[Phase-change]SLI-Unit

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Epsilon

Topicstarter
Na een tijdje stil geweest te zijn op het phase-change vlak wilde ik wat dingen af gaan werken :). Al een heel aantal maanden staat hier een pre-productie mach1 van Petervandamned welke gemod zou gaan worden naar een SLI-unit.

De opzet is als volgt:

- Oude pre-productie mach1 case met daarin de standaard compressor (NL11F) en condensor.
- 2x 1meter flexline met het oude mach1 blok en een plat blok. Dit om flexibel te zijn met de montage.
- 2x 450cm 0.031” captube (exacte lengte meet ik nog op) voor een load van 2x 150w max om wat reserve te hebben voor crossfire welke net even iets warmer worden.
- Propaan als vulling
- Doel: 2x -25c loaded (2x120w)

Genoeg gepraat, pics willen we.

De blokjes. Links een mach1 blok. De captube is eruit, er is een nieuwe in gebracht door een gaatje te boren in de bovenkant. Bij dit pre-productie model van de mach1, liep de captube DOOR de suctionline in plaats van erlangs.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction02.jpg

De complete suction assembly. Twee suctionlines, twee blokken, twee captubes.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction03.jpg

De blokken gesoldeerd. In het platte blok heb ik de captube laten zitten zodat ik niet onnodig hoefde te boren. Dit om lekken te voorkomen. Echter moest het blok weer helemaal warm gestookt worden om de suction er aan te solderen, wat er toe leidde dat het blok zo lek als een mandje was :P. De soldeerverbinging heb ik rondom iets uitgezaagt en het blok opnieuw gesoldeerd.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction04.jpg

Suctionlines aan elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction05.jpg

Twee captubes in de droger!
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction06.jpg

En vast aan de condenser. Boel is drukgetest en helemaal lekvrij mits de condenser zelf nooit gelekt heeft ;).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction07.jpg

Hopelijk kan ik deze week dit systeem opnieuw vullen met olie en propaan. Of de compressor nog bruikbaar is, is nog maar de vraag want deze heeft maanden met zure olie gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Leuk project epsilon... :) ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat....

kan je straks die ene evap wel kwijt tussen de kaarten? hij lijkt me nog wel dik als straks de isolatie er omheen komt, of lijkt dat zo op de foto?

zou je eventueel ook 2 self made koperen evaps kunnen maken/gebruiken met de aansluiting van de flexhose aan de zijkant? zodat beide omhoog steken en het dus niet uitmaakt welke je op welke kaart monteerd?

maar echt toppie, ik ben erg benieuwd.....

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

ik had het al gezien maar nogmaals goed werk ;)

@rol-co: dat is natuurlijk gewoon een kwestie van waar je de gaten boort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 79743 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:01:
ik had het al gezien maar nogmaals goed werk ;)

@rol-co: dat is natuurlijk gewoon een kwestie van waar je de gaten boort ;)
ja vroeg ik me al af, maar het moet toch niet gewoon een gat zijn, mooiste is toch als je een kamertje hebt, of zie ik dat verkeerd?
ik heb het echt over blockjes kopen en zelf maken he, niet iets wat al bestaat.

oftopic:
zijn 10 solid containers in de maak......voor diegene die intresse hebben.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:53:
Leuk project epsilon... :) ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat....

kan je straks die ene evap wel kwijt tussen de kaarten? hij lijkt me nog wel dik als straks de isolatie er omheen komt, of lijkt dat zo op de foto?

zou je eventueel ook 2 self made koperen evaps kunnen maken/gebruiken met de aansluiting van de flexhose aan de zijkant? zodat beide omhoog steken en het dus niet uitmaakt welke je op welke kaart monteerd?

maar echt toppie, ik ben erg benieuwd.....

.
Isolatie past in principe nooit, maar de evap is laag genoeg om in borden te passen waar maar 1 slot tussen de twee kaarten zit.

Uiteraard is het mogelijk om twee koperen evaps te maken waar de aansluitingen aan de zijkant zitten. Het ene blok komt uit de mach1 van peter welke gemod wordt. Het andere blok had ik al liggen en daar maakt de in/uitgang van het koelmiddel wel degelijk uit.

Als er nu twee nieuwe blokken gemaakt zouden moeten worden kan er uiteraard rekening gehouden worden met de montage van de suction line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131133

Ziet er goed uit. SLI opstelling met Phase Change :)
Maar zijn die flexlines niet een beetje lang. Volgens mij moet je mobo en PhCh nu een meter uit elkaar zetten lijkt het wel :9

@Rol-Co:
Zou je me even toe willen voeg op msn? (zie profiel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 23:28

DesertShooter

Afgekickt

Mooi epsilon :)

(misschien wat voor de komende UFO ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Anoniem: 131133 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:00:
Ziet er goed uit. SLI opstelling met Phase Change :)
Maar zijn die flexlines niet een beetje lang. Volgens mij moet je mobo en PhCh nu een meter uit elkaar zetten lijkt het wel :9
Hoe langer hoe beter. Wanneer ik nu nog een unit custom zou laten bouwen zou er ook minimaal een flexhose van een meter op komen.

De ruimte die je krijgt rondom je setup door de lange hose is gewoon heerlijk :)

@ Epsilon

Wordt een mooi ding zo te zien :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Goed werk man
Keep us/me posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

Tof project!
Ik zit nu een beetje te fantaseren, maar kun je met een compressor met een iets grotere cilinderinhoud ook een zwaarder systeem koelen? In de zin van triple-headed, zodat de proc er ook nog bij zou kunnen? Dan zou je een systeem heel compact compleet sub-zero kunnen houden.
De rest met lucht of water koelen (zoals NB enzo)... lijkt me cool 8)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uiteraard kan dat, het afstellen van de cappilaire leidingen en gashoeveelheid komt alleen stuk kritischer als je verschillende loads hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Yep dat zowieso

In geval van triple head met verschillende loads kun je beter gaan voor een waterchiller setup. Je hebt toch al dikke slangen overal naar toe lopen die geisoleerd moeten worden, dus of je nu voor waterchiller of direct die gaat maakt opzich niets uit. Behalve dat een waterchiller makkelijker en goedkoper is. Een slang kost niet zo veel. Een flexline daarentegen iets meer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 131133 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:00:

@Rol-Co:
Zou je me even toe willen voeg op msn? (zie profiel) :)
done......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Steeds meer actie, en vooral phase actie op got!
Ziet er goed uit! waiting 4 some SLI result's >:)

offtopic:
over die containers, ik heb het er wel even over met de ontwerper ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Extera op 10-05-2006 08:10 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 16:12
Mooi.. Eindelijk weer wat pc-activiteit.. En meteen maaar dual evap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Twynn schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:28:
Mooi.. Eindelijk weer wat pc-activiteit.. En meteen maaar dual evap :P
Even melden tussendoor:
Ik moet binnenkort weer wat onderdelen hebben van BES, dan bestel ik meteen wat nieuwe afdichtringen voor je slangen, bij de vulkoppeling is deze bijna helemaal kapot ;).

Zowieso ga ik even kijken voor slangen want heb nu een hele mooie meterset maar geen slangen nog :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

Epsilon schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:20:
Yep dat zowieso

In geval van triple head met verschillende loads kun je beter gaan voor een waterchiller setup. Je hebt toch al dikke slangen overal naar toe lopen die geisoleerd moeten worden, dus of je nu voor waterchiller of direct die gaat maakt opzich niets uit. Behalve dat een waterchiller makkelijker en goedkoper is. Een slang kost niet zo veel. Een flexline daarentegen iets meer ;).
Idd, had het er met U_R over gehad, misschien kan het als afstudeerproject ofzo, schijnt behoorlijk pittig te zijn 8)7
Maar goed, bij mij komt er dus een chiller aan, komt nog wel een topique over (duurt nog wel ff hoor, zomer ofzo), heb zat te vragen!
Doch, Epsilon, keep us posted :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153939

Epsilon schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 09:16:
[...]

