer bandbreedte.
Eén ding is zeker: de combinatie (2GB goed overklokbaar geheugen) is de beste keuze

Een andere conclusie die ik trek, wellicht ten onrechte, is dat je liever 1Gb geheugen in je pc kunt stoppen, de 100euro die je bespaart ten opzichte van een 2 Gb setje, die kun je liever steken in een 100euro duurdere videokaart, of CPU (E6600, ipv een E6400 bijvoorbeeld).
Ben je het eens met mijn leken conclusies?
De hoeveelheid opslagruimte benodigd voor de installatiemap van games neemt toe en hetzelfde geldt voor de data die in het geheugen geladen dient te worden. Hoe vaak komt het voor dat je even wat te drinken gaat halen als het zoveelste loadingscherm voorbij komt, bij wijze van spreken?
3D-omgevingen worden steeds groter, gedetailleerder en ingewikkelder voor de hardware die het op het scherm moet tonen. Een goed voorbeeld hiervan is Battlefield 2, wat eigenlijk pas echt lekker draait als het systeem over minimaal 2GB geheugen beschikt.
Natuurlijk kun je ervoor kiezen een snellere processor of videokaart aan te schaffen en je conclusie is om die reden dan ook terecht, maar vergeet niet dat zowel een CPU als GPU over te klokken zijn.
De enige manier om de hoeveelheid geheugen te verhogen is een module bijplaatsen. Dat lukt je niet met een simpele BIOS-instelling

(ik snap dat op een forum over OC geheugen elke poging tot besparen op geheugen, en de invloed van OC geheugen op de pc in twijfel trekken, vloeken in de kerk is, maar ik probeer het toch).

Besparen is iets wat tweakers heel vaak doen. De kunst is juist om zoveel mogelijk uit je hardware te halen. De één doet dit voor de benchmarks, de ander voor een paar fps meer in games.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op de vraag: Wat zijn
jouw eisen?
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060