Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 28.618 views sinds 30-01-2008

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Daarnaast is het zo dat je niet echt meer kan spreken van openingskoersen of sluitingskoersen. Orders voor beleggingsfondsen aan Euronext worden moeten voor 15.30 binnen zijn om de dag daarop om 10.00 uitgevoerd te worden. Het is ook op die tijd dat de koers bepaald wordt op basis van de onderliggende waarde.

't Is inderdaad wel een nadeel dat er 18.5 tot 42.5 uur wereldwijde aandelenhandel kan plaatsvinden tot de jouw gewenste order een keer wordt uitgevoerd.

@Daniel: zou het kunnen liggen aan de structuur van het fonds? 't Is niet een regulier beleggingsfonds nl. Het noteert bv ca 10% boven de intrinsieke waarde volgens Kempen. Ik kan overigens nergens een grafiek vinden met de betreffende koersdaling.

[Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 13-04-2007 22:50]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Daniel schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:22:
't zou kunnen, het fonds mag in derivaten beleggen om risico's af te dekken, maar dan heeft de fondsmanager gisteren wel een hele gare actie gemaakt :X
Is het niet mogelijk om gewoon van dag tot dag de portefeuille van het fonds te volgen dan?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Rukapul
Vanmiddag ook maar een verkooporder ingelegd voor het Vanguard Global Stock Index fund*. Dat fonds zit voor meer dan 50% in de VS en heeft dit jaar alleen nog maar op verlies gestaan. Gezien de vooruitzichten in de VS weinig aantrekkelijk verder.

't Zwaartepunt ligt bij mij nu in (Oost-)Europa en wat in Azie.

* zo'n index tracker is ook nog eens dodelijk saai :X

[Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 15-04-2007 16:27]

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 17:49
Rukapul schreef op zondag 15 april 2007 @ 16:14:
Vanmiddag ook maar een verkooporder ingelegd voor het Vanguard Global Stock Index fund*. Dat fonds zit voor meer dan 50% in de VS en heeft dit jaar alleen nog maar op verlies gestaan. Gezien de vooruitzichten in de VS weinig aantrekkelijk verder.

't Zwaartepunt ligt bij mij nu in (Oost-)Europa en wat in Azie.

* zo'n index tracker is ook nog eens dodelijk saai :X
Lekker risico profiel heb je dus :)

Ik heb bijna alle fondsen anderhalve week geleden verkocht. Heb alleen nog wat ING aandelen en TomTom. ING vanwege dividend en toekomstverwachtingen, TomTom was een gokje. Tot nu toe overigens een erg fout gokje

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
xxxMaverick schreef op zondag 15 april 2007 @ 18:18:
[...]

Ik heb bijna alle fondsen anderhalve week geleden verkocht.
En wanneer stap je weer in? In augustus/september? Of ga je gelijk weer inleggen in een andere sector?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Rukapul
xxxMaverick schreef op zondag 15 april 2007 @ 18:18:
Ik hoop dat je dat niet sarcastisch bedoelt? :P
Ik heb bijna alle fondsen anderhalve week geleden verkocht.
Ik beleg op de wat langere termijn en stap dus niet geheel uit, maar verschuif wel wat accenten en houd iets meer liquide :)
ING vanwege dividend en toekomstverwachtingen
Financiele dienstverlening lijkt een redelijk veilige keuze op het moment als sector. Het is iig bij mij de zwaarst vertegenwoordigde sector (>20%).

[Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 15-04-2007 19:32]

• xxxMaverick
Cis schreef op zondag 15 april 2007 @ 18:46:
[...]

En wanneer stap je weer in? In augustus/september? Of ga je gelijk weer inleggen in een andere sector?
hangt beetje van de beurs af natuurlijk. Vind het nu gewoon te risicovol. Ik heb hard gewerkt voor mijn geld en ga dat niet over de brug gooien ;)

• xxxMaverick
Rukapul schreef op zondag 15 april 2007 @ 19:25:
[...]

Ik hoop dat je dat niet sarcastisch bedoelt? :P
Beetje maar ;)

• xxxMaverick
Toch grappig hoe je je kan vergissen met die beurs. Ik zou zweren dat de beurs aan de max zat, maar heb een paar duizend euro laten liggen door 2 weken geleden uit te stappen. Ach ja, zo zie je maar: is allemaal een spel.

En ik heb mijn ing's nog ;)

• Cis
xxxMaverick schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:29:
Toch grappig hoe je je kan vergissen met die beurs. Ik zou zweren dat de beurs aan de max zat, maar heb een paar duizend euro laten liggen door 2 weken geleden uit te stappen. Ach ja, zo zie je maar: is allemaal een spel.

En ik heb mijn ing's nog ;)
Hier hetzelfde. Veel te vroeg o.a. Delta LIoyd eruit gegooid. Maarja, instappen durf ik niet meer :D

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 16:41
Een echt luxe "probleem". Van winst nemen is niemand arm geworden .En als toch gokje wilt nemen, neem je toch voor klein bedrag een optie of turbo?

No production networks were harmed during this posting

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Beurs gaat lekker, Maar ja misschien toch tijd om uit ABN te stappen. Ik twijfel nog :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik heb net wat limietorders gezet, dit ik de eerste keer dat ik aandelen verkoop. Ben benieuwd hoe het afloopt. Na even gezocht te hebben is limiet de goede manier voor verkopen, als ik op een bepaald bedrag wil verkopen (toch?).
Veel geld heb ik nog niet (vakkenvuller :P) maar het was meer als oefening, om het een beetje onder de knie te krijgen. De transactiekosten (2*€14) zijn nu relatief gezien natuurlijk erg hoog, maar vanwege de oefening was ik gewoon uit op 'een beetje winst' (paar tientjes).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ahold Kon   
   -Aankoop   15x 7,94  = € 119,10
   (Huidig    15x 9,18  = € 137,70)
   -Verkoop   15x 9,40  = € 141,00

KPN Kon     
   -Aankoop   10x 10,58 = € 105,80
   (Huidig    10x 12,60 = € 126,00)
   -Verkoop   10x 13,00 = € 130,00
Oja, over die transactiekosten, 1*€14 is er al af, bij de aankoop (€7 per fonds). Die andere €14 gaat er nog af, als ik het allemaal goed gelezen heb.
Verstandige zet, of had ik moeten wachten? Of juist hele andere aandelen moeten kopen destijds (4 maanden terug).
Waarom wil ik ze verkopen? Beetje winst pakken (€30 ongeveer) en weer wat oefenen met andere aandelen, dan wat meer stuks zodat (relatief gezien) die transactiekosten wat lager uitkomen.

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30
Siparti schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:25:
Ik heb net wat limietorders gezet, dit ik de eerste keer dat ik aandelen verkoop. Ben benieuwd hoe het afloopt. Na even gezocht te hebben is limiet de goede manier voor verkopen, als ik op een bepaald bedrag wil verkopen (toch?).
Veel geld heb ik nog niet (vakkenvuller :P) maar het was meer als oefening, om het een beetje onder de knie te krijgen. De transactiekosten (2*€14) zijn nu relatief gezien natuurlijk erg hoog, maar vanwege de oefening was ik gewoon uit op 'een beetje winst' (paar tientjes).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ahold Kon   
   -Aankoop   15x 7,94  = € 119,10
   (Huidig    15x 9,18  = € 137,70)
   -Verkoop   15x 9,40  = € 141,00

KPN Kon     
   -Aankoop   10x 10,58 = € 105,80
   (Huidig    10x 12,60 = € 126,00)
   -Verkoop   10x 13,00 = € 130,00
Oja, over die transactiekosten, 1*€14 is er al af, bij de aankoop (€7 per fonds). Die andere €14 gaat er nog af, als ik het allemaal goed gelezen heb.
Verstandige zet, of had ik moeten wachten? Of juist hele andere aandelen moeten kopen destijds (4 maanden terug).
Waarom wil ik ze verkopen? Beetje winst pakken (€30 ongeveer) en weer wat oefenen met andere aandelen, dan wat meer stuks zodat (relatief gezien) die transactiekosten wat lager uitkomen.
De aandelenkeus is (achteraf gezien) goed toch? Gezien de hoge transactiekosten en het lage belegd vermogen kun je het geld (als je het kunt missen) mijns inziens in de toekomst wel beter steken in turbo's/opties.

• Cis
http://belegger.nl/Aex_en_het_Mei-scenario-4989.column

Ter info...
Ik heb niet heel veel verstand van beleggen, maar ik ben voorzichtig. Zeker gezien vorig jaar, toen we rond de 20ste mei ineens instortten :)

• xxxMaverick
Neophyte_NL schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:36:
[...]

