Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 28.614 views sinds 30-01-2008

• Anoniem: 3747
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:23:
AEX heeft er zin in dit nieuwe jaar, 500 grens is doorbroken maar het wordt nog spannend of hij ook boven de 500 gaat sluiten. Vedior heeft een goede dag, +2% Toch leuk, geen al te spectaculair aandeel maar de koers is sinds november van 14 naar 16 euro gelopen.
idd ,gaat lekker. Vedior, SBM offshore en ING lekker in de lift. Pharming gaat helemaal rap en daar heb ik nog hoge verwachtingen van dit jaar. Koersdoel is ieg 5 euro.

• SaddieN
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12-2022
Wie weet hoe het zit met het minimum bedrag dat gestort moet worden bij IB? Heb namelijk het probleem dat ik nog niet zo veel geld heb :'( .
"to open a new account you must deposit $5,000". Wordt dat daadwerkelijk gecontroleerd?
En zo ja, kan het bedrag weer (gedeeltelijk) terug worden gestort?

• Anoniem: 3747
  • Niet online
ik vind dat idioot veel om mee te beginnen. Waarom open je geen Alex rekening?

Anoniem: 9449

Topicstarter
Daniel schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 10:45:
Een index is een vrij ruwe (en eigenlijk vrij domme) vorm van belegging: het is een fondsmix die puur op basis van omvang van de onderliggende waarden is gemaakt, dat is immers de reden dat bepaalde fondsen in de AEX zitten en andere niet.
Eens. Voor "slimme" beleggers is een (brede) index een domme manier van beleggen. Maar voor "domme" beleggers is het volgens mij wel een goed (slim) idee om in een (brede) index te gaan zitten.
Voor de korte termijn kan het wel nuttig zijn om een paar procent rendement te pakken, het huidige sentiment is goed dus ik denk dat er nog wel wat ruimte is om naar de weerstand op 512 punten te gaan.
Hoe bepaal je dat er een weerstand op 512 punten ligt?
SaddieN schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:34:
Wie weet hoe het zit met het minimum bedrag dat gestort moet worden bij IB? Heb namelijk het probleem dat ik nog niet zo veel geld heb :'( .
"to open a new account you must deposit $5,000". Wordt dat daadwerkelijk gecontroleerd?
En zo ja, kan het bedrag weer (gedeeltelijk) terug worden gestort?
Ik neem aan dat je euro's gaat storten? Dan heb je i.i.g. voldoende aan +/- 3800 euro, het (huidige) equivalent in euro's. Zie ook:

http://www.interactivebro...Deposits.php?ib_entity=uk

E.e.a. wordt inderdaad gecontroleerd. Rekening wordt pas opengezet als je het vereiste bedrag hebt gestort. Je kan daarna (99% zeker) wel weer een deel terugstorten. Let op dat bij een laag saldo wel de Minimum Activity Fee verhoogd wordt (zie zelfde link).

Overigens vrees ik dat je helemaal geen rekening kan openen bij IB als je niet of nauwelijks in staat bent om de $5000 op te brengen. Ze vragen bij de aanvraag namelijk om je jaarsalaris en je vermogen. Ik heb wel eens gelezen dat ze moeilijk doen als deze te laag is/zijn (zie eerdere posts in dit topic).
Anoniem: 3747 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:47:
ik vind dat idioot veel om mee te beginnen. Waarom open je geen Alex rekening?
Vanwege dit:

IB 2x zo goedkoop dan Alex/Binck voor de actieve NL belegger
IB 10x zo goedkoop dan Alex/Binck voor de actieve US belegger

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 03-01-2007 18:56]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-06 16:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben een leuk (en hobbelig) ritje omhoog aan het maken met Tele Atlas. De koers is erg volatiel maar ik heb wel vertrouwen in de toekomst en het sentiment is postief. Verder tussen gisteren en vandaag 11 procent gepakt op Qurius (meteen weer van de hand gedaan) en in de afgelopen weken 8 procent op Getronics :) . De laatste twee zijn erg speculatief en waren in verhouding tot mijn gehele portefuille kleine bedragen. Verder gaat het niet zo goed met mijn potje van speculatieve beleggingen. Ik had gegokt op hogere olieprijzen in de winter en daarom wat aandelen in de alternatieve energie en led-verlichting ingeslagen, die al grof waren gedaald in het half jaar voor november, maar helaas waren ze nog niet helemaal uitgebodemd.

Vedior stond bij mij in november nog diep in het rood (eerste deel aangeschaft op een ongelukkig moment, daarna wel wat gemiddeld voordat de koers in oktober nogmaals onderuit ging, maar op een gegeven moment wilde ik er niet meer in stoppen) maar is nu eindelijk winstgevend. Paar weken geleden ook nog ABN Amro opgepikt op het juiste moment. De rest van de degelijke aandelen gaat ook wel goed.

• pachacuti
  • Laatst online: 29-05 01:50
Vandaag heb ik mijn Quriusaandelen die ik gekocht had op 0,78 verkocht op 1,39. Mooie winst dus.

Nu wil ik een account openen bij IB om goedkoper amerikaanse aandelen te kunnen kopen.
Is het verstandig om een account te openen in dollars vanwege de lage dollarkoers of zouden jullie gewoon een account in euro's nemen?

Anoniem: 142917

Tuurlijk is het goed gezien om nu een rekening te openen in dollars, zo anticipeer je op toekomstige wisselkoerswijzigingen, stel dat de dollar/euro verhouding binnen dit en 6 jaar 1/1 is dan heb je een bonus van 30% gekregen!!!

Vandaag was echt wel een stevig ritje, de dow is bij opening naar boven gevlogen en in de namiddag even snel terug naar beneden gedonderd door de onzekerheid omtrent de vastgoedmarkt in de VS! Ik ben blij dat ik nog net positief heb kunnen afsluiten vandaag! Ik zou echt niet durven zeggen wat 2007 brengt, hoewel veel mensen zeggen dat het een hard jaar gaat worden, hoor je minstens evenveel mensen zeggen dat desondanks de bullmarket nog een jaartje gaat volhouden. We zullen maar moeten afwachten hé!

Topicstarter
pachacuti schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:01:
Vandaag heb ik mijn Quriusaandelen die ik gekocht had op 0,78 verkocht op 1,39. Mooie winst dus.

Nu wil ik een account openen bij IB om goedkoper amerikaanse aandelen te kunnen kopen.
Is het verstandig om een account te openen in dollars vanwege de lage dollarkoers of zouden jullie gewoon een account in euro's nemen?
Als je Amerikaanse aandelen wil gaan handelen is het natuurlijk het mooiste om een dollarrekening te openen. Maar waar ga je de dollars, die je daarop moet storten, vandaan halen?

Als jij een visie op de euro/dollar hebt moet je niet in aandelen gaan beleggen maar euro/dollar futures of opties kopen. Grappig dat jij de dollar laag vind staan, de rest van de wereld denkt dat de dollar nog verder gaat dalen (zie de forward curve van de eur/$, deze stijgt momenteel met +/- 2 cent per jaar).
Anoniem: 142917 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:12:
Tuurlijk is het goed gezien om nu een rekening te openen in dollars, zo anticipeer je op toekomstige wisselkoerswijzigingen, stel dat de dollar/euro verhouding binnen dit en 6 jaar 1/1 is dan heb je een bonus van 30% gekregen!!!
Sorry maar ik kan het niet laten. Waarom zou de dollar naar 1:1 gaan en niet bijvoorbeeld naar 2:1?

Ik heb natuurlijk geen glazen bol, ik kan enkel een gefundeerde mening geven op basis van de vroegere wisselkoersen van de dollar. Als je kijkt naar onderstaande grafiek, dan kan je zien dat we (op basis van ervaring uit het verleden) in de buurt van een piek aan het komen zijn. Een weerstand van 1.40 lijkt niet zo onrealistisch, na deze sterke daling van de dollar van het laatste decennium, lijkt het mij dat dit jaar misschien een keerpunt kan zijn. Je moet natuurlijk ook je lange termijn visie behouden!
http://www.kshitij.com/graphgallery/eurmthly_files/graphs_24725_image001.gif
Even vermelden natuurlijk dat ik slechts een 21 jarige economiestudent ben en nog maar aan het leren ben over de beurs. Ik probeer echter toch zo veel mogelijk eigen analyses te maken zodat ik zoveel mogelijk leer, want daar gaat het nu net om, hoe meer je hierover leert en kent, hoe succesvoller (lees met meer zekerheid) je kan traden!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Femme schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:04:
Verder tussen gisteren en vandaag 11 procent gepakt op Qurius (meteen weer van de hand gedaan) en in de afgelopen weken 8 procent op Getronics :) .
'k vraag me toch af waar jullie dit soort aandelen oppikken :X Of is dat gewoon gokken?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De verliezen meld je altijdminder graag he :)

No production networks were harmed during this posting

Anoniem: 50825

paella schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:16:
De verliezen meld je altijdminder graag he :)
En mensen lezen ook graag over de verliezen heen. Want die zijn wel aangegeven:
Femme schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:04:
Verder gaat het niet zo goed met mijn potje van speculatieve beleggingen. Ik had gegokt op hogere olieprijzen in de winter en daarom wat aandelen in de alternatieve energie en led-verlichting ingeslagen, die al grof waren gedaald in het half jaar voor november, maar helaas waren ze nog niet helemaal uitgebodemd.
en
Vedior stond bij mij in november nog diep in het rood (eerste deel aangeschaft op een ongelukkig moment, daarna wel wat gemiddeld voordat de koers in oktober nogmaals onderuit ging, maar op een gegeven moment wilde ik er niet meer in stoppen) maar is nu eindelijk winstgevend.
Het is dus geen kwestie van goed gokken naar het winnende aandeel. En het was ook geen kwestie van veel inzicht. Het was meer een kwestie van spreiding, begrijp ik, en dan zitten er altijd wel een paar winnaars tussen.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

Veel lezen en veel kennis opdoen van hoe bedrijven het doen / aan elkaar vast zitten (of wat de marktwerking tussen bedrijven is)...

Daarnaast moet je proberen met de winnaars de verliezers proberen te dekken. Je kunt hiervoor korte & lange termijn mixen en geografisch gezien mixen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een binck-rekening te openen en er dan iets van een 1000 euro op te zetten, die dan in één of ander etf of obligatie te gooien en dat dan gewoon te laten staan en dan een heel jaar lang gratis kunnen profiteren van gratis live marktdata van euronext en NYSE. Iemand hier een idee van? Ik weet dat het duur is om te handelen bij Binck maar bij IB kost de marktdata voor euronext 18 dollar per maand!!!!!!! Dus dan komt het uiteindelijk neer op eenmalig 12 euro voor de ene trade bij binck en dan heb je wat diversificatie met die ETF/obligatie en een heel jaar lang voor slechts 12 euro marktdata!

Topicstarter
Anoniem: 142917 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:47:
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een binck-rekening te openen en er dan iets van een 1000 euro op te zetten, die dan in één of ander etf of obligatie te gooien en dat dan gewoon te laten staan en dan een heel jaar lang gratis kunnen profiteren van gratis live marktdata van euronext en NYSE. Iemand hier een idee van? Ik weet dat het duur is om te handelen bij Binck maar bij IB kost de marktdata voor euronext 18 dollar per maand!!!!!!! Dus dan komt het uiteindelijk neer op eenmalig 12 euro voor de ene trade bij binck en dan heb je wat diversificatie met die ETF/obligatie en een heel jaar lang voor slechts 12 euro marktdata!
Sterker nog, je kan ook een rekening openen bij Binck en 0,01 euro storten (je moet iets storten vanwege de identificatie-check).

Daarna heb je je gratis info.

En ze hebben daar niks op tegen? Ze sluiten geen inactieve rekeningen? Lijkt me wel bizar. Maar ik heb toch maar snel even een Binck-account aangevraagd :Y)

Topicstarter
Anoniem: 142917 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:05:
En ze hebben daar niks op tegen? Ze sluiten geen inactieve rekeningen? Lijkt me wel bizar. Maar ik heb toch maar snel even een Binck-account aangevraagd :Y)
Nee, ze hebben er niets op tegen. Ik kan wel uitleggen waarom, maar dat is een beetje off topic.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb al een jaar een Binck-rekening waar 12 cent op staat...geen enkel probleem.

• Rukapul
  • Nu online
Het lijkt erop dat er op de Nederlandse markt zeer aggressief geopereerd wordt door de aanbieders met als doel klanten binnen te halen. Toen ik bij Alex het contract nog niet had teruggestuurd hingen ze binnen 1 a 2 weken aan de telefoon om te vragen waarom (ze willen die 100.000 beleggers blijkbaar erg graag :+). Bij Fundcoach waren er wat problemen bij de online registratie en de volgende ochtend hing de helpdesk al aan de lijn nav m'n online feedback. Bijna alle aanbieders hebben op dit moment acties lopen waarbij je cadeautjes of gratis transacties krijgt.

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:40:
Het lijkt erop dat er op de Nederlandse markt zeer aggressief geopereerd wordt door de aanbieders met als doel klanten binnen te halen. Toen ik bij Alex het contract nog niet had teruggestuurd hingen ze binnen 1 a 2 weken aan de telefoon om te vragen waarom (ze willen die 100.000 beleggers blijkbaar erg graag :+). Bij Fundcoach waren er wat problemen bij de online registratie en de volgende ochtend hing de helpdesk al aan de lijn nav m'n online feedback. Bijna alle aanbieders hebben op dit moment acties lopen waarbij je cadeautjes of gratis transacties krijgt.
UIteraard. De waarde van het bedrijf hangt momenteel (omdat Binck nog relatief nieuw is) voornamelijk af van het aantal klanten. Kijk maar eens wat de marktcap is van Binck (toen ik laatst keek iets van 350 mln euro). Bij een nieuwe emissie is het dus cashen voor Binck, en bij verkoop van aandelen door de directie ook.

• SaddieN
  • Laatst online: 11-12-2022
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:34:

Ik neem aan dat je euro's gaat storten? Dan heb je i.i.g. voldoende aan +/- 3800 euro, het (huidige) equivalent in euro's. Zie ook:

http://www.interactivebro...Deposits.php?ib_entity=uk

E.e.a. wordt inderdaad gecontroleerd. Rekening wordt pas opengezet als je het vereiste bedrag hebt gestort. Je kan daarna (99% zeker) wel weer een deel terugstorten. Let op dat bij een laag saldo wel de Minimum Activity Fee verhoogd wordt (zie zelfde link).

Overigens vrees ik dat je helemaal geen rekening kan openen bij IB als je niet of nauwelijks in staat bent om de $5000 op te brengen. Ze vragen bij de aanvraag namelijk om je jaarsalaris en je vermogen. Ik heb wel eens gelezen dat ze moeilijk doen als deze te laag is/zijn (zie eerdere posts in dit topic).
Grizzlybeer, bedankt voor je bericht, ik was al bang voor het antwoord. Zal het dus moeten doen met de NL'se aanbieders en dat is voor een kneurterboertje met weinig kapitaal als ik niet voordelig. De postbank had een leuke actie: geen transactiekosten bij aankoop. Die actie is echter afgelopen. Misschien nu toch maar overstappen naar Binck...

Topicstarter
Zo, de eerste centen voor 2007 zijn binnen.

Ik had nVidia twee weken geleden short gegeven op $38.2, net teruggekocht op $33,9.

:)

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 17:49
SaddieN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:33:
[...]

Grizzlybeer, bedankt voor je bericht, ik was al bang voor het antwoord. Zal het dus moeten doen met de NL'se aanbieders en dat is voor een kneurterboertje met weinig kapitaal als ik niet voordelig. De postbank had een leuke actie: geen transactiekosten bij aankoop. Die actie is echter afgelopen. Misschien nu toch maar overstappen naar Binck...
of abn amro direct beleggen. Zelfde tarieven als Binck maar wel een grootbank achter je staan...

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Anoniem: 142917 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:47:
realtime data is toch maar enkel handig als je er ook direct op kunt reageren door een druk op de knop (buy / sell). Als je dan naar een andere broker moet switchen om aktie te ondernemen is realtime niet nodig, en voldoet Yahoo met 15m vertraging wellicht ook.

Wel, ik zou toch graag aan de beste prijs van het moment kopen. Als je 50 aandelen koopt en er je koopt 10 cent boven de huidige prijs, dan heb je een extra kost van 5 euro die ik liever niet uitgeef. Als een bepaald aandeel stevig begint te dalen, dan wil dat ook weten. Als je net een aandeel hebt gekocht en het begint plots sterk te dalen, dan wil je dat toch ook wel weten wanneer het gebeurt en niet een kwartier later als het aandeel 10% lager staat!

Dat switchen is zelfs nog niet zo moeilijk, gewoon eerst gaan zien bij Binck wat de prijs is en wat de vraag en bied volumes zijn en dan een gepast order invoeren in TWS. Dan nog even de prijs bij Binck in het oog houden en voila, meer is er niet aan. Vooral intensief gebruik van alt-tab (laten we niet vergeten dat we Tweakers zijn :p ) kan hier helpen of zelfs een 2 monitor opstelling!!!

btw, het was vandaag weer pijnlijk hoor, waar je ook keek, alles zag rood!!! Hier in België heeft vooral option het goed gedaan, meer dan 11%!!!! Misschien dat ik toch mn focus van de VS naar Europa verleg.

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:28
Nu het boekjaar 2006 is afgesloten:

Hoe hebben jullie het gedaan afgelopen jaar heren / (dames?) ?

Ik heb 18,7% rendement 2006
iets gestegen tov 2005 met een resultaat van 12.7 %

overigens alleen belegd in fondsen , Aex en China Equity

makkelijk met stijgende beurzen natuurlijk :)

[Voor 91% gewijzigd door xdc op 05-01-2007 22:13]

slimmehotspot.nl

• Rukapul
  • Nu online
xdc schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:11:

Ik zou 't wel willen uitrekenen, maar daarvoor heb ik historische koersinformatie nodig per 1-1-2006 en 1-1-2007. Is dat ergens op te vragen?

• Cis
  • Laatst online: 00:12
Na een rotte instap (april 2006) in de olie, heb ik vanaf augustus herstel kunnen maken. Met fondsen als SKAGEN Fonder Kon-Tiki, Fidelity China Focus Fund en Delta Lloyd Deelnemingen Fonds, heb ik mijn rendement kunnen zetten op 8,3%.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het echte rendement pas op het einde maakte, waaronder met het Chinese fondsje :)
Eind december stond ik overigens nog op 12%, maar de laatste dag van december heb ik nog even zitten shoppen :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Topicstarter
xdc schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:11:

Na een zeer goed 2005 (ongeveer 65% rendement) is 2006 bij mij eigenlijk een beetje tegengevallen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op 8%.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Uiteindelijk 4,3% rendement gemaakt, sinds juli 2006 en met een sterk gespreide portefeuille. Zomer was waardeloos, maar in oktober begon het goed te lopen :)
Aandelen doen het vrij goed, maar het totale rendement wordt nogal gedempt omdat een kwart van het vermogen in obligaties zit die 0,0% koerswinst hebben gemaakt :X

Topicstarter
Daniel schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 10:14:
...., maar het totale rendement wordt nogal gedempt omdat een kwart van het vermogen in obligaties zit die 0,0% koerswinst hebben gemaakt :X
Maar deze hebben wel rente opgeleverd toch? Zou ik ook meenemen bij de rendementsberekening.

Overigens, de rendementen die ik hierboven genoemd heb gaan alleen over mijn aandelen. Dat ik ook geld op de bank heb staan tegen 3% rente neem ik niet mee.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 00:09
Ik snap jullie beleggers niet zo. Ookal lijkt het me leuk zelf te doen, ik blijf voorlopig nog steeds in beleggingsfondsen zitten.

Mijn rendementen:
2002 -0,53%
2003 3,24%
2004 4,63%
2005 14,55%
2006 22,81%

Wat het verschil maakt in die laatste twee jaar bij mij zijn vastgoedfondsen. Niet normaal hoe hard die stijgen. Kantoorruimte zal wel erg gewild zijn bij een stijgende economie. Ik zit echter alleen te kijken wanneer ik uit vastgoed moet stappen. Over 2006 had ik op mijn vastgoed belegging een rendement van 49%. Belachelijk veel dus, en een percentage wat met hetzelfde gemak weer wegsmelt. Nu ben ik blij, maar in mijn achterhoofd knaagt het al, wanneer moet ik deze positie verlaten?

http://blog.leenarts.net/

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

ongeveer 5%, begonnen eind november 2006.

Voornamelijk beleggingsfondsen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 07:13

Cliffie

Trompetslet

The - DDD schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:06:
Ik snap jullie beleggers niet zo. Ookal lijkt het me leuk zelf te doen, ik blijf voorlopig nog steeds in beleggingsfondsen zitten.

Mijn rendementen:
2002 -0,53%
2003 3,24%
2004 4,63%
2005 14,55%
2006 22,81%

Wat het verschil maakt in die laatste twee jaar bij mij zijn vastgoedfondsen. Niet normaal hoe hard die stijgen. Kantoorruimte zal wel erg gewild zijn bij een stijgende economie. Ik zit echter alleen te kijken wanneer ik uit vastgoed moet stappen. Over 2006 had ik op mijn vastgoed belegging een rendement van 49%. Belachelijk veel dus, en een percentage wat met hetzelfde gemak weer wegsmelt. Nu ben ik blij, maar in mijn achterhoofd knaagt het al, wanneer moet ik deze positie verlaten?
Dat probleem heb ik ook een beetje, mijn fondsen lopen behoorlijk te plussen, maar wanneer verzilver je dat? En wat verzilver je dan, stap je helemaal uit een fonds, of verkoop je de helft.. moeilijke materie :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Cis
Cliffie schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:28:
[...]

Dat probleem heb ik ook een beetje, mijn fondsen lopen behoorlijk te plussen, maar wanneer verzilver je dat? En wat verzilver je dan, stap je helemaal uit een fonds, of verkoop je de helft.. moeilijke materie :)
Met Turkije (Fortis) heb ik het in ieder geval gehad: heb zojuist mijn 11% rendement verzilverd, en heb de hele toko verkocht :)
De vastgoed houd ik nog even vast. Zodra een daling lijkt door te zetten, verkoop ik de boel. Wellicht erg rigoreus, maar ik heb het gezien in mei 2006: ik bleef maar aanhouden en voor ik het wist stond ik 15% in de min :/

• Rukapul
  • Nu online
Heb de boel ook eens doorgerekend op basis van de koersen van afgelopen vrijdag :)

Kom op een jaarrendement uit van bijna 9% op de beleggingen. Meest teleurstellend is een beleggingsfonds waar ik al jaren inzit (20%-30% van totale beleggingen) dit jaar eindigde met 1% rendement :X

Historisch over aandelen(fondsen):
2003: 5%
2004: 3%
2005: 22%
2006: 9%

edit: ik reken dit nu terug op basis van wat excelslides. Hoe doen jullie dat? Speciale software?

[Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 06-01-2007 13:43]

• xdc
Rukapul schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:19:
Heb de boel ook eens doorgerekend op basis van de koersen van afgelopen vrijdag :)

Kom op een jaarrendement uit van bijna 9% op de beleggingen. Meest teleurstellend is een beleggingsfonds waar ik al jaren inzit (20%-30% van totale beleggingen) dit jaar eindigde met 1% rendement :X

Historisch over aandelen(fondsen):
2003: 5%
2004: 3%
2005: 22%
2006: 9%

edit: ik reken dit nu terug op basis van wat excelslides. Hoe doen jullie dat? Speciale software?
ligt er even aan waar je bankiert
ik abn , kan je redementen bekijken per jaar . via internet

slimmehotspot.nl

Mijn portofolio die ongeveer de 1e of 2e week van december is begonnen heeft momenteel een rendement van 5%. Als ik naar 2006 kijk kan ik een mooi rendement van 21% vaststellen tot midden oktober, daar ben ik echt 100% de mist in gegaan.

Ik had een groot deel van mn portefeuille geïnvesteerd in sandisk (sndk) en die is midden oktober gecrashed. Ik had geen stop-loss (was nog niet mogelijk omdat ik toen nog bij KBC belegde) en heb het aandeel zelfs nog bijgehouden in de hoop dat er herstel zou komen. Dat noem je dus leren uit je fouten, sinds ik bij IB ben zet ik op alles een stop loss van 3% en ik spreid mijn portefeuille door een maximum bedrag per aandeel te hanteren. Anyway, door mijn verschrikkelijke beginnersfout is mijn rendement (tot november dan) gedaald tot 10,78%.

Als mijn examens gedaan zijn ga ik een soort procedure opstellen voor stock-picking en ga ik bij elk aandeel dat ik koop mn beslissingsprocedure opschrijven. Zo kan ik pas écht leren uit de dingen die ik doe.

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:19:
Hangt ervan af. Alex heeft bijvoorbeeld een zeer goed portfolio-analyse gedeelte waar je alles direct af kan lezen. Bij Todays kijk ik gewoon wat ik dit jaar gestort heb in euro's en wat op 31 december de waarde (netliq) was in euro's.
Anoniem: 142917 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:36:
Als mijn examens gedaan zijn ga ik een soort procedure opstellen voor stock-picking en ga ik bij elk aandeel dat ik koop mn beslissingsprocedure opschrijven. Zo kan ik pas écht leren uit de dingen die ik doe.
Dat laatste (opschrijven waarom ik een aandeel koop / verkoop) doe ik ook. Zo dwing je jezelf om achteraf geen excuses te gaan verzinnen.

Ik wil naast mijn portefeuille waarin ik handelsbeslissingen neem vanwege "allerlei" redenen ook een portfolio opzetten waarin puur gehandeld wordt op basis van een model. Als handelsproduct hiervoor moet een future dienen (waarschijnlijk 1 van de 4 grote E-mini's: S&P 500 (ES), Dow Jones (YM), Nasdaq (NQ) of de Russell 2000 (ER2)).

Ik ben in maart 2006 begonnen met beleggen. Dat was een slecht moment, want een paar weken later begon de grote correctie.

Uiteindelijk heb ik het jaar toch nog goed kunnen afsluiten met een winst van 40%.

• paella
  • Nu online
Dan ben je vast vrij speculatief bezig?

• Cis
Anoniem: 50825 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:22:
Ik ben in maart 2006 begonnen met beleggen. Dat was een slecht moment, want een paar weken later begon de grote correctie.

Uiteindelijk heb ik het jaar toch nog goed kunnen afsluiten met een winst van 40%.
Had je alleen maar in Chinese fonden geinvesteerd?

• Rukapul
  • Nu online
Wat zijn goede beleggingsfondsen voor vastgoed wereldwijd? De categorie bij MorningStar bevat vrijwel alleen maar fondsen die zich op Europa richten en ivm risicospreiding zou ik graag wereldwijde orientatie hebben.

paella schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:21:
Dan ben je vast vrij speculatief bezig?
Cis schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:17:
[...]

Had je alleen maar in Chinese fonden geinvesteerd?
Ik heb gekozen voor investeringen met een hoog risico. Uiteindelijk pakte dat gelukkig goed uit. Maar de daling die in mei begon en tot halverwege juni duurde hakte er flink in. Op het dieptepunt stond ik 20% in de min. Achteraf gezien ben ik gewoon op het verkeerde moment ingestapt.

Uiteindelijk heb ik op de volgende manier toch een mooie winst kunnen maken:

1. Ik heb bijgekocht tijdens / na de daling.
2. Ik heb investeringen waar ik niet meer in geloofde teruggetrokken.
3. Ik heb geinvesteerd in een fonds dat zeer risicovol is, maar juist daarom een enorm hoog rendement heeft gehad.

Om nog even wat meer op de materie in te gaan:
1. In mijn ogen heeft de correctie van 2006 ongeveer anderhalve maand geduurd; van begin mei tot halverwege juni. In deze anderhalve maand heb ik twee keer bijgekocht, en begin juli ook nog een keer, waarmee de totale inleg halverwege juli twee maal zo hoog was als begin mei.
Achteraf gezien was mijn eerste aankoopmoment iets te vroeg in de daling, na twee weken. Maar goed, dat is achteraf makkelijker te zeggen dan op het moment zelf.
Ook had ik beter mijn investeringen kunnen terugtrekken tijdens de daling om later weer in te brengen. Maar ook dat is achteraf makkelijker gezegd dan gedaan.

2. In het begin investeeerde ik erg breed: Rusland, Turkije, China, India, Oost-Europa. Markten met veel risico, maar ik dacht op dat moment wel dat ze goede groeikansen hadden.
Dat is voor de meeste landen ook wel zo, alleen denk ik nu dat het ene land er beter voor staat dan het andere.
Daar schreef ik ook kort over in deze reactie: Anoniem: 50825 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De..."
En mijn antwoord op de vraag van Cis is dat ik op dit moment alleen nog maar in China investeer (middels Intereffekt China Warrants om precies te zijn).

3. Ik heb er voor gekozen om zeer risicovol te beleggen. Ik hou er persoonlijk niet van om risoco's af te dekken met obligaties. Ik beleg om winst te maken. Als ik denk dat ik ergens verlies ga maken en dat moet afdenkken met iets anders, dan beleg ik liever niet.
En nog even over het zeer risicovolle fonds waarin in investeer:
Als je in China gelooft zijn er meerdere fondsen waar je voor zou kunnen kiezen. Door de opzet van het Intereffekt fonds is de volatiliteit nogal hoog. Met de kans op een hoge winst neemt de kans op veel verlies ook even hard toe. Een fonds van bijvoorbeeld Robeco dat in China belegt biedt ook een zeer goed rendement dat misschien net iets veiliger is.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50825 op 06-01-2007 22:56]

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 07:13

Cliffie

Trompetslet

Cis schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:54:
[...]

Met Turkije (Fortis) heb ik het in ieder geval gehad: heb zojuist mijn 11% rendement verzilverd, en heb de hele toko verkocht :)
De vastgoed houd ik nog even vast. Zodra een daling lijkt door te zetten, verkoop ik de boel. Wellicht erg rigoreus, maar ik heb het gezien in mei 2006: ik bleef maar aanhouden en voor ik het wist stond ik 15% in de min :/
Inderdaad, mei 2006 was echt wel een drama, zakte harder dan de index... Ik zit nu bijna weer op het oude nivo, kun je nagaan hoe lang het duurt voordat je daarvan weer hersteld :o

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 50825 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:56:
3. Ik heb er voor gekozen om zeer risicovol te beleggen. Ik hou er persoonlijk niet van om risoco's af te dekken met obligaties. Ik beleg om winst te maken. Als ik denk dat ik ergens verlies ga maken en dat moet afdenkken met iets anders, dan beleg ik liever niet.
Mja, het is niet zozeer risico afdekken, maar meer dat je spreiding op andere soorten investeringen hebt (dus aandelen, vastgoed, obligaties, e.a.). Afdekken doe je juist meer met optie- en future-constructies. Het beste is natuurlijk als je precies op het laagste moment het vanaf dan best renderende fonds koopt en die precies op de top weer verkoopt om daarna over te stappen op de dan beste keus (andere sector, vastgoed, goud, obligaties, whatever). Maar dat lukt niet zo veel mensen (niemand?) en daarom brengt men doorgaans (risico)spreiding aan. ;)

Als je verwacht verlies ergens te maken moet je uiteraard niet daarin beleggen, maar het is met risicospreiding meer dat je gewoon accepteert dat je altijd wel ergens verlies kunt maken en dat je meestal ook wel ergens winst maakt. Maar dat je niet per se ergens uit moet stappen om te voorkomen dat je complete portefeuille verdampt.

• The - DDD
@ACM
Dat is toch het standaard devies bij beleggen. :) Laag kopen, hoog verkopen.

Maar dan vraag ik me dus af, moet het verlies van de een dan niet altijd de winst van de ander zijn?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

The - DDD schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:01:
Maar dan vraag ik me dus af, moet het verlies van de een dan niet altijd de winst van de ander zijn?
Neehoor, ze maken allemaal winst op de langere termijn. Maar er is natuurlijk wel sprake van middeling en in sommige periodes doen obligaties het niet zo best (zoals afgelopen jaar) en andere periodes de aandelen (zoals afgelopen week).
Het is vziw niet zo dat er een constante hoeveelheid geld is die van het ene naar het andere vloeit zodat er altijd ergens winst is en altijd ergens precies hetzelfde aan verlies. Er komt meestal geld bij. Althans, voor zover ik begrepen heb. Ik heb echter geen economie gestudeerd dus moet het met een vrij algemeen begrip van de materie doen en het dan uitleggen is helemaal moeilijk natuurlijk :)

• Wekkel
  • Laatst online: 28-05-2022

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben al even uit het dagelijkse beursgeweld vertrokken en richt mij op de 'lange slagen'.

In dat kader wacht ik op het moment dat we weer onder -400 komen met deze indicator.

http://img181.imageshack.us/img181/2934/nysiuo5.png

Dan stap ik weer in met een zakje pieken.

• The - DDD
@Wekkel

Wat is dan precies je trigger om te cashen?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een redelijke winst lijkt mij het uitgangspunt ;)

Signalen die uitstappen kunnen rechtvaardigen zijn het inzakken van indicatoren zoals de NYSI, waaronder ook breadth charts. De laatste laten zien of een rally door veel of door een kleine set aandelen wordt gesteund. Het laatste geval duidt nogal eens op het ten einde lopen van een trend/rally.

Je kan bijvoorbeeld naar de bullish percentage kijken van de S&P500. Dat is een brede index die goed als algemene thermometer kan fungeren.

http://img297.imageshack.us/img297/1872/bpspxds6.png

Een andere kaart vormt de McClellan Summation Index. Als de lijn richting de 0 lijn gaat, zou ik de handel even aan een ander geven ;) Bij een bodem kan je de zaak dan weer oppikken (en hopen dat het weer gaat stijgen).

http://img145.imageshack.us/img145/3635/sharpchartv05servletdrieq9.png

Dit zijn hele simpele golfbewegingen die je prima in de AEX terug ziet komen.

Zie hier de AEX met de NASI:
http://img171.imageshack.us/img171/1787/aexvsnasiqm3.png

Toppen eruit pikken is lastig, dat is meer een kwestie van gevoel of het nog wil of niet. Bodems beredeneren lukt echter best aardig in het huidige klimaat, geholpen met deze hulpmiddelen ;)

Topicstarter
Wekkel schreef op zondag 07 januari 2007 @ 21:33:
Ik ben al even uit het dagelijkse beursgeweld vertrokken en richt mij op de 'lange slagen'.

In dat kader wacht ik op het moment dat we weer onder -400 komen met deze indicator.
Als je naar de grafiek kijkt ($NYSI) zie je i.d.d. dat als deze zijn "minimum" bereikt er nauwelijks nog downward potential is voor de index. Omgekeerd geldt dit niet, je ziet dat er nog weldegelijk stijging mogelijk is van de index als de $NYSI omlaag gaat.

Maar wat mij interessanter lijkt is een grafiek van $NYSI en S&P500 i.p.v. AEX index. Het is ook veel makkelijker (en goedkoper) om in de S&P500 te beleggen (aandeel: SPY, future: ES) dan in de AEX. Toch?

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb net Vedior de deur uit gedaan op 16,05 euro :) Toch bijna 10% rendement op gemaakt in 3 maanden. Voor de rest blijf ik eventjes aan de zijlijn staan, de markt heeft erg weinig richting op het moment. Ik heb wel een beetje het gevoel dat het feest aan het aflopen is, misschien dat er nog wat rek is richting de 520-530 als de bedrijfsresultaten goed blijven, maar ik verwacht eerder een gematigde daling naar 450-460.

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 23:07
Heel lief dat je aan anderen denkt, maar dit valt onder spam en dat zien we hier liever niet :)

[Voor 78% gewijzigd door SmartDoDo op 09-01-2007 19:52]

no11 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:39:
Heel lief dat je aan anderen denkt, maar dit valt onder spam en dat zien we hier liever niet :)
Sinds ik toch bij Binck een rekening ga openen, count me in d:)b

[Voor 39% gewijzigd door een moderator op 09-01-2007 19:53]

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

vraagje: hoe kun je ervoor zorgen dat je met koerssprongen zoals die van Qurius (heel extreem voorbeeld) mee kan liften?

Topicstarter
MrWilliams schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:36:
vraagje: hoe kun je ervoor zorgen dat je met koerssprongen zoals die van Qurius (heel extreem voorbeeld) mee kan liften?
Door de boel goed te analyseren. Ik heb verschillende collega's die long Qurius zijn op 50 cent. Je moet natuurlijk wel een beetje weten wat er speelt. Maar als het jarenlang slecht gegaan is met de sector is alle ellende wel in de koers verwerkt en is er nog alleen maar upward potential.

Ik beleg alleen maar in de US maar als ik deze stijging zie heb ik daar wel een beetje spijt van.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tsja, als we dat allemaal wisten waren we steenrijk :) Het is inderdaad een kwestie van heel veel informatie lezen, analyses volgen en de juiste conclusies trekken over welke aandelen onder- en overgewaardeerd zijn. Uiteindelijk is het de kunst om meer winnaars te selecteren dan verliezers, waardoor je per saldo op winst uitkomt.

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 23:07
Eindelijk zit ik bij Binck..

Eergister LogicaCMG gekocht binnen een paar dagen van plan Shell kopen, maar zal de olieprijs nog verder zakken?

http://www.belegger.nl/actueel.php?page=ta&analyse=olie

Hij kwam vandaag onder de 55 maar momenteel weerop 55,80 ( 19:44 )

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-06 21:46
no11 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:45:
Eindelijk zit ik bij Binck..

Eergister LogicaCMG gekocht binnen een paar dagen van plan Shell kopen, maar zal de olieprijs nog verder zakken?

http://www.belegger.nl/actueel.php?page=ta&analyse=olie

Hij kwam vandaag onder de 55 maar momenteel weerop 55,80 ( 19:44 )
Ik heb een Put Shell voor maart met een rendement van 50% en wacht nog een dag of twee voordat ik deze in een Call omzet. De jaarcijfers komer er immers in februari ook al weer aan.

• The Source
had iemand een turbo long Apple or een call optie? Was te voorspellen he...
Ik heb er eentje, maar die was van veel waar de laatste weken al weer niets waard en morgen is die weer een leuk bedrag waard :)

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

m'n beleggingsfonds draait dik 7% in 1,5 maand... dat halen m'n losse aandelen bij lange na niet. is het dan toch slimmer om gewoon alles in dat fonds te leggen of zie ik iets over het hoofd.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Een fonds is niets anders dan een mandje van aandelen dat actief beheerd wordt. Het rendement wordt bepaald door het gemiddeld rendement van alle onderdelen van het fonds. Dit dempt het rendement, maar ook het risico. Stel nu dat er 10 aandelen in het fonds zitten, ieder voor hetzelfde bedrag. De helft van de aandelen stijgt vervolgens 10%, de andere helft stijgt 2%. Het fonds zal dan 6% rendement hebben gemaakt. Zou je zelf één van de aandelen hebben gekocht die 10% winst maakten, dan was je rendement dus hoger geweest. Maar had je de één van de 5 andere gepakt, dan had je dus veel minder winst gehad.

De crux is dat als je over de tijd en het inzicht beschikt om te kunnen bepalen welke aandelen kansrijker zijn dan andere, je dan met individuele selectie het (veel) beter kunt doen dan welk fonds dan ook. De meeste mensen (ik incluis) hebben dat echter niet en dan is een fonds veel verstandiger. Dan kijkt iemand met meer verstand en inzicht dan ik op financieel gebied naar wat verstandig is en wat niet.

Ik heb wel wat losse aandelen (Ballast Nedam, ING, tot maandag Vedior) maar dat zijn relatief kleine bedragen en ik heb als regel dat ik ze bij 10% rendement weer de deur uit doe. Dat werkt vrij aardig.

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

dat was ook mijn idee, maar ik vrees dat dat nog wel even kan duren :P

en dan nog iets:
Na een bewogen sessie is de olieprijs dinsdag opnieuw op een lager niveau gesloten. Hoewel de prijs voor een vat ruwe olie aan het einde van de handelsdag licht opliep wist deze zich niet meer te herstellen van de verliezen eerder op de dag. De februarifuture op een vat ruwe olie eindigde dinsdag op de New York Mercantile Exchange $0,45 lager op $55,64.

bron: beurs.nl
Ze brengen dit als zijnde 'slecht nieuws', tenminste ik lees tussen de regels door dat ze liever hebben dat de prijs voor olie omhoog gaat. Een lagere olieprijs is toch juist gunstig voor de economie?

MrWilliams schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:01:
dat was ook mijn idee, maar ik vrees dat dat nog wel even kan duren :P

en dan nog iets:

[...]

Ze brengen dit als zijnde 'slecht nieuws', tenminste ik lees tussen de regels door dat ze liever hebben dat de prijs voor olie omhoog gaat. Een lagere olieprijs is toch juist gunstig voor de economie?
Een lagere olieprijs kan natuurlijk ook duiden op een verzwakkende vraag naar olie wat dan weer wijst op een toekomstige daling in algemene productie ergo daling in bbp en economische groei. Het is dus eigenlijk een mes dat snijdt langs twee kanten. Als de prijsdaling natuurlijk het gevolg is van een stijging in het aanbod (wat momenteel niet het geval is) heeft het natuurlijk wel in ieder geval een positief effect op de economie.

Wat ik mij onlangs nog afvroeg, weten jullie (ruw geschat) wat jullie gemiddelde dagelijkse stijging is op een gemiddelde dag, stijging op een goede dag en daling op een gemiddelde en slechte dag?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zelf denk ik dat de leegloop in commodities duidt op geld dat ergens anders achteraan gaat jagen voor dit moment. Niet direct prettig voor 'opgeblazen' aandelen, maar je kan niet handelen op dat soort vage percepties (die niet waar hoeven te zijn).

Op verzoek nog een keer de NYSI met ditmaal de SPX er achter.
http://img476.imageshack.us/img476/7953/nysiwb4.png
Zoals gezegd, ik wacht even 1 maand tot 3 maanden af om bij voorkeur bij -400 weer in te stappen. De indicatoren laten al mooie bearish crosses zien die kunnen duiden op wat zwakte.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Commodities krijgen nu aardige klappen maar dat zijn echt fondsen die ik voor een termijn van 2-4 jaar heb. Daar maak ik me dus niet al te veel zorgen over.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met groeiende economieën en nakende tekorten moet dat toch per saldo up blijven gaan. Anders (nog) dikkere wagens kopen en Shell tanken :7

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het enige voordeel van die lage olieprijs is dat ik goedkoper kan tanken, maar voor wat ik nu af en toe inlever op die energiefondsen kan ik twee jaar de tank volkwakken :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zolang de geldpersen blijven draaien en er geen financiele calamiteit optreedt (en olie in dollars afgerekend blijft worden), zal de olieprijs vast nog wel de nodige stijgingen kennen, net als de beurskoersen in het algemeen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-06 16:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je wat beleggingsforums volgt dan kun je wel redelijk hoogte krijgen van wat voor stemming er heerst. Op dit moment heb je Antonov en Qurius die voortdurend extreme stijgingen kennen. Antonov schiet als een raket omhoog bij elk bericht over mogelijke contracten met afnemers van versnellingsbakken. Vandaag weer zo'n bericht van een commissaris dat er een deal met Geely (een Chinese autofabrikant) in de maak zou zijn. Wat die deal inhoudt is onduidelijk maar de koers knalt wel met 40 procent omhoog. Is imo puur speculatie van daghandelaren die elkaar aan het opjutten zijn.

Ik vraag me af hoeveel daghandelaren de rit van 40 procent echt meemaken. Ik kan me voorstellen dat er nogal wat mensen tussen zitten die klamme handjes krijgen als ze 15 procent in de plus staan en hun aandelen van de hand doen als de koers op een bepaald moment een teken van verzwakking lijkt te vertonen, om een half uur later op een hogere koers weer terug te kopen als blijkt dat de stijging zich toch blijft voortzetten.

Topicstarter
Femme schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:41:
Ik vraag me af hoeveel daghandelaren de rit van 40 procent echt meemaken. Ik kan me voorstellen dat er nogal wat mensen tussen zitten die klamme handjes krijgen als ze 15 procent in de plus staan en hun aandelen van de hand doen als de koers op een bepaald moment een teken van verzwakking lijkt te vertonen, om een half uur later op een hogere koers weer terug te kopen als blijkt dat de stijging zich toch blijft voortzetten.
Bedoel je met daghandelaren professionals of particulieren?

Aangezien particulieren over het algemeen klein instappen (bijvoorbeeld met 2000 euro) is het voor hen alleen interessant als de koers minimaal verdubbelt (immers, wat heb je nou aan 500 euro winst?). Tot een bepaald niveau zullen particulieren kopen en vasthouden.

De professionals weten dit en passen hun gedrag hierop aan. Op een gegeven moment is het genoeg geweest en gaan de ze dumpen. Het zou mij niets verbazen als er ook nog (informeel) met elkaar samengewerkt wordt om de markt niet direct helemaal kapot te maken. Door short te gaan drukken ze de markt naar beneden, hopend op een angstreactie van het publiek.

Als dit gebeurt verdienen ze dubbel. Als dit niet gebeurt draaien ze hun positie met een beperkt verlies.

Het beste is (volgens mij) bij dit soort aandelen om relatief klein te beginnen en bekend te raken met de karakteristieken van het aandeel. Zo krijg je vertrouwen en wordt je gedwongen om je wat meer te verdiepen in het betreffende bedrijf. Daarna kan je je positie wat vergroten en proberen om mee te gaan met de bewegingen van het aandeel.

Jammer dat je in Nederland nog steeds niet (overnight) short kan gaan in de kleinere fondsen.

• Daniel
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vandaag:
Qurius 1.65 -6.8%
Antonov 1.58 -4.2%
Daarom heb ik die aandelen dus niet :)

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

Antonov heb ik dus wel, maar veel te weinig om iets fatsoenlijks eruit te krijgen :{

maar ja, ik ben er hierdoor achter gekomen dat ik niet van de korte, maar van de langere termijn ben.

Met grotere bedragen wordt (met een fonds als Antonov) het risico weer te hoog voor wat m'n hart aankan :P

[Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 11-01-2007 09:49]

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

Daniel schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 09:44:
Vandaag:

[...]

Daarom heb ik die aandelen dus niet :)
marreuh... +40% -4% is nog steeds +35%

Manmanman, wat zijn we weer goed bezig |:( Ik heb echt 2 domme dingen gedaan! Ik volg normaal gezien het Apple gebeuren wel en normaal gezien ben ik op de hoogte van elk mac-event. Ik wist dat Macworld er aan zat te komen en was dan ook van plan om op voorhand Apple aandelen te kopen. Maar, ik was zo met mn examens bezig dat ik dat was vergeten en dat ik dus een mooi rendement van 8% heb laten liggen. Door het dispuut over de iPhone-naam met Cisco begon het aandeel echter weer te zakken. Ik dacht dat het meeste wel achter de rug was en aangezien Apple toch wel een sterk aandeel is heb ik dan maar wat aandelen van Apple gekocht. Je kan het natuurlijk al raden, het aandeel bleef zakken en uiteindelijk is mn stop-loss in actie geschoten en was ik mijn mooie winsten van de dag ervoor kwijt :'( Gelukkig heeft de rest van mijn portofolio dat verlies grotendeel gecompenseerd.

Wat is de les die we hieruit trekken:

NEVER CATCH A FALLING KNIFE, YOU MIGHT END UP GETTING CUT!!!!!

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

bij binck en bijvoorbeeld rabobank worden transactiekosten in rekening gebracht. (binck 8€, rabo 7€ per transactie)

Valt hieronder zowel het kopen als het verkopen van aandelen?

MrWilliams schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:39:
bij binck en bijvoorbeeld rabobank worden transactiekosten in rekening gebracht. (binck 8€, rabo 7€ per transactie)

Valt hieronder zowel het kopen als het verkopen van aandelen?
Aangezien een verkoop ook een transactie inhoud spijtig genoeg wel ja. Maar het is in ieder geval geen slechte prijs, je kan natuurlijk beter doen bij Interactive Brokers of Today's Brokers. Voor meer info kan je terecht in de startpost!

• The Source
Anoniem: 142917 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:38:
Manmanman, wat zijn we weer goed bezig |:( Ik heb echt 2 domme dingen gedaan! Ik volg normaal gezien het Apple gebeuren wel en normaal gezien ben ik op de hoogte van elk mac-event. Ik wist dat Macworld er aan zat te komen en was dan ook van plan om op voorhand Apple aandelen te kopen. Maar, ik was zo met mn examens bezig dat ik dat was vergeten en dat ik dus een mooi rendement van 8% heb laten liggen. Door het dispuut over de iPhone-naam met Cisco begon het aandeel echter weer te zakken. Ik dacht dat het meeste wel achter de rug was en aangezien Apple toch wel een sterk aandeel is heb ik dan maar wat aandelen van Apple gekocht. Je kan het natuurlijk al raden, het aandeel bleef zakken en uiteindelijk is mn stop-loss in actie geschoten en was ik mijn mooie winsten van de dag ervoor kwijt :'( Gelukkig heeft de rest van mijn portofolio dat verlies grotendeel gecompenseerd.

Wat is de les die we hieruit trekken:

NEVER CATCH A FALLING KNIFE, YOU MIGHT END UP GETTING CUT!!!!!
Shit happens. Je had beter, als je zeker van je zaak bent een Turbo long kunnen pakken.

Stoploss 76.20$, en afgelopen week zo'n 62% in waarde gestegen, deze had ik dus :)
Een week geleden was het aandeel 85$, dus als het 10% was gedropped (wat erg radicaal is en dan moet een macworld erg verkeerd uitpakken) dan was je nog niet aan de stoploss geraakt.

Maar met het beleggen in aandelen, winst pak je op langere termijn, dus zet je stoploss niet te scherp, want anders ben je meer aan transaktie kosten kwijt en het is erg frustrerend. En euh... helaas spreek ik uit ervaring...

En op de NASDAQ zijn er aandelen zoals Apple, nvidia, etc die als de NASDAQ in het rood gaat gewoon 3 tot 4% in de min schieten zonder reden. Op dit soort aandelen wordt gewoon heftiger gereageerd. Maar als het positief gaat, dan gaat het ook hard de goede kant op :)

Overigens is MSFT ook lekker aan een rustige optocht bezig, bleef beetje rond 30$ steken maar heeft vandaag toch echt doorgetrokken. Zeker met Zune (op dit moment zo'n 2%, kan enkel maar groeien) en de inkomsten van Office 2007 en Vista verwacht ik veel inkomsten. Het is een erg stabiel aandeel dat rustig de juiste kant opgaat.

Topicstarter
NO FEAR!!!

I have been an observer of the markets since 1982, and never have I seen what is now unfolding. It is enormous in its scale, and breathtaking in its breadth. It is a symptom of a global malady, that problem is fiat money and credit creation. Never in history have so many Central Banks been on the money printing train, the bust will be equally enormous. But it could be years before we see its teeth, and until then...

There is so much money looking for any place to land that has some returns, any returns!! Its owners don't care about the risks, They have NO FEAR and will engage any asset class just to get some returns. Corporate bonds, Emerging market bonds, Junk Bonds, Stocks, Real Estate, and hard assets worldwide are on a tear, and its up, up and away for every stock index in the world. Stock indexes worldwide look like mirror images of each other.

http://tweakers.net/ext/f/04e69a962802d35c97887b076ee217f7/full.gif

GET THE PICTURE? Those are the footprints of Central Bank Money and credit creation worldwide!!!

It has now been all time record 901 days since the Dow has had a 2 percent down day. The VIX index published by the CBOE measuring stock investors fear is at 15 year lows. The index fell to 9.39 on December 15th. Its all time record low was 9.31 in December 1993. Only 8 times in history has it closed below 10 and 3 of those times happened in the last two months. Now lets look at the charts from a recent Wall Street Journal article detailing the declining levels of risk across a number of asset classes.

http://tweakers.net/ext/f/839e7fe96119210493cb933325444d5d/full.gif

Why is volatility so low? There is more money looking for a home then you can imagine, global debt issuance and money supply growth are on runaway trajectories. Regardless of interest rate hikes around the globe, liquidity is sprinting ahead. And the smart money people who hold these US dollars, euros, Chinese Yuan, Aussie dollars etc., know one thing!!! There are boatloads of currencies coming off the printing presses and the "fractional banking systems" right behind them, and to hold paper is now a sucker's game. Don't hold paper currencies, own assets, money can be borrowed cheap!! Borrow it, lock in the low rates, and find anything that can hold its purchasing power, and hope for a little return on top of it. "We" the citizens of the world are the suckers to the politicians and central bankers who are trying to print their way to prosperity. Now Lets look at the Dow 30 priced in paper dollars and Real Money i.e. GOLD!!

http://tweakers.net/ext/f/6897299000898c0753346f6f5df7c86d/full.gif

They are stealing your money while it sits in your savings and bank accounts. If you are in stocks you think you are making money, and it appears to be a boom to the public. Is it? You decide. I can show you two charts of the housing market that shows the same thing.

This has been something tried many times in history; it has always worked for a while, in creating a boom, then turned around and bitten the poor goofballs who attempted it. Turning into a mega bust after the boom. Unfortunately for all of us is that these present goofballs are the political leaders and central bankers of the G-8 industrialized countries of the world. They are all on the same page, at the same time, God protect us. Before this was only tried in small corners of the world, think of the German Weimar republic, present day Zimbabwe (interest rates 600%, inflation at 1200%), and Argentina's hyperinflation, those disasters where isolated follies, now we are all doing in GLOBALLY and at the same time.

The reason asset prices are skyrocketing is simple, anyone who holds national currencies in the developed world, and in many emerging markets cannot hold their purchasing power as their governments and central banks are debasing their local currencies at rates ranging from 9 to 50% per year. Add the power of compounding and it is an obscene debasement of the savings and purchasing power of the currencies their citizens hold their wealth in. Governments are supposed to protect their citizens and economies; they are "Benedict Arnolds" destroying the futures of their citizens.

The only way to hold onto your money is to buy something that can't be printed. The smart money knows this and is acting accordingly. This asset inflation is the classic example of the definition of inflation, buy something now, because you know if you wait it will cost more tomorrow. It is why private equity money can pay these enormous sums and not be afraid, as the wind is at their backs. As long as they borrowed at a fixed rate, they can bet that the central bankers and politicians will bail them out!!! By printing more money and issuing more credit. And the investor/speculator will be rewarded for seeing the situation accurately and CAPITALIZING on it. As the globe is past the point of no return, they can't withdraw the liquidity or risk systemic financial system failure.

They can leverage something enormously, and know that 5 years from know they will hold 50% equity in their purchase courtesy of the global money printing presses; their assets will just reprice to reflect the inflated currency it is denominated in. If the currency loses 50% of its purchasing power an asset purchased at 5 billion dollars now will be 10 billion in 5 years, representing 100% return on paper. And of course the managers of these deals will reap a good portion of this appreciation. It is why we hear record purchase prices on everything from real estate, existing companies, and natural resources and raw materials, just to name a few of the asset classes rocketing higher. These things they are buying can't be printed, only repriced in devalued currencies.

When ever you see a liquidity crisis or catastrophe such as what's unfolding in the US housing market, wait and buy. The Federal Reserve is invested in seeing home prices stay even; they will not save individual investors. They wish to save the broad middle class, not the speculators who bought the hype. But lenders are a different story, the fed will let the small ones flounder, but when the problems get close to Fannie Mae, Freddie Mac, or a major bank. Watch them move FAST.

Wait for the crack up from the inflating asset class as it gets ahead of itself, and buy the dip. Gold, oil, grains, stocks, precious and industrial metals are a cinch as an investment, as nobody that has any brains wants to hold paper. As quickly as an asset declines more money comes off the sidelines to come out of the bank and into something that can't be printed.

The biggest money in the world loves bonds, as traditionally they have been the safest investments in the world for generations, not so anymore. They are certificates of confiscation when the central banks of the world are debasing their currencies as they are now. The bond market conundrum Greenspan spoke about will become undone as these "INVESTORS" slowly have it dawn on them what is transpiring, and head for the exits. An example is this is a 10 year bond yielding 5%, at 5% a year compounded annually it takes 14.4 years to double the money. If you look at the price of gold is has doubled since December 2002, an 18% compounded annual loss of purchasing power. That 13% annually really starts to bite after the first year as every year after that as the compounding really kicks in. This money at some point will come off the sidelines EN MASSE as it tries to hold its purchasing power. The only thing they will not want to hold is worthless paper currencies.

There is no turning back, invest with this in mind as it is set to continue till the it all ends in the inevitable Kondratieff winter (credit collapse). When no matter how much liquidity is offered there is not a new taker, no "Greater fool". And that could be many years in the future....

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een link had ook goed geweest :)

Hoe dan ook, zolang het niet mis gaat met deze geldcreatie, kunnen we nog een flinke boost van de beursen verwachten, al is het maar gebakken lucht :Y)

• The Source
Spannende week voor IT. Intel, Apple en Motorola komen met hun kwartaal resultaten.

Op dit moment zit ik enkel in Apple met een Turbo Long die zo'n 65% meer waard is, misschien eens cashen. Intel waag ik me niet aan, in verleden al te veel mis mee gegokt. Niet dat ik de resultaten zo slecht verspelde, maar met goede resultaten de beurs toch de verkeerde kant op kan gaan, ik snap de massa niet altijd :( AMD is hard gezakt, ondanks dat Intel aan het stijgen is de laatst weken kan dit toch invloed hebben op de sector. Het aandeel van MOT is laatste tijd omlaag aan het gaan, en ook de introductie van de Iphone van Apple heeft geen positieve invloed. Iemand anders posities in bovengenoemde?

Hier nog een erg interessant rapport, leesvoer;
http://www.jsmineset.com/cwsimages/Miscfiles/4034_iran.pdf
Attacking Iran - The market impact of a surprise Israeli strike on its nuclear facilities

ING acht de kans voor een aanval op Iran dus reeel. Wordt weer tijd om de mining en olie aandelen uit het stof te halen :)

Own mijn jaar resultaten heb ik ook nog niet gepost...

2003 (2 maanden) 16% negatief
2004 = 14.9% positief
2005 = 69.4% positief
2006 = 14.66% positief
2007 = eerste 2 weken... 18.7% positief

Dit is gerekend over vermogen, dus netto resultaat (kosten, etc zijn al verrekend)
Zoals bij de meeste, paar slechte deals verpesten het voor de goede deals :)

[Voor 33% gewijzigd door The Source op 15-01-2007 16:06]

Topicstarter
The Source schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:54:
Intel waag ik me niet aan, in verleden al te veel mis mee gegokt. Niet dat ik de resultaten zo slecht verspelde, maar met goede resultaten de beurs toch de verkeerde kant op kan gaan, ik snap de massa niet altijd :( AMD is hard gezakt, ondanks dat Intel aan het stijgen is de laatst weken kan dit toch invloed hebben op de sector.
Volgens mij kan er weinig misgaan als je nu long gaat Intel en AMD. Deze 2 bedrijven samen staan op een historisch dieptepunt qua marktcap, terwijl de sector de afgelopen 10 jaar enorm gegroeid is.

AMD gaat (ooit) zeker meer waard worden. Ze staan nu op de 7e plaats van grootste chipbakkers. Kijk eens naar de marktcap van andere bedrijven die in de top 10 staan.

Dat er nu een prijsoorlog gevoerd wordt is natuurlijk niet fijn, maar ik denk dat de bedrijven hier wel uitkomen. Intel heeft bovendien eens goed in de spiegel gekeken en gaat de komende jaren vele miljarden besparen.

En de x86 architectuur heeft inmiddels bijna alle andere verdrongen, dit lijkt me ook positief.

Ik denk dat als je nu long gaat in aandelen Intel en AMD, je over 2 jaar zeker 50% rendement hebt.

• The Source
Vanmorgen mijn Apple Turbo long met 75.3% winst verkocht en een nieuwe ingekocht met hogere stoploss waarde. Zojuist echt ongeloofelijke resultaten bekend gemaakt. After hour trading laat het potentieel van het aandeel zien, nu maar hopen dat de Nasdaq morgen een goede dag heeft, dan kan het aandeel zo maar weer 4 tot 6% omhoog. Fingers crossed :)

Topicstarter
Helaas enorme verkoopdruk vandaag op de US tech stocks. IBM is (after hours) zelfs nog 6% onderuitgegaan (op dit moment). Volgens mij is zo'n sprong bij IBM de laatste jaren niet meer voorgekomen. IBM is het aandeel met zo ongeveer de laagste volatiliteit van heel Amerika.

http://tweakers.net/ext/f/7f4ade9a62fe30a2785bccdea38a3e48/full.png

http://tweakers.net/ext/f/cff4488f36a8fb7e9fce1a19c353570c/full.png

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 19-01-2007 00:06]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 19:54

curry684

left part of the evil twins

DSM C MAR 2007 38.00: Gisteren 47% winst, vandaag al 29%. Aandeel stijgt nog door right now, stop-loss is ingelegd, maar ik ga hoe dan ook vandaag cashen. 1000 euro schone winst in 2 weken, ik kan weer boodschappen doen :+

Professionele website nodig?

• Moosh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 19:09
Kan iemand mij een site geven waar ik op kan vinden hoe opties en turbo's enzo nou precies werken. Gewone aandelen is niet zo moeilijk om te begrijpen maar opties zit wat meer achter. Maar het is wel leuk om met opties te spelen als ik het zo allemaal aanhoor.

Moosh schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:33:
Kan iemand mij een site geven waar ik op kan vinden hoe opties en turbo's enzo nou precies werken. Gewone aandelen is niet zo moeilijk om te begrijpen maar opties zit wat meer achter. Maar het is wel leuk om met opties te spelen als ik het zo allemaal aanhoor.
Op Investopedia vind je een zeer uitgebreid arsenaal aan tutorials over beleggen en dus ook over opties. Over turbo's kan je terecht bij ABN Amro

Maar het lijkt mij iets wijzer om een boek of twee te kopen dat echt zeer uitgebreid en specifiek ingaat op opties en turbo's want de risico's die verbonden zijn aan deze beleggingsinstrumenten zijn veel hoger dan bij gewone aandelen, als je niet voorzichtig bent kan je je volledige kapitaal verliezen!!!

Opties zijn dus zeker niet om mee te spelen, je moet er een zeer uitgebreide kennis over hebben voordat je daar aan begint!

• curry684

curry684

Sterker nog: als je je met opties schrijven gaat bemoeien ipv opties kopen kun je *meer* dan je hele kapitaal verliezen, veel meer. Opties zijn inderdaad geen speelgoed, en enkel geschikt om te gebruiken als je meerdere keren per week goed inleest in de materie, en wat gezonde ervaring hebt met koersverloop van normale aandelen :)

Topicstarter
Nou, de meest defensieve optie-strategie is anders om calls te schrijven op aandelen die je al hebt.

Dat lijkt me een uitstekende strategie om mee te beginnen.

• curry684

curry684

Mjah maar gedekte calls schrijven is wat anders dan standalone schrijven ;)

• xdc
Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 15:04:
Nou, de meest defensieve optie-strategie is anders om calls te schrijven op aandelen die je al hebt.

Dat lijkt me een uitstekende strategie om mee te beginnen.
met een put , om koersdaling te dempen, erbij natuurlijk!

[Voor 3% gewijzigd door xdc op 19-01-2007 20:58]

slimmehotspot.nl

Topicstarter
xdc schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:58:
met een put , om koersdaling te dempen, erbij natuurlijk!
Dat wordt een dure grap!

Ik neem aan dat je het aandeel sowieso al wou hebben. Een call schrijven 50% boven de huidige koers (voor een jaar vooruit) brengt weinig risico met zich mee qua beperking van de upward.

Het doel van de put is om te verdampen (als je de aandelen hebt) en dat doet de winst op de geschreven call teniet.

• MicroWhale
  • Nu online

MicroWhale

The problem is choice

Wegens gebrek aan interesse en tijd ben ik gisteren volledig overgestapt op Fondsen. Verstand van opties en turbo's enzo heb ik niet en wil ik niet hebben, bovendien heb ik de tijd niet om me er elke dag in te verdiepen.

Ook zag ik de afgelopen 1,5 maand mijn fondsen met 10% stijgen terwijl mijn aandelen met nog geen 3% waren gestegen. Alles zit nu dus in het potje wat én snel groeit én waar ik niet naar om hoef te kijken.

Het verdient wat minder goed dan de 50%+ rendementen op opties en turbo's, maar het is voor mensen met weinig tijd toch een hele goede optie.

[Voor 14% gewijzigd door MicroWhale op 24-01-2007 11:47]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

op Binck kom ik steeds vreemdere dingen en fouten tegen, dit bijvoorbeeld:

23-4-2007 Dividend Oce geeft een dividend van EUR 0,43 bruto per aandeel. De ex-datum is 23 april 2007. Betaalbaarstelling is omstreeks 4 mei 2007.

Op 23 april zullen ze dus kijken wie aandelen van hun heeft en dit 4 mei uitbetalen?!?
Ziet er nogal vreemd uit, of zie ik iets over het hoofd?

Appeltaart is lekker!

• paella
  • Nu online
Waarom is dat vrfeemd?

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Omdat dit in de toekomst ligt, dan zou je rond die datum aandelen kunnen nemen om die divident in ontvangst te nemen?

Hmm, misschien ben ik in de war, ik lees net dat een dag ervoor wordt bepaald wie er divident krijgt en wie niet, hoe bepalen ze dit?

[Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 24-01-2007 20:27]

Appeltaart is lekker!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26
Klopt ! Maar de "divident" van 0,43 euro zit al in het aandeel verwerkt, ik verwacht dat na 23 april de aandelen weer iets zullen zakken.

Er is een ex-dividend datum en een payment date! Op de ex-dividend datum wordt er gekeken wie die aandelen in bezit heeft. Als je het aandeel op of na de ex-dividend datum verkoopt, behoud je het recht op die dividend. De koper van die aandelen ontvangt op de payment date dus geen dividend, maar jij dus wel! Als je de dividend van een aandeel wilt ontvangen moet je het dus aankopen vóór de ex-dividend datum! Een interessante site met (bijna) alle ex-dividend data en payment dates is earnings.com

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Anoniem: 142917 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:08:
Er is een ex-dividend datum en een payment date! Op de ex-dividend datum wordt er gekeken wie die aandelen in bezit heeft. Als je het aandeel op of na de ex-dividend datum verkoopt, behoud je het recht op die dividend. De koper van die aandelen ontvangt op de payment date dus geen dividend, maar jij dus wel! Als je de dividend van een aandeel wilt ontvangen moet je het dus aankopen vóór de ex-dividend datum! Een interessante site met (bijna) alle ex-dividend data en payment dates is earnings.com
Ahh, vandaar!

Dus ik zou op die dag de aandelen kunnen verkopen(als ze nog niet gezakt zijn), de volle mep vangen + divident en zodra het uitbetaald is, aandeel gezakt ze weer kunnen kopen.

Puur hypothetisch, ik heb een divident uitgave nog niet zelf mee kunnen maken.

Appeltaart is lekker!

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee