Ja daar is duidelijk verschil is. De lens van nikon heeft een duidelijk beter ontwerp, wat zorgt dat hij door speciale lenzen (aspherical etc) een contrastrijkere foto met betere kleuren kan produceren. De build (hoe de lens voelt en in elkaar zit) is ook duidelijk beter bij nikon. Daarnaast is de 18-200 van nikon uitgerust met VR, wat ervoor zorgt dat je (mits de situatie geschikt is) tot 16x zo weinig licht nodig hebt om dezelfde foto te produceren. Optisch is de lens dus beter, qua build een duidelijk verschil en hij heeft VR. Veel mensen vinden dit een van de weinige mega-zoom lenzen die acceptabel presteert. Een duidelijk verschil dus met de sigma en tamron versie.devv05 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:12:
Iemand ervaring met de Tamron of Sigma 18-200 mm lens? Hoe verhoudt deze zich tot de versie van Nikon? (die ik echt te duur vind) De Nikon heeft VR, de andere 2 volgens mij niet. Betekent dit dat ik veel meer bewogen beelden ga krijgen?
Zou ik anders niet beter kunnen gaan voor de 15-55 & 55-200 mm kit, die zijn wel van Nikon en bevatten VR toch? Ik heb begrepen dat VR toch wel een groot pluspunt is.
Wat zijn de argumenetn Nikon 15-55 & 55-200 mm vs. Tamron/Sigma 15-200 mm, behalve dan dat je in het eerste geval 2 lensen mee moet sjouwen? Qua prijs maakt het volgens mij vrij weinig uit.
Laat niet weg dat de tamron en sigma ook redelijke lenzen zijn waar de beginner zich prima mee kan redden.
Mocht je af en toe best willen wisselen met lenzen zou ik duidelijk een andere setup kiezen.
kitlens + 70-300 sigma (apo)
18-70 (kitlens van D70) + 70-300 sigma (apo)
het ligt aan je budget hoe ver je wilt gaan? Het zou fijn zijn als je daarin een lijn trekt en een bedrag noemt