R 290 heeft als eigenschap dat het met zowel esterolie als minerale olie vermengbaar is.
Esterolie presteert beter onder extreme omstandigheden in zowel hoge als lage temperaturen.
De negatieve eigenschap van esterolie is dat het sterk hygrostatisch is, maar hiervoor zijn vacuumpompen en drogers uitgevonden.
Ik zou bovenal kiezen voor de compressor met de grootste cilinderinhoud.
Als deze gelijk is van beide compressoren, kies dan voor de R134a compressor.
Kijk wel uit met brandbare koudemiddelen als je niet {goed} vacumeerd en je doet propaan in een hermetische pot waar nog voldoende zuurstof inzit en waar je vervolgens spanning op zet.
Kun je wel eens in plaats van een koelinstallatie een potentiële fragmentatiebom hebben gemaakt.
Altijd leuk met een jaarwisseling op een groot plein maar niet in je slaapkamer of je kelderbox.
Anoniem: 180839 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:41:
[...]
even een vraag: stel ik gebruik gewone propaan uit een gasfles (van het fornuis

) als koudemiddel. Kan ik dan beter een R134a of een R12 compressor gebruiken? (van een gewone koelkast) ik las dat de polyolester olie van R134a compressoren veel meer vocht absorbeerde dan de minerale olie van een R12 comressor. Want in die gewone gasflessen zit natuurlijk niet pure R290 denk ik. o.a. vocht e.d. dus wie van de 2 zal het goed doen met R290?