Even melden tussendoor:
Ik moet binnenkort weer wat onderdelen hebben van BES, dan bestel ik meteen wat nieuwe afdichtringen voor je slangen, bij de vulkoppeling is deze bijna helemaal kapot ;).

Zowieso ga ik even kijken voor slangen want heb nu een hele mooie meterset maar geen slangen nog :P.
heb jij nog steeds geen slangen voor die 4 kranen manifold? lol :D

ziet er goed uit, hopelijk snel resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Anoniem: 153939 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:43:
[...]

heb jij nog steeds geen slangen voor die 4 kranen manifold? lol :D

ziet er goed uit, hopelijk snel resultaten :)
Nope, ik gebruik momenteel de manifold van Twynn nog steeds :P (Als je eerst phase-change topic opzoekt van mij dan kun je zien hoe lang ik hem al heb :x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Epsilon schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:28:
Nope, ik gebruik momenteel de manifold van Twynn nog steeds :P (Als je eerst phase-change topic opzoekt van mij dan kun je zien hoe lang ik hem al heb :x)
En hoe lang ik al niks meer met phasechange heb gedaan :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Twynn schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:01:
[...]

En hoe lang ik al niks meer met phasechange heb gedaan :X :+
en hoe zonde dat is :X

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja twynn, kom op je moet weer is aan de slag!! tijdgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 15:13:
ja twynn, kom op je moet weer is aan de slag!! tijdgebrek?
Tijdgebrek inderdaad.. Ik ben vorig jaar verhuisd, en toen begonnen met verbouwen.
Ik denk dat Peter je ook wel kan vertellen hoeveel tijd dat kost als je alles zelf doet..
Maargoed, ik heb nog steeds een garage vol phasechange spullen staan dus ik ga vanzelf wel weer een keer aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Vandaag weer verder gegaan :). Compressor opnieuw gevuld met olie na even doorspoelen. Voordeel hiervan: vacuum trekken gaat snel, want er zit geen propaan in de olie :).

Opstelling
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction08.jpg

Vacuum trekken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction09.jpg

Vullen, je ziet dat 1 suction wel bevroren is, andere niet. Verschil in captube? misschien. Maar er moet dus nog wat aan gedaan worden. Dit is de moeilijkheid van een dual evap systeem dus ;).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction10.jpg

Temps, blokken waren allebei goed koud, alleen eentje had een dikke superheat.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction11.jpg

Duidelijk te zien: 1 suction wel bevroren, andere niet.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction12.jpg

Zaterdag waarschijnlijk verder. Even kijken of ik een oorzaak kan vinden voor het captube probleem. Kan aan lengte liggen, dat ga ik dan ook eerst proberen.

edit:
goed nieuws voor Petervandamned dus, de compressor is nog goed :), scheelt weer knaken.

Ook meteen het fabeltje uit de wereld dat een compressor meteen naar de filestijnen is als de olie zuur is. Die was zo zuur als het maar zijn kon door een gebroken suction line, waardoor de olie een aantal maanden bloot heeft gestaan aan de buitenlucht.

[ Voor 17% gewijzigd door Epsilon op 12-05-2006 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Ziet er echt zo verschikkelijk geil uit _/-\o_

Wat is ongeveer de ruimte tussen 2 videokaarten? Ik zit nog op AGP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
De ruimte kun je opmeten want de achterkant van de kast is niet veranderd natuurlijk :).

Dus als je de zijkant van een PCI slot pakt en de zelfde zijkant van 2 sloten verder (or 3 bij borden waar er 2 sloten tussen zitten), heb je de afstand +3mm oid van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
63mm van slot naar slot bij 2 sloten tussenruimte.
offtopic:
das mooi, heb 2 cpu containers in de maak die bij elkaar 55mm zijn. Moet passen met wat proppen

[ Voor 9% gewijzigd door Extera op 12-05-2006 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 23:19:

Zaterdag waarschijnlijk verder. Even kijken of ik een oorzaak kan vinden voor het captube probleem. Kan aan lengte liggen, dat ga ik dan ook eerst proberen.

edit:
goed nieuws voor Petervandamned dus, de compressor is nog goed :), scheelt weer knaken.

Ook meteen het fabeltje uit de wereld dat een compressor meteen naar de filestijnen is als de olie zuur is. Die was zo zuur als het maar zijn kon door een gebroken suction line, waardoor de olie een aantal maanden bloot heeft gestaan aan de buitenlucht.
De olie was misschien met vocht verzadigd en das wat anders als zure olie .
De olie word pas zuur wanneer de comp maanden staat te draaien met vochtige olie.
De lucht die daar vanaf komt is zo goor dat je zowat over je nek gaat.
Ik moet wel eens een installatie afzuigen die een zogenaamde burn-out heeft gehad
en dan gebruik ik daar een oude afzuigpomp voor en niet mijn goede want die ruikt maanden erna nog smerig.

Het probleem van het ene slangetje wel wit en de andere niet wit is volgens mij een probleem wat nog veel erger gaat worden wanneer er straks wisselend belastingen op de verdampers gaan optreden.
Dit is ook de rede waarom ik nooit zo'n systeem gebouwd heb ondanks dat er wel veel vraag voor is.
Ik ben benieuwd hoe je dit gaat fixen maar ik denk dat je na een keer of 5-6 het capillair inkorten en het oplengen van de zuigleidingen de handdoek in de ring gaat gooien.
Als ik toch zo'n systeem zou moeten bouwen zoals jij dat nu probeert zou ik de cap's beide aan de korte kant houden zodat je een hele kleine oververhitting krijgt [zegmaar geen] dan kun je iets met een reciever doen die de vloeistof opvangt voor de comp.
Door de caps voldoende overcapaciteit te geven voorkom je namelijk het leegtrekken van de ene verdamper als de andere ineens geen warmte meer opneemt want die loopt dan namelijk vol.
Succes ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Haeg schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 08:43:
[...]

De olie was misschien met vocht verzadigd en das wat anders als zure olie .
De olie word pas zuur wanneer de comp maanden staat te draaien met vochtige olie.
De lucht die daar vanaf komt is zo goor dat je zowat over je nek gaat.
Ik moet wel eens een installatie afzuigen die een zogenaamde burn-out heeft gehad
en dan gebruik ik daar een oude afzuigpomp voor en niet mijn goede want die ruikt maanden erna nog smerig.
Ok, dit is nieuw voor mij. Dan zou het goed kunnen dan inderdaad. Overigens was de olie zuurder dan PH3, dat heb ik gemeten met een PH papiertje. Dus zuur was ie wel degelijk.
Het probleem van het ene slangetje wel wit en de andere niet wit is volgens mij een probleem wat nog veel erger gaat worden wanneer er straks wisselend belastingen op de verdampers gaan optreden.
Dit is ook de rede waarom ik nooit zo'n systeem gebouwd heb ondanks dat er wel veel vraag voor is.
Ik ben benieuwd hoe je dit gaat fixen maar ik denk dat je na een keer of 5-6 het capillair inkorten en het oplengen van de zuigleidingen de handdoek in de ring gaat gooien.
Als ik toch zo'n systeem zou moeten bouwen zoals jij dat nu probeert zou ik de cap's beide aan de korte kant houden zodat je een hele kleine oververhitting krijgt [zegmaar geen] dan kun je iets met een receiver doen die de vloeistof opvangt voor de comp.
Door de caps voldoende overcapaciteit te geven voorkom je namelijk het leegtrekken van de ene verdamper als de andere ineens geen warmte meer opneemt want die loopt dan namelijk vol.
Succes ik ben benieuwd.
Captube inkorten verwacht ik ook niet dat het zal helpen, want het is niet zo dat de ene echt VEEL korter is dan de andere. Het scheelt hoogstens 20cm.

Het eerste wat ik dan ook ga doen is kijken of de ene captube misschien hoger / lager zit dan de andere. Als de hoogste de gene is die te weinig vloeistof krijgt, moet ik daar iets op verzinnen. Bijvoorbeeld een de caps loshalen, aan elkaar solderen en afkorten, dat volledig in een ¼ buis solderen die rechtop staat na de droger (welke dan ook ergens anders neergezet wordt, hij staat eigenlijk een beetje in de weg ook).

Handdoek in de ring gooien bij dit systeem zal niet gebeuren, want zo gek moeilijk kan het niet zijn, er zijn veel mensen die dit goed werkend voor elkaar krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je zorgt dat de cappilairs gewoon alle 2 op exact dezelfde hoogte in de droger zitten en de lengtes nagenoeg gelijk zijn moet het zeker geen probleem zijn. Ik denk dat 1 cappilair wat verder/hoger in de droger zit dan de ander waardoor 1 cappilair bijna alle vloeistof al wegzuigt. Zorg je echter dat ze op praktisch dezelfde positie in de droger zitten dan heeft het vloeistof geen voorkeur meer om de 1 of de ander in te gaan en wordt het dus netjes verdeeld. Vanwege het cappilaire effect (daarom heten die krengen zo) kan je zelfs nog redelijk af met lengteverschillen (theoretisch :P).

overigens dat zure olie je compressor meteen om zeep helpt heb ik nog nooit gehoord. Iedereen zegt altijd dat er een kans is dat die dan kapot is. Je hebt overigens nog steeds kans dat er roest aan de binnenkant van de compressor zit, als dat roest los laat kan het alsnog voor problemen zorgen

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 12-05-2006 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Sjek even of het genoeg is voor een setup voor ATI ;)
master en slave on the way namelijk
die worden echt stukken heter dan de 7900,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147287

Maak er wel een leuk WR van, WR 3DMark 06 voor Nederland, GoT!! en ook een beetje van Epsilon :+ :+

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 147287 op 14-05-2006 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
petervandamned schreef op zondag 14 mei 2006 @ 16:43:
Sjek even of het genoeg is voor een setup voor ATI ;)
master en slave on the way namelijk
die worden echt stukken heter dan de 7900,s
Als je een hoeveelheid vermogen doorgeeft kan ik wel testen.

De unit zit namelijk in elkaar en staat momenteel ook al weer in de kast!

De captubes zitten nu anders en 100% op de zelfde hoogte. Beter dan dit kan niet :P.

edit:
Nieuwe pics !

Zo zit de captube momenteel. In een 3/16" buisje met de uiteinden opgelijke hoogte (de captube heb ik tijdelijk aan elkaar gesoldeerd met zachtsoldeer omdaar zeker van te zijn).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction13.jpg

Na opnieuw vullen, de eerste fatsoenlijke temps. belast met @ 2x 50w nu (-34 en -35c)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction14.jpg

2x 50w weerstanden
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction15.jpg

Opstelling. Let ook op de captube bevestiging.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction16.jpg

Unit zoals ie de nacht doorbrengt. Ik heb momenteel niet de goeie maat isolatie hier liggen. Dus dat moet ik nog regelen voordat ie echt af is. De originele tempsensor zit op een van de evaps (welke het warmste is) zodat er toch een mooie temp op het display komt.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction17.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Epsilon op 14-05-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waiting for results :Y)

edit: cheater :P
Epsilon wijzigde dit bericht 14-05-2006 23:48 (67%)
:+

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 14-05-2006 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zijn er segmenten van je DT200 display kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Anoniem: 79743 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 23:58:
zijn er segmenten van je DT200 display kapot?
Nee, batterij bijna op, hij sprong daar net over :P, wat dan net even iets langer duurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Epsilon op 15-05-2006 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Mooi hoor!

Maar is 50watt niet een beetje laag berekende wattage voor moderne high end GPU's?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:43
El Snorro schreef op maandag 15 mei 2006 @ 10:01:
Mooi hoor!

Maar is 50watt niet een beetje laag berekende wattage voor moderne high end GPU's?
eindelijk een goede koeler om een crossfire opstelling met 2 1900xtx kaarten koel te houden... denk dat je dat wel moet gaan hé.

Tja, het was maar een testrun daarvoor is 50 watt mooi.....

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
:D ziet er goed uit allemaal.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction17.jpg
Het maken van een SLI PhCh unit lijkt kinderlijk eenvoudig zo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
El Snorro schreef op maandag 15 mei 2006 @ 10:01:
Mooi hoor!

True, maar had niets anders liggen. En vergeet niet dat de boel ongeisoleerd is, die belasting moet je niet onderschatten natuurlijk ;). De captube is berekend op rond de 150w (4.5meter 0.031")

Na isolatie ga ik kijken waar het systeem er mee stopt. Captube tuning doe ik ook dan pas als dat nodig mocht zijn, wat je alleen kan testen als het geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

omdat ik zo'n toffe jonge ben zal ik je helpen :p

hopelijk is woensdag men bestelling er. 18mm ID 13mm dikte 2meter lengte :)

mail je gegevens eens;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 15-05-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Jort alvast [m] thnkz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waiting for sleeving en dan going to holland!!

glad to help [M] people ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 17-05-2006 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Fijne vent die jort :D

Zometeen het electrische gedeelte afmaken.

[ Voor 52% gewijzigd door Epsilon op 17-05-2006 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:05:
Fijne vent die jort :D

Zometeen het electrische gedeelte afmaken.
nu nog wat darmen(slangen, cobra? lol) en kan je eindelijk die super vette manifold gebruiken :D
mooiste in heel NL(onder te phasers) :p

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 17-05-2006 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Unit opnieuw gevuld. Probleem van verschillend bevriezende captubes is nu opgelost. Dus waarschijnlijk gewoon een net even te klein charge gedaan. Misschien nu zelfs nog, maar dat zie ik strax wel als ik ga loadtesten.

Met de caps rechtsstreeks in de droger was het denk ik niet goed gekomen, want daar bevroor de ene echt veel sneller dan de andere (die captube bevroor ook voor een halve meter).

Electra is voor elkaar, originele tempsensor zit er nu ook weer op. Draden iets verlengt want dat komt natuurlijk mooi onder de isolatie :).

Nog wat pics en temps:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/thumbs/construction20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Nice martijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je die discharge zelf gelegd of zat die standaard zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105281

Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 11:37:
heb je die discharge zelf gelegd of zat die standaard zo?
Heeft ie zelf gedaan denk ik, voor vibraties lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de manier hoe normaal de discharge ligt zorgt ook niet voor vibraties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:44:
Volgens mij lagen die standaard zo bij de hele vroege mach1's.

Is ook zo bij de kryotech units (die hele oude dus), weet echter niet precies waarom.

[ Voor 5% gewijzigd door El Snorro op 19-05-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Anoniem: 79743 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:44:
bij een vroege mach 1 zit de discharge vanaf de compressor zonder spiraal naar de condenser. Dat was ook het zwakke punt. Hij brak bij de fragiele condenser gewoon af onder vervoer (die buis is dunner dan normale buis, maar dat weet je wel :P).

Dat ik het zo overdreven in een spiraal heb gedaan was niet om vibraties tegen te gaan, maar omdat ik de boel buiten de kast gemonteerd heb en later het in model moest buigen. Dit is 3/16" buis (stukje) net zoals de buis naar de droger toe. Dit heb ik gedaan omdat ik dan zeker geen problemen met knikken zou krijgen mocht de buis wat aan de korte kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waarom heb je dan niet gewoon zoals een desuperheater gedaan? maar dan met 1 krulletje.

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/phase-change//jasper_mach2st/c.JPG

is mooier vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105281

Anoniem: 153939 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:37:
waarom heb je dan niet gewoon zoals een desuperheater gedaan? maar dan met 1 krulletje.

is mooier vind ik :)
ja dat is echt fijn idd vooral bij het uit de case halen en erin zetten, buigt gewoon fijn mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Anoniem: 105281 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:53:
[...]

ja dat is echt fijn idd vooral bij het uit de case halen en erin zetten, buigt gewoon fijn mee.
Elke nieuwe prom heeft popnagels. Dit is een pre productie kast en is dus gepuntlast :P. De kap eraf halen is makkelijker dan de hele boel erin/eruit halen.

Superheater is onzin op een single stage. Zet dan de fan maar wat harder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105281 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:53:
[...]

zo doe ik het ook altijd.
Epsilon schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 01:15:
[...]

Elke nieuwe prom heeft popnagels. Dit is een pre productie kast en is dus gepuntlast :P. De kap eraf halen is makkelijker dan de hele boel erin/eruit halen.

Superheater is onzin op een single stage. Zet dan de fan maar wat harder ;)
elke graad kan 10mhz verschillen. tjah fan hander zetten, je kan niet harder blijven gaan he :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 153939 op 20-05-2006 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb het even uitgerekend hoeveel warmte 1 meter 1/4" pijp passief gekoeld kan afstaan. Dat is ongeveer 4 watt :D !! wat overeenkomt met een afkoeling van 2 *C. Uiteraard staat er vaak een fan op te blazen maar die fan blaast ondertussen ook tamelijk warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:23:
ik heb het even uitgerekend hoeveel warmte 1 meter 1/4" pijp passief gekoeld kan afstaan. Dat is ongeveer 4 watt :D !! wat overeenkomt met een afkoeling van 2 *C. Uiteraard staat er vaak een fan op te blazen maar die fan blaast ondertussen ook tamelijk warme lucht.
2 graden is imo niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die 2 graden is de afname van de gastemperatuur in de discharge leiding he er condenseert dan nog niks. 4 watt is wat mij betreft niet significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
mooi werk martijn :)
ik zet er wel 2 deltaas 120 HP in op full speeds ;)
misschien scheel dat wat weer

heb nog wat leuk pretest spul on the way :) dus hopelijk alles getest voor de 2de mini vandamned op de wereld komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
petervandamned schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:33:

heb nog wat leuk pretest spul on the way :) dus hopelijk alles getest voor de 2de mini vandamned op de wereld komt
De 2e alweer ja? _/-\o_
Goed bezig Peet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:03

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 79743 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:34:
die 2 graden is de afname van de gastemperatuur in de discharge leiding he er condenseert dan nog niks. 4 watt is wat mij betreft niet significant.
Condensor kan afaik makkelijk 150W afvoeren
dus hopelijk alles getest voor de 2de mini vandamned op de wereld komt
Leuk peter weer een kleine ! Veel succes !

[ Voor 28% gewijzigd door DaWaN op 21-05-2006 15:55 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter

Dat scheelt zeker
als ik bench zette ik ook een fan op de voorkant er bij (alle fans op full altijd, heater ook uit). Scheelt een paar graden. En zeker als je koude buitenlucht gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaWaN schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:54:
[...]

Condensor kan afaik makkelijk 150W afvoeren
condensor kan inderdaad 150watt afvoeren maar het gaat er om bij welke deltaT kan een condensor 150watt afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
El Snorro schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:52:
[...]

De 2e alweer ja? _/-\o_
Goed bezig Peet! :P
DaWaN schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:54:

Leuk peter weer een kleine ! Veel succes !
Voorlopige introductie datum 20 juli 2006 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
petervandamned schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 10:38:
[...]

[...]

Voorlopige introductie datum 20 juli 2006 :)
Lol: ETA 20 Juli 2006 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/temp_sensor_slecht_gemonteerd.jpg
2x 100w load :)

Die tempsensors zitten echter zeer slecht en de sensor van de prom is ongeisoleerd. Definitieve temps komen dus nog.

Dit is geisoleerd, pics hiervan komen waarschijnlijk morgen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/insulated01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/insulated02.jpg

En geisoleerd nog even :)

[ Voor 46% gewijzigd door Epsilon op 30-07-2006 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Leuke unit :Y) (btw, waar halen jullie die rolletjes captube vandaan?)

[ Voor 65% gewijzigd door AMD 64 op 31-07-2006 13:14 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Even wat informatie tussendoor:

Full loaded is het pijpje wat tegen de compressor komt helemaal bevroren. Compressor is heet (warm eigenlijk 45c ongeveer).

Door de langere suction en de twee blokken is er waarschijnlijk een behoorlijk verlies wat betreft capaciteit. De lucht uit de condenser is namelijk ontzettend warm en de droge schat ik rond de 40 graden!!.

Een delta zal dus geen kwaad kunnen peet ;).

Pulldown gaat trouwens retesnel. ALs de unit weken stil heeft gestaan duurt het geen 10sec voordat deze de negatieve waarden in schiet. Hoogst waarschijnlijk komt dat door de optimale bevestiging van de captubes, elke druppel vloeistof gaat direct de captube in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Hmm.. Als het ding fully loaded al helemaal bevroren is, ben je dan niet bang dat het ding met minder load gaat flooden?

Verder wel leuk werk met die dual evap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Gisteren even unloaded getest en een filmpje gemaakt van de pulldown.

Vanuit twee dagen stil stand zakt de temperatuur van beide evaps binnen 20sec naar negatieve temperaturen :D. Naar de -25c gaat het zeer snel, daarna gaat het allemaal wat langer duren uiteraard.

Uiteindelijke temps op de Evaps: -47c :). Filmpje en pics komen vanavond online.

Nu dan toch maar even een vraag die ik zelf niet kan beantwoorden. Twynn vroeg of ik floodback had unloaded, omdat ik een volledig bevroren suction heb full laoded en daar dus op het rand (of eigenlijk er net over) zit. Opzich is het ideaal dat er een tikkeltje floodback is loaded omdat die compressor anders wel erg heet wordt en de lucht van de condenser in dit geval ook niet echt helpt om die af te koelen.

Maar nu de vraag:
Loaded heb ik net geen/wel floodback. Unloaded blijft die situatie ongeveer hetzelfde. Waarom heb je unloaded niet meer floodback dan loaded? Of is dit maar schijn? Bijvoorbeeld omdat de zuigleiding bij de compressor niet bevriest omdat deze nu opgewarmt wordt door de compressor (geleiding) en minder wordt afgekoelt omdat er minder koelmiddel langs stroomt?

Wie kan hier een verklaring voor geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Wat is floodback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vloeibaar koelmiddel dat terug in de compressor komt langs de zuigleiding, gevolg van een te kleine oververhitting.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Anoniem: 153939 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:42:
[...]

vloeibaar koelmiddel dat terug in de compressor komt langs de zuigleiding, gevolg van een te kleine oververhitting.

:)
Dat er zeg maar te weinig load is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@epsilon: unloaded heb je wel meer floodback, dat je geen verschil ziet komt omdat de hoeveelheid koudemiddel wat terug loopt in de compressor niet genoeg is om de compressor significant af te koelen in beide gevallen.

@bluecold: ja er is te weinig load om het vloeibare koudemiddel volledig te verdampen waardoor het terug loopt naar de compressor.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 04-08-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
beetje ontopic dit mss, maar hoe load test je nou de HX van een cascade? :?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/phasechange_4/unloaded01.jpg

De beloofde temperaturen :)

edit: de prom sensor was hier wel iets of wat geisoleerd, zo zie je dat deze sensors absoluut niet verkeerd zijn :)

de isolatie van het blok is er bewust afgelaten zodat peter zelf zijn configuratie kan kiezen.

[ Voor 51% gewijzigd door Epsilon op 04-08-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 23:28

DesertShooter

Afgekickt

Nice _o_ ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Beetje druk hier ;0

maar het ziet er geweldig uit man
zodra er tijd is reis ik richting Tilburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

he peter gefeliciteerd met je 2e dochter man ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
:9~ mooie unit is het geworden.

en gefeliciteerd! mooie naam ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Unit is binnen :)

eerst even wat mounting maken dan zal ik pics online zetten.
en natuurlijk op een cross/sli setje gooien :)

thnkz Martijn
Pagina: 1