dicksterk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:20:
@palingdrone: alvast bedankt. We staan op dit moment voor een keuze en ik twijfel toch nogsteeds een beetje vandaar dat ik mer info wil. e hebben nu een daci allogan 1. 8v uit 2006 met een motorprobleem dat door 3 verschillende garages niet met zekerheid opgespoord kan wrden. het enige wat ze kunnen doen is maar gewoon dingen vervangen: grote beurt, kleppen stellen, bobines, distributieriem vervangen en timing controleren etc. en de laatste garage zei eerlijk dat hij geen enkele zekerheid kon biede dat het matige lopen van de motor soms en het lichte vermoensverleis dna zou zijn opgelost. Een familielid had een andere auto gekregen en had nu deze honda civic over die wij mchten hebben. Hij heeft 226.000 gelopen, behoorlijk veel roest bij de wielkasten(maar niet bij de dragende delen). Nu is een hobbymontuer die het voor zijn plezier doet thuis de volgendde lijst aan het afwerken vor 300 euro:
- grote beurt
- multiriem en spanrolen
- draagarm linksvoor
- thermostaat
- kachelweerstand
- lekkage voor(ik zit op de passagiersstoel ben zelf blind dus rijdt niet, en in de wasstraat worden mijn broekspijpen zo nayt dat je ze kna uitwringen.
Daarna kan de auto hopelijk worden uitgelijnd, tot nu toe werd telkens gezegd dat dat niet kon vnawege overmatige roest bij de bouten waarmee uitgelijnd moet worden maar hij trekt naar links en het stuur staat scheef.
Ik vraag me gewoon af gaan we geluk hebben met een 23 jaar odue civic, uiteraard erg betrouwbaar maar is dat ook ong op deze leeftijd? hij rijdt ok op de snelweg maar toch hoor ik veel bijgeluiden die ik niet ect kna plaatsen een beetje gonzende zingende geluiden van achteren geen wiellagers dat klinkt anders. De motor loopt goed, trekt vrolijk en soepel naar 7000rpm las je dat wil maar zit je er met 3 mensen in dan voelt flik rememn toch een betje onzeker/wankel/trillerig. in de huidige niet-uitgelijne staat eet hij 4 banden per jaar op door de zijkant to op het canvas af te slijten dus dat moet aangepakt worden en dat is dna bij 10-15000km per jaar.
een sloop-stoel vna 35 euro zit er la in dat is nu goed maar in totala is er dus toch: 300 van bovenenoeme lijst+175 voor pak en bnaden+35 vor de stoel+50? voor uitlijnen ingestoken straks best nog vele voor een auto waarvna de dagwaarde dit bedrag nauwelijks meer haalt. wij hebben geen grote beurs, dus veel reparaties kunnen we niet hebben. is de honda dan toch wel een goede keuze? of is het vragen om ellende/
toon volledige bericht
Het enige waar je echt bang voor moet zijn bij een oude Civic is roest, de techniek knart over het algemeen rustig door, daar hoef je je weinig zorgen over te maken.
Je kan wanneer het droog is het beste regelmatig je achterste wielkasten achter de randjes even met een harde borstel schoonvegen, wanneer daar blubber ophoopt gaat het vrij hard met roesten, mijne begint sinds een paar maandjes daar ook wat te bobbelen

Zolang de dragende delen maar goed zijn.
Die motorblokken zijn betrouwbaar en probleemloos. Gelukkig verbruiken ze meestal ook weinig olie waardoor schade door eventueel eerder achterstallig onderhoud beperkt blijft.
Je beschrijving geeft mij een beetje het gevoel dat eerdere eigenaren die auto aan het "oprijden" waren. Dus alleen de APK doorkomen met het hoogstnoodzakelijke onderhoud.
De zaken die je nu door je Beun voor een nette prijs aan laat pakken zijn grotendeels regulier onderhoud, toevallig bleef mijn thermostaat laatst ook open staan, zal de leeftijd wel zijn. Die dingen gaan bij alle auto's wel eens stuk. Kachelweerstandje evenmin een verrassing, dat had ik bij 2 eerdere Civics ook zo rond 200k km
Kan je erachter te komen wanneer je distributieriem voor het laatst vervangen is, dat zou ik belangrijk vinden wanneer je er nog even betrouwbaar mee rond wil rijden.(en na rustig warmrijden eens wat toeren gaat maken)
Uitlijnen kan je met een beetje uitzoeken ook best betaalbaar vinden, begin maar met Beun even te vragen wat WD40 op de stelbouten te spuiten, dan kan het even inwerken voordat je dat ergens gaat laten doen.
Probeer met wat stroken papieren schilderstape eens uit te vinden waar dat water vandaan komt, misschien sluit je raam of deur niet helemaal doordat er aan de bovenkant een rubber scheef zit. Er zitten ook in het portier wat dikke rubberen steldoppen, wanneer je de onderste een stukje verder uitdraait komt er wat meer druk op de bovenkant van het portier te staan, dat kan ook helpen met waterdicht blijven
Het slepende geluid kan ook een vastzittende wielremcilinder of te strak afgestelde handrem zijn. Een beginnend lager kan zingen maar dan hoor je het geluid wanneer je een slinger over de weg maakt veranderen.
Naar links trekken kan zomaar minder zijn met een nieuwe draagarm maar uitlijnen is nooit verkeerd met scheeftrek klachten.
Honda's van dit bouwjaar staan totaal niet bekend als probleembakken, zijn betrouwbaar en zuinig en zijn over het algemeen zonder dure verrassingen lekker rijdbaar te houden.
Als ik het goed begrijp heb je tegen reparatiekosten die auto rijdend en geserviced voor je deur staan, ik kan niet in je portemonnee kijken maar wat is het je waard om een lekker rijdende auto te hebben, dagwaarde is dan niet zo relevant. Zo te horen is die Dacia ook een knap dure hobby zonder dat het probleem opgelost wordt.
Volgens mij heb je de belangrijke zaken nu wel aangepakt. Je kan natuurlijk altijd tegen een lekke uitlaat of een dooie accu aanlopen maar op techniekgebied staan ze niet bekend om dure onverwachte reparaties of storingen.
Wat zegt je Beun eigenlijk zelf van deze auto? Hij ziet de technische staat van dichterbij dan wij kunnen inschatten op basis van een forumpost.
Toevallig heeft mijn zus destijds een Dacia Sandero nieuw gekocht en daar een aantal jaren mee gereden, wanneer ik die vergeleek met mijn veel oudere Civic dan wist ik het wel, liever een 12 jaar oudere Japanner dan een nieuwe Dacia. Bouwkwaliteit, weggedrag, comfort en rijplezier liggen op een veel hoger niveau bij Honda.
Alleen die damn (beginnende) roest...
Die tip van @
Emiel1984 zou ik zeker eens proberen, er zijn genoeg bijvoorbeeld ouderen die stoppen met autorijden en nog een keurig onderhouden auto hebben staan waar de handel geen cent meer voor geeft.
Of mensen met een nieuwe baan die opeens gaan leasen. Check vooral je netwerk!
Zo heb ik ooit een beroerd rijdende Ford Feest via via gekocht voor 150 euro, apk, een nieuw bandje en een paar liter olie waren de enige kosten en na 1,5 jaar probleemloos doch ontevreden rondgereden te hebben in dat hok kreeg ik er bij de sloop nog 50 euro voor terug. Economisch gezien de beste keuze maar lekker autorijden begon pas weer bij de huidige Civic.
[
Voor 8% gewijzigd door
PalingDrone op 25-01-2021 05:47
]