@JBoutier. Photomatix is een van de beste programma's. Enne, waarom zou die jouw RAW's niet ondersteunen? Alle RAW formaten worden ondersteund voor zover ik weet.
@Cheiron: Je hebt gelijk hoor. Een echte HDR schiet je met 3 foto's met belichtingen -2eV, 0, +2eV. Als je dit overdag doet bij goed licht, zie je nagenoeg geen beweging omdat de foto's heel snel achter elkaar geschoten worden. Maar het kan voorkomen ja dat je waaiende bomen, langsrijdende auto's etc bewegend hebt. Photomatix heeft een optie bij het processen waarbij hij rekening houdt met ghosting. En je kunt ook alignen doen. Dan gaat hij de 3 foto's zoveel mogelijk matchen op horizontale en verticale verschuivingen, wat kan resulteren in blur natuurlijk.
Ik heb een vorobeeld van een avondHDR met lange sluitertijden:

Je ziet de vlaggetjes gewoon bewegen. Dat krijg je niet weg.
Bij de volgende avond HDR heb ik ook lange sluiters gebruikt:
Hier zie je dus niet veel aan beweging, behalve het water. Ik heb sluitertijden van 8 seconde, 30 seconde en 4 seconde gebruikt bij f/8. Bewegende wolken, waaiende bomen/gras.....ik zie het niet. Ook niet op de
grote versie.
Dus mijn ervaring is, als je het op lange sluitertijden doet, heb je geluk als het windstil is. Ghosting en bewegingen krijg je gewoon niet weg.
Doe je het op hele korte sluitertijden, let's say 1/200 1/800 en 1/3200 dan moet er geen probleem zijn.
Bij de volgende HDR's heb ik maar 1 RAW gebruikt (semi HDR) juist omdat er weinig licht was en ik zeker wilde zijn van geen beweging:

Wanneer ik nu 3 foto's had gemaakt, stonden de mensen bewogen erop en ook de bomen. Het waren net wat teveel bomen en net wat te kortbij om die bewogen te hebben.

Hier stond veel wind, dus klimopblaadjes bewogen constant. Dit wilde ik dus niet hebben op mijn HDR
Conclusie: gebruik semi HDR om je foto net wat beetje extra te geven en wanneer je lichtcondities zo slecht zijn dat beweging niet uit te sluiten is bij meerdere foto's.
[
Voor 5% gewijzigd door
Deathchant op 09-06-2009 11:03
]