Honda... The power of dreams !

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste
Acties:
  • 78.151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@Anoniem: 291380 @PalingDrone
't is een Honda civic uit 2000, de 1.4i S.
Zo'n eentje: https://autorapport.finnik.nl/kenteken/rglx37
En nee, niet toevallig dé civic die op de foto is gezet.
Naast de problemen met de koppeling (terugkoppeling (haha woordgrap :() van de garage volgt nog) is de distributieriem sowieso ook aan de beurt. Die heeft er al weer 90k en 5 jaar op zitten. En 2 nieuwe bandjes. En APK. Ik reken dus sowieso op 850 - 1000 aan kosten.

Die 1.000 afschrijven in 1 jaar leid overigens niet tot significant hogere kosten per kilometer, ik rijd dan nog steeds voor zo'n 18 cent de kilometer. Dat is met een andere auto over de hele looptijd gezien bijna niet mogelijk, al krijg je dan natuurlijk wel wat meer comfort (en mogelijk minder rijplezier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291380

@Tehh

Dacht dat jouw auto 13 jaar oud was.. Vervangen van kapotte hoofd- of hulpcilinder is altijd goedkoper dan ellende met een semi-automaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@Anoniem: 291380
Wij hebben hem al 13 jaar in bezit... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Tehh
Als koppeling niet ontkoppelt dan kan een hoofd- of hulpcilinders stuk zijn.. ik geloof niet dat dat hele koppelig kapot is (dan had je dit vast gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Tehh Ik heb datzelfde type Civic (l), nouja de pre-facelift 1.5 uit 1997, en een automaat....
Dus het enige onderdeel waar ik je bij deze Civic niet mee kan helpen is... de koppeling.
Het is een heel erg fijne en betaalbare auto, ben 'm zelf ook nog lang niet zat.
2 nieuwe bandjes zou ik gewoon bij een fastfitter er onder laten zetten, kort geleden zelf ook gedaan.
Mocht je hem volgend jaar wegdoen dan zou ik die distributieriem niet eens gaan vervangen, ben je van plan er langer mee te rijden dan uiteraard wel.
Benieuwd wat je garage gaat terugkoppelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@Anoniem: 291380 @PalingDrone
Garage heeft gebeld. 't is inderdaad niet de hele koppeling die kapot is. Het stukje hydrauliek doet het ook nog wel gewoon maar in de koppeling blijft hij steken. Volgens mij een of ander blokje wat mogelijk kapot zou zijn? Ben de exacte term alweer kwijt. Koppeling moet dus wel helemaal open en diverse onderdelen zouden vervangen moeten worden. Daarnaast vanuit APK ook nog diverse andere zaken (fuseekogel, 2 bandjes, stofhoes-iets). Zonder distributieriem verwachtte hij op € 800 - € 1.000 uit te komen. Met distributieriem komt daar dus nog zo'n € 400 bij.
Een kleine € 1.500 is hij gewoon niet meer waard. Dus na al die jaren houd het hier dan toch op. Mijn vrouw heeft deze auto gekocht toen we net verkering kregen, inmiddels zijn we 8 jaar getrouwd. We hebben er zo'n 160.000 kilometer mee gereden, en in al die tijd is het echt 'onderdeel van ons gezin' geworden. Waar wij waren was de civic. Afscheid nemen gaat nog lastig worden.

Laat het mijn vrouw niet horen, maar stiekem zit ik er toch nog over te denken om hem te laten repareren. Ze is er heel erg aan gehecht. Wel ga ik er dan van uit dat het weggegooid geld is. In maandlasten kost hij bijna niets (€ 26 wegenbelasting, € 10,65 verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:51
Anoniem: 291380 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:07:
[...]

Durf niet te zeggen waar het geluid vandaan komt, denk dat het een combinatie van alle drie de factoren is. De deuren zijn licht en leeg van binnen, dit hoor je als je ze sluit, bij mijn oude 2.2ctdi voelden de deuren iets zwaarder aan en auto was ook stiller op de weg. Wil in de zomer alle deuren, wielkasten en kofferbak isoleren.
Zwakke punten die het meeste kosten:
Schokbrekers (en veren) voor zijn naar 10 jaar meestal aan vervanging toe. Reken daar een set veerpot lagers en nieuwe stabilisatorstangen en rubbers bij.
Veren achter zaken ook in met leeftijd, dit merk je met passagiers achterin of als je een zware lading vervoert.
Fusiekogel kan je niet los vervangen, bovendien zijn draagarmen van aluminium en worden met leeftijd een beetje krom.
Met nieuwe schokbrekers en draagarmen merk je een wereld van verschil, de auto rijdt en stuurt weer als nieuw, geen gekraak.
Door een versleten onderstel slijt stuurkolom veel sneller en dan hoor je geluiden op drempels)., dit geldt in mindere mate voor auto's die op NL wegen rijden, maar blijft toch een feit.

Motorsteun midden onder kan wel eens schuren na 10 jaar of 100+k (zie je pas als die er onder uit is) en als je ermee blijft rijden, dan komt de rechter hydro steun aan de beurt (ze kosten 'slechts' 120+400 euro). Symptomen - stootje bij het schakelen of wanneer je gas loslaat. Zwakke hydro steun herken je aan vibratie wanneer de aircopomp aanslaat en raar geluid bij achteruit rijden.

Spanrollen, dynamo en aircopomp kunnen om aandacht vragen.. Bij een "zingende" lager hoeft het onderdeel niet in zijn geheel vervangen te worden, maar garagehouders denken daar meestal anders over..)

Emiel1984 Ik vind zelfs 17 te groot.., ik rij momenteel op 205/55/16 winterset en vind de auto iets prettiger rijden dan 225/45/17. Heb de auto op nieuwe Oxigin velgen met pirelli banden gekocht, maar als ik nieuwe banden kocht dan was ik voor 215/50/17 gegaan.
toon volledige bericht
Veel rijgeluid bij de FN2 modellen komt van de relatief stijve vering, de stand van de voorste veerpoten en wat gebrek aan isolatie... ze hebben er allemaal last van, vanaf nieuw al. En bij een wat hogere leeftijd en km stand neemt dit wat toe.

Overige zaken die je aanhaalt... tja, mijn FN2 zit op 2800km na op de 300k en ik heb nergens last van en voelt nog heel erg solide, geen geklapper of gekraak. Auto gekocht met net geen 100k op de teller... 3 "grote" reparaties gehad: remklauwen voor gereviseerd bij 200k, bij 250k wiellager rechts voor vervangen en een beetje pech met de middenpijp van de uitlaat doordat de galvanisering bij de beugel niet helemaal goed was en er dus een gaatje in was gekomen.

Misschien dat zoals je noemt de vering achter de beste tijd heeft gehad, die geeft bij wat zwaardere lading niet zoveel weerstand meer.

Verder alleen maar op tijd beurtjes en happy driving... zelfs de originele koppeling zit er nog in en die voelt prima aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Hou die 400 voor die distributie lekker in je zak en rij er gewoon nog een jaartje mee.
Die riemen knappen echt niet spontaan na 5 jaar en 90k en doet ie dat toch heb je gewoon gegokt en verloren.
(Ik ken ook auto's die er 10 jaar en 1,5 ton mee rondgereden hebben zonder problemen al hadden die wel wat droogtescheurtjes in de riem, en was dat uiteraard niet mijn auto)
Dan rij je voor 800 a 1000 nog een jaartje rond, desnoods scoor je ergens nog een setje 2e hands bandjes.
Zijn ze wel echt op? Ik weet dat je op banden niet moet bezuinigen maar er hoeven natuurlijk ook geen nagelnieuwe Pirelli's onder voor een jaar. Gezien corona valt het aantal gereden kilometers dit jaar ongetwijfeld toch stukken lager uit dus misschien red je het er nog wel dik 10k mee.
Stofhoesjes om de aandrijfas en een fuseekogel, sja dat heb je bij alle auto's, soms ben je ff aan de beurt.
Gebruik je de komende tijd dat je auto nog rondrijd om langzamerhand een opvolger te gaan zoeken.
Ik heb in het verleden al 2x afscheid moeten nemen van een fijne Honda, eentje uit '86 en eentje uit '91, ik weet hoe zwaar dat is, sterkte!

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 22-12-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Anoniem: 291380 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:02:
[...]
Doe mij een plezier - gebruik eerst Google voordat je iemand probeert te beledigen. Als je iets niet weet of niet snapt wil niet zeggen dat iemand loopt te trollen. 8)7
Zijn auto is bijna 13 jaar oud. Type en bouwjaar kan je zelf aannemen.
Welke Civic heeft er dan een gerobotiseerde handbak?
Ah, zie hieronder tnx.
Ik kende dat fenomeen van Smartjes maar kon dat niet uit de oorspronkelijke vraagstelling halen dat het over dit soort bakken ging, als iemand het heeft over de koppeling die niet meer werkt ga ik er vanuit dat het een handbak betreft. in alle andere gevallen heeft men het over problemen met de automaat, of de automatische bak.@Anoniem: 291380 excuus voor mijn onaardige opmerking inzake getrol.

[ Voor 32% gewijzigd door PalingDrone op 22-12-2020 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:47
Anoniem: 291380 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:54:
[...]
gerobotiseerde bak? Koolborstels moeten vervangen worden.
Hou maar op over die gerobotiseerde versnellingsbakken van het 2006-2010 model (daarna kwamen ze met een echte automatische bak, herkenbaar aan de andere versnellingspook).
Dat ding reageerde tergend traag en is technisch een waardeloos product.

Verder hebben de 2006-2011 modellen geen hele gekke dingen, behalve specifiek:
  • Lekkage achterklep (achterruit moet eruit en opnieuw gelijmd worden)
  • Lekkage water van de condensor bij de vloermatten (simpel op te lossen met foam/seal of nieuw deksel interieurfilter)
  • krakend onderste: andere veerpoten op de veerschotel van de voorveren schoomaken, invetten en schoonhouden. Toplager kan ook wel eens versleten zijn.
  • Het zilveren gedeelte van de deurgreep buiten wil wel eens loslaten. Terug te lijmen met hardkunststof lijnm.
  • Automatische ruitenwissers willen wel eens falen: ruitenwissermotor uit elkaar halen, schoonmaken en opnieuw invetten.
  • Zonnedak wil wel eens falen: de 2 delen blijven dan hangen en/of schieten onder kracht terug (alleen bij Executive uitvoeringen)
  • Zoals gezegd de robotbak in de 1.8 tussen 2006-2010 is waardeloos.
  • Achterremklauw wil wel eens vastzitten. Vreet je remschijf op en kost je een nieuw setje achterremschijven, blokken en revisie setje van je achterrremklauw.
  • Voorremschijven zijn zacht als boter (veel remstof en hoge slijtage), maar remmen niet denderend.
  • Het tellerglas is krasgevoelig. De kan de speciale anti-glare coating eraf polijsten
  • Het radiodisplay gaat vroeg of laat stuk. Eruit halen en opnieuw solderen is de oplossing
  • De 1.8 handbak wil bij koud soms moeilijk in de 2e versnelling schakelen. Nieuwe MTF (de echte Honda) helpt veel
  • De standaard vering is te slap. Aftermarket veren+dempers helpt veel
Het meeste is wel te fixen als je zelf handig bent, ik heb er met veel plezier een 2006 model gereden (1.8 Executive incl. leer)
2012 model is weer iets robuuster/steviger zonder alle tekortkomingen van het 2006-2011 model.

[ Voor 7% gewijzigd door SniperGuy op 22-12-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Tehh waarschijnlijk een hoofdcilinder.. die kost paar tientjes.., hopelijk niet de vork.., want dan moet de bak er af. Met nieuwe fuseekogel een stofhoes en 2 simpele bandjes moett dit hooguit paar honderd euro kosten, geen idee waar ze die bedragen vandaan halen..

@MicGlou heb paar weken geleden 10 pakken laminaat mee vervoerd en volgens mij vond de auto dit niet leuk..) zal waarschijnlijk nieuwe schokbrekers kopen volgende jaar.., ze kosten 100 eurp per paar en zitten er binnen een uur onder, de auto hoeft niet eens op de brug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@PalingDrone 1.8 civic's van 2006 tot 2010, zoals SniperGuy al gezegd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Anoniem: 291380 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:13:
@PalingDrone 1.8 civic's van 2006 tot 2010, zoals SniperGuy al gezegd heeft.
ja, ok, zie mijn ninjaedit.

(Daar blijff ik ver weg van, Honda handbakken zijn prima, automaten ook redelijk onverwoestbaar, alles wat daartussen zit ga ik me niet aan wagen ;))
@Anoniem: 291380 Ik ben recent ook eens gaan shoppen omdat mijn vorige garage ook nogal vorstelijke tarieven begon te rekenen voor een paar noname achterbandjes en een ashoesje. 1 garage verder en even langs de Euromaster scheelde idd al snel flink geld.

[ Voor 49% gewijzigd door PalingDrone op 22-12-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@PalingDrone excuus aanvaard ;)
Hij zei dat koppeling niet ontkoppelt en ik heb (foutief) aangenomen dat zijn auto uit 2007 en een semi-automaat is. Robot is gewone 6-bak waarbij de koppeling door mechanisme (aangedreven door electro-motortje) wordt ingedrukt. Problemen beginnen al bij klein beetje slijtage aan koppelingsplaat.. dan moet die vervangen worden en koppeling moet met honda him worden ingeleerd, wat zelfs de dealer niet altijd wil lukken..)
Bij versleten koolborstels krijg je die auto ook neit vooruit en krijg een mooi tandwiel op dashboard))
waardeloos ding, vervloekt door heel veel honda rijders )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 291380 op 22-12-2020 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Anoniem: 291380 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:08:
@MicGlou heb paar weken geleden 10 pakken laminaat mee vervoerd en volgens mij vond de auto dit niet leuk..) zal waarschijnlijk nieuwe schokbrekers kopen volgende jaar.., ze kosten 100 eurp per paar en zitten er binnen een uur onder, de auto hoeft niet eens op de brug.
Met 10 pakken laminaat ga je uiteraard al heel rap naar de 150kg, das niet weinig... 2 fitte volwassenen. Moet uiteraard nog prima kunnen. Maar goed, het is ook afhankelijk van de uitvoering die je hebt. De 1.4 modellen kunnen een stukje minder gewicht hebben dan bijvoorbeeld de 2.2 cdti. Maar goed, bij mij met de 1.4 gaat het met 3 volwassenen nog redelijk op de achterbank moet ik zeggen... maar wel merkbaar 'zachter geveerd' dan een tijdje terug. Mijn onderstel heeft dan ook niet heel erg veel te lijden aangezien ik 80% snelweg doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@MicGlou Heb een 1.8 sport, de achtervering is hetzelfde bij alle uitvoeringen.. bij 2.2 ctdi alleen de voorste veren een kwart draai langer.
Dat waren paken met extra brede en extra lange planken..) ik schat 300+ kg.. ik merk dat schokbrekers achter doorslaan, had ik daarvoor geen last van.., maar goed.. 2 x sachs schokbrekers kosten 100 euro op autodoc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Anoniem: 291380 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:40:
@MicGlou Heb een 1.8 sport, de achtervering is hetzelfde bij alle uitvoeringen.. bij 2.2 ctdi alleen de voorste veren een kwart draai langer.
Dat waren paken met extra brede en extra lange planken..) ik schat 300+ kg.. ik merk dat schokbrekers achter doorslaan, had ik daarvoor geen last van.., maar goed.. 2 x sachs schokbrekers kosten 100 euro op autodoc.
Tja, 300kg... dan is het niet gek. Volgens mij heeft de 2.2cdti wel iets zwaardere veren achter... origineel dan, die mag een hogere aslast hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@SniperGuy

Een goede opsomming! Ik had ook water in de kofferbak van mijn vorige 2.2 en zilveren deurgreep had ik bij huidige en bij vorige civic moeten vastlijmen. Radiodisplay deed het niet na een tijdje in de zon staan, hier hadden mijn beide 2.2 civics last van. Had ook probleem met ruitenwissers, kon ze na het aanzetten niet meer uitschakelen, bij apk lampjes van kentekenverlichting vervangen en sindsdien deden de ruitenwissers het weer goed..
Originele remschijven zijn van goede kwaliteit, maar aftermarket zijn allemaal van boter.., paar keer hard remmen in de file en ze zijn klaar.. Ik heb een set ATE schijven gekocht, ben benieuwd hoe ze zijn..
Kachelmotortje wil ook een keer stukgaan bij deze civic's..
Bij 2.2 ctdi zit brandstoffilter onder de voeten van bestuurder en je komt er moeilijk bij en ketting maakt geluid als er andere olie dan 0w30 wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@MicGlou nee, zelfde veren als de rest van de familie, heb twee 2.2ctdi's gehad..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Anoniem: 291380 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:54:
@SniperGuy

Een goede opsomming! Ik had ook water in de kofferbak van mijn vorige 2.2 en zilveren deurgreep had ik bij huidige en bij vorige civic moeten vastlijmen. Radiodisplay deed het niet na een tijdje in de zon staan, hier hadden mijn beide 2.2 civics last van. Had ook probleem met ruitenwissers, kon ze na het aanzetten niet meer uitschakelen, bij apk lampjes van kentekenverlichting vervangen en sindsdien deden de ruitenwissers het weer goed..
Originele remschijven zijn van goede kwaliteit, maar aftermarket zijn allemaal van boter.., paar keer hard remmen in de file en ze zijn klaar.. Ik heb een set ATE schijven gekocht, ben benieuwd hoe ze zijn..
Kachelmotortje wil ook een keer stukgaan bij deze civic's..
Bij 2.2 ctdi zit brandstoffilter onder de voeten van bestuurder en je komt er moeilijk bij en ketting maakt geluid als er andere olie dan 0w30 wordt gebruikt.
Dat is waar... van de eerste jaren willen die covertjes van de deurgrepen nog wel eens loslaten, die zitten er met teveel spanning/druk op en dan breken de schroefgaten uit.

Schijven en blokken doe ik altijd origineel, kost wel wat meer maar is het wel waard vind ik... buiten het remgevoel gaat al het andere aftermarket spul ook snel piepen en slijt harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PalingDrone schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:14:
[...]
ja, ok, zie mijn ninjaedit.

(Daar blijff ik ver weg van, Honda handbakken zijn prima, automaten ook redelijk onverwoestbaar, alles wat daartussen zit ga ik me niet aan wagen ;))
@Anoniem: 291380 Ik ben recent ook eens gaan shoppen omdat mijn vorige garage ook nogal vorstelijke tarieven begon te rekenen voor een paar noname achterbandjes en een ashoesje. 1 garage verder en even langs de Euromaster scheelde idd al snel flink geld.
Toen ze 120 ex btw en onderdelen voor een krakende veerpotlager (half uur werk) vroegen heb ik voor 30 euro een veerspanner gekocht). Koop sindsdien alles in bij autodoc (geen reclame), vanaf 120 euro wordt het gratis bezorgd, daar heb je prima assortiment. Heb een "standaard" wat onderdelen betreft: remschijven - ate of textar, prijzig, maar veel goedkoper dan hier in en beter dan nipparts en andere troep. Shokbrekers- Sachs, duur, maar die koop je niet elke jaar, veren LESJOFORS.
Stabilisatorstangen - Lemforder, beter dan originele van honda. Riemspanner INA (komt af fabriek). Draagarmrubbers Miele lijken heel sterk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MicGlou schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:58:
[...]

Dat is waar... van de eerste jaren willen die covertjes van de deurgrepen nog wel eens loslaten, die zitten er met teveel spanning/druk op en dan breken de schroefgaten uit.

Schijven en blokken doe ik altijd origineel, kost wel wat meer maar is het wel waard vind ik... buiten het remgevoel gaat al het andere aftermarket spul ook snel piepen en slijt harder.
Heb laatst stabilisatorrubbers besteld bij Honda dealer in Rotterdam, ik kocht ze paar jaar geleden voor 20 euro ofzo, gebeld, vroeg of het rond 20 kost, meneer de dealer zei .. iets meer.., en toe ik ze kwam ophalen moest ik 55 euro betalen... voor twee stukken rubber!. laatste keer dat ik iets bij dealer kocht, bij lingo parts in UK kosten ze 6 pond per stuk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Anoniem: 291380 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:20:
[...]

Heb laatst stabilisatorrubbers besteld bij Honda dealer in Rotterdam, ik kocht ze paar jaar geleden voor 20 euro ofzo, gebeld, vroeg of het rond 20 kost, meneer de dealer zei .. iets meer.., en toe ik ze kwam ophalen moest ik 55 euro betalen... voor twee stukken rubber!. laatste keer dat ik iets bij dealer kocht, bij lingo parts in UK kosten ze 6 pond per stuk..)
Ik zei niet dat ik dergelijke dingen bij een dealer haal ;) Mijn Honda wordt onderhouden door een onafhankelijke garage die mag inkopen bij Honda. Is een voormalig Honda dealer die nog wel de banden heeft... en dat scheelt toch wel een slok op een borrel. Ook allemaal monteurs die jaren bij Honda hebben gewerkt etc. Plus dat ik er al jaren kom en altijd een beetje kwantum korting krijg. Marges bij dealers zijn sowieso flink op de inkoopprijs als je losse onderdelen koopt... had je die rubbers ook daar laten vervangen was de prijs per stuk zonder twijfel een stuk lager geweest.

Het hangt overigens ook af van wat het is of ik origineel wil ja of nee... veel zaken maakt het weinig uit zoals met riemen/snaren, filters enz. Maar ook daar houdt mijn garage rekening mee :)

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 22-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Wel... tot zover onze Civic. Iemand dacht dat hij er wel nog tussen paste. Niet dus. Frontaal gebotst, airbags eruit, maar de gordels spanden blijkbaar ook op, dus we zijn geen centimeter uit onze stoel verplaatst. Kinderen in alle staten natuurlijk. Verder zijn we relatief heelhuids uit het ongeval gekomen. De Civic minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGK0Ua6X-JuykHd_eqbNqkl76Sk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdWRuCoOIEKKHNVhWSd3dHib.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ-OhKbj3rLTB5aEcPxRISshawY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHjqTu1d8Q2WCPTQFHCSgZ8e.jpg?f=fotoalbum_small

Blijkbaar had ik uit automatisme netjes de handrem aangetrokken, in neutraal gezet en de "vier pinkers" opgezet. Was nog rustig aan het draaien toen de berger erom kwam en er waren nergens lekken te bespeuren. Maar alle lichtjes op het dashboard brandden en na het bergen is hij nooit meer gestart. De voordeuren gingen ook niet te vlot meer open, dus is het al snel total loss. Ondertussen doen we het met een Opel (bleh), maar zit stiekem toch te kijken naar de elfde generatie Civic...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
't Is geen beste maand voor Civicjes.. Onze Civic gaat ook naar de sloop. Met een leeftijd van bijna 21 jaar en dit jaar € 1.500 aan kosten om hem rijdend te krijgen en volgend jaar sowieso ook al weer nieuwe banden was hij het niet meer waard.
Voor nu ook geen nieuwe Honda. 't Is een Skoda geworden. De Civic t/m een jaar of 2017 ofzo vinden we qua styling wat minder mooi. En de nieuwere gaan zo hard in de afschrijving..
Over 1,5 week is het zo ver, dan gaat onze Civic naar zijn laatste rustplaats. In zijn 2 of 3, want schakelen doet ie niet meer. We zullen er vast nog wel een traan om laten, we hebben de auto bijna 13 jaar gehad. Dan raak je toch wel verknocht aan zo'n machine. Nu nog even kentekenbewijs opvragen. Deel 1a en b zijn al lang vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Hier hebben we sinds december een honda civic hatchback 5deurs 6e generatie 1.5 vtec-e. 2,5 jaar geleden stuurde mijn schoonmoder me op zoektocht naar een auto voor haar. Eisen: hij mag maximala 700 euro kosten en moet 5 jaar meegaan. Na wat vruchteloos rondyoeken op marktplaats lipe ik op de parkeerplaats voor ons huis letterlijk tegen deze auto op, ik ben namelijk blind vanaf mijn geboorte(mijn partner rijdt dus) maar door jarenlang vervoert te zijn per taxi ben ik behoorlijk getraind in het herkennen van geluiden bij auto's, ik ken van vrijwel elk hoorbaar mankement het geluid. Ik maakte een opmerking over het onhandig geparkeerd staan van die auto en mijn partner zei dat hij te koop stond. ik vroeg: wat is het voor auto? Honda Civic was het antwoord 800 euro. ebeld, 100 euro afgedongen, proefrit gemaakt en op een industrieterrein de op een forum voorgestelde test gedaan: in z'n 2 7000rpm maken en 110 rijden. Dat deed de honda inderdaad met alle plezier, zonder enige trilling rammel of bijgeluid dus gekocht.
Nu na 2,5 jaar kreeg mijn schoonmoeder vna kennissen gratis een peugeot 206 uit 2004, en omdat wij problemen hadden met onze dacia logan mochten wij de Honda hebben.
maar er is/was wel een lijstje gebreken:
- rugleuning bestuurdersstoel stond erg scheef, de rechterkant leek wel deels afgebroken. een stoel op e sloop vinden bleek niet eenvoudig, maar uiteindelijk bij Venyard in Roosendaal bleken 3 van deze civics te staan. de beste stoel van de 3 (voelt en zit nog als nieuw) gedemonteerd, 35 euro betaald en ook nog een antenne voor 3 euro, monteren en klaar
- radio werkte erg slecht. alle knopjes waren lam en enkle de linker voorspeaker werkte. Garage heeft andere radio gemonteerd, heel fijn maar nu werkt enkle de rechter voorspeaker.
vragen hierbij: gebeurd dit vaker? zo ja hoe sluit je de bedrading op de stekkers aan zodat zowel links als rechtsvoor tegelijk geluid geven? en 2e vraag, heeft deze auto standaard speakers achter(nauweliks te zien zonder panelen weg te schroeven.
het volgende lijstje wordt door "teun de beun" voor 300 euro afgehandeld:
- grote beurt
- vervangen multiriem en spanrollen
- vervangen draagarm linksvoor
- vervangen kachedlweerstand(nu werken alleen stand 3 en 4
- vervangen thermostaat, motortemperatuur blijft koud bij rijden op snelweg, enekl na heel lang rijden stijgt het soms iets en bij stilstand ook, maar kachel blijft vrij koud
- ik krijg een natte(echt om uit te wringen) broekspijp bij door de wasstraat gaan, ik zit dus op de passagiersstoel. komt dit vaker voor, waar zit het lek dan?
buiten dit lijstje, moet ik ergens anders laten doen:
- uitlijnen want dat kan teun de beun niet.
nog watvragen:
- de auto heeft nu 226000km gereden en is 2 jaar: zijn er dingen jaar ik op moet letten, bekende kwalen die de kop opsteken?
- vind een auto van een dergeljke leeftijd het racen nog leuk, dus snel optrekken tot 7000rpm e.d. of is de eco-stand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:24
Vraagje.

Wij willen een 9de generatie Civic 1.8 kopen. Hebben eerder al eens een 8ste generatie gereden. Dit beviel goed op het radioscherm na wat een kut scherm! Nu heb ik wat vragen.

1. Welke olie gooien jullie er in? En klopt het dat dit model een ketting heeft

2. Is het echt dat je elke 8.000 kilometer de olie moet vervangen? Dat vind ik wel absurd vaak namelijk. Ik tik al 10 duizend kilometer weg op mijn jaarlijkse vakantie in Noorwegen. Dat zou ik dan niet eens halen.

3.de Civic moet op vakantie een carvan van 1000kg trekken is dit te doen?

4. Wat is het verbruik ongeveer?

5. Ik heb nu een Toyota Auris full hybrid 2010. Is de civic net zo betrouwbaar?

6. Hoe.is het geluid uit de speakers. In de 8dte generatie vond ik dit echt horror! Totaal geen bass. In mijn Auris klinkt dit een stuk beter en zijn ook standaard speakers.

7. Wat zijn de aandachtspunten voor deze generatie? Ik begreep dat hij comfortabeller is dan de 8ste generatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:08

Emiel1984

Made in NL

vangoghnl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:41:
Vraagje.

Wij willen een 9de generatie Civic 1.8 kopen. Hebben eerder al eens een 8ste generatie gereden. Dit beviel goed op het radioscherm na wat een kut scherm! Nu heb ik wat vragen.

2. Is het echt dat je elke 8.000 kilometer de olie moet vervangen? Dat vind ik wel absurd vaak namelijk. Ik tik al 10 duizend kilometer weg op mijn jaarlijkse vakantie in Noorwegen. Dat zou ik dan niet eens halen.

6. Hoe.is het geluid uit de speakers. In de 8dte generatie vond ik dit echt horror! Totaal geen bass. In mijn Auris klinkt dit een stuk beter en zijn ook standaard speakers.

7. Wat zijn de aandachtspunten voor deze generatie? Ik begreep dat hij comfortabeller is dan de 8ste generatie?
toon volledige bericht
Ik heb een MK8 type R.
1. 5W-30 van Gastrol Edge. Ik heb andere gebruikt maar toen moest ik met regelmaat bijvullen. Dat valt nu wel weer mee. (vtec gebruiken == olie verbruiken). Alle modellen van de civic na 2005 hebben naar mijn weten een ketting.

2. Dat zeggen ze bij de honda dealer idd. Ze geven zelfs aan dat je anders elk jaar dit moet vervangen als je die kilometers niet maakt. Ik heb 2 jaar ongeveer 15K gereden. Toen heb ik de olie en het filter laten vervangen tijdens de APK.

Ik heb vlak voor de vorige APK aan de pijlstok gezien dat mijn olie nu nog echt schoon is en gezien de weinige km die ik afgelopen jaar had gemaakt heb ik besloten nog niet de olie te vervangen na een jaar. Ik stel het nog even uit iig . Misschien ga ik het zelf doen in het voorjaar omdat ik de olie ook veel goedkoper kan krijgen online en dan zelf de keuze heb wat ik erin gooi.

3. Mijn ervaring is dat als je een relatief kleine auto als een Civic wel wat licht is voor het trekken van een caravan. Zeker met bergen en met wat meer wind zal een lichte auto wat sneller minder stabiel voelen.
Dus daar moet je wel rekening mee houden. Maar er zijn genoeg mensen die het doen.

4.

5. Honda is erg betrouwbaar ! Ik ben juist om die reden na jaren andere merken te hebben gereden weer opnieuw een Honda Civic gekocht. Al ben ik minder te spreken over de honda dealers in mijn omgeving.
ik ga om die reden momenteel naar een garage die gericht is op sportieve Italiaanse auto's.
Omdat ik de tijd had en de auto niet nodig heb ik recent zelf mijn Dynamo en Multiriem vervangen om zo tussen de 400 en 600 euro te besparen aan garagekosten.

6. Mijn MK8 klinkt prima voor mij maar mist wat power vind ik. Mijn vriendin heeft een Ford Fiesta en die heeft echt een veel betere bass maar als je rustige muziek speelt is de muziek in de civic beter (hoge tonen komen beter door waardoor stemmen en kleine details veel beter te horen zijn). Bass is dus niet alles.

In de MK8 de audio upgraden is nog iets wat ik ooit wil gaan doen maar net als in de MK9 is het dashboard standaard niet gericht op het installeren van een standaard (double) DIN radio zover ik weet.
Er zijn wel kitjes voor beschikbaar maar die zijn aardig aan de prijs en dan moet je nog de Radio aanschaffen. Echter lees ik altijd dat het wel de moeite is. Ook zou de stuurbediening niet bij elke radio werken heb ik begrepen. Het is wat ik zelf tegen die tijd nog is goed moet onderzoeken.

7. Omdat de MK8 en MK9 naar mijn idee niet zoveel van elkaar afwijken kan ik enkel zeggen dat een goed onderhouden MK8 bij mij geen bijzondere aandachtspunten heeft. Comrade noemde wel wat hierboven betreffende de MK8 over dat het kraakt en rammelt op een klinkerweg. Je kan de reactie van mij en PalingDrone daarop ook vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 23-01-2021 01:51 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Emiel1984 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 01:46:
[...]

Ik heb een MK8 type R.
1. 5W-30 van Gastrol Edge. Ik heb andere gebruikt maar toen moest ik met regelmaat bijvullen. Dat valt nu wel weer mee. (vtec gebruiken == olie verbruiken). Alle modellen van de civic na 2005 hebben naar mijn weten een ketting.

2. Dat zeggen ze bij de honda dealer idd. Ze geven zelfs aan dat je anders elk jaar dit moet vervangen als je die kilometers niet maakt. Ik heb 2 jaar ongeveer 15K gereden. Toen heb ik de olie en het filter laten vervangen tijdens de APK.

Ik heb vlak voor de vorige APK aan de pijlstok gezien dat mijn olie nu nog echt schoon is en gezien de weinige km die ik afgelopen jaar had gemaakt heb ik besloten nog niet de olie te vervangen na een jaar. Ik stel het nog even uit iig . Misschien ga ik het zelf doen in het voorjaar omdat ik de olie ook veel goedkoper kan krijgen online en dan zelf de keuze heb wat ik erin gooi.

3. Mijn ervaring is dat als je een relatief kleine auto als een Civic wel wat licht is voor het trekken van een caravan. Zeker met bergen en met wat meer wind zal een lichte auto wat sneller minder stabiel voelen.
Dus daar moet je wel rekening mee houden. Maar er zijn genoeg mensen die het doen.

4.

5. Honda is erg betrouwbaar ! Ik ben juist om die reden na jaren andere merken te hebben gereden weer opnieuw een Honda Civic gekocht. Al ben ik minder te spreken over de honda dealers in mijn omgeving.
ik ga om die reden momenteel naar een garage die gericht is op sportieve Italiaanse auto's.
Omdat ik de tijd had en de auto niet nodig heb ik recent zelf mijn Dynamo en Multiriem vervangen om zo tussen de 400 en 600 euro te besparen aan garagekosten.

6. Mijn MK8 klinkt prima voor mij maar mist wat power vind ik. Mijn vriendin heeft een Ford Fiesta en die heeft echt een veel betere bass maar als je rustige muziek speelt is de muziek in de civic beter (hoge tonen komen beter door waardoor stemmen en kleine details veel beter te horen zijn). Bass is dus niet alles.

In de MK8 de audio upgraden is nog iets wat ik ooit wil gaan doen maar net als in de MK9 is het dashboard standaard niet gericht op het installeren van een standaard (double) DIN radio zover ik weet.
Er zijn wel kitjes voor beschikbaar maar die zijn aardig aan de prijs en dan moet je nog de Radio aanschaffen. Echter lees ik altijd dat het wel de moeite is. Ook zou de stuurbediening niet bij elke radio werken heb ik begrepen. Het is wat ik zelf tegen die tijd nog is goed moet onderzoeken.

7. Omdat de MK8 en MK9 naar mijn idee niet zoveel van elkaar afwijken kan ik enkel zeggen dat een goed onderhouden MK8 bij mij geen bijzondere aandachtspunten heeft. Comrade noemde wel wat hierboven betreffende de MK8 over dat het kraakt en rammelt op een klinkerweg. Je kan de reactie van mij en PalingDrone daarop ook vinden.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

Olieverbruik is niet zo erg als bij een Audi hoop ik haha. Kan me namelijk niet herinneren dat de8ste generatie veel verbruikte. En is het olievervangen goed zelf te doen zonder brug?

Wat de carvan betreft is de andere optie een Toyota Avensis station. Maar persoonlijk heb ik liever een Civic! Vind de cockpit echt zoveel mooier dan bij Toyota.

Oja en ben nog een vraag vergeten. Is de automaat te doen of kun je beter een handgeschakelde nemen? Hebben hier niet echt een voorkeur voor namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
vangoghnl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

Olieverbruik is niet zo erg als bij een Audi hoop ik haha. Kan me namelijk niet herinneren dat de8ste generatie veel verbruikte. En is het olievervangen goed zelf te doen zonder brug?

Wat de carvan betreft is de andere optie een Toyota Avensis station. Maar persoonlijk heb ik liever een Civic! Vind de cockpit echt zoveel mooier dan bij Toyota.

Oja en ben nog een vraag vergeten. Is de automaat te doen of kun je beter een handgeschakelde nemen? Hebben hier niet echt een voorkeur voor namelijk.
Bij de meeste Civics gaat het niet specifiek om olieverbruik (het is geen VW) maar om te zorgen dat de naaimachine optimaal schoon sap heeft.
Wanneer je een auto zwaarder belast, bij veel korte ritjes of 1000 kg caravan trekken gedurende de vakantie wordt het aanbevolen om iets eerder olie te wisselen om de slijtagedeeltjes sneller uit de motor te krijgen.
Dat oliewisselen stelt niks voor, meer dan 2 assteunen en een afwasteiltje/oliepan heb je niet nodig (nouja misschien nog een oliefiltertang).
YT filmpje met uitleg kijken, olie, filter en een nieuw ringetje bestellen en je bent in een half uurtje makkelijk klaar, meeste tijd gaat, bij mij iig, zitten in het opkrikken van de auto.

Zeker wanneer je met een caravan gaat slepen zou ik persoonlijk liever een handbak hebben, toch iets meer controle over het toerental en de schakelmomenten.
Schakelen in een Honda is m.i. geen straf. (tenzij je continu in file of stadsverkeer rijd, dan is een automaat wel wat comfortabeler wegens minder te verrichten handelingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
waarom reageert niemand op mijn post over de civic 66e generatie? heeft niemnad die meer/of gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
dicksterk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:27:
waarom reageert niemand op mijn post over de civic 66e generatie? heeft niemnad die meer/of gehad?
Ik heb 'm zelf ook ;) (3 deurs 1.5 VTEC-E)
Zal vanavond met wat meer tijd even uitgebreid op je post reageren.

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 24-01-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vraagje.

5w30
Tja de een zegt van wel de ander niet. Ik ga gewoon 1x per jaar of de onderhoudsindicator volgen, whatever comes first.
Ja
Erg afhankelijk van de rijstijl, check sprit monitor. Met m'n tourer (stad of snelweg in Duitsland dus de snelheden liggen een stuk hoger) doe ik 1 op 12.5 a 1 op 13.5. In Nederland kwam ik met gemixt rijden op 1:15. Ik heb een redelijk zware rechtervoet.
Ja maar loop voorbij 2012 1.8jes (let op menig auto die in 2013 op kenteken gezet is komt uit 2012) die zuipen nog meer olie. Dat is ook gelijk het enige waar ik niet tevreden over ben, mijn 2016 (gebouwd in 2015) 1.8 doet 1 liter op 5000km met 115k op de teller.
Heb de facelift 320w premium audio, heeft in de tourer geen subwoofer maar is qua geluid best prima imho.
In wat mindere mate hangende achterremklauwen en olieverbruik

Foto time
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kcr80MINRAzmhW8qb_oji8MCOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAebgSBAiHlxRBxgLyQ85xH6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 24-01-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@palingdrone: alvast bedankt. We staan op dit moment voor een keuze en ik twijfel toch nogsteeds een beetje vandaar dat ik mer info wil. e hebben nu een daci allogan 1. 8v uit 2006 met een motorprobleem dat door 3 verschillende garages niet met zekerheid opgespoord kan wrden. het enige wat ze kunnen doen is maar gewoon dingen vervangen: grote beurt, kleppen stellen, bobines, distributieriem vervangen en timing controleren etc. en de laatste garage zei eerlijk dat hij geen enkele zekerheid kon biede dat het matige lopen van de motor soms en het lichte vermoensverleis dna zou zijn opgelost. Een familielid had een andere auto gekregen en had nu deze honda civic over die wij mchten hebben. Hij heeft 226.000 gelopen, behoorlijk veel roest bij de wielkasten(maar niet bij de dragende delen). Nu is een hobbymontuer die het voor zijn plezier doet thuis de volgendde lijst aan het afwerken vor 300 euro:
- grote beurt
- multiriem en spanrolen
- draagarm linksvoor
- thermostaat
- kachelweerstand
- lekkage voor(ik zit op de passagiersstoel ben zelf blind dus rijdt niet, en in de wasstraat worden mijn broekspijpen zo nayt dat je ze kna uitwringen.
Daarna kan de auto hopelijk worden uitgelijnd, tot nu toe werd telkens gezegd dat dat niet kon vnawege overmatige roest bij de bouten waarmee uitgelijnd moet worden maar hij trekt naar links en het stuur staat scheef.
Ik vraag me gewoon af gaan we geluk hebben met een 23 jaar odue civic, uiteraard erg betrouwbaar maar is dat ook ong op deze leeftijd? hij rijdt ok op de snelweg maar toch hoor ik veel bijgeluiden die ik niet ect kna plaatsen een beetje gonzende zingende geluiden van achteren geen wiellagers dat klinkt anders. De motor loopt goed, trekt vrolijk en soepel naar 7000rpm las je dat wil maar zit je er met 3 mensen in dan voelt flik rememn toch een betje onzeker/wankel/trillerig. in de huidige niet-uitgelijne staat eet hij 4 banden per jaar op door de zijkant to op het canvas af te slijten dus dat moet aangepakt worden en dat is dna bij 10-15000km per jaar.
een sloop-stoel vna 35 euro zit er la in dat is nu goed maar in totala is er dus toch: 300 van bovenenoeme lijst+175 voor pak en bnaden+35 vor de stoel+50? voor uitlijnen ingestoken straks best nog vele voor een auto waarvna de dagwaarde dit bedrag nauwelijks meer haalt. wij hebben geen grote beurs, dus veel reparaties kunnen we niet hebben. is de honda dan toch wel een goede keuze? of is het vragen om ellende/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
GoldenSample schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:50:
[...]

5w30

[...]

Tja de een zegt van wel de ander niet. Ik ga gewoon 1x per jaar of de onderhoudsindicator volgen, whatever comes first.

[...]

Ja

[...]

Erg afhankelijk van de rijstijl, check sprit monitor. Met m'n tourer (stad of snelweg in Duitsland dus de snelheden liggen een stuk hoger) doe ik 1 op 12.5 a 1 op 13.5. In Nederland kwam ik met gemixt rijden op 1:15. Ik heb een redelijk zware rechtervoet.

[...]

Ja maar loop voorbij 2012 1.8jes (let op menig auto die in 2013 op kenteken gezet is komt uit 2012) die zuipen nog meer olie. Dat is ook gelijk het enige waar ik niet tevreden over ben, mijn 2016 (gebouwd in 2015) 1.8 doet 1 liter op 5000km met 115k op de teller.

[...]

Heb de facelift 320w premium audio, heeft in de tourer geen subwoofer maar is qua geluid best prima imho.

[...]

Foto time
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Thanks voor je antwoorden.

Carvan in gebergte gebied moet dan ook wel.lukken neem ik aan?

Maar zuipen die dingen zoveel olie? Kan me niet herinneren dat mijn vorige Civic 8gen 1.8 echt olie verbruikte. Mijn Auris verbruikt echt bijna niets op 15.000km. Is dat vanaf bouwjaar 2013 wel beter dan? Dit klinkt als een Audi niet een betrouwbare jap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:08

Emiel1984

Made in NL

dicksterk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:20:
@palingdrone: alvast bedankt. We staan op dit moment voor een keuze en ik twijfel toch nogsteeds een beetje vandaar dat ik mer info wil. e hebben nu een daci allogan 1. 8v uit 2006 met een motorprobleem dat door 3 verschillende garages niet met zekerheid opgespoord kan wrden. het enige wat ze kunnen doen is maar gewoon dingen vervangen: grote beurt, kleppen stellen, bobines, distributieriem vervangen en timing controleren etc. en de laatste garage zei eerlijk dat hij geen enkele zekerheid kon biede dat het matige lopen van de motor soms en het lichte vermoensverleis dna zou zijn opgelost. Een familielid had een andere auto gekregen en had nu deze honda civic over die wij mchten hebben. Hij heeft 226.000 gelopen, behoorlijk veel roest bij de wielkasten(maar niet bij de dragende delen). Nu is een hobbymontuer die het voor zijn plezier doet thuis de volgendde lijst aan het afwerken vor 300 euro:
- grote beurt
- multiriem en spanrolen
- draagarm linksvoor
- thermostaat
- kachelweerstand
- lekkage voor(ik zit op de passagiersstoel ben zelf blind dus rijdt niet, en in de wasstraat worden mijn broekspijpen zo nayt dat je ze kna uitwringen.
Daarna kan de auto hopelijk worden uitgelijnd, tot nu toe werd telkens gezegd dat dat niet kon vnawege overmatige roest bij de bouten waarmee uitgelijnd moet worden maar hij trekt naar links en het stuur staat scheef.
Ik vraag me gewoon af gaan we geluk hebben met een 23 jaar odue civic, uiteraard erg betrouwbaar maar is dat ook ong op deze leeftijd? hij rijdt ok op de snelweg maar toch hoor ik veel bijgeluiden die ik niet ect kna plaatsen een beetje gonzende zingende geluiden van achteren geen wiellagers dat klinkt anders. De motor loopt goed, trekt vrolijk en soepel naar 7000rpm las je dat wil maar zit je er met 3 mensen in dan voelt flik rememn toch een betje onzeker/wankel/trillerig. in de huidige niet-uitgelijne staat eet hij 4 banden per jaar op door de zijkant to op het canvas af te slijten dus dat moet aangepakt worden en dat is dna bij 10-15000km per jaar.
een sloop-stoel vna 35 euro zit er la in dat is nu goed maar in totala is er dus toch: 300 van bovenenoeme lijst+175 voor pak en bnaden+35 vor de stoel+50? voor uitlijnen ingestoken straks best nog vele voor een auto waarvna de dagwaarde dit bedrag nauwelijks meer haalt. wij hebben geen grote beurs, dus veel reparaties kunnen we niet hebben. is de honda dan toch wel een goede keuze? of is het vragen om ellende/
toon volledige bericht
Of het vragen is om ellende weet je nooit. Echter geef je duidelijk aan dat er veel roest aanwezig is.
Daarnaast geef je aan dat de auto ook nog is lekt.

Is het mogelijk om via de vriendengroep\familie een oproep te doen voor de behoefte aan een nieuwre auto?
Ik heb zelf mijn vw golf ingeruild met meer dan 200k op de teller. De garage gaf mij hier maar 500 euro voor. Echter de auto had geen mankementen op dat moment en waren veel dure reparaties al uitgevoerd in het jaar ervoor.

Persoonlijk zou ik geen geld uitgeven aan een auto met zoveel mankementen.
Je krijgt wellicht nog iets voor de auto als je deze gebruikt bij een inruil.
Vragen wat de sloop nog ervoor wilt geven is ook goed om uit te zoeken.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vangoghnl schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:51:
[...]

Thanks voor je antwoorden.

Carvan in gebergte gebied moet dan ook wel.lukken neem ik aan?

Maar zuipen die dingen zoveel olie? Kan me niet herinneren dat mijn vorige Civic 8gen 1.8 echt olie verbruikte. Mijn Auris verbruikt echt bijna niets op 15.000km. Is dat vanaf bouwjaar 2013 wel beter dan? Dit klinkt als een Audi niet een betrouwbare jap.
Vanaf 2013 is het beter (2012 gebruikte ze dunnere zuigerveren in andere zuigers, de zelfde oorzaak als waarom menig VW/Audi olie zuipt, dit is terug veranderd naar basically de zelfde setup als in de Gen8 1.8) maar zoals je aan mijne kunt zien kan je nog steeds pech hebben (facelifts hebben sowieso niet de betreffende zuigers & zuigerveren gezien de facelift in 2014 kwam). In de bergen is geen enkel probleem, hoogstens niet schromen om even terug te schakelen en bij wegrijden op erg steile hellingen toeren maken bij het wegrijden, het is geen diesel tenslotte.

M'n ouders zijn jaren de alpen door gereden met benzine auto's met vergelijkbaar gewicht & vermogen terwijl het caravannetje iets zwaarder was, gaat echt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 24-01-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
GoldenSample schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:16:
[...]

Vanaf 2013 is het beter (2012 gebruikte ze dunnere zuigerveren in andere zuigers, de zelfde oorzaak als waarom menig VW/Audi olie zuipt, dit is terug veranderd naar basically de zelfde setup als in de Gen8 1.8) maar zoals je aan mijne kunt zien kan je nog steeds pech hebben (facelifts hebben sowieso niet de betreffende zuigers & zuigerveren gezien de facelift in 2014 kwam). In de bergen is geen enkel probleem, hoogstens niet schromen om even terug te schakelen en bij wegrijden op erg steile hellingen toeren maken bij het wegrijden, het is geen diesel tenslotte.

M'n ouders zijn jaren de alpen door gereden met benzine auto's met vergelijkbaar gewicht & vermogen terwijl het caravannetje iets zwaarder was, gaat echt prima.
Is er iets waar ik aan kan zien of die van bouwjaar 13/14 is? Wat je zegt de kentekenregistratie zegt weinig daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vangoghnl schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Is er iets waar ik aan kan zien of die van bouwjaar 13/14 is? Wat je zegt de kentekenregistratie zegt weinig daarover.
VIN kun je decoderen (even googlen naar een gratis variant) dan kun je het zien. VIN staat geloof ik ook gewoon onderin de voorruit geloof ik, anders onder de motorkap of op de sticker in de deuropening. Of uiteraard in de documenten.

Een bepaald paartje van de nummers is de VIN. Zoals gezegd, een Facelift is sowieso 'goed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
GoldenSample schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:16:
[...]

VIN kun je decoderen (even googlen naar een gratis variant) dan kun je het zien. VIN staat geloof ik ook gewoon onderin de voorruit geloof ik, anders onder de motorkap of op de sticker in de deuropening. Of uiteraard in de documenten.

Een bepaald paartje van de nummers is de VIN. Zoals gezegd, een Facelift is sowieso 'goed'.
Thanks! Zodra de maatregelen zijn versoepeld gaan we op jacht. Facelift vind ik prachtig vooral in het blauw. Maar die zijn helaas buiten budget.

Maar stel dat ik pech heb en een liter per 5k moet bijvullen. Heeft dit invloed op de levensduur? Ik zie namelijk veel toyotas te koop met 3 ton op de teller. Gaat een Civic dit überhaupt halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vangoghnl schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Thanks! Zodra de maatregelen zijn versoepeld gaan we op jacht. Facelift vind ik prachtig vooral in het blauw. Maar die zijn helaas buiten budget.

Maar stel dat ik pech heb en een liter per 5k moet bijvullen. Heeft dit invloed op de levensduur? Ik zie namelijk veel toyotas te koop met 3 ton op de teller. Gaat een Civic dit überhaupt halen?
Je Katalysator krijgt wat meer op z'n donder en kan dus versleten raken. Uiteraard valt of staat het bij het erger worden (wat natuurlijk altijd zo is, elke motor gebruikt olie, vraag is of je het merkt). Long story short: niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
dicksterk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:20:
- grote beurt
- multiriem en spanrolen
- draagarm linksvoor
- thermostaat
- kachelweerstand
toon volledige bericht
Het enige waar je echt bang voor moet zijn bij een oude Civic is roest, de techniek knart over het algemeen rustig door, daar hoef je je weinig zorgen over te maken.
Je kan wanneer het droog is het beste regelmatig je achterste wielkasten achter de randjes even met een harde borstel schoonvegen, wanneer daar blubber ophoopt gaat het vrij hard met roesten, mijne begint sinds een paar maandjes daar ook wat te bobbelen :(
Zolang de dragende delen maar goed zijn.

Die motorblokken zijn betrouwbaar en probleemloos. Gelukkig verbruiken ze meestal ook weinig olie waardoor schade door eventueel eerder achterstallig onderhoud beperkt blijft.
Je beschrijving geeft mij een beetje het gevoel dat eerdere eigenaren die auto aan het "oprijden" waren. Dus alleen de APK doorkomen met het hoogstnoodzakelijke onderhoud.
De zaken die je nu door je Beun voor een nette prijs aan laat pakken zijn grotendeels regulier onderhoud, toevallig bleef mijn thermostaat laatst ook open staan, zal de leeftijd wel zijn. Die dingen gaan bij alle auto's wel eens stuk. Kachelweerstandje evenmin een verrassing, dat had ik bij 2 eerdere Civics ook zo rond 200k km
Kan je erachter te komen wanneer je distributieriem voor het laatst vervangen is, dat zou ik belangrijk vinden wanneer je er nog even betrouwbaar mee rond wil rijden.(en na rustig warmrijden eens wat toeren gaat maken)
Uitlijnen kan je met een beetje uitzoeken ook best betaalbaar vinden, begin maar met Beun even te vragen wat WD40 op de stelbouten te spuiten, dan kan het even inwerken voordat je dat ergens gaat laten doen.

Probeer met wat stroken papieren schilderstape eens uit te vinden waar dat water vandaan komt, misschien sluit je raam of deur niet helemaal doordat er aan de bovenkant een rubber scheef zit. Er zitten ook in het portier wat dikke rubberen steldoppen, wanneer je de onderste een stukje verder uitdraait komt er wat meer druk op de bovenkant van het portier te staan, dat kan ook helpen met waterdicht blijven

Het slepende geluid kan ook een vastzittende wielremcilinder of te strak afgestelde handrem zijn. Een beginnend lager kan zingen maar dan hoor je het geluid wanneer je een slinger over de weg maakt veranderen.
Naar links trekken kan zomaar minder zijn met een nieuwe draagarm maar uitlijnen is nooit verkeerd met scheeftrek klachten.
Honda's van dit bouwjaar staan totaal niet bekend als probleembakken, zijn betrouwbaar en zuinig en zijn over het algemeen zonder dure verrassingen lekker rijdbaar te houden.

Als ik het goed begrijp heb je tegen reparatiekosten die auto rijdend en geserviced voor je deur staan, ik kan niet in je portemonnee kijken maar wat is het je waard om een lekker rijdende auto te hebben, dagwaarde is dan niet zo relevant. Zo te horen is die Dacia ook een knap dure hobby zonder dat het probleem opgelost wordt.
Volgens mij heb je de belangrijke zaken nu wel aangepakt. Je kan natuurlijk altijd tegen een lekke uitlaat of een dooie accu aanlopen maar op techniekgebied staan ze niet bekend om dure onverwachte reparaties of storingen.

Wat zegt je Beun eigenlijk zelf van deze auto? Hij ziet de technische staat van dichterbij dan wij kunnen inschatten op basis van een forumpost.

Toevallig heeft mijn zus destijds een Dacia Sandero nieuw gekocht en daar een aantal jaren mee gereden, wanneer ik die vergeleek met mijn veel oudere Civic dan wist ik het wel, liever een 12 jaar oudere Japanner dan een nieuwe Dacia. Bouwkwaliteit, weggedrag, comfort en rijplezier liggen op een veel hoger niveau bij Honda.
Alleen die damn (beginnende) roest...

Die tip van @Emiel1984 zou ik zeker eens proberen, er zijn genoeg bijvoorbeeld ouderen die stoppen met autorijden en nog een keurig onderhouden auto hebben staan waar de handel geen cent meer voor geeft.
Of mensen met een nieuwe baan die opeens gaan leasen. Check vooral je netwerk!
Zo heb ik ooit een beroerd rijdende Ford Feest via via gekocht voor 150 euro, apk, een nieuw bandje en een paar liter olie waren de enige kosten en na 1,5 jaar probleemloos doch ontevreden rondgereden te hebben in dat hok kreeg ik er bij de sloop nog 50 euro voor terug. Economisch gezien de beste keuze maar lekker autorijden begon pas weer bij de huidige Civic.

[ Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 25-01-2021 05:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@palingdrone @emiel1984: bednakt voro jullie reacties
we hebben deze auto juist fia familie omdat een familielid een gratis peugeot 206 kreeg aangeboedn.
overigens zoeken we overla naar een gordelverlenger voor de civic, die gordels zijn erg kort voor ons, maar gordelverlengers vna bol.com passen niet. heeft iemnad die toevlalig ooit gevonden?
Distributieriem geen idee, ;-)wil ik eigenlijk ook niet weten;-) want dat ook nog vervangen is echt boven budget momenteel. al lees ik daar verschillende verhalen over, zoals in een review op autoweek waarin de gebruiker zegt dat je bij honda enkel de riem hoeft te vervangen en niet de spanrollen/waterpomp.
nog een vraagje; ik begon te denken dat iemand er een airco in gemoneerd had, doordat je een pomp hooort lopen als je de knop voor luchtciruclatie binnen inschakelt, waarom hoor je dna een pomp lopen? de monteur zei dat er geen airco in zat.
Lekkage wordt overigens ook opgespoord door de beun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
dicksterk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:34:
@palingdrone @emiel1984: bednakt voro jullie reacties
we hebben deze auto juist fia familie omdat een familielid een gratis peugeot 206 kreeg aangeboedn.
overigens zoeken we overla naar een gordelverlenger voor de civic, die gordels zijn erg kort voor ons, maar gordelverlengers vna bol.com passen niet. heeft iemnad die toevlalig ooit gevonden?
Distributieriem geen idee, ;-)wil ik eigenlijk ook niet weten;-) want dat ook nog vervangen is echt boven budget momenteel. al lees ik daar verschillende verhalen over, zoals in een review op autoweek waarin de gebruiker zegt dat je bij honda enkel de riem hoeft te vervangen en niet de spanrollen/waterpomp.
nog een vraagje; ik begon te denken dat iemand er een airco in gemoneerd had, doordat je een pomp hooort lopen als je de knop voor luchtciruclatie binnen inschakelt, waarom hoor je dna een pomp lopen? de monteur zei dat er geen airco in zat.
Lekkage wordt overigens ook opgespoord door de beun.
Dat geluid wat je hoort is een motortje wat de klep bedient die regelt waar de aangezogen lucht vandaan komt, van binnen of van buiten.
Geluid komt achter je dashboardkastje vandaan, klep zit boven de blowermotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@palingdrone: waarom blijft dat motortje dna voortdurend lopen als die kno is ingedrukt? dat hoort toch te stoppen nadat de klep is omgeschakeld/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
dicksterk schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:40:
@palingdrone: waarom blijft dat motortje dna voortdurend lopen als die kno is ingedrukt? dat hoort toch te stoppen nadat de klep is omgeschakeld/
Klep stuk? Plastic wormwiel afgebroken? Geen idee.
Met airco heb je een 2e knop naast je recirculatieknop zitten om de airco in te schakelen. Ook doet de airco niets wanneer de ventilator op standje 0 staat, die begint pas te werken bij standje 1 van de ventilatie.
Maar wanneer je Beun zegt dat er geen airco inzit zit ie er echt niet in. Bij airco heb je 2 radiateurs zitten onder je motorkap, zonder airco slechts 1.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 26-01-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@palingdrone; het was niet mij beun die het zij maar degene die de radio erin gezet heeft(de garage die pak heeft gedaan, ze hadden 2 winterbanen gemonteerd terwijl ik niet doe aan bandenwissels tussen zomer en winter(aan de actherkant zitten ook 4seasonbanden) dus hij heeft als compensatie de radio gratis ingebouwd. ik vroeg hem of er airco in zayt en hij gag aan vna niet maar weet niet of hij onder de motorkpa heeft gekeken of enkel in e auto naar de knoppen. Het klinkt echht exact als en droogstaande aircopomp, niet las een licht electromotortje dat een klep moet verplaatsen. is het in theorie niet mogelijk dat er later een airco is ingebouwd en dat diegene de luchtcirculatieknop heeft ingezet voor de airco omdat hi gen zin had nieuwe bedrading en een nieuwe knop te monteren?(waarmee luchtciruclatie dan dus is vervallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje.

Daar hoort officieel 0w20 ILSAC GF-4 olie in. Op de oliedop van americanse civics staat keihard "0w20 oil only!" en Ik ken nogal wat mensen die 0w20 in gooien en ondanks 200k of soms zelfs meer km's op te teller geen olieverbruik melden. R18 is niet kieskeurig voor olie en zelfs 5w40 kan er prima in, tijdig verversen in belangrijker dan viscositeit of merk. Met 0w20 heb je lager brandstofverbruik en 5w30 biedt betere bescherming. Ik gooi er 5w30 A1/A5 in, deze raakt niet zo snel geoxideerd als ILSAC GF-4 en kan wat langer mee.

Het gaat niet om het aantal gereden km's. 10 duizend kilometers op weg naar Noorwegen kan je vergelijken met 5 of zelfs 3 duizend aan korte ritten in de stad. Olieverbruik is het gevolg van onbegrip daarvoor.

Voor een caravan zou ik persoonlijk een diesel kopen vanwege sterkere bak en koppeling. Weet niet hoe 2.2 idtec van 9-gen is, heb een ctdi gehad en die was er prima geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Emiel1984

Ik hoorde dat deuren dempen heel wat verschil maakt. Stuurbediening zijn ook adapters voor.., ik heb mij niet zo in verdiept, maar zag een heleboel blije mensen op drive2.ru die dit gedaan hebben (tip gewoon 2din civic 5d in zoekbalk en je krijgt een heleboel leesvoer te zien, kan je met chrome vertalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Anoniem: 291380 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Daar hoort officieel 0w20 ILSAC GF-4 olie in. Op de oliedop van americanse civics staat keihard "0w20 oil only!" en Ik ken nogal wat mensen die 0w20 in gooien en ondanks 200k of soms zelfs meer km's op te teller geen olieverbruik melden. R18 is niet kieskeurig voor olie en zelfs 5w40 kan er prima in, tijdig verversen in belangrijker dan viscositeit of merk. Met 0w20 heb je lager brandstofverbruik en 5w30 biedt betere bescherming. Ik gooi er 5w30 A1/A5 in, deze raakt niet zo snel geoxideerd als ILSAC GF-4 en kan wat langer mee.

Het gaat niet om het aantal gereden km's. 10 duizend kilometers op weg naar Noorwegen kan je vergelijken met 5 of zelfs 3 duizend aan korte ritten in de stad. Olieverbruik is het gevolg van onbegrip daarvoor.

Voor een caravan zou ik persoonlijk een diesel kopen vanwege sterkere bak en koppeling. Weet niet hoe 2.2 idtec van 9-gen is, heb een ctdi gehad en die was er prima geschikt voor.
Thanks voor je antwoord. Heb wat filmpjes op YouTube zitten kijken. Maar denk dat ik een ramp koop en het olie wisselen zelf ga doen dat stelt niets voor. Uiteraard wel naar de garage voor de gewone beurten. Dan is het iets minder erg. Maar 5w30 is dan beter voor de motor als je iets hoger brandstofverbruik niet erg vind.

Diesel tja. Om te beginnen wel erg veel duurder in de wegenbelasting. Ten tweede bang dat ik straks nergens meer in mag. Neem Noorwegen lopen nu al voorop in electrische auto's. Als ik straks nergens in mag. Kan ik hem gratis weggeven daar heb ik ook weinig trek in eigenlijk. Ook heeft de carvan een gewicht van 1000kg. Dan blijf je ruim onder de 1400kg misschien heeft de Civic dan ook wat minder te lijden? Ben het met je eens dat diesel superior voor een carvan is maar bovengenoemde is wel een dingetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:57:
[...]

Thanks voor je antwoord. Heb wat filmpjes op YouTube zitten kijken. Maar denk dat ik een ramp koop en het olie wisselen zelf ga doen dat stelt niets voor. Uiteraard wel naar de garage voor de gewone beurten. Dan is het iets minder erg. Maar 5w30 is dan beter voor de motor als je iets hoger brandstofverbruik niet erg vind.

Diesel tja. Om te beginnen wel erg veel duurder in de wegenbelasting. Ten tweede bang dat ik straks nergens meer in mag. Neem Noorwegen lopen nu al voorop in electrische auto's. Als ik straks nergens in mag. Kan ik hem gratis weggeven daar heb ik ook weinig trek in eigenlijk. Ook heeft de carvan een gewicht van 1000kg. Dan blijf je ruim onder de 1400kg misschien heeft de Civic dan ook wat minder te lijden? Ben het met je eens dat diesel superior voor een carvan is maar bovengenoemde is wel een dingetje.
Een klein beurtje lukt je ook wel hoor, gewoon zoveel mogelijk zelf doen en de lastige klussen aan de garage overlaten, scheelt kapitalen.
Paar bougietjes indraaien kan iedereen, een luchtfiltertje vervangen ook.
Benzinefilter is ook niet lastig en remmen durf ik mij ook wel aan te wagen, evenals alle vloeistoffen vervangen. Wanneer je YouTube en wat basic gereedschap hebt, met sleuteltje 10 draai je je halve Civic uit elkaar, kom je een heel end. Momentsleutel aanschaffen en ergens een werkplaatshandboek downloaden/kopen dan weet je het aandraaimoment wat overal bij staat in dat handboek en dan doe je alles iig meer volgens spec dan mijn laatste (z.g.n. Vak) garage.
In de manual staat keurig wat er moet gebeuren bij welke km stand.

Zaken die wat lastiger te doen zijn zoals bijvoorbeeld een stukje remleiding vervangen of een fuseekogel met wat speling kan je dan bij de APK laten fixen, als het goed is merken zij dat soort dingen voor je op tijdens de keuring. Wanneer je een beetje bijtijds laat keuren heb je zelf ook nog wat sleuteltijd. Altijd fijn om je eigen auto een beetje te kennen, scheelt een hoop verrassingen en ik vertrouw mijzelf stukken meer dan die laatste garage die ik had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

vangoghnl Begrijp ik, zelf om die reden een goed rijdende diesel weggedaan in september 2020.
Geen zorgen, 1.8 heeft voldoende trekvermogen voor een caravan, voor de vakantie verse olie in gooien een een litertje in de kofferbak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Het meeste is wel geschreven over de 1.8 MK9 Civic :)
Je moet er alleen op letten dat je VOLSYNTHETISCHE olie erin gooit!
0w30 of 5w30 is prima, aangezien er een ketting inzit maakt het qua merk allemaal niet zoveel uit.
Valvoline a 10 euro bij de Action is prima (om bij te vullen/als nood mee te nemen).
Ze kunnen bij zwaar gebruik idd wat olieverbruiken, maar dat is niet wereldschokkend als je het in de gaten houd.

Een 2012 of 2013 bouwjaar (dus geen kentekenjaar!) kan je herkennen aan het volgende
VIN: Als daar CU instaat is het een 2012 model
Stuur controls: 2013 heeft chromen randen om de stuurwielcontrols, de 2012 heeft dat niet! (vaak makkelijk te zien bij foto's op het internet :) )
Stoel rails: de 2012 heeft afdekkapjes waar de rails aan de vloer zit. De 2013 niet!
Boordcomputer: bij de 2012 kan je geen instellingen wijzigen (verbruik afstand en rijtijd) als je rijdt. Hiervoor moet je stilstaan incl de handrem. de 2013 kan dat wel.

Overigens hebben de 1.0 en de 1.5 Honda motorblokken (van de Civic MK10) weer een distributieriem die eens in de zoveel jaar/aantal km's vervangen moet worden. Onbegrijpelijk (al zal het wel met emissie ed te maken hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 29-01-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SniperGuy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:24:

Valvoline a 10 euro bij de Action is prima
Ik zou de olie niet bij de Action halen... weet niet, misschien een vooroordeel, bijvoorbeeld shampoos en tandpasta's (head en shoulders, sensodine etc) merk je gelijk dat die van lage kwaliteit is, dus haal ik liever bij de Kruidvat) Denk dat hetzelfde ook voor de olie geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Valvoline is voor de auto in noodgevallen prima spul (mits het de juiste viscositeit heeft en de juiste keuring).
Alles beter dan met een te laat oliepeil rijden en het zal maximaal 25% Valvoline zijn wat er in de motor zit (uitgaande van een carterinhoud van 4 liter tot nivo MAX. Tussen min en max is meestal 1 liter.

Als je zaken als natte koppeling hebt (motorfietsen) of wet-belt distributie dan zou ik er inderdaad bij wegblijven, voor nood is het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
SniperGuy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:24:
Het meeste is wel geschreven over de 1.8 MK9 Civic :)
Je moet er alleen op letten dat je VOLSYNTHETISCHE olie erin gooit!
0w30 of 5w30 is prima, aangezien er een ketting inzit maakt het qua merk allemaal niet zoveel uit.
Valvoline a 10 euro bij de Action is prima (om bij te vullen/als nood mee te nemen).
Ze kunnen bij zwaar gebruik idd wat olieverbruiken, maar dat is niet wereldschokkend als je het in de gaten houd.

Een 2012 of 2013 bouwjaar (dus geen kentekenjaar!) kan je herkennen aan het volgende
VIN: Als daar CU instaat is het een 2012 model
Stuur controls: 2013 heeft chromen randen om de stuurwielcontrols, de 2012 heeft dat niet! (vaak makkelijk te zien bij foto's op het internet :) )
Stoel rails: de 2012 heeft afdekkapjes waar de rails aan de vloer zit. De 2013 niet!
Boordcomputer: bij de 2012 kan je geen instellingen wijzigen (verbruik afstand en rijtijd) als je rijdt. Hiervoor moet je stilstaan incl de handrem. de 2013 kan dat wel.

Overigens hebben de 1.0 en de 1.5 Honda motorblokken (van de Civic MK10) weer een distributieriem die eens in de zoveel jaar/aantal km's vervangen moet worden. Onbegrijpelijk (al zal het wel met emissie ed te maken hebben)
toon volledige bericht
Top tip super handig om te weten. Maakt het zoeken een stuk makkelijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Volgens mij heeft het 2013 model ook standaard BT aan boord (telefoon + A2DP). De 2012 heeft dat niet!
Makkelijk te herkennen: de radio module van een 2012 heeft een muzieknoot op de knop linksonder staan. De 2013 module heeft daar TEL staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Onze civic uit 11997 is inmiddels weer netjes gemaakt door e monteur. 1 ding is echter onopgelost, de kachel blaast nogsteeds enkel op stand 3 en 4 terwijl de montuer de kachelweerstand heeft vervangen. iemnad bekend met dit probleem, wat is het als het de weerstand niet is? kachelmotor lijkt me raar, hij lloopt niet zjaar, hij loopt gewoon niet, ook niet als ej terugschakelt van 3 naar 2, bij zwaar lopen zou je dan toch eerder denken dat de ganhg er langzaam uit gaat of dat je op 3 ook wel wat meer gebrom/gepipe zou horen dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
vraagje aan civic rijders van de 6e generatie, met 1.5 vtec-e motor of vergelijkbare montage v-snaar/multiriem. ik heb bij de grote beurt gevraagd de multiriem te vervangne omdat deze sosm piepte bij optrekken of stilstaan bij een stoplicht(niet vaak maar soms). ondanks dat de monteur van vorig jaar ook zei dat hij de multiriem had vervangen. nu is er een nieuwe multiriem met nieuwe spanrollen gemonteerd maar ook deze slipt, minder dan de vorige maar bij regen en koude start slipt hi toch. hoe eenvoudig is het strakker stellen van deze riem? kan een garage dat in hele korte tijd doen of is dat toch wel een klusje waar wat tijd in gaat zitten? anders laat ik het maar even zo maar vidn het een irritant geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 12:40

D33F

Tweelingtemmer

GoldenSample schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:50:
[...]

5w30

[...]

[...]

Ja

[...]

[...]

[...]

[...]

Foto time
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik rijd zelf met deze beruchte 1.8 motor uit 2012. Uit een thread op Civinfo heb ik begrepen dat het specifiek gaat om motoren met motorcodes tot R18Z4-1030320. Die van mij is R18Z4-100xxxx dus ik zou de genoemde R1A zuigers hebben.

Tot dusver lijk ik nog geen olieverbruik te hebben (net 250ml bijgevuld na 4500KM) met iets meer dan 82000KM op de klok. Hopelijk blijft dat ook zo, en mocht het wel misgaan heb ik de reparatiekosten wel over voor deze auto want het is een heerlijke wagen in een uitstekende staat.

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48

vhal

ಠ_ಠ

Ik rij zelf een 2014 1.8 Civic Tourer maar ben ik heel erg onverantwoord bezig als ik het ding 1 x per jaar naar de dealer breng voor onderhoud en eigenlijk alleen de motorkap open om ruitenwisservloeistof bij te vullen? :+

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Binnenkort mag ik me ook weer in dit topic vertonen. Na de lease Civic Tourer heb ik in 2019 gekozen voor een Toyota Corolla TS omdat de nieuwe Civic geen station uitvoering meer heeft. Prima auto, maar ik heb er niet zo'n feeling mee als met de Honda.
Nu we voor een tweede auto voor mijn vrouw aan het rondkijken waren, heb ik dus redelijk gestuurd op een Civic binnen budget, en dat is gelukt :)

Het is een Honda Civic 1.4 Style Mode uit 2010, met net iets meer dan 200.000 km ervaring. Deze stond toevallig bij de dealer waar ik mijn Civic toen ook vandaan had, en hij was afgelopen week in prijs gedaald omdat hij al een tijdje stond.

De proefrit beviel prima. Eén ding die opviel was dat de koppeling nogal hoog zat, en er was een lichte rookgeur merkbaar. Beide worden opgelost voor we de auto ophalen.

* gwystyl happy, al zal ik er zelf waarschijnlijk niet zo heel veel in rijden 8) .

Fotootjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS5tXoTIottHFLp1oqQ9NvSUBUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cakSlPTjn5ZhpPkndivwiZxZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reUFRfuCVbxVFiKFLf23xxJ6m-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hea1XtfRuF2EHYKZNyySiIuG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m6POyn6FWxhSTRaN2hHNW77-Tc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8MolwYUEjXz15ImPswNyiwU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvZBlV25FUFcUmOdpuMtivXeWfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttLmnnVHXtSFK7hTESD3FsWH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k--iBh3PwZBbA5G1wf-H76F6aTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ghIOGYFUlvZSSJqtADzxh1Ep.jpg?f=user_large

In de middenconsole was een USB aansluiting geklust; ik weet nog niet of die bedoeld is om telefoon op te laden of dat er een USB stick met muziek in kan. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
proberen en je weet het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Schopje:

Auto is inmiddels binnen, en de eerste aanrijding is een feit. We wonen in een krap straatje, en een vrachtwagenchauffeur schatte de breedte van zijn wagen of de straat verkeerd in en heeft de spiegels gesloopt :X . Is inmiddels ook gefixt, maar toch altijd jammer bij een "nieuwe" auto.....

Bij het ophalen bleek dat de koppeling helemaal vervangen is, evenals remschijven achter, blokken rondom en vier nieuwe banden. Zo kunnen we er weer een flinke tijd tegenaan _/-\o_

Ik ben nu op zoek naar een autohouder voor de telefoon van mijn vrous. Ik heb zelf een Baseus houder die in mijn auto prima werkt, maar in de Civic binnen twee bochten onder de bijrijdersstoel verdwijnt. De voorkeur gaat uit naar iets in een ventilatierooster, maar een vaste houder of "zandzakje" bovenop het dashboard (zodat radiodisplay nog wel afleesbaar is) lijkt me ook acceptabel. Een zuignap alleen als het niet anders kan. Heeft iemand een goede suggestie voor een Civic 8th gen?

Daarnaast kwam ik er achter dat de sigarettenaansteker bij de schakelpook geen stroom geeft, maar die in de middenconsole wel. Nu zijn dus gelijk mijn 1m lange bestelde kabels met 90gr stekkers nutteloos geworden omdat je vanaf de middenconsole een veel langere kabel nodig hebt 8)7

De USB aansluiting in de middenconsole vreet zowel MP3 als FLAC, dus ik kan in ieder geval lekker muziek luisteren.....

[ Voor 16% gewijzigd door gwystyl op 28-04-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb wat tijd aan mijn civic kunnen besteden.. ) zoemerwielen opgezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ahimb3WVXpY8UPa2_00xv0YVNcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdOMtBom8ws8jEMkaEe3YteR.jpg?f=fotoalbum_large

en kleppen gesteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAHKasLfoQGdZjnD7BsX6xfAKB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXP1SuUa7tvTF1mUDU7vV3fC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
we overwegen onze civic 1.5 vtec-e uit 1997 weg te doen. we wachten nog even op het oordeel vna de garage maar oververhitting vna de motor en 1l olieverbruik per 4000km doen mij vrezen voor een dure reparatie. dat wil ik niet meer doen bij deze 23,5 jaar oude auto. ik heb nu 2 vragen:
1. ik lees nog wewat ellende over versnellingsbakken bij de honda jazz, die zouden we las vervanging willen aanschafen. hoe constateer ik die ellende bijn een proefrit(behlav natuurlijk door goed te luisteren)? is een jazz een goed idee met een maximum te besteden bedrag van 2000 euro, of is het geen verstnadige keuze?
2. heeft er nog een hobbyist zin in het oplappen van de civic, je kan hem voor een klien prijse overnemen. rijdt verder heerlijk maar ja.... niet te lang momenteel door die oververhittingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05
Wel irritant, stap ik na de jaarwisseling voor het eerst weer in mijn auto staat de klok van het navigatiesysteem in mijn 2012 CR-Z op 02:00 uur. Blijkbaar heb ik last van de gevreesde Y2K22 bug.

Honda and Acura owners report incorrect date & time issue after New Year, date reads January 1, 2002 & shows incorrect time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
kwiebus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:19:
Wel irritant, stap ik na de jaarwisseling voor het eerst weer in mijn auto staat de klok van het navigatiesysteem in mijn 2012 CR-Z op 02:00 uur. Blijkbaar heb ik last van de gevreesde Y2K22 bug.

Honda and Acura owners report incorrect date & time issue after New Year, date reads January 1, 2002 & shows incorrect time
Balen, de navigatie werkt verder nog wel?
CR-Z <3
Anders wil ik wel tot augustus ruilen met je, de klok in m'n '97 Civic loopt nog wel keurig op tijd (4 digits zonder datum) dus mocht je het een onoverkomelijk probleem vinden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
kwiebus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:19:

Wow dat had ik nooit verwacht van een dergelijke fabrikant! Als ik het goed begrijp gaat het om auto's waarbij de datum van de navigatie niet meer naar 2022 zetten is, wellicht zal er een update komen (Honda is groot in law-suit-claim land Amerika)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05
De navigatie werkt wel gewoon, wel is het zo dat het scherm automatisch gedimd wordt overdag als het volgens de klok nacht is.

De navigatie gebruik ik eigenlijk nooit omdat de kaarten niet up2date zijn. De laatste versie die ik "gratis" op het internet kon vinden was van 2017 en ik geloof dat er in 2018 nog een laatste update is geweest.

Ik heb altijd de klok op het scherm prominent in beeld staan en het is wel irritant dat deze telkens als de auto gestart wordt naar 02:00 uur springt.

Volgens het volgende artikel waren er op 06-01 nog geen gevallen met Nederlandse Honda's bekend, maar Honda heeft dan ook een zeer klein en dalend marktaandeel in Nederland.

https://www.ad.nl/auto/de...dit-automerk-br~a2ca48c8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
slecht eigenlijk dat je geen gratis updates krijgt. Gelukkig is bij m'n huidige automerk (Ford) het wel gratis en krijg je gemiddeld 2-3 keer per jaar een update :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:01
YouTube: Honda Civic (2022) - Eerste Kennismaking

Hier een Autoweek artikel over de 11e en opkomende generatie van de Honda Civic :)

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Eindelijk... dat ding rijdt al een jaar in de VS rond volgens mij. Dealer hier in de buurt verwacht hem in oktober ongeveer in de showroom. Ruim op tijd voor ik mijn volgende leaseslet mag uitzoeken, dus hij staat iig hoog op de verlanglijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 23:41
Ik had bij de nieuwe Civic eigenlijk een 4WD Type-R verwacht met een dikke sprong in vermogen.
Misschien dat die dan te zwaar zou worden? Sowieso is het gewicht van moderne auto's hoog te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:01
Hier de officiële onthulling van de 2023 Civic Type-R

YouTube: The All-New 2023 Honda Civic Type R is the most powerful Type R ever

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Mooie machine weer :o Minder druk en uitbundig dan de huidige CTR.
Ben benieuwd naar de aandrijflijn! Zou Honda bij enkel FWD blijven? Of zouden ze een hybride component op de achteras zetten? Of gewoon lekker simpel +10pk vergeleken met de vorige en verder niets spannends?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jox444
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 12:15

Jox444

Honestly....

Klein schopje....

Na een klein uitstapje naar een Japanner uit Yokohama, een groter uitstapje naar een Japanner uit Hiroshima, ist ik weer terug bij Honda ;) Alleen nu helemaal electrisch.

Honda E Advance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dM7M_Ltp2eWxQXK0z7-aRJrrN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HO5OTkBZWaskAXKQLQdjgE0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFgLeR17Ov7hLee8ODj8Ec_NO3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UXMPScfreOIPKIzUld2PtZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNKFQmeOhqpo2qTgub2zN0vs2cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4rUPotuYsvVe3YTJjahLX7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jfAOnikmLgR8lK0_Y6Q_cZ3si0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFRcekuILSar0V6gtS8MGgZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKePXP3PGxsHDZR_HIdZXU_PJOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8saU6nChmdAks9nyLtUqul0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac9R0ZkHAnr_3vfRbCsHZvAV1A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2FZwESdJRZndHpombM8tBsY.jpg?f=fotoalbum_large

Het is FRIET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:02

DonJunior

NO Moderator

Jox444 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:27:
Klein schopje....

Na een klein uitstapje naar een Japanner uit Yokohama, een groter uitstapje naar een Japanner uit Hiroshima, ist ik weer terug bij Honda ;) Alleen nu helemaal electrisch.

Honda E Advance

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Tof, goede kleur ook!
Heb er helaas zelf nog nooit eentje in het wild gezien. Heb hier zelf ook naar zitten kijken, als tweede auto voor de vrouw zeg maar, maar deze Honda-E's zijn wel flink aan de prijs, dat viel me wel vies tegen.
Wellicht daarom dat we ze zo wienig zien. :/
Hoe bevalt hij jou?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DonJunior schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:22:
[...]

Tof, goede kleur ook!
Heb er helaas zelf nog nooit eentje in het wild gezien. Heb hier zelf ook naar zitten kijken, als tweede auto voor de vrouw zeg maar, maar deze Honda-E's zijn wel flink aan de prijs, dat viel me wel vies tegen.
Hoe bevalt hij jou?
Ik wilde na mijn Insight niets liever dan Honda blijven rijden maar de prijs en het formaat (en stiekem ook wel het uiterlijk) van de Honda E zorgde ervoor dat ik toch bij VAG landde. Hopelijk over een jaartje of 2-3 een mooie elektrische SUV of station van onze Japanse vrinden.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jox444

Jox444

Honestly....

DonJunior schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:22:
[...]

Tof, goede kleur ook!
Hoe bevalt hij jou?
Bevalt goed. Het is mijn eerste electrische auto en tot nu toe geen klachten. Aangezien ik niet super veel op een dag rijd (woon-werk verkeer korte afstand, grotendeels thuiswerken, weinig of geen snelweg kilometers) heb ik nog geen last gehad van de kleinere range t.o.v. sommige electrische autos.

Het is een bijzonder prettige auto om in te zitten, accelereert lekker, goede wegligging, goede balance, al met al leuke auto. En alle gadgets is natuurlijk ook leuk ;)

Het is FRIET!

• Jox444

Jox444

Honestly....

Tomba schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ik wilde na mijn Insight niets liever dan Honda blijven rijden maar de prijs en het formaat (en stiekem ook wel het uiterlijk) van de Honda E zorgde ervoor dat ik toch bij VAG landde. Hopelijk over een jaartje of 2-3 een mooie elektrische SUV of station van onze Japanse vrinden.
Volgend jaar komen ze met een 'kleine' suv, volledig electrisch. De Honda E: NY1. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden.

Het is FRIET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
He gaaf, een Honda topic :o _/-\o_
Vandaag proefrit gehad in de nieuwe Honda Civic. Positief verrast!
Mooie auto en na mijn idee beter dan de vorige met toch wel een te overdreven "tuners" look.

Nog even geduld dan en wellicht de Civic in bestelling zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb inmiddels ook een paar keer in de nieuwe Civic gereden. Ook een offerte laten maken en ingeleverd bij mijn baas. Nou hopen dat die OK geeft en ik volgend jaar September weer Honda mag rijden na een uitstapje richting zijn Japanse concurrent ....
Plaatje voor het idee:
Honda Civic Sport in blauw (ben vergeten hoe de kleur precies heet)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgGP7cn9QK2gGuui1YRFhA-m4H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAn8qaTa7Vfa56Xe5HjJ5YxR.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals deze maar dan zonder carbon pack (al zie je die uit deze hoek niet echt goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Jaa dat is echt een mooie kleur he, dat is de Crystal Blue Metallic echt een mooi kleurtje.
Zelf wil ik de Crystal Red Metallic nog even zien en dan de keuze maken.

Carbon pakket vind ik persoonlijk onnodig om er 1900 voor neer te leggen, vind zonder carbon mooier

In veghel stond ook de blauwe variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owyZ-E8_dqOcGpLc_N_xOLjt7Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlNGeRoZw9kx9NM2tQ7UpZD4.jpg?f=fotoalbum_large
boh, wat een kwaliteit foto 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Marsjee op 09-10-2022 00:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Marsjee schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 00:05:
Jaa dat is echt een mooie kleur he, dat is de Crystal Blue Metallic echt een mooi kleurtje.
Zelf wil ik de Crystal Red Metallic nog even zien en dan de keuze maken.

Carbon pakket vind ik persoonlijk onnodig om er 1900 voor neer te leggen, vind zonder carbon mooier

In veghel stond ook de blauwe variant:
[Afbeelding]

boh, wat een kwaliteit foto 8)7
De rode is ook mooi, die stond bij paleis Soestdijk met de concours d'elegance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veXEbr4VSblzaMBmhRrzcmAfIUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaJDR8Xx5mLLWaC3r1WEuz5l.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo felrood als eerder op de Civic, maar ook niet heel donker als Bordeaux-rood. Je kan hem ook tegenkomen op de huidige Jazz en HR-V volgens mij.

Ik heb proefgereden in de witte, maar dat is me te besmettelijk (ben niet zo'n poetser)

Carbon en black pakket en al die kleurtjes verlichting boeien mij ook niet. Ik heb de kofferbakbeschermer met vakken erbij laten zetten en de trekhaak. Daarnaast ook gevraagd of er weer een hoes is voor voor- en zijruiten + spiegels zoals ik op mijn Tourer had, maar de verkoper wist niet of die er al was of zou komen. Hij heeft wel de prijs van die van het huidige model bij gerekend. Als hij niet past gaat dat er weer af.

Over concours d'elegance gesproken, daar stonden alle generaties Civic en ook de nieuwe en oude NSX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X50v9yt3SVEBw-BUjnHxEv4bGs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2nFAtS9r3VsMn35wW06FYiY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rCwOYtkycJlfzgtz8xsSGjZYdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu81QPgqXsgfRZwjbyyUxtAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcNw9qzHeduIXq3JhcPyrCZYb7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LTgks0ZRJ3JPG7SAS0yBzxr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door gwystyl op 09-10-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Hé gaaf!! Wanneer was dit precies?
Komen er meer van dit soort evenementen ?

Ben nog niet heel bekend met "Honda"
Thanks voor de foto van de rode civic, wat een machine zeg.

Welke kleur civic ga jij rijden?

[ Voor 9% gewijzigd door Marsjee op 09-10-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Marsjee schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:59:
Hé gaaf!! Wanneer was dit precies?
Komen er meer van dit soort evenementen ?

Ben nog niet heel bekend met "Honda"
Thanks voor de foto van de rode civic, wat een machine zeg.

Welke kleur civic ga jij rijden?
Ik moet even denken, maar ik dacht 28 augustus. Het is vooral een evenement voor oude en/of dure auto's (nog nooit zoveel Ferrari's gezien), maar Honda had een grote stand om 50 jaar Civic en de introductie van gen 11 in NL te vieren. De dealer hier in de buurt gaf kaarten weg (oa aan mijn vader), vandaar dat ik daar heen geweest ben. Erg leuk om een keer gezien te hebben, maar voor mij niet de €27,50 oid van een fullprice kaartje waard.

Ik heb offerte gevraagd voor de blauwe versie, dus als de baas die goedkeurt wordt dat mijn kleur over een klein jaar. Dealer had het over levering rond juli als je nu bestelt, maar mijn leasecontract loopt tot eind augustus dus ik heb nog heel even....

[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 09-10-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorDUde
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-07 21:52
nog niet voor de Type-R ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Yucon

*broem*

autoweek heeft een filmpje over de nieuwe civic online staan: https://www.autoweek.nl/a...civic-ehev-rij-impressie/

Het kriebelt moet ik zeggen. Ik heb net een lijstje gemaakt en wat betreft TCO is hij even duur als m'n 4 jaar oude V40. Wat ook een hele fijne auto is trouwens, maar zo'n binair start/stop systeem en een klassieke versnellingsbak voelt toch wel gedateerd na een aantal jaar in een toyota hybride gereden te hebben. Het grote verschil zit erin dat die civic veel minder verbruikt en de eerste jaren veel minder onderhoud nodig heeft vergeleken met een volvo van een paar jaar oud. Dat weegt op tegen een iets hogere afschrijving.

Op zich hoef ik niet perse nieuw. Maar als je naar de prijzen van jong gebruikte corolla's kijkt wordt je ook niet blij. En van deze auto word ik wel blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Yucon schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:42:
autoweek heeft een filmpje over de nieuwe civic online staan: https://www.autoweek.nl/a...civic-ehev-rij-impressie/

Het kriebelt moet ik zeggen. Ik heb net een lijstje gemaakt en wat betreft TCO is hij even duur als m'n 4 jaar oude V40. Wat ook een hele fijne auto is trouwens, maar zo'n binair start/stop systeem en een klassieke versnellingsbak voelt toch wel gedateerd na een aantal jaar in een toyota hybride gereden te hebben. Het grote verschil zit erin dat die civic veel minder verbruikt en de eerste jaren veel minder onderhoud nodig heeft vergeleken met een volvo van een paar jaar oud. Dat weegt op tegen een iets hogere afschrijving.

Op zich hoef ik niet perse nieuw. Maar als je naar de prijzen van jong gebruikte corolla's kijkt wordt je ook niet blij. En van deze auto word ik wel blij :)
De kriebel werd te erg. De knoop is doorgehakt, maar de levertijd is een jaar dus het duurt nog even. Zijn er nog andere tweakers die er een verwachten? @gwystyl ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Yucon schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:40:
De kriebel werd te erg. De knoop is doorgehakt, maar de levertijd is een jaar dus het duurt nog even. Zijn er nog andere tweakers die er een verwachten? @gwystyl ?
Gratz! Mooie wagen en betrouwbaar ook, is mijn ervaring.
Een jaar levertijd? Poeh... Ik had niet verwacht dat Honda ook van die lange levertijden had.

Ik verwacht niks. Heb naar de vorige 2 modellen CTR gekeken, maar niet gekocht. Dus naar deze zal ik ook kijken, maar uit de eerste reviews blijkt dat de nieuwe niet echt beter/sneller is. Hij ziet er wel eleganter uit dan het uitgaande model, op die Halfords spoiler na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Yucon schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:40:
[...]

Die van mij is inderdaad besteld, zie gwystyl in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Het is een Honda Civic 5-deurs 2.0 Hybrid eCVT Sport in Premium Crystal Blue geworden (zoals op foto maar dan zonder carbon pakket)

Daadwerkelijke bestelling was (door wat heen- en weer verkeer van wagenparkbeheerder, directeur en leasemaatschappij) uiteindelijk op 15 november, en voorlopige leverdatum is week 40 2023 :X.
Mijn huidige auto moet er 23 augustus uit (kan nog wel even verlengd worden), dus ik hoop dat hij toch eerder komt.

Wat heb jij uiteindelijk besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

gwystyl schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:20:
[...]

Die van mij is inderdaad besteld, zie gwystyl in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Het is een Honda Civic 5-deurs 2.0 Hybrid eCVT Sport in Premium Crystal Blue geworden (zoals op foto maar dan zonder carbon pakket)

Daadwerkelijke bestelling was (door wat heen- en weer verkeer van wagenparkbeheerder, directeur en leasemaatschappij) uiteindelijk op 15 november, en voorlopige leverdatum is week 40 2023 :X.
Mijn huidige auto moet er 23 augustus uit (kan nog wel even verlengd worden), dus ik hoop dat hij toch eerder komt.

Wat heb jij uiteindelijk besteld?
Een witte advance, maar dan met de 17" elegance velgen. De 18" en vooral de 235 vond ik niet bij de auto passen.

dat was niet zomaar mogelijk dus ze hebben maar gelijk een elegance meebesteld om kruislings te wisselen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 20-11-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Yucon schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:37:
[...]

Een witte advance, maar dan met de 17" elegance velgen. De 18" en vooral de 235 vond ik niet bij de auto passen.

dat was niet zomaar mogelijk dus ze hebben maar gelijk een elegance meebesteld om kruislings te wisselen :+
Ik heb in een witte advance proefgereden, en had eigenlijk geen last van de 18" in combinatie met de breedte. Had van mij niet gehoeven, maar het comfort lijdt er imho niet onder, en wegligging lijkt iig prima :)
Ik was verbaasd dat ik in de brochure tegenkwam dat het 235 breed was. Bij mijn vorige Civic uit 2015 had ik volgens mij 17/45/225 banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

gwystyl schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:54:
[...]

Ik heb in een witte advance proefgereden, en had eigenlijk geen last van de 18" in combinatie met de breedte. Had van mij niet gehoeven, maar het comfort lijdt er imho niet onder, en wegligging lijkt iig prima :)
Ik was verbaasd dat ik in de brochure tegenkwam dat het 235 breed was. Bij mijn vorige Civic uit 2015 had ik volgens mij 17/45/225 banden?
Nou last hebben wil ik niet perse zeggen, maar het pakt niet goed uit voor het verbruik en dat weegt voor mij aardig mee. Daarnaast zijn die dingen vast geen goede vrienden met stoeprandjes. Maar ieder z'n keuze en ik kan me voorstellen dat bij een sportuitvoering die afweging anders ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
De nieuwe CTR wordt best onbetaalbaar in Nederland, bijna 80k.
https://www.autoweek.nl/a...civic-type-r-e240-per-pk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik had zo zoetjesaan toch wel eens verwacht ergens een nieuwe civic tegen te komen, maar ik heb er tot nu toe welgeteld 0 (!) zien rijden. Is er iets bekend over hoe het met de leveringen zit?

In de prijslijst is hij trouwens 2000 euro duurder geworden. Maar de BPM lijkt maar 1 euro gestegen ten opzichte van vorig jaar. Op een kladje kwam ik met de 2022 prijs en de 2023 uit op een stijging van 750 euro maar dat lijkt dus niet te kloppen.

[ Voor 39% gewijzigd door Yucon op 03-03-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Oh. Pas 36 verkocht in heel Nederland tot nu toe.. in dezelfde periode zijn er 1000+ corolla's verkocht.

https://www.autozine.nl/honda/civic/verkoopcijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Toyota is sowieso een groter volume merk dan dat Honda is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22
Yucon schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:45:
Oh. Pas 36 verkocht in heel Nederland tot nu toe.. in dezelfde periode zijn er 1000+ corolla's verkocht.

https://www.autozine.nl/honda/civic/verkoopcijfers
Waarschijnlijk slecht leverbaar. Ik zie bij de dealers niet of nauwelijks "nieuw op voorraad". Tegenwoordig komen ze niet meer uit de UK maar uit Japan (?). Ik weet niet of dat ook een factor is wat betreft de voorraad.

Kan natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod zijn. Weinig vraag = weinig voorraad opbouwen.
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste