[PC] Algemeen Phasechange discussie topic deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 17.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169289

Anoniem: 211191 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:07:
how leesfoutje... ik dacht de hele tijd alumidium... :P

maar zilver geleid idd beter... maar van dat gieten van koper wist ik niks van af...

zal ik een keer na moeten vragen op school...
lol alumidium? Je bedoeld zeker aluminium? En ja, koper gaat wanneer het gegoten of gesoldeerd word oxideren, je kunt dit tegen gaan door er een soort van beschermgas door te laten stromen of dit in een inerte ruimte/atmosfeer zoals unknown al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:31

lange

Boom Boom?

BTU_Natas schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:31:
Beste mede tweakers, een vraagje. Zijn er ook handleidingen voor het beschermen van het moederbord voor condens in het nederlands?

Want in het engels is het allemaal wel te doen. Maar de gebruikte producten zijn engelse merken en ook niet alle woorden zijn mij geheel duidelijke.
als het een beetje meezit heb ik dit weekend weer nieuwe hardware bij elkaar, ik zal dan wat meer plaatjes schieten van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re-Activity
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 13:49
Anoniem: 79743 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:55:
mjah er is niet echt een andere manier om het te gieten dus gebeurt het al zo ;) Probleem is gewoon dat ik nu niet de spullen heb om de temperatuur van het vloeibare zilver te meten. Het zilver mag niet te warm maar ook niet te koud zijn als je het giet, de geschikte range halen is nogal moeilijk.
Zou je niet op een school zo'n grote oven kunnen gebruiken deze kunnen meestal een aardig hoge temperatuur halen en kan je nog redelijk precies regelen op de 10 graden nauwkeurig geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

oven probleem is opgelost, heb een proffesionele oven gekocht (kost hele boel knaken helaas) :X dus niet mijn meest verstandige beslissing waarschijnlijk, maar maakt het werkt wel 10x zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange

lange

Boom Boom?

feli met je nieuwe aankoop jurgen ;)

wat eerder dan verwacht ben ik gister weer aan de gang gegaan, maar het ging natuurlijk weer niet vlekkeloos.. na de boel ingebouwd te hebben bleek dat de single stager geen load kon houden, dus ik lijk een lek te hebben.

heb wel wat meer foto's gemaakt van de isolatie, die je hier kunt vinden. als er meer uitleg bij nodig is laat het weten :)

[ Voor 3% gewijzigd door lange op 05-04-2007 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je een gat boort in de condensor kan die geen load meer houden nee :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange

lange

Boom Boom?

Anoniem: 79743 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 17:05:
als je een gat boort in de condensor kan die geen load meer houden nee :D :P
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben weer is opzoek naar iets voor een projectje (vacuum giet apparaat voor verdampers, pics komen later), misschien kunnen jullie me helpen.

ik heb 2 cilinders( 70mm en 80mm) waarvan de binnenste een flens heeft die de buitenste cilinder overlapt. als ik de binnenste cilinder in de buitenste zet wil ik de ruimte tussen deze cilinders vacumeren. Dus ik moet een pakking tussen de flens van de binnen cilinder en de buiten cilinder doen die het enigzinds lucht dicht houdt. Opzich niet zo moeilijk maar de binnen cilinder moet binnen 10 seconden verwisselbaar zijn en de binnen cilinder is dan ongeveer 500 graden warm. Hierdoor zijn er niet zo heel veel materialen geschikt als pakking.

Mijn vraag is dus, hebben jullie tips voor geschikt pakking materiaal? Ik zat zelf te denken aan die pakking die ze gebruiken bij de motor van een auto (om de uitlaat aan de motor vast te schroeven en wat tussen de kleppendeksel en de motor in zit etc.). Heeft iemand een idee wat voor materiaal dat is en of je dat in matten oid kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Uit m'n scooter tijdperk weet ik nog dat je kartonnen koppakking had, maar ik dacht ik ook alluminium en messing.

Is vloeibare pakking niets?

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60095

vloeibare pakking, heb hier een tube liggen maar dat gaat maar tot 250 graden.
misschien zijn er nog andere die tegen warmere temparaturen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Anoniem: 60095 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:49:
vloeibare pakking, heb hier een tube liggen maar dat gaat maar tot 250 graden.
misschien zijn er nog andere die tegen warmere temparaturen kunnen.
Ik heb hier vloeibare pakking die tot 330graden kan, was echter wel erg duur..
€23 per bus geloof ik (zit wel flink wat in)

@Extrera
Er zijn inderdaad alluminium koppakingen, die kunnen de compressie veel beter weerstaan dan de traditionele (papieren) koppakingen.

@Unknown road
Vraag eens rond bij je lokale brommer/auto/grasmaaier/motor dealer voor pakkingspapier op vel..
Vaak kunnen ze zoiets wel leveren.

[ Voor 27% gewijzigd door El Snorro op 08-05-2007 19:04 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vloeibare pakking is denk ik niet zo geschikt vanwege het vacuum. en aangezien ik de kracht van het vacuum wilde gebruiken om de 2 cilinders op elkaar te drukken is een metalen pakking denk niet zacht genoeg...

zou mooi zijn als ik ergens pakkingspapier oid kan krijgen wat niet op maat geknipt is ergens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 19:41:
vloeibare pakking is denk ik niet zo geschikt vanwege het vacuum. en aangezien ik de kracht van het vacuum wilde gebruiken om de 2 cilinders op elkaar te drukken is een metalen pakking denk niet zacht genoeg...

zou mooi zijn als ik ergens pakkingspapier oid kan krijgen wat niet op maat geknipt is ergens voor.
Als je een alu pakking laat maken van een zeer zacht soort alu en je draai het lekker vast aan dan is het luchtdicht hoor, heb ik al bij verschillende brommer blokken gezien met ZEER veel compressie (dus dus druk op de koppaking die alu was)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

snel een cilinder van 500 graden ergens stevig indraaien is niet zo gemakkelijk zonder je handen flink te branden :(

zo iets wil ik dus maken (die rode ring is hierij de pakking):
Afbeeldingslocatie: http://i41.photobucket.com/albums/e279/CPTABDAB123/flask1.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 08-05-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 19:41:

je kan ook gewoon een pakking knippen uit een pizza doos, werkt perfect (heb het zelf ook wel is gedaan toen mijn pakkingen op waren voor mijn cilinder) :P alleen het is natuurlijk stuk minder stevig als een pakking van alu.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 60095 op 08-05-2007 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pizza doos is niet lucht dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Strak aangedraaid wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd, daarom is het ook te gebruiken als pakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 60095 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 08:41:
[...]

idd, daarom is het ook te gebruiken als pakking.
Het is echter (lang) niet zo sterk als gewone 'gecertificeerde' pakking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoals ik al eerder aangaf, heb ik de mogelijkheid niet om het stevig aan te draaien. Op het moment van plaatsen is de cilinder als 500graden en het mag niet te lang duren omdat het niet veel mag afkoelen en het vacuum na korte tijd het gips kan slopen.

aandraaien is dus geen optie, de buitenlucht moet genoeg kracht uitoefenen op de binnen cilinder om hem op zijn plaats te drukken en de pakking enigzinds luchtdicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 79743 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:22:
zoals ik al eerder aangaf, heb ik de mogelijkheid niet om het stevig aan te draaien. Op het moment van plaatsen is de cilinder als 500graden en het mag niet te lang duren omdat het niet veel mag afkoelen en het vacuum na korte tijd het gips kan slopen.

aandraaien is dus geen optie, de buitenlucht moet genoeg kracht uitoefenen op de binnen cilinder om hem op zijn plaats te drukken en de pakking enigzinds luchtdicht te maken.
Gaat niet lukken denk ik, of je moet een zwaar stuk staal op het geheel kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Snorro schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:34:
[...]

Het is echter (lang) niet zo sterk als gewone 'gecertificeerde' pakking
weet ik, daarom heb ik hem ook vervangen toen ik nieuwe had.
maar voor tijdelijk werkt het perfect >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
El Snorro schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 17:37:
[...]

Gaat niet lukken denk ik, of je moet een zwaar stuk staal op het geheel kunnen leggen.
Misschien iets met een hefboom?
ding erop, hefboom erop, en dan aanduwen / trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Hallow,

Ik wil ook een Phase-Chance project gaan beginnen nu ik klaar ben met de examens }:O
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met adviseren.
HIER vind je het topic waar ik jullie mee op de hoogte zal brengen en ik hoop jullie mij ook 8)7

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

bart0l0meus schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:30:
Hallow,

Ik wil ook een Phase-Chance project gaan beginnen nu ik klaar ben met de examens }:O
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met adviseren.
HIER vind je het topic waar ik jullie mee op de hoogte zal brengen en ik hoop jullie mij ook 8)7
ik wil dit eigenlijk ook maar of het er van komt is maar de vraag :+

Heeft er iemand een lijstje met compressor oliën die compatible zijn met R290 en R600 en R600a (en/of andere koelmiddelen) ? alvast bedankt. :)

ps: dan weet ik nl welke compressor ik op de sloop moet zoeken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 31-05-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooie van r290/r600(a) is dat het geschikt is voor alle olieen. dus POE, minerale en AB werken perfect.

meeste moderne "echte" koudemiddelen kunnen alleen overweg met POE en soms ook AB. Oudere koudemiddelen vaak alleen met minerale.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 31-05-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:51:
mooie van r290/r600(a) is dat het geschikt is voor alle olieen. dus POE, minerale en AB werken perfect.

meeste moderne "echte" koudemiddelen kunnen alleen overweg met POE en soms ook AB. Oudere koudemiddelen vaak alleen met minerale.
:? ik heb eens gelezen dat r290/r600(a) niet geschikt is voor R134a compressoren (POE) omdat het de olie niet goed transporteert. En dat het wel met R12 (minerale) compressoren gaat maar, dat deze vastlopen vanwege te te hoge back pressure.

uh.. POE is polyester olie maar wat is AB dan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

allemaal onzin :D

nee ik gebruik r290 heel vaak icm POE en vele datasheets zeggen dat dit geen probleem is. In complexe systemen wordt soms zelfs wat r290 toegevoegd om ervoor te zorgen dat de olie return goed is.

ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, met r290 wordt de persdruk inderdaad wat hoger dan bij r12 maar het is niet zo dat dit echt niet werkt mits de condensor geen 60 graden wordt.

een high back pressure (HBP) compressor is een compressor geschikt voor hoge zuigdrukken, wat verder weinig met het koudemiddel te maken heeft maar meer met het soort systeem. Als je een HBP compressor hebt wil je liever niet een te lage zuigdruk hebben want dan wordt die te warm (te weinig koeling), zelfde geld ook andersom, een LBP (low back pressure) compressor wil je geen hoge zuigdruk geven want dan moet de motor te hard werken waardoor die ook kan doorbranden.
vind je koeltechniek nu nog steeds leuk? :D Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt in het begin hoor ;)

AB staat geloof ik voor alkylbenzeen olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:54:
allemaal onzin :D

nee ik gebruik r290 heel vaak icm POE en vele datasheets zeggen dat dit geen probleem is. In complexe systemen wordt soms zelfs wat r290 toegevoegd om ervoor te zorgen dat de olie return goed is.

ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, met r290 wordt de persdruk inderdaad wat hoger dan bij r12 maar het is niet zo dat dit echt niet werkt mits de condensor geen 60 graden wordt.

een high back pressure (HBP) compressor is een compressor geschikt voor hoge zuigdrukken, wat verder weinig met het koudemiddel te maken heeft maar meer met het soort systeem. Als je een HBP compressor hebt wil je liever niet een te lage zuigdruk hebben want dan wordt die te warm (te weinig koeling), zelfde geld ook andersom, een LBP (low back pressure) compressor wil je geen hoge zuigdruk geven want dan moet de motor te hard werken waardoor die ook kan doorbranden.
ah ,ok staat dat dan ook op de compressor of het een LBP of HBP compressor is ?
dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een HBP compressor nemen om er R600(a) of R290 in te gooien?
vind je koeltechniek nu nog steeds leuk?
ja hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Anoniem: 180839 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:28:
[...]

ah ,ok staat dat dan ook op de compressor of het een LBP of HBP compressor is ?
dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een HBP compressor nemen om er R600(a) of R290 in te gooien?
Als je een airco wilt maken wel ja ;)

Het ligt er heel erg aan wat voor systeem je wilt maken. Ga je voor hele lage temperaturen (dus lage zuigdrukken) dan ga je dus voor een LBP compressor. Nadeel is dat je dan ook een lage capaciteit hebt.

Wil je veel capaciteit, dan ga je dus weer naar hogere zuigdrukken (MBP of HPB), maar daarmee gaat je temperatuur weer omhoog.

En dat alles is dan ook weer afhankelijk van de inhoud van de compressor (immers: capaciteit is gewoon rechtstreeks evenredig met de hoeveelheid koelmiddel wat er per compressieslag rondgepompt wordt)

Maargoed, deze theorie is allemaal heel leuk, maar in praktijk is het meestal een kwestie van welke compressor kan ik (goedkoop) aankomen, die ga ik gewoon gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Ik ben bezig met een PC project met een Aspera NBT1116Y compressor maar wat vinde jullie van deze compressor? krachtig genoeg of toch kijken voor een zwaardere?
Het doel is om onder het nulpunt te komen en -20 zou heel netjes zijn, dus ik ga nog niet voor de 1K :P
en misschien nog een advies kwa capilair tube?
De belasting moet uiteindelijk een Athlon X2 3800+ worden met een mx TDP van 150Watt OC'ed lijkt mij zo.
de specs zijn:
De NBT1116Y, 8,4cc 200Watt r600a 1/5PK

[ Voor 19% gewijzigd door bart0l0meus op 03-06-2007 18:20 ]

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een vraagje over dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.earthlink.net/~lenyr/prfg1.jpg

Ik zie het waarschijnlijk verkeerd maar gebruikt ie nou een simpel koperen kraantje als expantie ventiel :?

de volledige site:
http://home.earthlink.net/~lenyr/refrig.htm
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het zou kunnen dat het een soort naald ventiel is maar kan niks met zekerheid zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:18:
het zou kunnen dat het een soort naald ventiel is maar kan niks met zekerheid zeggen
hij heeft ook helemaal geen droger/filter in zijn systeem zitten als ik het nog eens goed bekijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 17:19

HeepH

Dope Rapper

Hallo jongens, sinds kort hoor ik ook bij de Sub-zero club. En aangezien ik van het motto ben : Als je iets doet, moet je het goed doen, heb ik een Haeg Waterchiller op de kop getikt, en een Vapochill SE en deze ga ik beide gebruiken om mijn nieuwe hardware te koelen (Striker, q6600, ocz flex xlc pc9200, 8800gtx).

Maar omdat ik nog relatief nieuw ben in al dit (ik heb veel gelezen en ooit een droog ijs projectje gedaan (redelijke flop, de proc die we hadden clockte voor geen meter)) wil ik graag een beetje hulp van jullie :)

Ik ga gaandeweg meer vragen aan deze post toevoegen.

Om te beginnen : De waterchiller geeft nu "5" aan op de teller, ik ga er vanuit dat dit de temperatuur is van het water dat uit de chiller loopt? Dan kun je door 2 keer set in de te drukken kort achter elkaar een 2e temperatuur instellen, en dit is (ben ik achter) de temperatuur die het water bereikt, en vanaf dat moment schakelt de chiller zich tijdelijk uit.

nu heb ik deze chiller tijdelijk aangesloten op een oude athlon xp setup. ik heb een klein eheim pompje en 10mm i.d. slangen aangesloten op een afthans recom blokje en gebruik de bios om mijn temps uit te lezen (prutsen ftw...) Maar de bios geeft een read-out van 23 graden als ik hem aanzet en dan loopt hij alleen maar op. Nu kan dit aan veel dingen liggen maar mijn vraag op dit moment is ook meer een extrapolatie naar mijn volgende systeem :

Kan het zijn dat mijn pomp (de laing ddc-1t) het water niet meer vervoerd krijgt op den duur? (evt wil ik koelvloeistof voor een auto gebruiken of iets dergelijks) en kan het zijn dat dit nu ook het geval is bij mijn testsetup... mijn slangen worden wel koud,maar heb ook niet het idee dat ze 5 graden zijn :)

Volgende vraag:

Ik wil bij ct-systemen een S775 kit voor mijn vapo SE halen (http://www.ct-systemen.nl...2ff2b969bbb89c8ce892873c4) . Heb ik dan alles om vooruit te kunnen? En waar haal ik die mooie sleeves voor over de "slang" die uit mijn vapochill komt, want ik vind dat isolatiemateriaal an sich neit zo mooi, en het word uiteindelijk een showcase dus....

[ Voor 67% gewijzigd door HeepH op 24-06-2007 17:06 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Zoveel geld zou ik niet uitgeven aan die 775 kit aangezien een vapo SE een quad core nooit koud genoeg zal kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Viss schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:05:
Zoveel geld zou ik niet uitgeven aan die 775 kit aangezien een vapo SE een quad core nooit koud genoeg zal kunnen houden.
Waarschijnlijk houd ie hem niet eens onder de 70c load...
Die hele oude Vapo's zijn serieus underpowered voor de huidige CPU's. Zelfs een single-core A64 kun je er amper mee onder 0 houden.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

oef? echt waar? kan iemand daar een reele inschatting van maken?

Ik was niet van plan diep onder 0 te gaan, liever niet zelfs, maar een graadje of 10/15 Stress had ik wel verwacht van het ding. Ondanks het verbruik van een Oc'd quadcore...

Leesvoer : http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=130922

Samengevat : Het is erger dan ik dacht dus. Temps vergelijkbaar met een degelijke waterkoeling setup maar wel het probleem dat de high load je compressor sloopt.

At stock speed and vcore, a mach or vapo will handle the load.

Even with an overclock and some additional vcore, it will.

Figures of late are showing, however, that when pushed farther, and over long high load, Quad cores are pulling into regions that the Mach and Vapo weren't built for.

[ Voor 56% gewijzigd door HeepH op 24-06-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quad lukt niet nee met een SE, misschien zelfs na modificatie niet eens.

slaat de compressor van de chiller wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Stock mach II met E6600. Weet niet hoe een SE staat t.o.v. mach II maar veel beter zal het niet zijn denk ik. Dit zijn maar 2 cores..

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/41001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/41001-1.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Viss op 24-06-2007 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Anoniem: 79743 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:38:
quad lukt niet nee met een SE, misschien zelfs na modificatie niet eens.

slaat de compressor van de chiller wel aan?
Compressor slaat aan en hij koelt ook wel (ook al duurt het best lang tot hij lage temps bereikt, pakweg 10 minuten om van +22 naar +5 te gaan?) maar ik denk dat de setup zoals ik hem nu heb gewoon niet geschikt is voor dit soort dingen (brak blokje, slechte pomp, "ordinair"kraanwater). Maar goed wdb later meer als ik mijn nieuwe spullen heb.

Ik ga geen overgeclockte quad kunnen koelen met een Vapochill SE? Daar baal ik wel van :( Gelukkig koste de unit ook bijna niks :P

Overigens maakt de fan op de heat exchanger van mijn Chiller enorm veel lawaai, ook als de compressor uit staat, nu heb ik een manual van de controll unit (elliwel ic 901, http://www.frostechnic.co...PC%20901%206.96%20ing.pdf) gevonden op internet,maar die helpt me ook niet echt. Is er iets te doen aan dat lawaai of is dat echt noodzakelijk voor de levensduur van de compressor?

[ Voor 33% gewijzigd door HeepH op 25-06-2007 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het een 12 volt fan of 230v?

die controller stuurt alleen de compressor en niet de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

230 v Edit : Oeps, de compressor is 230, fan, even kijken ... uhm, kan het niet zien, ik vermoed echter 230 volt want hij is nog groter dan een delta (dikker dan bedoel ik dus eigenlijk), en hij ziet er vrij "heavy duty" uit.

Hmm nou in de manual stond dat ik ook de fan speed aan kon passen, dus ik dacht : misschien is er hoop :D maar in de manual staat wel meer wat ik niet als functies heb. Ik heb een asus striker en daar een aantal temperatuursensors bij gekregen, is het een idee de fan zo af te regelen dat de condenser een bepaalde temperatuur houd? en is er een "aanbevolen" temperatuur voor condensers of geld : kouder is beter (zoals bij een waterkoelings-rad)?.

Oh de vragen blijven komen : De waterchiller zit nu in een aluminium kastje, maar ik wil hem eigenlijk in de "onderkant" van mijn silverstone tj-07 plaatsen op de een of andere manier. Is het mogelijk de condensor 90 graden te buigen zodat hij naar de zijkant van de kast "mikt". Dan kan ik hem mooi koelen mbv de al standaard aanwezige luchtgaten...

[ Voor 11% gewijzigd door HeepH op 25-06-2007 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Viss schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:39:
Stock mach II met E6600. Weet niet hoe een SE staat t.o.v. mach II maar veel beter zal het niet zijn denk ik. Dit zijn maar 2 cores..
SE is minder dan een stock Mach II. Beide units zijn r134a alleen de compressor van de vapo is echt een heel stuk kleiner. (hij kan niet voor niks op 12v lopen)

Verder is de evap van een Vapo SE gewoon een busje met een bodem erop gesoldeerd. Niks geen pinnen oid erin om het contact te vergroten wat de Mach II wel heeft.

Units verschillen echt heel veel, de vapo zal zelfs die C2D niet onder de 40c kunnen houden denk ik.

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

Een Vapo is gewoon achterhaald.

Het idee van phase-change op je CPU was zn tijd ver vooruit. Toen de Mach1's kwamen was het afgelopen met de oude vapo's omdat ze gewoon te weinig koelcapaciteit hadden.

Met de komst van energie slurpende CPU's (begonnen met de athlon thunderbirds) werd een vapo eigenlijk direct verwezen naar de GPU :). Wat overigens ook niet meer mogelijk is zonder mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:28
ik ben van plan om een volledig wc setup te installeren maar ipv een radiator een phasechange koeler te gebruiken en een cpu block op de phasechange koeler te monteren om zo de phasechange koeler het water te laten afkoelen en dus te gebruiken als waterchiller, nu was mijn vraag of de pomp daar geen probleem mee zou krijgen? Het gebruikte gas is een r400 ofzo (49 graden onder nul op diepste punt), wat is dan een ruwe schatting van de temps? (c2d, g80, north, south en eventueel ram dat gekoeld zou worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
sprankel schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:15:
ik ben van plan om een volledig wc setup te installeren maar ipv een radiator een phasechange koeler te gebruiken en een cpu block op de phasechange koeler te monteren om zo de phasechange koeler het water te laten afkoelen en dus te gebruiken als waterchiller, nu was mijn vraag of de pomp daar geen probleem mee zou krijgen? Het gebruikte gas is een r400 ofzo (49 graden onder nul op diepste punt), wat is dan een ruwe schatting van de temps? (c2d, g80, north, south en eventueel ram dat gekoeld zou worden)
Schatting? + 40 graden ofzo?
Tenminste, als ik goed begrijp wat je van plan bent. Je wilt een kant en klare unit (direct-die unit) het water laten koelen via een cpu-waterblokje. Dat heeft veel te weinig contact oppervlak om effectief te kunnen werken. Bij een beetje waterchiller heb je gewoon een groot verdamper-oppervlak nodig om lage temperaturen te halen.

En pompen kunnen moeite krijgen met te lage temperaturen ja.. Kijk maar eens een keer rond op http://www.icecoldcomputing.com/
Daar is vrij veel info te vinden over dit soort koeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sprankel: meer info!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Twynn schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:23:
[...]

Schatting? + 40 graden ofzo?
Tenminste, als ik goed begrijp wat je van plan bent. Je wilt een kant en klare unit (direct-die unit) het water laten koelen via een cpu-waterblokje. Dat heeft veel te weinig contact oppervlak om effectief te kunnen werken. Bij een beetje waterchiller heb je gewoon een groot verdamper-oppervlak nodig om lage temperaturen te halen.

En pompen kunnen moeite krijgen met te lage temperaturen ja.. Kijk maar eens een keer rond op http://www.icecoldcomputing.com/
Daar is vrij veel info te vinden over dit soort koeling ;)
Is het lage koel oppervlak dan echt zo'n groot probleem, ook indien je een pomp hebt van minsten 1200 l/u ? Een waterchiller zou idd beter zijn maar die zijn moeilijk te vinden tweedehands en zelf een bouwen zie ik niet echt zitten. Ik moet niet perse de laagste temps hebben, in principe als ze onder nul blijven ben ik tevreden. Zou mss een match gt 2 worden of toch een dergelijke met minstens r405a

edit: hm, ik kan niet meteen veel info vinden op die site maar ik ga zeker vanavond nog eens kijken want zo meteen moet ik terug gaan werken.

edit: ik heb het dus gezien en de pomp moet dus een stevige behuizing hebben of ze bezwijkt onder de temp en aan de chemicaliën die ervoor zorgen om de vloeistof niet te laten bevriezen, iemand een idee van welke pompen daar tegen kunnen?

[ Voor 15% gewijzigd door sprankel op 14-07-2007 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor een mach is het teveel load waardoor die nauwelijks afkoelt. ik denk trouwens dat je r404a bedoelt. Voor wat je nu wilt heb je echt een waterchiller nodig.

voor temperaturen boven de -10 heb je waarschijnlijk geen speciale pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:26:
voor een mach is het teveel load waardoor die nauwelijks afkoelt. ik denk trouwens dat je r404a bedoelt. Voor wat je nu wilt heb je echt een waterchiller nodig.

voor temperaturen boven de -10 heb je waarschijnlijk geen speciale pomp nodig.
dus je denkt niet dat hij het boeltje onder de nul grens zou kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
hmm, niet onder de nul dus maar toch onder kamertemperatuur? Anders steek ik er beter 2 deftige radiatoren op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

probleem is dat het teveel vermogen is voor de prom. Je prom kan ongeveer 200watt weg pompen, als jij er 250watt aan load op zet komt er dus 50 joule per seconden aan warmte bij wat je prom niet weg krijgt. de temp zal dus blijven stijgen. Als je er nog een radiator in zet zal de watertemperatuur iets boven kamertemperatuur komen te liggen.

mijn advies is toch om een waterchiller te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Anoniem: 79743 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:08:
probleem is dat het teveel vermogen is voor de prom. Je prom kan ongeveer 200watt weg pompen, als jij er 250watt aan load op zet komt er dus 50 joule per seconden aan warmte bij wat je prom niet weg krijgt. de temp zal dus blijven stijgen. Als je er nog een radiator in zet zal de watertemperatuur iets boven kamertemperatuur komen te liggen.

mijn advies is toch om een waterchiller te kopen.
is dat 200 watt input of 200 watt aan warmte? een waterchiller is extreem duur, anders staat er nog een andere prom te koop in de vraag en aanbod die volgende prestatie zou leveren

-56c unloaded
-40.1c bij 175W

waar ik dan uitreken op een goede 500 watt om onder de nul grens te blijven, correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

sprankel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:31:
[...]

is dat 200 watt input of 200 watt aan warmte? een waterchiller is extreem duur, anders staat er nog een andere prom te koop in de vraag en aanbod die volgende prestatie zou leveren

-56c unloaded
-40.1c bij 175W

waar ik dan uitreken op een goede 500 watt om onder de nul grens te blijven, correct me if I'm wrong
Dat kun je zo niet rekenen

Boven bijvoorbeeld de 200w zal die prom gewoon inkakken tot boven het vriespunt bijvoorbeeld.
Het is geen lineair verloop!!! Ergens is er een maximum belasting, daarboven kakt ie in.

En zo duur hoeft een waterchiller niet te zijn. Voor 300-350e oid heb je een mooie voor ongeveer 0 graden temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Epsilon schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:36:
[...]

Boven bijvoorbeeld de 200w zal die prom gewoon inkakken tot boven het vriespunt bijvoorbeeld.
Het is geen lineair verloop!!! Ergens is er een maximum belasting, daarboven kakt ie in.

En zo duur hoeft een waterchiller niet te zijn. Voor 300-350e oid heb je een mooie voor ongeveer 0 graden temp.
Als ik dan kijk naar een Waterchiller Titan 150 ben ik rond de 400 euro kwijt en die heeft dan maar een koelvermogen van 190 watt, dat is dan naar mijn mening nog niet eens beter dan een gewone prom en het kost een pak meer, dan zet ik nog liever 2 proms. Maar ik zal nog wat rondkijken want momenteel heb ik nog geen andere waterchillers gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:36:
[...]

was jij niet van plan om nog is een waterchiller te maken? Je had toch nog een TL4 staan? Of wilde je die nog steeds een keer voor jezelf maken?

@sprankel: die commerciele waterchillers wil je inderdaad niet hebben. maar 2 proms schiet ook niet op, waarschijnlijk is de temp bij load boven 0*C en idle bevriest alles.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 16-07-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
oke, tijd voor een nieuw plan,

het nieuwe idee was een diepvriezer 2dehands te kopen met een inhoud van 500 liter, de koelinstalatie eruit te halen en de verdamper in vloeistof te leggen maar nu verteld mijn broer dat een goede vriezer een vermogen van 3000 watt heeft, dat zou dan wel meteen het probleem van te weinig vermogen oplossen maar dan krijg ik terug extreem lage temps waardoor ik agressieve vloeistoffen zou moeten gebruiken en die vloeistoffen vermoorden dan weer elke standaard pomp... enig advies?

edit, hangt natuurlijk af van het koelgas, domme ik, wat word daar standaard in gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door sprankel op 16-07-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

lol
Een 500L diepvries verbruikt misschien 3000w maar dat koelt ie niet.

er staat hier en daar best leuke waterchillers tekoop hoor, beetje om je heen kijken.
ik kocht deze voor 75 eurie :)

koelt mijn water temp tot 0/ -5 afhankelijk van de kamer temp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Wie wil dit ding voor noppes komen halen? ik doe er niets mee!

http://tweakers.net/ext/f/62700/full.jpg

doe me maar een DM bij intresse :) zou eerst me gaan verdiepen in het Phasechange gebeuren.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:24:
lol
Een 500L diepvries verbruikt misschien 3000w maar dat koelt ie niet.

er staat hier en daar best leuke waterchillers tekoop hoor, beetje om je heen kijken.
ik kocht deze voor 75 eurie :)

koelt mijn water temp tot 0/ -5 afhankelijk van de kamer temp.
wat voor zever is dat nu weer? dat koelt niet... neem aan dat een diepvriezer een koelgas van maximaal een - 20 graden gebruikt, dan heb je bij een vermogen van 1000 ruimschootsvoldoende om u vloeistof op diezelfde temp te houden onder full load aangezien mijn voeding maximaal 750 watt input levert en dus onmogelijk 1000 watt aan warmte zou kunnen genereren, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mydogisgone schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:24:
Wie wil dit ding voor noppes komen halen? ik doe er niets mee!

http://tweakers.net/ext/f/62700/full.jpg

doe me maar een DM bij intresse :) zou eerst me gaan verdiepen in het Phasechange gebeuren.
heb je die uit een stal ofzo? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sprankel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:30:
[...]

wat voor zever is dat nu weer? dat koelt niet... neem aan dat een diepvriezer een koelgas van maximaal een - 20 graden gebruikt, dan heb je bij een vermogen van 1000 ruimschootsvoldoende om u vloeistof op diezelfde temp te houden onder full load aangezien mijn voeding maximaal 750 watt input levert en dus onmogelijk 1000 watt aan warmte zou kunnen genereren, niet?
8)7 je hebt gelijk, succes man.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Jack

MHz Matters

sprankel schreef op maandag 16 juli 2007 @ 18:13:
[...]
Maar ik zal nog wat rondkijken want momenteel heb ik nog geen andere waterchillers gezien
Er zijn hier ook wel mensen die een chiller voor je kunnen bouwen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:08:
[...]

8)7 je hebt gelijk, succes man.
lol

sprankel, lees zijn post nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
ochja( niet gezien, soms moet het al wat vlugger gaan in het leven), die 3000 watt is dus niet zijn koelvermogen maar dan nog, 3000 watt aan input moet toch wel meer dan 1000 watt koelvermogen opleveren, dan heb je zelfs nog maar een rendement van 33 procent wat mij al weinig lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164668

sprankel schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:33:
ochja( niet gezien, soms moet het al wat vlugger gaan in het leven), die 3000 watt is dus niet zijn koelvermogen maar dan nog, 3000 watt aan input moet toch wel meer dan 1000 watt koelvermogen opleveren, dan heb je zelfs nog maar een rendement van 33 procent wat mij al weinig lijkt
3000 watt is erg veel hoor..
Dat betekent dus dat ie 3kw per uur verbruikt....dat doet ie nooit!
Maargoed...als jij dat graag wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 79743 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:15:
[...]

was jij niet van plan om nog is een waterchiller te maken? Je had toch nog een TL4 staan? Of wilde je die nog steeds een keer voor jezelf maken?

@sprankel: die commerciele waterchillers wil je inderdaad niet hebben. maar 2 proms schiet ook niet op, waarschijnlijk is de temp bij load boven 0*C en idle bevriest alles.
Ben ik inderdaad van plan :). En nee, niet voor mezelf, komt dus in de verkoop de komende weken. Maar ben nog op zoek naar butaan of isobutaan om erin te gooien (of iemand moet er R134a in kunnen gooien natuurlijk). Propaan geeft een te hoge zuigdruk.

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 17-07-2007 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Epsilon schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:34:
Ben ik inderdaad van plan :). En nee, niet voor mezelf, komt dus in de verkoop de komende weken. Maar ben nog op zoek naar butaan of isobutaan om erin te gooien (of iemand moet er R134a in kunnen gooien natuurlijk). Propaan geeft een te hoge zuigdruk.
Ik heb wel eens butaan geprobeerd (kun je gewoon in busjes bij de bouwmarkt kopen) maar dat is ook niet echt ideaal. Te hoge verdamptemperaturen (rond het 0-punt). Isobutaan is waarschijnlijk wat beter denk ik.

Is R134a niet nog steeds te krijgen in die bussen die voor toeters gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:25:
[...]

Ik heb wel eens butaan geprobeerd (kun je gewoon in busjes bij de bouwmarkt kopen) maar dat is ook niet echt ideaal. Te hoge verdamptemperaturen (rond het 0-punt). Isobutaan is waarschijnlijk wat beter denk ik.

Is R134a niet nog steeds te krijgen in die bussen die voor toeters gebruikt worden?
Ja isobutaan is -10c verdampingstemp ongeveer, dat is een mooie waarde voor een ~0c waterchiller.

Het zal vast nog wel gebruikt worden in die toeters, maar no-way dat je dat er echt fatsoenlijk uit krijgt zonder vervuiling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb afgelopen 2 jaar geen toeters meer gezien met r134a. Nederlandse emissie regels worden strenger nageleefd tegenwoordig.

isobutaan is leuk spul maar geeft je weinig capaciteit wanneer je een TL4F hebt. Maar ik heb nog wel kleine fles r134a staan waar epsilon wat van mag hebben ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 18-07-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eindelijk me hele "verloren was vacuum gieten" opstelling af gekregen, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/evapv2/IMG_1098.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/evapv2/IMG_1100.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/evapv2/IMG_1101.jpg

die "balletjes" op de bodem van de evap zijn onstaan doordat vacumeren van de gips mal niet 100% goed ging. andere ruwe plekken komen doordat het wasmodel met de hand gemaakt was.

Binnekort bouw ik een single stage met deze evap en ga ik prestaties testen.
Als die het goed doet ga ik ook proberen een koperen versie hiervan te maken en kijken wat de prestatie verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Mooi stukje werk jurgen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Damn, dat is even een verschil met de eerste evaps die je hebt gegoten :)

ziet er erg goed uit, erg netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jup, dat gieten is een stuk moeilijker dan ik van te voren had gedacht maar ik begin het door te krijgen.

eerst lukte het me nooit om wanden hoger te krijgen dan +-5mm, deze evap heeft wanden van ongeveer 10mm.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 10-08-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Anoniem: 79743 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:49:
[...]

heb je die uit een stal ofzo? :D
Nee, hij staat gewoon in de schuur.
Maar goed heb niets ontvangen, dus gaat hij de container in! :P

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mydogisgone schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 02:40:
[...]
Nee, hij staat gewoon in de schuur.
Maar goed heb niets ontvangen, dus gaat hij de container in! :P
Ik had hem graag willen overnemen :P maar hogeveen is helaas wat ver vanuit zeeland :'( Ik zoek al 2 jaar naar phase-change gerief. Maar nooit iets gevonden :'(

'k vind het toch maar zonde dat ie in de vuilbak gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-06 00:44

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Een kleine twee weken geleden heb ik van Umknown_road een phase change koeling gekocht en vandaag had ik `m eindelijk onder mijn stacker gebouwd en het mobo goed geisoleerd.
Helaas bij het aanzetten van mijn pc krijg ik geen beeld en mijn ledfans blijven knipperen (wisseling in spanning).

Ik ben er dus bang voor dat m`n P5W DH DLX tot het einde van zijn leven is gekomen en dat ik dus weer moet gaan sparen voordat ik opnieuw een poging kan wagen om mijn CPU eens onder handen te nemen :'(

Kan ik dus weer opnieuw beginnen met isoleren :(

Hopelijk is de rest van de hardware nog wel in leven, want financieel heb ik momenteel geen mogelijheden tot het kopen van meerdere componenten.

Dus Jurgen het wordt nog ff wachten op de resultaten, maar in enkel seconden geeft de temp meter al -30 aan, dus ik denk dat dat wel goed zit _/-\o_

Edit:
Probleem gevonden, toch condens en dus gelijk een drupje in me socket :( denk dus dat ik me cpu vaarwel kan zwaaien. Erg vreemd, want ik had het cker wetenluchtdicht geisoleerd. Misschien zat er nog een holle ruimte ofzo, mja iig voorlopig niet gamen I guess :/

Update 2:
Denk toch dat het een water lookalike was namelijk gesmolten vasaline :D, Unknown_road waarschuwde me nog dat vasaline niet in je socket moest komen omdat je dat er van je lang zal ze levensdagen niet meer d`r uit krijgt.
Ik heb zijn advies opgevolgd, maar ben vergeten dat vasaline een vet is en dus smelt |:( . De randen langs mijn socket had ik dus vrolijk met een injectiespuit van vasaline voorzien, wat dus in mijn socket vrolijk allemaal omhoog komt zetten.
Met de haardroger van mijn moeder was ik dus het "water"aan het drogen om toch maar eens te gaan testen in hoeverre ik de boel nog aan de praat kon krijgen, maar ineens had ik een zwembad rond me socket :P.
Geeft wel weer wat meer hoop dat me CPU nog leeft :)

[ Voor 37% gewijzigd door Onno b op 02-09-2007 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is jammer zeg!

vaseline is alleen maar om het isolatie materiaal luchtdicht af te sluiten, het moet er niet in grote hoeveelheden op. Het is zelf geen isolatiemateriaal ;).

Heb je foto's van hoe je het gedaan had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Hmm..

Als je een bus Motip Remmenreiniger koopt bij de lokale auto garage of iets dergelijks, kan je daarmee je socket schoon spuiten.

Gewoon alles er over heen spuiten tot de vaseline weg is.

Daarna met de feun even de rest laten verdampen (als je blaast verdampt het al, zo vluchtig is het) en dan kan je weer even testen! :)

Dat spul is echt geweldig, en verdampt heel snel.

(Ik gebruik het altijd om koelpasta van alles af te halen, dat werkt ook perfect. zelfs is mijn hele 7600GT core onder gespoten omdat ik dr een smeerboel van gemaakt had. Hij kwam er zgan nieuw uit :P )

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

MexxT schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:22:
Hmm..

Als je een bus Motip Remmenreiniger koopt bij de lokale auto garage of iets dergelijks, kan je daarmee je socket schoon spuiten.

Gewoon alles er over heen spuiten tot de vaseline weg is.

Daarna met de feun even de rest laten verdampen (als je blaast verdampt het al, zo vluchtig is het) en dan kan je weer even testen! :)

Dat spul is echt geweldig, en verdampt heel snel.

(Ik gebruik het altijd om koelpasta van alles af te halen, dat werkt ook perfect. zelfs is mijn hele 7600GT core onder gespoten omdat ik dr een smeerboel van gemaakt had. Hij kwam er zgan nieuw uit :P )
Ik heb nu dus m`n hele socket schoongemaakt en de boel weer aangesloten met de oude CPU koeler er op. In plaats van wisselende spanning (te zien aan mijn led fans die bleven knipperen) draait de boel naar behoren, echter geen beeld.
Ook mijn twee geheugenmodules (met activity leds) geven een rare activiteit weer.
Normaal gaan de leds van onder (groen) naar boven (rood) branden afhankelijk van de belasting van het geheugen.
Nu gaan de leds gelijktijdig van boven en onder naar elkaar toe, en dat belooft niet veel goeds denk ik.
Hopelijk is niet gelijk al mijn hardware overleden, want `t is nog een vrij nieuw systeem :/ en heb zo snel geen geld om vervangende hardware te kopen. Een nieuw mobo kan er nog wel van af, maar CPU, geheugen en videokaart wordt gewoon teveel.

Jammer van die Phase change, want als ik straks voor honderden euro`s nieuwe hardware moet gaan kopen bedenk ik me wel 10 keer voordat ik dat ding dus weer aansluit.
Of het mobo moet wat makkelijker te isoleren zijn, want bij de P5W DH DLX zitten de condensatoren voor de spanningsregeling van de CPU erg dicht op de socket.

Edit:
Spoel je dat btw niet na met demiwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je niet iemand in de buurt wonen waar je even onderdelen kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:40:
heb je niet iemand in de buurt wonen waar je even onderdelen kan testen?
Nope, de meesten die ik ken draaien nog op 939. Net trouwens mijn CPU eens heel goed bekeken in het daglicht en nergens is ook maar een vlekje of wat te bekennen rond de contactpunten, gewoon echt nog puntgaaf.

Mijn socket was echter nog niet helemaal schoon, dus ik ga er vooralsnog van uit dat het enkel me mobo is die het laat afweten. Denk dat ik zo maar eens door arnhem ga fietsen op zoek naar Motip Remmenreiniger, want een beetje goede moed kan nooit kwaad natuurlijk :)

@ El Snorro
Kijk da`s alvast een hele zorg minder :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Onno b op 03-09-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Onno b schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:50:
[...]

Nope, de meesten die ik ken draaien nog op 939. Net trouwens mijn CPU eens heel goed bekeken in het daglicht en nergens is ook maar een vlekje of wat te bekennen rond de contactpunten, gewoon echt nog puntgaaf.

Mijn socket was echter nog niet helemaal schoon, dus ik ga er vooralsnog van uit dat het enkel me mobo is die het laat afweten. Denk dat ik zo maar eens door arnhem ga fietsen op zoek naar Motip Remmenreiniger, want een beetje goede moed kan nooit kwaad natuurlijk :)
Cpu's hebben al die dingen bij mij tot nu toe altijd overleeft. Enkel de mobo's geven het op bij het minste water in het socket.
Dus check eerst maar eens ander mobo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

El Snorro schreef op maandag 03 september 2007 @ 13:35:
[...]

Cpu's hebben al die dingen bij mij tot nu toe altijd overleeft. Enkel de mobo's geven het op bij het minste water in het socket.
Dus check eerst maar eens ander mobo..
Ik heb een NF3 bord gehad waar ik de CPU uit de socket haalde en klets nat was. Bord en CPU draaien nog steeds :). (op dat moment was het niet helemaal stabiel nee). Dus geen garantie dat alles gekapot is. Ik heb in heel me leven nog nooit een CPU gesloopt (en heb er een bijna 20 tal gehad). Die kunnen echt wel wat hebben.

Gewoon proberen, Waarschijnlijk is het alleen je bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Mijn cpu's zijn ook niet kapot te krijgen, zijn altijd de borden.

netjes gegoten Jurgen, die evap.
Denk dat we maar weer eens een afspraak moeten maken... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Epsilon schreef op maandag 03 september 2007 @ 15:36:
[...]

Ik heb een NF3 bord gehad waar ik de CPU uit de socket haalde en klets nat was. Bord en CPU draaien nog steeds :). (op dat moment was het niet helemaal stabiel nee). Dus geen garantie dat alles gekapot is. Ik heb in heel me leven nog nooit een CPU gesloopt (en heb er een bijna 20 tal gehad). Die kunnen echt wel wat hebben.

Gewoon proberen, Waarschijnlijk is het alleen je bord.
Inderdaad, het voordeel van dat water in je socket is dat het condens is met heeel weinig stof/vuil erbij, waardoor het niet zo goed geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Onno b schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:17:
[...]

Ik heb nu dus m`n hele socket schoongemaakt en de boel weer aangesloten met de oude CPU koeler er op. In plaats van wisselende spanning (te zien aan mijn led fans die bleven knipperen) draait de boel naar behoren, echter geen beeld.
Ook mijn twee geheugenmodules (met activity leds) geven een rare activiteit weer.
Normaal gaan de leds van onder (groen) naar boven (rood) branden afhankelijk van de belasting van het geheugen.
Nu gaan de leds gelijktijdig van boven en onder naar elkaar toe, en dat belooft niet veel goeds denk ik.
Hopelijk is niet gelijk al mijn hardware overleden, want `t is nog een vrij nieuw systeem :/ en heb zo snel geen geld om vervangende hardware te kopen. Een nieuw mobo kan er nog wel van af, maar CPU, geheugen en videokaart wordt gewoon teveel.

Jammer van die Phase change, want als ik straks voor honderden euro`s nieuwe hardware moet gaan kopen bedenk ik me wel 10 keer voordat ik dat ding dus weer aansluit.
Of het mobo moet wat makkelijker te isoleren zijn, want bij de P5W DH DLX zitten de condensatoren voor de spanningsregeling van de CPU erg dicht op de socket.

Edit:
Spoel je dat btw niet na met demiwater?
Ik spoel het niet na met demiwater. Ik zou ook niet weten waarom!

Het spul verdampt bijna 3x zo snel als aceton, dus er blijft echt niets over.
Bovendien maakt het het vet ZO dun dat het er gewoon uit druppelt als je flink spuit.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

MexxT schreef op maandag 03 september 2007 @ 17:04:
[...]

Ik spoel het niet na met demiwater. Ik zou ook niet weten waarom!

Het spul verdampt bijna 3x zo snel als aceton, dus er blijft echt niets over.
Bovendien maakt het het vet ZO dun dat het er gewoon uit druppelt als je flink spuit.
Vandaag dus eindelijk een bus kunnen bemachtigen en ik moet toegeven dat het echt super werkt!
Helaas is het probleem er niet mee opgelost en moet ik dus toch een nieuw moederbord kopen.
Alleen denk ik dat dit dan ook de laatste keer is geweest dat ik mijn phase change op een socket heb gemonteerd. Mij is het risico te groot en ik heb geen behoefte om nog meer hardware te ver&%*%*$ :X

Dan maar gewoon 2,4GHz met me Q6600 , ik heb namelijk liever een werkende computer dan één waar ik enkel problemen mee heb en veel risico op condensatie met alle gevolgen van dien.

Tot zo ver dus mijn geringe aandeel in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het zou jammer zijn om gelijk al te stoppen! ik snap eigenlijk nog steeds niet wat er nou fout ging voordat je ging fohnen, zat er toen al vaseline in je socket?

als je binnekort in de buurt van hoevelaken komt mag je hardware bij mij wel testen, kan ik je gelijk laten zien hoe ik een koeler monteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
De kans dat bord stuk is door vaseline in socket is vrij klein, als je phase voor dagelijks gebruik overweegt is het aan te raden socket juist vol te smeren. Beetje condens ga je krijgen als je evap voor lange(re) tijd laat zitten. Bord met nagellak en socket vol grease is wat ik altijd doe. Bord is dan m.i. in principe al verloren wat lucht betreft aangezien helemaal schoon krijgen een crime is. Specs/plaatje van je unit ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik een bench run doe met een single stage isoleer ik erg weinig. geen nagelak nauwelijks vaseline, nauwelijks neopreen. zal morgen even wat foto's posten. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van hoe jij het geisoleerd had onno.

zijn unit (standaard single stage met MP14FB compressor):

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/singlestage.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 04-09-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:16:
als ik een bench run doe met een single stage isoleer ik erg weinig. geen nagelak nauwelijks vaseline, nauwelijks neopreen. zal morgen even wat foto's posten. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van hoe jij het geisoleerd had onno.

zijn unit (standaard single stage met MP14FB compressor):

[afbeelding]
:*) Da`s `m iid. Ik zal morgenavond wel even wat plaatjes schieten van hoe ik de boel geisoleerd had. Ben bang dat het niet enkel vasaline is geweest dat in mijn socket is gekomen aangezien mijn mobo toch echt overleden is.
Denk dat ik maar eens flink ga sparen en dan gelijk voor een mobo ga met PCI-E 2.0 ondersteuning.

En `t zou wel tof zijn Jurgen als je me zou willen helpen met het aansluiten van de boel. Als ik toch jou richting in kom kan ik net zo goed me pc meenemen ipv jou hardware te gebruiken. (op mij risico offcourse ;) )
De kans dat bord stuk is door vaseline in socket is vrij klein, als je phase voor dagelijks gebruik overweegt is het aan te raden socket juist vol te smeren. Beetje condens ga je krijgen als je evap voor lange(re) tijd laat zitten. Bord met nagellak en socket vol grease is wat ik altijd doe. Bord is dan m.i. in principe al verloren wat lucht betreft aangezien helemaal schoon krijgen een crime is. Specs/plaatje van je unit ben benieuwd...
En dat is dus de reden waarom ik twijfel of ik bij m`n nieuwe mobo wel weer mijn unit moet aansluiten. Hij moet namelijk deze keer wel wat langer meegaan.....
Morgen avond zorg ik voor wat foto`s :)

offtopic:
Jurgen had je btw je motorrijbewijs al gehaald of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ik heb al 3 borden gesloopt (niet met phase)
gewoon doorgaan man >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Extera schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:30:
Ja daar zit wat in, maar financieel mis ik de middelen daar een beetje voor ;)
Tja maar een beetje kloten in de bios is idd always fun en nog leuker met een pc >:) helemaal true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Extera schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:30:
Ow 3 pas :X Heb zelf al geen idee meer hoeveel 't er waren, maar wel een paar te veel eigenlijk.Dode mobo's zijn altijd zonde, maar helaas sneuvelen ze wel eens...

Echter is geen van al m'n dode mobo's overleden aan de gevolgen van extreme koeling (phase of droogijs). Belangrijkste is vooral om alles goed te isoleren, wanneer je het voor elkaar krijgt om alles netjes luchtdicht te maken dan maakt die vaseline ook niet veel meer uit. Achterkant van bord bewerk ik wel altijd met plastic spray, zodat condensatie daar niets uitmaakt.

Ow en kijk uit met die fohn, zeker met AMD borden welke nog een plastic socket hebben. Er komt best wel behoorlijk wat warmte van zo'n ding af en daardoor kun je dingen vervormen. (weet eigenlijk niet of traces op 't bord ervan los laten, maar verwacht van niet) Heb wel eens ooit een toetsenbord gesloopt na een reinigingsbeurt omdat ik 'm weer droog wou hebben. Alle numeriekte toetsen waren toen vervormt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onno b schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 23:27:
[...]

offtopic:
Jurgen had je btw je motorrijbewijs al gehaald of niet?
as dinsdag mag ik nogmaals examen doen, als ik hem gehaald heb kom ik wel bij jou langs.

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/socket.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/mount.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 05-09-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Anoniem: 79743 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 12:01:
[...]

as dinsdag mag ik nogmaals examen doen, als ik hem gehaald heb kom ik wel bij jou langs.
Dan wens ik jou heel veel succes toe :) , ennuh je kan wel langs komen maar dan moet ik eerst nog wel even een nieuw mobo fixen die als `t ff kan ook nog PCI-E 2.0 ondersteund (t) :? ;)

Maar als je mijn kant op komt dan sta ik erop dat ik je benzine betaal >:)

edit;
Denk dat dit mobo wel in aanmerking gaat komen :*)
http://www.hardware.info/...gabyte_GAX38DQ6_in_beeld/

[ Voor 12% gewijzigd door Onno b op 05-09-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Tja, de foto´s heb ik gemaakt en staan op de pc incl. wat uitleg maar helaas krijg ik de foto´s niet geupload :?
Maar voor elk probleem is een oplossing en in deze werkt de mail heel goed. Die van Jurgen heb ik al, so you got mail ;).

Voor andere belangstellende:
Stuur even een mailtje naar feestmeemetonnob[monkeytale]hetemail.jeweetwel, dan stuur ik je een rar met de foto`s en een word doc terug.

hmmm hotmail is ook al down :z

edit;
Ok gmail werkt dus wel, zelfde als mijn hmail maar dan gmail ;). En ow ja, Jurgen je hebt mail op die van overcooling.nl

Viss got mail too :)

Waar kan ik btw die neopreen "ringen" kopen, want volgens mij is de binnenring te kort en de buitenste heb ik gemold :D

[ Voor 27% gewijzigd door Onno b op 05-09-2007 22:29 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste