[PC] Algemeen Phasechange discussie topic deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 17.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

voor een mach is het teveel load waardoor die nauwelijks afkoelt. ik denk trouwens dat je r404a bedoelt. Voor wat je nu wilt heb je echt een waterchiller nodig.

voor temperaturen boven de -10 heb je waarschijnlijk geen speciale pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:28
Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:26:
voor een mach is het teveel load waardoor die nauwelijks afkoelt. ik denk trouwens dat je r404a bedoelt. Voor wat je nu wilt heb je echt een waterchiller nodig.

voor temperaturen boven de -10 heb je waarschijnlijk geen speciale pomp nodig.
dus je denkt niet dat hij het boeltje onder de nul grens zou kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
hmm, niet onder de nul dus maar toch onder kamertemperatuur? Anders steek ik er beter 2 deftige radiatoren op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

probleem is dat het teveel vermogen is voor de prom. Je prom kan ongeveer 200watt weg pompen, als jij er 250watt aan load op zet komt er dus 50 joule per seconden aan warmte bij wat je prom niet weg krijgt. de temp zal dus blijven stijgen. Als je er nog een radiator in zet zal de watertemperatuur iets boven kamertemperatuur komen te liggen.

mijn advies is toch om een waterchiller te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Anoniem: 79743 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:08:
probleem is dat het teveel vermogen is voor de prom. Je prom kan ongeveer 200watt weg pompen, als jij er 250watt aan load op zet komt er dus 50 joule per seconden aan warmte bij wat je prom niet weg krijgt. de temp zal dus blijven stijgen. Als je er nog een radiator in zet zal de watertemperatuur iets boven kamertemperatuur komen te liggen.

mijn advies is toch om een waterchiller te kopen.
is dat 200 watt input of 200 watt aan warmte? een waterchiller is extreem duur, anders staat er nog een andere prom te koop in de vraag en aanbod die volgende prestatie zou leveren

-56c unloaded
-40.1c bij 175W

waar ik dan uitreken op een goede 500 watt om onder de nul grens te blijven, correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

sprankel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:31:
[...]

is dat 200 watt input of 200 watt aan warmte? een waterchiller is extreem duur, anders staat er nog een andere prom te koop in de vraag en aanbod die volgende prestatie zou leveren

-56c unloaded
-40.1c bij 175W

waar ik dan uitreken op een goede 500 watt om onder de nul grens te blijven, correct me if I'm wrong
Dat kun je zo niet rekenen

Boven bijvoorbeeld de 200w zal die prom gewoon inkakken tot boven het vriespunt bijvoorbeeld.
Het is geen lineair verloop!!! Ergens is er een maximum belasting, daarboven kakt ie in.

En zo duur hoeft een waterchiller niet te zijn. Voor 300-350e oid heb je een mooie voor ongeveer 0 graden temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Epsilon schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:36:
[...]

Boven bijvoorbeeld de 200w zal die prom gewoon inkakken tot boven het vriespunt bijvoorbeeld.
Het is geen lineair verloop!!! Ergens is er een maximum belasting, daarboven kakt ie in.

En zo duur hoeft een waterchiller niet te zijn. Voor 300-350e oid heb je een mooie voor ongeveer 0 graden temp.
Als ik dan kijk naar een Waterchiller Titan 150 ben ik rond de 400 euro kwijt en die heeft dan maar een koelvermogen van 190 watt, dat is dan naar mijn mening nog niet eens beter dan een gewone prom en het kost een pak meer, dan zet ik nog liever 2 proms. Maar ik zal nog wat rondkijken want momenteel heb ik nog geen andere waterchillers gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:36:
[...]

was jij niet van plan om nog is een waterchiller te maken? Je had toch nog een TL4 staan? Of wilde je die nog steeds een keer voor jezelf maken?

@sprankel: die commerciele waterchillers wil je inderdaad niet hebben. maar 2 proms schiet ook niet op, waarschijnlijk is de temp bij load boven 0*C en idle bevriest alles.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 16-07-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
oke, tijd voor een nieuw plan,

het nieuwe idee was een diepvriezer 2dehands te kopen met een inhoud van 500 liter, de koelinstalatie eruit te halen en de verdamper in vloeistof te leggen maar nu verteld mijn broer dat een goede vriezer een vermogen van 3000 watt heeft, dat zou dan wel meteen het probleem van te weinig vermogen oplossen maar dan krijg ik terug extreem lage temps waardoor ik agressieve vloeistoffen zou moeten gebruiken en die vloeistoffen vermoorden dan weer elke standaard pomp... enig advies?

edit, hangt natuurlijk af van het koelgas, domme ik, wat word daar standaard in gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door sprankel op 16-07-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

lol
Een 500L diepvries verbruikt misschien 3000w maar dat koelt ie niet.

er staat hier en daar best leuke waterchillers tekoop hoor, beetje om je heen kijken.
ik kocht deze voor 75 eurie :)

koelt mijn water temp tot 0/ -5 afhankelijk van de kamer temp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Wie wil dit ding voor noppes komen halen? ik doe er niets mee!

http://tweakers.net/ext/f/62700/full.jpg

doe me maar een DM bij intresse :) zou eerst me gaan verdiepen in het Phasechange gebeuren.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:24:
lol
Een 500L diepvries verbruikt misschien 3000w maar dat koelt ie niet.

er staat hier en daar best leuke waterchillers tekoop hoor, beetje om je heen kijken.
ik kocht deze voor 75 eurie :)

koelt mijn water temp tot 0/ -5 afhankelijk van de kamer temp.
wat voor zever is dat nu weer? dat koelt niet... neem aan dat een diepvriezer een koelgas van maximaal een - 20 graden gebruikt, dan heb je bij een vermogen van 1000 ruimschootsvoldoende om u vloeistof op diezelfde temp te houden onder full load aangezien mijn voeding maximaal 750 watt input levert en dus onmogelijk 1000 watt aan warmte zou kunnen genereren, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mydogisgone schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:24:
Wie wil dit ding voor noppes komen halen? ik doe er niets mee!

http://tweakers.net/ext/f/62700/full.jpg

doe me maar een DM bij intresse :) zou eerst me gaan verdiepen in het Phasechange gebeuren.
heb je die uit een stal ofzo? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sprankel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:30:
[...]

wat voor zever is dat nu weer? dat koelt niet... neem aan dat een diepvriezer een koelgas van maximaal een - 20 graden gebruikt, dan heb je bij een vermogen van 1000 ruimschootsvoldoende om u vloeistof op diezelfde temp te houden onder full load aangezien mijn voeding maximaal 750 watt input levert en dus onmogelijk 1000 watt aan warmte zou kunnen genereren, niet?
8)7 je hebt gelijk, succes man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Jack

MHz Matters

sprankel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 18:13:
[...]
Maar ik zal nog wat rondkijken want momenteel heb ik nog geen andere waterchillers gezien
Er zijn hier ook wel mensen die een chiller voor je kunnen bouwen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:08:
[...]

8)7 je hebt gelijk, succes man.
lol

sprankel, lees zijn post nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
ochja( niet gezien, soms moet het al wat vlugger gaan in het leven), die 3000 watt is dus niet zijn koelvermogen maar dan nog, 3000 watt aan input moet toch wel meer dan 1000 watt koelvermogen opleveren, dan heb je zelfs nog maar een rendement van 33 procent wat mij al weinig lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164668

sprankel schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:33:
ochja( niet gezien, soms moet het al wat vlugger gaan in het leven), die 3000 watt is dus niet zijn koelvermogen maar dan nog, 3000 watt aan input moet toch wel meer dan 1000 watt koelvermogen opleveren, dan heb je zelfs nog maar een rendement van 33 procent wat mij al weinig lijkt
3000 watt is erg veel hoor..
Dat betekent dus dat ie 3kw per uur verbruikt....dat doet ie nooit!
Maargoed...als jij dat graag wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 79743 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:15:
[...]

was jij niet van plan om nog is een waterchiller te maken? Je had toch nog een TL4 staan? Of wilde je die nog steeds een keer voor jezelf maken?

@sprankel: die commerciele waterchillers wil je inderdaad niet hebben. maar 2 proms schiet ook niet op, waarschijnlijk is de temp bij load boven 0*C en idle bevriest alles.
Ben ik inderdaad van plan :). En nee, niet voor mezelf, komt dus in de verkoop de komende weken. Maar ben nog op zoek naar butaan of isobutaan om erin te gooien (of iemand moet er R134a in kunnen gooien natuurlijk). Propaan geeft een te hoge zuigdruk.

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 17-07-2007 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Epsilon schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:34:
Ben ik inderdaad van plan :). En nee, niet voor mezelf, komt dus in de verkoop de komende weken. Maar ben nog op zoek naar butaan of isobutaan om erin te gooien (of iemand moet er R134a in kunnen gooien natuurlijk). Propaan geeft een te hoge zuigdruk.
Ik heb wel eens butaan geprobeerd (kun je gewoon in busjes bij de bouwmarkt kopen) maar dat is ook niet echt ideaal. Te hoge verdamptemperaturen (rond het 0-punt). Isobutaan is waarschijnlijk wat beter denk ik.

Is R134a niet nog steeds te krijgen in die bussen die voor toeters gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:25:
[...]

Ik heb wel eens butaan geprobeerd (kun je gewoon in busjes bij de bouwmarkt kopen) maar dat is ook niet echt ideaal. Te hoge verdamptemperaturen (rond het 0-punt). Isobutaan is waarschijnlijk wat beter denk ik.

Is R134a niet nog steeds te krijgen in die bussen die voor toeters gebruikt worden?
Ja isobutaan is -10c verdampingstemp ongeveer, dat is een mooie waarde voor een ~0c waterchiller.

Het zal vast nog wel gebruikt worden in die toeters, maar no-way dat je dat er echt fatsoenlijk uit krijgt zonder vervuiling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb afgelopen 2 jaar geen toeters meer gezien met r134a. Nederlandse emissie regels worden strenger nageleefd tegenwoordig.

isobutaan is leuk spul maar geeft je weinig capaciteit wanneer je een TL4F hebt. Maar ik heb nog wel kleine fles r134a staan waar epsilon wat van mag hebben ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 18-07-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eindelijk me hele "verloren was vacuum gieten" opstelling af gekregen, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/evapv2/IMG_1098.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/evapv2/IMG_1100.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/evapv2/IMG_1101.jpg

die "balletjes" op de bodem van de evap zijn onstaan doordat vacumeren van de gips mal niet 100% goed ging. andere ruwe plekken komen doordat het wasmodel met de hand gemaakt was.

Binnekort bouw ik een single stage met deze evap en ga ik prestaties testen.
Als die het goed doet ga ik ook proberen een koperen versie hiervan te maken en kijken wat de prestatie verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Mooi stukje werk jurgen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Damn, dat is even een verschil met de eerste evaps die je hebt gegoten :)

ziet er erg goed uit, erg netjes :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jup, dat gieten is een stuk moeilijker dan ik van te voren had gedacht maar ik begin het door te krijgen.

eerst lukte het me nooit om wanden hoger te krijgen dan +-5mm, deze evap heeft wanden van ongeveer 10mm.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 10-08-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Anoniem: 79743 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:49:
[...]

heb je die uit een stal ofzo? :D
Nee, hij staat gewoon in de schuur.
Maar goed heb niets ontvangen, dus gaat hij de container in! :P

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

mydogisgone schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 02:40:
[...]
Nee, hij staat gewoon in de schuur.
Maar goed heb niets ontvangen, dus gaat hij de container in! :P
Ik had hem graag willen overnemen :P maar hogeveen is helaas wat ver vanuit zeeland :'( Ik zoek al 2 jaar naar phase-change gerief. Maar nooit iets gevonden :'(

'k vind het toch maar zonde dat ie in de vuilbak gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-06 00:44

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Een kleine twee weken geleden heb ik van Umknown_road een phase change koeling gekocht en vandaag had ik `m eindelijk onder mijn stacker gebouwd en het mobo goed geisoleerd.
Helaas bij het aanzetten van mijn pc krijg ik geen beeld en mijn ledfans blijven knipperen (wisseling in spanning).

Ik ben er dus bang voor dat m`n P5W DH DLX tot het einde van zijn leven is gekomen en dat ik dus weer moet gaan sparen voordat ik opnieuw een poging kan wagen om mijn CPU eens onder handen te nemen :'(

Kan ik dus weer opnieuw beginnen met isoleren :(

Hopelijk is de rest van de hardware nog wel in leven, want financieel heb ik momenteel geen mogelijheden tot het kopen van meerdere componenten.

Dus Jurgen het wordt nog ff wachten op de resultaten, maar in enkel seconden geeft de temp meter al -30 aan, dus ik denk dat dat wel goed zit _/-\o_

Edit:
Probleem gevonden, toch condens en dus gelijk een drupje in me socket :( denk dus dat ik me cpu vaarwel kan zwaaien. Erg vreemd, want ik had het cker wetenluchtdicht geisoleerd. Misschien zat er nog een holle ruimte ofzo, mja iig voorlopig niet gamen I guess :/

Update 2:
Denk toch dat het een water lookalike was namelijk gesmolten vasaline :D, Unknown_road waarschuwde me nog dat vasaline niet in je socket moest komen omdat je dat er van je lang zal ze levensdagen niet meer d`r uit krijgt.
Ik heb zijn advies opgevolgd, maar ben vergeten dat vasaline een vet is en dus smelt |:( . De randen langs mijn socket had ik dus vrolijk met een injectiespuit van vasaline voorzien, wat dus in mijn socket vrolijk allemaal omhoog komt zetten.
Met de haardroger van mijn moeder was ik dus het "water"aan het drogen om toch maar eens te gaan testen in hoeverre ik de boel nog aan de praat kon krijgen, maar ineens had ik een zwembad rond me socket :P.
Geeft wel weer wat meer hoop dat me CPU nog leeft :)

[ Voor 37% gewijzigd door Onno b op 02-09-2007 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is jammer zeg!

vaseline is alleen maar om het isolatie materiaal luchtdicht af te sluiten, het moet er niet in grote hoeveelheden op. Het is zelf geen isolatiemateriaal ;).

Heb je foto's van hoe je het gedaan had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Hmm..

Als je een bus Motip Remmenreiniger koopt bij de lokale auto garage of iets dergelijks, kan je daarmee je socket schoon spuiten.

Gewoon alles er over heen spuiten tot de vaseline weg is.

Daarna met de feun even de rest laten verdampen (als je blaast verdampt het al, zo vluchtig is het) en dan kan je weer even testen! :)

Dat spul is echt geweldig, en verdampt heel snel.

(Ik gebruik het altijd om koelpasta van alles af te halen, dat werkt ook perfect. zelfs is mijn hele 7600GT core onder gespoten omdat ik dr een smeerboel van gemaakt had. Hij kwam er zgan nieuw uit :P )

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

MexxT schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:22:
Hmm..

Als je een bus Motip Remmenreiniger koopt bij de lokale auto garage of iets dergelijks, kan je daarmee je socket schoon spuiten.

Gewoon alles er over heen spuiten tot de vaseline weg is.

Daarna met de feun even de rest laten verdampen (als je blaast verdampt het al, zo vluchtig is het) en dan kan je weer even testen! :)

Dat spul is echt geweldig, en verdampt heel snel.

(Ik gebruik het altijd om koelpasta van alles af te halen, dat werkt ook perfect. zelfs is mijn hele 7600GT core onder gespoten omdat ik dr een smeerboel van gemaakt had. Hij kwam er zgan nieuw uit :P )
Ik heb nu dus m`n hele socket schoongemaakt en de boel weer aangesloten met de oude CPU koeler er op. In plaats van wisselende spanning (te zien aan mijn led fans die bleven knipperen) draait de boel naar behoren, echter geen beeld.
Ook mijn twee geheugenmodules (met activity leds) geven een rare activiteit weer.
Normaal gaan de leds van onder (groen) naar boven (rood) branden afhankelijk van de belasting van het geheugen.
Nu gaan de leds gelijktijdig van boven en onder naar elkaar toe, en dat belooft niet veel goeds denk ik.
Hopelijk is niet gelijk al mijn hardware overleden, want `t is nog een vrij nieuw systeem :/ en heb zo snel geen geld om vervangende hardware te kopen. Een nieuw mobo kan er nog wel van af, maar CPU, geheugen en videokaart wordt gewoon teveel.

Jammer van die Phase change, want als ik straks voor honderden euro`s nieuwe hardware moet gaan kopen bedenk ik me wel 10 keer voordat ik dat ding dus weer aansluit.
Of het mobo moet wat makkelijker te isoleren zijn, want bij de P5W DH DLX zitten de condensatoren voor de spanningsregeling van de CPU erg dicht op de socket.

Edit:
Spoel je dat btw niet na met demiwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je niet iemand in de buurt wonen waar je even onderdelen kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:40:
heb je niet iemand in de buurt wonen waar je even onderdelen kan testen?
Nope, de meesten die ik ken draaien nog op 939. Net trouwens mijn CPU eens heel goed bekeken in het daglicht en nergens is ook maar een vlekje of wat te bekennen rond de contactpunten, gewoon echt nog puntgaaf.

Mijn socket was echter nog niet helemaal schoon, dus ik ga er vooralsnog van uit dat het enkel me mobo is die het laat afweten. Denk dat ik zo maar eens door arnhem ga fietsen op zoek naar Motip Remmenreiniger, want een beetje goede moed kan nooit kwaad natuurlijk :)

@ El Snorro
Kijk da`s alvast een hele zorg minder :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Onno b op 03-09-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Onno b schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:50:
[...]

Nope, de meesten die ik ken draaien nog op 939. Net trouwens mijn CPU eens heel goed bekeken in het daglicht en nergens is ook maar een vlekje of wat te bekennen rond de contactpunten, gewoon echt nog puntgaaf.

Mijn socket was echter nog niet helemaal schoon, dus ik ga er vooralsnog van uit dat het enkel me mobo is die het laat afweten. Denk dat ik zo maar eens door arnhem ga fietsen op zoek naar Motip Remmenreiniger, want een beetje goede moed kan nooit kwaad natuurlijk :)
Cpu's hebben al die dingen bij mij tot nu toe altijd overleeft. Enkel de mobo's geven het op bij het minste water in het socket.
Dus check eerst maar eens ander mobo..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

El Snorro schreef op maandag 03 september 2007 @ 13:35:
[...]

Cpu's hebben al die dingen bij mij tot nu toe altijd overleeft. Enkel de mobo's geven het op bij het minste water in het socket.
Dus check eerst maar eens ander mobo..
Ik heb een NF3 bord gehad waar ik de CPU uit de socket haalde en klets nat was. Bord en CPU draaien nog steeds :). (op dat moment was het niet helemaal stabiel nee). Dus geen garantie dat alles gekapot is. Ik heb in heel me leven nog nooit een CPU gesloopt (en heb er een bijna 20 tal gehad). Die kunnen echt wel wat hebben.

Gewoon proberen, Waarschijnlijk is het alleen je bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Mijn cpu's zijn ook niet kapot te krijgen, zijn altijd de borden.

netjes gegoten Jurgen, die evap.
Denk dat we maar weer eens een afspraak moeten maken... :9

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Epsilon schreef op maandag 03 september 2007 @ 15:36:
[...]

Ik heb een NF3 bord gehad waar ik de CPU uit de socket haalde en klets nat was. Bord en CPU draaien nog steeds :). (op dat moment was het niet helemaal stabiel nee). Dus geen garantie dat alles gekapot is. Ik heb in heel me leven nog nooit een CPU gesloopt (en heb er een bijna 20 tal gehad). Die kunnen echt wel wat hebben.

Gewoon proberen, Waarschijnlijk is het alleen je bord.
Inderdaad, het voordeel van dat water in je socket is dat het condens is met heeel weinig stof/vuil erbij, waardoor het niet zo goed geleid.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Onno b schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:17:
[...]

Ik heb nu dus m`n hele socket schoongemaakt en de boel weer aangesloten met de oude CPU koeler er op. In plaats van wisselende spanning (te zien aan mijn led fans die bleven knipperen) draait de boel naar behoren, echter geen beeld.
Ook mijn twee geheugenmodules (met activity leds) geven een rare activiteit weer.
Normaal gaan de leds van onder (groen) naar boven (rood) branden afhankelijk van de belasting van het geheugen.
Nu gaan de leds gelijktijdig van boven en onder naar elkaar toe, en dat belooft niet veel goeds denk ik.
Hopelijk is niet gelijk al mijn hardware overleden, want `t is nog een vrij nieuw systeem :/ en heb zo snel geen geld om vervangende hardware te kopen. Een nieuw mobo kan er nog wel van af, maar CPU, geheugen en videokaart wordt gewoon teveel.

Jammer van die Phase change, want als ik straks voor honderden euro`s nieuwe hardware moet gaan kopen bedenk ik me wel 10 keer voordat ik dat ding dus weer aansluit.
Of het mobo moet wat makkelijker te isoleren zijn, want bij de P5W DH DLX zitten de condensatoren voor de spanningsregeling van de CPU erg dicht op de socket.

Edit:
Spoel je dat btw niet na met demiwater?
Ik spoel het niet na met demiwater. Ik zou ook niet weten waarom!

Het spul verdampt bijna 3x zo snel als aceton, dus er blijft echt niets over.
Bovendien maakt het het vet ZO dun dat het er gewoon uit druppelt als je flink spuit.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

MexxT schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:04:
[...]

Ik spoel het niet na met demiwater. Ik zou ook niet weten waarom!

Het spul verdampt bijna 3x zo snel als aceton, dus er blijft echt niets over.
Bovendien maakt het het vet ZO dun dat het er gewoon uit druppelt als je flink spuit.
Vandaag dus eindelijk een bus kunnen bemachtigen en ik moet toegeven dat het echt super werkt!
Helaas is het probleem er niet mee opgelost en moet ik dus toch een nieuw moederbord kopen.
Alleen denk ik dat dit dan ook de laatste keer is geweest dat ik mijn phase change op een socket heb gemonteerd. Mij is het risico te groot en ik heb geen behoefte om nog meer hardware te ver&%*%*$ :X

Dan maar gewoon 2,4GHz met me Q6600 , ik heb namelijk liever een werkende computer dan één waar ik enkel problemen mee heb en veel risico op condensatie met alle gevolgen van dien.

Tot zo ver dus mijn geringe aandeel in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het zou jammer zijn om gelijk al te stoppen! ik snap eigenlijk nog steeds niet wat er nou fout ging voordat je ging fohnen, zat er toen al vaseline in je socket?

als je binnekort in de buurt van hoevelaken komt mag je hardware bij mij wel testen, kan ik je gelijk laten zien hoe ik een koeler monteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
De kans dat bord stuk is door vaseline in socket is vrij klein, als je phase voor dagelijks gebruik overweegt is het aan te raden socket juist vol te smeren. Beetje condens ga je krijgen als je evap voor lange(re) tijd laat zitten. Bord met nagellak en socket vol grease is wat ik altijd doe. Bord is dan m.i. in principe al verloren wat lucht betreft aangezien helemaal schoon krijgen een crime is. Specs/plaatje van je unit ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik een bench run doe met een single stage isoleer ik erg weinig. geen nagelak nauwelijks vaseline, nauwelijks neopreen. zal morgen even wat foto's posten. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van hoe jij het geisoleerd had onno.

zijn unit (standaard single stage met MP14FB compressor):

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/singlestage.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 04-09-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:16:
als ik een bench run doe met een single stage isoleer ik erg weinig. geen nagelak nauwelijks vaseline, nauwelijks neopreen. zal morgen even wat foto's posten. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van hoe jij het geisoleerd had onno.

zijn unit (standaard single stage met MP14FB compressor):

[afbeelding]
:*) Da`s `m iid. Ik zal morgenavond wel even wat plaatjes schieten van hoe ik de boel geisoleerd had. Ben bang dat het niet enkel vasaline is geweest dat in mijn socket is gekomen aangezien mijn mobo toch echt overleden is.
Denk dat ik maar eens flink ga sparen en dan gelijk voor een mobo ga met PCI-E 2.0 ondersteuning.

En `t zou wel tof zijn Jurgen als je me zou willen helpen met het aansluiten van de boel. Als ik toch jou richting in kom kan ik net zo goed me pc meenemen ipv jou hardware te gebruiken. (op mij risico offcourse ;) )
De kans dat bord stuk is door vaseline in socket is vrij klein, als je phase voor dagelijks gebruik overweegt is het aan te raden socket juist vol te smeren. Beetje condens ga je krijgen als je evap voor lange(re) tijd laat zitten. Bord met nagellak en socket vol grease is wat ik altijd doe. Bord is dan m.i. in principe al verloren wat lucht betreft aangezien helemaal schoon krijgen een crime is. Specs/plaatje van je unit ben benieuwd...
En dat is dus de reden waarom ik twijfel of ik bij m`n nieuwe mobo wel weer mijn unit moet aansluiten. Hij moet namelijk deze keer wel wat langer meegaan.....
Morgen avond zorg ik voor wat foto`s :)

offtopic:
Jurgen had je btw je motorrijbewijs al gehaald of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik heb al 3 borden gesloopt (niet met phase)
gewoon doorgaan man >:)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Extera schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:30:
Ja daar zit wat in, maar financieel mis ik de middelen daar een beetje voor ;)
Tja maar een beetje kloten in de bios is idd always fun en nog leuker met een pc >:) helemaal true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Extera schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:30:
Ow 3 pas :X Heb zelf al geen idee meer hoeveel 't er waren, maar wel een paar te veel eigenlijk.Dode mobo's zijn altijd zonde, maar helaas sneuvelen ze wel eens...

Echter is geen van al m'n dode mobo's overleden aan de gevolgen van extreme koeling (phase of droogijs). Belangrijkste is vooral om alles goed te isoleren, wanneer je het voor elkaar krijgt om alles netjes luchtdicht te maken dan maakt die vaseline ook niet veel meer uit. Achterkant van bord bewerk ik wel altijd met plastic spray, zodat condensatie daar niets uitmaakt.

Ow en kijk uit met die fohn, zeker met AMD borden welke nog een plastic socket hebben. Er komt best wel behoorlijk wat warmte van zo'n ding af en daardoor kun je dingen vervormen. (weet eigenlijk niet of traces op 't bord ervan los laten, maar verwacht van niet) Heb wel eens ooit een toetsenbord gesloopt na een reinigingsbeurt omdat ik 'm weer droog wou hebben. Alle numeriekte toetsen waren toen vervormt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onno b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:27:
[...]

offtopic:
Jurgen had je btw je motorrijbewijs al gehaald of niet?
as dinsdag mag ik nogmaals examen doen, als ik hem gehaald heb kom ik wel bij jou langs.

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/socket.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/mount.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 05-09-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:01:
[...]

as dinsdag mag ik nogmaals examen doen, als ik hem gehaald heb kom ik wel bij jou langs.
Dan wens ik jou heel veel succes toe :) , ennuh je kan wel langs komen maar dan moet ik eerst nog wel even een nieuw mobo fixen die als `t ff kan ook nog PCI-E 2.0 ondersteund (t) :? ;)

Maar als je mijn kant op komt dan sta ik erop dat ik je benzine betaal >:)

edit;
Denk dat dit mobo wel in aanmerking gaat komen :*)
http://www.hardware.info/...gabyte_GAX38DQ6_in_beeld/

[ Voor 12% gewijzigd door Onno b op 05-09-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Tja, de foto´s heb ik gemaakt en staan op de pc incl. wat uitleg maar helaas krijg ik de foto´s niet geupload :?
Maar voor elk probleem is een oplossing en in deze werkt de mail heel goed. Die van Jurgen heb ik al, so you got mail ;).

Voor andere belangstellende:
Stuur even een mailtje naar feestmeemetonnob[monkeytale]hetemail.jeweetwel, dan stuur ik je een rar met de foto`s en een word doc terug.

hmmm hotmail is ook al down :z

edit;
Ok gmail werkt dus wel, zelfde als mijn hmail maar dan gmail ;). En ow ja, Jurgen je hebt mail op die van overcooling.nl

Viss got mail too :)

Waar kan ik btw die neopreen "ringen" kopen, want volgens mij is de binnenring te kort en de buitenste heb ik gemold :D

[ Voor 27% gewijzigd door Onno b op 05-09-2007 22:29 ]

heb de foto's bekeken maar snap niet wat is fout is gegaan. Het kan bijna geen vocht probleem zijn, maar wat het wel is :?

over het betalen van mijn benzine, ik heb een hekel aan schakelen dus rij ongeveer net zo zuinig als een SUV (ookal weegt dat ding van mij 10x zo weinig) :X

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-09-2007 14:36 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Bordjes overlijden ook wel eens zomaar he.... hoeft geen vocht te zijn. Bij vocht krijg je eerst vage foutmeldingen, zelfs op stock speed.
Ik heb op de commando met de waterchiller ook gehad, alles droog gemaakt en hop daar ging ie weer, dan wel even op lucht en een graadje of 60 laten worden dan kan ie lekker drogen.

De p5w met de mach met originele kop kon ik letterlijk leeg gooien, na het droogmaken deed ie het nog steeds niet , 2 weken later nog eens geprobeerd.......lopen.

Met vaseline in de socket (mijn p5b) heb je wel gauw dat je cpu slechter contact maakt soms, haal er even een lapje wasbenzine over en dan in je bordje...dode cpu komen tot leven.

cpu's vaak zat "verzopen" maar nog nooit een overleden. :) borden ook niet trouwens

• Onno b

Onno b

Tja maar ik heb me bordje schoongespoten met motip remmenreiniger en `m zeker 4 uur op 40 graden in de hete lucht oven gehad en 20 uur met een ventilator laten drogen voor dat ik hem weer aansloot. Er is gewoon echt geen leven meer in te krijgen.
Bordjes overlijden ook wel eens zomaar he.... hoeft geen vocht te zijn. Bij vocht krijg je eerst vage foutmeldingen, zelfs op stock speed.
Ik heb op de commando met de waterchiller ook gehad, alles droog gemaakt en hop daar ging ie weer, dan wel even op lucht en een graadje of 60 laten worden dan kan ie lekker drogen.

De p5w met de mach met originele kop kon ik letterlijk leeg gooien, na het droogmaken deed ie het nog steeds niet , 2 weken later nog eens geprobeerd.......lopen.

Met vaseline in de socket (mijn p5b) heb je wel gauw dat je cpu slechter contact maakt soms, haal er even een lapje wasbenzine over en dan in je bordje...dode cpu komen tot leven.

cpu's vaak zat "verzopen" maar nog nooit een overleden. borden ook niet trouwens
Dat je je CPU`s verzuipt, komt dat doordat je zelf te weinig had geisoleerd of is condens gewoon niet voor 100% tegen te gaan?

@ Jurgen
De neopreen ring rond de evap is korter dan de evap zelf terwijl de CPU niet lager licht dan het bord, misschien dat doorom geen goed contact heeft gemaakt?

cascade(single stage ombouwen) voor nFo in progress:

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/IMG_1117.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/IMG_1118.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/IMG_1119.jpg

high stage: ACC MS34FB, 34cc 1pk : r507
low stage: Danfoss SC21CL, 21cc 2/3pk : r1150
Luve condensor STVF 93
danfoss oil sep OUB1
plaat HX

het is nog zeer rommelig maar dat komt omdat het nog niet klaar is ;)

@onno: als de ring korter is zal dat het contact niet slecht maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 06-09-2007 17:32 ]

• Onno b

Onno b

Ik bedoel eigenlijk dat er mogelijk een ruimte open is gebleven tussen de binnenring en de CPU waardoor condens heeft kunnen optreden.

Ennuh je bent er weer druk mee zie ik alweer, Cascade in progress – 3 stages by unknown_road >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Onno b op 06-09-2007 18:02 ]

een klein beetje open ruimte kan geen kwaad, problemen krijg je pas als er continu aanvoer van lucht mogelijk is.

• MexxT
Onno b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 19:12:
[...]

Vandaag dus eindelijk een bus kunnen bemachtigen en ik moet toegeven dat het echt super werkt!Helaas is het probleem er niet mee opgelost en moet ik dus toch een nieuw moederbord kopen.
Alleen denk ik dat dit dan ook de laatste keer is geweest dat ik mijn phase change op een socket heb gemonteerd. Mij is het risico te groot en ik heb geen behoefte om nog meer hardware te ver&%*%*$ :X

Dan maar gewoon 2,4GHz met me Q6600 , ik heb namelijk liever een werkende computer dan één waar ik enkel problemen mee heb en veel risico op condensatie met alle gevolgen van dien.

Tot zo ver dus mijn geringe aandeel in dit topic :)
Hehe, geweldig spul om goed mee te ontvetten.

Koelpasta verwijderen gaat ook perfect! :*)

Audi S3

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Anoniem: 79743 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 18:46:
een klein beetje open ruimte kan geen kwaad, problemen krijg je pas als er continu aanvoer van lucht mogelijk is.
Dat is dan wel een beetje afhanklijk van hoe goed er gekoeld wordt. Bij zwaardere koeling is er een groter temperatuurverschil en dus ook meer kans op condensatie. Ook de duur van een benchmark sessie maakt nog verschil. Hoe langer, hoe meer kans op condensatie.

Daarnaast mijn advies om altijd de unit van de proc af te halen, aangezien er ook tijdens het opwarm proces extra condenatie optreed, en tevens het eventueel gevormde ijs zal gaan smelten.

in dit geval is het een behoorlijk kleine open ruimte. Niet groot genoeg om serieus condens te veroorzaken.

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:53:
in dit geval is het een behoorlijk kleine open ruimte. Niet groot genoeg om serieus condens te veroorzaken.
Tja en het probleem was er gelijktijdig met de eerste keer booten van het geheel. Dus na het installeren van de phase change enkel de pc+pc aangezet met wisselende voltages tot gevolg. Wat duidelijk te zien was aan het feller en zwakker worden van de casefans.
Dat is dan wel een beetje afhanklijk van hoe goed er gekoeld wordt. Bij zwaardere koeling is er een groter temperatuurverschil en dus ook meer kans op condensatie. Ook de duur van een benchmark sessie maakt nog verschil. Hoe langer, hoe meer kans op condensatie.

Daarnaast mijn advies om altijd de unit van de proc af te halen, aangezien er ook tijdens het opwarm proces extra condenatie optreed, en tevens het eventueel gevormde ijs zal gaan smelten.
Kan ik hieruit concluderen dat een phase change voor een systeem die bedoeld is om regelmatig op te gamen, waarbij enige vorm van betrouwbaarheid van je hardware toch wel gewenst is, niet echt handig is. Heb namelijk geen behoefte om dus met regelmaat condens of tegen andere problemen aan te lopen, simpelweg omdat ik dat niet kan betalen. (wel jammer eigenlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je zegt klinkt inderdaad erg als kortsluiting maar het harder en zachter gaan draaien van casefans klinkt meer als kortsluiting veroorzaakt door je mobo in een bak zout water te gooien dan door een paar druppels. Erg vreemd, zeker omdat gelijk bij het aanzetten van de pc het al fout zat.
Heb je de vaseline die je gebruikt heb al een keer nagemeten met een weerstandmeter?

phase kan wel gebruikt worden voor een game pc maar dan moet het een stuk beter geisoleerd worden dan wanneer je er alleen een bench run mee doet. Maar imo had je het goed genoeg geisoleerd om zelfs mee te gamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 07-09-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:05

nFo

Anoniem: 79743 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 17:28:
cascade(single stage ombouwen) voor nFo in progress:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

high stage: ACC MS34FB, 34cc 1pk : r507
low stage: Danfoss SC21CL, 21cc 2/3pk : r1150
Luve condensor STVF 93
danfoss oil sep OUB1
plaat HX

het is nog zeer rommelig maar dat komt omdat het nog niet klaar is ;)

Lol, zie je post nu pas.
Had je ook wel kunnen zeggen :+

Ziet er goed uit jurgen, krijg je het nog wel in die kast gepropt ?

Temp was: -95 ,super pi @ E6850 als ik het goed heb. :7

ja ben beetje verward bezig. :D Die temp heb ik inderdaad gehaald maar moet hem nog even goed tunen . Hierdoor kan de temp iets slechter worden maar weet ik nog niet zeker. De eerste dagen absorbeert de olie erg veel ethyleen waardoor die nu de load niet eens meer houdt. Dit zorgt er ook voor dat de temp bij lage load kouder ligt dan normaal.

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:01:
Wat je zegt klinkt inderdaad erg als kortsluiting maar het harder en zachter gaan draaien van casefans klinkt meer als kortsluiting veroorzaakt door je mobo in een bak zout water te gooien dan door een paar druppels. Erg vreemd, zeker omdat gelijk bij het aanzetten van de pc het al fout zat.
Heb je de vaseline die je gebruikt heb al een keer nagemeten met een weerstandmeter?

phase kan wel gebruikt worden voor een game pc maar dan moet het een stuk beter geisoleerd worden dan wanneer je er alleen een bench run mee doet. Maar imo had je het goed genoeg geisoleerd om zelfs mee te gamen.
Zachter gaan draaien van fans kan ook komen door het niet aansluiten van je 4pins aansluiting O-) . Dan kakt onder load je +12v in aangezien hij nog maar 1 12v lijn naar het bord had op dat moment :P. Dat was een goed moment geweest om door te fikken, wat niet gebeurd is.

Draaide de 3700+ Clawhammer op @ 1.75v oid (en 3100mhz).

• nFo

nFo

Anoniem: 79743 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 11:22:
ja ben beetje verward bezig. :D Die temp heb ik inderdaad gehaald maar moet hem nog even goed tunen . Hierdoor kan de temp iets slechter worden maar weet ik nog niet zeker. De eerste dagen absorbeert de olie erg veel ethyleen waardoor die nu de load niet eens meer houdt. Dit zorgt er ook voor dat de temp bij lage load kouder ligt dan normaal.
Omg, hier ook al: www.hardware.info :X :P
Even lezen.

Tune het maar voor quadcore's, wat de VapoChill trekt het niet echt meer.
Ik ben wel benieuwd wat de Celeron D 365 doet met de cascade. :+

6Ghz op de VapoChill.
Celetron D 365

Motor rijbewijs ook gehaald btw ?
Niet dus :(

[ Voor 7% gewijzigd door nFo op 12-09-2007 20:16 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Gaat hard nFo. Zou zo'n ding op 6ghz niet paar sec sneller moeten zijn of is het je geheugen?

• nFo

nFo

Het was single channel, timings geen idee.
Gewoon even een test.
Beneden de 10 seconde wordt wat moeilijk. :P

[ Voor 11% gewijzigd door nFo op 13-09-2007 13:28 ]

• Onno b

Onno b

Tijdens het sparen voor een nieuw mobo ben ik nog eens flink aan het zoeken geweest om mijn PC veilig te kunnen monteren voor dagelijks gebruik (Ook internet serven etc).

Nu is de mounting kit van de WaterChill misschien wel een optie, maar gelijk ook heel er duur en moeilijk (niet) in NL te verkrijgen.

http://www.octools.com/in...htspeedl/lightspeed24.jpg

http://www.guru3d.com/article/processor/362/10

Nu heb ik me helemaal rot gegoogles om van die thermo strip, warmte tape of welke benaming je er ook maar voor kunt verzinnen maar ik kan nergens zoiets vinden :?

Omdat betrouwbaarheid (geen kapotte hardware door PC) voor prestaties lijkt mijn zo`n oplossing met die hittestrips een wel een goede extra veiligheid om condens te voorkomen. Maar om daar nou weer 100 euro extra voor te sparen 8)7

Iemand een idee hoe die dingen heten, of waar je zoiets kan kopen?

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 79743 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:19:
ik heb afgelopen 2 jaar geen toeters meer gezien met r134a. Nederlandse emissie regels worden strenger nageleefd tegenwoordig.

isobutaan is leuk spul maar geeft je weinig capaciteit wanneer je een TL4F hebt. Maar ik heb nog wel kleine fles r134a staan waar epsilon wat van mag hebben ;)
Even over die toeters
Ik kwam ze afgelopen zaterdag weer tegen (halfords Tilburg). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

Even een flinke schop.

Ik ben (nog steeds, ik kom tijd te kort) bezig met het bouwen van een waterchiller op basis van een Danfoss NL11F compressor. Nu had ik een vraag:

Ik gebruik als warmtewisselaar een spiraal, gedompeld in een reservoir. Normaal wordt er in een single stage direct die systeem gebruik gemaakt van capillair. Maar omdat ik een flinke warmtebuffer heb in de vorm van het koelwater, en een groot oppervlak van de warmtewisselaar heb, is het dan niet makkelijker om een TEV te gebruiken? En zo ja, welke?

En verder misschien een wat domme vraag, maar wat is de eenvoudigste manier om manometers op het systeem te maken?

Alvast bedankt!

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij de waterchillers die ik bouw gebruik ik gewoon korte cappilair en gebruik ik de thermostaat voor temperatuur regeling. Vaak maak ik het zo dat het systeem 400-500watt load aan kan, mbv de thermostaat blijft die hierdoor ca de helft van de tijd uit staan. Heb je ondanks dat je cappilair gebruikt toch een groot load bereik.

