Zoiets bedoel je?
Hooguit 15 min werk (is nu nog wel iets van te zien, rechtsonder is de flare niet helemaal weg enzo), maar dit is in 5 min gedaan.
Eigenlijk is het heel simpel, alleen moet je niet te bang zijn om het direct te verknallen. Ik schiet vaak genoeg uit, maar ctrl+z en je bent weer terug bij af.
Zoals ik dit aangepakt heb:
-kopieer de foto laag in PS;
-veeg wat heen en weer op de flare plekken met de spot healing tool (soms helpt een enkele klik beter, bij een grote veeg pakt hij de stralen van het ster-effect mee). negeer hier overigens de stralen, die komen in de laatste stap weer;
-wat echt niet wil lukken corrigeer je met de clone stamp;
-om de stralen te herstellen: ga naar het origineel en maak een zeer selectieve selectie per zonnestraal (exact de breedte en goede lengte). met de pipet selecteer je zowel de kleur van het begin als het uiteinde en gooi trek je er een gradient overheen. als je dit elke keer in een nieuwe laag doet die uiteindelijk bovenop komt te liggen krijg je bovenstaande effect;
-zie je toch nog vlekken, probeer dan eventueel nog de blur tool om die vlekken een beetje weg te poetsen.
klinkt heel uitgebreid, vergt ook wel enige oefening om tools te leren kennen en er vooral handig in te worden, maar dan heb je ook wat! en achteraf valt het altijd mee.
[edit]
vergeet ik mijn eigen foto.. nog een kinderdijk foto die ik vandaag pas onderhanden heb genomen:
IMG_0035_Flickr by
insolitus85, on Flickr
[
Voor 17% gewijzigd door
Anoniem: 388598 op 04-01-2011 00:09
. Reden: eigen foto erbij ]