+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Hunten had ik ook al gemerkt. Luidruchtig, tja, jammer dan. En veel budget lenzen beginnen pas te presteren vanaf f8. Wat mij betreft zijn die nadelen acceptabel.henkleerssen schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:22:
[...]
die Nikon 70-300G heb ik ook.. en ik moet zeggen .. voor het buitenwerk met geknepen diafragma (f/8 en opwaarts) .. geeft die me toch een prachtig beeldje.. niet normaal. Alleen focust die nog al langzaam, hunt die wel eens en is luidruchtig bij het focussen. Maar het glaswerk is prima is mijn ervaring. Zet er een UV filter op, voor het buitenwerk en je hebt eigenlijk gewoon een toplens voor weinig.
Zie ook een voorbeeldje hier: henkleerssen in "Krijg foto van de maan niet scherp"
Voor het prijsverschil tussen wat ik voor dit ding heb betaald en wat een Sigma kost kan ik het me nog veroorloven om een oude MF micro nikkor te zoeken.
[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 27-09-2006 13:41 ]
Ken Rockwell roept wel vaker wat
En de 70-300VR wordt een prachtige lens voor mensen die wel snelle focus willen en last hebben van een wat trillend handje, maar geen hard-bewegende onderwerpen willen fotograferen, zoals honden. Voor bijvoorbeeld auto-sport is de 70-300VR waarschijnlijk DE lens.
En hunten doen alle 70-300's. De sigma apo is wat dat betreft net zo erg
[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 27-09-2006 13:47 ]
Anyways, ik kan em aankomend weekend goed gaan testen op Zandvoort tijdens de A1...
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
beter is subjectief. De keuze had ik een paar maand geleden ook waar jij nu voor staat. Ik koos voor de 18-70 omdat:Volumius schreef op woensdag 27 september 2006 @ 09:47:
Wat is beter? Een Sigma 17-70 of een Nikon 18-70. Ik vind scherpte en stil en snel focussen vooral belangrijk.
hij veel beter gebouwd is,
veel sneller is qua focus,
manual override focus heeft,
zijn waarde veel beter houd,
en sigma heeft zijn kwaliteits probleempjes (weet ik alles van en sinds kort redxrad ook), waardooor het altijd maar een gok is of je een scherp exemplaar hebt.
Jup, die QC problemen zijn me niet in koude kleren gaan zitten... Ik geef voortaan ws. wat meer geld uit voor een nikon lens.nomad85 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 18:40:
[...]
beter is subjectief. De keuze had ik een paar maand geleden ook waar jij nu voor staat. Ik koos voor de 18-70 omdat:
hij veel beter gebouwd is,
veel sneller is qua focus,
manual override focus heeft,
zijn waarde veel beter houd,
en sigma heeft zijn kwaliteits probleempjes (weet ik alles van en sinds kort redxrad ook), waardooor het altijd maar een gok is of je een scherp exemplaar hebt.
Ik heb met mijn 17-70 wel erg veel geluk gehad, want mijn exemplaar is érg scherp
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 27-09-2006 18:52 ]
Ik heb met de sigma 70-300 APO de autofocus gebruikt voor de maan foto en geen klachten over de wide open stand, krijg wel de indruk dat die op 195 mm (f5) nog wat scherper isWijnands schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:39:
[...]
Hunten had ik ook al gemerkt. Luidruchtig, tja, jammer dan. En veel budget lenzen beginnen pas te presteren vanaf f8. Wat mij betreft zijn die nadelen acceptabel.
Voor het prijsverschil tussen wat ik voor dit ding heb betaald en wat een Sigma kost kan ik het me nog veroorloven om een oude MF micro nikkor te zoeken.

Exposure: 0.004 sec (1/250)
Aperture: f/6.3
Focal Length: 70 mm
Exposure Bias: 0/6 EV
ISO Speed: 800

(groot: http://static.flickr.com/83/254207539_130af140a5_b.jpg )
en
Exposure: 0.004 sec (1/250)
Aperture: f/8
Focal Length: 180 mm
Exposure Bias: 0/6 EV
ISO Speed: 1600

(groot: http://static.flickr.com/94/254209329_6043542673_b.jpg )
Voor deze prijs valt het me niet tegen
bouwfraude: dat shot is best scherp zo, aangezien hij wide open is: netjes!
Had niet verwacht dat je een bigma zou kopen, hoewel het idd een fijne lens is.Remy schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:44:
Morgen even een testje doen van een lens: als het goed zit, neem ik em gelijk mee. Het gaat om de Bigma, DG-versie: ben benieuwdHad eigenlijk een wat lichtsterkere tele op het oog, maar die zijn op het moment nog wat prijzig helaas.
bouwfraude: dat shot is best scherp zo, aangezien hij wide open is: netjes!Die kat mag wel wat blijer kijken hoor
Je hebt een 70-200 2.8 van nikon als ik me niet vergis, dus samen met een 2x tc heb je redelijk wat bereik. Daarentegen heb je nog steeds een kleiner bereik dan de 50-500 van de bigma, maar verlies je kwaliteit in 70-200mm bereik en VR over het hele gebied.
Wat zijn je beweegredenenen?
Zal ik zeker doen, als ik wat leuke shots bij elkaar kan schrapen kan ik er best een aparte mini-review van maken, dat moet lukkenWijnands schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:48:
Laat je even wat horen als je 'm binnen hebt Remy?
Haha, gezien ik zo ongeveer alles schiet wat los en vast zit, komt ook zo ongeveer elke lens wel in aanmerking, toch grappig dat je het niet zou verwachtennomad85 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:53:
[...]
Had niet verwacht dat je een bigma zou kopen, hoewel het idd een fijne lens is.
Klopt, maar je verliest dan ook weer 2 stops naar f/5.6 op 400mmJe hebt een 70-200 2.8 van nikon als ik me niet vergis, dus samen met een 2x tc heb je redelijk wat bereik.
Klopt, elk voordeel heeft een nadeelDaarentegen heb je nog steeds een kleiner bereik dan de 50-500 van de bigma, maar verlies je kwaliteit in 70-200mm bereik en VR over het hele gebied.
Vooral bereik in 1 lens voor niet al teveel geld, en daarnaast mijn ervaring met EX+HSM lenzen (oa mijn 10-20 die zeer goed bevalt)Wat zijn je beweegredenenen?
De 70-200 VR gebruik ik gewoon voor 'korter' werk, en als er weinig licht is, zodat f/2.8 + VR kunnen helpen: en de Bigma dan voor het ver-weg werk. Heerlijk zoals elke toepassing z'n lens kent
Beste tas wordt dat dan wanneer je alles mee neemt
een 70-200 + 50-500 + al je andere meuk zoals flitser, uwa, groothoek, primes......
Denk dat je nu wel echt voor het laatst alles op locatie mee genomen hebt, met je nieuwste aanwinst (misschien dan) zal je nooit meer alles meenemen gok ik
P.s.: zit er nog verschil tussen een
Sigma 100-300mm f/4.0 EX APO DG HSM en de
Sigma 100-300mm f/4.0 EX APO IF HSM of is dit dezelfde lens?
[ Voor 29% gewijzigd door plieshout op 28-09-2006 08:31 ]
Hoi..
Verder kijken naar putjes, krasjes, dat soort dingen. Voor het focussen etc neem een test-chart en een laptop mee?
edit: De DG is dezelfde als de IF (IF staat voor Internal Focus) maar met een nieuwe, betere coating.
De DG heeft dus ook gewoon IF
[ Voor 20% gewijzigd door Henk op 28-09-2006 08:34 ]
Hoi..
een test chart is een papiertje die je uitprint en waar je een foto van maakt. De info op het papiertje maakt je duidelijk of je lens goed focust.plieshout schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:21:
een test chart en een laptop?...enlighten me plz..
voor meer info: linkje
je laptop gebruik je dus om de foto te bekijken, je schermpje op je camera voldoet hier niet voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 28-09-2006 09:25 ]
Haha, ik neem nu al vaak alles mee (ruim 10kg) dus ruim een kg erbij maakt dan niet zoveel meer uit. Maar ik heb de 50-500 afgezegd: voorlopig zou met het weer buiten + andere bezigheden op het moment er toch weinig van komen. Misschien ergens in 2006 dat het ding meer toepassing zal krijgen en dat ik er dan 1 haalnomad85 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 00:00:
Ben heel benieuwd dan wat je morgen gaat doen.
Beste tas wordt dat dan wanneer je alles mee neemt
een 70-200 + 50-500 + al je andere meuk zoals flitser, uwa, groothoek, primes......
Denk dat je nu wel echt voor het laatst alles op locatie mee genomen hebt, met je nieuwste aanwinst (misschien dan) zal je nooit meer alles meenemen gok ik
[ Voor 20% gewijzigd door Remy op 28-09-2006 09:25 ]
ach zo, als ik zelf even iets verder nagedacht had, dan had ik dat ook wel kunnen bedenken idd.nomad85 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:24:
[...]
een test chart is een papiertje die je uitprint en waar je een foto van maakt. De info op het papiertje maakt je duidelijk of je lens goed focust.
voor meer info: linkje
je laptop gebruik je dus om de foto te bekijken, je schermpje op je camera voldoet hier niet voor.

Hoi..
alles.. jeetje .. als ik weet wat ik ga schieten.. ga ik echt niet alles meenemen (4 body's en 7 lenzen ondertussen.. en counting).Remy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 09:25:
[...]
Haha, ik neem nu al vaak alles mee (ruim 10kg) dus ruim een kg erbij maakt dan niet zoveel meer uit. Maar ik heb de 50-500 afgezegd: voorlopig zou met het weer buiten + andere bezigheden op het moment er toch weinig van komen. Misschien ergens in 2006 dat het ding meer toepassing zal krijgen en dat ik er dan 1 haal
De D lens is wel degelijk anders gebouwd dan de G versie. Een prutsnikkor is te herkennen aan de zeer dunne focusring. Die G versie heeft er zo een; de D versie een lekkere brede. Voorts is de diafragma ring natuurlijk de grootste boosdoener qua meerprijs. Maar Dat ED glas verbeterd de optische kwaliteit iig (stond in Photography monthly van deze maand naar ik meen).Anoniem: 165438 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:45:
Bron? Bewijs??
Verschil is het ontbreken van de diafragmaring én dat de het ene SD element wat in de ED versie zit (kun je hem iig als dusdanig verkopen) in de G ontbreekt..
Het zijn beide geen toplenzen. Kun je beter de 3x goedkopere G versie nemen. Of doorsparen voor de nieuwe 70-300 VR (maar daar wil ik eerst test(en) van lezen)
Maar het heeft natuurlijk geen zin om dit te vertellen, je moet het zelf testen. Hoe maak je iemand die alleen maar monochroom ziet wijs wat kleuren zijn en hoeveel meerwaarde dat heeft? Of dat een 33 MHz 486 echt wel veel sneller is dan een 386 40 MHz.?
