Maar dat is toch waar de hele discussie over gaat? Dát er een nikon FF dSLR komt (ooit) en dát er ooit een betaalbare komt weten we allemaal zeker, maar het gaat er over wat er voorlopig gebeurt. Anders krijg je alleen maar speculaties etc.Wijnands schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:20:
[...]
Toen de eerste dSLR's uitkwamen, had je toen gedacht dat je voor nog geen 600 euro een body en lens zou kunnen kopen? Een D1 kostte destijds zo'n $5500, het zal heus wel komen hoor maar 't duurt nog even. De bron die Remy aanhaalt heeft 't ook over nearterm FF.
Canon heeft hierover al es een vraag gekregen toen het over de 5D ging
En ze zeiden dat het op korte termijn (2 ~ 4 jaar) niet mogelijk zou zijn een full frame sensor 'goedkoop' te produceren, simpelweg. Dit komt door de grootte en de yields die die sensors hebben.
Het allergoedkoopste zal de komende tijd 1999 euro worden gok ik, ongeacht welke fabrikant. De 5D is nu 2449 bijvoorbeeld, al flink wat goedkoper dan bij de intro.
Het allergoedkoopste zal de komende tijd 1999 euro worden gok ik, ongeacht welke fabrikant. De 5D is nu 2449 bijvoorbeeld, al flink wat goedkoper dan bij de intro.
Voorlopig breidt Nikon z'n set cams en lenzen gewoon met DX uit: het eerste wat aan vervanging toe is is de D50, de D2H en de D2Xmaar het gaat er over wat er voorlopig gebeurt. Anders krijg je alleen maar speculaties etc.
[ Voor 20% gewijzigd door Remy op 16-10-2006 12:28 ]
Niet alle objectieven die uitkomen zijn automatisch DX.Remy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:25:
Voorlopig breidt Nikon z'n set cams en lenzen gewoon met DX uit: het eerste wat aan vervanging toe is is de D50, de D2H en de D2X
Ze zijn wel van de diafragmaring af aan het stappen. Zou me niks verbazen dat in de toekomst alle "D" objectieven niet meer werken op de nog te verschijnen consumer camera's.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
Dat zal wel meevallen aangezien bij alle lenzen (D en G) het diafragma wordt aangestuurd via hetzelfde 'palletje'.Shark.Bait schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:13:
[...]
Ze zijn wel van de diafragmaring af aan het stappen. Zou me niks verbazen dat in de toekomst alle "D" objectieven niet meer werken op de nog te verschijnen consumer camera's.
Dat zeg ik ook niet, je leest het verkeerd: ze voegen gewoon DX-lenzen toe aan hun assortiment. Wat is er bv de afgelopen 2,5 jaar uitgekomen sinds mei 2004?Shark.Bait schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:13:
[...]
Niet alle objectieven die uitkomen zijn automatisch DX.
Nikkor 18-70mm DX (2004)
Nikkor 200mm AF-S VR (2004)
Nikkor 300mm AF-S VR (2004)
Nikkor 18-55mm AF-S DX (2005)
Nikkor 55-200mm AF-S DX (2005)
Nikkor 18-200mm AF-S VR DX (2005)
Nikkor Micro 105mm AF-S VR (2006)
Nikkor 18-135mm AF-S DX (2006)
Nikkor 70-300 AF-S VR (2006)
9 lenzen in zo'n 2,5 jaar tijd, waarvan 5 DX. Geen slechte verhouding lijkt me
Och, waarom niet? Een D-objectief werkt prima met de huidige batch aan dSLRs van Nikon, zolang de mount geen grote veranderingen beleeft zal D-support blijven, zeker als je kijkt naar hoeveel D-lenzen er wel niet op de markt zijn.Ze zijn wel van de diafragmaring af aan het stappen. Zou me niks verbazen dat in de toekomst alle "D" objectieven niet meer werken op de nog te verschijnen consumer camera's.
Een hoop mensen (waaronder ik) zouden ERG boos worden als de D-lenzen niet meer ondersteund worden. Maar da kans lijkt me klein, omdat er nog steeds D-lenzen geproduceerd worden, zoals de 80-200 AF-D.Remy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:21:
[...]
Dat zeg ik ook niet, je leest het verkeerd: ze voegen gewoon DX-lenzen toe aan hun assortiment. Wat is er bv de afgelopen 2,5 jaar uitgekomen sinds mei 2004?
Nikkor 18-70mm DX (2004)
Nikkor 200mm AF-S VR (2004)
Nikkor 300mm AF-S VR (2004)
Nikkor 18-55mm AF-S DX (2005)
Nikkor 55-200mm AF-S DX (2005)
Nikkor 18-200mm AF-S VR DX (2005)
Nikkor Micro 105mm AF-S VR (2006)
Nikkor 18-135mm AF-S DX (2006)
Nikkor 70-300 AF-S VR (2006)
8 lenzen in zo'n 2,5 jaar tijd, waarvan 5 DX. Geen slechte verhouding lijkt me
[...]
Och, waarom niet? Een D-objectief werkt prima met de huidige batch aan dSLRs van Nikon, zolang de mount geen grote veranderingen beleeft zal D-support blijven, zeker als je kijkt naar hoeveel D-lenzen er wel niet op de markt zijn.
Vorige week nog bij Kamera-express in de showroom zien staan. Als tweede handsje... Tegen elk aannemelijk bod.henkleerssen schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 07:54:
eeeeuh even een grapske tussen door.. deze lens heb ik laatst gekocht: http://www.maxheadroom.nu/funstuff/index.php?id=3246
Enne... da's geen grapje.
[ Voor 23% gewijzigd door JR1966 op 16-10-2006 16:17 ]
Da's toch niet reeel. Als je ziet dat zelf de manual focus lenzen nog gewoon gemaakt worden.....Verwacht wel dat in de toekomst de budget lenzen allemaal DX en G-type zullen zijn maar de rest blijft echt wel passen.RedXraD schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:27:
[...]
Een hoop mensen (waaronder ik) zouden ERG boos worden als de D-lenzen niet meer ondersteund worden. Maar da kans lijkt me klein, omdat er nog steeds D-lenzen geproduceerd worden, zoals de 80-200 AF-D.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
-300 cashback, dus het begint al te komenRemy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:25:
Ik doe de aanname ook nietWijnands schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:30:
[...]
Da's toch niet reeel. Als je ziet dat zelf de manual focus lenzen nog gewoon gemaakt worden.....Verwacht wel dat in de toekomst de budget lenzen allemaal DX en G-type zullen zijn maar de rest blijft echt wel passen.
Dat alles uiteindelijk naar G verschuift geloof ik idd wel, maar, ook met het oog op het artikeltje dat remy postte, enkel DX dat lijkt me sterk. Nikon zal echt wel een FF-range blijven handhaven om in de toekomst een goed aanbod beschikbaar te hebben voor een eventuele FF camera, en natuurlijk als support op de analoge body's.
[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 16-10-2006 17:50 ]
Wie heeft er ervaring met de Tamron 90mm voor portretwerk? Het lijkt mij namelijk wel een geinige lens voor m'n portretjes en f/2.8 is sowieso leuk. De reviews zijn er redelijk positief over, maar ben benieuwd naar jullie mening.
qua brandpuntsafstand en diafragma is het ongetwijfeld een leuke portretlens. Naar wat ik gelezen heb is het idd een erg goede lens.
Het is echter wel een macrolens en sommige mensen zijn van mening dat die dingen vanwege hun scherpte lang niet altijd even gunstig zijn voor portretten (termen als porieenmonster komen in deze meningen nogal eens voor).
Zelf heb ik een 50mm macrolens die ik heel af en toe eens als portretlens gebruik en waarvan de resultaten me best aanstaan.
Het is echter wel een macrolens en sommige mensen zijn van mening dat die dingen vanwege hun scherpte lang niet altijd even gunstig zijn voor portretten (termen als porieenmonster komen in deze meningen nogal eens voor).
Zelf heb ik een 50mm macrolens die ik heel af en toe eens als portretlens gebruik en waarvan de resultaten me best aanstaan.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
ik heb de sigma tegenhanger van deze lens en deze 2 lenzen verschillen niet zo heel veel, behalve dat de tamron geen 2.8 is op andere focusafstanden dan infinity als ik me niet vergis. Ik raad daarom de sigma 105mm aan, die ikzelf ook heb.wilko2 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:18:
Wie heeft er ervaring met de Tamron 90mm voor portretwerk? Het lijkt mij namelijk wel een geinige lens voor m'n portretjes en f/2.8 is sowieso leuk. De reviews zijn er redelijk positief over, maar ben benieuwd naar jullie mening.
Portretten kun je er zeker wel mee schieten ja, maar hij is er wel wat scherp voor, maar dat is snel genoeg gefixed toch. 105mm (en dus 90mm ook) is wel enigzins behoorlijk tele, je moet zeker een meter of anderhalf van je onderwerp afstaan, maar dat vind ik ook fijner werken.
Ghehe, toch grappig dat een lens 'te scherp' kan zijn
Maar ik snap het punt. Ik ga ook eens kijken naar de Sigma 105mm. Maar laat ik eerst maar eens overwegen of het me echt 400 euro waard is om wat verder weg te staan van m'n onderwerp, ik gebruik nu de welbekende 50mm van Nikkor.
Bedankt jongens
Bedankt jongens
als macro lens vind ik hem dus ook erg fijn he
,.....de meeste van deze foto's zjin geschoten met de 105mm sigma. Had alleen wat pech door eerst 2 slechte 105mm mee te krijgen, maar een kleine google search leerde me dat dat niet normaal was en ik ècht een beetje pech had.
Shots zien er goed uit. Schiet je meestal op statief of handheld?
Oh ja, je kan een macrolens ook nog gebruiken als macrolensnomad85 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:12:
als macro lens vind ik hem dus ook erg fijn he,.....
thnx, eigenlijk alles met de hand, met statief is zelden te doen, je onderwerp blijft gewoon niet lang genoeg stil zitten om een statief op te zetten. Een korte monopod zou misschien nog werken, maar denk ook dat eigenlijk niet.Silent Thunder schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:23:
Shots zien er goed uit. Schiet je meestal op statief of handheld?
Bloemen doe ik nog wel eens met statief, maar de foto's die ik net liet zien (in de link) zijn allemaal uit de hand met uitzondering van de eerste foto.
Het is natuurlijk primair een macro-lens, dus manual focussen gaat langzaam door de lange slag. Wanneer je manual zou focussen voor portretten dan draai je wel meer aan je lens dat je tot nu toe gewend bent. Ga je daarentegen eerst autofocussen en daarna finetunen met manual focus is deze lens weer erg geschiktwilko2 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:32:
[...]
Oh ja, je kan een macrolens ook nog gebruiken als macrolensMisschien dat ik dan ook eens wat macro ga uitproberen. Tot dusver trekt macro me echter nog niet echt aan. Dus als ik de 90mm of de 105mm zou nemen zie ik ze macro-mogelijkheid meer als leuk extraatje en niet zozeer een main feature.
Als het alleen voor portretwerk is kan je ook kijken naar een 2ehands Nikkor 85mm f/1.8 > de Dversie of de oudere non-Dversie. Ik heb die laatste en ben er erg blij mee; ik kan nu net wat verder weg staan dan met de 50mm.
Stond er laatst nog een te koop op fotoapparatuur.nl.
Stond er laatst nog een te koop op fotoapparatuur.nl.
2e hands 85mm's zijn lastig te vinden voor een nette prijs. Zie 'm inderdaad op fotoapparatuur, helaas, Veendam is wat ver.
Let eens op je lichtmeter terwijl je je focus dichterbij haaltnomad85 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:39:
[...]
ik heb de sigma tegenhanger van deze lens en deze 2 lenzen verschillen niet zo heel veel, behalve dat de tamron geen 2.8 is op andere focusafstanden dan infinity als ik me niet vergis. Ik raad daarom de sigma 105mm aan, die ikzelf ook heb.
het veranderd wel zeg je?.....dat zou wel vreemd zijn, is me nog nooit opgevallen?neographikal schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:23:
[...]
Let eens op je lichtmeter terwijl je je focus dichterbij haalt
Zal er de volgende keer eens op letten neo.....mocht het wel zo zijn dat de sigma dat ook heeft, is het iig niet storend als je het mij vraagt
Verwijderd
dag beste mensen!
zeer binnekort ga ik waarschijnlijk een nikon D50 kopen, het zal mijn eerste spiegelreflex zijn. vanwege mijn budget ga ik de body nieuwe kopen en de lens 2de hands. Ik twijfel tussen een aantal budged groothoek lenzen. Hieronder een lijstje:
Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S, DX
Tamron SP AF 17-35mm F2.8-4 Di
Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G AF-S
voor een 2de hands lens wil ik zeker niet meer dan 150/200 euro neerleggen.
Foto's die ik graag maak zijn:
- binnen, zoals met optredens van bands etc.
- Macro, natuur
- landschap, zon
Kan iemand mij advies geven over deze lenzen in combinatie met nikon d50/70?
het gaat hierbij om scherpte, contrast, CA, lichtgevoeligheid, snelheid, focus etc etc.
alternatieven naast deze lenzen zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
zeer binnekort ga ik waarschijnlijk een nikon D50 kopen, het zal mijn eerste spiegelreflex zijn. vanwege mijn budget ga ik de body nieuwe kopen en de lens 2de hands. Ik twijfel tussen een aantal budged groothoek lenzen. Hieronder een lijstje:
- Macro, natuur
- landschap, zon
het gaat hierbij om scherpte, contrast, CA, lichtgevoeligheid, snelheid, focus etc etc.
Zoals ik je IRL ook al gezegd heb is de 17-35 van tamron een UWA voor FF / analoge cams, en qua bereik gewoon té kort voor wat jij wilt fotograferen. De nikkor 18-70 moet je kunnen vinden voor 200 euro en is dan je beste keuzeVerwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:24:
dag beste mensen!
- Macro, natuur
- landschap, zon
Ik heb afgelopen weekend een nieuwe D50 body voor 450,- en een Nikkor 18-70 tweedehands voor 170,- gekocht. Ben er tot nog toe erg blij meeVerwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:24:
dag beste mensen!
- Macro, natuur
- landschap, zon
Over de 18-55 zou ik niet eens nadenken. De Tamron heb ik zelf gehad op mijn Minolta, opzich een hele fijne lens - ook op digitaal. Zelf heb ik nu de 18-70 en die bevalt prima. Erg scherp, GEEN CA, snelle AF en een lekkere bereik om mee te beginnen. Keus lijkt me gauw gemaaktVerwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:24:
dag beste mensen!
- Macro, natuur
- landschap, zon
Waarom niet? OK, de 18-70 is wat beter maar de 18-55 is een lekker budget lensje om mee te leren.
[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 19-10-2006 09:42 ]
Verwijderd
15 mm extra bereik, lichtsterker, voelt minder plastic, betere optische prestaties.
Aan de andere kant kost de 18-55 ongeveer 100 euro en de 18-70 ongeveer 250 euro.... Kortom alle waar naar zijn geld.
Ik denk dat hier dus ook heel sterk mee gaat spelen wat je verder met je camera wilt gaan doen en wat voor lenzen je nog van plan bent aan te gaan schaffen.
Aan de andere kant kost de 18-55 ongeveer 100 euro en de 18-70 ongeveer 250 euro.... Kortom alle waar naar zijn geld.
Ik denk dat hier dus ook heel sterk mee gaat spelen wat je verder met je camera wilt gaan doen en wat voor lenzen je nog van plan bent aan te gaan schaffen.
Juist. En ik vraag me serieus af of een beginner die betere optische prestatie's eruit weet te halen. Maar goed, een slechte koop is het zeker niet. Wilde alleen even voor de kitlens opkomen.Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:36:
15 mm extra bereik, lichtsterker, voelt minder plastic, betere optische prestaties.
Verwijderd
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de 18-55 een heel mooie lens voor zijn geld. Ik heb die lens ook, maar gebruik hem niet veel, omdat het bereik te kort is voor veel situaties waar ik foto's maak.
van 35 tot 50 en met f/8 schiet die kit lens de meest mooie platen... En dat in combinatie met een stille focus, is deze lens helemaal niet verkeerd.. als instaplens.. maar ook beyond..
Allereerst, de kitlens 18-55 is een prima lens. Optisch niet heel verkeerd en idd mooi stil. verder is die compact. Ik heb dus beide, de 18-55 en de 18-70, het verschil is wel overduidelijk.
- Build is echt heel wat anders, de kitlens heeft gewoon speling in sommige delen ,wat de 18-70 echt helemaal niet heeft. Build is echt een stuk degelijker van de 18-70.
- Lichtsterker, wat je zeker op het tele bereik wel merkt.
- Interne focus, waardoor je lens niet beweegt en je voorste optiek draait niet mee, wat zeker helpt voor pola filter.
- 15mm extra, ook zeker wel te merken
- minder vervorrming van barrel en pincusion, al hebben beide lenzen er last van.
- manual override, iets wat ik erg fijn vind. Je kunt dus terwijl je autofocus aan hebt staan zelf de controle overnemen.
- filtermaat is veel meer voorkoment, waardoor je pola kan gebruiken op meerder lenzen, maar de aaschaf van een grotere maat is idd duurder.
- demping van de ringen op de lens zijn fijner. Extra duidelijk door de manier waarop je met de 18-55 moet handmatig focussen (voorste lens)
- edit: vergeet ik nog te zeggen dat de 18-55 last heeft van een bak CA (in slechte omstandigheden).
Wat ik wil zeggen is het volgende. Beide lenzen zijn relatief goedkoop voor wat ze bieden. De 18-55 is best goed, voor 90% van je foto's is deze lens optisch voldoende. Het gevoel tijdens het schieten zelf is echter heel anders en was voor mij ook heel belangrijk.
- Build is echt heel wat anders, de kitlens heeft gewoon speling in sommige delen ,wat de 18-70 echt helemaal niet heeft. Build is echt een stuk degelijker van de 18-70.
- Interne focus, waardoor je lens niet beweegt en je voorste optiek draait niet mee, wat zeker helpt voor pola filter.
- minder vervorrming van barrel en pincusion, al hebben beide lenzen er last van.
- manual override, iets wat ik erg fijn vind. Je kunt dus terwijl je autofocus aan hebt staan zelf de controle overnemen.
- filtermaat is veel meer voorkoment, waardoor je pola kan gebruiken op meerder lenzen, maar de aaschaf van een grotere maat is idd duurder.
- demping van de ringen op de lens zijn fijner. Extra duidelijk door de manier waarop je met de 18-55 moet handmatig focussen (voorste lens)
- edit: vergeet ik nog te zeggen dat de 18-55 last heeft van een bak CA (in slechte omstandigheden).
Wat ik wil zeggen is het volgende. Beide lenzen zijn relatief goedkoop voor wat ze bieden. De 18-55 is best goed, voor 90% van je foto's is deze lens optisch voldoende. Het gevoel tijdens het schieten zelf is echter heel anders en was voor mij ook heel belangrijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 19-10-2006 14:41 ]
Ok.. duidelijk.. maar lichtsterker? Die 18-70 is ook maximaal f/3,5 (net zoals de 18-55)..nomad85 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 14:39:
Allereerst, de kitlens 18-55 is een prima lens. Optisch niet heel verkeerd en idd mooi stil. verder is die compact. Ik heb dus beide, de 18-55 en de 18-70, het verschil is wel overduidelijk.
ooh zo ja.. duidelijk..Wilko schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:26:
Ja, maar de 18-55 loopt terug naar f/5,6 op 55mm, de 18-70 zit op f/4,5 op 70mm.
maar is die build van de 18-55 zoveel slechter dan die van de 18-70? Vond hem eigenlijk nog niet zo slecht.. Ik heb namelijk ook een 28-80G en das vergeleken met de 18-55 helemaal een plastik speelgoed lens (ik heb nog nooit zo slechte build gehad..maar toch met zeer respectable performance .. als je maar weet wat de beperkingen zijn).
Er zijn meer lenzen te noemen waarvan de build om te huilen is, maar die ondertussen prima plaatjes produceren, plastic fantastic idee zeg maarhenkleerssen schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:36:
[...]
ooh zo ja.. duidelijk..
maar is die build van de 18-55 zoveel slechter dan die van de 18-70? Vond hem eigenlijk nog niet zo slecht.. Ik heb namelijk ook een 28-80G en das vergeleken met de 18-55 helemaal een plastik speelgoed lens (ik heb nog nooit zo slechte build gehad..maar toch met zeer respectable performance .. als je maar weet wat de beperkingen zijn).
Idd zoals wilko al zei, de lens is op tele-gebied een stuk lichtsterker, ongeveer 1 stop
Even een update .fotojunk schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:41:
Op 27 september mijn Nikon VR 18-200mm opgestuurd naar Nikon service point in beverwijk omdat het rubber van het draai(zoom)gedeelte loslaat..(Garantie)
Hij staat bij hun op 4 oktober als ontvangstdatum..dus duurt al een week voordat ze hem uitpakken.
Vandaag ff de status opgevraagd via de mail en dit als antwoord :
"Door extreme drukte loopt het reparatietermijn erg op, de verwachting is dat het nog meerdere weken duurt voor hij in behandeling wordt genomen"
zucht mooi kl*te dus..
Lens is vandaag gerepareerd retour gekomen..
Had wel een klacht omtrent de lange reparatietijd via de mail ingediend bij Nikon NL.
Waarop ik netjes antwoord kreeg dat ze "passende maatregelen" zouden nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door fotojunk op 19-10-2006 19:43 ]
En wat waren die maatregelen uiteindelijk dan? Hebben ze excuus gemaakt of mocht je een gratis filter uitkiezen ofzofotojunk schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:42:
[...]
Waarop ik netjes antwoord kreeg dat ze "passende maatregelen" zouden nemen.
LoLphaas schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 19:50:
[...]
En wat waren die maatregelen uiteindelijk dan? Hebben ze excuus gemaakt of mocht je een gratis filter uitkiezen ofzo?
Nope niets, maar zoals je kon lezen had ik deze week een mail van het servicepoint gehad dat het nog
enkele weken kon duren voordat de reparatie in behandeling zou worden genomen.
Dus was verbaast dat ie vandaag met de post kwam.
Ik heb toch erg weinig last van CA met de kitlens. PTlens helpt wel wat tegen barrel en pincushion, al vind ik 't vervorming soms wel leuk om dat juist te hebben zoals hier.

( http://static.flickr.com/106/267211678_a34f8d9dbe_b.jpg )
Die manual override zou inderdaad wel erg leuk zijn, dat mis ik soms wel.
Build quality is inderdaad droef, maar da's bij m'n 28-80 D niet anders en daar heb ik ook zat lol mee.

( http://static.flickr.com/106/267211678_a34f8d9dbe_b.jpg )
Die manual override zou inderdaad wel erg leuk zijn, dat mis ik soms wel.
Build quality is inderdaad droef, maar da's bij m'n 28-80 D niet anders en daar heb ik ook zat lol mee.
Verwijderd
hey mensen hardstikke bedankt voor jullie reakties. Ik heb zelf nog even wat research gedaan, ik wilde graag wat feiten op een rijdje.
Ik twijfelende sterk tussen deze 2:
Tamron AF 17-35mm f/2.8-4 Di LD Aspherical IF
Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX
De tamron kon ik waarschijnlijk net iets goedkoper krijgen op marktplaats dus vandaar de twijfel
via deze site's:
http://www.photozone.de/8..._1735_284_nikon/index.htm
http://www.photozone.de/8...ikkor_1870_3545/index.htm
heb ik gezien dat de nikkor absoluut de grote winnaar is. Met mijn vorige camera had ik last van CA en met de nikkor zal dit verleden tijd zijn. Ook het extra bereik de manual override en de interne focus zijn erg handig.
Alleen dat vignetting dat is jammer, maarja, das alleen met lage diafragmas en die gebruik je met scherp daglicht toch niet!
Nu moet ik ff zoeken voor een mooi prijsje. Ik hoop een wat oudere te scoren van 150 euro maar zo te zien zijn ze erg gewilt en worden ze vaak al weer duurder
De tamron kon ik waarschijnlijk net iets goedkoper krijgen op marktplaats dus vandaar de twijfel
via deze site's:
heb ik gezien dat de nikkor absoluut de grote winnaar is. Met mijn vorige camera had ik last van CA en met de nikkor zal dit verleden tijd zijn. Ook het extra bereik de manual override en de interne focus zijn erg handig.
Alleen dat vignetting dat is jammer, maarja, das alleen met lage diafragmas en die gebruik je met scherp daglicht toch niet!
Nu moet ik ff zoeken voor een mooi prijsje. Ik hoop een wat oudere te scoren van 150 euro maar zo te zien zijn ze erg gewilt en worden ze vaak al weer duurder

Vignettering is makkelijk genoeg opgelost hoor,Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:58:
hey mensen hardstikke bedankt voor jullie reakties. Ik heb zelf nog even wat research gedaan, ik wilde graag wat feiten op een rijdje.
via deze site's:
kan vanaf hier even niet resizen, sorry daarvoor
nomad85: natuurlijk kun je dat makkelijk oplossen, maar als ik een dagje ga schieten heb ik al snel 500 foto's. Als je die allemaal op deze manier moet bewerken (naast het converten van RAW naar JPG, croppen, USM, etc.) wordt het wel een erg vervelend klusje IMHO.
Maar je hebt wel gelijk, het is op te lossen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik denk dat je dan zult moeten switchen naar DXO Optics als je lensfouten in batch wilt corrigeren. Niet dat ik het gebruik, maar ik heb demo's gezien en die zien er goed uit.Arfman schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:12:
nomad85: natuurlijk kun je dat makkelijk oplossen, maar als ik een dagje ga schieten heb ik al snel 500 foto's. Als je die allemaal op deze manier moet bewerken (naast het converten van RAW naar JPG, croppen, USM, etc.) wordt het wel een erg vervelend klusje IMHO. Maar je hebt wel gelijk, het is op te lossen.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik zou graag wat beter macro foto's kunnen schieten. Nu zag ik bij foto-konijnenberg de Raynox DCR-250 Super Macro lens.
Reviews of informatie kon ik er niet van vinden, maar ik zag in het onderschrift van sommige bezoekers hier dat ze hem in hun bezit hebben. Bij Foto-Konijnenberg geven ze aan dat het niet de slimste zet is voor macrofotos's. Allicht kun je beter een macrolens kopen, maar is het voor een low budget oplossing ook niet voldoende?
Wat adviseren jullie? die 30 euro is niet veel geld, maar is dat ook te zien? Ik heb 2 lensen, 18-50 en 55-200. Iemand wellicht voorbeeldfotos?
Reviews of informatie kon ik er niet van vinden, maar ik zag in het onderschrift van sommige bezoekers hier dat ze hem in hun bezit hebben. Bij Foto-Konijnenberg geven ze aan dat het niet de slimste zet is voor macrofotos's. Allicht kun je beter een macrolens kopen, maar is het voor een low budget oplossing ook niet voldoende?
Wat adviseren jullie? die 30 euro is niet veel geld, maar is dat ook te zien? Ik heb 2 lensen, 18-50 en 55-200. Iemand wellicht voorbeeldfotos?
Justawitte (www.justawitte.nl) heeft volgens mij heel veel foto's gemaakt met een Raynox op een Fuji 5500 hele knappe foto's gemaakt. Veel van zijn foto's staan op het macrofoto's topic hier op tweakers.
Ikzelf heb bv deze gemaakt met een D50 + 70-300 APO + Raynox 250
Ikzelf heb bv deze gemaakt met een D50 + 70-300 APO + Raynox 250
[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 20-10-2006 12:07 ]
Er zijn denk ik goede resultaten mee te behalen, mits goed gebruikt. Zeker voor de prijs die je er voor betaald een goede alternatief voor een (dure) macro lens.
Er zijn natuurlijk nog meer goedkope opties die optisch wel wat beter zijn, maar waarbij je wel weer moet inleveren op gemak.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een 24mm f/2.8 AI lens voor 60,- euro gekocht op marktplaats.nl. Als je deze ondersteboven monteert met een BR-2A ring, kun je macro's maken met een vergroting van meer dan 2:1 !!! (dus niet 1:2!). Je moet dan echter wel je focus mogelijkheden missen, dwz, je focus zit op een vaste afstand.
Een andere optie is de AI 55mm 2.8 Micro, die kun je 2e hands vrij goedkoop krijgen en dan heb je een echte macro lens, zei het met manual focus.
Maargoed, de Raynox is zowiezo een goed ding om mee te beginnen, en zelfs meer dan dat want justawitte maakt stukken betere macro foto's dan ik
Er zijn natuurlijk nog meer goedkope opties die optisch wel wat beter zijn, maar waarbij je wel weer moet inleveren op gemak.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een 24mm f/2.8 AI lens voor 60,- euro gekocht op marktplaats.nl. Als je deze ondersteboven monteert met een BR-2A ring, kun je macro's maken met een vergroting van meer dan 2:1 !!! (dus niet 1:2!). Je moet dan echter wel je focus mogelijkheden missen, dwz, je focus zit op een vaste afstand.
Een andere optie is de AI 55mm 2.8 Micro, die kun je 2e hands vrij goedkoop krijgen en dan heb je een echte macro lens, zei het met manual focus.
Maargoed, de Raynox is zowiezo een goed ding om mee te beginnen, en zelfs meer dan dat want justawitte maakt stukken betere macro foto's dan ik
Jaap, denk je niet dat het wel een groot verschil is tussen 35mm en 70mm? Die Nikkor is een heerlijke walk-around lens, mede door het bereik. De 17-35 mist toch wel een groot stuk. Als ik jou was zou ik eerst even uitvinden of je het gaat missen. Bereik is vaak toch is meer waard dan diafragma, al hangt dit natuurlijk ook weer compleet af van je plannen met fotografie.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Petje af als jij op één dag 500 foto's schiet die allemaal de moeite van het bekijken, laat staan nabewerken waard zijn. Als je zoveel schiet kun je sowieso 90% weggooien.Arfman schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:12:
nomad85: natuurlijk kun je dat makkelijk oplossen, maar als ik een dagje ga schieten heb ik al snel 500 foto's. Als je die allemaal op deze manier moet bewerken (naast het converten van RAW naar JPG, croppen, USM, etc.) wordt het wel een erg vervelend klusje IMHO.
50mm fisheyeYellowCube schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:28:
nieuwe lensjes?
[afbeelding]
voor hen die Japans kunnen lezen:
http://www.dchome.net/viewthread.php?tid=308024
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 10:41 ]
een 50mm fisheye lijkt me wel vreemd, neemt toch behoorlijk de kracht van een uwa weg
....het effect is leuk, maar evenzoleuk is toch zeker het bereik op zeg: 10,5mm
...een 50mm fisheye is dan leuk voor erbij, maar zal geen 600 euro moeten kosten, denk dat niet veel mensen hem dan kopen. Maar wat weet ik ervan, misschien is dit wel een gouden zet van nikon en wil iedereen hem straks
Het lijkt mij ook een nul teveel.
Maar zijn fish-eyes (in principe) niet zeer geschikt voor portretten? Bij de huidige fish-eyes wordt dat effect onderuit gehaald door de enorme hoek. Bij een 50mm fish zou dat misschien mooi uit kunnen pakken!?
Maar zijn fish-eyes (in principe) niet zeer geschikt voor portretten? Bij de huidige fish-eyes wordt dat effect onderuit gehaald door de enorme hoek. Bij een 50mm fish zou dat misschien mooi uit kunnen pakken!?
fish-eye is per definitie een enorme hoek. Haal je dat effect eruit (of het nou met of zonder vervorming is) dan heet het geen fish-eye meer. denk ik...
gewoon een foutje op de site, kijk maar naar de foto, het is de plastic fantastic 50mm f1.8
Hehe, Nikon hoaxt er lekker op los
Dadelijk staat er ook nog een 10mm supertele-prime op met Silent Wave Voeten-zoom
Hoho hij heeft wel een metalen mountpol parasol schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:01:
gewoon een foutje op de site, kijk maar naar de foto, het is de plastic fantastic 50mm f1.8
Fijn lensje trouwens.
Idd een heerlijk lensje dat nog steeds op mijn 'meevaller' lijstje staat.bouwfraude schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:12:
[...]
Hoho hij heeft wel een metalen mount
Fijn lensje trouwens.
En ach, foutjes gebeuren, ik weet niet of het nog zo is, maar op nikon.nl heeft heel lang de 80-200AF-S ipv de 80-200AF-D gestaan.
Nog nooit autosport gefotografeerd zeker?Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 10:41:
[...]
Petje af als jij op één dag 500 foto's schiet die allemaal de moeite van het bekijken, laat staan nabewerken waard zijn. Als je zoveel schiet kun je sowieso 90% weggooien.
Ik heb dagen gehad dat ik 1000 foto's heb geschoten en er 800+ bewaard heb (niet allemaal online natuurlijk), maar dat betekend wel dat ik ze allemaal door moet lopen, bewerken, compo aanpassen. etc. Dus ja, ik heb regelmatig 500+ foto's te bewerken.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Aah, mijn Raynox super macro DCR-250 binnen. Hierboven werd het al een keer gezegd, wat een overdreven grote beschermingsdoos... Dit is niet iets wat je 123 mee kunt nemen in je tas (Tenminste, de mijne zit aardig vol) Ik had gehoopt op een doosje wat ook rond polarisatiefilters zit...
Vanavond maar eens spelen met deze lens, ben erg benieuwd! Zoals ik nu even snel kon beoordelen werkt de auto-focus nog steeds. Dat zou wel prettig zijn!
Vanavond maar eens spelen met deze lens, ben erg benieuwd! Zoals ik nu even snel kon beoordelen werkt de auto-focus nog steeds. Dat zou wel prettig zijn!
Na lang rondzoeken en rondkijken toch maar eens m'n vraag posten:
Ik heb op het moment de 18-55 kitlens van de D50 en een Nikkor 70-300 G f/4-5.6, die ik op m'n D50 gebruik. Ik merk de laatste tijd dat ik a) steeds vaker aan het einde van m'n 18-55 en aan het begin van m'n 70-300 zit en b) steeds vaker binnen fotografeer. Vanwege reden a zit ik te kijken naar een lens die het gat 55-70 vult en vanwege b kijk ik naar een lichtsterk objectief. Mij leek een 28-70 of 28-80 lens wel mooi.
Nu heeft Nikon een 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S in z'n assortiment, maar een prijs van +/- 1800 euro kan ik er niet voor neer tellen, dat is me gewoon te veel. Tijdens m'n zoeken heb ik wel de Tokina AT-X 287 AF PRO SV 28-70mm f/2.8 en de AT-X 280 AF PRO 28-80mm f/2.8 gevonden. Die lenzen zijn ergens tussen de 300 en 400 euro te krijgen, wat nog wel te doen is. Ze zien er ook nog eens erg degelijk uit. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar de 28-80, simpelweg omdat ik dan wat overlap heb met m'n 70-300.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met een van deze lenzen? Zijn ze goed (lees: is het aan te raden om een van beiden te kopen)? Zijn er goede alternatieven voor lenzen met deze specs?
Ik heb op het moment de 18-55 kitlens van de D50 en een Nikkor 70-300 G f/4-5.6, die ik op m'n D50 gebruik. Ik merk de laatste tijd dat ik a) steeds vaker aan het einde van m'n 18-55 en aan het begin van m'n 70-300 zit en b) steeds vaker binnen fotografeer. Vanwege reden a zit ik te kijken naar een lens die het gat 55-70 vult en vanwege b kijk ik naar een lichtsterk objectief. Mij leek een 28-70 of 28-80 lens wel mooi.
Nu heeft Nikon een 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S in z'n assortiment, maar een prijs van +/- 1800 euro kan ik er niet voor neer tellen, dat is me gewoon te veel. Tijdens m'n zoeken heb ik wel de Tokina AT-X 287 AF PRO SV 28-70mm f/2.8 en de AT-X 280 AF PRO 28-80mm f/2.8 gevonden. Die lenzen zijn ergens tussen de 300 en 400 euro te krijgen, wat nog wel te doen is. Ze zien er ook nog eens erg degelijk uit. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar de 28-80, simpelweg omdat ik dan wat overlap heb met m'n 70-300.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met een van deze lenzen? Zijn ze goed (lees: is het aan te raden om een van beiden te kopen)? Zijn er goede alternatieven voor lenzen met deze specs?
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."
Omdat de 18-70 bij 70mm al op f/4.5 zit en op 18mm op f/3.5, terwijl ik eigenlijk op zoek ben naar lichtsterker glas dan dat ik op het moment heb.aramdin schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 14:49:
Waarom niet een gooi doen naar de Nikkor 18-70 lens? Deze zijn 2de hands rond de 200 te verkrijgen & vult je 70-300 perfect aan...
Check de V&A, er staat er nu 1 in. Bij kamera-explress.nl staan er ook 2 occassions als ik het goed heb. Tip: fotoapparatuur.nl
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."
Verwijderd
Op het punt van bereik ga ik mee met aramdim. Ik zou ook op zoek gaan naar iets in de orde van 18-70 of 18-80 of zoiets. Lichtsterk is daarbij heel handig, maar ik denk dat je aan het begin wel wat gaat missen als je kiest voor 28-80. Binnen is een beetje groothoek nooit weg.
(Vandaar ook dat veel mensen niet helemaal begrijpen dat ik een 24-120 lens betitel als mijn walk-around. Daar mis ik binnen inderdaad ook nog wel eens die 6 mm tussen de 18 en 24 mmm.)
Ik heb geen idee waar je woont, maar als je in de buurt bent, mag je best een keer mijn 28-80 lens (plastic kitlens van mijn analoge camera) eens proberen. Dan zie je heel snel waarom de kitlens van je D50 begint bij 18 mm.
(Inderdaad, die kitlens is niet zo lichtsterk als jij wilt, maar het geeft je wel een idee van je zoombereik.)
Als je die 6 mm wel kan missen, kun je ook een keer nadenken over pricewatch: Sigma 28-105mm f/2.8-4.0 ASP (ø72mm) voor rond de 200 euro.
(Hij staat niet meer op de sigma site, dus ik denk dat die wel eens uit het assortiment zou kunnen zijn gehaald.)
(Vandaar ook dat veel mensen niet helemaal begrijpen dat ik een 24-120 lens betitel als mijn walk-around. Daar mis ik binnen inderdaad ook nog wel eens die 6 mm tussen de 18 en 24 mmm.)
Ik heb geen idee waar je woont, maar als je in de buurt bent, mag je best een keer mijn 28-80 lens (plastic kitlens van mijn analoge camera) eens proberen. Dan zie je heel snel waarom de kitlens van je D50 begint bij 18 mm.
(Inderdaad, die kitlens is niet zo lichtsterk als jij wilt, maar het geeft je wel een idee van je zoombereik.)
Als je die 6 mm wel kan missen, kun je ook een keer nadenken over pricewatch: Sigma 28-105mm f/2.8-4.0 ASP (ø72mm) voor rond de 200 euro.
(Hij staat niet meer op de sigma site, dus ik denk dat die wel eens uit het assortiment zou kunnen zijn gehaald.)
En te Tamron 28-75 f/2.8? Die heb ik, en bevalt erg goed in low-light, en ook in portretten 
@hieronder:
Hij is dus opzoek naar lichtsterker glas, en de 24-85 en 24-120 zijn beide 3.5-5.6, wat nou niet echt lichtsterk is
De 24-120 heeft dan weer VR, maar de vraag is of hij daar zo veel aan heeft...
@hieronder:
Hij is dus opzoek naar lichtsterker glas, en de 24-85 en 24-120 zijn beide 3.5-5.6, wat nou niet echt lichtsterk is
[ Voor 53% gewijzigd door Res-q op 25-10-2006 17:58 ]
en zo is het voorspeld!
Is een 24-85 f/3.5-4.5 of 24-120 f/3.5-5.6 geen optie?
[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 25-10-2006 17:56 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
De Sigma 28-105/ 2.8-4.0 is zo mogelijk slechter dan de kitlens van de Canon Eos350D, al kreeg je hem er gratis bij, dan moet je hem nog niet kopen....
Wat betreft de Tokina objectieven zou ik zelf altijd voor de 28-70/2.8 (of desnoods de 2.6-2.8) gaan ipv de 28-80. Deze eerste is veel scherper. Tokina objectieven zijn trouwens bijzonder goed gebouwd (lees zwaar). Daarom nu een mooi bruggetje naar de supercompacte 28-75/2.8 van Tamron. Heel mooi lensje, presteert voor het geld gewoon super, maar is veel lichter. Belangrijkste nadeel van dit objectief is de kwaliteit van de bokeh (en je moet een goed exemplaar krijgen, koop dus waar je eventueel kunt ruilen). De Sigma 28-70/2.8 en 24-70/2.8 krijgen over het algemeen op alle vlakken een lagere beoordeling dan de Tamron versie, hoewel je met de 24-70 wel een iets mooier bereik hebt.
Mijn tip is om ze eens naast elkaar te vergelijken bij photozone.
Nog even een aanvulling op jouw lijstje. Het achterhalen van het gemis van groothoek dat kun je zelf heel makkelijk doen door in de exif van je genomen foto's te bladeren en te kijken welke brandpunten je meestal gebruikt. Je weet dan snel genoeg of je een objectief moet hebben dat bij 18 mm, 24 mm of 28 mm begint. Verder zou ik mijzelf afvragen hoeveel uitrusting je mee wilt zeulen. Als je namelijk grote lichtsterke objectieven hebt, wordt het meenemen weer minder leuk. Daarnaast moet je je afvragen hoe belangrijk je AF snelheid vindt. Geen van de objectieven die je noemt zijn namelijk AF-s of HSM. Dit betekent dat het focussen langzamer gaat en als de lens gaat hunten hij ook wat langer hunt
Kortom, staar je niet helemaal blind op lichtsterkte. (tip: kijk anders eens naar een goedkope lichtsterke prime voor binnen, bijv 50 mm 1.8)
Wat betreft de Tokina objectieven zou ik zelf altijd voor de 28-70/2.8 (of desnoods de 2.6-2.8) gaan ipv de 28-80. Deze eerste is veel scherper. Tokina objectieven zijn trouwens bijzonder goed gebouwd (lees zwaar). Daarom nu een mooi bruggetje naar de supercompacte 28-75/2.8 van Tamron. Heel mooi lensje, presteert voor het geld gewoon super, maar is veel lichter. Belangrijkste nadeel van dit objectief is de kwaliteit van de bokeh (en je moet een goed exemplaar krijgen, koop dus waar je eventueel kunt ruilen). De Sigma 28-70/2.8 en 24-70/2.8 krijgen over het algemeen op alle vlakken een lagere beoordeling dan de Tamron versie, hoewel je met de 24-70 wel een iets mooier bereik hebt.
Mijn tip is om ze eens naast elkaar te vergelijken bij photozone.
Nog even een aanvulling op jouw lijstje. Het achterhalen van het gemis van groothoek dat kun je zelf heel makkelijk doen door in de exif van je genomen foto's te bladeren en te kijken welke brandpunten je meestal gebruikt. Je weet dan snel genoeg of je een objectief moet hebben dat bij 18 mm, 24 mm of 28 mm begint. Verder zou ik mijzelf afvragen hoeveel uitrusting je mee wilt zeulen. Als je namelijk grote lichtsterke objectieven hebt, wordt het meenemen weer minder leuk. Daarnaast moet je je afvragen hoe belangrijk je AF snelheid vindt. Geen van de objectieven die je noemt zijn namelijk AF-s of HSM. Dit betekent dat het focussen langzamer gaat en als de lens gaat hunten hij ook wat langer hunt
sinds vanmiddag in m'n bezit:

voor hen die slechte ogen hebben: een Nikkor 28mm f/2.8
Ik heb weliswaar al een zoomlens die dit bereik dekt, maar ik vind primes gewoon leuk en helemaal als ze net als deze niet teveel kosten (2e hands) Het levert je weliswaar een hoop gewissel van lenzen op, maar dat vind ik wel de moeite waard.
ik heb er welgeteld even 2 foto's mee gemaakt(1 wijd op f/2.8 en 1 op f/4..van m'n drogende sokken op een wasrekje) en de scherpte valt me absoluut niet tegen, zelfs wijd open niet. Op een full-frame camera is het een UWA lens en dan schijnt ie een hoop last te hebben van CA. Op een digitale camera is ie ongeveer 42mm en zal de CA waarschijnlijk minder zijn, maar da's iets wat ik nog moet testen.
De bouw is gelijk aan die van m'n Nikkor 50mm. Compact, plastic met een metalen bajonet. Voelt degelijk aan.
Zal 'm binnenkort eens wat uitgebreider testen.

voor hen die slechte ogen hebben: een Nikkor 28mm f/2.8
Ik heb weliswaar al een zoomlens die dit bereik dekt, maar ik vind primes gewoon leuk en helemaal als ze net als deze niet teveel kosten (2e hands) Het levert je weliswaar een hoop gewissel van lenzen op, maar dat vind ik wel de moeite waard.
ik heb er welgeteld even 2 foto's mee gemaakt(1 wijd op f/2.8 en 1 op f/4..van m'n drogende sokken op een wasrekje) en de scherpte valt me absoluut niet tegen, zelfs wijd open niet. Op een full-frame camera is het een UWA lens en dan schijnt ie een hoop last te hebben van CA. Op een digitale camera is ie ongeveer 42mm en zal de CA waarschijnlijk minder zijn, maar da's iets wat ik nog moet testen.
De bouw is gelijk aan die van m'n Nikkor 50mm. Compact, plastic met een metalen bajonet. Voelt degelijk aan.
Zal 'm binnenkort eens wat uitgebreider testen.
Moah, ik vond de bokeh van het exemplaar van Jumpstart (28-75) anders prima te pruimen bij wat portretshots die ik heb gedaan
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 25-10-2006 18:52 ]
Verwijderd
Of anders een 28/2.8, 35/2.0 of 85/1.8Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:17:
(tip: kijk anders eens naar een goedkope lichtsterke prime voor binnen, bijv 50 mm 1.8)
Ik heb zelf de AF-S 24-85 f/3.5-4.5 en ben er zeer tevreden over. Wat de lens tekort komt aan de groothoek kant, maakt hij meer dan goed als lichte tele. Ikzelf heb de 18mm nog niet gemist, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met mij manier van fotograferen. Ik was op mijn oude analoge camera gewend om met een 35-105 te werken en weet dus niet anders. Persoonlijk vind ik die hang naar groothoek nogal overtrokken.martijn_tje schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:55:
Is een 24-85 f/3.5-4.5 of 24-120 f/3.5-5.6 geen optie?
Verwijderd
Bij canon heb ik hem al gepost, hier voor de volledigheid ook maar even:
Ik weet niet of het hier al langs is gekomen, maar de prijs van de tokina 10-17 fisheye-zoom is bekend:
569 euro bij konijn, ze zijn in bestelling
Verwijderd
Lijkt me inderdaad ook een super mooi ding. Hopelijk zit ie optisch ook goed in elkaar, als dat vergelijkbaar is met de 12-24 ga ik ook alvast sparen.
Opzich vreemd dat canon of nikon nooit met zoiets zijn gekomen. Het lijkt me dat er toch wel degelijk een markt voor is.
Uit eigen ervaring, ik heb een 15mm fisheye: ik vind de lens maar beperkt bruikbaar buiten het binnen overzichten schieten. Daarvoor is nou juist die F/2.8 zo fijn: je kunt vaak niet een hele ruimte vastflitsen en dus zul je het met het beschikbare licht moeten doen. Een niet zo lichtsterke fisheye doet mij in ieder geval weinigVerwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:23:
[...]
Lijkt me inderdaad ook een super mooi ding. Hopelijk zit ie optisch ook goed in elkaar, als dat vergelijkbaar is met de 12-24 ga ik ook alvast sparen.
Opzich vreemd dat canon of nikon nooit met zoiets zijn gekomen. Het lijkt me dat er toch wel degelijk een markt voor is.
hoe lichtsterk moet een 10-17mm fish zijn?
Sluitertijden van 1/10 tot 1/20 zijn in principe al voldoende om onbewogen foto's te krijgen.
Maargoed, ik ben het met je eens dat je met f/2.8 eerder aan die sluitertijden zit dan met f/3.5. Desalniettemin lijkt het mij een erg leuke lens.
arrogantmodus: maar ik betwijfel of het ie het qua scherpte haalt bij m'n 10.5...of qua snoeperigheid
Sluitertijden van 1/10 tot 1/20 zijn in principe al voldoende om onbewogen foto's te krijgen.
Maargoed, ik ben het met je eens dat je met f/2.8 eerder aan die sluitertijden zit dan met f/3.5. Desalniettemin lijkt het mij een erg leuke lens.
arrogantmodus: maar ik betwijfel of het ie het qua scherpte haalt bij m'n 10.5...of qua snoeperigheid
De 10.5 is dan ook gewoon kjoet om te zien en optisch erg mooi. Dat is naast het flitssysteem het ding waar ik jaloers op ben bij Nikon
In de omstandigheden waar ik zit heb ik vaak met F/2.8 maar krap genoeg licht om zo'n zaal een beetje lekker uitgelicht te pakken, alles wat daarboven zit is voor overzichten voor mij echt erg moeilijk
Tijd zitten sparen voor wat nieuws. Had de 70-200 op het oog van sigma, heb hem zondag geprobeerd van smartdodo (waarvoor thnx
) en had mijn oog op de 24-70 van sigma, F/2.8 voor beide lenzen 
Dat zou mijn verzameling goed doen. Op marktplaats staat er een mooie combi, die niet te duur is.
Twijfel twijfel, heb besloten, koop nu een laptop, soms snap ik mezelf echt niet he! (laptop is alleen wel meer nodig zeg maar), toch had ik gráág die 2 lenzen gehad.....
Zoals ik zei staat er dus best een mooie aanbieding op marktplaats met deze 2 lenzen, best de moeite om even naar te kijken als je zoiets zoekt.
Dat zou mijn verzameling goed doen. Op marktplaats staat er een mooie combi, die niet te duur is.
Twijfel twijfel, heb besloten, koop nu een laptop, soms snap ik mezelf echt niet he! (laptop is alleen wel meer nodig zeg maar), toch had ik gráág die 2 lenzen gehad.....
Zoals ik zei staat er dus best een mooie aanbieding op marktplaats met deze 2 lenzen, best de moeite om even naar te kijken als je zoiets zoekt.
We'll see soon enoughYellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:09:
hoe lichtsterk moet een 10-17mm fish zijn?
arrogantmodus: maar ik betwijfel of het ie het qua scherpte haalt bij m'n 10.5...of qua snoeperigheid![]()
Fish shootout, weer eens wat anders. Which reminds me, we moeten es een keer afspreken: neem ik m'n tas met fotospul ook mee
Even wat anders: kortgeleden postte ik al over de Sigma 180mm Macro: deze heb ik nu een week te leen en heeft al erg veel moois opgeleverd. Deze gaat een dezer dagen terug naar de eigenaar en dan zal ik mijn bevindingen posten
Hmm niet per se vreemd hoor: er zitten wel meer gaten in hoofdfabrikanten hun lens assortiment. Zoals een 120-300 f/2.8, een 50-150 f/2.8 (de digi 70-200) en wat lichtsterke wide angle primes voor APS-size cams zoals de 30mm van Sigma, maar dan nog wat wider. Simpelweg omdat oudere lenzen oudere designs hebben, en vaak voor full frame zijn geoptimaliseerd. Modernere lenzen worden met modernere apparatuur en kennis ontworpen, getest en geproduceerd, dus daar zit (gelukkig) vooruitgang in.Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:23:
...
Canon en Nikon zorgen dat de hoofdmoot van hun markt bediend wordt, en de 'rest' van de markt is ook voor de 'rest' van de producenten
[ Voor 32% gewijzigd door Remy op 26-10-2006 16:01 ]
Verwijderd
Een prime is inderdaad altijd erg fijn, zeker een f/2.8. Maar het bereik van de 10-17 lijkt me heel prettig. Een 10.5 lijkt me heel leuk, maar is duur en voor veel situaties lijkt het me iets te veel van het goede. De 15 mm van sigma lijkt me ook leuk maar is voor een aantal situatie niet wijd genoeg.neographikal schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:59:
[...]
Uit eigen ervaring, ik heb een 15mm fisheye: ik vind de lens maar beperkt bruikbaar buiten het binnen overzichten schieten. Daarvoor is nou juist die F/2.8 zo fijn: je kunt vaak niet een hele ruimte vastflitsen en dus zul je het met het beschikbare licht moeten doen. Een niet zo lichtsterke fisheye doet mij in ieder geval weinig
Alle twee de lenzen is op dit moment geen optie, dus een 10-17 lijkt me een goed compromis.
Ik zou zo'n lens zeker niet alleen nemen voor party- en concertfoto's, maar zeker ook voor andere doeleinden. Dat is dan geen f/2.8 maakt dan niet meer zoveel uit. Mits die optisch wel deugt natuurlijk.
Voorbeeldje van p-base van de pentax versie op 13mm f/5.0:

Sigma 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II
Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro
Zijn deze alle 2 nu te koop ?
of zijn ze nu sowieso allemaal "SUPER II"
Kan er eigenlijk weinig over vinden de ene winkel bied de eerste aan en een ander weer de tweede
maar nooit beide.
Kan er eigenlijk weinig over vinden de ene winkel bied de eerste aan en een ander weer de tweede
maar nooit beide.
[ Voor 3% gewijzigd door fotojunk op 26-10-2006 17:06 ]
Lijkt mij dezelfde lens.
Is een term voor, NAS oftewel Nikon Acquisition Syndrome, krijg je vroeg of laat last van.nomad85 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:45:
Tijd zitten sparen voor wat nieuws. Had de 70-200 op het oog van sigma, heb hem zondag geprobeerd van smartdodo (waarvoor thnx) en had mijn oog op de 24-70 van sigma, F/2.8 voor beide lenzen
...
Volgensmij is dit idd gewoon een en de zelfde lens hoor?fotojunk schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:45:
Sigma 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II
maar nooit beide.
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Is there a doctor in the house, for i have a severe version of this syndromeWijnands schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:16:
[...]
Is een term voor, NAS oftewel Nikon Acquisition Syndrome, krijg je vroeg of laat last van.
Ik moet eerst gewoon die laptop kopen, daar heb ik meer aan, maar waarschijnlijk niet meer plezier van
* Henk *meldt
Ergens op het verlanglijstje staan nog steeds een 10.5 fish (al roept die 10-17 wel een hoop twijfel op), naast een sigma 12-24 (12mm FF
) en een 50-500
maar ook hier: eerst een laptop, en dan als het even kan eentje waar ook fatsoenlijk foto's op te bewerken zijn
Ergens op het verlanglijstje staan nog steeds een 10.5 fish (al roept die 10-17 wel een hoop twijfel op), naast een sigma 12-24 (12mm FF
maar ook hier: eerst een laptop, en dan als het even kan eentje waar ook fatsoenlijk foto's op te bewerken zijn
je wil de 10.5 fish (of de 10-17). Allebei DX lenzen. Maar de Sigma 12-24 moet wel FF zijn?RedXraD schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 08:30:
* YellowCube *meldt
Ergens op het verlanglijstje staan nog steeds een 10.5 fish (al roept die 10-17 wel een hoop twijfel op), naast een sigma 12-24 (12mm FF) en een 50-500
![]()
Als je toch wel bereid bent voor DX te gaan, waarom dan niet voor de Tokina 12-24?
Als marktplaats meewerkt ontvang ik dit weekend de: Nikkor 50mm 1.8 en de Sigma 70 - 300 APO en dan ga ik heel blij zijn
YellowCube schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 08:39:
[...]
je wil de 10.5 fish (of de 10-17). Allebei DX lenzen. Maar de Sigma 12-24 moet wel FF zijn?
Als je toch wel bereid bent voor DX te gaan, waarom dan niet voor de Tokina 12-24?
Niet dat ik voorlopig het geld heb voor een FF, maar die 12mm FF UWA klinkt gewoon zo gaaf. Zou ik een DX-UWA nemen zou het direct de nikkor 12-24 worden.
In andere woorden: die 12-24 zou ik ook dusdanig gebruiken dat ik er analoog nog mee zou schieten en een fish is meer voor de spielerij
[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 27-10-2006 09:11 ]
Kan altijd erger:nomad85 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:03:
[...]
Is there a doctor in the house, for i have a severe version of this syndrome
Ik moet eerst gewoon die laptop kopen, daar heb ik meer aan, maar waarschijnlijk niet meer plezier van
ik heb zelf ook een tijdlang serieus naar die Sigma 12-24 gekeken, maar heb 'm uiteindelijk toch laten liggen.
De reviews die ik er over las maakte veel melding van:
-Vignettering.
-Moet behoorlijk afgestopt worden om echt scherp te worden.
- "flaring" is een serieus probleem. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het erg irritant is als een lens bij de eerste de beste zonnescheet een dikke flare op je plaatje tovert.
Daarbuiten nog wat constructie nadelen:
-niet constante f-waarde
- erg groot en zwaar.
-"pop-eye" front element (steekt uit, kunnen geen filters op, dus sneller vlekken dan dat je Sigma 12-24 kunt zeggen)
een aantal van bovenstaande issues (de niet constructie gerelateerde zaken) zijn overigens wel exemplaar afhankelijk. Ik heb 2 mensen gesproken die het ding hebben en zij hadden resp. 4 en 2 keer de lens ingewisseld voordat ze een exemplaar kregen wat ze acceptabel vonden (de QC van Sigma is niet top-notch, maar met deze lens schijnt het extra verdrietig gesteld te zijn).
Dus, als FF echt heel belangrijk voor je is, dan hebje eigenlijk geen andere keuze en moet je het zeker niet laten voor deze lens te gaan, maar anders zou ik er nog even over nadenken.
De reviews die ik er over las maakte veel melding van:
-Vignettering.
-Moet behoorlijk afgestopt worden om echt scherp te worden.
- "flaring" is een serieus probleem. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het erg irritant is als een lens bij de eerste de beste zonnescheet een dikke flare op je plaatje tovert.
Daarbuiten nog wat constructie nadelen:
-niet constante f-waarde
- erg groot en zwaar.
-"pop-eye" front element (steekt uit, kunnen geen filters op, dus sneller vlekken dan dat je Sigma 12-24 kunt zeggen)
een aantal van bovenstaande issues (de niet constructie gerelateerde zaken) zijn overigens wel exemplaar afhankelijk. Ik heb 2 mensen gesproken die het ding hebben en zij hadden resp. 4 en 2 keer de lens ingewisseld voordat ze een exemplaar kregen wat ze acceptabel vonden (de QC van Sigma is niet top-notch, maar met deze lens schijnt het extra verdrietig gesteld te zijn).
Dus, als FF echt heel belangrijk voor je is, dan hebje eigenlijk geen andere keuze en moet je het zeker niet laten voor deze lens te gaan, maar anders zou ik er nog even over nadenken.
[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 27-10-2006 09:26 ]
Airshow. Maandsalaris zal niet superhoog zijn. Meeste in de fotografie is te verdienen in bruiloften, glamour/reclame, film en in paparazzi-werk. Wel een leuke setup zo, moet ik ook eens hebben 

Ja idd, helaas wel: dat is ook de reden dat ik later voor de 10-20 ben gegaan, die hebben wat minder last van QC-issues bij de productie(de QC van Sigma is niet top-notch, maar met deze lens schijnt het extra verdrietig gesteld te zijn).
De finish van de Sigma-lenzen is ook niet echt jofel, ik heb al vaker wat geluiden gehoord dat die coating van de behuizing loslaat (EX-serie) en ik vrees dat het bij mij ook al begint. Ik heb die fish nu iets meer dan een half jaar en ik ben al een stukje kwijt
Nu ligt het spul niet stof te happen in de kast bij me, het gaat gewoon een broekzak in, voor een lens die qua bouw aan het L-glas zou moeten kunnen tippen vind ik het niet best. Als het zo doorgaat krijgen ze hem voor het verstrijken van de garantieperiode in ieder geval gewoon terug.

Yeps, Sigma-lenzen zijn niet top-notch, ook de EX-series. Ook al zijn die steviger gebouwd en vaak met een betere QC, het blijft wat minder dan merk-eigen lenzen. Maar dat is niet zo raar gezien de prijs. Niet voor niets dat Canon en Nikon een premium vragen voor hun beste glas: het is gewoon goed (optisch etc) en superstevig, simpelweg 
Mijn 10-20 was 450 euro, de Nikkor 12-24 het dubbele toendertijd: voor de helft van de prijs lever ik graag iets aan bouwkwali en finishing in. Het blijven gebruiksproducten, geen behind-glass verzamelaars-objecten, dus als het iets slijt: so be it
De 12-24 Nikkor is nu zelfs 1129 eur zeg, wat een geld
Mijn 10-20 was 450 euro, de Nikkor 12-24 het dubbele toendertijd: voor de helft van de prijs lever ik graag iets aan bouwkwali en finishing in. Het blijven gebruiksproducten, geen behind-glass verzamelaars-objecten, dus als het iets slijt: so be it
De 12-24 Nikkor is nu zelfs 1129 eur zeg, wat een geld
Doet me inderdaad hard denken aan een tokina 12-24 of sigma 10-20 dan... De nikkor 12 - 24 is via ebay voor rond de 800 te krijgen, maar het scheelt idd nogal met de 10-20...
kga het nog maar eens overwegen. de sigma 12-24 leek leuk, maar als ik het zo bekijk is een 10-20 misschien wel net zo interessant.
kga het nog maar eens overwegen. de sigma 12-24 leek leuk, maar als ik het zo bekijk is een 10-20 misschien wel net zo interessant.
Damn, dat is inderdaad flink prijzig
Nou heeft Canon wel een alternatief wat redelijk in de buurt komt qua prijs, maar Sigma is over het algemeen wel goedkoper. Maar met deze ervaring en wat je nog meer leest in het achterhoofd vrees ik toch echt dat Sigma een klant kwijt is; als ik 500 euro uitgeef dan wil ik niet serieus hoeven testen of een lens wel goed is, dan betaal ik liever 100 of 200 extra voor een lens waarvan ik weet dat tie goed is (op een hele enkele uitzondering na) en blijft werken in de toekomst 
Ik begin bouwkwaliteit steeds belangrijker te vinden, m'n 50mm is nu ook al twee keer overleden
Dan toch maar liever wat extra betalen voor een stuk glas wat wel wat kan hebben

Ik begin bouwkwaliteit steeds belangrijker te vinden, m'n 50mm is nu ook al twee keer overleden
[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 27-10-2006 10:55 ]
Dit topic is gesloten.