Gezien de hoge transactiekosten en het lage belegd vermogen kun je het geld (als je het kunt missen) mijns inziens in de toekomst wel beter steken in turbo's/opties.
Of beleggingsfondsen, zijn kosten ook nihil

• paella
Ik zou turbo/opties niet vergelijken met beleggingfondsen. Als je met zo weinig geld speelt, kan je er best mee speculeren via opties of turbos. Ik doe zelf liever turbos, die vind ik rechtlijniger te begrijpen en de tijdfactor speelt niet mee.

• xxxMaverick
paella schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:44:
Ik zou turbo/opties niet vergelijken met beleggingfondsen. Als je met zo weinig geld speelt, kan je er best mee speculeren via opties of turbos. Ik doe zelf liever turbos, die vind ik rechtlijniger te begrijpen en de tijdfactor speelt niet mee.
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Maar als hij wil 'leren' beleggen en ervaring op wil doen zijn turbo's en opties wel een hele stap verder in 1x...

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-06 15:01

Blauw

De Schreeuw

Blauw schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:42:
Ik heb maar een stukje ASML bijgekocht. Dat aandeel heeft imo nog steeds erg veel potentie dat er (voorlopig) nog niet echt uitkomt. Maar dat gaat vanzelf veranderen :)
Wachten wordt gelukkig vandaag beloond met een forse stijging :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-06 15:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik pak nu ook weer eens leuke euro's met de goede cijfers en vooruitzichten van Intel. 4% erbij in twee dagen :)

Anoniem: 80529

Ik wil geen reclame maken maar nav een tweetal vragen op de vorige pagina wil ik melden dat deze bank de rekening met de hoogste spaarrente heeft, zonder verdere voorwaarden (geen inleg, opnemen gratis). Het enige nadeel is het ontbreken van internetfunctionaliteit, overboeken via email is wel mogelijk.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 18-04-2007 23:23]

• paella
Das hoog. Maar dat is "maar" een paar tienden hoger dan ik nu heb, en al hoewel ik best wat spaargeld heb, is dat uiteindelijk maar tientjeswerk over een jaar, misscnien 100 of 200. Dat vind ik dan nou ook weer niet schokkend veel meer.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

De beurs maakt een flinke dip.

:o

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Hoezo, omdat we nu 2 dagen achter elkaar een stukje terug moeten?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Niks schokkends, het zijn logische winstnemingen na drie weken keihard omhoog. De beurs zit nu weer tegen een weerstandje rond 532 aan te hikken (zoals zoals ie eerst tegen de 511 aanhing), op het moment dat die enkele dagen niet doorbroken wordt is het logisch dat mensen die de rit omhoog hebben meegemaakt winst gaan pakken. Ik heb eergisteren ook mijn posities in Philips, ING en Univar met wat kleine winst gesloten en een wat grotere winst afgeroomd op een aantal beleggingsfondsen.

Nu is het weer even afwachten wat er gaat gebeuren maar fundamenteel blijft de situatie in de Eurozone goed. De bedrijfscijfers uit de VS die nu naar buiten beginnen te komen zijn overwegend positief wat ook een vrij gunstig signaal is. De grootste bedreiging voor de markt vormt de positie van de dollar, die verzwakt de laatste tijd behoorlijk snel ten opzichte van Euro, Pond en Yen.

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Daniel schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:59:
Nu is het weer even afwachten wat er gaat gebeuren maar fundamenteel blijft de situatie in de Eurozone goed. De bedrijfscijfers uit de VS die nu naar buiten beginnen te komen zijn overwegend positief wat ook een vrij gunstig signaal is. De grootste bedreiging voor de markt vormt de positie van de dollar, die verzwakt de laatste tijd behoorlijk snel ten opzichte van Euro, Pond en Yen.
In de NRC.next van vandaag stond een interessant stukje over het financieringstekort van de US en de daarbijbehorende mogelijke val van de dollar. Inmiddels financiert China het overgrote deel van het handelstekort van de US, en heeft al evenveel dollars om al het vastgoed in Londen te kopen. Inwisselen van de dollars devalueert de munt en gaat dus voor China gepaard met gigantische verliezen, maar er komt ongetwijfeld een omslagpunt dat bijvoorbeeld Chavez de oliedollars in de strijd gooit en dan wordt het nog reuze spannend allemaal.

• paella
Ik begreep morgen cijfers hagemeyer... wat zal dat brengen. Vandaag gaan ze maar weinig mee naar beneden

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 13:04
paella schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:52:
Ik begreep morgen cijfers hagemeyer... wat zal dat brengen. Vandaag gaan ze maar weinig mee naar beneden
Hagemeyer reageert heel sterk op Amerika. Ik denk daarom dat de koers naar beneden gaat.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zou er niet veel goeds van verwachten, de business van Hagemeyer neemt steeds verder af door overgang naar schermenhandel. Kan bijna alleen maar tegenvallen.

• paella
De verwachting is 4,8% meer omzet volgens de analisten. Plus dat vandaag er op dit moment een heel klein plusje staat zelfs.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 16:26

FaceDown

Storende factor.

paella schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:10:
De verwachting is 4,8% meer omzet volgens de analisten. Plus dat vandaag er op dit moment een heel klein plusje staat zelfs.
Het leuke is dat niet de omzet telt maar juist de verwachting van de omzet. Stel de omzet is dadelijk gegroeid met 4,5% dan is dat natuurlijk heel netjes, maar het aandeel gaat naar beneden omdat er meer verwacht werd.

Groetjes, FaceDown.

• paella
We zien het heel binnenkort

• xxxMaverick
Daniel schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:59:
. Ik heb eergisteren ook mijn posities in Philips, ING en Univar met wat kleine winst gesloten en een wat grotere winst afgeroomd op een aantal beleggingsfondsen.
ING ook verkocht? mag ik vragen waarom? als ik de adviezen zie en alleen de extra winst wat ING gaat pakken met de verkoop van ABN AMRO reken kan het nog een stuk omhoog........

• paella
hagemeyer reageert eigenlijk nauwelijks in koers, 3 cent omlaag. Gelukkig had ik de turbo long verkocht gisteren en een paar short gekocht.

[later:] die inmiddels wat extra geld opleveren. eindelijk een keer goed gegokt. :)

[Voor 23% gewijzigd door paella op 20-04-2007 10:33]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
xxxMaverick schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:06:
ING ook verkocht? mag ik vragen waarom? als ik de adviezen zie en alleen de extra winst wat ING gaat pakken met de verkoop van ABN AMRO reken kan het nog een stuk omhoog........
Stond op redelijke winst, ik heb met mezelf de afspraak dat inviduele aandelen worden verkocht zodra ze op 10% rendement staan, en dat werkt vrij aardig. Soms baal je omdat het aandeel daarna nog doorstijgt maar in de meeste gevallen pakt het wel redelijk uit. Opbrengst is herbelegd in AAB Financiele Instellingen-fonds dus als er nog wat vuurwerk komt in deze branche profiteer ik wel mee.

• xxxMaverick
Daniel schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 13:58:
[...]

Stond op redelijke winst, ik heb met mezelf de afspraak dat inviduele aandelen worden verkocht zodra ze op 10% rendement staan, en dat werkt vrij aardig. Soms baal je omdat het aandeel daarna nog doorstijgt maar in de meeste gevallen pakt het wel redelijk uit. Opbrengst is herbelegd in AAB Financiele Instellingen-fonds dus als er nog wat vuurwerk komt in deze branche profiteer ik wel mee.
Duidelijk. Ik wacht het dividend nog even af en kijk dan wat ik doe. Hoop nog steeds dat ABN AMRO het begin is van meer in de financiele branche. Maar daar spring je handig op in door je herbelegging :)

ING komt misschien met een superdividend of aandelen inkoop. Dus ik wacht af :)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Beurs heeft er wel weer zin in vandaag, 1,6% hoger, boven de 537 punten.

Hmm, ik moet echt vaker een gokje durven wagen, ik had gisterenmiddag het idee dat vandaag weer een mooie dag zou worden, na een dag technische correctie op de financials. Oftewel, stapeltje calls of aex-turbo's. Dat doe ik dan toch niet, en als dat gevoel dan toch werkelijkheid wordt baal je wel een beetje.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 16:26

FaceDown

Storende factor.

Daniel schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:29:

Hmm, ik moet echt vaker een gokje durven wagen, ik had gisterenmiddag het idee dat vandaag weer een mooie dag zou worden, na een dag technische correctie op de financials. Oftewel, stapeltje calls of aex-turbo's. Dat doe ik dan toch niet, en als dat gevoel dan toch werkelijkheid wordt baal je wel een beetje.
Ik heb vandaag 2750,- verdiend met calls (weekopties) :*) het is kut als je ermee verliest maar als je winst maakt kan het ook gruwelijk hard gaan. :9

Groetjes, FaceDown.

