Dat hangt een beetje van de precieze uitvoering af denk ik. Klakkeloos alleen winst nemen en je verlies op laten lopen is inderdaad niet zo handig. Maar klakkeloos alleen proberen je winst op te laten lopen en je verlies nemen is ook niet handig.
Zeker op de lange termijn geldt namelijk dat in principe alle markten wel stijgen, uitzonderingen daar gelaten.
Stel vervolgens dat je een portefeuille van 4 fondsen hebt waarbij je volgens een bepaalde verwachting een indeling van in dit geval 25% per stuk hebt gemaakt. Als dan een van die fondsen 50% winst staat en de rest op 10%, 5% en een op -5%, dan zit je met een portefeuille die niet meer volgens je eigen basisbeginsel is opgesteld, maar een met 21%, 23%, 24% en 33%.
Je kan natuurlijk dan je uitgangspunt bij gaan stellen als je vindt dat die 33% een betere keus is, maar eigenlijk zit je met een scheve portefeuille.
Zolang die wins blijft oplopen is dat natuurlijk mooi, maar als dat fonds vervolgens 50% van zijn waarde verliest (hij steeg hard, dus kan ie ook hard dalen) en we er van uit gaan dat de rest gelijk blijft, verlies je meer dan als je gewoon netjes je portefeuille had bijgewerkt. Uiteindelijk is je portefeuille dan ineens -4% waard, terwijl als je die winst afgeroomd en uitgesplitst had over je andere fondsen je dan nog op 1% winst had gestaan.
Die spreiding had je natuurlijk niet voor niets (bijv obligaties naast je opkomende-marktenfonds) om het totale risico van je portefeuille te dempen.
Als je telkens de best presterende fondsen/aandelen verkoopt (omdat ze 10% rendement gehaald hebben) heb je uiteindelijk alleen maar matig presterende fondsen/aandelen in je bezit.
Als ze allemaal gelijk op gegaan zijn en allemaal 10% winst hebben gemaakt, is het inderdaad zonde van je kosten om dat af te romen. Tenzij je verwacht dat de komende tijd de boel gaat dalen of je vindt dat je kaspositie (relatief) te klein is geworden.
Je vergeet hierbij dat de genomen winst uiteindelijk ook weer geinvesteerd worden en die steek je dan natuurlijk hopelijk weer in goedlopende fondsen.
Zowieso snap ik niet waarom je als doelstelling hebt om in beginsel niks met verlies te willen verkopen. Als er een fonds beschikbaar is dat een beter verwacht rendement zal gaan bieden lijkt het me beter om het andere fonds te verkopen, onafhankelijke van het feit of er winst of verlies is gemaakt.
Ben ik grotendeels met je eens, je moet in principe zowel naar boven als naar beneden een geschikte strategie aanhouden. Als je het ene fonds in kan ruilen voor een beter lopend ander fonds moet je daar gewoon een algemene strategie van maken, niet alleen voor de slechtlopende fondsen.