Honda... The power of dreams !

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 77.141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb er half november 2022 één besteld, en geplande levering is week 40 van dit jaar (1e week oktober) :X

Zal dus nog wel even duren voor je er meer ziet. Zijn die verkoopcijfers aantallen waar een handtekening is gezet voor bestellingen, of op kenteken gezette /geleverde auto's? Ik vermoed dat laatste, en dan schiet het idd niet echt op O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 23:22

Arch-IT-ect

.nutter

Net gemerkt dat op dit forum een topic over Honda bestaat. Onmogelijk dat ik hier nog niets in heb geplaatst! Bij deze dus.

In 2008 begonnen met een Civic 1.4 iDSi
In 2014 firmawagen Civic Tourer 1.6 iDTEC
In 2018 firmawagen CR-V Lifestyle editie 1.6 iDTEC
Augustus vorig jaar opnieuw firmawagen CR-V Executive 2.0 Hybrid

De eerste wagens waren typisch Honda. Heel goeie wagens, maar altijd wel enkele punten van kritiek waarom ze zich nooit met onze Duitsers konden meten. (behalve op vlak van betrouwbaarheid en zuinigheid). Echter is m'n huidige CR-V veruit de beste wagen die ik ooit heb gereden. En dan spreken we over auto's die een gewone werkmens zich kan permitteren. Dit ding heeft alles, rijdt soepel & vinnig tegelijk. Ik kan maar 1 minpuntje bedenken en dat is dat het infotainment (met Android Auto) af en toe wel eens kuren heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppON-hyX5muu2rRf_hRX0AuIdnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beBgp3aXkwJdv5ehT27Pgqdx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0ytDmZuk1v-PXkA-9wVrTcliUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjpKDxM4vRFhRmaawy4S1V8p.jpg?f=fotoalbum_large

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ben toch wel benieuwd wanneer ik eens zo'n nieuwe Civic in het wild ga zien.
Woon in een omgeving waar regelmatig wat exclusiefs langsrijdt, heb dit jaar meer BAC Mono, Lambo SUV, AM DBX, AM Speedster en Lucid's gezien dan het courante modelletje van Honda.

Echt 0, jammer want volgens mij is het een erg leuke auto (Kan natuurlijk ook aan het zicht onttrokken worden door zo'n wanstaltige Bentayga van een of andere influencer/voetballer of presentatrice)
Wil je hier iets echt zeldzaams rijden wat nog niemand heeft dan lijkt mij de 2022/2023 Civic een prima keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij kan dat nog wel even duren, tenzij je een dealer binnen loopt...
Ik heb de mijne in november vorig jaar besteld, en laatst navraag gedaan naar de levertijd.
Toen ik bestelde was dat WK 40 (begin oktober), maar toen ik het navroeg was er nog niks bekend over productie/transport etc, dus de dealer hoopt dat hij dit jaar nog komt maar wilde me geen valse hoop geven....
Inmiddels is er sinds december 2022 een bestelstop omdat ze niet leverbaar zijn. De enige die nu rondrijden zijn dus showroom- of demomodellen, en nog een paar die blind besteld zijn net na het openen van de orderboeken in juli vorig jaar.

edit: update..... ik kreeg vandaag een mailtje van de dealer dat mijn Civic dit jaar niet meer komt :(. Gelijk daarna een mail van de leasemaatschappij dat zij 2024 wk 8 als voorlopige leverdatum hebben doorgekregen -O- . Ik ben benieuwd of ik zo lang in mijn huidige auto mag rijden, anders krijg ik nog een voorloper ook :'(

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 23-08-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Er zijn in 22+23 ook maar 100 Civics op kenteken gezet, niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Weet niet of ik hier in het juiste topic bevindt, maar we willen graag in inze Honda Insight (Elegance 2011) een Apple Carplay radio inbouwen.

We hebben stuurwiel bediening voor de standaard ingebouwde radio, evenals een 2 tal knoppen voor bluetooth.

We hebben ook nog getwijfeld voor een external Apple Carplay toestel van Carpuride, maar we vinden het netter als in het dashboard valt.

Nu worden we doodgegooid met diverse toestellen op het grote boze internet, maar we willen graag weten wat we nodig hebben om een frame, toestel, en alle benodigdheden juist te bestellen.

Is bijvoorbeeld een goedkope Android toestel even goed als een JVC of Pioneer? Blijft stuurwiel bediening werken? En blijft de ingebouwde microfoon werken of moet er een los extra microofoontje geplaatst worden?Moeten we nog ergens rekening mee houden met het inbouwen? Enz. Oftewel, hoop vragen :-)

Mede-tweakers hier ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door brtkpr op 25-09-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291380

brtkpr schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:03:
Weet niet of ik hier in het juiste topic bevindt, maar we willen graag in inze Honda Insight (Elegance 2011) een Apple Carplay radio inbouwen.

We hebben stuurwiel bediening voor de standaard ingebouwde radio, evenals een 2 tal knoppen voor bluetooth.

We hebben ook nog getwijfeld voor een external Apple Carplay toestel van Carpuride, maar we vinden het netter als in het dashboard valt.

Nu worden we doodgegooid met diverse toestellen op het grote boze internet, maar we willen graag weten wat we nodig hebben om een frame, toestel, en alle benodigdheden juist te bestellen.

Is bijvoorbeeld een goedkope Android toestel even goed als een JVC of Pioneer? Blijft stuurwiel bediening werken? En blijft de ingebouwde microfoon werken of moet er een los extra microofoontje geplaatst worden?Moeten we nog ergens rekening mee houden met het inbouwen? Enz. Oftewel, hoop vragen :-)

Hier wel ervaring met civic hatchback fn/fk, sinds maand of 4 een android Teyes CC2+ in gebruik, het merk is duurder dan 'naamlose' radios, maar heeft brede productlijn voor diverse autos en prima support, ook brede gebruikers community. De toestellen worden vak met passende frame verkocht. Voor stuurwiel bediening heb je een adapter nodig, kijk bij bol bv. Goedkope randroid toestellen zou ik beter vermijden en JVC of Pioneer zou ik ook niet veel van verwachten tenzij je alleen musiek wil luisteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 14-10-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:48

Yucon

*broem*

Je hebt bedrijven die je een handje helpen om het setje compleet te krijgen. Audiovolt bijvoorbeeld. Het is allemaal een beetje puzzelen met verloopstekkertjes dus dan is het wel fijn als je om te beginnen zeker weet dat je een matchend setje hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

gwystyl schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:21:
Volgens mij kan dat nog wel even duren, tenzij je een dealer binnen loopt...
Ik heb de mijne in november vorig jaar besteld, en laatst navraag gedaan naar de levertijd.
Toen ik bestelde was dat WK 40 (begin oktober), maar toen ik het navroeg was er nog niks bekend over productie/transport etc, dus de dealer hoopt dat hij dit jaar nog komt maar wilde me geen valse hoop geven....
Inmiddels is er sinds december 2022 een bestelstop omdat ze niet leverbaar zijn. De enige die nu rondrijden zijn dus showroom- of demomodellen, en nog een paar die blind besteld zijn net na het openen van de orderboeken in juli vorig jaar.

edit: update..... ik kreeg vandaag een mailtje van de dealer dat mijn Civic dit jaar niet meer komt :(. Gelijk daarna een mail van de leasemaatschappij dat zij 2024 wk 8 als voorlopige leverdatum hebben doorgekregen -O- . Ik ben benieuwd of ik zo lang in mijn huidige auto mag rijden, anders krijg ik nog een voorloper ook :'(
Ik heb ook rond die tijd besteld. Ok, een paar weken later, en ik heb ook zo'n telefoontje gekregen: ergens tussen april en oktober 2024 en ik zag op autoweek.nl dat nog meer mensen dat slot als schatting gekregen hebben. Die wk8 kon nog wel eens optimistisch zijn.

En dat brengt nog een heel ander probleem met zich mee; https://www.autoweek.nl/a...stance-dit-moet-je-weten/

Zie ook het filmpje van hoe het bij die ZR-V werkt. Absolute horror. Het nadeel is ook dat dit een Europese setting is en Honda in Europa geen volumemerk is. Als dit op dezelfde manier een golfje zo zou werken kon je binnen een week bij een handige harry dat softwarematig uit laten schakelen. De kans dat dat voor Honda beschikbaar gaat komen is een stuk kleiner.

Ondertussen heb ik een demo civic in de sport uitvoering gekocht. Die heeft dezelfde settings, alleen staat die standaard uit. Ik ben van plan daarbij met een can sniffer uit te zoeken of ik het de berichtcode die de setting uitzet kan onderscheppen. Als dat lukt zou je hem vervolgens automatisch dmv een freematics obd arduino uit kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Yucon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:13:
[...]

Ik heb ook rond die tijd besteld. Ok, een paar weken later, en ik heb ook zo'n telefoontje gekregen: ergens tussen april en oktober 2024 en ik zag op autoweek.nl dat nog meer mensen dat slot als schatting gekregen hebben. Die wk8 kon nog wel eens optimistisch zijn.

En dat brengt nog een heel ander probleem met zich mee; https://www.autoweek.nl/a...stance-dit-moet-je-weten/

Zie ook het filmpje van hoe het bij die ZR-V werkt. Absolute horror. Het nadeel is ook dat dit een Europese setting is en Honda in Europa geen volumemerk is. Als dit op dezelfde manier een golfje zo zou werken kon je binnen een week bij een handige harry dat softwarematig uit laten schakelen. De kans dat dat voor Honda beschikbaar gaat komen is een stuk kleiner.

Ondertussen heb ik een demo civic in de sport uitvoering gekocht. Die heeft dezelfde settings, alleen staat die standaard uit. Ik ben van plan daarbij met een can sniffer uit te zoeken of ik het de berichtcode die de setting uitzet kan onderscheppen. Als dat lukt zou je hem vervolgens automatisch dmv een freematics obd arduino uit kunnen zetten.
Ja daar ben ik ook een beetje bang voor 😒. Als het gaat om auto's die voor juli hun typegoedkeuring hebben gekregen zit ik misschien nog goed, maar als het gaat om auto's geleverd vanaf een bepaalde datum dan staat het wss aan. Dan ga ik idd wel rondzoeken naar een manier om het via OBD uit te zetten.
Verwachte levertijd is inmiddels "definitief bevestigd" op eind maart (voor wat het waard is). Ik kan mijn huidige Corolla volgens mij wel tot die tijd doorrijden, maar het begint wel steeds meer te kriebelen dat ik nu eigenlijk al nu ongeveer de Civic had moeten krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yucon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:04:
Je hebt bedrijven die je een handje helpen om het setje compleet te krijgen. Audiovolt bijvoorbeeld. Het is allemaal een beetje puzzelen met verloopstekkertjes dus dan is het wel fijn als je om te beginnen zeker weet dat je een matchend setje hebt.
Bij Audiovolt betaal je hoofdprijs voor sterk verouderde hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Anoniem: 291380 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Bij Audiovolt betaal je hoofdprijs voor sterk verouderde hardware.
ik heb verder niets met ze, dus mocht je suggesties hebben: graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de prijs (350 euro) van een 2 core+2Gb ram (merk en verdere specs worden niet vermeld), heb je units met moderne zuinige SOC, 6gb ram, moderne DSP, versterker en 2k scherm tegen meerprijs. Achteruitcamera krijg je meestal gratis mee.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 14-10-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@gwystyl nog een bevestiging gekregen? En is al duidelijk of hij permanent ingeschakelde ISA snelheidswaarschuwingen gaat hebben?

[ Voor 53% gewijzigd door Yucon op 18-12-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:53

reaL_G

G

brtkpr schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:03:

heb zelf redelijk lang de civic hybride gereden, ander model maar zelfde generatie.
Deze werden meestal voorzien van kenwoord 2DIN unit vanuit honda zelf, waarbij standaard microfoontjes en stuurwiel bediening gebruikt werd. geen carplay wel bluetooth, maar wel gewoon navigatie van garmin. kon toen gewoon altijd zelf map updaten. je kan gewoon andere adapters kopen voor andere merken.

nieuwere units zullen wel meet opties hebben.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Yucon schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:45:
@gwystyl nog een bevestiging gekregen? En is al duidelijk of hij permanent ingeschakelde ISA snelheidswaarschuwingen gaat hebben?
Laatste verwachte levertijd is nog steeds eind maart 2024, en het begint wel steeds meer te jeuken. De Corolla doet het onverminderd prima, ook met ruim 180k op de klok, maar de gedachte dat het grootste gedeelte van het wachten voorbij is en ik hem eigenlijk al twee maanden had moeten hebben doet me steeds vaker wensen dat de tijd wat harder voorbij gaat.....

Ik heb nog geen idee of ISA ingeschakeld gaat zijn, maar ik hoop nog steeds van niet.

Laatst had de dealer een inloopavond met allerlei nieuwe modellen (e:Ny1, ZR-V en CR-V dacht ik). Toen heb ik wel even gereden in de ZR-V, wat een soort opgehoogde Civic is. Het rijdt wel iets anders dan de lage Civic, maar lang niet zo afstandelijk als de HR-V. Dat is een stuk prettiger en voelt volwassener aan.
Wel apart dat je die drie modellen wel kan bestellen en binnen redelijke (?) termijn kan krijgen, en de Civic nog steeds niet te bestellen is. De dealer dacht dat dat was omdat ze niet in Japan gemaakt worden (itt de Civic), maar in China (iig de ZR-V).

Iets met laatste loodjes; nog een tijdje geduld hebben :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

gwystyl schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:22:
[...]

Laatste verwachte levertijd is nog steeds eind maart 2024, en het begint wel steeds meer te jeuken. De Corolla doet het onverminderd prima, ook met ruim 180k op de klok, maar de gedachte dat het grootste gedeelte van het wachten voorbij is en ik hem eigenlijk al twee maanden had moeten hebben doet me steeds vaker wensen dat de tijd wat harder voorbij gaat.....

Ik heb nog geen idee of ISA ingeschakeld gaat zijn, maar ik hoop nog steeds van niet.

Laatst had de dealer een inloopavond met allerlei nieuwe modellen (e:Ny1, ZR-V en CR-V dacht ik). Toen heb ik wel even gereden in de ZR-V, wat een soort opgehoogde Civic is. Het rijdt wel iets anders dan de lage Civic, maar lang niet zo afstandelijk als de HR-V. Dat is een stuk prettiger en voelt volwassener aan.
Wel apart dat je die drie modellen wel kan bestellen en binnen redelijke (?) termijn kan krijgen, en de Civic nog steeds niet te bestellen is. De dealer dacht dat dat was omdat ze niet in Japan gemaakt worden (itt de Civic), maar in China (iig de ZR-V).

Iets met laatste loodjes; nog een tijdje geduld hebben :O
Ik heb gisteren een telefoontje gekregen dat het augustus wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Yucon schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik heb gisteren een telefoontje gekregen dat het augustus wordt.
Ohoh, ik hoop het toch niet :(
Ik zal mijn dealer ook eens mailen of bij mij maart nog wel gehaald gaat worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nou, ik heb antwoord terug van de dealer; verwachte leverdatum is nu opgeschoven naar mei :'(

Ik had ook gevraagd of de achterlichten gelijk aan zouden kunnen gaan met de DRL (oftewel ongeveer altijd als de auto aan staat ipv alleen als dimlicht aan gaat), maar dat is volgens de werkplaats niet mogelijk. Ik dacht dat ik hier iemand gezien had die dat wel geregeld had, maar misschien was dat dan ergens anders.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Als ik eerlijk ben begin ik er ondertussen dermate genoeg van te krijgen dat ik ergens overweeg m'n demo-civic te dumpen en gewoon een corolla ervoor in de plaats te kopen. Ik ben wel klaar met dat lompe arrogante gedrag van honda.

Dat ze zo achteloos over die ISA grens van begin juli heen gegaan zijn heeft iets in me doen knakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ahaaaa, nu snap ik waarom ze het huidige model Civic wel gewoon (zij het minder vaak dan voorheen) in de VS verkopen.
https://www.vroom.be/nl/n...civic-facelift-2024-26140
Daar hebben ze dus de nieuwe koets op een oude vertrouwde aandrijflijn.

@gwystyl en @Yucon :(:)
Kan me levendig voorstellen dat het voelt alsof je Duke Nukem Forever gepre-orderd hebt. (en het inmiddels flink zat begint te worden)
Veel bewondering voor jullie geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik begin het inmiddels ook wel aardig zat te worden, maar het wordt steeds iets opgeschoven waardoor het alsnog langer duurt om een nieuwe andere auto te bestellen. De Corolla die ik nu heb bevalt op zich nog prima, maar ik wil niet nog 4/5 jaar in dezelfde auto rijden en heb eigenlijk ook geen zin om me te verdiepen in andere auto's. Ik had me erg verheugd op het nieuwe model sinds de presentatie, en dacht dat ik op tijd had besteld. Nog maar wat extra geduld dus, en hopen dat de auto de verwachtingen ook waar maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik ben er klaar mee. Een paar dagen geleden heb ik in een civic gereden die net in februari op kenteken gezet is. Splinternieuw dus, en die had ISA permanent ingeschakeld.

Daarom heb ik m'n koopcontract geannuleerd. @gwystyl Ik zou als ik jou was heel sterk overwegen om hetzelfde te doen want dat gepiep is echt geen doen. Je geeft tenslotte niet zoveel geld uit om vervolgens door je eigen auto continu gepest te worden.

In plaats daarvan heb ik een advance van 1,5 jaar oud gekocht. Donderdag krijg ik hem 8)

ik schat de kans wel enorm klein in dat er na dit debacle ooit nog een honda komt. M'n enthousiasme voor het merk is veranderd in een lichte afkeer, maar die civic staat helaas gewoon op eenzame hoogte. Dat is daarmee ook gelijk het enige model in hun aanbod waarvoor dat geldt dus ik denk dat dit nu eenmalig is.

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 17-02-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

Yucon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:48:
Ik ben er klaar mee. Een paar dagen geleden heb ik in een civic gereden die net in februari op kenteken gezet is. Splinternieuw dus, en die had ISA permanent ingeschakeld.

Daarom heb ik m'n koopcontract geannuleerd.

[...]
Ik heb vorige week mijn Civic in ontvangst mogen nemen dus ik was toch wat huiverig gezien je reactie. Maar in de praktijk is het na overschrijden van de maximumsnelheid: "Piep....Piep....Piep" en dan niets meer. En ja, het knipperende verkeersbord in het display waar ik amper naar kijk. Ik vind het zelf erg meevallen om eerlijk te zijn. Plus dat ISA ook uit te schakelen is. Moet weliswaar bij iedere rit, maar een showstopper vind ik dat ook niet. Iedere keer dat ik instap moet ik ook de gordel omdoen, autohold indrukken etc. dus die 3 tikken op het display om ISA uit te zetten is nog wel te doen imo. Zou voor mij geen reden zijn zo'n heerlijk rijdende auto te annuleren :)

Zeker in Sport is het net elektrisch rijden, maar dan zonder op te hoeven laden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

SmartDoDo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:10:
[...]
Ik heb vorige week mijn Civic in ontvangst mogen nemen dus ik was toch wat huiverig gezien je reactie. Maar in de praktijk is het na overschrijden van de maximumsnelheid: "Piep....Piep....Piep" en dan niets meer. En ja, het knipperende verkeersbord in het display waar ik amper naar kijk. Ik vind het zelf erg meevallen om eerlijk te zijn. Plus dat ISA ook uit te schakelen is. Moet weliswaar bij iedere rit, maar een showstopper vind ik dat ook niet. Iedere keer dat ik instap moet ik ook de gordel omdoen, autohold indrukken etc. dus die 3 tikken op het display om ISA uit te zetten is nog wel te doen imo. Zou voor mij geen reden zijn zo'n heerlijk rijdende auto te annuleren :)

Zeker in Sport is het net elektrisch rijden, maar dan zonder op te hoeven laden :Y)
Wat? Stopt hij na drie keer? Zo ver had ik er niet mee gereden :D

Blijft het km bordje wel knipperen?

Het uitzetten vond ik wel ontzettend irritant. Dat heb ik bij m'n sport een maandje gedaan met de verkeersbordherkenning, om zo eens te beoordelen hoe vervelend het was. De procedure is hetzelfde.

Maar verder: gefeliciteerd met je aanwinst *O*

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 27-02-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik ben afgelopen vrijdag toevallig weer bij de dealer geweest voor de auto van mijn vrouw (2010 Civic), en toen zei de verkoper dat mijn Civic eigenlijk ook was doorgeschoven naar augustus, maar dat er een gat was gevallen in mei (door geannulleerde bestelling waarschijnlijk) en dat ze mijn bestelling daarin hebben geplaatst. Als het kan gaan ze eerder leveren, maar uiterlijk eind mei dus.

Ik had gezien dat er links van het stuur, laag in het dashboard een knopje zit (volgens mij een soort rondje met een autootje erin) waarmee je snel naar de rijhulpsystemen kan gaan om ze uit te zetten. Ik heb die uiteraard nog niet geprobeerd, maar misschien kan @SmartDoDo kijken of dat makkelijker werkt dan de langere methode (weet niet hoe je het nu uitzet)?

Ik heb geprobeerd een plaatje te zoeken, maar meestal is dat deel van het dashboard verstopt achter het stuur. Zie hieronder een klein plaatje dat ik heb weten te vinden, met een rood rondje om het knopje dat ik bedoelde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AaZlmxYPTEJcOaKD6e3q0oRgqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQcFwZCuslmNlumZSy9zxqUN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:57

Rick-Jan

always connected

Hopelijk is er nog wat leven hier en zijn
Ik rijd nu een Suzuki Swift en zoek een iets grotere, zuinigere auto. Ik kwam bij de Insight uit. Zijn er bekende problemen met deze auto? Hoe houdt de accu zich na 10 jaar? Ben benieuwd naar de ervaringen hier.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Na bijna 10 jaar Jazz toch weer terug naar een Civic.. gisteren de krabbel gezet voor een nette 1.8 MK9 facelift sport, een van de allerlaatsten van de MK9 serie voor de update naar MK10.

Ik wist dat ze zeldzaam waren maar niet ZO zeldzaam, stiekem was ik namelijk al een jaartje aan het rondkijken. Deze is uit Duitsland gehaald door de dealer en degene die hem ooit besteld heeft, heeft waarschijnlijk alleen maar 'ja' geantwoord bij het presenteren van de optielijst, want zo'n beetje alles zit er op, groot scherm in de middenconsole incl. ADAS, en er ligt zelfs een thuiskomer in de dubbele achterbakbodem.

Levering laat nog wel een week of 2 op zich wachten want er gaat een trekhaak op, en hij moet nog langs de spuiter voor een plekje bij de voorbumper.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Chiron fijne auto, ik heb daar zelf de Tourer van gehad met 1.6 diesel.
Vanaf de facelift is de multimedia vernieuwd, al is die nog steeds gedateerd (draait op Android 4.4 uit mijn hoofd). Zie Honda Connect Android als je wil proberen daar zelf wat apps op te zetten

Vrouwlief heeft nu een 8e generatie hatchback; die is wat sportiever afgesteld (of de schokbrekers zijn wat versleten); de 9e generatie die ik gehad heb lag beter op de weg en was ook comfortabeler.
Mijn ouders hebben na een paar Civics ook al enkele Jazz-en gehad (zijn nu met de 4e bezig volgens mij?). Vergeleken daarmee zal je vooral gaan genieten van wat fijnere stoelen, iets meer isolatie en over het algemeen iets "meer auto" denk ik. De Jazz is een erg fijn stadsautootje waar verbazingwekkend veel in past, maar voor meer langere afstanden vind ik de Civic fijner. De gen9 staat wel op de nominatie als vervanger als de Civic van mijn vrouw het ooit opgeeft, al is zij helemaal verliefd op de Honda-e...... ik gok dat die onbetaalbaar blijft (over zeldzaam gesproken)

@Rick-Jan beetje laat antwoord omdat ik er zelf niet in gereden heb. De Insight staat op het platform van de Jazz volgens mij, en gebruikt dezelfde hybride-techniek als de Civic hybrid (IMA) die je in 2009 op elke straathoek zag. Voor motorische problemen zou je dus ook kunnen kijken naar zwakke punten van die auto, al verwacht ik dat er weinig tot geen problemen bekend zijn. Op Autoweek zijn ook niet veel reviews beschikbaar, maar die zijn gelukkig wel positief.

[ Voor 18% gewijzigd door gwystyl op 13-03-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:57

Rick-Jan

always connected

Het is helaas geen Honda geworden. De Insight scheen toch wat problemen met de accu/CvT te hebben na verloop van tijd.

Heb nog de Civic 1.4 en meerdere 1.8 mk8 en mk9 proef gereden. De 1.4 mistte pit en de 1.8 waren het allemaal niet (enorme rooklucht, hikje bij optrekken en krassen)

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
gwystyl schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:34:
@Chiron fijne auto, ik heb daar zelf de Tourer van gehad met 1.6 diesel.
Vanaf de facelift is de multimedia vernieuwd, al is die nog steeds gedateerd (draait op Android 4.4 uit mijn hoofd). Zie Honda Connect Android als je wil proberen daar zelf wat apps op te zetten

Vrouwlief heeft nu een 8e generatie hatchback; die is wat sportiever afgesteld (of de schokbrekers zijn wat versleten); de 9e generatie die ik gehad heb lag beter op de weg en was ook comfortabeler.
Mijn ouders hebben na een paar Civics ook al enkele Jazz-en gehad (zijn nu met de 4e bezig volgens mij?). Vergeleken daarmee zal je vooral gaan genieten van wat fijnere stoelen, iets meer isolatie en over het algemeen iets "meer auto" denk ik. De Jazz is een erg fijn stadsautootje waar verbazingwekkend veel in past, maar voor meer langere afstanden vind ik de Civic fijner. De gen9 staat wel op de nominatie als vervanger als de Civic van mijn vrouw het ooit opgeeft, al is zij helemaal verliefd op de Honda-e...... ik gok dat die onbetaalbaar blijft (over zeldzaam gesproken)
Ja de Honda Connect wordt geupgrade naar de laatste versie voordat ze 'm af gaan leveren, volgens mij doet ie ook carplay (wij hebben iphones). Maar vergeleken met de radio/cd speler van onze Jazz is alles fantastisch) Niet alleen de multimedia/navigatie, maar de rest ook, gezien mn Jazz van 2002 is :+

Letterlijk dat 'iets meer auto' voor de langere afstanden is waarom ik weer terug naar de Civic wilde. En dan wel de 1.8 en niet de 1.4, ik had het idee dat de 1.4 toch net even iets harder moest werken met het gewicht van de MK9 (Jazz heeft ook een 1.4 maar die weegt maar 950 kilo of iets in die richting). De 1.8 is geen Type-R maar wel een raket vergeleken met mn Jazz, zelfs met de eco stand aan :)

HR-V heb ik ook nog even bekeken maar ik ben geen van van de SUV trend (log van buiten, binnenruimte van een Jazz).

Honda-e zie ik regelmatig rijden, ontzettend gave autootjes, maar wel erg klein, en die prijs... 8)7

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Chiron schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Ja de Honda Connect wordt geupgrade naar de laatste versie voordat ze 'm af gaan leveren, volgens mij doet ie ook carplay (wij hebben iphones). Maar vergeleken met de radio/cd speler van onze Jazz is alles fantastisch) Niet alleen de multimedia/navigatie, maar de rest ook, gezien mn Jazz van 2002 is :+
Ik bedoelde niet dat hij Android Auto doet, maar dat het eigenlijk een soort Android tablet is waar bijvoorbeeld Garmin navigatie voor Android op draait en waarmee je ook de radio kan bedienen.
Ik ben bang dat Android Auto en Apple Carplay beide niet ondersteund worden. Dat was bij mijn 2015 exemplaar iig niet, en ik heb in die tijd een beetje het nieuws rond de Honda Connect in de gaten gehouden. Ook in de Jazz die net erna uitkwam waren AA en AC nog niet mogelijk volgens mij; pas bij de Civic gen 10 wel. Als dat wel kan, vermoed ik dat er een ander multimediasysteem in is gekomen (hoeft niet slecht te zijn, Honda Connect blinkt niet uit in snelheid en features O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
gwystyl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Ik bedoelde niet dat hij Android Auto doet, maar dat het eigenlijk een soort Android tablet is waar bijvoorbeeld Garmin navigatie voor Android op draait en waarmee je ook de radio kan bedienen.
Ik ben bang dat Android Auto en Apple Carplay beide niet ondersteund worden. Dat was bij mijn 2015 exemplaar iig niet, en ik heb in die tijd een beetje het nieuws rond de Honda Connect in de gaten gehouden. Ook in de Jazz die net erna uitkwam waren AA en AC nog niet mogelijk volgens mij; pas bij de Civic gen 10 wel. Als dat wel kan, vermoed ik dat er een ander multimediasysteem in is gekomen (hoeft niet slecht te zijn, Honda Connect blinkt niet uit in snelheid en features O-) )
Ja met Carplay kan je net zo goed google maps draaien.
Bij de proefrit heb ik er niet heel veel mee gedaan omdat de android stokoud was en nog geupdate moest worden, en dan werd de hele interface weer anders werd me verteld.
Ik vind het zelf iig allang prima dat ik uberhaupt mn telefoon aan mn autoradio kan hangen voor telefoontjes.
Het is heel erg lastig online uit te vinden wat het precies allemaal doet en kan (er zit iig iets in wat Garmin navigatie kan idd). Deze MK9 is van februari 2017. Als je de unit van de MK10 hebt dan had je iig wel AA en AC idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.... ik werd gisteren gebeld door de dealer dat mijn Civic bij hun op het terrein staat 8)
Eind volgende week dus eindelijk rijden ipv nog tot mei of zelfs augustus wachten *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nou daar is ie dan B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IssBZI4ojnLm_D61Ga8-qLpYn70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi7qs0OGPmcZXhs21Azi6jqa.jpg?f=fotoalbum_large

Moet alleen nog een keer terug omdat er een 'sport' kabel op de trekhaak moet en die was nog niet binnen; Trekhaak is wel supernetjes gemonteerd. En de handleiding in het Nederlands is nog onderweg (er zat een Duitse bij omdat deze auto bij de oosterburen vandaan komt). Wel ff wennen, dat instrumentarium voor je neus met al die schermen en knopjes, de Jazz is hierbij vergeleken echt een golfkarretje :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Ik vond het altijd wel een lekkere wagen, die Civic 9. Had zelf de pre-facelift met de 2.2 diesel, wel getuned natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik vind deze vergeleken met de Jazz rap zat gaan, zelfs met econ aan :+

Nu alleen nog kijken hoe ik mn Xiaomi dashcam er fatsoenlijk in krijg, ik had hem in de Jazz achter de binnenspiegel, maar daar zit bij mij nu dat hele ADAS eiland. -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het heeft even geduurd, maar daar is hij dan eindelijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eegL09f50swt1DmzoG6wOBCM8B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DCAbko5XvxTtK43uAYsIDi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyXi6mMdna4tr7WFTddqyL8XW1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QQ9yTHMSfGEegyKfa7qwkXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDesBxNX0FE_DlKT1C9jOlDzOBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FpLKwLLBAruF9i8KJsR0aFpz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsL4Y7s1lCpZfye1e9ALADuo6zA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UbNl9i5DGl8pg2PfHkcMUHMO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0JIZgyBMitUNhEvQMAAkPsfR_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wfr4haBKrz0CQaO4ajM3HFbj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mbE-6YfCQzOhDanqMWZ0QPodIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEoBmkjlM9rb4DBUPqFpHtp0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5C2CZapQAFoWLi1Nt5B88T5Oz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBxDNVpVrUAIMprTjJ3mFzfY.jpg?f=fotoalbum_large

Hij rijdt nog net zo lekker als ik me van ruim anderhalf jaar geleden (:X) herinner. Vandaag al een klein rondje gereden en een beetje met de instellingen gespeeld, morgen een wat langere rit en genieten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gefeliciteerd! Kost even wat tijd maar dan heb je ook wat. En een stuk exclusiever dan zeg een Porsche :P

Een paar dingen zijn me inmiddels wel opgevallen na een maandje rijden. Zo is de Lane Keeping Assist minder prettig dan op de 10e generatie Honda Civic. De bijsturingen zijn niet zo vloeiend en ik gebruik het systeem dan ook amper. Kan zijn dat het met sticky steering te maken heeft, ik hoop het in ieder geval niet. Ook rammelt de gordelhouder linksonder soms tegen de zitting aan. Vreemd dat dat zo geconstrueerd is. Verder rijdt de auto inderdaad heerlijk en heb ik er soms al bizar zuinige ritjes mee gemaakt. Van 1 op 28 tot 1 op 32 door de stad is realistisch haalbaar. De laatste tankbeurt kwam uit op 1 op 22,5. Dat is dan ontspannen rijden tot vlot meekomen met het verkeer. Helemaal niet verkeerd.
gwystyl schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:02:
Ik had gezien dat er links van het stuur, laag in het dashboard een knopje zit (volgens mij een soort rondje met een autootje erin) waarmee je snel naar de rijhulpsystemen kan gaan om ze uit te zetten. Ik heb die uiteraard nog niet geprobeerd, maar misschien kan @SmartDoDo kijken of dat makkelijker werkt dan de langere methode (weet niet hoe je het nu uitzet)?
Wellicht heb je dit inmiddels zelf al ontdekt? Zo niet en voor de mensen die het (nog) niet weten, met die knop kun je 3 hulpsystemen aan/uitzetten maar niet de ISA. Daarvoor moet je in het menu zijn. Hier wordt uitgelegd hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

SmartDoDo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:45:
Zo is de Lane Keeping Assist minder prettig dan op de 10e generatie Honda Civic. De bijsturingen zijn niet zo vloeiend en ik gebruik het systeem dan ook amper. Kan zijn dat het met sticky steering te maken heeft, ik hoop het in ieder geval niet.
Gefeliciteerd met je aanwinst!

Sticky steering zal het niet zijn. Dat treedt, als het komt, pas na een tijdje op. Zo rond de 10.000 km naar het schijnt. Ik gebruik de optie ook nooit want ik vind het ook vreemd aanvoelen. Ook al aangezien hij in bochten niet altijd helemaal perfect recht tussen de lijntjes blijft en je eigen betere stuuractie als het ware probeert te verslechteren. Maar je kunt het gelukkig permanent uitschakelen en dan krijg je alleen nog een ingreep als hij denkt dat het mis gaat.

Let trouwens op als je op spitsstroken rijdt. Als je daar over een uitvoegvak rijdt snapt hij het niet en probeert hij je de berm in te sturen.
Ook rammelt de gordelhouder linksonder soms tegen de zitting aan. Vreemd dat dat zo geconstrueerd is.
Dit heeft m'n huidige auto ook maar m'n vorige demo auto niet. Blijkbaar kun je het met iets van vilt op de zijkant van de gordelklem oplossen. Het is er nog niet van gekomen om er eens naar te kijken want heel hinderlijk is het ook weer niet, maar het is wel een beetje stom ontworpen. Dat geldt ook voor de naad op de gordel zelf. De achterkant is nogal grof en bij sommige broekriemen blijft hij daarom achter de clip haken.
maar niet de ISA. Daarvoor moet je in het menu zijn. Hier wordt uitgelegd hoe dat moet.
Hoe hinderlijk is dit nu in de praktijk? Die optie elke keer uitschakelen is iig knap vervelend heb ik gemerkt na het een maand als proef gedaan te hebben op een auto waar het nog niet standaard ingeschakeld stond. Maar hoe is het alternatief van niet uitschakelen? Stoppen de waarschuwingsgeluiden na een tijdje weer?

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 07-04-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Yucon schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:07:
[...]

Let trouwens op als je op spitsstroken rijdt. Als je daar over een uitvoegvak rijdt snapt hij het niet en probeert hij je de berm in te sturen.
Ja, daar was ik gelukkig op bedacht de eerste keer en inderdaad wil hij dan graag rechtsaf.
Hoe hinderlijk is dit nu in de praktijk? Die optie elke keer uitschakelen is iig knap vervelend heb ik gemerkt na het een maand als proef gedaan te hebben op een auto waar het nog niet standaard ingeschakeld stond. Maar hoe is het alternatief van niet uitschakelen? Stoppen de waarschuwingsgeluiden na een tijdje weer?
Standaard schakel ik het uit maar soms doet het systeem er iets te lang over om in te schakelen en dan heb ik geen geduld en rij ik weg voor ik het kan uitschakelen. De auto moet namelijk in parkeerstand staan, tijdens het rijden is het niet uit te schakelen. Het is verder afhankelijk van m'n eigen gemoedstoestand hoe ergerlijk ik het vind. Na overschrijden van de snelheid die de auto denkt dat er op dat moment is, krijg je 3 keer een "ping" te horen. Niet heel hard en prima negeerbaar. Daarna blijft het stil. Maar stel dat je in de stad 50 mag en je kunt door het verkeer niet constant 53 op de teller rijden (valt precies in de marge voor een bekeuring), dan fluctueert de snelheid rond de 50. Dan zul je bij iedere keer dat je onder de 50 zakt en daarna er weer boven komt, opnieuw 3 keer een "ping" horen. En dan kan het wel een irritante feature worden. Dus tenzij je heel graag op de hoogte gehouden wilt worden dat je boven de maximumsnelheid komt, bijvoorbeeld om te voorkomen dat je in je enthousiasme op bekeuringssnelheid terecht komt, zou ik het toch bij iedere rit uitzetten.

En vervelend wil ik het ook niet noemen zolang je het beschouwd als gebruikelijke handelingen voor je vertrekt. Net als de gordel omdoen, waterfles in de houder zetten, zonnebril opzetten, Spotify aanzetten etc. Dan kan het uitzetten van ISA er ook nog wel bij en je gunt jezelf er een piepvrije rit mee :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilboogs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 21:09
Gefeliciteerd! Blijft een heerlijke auto om in te rijden. Is deze uitgeleverd inclusief blindspot, of hebben ze deze hier ook achterwege gelaten door chiptekorten?
gwystyl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:44:
Het heeft even geduurd, maar daar is hij dan eindelijk!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij rijdt nog net zo lekker als ik me van ruim anderhalf jaar geleden (:X) herinner. Vandaag al een klein rondje gereden en een beetje met de instellingen gespeeld, morgen een wat langere rit en genieten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilboogs
Yucon schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:07:

Je kan de audio waarschuwing standaard uitschakelen. Waarschuwingen zie je dan nog wel in display, maar ervaar ik niet als hinderlijk tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

lilboogs schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:53:
Gefeliciteerd! Blijft een heerlijke auto om in te rijden. Is deze uitgeleverd inclusief blindspot, of hebben ze deze hier ook achterwege gelaten door chiptekorten?

[...]
Blind spot lampjes in de spiegels werken gewoon. Die vind ik best handig (had ik in de vorige auto niet).

De bliepjes bij te hard rijden zijn wel hoorbaar, maar het volume is dusdanig zacht dat ik het (nog) niet als hinderlijk heb ervaren. Als het helemaal uit kan ben ik daar wel benieuwd naar; elke pling minder is beter 8)

Ik had ook een topic gevonden over het inschakelen van draadloos Android Auto, maar zelfs met die optie ingeschakeld werkt dat bij mij helaas niet :(. Ik had in mijn vorige auto ook geen draadloos Android Auto, maar had daarvoor een AAWireless dongle aangeschaft. Als ik daar bij langere ritten gebruik van maakte terwijl de telefoon op de draadloze lader lag, werd de telefoon zo heet dat hij niet meer bijlaadde maar zelfs versneld leegliep :(. In de praktijk hing ik hem dus meestal toch aan een draadje..... Ik ben nu een beetje in dubio of ik dus gewoon het draadje gebruik of de AAWireless dongle weer in gebruik neem.

Afgelopen weekend al zo'n 400 km gereden (handig, schoonfamilie op afstand en "even een rondje rijden voor de hobby"). De meeste dingen zitten logisch in elkaar, en ik ben een beetje in de (digitale) handleiding aan het bladeren geweest om te zien of ik nog wat handige dingen gemist heb. Het dashboardkastje was al bijna half vol met de papieren versie, dus die heb ik nog netjes in het plastic ergens in huis opgeborgen. Klopt het dat er geen mapje om de manual heen zit, en er geen onderhoudsboekje bij zit?

edit: ik heb aan het begin van de avond n.a.v. een tip op reddit de radio/navi teruggezet naar fabrieksinstellingen, de bluetooth-koppeling van de Honda HFT op mijn telefoon verwijderd en eerder genoemd trucje nog eens uitgevoerd. Nu de telefoon gelijk via draad aangesloten zodat Android Auto ingesteld werd. In eerste instantie merkte ik geen verschil, maar toen ik na een bezoekje aan een vriend van me weer in de auto stapte deed Android Auto het wel wireless _/-\o_ . Komende tijd dus in de gaten houden of het goed gaat qua laden en temperatuur van de telefoon, maar dit is wel handiger dan bedraad :*)

[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 08-04-2024 22:02 . Reden: AA werkend gekregen..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:54
Afgelopen vrijdag hebben wij proefritten gemaakt in de Corolla 2.0 en de Civic HEV, op papier vergelijkbare auto's.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus eerst de Corolla, wij zijn beide 1.90 lang, en de Corolla was aan het begin al niet lange mensen vriendelijk. Qua rijden reed het prima maar we merkte dat het redelijk zeuren was qua hoogte. Na afloop even geluncht, en beide kwamen tot de conclusie dat het acceptabel was. Mijn vriendin vond trouwens de Corolla Tourer te lang, dus ik was best zenuwachtig op haar reactie op de Civic gezien deze net zo lang is. Enfin, we lopen de Honda dealer binnen en de eerste auto was een Civic, ik zei tegen haar, daar staat hij. Haar eerste reactie was dat ze hem te groot vond, maar dat ze het voordelig vind dat de Civic een lange neus en en dus minder ruimte achter, ze wilde hem dus proberen. De auto word klaar gemaakt, we gaan erin zitten, en eerste reactie, onze lengte is niet meer een probleem, mijn stoel moest wel helemaal naar achter, maar dat zat prima en eventueel kon er nog een stuk rails gemonteerd worden.

Enfin, ik rijd weg en direct voelde ik, dit is een bijzonder fijne auto, het reed kalmpjes, stuurde bijzonder fijn, en mijn vriendin begon met het infotainment te klooien, het werkte goed en was simpel te bedienen, een pluspunt tegenover de Corolla.

Stukje snelweg, het was rustig en dus trapte meteen op zijn staart, de auto reed vloeien maar snel ervandoor, remmen werkte prima, cruisecontrol is gemakkelijk te bedienen. Wij naar een parkeerplek zodat mijn vriendin hem kon parkeren en kon rijden, ze vond hem lekker rijden, parkeren ging gemakkelijk(zij is een slechte parkeerder) en even de camera's en parkeerpiepers, zij vond dat ideaal en ze kon leven met de grootte. Ik reed terug via een bochtig boeren weggetje, wat rijd en stuurt de Civic fijn, dit is de beste auto die ik ooit gereden heb, beter dan de Audi A4 van mijn ouders, en die reed al fijn.

Wij komen terug bij de dealer, glimlach van oor tot oor, en zelfs mijn vriendin zei, deze wil ik hebben. In eerste instantie wilde ze een auto pas kopen rond december/januari, maar bij de verkoper zat ze openlijk te twijfelen waarom niet nu al, ze wilden er nog over nadenken een nachtje. Dit was zeer verbazend naar mij toe want 1) de civic was te groot en 2) ze wilde pas kopen in November.

Zaterdag even de financiën bekeken en uiteindelijk met pijn in mijn hart gaan we pas weer kijken in oktober/november, maar definitief, de Honda Civic word onze volgende auto! Ik kan bijna niet meer wachten! _/-\o_

Eigenlijk klopte alles aan de auto en op alle vlakken is de Civic beter dan de Corolla! Infosysteem werkt uitstekend, de knoppen aan het stuur zijn duidelijk, cruisecontrol, zowel de gewone als de adaptive zijn gemakkelijk aan te zetten, stoelen zaten prima, de auto reed smooth en de sport stand is een leuke gimmic en ik vind een schitterende auto! Mijn vriendin maakte de opmerking dat de Corolla reed alsof het een huurauto is, altijd flink wennen, de Civic reed alsof ik de auto al 10 jaar reed, voorspellend en toch spannend op een goede manier! Met recht de beste auto ooit gereden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Leuk, en ook wel herkenbaar :). Ik had hiervoor de Corolla TS. Dat was wel de 1.8 dus die miste sowieso wat power, maar ik vind de Civic wel echt fijner rijden.

Wil je trouwens nieuw nieuw of demo met de kop er af? Ik weet niet of de levertijden namelijk al beter zijn geworden, maar die waren _ERG_ lang. Als je dus niet pas in 2026 in de Civic wil rijden zou ik hem nu bestellen als je nieuw wil, iets later als je een jong gebruikte wil. Bij zowel Honda als Toyota zijn de opties lekker overzichtelijk, dus is het vooral uitkijken naar de goede kleur en uitvoering (Elegance/Sport/Advance) en klaar is kees 8)

Alvast veel voorpret en laat je ervaringen weten als je hem hebt!

Mijn Civic heb ik sinds 5 april, en inmiddels zit ik iets over de 9000 km. Naast het gebruikelijke woon-werk verkeer (zo'n 900 km/week) heb ik er een tripje Tsjechië en Denemarken mee gedaan. Ook dan bevalt de auto erg goed. Hij is erg stabiel, gaat makkelijk iets harder als je dat wil, en alle systemen werken soepel zonder al te vervelend te zijn.
Al met al erg tevreden dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
gwystyl schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:00:
Leuk, en ook wel herkenbaar :). Ik had hiervoor de Corolla TS. Dat was wel de 1.8 dus die miste sowieso wat power, maar ik vind de Civic wel echt fijner rijden.

Wil je trouwens nieuw nieuw of demo met de kop er af? Ik weet niet of de levertijden namelijk al beter zijn geworden, maar die waren _ERG_ lang. Als je dus niet pas in 2026 in de Civic wil rijden zou ik hem nu bestellen als je nieuw wil, iets later als je een jong gebruikte wil. Bij zowel Honda als Toyota zijn de opties lekker overzichtelijk, dus is het vooral uitkijken naar de goede kleur en uitvoering (Elegance/Sport/Advance) en klaar is kees 8)

Alvast veel voorpret en laat je ervaringen weten als je hem hebt!

Mijn Civic heb ik sinds 5 april, en inmiddels zit ik iets over de 9000 km. Naast het gebruikelijke woon-werk verkeer (zo'n 900 km/week) heb ik er een tripje Tsjechië en Denemarken mee gedaan. Ook dan bevalt de auto erg goed. Hij is erg stabiel, gaat makkelijk iets harder als je dat wil, en alle systemen werken soepel zonder al te vervelend te zijn.
Al met al erg tevreden dus _/-\o_
Tweede hands, 1 a 2 jaar oud! Er is voor nu best wat aanbod en gezien ik al maanden mee bezig ben heb ik het gevoel dat het aanbod niet minder word. Wij willen de sport editie omdat de élégance nergens te koop is zowat en de advance is duur en heeft weinig wat wij kunnen bekoren, open dakje vind mijn vriendin verre van fijn.

Wij willen volgend jaar voorjaar naar Zuid Duitsland rijden met de auto, ik kijk nu al uit naar de berg ervaring in de auto!

Ik zal het zeker laten weten, het word het liefst een blauwe maar een rode zouden we ook mee kunnen leven. Ik kijk er erg naar uit en kan bijna niet meer wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

spijkerhoofd schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Tweede hands, 1 a 2 jaar oud! Er is voor nu best wat aanbod en gezien ik al maanden mee bezig ben heb ik het gevoel dat het aanbod niet minder word. Wij willen de sport editie omdat de élégance nergens te koop is zowat en de advance is duur en heeft weinig wat wij kunnen bekoren, open dakje vind mijn vriendin verre van fijn.

Wij willen volgend jaar voorjaar naar Zuid Duitsland rijden met de auto, ik kijk nu al uit naar de berg ervaring in de auto!

Ik zal het zeker laten weten, het word het liefst een blauwe maar een rode zouden we ook mee kunnen leven. Ik kijk er erg naar uit en kan bijna niet meer wachten!
Die heb ik; een blauwe sport-uitvoering. Zie foto's een stukje terug in dit topic. Ik vond ook de meerprijs van de Advance te veel, en hou niet van een glazen dak. De Sport had net wel weer leuke extra's tov de Elégance, en zoals je zegt is die er nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Tsja, als een Audi A4 je referentiekader is, dan is beter rijden niet heel moeilijk :+
Maar inderdaad Honda staat er om bekend dat ze lekker rijdende auto's maken, net als bijv. Ford en BMW, en over het algemeen stellen ze niet teleur. Daarbij nog wat Japanse betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
TheBrut3 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:55:
Tsja, als een Audi A4 je referentiekader is, dan is beter rijden niet heel moeilijk :+
Maar inderdaad Honda staat er om bekend dat ze lekker rijdende auto's maken, net als bijv. Ford en BMW, en over het algemeen stellen ze niet teleur. Daarbij nog wat Japanse betrouwbaarheid.
Nou ja de Audi reed beter dan de Corsa, en qua huur heb ik oa een Skoda station diesel, daar merkte ik de koppel van de diesel en een nieuwe Citroen C3 Airflow oid gereden, dan steekt de audi er wel met kop en schouders boven uit. Skoda stuurde bagger met hun indirecte gestuur, alsof ik in een soeppan aan het roeren was, en de Citroen vond ik niet bijzonder.

Ford stuurt prima maar die driecillinder... en BMW heeft vooral 3 en de 4 serie een goed rijdersgevoel dankzij de achterwielaandrijving, maar die is zoveel duurder dan de Honda en de Honda doet verre van onder, daar ga ik niet 7K(minstens) meer voor betalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
gwystyl schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Die heb ik; een blauwe sport-uitvoering. Zie foto's een stukje terug in dit topic. Ik vond ook de meerprijs van de Advance te veel, en hou niet van een glazen dak. De Sport had net wel weer leuke extra's tov de Elégance, en zoals je zegt is die er nauwelijks.
Ik heb de foto's eerder gezien ja en dat die ik testgereden heb is het zelfde, vind het echt een mooie auto ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lilboogs
Hij is weer nieuw te bestellen!

Maar........ Alleen als Elegance en nu vanaf €42.465 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

lilboogs schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:27:

De dealer zei al dat ik op tijd was omdat er prijsverhogingen aan zaten te komen, maar ik wist niet dat het zo erg was... toen ik wilde bestellen (nov 2022) was de Sport € 37.110, en dat werd bij aflevering al € 38.950 volgens mij.... ik weet niet of ik wil weten wat die dan nu kost. Vorig jaar was de Advance maar net iets boven de 41k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
lilboogs schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:27:

Ik vind het alsnog een schappelijke prijs, een vergelijkbare Corolla kost ongeveer 46k, een Mazda kost 40K, een Golf kost ook 47K en heeft dan slechts een 150pk motor, idem voor de Focus. een Peugeot 308 kost ook dik 45K en is qua betrouwbaarheid van de software en elektra om te huilen, een Renault Megane kost ook al dik 45K, en een Audi A3, Mercedes A klasse en BMW 1 serie gaat al dik over de 50K heen met vergelijkbare uitrusting en PK's en de BMW heeft dan geen hybride systeem. Een Honda Civic Sport zou met 45K nog een aantrekkelijk geprijsde auto zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind Civic 11 iets mooier qua design, maar 40k vind ik te veel geld voor een auto, dus ben aan het kijken op tweedehandsmarkt naar de vorige generatie met 1.5 motor en CVT. Die zijn er niet zo veel, momenteel stuk of 20 te koop. Iemand ervaring met combinatie 1.5t+CVT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Anoniem: 291380 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:45:
Ik vind Civic 11 iets mooier qua design, maar 40k vind ik te veel geld voor een auto, dus ben aan het kijken op tweedehandsmarkt naar de vorige generatie met 1.5 motor en CVT. Die zijn er niet zo veel, momenteel stuk of 20 te koop. Iemand ervaring met combinatie 1.5t+CVT?
Ik vind persoonlijk de 10e generatie mooier. Misschien als je naar de longrun kijkt bespaard de 11e generatie behoorlijk veel benzine vergeleken met de 1.5. Daarnaast vind ik de 11e generatie een gigantische verbetering qua software en features. Maar ik snap ook dat de 40K (hij staat btw vanaf 37k te koop) behoorlijk veel is vergeleken met de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spijkerhoofd Bedankt voor je reactie. 10e gen ziet er sporty uit, ook al valt een sportuitlaat niet iedereen in de smaak.. Voor de rest vrij betrouwbaar op een paar punten na - oil delution (veel benzine in de olie), dus vaker olie verversen. Tweede is slechte airco, las dat Honda heeft het probleem erkend en bij problemen wordt het gratis gerepareerd. En laatste is corrosie roestvorming bij in de UK geassembleerde auto's, dit heb ik niet verwacht anno 2024.., mijn civic uit 2008 heeft er geen last van.
De 11e generatie is geavanceerder en veel duurder, maar ik weet voor de rest niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Anoniem: 291380 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:22:
En laatste is corrosie roestvorming bij in de UK geassembleerde auto's, dit heb ik niet verwacht anno 2024.., mijn civic uit 2008 heeft er geen last van.
De 11e generatie is geavanceerder en veel duurder, maar ik weet voor de rest niets over.
Bij het monteren van een trekhaak op mijn 11th gen bleek er ook al roest onder de lak te zitten. Dat was op de plaats waar de bots-absorber (zeg maar de metalen bumper onder de plastic bumper) erop geschroefd zat.

Dus het lijkt helaas nog niet onder controle en ook niet beperkt tot de Engelse auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-05 18:32
Yucon schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Bij het monteren van een trekhaak op mijn 11th gen bleek er ook al roest onder de lak te zitten. Dat was op de plaats waar de bots-absorber (zeg maar de metalen bumper onder de plastic bumper) erop geschroefd zat.

Dus het lijkt helaas nog niet onder controle en ook niet beperkt tot de Engelse auto's.
Valt wel een beetje tegen dat de Japanners het roest probleem nogsteeds niet onder de knie lijken te hebben. Er rijden Mazda 6'en rond die uit meer roest bestaan dan blik, ook Nissan is gevoelig voor dit probleem. Anderszijds is het gelukkig geen Dodge Ram, het kan altijd erger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yucon Ik las dat Civics uit Japan en USA hebben geen last van roest. Britten doen er niet moeilijk over, want roest toch weg..)

SkillZ4LollZ V2 Lang niet alle Japanners.., Toyotas zijn goed wat dit betreft, mijn oude corolla uit eind jaren 90 had nog een prima corrosie en mijn huidige civic is nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Anoniem: 291380 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:16:
Yucon Ik las dat Civics uit Japan en USA hebben geen last van roest. Britten doen er niet moeilijk over, want roest toch weg..)
De fabriek in Engeland is in 2021 gesloten, dan zou de 11e generatie geen last ervan meer moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Anoniem: 291380 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:22:
spijkerhoofd Bedankt voor je reactie. 10e gen ziet er sporty uit, ook al valt een sportuitlaat niet iedereen in de smaak.. Voor de rest vrij betrouwbaar op een paar punten na - oil delution (veel benzine in de olie), dus vaker olie verversen. Tweede is slechte airco, las dat Honda heeft het probleem erkend en bij problemen wordt het gratis gerepareerd. En laatste is corrosie roestvorming bij in de UK geassembleerde auto's, dit heb ik niet verwacht anno 2024.., mijn civic uit 2008 heeft er geen last van.
Hoe slecht is de airco dan? Want de airco van mijn oude Corsa is niet echt om naar huis te schrijven, luid bij warm weer dat vooral. Ik hoorde ook dat de 3 cillinders problemen hadden met de zuigers.
Het geavanceerde zit vooral in de hybride systeem, gelukkig merk je daar als rijder nauwelijks tot niks wat van want er zit een dikke laag sportiviteit over. Verder de infotainmentsysteem heeft een flinke opknapbeurt gehad ten op zichte van de vorige generatie is het interieur ook sterk verbeterd, niet dat er veel mis was met de 10e generatie, het is een stuk ruimer. Verder vind ik de aandrijflijn van de 11e bijzonder fijn juist omdat het elektrische gedeelte een grotere rol speelt dan bijv. de Corolla. Corolla 2.0 is een stuk minder smooth bij een tussensprint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Anoniem: 291380 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:16:
Ik zal het aan m'n auto doorgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spijkerhoofd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:33:
[...]

De fabriek in Engeland is in 2021 gesloten, dan zou de 11e generatie geen last ervan meer moeten hebben?
Geen idee.., maar wel jammer dat nieuwe honda's roesten.

Geen idee hoe dit in NL zit met verlengde garantie op de airco, ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen.
https://www.reddit.com/r/...s_how_bad_is_the_ac_issue

3-ciilinders heeft weinig pks en gesmeerde distributieriem dat duur te vervangen is.

Eerste wat ik zou doen na aankoop van een 10g is deuren en kofferbak dempen en evt de Infotainmentsysteem vervangen door Teyes cc3 met 2k scherm.

• Yucon

Yucon

*broem*

Op vakantie was dat mobiel wat lastig, maar hierbij alsnog een foto van de roest op m'n auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luJmXTtqMUZEUzKLhzAt_3kFcfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/si8iCbaTkarlkN0Erj8lr4CS.jpg?f=user_large

Er zit ook helemaal niets aan wax in de holle ruimtes dus dat is een tijdbom. Dit komt overeen met wat er in de duurtests van autoweek ook naar voren kwam voor de CR-V (zelfde generatie)

https://www.autoweek.nl/a...lometertest-van-autobild/

en de vorige civic laat wat roest betreft een soortgelijk beeld zien.

kortom: volgens mij heb je als je niet wil dat over 10 jaar de wielkasten eruit beginnen te vallen geen andere keus dan er een paar bussen ML in leeg te spuiten.

• spijkerhoofd
Yucon schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:06:
Op vakantie was dat mobiel wat lastig, maar hierbij alsnog een foto van de roest op m'n auto.

[Afbeelding]

Er zit ook helemaal niets aan wax in de holle ruimtes dus dat is een tijdbom. Dit komt overeen met wat er in de duurtests van autoweek ook naar voren kwam voor de CR-V (zelfde generatie)

en de vorige civic laat wat roest betreft een soortgelijk beeld zien.

kortom: volgens mij heb je als je niet wil dat over 10 jaar de wielkasten eruit beginnen te vallen geen andere keus dan er een paar bussen ML in leeg te spuiten.
Ik vind het over algemeen niet meer dan positief de verhalen die ik lees, vooral motorisch gezien is het picobello in orde, en dat zijn toch vaak de grootste kostenposten. Ik las elders dat roestvorming in de carrossie en wielkasten gelinkt worden aan zout op de weg met vriezen/winterse maanden, wellicht kun je veel al voorkomen om als je veel kilometers maakt in de winter veelvuldig de auto door de wasstraat te rijden met de optie de onderkant goed schoon te spuiten.

Daarnaast, hoeveel merken hebben ook last van roest? De gehele Stellarisgroep staat er bekend om samen met Jaguar/ Range Rover, geen idee hoe dat met Duitse auto's, maar de Volkswagengroep staat ook niet bekend om betrouwbaarheid in veel gevallen, om maar te zwijgen van de velen software issues die veel automerken hebben.

Ik denk dat als je de onderhoudsintervallen van Honda goed volgt en de garage goed controlleert op roest en bijtijds goed onderhoud, bussen ML leegspuit of vervangt dan maak ik mij daar geen zorgen om als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alle Engelse auto's zijn roestbaken en verzinkte Duitsers uit de jaren negentig zien we nooit weer. Roestvorming is iets waar je een stap voor moet zijn want grondcoaten over de roestvlekken is zinloos want dan ben je al te laat en al die ML bussen voor consumenten is weggegooid geld.
Persoonlijk als ik een auto had van 40k dan leek me 1k extra voor professionele antiroestbehandeling niet z'n probleem.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Vorige week ging het alarm van de Civic continu af 's nachts (ik wist niet eens dat er een op zat :+). Blijkt dat het af kan gaan als de accu bijna leeg is. Hele kerstboom aan alarm icoontjes ook en de auto gaat niet meer met de remote open.

Doorgemeten, accu bleek leeg en met hulp van Honda Assist (ANWB) de auto aan de praat gekregen en auto naar de Honda dealer gereden. Daar is er een relais vervangen, alles gereset, waarna het probleem weg was.

Gistermiddag weer hetzelfde probleem :( Er is blijkbaar iets wat de accu leegtrekt.

Een paar weken geleden hadden we dit ook al, en toen konden ze niks vinden, en was het na een dag vanzelf opgelost (opgedroogd, denk ik?).
Wat opvalt is dat het gebeurde als het veel geregend heeft.
Gisteren ook de auto nagelopen maar kan nergens vochtige plekken vinden. En/of een electronisch probleem, even gegoogled en het zou een kapotte BCM kunnen zijn. Of een gaatje in de kabelboom wat vochtig wordt, maar zie dat maar eens te vinden...

Gisteravond de min pool van de accu maar los gehaald zodat ie niet verder leeg kan lopen en hopelijk straks nog kan starten, en vooral ook geen alarm wat 's nachts staat te toeteren }:O

Nu in afwachting van een telefoontje van Honda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Welke Civic heb je het over, 10 of 11? Zelfs mijn oude civic uit 2008 heeft een alarm..
Ik zou kijken onder de motorkap (vooral in de buurt van het motorkapslot), links onder het stuur en in de kofferbak of er natte plekken zijn en vervolgens zoeken naar de stekker die nat wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 11-09-2024 11:46 ]

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:09:
[...]
Welke Civic heb je het over, 10 of 11? Zelfs mijn oude civic uit 2008 heeft een alarm..
Ik zou kijken onder de motorkap (vooral in de buurt van het motorkapslot), links onder het stuur en in de kofferbak of er natte plekken zijn en vervolgens zoeken naar de stekker die nat wordt.
Een 9 (uit 2017).

Motorkapsensor kan ook nog ja. Ik had echter een paar weken geleden iets soortgelijks, zonder een alarm wat af ging. Auto ging niet meer open zonder fysieke sleutel, en toen deed zelfs de stuurbekrachtiging het aanvankelijk niet meer, later op de (zonnige) dag wel toen de berger hem op kwam halen. Dealer kon niks vinden behalve de EPS sensor die ze moesten resetten.

Ben net terug van de dealer, die gaan er een paar dagen naar kijken. Auto startte na het weer aankoppelen van de accu gelukkig wel maar de deur moest weer met de sleutel open en kreeg ook nu weer de hele kerstboom aan ctba,bandendruksensor,lane assist en andere dingen in het dashboard.

Alles onder de motorkap was droog, ook binnen gechecked, achter boven bij de klep is ook een beruchte lekplek, maar dat was ook allemaal droog.

Als je nog garantie hebt zou ik idd door dealer laten oplossen. Soms wilde mijn auto ook niet open op afstand, heb de accu en de batterij en in de sleutel vervangen, tot nu toe niet meer gehad. Kijk s'ochtends met OBD welke voltage jouw accu geeft, als voltage lager is dan 11.5v dan is die op.
Bij mijn broer op accord 8 iets trok de accu snel leg, uiteindelijk blijk dit de tweedehands dynamo te zijn die de accu gewoon niet voldoende laadde.
Succes!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:29:
[...]
Als je nog garantie hebt zou ik idd door dealer laten oplossen. Soms wilde mijn auto ook niet open op afstand, heb de accu en de batterij en in de sleutel vervangen, tot nu toe niet meer gehad. Kijk s'ochtends met OBD welke voltage jouw accu geeft, als voltage lager is dan 11.5v dan is die op.
Bij mijn broer op accord 8 iets trok de accu snel leg, uiteindelijk blijk dit de tweedehands dynamo te zijn die de accu gewoon niet voldoende laadde.
Sleutels zijn het probleem niet, is allang gechecked.
Accu zou het probleem niet moeten zijn, die is toen met het EPS probleem al door de ANWB doorgemeten en vorige week was ie wel leeg (na vermoedelijk een nacht alarm + lampen aan).
Ik vraag me ook af of de accu daadwerkelijk leeg is, of dat er een alarm getriggered wordt vanwege kortsluiting (zoals bijv. met een brakke motorkapsensor).

Gisteren bij het losmaken van de accu hoorde ik ook een relais tikken, alsof er een batterijklok ergens onder de motorkap verstopt was, en dat hield op na het loskoppelen van de accu. Mogelijk is dat een aanwijzing of een reden dat de accu leeg loopt, want volgens mij hoort dat ook niet.

Vanmorgen was het accu aanknopen, auto had gewoon stroom en meteen starten in 1 keer, dus gelukkig was ie niet leeg. Hele rits waarschuwingen weggedrukt en niet alle systemen werkten (parkeercamera draaiframe als je 'm in zn achteruit zet bijvoorbeeld). Maar kon de auto iig zelf naar de dealer rijden.

Chiron schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:36:
[...]
of dat er een alarm getriggered wordt vanwege kortsluiting (zoals bijv. met een brakke motorkapsensor).
Waarschijnlijk dat.. kan ook de achterklepslot of bestuurdersdeurslot zijn.

Geluid van relais is normaal, die hoor ik altijd nadat ik de sleutel er uit heb gehaald.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:47:
[...]
Waarschijnlijk dat.. kan ook de achterklepslot of bestuurdersdeurslot zijn.

Geluid van relais is normaal, die hoor ik altijd nadat ik de sleutel er uit heb gehaald.
Maar ook echt bijna elke seconde tikken, als een klok?

Chiron schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:52:
[...]
Maar ook echt bijna elke seconde tikken, als een klok?
Nee, eenmalig als spanning eraf is. Je zou in de zekeringendoos onder de motorkap kijken welke relais dit geluid maakt en waar deze van is, evt wegtrekken en kijken of dit helpt.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Anoniem: 291380 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:03:
[...]
Nee, eenmalig als spanning eraf is. Je zou in de zekeringendoos onder de motorkap kijken welke relais dit geluid maakt en waar deze van is, evt wegtrekken en kijken of dit helpt.
Ja ik zou verwachten dat ie een keer klikt en dat het daarna stil is. Ik heb het in ieder geval doorgegeven en ik neem aan dat de Honda monteurs dit ook gaan checken.

Online lees ik dat er ook een hoop gedoe is rondom de BCM (Body Control Module) wat zo ongeveer het hart is van alle electronica aan boord, maar dan vooral bij de 10th gen en nieuwer. De problemen klinken in ieder geval heel erg vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 15:50

TVL

Heb ook eens met mijn Honda een probleem met de accu gehad. Was ook plotseling leeg, paar keer achter elkaar. Accu doorgemeten en niets mis met de accu. Na onderzoek bleek dat de platen in de accu schijnbaar verbogen waren en sluiting maakten. Nieuwe accu en het probleem was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hij moet nog een weekendje logeren helaas, maar ze hebben inmiddels kunnen constateren dat het echt niet klopt. Alarm dat random af ging, en de verlichting ging zelfs spontaan aan.

Vermoeden is dat het iets in de zekeringbox is. Blijft irritant, electronische problemen debuggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Vandaag hebben we een Honda Civic uit 2023 gekocht, de sportvariant met zwarte spiegelkappen en een klein spoilertje(had niet gehoeven maar stond zo te koop). Ook een mooie inruilwaarde van onze vorige auto gekregen! Wat reed die auto toch weer fijn met de proefrit! Over twee weken mogen we hem ophalen in Alphen aan de Rijn en dan gaan we meteen een stuk binnendoor naar kinderdijk en een dagje uit van maken! Ik kan bijna niet meer wachten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Auto is weer terug, was inderdaad vocht in een van de zekeringsdozen. Hopelijk nu permanent opgelost.

De afgelopen dagen stonden ze ook raar te kijken toen ie uit zichzelf de koplampen aan deed en andere gekkigheid. }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Chiron schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:42:
De afgelopen dagen stonden ze ook raar te kijken toen ie uit zichzelf de koplampen aan deed en andere gekkigheid. }:O
Weet je zeker dat je een Honda hebt en geen Franse auto? :+

• ThorDUde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 10:39
Chiron schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:42:
Auto is weer terug, was inderdaad vocht in een van de zekeringsdozen. Hopelijk nu permanent opgelost.

Gelukkig maar dat niet een evil ai je auto aan het ovenemen is of herbie van vw gesprongen is naar Honda :P

Heb twee Civics 10 proefgereden, maar niet gekocht. Eerste was heel mooi, maar met handbak, tweede met cvt zoals ik wilde, maar iets minder mooi, volgens mij heeft vorige eigenaar te lang met vogelpoep op de motorkap rondgereden. Beide auto's hadden een niet werkende airco, remblokken waren op, radio vind ik een beetje karig uitzien, misschien valt het mee, maar die heb ik niet gebruikt. 235/45 banden voelen als asfalt roller, gelukkig geen 18 inch wielen, dan was het nog erger. Ik weet het niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Anoniem: 291380 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:00:
Heb twee Civics 10 proefgereden, maar niet gekocht. Eerste was heel mooi, maar met handbak, tweede met cvt zoals ik wilde, maar iets minder mooi, volgens mij heeft vorige eigenaar te lang met vogelpoep op de motorkap rondgereden. Beide auto's hadden een niet werkende airco, remblokken waren op, radio vind ik een beetje karig uitzien, misschien valt het mee, maar die heb ik niet gebruikt. 235/45 banden voelen als asfalt roller, gelukkig geen 18 inch wielen, dan was het nog erger. Ik weet het niet...
Wilde de dealers niet de airco en remblokken vervangen? Zo nee is dat voor mij een red flag! Verder stond het de 10e generatie er om bekend dat het infosysteem vrij karig en beperkt was. Wat bedoel je met een asfaltroller trouwens? Waren de banden toe aan vervanging wellicht?

spijkerhoofd Airco was geen discussiepunt, Honda heeft garantie op aircosysteem tot 10 jaar verlengd en het wordt voor aflevering gratis gerepareerd. Infosysteem had ik al Teyes CC3 2k in gedachten, dus ook niet zn probleem behalve 400 euro extra uitgaven en wat gedoe met installatie. Nieuwe remblokken kwamen misschien met afleveringsbeurt, maar niet gevraagd, voor 100 euro had ik ze voor beide zijden bij autodoc kunnen kopen en zelf vervangen. Vooral de lak op de motorkap was een red vlag.. als het al een keer verpruts is krijg je die bij geen detailer meer goed. Banden waren oke, breedte 235 moet je even aan wennen, daarom vond ik ze asfaltrollers..) nieuwe set had ik denk ik richting 215/50 gekeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 21-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Gister hebben we eindelijk de Civic opgehaald bij van Nieuwkerk in Alphen aan de Rijn. Wat is het toch een schitterende auto en wat is dat blauw toch helder in aanwezigheid van andere vooral grijze, witte en zwarte auto's! Ik heb helaas geen foto's kunnen maken gister vanwege het slechte weer. Speaking of het slechte weer, opvallend was ondanks de velen wind dat er totaal niet getrokken werd aan mijn stuur! Verder op de snelweg opvallend hoe snel de auto optrekt en hoe relaxt stil het is als je130 100 rijd! Mijn vriendin heeft haar zus van werk opgehaald, een half uur rijden op voornamelijk N wegen en binnen de bebouwde kom, ook zij is er erg content mee!

Net toch even een foto gemaakt vanuit het slaapkamer raam, het is toch een fleurige verschijning in een grijze straat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaguIM4AOnny8XA_MfNv7sgplCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2GgmWK4iTNqTnCv4fSjhUWz.jpg?f=fotoalbum_large

• Yucon

Yucon

*broem*

Gefeliciteerd met je aankoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@spijkerhoofd gefeliciteerd, komt me heel bekend voor :). Hier staat hij ook, maar dan zonder de zwarte accenten (sideskirts en spoiler). Inderdaad lekker opvallende kleur; vooral leuk als je op een parkeerplaats op zoek moet naar je auto tussen 50 tinten grijs en zwart 8)

Inmiddels bijna 25k mee gereden, en hij bevalt uitstekend. Met voornamelijk woon-werk (80-100 km/h veel cruise control) is het verbruik net geen 1:21, waar ik met mijn vorige auto (Corolla TS 1.8) rond de 1:19 zat, ook al heb ik nu meer vermogen dat dus ook af en toe gebruikt wordt. In de vakantie (1000 km met aanhanger heen en terug) was het verbruik uiteraard een stuk slechter, dus mijn totale gemiddelde is net wat minder positief maar nog steeds 1:19. Dat zal over langere tijd wel makkelijk boven de 1:20 komen verwacht ik. Het belangrijkste is voor mij echter dat hij heel fijn rijdt. Erg stabiel zoals je al zei, zodat het leuk is om bochtjes te pakken en toch comfortabel genoeg om lange stukken mee te rijden. De rijhulpsystemen zijn wel aanwezig maar niet al te hinderlijk, en de adaptieve cruise control is niet heel panisch dus die is ook met filerijden goed bruikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
gwystyl schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:23:
@spijkerhoofd gefeliciteerd, komt me heel bekend voor :). Hier staat hij ook, maar dan zonder de zwarte accenten (sideskirts en spoiler). Inderdaad lekker opvallende kleur; vooral leuk als je op een parkeerplaats op zoek moet naar je auto tussen 50 tinten grijs en zwart 8)

Inmiddels bijna 25k mee gereden, en hij bevalt uitstekend. Met voornamelijk woon-werk (80-100 km/h veel cruise control) is het verbruik net geen 1:21, waar ik met mijn vorige auto (Corolla TS 1.8) rond de 1:19 zat, ook al heb ik nu meer vermogen dat dus ook af en toe gebruikt wordt. In de vakantie (1000 km met aanhanger heen en terug) was het verbruik uiteraard een stuk slechter, dus mijn totale gemiddelde is net wat minder positief maar nog steeds 1:19. Dat zal over langere tijd wel makkelijk boven de 1:20 komen verwacht ik. Het belangrijkste is voor mij echter dat hij heel fijn rijdt. Erg stabiel zoals je al zei, zodat het leuk is om bochtjes te pakken en toch comfortabel genoeg om lange stukken mee te rijden. De rijhulpsystemen zijn wel aanwezig maar niet al te hinderlijk, en de adaptieve cruise control is niet heel panisch dus die is ook met filerijden goed bruikbaar.
Ik had ongeveer 5 op 100 km gehaald, dat was via een N weg en de snelweg terug naar huis en dat terwijl ik een aantal keer de 'power' wilde testen. Mijn vriendin presteerde het om op een N weg en binnen een klein stukje bebouwde kom 10 op 100 te rijden, in ECO stand :+ Ik denk dat ze het zuigige rijden beter onder de knie moet krijgen, op de terugweg ging het al een stuk beter en dat was een andere weg met meer opstoppingen.

Verder vond ik ondanks de velen regen en nat wegdek dat de grip fenomenaal was, en de adaptive cruisecontrol is magnifiek.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:03

Rico

Wie dit leest is gek....

Is moeilijk zoeken met de naam e maar zijn er hier ook tweakers met een Honda E?
Wij hebben er net een gekocht als 2de auto en volgens mij zijn ze nogal schaars.
Vroeger civic en integra gereden en nu dus weer een Honda maar dan ev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Rico schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:04:
Is moeilijk zoeken met de naam e maar zijn er hier ook tweakers met een Honda E?
Wij hebben er net een gekocht als 2de auto en volgens mij zijn ze nogal schaars.
"Honda E" als zoekterm gebruiken dus inclusief aanhalingstekens geeft wel wat resultaten.

Gefeli met je leuke bolide, er rijdt er hier eentje in de buurt rond, een witte, word daar altijd blij van als ik 'm weer eens zie rijden.
Maar de witte CR-Z die ik sporadisch zie maakt me pas echt heel erg hebberig.
Oja en nog een heugelijk feit, heb vorige week voor het eerst een "nieuwe" Civic zien rijden in het blauw, erg mooi maar manmanman wat een zeldzaamheid is dat zeg, zelfs in vergelijk met de E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@PalingDrone ik heb zo'n mooie blauwe nieuwe Civic, maar zelfs voor mij zijn ze zeldzaam (en ik ben er redelijk op gefocust omdat ik er zelf één rijd). Bij de dealer bij mij in de buurt staat precies dezelfde, maar verder heb ik pas een keer of 5 een nieuwe Civic in het wild gezien. Het leukst was dat een bestuurder die me inhaalde even zwaaide. Dan weet je dat je een zeldzame auto rijdt :).

De CR-Z is ook vrij zeldzaam, en zou ik er graag als tweede auto bij hebben. Mijn vrouw heeft nu een zwarte Civic uit 2010 (lichtelijk door mij beïnvloed O-)) maar zou graag iets met een leuk kleurtje rijden. Ik denk dat een CR-Z in groen-blauw of rood haar wel zou bevallen. Hij doet me erg denken aan de CRX van begin jaren '90, waar ik altijd een zwak voor heb gehad (zag er toen al een stuk vlotter uit dan de Civic sedan die mijn ouders toen hadden).

@Rico de Honda E is inderdaad ook erg zeldzaam. Ik heb er hier in het topic nog niet over horen/zien praten, maar nieuwe ervaringen zijn altijd welkom! Hier in het dorp rijden er twee volgens mij (één van de dealer, en nog één), maar dat is misschien ook omdat de dealer hier vlakbij zit. Mijn vader heeft er wel met een schuin oog naar gekeken, maar hij kijkt op tegen het wel erg beperkte bereik, en mijn moeder houdt überhaupt niet van andere auto's dan ze gewend is, dus wat haar betreft blijft de huidige nog tot hij uit elkaar valt (en dat kan even duren met de km die ze rijden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@gwystyl Laat staan Honda E - Civic 10G Sport+ die ik wil er zijn maar twee te koop - een witte en een zwarte...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 06-10-2024 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 11:50

Neus

www.zenaconsult.com

Mijn Mini Cooper Countryman SD All4 (man wat een hoop text) hield er mee op, zat geen druppel olie meer in het blok. Heel fijn - hij was net terug van de garage. Maar goed - reparatie was 15K dus tijd voor iets anders.

Zaterdag bij de Honda dealer hier in Genua geweest, nadat ik de MG3 en MG ZS had besnuffeld - ik wil nl. een full hybrid. Ik woon op 5 hoog dus een PHEV aan de oplaadpaal is lastig. Heb daar de ZV-R Elegance gevonden - prachtige auto en op voordaad leverbaar! En 10K korting dus maar € 32.000 incl. Moest ik wel snel beslissen.

Maandag gebeld: hij was al weg maar er stond ook nog een Sport versie voor € 5000 meer. Heb die maar besteld en donderdag opgehaald. Wat een prachtige auto - comfortabel, STIL, snel en zuinig: de range staat met een volle tank op 1200km. Eens kijken of ik dat ga halen. Ben er heel blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrGm2YNZtQlTbUIOPUfWJyQL2Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZH8vVcTVhxFzy55bjoymNDe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdO5ox5c-7ikGyLck2-mO5GC2I0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5o9wUAfkU4qbFWd7zWf3OYT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MnmebFxbHBgvo2wBD-eqzIN22Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkXVAAVR9SM9m0EUcR3qEOsw.jpg?f=fotoalbum_tile

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37
Rico schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:04:
Ik heb wel eens een E proefgereden. Leuke knusse auto en nerd approved met al die schermen. Toen te duur voor het bereik wat je ervoor kreegen 0.0 bergruimte. Dat ging hem helaas niet worden.

Ik heb een CR-Z gehad, maar in de randstad zijn ze niet zeldzaam. Rond 2018-2020 werden ze massaal geïmporteerd en zag je ze veel rijden. Nu zie ik ze nog wekelijks rijden. Het blijft de leukste Honda die ik gereden heb :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Een klein avontuur met de auto beleeft, ineens gaf de auto een lage bandenspanning aan. Wij naar een luchtbijvulding. Er stond 2,5 bar, en na een meting hadden alle banden 2,2 bar. Zoveel eruit is dat toch niet? Of heeft de Civic naast een overgevoelige benzine tanksensor ook een overgevoelige bandenspanningsensor? De auto wilt al bijgevuld worden als er nog 10 liter peut in de tank zit.

Anyway, de banden zijn weer op spanning en we hebben de bandenspanning opnieuw gekalibreerd, is echt een fluitje van een cent.

[ Voor 14% gewijzigd door spijkerhoofd op 17-11-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 11:50

Neus

www.zenaconsult.com

Nog even over de ISA: ja, elke keer als je de auto aanzet, dan gaat de ISA ook weer aan. Is redelijk makkelijk uit te zetten maar is wel vervelend.

Ik heb het volume van de 'auto waarschuwingen' op de laagste stand gezet zodat ik hem nog nauwelijks hoor. En alleen op wat langere ritten, duik ik het menu in om ISA uit te zetten.

Op een forum had men het erover dat hij ook als een shortcut op het linker display gezet kan worden maar dat heb ik nog niet uitgezocht.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Neus schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:03:
Nog even over de ISA: ja, elke keer als je de auto aanzet, dan gaat de ISA ook weer aan. Is redelijk makkelijk uit te zetten maar is wel vervelend.

Ik heb het volume van de 'auto waarschuwingen' op de laagste stand gezet zodat ik hem nog nauwelijks hoor. En alleen op wat langere ritten, duik ik het menu in om ISA uit te zetten.

Op een forum had men het erover dat hij ook als een shortcut op het linker display gezet kan worden maar dat heb ik nog niet uitgezocht.
Goddank is mijn auto te oud voor deze onzin! Ik heb wel snelheidsbordherkenning en die zit er redelijk vaak naast omdat of de auto een bord gemist heeft oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lilboogs
spijkerhoofd schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:17:
Een klein avontuur met de auto beleeft, ineens gaf de auto een lage bandenspanning aan. Wij naar een luchtbijvulding. Er stond 2,5 bar, en na een meting hadden alle banden 2,2 bar. Zoveel eruit is dat toch niet? Of heeft de Civic naast een overgevoelige benzine tanksensor ook een overgevoelige bandenspanningsensor? De auto wilt al bijgevuld worden als er nog 10 liter peut in de tank zit.

Anyway, de banden zijn weer op spanning en we hebben de bandenspanning opnieuw gekalibreerd, is echt een fluitje van een cent.
Die veel te vroege melding om te tanken herken ik hier ook goed. Een keer op een ander forum gelezen dat dit te maken heeft met het hybridesysteem. Het kan goed fout gaan als je de tank volledig leegrijd, waardoor de melding erg vroeg komt.

Bandenspanning van 2,5 naar 2,2 bar lijkt niet zoveel, maar is toch al een afwijking van >10%. Veel automerken die hierbij al een waarschuwing geven, zeker bij onderspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hou er ook rekening mee dat het inmiddels een stuk kouder is, al scheelt het normaliter maar .1 bar bij elke 10 graden.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste