[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.167 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jzn21 schreef op maandag 04 september 2006 @ 10:19:
Ik heb nu de zwarte Macbook met 80 gb aan opslag ruimte. Ik wil binnenkort toch een andere HD erin zetten, eentje die groter/sneller/stiller is. Nu zit er een Seagate in. Bij mijn vorige laptop bleek het toch wel lastig, want snel is meestal niet stil. Groot is volgens mij wel weer sneller.

Wat zou nu de beste mix zijn met de nadruk op stilte?
Samsung Spinpoint is wat mij betreft de stilste laptop schijf die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
(mogelijke) Oorzaak van het random shutdown probleem:
http://maba.wordpress.com...solved-at-last-hopefully/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 16:54

Tom Yam

(>'.')>

Is het mogelijk een macbook te bestellen met een keyboard waarbij de enter toets 'ligt' (als in US keyboard dacht ik?) bv:

Afbeeldingslocatie: http://www.bvu.edu/departments/businessservices/infoservices/2fix/help/manuals/solo_25f.jpg

ipv met zo'n staande enter toets? (plaatje kan ik even niet vinden...)

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij sommige dealers schijnt dat wel te kunnen, maar reken dan wel op een flink langere wachttijd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiTiN schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:30:
Is het mogelijk een macbook te bestellen met een keyboard waarbij de enter toets 'ligt' (als in US keyboard dacht ik?) bv:

[afbeelding]

ipv met zo'n staande enter toets? (plaatje kan ik even niet vinden...)
Officieel is de US layout niet in Europa te krijgen. Sommige dealers willen het misschien wel voor je importeren tegen meerprijs (MacSupport dacht ik), de meesten beginnen er niet aan. Pas op voor degenen die je verwijzen naar de "Int'l English" layout op de Apple Store, die is precies hetzelfde als de Nederlandse en heeft ook een dunne staande Enter en een kleine linker Shift. Het enige verschil is dat de woorden "num vergr" zijn vervangen door "num lock". Sommige dealers weten dit niet en denken dat "Int'l English" hetzelfde is als de US, maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik heb mn macbook op mn 40" lcd tv aangesloten via (mini) dvi > hdmi maar heb een flinke overscan. weet iemand hier een tool/manier voor om dat te compenseren?

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik met VLC een film kijk en ik er mijn Verbatim USB-stick in stop, gaat het beeld voor 4 seconde haperen. Kan ik dit ergens aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@DesertStorm:
heb je nog steeds 512MB of klopt je sig niet? Zo wel -> meer RAM. Zo niet -> wazigheid, hoort namelijk gewoon vloeiend te gaan (hier met 1.25GB iig wel)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, ik kan websites en alles bezoeken, en zelfs excel openen zonder dat VLC ook maar een frame mist of hapert. Maar juist dat erin steken nekt hem.

En nee, de film staat niet op mijn usb-stick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

1080p quicktime films draaien uitstekend op mn macbook maar .TS files haperen als de pest (met vlc) is dit op te lossen met een ander programma misschien? Of kunnen alleen windows gebruikers fatsoenlijk .TS bestanden bekijken?

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dadj schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:33:
1080p quicktime films draaien uitstekend op mn macbook maar .TS files haperen als de pest (met vlc) is dit op te lossen met een ander programma misschien? Of kunnen alleen windows gebruikers fatsoenlijk .TS bestanden bekijken?
Je hebt wel de Intel versie van VLC gedownload en niet toevallig de PowerPC versie?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Daedalus schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:53:
[...]

Je hebt wel de Intel versie van VLC gedownload en niet toevallig de PowerPC versie?
yup, heb de intel versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan me photoboot niet meer opstarten. er wordt verteld dat een ander proggie hem gebruikt maar ik heb niks opgestart... , ook na 2 x reboot blijft ie dit aangeven, anyone?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bootcamp er al een paar weken geleden afgehaald, 2 dagen geleden deed ie het nog toen ik 'em aanhad. Vreemd

edit: hij verschijnt ook niet in het USB lijstje, daar staat ie toch gewoonlijk?
ik zie 5 usb bussen: keyboard, ir receiver, bluetooth, vendor specific. de 3e is leeg...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan moet je even apple bellen want dan is 'ie wat kapotter dan je met software kunt fixen. (Die laatste, vendor-specific, dat is 'm eigenlijk namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ze_Brutus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 15:39

ze_Brutus

Ja dus ja

Dat probleem heb ik ook met mijn iSight gehad. Had dingen geprobeert zoals complete reboot, ook die met de accu eruit. Wat het opgelost heeft is de laatste update 10.4.7 opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze_Brutus schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:43:
Dat probleem heb ik ook met mijn iSight gehad. Had dingen geprobeert zoals complete reboot, ook die met de accu eruit. Wat het opgelost heeft is de laatste update 10.4.7 opnieuw installeren.
kan ik dat doen zonder dat ik proggies en instellingen verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ze_Brutus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 15:39

ze_Brutus

Ja dus ja

Ja, tenminste ik heb er verder geen problemen meegehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is bij jullie apple store US ook down?

Zoals ik al dacht staat er nu dat de Apple Store wordt geupdate.....
Wat zal er geupdate worden? 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 13-09 14:04
zullen wel voorbereidingen zijn voor de verwachte itunes/ipod/imac updates...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke muis gebruiken jullie eigenlijk bij jullie macbook?
ik heb zo'n mighty mouse gekocht, maar ik ben daar toch niet heel erg tevreden over. Okee.. het is gewoon een muis, maar ik gebruik nogal veel de rechtermuisknop.. en dat is bij dat ding nou toch niet echt je-van-het :)

Dus.. welke muis hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een microsoft muis...
daar zijn ze nog wel goed voor, die jongens van microsoft.. muizen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 16:01:
ik heb zo'n mighty mouse gekocht, maar ik ben daar toch niet heel erg tevreden over. Okee.. het is gewoon een muis, maar ik gebruik nogal veel de rechtermuisknop.. en dat is bij dat ding nou toch niet echt je-van-het :)

Witte Razer Pro. Ook geschikt voor Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaxje schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 17:07:
[...]

Witte Razer Pro. Ook geschikt voor Mac.
Me too een witte Razer pro & een bluetooth Mac muis (niet de Mighty).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 15:11:
Is bij jullie apple store US ook down?

Zoals ik al dacht staat er nu dat de Apple Store wordt geupdate.....
Wat zal er geupdate worden? 8)7
Is nu weer up, maar zie zo op het oog geen veranderingen..... :/ ( :z nieuwe Mac Mini :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 16:01:

Wat dan? ik heb de wireless mighty mouse en gebruik de rechtermuis knop ook constant (eigenlijk een windows gebruiker) maar dat werkt echt prima. zijn je batterijen niet leeg ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greetoz schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 20:26:
[...]

kutzooi nouja dan ga ik hem ook niet openschroeven om het ram te verwisselen... :P ... ik wacht jou reparatie wel ff af :).. kijken of het verholpen wordt als het daarna nog is is miss een reinstall een idee miss is het dan toch half software in combinatie met een bepaalde rev van het logic board... btw ik hem heb wel eens een half uur aan laten staan op het zwarte scherm dan komt opeens weer beeld en zie je het appletje met dat rond draai ding eronder maar er gebeurt niks..
Vandaag weer terug gekregen.

Resultaat?
- Weer dezelfde startup hangs na het installeren van de SMC update.
- Ding wiebelt weer op mn bureau (hier was voorheen wat aan gedaan door de bottom case te vervangen).

Donderdag mag ik hem terug brengen en dan gaat er gebeld worden met Apple dat ik een vervangend model moet krijgen, TD meneer heeft zelf ook geen zin meer om aan dit exemplaar te sleutelen en dat begrijp ik wel :D Als dit lukt ben ik na al dit gezeik happy (tenzij het weer zo'n wanexemplaar is), lukt dit niet dan zie ik geen andere optie dan mijn geld terug te vragen, al dan niet met behulp van wat rechtsbijstand.

Bij A-mac hebben ze me al zo vaak gezien dat ik naar ze zwaai op straat :D

The score:
1 - Gebroken schermscharnier -> Vervangen.
2 - Bevlekte topcase -> Vervangen.
3 - Kromme bottomcase (wiebelen) -> Vervangen.
4 - Witte vlekken in LCD-panel -> Vervangen.
5 - Topcase wederom vies binnen 1 maand -> Vervangen.
6 - Excessive whine -> Logicboard vervangen.
7 - Startup troubles -> Logicboard vervangen.
8 - Dead end..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
vraagje wat ik zo snel niet heb kunnen vinden, merk je veel performance verschil tussen het 1,8 en en 2 ghz model? Wil hem gebruiken voor de studie met 3d/autocad appz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Pixxa schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:14:
vraagje wat ik zo snel niet heb kunnen vinden, merk je veel performance verschil tussen het 1,8 en en 2 ghz model? Wil hem gebruiken voor de studie met 3d/autocad appz
voor 3D ben je toch echt beter af met een windows machine met nvidea videokaart dude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dadj schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:04:
[...]

Wat dan? ik heb de wireless mighty mouse en gebruik de rechtermuis knop ook constant (eigenlijk een windows gebruiker) maar dat werkt echt prima. zijn je batterijen niet leeg ofzo?
nee, heb geen draadloze muis,.. gewoon eentje met draad :) maar ik vind het gewoon niet zo fijn werken. Ga morgen een Logitech G5 halen, die zal het vast wel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
dadj schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:33:
[...]

voor 3D ben je toch echt beter af met een windows machine met nvidea videokaart dude..
Wat is er mis met een macbook pro??? heb je echt geen windows machine voor nodig hoor...

Een gewone macbook lijkt me wat aan de krappe kant, ivm de videokaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:14
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:04:
[...]

Vandaag weer terug gekregen.

Resultaat?
- Weer dezelfde startup hangs na het installeren van de SMC update.
- Ding wiebelt weer op mn bureau (hier was voorheen wat aan gedaan door de bottom case te vervangen).

Donderdag mag ik hem terug brengen en dan gaat er gebeld worden met Apple dat ik een vervangend model moet krijgen, TD meneer heeft zelf ook geen zin meer om aan dit exemplaar te sleutelen en dat begrijp ik wel :D Als dit lukt ben ik na al dit gezeik happy (tenzij het weer zo'n wanexemplaar is), lukt dit niet dan zie ik geen andere optie dan mijn geld terug te vragen, al dan niet met behulp van wat rechtsbijstand.

Bij A-mac hebben ze me al zo vaak gezien dat ik naar ze zwaai op straat :D

The score:
1 - Gebroken schermscharnier -> Vervangen.
2 - Bevlekte topcase -> Vervangen.
3 - Kromme bottomcase (wiebelen) -> Vervangen.
4 - Witte vlekken in LCD-panel -> Vervangen.
5 - Topcase wederom vies binnen 1 maand -> Vervangen.
6 - Excessive whine -> Logicboard vervangen.
7 - Startup troubles -> Logicboard vervangen.
8 - Dead end..
dit is gewoon onacceptabel maar ik waarschuw je wel dat ik na 10 keer dus ook mijn geld terug heb gevraagd... en de eigenaar van A-Mac wou dit 100% NIET ok met rechtsbijstand moet het wel lukken natuurlijk maar goed. Heb jij trouwens wel een reinstall gedaan?..

en misschien ff wachten met een nieuw exemplaar als de nieuwe procs erin komen :P.. haha maargoed als jij nog niet reinstall hebt gedaan voor het opstarten ga ik dat eens proberen kan me haast niet voorstellen dat je weer een slecht logicboard hebt gekregen..

dat wiebelen is dus echt raar dat had ik ook NA een reparatie.. volgens mij schroeven ze bepaalde onderdelen dan te hard aan ofzo waardoor hij krom trekt :S

edit: ik weet bijna zeker dat je wel een nieuw exemplaar krijgt.. tevens zou ik toch om compensatie vragen in een of andere manier.. wie niet waagt wie niet wint :P maar doe dit dan nadat je een goed exemplaar hebt want als je al compensatie hebt gekregen en daarna geld terug vragen gaan ze daar geheidt moeilijk overdoen :S..

[ Voor 14% gewijzigd door Greetoz op 05-09-2006 20:06 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greetoz schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:59:
[...]

dit is gewoon onacceptabel maar ik waarschuw je wel dat ik na 10 keer dus ook mijn geld terug heb gevraagd... en de eigenaar van A-Mac wou dit 100% NIET ok met rechtsbijstand moet het wel lukken natuurlijk maar goed. Heb jij trouwens wel een reinstall gedaan?..

en misschien ff wachten met een nieuw exemplaar als de nieuwe procs erin komen :P.. haha maargoed als jij nog niet reinstall hebt gedaan voor het opstarten ga ik dat eens proberen kan me haast niet voorstellen dat je weer een slecht logicboard hebt gekregen..

dat wiebelen is dus echt raar dat had ik ook NA een reparatie.. volgens mij schroeven ze bepaalde onderdelen dan te hard aan ofzo waardoor hij krom trekt :S

edit: ik weet bijna zeker dat je wel een nieuw exemplaar krijgt.. tevens zou ik toch om compensatie vragen in een of andere manier.. wie niet waagt wie niet wint :P maar doe dit dan nadat je een goed exemplaar hebt want als je al compensatie hebt gekregen en daarna geld terug vragen gaan ze daar geheidt moeilijk overdoen :S..
Die eigenaar kan meer niet willen, maar als je een zaak aanspant maak je het zonder al te veel moeite aannemelijk dat de verkoper zijn duties niet nagekomen is. Ik heb geen reinstall gedaan, maar als dat het hele punt is zou je denken dat de TD daar ook mee gekomen zou zijn. Tevens zie ik ook niet echt hoe dat verband houdt met de SMC update c.q de PRAM reset die je moet doen om het weer aan het werk te krijgen.

Tevens met *dit* logicboard is de temperatuur ook weer vrolijk 50 graden he (on semi-idle) i.t.t. de 2e die erin zat. Dat alleen al geeft al aan dat het gewoon zulke uiteenlopende kutzooi is wat er uit die Apple fabrieken komt rollen, of ben ik nou gek? Godverdomme zeker 20 graden celsius verschil tussen 2 moederborden van precies hetzelfde product :D Prutsers..

Als ik er een krijg straks die niet whined, niet absurd warm wordt en op mn bureau blijft staan dan ben ik tevreden. If not, dan is mn geduld op.

Er moet echt een wonder gebeuren wil ik ooit nog een Apple notebook kopen trouwens. Het vertrouwen in de kwaliteit van hun spullen is wel erg laag nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben blij voor je te horen dat je een compleet nieuw model krijgt, njdewit, alhoewel ik het bijzonder vreemd vind dat je deze niet eerder kreeg. In al deze tijd heb jij amper gebruik kunnen maken van jouw notebook, toch?
Zelf heb ik mijn MB telefonisch besteld (geen Apple Centre in de buurt). Ik zou dus iedere keer nog langer moeten wachten. :X

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:20:
Ik ben blij voor je te horen dat je een compleet nieuw model krijgt, njdewit, alhoewel ik het bijzonder vreemd vind dat je deze niet eerder kreeg. In al deze tijd heb jij amper gebruik kunnen maken van jouw notebook, toch?
Zelf heb ik mijn MB telefonisch besteld (geen Apple Centre in de buurt). Ik zou dus iedere keer nog langer moeten wachten. :X
Vind ik ook vreemd, maarja, ergens had ik ook wel de hoop dat het gezeik ooit eens op zou houden :) Ik heb dat ding denk ik 4 a 5 weken moeten missen in totaal, i.i.g in werkdagen gerekend.

Compensatie hiervoor is me nooit aangeboden, maar dat is ook wel omdat ik alleen met de TD gesproken heb en niet bij de verkoper ben gaan klagen.

Een nieuw model moet ook nog besproken worden met Apple, maar ik heb wel de indruk dat dat gaat lukken.

Voor zodra het zo is heb ik in elk geval een mooie checklist van dingen die ik ga controleren:

- Bottomcase moet recht zijn (alhoewel wat Greetoz zegt over schroeven te hard aandraaien, die indruk heb ik ook wel eens..)
- On-idle temperatuur beslist niet hoger dan 40 graden, ik heb gezien dat het krap 30 kan zijn dus dat wil ik dan ook hebben, klaar.
- Goed werkend LCD panel.
- Geen irritante whine.
- Niet wederom verkleuringen binnen de kortste keren.

Werkt dat niet dan wil ik mijn geld terug, dan koop ik wel gewoon een Dell.

Ik heb ook op de Apple-site nog eens gezocht of ik een adres kon vinden om een brief te schrijven waarin ik aangeef hoe of wat en dat ik nogal ziek ben van hun wanproduct en compensatie van ze wil, maar handig als ze zijn is daar niks over te vinden op hun site :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@njdewit

Ik denk dat je eigenlijk wel héél tevreden mag zijn over de diensten die je tot nu toe zijn aangeboden! Moest je een Acer gekocht hebben die dezelfde problemen had in bv. FNAC ofzo, dan had je je lappie waarschijnlijk nog vele langer moeten missen en hadden ze je na de 3e keer langskomen waarschijnlijk gewoon naar huis gestuurd. Ergens vind ik het een beetje scarry dat er mensen zijn met zoveel problemen maar als ik dan hoor hoe ze worden verdergeholpen, dan denk ik onmiddelijk 'Wow, wat een service!!!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Eswip schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:49:
[...]

Wat is er mis met een macbook pro??? heb je echt geen windows machine voor nodig hoor...

Een gewone macbook lijkt me wat aan de krappe kant, ivm de videokaart..
nou, een maat van me is een enorme mac-head en is freelance industrieel vormgever en tot zijn spijt heeft hij toch echt een pc nodig voor 3D/Cad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:43:
@njdewit

Ik denk dat je eigenlijk wel héél tevreden mag zijn over de diensten die je tot nu toe zijn aangeboden! Moest je een Acer gekocht hebben die dezelfde problemen had in bv. FNAC ofzo, dan had je je lappie waarschijnlijk nog vele langer moeten missen en hadden ze je na de 3e keer langskomen waarschijnlijk gewoon naar huis gestuurd. Ergens vind ik het een beetje scarry dat er mensen zijn met zoveel problemen maar als ik dan hoor hoe ze worden verdergeholpen, dan denk ik onmiddelijk 'Wow, wat een service!!!'
Ik ben ook erg tevreden over A-Mac, in elk geval hun technische dienst die me inderdaad keer op keer helpen. Maar je wekt de indruk dat ik een tevreden klant moet zijn.. Hoe zou jij je voelen als je laptop je zo veel tijd kost (talloze keren op en neer lopen, dagen en dagen missen) aan problemen die uiteindelijk maar niet verholpen lijken te worden?

Het feit dat er zoveel problemen zijn (en ik ben ECHT niet de enige, geloof me) is gewoon om te kotsen zo slecht van Apple. Niet van A-Mac, maar van Apple. En vooral dat replacement modellen meegeven dan in het uiterste geval pas mag gebeuren, pas als de klant echt flink benadeeld is zegmaar. Dat is hun globale policy kennelijk, en tevens de reden dat klanten met problemen zich daar zo duidelijk over uitspreken; want als het snel allemaal afgedaan zou zijn dan had ik het er al lang niet meer over. Snap je?

Ik voel me als klant van Apple bruut in mn aars genomen met zo'n kat in de zak. Of is mijn hele historie met dat ding domweg 'wow!' omdat mn retailer niet te beroerd is me te helpen? Ik koop een laptop, ik betaal, ik wil dat die werkt. Is dat te veel gevraagd?

Ik heb nog nooit laptops met zoveel defecten gezien. Niet van Dell, niet van Acer.. maar wel van Apple.

Bottom line: dat ze me zo goed als het gaat proberen te helpen en het bij anderen wellicht minder is maakt me niet minder pissig om wat me nu overkomt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 12:22
ik koop morgen een macbook voor 1299 de witte

enige vragen.

moet ik winxp nog installen op de hdd of zit ie er al op? zo niet gewoon normaal instaleren? omdat je dual boot hebt?

hoe werkt dat met bijv een cdtje branden met nero, werkt dat ook op de macbook IN xp en OSx?

hoe kan je het beste memory updaten, er zit standaard 512mb in, en wil voor 2 gig gaan

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:39
cypress3d schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:51:

enige vragen.

moet ik winxp nog installen op de hdd of zit ie er al op? zo niet gewoon normaal instaleren? omdat je dual boot hebt?
Wat denk je zelf? Natuurlijk zit er geen Windows op een Apple. Een Apple/Mac wordt geleverd met Mac OS X. Ook zit er standaard GEEN Dual-boot op. Hier heb je een programma voor nodig wat Boot-Camp heet (google maar eens...)

hoe werkt dat met bijv een cdtje branden met nero, werkt dat ook op de macbook IN xp en OSx?

hoe kan je het beste memory updaten, er zit standaard 512mb in, en wil voor 2 gig gaan
Volgens mij heb je geen woord van dit topic gelezen....op alle vragen kan je in dit topic een antwoord vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cypress3d schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:51:

enige vragen.

Windows XP moet je nog even in de winkel kopen, is gelukkig niet al te duur. CDtje branden gaat exact hetzelfde, onder OSX heb je Toast nodig.

Geheugen upgraden gaat het makkelijkst als je het door Apple laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Laatst online: 19:19
Vraagje.
Wilde net een duizend tal nummers verwijderen (helft van top2000 om ruimte te maken). Maar halverwege beginnen en shift down ingedrukt houden neemt nog wel wat tijd in beslag. Kan het niet gewoon makkelijker, dat je in een keer tot aan het eind van de lijst alles selecteerd vanaf waar je begint?

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:14
VincentG schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:04:
Vraagje.
Wilde net een duizend tal nummers verwijderen (helft van top2000 om ruimte te maken). Maar halverwege beginnen en shift down ingedrukt houden neemt nog wel wat tijd in beslag. Kan het niet gewoon makkelijker, dat je in een keer tot aan het eind van de lijst alles selecteerd vanaf waar je begint?
shift + FN + pijltje naar benee? (of pijltje naar rechts) werkt dat niet

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

nummer aanklikken.. naar beneden scrollen naar laaste nummer dat je wil..shift-klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Nope, ook niet met shift, ctrl/alt/appeltje, down/rechts.

@koussouffle: dat doet ie wel.
Zit af en toe nog beetje te goochelen, zoals dat ik soms wel kan scrollen met behulp van een key en down/up en soms niet.

[ Voor 57% gewijzigd door VincentG op 05-09-2006 22:22 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

VincentG schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:18:
Nope, ook niet met shift, ctrl/alt/appeltje, down/rechts.

@koussouffle: dat doet ie wel.
Zit af en toe nog beetje te goochelen, zoals dat ik soms wel kan scrollen met behulp van een key en down/up en soms niet.
tijd voor een mighty mouse? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Heb een muisje, maar gebruik ondanks dat ook gewoon vaak trackpad of enkel keyboard. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:29:
[...]

Vind ik ook vreemd, maarja, ergens had ik ook wel de hoop dat het gezeik ooit eens op zou houden :) Ik heb dat ding denk ik 4 a 5 weken moeten missen in totaal, i.i.g in werkdagen gerekend.

Compensatie hiervoor is me nooit aangeboden, maar dat is ook wel omdat ik alleen met de TD gesproken heb en niet bij de verkoper ben gaan klagen.

Een nieuw model moet ook nog besproken worden met Apple, maar ik heb wel de indruk dat dat gaat lukken.

Voor zodra het zo is heb ik in elk geval een mooie checklist van dingen die ik ga controleren:

- Bottomcase moet recht zijn (alhoewel wat Greetoz zegt over schroeven te hard aandraaien, die indruk heb ik ook wel eens..)
- On-idle temperatuur beslist niet hoger dan 40 graden, ik heb gezien dat het krap 30 kan zijn dus dat wil ik dan ook hebben, klaar.
- Goed werkend LCD panel.
- Geen irritante whine.
- Niet wederom verkleuringen binnen de kortste keren.

Werkt dat niet dan wil ik mijn geld terug, dan koop ik wel gewoon een Dell.

Ik heb ook op de Apple-site nog eens gezocht of ik een adres kon vinden om een brief te schrijven waarin ik aangeef hoe of wat en dat ik nogal ziek ben van hun wanproduct en compensatie van ze wil, maar handig als ze zijn is daar niks over te vinden op hun site :D
probeer s onder contact, mischien dat je daar contactinformatie vind.. tis maar een idee. oh en ik denk dat je met je punt 2 niet echt ver komt als hij 50 graden blijkt te zijn.. within specs en helaas pindakaas, maar dat is just imho natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Bezulba op 05-09-2006 23:32 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eendje schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:29:
[...]

probeer s onder contact, mischien dat je daar contactinformatie vind.. tis maar een idee
Ahja, een adresje in Bunnik. Daar heb ik overheen gelezen! Thanks (al was het een bijdehante opmerking natuurlijk ;)).

En wat betreft die temp, wtf.. natuurlijk? Dan mag jij me uitleggen waarom 1 plank die ze uit hun kinderfabriek in China spugen WEL redelijk koel blijft en de ander niet? Als we over verschillen in termen van tientallen graden celsius gaan spreken dan is er echt geen sprake van standaardafwijkingen. Dat is simpelweg stupide.

Maar daar dekt Apple zich graag tegen in ja, sub-par build quality :D

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

een cpu kan gewoon draaien tussen 20 en 90 (oid) dat zijn gewoon waarden waarbij die het prima doet, waarom zou je dan je yield naar beneden gooien om alleen maar 35graden modelen toe te laten als alles erbuiten net zo prima werkt

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je definitie van prima het feit dat in 1 geval je lekker je laptop op schoot kan hebben en in het andere een rode knie krijgt niet honoreert. Tevens is die hogere temperatuur in no way beneficial voor de levensduur van overige componenten, lijkt me als electronica-leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:40:
Omdat je definitie van prima het feit dat in 1 geval je lekker je laptop op schoot kan hebben en in het andere een rode knie krijgt niet honoreert. Tevens is die hogere temperatuur in no way beneficial voor de levensduur van overige componenten, lijkt me als electronica-leek.
Correctie, in de handleiding van Apple staat dat je de MacBook Pro en/of MacBook beter niet op je schoot kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Vraagje, als ik Macbook opstart en Photoshop of Dreamweaver op wil starten, dan moeten die programma's een minuut laden. Sluit ik ze af en herstart ik ze, dan zijn ze binnen 10/15sec geladen. Klopt dit (mogelijk omdat ze nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn voor Intel Mac)?

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Blaxje schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:42:
[...]

Correctie, in de handleiding van Apple staat dat je de MacBook Pro en/of MacBook beter niet op je schoot kunt gebruiken.
idd en dit is al zo sinds de powerbook, die hadden ook in hun design zitten dat de warmteafvoer via de onderkant ging.
VincentG schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:43:
Vraagje, als ik Macbook opstart en Photoshop of Dreamweaver op wil starten, dan moeten die programma's een minuut laden. Sluit ik ze af en herstart ik ze, dan zijn ze binnen 10/15sec geladen. Klopt dit (mogelijk omdat ze nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn voor Intel Mac)?
ja

[ Voor 35% gewijzigd door Bezulba op 05-09-2006 23:45 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

dat kon best in 1 reply :X

[ Voor 94% gewijzigd door Bezulba op 05-09-2006 23:45 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaxje schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:42:
[...]

Dat vind ik sowieso al een beetje raar gegeven het gebruikspatroon dat het model impliceert qua omvang enzo, maargoed, dan nog vind ik het als klant gewoon vervelend als 1 model wel lekker koel blijft en 1 model zelfs tijdens het fucking idlen 50 graden is en dus mighty hot aan de buitenkant.

Dan kun je wel de parameters/productie van de CPU in kwestie de schuld geven, maar gebruik dat ding dan niet ofzo als je iets low-end-achtigs bouwt en je iBook uit de handel neemt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:45:
[...]

Dat vind ik sowieso al een beetje raar gegeven het gebruikspatroon dat het model impliceert qua omvang enzo, maargoed, dan nog vind ik het als klant gewoon vervelend als 1 model wel lekker koel blijft en 1 model zelfs tijdens het fucking idlen 50 graden is en dus mighty hot aan de buitenkant.
Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken. Het ligt natuurlijk puur aan de load. Maar als je een van de laatste weekmodellen hebt en daarbij de fan-upgrade, denk ik dat je goed zit.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:45:
[...]
Dan kun je wel de parameters/productie van de CPU in kwestie de schuld geven, maar gebruik dat ding dan niet ofzo als je iets low-end-achtigs bouwt en je iBook uit de handel neemt.
Apple staat er bekend om ruimtebesparing en design, soms helaas, ten koste van airflow en warmtebesparing te verbeteren. Dit is gewoon een feit.

[ Voor 27% gewijzigd door Blaxje op 05-09-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaxje schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:47:
[...]

Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken. Het ligt natuurlijk puur aan de load. Maar als je een van de laatste weekmodellen hebt en daarbij de fan-upgrade, denk ik dat je goed zit.
Ik hoop het van harte, want ondanks al die shit en my endless bad luck is 't wel een leuke laptop :) So lets see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry hoor, maar wordt ondertussen echt een beetje ziek van al dat gezeik over die 2 of 3 individuele problemen. Je macbook een stuk of 10 keer terug moeten brengen naar de dealer,.. natuurlijk is dat niet leuk. Maar ondertussen komen hier 100den bezoekers per dag die interesse hebben in een macbookje..

Ik volg dit topic al vanaf deel 1, enkel en alleen omdat ik al die tijd interesse heb gehad in dit prachtige apparaat. Vorige week heb ik er dan ook eentje gekocht bij de YouMac in Eindhoven. Geen enkel probleem mee! okee, mijn enter-toets zat niet helemaal okee.. maar die heb ik gewoon zelf weer vastgeklikt.

Ik ben bang dat al deze negatieve berichten de mensen afschrikt, terwijl het eigenlijk maar gewoon 2-3 mensen zijn. Al die andere bezoekers hier met een macbook hebben geen probleem.

Het is misschien wel een discussietopic, maar dat wil toch niet zeggen dat het alleen maar om problemen moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Was niet helemaal het antwoord wat ik zocht. Nogmaals proberen :)

Is er een merkabaar performance te merken tussen de 1.83 en de 2.0 ghz macbooks (geen PRO) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixxa schreef op woensdag 06 september 2006 @ 01:23:
Was niet helemaal het antwoord wat ik zocht. Nogmaals proberen :)

Is er een merkabaar performance te merken tussen de 1.83 en de 2.0 ghz macbooks (geen PRO) ?
Wat denk je nu eigenlijk zelf?

Processoren die voor de meeste gebruikers al sneller zijn dan ze zich ooit gaan realiseren, en dan gaat het hier over 0,170 Ghz, tov 2,0 Ghz. Maw 10% wat in de praktijk nooit kan gevoeld worden.

(tenzij je echt langdurig stress applicaties hebt die op je cpu leunen, dan ga je een netto verschil merken in rekentijd, evenredig met het verschil in cpu snelheid, grosso modo).

Mijn mini is 1,66Ghz, en zou nooit merken of dat nu 1,83 is of 1,66.

Mijn tip (en van iedereen hier): ga voor de goedkoopste en koop extra ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:50:
Ik koop een laptop, ik betaal, ik wil dat die werkt. Is dat te veel gevraagd?
Ik kocht een laptop, betaalde 'm, en hij werkt. Probleemloos. Het vreemde is dat ik dat altijd heb met spulletjes. Om een of andere reden heb ik eigenlijk nooit ruzie met gadgets. In tegenstelling tot bepaalde andere mensen, die je over iedere aanschaf wekenlang ziet jammeren. Geen idee wat dat is.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:58:
Windows XP moet je nog even in de winkel kopen, is gelukkig niet al te duur.
Yep. Kost drie keer niets: pricewatch: Microsoft Windows XP Professional (Retail, NL) pricewatch: Microsoft Windows XP Home (Retail, NL) :+

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 06-09-2006 02:29 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:53:
[...]
Officieel is de US layout niet in Europa te krijgen. Sommige dealers willen het misschien wel voor je importeren tegen meerprijs (MacSupport dacht ik), de meesten beginnen er niet aan. Pas op voor degenen die je verwijzen naar de "Int'l English" layout op de Apple Store, die is precies hetzelfde als de Nederlandse en heeft ook een dunne staande Enter en een kleine linker Shift. Het enige verschil is dat de woorden "num vergr" zijn vervangen door "num lock". Sommige dealers weten dit niet en denken dat "Int'l English" hetzelfde is als de US, maar dat is dus niet het geval.
Kan iemand mij vertellen waarom ze de US-layout hier niet leveren? De Nederlandse layout en de Int'l English layout zijn beide toch gewoon ruk? Wie wil er nu een kleine linker shift? Dat is heel erg onhandig! Een anders liggende entertoets oke... maar die kleine linker shift :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

alles went behalve een vent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik wil net zeggen... Ik kan me best voorstellen dat je een bepaalde voorkeur hebt, maar ik ben er ook met vallen en opstaan aan gewend ;) Ik vind het wel fijn dat ik mijn pink er bijna op kan 'leggen'. Als ik nu met een US toetsenbord moet typen komt er na elke regel een \ ;) Die linkershift wen je ook wel aan, al had dat van mij niet gehoeven. Wel handig in games trouwens, de console is sneller op te roepen zo. :X

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 08:58

johnneman

rofl de bofl

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 09:11:
Ik lees hier over mensen die temperaturen van 30 graden of lager hebben op hun MB tijdens het surfen. Even een polletje om te kijken wat je 'basistemp' is na maximaal een uurtje surfen met alleen Safari of Opera etc.open, voor de rest niets open staan.

Poll: Welke temp heb je na 30 min. surfen met alleen Safari/Opera etc. open?
<30 graden
30-40 graden
41-50 graden
51-60 graden
61-70 graden
>70 graden
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
ik denk dat dit geen eerlijke poll is. niet iedereen heeft namelijk nog de SMC firmware update gedaan. althans, ik iig niet :X ik ben er nog een beetje bang voor dat mijn fan de heletijd aan blijft staan.

weet iemand een applicatie waarmee je dvd's kan rippen, en dan tegelijkertijd de bestanden opslaan PER hoofdstuk van de dvd. ik wil dit graag gebruiken voor muziek dvd's

de voorkeur "Plaats twee vingers op stuurvlak en klik met knop voor secundaire klik" is geniaal trouwens. De tip die werd gegeven met appel-shift-4 gevolgd door spatie is ook handig, bedankt

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 01:37:
[...]

Processoren die voor de meeste gebruikers al sneller zijn dan ze zich ooit gaan realiseren, en dan gaat het hier over 0,170 Ghz, tov 2,0 Ghz. Maw 10% wat in de praktijk nooit kan gevoeld worden.

(tenzij je echt langdurig stress applicaties hebt die op je cpu leunen, dan ga je een netto verschil merken in rekentijd, evenredig met het verschil in cpu snelheid, grosso modo).

Helder en duidelijk, ik dank u voor uw antwoord! ben bang dat ik wel stressapps ga gebruiken maar een minuutje extra wachten kan ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 01:37:
[...]

Je vergeet dan wel dat de 1,83 versie een combo-drive heeft, de 2,0 versie een super-drive. Dat was voor mij de voornaamste rede om de 2,0 versie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Burne schreef op woensdag 06 september 2006 @ 02:26:
[...]

Ik kocht een laptop, betaalde 'm, en hij werkt. Probleemloos. Het vreemde is dat ik dat altijd heb met spulletjes. Om een of andere reden heb ik eigenlijk nooit ruzie met gadgets. In tegenstelling tot bepaalde andere mensen, die je over iedere aanschaf wekenlang ziet jammeren. Geen idee wat dat is.

[...]
Ik anders ook hoor, mijn huis ligt vol met gadgets die allemaal fatsoenlijk werken. Ik zie niet echt in waarom je kennelijk de behoefte hebt om te gaan lopen beledigen, bal gehakt. Ik hoop bij deze van harte dat je laptop naar de klote gaat, dan kan ik je vervolgens vertellen dat je er vast zo een bent die overal problemen mee heeft.

En ik zal er verder over ophouden ja :)
Je vergeet dan wel dat de 1,83 versie een combo-drive heeft, de 2,0 versie een super-drive. Dat was voor mij de voornaamste rede om de 2,0 versie te nemen
Die overweging heb ik ook gemaakt, maar ben toen toch maar voor de cheapste gegaan. Heb jij, danwel anderen, die voor de superdrive kozen nou uiteindelijk ook al wat gedaan met die meerwaarde? Natuurlijk is dit voor iedereen anders, maar veel meer dan heel af en toe een CD fikken doe ik niet met mn laptop.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnneman schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:28:
[...]
de voorkeur "Plaats twee vingers op stuurvlak en klik met knop voor secundaire klik" is geniaal trouwens. De tip die werd gegeven met appel-shift-4 gevolgd door spatie is ook handig, bedankt
dat was hem dus: PRINTSCREEN is apple/shift/4 - spatie.

OS X :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen waarom ze de US-layout hier niet leveren? De Nederlandse layout en de Int'l English layout zijn beide toch gewoon ruk? Wie wil er nu een kleine linker shift? Dat is heel erg onhandig! Een anders liggende entertoets oke... maar die kleine linker shift :?
Een paar toetsenbord-wetenswaardigheden voor geinteresseerden.

Apple heeft 3 toetsenbord varianten: ANSI (VS, Canada, Austrialie, ZO Azie, ?), JIS (Japan), en ISO (Europa). Het ISO toetsenbord heeft een vertikale Enter en de linker Shift is half zo groot als de rechter. Alle Europese landen krijgen ISO toetsenborden met een eigen opdruk (accenten, etc.) De Int'l English is ook een ISO toetsenboard, met een opdruk die dicht tegen de Amerikaanse (en Nederlandse) aan ligt. Maar de vorm van de toetsen is dus in heel Europa hetzelfde, als je een Amerikaanse ziet is die vrijwel zeker geimporteerd.

In de meeste Europese landen is de eigen layout vrij standaard en hebben de mensen er weinig moeite mee. PC toetsenborden daar zijn meestal ook van de lokale variant. In Nederland gebruiken we weinig accenten en wordt van oudsher de US layout meer gebruikt, tegenwoordig zie je bijna niets anders meer. (Sony levert hun VAIOs hier vreemd genoeg met een Brits toetsenbord. Ook een vertikale Enter, maar niet zo vreselijk dun als bij Apple.) Ik vermoed dat binnen Europa de vraag naar naar US keyboards uit Nederland het grootste is. Maar we zijn maar een kleine markt, en kennelijk was de vraag nooit genoeg voor Apple om hier Amerikaanse toetsenborden te gaan leveren.

Een schrale troost, Apple levert gelukkig geen echte Oud-Hollandse toetsenbord layouts zoals bijvoorbeeld IBM dat vroeger vaak deed. Die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.kada.lt/litwin/kbd/Dutch.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die zijn schraal idd. De intl/NL layouts van apple zijn niet heel erg verschillend van de US versies. Alleen de enter toets is vertikaal ipv horizontaal met de \| toets ernaast ipv erboven, de `~ is verplaatst van naast de 1 naar tussen de shift (die iets korter is) en de z, en daarvoor in de plaats gekomen is een toets met §±. Meer verschillen zijn er niet. (Ja, er staat een euroteken bij de 2..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De troost is schraal voor degenen die zich ergeren aan de vorm van de toetsen. De opdruk maakt voor degenen die 100% blind typen niet zo gek veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die verticale entertoets is eigenlijk het enige wat ik als ietwat irritant ervaar. Als ik dat wist had ik wellicht een andere genomen. Bij m'n iBook kon ik ook gewoon toetsenbordjes verwissselen, dat was wel hip, had er zo'n US editie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:08:
Die verticale entertoets is eigenlijk het enige wat ik als ietwat irritant ervaar. Als ik dat wist had ik wellicht een andere genomen. Bij m'n iBook kon ik ook gewoon toetsenbordjes verwissselen, dat was wel hip, had er zo'n US editie bij.
Helaas is dat bij de MacBook niet meer mogelijk. Voor een andere toetsenbord moet de bovenste helft van de behuizing worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mwoah, 't houdt idd iets meer in dan een los tobo vervangen maar echt heel boeiend is 't nog altijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:39:
Mwoah, 't houdt idd iets meer in dan een los tobo vervangen maar echt heel boeiend is 't nog altijd niet.
Maar kun je dat als user gewoon doen volgens t boekje (en if so, wat kost dat)? Ik dacht van niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat niet inderdaad. (Helaas.. Ik kan dat soort dingen allemaal prima zelf maar nu moet 't dus via een AASP).

[ Voor 70% gewijzigd door CyBeR op 06-09-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:19:
[...]

Een paar toetsenbord-wetenswaardigheden voor geinteresseerden.

Apple heeft 3 toetsenbord varianten: ANSI (VS, Canada, Austrialie, ZO Azie, ?), JIS (Japan), en ISO (Europa). Het ISO toetsenbord heeft een vertikale Enter en de linker Shift is half zo groot als de rechter. Alle Europese landen krijgen ISO toetsenborden met een eigen opdruk (accenten, etc.) De Int'l English is ook een ISO toetsenboard, met een opdruk die dicht tegen de Amerikaanse (en Nederlandse) aan ligt. Maar de vorm van de toetsen is dus in heel Europa hetzelfde, als je een Amerikaanse ziet is die vrijwel zeker geimporteerd.
Speaking of keyboards; hoe krijg ik leestekens op m'n letters zoals éëáà etc??? Beetje vreemd dat dat niet gewoon werkt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
dadj schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:34:
[...]

Speaking of keyboards; hoe krijg ik leestekens op m'n letters zoals éëáà etc??? Beetje vreemd dat dat niet gewoon werkt :(
Het werkt wel 'gewoon' maar niet zoals in Windows.

Option-U = ?
Option-E = ?
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verheggn/los/tekens.jpg

Je kan onthouden:
option-e > gevolg door letter = streepje rechts
option-` > gevolg door letter = streepje links
option-u > gevolg door letter = dubbele punt
etc

[ Voor 10% gewijzigd door kaassouffle op 06-09-2006 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

kaassouffle schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:51:
Overzichtje:
[afbeelding]

Je kan onthouden:
option-e > gevolg door letter = streepje rechts
option-` > gevolg door letter = streepje links
option-u > gevolg door letter = dubbele punt
etc
Erg bedankt!!! FF wennen maar dan heb je ook wat :}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey nou hij heeft het begeven, misschien herkend iemand het probleem:

Als ik m'n macbook aan zet ga alles goed tot dat ik heb ingelogged of een tijd wacht, na een x aantal seconden zie ik op het OSD de brightness terug gebracht worden naar 0 en heb ik geen beeld meer. Ik kan wel met fn + brightness het backlight knipperen zeg maar maar niet aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou haast zeggen dat je keyboard 'brightness-down' toetsen stuurt ofzo, en dat constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets zou inderdaad nog kunnen maar ik kan wel probleemloos m'n wachtwoord invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik kan hier ook probleemloos typen en die knop ingedrukt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag. Wat raden jullie aan, de macbook bestellen via internet bij Apple of halen bij een Apple Centre? In mijn geval wordt dat het centre in Utrecht. Ik zie voor allebei voor- en nadelen maar het grootste voordeel van het halen bij een "fysieke" winkel is dat je er makkelijk mee terug kan en niet hoeft te gaan bellen en dingen opsturen als er iets mis is. Een nadeel is dat je hem niet zelf samen kunt stellen, maar zoals ik heb begrepen kun je het geheugen en de harde schijf beter zelf vervangen. Vanwege de kosten. En is dit ook niet al te moeilijk.

Iemand hier nog andere ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:28:
Even een vraag. Wat raden jullie aan, de macbook bestellen via internet bij Apple of halen bij een Apple Centre? In mijn geval wordt dat het centre in Utrecht. Ik zie voor allebei voor- en nadelen maar het grootste voordeel van het halen bij een "fysieke" winkel is dat je er makkelijk mee terug kan en niet hoeft te gaan bellen en dingen opsturen als er iets mis is. Een nadeel is dat je hem niet zelf samen kunt stellen, maar zoals ik heb begrepen kun je het geheugen en de harde schijf beter zelf vervangen. Vanwege de kosten. En is dit ook niet al te moeilijk.

Iemand hier nog andere ideeën over?
Je kunt 'm wel gewoon samen stellen. Het enige is ze meestal de standaard configuratie op voorraad hebben. Uitbreiden van geheugen kan nog wel, al het andere moet besteld worden. Dat duurt dus wat langer, maar je blijft natuurlijk het voordeel houden van een fysieke winkel.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:44:
sorry hoor, maar wordt ondertussen echt een beetje ziek van al dat gezeik over die 2 of 3 individuele problemen. Je macbook een stuk of 10 keer terug moeten brengen naar de dealer,.. natuurlijk is dat niet leuk. Maar ondertussen komen hier 100den bezoekers per dag die interesse hebben in een macbookje..

Ik volg dit topic al vanaf deel 1, enkel en alleen omdat ik al die tijd interesse heb gehad in dit prachtige apparaat. Vorige week heb ik er dan ook eentje gekocht bij de YouMac in Eindhoven. Geen enkel probleem mee! okee, mijn enter-toets zat niet helemaal okee.. maar die heb ik gewoon zelf weer vastgeklikt.

Ik ben bang dat al deze negatieve berichten de mensen afschrikt, terwijl het eigenlijk maar gewoon 2-3 mensen zijn. Al die andere bezoekers hier met een macbook hebben geen probleem.

Het is misschien wel een discussietopic, maar dat wil toch niet zeggen dat het alleen maar om problemen moet gaan?
Ik word een beetje ziek van mensen die zeik worden van het feit dat er een paar rotte apple's tussen zitten. Laat die mensen die problemen hebben met hun Apple (en dat zijn er niet 2 of 3) aub hun hart luchten. Niet alleen om te kunnen horen wat er eventueel mis zou kunnen zijn, maar ook om de reactie van Apple te kunnen horen op hun probleem, hoe het opgelost wordt en dergelijke.

Die mensen die hier hun problemen met hun mac plaatsen, die doen dit niet om de, voor sommigen 'O might Apple', te bashen, maar om andere mensen te informeren.
Als ik nou een macbook zou kopen zou ik wat informatie hebben om het apparaat na te kijken: zit de enter scheef, sluit de casing goed aan, wordt ie niet te warm etc etc.

ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je je zou kan ergeren aan de problemen die worden geplaatst.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks for the support :)

Ik heb net alle files van mijn botched MB afgedonderd, morgen gaat 'ie terug om hopelijk nooit meer weder te zien. M'n vingers worden gewoon warm van de hete lucht die constant uit het toetsenbord opstijgt, om nog maar te zwijgen over de rest.

Wellicht dat er morgen eindelijk ook van deze kant positief gesproken kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rob schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:12:
Ik word een beetje ziek van mensen die zeik worden van
offtopic:
Ik snap het heel goed. Dagenlang staat dit forum opeens in het teken van enkel en alleen de ellende van exact 1 persoon. Ik heb meermalen op het punt gestaan eens een hobby te gaan zoeken omdat Desertstorm een slechte dag had, en nu voert njdewit in negatieve zin de boventoon. Dat gejammer en gezeik met die arbeidsomstandigheden heb ik inmiddels wel genoeg van. Dat heeft niets met 'informeren' te maken en alles met laster en sfeer verpesten. Prima dat 'ie een probleem heeft met z'n apple. Klote, rot voor 'm, enzovoort, maar dat gezuig en gejammer er omheen verpest het wat mij betreft serieus. Op het moment dat dat anderen weg gaat jagen gaat het te ver.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 06-09-2006 23:38 ]

Verwijderd

Burne schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:37:
[...]

offtopic:
Ik snap het heel goed. Dagenlang staat dit forum opeens in het teken van enkel en alleen de ellende van exact 1 persoon. Ik heb meermalen op het punt gestaan eens een hobby te gaan zoeken omdat Desertstorm een slechte dag had, en nu voert njdewit in negatieve zin de boventoon. Dat gejammer en gezeik met die arbeidsomstandigheden heb ik inmiddels wel genoeg van. Dat heeft niets met 'informeren' te maken en alles met laster en sfeer verpesten. Prima dat 'ie een probleem heeft met z'n apple. Klote, rot voor 'm, enzovoort, maar dat gezuig en gejammer er omheen verpest het wat mij betreft serieus. Op het moment dat dat anderen weg gaat jagen gaat het te ver.
Krijg even lekker het heen en weer met je backstabbing. MacBook is een omstreden product, binnen en buiten dit fucking topic wat je kennelijk als graadmeter voor consumer welfare schijnt te zien. Als Apple alles snel en goed met me had gesettled (of met DesertStorm of die andere dude) was er niks aan de hand, maar we worden gefucked met crap, en we mogen het zeggen ook.

Ik raad ook iedereen van harte aan een MacBook te kopen, als ze maar weten dat ze niet in for an easy ride zijn als er wat mis mee is. En als je verder nog moeilijk wilt doen dan kom je morgenochtend even langs bij A-Mac Utrecht, dan kan ik je in je arrogante bek spugen, inconsiderate piece of shit. Waar jij genoeg van hebt, heb ik echt totaal geen boodschap aan knullie.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:00:
[...]

Krijg even lekker het heen en weer met je backstabbing. MacBook is een omstreden product, binnen en buiten dit fucking topic wat je kennelijk als graadmeter voor consumer welfare schijnt te zien. Als Apple alles snel en goed met me had gesettled (of met DesertStorm of die andere dude) was er niks aan de hand, maar we worden gefucked met crap, en we mogen het zeggen ook.
Hij bedoeld dat je hier niet HIER moet zeggen... 1x melden dat je gezeik hebt is best okee, maar zoals hij zegt, als je bezig blijft verpest het de hele sfeer hier...

Verwijderd

Eswip schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:06:
[...]

Hij bedoeld dat je hier niet HIER moet zeggen... 1x melden dat je gezeik hebt is best okee, maar zoals hij zegt, als je bezig blijft verpest het de hele sfeer hier...
Wat niemand schijnt te snappen is dat men gewoon een uitlaatklep nodig heeft voor de enorme frustratie die het tot gevolg heeft. Ik wil zo'n ding dagelijks gebruiken (en doe dat ook) en dan is het mega-ruk als dat niet kan. En vooral als je kijkt wat een tijd het je dan kost.

En ik HEB verdomme laptops van andere merken gehad en die hielpen me VEEL adequater dan Apple, namelijk met replacements i.p.v tot in de ellende repairen (al is dat maar 1 in de vele keren nodig geweest).

Met het ene logic board is je been koel, met het andere fikt je broek zowat weg. Het is toch een fucking lachertje?

Zodra me dan ook nog gaat beledigen word ik echt woest.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 00:13 ]

Verwijderd

Over de iSight gesproken - bruggetje - de mijne doet het nog steeds niet, ook niet na de 2e installatie van de update 10.4.7.

Even Apple bellen morgen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 09:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:13:
[...]

en als je dat met je iSight wil opnemen en hier posten, dan zijn we weer ontopic.
Over de iSight gesproken - bruggetje - de mijne doet het nog steeds niet, ook niet na de 2e installatie van de update 10.4.7.

Even Apple bellen morgen.
That's odd, ik heb geen problemen meer gehad met de mijne. Wellicht had dat toch wat te maken met non-paired mem.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:00:
En als je verder nog moeilijk wilt doen dan kom je morgenochtend even langs bij A-Mac Utrecht, dan kan ik je in je arrogante bek spugen, inconsiderate piece of shit.
Ik heb dus behoorlijk m'n best gedaan om m'n kritiek tot je gedrag te beperken. Ik val je niet persoonlijk aan, ik heb enkel problemen met alle poeha en poespas die je meelevert met je problemen.

Wellicht is het even tijd de edit-knop te hanteren. Dit soort gescheld levert je enkel ruzie met een moderator op.

Verwijderd

Ik heb nu een week mn Macbook, maar wat een geweldig apparaat zeg! zo hoort een laptop te zijn. Je zou er bijna verliefd op worden:)

en @Sjig, ik zou hem gewoon bij een maccentre halen, een fysieke winkel is altijd handig én, bij een maccentre is extra geheugen níet zo ongelovelijk duur als op de applestore, gewoon 99 eur per gig. en dat scheelt weer 150 euro (bij 2 gig dan).

Maar er is een dingetje waar ik me bij afvroeg of anderen het ook herkennen:
Ik heb CoreDuoTemp geinstalleerd maar deze teperatuur is niet de juiste, het lijkt erop alsof deze gewoon blijft staan op de temperatuur die hij aan het begin heeft gemeten.
Zo kan de temperatuur rustig uren op 18 graden blijven staan en dat klopt duidelijk niet. Als ik de macbook dan opnieuw opstart en daarna coreduotemp, dan is de temperatuur bijvoorbeeld 58 graden, die dan vervolgens ook blijft staan.

Ik heb even gezocht op het internet en ik kom verschillende dingen tegen. Maar het schijnt dus dat als de CPU in de ruststand is geweest (de stand waarbij sommigen de CPU-whine horen) de temperatuurindicatie niet meer wordt ge-update.
Deze theorie kan best eens kloppen want als ik direct na het opstarten photobooth opstart (en dus de cpu geen moment rust gun : ) wordt de temperatuur wel goed weergegeven, wordt warm bij het spelen van hd film en koelt af als ik weinig doe etc.

Is dit een bug in enkele Core Duo's? of ligt het aan OS/X?, is er een miniscule update op het logicboard gedaan zodat coreduotemp (en istat en hardware monitor etc.) niet meer weet hoe de temp goed te kunnen weergeven?

De fan gaat echter wel draaien als de processor hard aan het werk is, die word dus wel aangestuurd door een accurate temperatuur indicatie.

Maardus.. iemand hier enig idee over?

• Abbadon
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:08:
[...]

Wat niemand schijnt te snappen is dat men gewoon een uitlaatklep nodig heeft voor de enorme frustratie die het tot gevolg heeft. Ik wil zo'n ding dagelijks gebruiken (en doe dat ook) en dan is het mega-ruk als dat niet kan. En vooral als je kijkt wat een tijd het je dan kost.
Ik begrijp je heel goed, zo'n situatie is erg frustrerend. Maar bedenk wel dat je soms tijdens het uiten van frustraties de deksel op je neus kunt krijgen omdat je te ver kunt gaan; er is een grens aan het inlevingsvermogen van anderen, houd daar rekening mee en laat dat geen aanleiding zijn tot escalatie. Er zijn tenslotte meer uitlaatkleppen te vinden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.