Ik heb nogmaals jullie advies nodig.
Wij hebben momenteel twee Poweredge 2950 servers met 16gb aan ram en dual quad core cpu's.
Deze draaien momenteel 6-8 VM's each via Vmware Server.
De VM's zijn geen zware i/o hungry machines en de poweredge servers hebben dus bijna niets te doen.
Indien een enkele poweredge server uit moet of problemen heeft kan ik tevens alle 16 vm's met gemak op 1 poweredge draaien. Dan hebben we nog 50 % resources over.
Kortom, momenteel werkt alles perfect en er zijn
absoluut geen performance issues.
Echter, waar ik me wel druk om maak is het volgende:
De virtuele machines staan lokaal opgeslagen op deze poweredge servers.
Stel dat de RAID 5 array in zijn geheel uitfikt of kapot gaat dan ben ik wel even zoet met het herstellen van deze machines via back-ups.
Deze back-ups zijn " data only ". Dus de fysieke server zou ik opnieuw moeten inrichten. Eventueel zou ik kunnen werken met een sys restore en daarna de backup, maar kort door de bocht kost mij dit een hoop tijd.
Liever zou ik de complete virtuele machines
dagelijks willen back-uppen en de data die per dag verloren zou gaan via een data backup terug willen plaatsen.(via onze reguliere back-up).
Omdat ik hier geen dure Iscsi/fiber of san voor kan aanschaffen zit ik te denken om te gaan werken met een NAS. Deze nas vervolgens te syncen met een off-site storage locatie.
Zie afbeelding :
Hierbij zou ik dus alle VM's op de NAS willen zetten en deze vervolgens willen opstarten via de twee poweredge servers.
Ik zit hierbij te denken aan een simpele dell machine met storage in Raid 5/10 en gbit uplinks.
Stel dat ik elke poweredge server hierbij op een aparte serie van nics zet, heb ik per server 1gbit. Ik zit hierbij echter vast een max van 30-40mb/sec met overhead op de gbit verbinding.
Of dit voldoende is weet ik niet, ik zou dit moeten gaan testen. Anders zou ik toch moeten kijken naar een HBA met fiber.
Een ander, wellicht goedkopere oplossing zou zijn om de virtuele machines " hot " te backup-pen vanaf de local storage naar de NAS.
Indien nodig zou ik deze bij problemen dan kunnen op starten vanaf de tweede poweredge zonder hiervoor de local storage van de eerste poweredge te moeten opvragen.
Dit laatste heeft mijn voorkeur denk ik. Hiervoor zou ik als het goed is voldoende hebben aan een ESXi versie met vRanger Pro. Wellicht zou ik nog kunnen kijken naar een Virtual San met Xtravirt.
Wat is jullie advies hierbij? Nogmaals, alles loopt perfect nu. Ik wil eigenlijk alleen maar investeren in een back-up oplossing. Hierbij dan het liefst een oplossing van het compleet back-uppen van de virtuele machines.
Vmware server moet ik sowieso vanaf vrees ik omdat ik niet de machines kan uitzetten. Suspend zie ik ook niet zo zitten.