Maar je hebt kans dat in jouw geval een TEV wel handig is aangezien een TEV de HX bijna volledig vult met koudemiddel wat de efficientie vergroot.

als je een TEV wilt gebruiken moet je eerst bedenken welk koudemiddel je wilt gebruiken. Voor r134a heb je een andere TEV nodig dan voor R404a. Er moet ook nog een doorlaat in de TEV, de doorlaat kies je aan de hand van de hoogste load die je systeem weg moet kunnen werken.

manometers plaats je het makkelijkst mbv een stuk cappilair tussen de leiding en de manometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:43:
bij de waterchillers die ik bouw gebruik ik gewoon korte cappilair en gebruik ik de thermostaat voor temperatuur regeling. Vaak maak ik het zo dat het systeem 400-500watt load aan kan, mbv de thermostaat blijft die hierdoor ca de helft van de tijd uit staan. Heb je ondanks dat je cappilair gebruikt toch een groot load bereik.

Maar je hebt kans dat in jouw geval een TEV wel handig is aangezien een TEV de HX bijna volledig vult met koudemiddel wat de efficientie vergroot.

als je een TEV wilt gebruiken moet je eerst bedenken welk koudemiddel je wilt gebruiken. Voor r134a heb je een andere TEV nodig dan voor R404a. Er moet ook nog een doorlaat in de TEV, de doorlaat kies je aan de hand van de hoogste load die je systeem weg moet kunnen werken.

manometers plaats je het makkelijkst mbv een stuk cappilair tussen de leiding en de manometer.
Ik weet nog niet zeker wat voor gas ik ga gebruiken... Bij mijn vader's werk gebruiken ze R134a om airco's en koelmotoren van vrachtauto's te vullen, dus daar kan ik wel aan komen. Maar veel leuker is om een ander gas te gebruiken voor een wat hogere capaciteit, of lagere temps natuurlijk :) Dus ik ben er nog niet uit... R134a kan, R404a ook, maar propaan, of R507 ook... Ik weet het nog niet. Moet maar eens wat diagrammen doornemen.
Ik las in de FAQ dat er bij een TEV ook vaak een vloeistofvat toegepast wordt. Is dat ook van belang bij een klein systeem als deze? En kan een NL11F het startkoppel aan? Of is dat ook weer afhankelijk van de gaskeuze?

Wat de manometers betreft: een zaak bij mij in de buurt maakt flexibele vulslangen voor koelsystemen. Deze zou ik gewoon op de twee vulventielen kunnen schroeven nadat het systeem gevuld is, en dan kan ik aan de andere kant de manometer erop schroeven. Is dit slim? Het is demontabel en daarom vind ik het handig. Heeft het echter nadelen ten opzichte van het idee met het capillair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

De manometer kun je zelf het best bepalen hoe je ze aansluit.
Je meterset eraan laten hangen is geen goed idee met het oog op lekkages.
De NL11F gaat niet opstarten bij grote verschildrukken tussen de pers en zuigzijde van de compressor.
Een oplossing daarvoor zou bijvoorbeeld een magneet afsluiter te monteren in de pers en zuig
leiding en deze open te laten gaan wanneer de compressor stopt.
Dit is eenvoudig electrisch te schakelen met een wisselschakeling die de compressor aan/uit schakelt.
Dus compresssor aan klep dicht compressor uit klep open.

Propaan in een 134a compressor gaat prima en presteert verrassend goed.
oshiro schreef op woensdag 21 november 2007 @ 01:32:
[...]

Ik weet nog niet zeker wat voor gas ik ga gebruiken... Bij mijn vader's werk gebruiken ze R134a om airco's en koelmotoren van vrachtauto's te vullen, dus daar kan ik wel aan komen. Maar veel leuker is om een ander gas te gebruiken voor een wat hogere capaciteit, of lagere temps natuurlijk :) Dus ik ben er nog niet uit... R134a kan, R404a ook, maar propaan, of R507 ook... Ik weet het nog niet. Moet maar eens wat diagrammen doornemen.
Ik las in de FAQ dat er bij een TEV ook vaak een vloeistofvat toegepast wordt. Is dat ook van belang bij een klein systeem als deze? En kan een NL11F het startkoppel aan? Of is dat ook weer afhankelijk van de gaskeuze?

Wat de manometers betreft: een zaak bij mij in de buurt maakt flexibele vulslangen voor koelsystemen. Deze zou ik gewoon op de twee vulventielen kunnen schroeven nadat het systeem gevuld is, en dan kan ik aan de andere kant de manometer erop schroeven. Is dit slim? Het is demontabel en daarom vind ik het handig. Heeft het echter nadelen ten opzichte van het idee met het capillair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haeg schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:11:
Propaan in een 134a compressor gaat prima en presteert verrassend goed.
[...]
even een vraag: stel ik gebruik gewone propaan uit een gasfles (van het fornuis :Y) ) als koudemiddel. Kan ik dan beter een R134a of een R12 compressor gebruiken? (van een gewone koelkast) ik las dat de polyolester olie van R134a compressoren veel meer vocht absorbeerde dan de minerale olie van een R12 comressor. Want in die gewone gasflessen zit natuurlijk niet pure R290 denk ik. o.a. vocht e.d. dus wie van de 2 zal het goed doen met R290? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

beide compressors werken goed met r290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

R 290 heeft als eigenschap dat het met zowel esterolie als minerale olie vermengbaar is.
Esterolie presteert beter onder extreme omstandigheden in zowel hoge als lage temperaturen.
De negatieve eigenschap van esterolie is dat het sterk hygrostatisch is, maar hiervoor zijn vacuumpompen en drogers uitgevonden.
Ik zou bovenal kiezen voor de compressor met de grootste cilinderinhoud.
Als deze gelijk is van beide compressoren, kies dan voor de R134a compressor.

Kijk wel uit met brandbare koudemiddelen als je niet {goed} vacumeerd en je doet propaan in een hermetische pot waar nog voldoende zuurstof inzit en waar je vervolgens spanning op zet.
Kun je wel eens in plaats van een koelinstallatie een potentiële fragmentatiebom hebben gemaakt.
Altijd leuk met een jaarwisseling op een groot plein maar niet in je slaapkamer of je kelderbox.
Anoniem: 180839 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:41:
[...]

even een vraag: stel ik gebruik gewone propaan uit een gasfles (van het fornuis :Y) ) als koudemiddel. Kan ik dan beter een R134a of een R12 compressor gebruiken? (van een gewone koelkast) ik las dat de polyolester olie van R134a compressoren veel meer vocht absorbeerde dan de minerale olie van een R12 comressor. Want in die gewone gasflessen zit natuurlijk niet pure R290 denk ik. o.a. vocht e.d. dus wie van de 2 zal het goed doen met R290? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

breng me alstjeblieft niet op ideeen haeg :D

ik heb nog nooit problemen gehad met bbq flessen propaan en r134a/ r404a compressors (POE).

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 24-11-2007 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Haha ik ook niet maar dit komt waarschijnlijk omdat jij [en ik ook] je aan je eigen strikte regels houd.
Ik denk niet dat jij [maar dit gok ik natuurlijk] ooit een koelinstallatie zonder te vacumeren in bedrijf hebt gesteld. O-)
Je weet nooit wat voor individuen je voor je hebt,zo heb ik ooit eens een monteur in opleiding behoed voor het afpersen van een koelinstallatie met een blauw stikstof flesje.
Zuurstof dus }:O
Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:23:
breng me alstjeblieft niet op ideeen haeg :D

ik heb nog nooit problemen gehad met bbq flessen propaan en r134a/ r404a compressors (POE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee zonder vacumeren heb ik nooit gedaan en afpersen met zuurstof al helemaal niet :D Ik neem aan dat je dan gelijk het hele systeem weg kan gooien, metalen geoxideert en olie vermengt met zuurstof :x

ik wilde de eind foto's voor de cascade van nfo ook nog even posten:

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/nfocascade.jpg

vind die rook die van de evap af komt bij cascades altijd wel stoer :)

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/nfocascade1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/nfocascade2.jpg

high stage:
electrolux MS34FB
Luve condensor STVF 93
TEV
r507

plaat HX

Low stage:
Danfoss SC21CL
cappilair
zilver verdamper
r1150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Zo ik reageer maar even, blijkbaar is iedereen met winterslaap. <+:)

Mooi systeem geworden jurgen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja beetje stil hier. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Ik heb te weinig "ik ben zo en zo ver" plaatjes gezien jurgen ;)

mooi dingetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjwjmc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 16:18
unknown_road

ik zou graag ook zo n koude ding willen hebben maar ik heb niet de kennis en papieren
om er een te maken

ik zit aan de andere kant als cv monteur

kan ik hiervoor bij jouw terecht ?

ps you got mail :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224338

Eventjes een 2 korte vraagjes.
1: Maakt zo'n ding nou lawaai?
2: Moet je hem bijvullen? Aangezien dit wel het geval is met LN2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. afhankelijk van de unit. cascades maken tamelijk wat geluid maar single stages zijn tamelijk stil.
2. nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224338

Thx voor de snelle reactie, maar wat is tamelijk stil? Even stil als waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcist
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:53
Vraagje wat kost zo'n phase of cascade nou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Anoniem: 224338 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 18:32:
Thx voor de snelle reactie, maar wat is tamelijk stil? Even stil als waterkoeling?
De compressors zijn meestal ongeveer gelijk of ietsje zwaarder dan in koelkasten worden gebruikt, dus iets meer lawaai, en de compressors staan wat dichterbij dan koelkastcompressors. Verder is de boel actief gekoeld, dus komt er nog lawaai van een fan bij.
framaster schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:33:
Vraagje wat kost zo'n phase of cascade nou ?
Jurgen verkoopt ze, zie z'n homepage. Afhankelijk van wat je wil loopt de prijs natuurlijk op. Jurgen verkoopt ze voor 400 euro, maar de chiller die ik bouw wordt ietsje duurder. Zaken als een TEV zijn natuurlijk duurder dan capillair, het type thermostaat telt mee, en of je er manometers op wilt hebben en dergelijke. Dus het verschilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik zet het hier maar even neer, omdat ik niet zou weten waar anders.
Ik wil een nieuwe zuigleiding op mijn Vapo Classic (zo'n slang/flexibele zuigleiding), maar jurgen neemt atm geen projectjes meer aan, en van haeg krijg ik niet echt een reactie op m'n mail.

Vandaar dat ik 't hier maar neerzit, wie voelt zich geroepen om een nieuwe zuigleiding erop te zetten en er gelijk R404a in te doen?

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Blijft er stoer uitzien zo'n phase change koeling :p

Ik vroeg me af of het nou veel verschil maakt of je overklokt met Ln2 of gewoon phase change, want ze zijn allebei gewoon koud :p

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
G-Tus schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:44:
Blijft er stoer uitzien zo'n phase change koeling :p

Ik vroeg me af of het nou veel verschil maakt of je overklokt met Ln2 of gewoon phase change, want ze zijn allebei gewoon koud :p
Ja tuurlijk maakt het verschil, anders zou iedereen die aan de top zit wel gewoon een single stage gebruiken toch?

Na heel wat zoekwerk heb ik het volgende kunnen krijgen :) :
Afbeeldingslocatie: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/phasechangnogintactSmall.jpg

behuizing eraf:
Afbeeldingslocatie: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/phasechangevanvorenSmall.jpg

De verdamper:
Afbeeldingslocatie: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/phasechangeverdamper.jpg

zou ik van deze luchtontvochtiger een (redelijke) waterchiller kunnen maken door een soort van reservoir rond de verdamper te maken en dat dan met m'n pc waterkoeling aan te sluiten ?

specs:
koudemiddel: r134a (0,17kg)
compressor: Tecumseh az0411ys. 1/5 pk. 5,59cc. 0,32kw, 1,9A.

het ding werkt overigens nog perfect en is niet vaak gebruikt :P

Je zult er geen enorm lage temps mee halen maar het moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok. mijn plan: vanachter een bak nemen/maken en daar de verdamper naartoe in buigen. Maar zou ik de aluminium leidingen van de verdamper en de cappilaire leiding zo kunnen buigen zonder dat ze knikken/breken? ( :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

HaHa mooi wel dat ik op je mail heb gereageert,

En dit was mijn antwoord en vervolgens heb ik niets meer van jou vernomen. :O

Hoi maarten

Iedere reparatie of ombouw is door ons te realiseren aan je vapo.
Ik dacht persoonlijk dat er altijd al een stuk flexibel is gemonteerd in de
zuigleiding.
Je zult dus wel even aan moeten geven op welk punt het flexibel moet.
Vullen met R404a is zowiezo geen probleem.
Maarten-NForce schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:48:
Ik zet het hier maar even neer, omdat ik niet zou weten waar anders.
Ik wil een nieuwe zuigleiding op mijn Vapo Classic (zo'n slang/flexibele zuigleiding), maar jurgen neemt atm geen projectjes meer aan, en van haeg krijg ik niet echt een reactie op m'n mail.

Vandaar dat ik 't hier maar neerzit, wie voelt zich geroepen om een nieuwe zuigleiding erop te zetten en er gelijk R404a in te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Hmmz, geen mailtje gehad, misschien stiekem in de junk voorbij gegaan.
We proberen het nog eens :)

Edit: Ik vertrouw het toch niet helemaal, zet je DM is aan :)

[ Voor 24% gewijzigd door Maarten-NForce op 18-02-2008 22:21 ]

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335564

Zijn er nog Hobbyers die aan een Cascade werken?

of is er weer een nieuwe betere truc?

Zou graag als volgend project een PC maken, maar vermoed dat ik her en der wel eens hulp nodig zal hebben.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
How to make your one phase changer

Een leuke how to voor een phase changer maar een cacade is zeker een dubbele?

In ts staat een link naar een cascade project, misschien dat je daar ook wat info kan op doen.

[ Voor 19% gewijzigd door PRaGA88 op 17-12-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-06 09:38

TRG

Technotium99-m

Weet iemand waar je tegenwoordig nog Phase systemen kan laten refillen/repareren in Nederland? Ik kom zelf uit de buurt van Eindhoven. Mail: geraedts apenstaartjesymbool gmail punt com.

[ Voor 17% gewijzigd door TRG op 16-02-2010 22:51 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste