[ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 38.743 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Powershell schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:35:
[...]

je kan een ESX4i versie downloaden met HP sim agents erin, afhankelijk van je raid controller kan je dan uitlezen wat de status van je hardware is.
Hmm, deze versie zag ik net te laat...

Kan ik ESX4.0i upgraden naar deze versie zonder opnieuw te installeren? Ik heb het internet al afgezocht hierop maar geen antwoord kunnen vinden.

Zodra ik deze cd rom er in duw zie ik helaas geen upgrade mogelijkheid.

Ok, schijnbaar doet de repair functie wat ik wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Saab op 12-10-2009 19:19 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Grolsch schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:12:
Ik heb de server besteld met deze specs:

HP Proliant DL380 generatie 6 rackserver 2U
Intel® QuadCore Xeon® E5530 processor
12 GB intern geheugen
Wij hebben dezelfde server en we draaien probleemloos een printserver, met een 40 tal printers, een Blackberry server, onze nieuwe Symantec endpoint security server en een applicatie server met Insight manager en een HR pakket erop. geheugen is 6Gb en processor een 5504 maar de machine staat gemiddeld op 855Mhz en memory usage is nog geen 4Gb.

Ok, terminal server vraagt welllicht wat meer, maar VMware springt prima om met geheugen. 10 user moet met jouw bak prima kunnen, tenzij users hele exotische applicaties gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Zijn er hier misschien gebruikers van ESXi3.5 of ESXi4.0 die iets kunnen toelichten over hun copy performance?

Ik heb hier op diverse ESX server een slechte performance als het gaat om het kopieren van VMDK files van de ene datastore naar de andere.

Ik heb de VMware interfrastructure client, Veeam backup en de VMware converter geprobeert maar de performance is altijd matig tot slecht.

Alle servers zijn aangesloten op een 1Gb netwerkpoort. Servers zijn voorzien van of een RAID 5 of een RAID 1 set, maar dat lijkt de performance niet te beinvloeden.

Als ik zeg slechte perfomance bedoel ik dat het kopieren van een harddisk van 30Gb uren en uren in beslag neemt waar dat elders op het netwerk binnen 1 uur klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Heb je ook FastSCP van Veeam geprobeerd?
Dit was destijds voor mij de snelste oplossing.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Fastscp is Veeam backup. Die is idd ietsje sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is voor mij een tijdje geleden dat ik ESX servers beheerde, maar het ligt me bij dat Vizioncore ESXRanger wel erg snel was (gebruikte ik voor backups, maar het idee is hetzelfde).

Dat al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saab schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 12:01:
Zijn er hier misschien gebruikers van ESXi3.5 of ESXi4.0 die iets kunnen toelichten over hun copy performance?

Ik heb hier op diverse ESX server een slechte performance als het gaat om het kopieren van VMDK files van de ene datastore naar de andere.

Ik heb de VMware interfrastructure client, Veeam backup en de VMware converter geprobeert maar de performance is altijd matig tot slecht.

Alle servers zijn aangesloten op een 1Gb netwerkpoort. Servers zijn voorzien van of een RAID 5 of een RAID 1 set, maar dat lijkt de performance niet te beinvloeden.

Als ik zeg slechte perfomance bedoel ik dat het kopieren van een harddisk van 30Gb uren en uren in beslag neemt waar dat elders op het netwerk binnen 1 uur klaar is.
Gaat alles over 1 enkele NIC ? Dan heb waarschijnlijk gelijk je probleem te pakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Ja en nee.

Als ik mijn procurve's bekijk zie ik niet een dusdanige hoeveelheid traffic dat ik daar ongerust van zou moeten worden.

1 van de machines heeft een 6 voudige nic. Ik kan eens daar wat mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hou er rekening mee dat die copy slag die je maakt gebruikt maakt van je service console nic(geloof ik) en niet de nics die je aan je VM hebt hangen..Kun je toevallig ook Storage VMotion testen of heb je geen licentie ?
En heb eigenlijk nog niet echt een omgeving gezien waarbij ik dacht van wow wat gaat vstorage of een andere kopie methode nou snel.....Dus heel raar is het niet dat het ff duurt...Kunt ook nog proberen om multipathing te gebruiken..Dat was bij mij de truc icm iSCSI verkeer wat niet echt snel verliep.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Bedankt voor je reactie. Ik zat me dat al af te vragen welke nic er gebruikt wordt bij het kopieren. Komende dagen ga ik nog wat testen met diverse instellingen.

Ik ben zelf dit artikel op de HP site tegen gekomen mbt tegenvallende prestaties. http://h10025.www1.hp.com...=en&jumpid=reg_R1002_MYEN

Nu lijkt het er idd op dat we in elk geval in 1 server geen batterij op de RAID controller hebben, ik kan de prestaties niet op 50% read en 50% write zetten. Ik heb wel cache optimization aangezet.

Ik heb geen storage Vmotion licentie maar ik geloof dat de trial die mogelijkheid wel heeft. Daar ga ik ook naar kijken.

Ook de oplossing van Grolsch ga ik bekijken, dank daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Saab op 15-10-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En ik heb vmware esxi 4 geïnstalleerd op onze nieuwe server, en dat ging vrij eenvoudig.

De DVD-speler van de server stond in backorder, maar dmv deze link: http://www.techhead.co.uk...vmware-esxi-usb-pen-drive heb ik desbetreffende image op de SD Kaart gekregen.

Ook de health status van de HP server valt nu perfect te zien.
Is het toevallig ook mogelijk dat ik een e-mail krijg als er iets met de hardware aan de hand is :?
Ik heb al aardig lopen te zoeken maar kan dit niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Grolsch schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 09:53:
Is het toevallig ook mogelijk dat ik een e-mail krijg als er iets met de hardware aan de hand is :?
Ik heb al aardig lopen te zoeken maar kan dit niet vinden.
Download even VEEAM Monitor 4.5 (free edition). Hiermee kan je de server (farm) monitoren en ook mailtjes sturen zodra er iets mis is met de hardware, esx of een VM. Heb het hier draaien en het werkt prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Microkid schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:03:
[...]

Download even VEEAM Monitor 4.5 (free edition). Hiermee kan je de server (farm) monitoren en ook mailtjes sturen zodra er iets mis is met de hardware, esx of een VM. Heb het hier draaien en het werkt prima.
Tnx, dit tooltje doet precies wat ik wil, incl. emails.

Zojuist al ff een voedingskabel eruit getrokken + een HardDisk eruit getrokken, en ik krijg direct emailtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik probeer nu de noodstroomvoorziening voor m'n ESX server goed in te richten.
Ik heb een 1500 APC UPS staan zonder netwerkkaart, en een seriële kabel.

Dus eigenlijk een beetje hetzeflde als dit topic: ESXi v4.0 & APC UPS

Maar ik krijg ook it venster te zien bij serial port mapping:

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0927/ESXiserialfail.jpg

Nu staat er ook dit:
Ja de CPU moet iets ondersteunen van Intel-vt I/O en mijn testdesktop ondersteund dat schijnbaar niet. Maar ookal zal de server dit wel ondersteunen, dan kan je de de UPS maar aan 1 guest OS koppelen dus niet aan meerdere.
Dus ik zou in dit in de bios moeten aanpassen :?

Maar dan gaat er idd nog steeds maar 1 server uitgeschakeld worden.

Is er toevallig geen commando waarmee ik m'n ESXi host kan uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maakt iemand van jullie gebruik van thin provisioning in vmware :?

Ik heb in totaal een VMFS volume van 410 GB
Ik wil 2 VM's gaan draaien, namelijk SBS 2008 en een normale 2008

SBS2008
C-Schijf = 60GB (richtlijn MS)
D-Schijf = 200GB (eigen inschatting, momenteel zo'n 50 GB in gebruik

normale 2008
C-schijf = 40GB (richtlijn MS)
D-Schijf = 100GB (momenteel zo'n 30GB aan databases in gebruik).

Als ik de normale ruimtes bij elkaar optel kom ik aan 400GB
Als ik het goed begrijp zorgt thin provisioning ervoor dat alleen de gebruikte waardes daadwerkelijk verbruikt worden?
Dus bijv. de C-schijven zitten half vol, dan verbruik ik dus 30+50+20+30 = maar 130GB :?

