[...]
waarom zijn er nou geen hypervisors die hardware kan dedicate-en aan een vm? (op een netwerk kaart na).. lijkt mij toch een handige toevoeging.. bijv een video capature card (bewakings cameras) te connecten aan een vm... of nog moooier: een dedicated videokaart koppelen aan een vm, zodat (als nodig) het mogelijk is een hardware versnellerb te gebruiken..
Men zou dan op scholen (die dus geen linux draaien maar windows) meerdere schermen aan 1 pc kunnen hangen als het volgende mogelijk is:
Hardware > Hypervisor > Videokaart 1 > Monitor 1
Hardware > Hypervisor > Videokaart 2 > Monitor 2
Hardware > Hypervisor > USB > Toetsenbord/Muis 1
Hardware > Hypervisor > USB > Toetsenbord/Muis 2
En dan twee keer windows draaien..
Dit zou bijv. veel schelen in de kosten qua hardware, energie en ruimte.
Of men heeft in een klein bedrijfje een hypervisor als server, met daarin meerdere VM's.... Waaronder 1 VM voor de bewaking's opname... Ik noem maar wat. Dan zou het toch handig zijn om capature kaarten te koppelen...
Of in dat zelfde bedrijfje die een Asterisk server wilt draaien... Dan moet je toch op de een of andere manier je ISDN kaart beschikbaar hebben in je VM....
Dit zijn maar kleine voorbeeldjes... Kan men vrolijk zeggen, moet je maar een echte server voor neer zetten... Maar zeker in deze tijd vind ik dat VM's steeds belangrijker worden: Ze zijn makkelijk te backupen, (vaak) Uitwisselbaar naar een andere server (live migration), daardoor kan eventueele down time beperkt worden... Ook is een cluster makkelijker te realiseren enz....
Of om wat voor reden dan ook dat je echte hardware versnelling (video) nodig hebt op je VM, zodat je dit kan doorlussen naar een echte kaart...
Ik vind het persoonlijk erg jammer dan Hyper-V niet eens de optie heeft om dit met USB te kunnen....
Als ik kijk naar o.a. de volgende plaatjes:
Dan zie je dat dit wel mogelijk is... Echter is XEN al een tijdje dood qua ontwikkeling (XEN-kernel patches)...En niet out-of-the-box beschikbaar...
Iets wat Hyper-V en ESX-i echt een voordeel is...
Uiteraard zouden fabrikanten het al lang hebben geimplementeerd als er vraag naar is (lijkt mij)... Uiteraard... maar er blijkt toch best wel vraag naar:
http://www.proxmox.com/forum/showthread.php?t=970