Laat ik dan ook maar eens wat algemene ervaringen posten over mijn Macbook, mijn eerste mac!

Het is overigens een week 30 exemplaar.
Al enige tijd was ik op zoek naar een compacte laptop voor m'n studie. Ik had al een 15" Acer travelmate 800, maar na 3 jaar was die toch wel aan vervanging toe. De uiteindelijke keuze ging tussen een 12" MSI s262, een Asus U5F/W5F en de 13" Macbook (1.83 GHz).
Uiteindelijk heb ik voor de Macbook gekozen omdat ik deze dichtbij kon kopen (bij A-Mac, wel zo makkelijk voor service), deze goedkoper was en ik OSX toch wel een interessant OS vond. Ik gebruik namelijk al tijden GNU/Linux op m'n laptop, maar dat werkt helaas niet altijd even goed - vooral dingen als standby zijn problematisch. Een *nix variant op een laptop die gewoon goed werkt, had dan ook sterk mijn voorkeur... en dan kom je vrij snel bij OSX uit! Mocht ik OSX toch niet prettig gaan vinden, of ik toch windows nodig hebben voor m'n studie (scheikunde aan de UU) dan kon ik dat altijd nog met parallels of bootcamp oplossen.
De eerste indrukken zijn goed: de laptop voelt degelijk aan (in ieder geval degelijker dan mijn acer), is heerlijk klein, licht en goed afgewerkt. Wat me meteen opviel waren de kleine handigheidjes die je overal terugziet: een clipje aan de adapter om het snoer omheen te rollen, de magsafe, de afstandsbediening (die ook in bijv keynote werkt - handig met presentaties!), het ventilatierooster niet aan de onderkant maar aan de achterkant, zodat je het ding gewoon op schoot kunt hebben.
Er zijn ook nadelen. Er zijn helaas maar 2 usb poorten, lastig als je bijvoorbeeld zoals ik een muis en tablet wilt aansluiten, maar er ook nog een usb-stick bij wilt stoppen. Verder zit op het toetsenbord wat érg lekker tikt, de functietoets links van ctrl, maar dat went gelukkig wel snel. Ook heeft het (verder heerlijk werkende) trackpad geen rechtermuisknop, wat vooral lastig is als je Windows draait. Het gebruik van control klik went gelukkig ook wel snel. Voor het zwaardere muiswerk heb ik sowieso al een mighty mouse gekocht, wat ook prima werkt. De linkerbovenhoek werd in het begin een tikje warm, maar sinds de firmware update is dat ook een stuk minder. Van herrie door de firmwareupdate heb ik overigens geen last gehad..
Omdat ik een behoorlijke multitasker ben, en ook met parallels aan de slag wou, heb ik een paar dagen na aanschaf maar 2x1 GB

(Kingston KTA-MB667/1G) geheugen besteld. Een paar dagen later kwam dit binnen, en heb ik dit er zelf in gezet - piece of cake! (maar zorg wel voor goede kleine schroevendraaiers.) Het is een hele verademing. Wel heeft het invloed op de tijd die je op je batterij kunt werken. Zonder de uitbreiding kon ik zo'n 4,5-5 uur werken (scherm laag, airport aan - met airport uit is de 5,5-6 uur wel haalbaar) met de batterij, maar met het geheugen daalt dit toch een half uurtje tot drie kwartier. Op het batterijgebruik in slaapstand heeft het maar weinig invloed: 's nachts staat mijn macbook altijd in slaapstand, en in die ~9 uur verlies ik maar een procentje of 6. Complimentjes voor Apple, want mijn vorige laptop verloor dat zelfs als ie 's nachts uit stond.
Ook vond ik dat de standaard 60 GB schijf een beetje krap was om al mijn muziek en dergelijke op kwijt te kunnen. Daarom heb ik deze zelf (is veel goedkoper

) een paar dagen terug vervangen door een
Western Digital Scorpio 120GB SATA. Met Carbon Copy Cloner heb ik mezelf een reinstall kunnen besparen

Overigens is deze schijf naar mijn idee weer een tikje zuiniger dan de Seagate, ik lijk ongeveer een kwartiertje langer met de batterij te kunnen, maar ik heb dit nog niet uitgebreid getest. Als je je batterij overigens nog wat wilt rekken, dan moet je maar even googlen op speedit. Daarmee kun je je processor op 1,0 GHz forceren, wat weer wat stroom scheelt!
En dan als laatste iets waar al veel over geschreven is: het glossy scherm. Persoonlijk vind ik het een heerlijk scherm, met mooie kleuren, en wat ontzettend fel kan. Veel last van het glimmen heb ik niet, en zelfs buiten kan ik er prima mee werken (maar natuurlijk niet met dit weer

). Ik ben benieuwd hoe dat in ruimtes gaat met veel TL's.
Al met al ben ik een tevreden switcher! Als er nog vragen zijn, brand maar los
[
Voor 0% gewijzigd door
MrFish op 03-09-2006 00:05
. Reden: typo's ]