Begrijp ik dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dat heb je inderdaad helemaal 100% correct begrepen :-). Bij thin provisioning gebruik je alleen de daadwerkelijk gebruikte diskruimte, niet de toegewezen. Errug handig :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dat is dan een hele verbetering tov esx 3.0 welke ik destijds beheerde, want toen bestond dat niet.

Maar de HD's worden wel gewoon in "full size" gepresenteerd aan m'n VM's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Grolsch schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:52:
dat is dan een hele verbetering tov esx 3.0 welke ik destijds beheerde, want toen bestond dat niet.

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08
Grolsch schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:52:

bestond wel alleen niet via de gui. je moest het met de vmkfstools doen :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

En mocht je meer uitgeven dat er daadwerkelijk nog over is op je storage, krijg je een nette waarschuwing...

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb overal thin disks van gemaakt, maar in m'n vsphere cliënt telt gewoon alle bruto waardes bij elkaar op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey guys, ik heb net een setup gemaakt voor een ESX servertje waar ik wat virtuele machines op kan gaan draaien. Ik wil bij deze de setup aan jullie voordragen, en vragen of jullie problemen zien:

Processor: Intel Core 2 Quad Q8400

Voeding: Cooler Master Real Power M520
Behuizing: Cooler Master Centurion 5

DVD-Brander: Samsung SH-S223B

Moederbord: Asus P5Q-EM

Harddisks (SATA): Western Digital WD5000AADS 500GB

Geheugen: OCZ 8 GB DDR2-800 Kit

In totaal zullen er zo'n 4 tot 6 servers op komen te draaien die niet veel gebruikt worden. De disks worden gemirrord, waar dus zowel esx zelf als de virtual server installaties + data op komt te draaien. Ik zie zelf eigenlijk geen problemen met deze zelfbouw "server" achtige constructie, jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bovenstaande config zal wel werken, maar echt snel zal het niet zijn om 4 tot 6 VM's op feitelijk 1 HD te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Ik heb zelf een Intel Pro 1000 pci netwerkkaart toegevoegd. ESX 4 is nogal kieskeurig met netwerkkaarten en de Atheros op mijn P5Q pikte hij niet.

Het is makkelijk genoeg te proberen en eventueel na te bestellen.
Just some food for thought.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 00:02:
Processor: Intel Core 2 Quad Q8400
Ok, no problemo, maar ik zou een Q9550 willen adviseren. 4 tientjes duurder, maar heeft 12MB cache ipv 4MB en loopt op 2.83Ghz ipv 2.66Ghz. Het verschil in cache en snelheid vindt ESX veel leuker :)
Moederbord: Asus P5Q-EM
OK, staat op de ESXi 4.0 whitelist, maar je moet er wel een Intel Pro/1000 netwerkkaart bij kopen omdat de onboard kaart niet ondersteunt wordt.
Hoe wil je die gaan mirroren? Denk er aan dat de raid-1 functionaliteit van het mobo niet door ESXi gezien wordt. ESXi zal dus gewoon 2 schijven zien. Dit is bij zo'n beetje alle ICH raid oplossigen zo. Als je echt raid wilt doen zal je een dedicated raid kaart in je pc moeten stoppen (Adaptec, Areca, 3Ware enz). Wellicht is het, gezien de huidige prijzen, een beter idee om meteen 1TB schijven te nemen (kosten iets van 69 euro momenteel). Heb je voorlopig ruimte zat :)
Wellicht een beetje overkill, 16GB voor 8 servers?
In totaal zullen er zo'n 4 tot 6 servers op komen te draaien die niet veel gebruikt worden. De disks worden gemirrord, waar dus zowel esx zelf als de virtual server installaties + data op komt te draaien. Ik zie zelf eigenlijk geen problemen met deze zelfbouw "server" achtige constructie, jullie wel?
Ik wel dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 25-10-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks. Ik denk dat Hyper-V Server de raid en NIC wel zal herkennen, dat is voor mij dan direct een reden om daarvoor te kiezen want dan heb ik geen losse raid-controller en nic nodig.

Verder goeie tip m.b.t. de cpu en de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42

DDX

Microkid schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:03:
Wellicht een beetje overkill, 16GB voor 8 servers?
Zeker als je wat minder schijfperformance hebt, kan je beter wat meer geheugen erin prikken zodat de servers ruim in geheugen zitten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
backupdevice schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:24:
En mocht je meer uitgeven dat er daadwerkelijk nog over is op je storage, krijg je een nette waarschuwing...
Ja dan klappen de vm's op het volume wat vol is er een voor een uit :S * sanfranjake donderdag nog 7 uur bezig geweest bij een klant om dat te herstellen :o

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:50:
Thanks. Ik denk dat Hyper-V Server de raid en NIC wel zal herkennen, dat is voor mij dan direct een reden om daarvoor te kiezen want dan heb ik geen losse raid-controller en nic nodig.

Verder goeie tip m.b.t. de cpu en de schijven.
Hyper-V zal er inderdaad geen probleem van maken, aangezien deze hardware gewoon binnen Windows ondersteund wordt. ESX is nu eenmaal wat kritischer met ondersteunde drivers (en daarom imho ook stabieler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:42

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Zelf al flink wat ervaring met VMware en Hyper-V.

Nu willen we onze server gaan upgraden van VMware server 1.0 naar ESX4.0
Daarvoor gaan we ook wat hardwaremodificaties maken, maar het grootste heikelpunt is de SATA RAID controller.
Ik kom er maar niet wijs uit watvoor een ik het beste kan halen die iig ondersteund wordt in ESX4 (ik bedoel dus niet ESXi!) Heeft iemand van jullie daar wellicht ervaring mee?
Ik zag dat bijv een Areca 1220 ondersteund wordt in esx3.5 en de Highpoint RR3xx en RR4xx series ook. Maar voor ESX4 zie ik nog geen ondersteuning daar. Op de VMware site zie ik wel een HCL, maar daar staat alleen SAS in, en ik ga niet naar SAS want dan gaat de portemonnee muiten..

For the record:
Intel S5000VSA mainboard
2x Xeon E5345 (nu 2x E5130)
16GB FB-DIMM
4x 1TB SATA2 (nu 4x 250GB SATA2)
nieuwe raidcontroller (nu 3Ware 9550SX-4LP)

Any help would be greatly appreciated!

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Oet schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:41:
Intel S5000VSA mainboard
16GB FB-DIMM

Het mobo wordt op internet diverse malen genoemd te werken. De onboard raid werkt niet, en de 3Ware wordt niet meer ondersteund, dus dat zal je anders moeten oplossen. Verder zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oet schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:41:
Zelf al flink wat ervaring met VMware en Hyper-V.

Nu willen we onze server gaan upgraden van VMware server 1.0 naar ESX4.0
Daarvoor gaan we ook wat hardwaremodificaties maken, maar het grootste heikelpunt is de SATA RAID controller.
Ik kom er maar niet wijs uit watvoor een ik het beste kan halen die iig ondersteund wordt in ESX4 (ik bedoel dus niet ESXi!) Heeft iemand van jullie daar wellicht ervaring mee?
Ik zag dat bijv een Areca 1220 ondersteund wordt in esx3.5 en de Highpoint RR3xx en RR4xx series ook. Maar voor ESX4 zie ik nog geen ondersteuning daar. Op de VMware site zie ik wel een HCL, maar daar staat alleen SAS in, en ik ga niet naar SAS want dan gaat de portemonnee muiten..

For the record:
Intel S5000VSA mainboard
16GB FB-DIMM

In de HCL staan gewoon SATA RAID controller hoor. Bv de Smart Array E200 van HP. Maar goed, een fatsoenlijke controller kost nou eenmaal wat meer dan een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Inderdaad, ik zat weer eens scheef te kijken zeg..
In de HCL komt deze ook voor: http://www.adaptec.com/en...sas/performance/SAS-5405/. Ik denk dat het die ook gaat worden dan, is wel een mooi controllertje.

Toch vraag ik me wel af hé, in de HCL staat ook:
NOTE: IDE RAID and SATA RAID are not supported for the VMFS file system.
Maar, ik moet toch gewoon VMFS kunnen gebruiken op mijn SATA-Raid array?? Tenminste, in het verleden is mij dat wel eens gelukt.....

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13
Oet schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:38:
Inderdaad, ik zat weer eens scheef te kijken zeg..
In de HCL komt deze ook voor: http://www.adaptec.com/en...sas/performance/SAS-5405/. Ik denk dat het die ook gaat worden dan, is wel een mooi controllertje.

Toch vraag ik me wel af hé, in de HCL staat ook:
[...]

Maar, ik moet toch gewoon VMFS kunnen gebruiken op mijn SATA-Raid array?? Tenminste, in het verleden is mij dat wel eens gelukt.....
Volgens mij werkt het wel met een SAS controller, zoals die adaptec die je noemt, maar niet met de (vaak goedkopere) SATA RAID controllers.
Op een SAS controller kun je natuurlijk wel gewoon een SATA schijf aansluiten en dan zal het denk ik wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 16:49

ralpje

Deugpopje

En SAS is dan ook geen SATA (Serial Attached ATA) maar Serial Attached SCSI, en dus eigenlijk gewoon SCSI maar met een andere manier van aansluiten. Vandaar dat SAS controllers ondersteund worden. Dat je daar dan weer een SATA disk aan kan hangen (hoewel dat geloof ik per controller verschilt) is mooi meegenomen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
wij hebben machines draaien met daarin de Areca 1212 met daaraan 4 x 500GB S-ATA (puur voor demo vm's en test) en dat werkt prima onder ESXi (en die heeft beperktere HCL dan ESX)

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 01-11-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SAS controllers zijn tegenwoordig niet zo duur meer toch? Ik zag er laatst 1 van SuperMicro: 8 poorts voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ondersteund esxi4 ook een externe USB schijf voor het maken van B2D ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Grolsch schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:00:
ondersteund esxi4 ook een externe USB schijf voor het maken van B2D ?
nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik had een raar probleempje met disk usage op m'n data store.
Dit werd veroorzaakt door een snapshot.

Volgens mij heb ik nu een bestand van 60GB op m'n datastore staan welke niet wordt gebruikt, zie:

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/1zm3783.jpg

Dit zijn de disken van m'n SBS 2008 machine

dit is HDD1 van de VM
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/ioqm9k.jpg

Dit is HDD2 van de VM
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/16m6cnm.jpg

Volgens mij is dus de vmdk van oktober van 60GB overbodig, of denken jullie anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Snapshot verwijderen? En anders dat bestand even hernoemen en kijken of je VM nog opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Lijkt me geen snapshot maar een harddisc die je eerst thick hebt aangemaakt, daarna verwijderd (maar niet van disk) en toen een nieuwe disk thin hebt aangemaakt.

Een snapshot file is <hd-file>-000001.vmdk (nummer wijzigd bij meerdere snapshots)

[ Voor 9% gewijzigd door JoetjeF op 10-11-2009 18:28 ]

• Grolsch
Ik kan desbetreffend bestand niet hernoemen (optie is greyed out).
deleten kan wel.

De VM draait op dit moment, en uitschakelen kan alleen 's avonds.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Grolsch schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:01:
Ik kan desbetreffend bestand niet hernoemen (optie is greyed out).
deleten kan wel.

De VM draait op dit moment, en uitschakelen kan alleen 's avonds.
Als ik het goed staat de client het nog niet toe om de VMDK's te renamen (simpelweg omdat dit in 'het echt' twee files zijn), je kan de twee files eventueel wel via de CLI renamen waarschijnlijk.

• Grolsch
Ik ben nog op zoek naar een tool (mag betaald zijn) om een volledige backup te trekken van m'n ESXi omgeving.
Deze backup moet op een andere physical computer gestart worden, en op een externe USB schijf gezet worden.

Vroeger gebruikte ik altijd Vranger van vizioncore, maar deze support ESXi 4 (nog) niet.

Veaam schijnt ook de gratis versie niet te ondersteunen (werkt het dan ook niet :?)

bron: http://www.veeam.com/news...-for-vmware-vsphere4.html

Iemand nog tips en tricks :?

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 19-11-2009 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 19 november 2009 @ 08:24:
Ik ben nog op zoek naar een tool (mag betaald zijn) om een volledige backup te trekken van m'n ESXi omgeving.
Deze backup moet op een andere physical computer gestart worden, en op een externe USB schijf gezet worden.

Vroeger gebruikte ik altijd Vranger van vizioncore, maar deze support ESXi 4 (nog) niet.

Veaam schijnt ook de gratis versie niet te ondersteunen (werkt het dan ook niet :?)

bron: http://www.veeam.com/news...-for-vmware-vsphere4.html

Iemand nog tips en tricks :?
Vmware vraagt leveranciers om de support van ESXi te schrappen. Dit hebben ze ook gedaan bij Veaam.
Volgens mij sluiten ze ook de API's af als deze gratis draait.

Je zou eens kunnen kijken naar een advanced ESX licentie. Daar krijg je de backup appliance bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:35:
[...]
Vmware vraagt leveranciers om de support van ESXi te schrappen. Dit hebben ze ook gedaan bij Veaam.
Volgens mij sluiten ze ook de API's af als deze gratis draait.

Je zou eens kunnen kijken naar een advanced ESX licentie. Daar krijg je de backup appliance bij.
Toch raar, want de ESXi versie zal straks de enige versie zijn die er nog te krijgen is. VMware gaat de console uit ESX halen in toekomstige versies, zodat er nog maar 1 ESX versie is.
Anyhow, als optie zou je de VM's handmatig via de datastore browser kunnen kopieren. Is wat werk, maar het werkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Microkid schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 05:22:
[...]

Toch raar, want de ESXi versie zal straks de enige versie zijn die er nog te krijgen is. VMware gaat de console uit ESX halen in toekomstige versies, zodat er nog maar 1 ESX versie is.
Anyhow, als optie zou je de VM's handmatig via de datastore browser kunnen kopieren. Is wat werk, maar het werkt wel :)
Nee, dat werkt niet :P
Ik ga tenminste niet elke avond om 10 uur met de hand files kopieëren.

Ik had een mail gestuurd naar vizioncore, met de vraag of er al ondersteuning was voor esxi 4, dit is het antwoord
Helo **,

Not yet… but it’s foreseen for… next week (should be the night between 23 and 24 November – with the launch of vRanger Pro 4.2)

Let me know if we can further assist you

Kind regards,
Vanmorgen had ik dit in m'n mailbox
A last minute update – the launch will be delayed until 30 November (late night) instead of 23/11.
dus ff afwachten maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

ESX 4 update 1 is uit trouwens, eindelijk officieel support voor 2008 R2 en Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjong
  • Laatst online: 11-09 08:56
Heb de nieuwe vSphere cliënt zojuist geïnstalleerd en werkt prima :D

Was toch erg onhandig zonder een werkende cliënt onder Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sjong schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:08:
Was toch erg onhandig zonder een werkende cliënt onder Windows 7.
Vsphere client was met een workaround wel werkend te krijgenonder windows 7.

Er moest alleen een extra dll naar je Windows 7 machine gekopieerd worden (van de juiste .Net framework versie) en een aanpassing in een config file gedaan te worden. Beide bestanden staan wel als download op diverse ESX gerelateeerde blogs.

Maar goed, ik begrijp uit je post dat deze workaround nu niet meer nodig is :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Workaround is idd niet meer nodig en de update snelheid van de client op een 64bits syteeem is ook eens verholpen. (overzicht van datastores zag je altijd langzaam opbouwen, staat er nu direct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Ik vol goede moed nieuwste vSphere client geinstalleerd. Werkt ie niet met VmWare Server 2.0.2... darn....
Eigenlijk wel erg spijtig, want die webinterface is toch niet echt je van het zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Oet schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:00:
Ik vol goede moed nieuwste vSphere client geinstalleerd. Werkt ie niet met VmWare Server 2.0.2... darn....
Eigenlijk wel erg spijtig, want die webinterface is toch niet echt je van het zegmaar...
Had je verwacht dat dat ging werken dan? We hebben het hier over 2 heel verschillende oplossingen, en die werken gewoon niet samen. Is ook te lezen bij VMware : http://www.vmware.com/pdf..._compatibility_matrix.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:58

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb een vraagje over thin provisioning. Ik wil dit gaan toepassen op ons huidige systeem omdat er ruim 900Gb "ongebruikte"ruimte is. Hoe ik dat moet doen is niet de vraag, het beheer wel :)

Het grootste probleem met thin provisioning is de ruimte die vrijkomt nadat je een grote file delete. Ik weet dat dit op te lossen is met een omslachtige oplossing (sdelete,storage Vmotion) maar helaas heb ik geen enterprise Vsphere en mis ik dus Vmotion storage.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Microkid schreef op woensdag 25 november 2009 @ 05:28:
[...]

Had je verwacht dat dat ging werken dan? We hebben het hier over 2 heel verschillende oplossingen, en die werken gewoon niet samen. Is ook te lezen bij VMware : http://www.vmware.com/pdf..._compatibility_matrix.pdf
vermoedelijk omdat de 'infrastructure client' van ESX 3.5 wel functioneerd op VMware server :)

..maar met de vsphere client is dat idd niet meer zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Powershell schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:25:
[...]

vermoedelijk omdat de 'infrastructure client' van ESX 3.5 wel functioneerd op VMware server :)

..maar met de vsphere client is dat idd niet meer zo
Precies, er was een ijdele hoop dat het "gewoon" compatible zou zijn, maar helaas..
Achja, het is niet anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wimo. schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:55:
Ik heb een vraagje over thin provisioning. Ik wil dit gaan toepassen op ons huidige systeem omdat er ruim 900Gb "ongebruikte"ruimte is. Hoe ik dat moet doen is niet de vraag, het beheer wel :)

Het grootste probleem met thin provisioning is de ruimte die vrijkomt nadat je een grote file delete. Ik weet dat dit op te lossen is met een omslachtige oplossing (sdelete,storage Vmotion) maar helaas heb ik geen enterprise Vsphere en mis ik dus Vmotion storage.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Middels de command line tools (CLI) kan je een virtuele disk weer defraggen of ombouwen van thin naar thick. Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een vraag..

ik heb thuis een server staan met daar op esx 4.0 geinstalleerd. op de esx heb ik 2 virtual machines staan (domaincontroller w2k3 en openfiler). nu heb ik onze printer thuis (gewone usb printer, geen netwerkprinter) aangesloten op de server dmv usb. kan ik nu de printer installeren op de w2k3 virtual machine, en deze delen via het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nope. ESX ondersteunt geen USB passthrough (zoals je bij VMware Workstation gewend bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
om dit slapende topic maar eens wakker te maken.

Ik heb dus 1 ESXi host met esxi 4 daarop draaien.

Onze "eeuwen oude" APC ups met seriele kabel heeft het zo goed als opgegeven.

Ik heb nodig een UPS (HP of APC) voor in ons rack
2U (1 server aan te sluiten).

Mogelijkheid om bij powerfailure mijn 2 VM's + eventueel indien mogelijk mijn ESXi HOST systeem uit te schakelen.

Wat is jullie ervaring cq. advies.

zowiezo 1 met netwerkkaart vermoed ik.

Belangrijkste beslispunt is €€€

[edit]

zelf ff gezocht, dan kom ik tegen

APC Smart-UPS 1000VA USB & Serial RM 2U 230V
SUA1000RMI2U
http://www.apc.com/produc...1000RMI2U&total_watts=200

en een akelig dure netwerkkaart
UPS Network Management Card 2
AP9630
http://www.apc.com/resour...index.cfm?base_sku=AP9630

kan ik daarmee ook m'n host systeem laten uitschakelen via IP :?

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 15-07-2010 19:33 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Let op:
Dit topic gaat over de ervaringen met server virtualisatie software. Vragen over VMware Workstation mag je vragen in Client Software Algemeen