Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 15:23:
Nee hoor, begrijp me niet verkeerd. VR is heel handig als je uit de hand schiet. Maar mijn punt is dat ik van sommige lenzen echt niet begrijp waarom die als VR lens worden aangeboden. Laten we nu even serieus blijven en er een voorbeeld bijpakken dat niet veel mensen in de kast hebben liggen, maar toch:
[
afbeelding]
de Nikor 200-400 VR.... Dat ding weegt ruim drie kilo.... wie loopt daar nu mee rond zonder statief?
Voor korte periodes zou ik die wel handheld kunnen schieten: ik schiet al standaard met ongeveer 2,5 tot 3,5 kg: die lens zou 1,5 kg toevoegen (3 ipv 1,5 van de 70-200) dus op 4 tot 5 uitkomen totaal. Niet een hele dag lang te doen, maar voor korte periodes van een kwartier tot half uur en dan weer rust via statief of monopod is best te doen. Toevallig heb ik die 200-400 VR op het oog: alleen op het moment wat minder serieus omdat hij 1100 eur duurder is geworden

Ik kan me niet voorstellen dat ik er heel erg blij van wordt om met een combinatie van camera/lens van meer dan twee kilo zonder monopod of statief aan de slag te gaan.
Serieus: alles went. Als je vrij regelmatig met een paar kg aan 1 of 2 armen rondloopt, raak je daar gewoon aan gewend. Mijn F5+70-200 VR is bv 3kg schoon aan de haak, en dat nog zonder flitser: D70+70-200 VR is 2,2kg. Geen supergewichten, maar je 'voelt' het wel zeg maar

Mijn 24-120 weegt ruim 500 gram. D50 ex baterij, ex bla bla bla weegt ook ruim 500 gram. Flitser ongeveer 300 gram... alles voorzien van batterijen en voila, je zit al aan twee kilo.
Kies je voor de 70-200 VR, dan zit je al aan drie kilo en dan zou ik zelf al heel snel aan een monopod gaan denken. Zo snel als ik die er onder zet, tja, dan schud ik zelf nauwelijks meer en heb ik dus ook niet veel meer aan mijn VR (of mis ik nu iets.)
Ja, je mist nu iets:
a) mobiliteit (een monopod schuifje niet zomaar helemaal omlaag als je een laag shot wil maken)
b) handheldtechnieken: met goede handheldtechnieken kom je al een heel eind -zonder- VR: maar juist mèt VR maak je een monopod deels weer meer overbodig
c) zoals Silent zegt: tracking van vogels of andere objecten, al dan niet snel. Het kan met een statief, maar je bent meer gelimiteerd qua volg- en beweegvrijheid.
Over c: da's dus helemaal afhankelijk van de situatie. Loop je door een natuurgebied dan is VR een godsent: het helpt bij het schieten met minder licht of op wat meer tele (bv voorbij 120mm). Als je juist op een vaste plek staat, zoals een vogelaarshuisje/hut of een locatie hoog ergens, is een statief of monopod juist weer prima: je hoeft niet zo nodig rond te sjouwen en kan je apparatuur dus gewoon lekker laten staan.
Als ik iets gigantisch over het hoofd aan het zien ben, hoor ik dat overigens heel erg graag.
Zie hierboven

(oke, met die 70-200 VR heb ik waarschijnlijk ook niet veel meer aan mijn flitser, dus dan kom ik op ongeveer 2.5 kilo, maar dan wil ik nog een monopod er onder.
Dat is ieder z'n eigen voorkeur

Door de VR van mijn 70-200 heb ik voorlopig bv geen monopod nodig gehad. Dat scheelt extra gesleep en wat mobiliteit: iemand anders wil z'n lichaam niet extra belasten en juist wel een monopod of statief gebruiken: ieder kan dat lekker voor zichzelf beslissen.
Als ik ooit aan die 200-400 VR begin of iets nog 'ergers', zal ik er iig niet lang mee rondlopen: ik doe wel wat aan krachttraining maar ben geen enorme spierbundel.
Lensheffen is wel goed om te oefenen iig
edit:
Ghehe, kee dan: jammer. Maar idd, je houdt 800 eur over
[
Voor 4% gewijzigd door
Remy op 13-10-2006 16:07
]