Honda... The power of dreams !

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 77.993 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 10:26

AntiPasta

d1 m0z4rella

Voor het eerst in mijn leven op zoek naar een auto om te kopen, nieuw nog wel, en daarbij - tot mijn verrassing - uitgekomen bij Honda. Niet omdat ik een aversie tegen het merk heb, maar meer omdat je het gewoon niet zo veel meer op de weg ziet. Toen ik kind was in de jaren 90 (in NL) was dit voor mijn gevoel wel anders, overigens.

Mijn zoektocht was eigenlijk naar een Volvo XC60-alternatief, iets goedkoper in de aanschaf en vooral betrouwbaar op de lange termijn (da's echt een pré voor mij, de gemoedsrust). Veel googlen, reddit, magazines enz. brachten de CR-V op mijn radar. Tot mijn verbazing één van 's werelds best verkopende SUVs, buiten Europa dan! Ik had er nog nooit van gehoord.

Enfin. Gisteren mogen proefrijden bij een Brusselse Hondaverdeler. Ik kreeg de Advance Tech PHEV mee. Ik ben weinig gewend misschien, maar ik vond dat ie lekker reed. Het feit dat die 'standaard'allerlei gemaksopties heeft - stoelventilatie, camera's, mooie bekleding - zonder dat er legio optiepaketten en trims zijn waar je over na moet denken sprak me ook aan. Hier kunnen bepaalde concurrenten wel wat van leren :*)

En wat blijkt, hij is bijna precies even groot als een XC60 (scheelt enkele cm's) maar heeft wel veel meer laadcapaciteit, bijna een kwart meer. Deels door de hogere achterkant denk ik. Natuurlijk is de perceptie van Volvo meer 'luxe', Europees, premium enz, maar ik vind dat minder belangrijk dan vrouwlief.

Daarna nog een ritje met de ZR-V gemaakt, zoefzoef dat reed heel lekker. Beetje het MX5-gevoel van weleer. Wel te klein voor mij. HR-V ditto, al vind ik die heel mooi qua uiterlijk ontwerp. 'Power' interesseert me niet zo heel veel, zo lang het maar niet rijdt als een boot. De CR-V voldeed in principe hieraan.

Dus de keuze gaat bij mij nu tussen de CR-V HEV, CR-V PHEV (15% duurder), toch de XC60 (ook duurder, maar verschil is kleiner door vrij hoge salonkorting), of misschien de Lexus NX die ik nog moet proefrijden.

Zijn hier nog recente CR-V-aanschaffers met ervaringen of overwegingen?

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:40
We hebben gister een vakantie geboekt naar de Oostenrijkse Alpen in de zomer, ik kijk er nu al naar uit om in de sportmodus de bergpassen door te knallen :*)

Verder, wat rijd de auto toch heerlijk, we hebben hem nu een paar maanden en alles aan de auto klopt, tot aan de stoelverwarming aan toe, heerlijk trouwens in dit weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 16:29

SmartDoDo

Woeptiedoe

Yucon schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:07:
[...]

Sticky steering zal het niet zijn. Dat treedt, als het komt, pas na een tijdje op. Zo rond de 10.000 km naar het schijnt.
Je hebt voorspellende gaven! :P

Inmiddels heb ik sinds een maand of 3 last van een wat plakkerig stuur in de Civic. Ben er ook al een keer mee bij de dealer geweest en geloof het of niet, die kon het niet constateren. Dat krijg je ervan als de monteur in plaats van gewoon rijden als een coureur lekker aan het stuur gaat sjorren denk ik 8)7 En de auto heeft het daarna een week lang perfect gedaan, tot het gewoon weer terugkwam natuurlijk. Dus het smeermiddel is even goed verspreid gok ik. Inmiddels merk ik dat ik er bijna aan begin te wennen, dat is maar goed ook. Ik heb op het punt gestaan maar weer naar een andere auto uit te kijken. Nog nooit zoiets meegemaakt met welk merk auto dan ook dat je continue aan het bijsturen bent omdat je niet soepel en met gelijke weerstand kunt sturen. Vooral in rechtuitstand en dan liefst bij wat hogere snelheden is het effect het ergst. Dan ben je de hele tijd "tik" iets naar links en oh, "tik" weer iets naar rec.. "tik" weer naar links aan het sturen om enigszins rechtuit te blijven rijden. Maar in een lekker lange bocht 100 rijden en dan niet soepel kunnen bijsturen is ook niet echt aan te raden :N

In tegenstelling tot wat ik weleens lees merk ik het ook al bij lagere snelheden vanaf 40 km/h. En soms is het een beetje aanwezig, een andere keer behoorlijk. Nouja, nog even aankijken want in februari komt de eerste beurt eraan, dan mogen ze er echt wat aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 11:32

Chiron

Moderator Discord
SmartDoDo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Je hebt voorspellende gaven! :P

Inmiddels heb ik sinds een maand of 3 last van een wat plakkerig stuur in de Civic. Ben er ook al een keer mee bij de dealer geweest en geloof het of niet, die kon het niet constateren. Dat krijg je ervan als de monteur in plaats van gewoon rijden als een coureur lekker aan het stuur gaat sjorren denk ik 8)7 En de auto heeft het daarna een week lang perfect gedaan, tot het gewoon weer terugkwam natuurlijk. Dus het smeermiddel is even goed verspreid gok ik. Inmiddels merk ik dat ik er bijna aan begin te wennen, dat is maar goed ook. Ik heb op het punt gestaan maar weer naar een andere auto uit te kijken. Nog nooit zoiets meegemaakt met welk merk auto dan ook dat je continue aan het bijsturen bent omdat je niet soepel en met gelijke weerstand kunt sturen. Vooral in rechtuitstand en dan liefst bij wat hogere snelheden is het effect het ergst. Dan ben je de hele tijd "tik" iets naar links en oh, "tik" weer iets naar rec.. "tik" weer naar links aan het sturen om enigszins rechtuit te blijven rijden. Maar in een lekker lange bocht 100 rijden en dan niet soepel kunnen bijsturen is ook niet echt aan te raden :N

In tegenstelling tot wat ik weleens lees merk ik het ook al bij lagere snelheden vanaf 40 km/h. En soms is het een beetje aanwezig, een andere keer behoorlijk. Nouja, nog even aankijken want in februari komt de eerste beurt eraan, dan mogen ze er echt wat aan gaan doen.
Dit klinkt een beetje als de stuurbekrachtiging in mn Jazz, die is elektrisch en werkt pas zodra je het 'nulpunt' als je het stuur in het midden hebt verdraait. Daar kan soms wat lag/ruimte in zitten waardoor het een beetje houterig aan kan voelen.
Maar ik weet niet of jouw Civic ook elektrische power steering heeft. In mijn Civic (FK2) heb ik iig geen 'dood' punt in het midden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

SmartDoDo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Ik heb op het punt gestaan maar weer naar een andere auto uit te kijken.
Ik ook. De samenvatting is dat het helaas gewoon geen goede auto is. Sticky steering heb ik niet, maar wel een android auto die maar vast blijft lopen en waar blijkbaar een enorm stroperige garantieprocedure voor bestaat. Ondanks dat er al een factory reset uitgevoerd is en ik op een filmpje aangetoond heb dat het fout gaat schijn ik er nog meerdere keren voor terug te moeten gaan komen voordat ze de hardware gaan wisselen. En dit terwijl dan hij al op de nieuwste software draait. Ik heb eerder ook nog tijdelijk een identieke demo-auto gehad en die gaf ook geen probleem. Mijn telefoon geeft bij andere auto's ook geen problemen en de telefoon van mijn vrouw ook niet, maar bij haar gaat het bij mijn auto ook mis dus er blijft niets anders over dan de hardware van dat display als boosdoener.

Plus allemaal kleine dingen. M'n bestuurdersstoel is doorgezakt en dat ligt zeker niet aan m'n gewicht. De hoedenplankrol is kapot gegaan, ik had wat roest onder de bumper (lak was niet beschadigd, het kwam echt van eronder), de gordel rolt niet lekker terug en dat soort lullige dingen. Dus ik sta ergens op het punt om hem in te ruilen op een corolla. Hij rijdt briljant, daar niet van, maar de dealer zit niet om de hoek en ik werk in de buitendienst dus ik heb gewoon een auto zonder gezeur nodig. En dit is wel gezeur.

Als ik dit vergelijk bij de volstrekt probleemloze auris die ik hiervoor had en waarvoor de dealer ook nog op fietsafstand zit ben ik er aardig klaar mee. De dealers doen hun best, maar Honda als merkorganisatie is gewoon niet cool.

Ik merk dat het me ook gewoon erg dwars zit. Dit is het diva-gedrag dat je van sommige duitse merken verwacht, en niet van een japans merk dat om te beginnen al niet kapot hoort te gaan en dat zichzelf ook nog als enigszins premium presenteert. Ik krijg er ook een beetje Alfa vibes van. Rijdt geweldig, maar altijd wel wat probleempjes waar je bij alfa als part of the deal voor kiest - "karakter" noemen ze het ook wel, maar bij Honda zou dat niet zo moeten zijn.

Iemand een civic kopen? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 06-01-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comrade
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-06 12:39
Yucon Balen dit.. er zal vast een recall komen, zag op reddit dat veel mensen dit probleem hebben . Doorgezakte bestuurdesstoel heb ik eerder bij een civic 10 gezien, maar die was 6 jaar oud... Meerdere civics bekeken, maar iets zit me drwaars, misschien ga ik beter mijn fn2 verder opknappen en verder mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilboogs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
Vervelend dat jullie zoveel problemen ervaren met de civics. Hier heb ik de eerste 22k kilometers er reeds op zitten zonder grote problemen. @Yucon Wat is de productiedatum van de civic?

Wel wat kleine puntjes zoals sproeiers die op de wissers zitten en hierdoor minder goed werken en het raam van de bestuurder vol komt te zitten met ruitenwisservloeistof door de rijwind.

Infotainment is niet het snelste, maar werkt wel. Ook het kunnen wisselen tussen telefoons met draadloze android auto werkt erg makkelijk.

Het rijden met de auto maakt echter dat ik deze kleine irratie puntjes volledig omarm. Weinig auto's in deze prijsklasse die zo goed rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

comrade schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:23:
Yucon Balen dit.. er zal vast een recall komen, zag op reddit dat veel mensen dit probleem hebben .
Over welk probleem heb je het precies? Dat van Android Auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

lilboogs schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:17:
@Yucon Wat is de productiedatum van de civic?
Waar staat dat precies? Hij is omstreeks september 2022 op kenteken gekomen (in Duitsland, ex-demo auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comrade
Yucon schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Over welk probleem heb je het precies? Dat van Android Auto?
Sorry, verkeerd ge-quote, ik had het over sticky steering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• comrade
Ik was iemand voor, want deze gaan als warme broodjes..)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB676O0pG70aKXfTUGyTItfz-ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtIIop9THzzdLzEDNtCGwJWK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 13:36
Mooie Civic! Ik heb ook eens zitten kijken maar de 1.5 (en dan met automaat) zijn een zeldzaamheid in NL en/of duur vergelijkbaar met de vergelijkbare modellen van de concurrentie :(

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 04-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
comrade schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:10:
Ik was iemand voor, want deze gaan als warme broodjes..)[Afbeelding]
Ik vind deze generatie mooier dan de huidige generatie! Ik heb er helaas nooit in gereden maar als deze net zo fijn en sportief rijd als de huidige generatie ben je echt spekkoper! En de 1.5 Vtec met de automaat is een pareltje! Veel rijplezier gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comrade
Thx guys! Ik heb een half jaar gaspedal zitten monitoren, 1.5 automaat zijn idd zeldzaam in NL en mooie exemplaren zijn heel duur. Vind 11-gen ook mooi, maar prijs aan de hoge kant.
Ben er van overtuigt dat FK8 over jaar of tien net zo iconisch en gewild zullen zijn als 8-gen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@comrade mooie bak, gefeliciteerd! En als 11th gen rijder durf ik het haast niet te zeggen, maar ik vind de 10e stiekem ook wat mooier (uitgesprokener buitenkant vooral). Een nadeel van de 1.5 is dat er geen trekhaak onder kan omdat de uitlaten in het midden zitten, maar als je dat niet nodig hebt zeker een mooie uitvoering!

Ik heb inmiddels bijna 50k gereden in mijn Civic (in bijna een jaar), en die bevalt ook uitermate goed. Normaal woon-werk verbruik is zo'n 1: 18,5, maar bij hogere snelheden en/of belading (ritjes Polen, Tsjechië en vakantie Frankrijk) gaat het vrij vlot omhoog. Hij doet het allemaal wel moeiteloos, dus het is een genot om in te rijden. Ik geniet er nog elke dag van na de Corolla die het op zich prima deed, maar waar het allemaal nogal gevoelloos was.

[ Voor 41% gewijzigd door gwystyl op 04-03-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 13:36
Ik heb een Civic Mk8 en Mk9 gehad (en een CRZ tussenin), nadeel was het turboloze 1.8 blok wat eigenlijk sinds 2006 ongewijzigd is gebleven waardoor koppel niet aanwezig was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comrade
@gwystyl Thx, 1.5 kan alleen op prestige uitvoering een trekhaak onder.. maar die vind ik minder.
Tja, elke auto verbruikt bij 150+km/h, zelfs een hybride. Corolla heb ik ook overwogen, maar het is toch geen liefde geworden)

@SniperGuy Mijn MK8 staat te koop) Na 2.2ctdi vond ik hem niet vooruit te branden, maar na 4 jaar ermee te hebben gereden valt het reuze mee) De koppel bij een R18 begint na 3200 rpm als i-vtec het niet meer doet en ook het stellen van de kleppen heeft bij mij wel een verschil gemaakt. Dit zijn wel saaie blokken, maar die zijn oerdegelijk en bij goed onderhoud niet kapot te krijgen, je kan er zelfs een turbo op zetten..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
gwystyl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:28:
Ik geniet er nog elke dag van na de Corolla die het op zich prima deed, maar waar het allemaal nogal gevoelloos was.
Wij hadden ook de Corolla 2.0 gereden als proef, die vonden we beide niks als je beide 1.90 lang bent. Sturen was niet het probleem, het probleem was dat mijn vriendin haar hoofd stootte toen we over een hobbel reden :+

Corolla was ook een stuk krapper van binnen en was op alle vlakke minder dan de Civic. Wij gaan in juni naar Oostenrijk, ik kijk er echt naar uit om de auto door de bergen te racen te cruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35

vhal

ಠ_ಠ

Zijn er hier mensen (bijv @gwystyl ) met een mk11 Honda Civic 2.0 hybrid én die er wel eens mee op pad gaan met een vouwwagen? Hoe rijdt deze combinatie en wat zijn de ervaringen?

We overwegen de huidige Civic Tourer namelijk in te ruilen voor iets anders.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

vhal schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Zijn er hier mensen (bijv @gwystyl ) met een mk11 Honda Civic 2.0 hybrid én die er wel eens mee op pad gaan met een vouwwagen? Hoe rijdt deze combinatie en wat zijn de ervaringen?

We overwegen de huidige Civic Tourer namelijk in te ruilen voor iets anders.
Ja wij hebben een Jamet Jametic, en zijn daarmee vorig jaar naar Frankrijk (westkust net onder Bretagne) gereden. De Civic trekt dat prima. In Frankrijk heb ik hele stukken 120-130 km/h gereden, en dat gaat erg makkelijk. Heuvelop heeft hij genoeg power om rustig door te cruisen. De Corolla die we hiervoor hadden, had er iets meer moeite mee. Die deed het ook wel, maar klom heuvelop flink in de toeren.
Ik denk dat de max 750kg trekgewicht meer als beveiliging voor de accu/elektromotoren is ingesteld dan dat het rijwielgedeelte dat niet aan zou kunnen of dat de motor te zwak zou zijn.

Ik heb zelf ook een Civic Tourer gehad (Elegance Business, 1.6 diesel), maar toen hadden we de vouwwagen nog niet dus daar kan ik niet echt mee vergelijken. Die heb ik wel eens met een licht karretje gereden maar dat is niet echt representatief denk ik.

De overgang van stationwagon naar hatchback is wel even wennen, maar in de praktijk kom ik eigenlijk nooit ruimte te kort. Voor een hatchback heeft hij namelijk nog een flinke kofferbak, en ik stapel hem niet zo vaak tot het dak vol. Wat ik wel mis is de grote bak onder de kofferbak. Daar kon bij de Tourer makkelijk een cabin size koffertje in, bij de huidige Civic is het maar een paar cm dus veel meer dan een paar handschoenen en een kentekenplaat kan je er niet onder kwijt. Ik heb nu meestal een kratje met losse meuk in de achterbak (wat boodschappentassen, ruitenwisservloeistof, sleepkabel etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35

vhal

ಠ_ಠ

@gwystyl
Fijn om te horen dat het trekken vn een vouwwagen prima gaat. Heb jij achteraf een (afneembare) trekhaak laten plaatsen en zijn bijvoorbeeld hulpveren nodig?

Die extra laadruimte van de onze Tourer is wel erg fijn, die gebruik ik tijdens vakanties met onze vouwwagen wel regelmatig. Daar passen met gemak 3 sporttassen in met de kleding. Nou heb ik vanochtend gekeken naar de ruimte van de nieuwe Civic maar de ruimte valt mij niet echt tegen of zo. Achterin zit ik qua beenruimte best riant, alleen is de hoofdruimte wat minder omdat het dak wat schuine afloopt.

Waar ik nog wel over twijfel is het "sticky steering" verhaal maar zoals met veel dingen hoor je vaker het negatieve dan het positieve.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@vhal Ik heb de af fabriek afneembare trekhaak laten plaatsen aangezien het een lease-auto is. Ik heb geen hulpveren. Met de vouwwagen ging dat wel, maar af en toe heb ik flink wat zooi achterin (>200 kg), en dan hangt hij wel een beetje achterover. Hij rijdt er niks minder om, ook niet over hobbels/drempels, maar het ziet er wel wat raar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comrade
Eerste indruk na twee weken met de auto te hebben gereden. Auto rijdt vorstelijk, heerlijke onderstel en sturing. Motor trekt lekker, CVT werkt naar verwachting. Verbruik is 6 liter /100km op 90% snelweg met af en toe files. Lange stukken kan zelfs zuiniger. Ik ben normale rijder, maar L15B houdt niet van lage toeren, dus krijgt die af en toe een schop op snelweg.
Minpunten - rolgeluid van allseason Mischelen banden boven de 100km/u, ik heb nieuwe zomerbanden al besteld. Geluidsisolatie is er niet, daar ga ik in de zomer wat aan doen. Heb irritante windgeruis op snelweg, komt ergens van zijspiegel vandaan, heb volgende maand afspraak bij de dealer, hopelijk vinden ze de oorzaak.
Android auto werkt vlekkeloos met wireless adaptertje. Alle tutters en bellen ben ik nog niet helemaal mee uit..

[ Voor 9% gewijzigd door comrade op 28-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 10:15

Neus

www.zenaconsult.com

Bij de dealer de ingebouwde 4G Hotspot (gratis) laten activeren in mijn ZR-V. Voor 3 jaar heb ik dus gratis internet in de Honda! En via de Honda+ app is de auto te beheren: gereden ritten, kijken of alle ramen wel dicht zijn, huidige locatie en verschillende functies zoals het ontgrendelen van de auto zonder sleutels. Mijn vrouw heeft de app ook en ook zij kan nu de auto 'beheren'. Leuk!

Krijg net de melding dat er een nieuwe software update voor in de auto is - is daar iets over bekend ?

En het verbruik... Op de snelweg hier in Italië zuipt ie wel: hoop bergen en ik heb een zware voet. Maar in de stad doe ik 3.4-4 liter op 100km. Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U6ZjgPk8xoru2OWbFxXqCbd9oM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IiX3FS6dlZ072KE0JfiF9eag.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5jt2OIIwIHiKzCL8ZGFeFeH1do=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1CzfERIUq125rBlTrc9cA8lN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVEtSR12MB17BqCKDN8UxacpOwA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cx3W3esIxl0YFxPZC4JCIIkt.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej4xux-40S4u1Dmcq3SPM5UKcIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8uusYa89eceFBwTDBWVEiflL.png?f=fotoalbum_tile

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Ik kwam zag vanochtend flinke in mijn achterbumper en natuurlijk geen briefje achterlaten!

Zelf denk ik dat de achterbumper vervangen moet worden en mijn vraag is, weten jullie een hoeveel dat kost het vervangen van een achterbumper van een Honda Civic uit 2022 hybride?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZE2Hb7i0wTBDE4uqoI-v0_gLfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfuWMwDeoLSXq7tRbcf31yHl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Neus schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:00:
Bij de dealer de ingebouwde 4G Hotspot (gratis) laten activeren in mijn ZR-V. Voor 3 jaar heb ik dus gratis internet in de Honda! En via de Honda+ app is de auto te beheren: gereden ritten, kijken of alle ramen wel dicht zijn, huidige locatie en verschillende functies zoals het ontgrendelen van de auto zonder sleutels. Mijn vrouw heeft de app ook en ook zij kan nu de auto 'beheren'. Leuk!

Krijg net de melding dat er een nieuwe software update voor in de auto is - is daar iets over bekend ?

En het verbruik... Op de snelweg hier in Italië zuipt ie wel: hoop bergen en ik heb een zware voet. Maar in de stad doe ik 3.4-4 liter op 100km. Heerlijk!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk! De Civic is al zeldzaam, maar de ZR-V zie je helemaal nooit..... ik heb er een keer in gereden toen ik nog aan het wachten was op mijn Civic. Reed redelijk vergelijkbaar, maar je zit wat hoger.
Weet je of dat Honda+ ook op de Civic kan werken? Ik heb het een keer opgezocht toen ik nog op mijn auto aan het wachten was, maar toen leek het niet te kunnen volgens mij?
spijkerhoofd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:42:
Ik kwam zag vanochtend flinke in mijn achterbumper en natuurlijk geen briefje achterlaten!

Zelf denk ik dat de achterbumper vervangen moet worden en mijn vraag is, weten jullie een hoeveel dat kost het vervangen van een achterbumper van een Honda Civic uit 2022 hybride?

[Afbeelding]
Oef, dat is minder mooi :(. Ben bang dat die krengen best duur zijn. Ik zou niet gek op kijken van rond de € 1000, dus ik hoop dat je verzekering toch wat kan doen (evt via noodfonds oid?)

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 01-04-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
gwystyl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:42:
[...]
Oef, dat is minder mooi :(. Ben bang dat die krengen best duur zijn. Ik zou niet gek op kijken van rond de € 1000, dus ik hoop dat je verzekering toch wat kan doen (evt via noodfonds oid?)
Ik heb gister met de verzekeraar gebeld, omdat ik niet weet waar het gebeurt is, ik vond het gister middag pas en we hebben van het weekend veel gereden is de kans klein dat het gehonoreerd word door het waarborg fonds, ze zijn best streng...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

gwystyl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:42:
De Civic is al zeldzaam, maar de ZR-V zie je helemaal nooit.
Ik weet dat er eentje hier rond rijdt want die stond naar die van mij toen ik hem ophaalde, dezelfde kleur en het kenteken is met 1 cijfer 'ouder'. Maar nog nooit een ZR-V in het wild tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Ah, Honda heeft (weer) een recall, dit keer:

code:
1
Safety recall: steering gear box worm wheel defect

Laatste keer vanwege de benzine pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

[Afbeelding]
:(
Ziet er uit alsof er een aanhanger/bedrijfsbus met zo'n laadklep/stootbalk oid achteruit tegenaan gejoekeld is.
Balen zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

[Afbeelding]
Niet best. Zelf dit ook een keer aan de hand gehad. Je moet wel weten waar het gebeurd is, dan aangifte doen en getuigen hebben dat je hem schadeloos hebt geparkeerd, anders gaat het Waarborgfonds je sowieso niet helpen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Jumpman schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:51:
[...]

Niet best. Zelf dit ook een keer aan de hand gehad. Je moet wel weten waar het gebeurd is, dan aangifte doen en getuigen hebben dat je hem schadeloos hebt geparkeerd, anders gaat het Waarborgfonds je sowieso niet helpen.
Helaas weet ik niet waar het gebeurt is dus hebben we geen getuigen, dus her waarborgfonds word hem niet. Wel naar de garage geweest, achter de bumper geen schade gelukkig en ze kunnen de bumper lijmen, kost wel 1000 euro helaas, maar goed een nieuwe bumper kost los al 1000 euro ex montage en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17
spijkerhoofd schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:11:
[...]

Helaas weet ik niet waar het gebeurt is dus hebben we geen getuigen, dus her waarborgfonds word hem niet. Wel naar de garage geweest, achter de bumper geen schade gelukkig en ze kunnen de bumper lijmen, kost wel 1000 euro helaas, maar goed een nieuwe bumper kost los al 1000 euro ex montage en alles.
Ja, echt niet leuk. Hoop geld.

Zelf in 2013 na een halfjaar een zeer mooie Honda Civic 1.8 2008 zwart gekocht (het UFO model zeg maar) compleet zoals hij in de folder stond en de concept car ook was. Twee weken later klapte er iemand bij een tankstation achterop. Ook na reparatie was het nog te zien. Was er goed ziek van.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comrade
@spijkerhoofd Balen... ( Op zich is kunststof bumper wel te repareren, maar zal wel paar centen kosten... Jouw auto is nog te jong on een donor te zoeken... Ik heb een goedkope xiaomi ip camera op het raam staan die neemt alles op wat er beweegt...
@Jumpman Ik werd ook goed ziek toen mijn UFO door vrachtwagen werd gesleept.. Bestuurder heeft zich wel gemeld en alles betaald, maar had andere velg moeten kopen omdat gerepareerde velg verschilde in kleur en nieuwe band omdat ze net iets andere band erop hadden gezet. Bovendien werd de auto slecht gespoten, tja, zei beste man, moeilijke kleur... maar ik ging daar niet mee akkoord en werd de auto opnieuw gespoten. Heel veel stress gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door comrade op 03-04-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
De auto is net terug van de reparatie krijgen we een brief met een terugroepactie. Ik hoop dat we terecht kunnen voor onze vakantie in juni, gelukkig zijn er niet veel Civics verkocht :+

Edit: brief verwijderd vanwege de kenteken die op de brief stond.

[ Voor 58% gewijzigd door spijkerhoofd op 18-04-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilboogs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
Bedankt voor het delen. Had hier de brief nog niet ontvangen, maar zie op kenteken bij de RDW dat er inderdaad een terugroepactie is toegevoegd.

Zelf net een afspraak kunnen maken voor over 2 weken (midden van het land), dus voor Juni zou geen probleem moeten zijn.
spijkerhoofd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:05:

De auto is net terug van de reparatie krijgen we deze brief. Ik hoop dat we terecht kunnen voor onze vakantie in juni, gelukkig zijn er niet veel Civics verkocht :+

[ Voor 48% gewijzigd door twain4me op 18-04-2025 11:50 . Reden: plaatje geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik ook via de RDW site, zowel mijn huidige auto als de eerste. Allebei eind 2022 dus het is nog wat breder dan de brief stelt.

Ik had hiermee zelf geen problemen, maar genoeg anderen wel zag ik. Dat heeft Honda toch aardig lang gekost voordat ze het toe wilden geven. Voor de rest heb ik wat betreft m'n doorgezakte stoel en roest een dikke middelvinger van de importeur gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Even een update, we hebben een afspraak staan in mei, dan meteen een beurt erbij zodat we opgelucht met vakantie kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:44:
Even een update, we hebben een afspraak staan in mei, dan meteen een beurt erbij zodat we opgelucht met vakantie kunnen!
Lukt dit in 1 dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Ja, de monteur zei dat het 1,5 uur gemiddeld duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:49:
[...]

Ja, de monteur zei dat het 1,5 uur gemiddeld duurde.
Zo dat is snel.. zo'n stuurhuis is best een klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-06 21:48
Yucon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:27:
Ik ook via de RDW site, zowel mijn huidige auto als de eerste. Allebei eind 2022 dus het is nog wat breder dan de brief stelt.

Ik had hiermee zelf geen problemen, maar genoeg anderen wel zag ik. Dat heeft Honda toch aardig lang gekost voordat ze het toe wilden geven. Voor de rest heb ik wat betreft m'n doorgezakte stoel en roest een dikke middelvinger van de importeur gekregen.
Nu al roest ? Ik overweeg mijn 10de generatie te vervangen door een jong gebruikte 11de generatie maar als ik dit lees wordt ik wel wat huiverig gezien de fabrieksgarantie maar 3 jaar is en dat bij de jong gebruikte exemplaren al snel verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Yucon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:51:
[...]

Ik was er ook verbaasd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus

Neus

www.zenaconsult.com

Yucon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:51:
[...]
Ja, bij mijn ZR-V duurde het 2 uur, man deed het rustig aan. Had trouwens nergens last van. Wel jammer dat ik 6 maanden dat ik de auto heb al 2x terug moet naar de garage voor een recall. Maar goed, laptopje mee, bar in en met een kopje cappucino en croissant lekker kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comrade
dcell schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:26:
[...]

Nu al roest ? Ik overweeg mijn 10de generatie te vervangen door een jong gebruikte 11de generatie maar als ik dit lees wordt ik wel wat huiverig gezien de fabrieksgarantie maar 3 jaar is en dat bij de jong gebruikte exemplaren al snel verloopt.
Het is bij 10de generatie niet anders helaas. Ik zag aardig wat roest op de klemmen van koelslangen en op andere plekken waar je eigenlijk geen roest hoort te zien bij een 4 jaar oude auto, denk deze plekken met roestoplosser te bewerken. Dit ziet er bij mijn 17 jaar oude fn2 veel beter uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
We zijn al een paar dagen in het heerlijke en bergachtige Oostenrijk. Allereerst de reis er na toe, zelden zo relaxt gereden, met max 150 km/u is de auto nog steeds stil en relaxt om lange stukken te rijden op de Autobahn!

En dan de bergen of beter gezegd bergpassen, wat een genot om in de auto te rijden, berg op met behoorlijk klimpartijen op steile wegen geen greintje pijn maar rijd zeer snel de berg op, scherpe bochten, haarspelden stuurt bijzonder gemakkelijk, in sportstand is het helemaal lachen geblazen, wat een vreugte. Een tip, niet in de eco stand berg op, dat vond ik vervelend rijden doordat de auto bij het gas los laten teveel inhield. Berg af is ook bijzonder fijn, remmen op de elektramotor via de schakelflippers gaat bijzonder goed, de Honda 'weet' dat je berg af rijd en met de linker flipper te gebruiken gaat hij meteen naar het juiste niveau van regenereren. Als er echt geremd word doen de remmen het zeer goed, ook de brake hold werkt uitmuntend! Al met al een geweldige ervaring gehad in de bergen! Even leuk om te melden, omdat de Civic in scherpe bochten geen bodyroll kent door de geweldige vering laat hij dure SUV's achter zich in bochten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Blijkbaar zijn er meerdere recalls. Een voor het stuurhuis, een voor de brandstofpomp en iets met het accupakket. Die eerste twee zijn vandaag gedaan. Voor de derde moet ik elders een afspraak maken want men had zelf geen monteur met de juiste papieren om aan accu's te sleutelen. Er was net een personeelswissel geweest.

Kan gebeuren, maar ik had het eigenlijk wel graag eerder geweten want dan had ik ze elders gecombineerd. Die recall voor die accu is kennelijk ook nog vrij nieuw want zowel deze dealer als een andere die ik ervoor opbelde moesten nazoeken wat het nu precies was. Jullie kunnen dus waarschijnlijk ook nog wat verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 12-06-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Yucon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:45:
Blijkbaar zijn er meerdere recalls. Een voor het stuurhuis, een voor de brandstofpomp en iets met het accupakket. Die eerste twee zijn vandaag gedaan. Voor de derde moet ik elders een afspraak maken want men had zelf geen monteur met de juiste papieren om aan accu's te sleutelen. Er was net een personeelswissel geweest.

Kan gebeuren, maar ik had het eigenlijk wel graag eerder geweten want dan had ik ze elders gecombineerd. Die recall voor die accu is kennelijk ook nog vrij nieuw want zowel deze dealer als een andere die ik ervoor opbelde moesten nazoeken wat het nu precies was. Jullie kunnen dus waarschijnlijk ook nog wat verwachten.
Lekker, net het stuurhuis gedaan en dan straks nog de brandstofpomp en accupakket. Ik hoop dat ze beide tegelijk kunnen. Het stuurhuis heb ik gecombineerd met een grote beurt, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 82
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:11
Yucon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:45:

Mag ik vragen waar je deze info heb gevonden.
Ik ga morgen proefrijden met een Honda Civic uit 2024.
Op zich wel handige informatie als ik daar ben.

Groeten Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Stefan 82 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Mag ik vragen waar je deze info heb gevonden.
Ik ga morgen proefrijden met een Honda Civic uit 2024.
Op zich wel handige informatie als ik daar ben.

Groeten Stefan
Je krijgt een brief dat er een terugroepactie is. Bij de dealer zoeken ze de details erbij, en daar is ook waar ze me verteld hebben om welke acties het ging. Op de Honda site kun je ook op VIN zoeken: https://www.honda.nl/cars/owners/recalls-and-updates.html . Maar daar heb je voor verkoop niet veel aan.

Op https://ovi.rdw.nl/ kun je het aan de hand van het kenteken doen. Bij mijn auto is dit overzicht trouwens niet volledig.

Maar goed, als je hem bij een dealer koopt mag je er wel vanuit gaan dat alles gedaan is. Je bent volgens mij ook wettelijk verplicht het bij verkoop te zeggen als er nog acties open staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 13-06-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 82
Yucon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Je krijgt een brief dat er een terugroepactie is. Bij de dealer zoeken ze de details erbij, en daar is ook waar ze me verteld hebben om welke acties het ging. Op de Honda site kun je ook op VIN zoeken: https://www.honda.nl/cars/owners/recalls-and-updates.html . Maar daar heb je voor verkoop niet veel aan.

Op https://ovi.rdw.nl/ kun je het aan de hand van het kenteken doen. Bij mijn auto is dit overzicht trouwens niet volledig.

Maar goed, als je hem bij een dealer koopt mag je er wel vanuit gaan dat alles gedaan is. Je bent volgens mij ook wettelijk verplicht het bij verkoop te zeggen als er nog acties open staan.
Bedankt voor de info. Ik vraag het vandaag even aan de dealer. Kan ook zelf nog even checken via de link die je doorstuurde.
Op de rdw site staat alleen de terugroepactie van het stuurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hmm, de tweede Honda dealer blijkt bij nader inzien ook niet de juiste certificaten te hebben. Er zit naast het hebben van de juiste certificering ook nog een level-structuur in en ze zitten niet op het juiste niveau. En ze weten ook niet wie die wel heeft.

Dat wordt dus even rondbellen. Het zal wel goed komen, maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje verbaasd dat het systeem zo in elkaar zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan 82
Yucon schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:26:
Hmm, de tweede Honda dealer blijkt bij nader inzien ook niet de juiste certificaten te hebben. Er zit naast het hebben van de juiste certificering ook nog een level-structuur in en ze zitten niet op het juiste niveau. En ze weten ook niet wie die wel heeft.

Dat wordt dus even rondbellen. Het zal wel goed komen, maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje verbaasd dat het systeem zo in elkaar zit.
Ik heb afgelopen zaterdag de Honda Civic gekocht. Daar was van bekend dat er een terugroepactie is van het stuurhuis en ook van de brandstof pomp.
Voor de accu is voor deze auto niks bekend.
Wat is het probleem dan bij jou met de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Stefan 82 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag de Honda Civic gekocht. Daar was van bekend dat er een terugroepactie is van het stuurhuis en ook van de brandstof pomp.
Voor de accu is voor deze auto niks bekend.
Wat is het probleem dan bij jou met de accu?
Als je bij Honda op VIN zoekt zie je hem staan. Dat is die link die hierboven staat. Wat er precies moet gebeuren weet ik niet, maar op basis van wat gegoogle lijkt het iets ermee te maken hebben met een slechte bevestiging van de contacten van het accupakket.

Het is me niet duidelijk of dat vervanging van het accupakket of reparatie betekent. Maar in tegenstelling tot het sticky steering issue zie ik nou niet echt berichten van auto’s waarbij het serieuze problemen opgeleverd heeft dus ik denk dat het wel los loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Stefan 82 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:48:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag de Honda Civic gekocht.
...
*O* Gefeliciteerd!
Welkom bij de club, mijn '97 Civic heb ik, begin volgende maand, alweer 15 jaar als uiterst betrouwbaar en probleemloos voertuig in bezit.
(Al moet er voor het cosmetische binnenkort wel iemand met een lasapparaat en wat vervangend plaatwerk op de achterste wielkasten losgaan, daar begint het krokante er een beetje af te vallen en heb op die plek echt geen extra luchtinlaat nodig)
Wielkast randen ooit in een langdurige hectische periode een tijdje vergeten (extra) aandacht te geven bij het wassen en dat wreekt zich nu ;(

Kom nog regelmatig in D en brul dan altijd "onehunderedandeightyyyy!" wanneer het ouwe beestje weer eens lekker los mag/kan/gaat en bedank de bejaarde Jap op de terugweg na al dat blazen met wat slokjes Duitse E5 en keren we beide weer helemaal tevreden huiswaarts.

3rd gen, 4th gen en nu dus al weer 15 jaar een 6th gen Civic.

Over terugroepacties gesproken, de enige keer dat ik door een Honda ('91 Civic Silverstone) in de steek ben gelaten was in Berlijn met een defecte ontstekingsmodule, daar was ooit een terugroepactie voor geweest die de vorige eigenaar niet had laten uitvoeren waardoor ik strandde met een "cold solder joint" in die module, koele motor starten geen probleem, werd hij warm ging 'ie uit en niet meer aan te krijgen... stond ik daar hartje zomer op een camping...
Dat was dan ook gelijk het enige wat er ooit echt stuk gegaan is gedurende 3 decennia Honda rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door PalingDrone op 17-06-2025 13:57 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste