Dit kan je inderdaad doen máár dit is zelden een zeer lucratieve tactiek. Op de ex-dividend date daalt een aandeel vaak nog vóór dat de beurs opengaat, dus pre-market! Ik zeg niet dat het altijd gebeurt maar, om uit dit soort praktijken een mooi rendement te krijgen, moet je ofwel een aandeel zoeken dat een sterk dividend uitbetaalt (dat soort aandelen crashed vaak op de ex-dividend dag) ofwel moet je een zeer groot kapitaal investeren en de kans bestaat dat je je dividend al kwijt bent door een kleine procentuele daling in de prijs.LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:22:
[...]
Ahh, vandaar!
Dus ik zou op die dag de aandelen kunnen verkopen(als ze nog niet gezakt zijn), de volle mep vangen + divident en zodra het uitbetaald is, aandeel gezakt ze weer kunnen kopen.
Puur hypothetisch, ik heb een divident uitgave nog niet zelf mee kunnen maken.
Ik ga je niet tegenhouden, maar maak eerst wat hypothetische berekeningen omtrent de prijs van het aandeel ten opzichte van het dividend en het gevolg van een daling in de prijs. Vergeet daar natuurlijk de transactie kosten niet bij te rekenen.
Mijn mening is dat de prijs van het aandeel het dividend al heeft geïntegreerd. Het dividend wordt namelijk even voor de ex-dividend date bepaald. Als het dividend hoger blijkt dan normaal zal de prijs van het aandeel waarschijnlijk (er zijn natuurlijk maar weinig zekerheden op de beurs) stijgen.
Anyway, Happy Trading to All