• Rukapul
Van de Telegraaf vandaag (bron):
Belegger bakt er niks van
door Rien Meijer
AMSTERDAM - Particuliere internetbeleggers presteren belabberd. Vooral mannen - en dan in het bijzonder degenen die veel handelen in opties en dergelijke - hebben sinds het begin van deze eeuw amper rendementen behaald.

Uit onderzoek naar het klantenbestand van Alex, met ruim 100.000 klanten de grootste online beleggersbank van Nederland, blijkt dat de particuliere beleggers in de periode januari 2000 tot en met maart 2006 gemiddeld 1,14 procent per maand verloren. Als de transactiekosten worden meegenomen, bedraagt het verlies zelfs 1,76 procent. De AEX-index haalde een rendement van min 0,28%.

Opvallend is dat de internetbeleggers het vooral afleggen in de periode 2003-2006, de periode waarin de beurzen zich na drie jaren van forse verliezen wisten te herstellen.

De onderzoekers van Universiteit Maastricht wijten de teleurstellende prestaties in deze periode aan de populaire handel in opties en andere zogeheten derivaten, waarmee wordt gespeculeerd op koersstijgingen of -dalingen. "Het kopen van een bepaalde optie kan op zich nog zo'n goed idee zijn, als je te veel betaalt voor die optie kun je toch met een verlies blijven zitten", aldus Peter Verhaar, medeoprichter van Alex. "Het heeft vaak te maken met heel elementaire fouten", zegt Verhaar. " Zo laten beleggers zich te vaak leiden door emoties."
Eigenlijk toch vrij schokkend :X Er moet overigens wel een fout in het artikel staan want over 6 jaar gemiddeld 1.76% per maand verliezen (72 maanden) houdt in dat je nauwelijks geld overhoudt.

[Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2007 17:04]

Anoniem: 215070

Daniel schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:29:
Natuurlijk allemaal mooi en wel, maar de vraag is hoe lang het zo door kan gaan. Ik weet niet precies hoe snel het allemaal is gegaan, maar na een dipje richting de 470 punten nu alweer 70 punten hoger staan, het gaat mij allemaal erg snel.
In sommige aandelen is veel lucht gekropen, zonder een duidelijke reden. Maar als je dollar een keer instort, gaat de halve AEX mee. En, zoals we ook al eerder zagen, als de beurs van China de weg naar beneden vindt, gaat de AEX mee.
Overigens geldt dit niet alleen voor de AEX, maar ook voor de AMX. 750 punten is veel.

• xxxMaverick
Anoniem: 215070 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 12:57:
[...]

Natuurlijk allemaal mooi en wel, maar de vraag is hoe lang het zo door kan gaan. Ik weet niet precies hoe snel het allemaal is gegaan, maar na een dipje richting de 470 punten nu alweer 70 punten hoger staan, het gaat mij allemaal erg snel.
In sommige aandelen is veel lucht gekropen, zonder een duidelijke reden. Maar als je dollar een keer instort, gaat de halve AEX mee. En, zoals we ook al eerder zagen, als de beurs van China de weg naar beneden vindt, gaat de AEX mee.
Overigens geldt dit niet alleen voor de AEX, maar ook voor de AMX. 750 punten is veel.
wat is teveel? Veel mensen stapten bij 400 uit omdat het ' niet lang zo door kon gaan' volgens hen. En moet je nu zien......

Anoniem: 9449

Topicstarter
Siparti schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:25:
Dat lees je inderdaad vaak. Ik deed het in het begin ook (om geen dubbeltje teveel te betalen) maar vaak loopt de markt natuurlijk de verkeerde kant op (50% kans) en moet je alsnog 3 dubbeltjes "teveel" betalen.

Bovendien geef je met een limietorder een gratis optie weg aan de markt en dat doe ik liever niet.
Daniel schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 13:58:
Stond op redelijke winst, ik heb met mezelf de afspraak dat inviduele aandelen worden verkocht zodra ze op 10% rendement staan, en dat werkt vrij aardig. Soms baal je omdat het aandeel daarna nog doorstijgt maar in de meeste gevallen pakt het wel redelijk uit.
Ik neem aan dat jij ook een afspraak hebt met jezelf dat inviduele aandelen worden verkocht zodra ze op een bepaald negatief rendement staan. Anders blijf je zitten met de verliezers. Hoe ga jij hier mee om?
Rukapul schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:53:Eigenlijk toch vrij schokkend :X Er moet overigens wel een fout in het artikel staan want over 6 jaar gemiddeld 1.76% per maand verliezen (72 maanden) houdt in dat je nauwelijks geld overhoudt.
Ik denk dat de meeste mensen die "beleggen" hier maar 1 of 2 jaar (of nog minder als ik om me heen kijk) geinteresseerd in zijn (meestal zolang het even lekker omhoog gaat). Als er een paar keer verlies gemaakt wordt is de lol er in de praktijk snel af.

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hallo,

Pas mijn aandelen KPN en Ahold in de verkoop gezet (limiet order tm einde van de maand).
Nu staat er dit bij mijn overzicht, geen idee wat het inhoudt:

http://file01.uploaddump.nl/~file01/uploads/kkmmoppqqdqm-aandel.png

Gaat dus om dat onderste deel...

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:17
Dit is uitgekeerd dividend..nu kan je kiezen of je het als stock of cash laat uitkeren. Je hebt er niet zoveel van, dat je het als stock kan laten uitkeren, dus waarschijnlijk wordt het 3,4 euro :)

[Voor 75% gewijzigd door Wisey op 23-04-2007 22:16]

Anoniem: 153621

Mwah....AAPL, AMZN, VIA e.d. doen het de laatste tijd voor mij erg goed.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anoniem: 9449 schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:14:
Ik neem aan dat jij ook een afspraak hebt met jezelf dat inviduele aandelen worden verkocht zodra ze op een bepaald negatief rendement staan. Anders blijf je zitten met de verliezers. Hoe ga jij hier mee om?
Ik beleg voor de lange termijn dus verkoop in beginsel niets met verlies, tenzij ik het vertrouwen in een fonds verlies. In dat geval is 10% negatief inderdaad de grens. Zo heb ik bijv. Intel, die stonden een week of wat geleden op 11% verlies. Die heb ik toen toch gehouden, in afwachting van de jaarcijfers. Die waren goed, dus nu sta ik weer positief.
Tot nu toe heb ik nog geen enkel fonds met verlies hoeven verkopen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
Als leek zou ik denken dat een dergelijke strategie meer kwaad dan goed doet. Als je telkens de best presterende fondsen/aandelen verkoopt (omdat ze 10% rendement gehaald hebben) heb je uiteindelijk alleen maar matig presterende fondsen/aandelen in je bezit. Zowieso snap ik niet waarom je als doelstelling hebt om in beginsel niks met verlies te willen verkopen. Als er een fonds beschikbaar is dat een beter verwacht rendement zal gaan bieden lijkt het me beter om het andere fonds te verkopen, onafhankelijke van het feit of er winst of verlies is gemaakt.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:23
Hielko heeft een heel goed punt.

Verlies nemen is ook belangerijk.

" Beter je eerste winst dan je 2de verlies" zeg ik altijd maar :)

Als je verlies hebt, dan kan je jezelf het beste de vraag stellen:
Zou ik het aandeel nu weer kopen?

Nee? Dan direct verkopen want er zijn betere rendementen te maken in andere beleggingen
Ja? Blijven zitten.

American Express vraagbaak

• paella
Stinger_Ventura schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:52:
Nee? Dan direct verkopen want er zijn betere rendementen te maken in andere beleggingen
Ja? Blijven zitten.
En als je helemaal goed gemutst bent: bijkopen. Als het dan beter gaat, dan sta je tenminste op winst als de koers weer op het oude niveau is.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hielko schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:11:
Als leek zou ik denken dat een dergelijke strategie meer kwaad dan goed doet.
Dat hangt een beetje van de precieze uitvoering af denk ik. Klakkeloos alleen winst nemen en je verlies op laten lopen is inderdaad niet zo handig. Maar klakkeloos alleen proberen je winst op te laten lopen en je verlies nemen is ook niet handig.

Zeker op de lange termijn geldt namelijk dat in principe alle markten wel stijgen, uitzonderingen daar gelaten.
Stel vervolgens dat je een portefeuille van 4 fondsen hebt waarbij je volgens een bepaalde verwachting een indeling van in dit geval 25% per stuk hebt gemaakt. Als dan een van die fondsen 50% winst staat en de rest op 10%, 5% en een op -5%, dan zit je met een portefeuille die niet meer volgens je eigen basisbeginsel is opgesteld, maar een met 21%, 23%, 24% en 33%.
Je kan natuurlijk dan je uitgangspunt bij gaan stellen als je vindt dat die 33% een betere keus is, maar eigenlijk zit je met een scheve portefeuille.