(die laatste twee zijn retorische vragen , b.t.w.
En mijn excuses voor syntax fouten, ik zit hier op een pruts noodboek van de zaak te typen.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Een van de kritiekpunten op deze specifieke ED lens is dat maar een van de elementen van ED coating is voorzien. Een G lens voelt inderdaad wel een stuk prutseriger dan een D lens.Shark.Bait schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:46:
[...]
De D lens is wel degelijk anders gebouwd dan de G versie. Een prutsnikkor is te herkennen aan de zeer dunne focusring. Die G versie heeft er zo een; de D versie een lekkere brede. Voorts is de diafragma ring natuurlijk de grootste boosdoener qua meerprijs. Maar Dat ED glas verbeterd de optische kwaliteit iig (stond in Photography monthly van deze maand naar ik meen).
Foutje, de lens is gemaakt van Extra Dispersion glass, niet slechts gecoat. Dat is wel een (belangrijk) verschil.Wijnands schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:16:
Een van de kritiekpunten op deze specifieke ED lens is dat maar een van de elementen van ED coating is voorzien. Een G lens voelt inderdaad wel een stuk prutseriger dan een D lens.
Van de site:
ED
Extra-low Dispersion glass. Gives superior sharpness and optimal color.
Extra-low Dispersion
Nikon especially developed ED (Extra-low Dispersion) glass to provide pricise optical
colour correction. Because colours of the spectrum have differing wavelengths, red and
blue light rays are bent at slightly different angles as they pass through nomal optical
glass. This dispersion results in colour fringing and lack of sharpness.
Modern techniques to correct this chromatic aberration are effective with most lenses.
But telescopic lenses magnify the slight variation in focus between red and blue light
rays. Nikon developed ED glass in order to provide the sharp, clear resolution required
for superb photographs.
[ Voor 49% gewijzigd door Shark.Bait op 28-09-2006 14:28 ]
Jemig, wat ben ik blij dat mijn 70-200 VR AF-S G niet so prutserig aanvoelt als mijn 85mm f/1.8DWijnands schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:16:
Een G lens voelt inderdaad wel een stuk prutseriger dan een D lens.

Hmm eigenlijk geen van beiden
Had ik moeten schrijven "de meeste G lenzen" ?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
NeeWijnands schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:07:
![]()
![]()
Had ik moeten schrijven "de meeste G lenzen" ?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
^^ heel goed! YC heeft opgelet, Wijnands moet nog even het lenzenaanbod van Nikon doornemenYellowCube schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:19:
nee, de meeste lenzen zijn tegenwoordig gewoon G-type aangezien bij de meeste lenzen de diafragmaring weggelaten wordt.
[ Voor 25% gewijzigd door Remy op 28-09-2006 15:25 ]
Anoniem: 165438
Naast de goedkopere bouw van de G (mag wel vind ik voor die prijs) is de beeldkwaliteit bijna hetzelfde als van de D. En mijn vraag ofwel opmerking begon omdat dat werd tegengesproken. Er zit welgeteld 1 !!!!! ED element in de D versie.. Wow..

Als alles gaat zoals het gaat, heb ik zojuist deze lens gekocht voor 650 eurotjesplieshout schreef op donderdag 28 september 2006 @ 08:26:
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik 2de hands een Sigma 100-300mm f/4.0 EX APO IF HSM van iemand wil kopen? (slecht productiemodel/letten op bepaalde dingen/joost weet wat nog meer)
P.s.: zit er nog verschil tussen een
Sigma 100-300mm f/4.0 EX APO DG HSM en de
Sigma 100-300mm f/4.0 EX APO IF HSM of is dit dezelfde lens?
nu dus nog op zoek naar iets voor het 18-100 bereik...morgenavond maar weer 's op zoek gaan..

Hoi..
Wat betreft de 18-100: Nikkor 18-70 f/3.5-4.5 of Sigma 17-70 f/2.8-4.5 zijn aanraders, als je dat gat met de 100mm per sé wilt dichten is een Sigma 18-125 f/3.5-5.6 of een Nikkor 18-135 f/3.5-5.6 een aanrader.
edit: even een heel maf vraagje: ik heb een tijd geleden een 70-300 apo D van mijn oom te leen gehad. Dit was een objectief van toch zeker 10 a 15 jaar oud (zo niet, ouder), en die draaide de verkeerde kant op, om in te zoomen moest ik linksom draaien. Is dat met alle modellen van die generatie sigma's zo?
[ Voor 37% gewijzigd door Henk op 28-09-2006 19:07 ]
Welke van de 4 lenzen die je net als optie noemt is de beste (gat in bereik buiten beschouwing gelaten)? op diverse reviews is op elke lens wel wat aan te merken, dus vind het moeilijk om een keuze te maken..
Op jou vraag weet ik trouwens geen antwoord...zit nog niet zolang in de camerahobby...
Hoi..
Ik heb zelf een 17-70 en daar ben ik dik tevreden over, maar vanwege de AF-s is ook de 18-70 gewoon goed aan te raden, het is een beetje waar je prioriteiten liggen
Hoi..
[ Voor 27% gewijzigd door Henk op 28-09-2006 20:03 ]
Gezien de vervorming van de 18-135 zou het voor mij uitermate simpel zijn: de 18-70: veel bereik met zeer behoorlijke prestaties.RedXraD schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:53:
Pfoe, de beste... tja, tussen de 18-125 en de 18-135 zou ik het wel weten, dan zou ik voor de nikkor gaan, maar die is ook wel wat duurder.
Ik heb zelf een 17-70 en daar ben ik dik tevreden over, maar vanwege de AF-s is ook de 18-70 gewoon goed aan te raden, het is een beetje waar je prioriteiten liggen
Vervormd dat kreng zo? ik dacht dat het best een scherp/goed lensje was? Want dan is het idd de 18-70 die het wintneographikal schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:05:
[...]
Gezien de vervorming van de 18-135 zou het voor mij uitermate simpel zijn: de 18-70: veel bereik met zeer behoorlijke prestaties.
*gaat wat reviews zoeken

Anoniem: 156374
Alleeen begrijp ik dat deze lens geen AFs focussing heeft? Wat is precies het nadeel hiervan?
In vergelijking een Sigma 24-70mm f/2.8 EX ASP DF DG, is deze zoveel beter?
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 156374 op 28-09-2006 20:16 ]
edit: wel erg snelle reply, ik zal mezelf even verduidelijken. Bij de d50 kitlens zit weliswaar een motor ín de lens gebouwd in plaats van aandrijving door de body zelf, maar het is geen AF-s zoals we dat gewend zijn. Bij AF-s vliegt de focus echt naar het focuspunt toe, en dat gebeurt stil. Ook kan je bij AF-s handmatig ingrijpen door gewoon je MF-ring beet te pakken, en bij de 18-55 moet je daarvoor eerst je kitlens op M zetten. Bij een 18-70 is het meer een M/F stand.
[ Voor 66% gewijzigd door Henk op 28-09-2006 20:16 ]
Probeer ik ook een "echte " AF-s uit.
je strijd gaat voornamelijk tussen de 17-70 en de 18-70, deze strijd heb ik ook gevoerd en de 18-70 won,Anoniem: 156374 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:32:
Ik neem mijn camera wel mee naar een winkel en vraag of ik een paar lenzen erop kan testen.
Probeer ik ook een "echte " AF-s uit.
vanwege:
van nikon zelf,
interne focus,
swm motortje (mooi stil en snel),
waarde vaster,
de bouw,
manual override focus.

Hoi..
Waarom is het beter als het van Nikon zelf is en waarom is het waarde vaster ?
Punten die voor de Sigma spreken zijn, de lens is lichtsterker en hij heeft betere macro mogenlijkheden en dat mm-tje extra in groothoek is mooi meegenomen.
De sigma 17-70 is volgens mij best geliefd op het moment, dus die waarde-vastheid slaat idd nergens op.
Dat de lens lichtsterker is kan idd een erg belangrijk argument zijn, maar dan moet het wel bruikbaar zijn.Als zo'n lens wide open bijna onbruikbaar is vanwege onscherpte en CA dan zie ik het nut van f/2.8 vs f/3.5 niet zo.
CA is bij mijn exemplaar (ik vertrouw de QC van sigma idd niet zo heel erg meer) absoluut niet aan de orde (ik heb echt een pesthekel aan CAYellowCube schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:52:
bij Nikon zou je kunnen denken aan een betere QC, maar of de 18-70 kitlens nu echt waardevaster is dan een Sigma lens durf ik ook nog wel te betwijfelen. Dat waardevaste speelt imo alleen in de hogere prijsregionen.
Dat de lens lichtsterker is kan idd een erg belangrijk argument zijn, maar dan moet het wel bruikbaar zijn.Als zo'n lens wide open bijna onbruikbaar is vanwege onscherpte en CA dan zie ik het nut van f/2.8 vs f/3.5 niet zo.
En tja, het scheelt een half stopje...
Doe je oude icon eens terug
Dat is eigenlijk vrij simpel. De naam. Een Volkswagen is tegenwoordig niet een fundamenteel andere auto dan een gelijke Seat. Maar toch is die VW een klap duurder. Waarom? Naam.hjs schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:41:
ik vind een paar reden een beetje onzin.
Punten die voor de Sigma spreken zijn, de lens is lichtsterker en hij heeft betere macro mogenlijkheden en dat mm-tje extra in groothoek is mooi meegenomen.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Cool, dus daarom is de sigma praktisch gelijk in prijs aan de nikon. Nou snap ik het...RobertJ schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:27:
[...]
Dat is eigenlijk vrij simpel. De naam. Een Volkswagen is tegenwoordig niet een fundamenteel andere auto dan een gelijke Seat. Maar toch is die VW een klap duurder. Waarom? Naam.
Anoniem: 176826
Onzin, de Nikon is als objectief prima te vergelijken met de Sigma en heeft zijn eigen voordelen zoals de focusmotor en (naar het schijnt) de betere bouw en minder CA. Bovendien is de Sigma bij veel winkels net iets duurder dus de vergelijking gaat niet echt op. (Ook voor lenzen als de 70-200 2.8 is het verschil in prijs erg klein).RobertJ schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:27:
[...]
Dat is eigenlijk vrij simpel. De naam. Een Volkswagen is tegenwoordig niet een fundamenteel andere auto dan een gelijke Seat. Maar toch is die VW een klap duurder. Waarom? Naam.
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
Ik kijk juist naar de Sigma 28-70 EX . deze is nog geen 100 euro duurder , helaas mis je een stuk groothoek. Zag ook wel dat die 28-70 weer een stuk groter/zwaarder is.
iemand ervaringen met deze lens?
de analogie in mijn opmerking was dat 2 producten die eigenlijk gelijk aan elkaar zijn qua kwaliteit en features toch een andere waardebehoud kunnen kennen... Volgens mij lees je wat selectief...bluppy2 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:49:
[...]
Onzin, de Nikon is als objectief prima te vergelijken met de Sigma en heeft zijn eigen voordelen zoals de focusmotor en (naar het schijnt) de betere bouw en minder CA. Bovendien is de Sigma bij veel winkels net iets duurder dus de vergelijking gaat niet echt op. (Ook voor lenzen als de 70-200 2.8 is het verschil in prijs erg klein).
Ik snap op zich het verhaal wel trouwens, ik zou persoonlijk ook net zo lief een Sigma nemen. Desalniettemin, is 3rd party spul toch anders qua waarde in het 2ehands gebeuren. Alhoewel ik denk dat het nu tegenwoordig niet echt veel meer kan schelen, aangezien Sigma materiaal maakt wat eigenlijk net zo goed is als Nikkor.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Als je dat bedoelt heb je natuurlijk gelijk.RobertJ schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 14:43:
[...]
de analogie in mijn opmerking was dat 2 producten die eigenlijk gelijk aan elkaar zijn qua kwaliteit en features toch een andere waardebehoud kunnen kennen... Volgens mij lees je wat selectief...
Ik snap op zich het verhaal wel trouwens, ik zou persoonlijk ook net zo lief een Sigma nemen. Desalniettemin, is 3rd party spul toch anders qua waarde in het 2ehands gebeuren. Alhoewel ik denk dat het nu tegenwoordig niet echt veel meer kan schelen, aangezien Sigma materiaal maakt wat eigenlijk net zo goed is als Nikkor.
(al is een Seat of Skoda tegenwoordig tweedehands ook nog best prijzig...
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
waarde vaster is gewoon uit het verleden gebleken, dus niet een lens specifieke opmerkinghjs schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:41:
waarom het handiger is dat het een nikon is lijkt me duidelijk. Wanneer je een probleem hebt met je camera/lens dan kan de fabrikant nooit de ander de schuld geven (zoals frequent wordt gedaan bij front-back focus etc, scheve sensor, af niet lekker, lichtmeting niet fijn).
Macro mogelijkheden in een groothoek lens lijkt me sowieso niet fijn, neem dan de 70-300 apo en dan heb je een macro (close-up) waar je nog wat aan hebt)
Dat mmtje is inderdaad erg fijn, frequent zit ik op 18 en denk dan, kon ik nog maar 1mm extra erbij, gelukkig kan in 90% van de gevallen de voetenzoom nog een stukje uitzoomen.
Een 70-300 APO is inderdaad geen pijptabak meer waard, een 70-300ED wel...nomad85 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:53:
[...]
waarde vaster is gewoon uit het verleden gebleken, dus niet een lens specifieke opmerking
waarom het handiger is dat het een nikon is lijkt me duidelijk. Wanneer je een probleem hebt met je camera/lens dan kan de fabrikant nooit de ander de schuld geven (zoals frequent wordt gedaan bij front-back focus etc, scheve sensor, af niet lekker, lichtmeting niet fijn).
In dit budget maakt het vrij weinig uit.
Met 70mm kan je een stuk gunstigere sluitertijden doen dan met 200-300mm. Zeker handig als je een wat kleiner diafragma wilt hanteren (wat grotere DOF is bij macro toch wel fijn). Zeker bij mij, ik gebruik macro niet dusdanig dat ik er een speciale macro-lens voor aan hoef te schaffen, maar als ik de stand níet zou hebben zou ik hem missen en misschien wel een speciale macro-lens moeten.Macro mogelijkheden in een groothoek lens lijkt me sowieso niet fijn, neem dan de 70-300 apo en dan heb je een macro (close-up) waar je nog wat aan hebt)
Voetenzoom is gelukkig ook hetzelfde dan een mm extra groothoek. Het scheelt idd weinig tot niets, maar dat je groothoek-mm's kan compenseren met een stap achteruit is natuurlijk onzin.Dat mmtje is inderdaad erg fijn, frequent zit ik op 18 en denk dan, kon ik nog maar 1mm extra erbij, gelukkig kan in 90% van de gevallen de voetenzoom nog een stukje uitzoomen.......uiteraard is het soms handig, maar het is slechts 1 mm.
Er valt genoeg te zeggen voor zowel de 18-70 als de 17-70, en het is maar net aan de persoon waar de belangen liggen. Ik vind met mijn standaard zoom AF-s lang zo belangrijk niet als fatsoenlijke beeldkwaliteit, en toen ik de 18-70 en de 17-70 naast elkaar had produceerde bij mij de 17-70 toch een stuk betere platen. Met name de CA was bij de 17-70 minder. Daar heb ik dan bij sigma wél geluk mee gehad
Is dat de slechte handvastheid van die persoon, doet ie wellicht wat verkeerd of is het gewoon zo?
Hoi..
Ja, het is gewoon zo, om 3 redenen: de lens heeft geen stabilisatie (heet OS bij Sigma), het is een f/4 lens (dus je mist al een stop tov f/2.8 bijvoorbeeld) en ten derde is het een tele-lens: alles voorbij ruwweg 100 ~ 130mm is al wat lastiger handheld te doen, zeker met de wat stevigere telelenzenof is het gewoon zo?
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 29-09-2006 18:05 ]
[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 29-09-2006 18:14 ]
Ter info, kan de lens morgen ophalen/testen voor 650 euro...aan de andere kant van't land (west->oost)
[ Voor 10% gewijzigd door plieshout op 29-09-2006 18:18 ]
Hoi..
Maar de 100-300 is natuurlijk wel een stop lichtsterker richting 300mm. Is het misschien zo dat je de lens alleen binnen hebt getest?
edit: als je een budget hebt van rond de 600 euro (wat je voor die 100-300 uit wilde geven, toch?) kan je ook voor een nikkor AF-s 70-300 f/4.0-5.6 VR gaan. Daarmee moet het stilhouden een stuk fijner gaan, en VR kan je horizontaal uitschakelen voor het pannen
[ Voor 35% gewijzigd door Henk op 29-09-2006 18:26 ]
Hoi..
Dat zeker wel, maar het is nu eenmaal zo dat je met statief veel scherpere foto's maakt: ongeacht je focal length, en dit geldt 3 of zelfs 4-dubbel voor telelenzenplieshout schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:17:
crap, brengt me toch weer aan de twijfel...kijk, ik stond laatst in een winkel met een een 70-300, en dat ging allemaal best feestelijk. Ik wil die lens ook gewoon in de hand kunnen houden en foto's maken op wat meer afstand (actiefoto's van race-bolide's (race-end en niet race-end) tot het stille werk)...Is het dan zo dat deze lens daar dus eigenlijk helemaal niet geschikt voor is (ondanks dat ie zo hoog aangeschreven staat)?
In jouw plaats zou ik het meteen doen, en gewoon veel oefenen: komt heus goedTer info, kan de lens morgen ophalen/testen voor 650 euro...aan de andere kant van't land (west->oost)
Jij verstaat onder heel behoorlijk hopelijk wel snaarstrak, want ik ben d'r nogal nauw aan..lol...Remy schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:25:
[...]
Dat zeker wel, maar het is nu eenmaal zo dat je met statief veel scherpere foto's maakt: ongeacht je focal length, en dit geldt 3 of zelfs 4-dubbel voor telelenzenNatuurlijk kan je een 100-300 handheld schieten, alleen moet je wel je best doen + sluitertijden goed in de gaten houden: dan hou je heel behoorlijke foto's over
Anders wil jij m wel overnemen als het me toch niks blijkt te zijn?[...]
In jouw plaats zou ik het meteen doen, en gewoon veel oefenen: komt heus goed
Hoi..
(zie ook mijn edit over de 70-300 VR)plieshout schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:30:
[...]
Jij verstaat onder heel behoorlijk hopelijk wel snaarstrak, want ik ben d'r nogal nauw aan..lol...
[...]
Anders wil jij m wel overnemen als het me toch niks blijkt te zijn?
Je kan het ook zo zien, die 100-300 heeft zijn ergste afschrijving wel gehad, als je een beetje je best doet kan je hem misschien wel voor het zelfde bedrag vérkopen als waarvoor je hem gekocht hebt.
Maar idd, oefening baart kunst.
Kan van die nikkor geen prijs vinden, geen review of verdere info..(heb heel die lens niet eerder gezien de afgelopen week in welk lijstje dan ook tot nu)
Edit: net op ciao-shopping een vaag reviewtje gelezen waar ik niks aan heb..
[ Voor 20% gewijzigd door plieshout op 29-09-2006 18:54 ]
Hoi..
Wat vooral handig is voor je is dat de VR (als het VR II is) tot 3 a 4 stops eigen trilling kan compenseren. De AF-s is ook heerlijk natuurlijk.
Op deze manier kan ik in elk geval eens naar de winkel gaan om die 70-300 te testen en te vergelijken met de 100-300..
Je moet ergens mee beginnen he..
Nog even ter info: die nieuwe 70-300 nikon lens is VR II (bron: nikon-site)
[ Voor 7% gewijzigd door plieshout op 29-09-2006 19:59 ]
Hoi..
Kijk eerst wat je doelen voor de lens zijn en ga dan gewoon langs een fotozaak en je keuzes uit, je ziet snel genoeg welke lens jij lekkerder vind werken.
[ Voor 15% gewijzigd door Rdegoede op 29-09-2006 21:07 ]
En zijn er nog andere converters behalve de raynox 250 die goed zijn ?
De Sigma 24-70 is een lens die ook op een fullframe camera werkt, dus behoorlijkeAnoniem: 156374 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:09:
Ik ben ook op zoek naar een vervanger voor mijn D50 kitlens. Aangezien ik erg positieve reacties zie over de sigma 17-70 lijkt me dit wel wat.
Alleeen begrijp ik dat deze lens geen AFs focussing heeft? Wat is precies het nadeel hiervan?
In vergelijking een Sigma 24-70mm f/2.8 EX ASP DF DG, is deze zoveel beter?
groothoek voor 35 mm film, optisch goed maar nogal zwaar.
Heb vandaag een D80 gekocht met 18-135 kitlens, bij de lokale fotoshop (toch gedaan ivm service e.d.), en naar Enschede op en neer geweest voor de Sigma 100-300 die een jaar in eigendom was, maar slechts 2x op de D70 body van meneer had gezeten en dus in volkomen nieuwstaat verkeerd.
We gaan d'r mee proberen en experimenteren, meer info volgt als het belangrijk is..
Hoi..
Hmm nee, een 100-300 f/4 is voor mij niet zo zinvol, ik heb al een 70-200 mèt VR die ik prachtig kan omtoveren naar een 119-340 f/4.5 met behoud van VR en AF-Splieshout schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:30:
...
Anders wil jij m wel overnemen als het me toch niks blijkt te zijn?
Veel plezier ermee, ben benieuwd naar de resultatenplieshout schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 17:53:
Zo, een dag verder en een hoop geld armer.
Heb vandaag een D80 gekocht met 18-135 kitlens, bij de lokale fotoshop (toch gedaan ivm service e.d.), en naar Enschede op en neer geweest voor de Sigma 100-300 die een jaar in eigendom was, maar slechts 2x op de D70 body van meneer had gezeten en dus in volkomen nieuwstaat verkeerd.
We gaan d'r mee proberen en experimenteren, meer info volgt als het belangrijk is..
Ja ik heb ze vandaag allebei op mijn camera gehad. (goede service trouwens bij camera express in capelle!)bouwfraude schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 10:52:
[...]
De Sigma 24-70 is een lens die ook op een fullframe camera werkt, dus behoorlijke
groothoek voor 35 mm film, optisch goed maar nogal zwaar.
Die 24-70 is idd erg zwaar en groot. Ben dus voor de 17-70 gegaan. (niet vanwege de prijs)
So far so good. wel erg apart dat je zelfs tot een paar cm tot op de lens kan focussen.
.......
ongetwijfeld ga ik over een paar jaar spijt van mijn keuze krijgen, dan komt er een betaalbare full frame camera en zou ik de 24-70 perfect kunnen gebruiken.....
Vanochtend even dit geschoten:
Op 85mm:

(groot: http://static.flickr.com/98/256652118_06246d517d_b.jpg )
Toen ik langs de baan stond te wachten vond ik de plastic bouw niet eens zo erg, geen last van m'n nek gehad.
En op 170mm (klein beetje gecropped)

(groot: http://static.flickr.com/102/256663911_246e63a7f0_b.jpg)
Nee, niet superscherp etc maar voor mij heel acceptabel.
Ik denk dat ik 'm maar hou en de Sigma APO maar vergeet. Voor macro ga ik wel een Ai micro of een Raynox zoeken. Hou ik geld in m'n zak voor eventueel een SB-600
[ Voor 21% gewijzigd door Wijnands op 30-09-2006 23:17 ]
Nu wil hij graag over naar DSLR en is hem de D200 geadviseerd. Omdat daar de oude 400mm lens nog automatisch op functioneerd. Op zich een super aparaat, hoewel met veel functies die hij denkt nooit te gebruiken. We hebben de lens eens op een (geleende) D70 gebrobeerd, maar daar werkte hij niet op. Nu is de D80 uit, simpeler en goedkoper dan een D200. Kan zo'n oude lens nog op zo'n nieuw apparaat functioneren. (lekker standaardvraag denk ik) Sorry maar ik kon geen betere bron vinden.
-
Volgens mij zeg ik iets verkeerd. Als het goed is, is het een Ai lens. En aangezien de D80 Ai support heeft zou het dus wel moeten werken.
Ah...zie net dat er dus ook een non-Ai versie van die lens is. Dan wordt het dus even uitzoekwerk aan jullie kant.
Bottomline:
Ai lens = OK
Non Ai lens niet OK.
[ Voor 55% gewijzigd door YellowCube op 02-10-2006 18:54 ]
Overigens schijnen niet-ai lenzen ook prima te converteren te zijn.
je voert het in.. maar hoe registreert de body nou.. dat ik die diafragma ring draai bij die oude lenzen? Vind het raar..Wijnands schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:24:
Elke D serie nikon kan een Ai lens hebben. Bij de meeste mag je zelf 't werk doen. Op http://www.nikonians.org/nikon/d200_and_non-cpu_lenses/ zag ik wel wat mooie optie's die de D200 heeft voor dit soort spul.
Overigens schijnen niet-ai lenzen ook prima te converteren te zijn.
-Belichting wordt niet aangegeven, het vergt enige ervaring met belichting.
-Focus, maar wanneer je de focus goed hebt krijg je wel een groen lampje op display.
bron: http://www.nwhikers.net/forums/viewtopic.php?p=209881
Maar hoe kom ik op het oog erachter of het een Ai lens is? De lens is destijds tweedehands gekocht zonder boekjes, omdat ie nieuw niet betaalbaar was.
-
Anoniem: 144281
Bijvoorbeeld, een Nikon D50 met 18-55 mm kitlens en een Sigma 70-300 lens (omgerekend 105-450 mm) is denk ik goedkoper. Of je dat wilt laat ik aan jou over.
geen serienummers o.i.d?Arie Kanarie schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 22:04:
Het wordt mij al iets duidelijk, in principe kan iedere nikon lens op de D-serie (AI of niet AI). Bij de lagere dan D200 moet je alleen een hele zooi handmatig instellen/bijhouden:
-Belichting wordt niet aangegeven, het vergt enige ervaring met belichting.
-Focus, maar wanneer je de focus goed hebt krijg je wel een groen lampje op display.
bron: http://www.nwhikers.net/forums/viewtopic.php?p=209881
Maar hoe kom ik op het oog erachter of het een Ai lens is? De lens is destijds tweedehands gekocht zonder boekjes, omdat ie nieuw niet betaalbaar was.
Wat men hier zegt over de Ai versie is het volgende:
Er is ook nog een Internal Focus (IF) versieThe serial number for this AI-version telephoto lens may have been started from 261178 as it was marketed only in March, 1977.
Die IF zou je vrij makkelijk moeten herkennen als je aan de focusring draait. Als de lens langer wordt, is het geen IFhe serial number for this lens could have been started from 280001.
En wegdoen lijkt me zonde. Naar wat ik begrijp is het een erg goede lens.
Nadeel van sigma is dat ze de mounts reverse engineering, en dat de kans zodoende zeer hoog is dat bij het uitkomen van een nieuwe camera je objectiefjes ge-rechipped moeten worden, wat mijn collega zou moeten doen--hij testte zijn sigma's op mijn D200.hjs schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:41:
Er is een wet waaraan geen enkele fotograaf ontkomt:Wijnands schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:57:
Die 70-300 supergoedkope pruts G lens bevalt me toch steeds beter.
Goedkoop glas is beter dan geen glas.
En de volgende wet is ook wel erg treffend (en ondanks mijn weerzin tegen sigma, zo waar
Niemand kan aan een foto zien met welk merk toestel/glas hij genomen is.
Ik zeg het er maar bij, ik had het idee dat de gemoederen hoog opliepen over mijn anti-sigma stokpaardje
Yeps, alleen het AF-ON knopje werkt dan niet, gewoon shutter half-press wel. Zie ook hier. Gebeurt alleen met HSM-lenzen die een bepaalde firmware hebben (ook mijn 10-20). Niks rechippen, is alleen een nieuwe firmware nodig: je overdrijft het dus een beetje, en dat is niet nodig met een opmerking als 'zeer hoog dat lenzen ge-rechipped moeten worden': je schrikt met zo'n opmerking mensen af om Sigma-lenzen te kopen, terwijl de waarheid vertellen handiger en duidelijker is voor iedereenShark.Bait schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:46:
[...]
Nadeel van sigma is dat ze de mounts reverse engineering, en dat de kans zodoende zeer hoog is dat bij het uitkomen van een nieuwe camera je objectiefjes ge-rechipped moeten worden, wat mijn collega zou moeten doen--hij testte zijn sigma's op mijn D200.
Na verloop van tijd zal de kans groter worden dat er een rechip plaats moet vinden, of hij heel groot is weet ik niet, maar het is imo wel zeker een punt om rekening mee te houden. Of je daarom Sigmalenzen links moet laten liggen: dat is persoonlijk, ze bieden vaak een mooi prijsvoordeel, maar je loopt *een* risico.
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 03-10-2006 11:04 ]
In dit geval ging het om de D200, en zitten we in het Nikonmount-topic, vandaarneographikal schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:03:
De waarheid hangt erg af van het model van je lens en je body.
Sigma moet idd reverse engineeren, en dan kan het idd wel eens niet 100% werken zoals met het AF-ON verhaal van de D200
Helemaal waar. Alleen is het, vind ik, wat lastiger om goedkoop glas te vinden waar je tevreden mee bent. En aangezien ik nederlander op een beperkt budget ben geef ik m'n geld graag zo goed mogelijk uit en kijk ik dus ook naar glas waar veel mensen hun neus voor ophalen.Shark.Bait schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:54:
[...]
Er is een wet waaraan geen enkele fotograaf ontkomt:
Goedkoop glas is beter dan geen glas.
En de volgende wet is ook wel erg treffend (en ondanks mijn weerzin tegen sigma, zo waar)
Niemand kan aan een foto zien met welk merk toestel/glas hij genomen is.
Heel erg waar. Er zijn zat minder "beroemde" lenzen die prima beeld afleveren. Maar dan wordt het al snel een kwestie van speuren op internet en de lens heel goed uitproberen.Wijnands schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:26:
Helemaal waar. Alleen is het, vind ik, wat lastiger om goedkoop glas te vinden waar je tevreden mee bent. En aangezien ik nederlander op een beperkt budget ben geef ik m'n geld graag zo goed mogelijk uit en kijk ik dus ook naar glas waar veel mensen hun neus voor ophalen.
Niks is er namelijk linker als op meningen af gaan, met name dingen als "ik vind dat de lens het erg goed doet voor z'n prijs". (daar kan je werkelijk alle kanten mee op, dus ook deze kant: de lens is niet al te best, maar ja wat verwacht je anders van een .... euro lensje) Of een veel duidelijker verhaal "de lens is optisch bijna net zo goed als z'n duurdere broertje alleen AF/ bouw of iets anders is (aanmerkelijk) minder".
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Ik had begrepen dat het terug naar de fabriek moest.Het was dus imo de waarheid. Niet meteen zo belerend.Remy schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:55:
[...]
Yeps, alleen het AF-ON knopje werkt dan niet, gewoon shutter half-press wel. Zie ook hier. Gebeurt alleen met HSM-lenzen die een bepaalde firmware hebben (ook mijn 10-20). Niks rechippen, is alleen een nieuwe firmware nodig: je overdrijft het dus een beetje, en dat is niet nodig met een opmerking als 'zeer hoog dat lenzen ge-rechipped moeten worden': je schrikt met zo'n opmerking mensen af om Sigma-lenzen te kopen, terwijl de waarheid vertellen handiger en duidelijker is voor iedereen
En het ligt er natuurlijk aan hoe je fotografeert, de af knop is niet hetzelfde als de half ontspan knop indrukken, maar ik neem aan dat niet veel mensen dat weten.
De AF-ON knop op de D200 doet precies hetzelfde als de ontspanknop half indrukken, en dat is een kwestie van de gebruiksaanwijzing lezen.Shark.Bait schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:42:
En het ligt er natuurlijk aan hoe je fotografeert, de af knop is niet hetzelfde als de half ontspan knop indrukken, maar ik neem aan dat niet veel mensen dat weten.
De vier letters RTFM gelden ook in dit tijdperk nog steeds en, niet persoonlijk, dat zouden meer mensen moeten doen!
Dit topic is gesloten.