Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:
  • 30.775 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:02

Daniel

Kapitein NCC-1701
Met expiratie overmorgen zie ik dat niet gebeuren :P

Maar inderdaad, af en toe is de verleiding wel aanwezig hoor, als ik het aan zou durven om met dergelijke bedragen te speculeren en ik zou er enig zicht op hebben, dan kon ik echt flink harken. Gisteren aan het einde van de dag voor 30k deze optie kopen (stond toen op 75 cent), dan heb je dus 400 contracten en vandaag rond de 3 euro de deur uit, 90k winst in een dag. Maar dat is mooi achteraf praten :)
Ik heb die positie nu dus met geringe winst gesloten en weet nu al zeker dat de beurs vanmiddag nog verder onderuit gaat en ik me zelf dus een paar duizend euro winst door de neus boor. Maar ik durf het niet aan ermee te blijven zitten, ik zou de hele dag naar die koers gaan zitten staren en vervolgens steeds zenuwachtiger worden totdat uiteindelijk die zenuwen de overhand krijgen en ik alsnog te vroeg of te laat ga verkopen. Dat gevoel voor op het juiste moment kopen en verkopen heb ik gewoon niet, dus dan moet ik ook niet met grote bedragen aan de slag gaan.

[ Voor 53% gewijzigd door Daniel op 14-03-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Weet iemand hoe laat de beurs in Tokio (Nikkei) opent en sluit (NL tijd)? 0.00 - 07.00 ??

[ Voor 22% gewijzigd door FaceDown op 14-03-2007 21:12 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Market Trading Hours: Trading hours for Japanese stock exchanges are 9 a.m. to 11 a.m. and 12:30 p.m. to 3 p.m. (JST), Monday through Friday. Preliminary closing quotes are available after the market closes, with revised figures updated at around 6 p.m.
JST is Japan Standard Time wat 9 uur later is dan GMT (Greenwich Mean Time) en 8 uur later dan hier. Oftewel, de Nikkei is open van 01:00 uur Nederlandse tijd tot 03:00 uur, en vervolgens van 04:30 tot 07:00 uur.
Die pauze van anderhalf uur verklaart ook de mooie rechte lijnen midden in de handelsdag:

Afbeeldingslocatie: http://ichart.finance.yahoo.com/b?s=%5EN225

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Wat gebeurt er eigenlijk als een optie op een index afloopt?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 21:36

CasGas

.

FaceDown schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 19:09:
Wat gebeurt er eigenlijk als een optie op een index afloopt?
Dan ben je je inleg kwijt, je krijgt er dan niks meer voor terug.

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Settler schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:20:
[...]

Dan ben je je inleg kwijt, je krijgt er dan niks meer voor terug.
http://www.vragenoverbeleggen.nl/abc/i/index-opties

Waarom geef je antwoord als je het antwoord niet weet? :X

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 21:36

CasGas

.

Woeps, ik zat even aan een turbo te denken.

ps. Waarom vraag je het als je het antwoord zelf al weet? :X

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Hmm getwijfeld of ik Tele Atlas zou kopen afgelopen vrijdag, nu opeens + 5,44 %.

Te laat. :'(

Wat ik me nog afvroeg, is er ergens een lijst met een overzicht van bijvoorbeeld alle AEX-aandelen met de daling/stijging van bijvoorbeeld afgelopen 2 weken naast elkaar ?

Dus dat je niet constant elk aandeel apart moet bekijken ?

[ Voor 54% gewijzigd door Pizzaman op 19-03-2007 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Settler schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:59:
[...]

Woeps, ik zat even aan een turbo te denken.

ps. Waarom vraag je het als je het antwoord zelf al weet? :X
Nou voor een turbo klopt je antwoord nog veel minder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

De hele site van de ABN ligt eruit. (je kunt niet kopen of verkopen en je saldo niet zien) :X

Lekker handig.

[ Voor 32% gewijzigd door Pizzaman op 20-03-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pizzaman schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:49:
De hele site van de ABN ligt eruit. (je kunt niet kopen of verkopen en je saldo niet zien) :X

Lekker handig.
Inderdaad :( ik kan wel m'n resultaten zien, optieprijzen etc maar geen orders plaatsen :(

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Nee vet irritant.

Ben nu even aan het kijken naar het aandeel Spyker, ze voorspelden voor 2006 zwarte cijfers, 30 maart komen die cijfers. Misschien aantrekkelijk om een klein stukje mee te liften. Iemand anders daar wat over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pizzaman schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:19:
Nee vet irritant.

Ben nu even aan het kijken naar het aandeel Spyker, ze voorspelden voor 2006 zwarte cijfers, 30 maart komen die cijfers. Misschien aantrekkelijk om een klein stukje mee te liften. Iemand anders daar wat over te zeggen.
Ik zet altijd m'n vraagtekens bij dit soort info.. als het duidelijk is dat ze zwarte cijfers krijgen dan is dat bij iedereen wel bekend en zit dat al in de koers van het aandeel. Volgens mij wordt het aandeel alleen maar meer waard als de winst hoger blijkt dan verwacht. Hebben ze inderdaad zwarte cijfers, maar toch net wat minder zwart dan verwacht, dan gaat het aandeel net zo fijn naar beneden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ik blijf de koers nog even volgende de komende dagen. Als hij nog iets daalt stap ik misschien wel in.

De AEX gaat momenteel het rood weer in. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 11:31

janklp

FortyTwo Capital

FaceDown schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:27:
[...]

Ik zet altijd m'n vraagtekens bij dit soort info.. als het duidelijk is dat ze zwarte cijfers krijgen dan is dat bij iedereen wel bekend en zit dat al in de koers van het aandeel. Volgens mij wordt het aandeel alleen maar meer waard als de winst hoger blijkt dan verwacht. Hebben ze inderdaad zwarte cijfers, maar toch net wat minder zwart dan verwacht, dan gaat het aandeel net zo fijn naar beneden.
Als het resultaat minder zwart is dan verwacht en er zit een goede toelichting bij dan gaat de koers vaak gewoon omhoog.

Het gaat inderdaad altijd op cijfers ten opzichte van de verachting. Ik weet nog wel dat ik een call op Royal Dutch had gekocht. Ik vanuit mn bed om half negen op teletekst de jaarcijfers bekeken: record winsten en omzetten! Ik blij weer verder geslapen, maar toen ik later de koers keek was die fijn 3% omlaag. Bah :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

De site van de ABN werkt weer. Ik snap echter iets niet betreffende een turbo. Deze had toen ik hem aankocht een stoploss van bijvoorbeeld 462. Nu is 464. Kan dit zomaar ? Ik dacht dat de stop-loss niet kon veranderen.

Edit:

Stop loss reset datum 15e van de maand

Duidelijk dus :)

[ Voor 17% gewijzigd door Pizzaman op 20-03-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Pizzaman schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:12:
De site van de ABN werkt weer. Ik snap echter iets niet betreffende een turbo. Deze had toen ik hem aankocht een stoploss van bijvoorbeeld 462. Nu is 464. Kan dit zomaar ? Ik dacht dat de stop-loss niet kon veranderen
De stoploss verandert vaak op de 15e van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ik heb het gezien. :)

De beurs maakt een mooie eindsprint op het moment. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Op de site van abnamro (of barclays ;)) wordt de turbo ook uitgelegd, incl het veranderen van de stoploss.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

De beurzen lijken weer aardig op te krabbelen op het moment. De VS doen het goed nu eventjes. Welke kant zal het opgaan? Verdere stijging of wederom een terugval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 11:31

janklp

FortyTwo Capital

Pizzaman schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:24:
De beurzen lijken weer aardig op te krabbelen op het moment. De VS doen het goed nu eventjes. Welke kant zal het opgaan? Verdere stijging of wederom een terugval ?
Nog een stukje verder naar boven, maar voor later voorspel ik nog een serieuze terugtest op de 470 zone. En denk eraan he:v‘Sell in May and go away, but remember to be back in September’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ja die stelling ken ik. :P

Ik kijk nu alleen op de hele korte termijn, dus ongeveer een maand. Die turbo's bevallen me wel, vandaag verkocht met 54 % winst. (aankoopdatum 7 maart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 10:25
ik heb een gedeelte van mijn fondsen verkocht (o.a fortis obam) Ik verwacht een terugval en pak ze dan weer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43

Blauw

De Schreeuw

Ik heb maar een stukje ASML bijgekocht. Dat aandeel heeft imo nog steeds erg veel potentie dat er (voorlopig) nog niet echt uitkomt. Maar dat gaat vanzelf veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ligt die baggersite van die kutbank abnamro weer plat :(

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
FaceDown schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:01:
ligt die baggersite van die kutbank abnamro weer plat :(
Probeer je te beperken tot reacties die wat toevoegen aan de discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dat is wel heel kansloos ja, voor de grootste bank van het land...niks doet het.

Ik heb wel een goede dag, heb gisteren Fortis opgepikt (ik verwachtte wel wat potentieel als overnamekandidaat), staat nu bijna 5% hoger en ook ING en Philips laten een mooie winst zien.

Heel eerlijk gezegd verwacht ik niet nog een correctie hier overheen. We zitten nu weer op het niveau van een maand geleden en de vrees voor een harde landing van de Amerikaanse economie is weer wat minder geworden. De vraag blijft echter hoe lang de consumentenmarkt aldaar nog blijft doordraaien nu de kredietmogelijkheden aan het opraken zijn. Desondanks, fundamenteel zit het in Europa wel goed dus ik zie geen redenen tot paniek (als Greenspan tenminste zijn mond houdt)

[ Voor 47% gewijzigd door Daniel op 22-03-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Daniel schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:12:
Dat is wel heel kansloos ja, voor de grootste bank van het land...niks doet het.

Ik heb wel een goede dag, heb gisteren Fortis opgepikt (ik verwachtte wel wat potentieel als overnamekandidaat), staat nu bijna 5% hoger en ook ING en Philips laten een mooie winst zien.

Heel eerlijk gezegd verwacht ik niet nog een correctie hier overheen. We zitten nu weer op het niveau van een maand geleden en de vrees voor een harde landing van de Amerikaanse economie is weer wat minder geworden. De vraag blijft echter hoe lang de consumentenmarkt aldaar nog blijft doordraaien nu de kredietmogelijkheden aan het opraken zijn. Desondanks, fundamenteel zit het in Europa wel goed dus ik zie geen redenen tot paniek (als Greenspan tenminste zijn mond houdt)
T probleem is alleen dat het nou niet echt uitmaakt of het fundamenteel goed zit in Europa. Het probleem is meer dat het fundamenteel fout zit in Amerika. Als amerika gaat, dan gaan ze allemaal.

Vrij kansloos trouwens idd van ABN, gelukkig zit hun kantoor hier naast de mijne, en ken ik iemand daar die op de juiste afdeling werkt :Y) , heb dan ook nog een paar orders erdoorheen gejaagd tussen de middag.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Daniel schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:12:

tip: zet de link van internet bankieren en eventueel tradebox rechtstreeks in je favorieten. Dan kun je gewoon inloggen en orders uitvoeren een volgende keer ;) (ok, tenzij dat ook plat gaat natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
xxxMaverick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:47:
[...]

tip: zet de link van internet bankieren en eventueel tradebox rechtstreeks in je favorieten. Dan kun je gewoon inloggen en orders uitvoeren een volgende keer ;) (ok, tenzij dat ook plat gaat natuurlijk...)
Kan, maar ik voer wel eens orders uit op andere PC's dus geldt dit niet. Valt me op dat ze de laatste tijd wel vaker storingen hebben.

Ga binnenkort waarschijnlijk alles overzetten naar Binck. Daar heb ik 1 keer een storing gehad, dit was ongeveer 4 weken geleden op een zondag, en was maandagochtend voordat de beurs opende weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb in een paar weken terug toen de aex tussen 470 en 480 stond wat bijgekocht met liquide middelen die oorspronkelijk in een deposito gestopt zouden worden. Het is niet allemaal een even groot succes maar met een gemiddelde stijging van 6,6% in drie weken ben ik niet ontevreden. Binnenkort ga ik het weer van de hand doen en dan wacht ik op de volgende gelegenheid. Ik zie nu wel dat de amx-aandelen die een sterke correctie ondergingen nu weer het snelst stijgen. Ik heb o.a. Univar dat het erg goed doet (+12%), Boskalis (+16,4%) en Tele Atlas (+10,3%).

Ik had bijgekocht in de kleine correctie van eind november en dat pakte erg goed uit. AMB Amro heb ik begin december gekocht en staat nu op een koerswinst van 40%. Ballast Nedam en BAM staan ook op een mooie winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Univar doet het inderdaad lekker maar fijn genoeg heb ik die gekocht op 42,75 :( Dus die daling (die nergens op sloeg trouwens) heb ik ook mooi meegepakt en juist omdat er geen aanwijsbare reden was had ik ook niet veel trek om nog bij te kopen.
De bouwers doen het inderdaad erg goed, Ballast Nedam heb ik een tijdje geleden ook met 12% winst in korte tijd van de hand gedaan. De uitzenders staan er eveneens goed voor. Dan ABN zo omhoog zou knallen had denk ik niemand verwacht, als je naar de financials kijkt doen Fortis, ING en Aegon het minstens zo goed en zijn die nog lager gewaardeerd. De KW van ABN is inmiddels 13,7 terwijl ING op 9,3 zit, Fortis en Aegon op 10,6. Het zijn allemaal aantrekkelijke aandelen nu er nogal wat overnameperikelen zijn, en fundamenteel zijn de prestaties prima, waardoor ze ook een aantrekkelijk dividendrendement opleveren.

Verder doet Intel het in mijn portefeuille niet al te best, -10% zonder aanwijsbare redenen. Vastgoed blijft nogal een ellende, gelukkig kent mijn grootste positie daarin een gegarandeerde inleg dus de -5,3% die ik daarop heb is virtueel.

Echte succesnummers zoals bij Femme zijn er bij mij niet aan te wijzen, hooguit fondsen die de verliezen van de afgelopen maand inmiddels weer hebben goedgemaakt. De financials staan goed, de basismaterialen gaan ook aardig en het World Energy Fund is eindelijk weer een beetje in richting van de aankoopkoers aan het krabbelen. Da's echt geen lekkere aankoop geweest, dat kreng heeft sinds ik het heb (juli 06) letterlijk 2 dagen op winst gestaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel op 23-03-2007 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Over de hele linie sta ik voor dit jaar weer op een positief rendement. Eind december/begin januari de hele portefeuille omgegooid incl. nieuwe inleg dus dat viel wat ongelukkig uit met de dalingen (temeer dat je dan door de aankoopkosten al op ca -0.5% begint). De extra inleg van eind feb. rendeert echter leuk :)

@Daniel: hoe komt het dat je vastgoed het zo slecht doet, ongelukkige fondskeuze? Ik heb Orange European Property Fund en die heeft dit jaar ruim 4% rendement, en ook Postbank Vastgoedfonds doet het niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
YTD sta ik incl. gerealiseerde winst ook weer in de plus, maar niet van harte.

Dat vastgoed is weer een mooi voorbeeld van op het verkeerde moment instappen. Al aardig lang geleden had ik ingeschreven op de ABN Amro Pan-European Property Note (die kent dus een inleggarantie), en die emissie was dus op 15 februari. Op 6 februari heb ik Ohra Onroerend Goed gekocht, op 26 januari nog een ABN vastgoedfonds in Oost Europa. Vervolgens deed de beurs dit:

Afbeeldingslocatie: http://chart.finance.yahoo.com/c/3m/_/_aex

En daarbij kreeg het al wat langer hoog gewaardeerde vastgoed aardige tikken...
Op 2 maart heb ik het AAB Far East Property fund met 14% winst eruit geschopt, maar die had dus op 20% gestaan.
Ohra Onroerend goed staat nu -6%, de Note op -5,3% en Oost Europa op -1,2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 15:26
woohoo, ik sta na maanden ook eindelijk weer eens positief. Het is dan wel een marginale 1.5K, maar het is in ieder geval weer groen sinds 2006Q3 toen GTN me ruim 30K naar beneden heeft gesleept :(

HGM pas geleden zo te zien precies op het juiste moment opgepikt op 3,40. Wat AAB calls die me de laatste paar dagen ook geen windeieren hebben gelegd en BUHR die inmiddels ook weer redelijk aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Jeetje het lijkt wel of de AEX alleen nog maar door kan stijgen. Terwijl de andere beurzen minder heftig stijgen of zelfs dalen staat de AEX gewoon rustig op + 0,32 %.

Ik wacht mooi tot er een beetje een daling te zien is om vervolgens in te stappen met wat turbo's short. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 16:07
Pizzaman schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:09:
Jeetje het lijkt wel of de AEX alleen nog maar door kan stijgen. Terwijl de andere beurzen minder heftig stijgen of zelfs dalen staat de AEX gewoon rustig op + 0,32 %.

Ik wacht mooi tot er een beetje een daling te zien is om vervolgens in te stappen met wat turbo's short. 8-)
Daar zit ik momenteel al in.. verkeerd getimed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Welke stop-loss ? Als die niet te dicht in de buurt ligt heb je nog niet heel veel te vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Pizzaman schreef op maandag 26 maart 2007 @ 14:50:
Welke stop-loss ? Als die niet te dicht in de buurt ligt heb je nog niet heel veel te vrezen.
524, ik heb hem voor 3,40 gekocht momenteel 2,60..die daling komt deze week wel, denk ik. Dus ik doe hem niet weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb begrepen dat een slot boven de 511 een aardig koopsignaal zou inhouden voor de rit naar de 530 punten. Zolang er geen nieuwe jobstijdingen uit de VS komen en de olieprijs niet wederom door het dak gaat zie ik niet veel problemen de komende weken. Voorzichtigheid blijft geboden maar een nieuwe correctie zou wel behoorlijk uit de lucht komen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Daniel schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:41:
Ik heb begrepen dat een slot boven de 511 een aardig koopsignaal zou inhouden voor de rit naar de 530 punten. Zolang er geen nieuwe jobstijdingen uit de VS komen en de olieprijs niet wederom door het dak gaat zie ik niet veel problemen de komende weken. Voorzichtigheid blijft geboden maar een nieuwe correctie zou wel behoorlijk uit de lucht komen vallen.
Niet echt een correctie maar een (kleine) daling zou niet verkeerd zijn.. we zijn de afgelopen weken immers wel heel hard gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik moet echt mijn mond houden 8)7

Afbeeldingslocatie: http://koersen.beurs.nl/grafieken/BEURS-INDEX-BIG-12272.png

En de oorzaak..wederom huizengezeik in de VS: http://www.beurs.nl/nieuws/artikel.php?id=213538&taal=NL
Beleggers blijken daar nog steeds compleet allergisch voor te zijn, getuige een daling van 7 punten in 25 minuten.

[ Voor 50% gewijzigd door Daniel op 26-03-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Voor mijn gevoel zijn we ook nogal paniekerig bezig. Er hoeft maar íets te gebeuren in de VS en wij hangen weer als eerste :( Echt reuze vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Donders
Je zit ff in de zon en de AEX klapt meteen naar beneden.

Eens even naar de turbo's kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Net nu bijna al m'n fondsen in de plus stonden :(
Ik snap er eigenlijk geen ruk van 8)7. Er wordt tijden geroepen dat de huizenmarkt in de VS overspannen is en dat er veel slechte leningen in de markt zijn. Als je dan het nieuws leest dat:
• er zijn minder huizen verkocht
• de gemiddelde verkoopprijs is gestegen
Dan denk je toch juist dat het probleem afneemt, immers:
• minder riskante tophypotheken vanwege rustiger markt. Iemand die een nieuw huis koopt zal eerder tegen z'n financiele grens aanzitten dan iemand die ergens al zit en blijft zitten.
• meer zekerheid voor hypotheken want het onderpand neemt in waarde toe
Lijkt mij dus een scenario voor een rustige landing.

Ik zal wel ergens een effect vergeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dat van die risicovolle hypotheken is het 'probleem' niet, het is het feit dat de Amerikaanse economie voor een belangrijk deel drijft op consumentenleningen. In de afgelopen jaren is het inkomen van de gemiddelde Amerikaan nauwelijks gestegen, de voortgaande consumptie wordt met name gedreven door kredieten op creditcards, persoonlijke leningen en dergelijke. Het enige waarmee het vermogen van Amerikanen daadwerkelijk gestegen is is in de vorm van overwaarde op woningen. Met die waardestijging is en wordt een groot deel van de consumptie gefinancierd. De 'boom' op de huizenmarkt begint behoorlijk zeepbelachtige vormen aan te nemen, op het moment dat die bel knapt valt de bodem onder consumptie weg, met alle gevolgen voor economie in het algemeen tot gevolg.
Elk signaal dat de kooplust op de huizenmarkt afneemt levert daardoor een flinke klap voor de beurzen op. Het feit dat in dit cijfer de prijzen zijn gestegen maar de aantallen zijn afgenomen geeft aan dat steeds minder mensen de hoge prijzen op kunnen brengen. Ergens gaat dus de wal het schip keren. Gezien het feit dat de Amerikaanse regering ook al jaren bezig is de staatsschuld op te krikken, een stevig begrotingstekort te bouwen en er sprake is van een alsmaar groeiend tekort op de handselbalans is daar ook weinig stabiliserends van te verwachten. Dat baart de belegger zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Toch maar even wat Turbo's short opgepikt. Gelukkig wel met een veilige stop-loss van 534 dus de beurs kan nog een beetje bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 14-05 11:39

Cis

no11 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:54:
[...]

Niet echt een correctie maar een (kleine) daling zou niet verkeerd zijn.. we zijn de afgelopen weken immers wel heel hard gestegen.
Nu tevreden?!! :( :( :(

;)

Dit is dus niet de bedoeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 26-03-2007 22:19 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Hmm Amerika gaat toch weer in het groen, te vroeg ingestapt met mijn turbo's. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pizzaman schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:24:
Hmm Amerika gaat toch weer in het groen, te vroeg ingestapt met mijn turbo's. :'(
Als ik het zo lees ben jij wel heel erg op de ultrakorte termijn bezig.... ik zou maar oppassen, zo heb ik er ook ooit eens wat geld doorheen gejast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 13:29

Cliffie

Trompetslet

De AEX is ook echt een index compleet zonder ruggegraat, mega-irritant :X

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 15:58

zomertje

Barisax knorretje

Ik vraag me af of het verstandig is om wat winst te nemen. Als alles weer verdampt dan kan ik weer overnieuw beginnen. Zijn er meer mensen die erover denken om (gedeeltelijk) winst te nemen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zomertje schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:39:
Ik vraag me af of het verstandig is om wat winst te nemen. Als alles weer verdampt dan kan ik weer overnieuw beginnen. Zijn er meer mensen die erover denken om (gedeeltelijk) winst te nemen?
Dat ligt er toch maar helemaal aan wanneer je bent ingestapt ? Voor de een wel, de ander niet... het lijkt mij een nogal persoonlijke beslissing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 08:28:
[...]

Als ik het zo lees ben jij wel heel erg op de ultrakorte termijn bezig.... ik zou maar oppassen, zo heb ik er ook ooit eens wat geld doorheen gejast.
Dat klopt, maar voor maar een klein deel van mijn geld. Dit bedrag vind ik ook niet erg om te verliezen, maar is meer een soort leergeld. :)
zomertje schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:39:
Dat is natuurlijk vooral afhankelijk van de winst die je momenteel maakt. Is dit in jouw ogen voldoende dan is het wellicht verstandig om te verkopen. Je kunt ook nog even blijven zitten.

Als je naar de grafiek van afgelopen jaar kijkt, zie je rond juni een flinke dip.(http://www.belegger.nl/ko...hp?page=bgrafiek&naam=AEX) En zoals hier al eerder genoemd:

'Sell in May and go away, but remember to be back in September’

Maar goed, beurs voorspellen blijft lastig, er kan van alles gebeuren. (Iran bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 15:58

zomertje

Barisax knorretje

Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:04:
[...]

Dat ligt er toch maar helemaal aan wanneer je bent ingestapt ? Voor de een wel, de ander niet... het lijkt mij een nogal persoonlijke beslissing...
Ik beleg al een paar jaar in fondsen. Inmiddels heb ik zo'n 29% rendement op een aantal van die fondsen. Maar als de hele boel via die toestanden rond de hypotheken gaat instorten dan is er zo 30% vanaf en sta ik weer op 0. Ik vraag me dus af of het handiger is om nog een paar jaar te wachten of dat er toch een grote crisis zit aan te komen als de hypotheekbel in Amerika uit elkaar spat. Ik ben dus een lange termijn belegger.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Nu online
Winst veilig stellen is nog nooit iemand armer van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 08:28:
[...]

We staan weer in de min hoor.

Ik denk dat we het beste even terug kunnen naar de 502, goed voor mij en de index (naar zo'n flinke stijging..) Gister winst genomen op Vedior, wel een ongelukkig moment maar maakt niet uit. Winst in the pocket :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

no11 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:26:
[...]

We staan weer in de min hoor.
Ja, het was toevallig een goede gok bedoel je :?
Wat ik bedoel te zeggen is dat het uiterst riskant is om op zo een korte termijn te beleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:30:
[...]

Ja, het was toevallig een goede gok bedoel je :?
Wat ik bedoel te zeggen is dat het uiterst riskant is om op zo een korte termijn te beleggen...
Hmm.. ik bedoelde te zeggen dat die geen misstap heeft begaan omdat ik denk dat we eerst nog naar de 502 gaan

[ Voor 4% gewijzigd door no11 op 27-03-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ALS ik mijn geld erop zou zetten zou ik ook gisterochtend vet in de AEX puts gezeten hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Anoniem: 21405 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:57:
Ja, ALS ik mijn geld erop zou zetten zou ik ook gisterochtend vet in de AEX puts gezeten hebben :P
16.00uur belangrijke data (consumentenvertrouwen maart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

no11 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:36:
[...]

16.00uur belangrijke data (consumentenvertrouwen maart)
http://www.belegger.nl/Co..._flink_omlaag_-32011.news

Lijkt me toch niet echt positief nieuws, Amerika ook in het rood, maar de AEX reageert juist tegenovergesteld. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Pizzaman schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:11:
[...]

http://www.belegger.nl/Co..._flink_omlaag_-32011.news

Lijkt me toch niet echt positief nieuws, Amerika ook in het rood, maar de AEX reageert juist tegenovergesteld. :X
Ik vind het vanaf oktober vorig toch echt te onrustig op de aandelenmarkt. Mede doordat het sentiment zo onvoorspeelbaar is geworden. Positief nieuws heeft negatieve invloed op de beurs en andersom. Eerst heeft negatief nieuws over Noord Korea geen invloed op de beurs en een paar weken later weer wel. Dit was ook eind vorig jaar.

Zit vanaf begin dit jaar bijna alleen maar in grondstoffen: olie, goud en platina. Vind ik persoonlijk iets rustiger. Hiermee heb ik weinig last van de vreemde ritjes die de indices op dit moment maken. Al kon ik het niet laten om tussendoor nog even short op de AEX te zitten. Dit pakte wel goed uit, maar ik had geen 2 dagen langer short moeten ziten. :)

Olie
Goud
Platina

Iemand die nog wat doet in mais of andere grondstoffen? Voor nuttige tips houd ik me aanbevolen. Zit er namelijk aan te denken om een deel goud te verkopen en mais of iets anders hiervan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Even een vraag over weekopties; verliezen die nog tijd- en verwachtingswaarde zo'n 2 uur voordat de beurs sluit? Maw; ik heb 2 call's 510 voor 0,60 gekocht. Die zijn nu 1,40 waard. Als ik de gok neem om ze af te laten lopen, kost me dat dan tijd- en verwachtingswaarde, of heeft alleen de koers van de AEX nu nog invloed op de waarde ervan?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 13:31
FaceDown schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 15:46:
Even een vraag over weekopties; verliezen die nog tijd- en verwachtingswaarde zo'n 2 uur voordat de beurs sluit? Maw; ik heb 2 call's 510 voor 0,60 gekocht. Die zijn nu 1,40 waard. Als ik de gok neem om ze af te laten lopen, kost me dat dan tijd- en verwachtingswaarde, of heeft alleen de koers van de AEX nu nog invloed op de waarde ervan?
Het antwoord komt te laat, denk ik ;)

Maar iig, als op een bepaald moment tijdswaarde in een optie zit, dan zal die er altijd uit moeten aangezien op het moment van expireren de tijdswaarde 0 is.

Stel, je koopt een call 510 voor 0.60 terwijl de AEX 510.25 doet, dan zit er 510.60 - 510.25 = 0.35 tijdswaarde is de optie. Als je er niks mee doet (je verkoopt ze niet, maar je zet in op een cash settlement) en de AEX blijft op 510.25 staan, dan zal je slechts 0.25 ontvangen. Als je dus geen stijging verwacht moet je geen call opties aanhouden.
Overigens ben ik van mening dat je nooit gekochte opties (kaal) in bezit moet houden als je geen beweging verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
zooo, veel fondsen verkocht deze week. Beleggingsfondsen wel te verstaan. Heb wel net een koop order ING gegeven. Wie weet, toch sterk ondergewaard op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
xxxMaverick schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:42:
zooo, veel fondsen verkocht deze week. Beleggingsfondsen wel te verstaan.
Als je de reden er niet bijvermeldt dan zou ik niet weten wat wij met deze informatie moeten :P

Ik houd de boel aan, omdat ik niet echt bang ben voor een stevige daling en toch op de wat langere termijn beleg. Fortis OBAM doet het wel lekker de afgelopen tijd (grootste deelneming: ING) +4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Henry86 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 00:13:
[...]

Het antwoord komt te laat, denk ik ;)

Maar iig, als op een bepaald moment tijdswaarde in een optie zit, dan zal die er altijd uit moeten aangezien op het moment van expireren de tijdswaarde 0 is.

Stel, je koopt een call 510 voor 0.60 terwijl de AEX 510.25 doet, dan zit er 510.60 - 510.25 = 0.35 tijdswaarde is de optie. Als je er niks mee doet (je verkoopt ze niet, maar je zet in op een cash settlement) en de AEX blijft op 510.25 staan, dan zal je slechts 0.25 ontvangen. Als je dus geen stijging verwacht moet je geen call opties aanhouden.
Overigens ben ik van mening dat je nooit gekochte opties (kaal) in bezit moet houden als je geen beweging verwacht.
Bedankt! Ik had ze inderdaad laten aflopen, omdat ik niet wist dat dat al om 16.00 was. De beurs maakte echter net een spurt omhoog en kletterde voor sluit weer naar beneden. De koers wordt berekend op basis van een aantal tijdstippen tussen 15.30 en 16.00 dus had ik ruim 300 euro winst op m'n 2 opties van 0,60 ;)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik ben de afgelopen week wat in mijn portefeuille gaan zaken, ik had zoveel verschillende posities (36!) dat ik het overzicht kwijt begon te raken, het was gewoon niet te volgen :X Dus in overleg met mijn adviseur heb ik een aantal kleine posities die op winst stonden geswitched naar soortgelijke fondsen die ik al had. Ik had bijvoorbeeld al het ABN Amro Financiele instellingen fonds en daarnaast nog individuele belangen in Fortis en ING...dat is nu dus allemaal geswitched naar het fonds. Verder heb ik bepaalde sectoren gedumpt: het Credit Suisse Internet fonds deed bijna niets, dus die heb ik eruit gegooid, samen met JPM Global Natural Resources. De opbrengst van dat laatste is weer omgezet in ABN Amro Basismaterialen. Verder ga ik Univar er nog uit gooien als die weer op winst staat, en wil ik ook af van Merrill Lynch IIF World Energy. Dat fonds heb ik al sinds augustus 2006 en het heeft nog nooit op winst gestaan :( Wel op -10% en twee keer bijna break even waarbij ik het toch maar weer aangehouden heb...en vervolgens ging het weer 6-7% omlaag. Nu staat het weer bijna op de aankoopkoers en dan gaat ie er echt uit. Ik heb niks aan fondsen die niets opleveren.

Nog een tipje mijnerzijds als je interesse hebt in smallcaps Nederland: Orange Oranje Participaties. Ik weet niet _wat_ die fondsmanager doet, maar hij doet het echt waanzinnig goed, veel beter dan de index. Een YTD rendement van 26% is ver, ver boven de prestaties van de markt, in 2006 was het rendement bijna 47%. Dit plaatje zegt ook genoeg:

Afbeeldingslocatie: http://graph.morningstareurope.com/3linesoverview.aspx?cid=CL00012140&db=EU&iso=EUR&idx=34&period=1095&startvalue=1000&sx=500&sy=220&bgcolor=231,231,206&bgcolor2=255,255,255

De rode lijn is de index van het fonds, de zwarte lijn is de MSCI Netherlands-index. De huidige fondsmanager (Lars Dijkstra) is begonnen op 1 december 2005, en vanaf dat moment is de redelijk presterende maar niet fantastische koers werkelijk geëxplodeerd 8)7 De schommelingen zijn ook groot, het risico van het fonds is erg hoog: de standaarddeviatie is 25%. Maar met een gemiddeld rendement van bijna 50% is de kans op een (groot) verlies zeer gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Leuke eindsprint van de AEX vandaag. Gebeurt zoiets nou net na (of net voor) sluitingstijd? Want zo te zien hebben de opties er nog niet op gereageerd, zowel mijn calls op de AEX als mijn weekcalls niet. Hopelijk krijgen we morgen een hogere opening, en wordt die leuke sprint niet meteen weer ongedaan gemaakt. Er gaan stemmen op dat we wel eens naar 530 zouden kunnen gaan. Lijkt me lekker :P

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Rukapul schreef op maandag 02 april 2007 @ 19:03:
[...]

Als je de reden er niet bijvermeldt dan zou ik niet weten wat wij met deze informatie moeten :P

Ik houd de boel aan, omdat ik niet echt bang ben voor een stevige daling en toch op de wat langere termijn beleg. Fortis OBAM doet het wel lekker de afgelopen tijd (grootste deelneming: ING) +4%.
Tja, ik zie heel veel verklaring hiero en meningen. Zitten jullie op die van mij te wachten dan? hehe

Maar goed. Het is gewoon een gevoel, amerika is een tijdbommetje en ik hoop op lagere niveau's in te kunnen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Daniel schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 08:38:
ing het weer 6-7% omlaag. Nu staat het weer bijna op de aankoopkoers en dan gaat ie er echt uit. Ik heb niks aan fondsen die niets opleveren.

Nog een tipje mijnerzijds als je interesse hebt in smallcaps Nederland: Orange Oranje Participaties. Ik weet niet _wat_ die fondsmanager doet, maar hij doet het echt waanzinnig goed, veel beter dan de index. Een YTD rendement van 26% is ver, ver boven de prestaties van de markt, in 2006 was het rendement bijna 47%. Dit plaatje zegt ook genoeg:
Een goed fonds inderdaad. Samen met delta loyd deelnemingen fonds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik zit beperkt in het zusterfonds Orange Fund. Zelfde fondsbeheerder, vergelijkbaar beleggingsprofiel, maar meer gespreid (40 deelnemingen ipv ca 14). Helaas minder rendement (iets van 10% YTD), maar ook minder volatiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Orange Fund is ook meer midcaps volgens mij? Dat fonds heb ik eind 2005 ook nog wat in gehad, toen stond ie rond de 35 euro...nu boven de 55 dus go figure.

Ik hoorde overigens vandaag op BNR dat enkele grote banken (de Goldman Sachsen van deze wereld) zich aan het voorbereiden zijn op een behoorlijke kredietencrisis, en daar zit imho wel wat in. De stijgingen op de beurzen worden nu met name gedreven door overname-nieuws, en die overnames worden vrijwel geheel gefinancierd met geleend geld. We kijken er inmiddels al niet meer van op als KKR weer voor 30+ miljard dollar e.o.a. bedrijf opkoopt en daarvoor 25 miljard moet lenen. Er zit heel veel kapitaal met behoorlijke risico's in de markt, en dat met een rente die betrekkelijk laag is. Ergens klopt dat niet. Ik blijf voorlopig dus nog even voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Daniel schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:18:
Orange Fund is ook meer midcaps volgens mij?
Kempen omschrijft beide als beleggend in "kleine en middelgrote Nederlandse ondernemingen". 't Ligt er een beetje aan wat je small- en midcap noemt. De grootste deelnemingen van beide staan btw op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

Daniel schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 08:38:
De rode lijn is de index van het fonds, de zwarte lijn is de MSCI Netherlands-index. De huidige fondsmanager (Lars Dijkstra) is begonnen op 1 december 2005, en vanaf dat moment is de redelijk presterende maar niet fantastische koers werkelijk geëxplodeerd 8)7 De schommelingen zijn ook groot, het risico van het fonds is erg hoog: de standaarddeviatie is 25%. Maar met een gemiddeld rendement van bijna 50% is de kans op een (groot) verlies zeer gering.
Het lijkt mij dat de kans op grote winst hoog is en dat de kans op groot verlies ook hoog is. Wat zegt zo'n gemiddelde? Het is waarschijnlijk maar over een paar jaar berekend. Als het fonds op het juiste moment gestart is, is het door de bull markt en het beter presteren van small caps een stuk makkelijker om op zo'n hoog gemiddelde uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Lomp... SNS Fundcoach heeft voor een aantal fondsen een minimum inleg van 500 euro.
Maar als je 200 euro maar wilt inleggen, kun je gewoon 500 inleggen en daarna 300 verkopen 8)7

Aangezien de aankoop-verkoopkosten zijn verdwenen bij SNS Fundcoach, heb je dus geen verlies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cis schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:17:
Lomp... SNS Fundcoach heeft voor een aantal fondsen een minimum inleg van 500 euro.
Maar als je 200 euro maar wilt inleggen, kun je gewoon 500 inleggen en daarna 300 verkopen 8)7

Aangezien de aankoop-verkoopkosten zijn verdwenen bij SNS Fundcoach, heb je dus geen verlies :D
Wat heb je er nou aan om 200 euro in een fonds te stoppen? Heb je dadelijk een vet rendement op een fonds verdien je nog maar een paar tientjes per jaar.. :P

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

FaceDown schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:39:
[...]

Wat heb je er nou aan om 200 euro in een fonds te stoppen? Heb je dadelijk een vet rendement op een fonds verdien je nog maar een paar tientjes per jaar.. :P
Als je met een beperkt budget wil spreiden... we zijn niet allemaal rijkelui hier :)
Ikzelf heb maar 2000 euro in fondsen zitten, omdat ik niet zoveel geld heb (nouja, in ieder geval niet voor beleggingsfondsen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anoniem: 27897 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:48:
[...]

Het lijkt mij dat de kans op grote winst hoog is en dat de kans op groot verlies ook hoog is. Wat zegt zo'n gemiddelde? Het is waarschijnlijk maar over een paar jaar berekend. Als het fonds op het juiste moment gestart is, is het door de bull markt en het beter presteren van small caps een stuk makkelijker om op zo'n hoog gemiddelde uit te komen.
OK, andere grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://graph.morningstareurope.com/3linesoverview.aspx?cid=CL00012140&db=EU&iso=EUR&idx=167&period=1825&startvalue=1000&sx=500&sy=220&bgcolor=231,231,206&bgcolor2=255,255,255

OOP afgezet tegen de MSCI Smallcaps Netherlands over een periode van 5 jaar. Het eerste jaar was natuurlijk om te wenen, -39% rendement wat nog 6% slechter was dan de markt als geheel. In de bullmarket daarna (waarin we toch ook aardige dalingen hebben gehad, vorig jaar juni bijv van 480 naar 420) heeft het fonds beduidend beter gepresteerd dan de index zelf. Vier jaar achter elkaar (2003-2006) een rendement van 35 tot 45% behalen lijkt mij niet direct alleen een 'fluke' te zijn gebaseerd op gunstige marktomstandigheden. Dan heb je als fondsmanager toch echt een goede neus voor kansrijke aandelen. Natuurlijk is het risico hoog, dat blijkt uit de standaarddeviatie van 25% wat gewoon veel is. Die standaarddeviatie houdt in dat in 95% van de gevallen het uiteindelijk rendement tussen 25% boven en 25% onder het gemiddelde zal liggen. In 99% van de gevallen al het tussen de 50% boven en 50% onder gemiddelde liggen. Als het gemiddelde dan tegen de 50% is, is het risico op daadwerkelijk negatief rendement betrekkelijk gering.
Ik word niet betaald door Kempen hoor, maar 8,7% rendement in 2 weken vind ik vrij aardig voor een beleggingsfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Iemand hier trouwens belangen in Blue Fox Enterprises? 54% hoger vandaag! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik wordt weer wat voorzichtiger en ga waarschijnlijk dinsdag de zaken weer liquideren. Ingestapt rond 473 tijdens het bloed op de straat een paar weken geleden, doch het momentum zakt steeds meer weg. Er moet nog een goede correctie aankomen in mijn ogen (denk aan ergens de komende maanden, niet aan dinsdag gelijk ;) ). Een plaatje heb ik nu niet omdat mijn pc raar doet (bij het saven van een plaatje slaat het programma vast :? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zet in mei ook de zooi op straat, blijf de zomer een beetje meer liquide en in laag risico fondsen zitten. In september zien we wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Daniel schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:26:
Ik zet in mei ook de zooi op straat, blijf de zomer een beetje meer liquide en in laag risico fondsen zitten. In september zien we wel weer.
dan zou ik midden/eind april verkopen. Heel veel particuliere beleggers hebben toch dat ' sell in.... " verhaal in hun hoofd. Dus die gooien allemaal de aandelen in mei eruit, kan je beter iets voor zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bijgaand alsnog de platen om mijn inbreng te ondersteunen. Het gaat om indicatoren die een bepaalde golfslag laten zien. Daarachter is de AEX geplakt. Uit de grafieken blijkt dat het momentum weer aan het wegzakken is. Als de kortlopende gemiddelden weer door de langlopende gaan (neerwaarts wel te verstaan), wil ik niet nog met een pakketje aandelen zitten.

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/5875/nysijx4.png
NYSI

Afbeeldingslocatie: http://img451.imageshack.us/img451/4696/bpspxso7.png
BPSPX

Let wel, het is geen raketwetenschap en het komt niet aan op een maand of meer. Ik heb het gevoel dat we weer tegen een correctie aan gaan lopen. Geduld genoeg bij mij om een tijdje aan de zijlijn te kunnen staan. Of het ook nodig was, dat weten we pas over een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Ik denk dat de correctie eigenlijk al jaren op de loer ligt, maar gewoon niet komt. Paar weken terug een dipje gehad, maar al mijn posities staan eigenlijk alweer behoorlijk in de plus. Een echt serieuze terugslag (dus richting AEX 230) zie ik met deze economie echt nu nog niet gebeuren. Maar ik denk ook niet dat we de 600 aantikken.

Als ik analisten hoor over een correctie of bearmarket denk ik altijd: achjaa. Ik denk dat veel particulieren een paar weken terug kun stukken hebben verkocht (misschien zelfs soms met verlies omdat ze niet voor juli 2006 waren ingestapt, en nu weer eens de deksel op de neus hebben gekregen. Het blijkt eens te meer: grote correcties kan bijna niemand voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vandaag de aandelen weer van de hand gedaan. Het grote wachten gaat weer beginnen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Blauw schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:49:
Ik denk dat de correctie eigenlijk al jaren op de loer ligt, maar gewoon niet komt. Paar weken terug een dipje gehad, maar al mijn posities staan eigenlijk alweer behoorlijk in de plus. Een echt serieuze terugslag (dus richting AEX 230) zie ik met deze economie echt nu nog niet gebeuren. Maar ik denk ook niet dat we de 600 aantikken.
Als de kwartaalcijfers in de VS tegen gaan vallen, reken dan maar dat de Europese beurs daarop gaat reageren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
*knip* V/A is niet de bedoeling

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 10-04-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 12:40
Ik houd een paar weken de koers van AMD wat in de gaten, hoe kan het dat deze op NYSE na een weekend ineens zo hoog (of laag) staat. Dit schijnt bij alle fondsen zo te zijn na wat vergelijk. Wat is hiervan de reden, ik kan het zo niet vinden.

Ik vind het echt iets heel aparts om te zien, je hebt totaal geen zicht op de koers en toch stijgt of daalt deze ineens procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vraag me ook iets af, ik zit in Orange Oranje Participaties. Gisteren was de koers nog 125 euro, nu staat de koers op 115,50 euro. Hoe kan een beleggingsfonds in een dag bijna 10% dalen als er op de hele beurs (AEX, AMX etc.) geen enkel aandeel is dat een dergelijke daling doormaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Toevallig ex-dividend gegaan?Niet dus, want dividend was 2 euro per 30-3-2007.

[ Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 13-04-2007 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Laatst online: 00:39

xdc

heb ook alle aandelen / fondsen verkocht.
om weer terug in te stappen bij een forse daling. :) aex 470 ?

waar kan ik in de tussentijd mijn geld het beste parkeren ?
ik zat te denken aan een internet spaarrekening ?

of toch iets anders ? iemand tips ?

-vereisten
-geld moet vrij toegangklijk zijn
-geen transactiekosten

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
xdc schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:09:
heb ook alle aandelen / fondsen verkocht.
om weer terug in te stappen bij een forse daling. :) aex 470 ?

waar kan ik in de tussentijd mijn geld het beste parkeren ?
ik zat te denken aan een internet spaarrekening ?

of toch iets anders ? iemand tips ?

-vereisten
-geld moet vrij toegangklijk zijn
-geen transactiekosten
Ik parkeer het zelf op een internet spaarrekening. Als iemand op basis van de genoemde criteria iets beter weet, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Daniel schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 09:49:
Ik vraag me ook iets af, ik zit in Orange Oranje Participaties. Gisteren was de koers nog 125 euro, nu staat de koers op 115,50 euro. Hoe kan een beleggingsfonds in een dag bijna 10% dalen als er op de hele beurs (AEX, AMX etc.) geen enkel aandeel is dat een dergelijke daling doormaakt?
Stevig in opties belegd? Als ze gisteren dik in de calls zaten hebben ze wellicht een flinke knauw gehad.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
't zou kunnen, het fonds mag in derivaten beleggen om risico's af te dekken, maar dan heeft de fondsmanager gisteren wel een hele gare actie gemaakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 09:26
Wat ik me af zit te vragen: Iedereen neemt een afwachtende houding in t.a.v. mogelijke beursdaling. Waarom wordt er niet een put-optie gekocht op de AEX met koers 480 o.i.d.

Ik heb zelf alleen kennis en nog geen ervaring t.a.v. beleggen, maar met alle technische analyses over mogelijke koersdaling, heb ik de neiging om middels put-opties te gaan speculeren op koersdaling. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Iemand ervaring? Zijn er (grote) risico's aan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Nu online
Precies, je kan met een klein bedragje toch dan leuk profiteren van een daling. Kan ook met turbos enzo.

[ Voor 13% gewijzigd door paella op 13-04-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

hneel

denkt er het zijne van

Mij leek dit ook een mooi moment om de winst te pakken en eventjes af te wachten.
Dus heb ik op 11 apr mijn Postbank beleggingsfondsen verkocht. Eind van die dag had ik 150 € winst. Voor zover ik wist zou het dan op 12 apr tegen de openingskoers van die dag verkocht worden. En dat is toch hetzelfde als de slotkoers van 11 apr, nietwaar?

Uiteindelijk heeft de Postbank de verkoop pas vandaag uitgevoerd tegen de eindkoers van 13 apr! Dus geen 150 € winst, maar slechts 100 €. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
hneel schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:24:
Mij leek dit ook een mooi moment om de winst te pakken en eventjes af te wachten.
Dus heb ik op 11 apr mijn Postbank beleggingsfondsen verkocht. Eind van die dag had ik 150 € winst. Voor zover ik wist zou het dan op 12 apr tegen de openingskoers van die dag verkocht worden. En dat is toch hetzelfde als de slotkoers van 11 apr, nietwaar?

Uiteindelijk heeft de Postbank de verkoop pas vandaag uitgevoerd tegen de eindkoers van 13 apr! Dus geen 150 € winst, maar slechts 100 €. :(
Hangt van de notering van het fonds af. Kan je bv op morningstar nakijken. Hier kan je zien voor welke tijd je een order moet doorgeven. Veel fondsen moet je de verkooporder voor 15.30 doorgeven om tegen koers van volgende dag te verkopen
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.