Zolang die wins blijft oplopen is dat natuurlijk mooi, maar als dat fonds vervolgens 50% van zijn waarde verliest (hij steeg hard, dus kan ie ook hard dalen) en we er van uit gaan dat de rest gelijk blijft, verlies je meer dan als je gewoon netjes je portefeuille had bijgewerkt. Uiteindelijk is je portefeuille dan ineens -4% waard, terwijl als je die winst afgeroomd en uitgesplitst had over je andere fondsen je dan nog op 1% winst had gestaan.

Die spreiding had je natuurlijk niet voor niets (bijv obligaties naast je opkomende-marktenfonds) om het totale risico van je portefeuille te dempen.
Als je telkens de best presterende fondsen/aandelen verkoopt (omdat ze 10% rendement gehaald hebben) heb je uiteindelijk alleen maar matig presterende fondsen/aandelen in je bezit.
Als ze allemaal gelijk op gegaan zijn en allemaal 10% winst hebben gemaakt, is het inderdaad zonde van je kosten om dat af te romen. Tenzij je verwacht dat de komende tijd de boel gaat dalen of je vindt dat je kaspositie (relatief) te klein is geworden.
Je vergeet hierbij dat de genomen winst uiteindelijk ook weer geinvesteerd worden en die steek je dan natuurlijk hopelijk weer in goedlopende fondsen.
Zowieso snap ik niet waarom je als doelstelling hebt om in beginsel niks met verlies te willen verkopen. Als er een fonds beschikbaar is dat een beter verwacht rendement zal gaan bieden lijkt het me beter om het andere fonds te verkopen, onafhankelijke van het feit of er winst of verlies is gemaakt.
Ben ik grotendeels met je eens, je moet in principe zowel naar boven als naar beneden een geschikte strategie aanhouden. Als je het ene fonds in kan ruilen voor een beter lopend ander fonds moet je daar gewoon een algemene strategie van maken, niet alleen voor de slechtlopende fondsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boe
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-06 15:06
Hoe zit het nu eigenlijk met de marginverplichting bij IB? Ik zit nu bij Binck, en als ik een strangle schrijf op de weekopties moet ik een margin van iets van 4500 euro reserveren. Dat vind ik wat veel, de kans dat binnen een week de AEX 45 punten omhoog/omlaag gaat is niet zo groot. En mocht dat lijken te gaan gebeuren dan grijp ik wel op tijd in :)

Ik lees op de site van IB bijvoorbeeld dit:

Exchange : FTA
IB Underlying : EOE
Product description : AMS EOE INDEX
Trading Class : FTI
Intraday Initial : 2750
Intraday Maintenance : 2200
Overnight Initial : 5500
Overnight Maintenance : 4400
Currency : EUR

Hoe moet ik dit nu lezen? Ik heb gehoord dat de marginverplichting bij IB lager is, maar aan de hand van bovenstaande gegevens lijkt dat niet zo. Heeft er iemand ervaringen met opties schrijven (het liefst strangles) bij IB en kan mij een praktijkvoorbeeld geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hielko schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:11:
Als leek zou ik denken dat een dergelijke strategie meer kwaad dan goed doet. Als je telkens de best presterende fondsen/aandelen verkoopt (omdat ze 10% rendement gehaald hebben) heb je uiteindelijk alleen maar matig presterende fondsen/aandelen in je bezit. Zowieso snap ik niet waarom je als doelstelling hebt om in beginsel niks met verlies te willen verkopen. Als er een fonds beschikbaar is dat een beter verwacht rendement zal gaan bieden lijkt het me beter om het andere fonds te verkopen, onafhankelijke van het feit of er winst of verlies is gemaakt.
Dat is waar als je uitgaat van het feit dat je altijd 100% belegd bent en als je een relatief korte beleggingshorizon hebt.
Ik hoef geen beleggingen te verkopen om ergens anders in te kunnen stappen omdat ik altijd een deel van het vermogen liquide hou. Bovendien beleg ik voor een redelijk rendement op de lange termijn, ik heb dus de tijd om een fonds waar fundamenteel niets mis mee is lang aan te houden tot er uiteindelijk rendement gemaakt wordt. Uiteindelijk gooi ik slecht presterende fondsen er alsnog wel uit, maar die gevallen waarin ik verlies maak wacht ik liever af. Zolang je in een fonds zit is er altijd nog een kans (als de fundamentals goed zijn) om het verlies te verminderen of zelfs om te zetten in winst. Ben je eenmaal uitgestapt dan zal een vervangend fonds buitengewoon veel beter moeten presteren om het verlies weer te compenseren, omdat je startkapitaal een stuk minder is geworden.

Stel ik steek 10.000 euro in een fonds waar ik een rendement van 10% mee denk te maken. Echter, het fonds daalt 10% en mijn belegging is nog maar 9000 euro waard. Als ik dat verlies neem dan moet het vervangende fonds minimaal 11% rendement maken om uberhaupt weer op de uitgangspositie terug te komen en 22% rendement om het oorspronkelijke beleggingsdoel te halen.

Op het moment dat ik geen vertrouwen meer heb in een fonds verkoop ik het. De huidige strategie heeft tot nu toe echter weinig verliezen opgeleverd. Zo heeft Merrill Lynch World Energy op 15% verlies gestaan maar heb ik het uiteindelijk zonder verlies weer kunnen verkopen. Kwestie van lange adem. De 10%-regel geldt alleen voor individuele aandelen en daar heb ik er niet zo veel van. Af en toe doe in een stockpick op een kansrijk aandeel waar ik dan een beperkt bedrag in steek. Soms heeft dat tot gevolg dat je te vroeg uitstapt (zo verkocht ik Vedior in januari op 17 euro terwijl het nu op 19,35 staat en Ballast Nedam op 35 euro - huidige koers 39,15) maar met bijvoorbeeld Univar, Fortis en ING heb ik winst gepakt voordat de koers weer omlaag dook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Dat is waar als je uitgaat van het feit dat je altijd 100% belegd bent en als je een relatief korte beleggingshorizon hebt.
Ik hoef geen beleggingen te verkopen om ergens anders in te kunnen stappen omdat ik altijd een deel van het vermogen liquide hou. Bovendien beleg ik voor een redelijk rendement op de lange termijn, ik heb dus de tijd om een fonds waar fundamenteel niets mis mee is lang aan te houden tot er uiteindelijk rendement gemaakt wordt.
Het is volgens mij ook waar in jou geval, alleen het effect is bij veel kleiner omdat het alleen geldt voor een klein deel van je portefeuille. Desondanks lijkt me deze methode - puur statistisch gezien - er voor te zorgen dat je niet je winsten maximaliseert terwijl het niet zo is dat je echt minder risico neemt aangezien je wel hogere verliezen accepteert.
Stel ik steek 10.000 euro in een fonds waar ik een rendement van 10% mee denk te maken. Echter, het fonds daalt 10% en mijn belegging is nog maar 9000 euro waard. Als ik dat verlies neem dan moet het vervangende fonds minimaal 11% rendement maken om uberhaupt weer op de uitgangspositie terug te komen en 22% rendement om het oorspronkelijke beleggingsdoel te halen.
Volgens mij kijk je een beetje met verkeerde ogen naar je investering op deze manier: je huidige fonds is ook gewoon 9K waard als het 10% is gedaald en moet net zo goed als een potentieel vervangend fonds 22% rendement gaan maken om je oorspronkelijk beleggingsdoel te halen. Dit fonds zal dus net zo goed 'buitengewoon veel beter moeten presteren'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Misschien is het leuk om ook even een soort competitie te maken met toppers en floppers zoals die ook op IEX te vinden zijn?

Voor de mensen die t systeem niet kennen: je noemt drie aandelen die het volgens jou de komende maand helemaal gaan maken, en drie aandelen die niets gaan presteren komende maand. Dan kunnen we meteen even zien wie hier de goede beleggers zijn ;)

/me trapt af
Top:
1. KPN, morgen goede kwartaalcijfers, en misschien wel ondergewaardeerd.
2. ING
3. Kendrion

Flop:
1. ABN AMRO (verhaal bekend)
2. Getronics (verhaal hopelijk ook bekend)
3. Wegener

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 142917

Ik heb 2 weken terug een conferentie georganiseerd met Alain Deneef (Inside beleggen (grootste beleggersblad van België) en Danny Reweghs (Hoofdanalist Cash Magazine). Die hebben daar eens even met de concrete tips zitten zwaaien! Niet te geloven! Danny Reweghs heeft dit jaar nog een wedstrijd gewonnen door meer dan 40% rendement te halen :|

Eén van de concrete tips was Total, zij richten zich op enkele veelbelovende technologieën ivm andere energiebronnen zoals steenkool.

Ik heb er in ieder geval al een LT-positie in genomen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Ik zeg nog gister: flop Wegener, en vandaag het nieuws dat Mecom de boel overneemt. Goede tip :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Blauw schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:04:
Ik zeg nog gister: flop Wegener, en vandaag het nieuws dat Mecom de boel overneemt. Goede tip :P
je zei gisteren ook KPN...nee, dat was een goeie zet :+

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Blauw schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:00:
/me trapt af
Top:
1. KPN, morgen goede kwartaalcijfers, en misschien wel ondergewaardeerd.
2. ING
3. Kendrion
KPN - 2,7%
ING -1,2%
Kendrion -0,3%
Flop:
1. ABN AMRO (verhaal bekend)
2. Getronics (verhaal hopelijk ook bekend)
3. Wegener
ABN -1,0%
Getronics -0,8%
Wegener +7,4%

Je hebt zo te zien ongeveer dezelfde kwaliteit gut-feeling als ik, oftewel brak.

Nouja mijn ideeën:
Top:
1. ING: heeft het van de financials qua koers het minst goed gedaan, terwijl de winstgroei onveranderd goed is. KW verwachting is ongeveer 9, daar zit veel ruimte in. Daarnaast ook een aantrekkelijk dividendrendement. In de hele overname-hausse rond ABN blijft ING buiten schot zodat er van verwatering van waarde geen sprake is.
2. KPN: fonds doet het vandaag inderdaad gaar, maar desondanks begint de telecom zit te herstellen van het UMTS fiasco én KPN heeft een omvangrijk aandelen inkoopprogramma + superdividend in de pijplijn zitten
3. Heijmans: de bouwsector staat er na moeilijke jaren weer goed voor vanwege omvangrijke infrastructuurprojecten. Heijmans heeft een aantrekkelijke K/W-verhouding en een goed gevulde orderportefeuille

Ik zou ABN overigens ook niet uitvlakken, de kans is nog steeds aanwezig dat de aandeelhouders de opsplitsing en daarmee een hogere koopprijs erdoor drukken.

Flop:
1. Van der Moolen: komt over twee weken met de cijfers en die kunnen, vanwege de al eerder uitgesproken slechte verwachtingen en de brakke prestaties (krimpende markt) in VS alleen maar tegenvallen.
2. Getronics: met name de managementprestaties blijven zeer zwak, Getronics lijkt de gunstige economische situatie in de Eurozone niet of nauwelijks te kunnen omzetten in goede resultaten.
3. Heineken: de uitwerking van de boetes die zijn opgelegd n.a.v. kartelafspraken is onduidelijk, het kan het begin zijn van meer. Uitbreiding van het bedrijf is moeizaam vanwege een volledig verzadigde markt en schaarse overnamekandidaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

kamstra schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:25:
[...]

je zei gisteren ook KPN...nee, dat was een goeie zet :+
De cijfers vallen mij niet heel erg tegen, maar de analisten vinden iets anders. Magoed, laten we het er op houden dat ik net als Daniel vind dat KPN voor Long posities nog steeds een goed aandeel is.
Daniel schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:31:

Je hebt zo te zien ongeveer dezelfde kwaliteit gut-feeling als ik, oftewel brak.
Laten we het er op houden dat we wat beter zijn in LT :P Het is grappig dat er ook aandelen zijn die ik op beide lijstjes zou durven plaatsen, zoals TOMTOM of Crucell.

[Voor 11% gewijzigd door Blauw op 08-05-2007 13:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paella
Blauw schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:23:
[...]
dat we wat beter zijn in LT :P Het is grappig dat er ook aandelen zijn die ik op beide lijstjes zou durven plaatsen, zoals TOMTOM of Crucell.
En ik weet er nog meer die ik niet op beide durf te plaatsen.

Anoniem: 208003

Ik probeer voor het eerst vanuit mijn IB account geld over te boeken naar mijn eigen rekening. Via Withdrawal heb ik een wiretransfer instructie gemaakt en netjes IBAN en BIC ingevuld. Het bedrag heb ik nog niet hoeven invullen. Ik ben nu zover dat er bij fundstatus bij withdrawals de opdracht aanwezig is, de status geeft aan "pending". (waiting for approval). Wie weet wat nu de volgende stap is? Wanneer kan ik opgeven wat ik wil overmaken?

Bij voorbaat dank.

• xxxMaverick

[...]

ABN -1,0%
Getronics -0,8%
Wegener +7,4%

Nouja mijn ideeën:
Top:
1. ING: heeft het van de financials qua koers het minst goed gedaan, terwijl de winstgroei onveranderd goed is. KW verwachting is ongeveer 9, daar zit veel ruimte in. Daarnaast ook een aantrekkelijk dividendrendement. In de hele overname-hausse rond ABN blijft ING buiten schot zodat er van verwatering van waarde geen sprake is.
e.
dan snap ik je niet, je had ing en deze heb je verkocht en hiervoor een financials fonds gekocht, maar je vind het aandeel wel top? wat is de logica?

Topicstarter
Anoniem: 208003 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:08:
Ik probeer voor het eerst vanuit mijn IB account geld over te boeken naar mijn eigen rekening. Via Withdrawal heb ik een wiretransfer instructie gemaakt en netjes IBAN en BIC ingevuld. Het bedrag heb ik nog niet hoeven invullen. Ik ben nu zover dat er bij fundstatus bij withdrawals de opdracht aanwezig is, de status geeft aan "pending". (waiting for approval). Wie weet wat nu de volgende stap is? Wanneer kan ik opgeven wat ik wil overmaken?

Bij voorbaat dank.
Ik weet dat er inmiddels een aantal mensen via IB beleggen hier (mezelf inclusief), maar ik heb nog nooit geld teruggestort.

Het enige advies dat ik kan geven is eens op het IB forum te kijken (of op een nadere plek). Maar ik neem aan dat het ook op de site van IB duidelijk aangegeven is....

===================

Wire Instructions may be entered for withdrawals (wire deposits are initiated through your bank) through Withdrawals, Institutions or Settlement Instructions within Account Management. You will be required to enter your bank's ABA (for US banks) or Swift code (for non-US banks), your account number and the currency of your instruction (one currency per instruction). A Registration Confirmation Number will be sent to you the user email address of record to confirm your email address.

===================

Ik heb zelf even bij accountmanagement gekeken, volgens mij krijg je een code en daarmee kan je het gewenste bedrag overmaken. Let op dat je dit maximaal 1x per kalendermaand doet.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 10-05-2007 21:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10-2021
Bestaan er andere goede fora mbt beleggen naast iex.nl?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 208003

Thanks grizzly, ik ben er inmiddels al uit, je wordt eerst geverifieerd door IB (via telefoon) , daarna kun je verder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 12:45
even over tech aandelen, het gaat weer lekker op de nasdaq.
Gisteren had ik NVDA call optie ingeschoten, vandaag >70% winst.
Ach ja, werd tijd heb de afgelopen periode ook genoeg $$ verloren :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:36:
even over tech aandelen, het gaat weer lekker op de nasdaq.
Waarschuw je even als AMD door de $30 gaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 19:13:
[...]

Waarschuw je even als AMD door de $30 gaat?
Ik ben nog steeds van mening dat AMD richting 10$ zal gaan ondanks dat het de laatste week weer erg hard de goede kant op gaat.

- Q2 is altijd het zwakste kwartaal en de OEM back to school shipments vallen in Q3
- CPU sales is weer goed dankzij goede prijs positionering, voldoende supply voor kanaal en OEM
- Cost down van 90nm naar 65nm op CPU's zet door dus lagere kostprijs, echter dit gepaard met hogere operating expense (zijn ze overigens in aan het snijden) en de prijsdruk zorgt het enkel dat ze competatief blijven. Prijs druks zal nog groter worden door E2000 serie van Intel.
- Server CPU sales (marge!) is ingezakt en notebook 65nm is vertraagd, volume in Q3
- VGA is alles nog op oude technology, nvidia verscheept al DX10 met enorm grote marges.
- High-end VGA waar de grote marges gemaakt worden is nVidia heer en meester en gaat dus ook met de meeste omzet lopen.
- Revenue van ATI DX10 zal ook pas in Q3 van pas zijn, in Q2 een klein deel...

Dus ik verwacht een slecht Q2, maar ik ben redelijk positief over Q3 (barcalona, oem back to school, 65nm product mix transition, DX10 VGA revenue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 20:17:
Ik ben nog steeds van mening dat AMD richting 10$ zal gaan ondanks dat het de laatste week weer erg hard de goede kant op gaat.
Het was een cynische opmerking van mij, ik baal er behoorlijk van dat van mijn initiele winst ($16 -> $42) een groot deel weer weg is. Uiteraard heb ik ook bijgekocht op weg naar beneden. Les die ik hierdoor geleerd heb: koop nooit aandelen van een bedrijf omdat je er "fan" van bent.

Ik denk dat AMD niet veel verder kan zakken (vanwege wat ze allemaal hebben (technologisch en fysiek) is $7 mrd een redelijk lage marktcap) maar ik denk niet dat ze op korte termijn veel zullen verdienen aan R600 en Barcelona. Pas als deze (6 maanden na introductie) goedkoop geproduceerd kunnen worden kan er geld verdiend worden maar zowel nVidia als Intel kunnen deze produkten (dit keer) makkelijk pareren als we daar zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 16:48
Sinds kort (oktober 2006) ben ik weer een beetje begonnen met beleggen en inmiddels in de opties.
Paar jaar terug ook wat met opties gedaan, maar toen was het meer gokken, wat alleen maar verlies opleverde.

Eind oktober begonnen met een drietal fondsen (Vastgoed, Smallcaps). Die heb ik in april van de hand gedaan met een gemiddeld rendement van 20 %.

Daarna weer wat met opties (kopen) gedaan op de AEX.
Moet zeggen, dat gaat nu errug lekker. O+

Op dit moment zit ik in 3 calls juni 525 (gekocht op AEX 523). Volgens mijn TA lag het koersdoel na de winstnemingen rond de 523. Hij zakte ietsje door richting de 521. Misschien dat die volgende week nog eens de bodem gaat uitproberen, maar ik verwacht het eigenlijk niet meer zo.
Trend is nog steeds een stijging.

Mijn verwachting is dat de AEX binnen twee weken weer de 540 gaat uittesten en met wat geluk erdoorheen gaat. Ik hou het scherp in de gaten. Dat zou een leuke winst zijn voor mijn nieuwe calletjes 525.

In oktober ingestapt met 4100 op de beleggingsrekening.
Inmiddels heb ik daar 6300 van weten te maken.
3000 terug gestort op mijn reguliere spaarrekening, zodat ik dalijk alleen nog maar speelgeld heb en ik feitelijk geen verlies heb gehad.
Kortom, in deze markt..... ik vermaak me wel. Zodra de analyses niet meer kloppen wacht ik de markt weer af en ga ik lekker genieten van een vakantie. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xxxMaverick
Vandaag ingestapt in Fugro...... Mijn pakketje aandelen op dit moment: ING, Fugro en TomTom.

Rest zat in fondsen maar heb ik tijdje geleden winst op gepakt

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nouja mijn ideeën:
Top:
1. ING
2. KPN
3. Heijmans

Flop:
1. Van der Moolen
2. Getronics
3. Heineken
Eens kijken hoe ik het gedaan heb
ING:
Koers 8-5 € 33,52
Koers 23-5: € 33,41
Rendement: -0,3%

KPN:
Koers 8-5: € 12,22
Koers 23-5: € 12,56
Rendement: + 2,8%

Heijmans:
Koers 8-5: € 45,60
Kkoers 23-5: € 44,60
Rendement: -2,2%

Van der Moolen
Koers 8-5: € 3,53
Koers 23-5: € 3,52
Rendement: -0,2%

Getronics
Koers 8-5: € 6,10
Koers 23-5: € 5.92
Rendement: -3,0%

Heineken
Koers 8-5: € 39,00
Koers 23-5: € 41,63
Rendement: +6,7%

Algemene ontwikkeling AEX:
Koers 8-5: 535,70
Koers 23-5: 540,37
Rendement: +0,8%

Kijk daarom doe ik dus geen individuele aandelen 8)7. ING en Heijmans hebben het slechter gedaan dan in de Index, alleen KPN deed het beter (maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat het vandaag bijna 3% hoger staat). Aan de flop-kant had ik qua Getronics wel gelijk, maar Heineken heeft het 8 maal zo goed gedaan dan in de index, in plaats van te dalen. Van der Moolen is nauwelijks van zijn plek gekomen.

Historische koersen kun je trouwens bekijken op http://www.euroinvestor.nl/Stock/

[Voor 3% gewijzigd door Daniel op 23-05-2007 11:26]

• Cis
Zijn er mensen die weten waar ik kan investeren in de beleggingsfondsen van MEI? (http://www.mei.nl)
De rendementen zijn sowieso zeer aantrekkelijk (Fonds voor Bulgarije en Roemenie haalde in 1 jaar 69%!), maar daarnaast belegt deze organisatie in de "kleintjes-"hoek, waar ik toevallig nog wat geld in wil steken.
Via SNS Fundcoach is het fonds MEI-Roemenië en Bulgarije Fonds N.V. iig nog niet verkrijgbaar :/

• Rukapul
Fundix biedt fondsen van MEI aan.

Ik heb deze week voor het eerst iets aangekocht via Fundix. Fundix heeft tegenwoordig ook geen aankoopkosten en ik heb het idee dat deze transactie veel sneller verliep dan transacties via Fundcoach.

Edit:
Naast Orange Fund (>20%) haal ik dit jaar erg veel plezier aan Fortis Obam (15%). Het algemene beleggingsfonds Obam rendeert tot nu toe beter dan alle riskantere (o.a. emerging market) fondsen in m'n portefeuille 8)7.

[Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2007 23:35]

• Anoniem: 136421
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@Rukapul,

Ik was van plan om binnenkort een SNS fundcoach account te gaan aanvragen, omdat ze veel fondsen hebben en geen aan/verkoopkosten rekenen. Had zelf nooit van Fundix gehoord, maar heb ze nu even opgezocht en dat ziet er ook wel aantrekkelijk uit.

Wat zijn volgens jou de grootste verschillen tussen deze 2, gezien het feit dat je ervaring hebt met beide systemen?

• Rukapul
Fundcoach en Fundix lijken nogal op elkaar. Toch zijn er verschillen:
  • fondsaanbod:
    Fundcoach heeft bv fondsen van East Capital, maar Fundix van MEI en Kempen (Orange)
  • rente:
    geld dat wordt aangehouden op de rekening levert bij Fundcoach 1.8% en bij Fundix 1% op. Niet teveel liquide middelen aanhouden op deze rekeningen dus.
  • website:
    beide vrij spartaans. Fundcoach wil wel eens traag zijn of foutmeldingen geven (Fundix nog te kort ervaring mee).
  • snelheid orders:
    Fundcoach heeft een ondoorzichtigsysteem (wel gedocumenteerd op de site) van wanneer orders precies verwerkt worden afhankelijk van wanneer de order is opgegeven, de fondsaanbieder, etc. en bovendien wordt pas 2 dagen na de order het fonds in de portefeuille getoond. Fundix heeft dit proces niet op de website staan (de FAQ entry staat wel in de lijst, maar verder niet), maar de ene aankoop die ik heb gedaan was binnen een dag doorgevoerd.
  • (analyse)functies:
    Fundcoach heeft een paar analyse en statistische functies zoals het rendementverloop, etc. Echt bruikbaar zijn de meeste functies niet. Fundcoach heeft ook een betaalde versie waarbij meer features zijn, maar die leken zo oninteressant dat ik ze niet eens uitgeprobeerd heb toen ze gratis waren. Fundix echter lijkt helemaal niets extra's te bieden boven het rendement per fonds (absoluut en percentueel) en voor de hele portefeuille.
  • nieuws:
    geen ervaring met Fundix, maar op Fundcoach verschijnt af en toe nieuws: met name als ze weer wat fondsen willen pluggen of als bepaalde markten erg instabiel zijn en ze met geruststellende woorden hun klanten binnen proberen te houden.
  • fondsinformatie:
    voldoende, maar je doet er verstandig aan om ook morningstar erbij te houden
  • kosten:
    Beide bieden de mogelijkheid aan om zonder transactiekosten aan te kopen en te verkopen. Echter, voor sommige fondsen moet je bij Fundcoach nog wel betalen (Skagen, East Capital, Carmignac, etc.) bij aankoop en/of verkoop en daarnaast moet er 0.35% betaald worden wanneer het fonds in een andere valuta noteert (veelal bij Skagen, East Capital, etc.).
Beide diensten zijn eigenlijk behoorlijk pauper (vergeleken bv met Alex), maar werken wel ok en goedkoop :)

Neem ze evt gewoon allebei.

[Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2007 21:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Twee weken verder, wat springt er uit:

Heijmans, door mij getipt als top is daadwerkelijk wat gestegen.:
Koers 23-5: € 44,60
Koers 4-6: € 46,18
Rendement: +3,5%

Flop:
Van der Moolen
Koers 23-5: € 3,52
Koers 4-6: € 4,04
Rendement: +14,7%

Stijgt grof op basis van overnamegeruchten, had ik niet verwacht. Sinds 06-2006 staat het aandeel echter nog steeds ruim 30% lager en YTD een procent of 10 in de min, dus als langdurig Van der Moolen-belegger voel je je waarschijnlijk nog steeds niet al te gelukkig.

Getronics
Koers 23-5: € 5.92
Koers 4-6: € 5,57
Rendement: -6,0%

Blijft lekker doordalen :X

Heineken
Koers 23-5: € 41,63
Koers 4-6: € 43,37
Rendement: +4,2%

Heineken voegt nog dik vier procent rendement toe aan de eerdere bijna 7 procent waarmee het aandeel gerekend over vier weken dik elf procent in de plus staat. Feit blijft, koop niet wat ik adviseer :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 16:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ziet er nog iemand toekomst in TIE holding of ROOD testhouse? Heb beetje gegokt en 10k gekocht van elke club (TIE op 50 cent, ROOD op 61 cent).

Gelukkig dat mijn overige aandelen (Corus - Beter Bed - KPN) het absurd goed doen sinds ik ze heb aangekocht :D

Dit dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05 16:22
Euh... leuk forum dit, maar jullie zitten met de competitie wel het een en ander op het gebied van lange- en korte termijn door elkaar te halen 8)7

Bijvoorbeeld de uitspraak dat heijmans het goed zal doen de komende jaren door de aantrekkende bouwmarkt snijdt wel hout, maar de koersen van heijmans drie dagen later vergelijken om te bepalen of je uitspraak klopt is natuurlijk niet helemaal de manier om toekomstig succes te meten.... |:(

• Nl180482
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04-2019
Ik ben dit forum ook al een tijdje aan het volgen. Waar ik ontzettend in geinteresseerd ben zijn strategien die verschillende mensen toepassen. Ik heb altijd belegd in opties en turbo's, zonder daadwerkelijk een echte strategie te hebben. Tevens het bepalen van degelijke stop-loss niveau's heb ik altijd moeilijk gevonden en het vergt enorm veel discipline om je eraan te houden. Deze vorm van beleggen heeft me ondanks alles leuke rendementen opgeleverd.

Zoals iedere belegger weet zijn menselijke emoties vaak gevaarlijk bij beleggen, met name angst en hebzucht. Nou vind ik wel dat een goede belegger een gezonde portie hebzucht moet hebben, immers we streven een hoger dan gemiddeld rendement na!

Ik zal aftrappen met mijn strategie:

Elke maand schrijf ik short strangles, d.w.z. ik schrijf puts met een uitoefenprijs lager dan de actuele koers en calls met een uitoefenprijs hoger dan de actuele koers.
Voorbeeldje: tijdens de expiratie in mei heb ik calls 565 en puts 485 op de AEX geschreven. Deze combinatie leverde per strangle 165,- op. De gemiddelde margin verplichting betrof tussen de 3800,- en 4500,- per geschreven strangle.
De stop-loss niveau's heb ik vervolgens op 560 en 490 liggen, dus als de AEX boven de 560 breekt of onder de 490 komt, dan koop ik de strangles terug. Als dit vlak voor expiratie gebeurt, kan dit nog winst opleveren, echter meestal levert het sluiten van de posities wegens het bereiken van de stop-loss niveau's verlies op. In het ideale geval expireert de AEX op 15 juni voor mij dus tussen de 490 en 560. Wanneer dit gebeurt schrijf ik diezelfde dag nieuwe strangles op de AEX voor de maand juli. Ik zoek altijd die opties die een premie hebben tussen de 0,50 en 1,00 voor zowel de put als call.

De achterliggende gedachte van deze strategie is beleggen met volatiliteit ofwel beweegelijkheid van de onderliggende waarde. Stel de AEX staat op 540 en de volatiliteit is 20 punten, dan kan men deze volatiliteit als standaard deviatie zien. Uit de statistiek is bekend dat wanneer men met twee standaard deviaties rekening houdend op de AEX schrijft, dat in 95,4 % van de gevallen men de premie als winst bij kan schrijven. In dit geval zou een call 580 en een put 500 geschreven kunnen worden. De stop-loss niveau's liggen in dit geval op 575 en 505.

Nu heb ik deze strategie met historische data getest en de afgelopen 3 jaar of 36 maanden is het 31 keer goed gegaan en 5 keer fout wegens het bereiken van de stop-loss niveau's. Dus per jaar gaat het gemiddeld zo'n 10 maanden goed en 2 maanden fout. Geen enkele strategie kent alleen maar winnaars. Stel dat we 2 goede maanden nodig hebben om de 2 foute te compenseren, dan hebben we nog 8 maanden effectief winst gemaakt. Stel dat het elke maand 120,- is op een margin van ongeveer 4500,-. Dan maken we per maand een rendement van 120/4500*100=2,67%. Per jaar zou dit zijn 1,0267^8 = 1,2347 ofwel 23,47% (exponent is 8, vanwege netto 8 succesvolle maanden).
Een erg mooi jaarrendement zou ik zeggen.

De voordelen van deze strategie zijn:

- Gevoel is uitgeschakeld, niveau's van schrijven en stop-losses zijn rekenkundig te bepalen.
- Er hoeft maandelijks maar een enkele keer een transactie gedaan te worden, daardoor weinig transactiekosten.
- Tevens kan deze strategie zo spanned gemaakt worden als je zelf wil door het verder weg of dichterbij schrijven van opties in de buurt de actuele koers.

Nadelen:

- Is een beetje een saaie strategie voor actieve beleggers (zoals ik)

Nu ben ik zeer benieuwd naar jullie strategien! Brand maar los!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:56

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Wat is er met de beurs aan de hand?

Alles behalve tomtom staat DIK in de min, veelal 1% of meer.

Heeft dit te maken met de uitrookprocedure van euronext en wat houdt dit dan precies in?

Appeltaart is lekker!

Topicstarter
LED-Maniak schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:14:
Amerika ook tussen de 1 en 1.5% naar beneden.....

We zullen wel weer een correctie krijgen.

Maar goed, fundamenteel is er niets mis en we gaan er dus binnen een paar maanden toch weer keihard overheen.

Tot de grote klap komt.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Een rente-verhoging is natuurlijk nooit gunstig voor de aandelenkoersen, daarnaast zijn we de laatste weken wel weer behoorlijk hard omhoog gegaan dus winstnemingen dragen bij aan het verlies.
Matango schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 22:20:
Bijvoorbeeld de uitspraak dat heijmans het goed zal doen de komende jaren door de aantrekkende bouwmarkt snijdt wel hout, maar de koersen van heijmans drie dagen later vergelijken om te bepalen of je uitspraak klopt is natuurlijk niet helemaal de manier om toekomstig succes te meten.... |:(
Dit slaat nergens op. Het ging om aandelen die het de komende tijd goed zouden gaan doen. Wat ik heb gezegd is dat Heijmans er in mijn ogen op dit moment fundamenteel goed voor staat en dus een aantrekkelijk aandeel is om te kopen, omdat op redelijk korte termijn een stijging verwacht mag worden. Vervolgens vergelijk ik de koersen steeds twee weken later, en dus niet drie dagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 22:14
Heb donderdagavond een order geplaatst via Rabobank online beleggen:
koop een aantal SAM fondsen: Sustainable Water, Sustainable Energy en heb me ingeschreven voor de emissie van SAM Biofuel certificate.

De order (bestens) is echter nog niet uitgevoerd. Zit er vertraging in de beurs van Luxemburg of zo? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05-2022
Leuk topic. Ik ben het al even aan het volgen...

Zelf heb ik enkele maanden geleden een Binck pakket aangevraagd en op mijn Binck rekening wat geld gestort. Sindsdien wacht ik op een goed moment om in te stappen. Echter, als ik voor mijzelf beslis om in te stappen, stijgen de beurzen ineens zo hard, dat ik even later weer een correctie verwacht. Toen mijn Binck pakket actief was, was de beurs net gestegen naar 474 (een paar procent in een paar dagen...). Inmiddels staat het stukken hoger.

Wat is een goed moment om in te stappen op iets als iShares voor de AEX? Zit er nu een correctie aan te komen (wellicht door China of US)?

En een andere vraag. Ik heb 'een aantal duizend euro' wat ik wil beleggen. Het schiet natuurlijk niet op als ik een individueel aandeel koop voor 100,-. Dan moet ik wel heel veel rendament halen wil ik iets overhouden na transactie-kosten e.d. Wat hanteren jullie als een soort van minimum bedrag voor een individueel aandeel op een termijn van 3mnd - 2 jr?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

996 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:03:
Heb donderdagavond een order geplaatst via Rabobank online beleggen:
koop een aantal SAM fondsen: Sustainable Water, Sustainable Energy en heb me ingeschreven voor de emissie van SAM Biofuel certificate.

De order (bestens) is echter nog niet uitgevoerd. Zit er vertraging in de beurs van Luxemburg of zo? Heeft iemand hier ervaring mee?
ik weet niet hoe snel de rabo is..

Dan is hij vrijdag geplaatst en zie je hem misschien pas maandag in je portefeuille.
raps schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:57:
En een andere vraag. Ik heb 'een aantal duizend euro' wat ik wil beleggen. Het schiet natuurlijk niet op als ik een individueel aandeel koop voor 100,-. Dan moet ik wel heel veel rendament halen wil ik iets overhouden na transactie-kosten e.d. Wat hanteren jullie als een soort van minimum bedrag voor een individueel aandeel op een termijn van 3mnd - 2 jr?
Dat ligt echt sterk aan je vermogen, hoeveel risico je wil lopen(spreiding) enz.

Als je 5000 euro belegt zou ik dit in hooguit 5 aandelen stoppen, dan heb je wat spreiding en een redelijk bedrag per aandeel.

[Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 10-06-2007 15:33]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij kan je het beste beleggen in fondsen als je met dergelijke kleine bedragen werkt. Dan heb je een veel betere risicospreiding en zijn transactiekosten ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Source
Iemand Apple opties / turbo's? Als de beurs maandag postief (mag wel na negatieve week eind) is verwacht ik +5% tot +6% omdat Apple weer hun conferentie heeft. Zonder aanwijsbare reden wordt iedereen dan positief en gemotiveerd. In het verleden al leuke winsten mee geboekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 215070

LED-Maniak schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:14:

Alles behalve tomtom staat DIK in de min, veelal 1% of hoger.

Heeft dit te maken met de uitrookprocedure van euronext en wat houdt dit dan precies in?
Je spreekt jezelf een beetje tegen. 1% of hoger is niet zo erg. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Anoniem: 215070 schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:35:
[...]

Je spreekt jezelf een beetje tegen. 1% of hoger is niet zo erg. 8)7
whoops :P

Duurde ook lang voordat mensen dat(incl ik) merkten :+

Tenzij je het natuurlijk anders leest. Alles staat ik de min, 1% of hoger(Dus 1% > in de min) 8)

[Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 10-06-2007 17:43]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hielko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:02:
Volgens mij kan je het beste beleggen in fondsen als je met dergelijke kleine bedragen werkt. Dan heb je een veel betere risicospreiding en zijn transactiekosten ook niet zo'n probleem.
Bij fondsen betaal je die transactiekosten ook, én je moet ook nog de managementfee die tussen de 0,7% en 2% per jaar ligt betalen.

De meeste internetbrokers rekenen voor een Euronext-aandelenorder zo'n 8 tot 10 euro per transactie plus 0,1% van de transactiewaarde, met een minimum van 10 euro (bij bijv. Binck geldt dat minimum niet voor beleggingsfondsen). Op een order van 1000 euro heb je dus 18-20 euro kosten, oftewel een procent of twee. Een order van 2500 euro zit op ±35 euro oftewel 1,4%. Rond de 1000 euro per positie lijkt me inderdaad wel het minimum, tenzij je verwacht erg weinig te gaan handelen. Dan zou je nog wat kleinere posities kunnen kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Anders zou je natuurlijk naar bijvoorbeeld de ASN-bank kunnen gaan als je redelijk passief belegt: géén transactiekosten(bij optimaal rekening) en ik haal er een net rendement mee, nog duurzaam ook ;)

Appeltaart is lekker!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 23:34
Daniel, ik doe een keertje met je mee:

Top:
-ING (32,45)
-Laurus (3,35)
-Imtech (64,24)

Flop:
-Van der Moolen (4,01)
-Wessanen (11,90)
-Fortis (30,20)

• Mex
  • Laatst online: 09-06 16:55
Hielko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:02:
Als je puur in fondsen wil gaan beleggen dan kan ik je Fundix aanraden. Ik heb er vorige week een rekening geopend. Pagina ziet er prima en overzichtelijk uit, er zijn geen transactiekosten of bewaarloon oid. Afgelopen weekend een aantal fondsen aangekocht die nu de status 'in verwerking' hebben, duurt niet lang meer dus :)

Dit is het lijstje waar ik mee ga beginnen:

http://i11.tinypic.com/53hx1fb.png

edit, heb niet de juiste persoon gequote, excuses O-)

[Voor 3% gewijzigd door Mex op 11-06-2007 10:16]

• paella
Die Intereffekt India Warrants gingen afgelopen week beetje onderuit. Komt vast wle weer goed, want zo heel hard was het ook weer niet.

• Mex
paella schreef op maandag 11 juni 2007 @ 10:22:
Die Intereffekt India Warrants gingen afgelopen week beetje onderuit. Komt vast wle weer goed, want zo heel hard was het ook weer niet.
Daar heb ik er niet voor niks maar een paar van genomen. Ik verwacht er wel wat van in ieder geval, mocht het echt goed gaan lopen dan kan er altijd nog geld bij.

• Rukapul
Daniel schreef op zondag 10 juni 2007 @ 23:22:
[...]

Bij fondsen betaal je die transactiekosten ook
Afaik kun je vrijwel alle fondsen wel kopen zonder transactiekosten (tenzij je er zelf voor kiest om direct via Euronext te handelen). Uiteraard betaal je er heus zelf nog voor, maar dat zit waarschijnlijk in de management fees die het afgelopen jaar bij veel fondsen gestegen zijn met overgang naar het nieuwe systeem voor het aan- en verkopen van aandelenfondsen.
Mex schreef op maandag 11 juni 2007 @ 10:15:
Dit is het lijstje waar ik mee ga beginnen:

[afbeelding]
Beetje eenzijdig en riskant lijstje op het eerste oog.

Je hebt nu de winners van afgelopen maand/kwartaal/jaar geselecteerd, of niet? Is de eenzijdigheid in je portefeuille bewust gekozen of meer een toevallig gevolg?

[Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2007 14:02]

• Mex
Rukapul schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:00:
[...]

Afaik kun je vrijwel alle fondsen wel kopen zonder transactiekosten (tenzij je er zelf voor kiest om direct via Euronext te handelen). Uiteraard betaal je er heus zelf nog voor, maar dat zit waarschijnlijk in de management fees die het afgelopen jaar bij veel fondsen gestegen zijn met overgang naar het nieuwe systeem voor het aan- en verkopen van aandelenfondsen.

[...]

Beetje eenzijdig en riskant lijstje op het eerste oog.

Je hebt nu de winners van afgelopen maand/kwartaal/jaar geselecteerd, of niet? Is de eenzijdigheid in je portefeuille bewust gekozen of meer een toevallig gevolg?
Ik ben inderdaad afgegaan op de resultaten uit het verleden, al heb ik wel verder gekeken dan een jaar geleden (iig bij de fondsen waarbij ik van plan ben ze lang te houden, 50% van de totale inleg) De andere 50% zit in de fondsen met wat meer risoco.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:12
Even een vraagje. Ik zit op dit moment bij de Postbank en had wat geld over. Heb dit geld voor 40 procent in een obligatiefonds gestopt van de Postbank en voor 2x 30 procent in sectorfondsen van de Postbank (o.a. Nutsbedrijvenfonds). Nu ben ik altijd wel erg nieuwsgierig naar de koersen van de fondsen maar op postbank.nl worden ze slecht bijgehouden (lees: laatste update is van 10:00 uur vandaag en we zijn ondertussen al bijna bij sluiting van de beurs). Komt dit vanwege de brakheid van postbank.nl (alweer storing vandaag) of wordt de site altijd zo slecht bijgehouden en moet ik ergens anders opzoek gaan naar mijn informatie.

• DappereDodo
  • Laatst online: 06:01
@Robkazoe: nou zal ik de eerste zijn om wat vervelends over de Postbank te roepen, maar in dit geval niet. Van die fondsen wordt slechts 1x per dag een koers berekend, en das die koers van 10:00. Orders worden ook slechts 1x per dag afgehandeld.
Heb vanmiddag om 13:00 een aankooporder voor het Robeco High Yield Obligatie fonds ingelegd, die wordt ook pas morgenochtend om 10:00 uitgevoerd.

[Voor 3% gewijzigd door DappereDodo op 11-06-2007 21:13]

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee