Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 18:16
Ik zit met de volgende uitdaging. Ik heb (prive) een 'servertje' staan voorzien van een Core 2 Duo E6400 (2x 2.13Ghz) en 4 GB geheugen. Hierop draait een minimale Ubuntu 8.04 met alleen VMWare server.

Daarop zijn normaal gesproken twee virtual machines actief:
  1. Windows 2008 64-bit standard als DC met Exchange 2007, 2.5 GB memory, 2 CPU's. Echange draait als single server, geen unified communications, wel OWA en Outlook Anywhere.
  2. Linux ESVA 1.7 vmware appliance (zie http://www.global-domination.org/ESVA.php), 512 MB memory, 2 CPU's
De ESVA server functioneert als SMTP anti-virus/anti-spam gateway voor de Exchange server. Dit ding gebruikt verder zeer weinig resources. Toch is de combinatie nogal traag. De system manager console opstarten, of uberhaupt remote inloggen via RDP is ronduit traag. Het valt me op dat zodra ik een extra virtual machine opstart (bijvoorbeeld een Windows XP sessie met 512 MB memory) er helemaal geen response meer komt (via OWA bijvoorbeeld, duurt het minuten voordat je iets te zien krijgt).

Ik denk zelf niet dat CPU het issue is, daar geeft bijvoorbeeld het top commando op de Ubuntu host geen aanleiding voor. Zelfs als de Windows XP VM uit het voorbeeld compleet idle is (voor zover mogelijk bij Windows), dan nog is de combinatie niet vooruit te branden. Ik gok dus geheugen. Maar als ik 2x 512 MB + 1x 2560 MB toewijs, dan zou deze combinatie eigenlijk nog niet hoeven swappen, de resterende 512 MB zou voldoende moeten zijn voor de host.

Wellicht hebben er mensen suggesties, bijvoorbeeld over de aanbevolen hoeveelheid geheugen in de Windows 2008 guest? Is 2560 MB voldoende voor een 2008 DC (64-bit) met Exchange? Of zou 3 GB betere performance geven? De task manager of resource monitor helpen me zo 1-2-3 niet echt, vooral omdat ik niet weet waar ik naar moet kijken.

Zou ik toch beter Windows 2003 kunnen draaien? Hiervoor draaide Exchange 2003 op Windows 2003 op een Pentium IV 1.8 Ghz en 768 MB geheugen beter dat dit :/.

Kortom: suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:25
Hoeveel geheugen heb je gereserveerd per VM? (Dus niet hoeveel max, hoeveel gereserveerd!) Hoeveel wordt er werkelijk gebruikt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
asfaloth_arwen schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:11:
Hoeveel geheugen heb je gereserveerd per VM? (Dus niet hoeveel max, hoeveel gereserveerd!) Hoeveel wordt er werkelijk gebruikt?
Is er hier sprake van 1 netwerkaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ga ook eens kijken naar je disk queue length in zowel je host OS als in je Exchange guest?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
asfaloth_arwen schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:11:
ehrm, ik gebruik VMware server, volgens mij kan ik dan alleen maar geheugen 'alloceren':

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/oosterink/SI3YN4HcSrI/AAAAAAAAAJg/dj-Z7XH8Ehc/win2008vmmemory.jpg
De machine heeft overigens maar een netwerkinterface die door VMWare gebridged wordt. Gezien de load (drie gebruikers, 1200 spamberichten en 30 echte berichten per dag), zal dat vermoedelijk geen probleem zijn.

edit: Die disk queue's zal ik straks even bekijken. Hints over welke parameters in de exchange performance meter relevant zijn, zijn ook welkom ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten @klet.st op 28-07-2008 16:38 . Reden: disk queue length. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
alt-92 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:28:
Ga ook eens kijken naar je disk queue length in zowel je host OS als in je Exchange guest?
Disk queue lengths schieten sporadisch omhoog als ik wat serieus aan het doen ben.
De Avg. Disk Queue Length voor de OS disk (c:) en de data disk (d:) gaan af en toe richting de 100.
Zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/oosterink/SI7HKyB6B7I/AAAAAAAAAKA/V_vgbdXUUjw/exchangediskqueue.jpg
Die groene en blauw lijnen die uitschieten zijn dus de Avg. Disk Queue length.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
Mijn problemen lijken opgelost :)

Na een hint in het grote virtualisatietopic in PNS heb ik geprobeerd om ESX3i te installeren.

Na het veiligstellen van mijn virtuele machines (lees: kopieren naar externe dus.. :z ) geprobeerd ESX3i te installeren. Helaas wilde het niet draaien op mijn el-cheapo MSI moederbord. Kennelijk wou hij mijn SATA drivers niet herkennen :( .

Anyway, ik had inmiddels wel de nodige docs doorgelezen, waaruit me duidelijk werd dat Windows 2008 niet gesupport wordt in VMWare server (1.x). VMWare server 2 beta ondersteunt het echter wel. Dus ik heb mijn bestaande VMWare server 1.06 geuninstalled en de laatste beta van VMWare 2 geinstalleerd (64-bit, onder Linux). Dat is een wereld van verschil 8)

Behalve dat de management interface (lees: webpagina) stukken beter is (meer VI3 en ESX alike), draait Windows 2008 stukken beter voorzover ik dat in een half uurtje kan beoordelen. Een RDP sessie is nu iig weer bruikbaar en opstarten van de exchange management console gaat nu in seconden en niet meer in minuten.Kortom: problem solved :*). De contributors bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1