Phase-Change project!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Hallo luitjes,

Sinds kort ben ik betoverd door de Phase-Change [PC] koeltechniek en ook al heb ik op dit moment goed luchtkoeling, ik wil verder dan de max.
Nu ik klaar ben met mijn examens en tijd zat heb om aan een project te beginnen wil ik dit nu ook gaan doen.
Er zijn echter een paar uitdagingen die ik meer zal hebben dan andere PC bouwers, ik wil het namelijks gaan bouwen zonder kosten, of in iedergeval met zo min mogelijk!
Het wordt een standaard [PC] koeler die later in een kast gebouwd moet worden zodat die als een geheel bij mijn huidige kast past.
Ik wil geen records gaan vestigen en ook niet lager als de -50C om de simpele redenen dat ik daar nog veel te onervaren voor ben en men hardware mij nog te kostbaar is op het moment.
Ik wil van dit draadje met de hulp van de [PC] profs tot een soort handleiding laten groeien waar toekomstige [PC] noobs als mij ook nog veel aan zullen hebben.

Mijn plan is om morgen naar de kringloop te gaan om een compressor te gaan halen waarna ik jullie mijn verdere plannen zal vertellen.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het uitkiezen van een compressor? ik dacht zelf aan een op basis van r134a met 1/2 Pk ongeveer.

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het was verstandiger geweest, om even aan een modje te vragen of hij je topic wou verplaatsen van TCO --> DOC, want nu zitten we met twee dezelfde topics ;)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
oja shit, ik schaam me!
welke MOD wilt dit zelfde Topic bij Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen verwijderen?

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

als eerste, succes gewenst ;)

waar je op moet letten? of het systeem lek is(voor zover je dat kan zien), als er een lek is kan je er niks meer mee. een 1/2pk r134a compressor kom je trouwens niet echt tegen in apparaten bij een kringloop tenzij er een grote vrieskist staat. Verder kan ik je weinig advies geven totdat je je "verdere plannen" vertelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
bedankt!
als er een lek is?
maar het is de bedoeling dat we alleen de compressor eraf halen en dus ook het systeem lek maken zodat we hem later kunnen bijvullen.
of bedoel je op een andere manier lek?
ik denk dat 1/2 pk ook erg veel is, 1/8 zou realistischer zijn denk ik.
Ma we kijken morgen naar het beste wat we kunnen vinden!
zijn er wel nog "aanraders" voor het soort gas waar hij op werkt, is er een zeker voorkeur?
R12 proberen we in iedergeval te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

r12 wil je liever niet in de atmosfeer dumpen inderdaad. r134a is waarschijnlijk verder het enige gas wat je kan vinden. r600(a) compressors raad ik je af, die hebben een te zwakke motor.

Ja als het systeem al een tijdje open is wordt de olie zuur en begint het binnenwerk te rotten, als je dus een compressor salvaged wil je de leidingen goed luchtdicht maken na open knippen.

er zit trouwens bij geen 1 merk een sticker met de hoeveelheid hp erop geplakt. soms kan je uit het typenummer halen hoeveel cc de motor is maar dan moet je meestal al wat ervaring met de merken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik ben bij de kringloop geweest,
jezus wat een koelkasten,
was alleen jammer dat we niet bij de vrieskisten konden komen :(

het zij er uiteindelijk 2 geworden:
ASPERA BP1084A R12
ASPERA NBT1116Y R600a
helaas geen op basis van r134a :(
weel professionele temperatuur sensor gevonden die in een koelkast was gemaakt =D
Ikz al morgen fotos en specs sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
http://www.borresen.no/pu...dukthandbok-Kompr_eng.pdf
dat is een link van alle series aspera compresoren.
op blz 63 staat de lengte en dikte van de capilair tube bij -30 tot -15 graden.
Dit is dan 0,78mm en 3m lang.
als ik dan een lagere temp wil, moet ik de capilairtube dan kleiner maken? bijvoorbeeld 0,70mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

bart0l0meus schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:54:
http://www.borresen.no/pu...dukthandbok-Kompr_eng.pdf
dat is een link van alle series aspera compresoren.
op blz 63 staat de lengte en dikte van de capilair tube bij -30 tot -15 graden.
Dit is dan 0,78mm en 3m lang.
als ik dan een lagere temp wil, moet ik de capilairtube dan kleiner maken? bijvoorbeeld 0,70mm?
ja, volgensmij wel maar ik heb een phase-change project gelezen (zie link) dat als je de capillairtube kleiner maakt ( dus het uiteinde een beetje dichtknijpt) dat de capaciteit dan weer minder word. maar dat dat ook wel weer meevalt.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/829334/0//project%2Cpromcloontje%2Cgestart
hier heb ik veel kennis vandaan :)

en succes met je project he deze blijf ik volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat soort cappilair aanduidingen zeggen niet zo veel. zijn nogal ruime schattingen.

Je cappilair moet je afstellen op de hoeveelheid load die het systeem aan moet kunnen.

Als je de cappilair verlengt of een dunnere cappilair neemt dan wordt de restrictie groter en zal er dus minder koudemiddel stromen. Gevolg hiervan is dat je minder capaciteit hebt, minder koudemiddel betekent echter ook een lagere zuigdruk en dus lagere temperatuur mits die de load nog kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Ik heb even wat foto`s gemaakt van de dingen die we gevonden hebben.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00318.JPG
De NBT1116Y, 8,4cc 200Watt r600a 1/5PK
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00319.JPG
Het Spec plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00320.JPG
De zijkant, ik vraag me alleen af waarvoor dat witte ding is?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00321.JPG
De filters en een ventieltje (ben de echte naam even kwijt |:( )
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00322.JPG
De BP1084A R-12 1/8 B/S BAJA 4,30 cc 70 W -30°
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00324.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00325.JPG
de temperatuur sensor, een mooie vondst lijkt me! ;)
Dus ik denk dat ik de NBT1116Y ga gebruiken, die is toch wat sterker en nieuwer.
Nu de volgende stap, zoals je ziet is hij gewoon eraf geknipt en tegelijk dichtgeknipt maar het gas is er wel uit gelopen.
Wat is de volgende stap die ik moet ondernemen om hem klaar te maken voor gebruik?

edit sorry voor de te grote plaatje, volgende post zal goed zijn O+

[ Voor 90% gewijzigd door bart0l0meus op 02-06-2007 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is zeker een mooie vondst die thermometer :D
zoals je ziet is hij gewoon eraf geknipt en tegelijk dichtgeknipt maar het gas is er wel uit gelopen.
het gas zit niet in de compressor hoor of wou je zorgen dat het gas niet uit de rest van het systeem kwam?

vraagje: onder welk voltage werkt die thermometer. 12v? ik ga ook binnenkort op zoek naar phch onderdelen O+

over de compressor aansluiten: maak er een stekker aan en laat hem even kort draaien (paar seconden) als je de andere compressor niet gebruikt lijkt het met het beste om de uiteindes dicht te maken zodat er geen stof e.d. in kan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik bedoel het beetje gas wat nog in de compresor zat.
Die thermometer werkt op 12Volt.
als ik die NBT1116Y compresor aanzet, moet ik de uiteinden dan open maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 21:47:
ik bedoel het beetje gas wat nog in de compresor zat.
Die thermometer werkt op 12Volt.
als ik die NBT1116Y compresor aanzet, moet ik de uiteinden dan open maken?
ja, want anders dan zal die waarschijnlijk niet goed werken (anders word het stukje zuigleiding vacuum gezogen en word ie min of meer overbelast). Omdat: het is een compressor, die comprimeert een gas dat gas moet er in kunnnen komen en er uit kunnen gaan. Maar ik zou de compressor in de open lucht niet al te vaak aanzetten anders komt er stof e.d. in de olie. :)

correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Ik kom er achter dat ik waarschijnlijk de thermosstaat heb afgeknipt :X
wat opzich niet erg is, ik moet alleen weten welke draadje ik nu moet kortsluiten.
De afgeknipt kabel bestaat uit een zwart, blauwe en bruine.
en zover ik weet dat bruin +, blauw -, en zwart voor te schakelen.
Zoals op het plaatje te zien is is de zwarte op een mototje ofzo aangesloten, de blauwe op de - en de bruine op de + van het stopcontact dus ik denk dat ik de zwarte met de bruine moet verbindenzoals het roodje draadje aangeeft.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/DSC00329.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-02-2023
Dat "witte ding" aan de zijkant is waarschijnlijk een condensator, deze is voor de motor,

End of Transmission

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De kleurcodes kloppen gewoon. Dus tussen blauw en bruin staat 220 volt (voor het lampje) en tussen zwart en bruin zat de thermostaat. Dat 'motortje' is een overtemperatuursbeveiliging voor je compressor. Als de compressor te heet wordt schakelt dat ding 'm uit totdat 'ie afgekoeld is.

[ Voor 22% gewijzigd door burne op 03-06-2007 00:24 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

burne schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:22:
[...]

De kleurcodes kloppen gewoon. Dus tussen blauw en bruin staat 220 volt (voor het lampje) en tussen zwart en bruin zat de thermostaat. Dat 'motortje' is een overtemperatuursbeveiliging voor je compressor. Als de compressor te heet wordt schakelt dat ding 'm uit totdat 'ie afgekoeld is.
Ja probeer dit van burne eens.
ennuh... er zit geen + en - in een stopcontact. ok, die zijn er wel maar die wisselen 50 keer per seconde om dus het is wisselspanning. Het maakt niet uit bij wisselspanning of je de bruine en de blauwe andersom in het stopcontact steekt :P
wist je misschien al maar het kan nooit kwaad om het te posten :)

Dat filter/ventieltje heet de filter/droger deze haalt het vocht wat eventueel nog in het koelsysteem zit eruit het lange smalle koperen buisje is de cappillaire tube :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 03-06-2007 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Anoniem: 180839 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:35:
[...]

Ja probeer dit van burne eens.
ennuh... er zit geen + en - in een stopcontact. ok, die zijn er wel maar die wisselen 50 keer per seconde om dus het is wisselspanning. Het maakt niet uit bij wisselspanning of je de bruine en de blauwe andersom in het stopcontact steekt :P
wist je misschien al maar het kan nooit kwaad om het te posten :)

Dat filter/ventieltje heet de filter/droger deze haalt het vocht wat eventueel nog in het koelsysteem zit eruit het lange smalle koperen buisje is de cappillaire tube :*)
Als je goed kijkt ligt tussen die filters/driers ook een ventieltje waar ik de naam van kwijt ben. ik weet wel dat die andere dinger filter/driers zijn ;)
Ik heb hem uitgeprobeert en hij werkt :*) :*)
Ik schrok ervan hoeveel lucht dat ding maakt (ik denk dat ik er nog eens 1 ga gebruiken als fietsenpomp :X )
wat is het volgende wat ik moet gaan ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat koperen buisje met dat ventieltje? Dat is volgesmij een ventieltje om te vullen/hervullen hier ben ik alleen niet zeker van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
jah ik wel :D
dat is een bijvul ventiel!
ik heb nog een kruiwagenwielventiel uit een oude band gehaald die eigenlijk hetzelfde lijkt als die prof. ventieltjes behalve dan het dopje wat erop zit.
Maar ik heb toch aan 1tje genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2e hands filters gebruiken raad ik je niet aan, dat is wel beetje vragen om problemen.

denk er verder aan dat die r600a motor eigenlijk te slap is voor de verplaatsing wanneer je een hogere druk gas gebruikt. Je hebt kans dat die zelfs niet eens opstart. Een startcondensator toevoegen kan dat verhelpen.

zorg dat de buisjes echt goed luchtdicht geknepen zijn of nog beter soldeer ze dicht, totdat je ze gaat gebruiken.

zet de compressor niet aan voordat die gevacumeerd is. als je zo'n ding met lucht erin gaat draaien verkloot je de olie.

ik heb niet genoeg tijd om nu de bedrading na te kijken, misschien vanavond.

dat zwarte ronde ding links boven is een clixon, die schakelt inderdaad de stroom uit als de compressor te warm wordt of als er teveel stroom door de compressor windingen gaat. werkt met een bimetaal stukje.

dat ventiel is een schrader ventiel. zeker bij de eerste systemen die je maakt raad ik je aan om er 2 in het systeem te zetten, persdruk en zuigdruk. Voor troubleshooting kan je niet zonder maar voor tunen is het ook al erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
nja dan koop ik wel een nieuwe filter, die zijn tochniet zo duur.

alleen snap ik niet, als ik de aanzuigbuis en blaasbuis open heb, waarom verkloot ik dan de olie?
De buizen lopen door de olie, maar de lucht komt toch niet in contact met de olie?

Hij loopt, dus de bedrading hoef je niet na te kijken en er zit een startcondensator op, kijk maar na de foto, die witte buis.
Ik ben er sowiso nog niet uit welk gas ik ga gebruiken, maar dat is iets voor later.
Ik zit met een groter probleem, namelijk de condenser waar ik nog aan moet komen (gratis!)
Heeft iemand nog tips van bedrijven waar een relatief kleine (max 20 x 20 cm) condensor te krijgen zijn of hoe een zelf te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:14:
nja dan koop ik wel een nieuwe filter, die zijn tochniet zo duur.
waar koop je die dan :9~
alleen snap ik niet, als ik de aanzuigbuis en blaasbuis open heb, waarom verkloot ik dan de olie?
De buizen lopen door de olie, maar de lucht komt toch niet in contact met de olie?
jawel de aanzuigbuis gaat niet gelijk naar de cilinder toe de compressor zuigt zichzelf ook vacuum :)
Hij loopt, dus de bedrading hoef je niet na te kijken en er zit een startcondensator op, kijk maar na de foto, die witte buis.
Ik ben er sowiso nog niet uit welk gas ik ga gebruiken, maar dat is iets voor later.

Ik zit met een groter probleem, namelijk de condenser waar ik nog aan moet komen (gratis!)
Heeft iemand nog tips van bedrijven waar een relatief kleine (max 20 x 20 cm) condensor te krijgen zijn of hoe een zelf te maken?
uh... een oude airco/luchtontvochtiger. Ik heb eens op internet gelezen dat iemand van een kachelradiator uit een auto een condenser had gemaakt :)

ps: staat jou lokale kringloop het zomaar toe dat er spullen vanaf worden gehaald?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 04-06-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Anoniem: 180839 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:56:
[...]
uh... een oude airco/luchtontvochtiger. Ik heb eens op internet gelezen dat iemand van een kachelradiator uit een auto een condenser had gemaakt :)
Slecht idee.. Meestal zijn kachelradiatoren van auto's niet echt berekend op drukken van 20 bar. Je zult dus echt naar een condensor moeten zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twynn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:27:
[...]

Slecht idee.. Meestal zijn kachelradiatoren van auto's niet echt berekend op drukken van 20 bar. Je zult dus echt naar een condensor moeten zoeken :)
Weet ik maar als je de "uiteindes" (de gesoldeerde kant) hardsoldeert zou het dan wel kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 04-06-2007 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
oke thnx,
die filter moet ik bij een winkel zien te kopen, maar toevallig ligt er hier in de buurt een bedrijf die ijs en vrieskasten repareren dus die zullen dat ook wel aan mij kunnen verkopen.
Ja de kringloop vond het absoluut geen probleem, ze kwamen ons zelf even helpen!
hmmm die condensor wordt een probleem :(
is er niks te maken van koperbuizen die je heel vaak slingert achter elkaar zal ik maar zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo'n compressor die jij hebt is gewoon een motor in een open shell. de zuigleiding en service port zijn gewoon gaten geboord in die shell en daar buisjes op gelast. Het olie ligt gewoon in deze shell en is dus in direct contact met de zuigleiding/service. Maar goed ook want anders zou de compressor zonder olie komen te zitten na lang draaien.

bij een radiator zijn niet alleen de solderingen mogelijke zwakke punten. de buizen kunnen ook van mindere kwaliteit zijn. Een goede condensor zorgt voor een goed en efficient werkend systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 04-06-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik heb mijn plannen veranderd!
Ik ga toch een waterchiller bouwen, het is makkelijker te bouwen, ik hoef immers geen exap voor de CPU te maken waar ik nogal tegenop zat en ik vind het gevoel dat men computer het begeeft door condens toch niet helemaal lekker.
Sowiso moet je de evap hardsolderen wat ik zelf niet kan en dan dus zou moeten laten doen.

Wat voor diameter raden jullie aan voor de aanvoerbuis van de evap?
hij wordt denk ik rond de 2 a 3 meter omdat hij in "koelbox" een spiraalvorm moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat was ik eigenlijk ook van plan (tis wat simpeler lijkt me) :)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 05-06-2007 20:17 . Reden: eve anti-miereneuk en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221840

Ik zou de diameter van de aanvoerbuis zo klein mogelijk houden want je wil dat het koudemiddel pas gaat expanderen in je "koelbox"

Zo te zien is het 1/4 (kwart inch) leiding
dat is een universele maat.. dus na je condensor krijg je filter/droger-capilair-verdamper en dan zou je kunnen gaan kijken voor een stuk "buigbare koperen leiding"
Dit is een zacht (uitgegloeid) koperen leiding en wordt veel gebruikt bij de aanleg van airco's . het is te verkrijgen in diverse maten en is met de hand tot 1/2 redelijk te buigen. (hoewel 1/2 in een koelbox echt wel een buigtang vereist, heb ook wel is gelezen om de leiding te vullen met zand en beide uiteinde dan zoveel mogelijk dicht te knijpen. Dit zand voorkomt dan het knikken van de leiding daardoor kan je bijv om een bloempot, gascilinder buigen, maar let op je wilt absoluut geen vuil of vocht in je systeem!!!

Ook zou je na de verdamper een stuk dikke leiding kunnen plaatsen als "slokkenvanger"
Dit om te voorkomen dat de compressor vloeistof aanzuigt, hier kunnen ze namelijk erg slecht tegen!

Edit : De overige verbindingen moeten ook hard gesoldeerd worden hoor!

Edit 2 : De tekst hierboven staat er idd een beetje krom.. ik heb het dus over de buis voor de verdamper! :+

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 221840 op 07-06-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
wrm moet de rest van het systeem hard gesoldeerd worden?
gewone soldeer kan niet tegen temperaturen onder de -20 maar dat is toch alleen bij de evap? als je de rest goed isoleert buiten dat ik die -20 misschien helemaal niet haal!
(Ik heb het op t moment beetje druk met werken 50 uurige werkweek :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De drukken in je systeem zijn vele malen hoger dan in bijv een c.v systeem waar de druk nooit hoger komt dan 3 bar... (uitzonderingen daar gelaten!) bij een gemiddeld phase change systeem zijn drukken zoals 18 bar echt niet ondenkbaar en dan zit ik nog laag..

(very off-topic 50 urige werkweek? welcome to the club! :) dat is bij mij minstens elke week.. maar ik klaag niet! :+ ) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
haha ik ben ook niks gewend (vaakntie werk) heb in iedergeval deze week weinig tijd voor het project, maar ik ben aant het denken om toch een andere compressor te zoeken met ongeveer het zelfde vermogen maar die zelf wat kleiner is zodat ik hem later ook evt in men pc kan bouwen.
Ik ga morgen denk ik de buis halen voor de condenser, ik had bedacht om een condenser te maken door een kopere buis van ongeveer 2m te slinger op dusdanige manier dat men een soort vierkant van 20cm bij 20cm krijgt men een vrij grote diepte waar die buis in is gewikkeld, hierom maak ik dan een kast en een fan, moet toch lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een beetje buis heeft niet zoveel warmte afgifte capaciteit dus zal niet optimaal werken maar als je geen geld wilt uitgeven zijn er niet zo heel veel opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal bij ons is een blik in de metaalcontainer werpen, er is een kans dat er wel een bruikbaar condensortje bij ligt... (beloof niks, ik wil je niet blij maken met een dode mus)

Edit : Een condensor van 20 bij 20 cm? aha.... de kans op een dooie mus is ineens erg aanwezig. :o

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 221840 op 06-06-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ja ongeveer 20 bij 20, maar liefst niet te groot zodat hij nog in een pc te bouwen is.
zou wel relaxed zijn whishes als je dat kunt regelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Ik heb even snel een mooie paint :+ tekening gemaakt van wat ik van plan ben:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartvanark/PCproject.JPG

Ik ben nog aan het nadenken, de buis naar de evap en die van de evap zelf, moet ik daar rekening houden met een bepaalde dikte en lengte of geld dat alleen meer voor de cappilairtube?

Ik had me bedacht om het warme water wat terug komt van de CPU met een soort sproeier onder water tegen de evap te sproeien, of zelfse de sproeier in de evap te plaatsen waar hij tegen de binnenkant van de spiraal sproeit wat denk ik zorgt voor een beter koelrendement.

[ Voor 29% gewijzigd door bart0l0meus op 07-06-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

buis naar de evap is de cappilair :D , de buis naar de condensor gewoon 1/4" of 6mm buis gebruiken. voor zuigleiding is 8 tot 10mm buis gebruiken het makkelijkst.

misschien weet je dit wel maar je wilt het koudemiddel van boven naar beneden laten stromen in de condensor. en in de evap van beneden naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
jah dat wist ik ;)
maakt de dikte van de buis van evap wat uit?
ik heb nog best dikke (ik schat 15mm) buis hier liggen die aardig buigzaam is en normaal voor de verwarming gebruikt wordt en die is nog over van de verbouwing, kan ik die gebruiken als evap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

over de zgn. "slokkenvanger" van ---wishes--- ik zou dan het koper een paar keer rond een buis wikkelen en dan een soort van kleine spiraal maken (zoals de gloeidraad in een gloeilamp :P ) en dan de spiraal voor de zuigleiding van de compressor plaatsen zodat het eventuele nog niet verdampte vloeistof nog kan verdampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag erg duk gehad met storingen dus geen tijd gehad om langs de zaak te gaan...
Maar nogmaals een condensor van die afmetingen ligt eigenlijk nooit in onze container..
Heel soms wel is eentje van een olie-koelertje, ik zal me ogen openhouden.

Ik heb ooit is geleerd dat je nooit verwarmingsbuis mag gebruiken in koel systemen, omdat dat niet ontworpen is voor zulke drukken maar goed je gaat dus ook al zachtsolderen.. :) ben erg benieuwd
of zijn er al tweakers die het toegepast hebben???

off-topic: Vanmiddag gewerkt aan een R717 (ammoniak) installatie, wat een mooi koudemiddel is dat zeg! heeft zeer goede koeltechnische eigenschappen en lekzoeken is nog nooit zo gemakkelijk geweest. 8)

@ robjuhpower ja dat is een manier, voor de zekerheid de spiraal van een iets dikkere diameter dan de zuigleiding. En er voor zorgen dat het eventueel aanwezige koudemiddel omhoog moet stromen.

Edit 2 : het lijkt mij voldoende om het warme water dmv een pijpje onderin je "waterbak" te laten uitkomen.

Edit 3 : edit 1 verwijdert.. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 221840 op 07-06-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier nog een mooie site gevonden
de homepage:
http://home.earthlink.net/~lenyr/index.html

en een propane charged homemade refridgeration system:
http://home.earthlink.net/~lenyr/refrig.htm
misschien kende je ze al, anders is het wel interresant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Anoniem: 180839 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 19:07:
over de zgn. "slokkenvanger" van ---wishes--- ik zou dan het koper een paar keer rond een buis wikkelen en dan een soort van kleine spiraal maken (zoals de gloeidraad in een gloeilamp :P ) en dan de spiraal voor de zuigleiding van de compressor plaatsen zodat het eventuele nog niet verdampte vloeistof nog kan verdampen :)
wat is nou die slokkenvanger :? (sorry, ben niet bepaald wakker meer :z )
ik hou het even allemaal niet meer bij 8)7
ff opnieuw;
ik begin bij de compressor, dan komt de condensor, dan de filter en dan de capilairtube, dan de evap en dan weer de compressor.
van de compressor naar de condensor kan ik gewoon een 10mm buis gebruiken toch?
dan de condensor, dat is nog ff afwacht wat het wordt met whishes en anders moet ik toch maar eens bij andere bedrijven gaan kijken en anders toch zelf een maken.
de evap maak ik toch maar van normale buizen al zijn die verwarmingsbuizen sterk genoeg lijkt me, maar ik vind ze toch wat te dik, het moet tenslotte allemaal niet te groot worden!
Ik ga de evap en waterkoeling in een pvcbuis maken op een soortgelijke manier als op icecoldcomputing: the succesor.
godverdomme ik heb er zin in, maar makkelijk zal het niet worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik gebruik trouwens bij merendeel van mijn systemen "verwarmingsbuis". bij bes.ltd.uk en warmteservice.nl hebben ze dit soort buis in vele maten.
Ik hardsoldeer natuurlijk wel alles.

ammoniak is niet echt een geschikt koudemiddel voor ons aangezien je dan geen koper mag gebruiken, maakt het niet echt makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
oke, dan kan de gamma ook wel aan mijn buizen eisen voldoen :P
maar mijn vraag is nu;
maakt de dikte van de evap buis wat uit, moet die bijvoorbeeld dunner zijn als de aanzuigbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De slokkenvanger komt (als ik het zou doen) vlak voor de zuileiding dus: compressor>condensor>filter captube>evaporator>dan de slokkenvanger en dan de compressor weer :)
btw: ik ben vanmiddag ook wezen kijken bij de oud ijzer handelaren Geen koelkast te bekennen (wel een mooie condensor die letterlijk gekreukt was :'( ) :( en van de milieustraat mag je niks afhalen :( nog andere opties?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 08-06-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
krijg je niks mee bij de milieustraat?
wat gek,w ant hier in roermond hielpen ze ons er zelfs mee, en wouden ze er alles over weten.
jah, je zou eens kennisen langs kunnen gaan voor een niet gebruikte koelkast ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet wachten op mij hoor met je project! nogmaal zulke kleine condensors kom ik eigenlijk nooit tegen.
Ik wist niet dat gewone verwarmingsbuis hiervoor succesvol gebruikt kon worden.. weer wat geleerd.

@ unknown_road : ja ik weet dat ammoniak voor "thuisgebruik" erg onpraktisch is.. wel jammer eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

buis voor koudemiddel wordt nog is speciaal gereinigd, gedroogd en afgedopt. Het is dus wel beter om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

\[Phase-Change] Building GPU cooler \[56k warning]

ik heb de plaatjes weer in het topic gezet bart zoals je gevraagt had.

Veel suc6 met je project !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-06 18:18

dalus

Firing Sparks

Ik heb misschien nog een ideetje voor je condensor probleem, als je nu een spiraal met een diameter van 10cm maakt van een koperen pijp. Daarna kun je een reservoir maken om de condensor in onder te dompelen.

Het reservoir kun je maken van een 12cm dikke riool buis met twee einddoppen. In iedere dop een gat voor de condensor zijn pijp en een gat voor een watertoe/afvoer. De spleten tussen de pijpen en de eiddop kun je het beste met epoxy lijm dichten.

Ik neem aan dat je de unit niet vaak gaat gebruiken, misschien kun je dan gewoon stromend water uit de kraan gebruiken als koelwater.

Voila een goekope watergekoelde condensor.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en over dat "witte buisje" dat is volgensmij de startcapasitor. die geeft idd de compressor even een opdonder aan stroom, om de eerste aanzet te kunnen maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
jah dat is de startcapasitor, en het systeem moet wel 24/7 gaan draaien, dus je condenser zal niet helpen, maar toch bedankt voor het meedenken!
Ik ben erachter gekomen dat op het industrie terrein hier in de buurt een bedrijf genaamd KOMA ligt die gespecialiseerd zijn in koeltechniek en dan vooral koelkasten en vriezers etc voor de horeca.
Ik ga hier binnenkort eens een kijkje nemen of zij geen condenser kunnen leveren en evt ander materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Je kunt de condensor die ik beschreven heb eventueel in een normale watercooling loop opnemen. En een tweede loop aan de sub-zero kant maken. Tenminste als het budget het toe laat, denk bijvoorbeeld aan een auto radiator van de sloop en een oud dompel pompje. Zo kun je wel 24/7 draaien

[ Voor 4% gewijzigd door dalus op 13-06-2007 18:10 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ja klopt, maar ik ga eerst nog bij dat koelbedrijf kijken of hun niks hebben, want ik acht de kans nog vrij groot dat hun wel wat voor mij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Al een klein vraagje voor de toekomst,
wat voor cpu waterblok is het beste?
Ik was zelf aan de Zalman aan het denken, wat denken jullie.
(Hij hoeft trouwens niet de duurste te zijn :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Er is weer voortgang!!
We zijn vandaag naar het bedrijf KOMA geweest die koelkasten enz maken.
Wij zijn daar gaan vragen voor "support" en voor onderdelen.
En we zij echt super ontvangen! Ze gingen uitzoeken wat een goede condensor was voor onze compressor en ze wouden ook helpen met de rest van het systeem om aan de onderdelen te komen etc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Leuk om te horen, hoop dat het gaat lukken met het zacht solderen. Voor het cpu blok zou ik het goedkoopste kiezen, 10 graden maken toch niet zoveel uit op de cpu temp. Kun je eventueel laterna als alles goed werkt een beter blokje kopen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik denk dat ik het laat hardsolderen of door een kennis, of door dat bedrijf want hun zullen ons ook moeten helpen met vullen.
Ik denk dat ik voor de Zalman blok ga, die is niet te duur, hij is mooi, met veel cpu`s compatible en de goede service van zalman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:15:
het systeem moet wel 24/7 gaan draaien
een compressor is niet gemaakt om 24/7 te draaien (oververhitting etc.) je kan beter een thermostaat o.i.d. erop maken 8)
of door dat bedrijf want hun zullen ons ook moeten helpen met vullen.
met welk gas ga je het nu vullen? :)

edit:
Al een klein vraagje voor de toekomst,
wat voor cpu waterblok is het beste?
Ik was zelf aan de Zalman aan het denken, wat denken jullie.
(Hij hoeft trouwens niet de duurste te zijn :P)
wat voor processor en socket heb je?
ik heb deze voor mijn socket 478 pentium 4 @ 1.44 ghz: http://www.oc-shop.nl/nl/index.php?pID=614

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 21-06-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
slecht nieuws, ze hadden geen condensor voor ons formaat :(
dat wordt verder zoeken!
Hebben jullie nog een internet site waar een mooie condensor te koop staat?
hoezo is hij niet gemaakt om 24/7 te draaien? doet een koelkast/vrieskist toch ook?
welk koelmiddel weet ik nog niet, in iedergeval geen r600a, denk r134a.
Ik heb een X2 3800+ S939.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Een koelkast heeft ook een thermostaat dus draait nooit 24/7. Maar als de compressor niet te heet wordt denk ik dat het geen probleem is.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:10:
slecht nieuws, ze hadden geen condensor voor ons formaat :(
dat wordt verder zoeken!
Hebben jullie nog een internet site waar een mooie condensor te koop staat?
hoezo is hij niet gemaakt om 24/7 te draaien? doet een koelkast/vrieskist toch ook?
Ik heb een X2 3800+ S939.
een site in het frans heb ik gevonden. bij "condenseurs" ik neem aan dat dat condensors zijn, daar staan gewoon wc-cooling radiatoren bij! :http://www.cooling-masters.com/bdd_condenso.php

homepage ervan: http://www.cooling-masters.com/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
bedankt, maar ik bedoel eigenlijk een online shop net zoals azerty, die online onderdelen verkopen voor meer bedrijven en niet speciaal voor ons overclockers.
Ik ben eens op die site geweest, maar kan hem niet meer terug vinden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:10:
Ik ben eens op die site geweest, maar kan hem niet meer terug vinden :S
geschiedenis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Waarom geen condensor van een auto airco. Zijn zat slopen ... Nog beter is wellicht een verdamper uit een auto die hebben mooie afmetingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 99283 op 21-06-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
geschiedenis heeft geen zin, dat is mss al een maand geleden geweest.
goed idee, ga morgen eens naar een autoboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
We zijn compleet Roermond doorgefiets!
Alle occasions, autokerkhoven etc gehad.
Uiteindelijk kwamen we toch weer uit bij de aircoboer waar we waren begonnen, maar toen we daar eerst waren werden we als strond behandeld.
Nu was de baas er, en hij heeft onze plannen een aangehoord, en jah, ergens ver achter in het magazijn had hij het, de condensor die wij nodig hadden!
En we kregen hem ook nog gratis mee!
We hebben er in totaal wel meer dan 50KM voor moeten fietsen, maar het was het waard!
Dus we kunnen weer verderm opzoek naar de capilairtube en de gewone koperbuis!
Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/8377/dsc00333nc7.jpg
De condensor, we halen de fan eraf en zetten er een stille 120mm fan op want deze maakt te veel herrie!
Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/3800/dsc00334tt4.jpg
Hij moet nog ff gepoets worden, en dat frame gaat er ook vanaf!
Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/5131/dsc00332mv7.jpg
Je komt op de gekste plaatsen 8)7

Er komt snel een update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60095

zozo die motoren zijn netjes opgeborgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:10:
R134a heeft polyolester olie nodig (dacht ik toch :? ) als je dat in die R600a compressor steekt gaat dat mischien niet zo lekker omdat, er minerale olie in zit. R290/R600/R600a is compatible met alle oliën (dat zeggen de mensen @DHO dan he ;) )

[edit]

mooie condensor trouwens, mag wel eve opgepoetst worden :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 23-06-2007 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Oja, dat klopt!
Dat is wel vervelend, want die olie eruit halen gaat niet werken.
Misschien toch nog een kijken of er een op basis van r134a te vinden is, maar ik heb t daar eerst nog even over met onze persoonlijke begeleider van Koma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

gaatje erin boren-> olie eruit en dichtmaken met een plugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
zo ver ik weet moet er ook weer olie in, en moet echt alle mineralolie eruit, omdat polyester olie en mineral olie samen klonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor r134a moet je idd POE olie hebben.

olie eruit/erin doe je via de zuigport of service port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
die zit er op, inclusief ventiel dus misschien is dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je POE olie hebt/kan krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Dat moet geen probleem zijn, ik denk dat Koma ons daar wel aan kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:51:
Dat moet geen probleem zijn, ik denk dat Koma ons daar wel aan kan helpen.
waar ga je eigenlijk de R134a dan vandaan halen? (koma/ander bedrijf zou dat officieël niet zomaar mogen verkopen aan mensen zonder stek licentie) in zo'n gastoetertje zit wel eens R134a :P alleen is vullen dan wat moeilijker lijkt me me zo'n plastic buisje bovenop dat flesje :/

*robjuhpower gaat ook eens een keer bij de lokale aircoboer (hougkoeling) zeuren :D
*woei, mijn 200e post :D

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 26-06-2007 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik hoop dat ze het ons gewoon kunnen vullen en er niet teveel over gaan zeiken :)
Ik vraag me alleen af of de condensor genoeg warmte kan afgeven?
Het is een 1/5PK compressor met een slagvolume van 8,4cc meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat zijn de afmetingen van de condensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Ik heb het even opgemeten en nog wat fotos van de condensor gemaakt zonder die fan en dat frame.
Hij is 12cm bij 10 cm, er komt natuurlijk wel een flinke fan op!
De aircoboer zij dat hij groot genoeg was, maja ik vind hem toch relatief klein voor zo`n compressor.
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/2606/dsc00342rn9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/5527/dsc00343gt1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/4425/dsc00344ol2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door bart0l0meus op 25-06-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
bart0l0meus schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:49:
De aircoboer zij dat hij groot genoeg was, maja ik vind hem toch relatief klein voor zo`n compressor.
Zo groot is de compressor ook niet hoor ;)
Maar het hangt er helemaal van af wat je voor belasting gaat genereren, in combinatie met het gebruikte koelmiddel en dan ook nog eens het toepassingsgebied en de fan die erop hangt. Kortom nogal veel factoren.

Bij een chiller is het wel zo dat het systeem zeker in het begin een behoorlijke capaciteit moet leveren (ook weer behoorlijk afhankelijk van de gebruikte warmtewisselaar).

Maar ik zou het gewoon eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Nog een vraag over het hardsolderen,
Kan dat met een brander die op dit flesje geplaats wordt?:
Afbeeldingslocatie: http://www.technautic.nl/pic/pppictures/6/TICZ1516.jpg
en zo ja, wat voor soldeer heb je dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb in een aantal topics gelezen van wel.
try it!

over soldeer: gewone hardsoldeer van de lokale bouwmarkt neem ik aan?

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 180839 op 25-06-2007 19:12 . Reden: eerst leze he ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bart0l0meus schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:45:
[afbeelding]
en zo ja, wat voor soldeer heb je dan nodig?
hardsolderen met zo'n brander gaat nagenoeg niet tot helemaal niet. Je hebt minstens een mapp brander nodig.

je hebt hardsoldeer nodig :D dus soldeer met 40+% zilver of silphos soldeer. sommige bouwmarkten hebben 40% zilver soldeer maar zijn er niet veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 25-06-2007 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37

Epsilon

Hardsolderen kan je vergeten met een simpel butaan brandertje :).

De condenser is waarschijnlijk groot genoeg hoor. Maar probeer je systeem wel te vullen met R600a. Dan zit je niet met olie problemen en is je condenser zeker groot genoeg.

Een condensor is "groot genoeg" als deze de warmte af kan voeren zonder dat de drukken hoog oplopen. Lagere temperatuur --> lagere druk.

Bij Propaan (R290) heb je ongeveer 10-12 bar druk nodig om het te laten condenseren bij ongeveer 30 graden (heb even geen P/T chart bij de hand).

Bij R600a (isobutaan) is deze druk veeeeel lager. Een bar of 6 uit mn hoofd @ 30c. Je kan dus veel hogere temperaturen toelaten totdat je op de 10 bar zit. Hoe groter de verschiltemperatuur met de lucht --> hoe meer warmte je kan afgeven met die condenser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
oke,
dan moeten we nog even kijken hoe we het gaan hardsolderen, maar dat komt wel goed.
woensdag gaan we beginnen met de kopere buis voor het water.
Het plan is een beetje veranderd.
We maken nu een klein reservoir voor de pomp en voor hem bij te vullen.
De exchanger wordt nu een kopere buis van 3m lang ongeveer waar we een spiraal van maken met een diameter van ongeveer 12 a 15mm.
In de spleten tussen de buizen komt dan de evapbuis te liggen die we plaatselijk of compleet vast zullen solderen aan de waterbuis waardoor de waterbuis en de evap buis een groot metaal wordt waar we mee hopen een flinke efficientie te kunnen halen.
Alles zal dan in foam en pur-schuim worden ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Waarom maak je dan geen buis-in-buis constructie?
Dus een dunne binnenbuis in een dikkere buitenbuis, en deze of oprollen om ruimte te winnen? Of gewoon hele dikke buitenbuis (48mm ofzo, 40cm lang als evap) en daarin een binnenbuis van 12 of 15?
Dan heb je ook al een leuke verdamper voor je eerste projectje.

door buizen aan elkaar te gaan solderen verlies je enorm veel capaciteit. Warmtegeleiding is bij aan elkaar gesoldeerde buizen niet echt optimaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[edit op twynn z'n post]
zoiets bedoeld hij waarschijnlijk:
Afbeeldingslocatie: http://icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=3fc70b20ea32d8f268393a139913f6544680b746
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
nou, daar hebben we ook heel lang over nagedacht, maar omdat we al niet zo`n soldeerkunstenaars zijn en die constructie het alleen maar moeilijker maakt wouden we dat achterwegen laten.
Maar misschien is dat toch idd een beter idee.
Ik ga er eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet lullig bedoelt maar met je huidige idee kom je nergens in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Ik spreek niet graag een Prof tegen, maar ik denk dat soldeer net zo goed, of in iedergeval bijna net zo goed warmte zal geleiden als koper.
en The Haeg heeft ook een dergelijke exchanger gemaakt, maar dan meer voor een experiment.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ralleman/chiller/thDCP_0040.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik weet niet zeker maar was die HX ook niet gewoon coaxiaal? verder heeft die chiller nooit load gedraait en bij load ga je het pas echt merken.

soldeer verbindingen geleiden nooit echt goed, deels omdat het een mengsel is van metalen, flux resten en oxidatie. Als we bij natuurkunde experimenten hoge elektrische/thermische (die twee staan in verband met elkaar bij metalen) geleiding tussen twee koperen stukken willen dan drukken we de stukken gewoon stevig tegen elkaar. Dit geeft namelijk betere resultaten vaak dan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
how, dan is hier een misverstand, het was namelijk ook de bedoeling om de buizen heel strak tegen elkaar te maken, en omdit te krijgen wouden we hem plaatselijk vast solderen. omdat je hem anders niet overal strak krijgt tegen de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:D en wat ik bedoelde met stevig was enkele tientallen newtons. maar met ronde buizen krijg je nooit een goed contact.

het was meer om aan te geven hoe slecht solderen was. ik bedoel daar niet mee dat dat beter is dan coaxiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
weinig vordering deze week.
Gister examen fuif gehad, en jah, jullie weten he dat gaat, maar daar heel wat op, men:|
we hadden ook zo`n klein tapje (veredelde beertender)
Die ik niet meer wil laten gaan, niet percee voor het bier, maar dat is pcies wat we nodig hebben!
Er zat geen borg op, dus we kunnen hem stiekem houden, en ombouwen tot PC koeler maar daar stonden mijn ouders niet zo achter en het is ook niet zo netjes:P
Jullie krijgen snel weer een update!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dus het word nu een bierkoeler project? Ik probeer ergens een luchtontvochtiger vandaan te plukken (of iets soortgelijks), die zijn ook perfect voor pc koeling :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
het zit zo,
VAKANTIE,
heeeeeeel goed voor de ontspanning en geen school enzo.
maar als je op vakantie gaat en ook nog 1 week op kamp, dan schiet het niet op met ons project.
Daarom zal er tijdens de vakantie ook geen update meer komen tot begin augustus.
Ook de mensen van Koma die ons helpen zijn met vakantie en hebben het erg druk, dus daarom ligt het hele project een beetje op pauze.
Maaaaar naar deze vakantie tijd zal er weer druk aan gewerkt worden!

Allemaal een fijna vakantie......

Grtz Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:38:
ik weet niet zeker maar was die HX ook niet gewoon coaxiaal? verder heeft die chiller nooit load gedraait en bij load ga je het pas echt merken.

soldeer verbindingen geleiden nooit echt goed, deels omdat het een mengsel is van metalen, flux resten en oxidatie. Als we bij natuurkunde experimenten hoge elektrische/thermische (die twee staan in verband met elkaar bij metalen) geleiding tussen twee koperen stukken willen dan drukken we de stukken gewoon stevig tegen elkaar. Dit geeft namelijk betere resultaten vaak dan solderen.
Dit was een coaxiale verdamper inderdaad en je hebt gelijk wat de overdracht betreft die is natuurlijk op deze manier veel efficienter.
Ik heb deze wel onder load getest overigens en de temps kwamen nooit echt boven de -40 hoe zwaar de load ook was.
Dit had ook te maken met het verpompen van de talloze vloeistoffen die ik heb geprobeert.
Het was bijna onmogelijk om met aquariumpompen een fatsoenlijke flow van de vloeistoffen te krijgen.
Behalve spiritus en methanol blijft er niks vloeibaar bij een verdampingstemperatuur van -60 en ook deze stoffen worden minder vloeibaar.
Ook was de verleiding te groot om mijn vinger onder de koude straal van -45 te houden dit is te koud voor je vinger. :)
Je moest eens weten hoe lang het duurt om antivries te laten ontdooien in zo'n geisoleerde looping van een meter of tien lang.

De {1pijps} condensor die hier wordt gebruikt is erg klein, dit gaat de compressor niet leuk vinden wanneer hij lang moet opstarten met 22 graden water over de verdamper en een zuigdruk van +15 graden.
Hij heeft toch een capillair potje uit een witgoed kastje?
Die stoppen heel snel met draaien bij een te grote belasting.
Pagina: 1 2 Laatste