Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter

HDR/tonemap fotografie

Afbeeldingslocatie: http://www.omines.com/assets/images/logos/logo-tweakers.png

Inhoudsopgave

HDR staat voor "High Dynamic Range" oftewel hoog dynamisch bereik (DR) oftewel de ratio tussen maximaal en minimaal waarneembaar licht. Praktisch betekent het dat erg donkere en erg lichte delen tegelijkertijd bestaan in 1 foto. Het menselijk oog kan maximaal 24 stops DR waarnemen. Dit kan het oog niet in 1 keer doen, door je pupil aan te passen vergroot je je DR. Zonder je pupil aan te passen kan je ongeveer 14 stops waarnemen. Met een HDR doe je in principe hetzelfde, je maakt meerdere opnames met verschillende belichtingen die je over elkaar heen legt. Een digitale camera heeft ongeveer 11 stops DR. De DR van een digitale camera wordt mede bepaald door de A/D converter, een 14-bit A/D converter heeft een theoretisch DR van 14 stops. In de praktijk wordt dit echter lang niet gehaald. HDR zorgt ervoor dat een opname uit een digitale camera het DR van het menselijk oog meer benaderd. Er zijn twee manieren om dit voor elkaar te krijgen.
  1. Pseudo HDR oftwel een HDR gemaakt uit 1 opname. Dit kan een JPG zijn, maar liever een RAW. Hoe dan ook, de kwaliteit van je foto gaat er op achteruit, je introduceert ruis in de donkere delen, er ontstaat banding en clipping. Een ander nadeel is dat je alleen subtiele effecten kan bereiken. Diepe schaduwen en en felle highlights zijn nooit op te vangen met een pseudo HDR. Voordeel is natuurlijk dat je maar 1 foto nodig hebt, een statief is dus niet noodzakelijk
  2. HDR uit verschillende opnamen. Deze methode heeft de voorkeur. Je neemt meerdere foto's met verschillende belichtingstijden en via software combineer je de opnamen. Het liefst met RAW opnamen, JPG kan ook maar bevat van zichzelf al minder informatie omdat het een "lossy" compressie methode is. Elke camera die manueel over- en onder te belichten is, is geschikt om HDR opnamen te maken.
« · ^

Ten eerste, tonemappen is geen HDR, het reduceert juist het DR van de foto maar bewaard het lokale contrast tussen aangrenzende pixels. Door het tonemappen lijkt of de foto een zeer groot DR heeft. In werkelijkheid is dit niet zo, het scherm waar je dit leest heeft waarschijnlijk een lager DR dan je camera waar je mee begon. Tonemappen is toe te passen op een pseudo HDR, maar natuurlijk ook op een gewone HDR. Het is dus niet noodzakelijk om een HDR te tonemappen. Het is slecht een extra bewerking. Tonemappen kan zorgen voor halo's rond donkere objecten, cartoon achtige effecten door het ontbreken van contrast en ook zeer verzadigde kleuren komen voor. Veel mensen vinden het effect mooi maar er zijn ook mensen die het uitgesproken lelijk vinden (incusief de schrijver van dit topic).

« · ^

1. Wikipedia over tonemappen en HDR
  2. Link naar HDRsoft, een veel gebruikt programma/plugin om HDR opnames te maken. Ook de FAQ sectie is zeer de moeite waard
  3. Pagina met zeer veel links naar tutorials/programma's/andere websites: klik
  4. Kies je belichtingsstappen niet te groot, anders mis je misschien een deel van je DR. Te klein is ook niet wenselijk, het levert alleen veel foto's op en vergroot je DR niet automatisch. Belichtingsstappen van 1 EV is meestal een goed uitgangspunt.
  5. Werk vanaf een statief. Lijkt logisch maar ik vermeld het toch maar even.
  6. Een lage ISO waarde kiezen zorgt ook voor een groter DR, kies dus altijd je native ISO waarde.
  7. De auto exposure bracketing functie is handig om te gebruiken. Kijk in je handleiding voor meer info
« · ^

Voorbeeld van een pseudo HDR van Deathchant
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/hdr/Deathchant.jpg
Een sprekende foto waarin veel detail zit in de donkeren en lichte gedeeltes van de foto

Voorbeeld van een HDR van See-ming Lee
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/hdr/SeeMingLeeFlickr.jpg
Deze foto is onmogelijk te maken uit 1 opname, HDR techniek lost dit netjes op

Voorbeeld van een tonemap bewerking van mescon
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/hdr/MesconFlickr.jpg
Te zien is dat het dynamische bereik eigenlijk heel klein is

« · ^

Dit topic is alleen bedoeld voor foto's, niet voor hoe en wat over HDR.

[ Voor 0% gewijzigd door PowerUp op 01-01-2011 15:41 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
En natuurlijk een dankwoord: Mig29 voor de "the one template that rules them all" en voor de achter de scherm dingen, net als Nomad trouwens. Deathchant, See-ming Lee en mescon voor de foto's. Op en aanmerkingen kunnen via DM of TR.

Foto's uit maart van het vorige topic

Anoniem: 349115 in "[Verzamel] HDR"
Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/142/jjjjjr.jpg

Anoniem: 267676 in "[Verzamel] HDR"
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2746/4438688058_0dca346de9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4005/4435020526_fd37b7575a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2465/4053923610_09563eae64.jpg

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Mooi TS, hulde.

Om verder te gaan op de laatste post(s) van het vorige topic: ik raak ook steeds meer geïrriteerd aan de slechte prestaties van Photomatix (of mijn onkunde om met de software om te gaan). Waarschijnlijk worden we na het vele gebruik gewoon een stuk kritischer, maar ik ben de laatste tijd steeds meer met PS aan het spelen als HDR tool. Binnenkort eens een vergelijk proberen op te stellen om te zien hoever de twee paketten uit elkaar liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267676

Voor een ieder die de slechte resultaten met Photomatix zat is raad ik de Photomatix plugin aan voor PS. Dat werkt echt zoveel beter en de resultaten zijn zoveel mooier.. Gewoon de foto's samenvoegen tot hdr in PS en daarna via de filters de plugin activeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 12:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Anoniem: 267676 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 07:08:
Voor een ieder die de slechte resultaten met Photomatix zat is raad ik de Photomatix plugin aan voor PS. Dat werkt echt zoveel beter en de resultaten zijn zoveel mooier.. Gewoon de foto's samenvoegen tot hdr in PS en daarna via de filters de plugin activeren...
Mee eens. Vooral het alignen van de foto's lijkt PS beter te doen. De standalone app gebruik ik al tijden niet meer. Plugin FTW!!! >:)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Afbeeldingslocatie: http://image.photojunkie.nl/getimg/Hoftoren_HDR.jpg
Een van de mooiste uit m'n laatste serie. Moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben in hoe ik nog beter met de highlights om kan gaan in m'n shots. Ik had er naar mijn idee nog te veel, ondanks de 5-9 delige HDR opnamen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28443

Landhuis in Estland - Eén shot met tonemapping (http://www.shotsbyme.com/212/)
Afbeeldingslocatie: http://www.shotsbyme.com/photos/207_Sagadi_Mois.jpg

Oude chocolade fabriek in Alphen aan de Rijn - HDR + Tonemapping (http://www.shotsbyme.com/110/)
Afbeeldingslocatie: http://www.shotsbyme.com/photos/105_Baronie_Symmetric_HDR.jpg

Petroleum Zuid, Antwerpen - HDR + Tonemapping (http://www.shotsbyme.com/71/)
Afbeeldingslocatie: http://www.shotsbyme.com/photos/066_broken_windows.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 28443 op 19-03-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:01

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

@jules: Misschien toch nog meer onderbelichte foto's maken waardoor je verhouding iets donkerder wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299554

Vind hdr nog erg lastig maar bij deze foto had ik het idee dat het toch aardig gelukt is. Ben benieuwd hoe jullie daar over denken...

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4055/4450546653_d74a63bcbf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51

Polariteit

Fietsende fotografeur

zitten mooie platen tussen. Ik kan HDR, zeker als het goed uitgevoerd is, zeker waarderen. Vind het zelf vaak toch te veel werk om uren aan een paar schuifjes te gaan zitten pielen. Toch maar binnenkort weer eens wat moed verzamelen, wil nog steeds eens een poging wagen voor hdr icm nachtfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 29-05 10:58
jules schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:42:
[afbeelding]
Een van de mooiste uit m'n laatste serie. Moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben in hoe ik nog beter met de highlights om kan gaan in m'n shots. Ik had er naar mijn idee nog te veel, ondanks de 5-9 delige HDR opnamen.
Misschien met nachtopnamen gewoon iets van -5, -2 en 1ev pakken en dan bij het tonemappen 2ev opschroeven? Ik denk niet dat je enorm veel detail wilt toevoegen in het donkere gedeelte.

@harmrhebergen, nog niet gezien. Ja ehhh..
wow :/

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 21-03-2010 21:13 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

marceltuit schreef op zondag 21 maart 2010 @ 20:02:
zitten mooie platen tussen. Ik kan HDR, zeker als het goed uitgevoerd is, zeker waarderen. Vind het zelf vaak toch te veel werk om uren aan een paar schuifjes te gaan zitten pielen. Toch maar binnenkort weer eens wat moed verzamelen, wil nog steeds eens een poging wagen voor hdr icm nachtfotografie.
Uren? dan doe je toch iets fout :)
Ik ben meestal binnen 2 minuten per foto klaar hoor ;)

Een tip voor HDR+nacht.....in je bracketing niet onderbelichten. Gewoon 0, +2, +4 ofzo. Meestal zul je merken dat je 's nachts meerdere exposures nodig hebt dan de bracketingfunctie zelf. Ik heb meestal 4 of 5 exposures nodig om genoeg info uit de donkere delen te halen om te kunnen HDRren.

Ik heb hier 2 voorbeelden voor je:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3517/3974025103_822bf6d6d0.jpg
Is gemaakt met ISO100, f/9, 6 sec, 15 sec, 30sec en 60 sec. waarbij de 6sec 0eV was.
Ik heb overigens hier niet echt gebruik gemaakt van de bracketing functie, maar gewoon zelf de tijden gekozen met de draadontspanner, waarbij ik dacht dat 30 seconde al genoeg was. Toen heb ik er nog ene van 60 sec bijgemaakt en toen zag ik dat ik genoeg informatie in de donkere delen had om te kunnen HDRren.

Dezelfde aanpak heb ik met deze gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2560/4185372778_0c6d361c4c.jpg

Wanneer je namelijk nog gaat onderbelichten (wat bij nightscenes meestal niet nodig is, MITS je lichtmetering je voor de gek houdt), krijg je tijdens het HDR-verwerkingsproces black clipping. Zwarte onderdelen NOG zwarter maken gaat niet -> clipping en ruis.

[ Voor 17% gewijzigd door Deathchant op 22-03-2010 10:53 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

jfeelders schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 09:07:
@jules: Misschien toch nog meer onderbelichte foto's maken waardoor je verhouding iets donkerder wordt...
Makkelijk schreef op zondag 21 maart 2010 @ 21:12:
[...]

Misschien met nachtopnamen gewoon iets van -5, -2 en 1ev pakken en dan bij het tonemappen 2ev opschroeven? Ik denk niet dat je enorm veel detail wilt toevoegen in het donkere gedeelte.
Deathchant schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:47:
[...]

Een tip voor HDR+nacht.....in je bracketing niet onderbelichten. Gewoon 0, +2, +4 ofzo. Meestal zul je merken dat je 's nachts meerdere exposures nodig hebt dan de bracketingfunctie zelf. Ik heb meestal 4 of 5 exposures nodig om genoeg info uit de donkere delen te halen om te kunnen HDRren.

[...]

Wanneer je namelijk nog gaat onderbelichten (wat bij nightscenes meestal niet nodig is, MITS je lichtmetering je voor de gek houdt), krijg je tijdens het HDR-verwerkingsproces black clipping. Zwarte onderdelen NOG zwarter maken gaat niet -> clipping en ruis.
Grappig dat jullie elkaar tegenspreken. Ik wil dus juist meer details in zowel de highlights als in de donkere vlakken (om ruis te voorkomen). Om highlights te voorkomen heb ik juist foto's nodig met een onderbelichting van een paar stops. En om meer details te krijgen in donkere stukken heb ik juist foto's nodig met enige overbelichting.

De volgende keer zal ik in ieder geval proberen om shots te maken met een verschil van 2 stops per shot ipv 1 stop wat de standaard bracketing optie doet.
[...]

Kwestie van gewenning. Na verloop van tijd, zul je het steeds sneller doen. Je ziet van tevoren al waar de aandachtspunten van een foto liggen; shadows, highlights, middentonen, fill-in etc, vuiltjes op de sensor, etc. Als je eenmaal de kennis en kunde hebt wat ieder schuifje doet, zul je ook eerder aan het juiste schuifje trekken en er de juiste hoeveelheid uittrekken. Ik heb gemiddeld per foto tussen de 10-60 seconden nodig voor post processing. Een enkele foto vergt wat meer tijd, maar veel meer dan 5 min zal dit niet zijn. Hooguit als ik nog niet eigen ben met een bepaalde bewerkingsstap zoals HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

[...]

Ik heb hier 2 voorbeelden voor je:

[afbeelding]
Is gemaakt met ISO100, f/9, 6 sec, 15 sec, 30sec en 60 sec. waarbij de 6sec 0eV was.
Ik heb overigens hier niet echt gebruik gemaakt van de bracketing functie, maar gewoon zelf de tijden gekozen met de draadontspanner, waarbij ik dacht dat 30 seconde al genoeg was. Toen heb ik er nog ene van 60 sec bijgemaakt en toen zag ik dat ik genoeg informatie in de donkere delen had om te kunnen HDRren.

Dezelfde aanpak heb ik met deze gedaan:
[afbeelding]

oef mooie platen. en je tips ga ik zeker gebruiken. de pogingen met nacht-hdr die ik deed, maakt ik ook -1ev en -2ev en die zaten altijd bakkenvol met ruis. maar ik ga deze poging eens wagen. iig genoeg onderwerpen hier in de buurt van rotterdam :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 15:08
Wat een prachtplaten! Ik ben laatste tijd ook erg bezig met HDR, resultaten volgen snel.

Edit: Ik heb nu in Photomatix 3 foto's er in geladen, en dan krijg ik een resultaat. Dat resultaat ben ik erg tevreden mee. Maar als ik dan op tonemapping klik dan ziet hij er direct heel anders uit. Hoe krijg ik het resultaat dat ik in het begin zie, voordat ik op tonemapping klik?

[ Voor 61% gewijzigd door Armada. op 22-03-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

jules schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:14:
Grappig dat jullie elkaar tegenspreken. Ik wil dus juist meer details in zowel de highlights als in de donkere vlakken (om ruis te voorkomen). Om highlights te voorkomen heb ik juist foto's nodig met een onderbelichting van een paar stops. En om meer details te krijgen in donkere stukken heb ik juist foto's nodig met enige overbelichting.
Het was niet perse mijn bedoeling om hem tegen te spreken. Ik wilde gewoon mijn ervaring delen. Het heeft gewoon totaal geen zin om zwarte/donkere delen NOG donkerder te maken. Wanneer je 4 exposures maakt die alleen maar overbelichten, wil dat niet zeggen dat je overbelichting krijgt in de donkere delen. Het zwart blijft gewoon zwart (omdat die toch al nauwelijks of geen informatie meer bevatten).

Dit geldt overigens voor nachtfoto's dan he. Kijk, voor een scene overdag zijn de donkere stukken en de niet-donkere stukken meer in balans en hebben de donkere stukken vanzichzelf al meer detail. Dan kun je ook wel onderbelichten omdat je dan toch geen/weinig ruis krijgt in de donkere delen.

Over die highlights....stel je hebt een nachtscene met heel veel lichtbronnen op de achtergrond, maar het grotendeel bestaat nog steeds uit donkere achtergrond......
Hoe krijg je de scene helemaal ok dan? Met onderbelichten krijg je de highlights wel weg, maar dan krijg je clipping/ruis in de donkere delen (het grotendeel van de foto dus). Wanneer je teveel overbelicht, dan krijg je juist extra highlights....

@Marcel: merci :)
SpartanArmada schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:34:
Wat een prachtplaten! Ik ben laatste tijd ook erg bezig met HDR, resultaten volgen snel.

Edit: Ik heb nu in Photomatix 3 foto's er in geladen, en dan krijg ik een resultaat. Dat resultaat ben ik erg tevreden mee. Maar als ik dan op tonemapping klik dan ziet hij er direct heel anders uit. Hoe krijg ik het resultaat dat ik in het begin zie, voordat ik op tonemapping klik?
Als jij me dat kunt vertellen ben ik een blij man :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272280

Ik dacht dat ik de enige was, SpartanArmada en Deathchant!
Ik kom niet verder dan dat punt, want wat ik ook probeer te schuiven, ik krijg het niet meer zoals ik het hebben wil...
Goed te weten dat ik niet de enige ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb dat probleem sinds de nieuwere versies van photomatix. Oudere versies, die ik nu natuurlijk van mijn pc geknikkerd heb hadden dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Deathchant schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:07:
[...]
Het was niet perse mijn bedoeling om hem tegen te spreken. Ik wilde gewoon mijn ervaring delen. Het heeft gewoon totaal geen zin om zwarte/donkere delen NOG donkerder te maken. Wanneer je 4 exposures maakt die alleen maar overbelichten, wil dat niet zeggen dat je overbelichting krijgt in de donkere delen. Het zwart blijft gewoon zwart (omdat die toch al nauwelijks of geen informatie meer bevatten).

Dit geldt overigens voor nachtfoto's dan he. Kijk, voor een scene overdag zijn de donkere stukken en de niet-donkere stukken meer in balans en hebben de donkere stukken vanzichzelf al meer detail. Dan kun je ook wel onderbelichten omdat je dan toch geen/weinig ruis krijgt in de donkere delen.

Over die highlights....stel je hebt een nachtscene met heel veel lichtbronnen op de achtergrond, maar het grotendeel bestaat nog steeds uit donkere achtergrond......
Hoe krijg je de scene helemaal ok dan? Met onderbelichten krijg je de highlights wel weg, maar dan krijg je clipping/ruis in de donkere delen (het grotendeel van de foto dus). Wanneer je teveel overbelicht, dan krijg je juist extra highlights....
Wat ik heb gemerkt bij enkele highlights die waarschijnlijk behoorlijk geclipt hebben, dat ik het geclipte gedeelte ook niet meer terug zie in de foto's. Wat overblijft van bijv langsrijdende auto's zijn de buitenste delen van daar waar de koplampen geschenen hebben.
Zwart zou evt ook kunnen clippen als dat puur 0 zou zijn. Het is echter bij ons allen bekend dat er eerder ruis op zal treden dan dat een sensor volledig zwart weer zal geven bij langere sluitertijden. In die zin zou je dus wellicht gelijk kunnen krijgen. Maar dan nog vraag ik het me af, het lijkt er bij HDR nl op dat voor de donkere delen juist de foto's met de langere sluitertijden gebruikt worden en bij de highlights de delen van de foto's met de korte sluitertijd. Hoe dit zich echter uit is mij niet bekend. Moet ik binnenkort maar eens mee gaan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat weet ik niet wat je daar zegt. Daar zou je het exacte algoritme voor moeten ontrafelen denk ik.
Hoe zou je anders verklaren dat je black-clipping en ruis krijgt in de zwarte delen bij onderbelichting? Dan zou je volgens die theorie toch kunnen zeggen dat het programma niet de onderbelichte foto's gebruikt om de zwart-delen mee te renderen?

Ik blijf het interessante materie vinden :) maar ja, het wordt in ieder geval wel tijd voor een ander programma dan photomatix, want het stoort me nu mateloos dat de bewerkingen niet hetzelfde uitzien NA processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik gebruik Photoshop's HDR functie. Nadat de foto's zijn samengevoegd en er een fletse 24-32 bits plaat is ontstaan die je nauwelijks kunt verwerken, behalve dan downgraden naar een 16 bits plaat die wel makkelijker is te verwerken. En daar schuilt volgens mij ook het probleem. Uit die vlakke plaat wil ik nog zo veel mogelijk details persen door een groot deel van de blacks en highlights er weer uit te gooien, waarbij ik de midtones kwa bereik weer probeer op te rekken.
En volgens mij gaat het daar ergens mis, maar zekerweten doe ik het niet.
Als ik die contrast stap nu in de 24-32 bits versie kon doen, had ik waarschijnlijk veel meer details en minder ruis in de uiteindelijke plaat. Maar helaas, zelfs LR kan niet met de 24-32 bits PSD's overweg :/
Met bovenstaande in het achterhoofd vraag ik me dus ook stiekem af of het wel verstandig is om foto's met meer grotere belichtinststappen ertussen te maken. Straks heb ik een nog groter DR, wat zich dus uit in een nog vlakkere plaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Maar is het dus echt niet mogelijk om in Photomatix na het samenvoegen van de foto's het resultaat op die manier op te slaan als jpeg zónder te tonemappen? Want ik ben erg tevreden over het resultaat wat ik dan krijg te zien, maar als ik dan op tonemapping klik komt er een heel ander beeld, en ik kan erg moeilijk dat 'vorige' resultaat benaderen met die balkjes. Iemand oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Mijn eerste HDR! Ik ben trots.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4023/4457926014_bc85131ce8.jpg
Groot: http://farm5.static.flick...57926014_bc85131ce8_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Psssssssst, doe je sensor even schoonmaken.. ;) Links bovenin zit een vlek.. Ik vind de bewerking (m.u.v. de lucht) wel cool, beetje game-achtig maar het onderwerp doet me echt helemaal niets, wat het onderwerp ook moge zijn.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
Een paar van mijn reis door Z-Amerika vorig jaar.

Eerste foto is van een oude inca muur, Peru (nabij Cusco):
Afbeeldingslocatie: http://fc03.deviantart.net/fs51/i/2010/083/2/5/Incan_Wall_by_Tenbult.jpg

De drijvende eilanden in Lake Titicaca - Bolivia (ik zie nu dat er linksboven een zwarte vlek zit... even kijken wat ik hiermee ga doen).
Afbeeldingslocatie: http://fc00.deviantart.net/fs51/i/2010/083/d/6/Uros___Floating_Islands___Peru_by_Tenbult.jpg

Een spaanse kerk in Cucso - Peru
Afbeeldingslocatie: http://fc03.deviantart.net/fs51/i/2010/083/d/7/HDR_Church_in_Cuzco___Peru_by_Tenbult.jpg

Eentje van de inca trail
Afbeeldingslocatie: http://fc07.deviantart.net/fs51/i/2009/303/4/d/HDR_from_the_Inca_trail___Peru_by_Tenbult.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07-2021
@Silvermoon:
Vind ze niet echt mooi, hou meestal wel van HDR, maar deze lijken mij een beetje 'overdone', ze lijken nu net iets te onrealistisch naar mijn idee. Vind foto 2 en 3 wel het mooist, maar bij beide krijg ik het gevoel dat de lucht er apart is opgeplakt.

Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:58
Een uit een verlaten ziekenhuis in Wageningen (klikbaar voor groot). 5 opnamen die in Photmatix Pro zijn samengevoegd:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2749/4348884195_9a14506d87.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

SpartanArmada: nee volgens mij gaat het niet. Ik hoor veel "klachten" dat de before en after-rendering totaal verschillende resultaten geeft.

Over je foto....onderwerp niet boeiend, te donker en een HALO bij de lucht....

Silvermoon....ik vind de HDR's veel te donker en te extreem. maar ja, dit is een kwestie van smaak.

@vandermark. Goeie HDR, alleen jammer dat die paal rechts zo prominent aanwezig is. Er zit wel genoeg detail in de bakstenen, maar ik zou dat hele stuk rechts weghalen en eens kijken hoe dat uitziet...Voor de rest goeie bewerking.
- wat zijn je exposures?
- Hoe heb je deze foto bewerkt (photomatix settings)

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 24-03-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:58
@Deathchant. De foto's zijn op 10mm genomen (echte UWA dus) en dan wil ik altijd iets erg dichtbij hebben, dat was hier het stuk bakstenen muur die je de paal noemt ;) Zelf ben ik daar wel tevreden over. De 5 opnamen verschilden 2 ev onderling (-4, -2, 0, 2 en 4) en de instellingen in Photomatix weet ik niet meer...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

nice. 10mm rulez indoor :) Kep zelf de 10-22 en doe ik voor geen goud weg.
Waarom had je gekozen voor -4 stops? kreeg je dan niet teveel clipping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
Ik vind dat een HDR wel overtrokken mag zijn en juist surrealistisch. Alleen dat ze donker waren, was niet de bedoeling.

Toch maar eens geprobeerd de fietsbrug van Nijmegen te fotograferen!

op de foto klikken voor een groter formaat
Afbeeldingslocatie: http://th00.deviantart.net/fs26/300W/i/2010/090/2/f/Nijmegen_bridge_in_HDR_view_by_Tenbult.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 14:50

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik was laatst voor mijn werk even in Parijs. Daar had ik deze geschoten bij het Louvre.

Afbeeldingslocatie: http://i640.photobucket.com/albums/uu130/MarkoC70T5/losse%20fotos/IMG_9058_6_7_tonemapped.jpg

Vindt hem zelf wel redelijk goed gelukt. hij bestaat uit 3 fotos

[ Voor 9% gewijzigd door Dark Angel op 01-04-2010 10:44 ]

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

@ Dark Angel: Ik vind hem een beetje vaal, als je hem iets meer contrast geeft, en de blacks iets omhoog gooit denk ik dat ie nog beter uit komt :)

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Net terug uit Berlijn waar ik volgend heb geshoot:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4055/4475787220_43fd0dae81.jpg

meer op

http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157619065460720/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@vandermark: mooie plaat, de kleuren komen mooi over. ook de compositie vind ik tof.

@silvermoon: Deze is ook erg nice, de blauw/grijze kleurtinten vind ik erg mooi. ook het lijnenspel is goed in beeld gebracht. Eigenlijk het enige jammere vind ik de plaatsing van de schaduwen.

@kevinneke: ik vind de compositie in deze plaat niet zo spannend. dit komt vooral doordat het hoofdonderwerp te ver weg is en omdat je blik eerst langs redelijk saaie gebouwen moet.

@dark angel: Sorry de kleuren vind ik niks hier, te veel in dezelfde kleurtint. Ook heb ik het idee dat het standpunt beter kan waardoor de twee gebouwen beter tot hun recht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ vandemark: helemaal mijn soort hdr! Mooie bewerking..
@ Silvermoon: de kou straalt ervan af.. had van mij iets minder blauw mogen hebben, maar verder wel nice..
@ Dark Angel: bekend plaatje. had wat contrast bij gemogen en het lijkt of het gebouw rechts iets naar achteren valt..
@ Kevinneke: heerlijke plaat! heb nooit echt nacht-hdr's gemaakt en vind hem super strak. Compo kan wellicht wat interessanter omdat je aandacht niet direct naar het gebouw in het midden getrokken wordt, maar de kleuren zijn super.. rest van de serie is ook leuk op je flickr..

Even een oudje van Cheratte onder handen genomen:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4065/4490232988_b4b0f10f86.jpg

[klik voor groter]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

harmrhebergen: toffe compo met fijn lijnenspel!

hierbij eentje van mij, is 1 van mijn eerste hdr's en ook gelijk (naar mijn mening) 1 van de weinige waar ik echt tevreden over ben.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3041/3847504987_daef8d43be.jpg
klikken voor groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:06
@ marceltuit: HEEL erg geslaagd naar mijn mening. Misschien dat je het gebouw links (en rechts ook?) wat lichter kan maken? De plint van het gebouw is lekker oranje, als je het hele gebouw zo maakt wordt ie misschien nog sterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
@harmrhebergen: Mooi, maar mag 'dramatischer' in mijn mening. :)
@marceltuit: Erg goed toegepast op de situatie!

Crosspost van [Testcase] Sint Jozef Kathedraal:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4032/4498483356_23dee8fca9.jpg
(klik voor groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348169

Anoniem: 267676 schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:07:
Even een oudje van Cheratte onder handen genomen:

[afbeelding]

[klik voor groter]
Dit blijft ook gewoon een prachtige locatie! Mooie plaat!
Nou ben ik toch er benieuwd hoe je daar binnen bent gekomen?
Ik zou er zelf namelijk ook wel eens een kijkje willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49966

Afbeeldingslocatie: http://static.zooomr.com/images/8832353_d55c44d4fe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:26
@Agnostic
Heerlijke kleuren! Ik zou links iets meer ruimte hebben gehouden maar verder top! Ook een mooie lucht in samenwerking met de wuivende grashalmen.
@SpartanArmada Vind het een beetje krap gekaderd. Verder een nette HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Deze vind ik heel mooi, prachtige lucht en mooie warme zonnestralen.
Mooie hdr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Agnostic: erg mooie plaat. heerlijke kleuren en licht. mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@SpartanArmada
Ik zie het HDR effect er niet aan af? Ik zie zowel highlights als donkere schaduwpartijen, die niet veel anders zouden zijn als de foto zonder meerdere opnamen gemaakt zou zijn. En voor tonemap heeft ie al genoeg contrast in zich waardoor het effect zich ook niet echt leent.

@Agnostic
Lekkere kleurtjes! Dat warme lente zonnetje met heerlijk blauwe lucht op de achtergrond, afgewisseld door een wat neutraler zandkleurtje. Compositie doet me echter niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Alcatraz:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2798/4518164548_fff5767285.jpg

Yosemite National Park:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2752/4518163952_9ecafd7d6b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4034/4517529643_55bb27abee.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Deathchant op 14-04-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Eerste echte HDR test van mijn kant:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/20ghc49.jpg

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

lightsmoothing is niet echt goed.
je ziet alles donker en in het midden een lichte "stip".
Daarnaast zie ik niet superveel extra detail in het schuurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hele mooie HDRs Deathchant! Vooral nummer is ook qua compo erg tof!

Hierbij eens een HDR van mij, tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4034/4529125672_f41ebdf38e.jpg

Klikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
@Dark Angel: Krappe compositie gekozen. Ik had de foto iets lager gemaakt of iets hoger (dat je die storende rand niet hebt). En ook de foto iets verder naar links zodat de piramide er goed op komt te staan.
@Kevinneke: Door wat verder in te zoomen en de Dom alleen in de foto op te nemen is het misschien makkelijker kijken. Hij grote en statige gebouw staat een beetje gepropt tussen de andere gebouwen (in ieder geval zo lijkt het).
@Harmrhebergen: Jammer van het ene linkerraampje dat overbelicht lijkt. Verder toffe compositie, mooi standpunt.
@Marceltuit: Toffe wolken, alleen de rest... Hij heeft iets wat me niet aanstaat. Misschien is het doordat hij een beetje bewogen is, kan dat? Hij kijkt niet helemaal scherp heb ik het idee.
@Armada.: Er is denk ik genoeg in de testcase gezegd.
@agnostic: Ziet er golvend uit. Golvend van het licht, wolken, duingras en zand. Toffe compositie! Alleen ben niet helemaal te spreken over die witte vlek (sneeuw?) Trekt erg de aandacht.
@Deathchant1: Grappige plek... neem aan dat je daar was voor een tour? ;). Leuke compositie.
@Deathchant2: Ik vind deze een beetje licht? In ieder geval bergen ogen erg licht.
@Deathchant3: Hangt een rare gloed in de vallei. Heb je deze ook in landscape? Hij kijkt een beetje krap. Ik zou juist de grootsheid en het weidse willen zien zodat de bergen goed tot zijn recht komen.
@Jelmervos: Beetje aparte foto? Gevoel dat deze scheef staat. Daarbij is het HDR gedeelte perfect gelukt, alleen de foto is donker geworden. De compositie door het schuurtje in het midden van de foto te zetten is misschien ook wat minder aantrekkelijk. Wellicht wat meer spelen om hem in de hoeken te zetten (weet niet of dit mogelijk is).

Klikken voor groter (helaas beetje klein tumbnails, kan ik verder weinig aan doen).
Afbeeldingslocatie: http://th02.deviantart.net/fs71/300W/i/2010/107/d/d/St__Walrick___HDR_by_Tenbult.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@silvermoon: tnx voor je reactie. Er zal zeker wat beweging door de wind in zitten, vooral in het water en de struikjes een beetje. FOto's zijn vanaf statief genomen, en dat staat op zich wel als een huis.

Over jou plaat: mooi landschap met lekker dreigende lucht. die gouden rand is erg mooie toevoeging. wat ik wel jammer vind is dat de bomen aan de overkant van het water zo donker zijn. De bomen die zeg maar voor de zon zitten, vallen helemaal weg voor de bomenrij daarachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Bedankt voor de tips, zal er de volgende keer rekening mee houden.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

@Silvermoon, de bergen zijn gewoon zo. Een HDR hoeft niet perse overal perfect belicht te zijn :) .
Die gloed wat jij raar noemt is haze/mist en deze was zeer duidelijk aanwezig. Ik heb zelf een 10-22, maar ben erachter gekomen dat UWA ook niet altijd alles is. Ik heb genoeg foto's waarbij je het wijdse landschap ziet, maar hier ging het zich om het dichterbij-halen van de slingerweg met alles eromheen. De grootte van de weg (of eigenlijk de klein-heid van de weg) in tegen stelling tot de omgeving geven ook een enorm gevoel van diepte en wijdsheid.

Ik was inderdaad door alcatraz aan het wandelen ja :)

Maar je wilt een wijder schot...tis niet exact dezelfde locatie, maar soortgelijk:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4046/4517529761_2e2a596449.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 19-04-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 09:57

ThunderNet

Flits!

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2421/4535743113_665a9933ba.jpg

Een proof of concept, een hdr/tonemap waarvan niet alleen de belichting verschilt, maar juist het omgevingslicht extreem verschilt (zit 5uur tussen de eerste en de laatste foto). Bewerking kan nog wat netter :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThunderNet op 20-04-2010 01:15 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 23:20
Wow, interessant gebruik van de techniek. En zeker als proof of concept geslaagd. Nu alleen nog een extremer voorbeeld vinden waar dit effect ook tot een echte TOP foto leidt.

Doet me denken aan "het rijk der lichten" van Magritte:
Afbeeldingslocatie: http://www.planetperplex.com/img/magritte_empire_of_light.jpg

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ThunderNet schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 01:15:
[afbeelding]

Een proof of concept, een hdr/tonemap waarvan niet alleen de belichting verschilt, maar juist het omgevingslicht extreem verschilt (zit 5uur tussen de eerste en de laatste foto). Bewerking kan nog wat netter :)
Orgineel idee! Zeker iets om wat meer mee te doen.

Als ik HDR schiet, schiet ik (tot nu toe) altijd uit de hand, bij jouw systeem een beetje lastiger :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ ThunderNet: Wat een vet idee! ben benieuwd naar toekomstig werk.. Uitwerking vind ik al best wel geslaagd.. Meer van dit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-04 13:52
@Agnostic:
Een erg mooie foto! De warme kleuren, lichtval en de lucht zijn allemaal even mooi.

@Deathchant;
1: Was het bankje zo lang dat hij er niet helemaal op kon? Dat was namelijk wel mooier geweest. Vind het een lekkere plaat met mooi licht wat naar binnen valt. Was helemaal mooi geweest als je nog een extra shot had gemaakt met de juiste belichting op de ramen. Had niet direct samen met je HDR gehoeven, een extra shot en die later in de ramen zetten met photoshop had ook gekund.
2: Ik mis wat op de voorgrond, hij lijkt wat vlak zo.
3: Wauw wat een toppertje! Voorgrond en onwijs veel diepte, erg gaaf!

@jelmervos:
Vind hem niet echt geslaagd. De foto is nogal donker, het schuurtje staat scheef en je had wel een wat interessantere compositie kunnen bedenken.

@marceltuit:
Jammer dat de bosjes op de voorgrond bewogen zijn, de volgende keer met wat minder wind nog eens proberen. Verder wel een geslaagde plaat hoor, de lucht is erg lekker.

@Silvermoon:
De reflecties zijn erg gaaf. Maar over het algemeen vind ik de foto te donker, had graag wat meer details in de donkere delen gezien.

@Deathchant:
Lekkere diepte, mis wel een beetje de wauw factor hier.

@ThunderNet:
Zeer interessant concept, wat mij betreft geslaagd. Ik ben benieuwd naar toekomstige resultaten. Ben wel benieuwd hoe je het gedaan hebt? Camera voor een open raam en daarna laten staan al die uren? Of ben je terug gegaan en opnieuw dezelfde compositie bepaald? Dat laatste lijkt me nogal lastig namelijk.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4049/4546566836_a938360afc.jpg

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Heerlijke plaat Amstel76!
Vooral de schaduwen op de voorgrond en de compositie. De wolk rechtsboven vind ik wel iets te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Amstel: Tnx. Dat wordt wel een onmogelijk opgave, het waait daar bij die plas namelijk altijd ;) maar dan moet ik maar ff opletten dat er geen struiken in beeld komen :P

Over jou plaat: Mooie kleuren, heb er eigenlijk niks over op aan te merken. Als ik dan perse iets moet noemen, dan is het dat hij aan de linkerkant wel iets meer ruimte erbij had mogen hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeel evenveel groen als rechts van het paadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 19:53
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4038/4523459033_4909e5a3b9.jpg
Klik = groot

Eerste HDR ever :) Antwerpen centraal bij nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Heel mooi. Kleuren en lijnenspel zijn erg mooi vastgelegd in deze bewerking. Eigenlijk jammer dat die horizontale lijnen de halve cirkel doorbreken, maar dat zijn bovenleidingen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Amstel76 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:26:

@Deathchant;
1: Was het bankje zo lang dat hij er niet helemaal op kon? Dat was namelijk wel mooier geweest. Vind het een lekkere plaat met mooi licht wat naar binnen valt. Was helemaal mooi geweest als je nog een extra shot had gemaakt met de juiste belichting op de ramen. Had niet direct samen met je HDR gehoeven, een extra shot en die later in de ramen zetten met photoshop had ook gekund.
Ten eerste jij ook bedankt voor je positieve comment.

Die foto in alcatraz was op 10mm gemaakt hoor :) Als ik een 4mm lens had, stond het bankje er wel op :)
Ja ik heb gedacht aan die ramen....maar ik vond het wel wat hebben zo. Daarbij ken ik niks van photoshop en zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen :P

Over jouw foto. Ook deze kijkt lekker weg. Ik ben het er wel mee eens dat hij rechtsboven iets donker is.

T1mmy, goed gelukt die eerste HDR van jou :) ook eens met Marcel: ik had die ronding ook graag nog gezien :)

Hier nog een shotje van mij, beetje een crosspost, maar het is wel een echte HDR:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4041/4517529331_ab807cfa84.jpg

En hier een zonsondergang HDR van dezelfde scene:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4059/4517530313_a950ce9bb5.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Deathchant op 25-04-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Amstel76 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:26:

@ThunderNet:
Zeer interessant concept, wat mij betreft geslaagd. Ik ben benieuwd naar toekomstige resultaten. Ben wel benieuwd hoe je het gedaan hebt? Camera voor een open raam en daarna laten staan al die uren? Of ben je terug gegaan en opnieuw dezelfde compositie bepaald? Dat laatste lijkt me nogal lastig namelijk.
Ik hoop dat TN nog even terug komt om meer te vertellen, maar ik denk zo dat je met een krijtje en wat vast herkenningspunten in de compositie een heel eind komt. De rest is kwestie van croppen :P

Edit: @hierboven: de eerste is erg lekker. Ik ben voorstander van een dergelijk gebruik van HDR techniek!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 25-04-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

merci miggie :)
ja ik moet je eerlijk bekennen...ik ben de laatste tijd niet meer into de extreme HDR's. ik kan de subtiele HDR bewerkingen veel meer waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
t1mmy: Lekkere kleurtjes! En ook lekkere lijnen. Eigenlijk een HDR zoals ik ze graag zie :P

Deathchant: Eerste is erg mooi, heerlijk dromerig sfeertje, je waant je er gelijk bij. Tweede valt daarna gelijk flink tegen, de bovenste helft is niet mooi.

Eén van mijn eerste (in mijn ogen geslaagde) HDR's, combinatie van fisheye, mooi weer, HDR en tonemapping:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4042/4551927036_c30aa6236e.jpg
Klik voor groter

[ Voor 36% gewijzigd door Hahn op 25-04-2010 20:37 . Reden: Lichtere versie ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225627

Alle auto's in HDR geschoten

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-3CEA_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-4A27_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-C25F_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-428D_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-504E_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-7FB7_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-A8AE_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-87F0_4BD4C75F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-EDF5_4BD4C75F.jpg

Ja, contrastrijk. Iemand die tips of opmerkingen voor mij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Poging tot HDR

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3660/4560232163_a3d5a25e99.jpg

Gewoon één foto die ik heb bewerkt aan de hand van een tutorial op internet. Vind 't nou niet echt 'n HDR, maar toch vind ik hem wel mooi. (als leek zijnde) Moet toch even 'n keer uit gaan zoeken hoe ik echte HDR foto's maak met een 450D.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Awesome op 03-05-2010 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Mute: Toffe plaat, alleen boven de boom vind ik hem te zwart worden.

@SSRA: probeer ten eerste eens wat grotere versies hier te plaatsen dan deze postzegels ;)

@hyptonize: ZIet er goed uit hoor qua compo en kleur, top!

Wat betreft werking in 450D: heb zelf een 400D en daarin zit in het menu een optie die volgens mij iets van AEB heet ofzoiets. Daar kan je met een schuifbalkje een aantal exposures aangeven. doe je dit, dan maakt de camera automatisch foto's met deze exposures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@Mute, het HDR gedeelte is aardig gelukt, vind hem alleen kwa compositie minder. Als je de Volvo er helemaal op had gezet was ie beter geweest, dan wel een kleiner gedeelte van de Volvo. Nu is het net niet...

@SSRA, ik zie in jouw foto's het HDR niet goed tot zijn recht komen. Lijkt net alsof je dit met iedere camera had kunnen schieten. Waarom? Omdat richting zon nog steeds een dikke highlight ontstaat, daar waar je HDR dus mooi kunt inzetten. Sterker nog, ik vraag me af of het daadwerkelijk wel HDR foto's zijn; een foto die uit meerdere verschillend belichte foto's bestaat.

@hypnotize, HDR kun je naar mijn idee het beste gebruiken bij composities waar met name veel contrast in zit, die je in een normale foto met een gemiddelde camera niet goed terug kunt laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 21:47
Ik heb ook maar eens wat geprobeerd met HDR en exposure fusion als hdr niet wou.

1.
Afbeeldingslocatie: http://voordeelverpakking.nl/opendir/fotos/hdr/DSC_8109_10_11_fused_thumb.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://voordeelverpakking.nl/opendir/fotos/hdr/DSC_8112_3_4_fused_thumb.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://voordeelverpakking.nl/opendir/fotos/hdr/DSC_8118_19_20_fused_thumb.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://voordeelverpakking.nl/opendir/fotos/hdr/DSC_8126_7_8_tonemapped_thumb.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://voordeelverpakking.nl/opendir/fotos/hdr/DSC_8140_1_2_tonemapped_thumb.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://voordeelverpakking.nl/opendir/fotos/hdr/DSC_8146_7_8_tonemapped_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DeKemp:
#1. Cool kunstwerk, maar echt geslaagd kan ik 'm niet noemen, hij's alsnog te donker en er zit een flinke gloed omheen, niet echt mooi.

#2. Same, flinke gloed om kunstwerk heen en verder eigenlijk nog te donker (alhoewel 'ie wel iets lichter is dan #1).

#3. Staat flink scheef?

#4. Donker en er is geen onderwerp? Zie ook niet helemaal wat er HDR aan moet zijn.

#5. Vind ik de meest 'geslaagde', alhoewel het nog steeds niet heel boeiend is, op de brievenbussen na is er weinig wat interessant is.

#6. Beetje snapshotterig.

Probeer het eens met een onderwerp die er goed voor geschikt is en maak een berg foto's daarvan en ga daar lekker mee kloten. Kunstwerk van de eerste 2 foto's zou daar een goede voor zijn, maar probeer het eerst eens overdag, denk dat dat een stuk makkelijker is als je er weinig ervaring mee hebt.

Bij alle foto's krijg ik namelijk een beetje het idee dat je er langs liep, dacht "ow, laat ik daar eens een (HDR-)foto van maken!" *maakt 3 foto's en loopt weer door*. Maar je moet voor een goed resultaat toch wel een beetje de tijd nemen :)

Niet dat ik nou zo'n ervaren rot ben in HDR (allesbehalve), maar ik merkte wel dat doordat ik wat meer tijd nam om die auto-HDR te maken het resultaat vele malen beter uitpakte dan de keren dat ik het 'even tussendoor' deed :P

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 05-05-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Nadeel is dat da kunstwerk overdag niet verlicht is, dan is het gewoon een lelijk grijze massa. Nr 6 is idd gewoon een simpele. Nr 3 heb ik geprobeerd recht te zetten met als verticale lijn de kerktoren, maar dan lijkt die nog schever omdat de voorgrond er dan niet uit ziet. Nr 4 was ook gewoon een uitprobeersel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Misschien eerder op de avond proberen dan, als er nog wat meer daglicht is? Of wordt 'ie pas echt verlicht als het al donker is? Alhoewel je dan natuurlijk wel van nog langere sluitertijden gebruik kunt maken, maar dat maakt het wel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Hij gaat om 9 uur savonds pas aan, en der verlichting is iet zo heel fel pas als het aardig donker is is die pas mooi verlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Dekemp: Foto 1 is erg gaaf, dat 'kunstwerk' is mooi belicht.

Hierbij van mij maar eens een HDR probeersel. Hopelijk ben ik niet te ver doorgeschoten...

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4037/4649885584_bbdf618f6b.jpg

klikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWubs
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-05 20:41
Reactie op een wat oudere post, maargoed... Misschien kan iemand met uitleggen hoe Agnostic de in de wind bewegende grashalmen zo mooi heeft vast weten te leggen. Ik ben de laatste paar dagen druk bezig geweest met het maken van HDR foto's, maar bewegende beelden vastleggen zonder ghosting (of minder scherpe randen) is me nog niet gelukt. De enige mogelijkheid die ik kan verzinnen is een HDR maken van 1 raw file, maar volgensmij is het resultaat dan toch een stuk minder... Kan iemand mij uitleggen hoe Agnostic deze foto heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk toch echt dat jij zelf het antwoord al hebt gegeven met jouw opmerking over 1 RAW file.. :) Daarbij kan het natuurlijk zo zijn dat Agnostic gewoon goed is met PS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Marcel, ik vind em eigenlijk wel erg goed gelukt. Heel subtiel. je zou bijna niet zeggen dat het een HDR is. Leuk onderwerp op de voorgrond en achteraan een beetje een "skyline"......ja trekt me wel :)

Ik heb ook nog enkele HDR's gemaakt:

#1: wat dode krabbetjes aangespoeld in Crookhaven, Mizenhead, Ierland:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4036/4652799606_67a2227d15.jpg

#2: Druids View, Kenmare, Ierland:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4050/4652179821_671e3ba759.jpg

#3: Hike route langs Torc Waterfall, Killarney National Park, Ierland:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4046/4652800880_658dea2a27.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Thnx deathchant!

Over jou platen: vooral die derde vind ik erg gaaf. Maar die heeft sowieso ok weel een lekkere compositie. zijn de lekkere kleurtjes een mooie bijkomstigheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@Deathchant
Ik zie het nut van HDR niet zo terug in al je platen? Is het uberhaubt wel een echte HDR en geen pseudo HDR (gemaakt uit maar 1 foto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

jules schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:23:
@Deathchant
Ik zie het nut van HDR niet zo terug in je platen? Is het uberhaubt wel een echte HDR en geen sudo HDR (gemaakt uit maar 1 foto)?
Het is niet zo dat ik niet tegen kritiek kan, maar dit is wel hele magere info. Welke foto bedoel je? en wat is sudo? ik weet wat sudo in UNIX termen is, maar ik denk dat je pseudo bedoelt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik vermoed dat #1 en #2 vooral bedoeld worden. Die lijken niet direct HDR nodig te hebben als het gaat om het overbruggen van grote contrasten. Lijkt meer op tonal contrast aanpassing/toepassing voor het HDR 'effect'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het bij foto 2 nog wel handig was om hdr toe te passen. Bij 1 kan ik het moeilijker inschatten, maar bij de tweede heb je wel degelijk te maken met flinker verschillen qua contrast... Ik vind de uitvoering van alle 3 ook heerlijk bescheiden.. Super platen..

Heb zelf gisteren nog een oudje van vorig jaar onder handen genomen:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4018/4656724255_4677a34545.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 23:40
@t1mmy:
Erg mooie foto, onwerkelijk bijna.

@Deatchchant
Ik vind de eerste het mooiste. Erg mooi landschap. Bij de tweede is de zon wat grauw.

@Mute
Geslaagde bewerking. De lucht achter de boom is te donker, ik zie geen donkere wolken die de donkerheid kunnen verklaren.

@hyptonize
Ik vind hem wel leuk, beetje vreemd maar wel geslaagd.

@DeKemp
Ik zie teveel halo's om de onderwerpen heen. Ook de composities vind ik niet echt interessant.

@marceltuit
Qua hdr geslaagd, juist niet doorgeschoten maar netjes gehouden. Qua onderwerp vind ik hem minder, te veel in beeld denk ik.

@Deathchant
Ik vind dit een goede manier van hdr gebruiken. Nuttig zonder het vaak typische 'overdone' hdr effect.
Wel zou ik ze graag groter zien. :)

@harmehebergen
Qua hdr mooi ingetogen. Qua compositie vind ik hem wat druk.

Een van mijn eeste hdr probeersels:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4046/4660243101_19e1d66b83.jpg
(klikbaar)

edit: op verzoek van hieronder:

Bovenstaande foto is gemaakt met een Nikon D5000 en 55-200mm VR. Hij is samengesteld uit 3 belichtingen (-2, 0, +2). Samenvoeging is gebeurd in Photoshop via HDR (RAW) samenvoeging en tonemapping.
Geen verdere nabewerking. Lucht is origineel. Tijdstip opname is ergens tussen 19:00 en 20:00 met laagstaande zon, waardoor kleuren flink uitkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Kwintessens op 01-06-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@harmrhebergen: niet echt een interessante foto qua inhoud. HDR ziet er lekker gerendered uit. Kan ik wel waarderen.

@Kwintessens: lucht komt erg onnatuurlijk over. Misschien handig als je wat meer info post over het proces dat je gebruikt heb om hem te maken (aantal exposures, gebruikte software(instellingen) e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Deathchant schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:05:
[...]

Het is niet zo dat ik niet tegen kritiek kan, maar dit is wel hele magere info. Welke foto bedoel je?
Al je platen. Als je het tijdstip van de dag juist uitkiest zou je ook zonder bewerking deze platen kunnen schieten. Eventueel met behulp van een polarisatie filter kun je ook meer contrast in je foto krijgen.

Bij mijn weten staat HDR staat voor een beeld waarbij je een hoog dynamisch range wat betreft licht met behulp van verschillende opnamen in één (digitale) afdruk (bestand) probeert vast te leggen. Bijvoorbeeld een foto van een persoon voor een raam. Hierbij moet je belichten op de persoon zelf om deze zichtbaar te maken of op het buitenlicht waardoor je alleen een contour van de persoon ziet. Middels HDR kun je beiden in een foto zichtbaar maken door beiden te combineren middels software.

Bij jouw foto's zie ik hooguit wat meer contrast in de foto's terug, iets dat je met de meest eenvoudige foto bewerkingssoftware al kunt doen. HDR opnamen zijn niet nodig geweest en komt naar mijn idee ook niet tot zijn recht, puur omdat er zich geen hoog contrast in het originele beeld zich voordeed. Of ik moet enorm verwend zijn met mijn dSLR's, maar zelfs met mijn oude beestje, een Minolta Dimage 5 (uit '02?), kan ik me herinneren dat ik niet al te veel moeite had om dit soort platen te creëren.
en wat is sudo? ik weet wat sudo in UNIX termen is, maar ik denk dat je pseudo bedoelt.......
Heb m'n reply aangepast. Dat je 1 opname gebruikt en hier zo veel mogelijk uit probeert te halen en alsnog een HDR effect weet te persen.

Bij de foto van harmehebergen zie je behoorlijk wat detail in de wolken, zoiets krijg je veel minder snel voor elkaar door maar 1 foto te schieten. Daarnaast is het jammer dat de voorgrond weer weinig contrast bevat en er daardoor weer wat doods (en minder natuurlijk) uitziet. Wil je meer uit een afbeelding halen met HDR, heb ik het idee dat je niet alleen toekomt met een globale HDR bewerking, maar dat je dus ook op de verschillende delen van een foto een bewerking moet loslaten.

@Kwintessens
Heb het idee dat je WB (witbalans) niet helemaal lekker stond ingesteld. Dit kun je achteraf ook nog doen. LR werkt daarin veel prettiger dan Photoshop zelf. Ook kan het zijn dat je met jpg's werkt die net wat minder DR (Dynamic Range = dynamisch bereik) bevatten dan bijv raw's, waardoor je er uiteindelijk meer nodig hebt.
Overigens geld voor jou ook een beetje het verhaal van bovenin mijn reply, dat ik het nut van HDR niet zo terug zie in je foto.

[ Voor 21% gewijzigd door jules op 02-06-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 23:40
jules schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:10:
[...]
@Kwintessens
Heb het idee dat je WB (witbalans) niet helemaal lekker stond ingesteld. Dit kun je achteraf ook nog doen. LR werkt daarin veel prettiger dan Photoshop zelf. Ook kan het zijn dat je met jpg's werkt die net wat minder DR (Dynamic Range = dynamisch bereik) bevatten dan bijv raw's, waardoor je er uiteindelijk meer nodig hebt.
Overigens geld voor jou ook een beetje het verhaal van bovenin mijn reply, dat ik het nut van HDR niet zo terug zie in je foto.
De WB is handmatig aangepast in LR, de kleuren kloppen zoals ik ze nu zie op mijn gecalibreerde scherm. Ik werk alleen met RAW, niet met jpg, er zit zeer veel DR in de afbeelding, dus ik begrijp niet dat je de indruk hebt dat er meer foto's nodig zijn.
Ik gebruik HDR om natuurlijk ogende foto's met veel detail in schaduw en hooglichten te maken. Ik geen fan van de dramatische effecten die ik vaak in HDR foto's zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Kwintessens schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:07:
[...]

De WB is handmatig aangepast in LR, de kleuren kloppen zoals ik ze nu zie op mijn gecalibreerde scherm. Ik werk alleen met RAW, niet met jpg, er zit zeer veel DR in de afbeelding, dus ik begrijp niet dat je de indruk hebt dat er meer foto's nodig zijn.
Ik gebruik HDR om natuurlijk ogende foto's met veel detail in schaduw en hooglichten te maken. Ik geen fan van de dramatische effecten die ik vaak in HDR foto's zie.
Je hebt idd veel detail in de schaduwrijke delen van de foto. De schaduw is echter niet donker waardoor het eindresultaat toch onnatuurlijk lijkt.
Het algehele effect van HDR is dat een groot dynamisch bereik in een kleiner bereik word gepropt. Je krijgt dus verliezen her en der. Deze moet je compenseren, omdat het er anders op het oog erg vlak uit ziet. De vage blauwe kleur die de lucht heeft is daar ook een goed voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

HDR's maken zal in de toekomst een stuk makkelijker worden blijkbaar:

http://www.photographybay...ure-to-individual-pixels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
Lang geleden voor het laatst iets met HDR gedaan, hier een poging van het Groesbeekse war memorial. Zag pas tijdens het uploaden dat de bomen een beetje bewogen waren...

Afbeeldingslocatie: http://fc08.deviantart.net/fs70/i/2010/193/2/f/War_memorial_and_cemetery_by_Tenbult.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door Silvermoon op 12-07-2010 21:53 . Reden: streep in de foto weggehaald? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 21:33

the mod man

iets van beeldmaker

Er loopt een lijn door de foto??

Verder erg mooie HDR, bomen storen mij niet.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Nette plaat silvermoon. bomen zouden mij niet opgevallen zijn als je het niet gezegd had.

lijn is wel storend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
huh, waar komt die lijn vandaan?! :) Die lijn hoort er natuurlijk niet :D Ik zal eens kijken waarom dat is...

Edit: Zo, firefox met NoScript en Deviantart is geen goede combinatie. Met IE gaat het dus wel goed :). Thanks voor het melden :)

[ Voor 37% gewijzigd door Silvermoon op 12-07-2010 21:54 . Reden: oplossing... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Ook ik drop hier maar eens mijn eerste (fatsoenlijke) poging :) Panoramafoto (uitzicht over Wenen, 1 augustus 2010) van 6 foto's die alle geschoten zijn met -2, 0 en +2EV.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UmF6LFlN2X82WAezIxRyt6jU/full.jpg

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35
Je ziet niet dat het een HDR is. Mooi gelukt dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 08:41
Wok schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 02:10:
Ook ik drop hier maar eens mijn eerste (fatsoenlijke) poging :) Panoramafoto (uitzicht over Wenen, 1 augustus 2010) van 6 foto's die alle geschoten zijn met -2, 0 en +2EV.

[afbeelding]
Uit hoeveel foto's bestaat deze HDR? Want hoe krijg je die mensen aan de linkerkant er "stil" op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

@Fire69: Thx :)

@ Moustache: Misschien niet helemaal duidelijk omschreven van me, maar in totaal heb ik 18 foto's gemaakt voor deze plaat. Zes posities en elke positie dus drie keer belicht (-2, 0, +2EV). Helemaal stil zaten de mensen links dan ook niet en als je fullsize opent, zie je ook dat daar een (slechte) handmatige correctie zit. Moet ik nog even een keer voor gaan zitten om dat wat netter te corrigeren :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Na het zien van de platen in dit topic, ben ik toch maar eens opnieuw gaan experimenteren. Over deze tonemap ben ik redelijk tevreden.

Afbeeldingslocatie: http://tjkunnen.com/got/bankje/bankje_got.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 10:29
Ik vind de sfeer van deze foto echt heel goed! Vooral de lichte plek op het bankje voegt echt wat toe, de focus wordt daar naartoe getrokken. Geeft een heel lekker herfst gevoel.

De foto zelf is gewoon onscherp, en dit stoort enorm. Niet een deel van de foto, nee alles in onscherp. Ook is er ontzettend veel chromatische aberratie te zien. (wat een woord! 8)7 ) Echt zonde want de foto vind ik erg goed gelukt maar nu niet echt bruikbaar vind ik.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
~~~[html]Ook hier mag je reacties geven op je voorganger, dat houdt het topic waardevol~~~[/html]