[PC] Algemeen Phasechange discussie topic deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 17.092 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185984

wozers mensen het ziet er echt koel uit, ik heb echt zin om er ook een te hebben/bouwen, maar ik denk dat ik nog net iets te jong en te weinig poen heb :[ helaas, wat ik wel heb is een oude koelkast, maaruh eerst nog maar eens uitzoeken hoe het precies zit met die druk enzo, dat is het enige dat ik nog moeilijk vind. want het komt erop neer dat als de druk en de lengte van je leidingen niet goed is de pc ook niet goed/ helmaal niet werkt???...

wat ik wel weet is dat het me ooit gaat lukken...:] en anders heb je altijd nog scheikunde docenten die er misschien nog wel weten over welke stof je moet gebruiken om te koelen :]

greetzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:18

Epsilon

Atomic-NI schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:31:
[...]

Hij stond op 3, ik heb hem nu op 6 gezet.
Heb trouwens het reservoir nog niet aangepast, ga hem ff een tijdje op deze instelling laten lopen en kijken wat er gebeurt.

Edit: Temp staat ingesteld op 17 graden, nu loopt ie daarna toe en stijgt tot 27-28 graden dan begint ie te piepen "hi". Druk dus op mute en hij loopt weer omlaag.
6 minuten misschien toch te veel?
Waarschijnlijk wel te veel met zo'n klein reservoir. Je zal dan echt naar een groter reservoir moeten om dit soort problemen te omzeilen. Gewoon naar 1 liter gaan oid (denk dat er nu 400ml in je systeem zit, dat wordt dan ongeveer 3 keer zo veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40

nFo

@ DesertShooter:

Van die: S939/S754/S478 mounting kun je ook een: Socket 775 van maken.
Het past ook nog. :P

Afbeeldingslocatie: http://img247.imageshack.us/img247/7047/shellpv0.th.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door nFo op 20-08-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153939

nFo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:45:
@ DesertShooter:

[afbeelding]
:o dag mounting :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 16:53

DesertShooter

Afgekickt

nFo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:45:
@ DesertShooter:

[afbeelding]
Ahum :P, ik sloop hem liever niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

DesertShooter schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:33:
[...]

Ahum :P, ik sloop hem liever niet :+
Hier wat betere foto,
Maar de originele past wel iets beter. :P

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/2721/p1000419pi2.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

Anoniem: 185984 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:22:
wozers mensen het ziet er echt koel uit, ik heb echt zin om er ook een te hebben/bouwen, maar ik denk dat ik nog net iets te jong en te weinig poen heb :[ helaas, wat ik wel heb is een oude koelkast, maaruh eerst nog maar eens uitzoeken hoe het precies zit met die druk enzo, dat is het enige dat ik nog moeilijk vind. want het komt erop neer dat als de druk en de lengte van je leidingen niet goed is de pc ook niet goed/ helmaal niet werkt???...

wat ik wel weet is dat het me ooit gaat lukken...:] en anders heb je altijd nog scheikunde docenten die er misschien nog wel weten over welke stof je moet gebruiken om te koelen :]

greetzz
Je kan natuurlijk van een oude koelkast gewoon het koelelement in een bak water hangen als eerste avontuurtje met phase. De druk in het systeem is niet echt iets wat je zelf in de hand hebt aangezien die afhankelijk is van de temperatuur. En de lengte van de normale leidingen is niet heel erg belangrijk zolang je geen extreme lengtes gaat gebruiken. De lengte van de cappilaire leiding is echter wel van groot belang maar dit komt ook niet op de centimeter nauwkeurig.

vragen over koeltechniek kan je trouwens beter hier stellen dan aan scheikunde docenten, hier een aantal mensen met ervaring met het zelf bouwen van systemen en een scheikunde leraar heeft daar waarschijnlijk totaal geen ervaring mee. Verder zijn de koudemiddelen bijna allemaal geproduceerde gassen die niet in de natuur voorkomen en enkel voor koeltechniek gebruikt worden. Hierdoor weet de scheikunde leraar er meestal ook niet veel over te melden. Daar komt nog is bij dat alleen bedrijven met een STEK licentie met koudemiddelen mogen omgaan en wij ze dus niet eens kunnen krijgen. Om die reden gebruiken wij(hobbiesten) bijna allemaal propaan als koudemiddel.

sorry voor rommelige verhaal beetje weinig geslapen afgelopen dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, domme suggestie van dat scheikunde, maar hoe bereken je hoelang je cappilaire leiding moet zijn? en waarmee soldeer je die? hoe kom je erachter wat voor pomp je moet gebruiken.. hoe maak je het gedeelte voor op je proc, waar de vloeistof dus expandeert.. het zijn allemaal vragen waar ik op het moment nog geen antwoordt op weet, dus vandaar dat het mij niet slim leek er nu nog niet mee te beginnen maar eerst een de aap uit de boom te kijken, tenzij iemand op al deze vragen simpel te beantwoorden zijn en ik te moeilijk denk? want die koelkast staat hier wel namelijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
met een koelkast kan je best een leuke chiller maken, neemt alleen veel ruimte in.
kijk hier ook even rond. daar kan je leuke projecten zien en ideen opdoen

http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=155

de links in de startpost heb je al gezien neem ik aan :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, maar ik snap het principe wel, en ideeén zat, really tnx voor de link, maar wat ik het liefst wil weten hoe het zit met die druk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cappilaire leiding is niet echt te berekenen met een simpele som oid. Maar voor 0.031" ID cappilair en 200watt warmte belastingen nemen we ongeveer 3 meter cappilaire leiding. Als je andere dikte cappilair hebt of andere load moet je tegen de tijd dat je er mee bezig bent maar ff navraag doen.

cappilair soldeer je net als de rest van de leidingen met hardsoldeer, dus >40% zilver of silphos (koper hardsoldeer).

met pomp bedoel je compressor? compressor kies je aan de hand van hoeveel (warmte)vermogen je wilt wegpompen en bij welke temperatuur. Des te hoger de verdamper temperatuur des te meer warmte je kan verpompen.

het verdamper blok op je cpu kan je op verschillende manieren maken, sommige mensen kopen gewoon een blok koper en boren er een maze in. Andere pakken het wat duurder aan en gebruiken draaibanken of freesmachines. Ik vind het zelf erg leuk om de verdamper blokken te gieten maar ik ben op het moment geloof ik de enige die dat doet. Je denkt niet te moeilijk btw, als je de eerste keer gaat bouwen moet je met best veel dingen in rekening houden haast je dus ook niet met het bouwen van een koeling maar blijf nog even wat dingen lezen en vragen stellen uiteraard.

wat wil je precies weten over de druk? De compressor perst een gas in de condensor, doordat de condensor wordt "afgesloten" door een cappilaire leiding kan het gas er nauwelijks door waardoor je een hoge druk krijgt. Elk gas heeft zijn eigen specifieke druk-temperatuur verhoudingen (dus de druk en temperatuur waarbij een gas condenseert of verdampt). Stel je condensor is 40 graden en je gebruikt propaan als koudemiddel. Er is dan een druk van 13,5 bar voor nodig om propaan vloeibaar te maken terwijl dat maar 10,7 bar is bij 30 graden. Met genoeg koudemiddel in het systeem zal de compressor de druk in de condensor ophogen totdat die druk is bereikt en het koudemiddel vloeibaar wordt. Doordat de cappilair zo dun is kan er een drukverschil worden opgebouwd tussen de condensor en de verdamper. Het vloeibaar geworden koudemiddel stroomt dan door de cappilair naar de verdamper waar het in een lagere druk terecht komt en weer van vloeistof naar gas gaat. Hier geld weer hetzelfde verhaal, des te lager de druk des te lager de temperatuur van het gene waar de vloeistof in verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke :P het wordt steeds duidelijker, ik heb er nog veel over opgezocht, maar het meeste wat ik vind is engels en moeilijk te begrijpen. er zijn alleen bepaalde uitdrukkingen. ik neem aan dat je met 0.031'' ID de doorsnede bedoelt :|

door de informatie is hoe het opbouwen van de druk werkt een stuk duidelijker geworden, wat ik alleen niet zeker weet.. de druk wordt opgebouwd omdat de cappilaire leiding kleiner is dan de leiding in de condenser, maar hoge temps in de condenser ontstaan toch door het samenpersen van gas naar vloeibaar, waardoor als je de phase changer net aanzet er minder druk voor nodig is om het vloeibaar te krijgen dan nadat het systeem even aan heeft gestaan? en omdat je het koelt blijft de tempratuur op een bepaalt moment constant, misschien verwarrend, maar ik hoop dat ik het nu goed zeg?

ik zal vertellen wat ik van plan ben als ik er een bouw. ik wil graag voor mijn eerste project proberen mijn AMD 1200 mhz socket A proc te koelen. bereken ik het vermogen dat ik wil koelen dan gewoon door het wattage te nemen wat de proc verbruikt? zoals bij mijn conroe 65 w dus?aan de meeste spullen kan ik wel komen door een oude koelkast/vriezer ( in een vriezer wordt het kouder dan in een koelkast, daar wordt dus ander koelmiddel gebruikt neem ik aan? dus kan ik beter naar een oude vriezer zoeken of niet soms? of werken deze weer anders). dan is dus het enige probleem nog de verdamper maken.

ik kan hem gieten zoals je zegt, een mal maken, maar dan is de vraag hoe ik het koper vloeibaar krijg, lijkt me geen prettig werkje, ik heb wel een freesmachine maar ik denk niet dat die koper kan freezen, en gaten boren, dat principe snap ik niet helemaal, als je een paar gaten in een blok ijzer boort, werkt het toch niet, ik heb veel foto's gezien van verdampers, maar de meeste bestaan uit twee helften, die daarna op elkaar gesoldeerd zijn :] misschien probeer ik zoiets wel :]

alvast bedankt voor de info, als je nog meer info of suggesties hebt, graag, hoe meer ik weet hoe eerder ik kan beginnen >:) (wat ik zeker graag wil), verder jammer dat je website nog niet werkt unknown_road 8)7
greetzzz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met ID bedoel ik Interne Diameter. 0.031" = 0.8mm

idd, de hoeveelheid warmte dat een condensor kan afstaan is onder andere afhankelijk van het temperatuursverschil tussen de condensor en de lucht die er door stroomt. Een kleine tijd lang stijgt de temperatuur van de condensor totdat de condensor warm genoeg is om zijn toegevoegde hitte volledig af te staan. Hierna blijft de temperatuur en dus de druk relatief constant.

Een heel belangrijk gegeven over stoffen in een afgesloten ruimte met een deel vloeistof fase en een deel gasfase is dat de druk hierin niet toeneemt als je meer gas toevoegt zolang de temperatuur hetzelfde blijft. Een propaan fles die voor 80% gevuld is met vloeistof zal dezelfde druk op staan als een propaan fles die voor 1% gevuld is met vloeistof. Dit geld in een condensor uiteraard ook. De condensor druk is dus onafhankelijk van de hoeveelheid gas die je erin pompt (niet 100% waar maar daar gaat het niet om :D )

Voor een overgeclockte processor zou ik toch echt rond de 175-200watt gaan zitten. Die 65watt getallen gelden alleen voor niet overgeclockte processors ;)

Een vriezer gebruikt niet per se een ander koudemiddel dan een koelkast, meestal gewoon een anders ingestelde thermostaat :D zowel een vriezer als een koelkast staat niet constant aan. Het maakt denk ik niet zoveel uit of je een vriezer of koelkast haalt.

een verdamper gieten is niet zo gemakkelijk helaas. Met gaten boren bedoel ik dat je een aantal gaten naaste elkaar boort en dan met een dremel oid de wandjes tussen de gaten wegfreest zodat je een kanaal krijgt.

hm ja site moet ik nog steeds keer wat mee doen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26

Exigence

dnkroz

Probeer eerst je craftsmanship te upgraden om het zo maar te zeggen :P Als je geen ervaring met solderen/lassen en metaalbewerking hebt kun je eerst wat eenvoudige dingen proberen. Gewoon oefenen, en veel proberen :)
Veel lezen, en prutsen, kijken wat er fout gaat, proberen te begrijpen wat er fout gaat, verder lezen, verder prutsen en blij zijn :D That´s it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is ook niet de bedoeling dat het in een keer lukt :] liever eerst even kijken hoe het werkt, maar van plaatjes en filmpjes blijft het moeilijk te zien, over een paar weken mag ik de koelkast van me overburen hebben (300L) want die zijn aan het verbouwen en krijgen een nieuwe. dan sloop ik eerst alles eruit en kijk ik een hoe het er nou allemaal uit ziet, maar tegen de tijd dat ik dat ding heb zijn we wel een maand verder, dus nog tijd zat om dingen uit te zoeken...

wat betreft die verdamper, het blijft moeilijk denk ik :] ik heb wel veel gesoldeerd, maar dat was meer in tv's enzo, hetzelfde geld voor mijn pa, we solderen allebei met lood en hars, ik moet dus eerst nog maar eens proberen of het lukt met die andere tin en brander :] kwestie van oefenen denk..
dan moet ik nog aan een blok koper zien te komen... ijzerwinkel is net failliet:[ dus dan maar naar leiden, hopen dat ik het daar kan krijgen, vast wel toch? nou was ik gister nog aan het zoeken naar handleidingen om er een te maken, maar de meesten bleken voor water koeling te zijn, en in mijn enthosiousme dacht ik dat ze voor pc waren :s maar goed, ik zoek nog verder... als je plaatjes of filmpjes hebt, stuur ze even via email of geef een linkje? kijken hoe die van jullie eruit zien?

ik ga nu in ieder geval nog effe verder zoeken, hopelijk vind ik er nog een aantal :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185984 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 09:49:
het is ook niet de bedoeling dat het in een keer lukt :] liever eerst even kijken hoe het werkt, maar van plaatjes en filmpjes blijft het moeilijk te zien, over een paar weken mag ik de koelkast van me overburen hebben (300L) want die zijn aan het verbouwen en krijgen een nieuwe. dan sloop ik eerst alles eruit en kijk ik een hoe het er nou allemaal uit ziet, maar tegen de tijd dat ik dat ding heb zijn we wel een maand verder, dus nog tijd zat om dingen uit te zoeken...

wat betreft die verdamper, het blijft moeilijk denk ik :] ik heb wel veel gesoldeerd, maar dat was meer in tv's enzo, hetzelfde geld voor mijn pa, we solderen allebei met lood en hars, ik moet dus eerst nog maar eens proberen of het lukt met die andere tin en brander :] kwestie van oefenen denk..
dan moet ik nog aan een blok koper zien te komen... ijzerwinkel is net failliet:[ dus dan maar naar leiden, hopen dat ik het daar kan krijgen, vast wel toch? nou was ik gister nog aan het zoeken naar handleidingen om er een te maken, maar de meesten bleken voor water koeling te zijn, en in mijn enthosiousme dacht ik dat ze voor pc waren :s maar goed, ik zoek nog verder... als je plaatjes of filmpjes hebt, stuur ze even via email of geef een linkje? kijken hoe die van jullie eruit zien?

ik ga nu in ieder geval nog effe verder zoeken, hopelijk vind ik er nog een aantal :]
er zijn meerdere mensen op de wereld die puur door plaatjes en 0% kennis van phase change toch begonne zijn met het te bouwen.

gewoon ervaring opdoen en maanden plaatjes bekijken en lezen.

of sommig leren het op school zoals ik en enkele andere:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Laatst online: 05-05 16:02
koper kan je bij metaalwinkel.nl bestellen, of geloof ik staalmarkt. ik denk dat je rondstaf nodig hebt, maar of 40mm genoeg is? ik kon zelf bij metaal winkel elke gewenste afmeting kopen, dat was platstaf.

[ Voor 16% gewijzigd door Extera op 22-08-2006 12:01 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aangezien de soldeer verbindingen van phase-change koeling worden blootgesteld aan flinke temperatuurschokken en hoge drukken moet je eigenlijk hardsoldeer gebruiken voor alles wat je soldeert. Tin/lood verbindingen slijten te snel waardoor je na verloop van tijd lekken kan krijgen en misschien zelfs gebarsten verbindingen met als gevolg dat het zaakje knalt.
www.staalmarkt.nl is geloof ik iets goedkoper dan metaalwinkel.nl trouwens en idd ronde verdampers zijn een stuk makkelijker te isoleren en te monteren. Er zijn trouwens ook losse verdampers te koop gemaakt door andere phase-change bouwers als het je niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ jort, mooie site veel pics, mooie dingen gezien :) maak je die verdamper zelf en hoe doe je dat dan? heb je ook een tekeningetje ofzo hoe hij ongeveer werkt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha, ja als we zo gaan doen dan kan ik net zogoed een heel pc systeem kopen, en leuke is nou juist er zelf een maken, en een beetje proberen.. het hoeft niet in een keer te lukken, maar ik moet wel weten waar ik mee bezig ben :] ontwerpje gemaakt van een verdamper, maar ik moet eerst een site hebben om hem op te zetten en die heb ik niet, dus daar moet ik nog iets op verzinnen...

heeft niemand van jullie een bouwtekeningetje, of zijn die strikt geheim? ( niet dat ik ze wil nabouwen ofzo, eerder een idee opdoen van hoe ze gemaakt zijn/worden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185984 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:42:
@ jort, mooie site veel pics, mooie dingen gezien :) maak je die verdamper zelf en hoe doe je dat dan? heb je ook een tekeningetje ofzo hoe hij ongeveer werkt? O-)
nee ik koop ze via een member op XS, Littledevil:)
heeft niemand van jullie een bouwtekeningetje, of zijn die strikt geheim? ( niet dat ik ze wil nabouwen ofzo, eerder een idee opdoen van hoe ze gemaakt zijn/worden?)
Ja nee een tekening geef ik niet omdat ik en vele andere veel energie en tijd in deze zaakje gestopt.
Als jij nu het exact gaat kopieren is al mijn moeite verloren want jij gaat met de gouden veren lopen.

Dus srry doe zelf wat moeite en geef er je eigen touch aan.

Men Site gaat nog online staan tot october/november en dan gaat hij offline.:)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 22-08-2006 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier wat pics van de mounting die ik nu gebruik (op verzoek van jort), aangezien die iets anders is dan de mounting op de prom van rol-co post ik het hier en niet in dat topic. Deze mounting is erg makkelijk te maken en werkt erg goed ook al zeg ik het zelf. Zoals te zien is, is deze mounting volledig los te halen van de evap. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/mounting1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/mounting2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/mounting3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/mounting4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mooie mounting jurgen......erg slim, kan je nog wel even op de mijne maken ook he? :+

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:58:
mooie mounting jurgen......erg slim, kan je nog wel even op de mijne maken ook he? :+

.
Nice Jurgen, werkt goed en kan niet verslijten dus Toppiee!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153939 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:45:

Ja nee een tekening geef ik niet omdat ik en vele andere veel energie en tijd in deze zaakje gestopt.
Als jij nu het exact gaat kopieren is al mijn moeite verloren want jij gaat met de gouden veren lopen.

Dus srry doe zelf wat moeite en geef er je eigen touch aan.

Men Site gaat nog online staan tot october/november en dan gaat hij offline.:)
oke, dacht ik al.... maar waarom gaat je site offline? is toch een mooie site met veel pics :]
het ging btw niet omdat ik zelf geen moeite gedaan heb, ik heb veel gezocht, maar ik heb er maar 1 gevonden, het was meer intresse.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153939 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 18:56:
[...]

Nice Jurgen, werkt goed en kan niet verslijten dus Toppiee!! ;)
en kan niet losschieten zoals rubber ringen op chilly evaps.

@rol-co: kan wel, maar dan moet je hem niet morgen ophalen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 23-08-2006 22:24 ]

Anoniem: 185984 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:57:
[...]

oke, dacht ik al.... maar waarom gaat je site offline? is toch een mooie site met veel pics :]
het ging btw niet omdat ik zelf geen moeite gedaan heb, ik heb veel gezocht, maar ik heb er maar 1 gevonden, het was meer intresse.. :|
hosting kost geld en als ik toch niets meer doe heeft het geen zin van deze site te laten staan.
ik zie wel wat ik doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Anoniem: 79743 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:55:
[...]

en kan niet losschieten zoals rubber ringen op chilly evaps.

@rol-co: kan wel, maar dan moet je hem niet morgen ophalen :D
Precies, rubber ringen zijn brak, ik had het op mijn 'jan' evap ook, ring was naar binnen geschoten en dus slecht contact. (eigenlijk meer geen contact)
Nu zit er een metalen ring onder en heb geen last meer :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Snorro schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 01:45:
[...]

Precies, rubber ringen zijn brak, ik had het op mijn 'jan' evap ook, ring was naar binnen geschoten en dus slecht contact. (eigenlijk meer geen contact)
Nu zit er een metalen ring onder en heb geen last meer :)
hehe, ja maar jan zijn evap was zoiezo al ni echt op maat gemaakt hoor :)

nuja NU komt hij NOOOOOIT meer los ook al neem je de hamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Zou je (dit heb ik ook maar op het toilet bedacht) de condensor van een PhCh unit in een bak droogijs kunnen leggen zodat je zeg maar cascade effect krijgt met een single stage unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 156750 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:59:
Zou je (dit heb ik ook maar op het toilet bedacht) de condensor van een PhCh unit in een bak droogijs kunnen leggen zodat je zeg maar cascade effect krijgt met een single stage unit?
Ja, je zal iets of wat winnen. Nee het is geen cascade effect want het hele idee er achter is dat je een gas gebruikt wat je normaal niet kan condenseren en ook een lagere temperatuur hebt @ 0 bar. Dit is natuurlijk bij een singlestage niet het geval.

Proberen kan, maar een dikkere fan + condenser heeft een soortgelijk effect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk niet dat je unit dan nog veel vermogen kan wegpompen aangezien het drukverschil over de cappilair een stuk kleiner is geworden. De hoeveelheid koudemiddel door je cappilair wordt dus ernstig vermindert. als gevolg wordt waarschijnlijk je cpu dus kouder als je hem gewoon direct met dry ice koelt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Oke, dan toch maar eens meer opzoeken hoe zo'n cascade werkt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Anoniem: 79743 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:41:
Hier wat pics van de mounting die ik nu gebruik (op verzoek van jort), aangezien die iets anders is dan de mounting op de prom van rol-co post ik het hier en niet in dat topic. Deze mounting is erg makkelijk te maken en werkt erg goed ook al zeg ik het zelf. Zoals te zien is, is deze mounting volledig los te halen van de evap. :)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie oplossing voor een verwijderbare mounting kit :)

btw chilly1 gebruikt al een tijdje geen rubbere ringen meer...
Hij was overgestapt op soft solder ringen, maar gebruikt inmiddels inox of rvs seeger-ringen, net als unseen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chilly niet maar zijn nog steeds bij die het wel gebruiken. Verder is het mooie hiervan ook dat de mounting hoog zit en je dus geen plastic "buis" nodig hebt om de evap heen wat ook weer knaken kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

En dit valt beter te isoleren, aangezien het contact van de mounting met de evap maar minimaal is :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik heb een tijd geleden een oude (12v) vapo gekocht, ben er toen lekker mee bezig geweest maar op een gegeven moment kreeg ik het voor elkaar de suction line te scheuren. De vapo staat nu al een hele tijd stof te vangen, ben gestopt met overklokken dus ik denk niet dat ik hem ooit nog ga gebruiken. Aangezien er hier mensen zijn die bouwen en repareren enz, denken jullie dat het nog verstandig is de vapo te laten fixen (moet alleen gevuld worden en klein lekje gemaakt worden) en dan te verkopen of is dat het niet meer waard? Hoeveel zou het reparen ong. gaan kosten? Ik heb het lekje meteen afgeplakt dus ik ga er van uit dat er geen lucht in de compressor is gekomen, wat denken jullie daarvan?

offtopic:
Als er overigens nog mensen zijn die de losse onderdelen kunnen gebruiken kan er wel wat geregeld worden

|| Specs || SuperPI 1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb een nieuw speeltje gekocht voor me autocascade (ja daar ben ik nog steeds mee bezig :D ) :

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/IMG_0937.jpg

electrolux MS34FB
34.4cc, 1PK

lekker veel power :) Om een idee te geven van de grote, die condensor die er voor staat is een prom condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Zo heb ik er ook nog wel een :P Eigenlijk wel meer dan 1 O-)

Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/1927/afbeelding037wb1.jpg

Mijn cascade in aanbouw :)

[ Voor 23% gewijzigd door AMD 64 op 06-09-2006 15:01 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Anoniem: 79743 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:48:
heb een nieuw speeltje gekocht voor me autocascade (ja daar ben ik nog steeds mee bezig :D ) :

[afbeelding]

electrolux MS34FB
34.4cc, 1PK

lekker veel power :) Om een idee te geven van de grote, die condensor die er voor staat is een prom condensor.
Dus toch voor een normale compressor gegaan ipv een rotary :) Wat is de precieze reden daarvoor eigenlijk?

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt voor je constructieve post amd64 |:(

@syngrow: Die MS34FB is LBP en de kosten zijn nagenoeg hetzelfde voor mij. Verder heb ik echt totaal geen idee welke van de 2 krachtiger is :D moet ik dus ook ff uitzoeken. Dit is echt een van de bruutste compressor in de normale compressor range. Danfoss houdt met normale compressors al op bij 21cc volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-09-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 79743 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:19:
Bester een niet zo constructieve post mét plaatje :) dan helemaal geen post imo.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Anoniem: 79743 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:19:

@syngrow: Die MS34FB is LBP en de kosten zijn nagenoeg hetzelfde voor mij. Verder heb ik echt totaal geen idee welke van de 2 krachtiger is :D moet ik dus ook ff uitzoeken. Dit is echt een van de bruutste compressor in de normale compressor range. Danfoss houdt met normale compressors al op bij 21cc volgens mij.
Ging ook meer over mijn cascade waarmee ik bezig ben. Ik had daar verder nog niks over gepost. Mag het? 8)7

ja tuurlijk mag je wat over je cascade posten, ging me om dat "heb ik ook :P " Ik heb bijna 30 uur voor dit ding moeten werken

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 07-09-2006 14:38 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Anoniem: 79743 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:33:
ja tuurlijk mag je wat over je cascade posten, ging me om dat "heb ik ook :P " Ik heb bijna 30 uur voor dit ding moeten werken
Ja dan klinkt het mss wat cru voor jou ;). Maar jij kan er ook vast goedkoper aan komen (al zijn ze dan niet nieuw). Dat is iets voor jezelf natuurlijk.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 18:14

DaOverclocker

Overclocker for life...

Aangezien mijn PhCh nog steeds in de planning staat wil ik vast op zoek naar een andere behuizing voor mijn pc, eentje waar de PhCh ook in past. Zijn er kasten te koop die een grotere ruimte onder/zeikant hebben zitten? ik heb al wat zitten zoeken naar een server kast, maar ik kan niet zoveel vinden waar een comp. etc in zou passen. Mijn huidige big-tower voldoet cker niet.
Iemand ideen?

owja, en nog wat, heeft iemand hier een pic van hoe zo'n verdamper er nou van binnen uitziet? Het lijkt namelijk allemaal wel erg klein, beetje te klein om zoveel vermogen om te zetten eigenlijks.. maar dat zal wel niet aangezien het wel gewoon werkt allemaal. (dat ding uit de post van unknown_road dus)

systeem specs

• eR1k
  • Laatst online: 20-05 00:05
DaOverclocker schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:00:
Aangezien mijn PhCh nog steeds in de planning staat wil ik vast op zoek naar een andere behuizing voor mijn pc, eentje waar de PhCh ook in past. Zijn er kasten te koop die een grotere ruimte onder/zeikant hebben zitten? ik heb al wat zitten zoeken naar een server kast, maar ik kan niet zoveel vinden waar een comp. etc in zou passen. Mijn huidige big-tower voldoet cker niet.
Iemand ideen?

owja, en nog wat, heeft iemand hier een pic van hoe zo'n verdamper er nou van binnen uitziet? Het lijkt namelijk allemaal wel erg klein, beetje te klein om zoveel vermogen om te zetten eigenlijks.. maar dat zal wel niet aangezien het wel gewoon werkt allemaal. (dat ding uit de post van unknown_road dus)
De v2000 van lian li is erg geschikt voor een "interne" PhCh unit.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1159205

In deze thread staan verschillende evaps, had je natuurlijk zo kunnen vinden als je de huidige threads in doc even bekeken had.

[ Voor 10% gewijzigd door eR1k op 07-09-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 18:14

DaOverclocker

Overclocker for life...

TerraNova schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:35:
[...]

In deze thread staan verschillende evaps, had je natuurlijk zo kunnen vinden als je de huidige threads in doc even bekeken had.
Ik heb idd net een heel aantal foto's gevonden van evaps, op die belgische PhCh website.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaOverclocker schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:00:
http://www.overcooling.nl/evap.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 23-05 09:05
Hey

Op XS verkoopt iemand zijn phase change, die doet -35C@155W, deze staat de koop voor 145 euro.

er zit een danfoss SC18CL compressor in..

goede koop, of toch niet?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ja lijkt mij netjes :P. Ik weet niet hoeveel watt een conroe afgeeft bij een oc van 4 ghz? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
barzi schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:38:
Hey

Op XS verkoopt iemand zijn phase change, die doet -35C@155W, deze staat de koop voor 145 euro.

Ik snap niet waarom je al de topics hier gaat kicken met deze vraag...
Alleen in dit topic was deze vraag genoeg geweest, en zoals ik al heb gezegt op msn, phase change is een flinke stap vanaf air, en je moet ook niet wakkerliggen van de energierekening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eR1k
  • Laatst online: 20-05 00:05
barzi schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:38:
Hey

145 euro klinkt leuk, maar houd je ook rekening met flinke verzendkosten vanuit het buitenland naar NL. Misschien kan je dan beter vragen of UR een betere SS voor je in elkaar zet, is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
eR1k schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:13:
[...]

145 euro klinkt leuk, maar houd je ook rekening met flinke verzendkosten vanuit het buitenland naar NL. Misschien kan je dan beter vragen of UR een betere SS voor je in elkaar zet, is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
De verzendkosten zijn zo'n 40 euro, wat uitkomt op ong 185 euro.
UR maakt volgens mij alleen dingen vanaf 400, die staat ook op overcooling.nl.

Maar er zijn wel meerdere op XS, 200 incl shipinng:

nl11f compressor, temps:

60C idle
-35@180W

[ Voor 9% gewijzigd door Perzikvrucht op 19-11-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

houd er rekening mee dat aangezien de temp van die unit behoorlijk slecht is voor die compressor. Dus er kan een constructiefout in zitten die je later ook wat geld kan gaan kosten (reparatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorry, my mistake, compressor is SC18CM, not CL. sorry
heeft een typo gemaakt :)

Компрессор SC18CM R-22 220 В LBP 585 W @ -25

K is wel een foutje in die unit denk :)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 19-11-2006 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 08:14

lange

Boom Boom?

klein schopje..

er zijn weer een hoop nieuwe mobo's uit en die moeten ingepakt worden ;), dus ik ben opzoek naar een shop die neophreen (matten) verkoopt. ik zag de shop in de ts (bes ltd.), maar ik neem aan dat dit soort spul ook dichterbij huis te krijgen is, uit de UK zijn de verzendkosten ongeveer net zoveel als de bestelling zelf :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
lange schreef op maandag 27 november 2006 @ 11:48:
klein schopje..

er zijn weer een hoop nieuwe mobo's uit en die moeten ingepakt worden ;), dus ik ben opzoek naar een shop die neophreen (matten) verkoopt. ik zag de shop in de ts (bes ltd.), maar ik neem aan dat dit soort spul ook dichterbij huis te krijgen is, uit de UK zijn de verzendkosten ongeveer net zoveel als de bestelling zelf :O
www.bouwplastics.nl
klikken Rubber-->celrubber-->celrubberband-->kiezen en bestellen maar :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 08:14

lange

Boom Boom?

El Snorro schreef op maandag 27 november 2006 @ 12:51:
[...]

www.bouwplastics.nl
klikken Rubber-->celrubber-->celrubberband-->kiezen en bestellen maar :)

Succes!
dank, dit is idd al een heel eind in de goede richting. maar in deze post lijk je breder spul dan de max. 5cm bij celrubberband te gebruiken, juist voor rondom de socket is dat handig.. waar heb je dat vandaan ? B)

@ hieronder, ok. ik ga jort wel even lastig vallen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door lange op 28-11-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
lange schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 10:54:
[...]

dank, dit is idd al een heel eind in de goede richting. maar in deze post lijk je breder spul dan de max. 5cm bij celrubberband te gebruiken, juist voor rondom de socket is dat handig.. waar heb je dat vandaan ? B)
Dat heb ik van Jort gekregen, die inmiddels gestopt is met phase change.
Met meerdere stukken van 5cm gaat het ook makkelijk hoor.

[...]

srry heb geen isolatie meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Dat brede hebben ze ook bij bouwplastics, alleen plakt het niet , dan moet je kijken bij cellrubber plaat.
aardige gast daar, je kan er gerust ff gaan shoppen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Anoniem: 153939 schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:21:
[...]

heeft een typo gemaakt :)

Компрессор SC18CM R-22 220 В LBP 585 W @ -25

K is wel een foutje in die unit denk :)
Is het juist beter of slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barzi schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:10:
[...]

Is het juist beter of slechter?
slechter afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200041

Er zijn groothandels in de koudetechnische branche met isolatiemateriaal, dit soort isolatiematerialen is specifiek voor de koudetechniek ontwikkeld, zoek eens onder de naam Armaflex of Armacell.
Een speciale groothandel op koude gebied is ECR nederland (www.ecr-ref.com).

Er is ook nog koeltechniek.startpagina.nl, hier staan de meeste wel op.
Als niet iedereen tegelijk reageert heb ik voor de liefhebbers nog wel wat isolatie liggen (tegen verzendkosten) er is wel een speciale lijm voor te krijgen, deze zou ik wel moeten bestellen en kost dus geld.
nb : Niet iedereen kan kopen bij ECR of andere groothandels.

Dus let op: de speciale isolatie voor koeltechniek is er !! gebruik die !!! deze heeft een gesloten structuur om verzadiging met vocht tegen te gaan ( dus goed dicht lijmen).

een voordeel : deze isolatie is goedkoop !!

Iedere koeltechnieker heeft deze, ook de grotere installatie bedrijven die in airco doen, vraag je het daar krijg je waarschijnlijk zo een stuk mee

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 200041 op 15-12-2006 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ freon:

Je maakt het veel te omslachtig door je Pckast te koelen, gebruik een direct Die systeem of chiller.
Imo veel effectiever dan het koelen van Je kast door alle bijkomende problemen die je gaat tegenkomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/Bench_SingleStage/DSC09423.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/evaps/Littledevil/DSC08258.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change/Bullrotteke_mach2GT/2nd%20mach2GT/DSC09711.JPG

;)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 15-12-2006 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koelen van je kast heeft ook voordelen maar ook veel nadelen. Voordeel is dat je een TL2.5F oid kan gebruiken want dat is sterk genoeg voor dit soort temps dus lekker stil. Maar het systeem opzichzelf is stuk omslachtiger en je moet je kast flink aanpassen om er wat van te maken.

freon, propaan heeft trouwens een kookpunt van -42*C, gemixt met ethaan rond de -50*C zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat van die propaan ga ik checken,

Maar de kast aanpassen valt mee inblaas aan de onderzijde met een duct naar boven en de aanzuig ook via de bodem, dus twee openingen in de bodem van de kast.

Koudetechniek is voor mij geen enkel probeem, maar de computertechniek met alles er omheen is voor mij relatief nieuw, ik probeer nu mijn beroep ( lees roeping ) te combineren met mijn nieuwe hobby.

het bouwen van een koelsysteem ( phase changing voor tweakers) doe ik met mijn ogen dicht :O , ik had eerder een lasset dan een computer maar bij het plaatsen van een moederbord heb ik nog trillende handjes :9

Ik zie dat jort wel de goede isolatie heeft

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 200041 op 15-12-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:D bij mij is het beetje andersom gegaan, eerst computerhobby, wilde computer afkoelen dus maar gaan leren hoe je koelsystemen bouwt. :D Ik ben benieuwd hoe je koeling wordt, hopelijk post je wat foto's hier. Wat betreft propaan(r290), je bent in de war met butaan(r600). ethaan(r170)=-89*C, propaan(r290)=-42*C, isobutaan(r600a)=-10.5*C en butaan(r600)=-0.5 .

edit: Jort is een koeltechnicus ;) En als je mijn systemen ziet zal je zien dat ik ook armaflex gebruik ookal importeer ik het uit het buitenland (ik bestel meestal zoveel dat buitenland goedkoper is dan NL) .

trouwens, wat voor systemen werk je normaal gesproken mee? (voor je werk)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 15-12-2006 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Freon, eigenlijk wil je dus gewoon zo'n ding bouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.asetek.com/filarkiv/Products/CaseCooler/server&cooler-back.jpg

website

Idee is leuk :), alleen denk ik dat het voor echt overclockwerk nog wat te warm is allemaal.
Overigens is die unit hierboven niet zo succesvol geweest, geloof dat ze al een tijdje niet meer gemaakt worden :+ (staat ook niet meer op de mainsite van Asetek, deze link komt van google af)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je al eens bij de groothandel geinformeerd? bv ECR (www.ecr-ref.com) hier is het ook in kleine hoeveelheden te bestellen (per stuk), maar je moet een BTW nummer hebben.

Ik heb ook veel van dat spul en wil mensen die problemen hebben om eraan te komen best mee helpen (als ik dan zo af en toe een domme vraag mag stellen over tweaken :P, ik heb in principe alle koeltechnische materialen wel,

Ben blij dat er toch nog enkele mensen met dit soort koeling bezig zijn, vind het ook leuk om ze hier mee te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het idee zal wel grotendeels gelijk zijn Syngrow, maar de bedoeling is dat hij max. half zo groot zal zijn als de PC zelf

Ik heb ook ergens een site gevonden waar ze een compressor koeling in de kast zelf gebouwd hadden, en deze te koop aanboden voor 4000,- HAhahahahaha, dan ben je toch niet helemaal lekker

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 200041 op 15-12-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 21:27:
:D bij mij is het beetje andersom gegaan, eerst computerhobby, wilde computer afkoelen dus maar gaan leren hoe je koelsystemen bouwt. :D Ik ben benieuwd hoe je koeling wordt, hopelijk post je wat foto's hier. Wat betreft propaan(r290), je bent in de war met butaan(r600). ethaan(r170)=-89*C, propaan(r290)=-42*C, isobutaan(r600a)=-10.5*C en butaan(r600)=-0.5 .

edit: Jort is een koeltechnicus ;) En als je mijn systemen ziet zal je zien dat ik ook armaflex gebruik ookal importeer ik het uit het buitenland (ik bestel meestal zoveel dat buitenland goedkoper is dan NL) .

trouwens, wat voor systemen werk je normaal gesproken mee? (voor je werk)
Voor mijn werk ontwerp ik dagelijks op maat gemaakte koelers, veelal kleine units, koelkasten etc.
bv voor VIP touringcars etc. Dus kast en koeling helemaal op maat in alle kleuren vormen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja klopt die prijzen waren absurd hoog dat zal ook wel een rede zijn waarom niemand ze kocht :D

helaas zijn er niet zo heel veel mensen hier die zelf koelingen maken, was tijd terug wel stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erg jammer, lijkt me mooi om dit soort projecten meer te zien hier en er over mee te kunnen denken, dus zijn er vragen : stel ze gerust, ik ben niet alles wetend maar van koeling weet ik toch wel het een en ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Unknown road, je hebt gelijk : propaan - 42 C en isobutaan -10,8 C

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 200041 op 15-12-2006 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Zelf heb ik meerdere systemen gebouwd, het ligt nu op een laag pitje. Komt misschien wel weer, maar nu ff niet :).

Een CPU koeler:
\[Phase-change] Prom killer
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_2/thumbs/testing.jpg

Een GPU koeler met twee koelkoppen:
\[Phase-change]SLI-Unit
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/insulated01.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Epsilon op 15-12-2006 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heeft er al eens iemand over een badverdampertje gedacht, dus vloeibare freon in de verdamper op de cpu met een afscheidertje er boven ? (pomp systeem op zwaartekracht).
Rendementen van compressoren zijn dan vele malen groter

klinkt ver gezocht maar wel mogelijk denk ik, max. warmteoverdracht verzekerd, moet wel juist gemonteerd worden ivm gasbellen die ontstaan in de freon

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 200041 op 15-12-2006 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200041 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 22:58:
heeft er al eens iemand over een badverdampertje gedacht, dus vloeibare freon in de verdamper op de cpu met een afscheidertje er boven ? (pomp systeem op zwaartekracht).
Rendementen van compressoren zijn dan vele malen groter

klinkt ver gezocht maar wel mogelijk denk ik, max. warmteoverdracht verzekerd, moet wel juist gemonteerd worden ivm gasbellen die ontstaan in de freon
Natte verdamping toepassen met Pc koeling is weeral te omslachtig allemaal, vlotter, olie afscheider, vloeistofafscheider, veel freon, enz enz..

Doel van Pckoeling is => Goedkoop en toch zo koud mogelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ga jij het nou ookal freon noemen jort? gewoon koudemiddel! :D dit is net zoiets als alle computers "dell" noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

Over dat er niet veel mensen bezig zijn met het bouwen van een PhCh-systeem (waterchiller), ik ben op het moment een beetje bezig. Wat ik nu heb:

-Danfoss NL11F compressor
-Twee ND50F condensors, meer voor stilte dan voor vermogen :)
-Dixell XR20C thermostaat
-Redelijk wat koper
-Redelijk wat isolatie (ook 15 meter armaflex tape, mocht iemand nog een beetje nodig hebben...)
-Filter, schraeder (1 te weinig :') ) en dat soort dingen

Ik heb mijn spullen gekocht via de webshop van cold_ice (ook wel bekend als ice-man) op XS.org.
Uit Oostenrijk, maar verzending was vrij goedkoop :)

Ik heb nog niet echt veel gedaan helaas, aangezien de chiller een deel wordt van de casemod waar ik nog mee bezig ben. De boel komt in een Coolermaster Stacker kast te zitten.
Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is de HX wikkelen (ik ga een spiraal gebruiken) en een bodemplaat gezaagd/geslepen om de compressor/HX/condensers op te zetten zodat ik de boel buiten de kast in elkaar kan zetten. Dan zet ik die plaat gewoon later in de kast, zodat de boel netjes afgewerkt kan worden zonder dat ik nog moet solderen in de kast (ben bang dat de verf dat niet leuk vindt). Maar het begint wel op gang te komen allemaal, ik denk dat ik maar eens flink gebruik ga maken van de kerstvakantie *O*
Pics op request, en als ik wat verder ben komt er nog wel eens een CiP van. Misschien.

Koudemiddelkeuze ben ik nog niet helemaal uit eerlijk gezegd. Misschien R134a (dat kan ik heel makkelijk krijgen), misschien propaan, of misschien een exotisch gas. M'n vader heeft een stek-diploma :Y)
Als iemand suggesties heeft: zeker melden!

En u_r, kan ik via jou wat koppelsokjes en nog een extra schraeder regelen? O-) Bij voorbaat dank!

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koppelstukjes gebruik ik eigenlijk nooit, ik gebruik daarvoor buis met een iets grotere diameter. Stuk goedkoper en werkt perfect. schrader is geen enkel probleem, mail me er even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:33:
koppelstukjes gebruik ik eigenlijk nooit, ik gebruik daarvoor buis met een iets grotere diameter. Stuk goedkoper en werkt perfect. schrader is geen enkel probleem, mail me er even over.
Of die buis uitzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Daar heb ik helaas de spullen niet voor :) Is inderdaad wel de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om de buis uit te zetten heb je al vrij goedkoop "slagponzen" dan klem je de buis in een spec. blok en tik je er een soort pin in. Heeft je vader die niet als hij ook een STEK diploma heeft ??
Dit geeft zeker het mooiste resultaat.
Let wel op met een evt. te grootte condensor, als je de ventilator(en) dan niet regelt heb je kans op een te lage condensatiedruk met een slechte koeling als gevolg

de koppelstukjes of beter gezegd "sokken" heb ik wel voor je als je wil, evt. ook T-stukjes indien nodig.

Succes en hou ons op de hoogte,

Oshiro, mag ik vragen wat je voor de compressor hebt betaald ???

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 200041 op 18-12-2006 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200041 schreef op maandag 18 december 2006 @ 08:43:

Let wel op met een evt. te grootte condensor, als je de ventilator(en) dan niet regelt heb je kans op een te lage condensatiedruk met een slechte koeling als gevolg
maak je de cappilair wat korter is je probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

De compressor kostte me 99 euro ex verzenden.

Mijn vader heeft het diploma voor zijn werk, aangezien hij ook aircosystemen en koelmotoren moet repareren/reviseren. Hij bouwt ze echter niet, het is maar een klein bijzaakje, aangezien hij werkt bij een truckgarage. Ze hebben daar dus niet echt veel gespecialiseerde spullen, naar ik weet. Wel alles om te vullen en te solderen in ieder geval (inclusief gassen, maar dat is dus gewoon R134a geloof ik).

De fans worden allebei regelbaar. Hoe weet ik nog niet, maar misschien flans ik wel een regelcircuitje in elkaar. Ik heb daar nog wat IC-tjes voor gesampled, ooit.

Ik heb gisteren de bodemplaat (op wat kleine details na) af gemaakt. Leuk spul, dat 5mm traanplaat :{.
Ik kan de compressor en condensors dus gaan plaatsen.

Als warmtewisselaar heb ik een niet bijster efficient idee qua isolatie, maar aangezien ik niet kijk op een paar graden meer of minder vind ik dat niet zo heel belangrijk. Aangezien het in een casemod komt, is het uiterlijk ook wel interessant, en dat wordt zeker tof 8-) Ik probeer wel sub-zero te komen, trouwens.

Idee is als volgt:
HX in spiraalvorm, in een cilinder waar aan de ene kant water in gaat en de andere kant water uit (obvious)
Wand van die cilinder is niet van koper maar van glas
Probleem met condensatie/bevriezing wordt voorkomen door er aan de buitenkant warm water langs te laten lopen. Dit geheel komt weer in een plexiglas reservoir. Zo blijf je de spiraal zien :).
Of het werkt zie ik later wel weer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 23:06

DaWaN

'r you wicked ??

oshiro schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:49:
De compressor kostte me 99 euro ex verzenden.

Mijn vader heeft het diploma voor zijn werk, aangezien hij ook aircosystemen en koelmotoren moet repareren/reviseren. Hij bouwt ze echter niet, het is maar een klein bijzaakje, aangezien hij werkt bij een truckgarage. Ze hebben daar dus niet echt veel gespecialiseerde spullen, naar ik weet. Wel alles om te vullen en te solderen in ieder geval (inclusief gassen, maar dat is dus gewoon R134a geloof ik).

De fans worden allebei regelbaar. Hoe weet ik nog niet, maar misschien flans ik wel een regelcircuitje in elkaar. Ik heb daar nog wat IC-tjes voor gesampled, ooit.

Ik heb gisteren de bodemplaat (op wat kleine details na) af gemaakt. Leuk spul, dat 5mm traanplaat :{.
Ik kan de compressor en condensors dus gaan plaatsen.

Als warmtewisselaar heb ik een niet bijster efficient idee qua isolatie, maar aangezien ik niet kijk op een paar graden meer of minder vind ik dat niet zo heel belangrijk. Aangezien het in een casemod komt, is het uiterlijk ook wel interessant, en dat wordt zeker tof 8-) Ik probeer wel sub-zero te komen, trouwens.

Idee is als volgt:
HX in spiraalvorm, in een cilinder waar aan de ene kant water in gaat en de andere kant water uit (obvious)
Wand van die cilinder is niet van koper maar van glas
Probleem met condensatie/bevriezing wordt voorkomen door er aan de buitenkant warm water langs te laten lopen. Dit geheel komt weer in een plexiglas reservoir. Zo blijf je de spiraal zien :).
Of het werkt zie ik later wel weer :')
Eigenlijk zit je dan dat water te verwarmen en vervolgens weer koud te maken wat betekend dat en je koelcapiciteit minder is en dat je opgenomen vermogen van het geheel omhoog gaat, over inefficientie gesproken..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ga ik volledig met akkoord, totaal niet nuttig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Ik zei toch al dat het niet nuttig is :P Maar wat boeit mij dat ;)

Ik moet trouwens toch al redelijk wat compromissen doen om het geheel in die kast te krijgen.
Die NL11F laat ineens zien dat een Stacker toch niet zo groot is... De compressor komt tegen het geheugen en waarschijnlijk tegen het cpu-blok aan. Dus ik moet het complete mobo-tray gaan verbouwen. Meteen het hele idee van de Stacker verziekt. Ook past er dan geen fatsoenlijke ATX-voeding meer in. Dus dan moet er maar een andere voeding in :)

Het moet en zal passen, op de manier waarop ik dat wil. En mooi ook. :D

En zo lang blijft het water niet in het res, ik wil er wel een redelijk sterk pompje bij doen.

[ Voor 82% gewijzigd door oshiro op 18-12-2006 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
Als je alleen maar een waterchiller wilt maken zou ik voor een andere compressor hebben gekozen. Zeker omdat het je meer om de looks gaat.
Er zijn genoeg kleinere compressoren te vinden (kijk eens naar deTL serie van danfoss bijvoorbeeld). En ook die kunnen al sub-zero koelen, zijn bovendien nog stiller ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twynn heeft hier wel een punt, en denk er wel aan dat de spiraal niet te klein wordt ivm met het aanvriezen van het water als je sub-zero gaat, het toevoegen van middelen (anti- vries) zal er weer voor zorgen dat je de spiraal niet (goed) ziet, (2x (plexi) glas en een een troebel goedje).

Of begrijp ik de opbouw niet ??

de prijs van de compressor valt wel mee, die heb je niet te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Twynn, ik ga zeker eens kijken voor die compressors. Deze is echt behoorlijk fors :Y

En Freon, de opbouw begrijp je. De spiraal heeft nu een lengte van 5m, ik had een mailconversatie met cold-ice/ice-man van XS en nog wat andere fora, en hij vertelde dat dit wel ongeveer genoeg zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5m (3 meter is al genoeg vaak) is meer dan genoeg zelfs zeker als je wat alcohol of methanol toevoegt. De TL reeks is niet heel veel kleiner, ongeveer 3cm korter.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 19-12-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Ik zat net even te kijken, scheelt inderdaad 30mm. Dat is niet het grootste probleem echter. Breedte zit ik op het moment meer mee, ik hoop dat te kunnen oplossen door het mobo-tray te verbouwen.
Ik begrijp de Danfoss-site alleen niet helemaal, hoe kun je daar datasheets vinden? Van de NL11F heb ik er eentje van u_r gekregen, maar van de TL-serie kan ik er geen vinden.
Verder is de capaciteit van de TL-serie wel een stukje minder dan die van de NL11F, zeker als je er een leuke grafische kaart bij wilt zetten. Ik zou hem graag ook bij kaeltetechnik-shop vandaan halen, dat is lekker simpel. Maar Patrick heeft de TL-serie alleen tot 5cc.
Doel is trouwens om de CPU, NB en grafische kaart(en) te koelen. Als het allemaal wil werken wil ik mijn RAM er misschien ook wel mee gaan koelen.

En ik was inderdaad van plan om wat methanol bij het water te doen :)

Edit:
Vergeten te melden, het 'anti-condensatiewater' is trouwens het water van een tweede waterloop, die ik gebruik om HD's, voeding(en), etc te koelen. Die loop wordt passief en wordt dan nog een heel klein beetje extra afgekoeld, het is dus geen compleet verlies in de HX :)

[ Voor 14% gewijzigd door oshiro op 19-12-2006 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Hm, de TL-serie scheelt ongeveer 3cm in lengte en hoogte, en 9mm in de breedte... ik denk niet dat dat, in combinatie met de kleinere capaciteit die ze hebben, de moeite waard is... Ik ga voorlopig proberen om de NL11F erin te krijgen (moet lukken, met wat moeite) en als dat echt niet gaat moet ik maar gaan kijken voor een andere oplossing :)
Opmerkelijk hoe phase een kast als een CM Stacker kan reduceren tot een krap geheel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oshiro schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:15:
Ik begrijp de Danfoss-site alleen niet helemaal, hoe kun je daar datasheets vinden? Van de NL11F heb ik er eentje van u_r gekregen, maar van de TL-serie kan ik er geen vinden.
Danfoss TL5F, danfoss NL11F, Danfoss SC21CL in google en dan krijg je normaal in die lijst een PDF link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Weet iemand waar je armaflex kan kopen ?
Dat zwarte isolatie.

Het laat wat los op phase changer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 16:53

DesertShooter

Afgekickt

nFo schreef op woensdag 20 december 2006 @ 21:15:
Weet iemand waar je armaflex kan kopen ?
Dat zwarte isolatie.

Het laat wat los op phase changer.
Zoeken op celrubber @ google :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste