Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:08
Ik dacht even dat de onscherpte door de tonemap bewerking kwam. Maar helaas moet ik toegeven dat het origineel zelf inderdaad niet scherp is.

Dit is voor mij een foto waar ik al heel lang wat mee wil vooral vanwege de sfeer. En die kreeg ik er meestal niet goed uit.

Het is geen excuus maar voor mij blijkt hier toch wel uit dat ik niet alleen op mijn gevoel voor de foto moet afgaan, maar ook goed moet kijken naar de foto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289407

Inderdaad wat een sfeervolle plaat. De onderste helft mag van mij ;) zo in de showcase thread. Het lijkt wel 3d. Wat ik echter vaak zie bij HDR's en ook hier is de veel te donkere lucht. Vooral het stuk ter hoogte van het bankje ziet er niet uit. Is dit een bewuste keuze bij de nabewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Laatst online: 16:08
Nee, dat was het niet, het was vooral een poging om wat detail terug in de (overbelichte) lucht terug te krijgen. Maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

ik ben het wel met woytek eens. De sfeer is geniaal! Maar idd de "slechte" belichting en teveel onscherpte doet een beetje afbraak.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Laatst online: 21:38
Foto van bij mijn ouders thuis..
Die verschillende lichtinvallen moest ik gewoon kunnen vastleggen..

Opname uit 3 stops

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/fodvs1.jpg

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Wat een sfeer knalt er van die plaat af! Prachtige kleuren en toning, heerlijk zacht en "antiek".

Paar dingen vallen op als verbeterpunt:
- Hoek van de kamer is erg donker, had iets meer detail in gemogen
- Beeldje rechtsonder en de stoel rechts in het midden die er net niet op staan storen licht. Standpunt iets verder naar links zouden deze plaat afmaken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
NickH schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:33:
Wat een sfeer knalt er van die plaat af! Prachtige kleuren en toning, heerlijk zacht en "antiek".

Paar dingen vallen op als verbeterpunt:
- Hoek van de kamer is erg donker, had iets meer detail in gemogen
- Beeldje rechtsonder en de stoel rechts in het midden die er net niet op staan storen licht. Standpunt iets verder naar links zouden deze plaat afmaken imho.
Thank you :)
Ik heb inderdaad al heel goeie commentaren op deze foto gekregen.. En die punten die je aanhaalt had ik ook al gezien, maar ja.. Op die moment was het mij te doen om het licht, en ja vergat ik de andere dingen..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik vind het er net een 3D-render uitzien. Klinkt misschien raar, maar dat is positief bedoeld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 10:29
Dat gevoel had ik ook! Lijkt net een render. Eigenlijk ben ik heel erg benieuwd hoe deze foto zo is geworden. Puur een aparte lichtinval? Goede nabewerking? Beide? Zou het interessant vinden als je wat meer kon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Wel, zoals ik zei heb ik deze foto gemaakt met 3 verschillende belichtingstrappen (bracketing) -2 0 +2 ev. op statief.

Daarna in Photomatix ze gemerged en de goeie tonemapping op toegepast. Dat is nu wel tricky part, want je gaat heel snel erover, en dat wou ik echt niet met deze foto's.

Maar dit is het punt dat ik altijd probeer duidelijk te maken: velen proberen van alles en nog wat HDR's te maken, maar.. dat lukt echt echt niet. Dit is een duidelijk voorbeeld van een perfecte belichting voor HDR's.

EDIT: lichtinvallen was linksachter, rechts midden achter schoorsteen + lampje dat aan was + helemaal achteraan door de deuropening.

[ Voor 11% gewijzigd door kazzzdafke op 22-08-2010 14:27 ]

Interesting times...

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Arjan A

Cenosillicafoob

Sommige HDRs zijn net schilderijen, zoals die van TjalleK en kazzzdafke, erg mooi om te zien. Ik zie dat er al een tijdje niet meer is gepost hier, dus tijd voor wat verse bijdragen :)

@marceltuit: Nette HDR, niet overdreven en de details zitten er nog in.

@deathchant: De derde is duidelijk mijn favoriet

@harmrhebergen: Mooie lucht, de muur komt ook mooi uit, maar de rest leidt wat af.

@Silvermoon: Mooi ingetogen en toch nette hdr.

@Wok: Geslaagd in de opzet als HDR. De donkere stukken zijn goed zichtbaar, nette evenredige lichtverdeling. Alleen herken ik Wenen niet echt (te ver weg). Mooi groot, dat wel.

@TjalleK: Wat ik al zei, net een schilderijtje, beetje soft misschien.

@kazzzdafke: Goede lichtverdeling, mooie intense kleuren met toch een goede sfeer.

Mijn HDR is wat extreem; alleen was het weer op dat moment ook vrij extreem. Ik kon met geen mogelijkheid de lucht erop krijgen zoals ik het wilde zonder de rest van het landschap meteen zwart te krijgen. Ik heb geen verloopfilters, anders had ik die nog willen proberen. Uiteindelijk is het een HDR van drie platen geworden (-2EV, 0EV, +2EV).

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4104/4990181638_dbf4a4bc7d.jpg
Meinerswijk in de avond by Arjan Almekinders, on Flickr

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik vind 'm echt supervet, vooral die roze wolken rechts in het midden zijn net schilderingen _o_

The devil is in the details.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het marmeren "Premium Clubhouse" in VW Autostadt te Wolfsburg DE:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4131/4991015206_6b77b7e6a8_z.jpg
2010-08-29-14h25m23.272P9531_29_30 by A.J. Haverkamp, on Flickr

Hierin staat enkel een leuke Bugatti Veyron. Door het glas geschoten, vanuit het Zeithaus.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302475

@ajhaverkamp: hele strakke foto, mooie kleuren.

Ik probeer het ook eens, hij is wel heel extreem maar ik vond hem wel mooi zo:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4129/5029398762_b6cfcdd6ca.jpg
Klikbaar voor groot

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 302475 op 27-09-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:43

Polariteit

Fietsende fotografeur

@kazzzdafke: gave foto met gave kleurtoning. die geeft een hele mooie sfeer aan de plaat. Vooral het licht op de bank vind ik mooi uitkomen. Jammer van die donkere hoek achterin en dat het schilderij aan de muur precies tegen de linkerkant van de foto aanzit.

@ArjanA: Heerlijke surrealistische plaat. Compositie en kleuren zijn erg tof, al hadden de wolken iets minder blauw en meer grijs gemogen.

@ajhaverkamp: leuke plaat. kleuren zijn erg fijn, al moet ik zeggen dat het geheel er nogal getekend uitziet. heb je dit uit een enkele raw-file gemaakt? gezien het feit dat de poppetjes goed staan ;)

@pieterjanvd: deze vind ik helaas wat minder, vooral de lucht is te korrelig. Ook de bomen zien er te onnatuurlijk uit.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

marceltuit schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 07:09:
@ajhaverkamp: leuke plaat. kleuren zijn erg fijn, al moet ik zeggen dat het geheel er nogal getekend uitziet. heb je dit uit een enkele raw-file gemaakt? gezien het feit dat de poppetjes goed staan ;)
Nee, 3 losse foto's achter elkaar geburst. Lens tegen de ruit van het gebouw geduwd, 1D op highspeed en knallen. De mensen liepen blijkbaar niet zo snel, of Photomatix heeft het eruit gefilterd (ik denk het eerste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creadion
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 15:14
Ik heb niet alle foto's hier in 't topic gezien en ook dan wordt 't moeilijk om op elke foto te reageren.

@kazzzdafke, Mooie foto! Lekker antiek sfeertje, zoals eerder gezegd. Heb nog nooit geprobeerd om zoiets in HDR te schieten. Ga ik toch binnenkort maar is doen :)

@ajhaverkamp, ook een erg mooie foto! Lijkt het of de lucht weerspiegeld in "de betonnen plaat" of is dat ook zo?

@Arjen A, deze heeft ook een lekker donker, mysterisch sfeertje.. Heerlijk

@Anonymous471, Beetje hetzelfde als de eerste foto van mij (hieronder) alleen nog ietsje extremer.

Kan 't niet laten om dan ook maar een foto van mij te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://th09.deviantart.net/fs70/PRE/i/2010/243/f/f/no__it__s_not_a_painting_by_creadion-d2xohyg.jpg
Lang geleden genomen, toen ik m'n camera net een tijdje had en me ging verdiepen in HDR

[ Voor 39% gewijzigd door Creadion op 05-11-2010 20:10 . Reden: 2e foto weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Xd1iTDmyly7C8brRlsas2blW/full.jpg
Normaal ben ik niet zo van het overdreven HDR gebeuren zoals ze hier wel een langskomen, maar vandaag ontkwam ik er niet aan om de HDR iets grover in te zetten. En dankzij de herfst kleuren kom ik er redelijk goed mee weg, al zeg ik het zelf :+

Als ik dus HDR gebruik hou ik het meestal wat subtieler zoals op deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rD6FA93UEV400LjuIx61SmMB/thumb.jpg

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:28

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

@Tjallek: Echt een heerlijk plaat om naar te kijken, maar inderdaad wel jammer van de scherpte.

@kazzzdafke: _/-\o_ meer kan ik er niet van zeggen ;)

@Arjan A: Wat 'n kleuren! Daarnaast vind ik het lijnenspel in je foto erg mooi, je blijft maar lijnen zien en wordt daardoor de hele foto doorgetrokken.

@AJHaverkamp: Eindelijk weer eens een detail enhanced HDR ipv tonemapping ;) mooi beeld en bijzonder dat je geen bewegingsonscherpte in de mensen hebt. Wel is voor m'n gevoel de lucht wat donker tov de weerspiegeling er van (of andersom).

@Anonymous471: persoonlijk vind ik de foto wat "te schilderachtig" ogen en de compositie in deze situatie wat te statig, de horizon had wat lager mogen liggen.

@Creadion: Sorry, je foto is in zijn geheel onscherp en oogt ook niet echt als een HDR

@Mewbie: Je hebt de herfstkleuren mooi weten te vangen, ik vind alleen de lucht weinig interessant, wellicht de horizon wat hoger leggen?

Hier eentje van mij van gisterochtend: Jammergenoeg stond m'n statief niet geheel stabiel en zit er wat "beweging" in, met name in de takken.

Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/buildings-and-architectural/rural/large/118-st-anna-kapel_hdr_crop.jpg
St. Anna Chappel HDR by Floris Bosman
Edit: had deze ook nog enigszins bewerkt naar een "oude" versie

[Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/urban-and-architectural/rural/large/61-st-anna-kapel_hdr_crop_aged.jpg
St. Anna Chappel HDR (Aged) by Floris Bosman

[ Voor 17% gewijzigd door floriske.nl op 10-01-2011 12:30 . Reden: ubb links gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
@Floris, die tweede heb je erg leuk nabewerkt. Doet me meer dan het orgineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Floris, die tweede is ook mijn favoriet! Het ziet er zeer authentiek uit zo (alleen jammer van die koffievlek, ligt er net iets te dik bovenop).

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

We hebben een weekendje Brussel gedaan, en daar heb ik onderstaande HDR geschoten.
Helaas is er wat misgegaan, want ik krijg de dubbele lijnen in het gebouw rechts (het Broodhuis, bij de lantaarn) niet weg. Eigenlijk ook wel een beetje mijn eigen schuld, want met dit soort foto's is een statief wel een must :)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5050/5203366497_318df4fb4f.jpg
Grote Markt met kerstboom by Arjan Almekinders, on Flickr

Er is nog een HDR in aantocht, van het Stadhuis, alleen ben ik nog niet tevreden over de kleuren en de belichting.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

jezus wat een chromatic aberration!!! en de ghosting rechts is alles behalve fraai :'(
Belichting en lucht is anders wel goed. Kleurtoon is iets te paarsig.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 24-11-2010 20:06 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:17
Mooie foto! Vind het zelf wel jammer van de lantaarnpaal rechts, die breekt toch net teveel het beeld naar mijn mening.
Heb je deze foto in photoshop cs5 gemaakt? Want dan kun je een vinkje zetten bij reduce ghost ofzo en dan zouden dit soort dingen weggehaald kunnen worden (ik bedoel nu die dubbele lijnen)

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

I know, de CA heb ik nog kunnen terugbrengen, ik heb het nog nooit zo erg in een HDR gehad.
Ik heb CS4, ik weet niet of daar een reduce-ghost in bestaat.

Wat betreft de lantaarn, ik heb de foto ook nog in een gecropte versie, maar dat doet naar mijn mening afbreuk aan de compositie.
Het grootste punt blijft toch dat ik geen statief heb gebruikt (CA/ghosting).

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1717

@Arjen, mooie foto. Ik had eigenlijk nog wel meer van het plein willen zien in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn HDR foto:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3096/2797392846_31bc2bfebd_z.jpg

En

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3660/3652869193_dee8d0ff19_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:43

Polariteit

Fietsende fotografeur

Die eerste is erg gaaf zeg! Mag iets lichter wat mij betreft, maar verder vind ik de kleuren van vooral de graffiti super!

TWeede vind ik de bewerking niet mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
De eerste is echt super vet. Ook een zeer geschikte foto voor HDR!
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Die eerste _/-\o_
Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

die eerste is inderdaad erg cool. Ik zou em toch IETS croppen boven. Dit soort foto's lenen zich goed voor lage standpunten. Dit kun je nu niet meer doen, maar croppen boven helpt wel voor de dieptewerking. Het mocht inderdaad in de muren IETS lichter. Verder mooie foto!

En om geen afbreuk aan de 2e te doen: deze bevalt mij dus wel. Ik zou alleen proberen om de wideangle-distortion deze foto in Lightroom3 weg te werken, zodat de lijnen watr rechter worden.

De halo is wel jammer, deze zou ik nog wat donkerder maken, terwijl ik met de exposurebrush de toppen van het huis/kasteel toch wat zou bijlichten.
Als je al die dingen doet, heb je wat mij betreft een erg geslaagde zwart-wit-haunted-mansion-HDR neergezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@all, bedankt voor de comments. Ik ga kijken wat ik met croppen kan of dan ook de foto er beter uit komt. Misschien kan ik de lucht ook iets verplaatsen en de exposurebrush gebruiken. Ik ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311217

Na al die prachtige platen in dit topic als inspiratie, hier dan mijn eerste bijdrage van mijn eerste HDR's.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4106/5194868437_73a8ea969f.jpg
Urban Exploring:Tichelwerk "Rusthoven" (Wirdum, Groningen)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4071/5194867667_071ec7dcb1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4089/5194866711_eb324879d9.jpg

@semtx : Die eerste is echt heel gaaf qua lichtinval en graffitti!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 18:45

YSK

@jundeluxe;
de eerste vind ik zelf erg gaaf. Een mooi contrast van kleuren en interessant om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301345

@jundeluxe; is dat de oude fabriek bij ekenstein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@nnickk Klopt helemaal. Is die fabriek naast landgoed/hotel 'Ekenstein' :)

Bekend daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petfles
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

subtiel, kleurrijk....helaas vind ik de lucht boven wat te kunstmatig-donker. Het paarse in de boot mag wat mij betreft minder verzadigd. Ik vind de foto kou noch warmte uitstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Petfles; wow.. waar is dat? had van mij eventueel wat lichter gemogen.
@JunkDeluxe; hey! daar ben ik vandaag ook geweest, gaaf gebouw!(of wat er van over is..)
@semtx; eerste; WOW; 2e iets overdreven witte randen

Vandaag zoals ik zal zei in een oude fabriek geweest.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5041/5280742652_efebf59bae_z.jpg
EkensteinHDR5 by nnickk1, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5084/5280741784_52781f007f_z.jpg
EkensteinHDR1 by nnickk1, on Flickr

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 301345 op 21-12-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 301345 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:58:
@Petfles; wow.. waar is dat? had van mij eventueel wat lichter gemogen.
Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

nick, het eerste commentaar wat ik geef is je enorme watermerk. wat doet dat afbreuk aa je foto's zeg.
De laatste foto vind ik te cartoonig en de achtergrond (met de bomen) is erg rommelig.

De eerste daarentegen vind ik wel puik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 2e foto was ook bedoeld, zo overdreven.
Zelf vond ik het effect erg grappig.
Wat betreft het watermerk: gewoon een stukje zekerheid, vind je het zo storend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Behalve dat het zo'n beetje de halve foto verpest is het niet storend nee ;)

The devil is in the details.

Anoniem: 388598

Dit was niet helemaal waar ik op uit was, maar enkele seconden na het maken van de foto begon het hard te regenen en ben ik toch maar gevlucht...

Afbeeldingslocatie: http://fc06.deviantart.net/fs71/i/2010/348/3/e/kinderdijk_part_two_by_insolitus85-d34vwfj.jpg

+Bedoeling was experimenteren met HDR = gelukt
+Als je dan toch al met HDR bezig bent en besluit voor de heftigere variant de gaan, kan wat spelen met de saturation ook geen kwaad... ik ben zelf wel verrast over de kleuren (zij het was surrealistisch)
-Compositie is bagger, ik was nog op zoek naar goede shot, maar de regen werd iets te heftig (te natte lens werkt niet) en was er niet bepaald op voorbereid.....

Maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe anderen dit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 29-05 10:58
-Compositie is bagger, ik was nog op zoek naar goede shot, maar de regen werd iets te heftig (te natte lens werkt niet) en was er niet bepaald op voorbereid.....
Blahblahblah, wat nou compositie bagger. Vind t werkelijk een prachtige foto!!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 19:53
Edit: Deze heb je al eerder laten zien, 1x is voldoende, anders gaat iedereen zijn plaatjes in meerdere topics posten

@Insolitus, helemaal niks mis met die plaat! Mooi!

[ Voor 68% gewijzigd door Moby op 25-12-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dagje op bezoek bij schoonfamilie in Arnhem. Mooie kans om een paar platen met verschillende exposures te schieten bij de Rijn en daarna door PhotoMatix te halen :)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5285/5293646220_1e6de433cd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5167/5293049005_03de7ac2e2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petfles
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07-2024
@JunkDeluxe Die 2e is leuk geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

de flare wordt natuurlijk ook erg versterkt door het gebruik van hdr en vind het best in de weg staan in de eerste foto. De 2e foto....hier en daar wat lichte "vlekken" en had wat mij betreft iets gelijkmatiger opgepoetst mogen worden. De onderkkant van de brug en bovenkant van de muur is nu onnatuurlijk licht. De horizon staat ook scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 1e foto vind ik ook wel mooi. Alleen zoals Deathchant zegt is de flare wat minder. Deze is overigens goed weg te poetsen in Photoshop op jouw foto. Patch tool over de 2 flares in de lucht en stamp tool rechtsonder op de brugleuning en je hebt een prachtfoto :)

2e foto is uitgelijnd op de bovenkant van de muur zo te zien. Ik had in dit geval echter ook de horizon gepakt om het geheel wat dynamischer te laten ogen. 1e foto vind ik wel terecht op de brug uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

Royz

Kleurenblind!!

Cross-post dan, omdat ik HDR stiekem wel heel cool vind. Dit is en was mijn enige HDR tot nu toe eigenlijk. Binnenkotr ga ik vaker op pad om HDR te maken :). Eerste bewerking was wat overdreven, daarna na wat kritiek dit eruit gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5285/5235474602_b1c664af75_z.jpg

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Petfles Thanks!!

@Deathchant Ik was de zonnekap vergeten mee te nemen van mijn 24-70... Wat raadt je aan om weg te poetsen? Die rode flare linksboven of ook de flares op de brug rechtsonder? Wat betreft de tweede foto, de lichte vlekken en scheefheid was 'artist impression'. Gewoon gedaan omdat ik het leuk vond :)

@Insolitus Bedankt voor de tip! Zal 's gaan stoeien :) Btw, jouw foto is echt cool!!

@Deathchant en @Insolitus Ik zal eens kijken hoe het er recht uitgesneden uit gaat zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 311217 op 27-12-2010 15:08 . Reden: fotoreactie toegevoegd op Insolitus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De flare komt in jouw geval van de zon, die je in beeld hebt. Een zonnekap had je niet geholpen daar ;)
En jij ook bedankt (ook Makkelijk en t1mmy nog trouwens)!

@Royz: Ik heb de vorige niet gezien, maar het is zo een prachtfoto. Niets meer aan veranderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na de tips van @Deathchant en @Insolitus hier een versie (hopelijk) zonder lensflare.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5048/5296382775_59a5e1f0e7.jpg

Beter? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat is 'm! Vind je het zelf niet ook een stuk beter (voor relatief weinig moeite)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Ik vind de verbeterde lensflare versie van Junkdeluxe erg mooi! Die andere vind ik "overprocessed" (ik ben echt heel erg van de subtielere HDR's) :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Insolitus Inderdaad, helemaal mee eens! Had niet verwacht dat het vrij gemakkelijk zou gaan. Wel even met het idee gespeeld, maar het leek mij (te) moeilijk. Nogmaals dank voor de heads-up!

@citruspers Dank je! Ik ben ook voorstander van de subtielere HDR's (zie mijn eerdere post in topic), maar heb toch ook wel een paar mooie arty ones gezien. Dit was mijn eerste echt poging om wat getekende effecten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat je ook redelijk geluk hebt gehad met de plek waar de flares zaten. Het kan ook wel anders uitpakken ;(

Hier nog maar eentje dan, op kerstavond gemaakt. Het is een vrij subtiele tonemapping, voornamelijk om het groen wat beter naar voren te brengen:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5050/5297248671_23be1916aa_z.jpg
IMG_016970_Flickr by insolitus85, on Flickr

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 388598 op 28-12-2010 11:53 . Reden: oeps, iets te grote foto ]

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 09:02
@JunkDeluxe: Mooie foto, beter zonder lensflare idd. Die 2e van je vind ik ook mooi, alleen daar gloeit de brug mijns inziens wat te veel...
@Insolitus: Bizarre kleuren :D. Mooie compositie!

Mijn eerste poging met HDR, gemaakt in Photoshop CS5 (merge to HDR pro ding), met 3 exposures (-1, 0, +1) uit de hand geschoten. Ik hou niet zo van zo'n overdreven surrealistisch effect, dus heb 't gepoogd minimaal te houden. Er gebeurden wel rare dingen met de lucht...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5084/5305924799_7692bc042e_z.jpg
HDR under the bridge by dvdgrs, on Flickr

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Anoniem: 388598 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 11:51:
Hier nog maar eentje dan, op kerstavond gemaakt. Het is een vrij subtiele tonemapping, voornamelijk om het groen wat beter naar voren te brengen:
Dat is een grapje, neem ik aan? Subtiel is niet het eerste woord wat in me opkomt als ik die foto zie namelijk :P
(Ik denk dat ik hem in zwaar contrast zwartwit mooier zou vinden, maar de compositie zit snor).

@dvdgrs: Mooi, leuk ook hoe je tonemapping vooral de graffiti naar voren brengt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

citruspers schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:19:
[...]

Dat is een grapje, neem ik aan? Subtiel is niet het eerste woord wat in me opkomt als ik die foto zie namelijk :P
(Ik denk dat ik hem in zwaar contrast zwartwit mooier zou vinden, maar de compositie zit snor).
Hahaha, iedereen denkt dat ik die foto zwaar bewerkt heb, maar niets is minder waar. De tonemapping voegt echt zeer weinig toe aan het geheel. De foto is echt zo geschoten, ook met die kleuren.. alleen het groen was net te donker onderin zonder de tonemapping. Waarschijnlijk is de foto van dvdgrs zwaarder gemapped!

Als je het nog steeds niet kan geloven moet je zelf maar eens een kijkje nemen in het Landschaftspark ;)

@dvdgrs: Ook een mooie subtiele tonemapping ja. Waar de onderkant van de brug en de graffiti normaal te donker zouden zijn is het nu goed zichtbaar en inderdaad niet 'storend' of hyperrealistisch, waardoor het een beetje schilderij achtig effect krijgt :)
Mooie eerste poging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nieuwe uitdaging: HDR panorama....

Eerste poging was de bracketed foto's tonemappen om vervolgens van een panorama te genereren --> epic fail!

Andersom werkte het "iets" beter. Eerst de panorama's gemaakt in photoshop en daarna de 3 panorama's door photomatix gehaald. (er zit aardig wat ghosting in doordat photoshop niet consequent omgaat met het mergen tot pano's.., maar na een flinke resize zijn ze nauwelijks zichtbaar. voldoet voorlopig)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5246/5313841597_16b79245fa_z.jpg
IMG_2447_Flickr by insolitus85, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 09:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

citruspers schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:19:
[...]

@dvdgrs: Mooi, leuk ook hoe je tonemapping vooral de graffiti naar voren brengt.
Als het donker wordt gaat de (gekleurde)verlichting aan in dat park. Kan je erg bizarre kleurcombos opleveren. Dus als je dat niet weet is een 'jaja... niets aan gedaan hè' al snel geroepen :)

Onderstaande is een oudere van mijn kant (ook Landschaftspark Duisburg). Afgezien van de HDR is er kleurtechnisch niets (zwaar) overdreven.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3573/4560191072_8c11cd5b6a.jpg
Landschaftspark, Duisburg by Guillaume Raisonnable, on Flickr

@JunkDeluxe: zonder flare een hele verbetering om naar te kijken.
@Insolitus: De molen vind ik wel mooi. Vraag me alleen een beetje af hoe het met de scherpte gesteld is op groter formaat. Hij lijkt wat onscherp (kunnen ook mijn ogen zijn die net wakker zijn :) )
@Royz: mooi plaatje van het pand aan het water. Klueren ogen ook niet over-the-top.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

Ik reis momenteel door Zuid Amerika en probeer veel mogelijk HDR foto's te maken waar het mogelijk is.
Allemaal experimenteel dus :9 Kritiek is altijd welkom.
Ik schiet helaas alles uit de hand waardoor het soms wat wazig is.
Als ik een goede (kleine) tripod tegenkom koop ik deze maar voor nu:
  1. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3694&g2_serialNumber=4
  2. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3743&g2_serialNumber=4
  3. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3751&g2_serialNumber=4
  4. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3779&g2_serialNumber=4
  5. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3775&g2_serialNumber=4
  6. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3823&g2_serialNumber=4
  7. Afbeeldingslocatie: http://southamerica.renedissel.com/photogallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3807&g2_serialNumber=4

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 1322 op 03-01-2011 01:13 . Reden: Foto's genummerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 09:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@dycell: nummer ze even, dan levert wat makkelijker commentaar :)
Mooie platen alleen erg jameer dat er redelijk wat bij zijn die niet scherp zijn en /of bewogen aan de randen en in de hoeken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BlaTieBla: Ook een leuke foto. Vooral de compositie vind ik erg sterk.

Ik moet nog steeds een keer overdag (of eigenlijk 's avonds, maar wel voor de zon onder gaat) naar het Landschaftspark, wanneer ook de gebouwen open zijn. Slles was gesloten 's nachts/in de sneeuw.

En betreft de foto van de molen: Ik was vergeten dat mn ISO op auto stond.. eigenlijk is hij dus met enorm hoge iso gemaakt, wat zeker in de HDR nog extremer terugkomt. Met de ruis onderdrukking is er dus inderdaad wat scherpte verloren gegaan... Al heb ik toevallig een A2 formaat print liggen ervan, omdat ik zelf ook benieuwd was naar de print kwaliteit. Ik moet zeggen dat het nog best redelijk is als print. En op canvas is hij helemaal mooi, daar zie je de ruis niet meer.

@dycell: Monopods zijn ook makkelijk mee te nemen en scheelt ook al een hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Mijn allereerste HDR poging is dit geloof ik! 3 exposures en photomatix. Ik vind het jammer dat ik niet zo'n goede photoshopper ben, het liefst zou ik die flares rond de zon helemaal weghalen maar dat is niet aan mij besteed. Verder ben ik er wel trots op, het ging om het doel niet om het effect dus het is vrij subtiel.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5250/5320563078_14f7464118_z.jpg

@dycell Zooo zonde dat ze allemaal bewogen zijn. Ze zijn op zich zo mooi, maar je supercrispy bewerking gaat niet zo lekker met een onscherpe foto. Vraag me vooraf af of het op high-res nog goed aan te zien is zo.

@BlaTieBla lekkere kleuren :9

[ Voor 26% gewijzigd door Makkelijk op 03-01-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoiets bedoel je?

Afbeeldingslocatie: http://www.insolitus.nl/userdata/5320563078_14f7464118_z.jpg

Hooguit 15 min werk (is nu nog wel iets van te zien, rechtsonder is de flare niet helemaal weg enzo), maar dit is in 5 min gedaan.

Eigenlijk is het heel simpel, alleen moet je niet te bang zijn om het direct te verknallen. Ik schiet vaak genoeg uit, maar ctrl+z en je bent weer terug bij af.

Zoals ik dit aangepakt heb:

-kopieer de foto laag in PS;
-veeg wat heen en weer op de flare plekken met de spot healing tool (soms helpt een enkele klik beter, bij een grote veeg pakt hij de stralen van het ster-effect mee). negeer hier overigens de stralen, die komen in de laatste stap weer;
-wat echt niet wil lukken corrigeer je met de clone stamp;
-om de stralen te herstellen: ga naar het origineel en maak een zeer selectieve selectie per zonnestraal (exact de breedte en goede lengte). met de pipet selecteer je zowel de kleur van het begin als het uiteinde en gooi trek je er een gradient overheen. als je dit elke keer in een nieuwe laag doet die uiteindelijk bovenop komt te liggen krijg je bovenstaande effect;
-zie je toch nog vlekken, probeer dan eventueel nog de blur tool om die vlekken een beetje weg te poetsen.

klinkt heel uitgebreid, vergt ook wel enige oefening om tools te leren kennen en er vooral handig in te worden, maar dan heb je ook wat! en achteraf valt het altijd mee.

[edit]
vergeet ik mijn eigen foto.. nog een kinderdijk foto die ik vandaag pas onderhanden heb genomen:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5086/5320131991_86765b4e95_z.jpg
IMG_0035_Flickr by insolitus85, on Flickr

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 388598 op 04-01-2011 00:09 . Reden: eigen foto erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Mooie foto @insolitus, beter dan de eerdere imo. Dankje voor de tips, mooi gedaan idd. Grappig dat je het vliegtuig hebt weggephotoshopped ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
@Makkelijk: vind de toren nog erg donker. Juist met HDR verwacht je daar ook meer detail te zien.

@Insolitus: Mooie foto, mooie compositie. Had van mij iets lichter gemogen in de voorgrond. Lucht is echt vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Makkelijk: Ah, ik vond het al zo'n rare flare :)
@LinkinTED: Wat mij betreft ook ja, maar dan gaat er van alles uitbijten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 15:57

Mon0lith

Yes Herr Flick

Die van mij, allebei gemaakt in zuid-frankrijk.

1e het kanaal van Bessan.
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/7605/france2k.jpg

2e meertje Etang de l'Arnel, vlakbij het vliegveld van Montpellier
Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/2169/francey.jpg

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
@Monolith Bij die eerste vind ik het effect te extreem, de bomen en lucht zijn eng. De tweede is lekker. Prachtige lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 15:57

Mon0lith

Yes Herr Flick

Makkelijk schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:31:
@Monolith Bij die eerste vind ik het effect te extreem, de bomen en lucht zijn eng. De tweede is lekker. Prachtige lucht.
Bedankt voor je commentaar!
Ik vind zelf bij de eerste de bovenkant van de bomen en de lucht wel erg meevallen.
Rest is wel extreem maar niet zo extreem als sommige anderen die ik in dit topic voorbij heb zien komen :)

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 19:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Mon0lith: Ik verdwaal ook een beetje in de bladeren van de bomen, veel te druk. Verder is ie wel goed :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

(@monolith)

Het probleem met de 1e is inderdaad dat de bladeren hun schaduwen/contrast te ver zijn verloren, de diepte is er uit. het water en de boot vind ik wel mooi. (en de donkere vlek in dat kleine stukje lucht zou je weg kunnen werken)

Bij de tweede foto heb ik lang zitten kijken wat ik er nu van moest vinden en ben ik eindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het water en de lucht gewoon niet bij elkaar vind passen. met name door de 'wazig' ogende lucht (lijkt op lange sluitertijd, maar komt waarschijnlijk door de hdr merge) en jet water dat nog wel scherp oogt.

Dit is iets waar ik zelf ook aardig mee heb zitten stoeien. Uiteindelijk vond ik zelf de beste oplossing voor deze situaties de originele RAW in PS oid over- en onderbelichten en daarna deze mergen. Eerst was ik bang voor teveel ruis hierbij, maar achteraf vind ik dat wel meevallen. De echte donkere stukken kunnen wel uitbijten, maar die kan je dan weer vanuit je huidige foto overnemen. (ja het wordt zo een hele puzzel :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
Om maar toch bij Kinderdijk te blijven ;). Lange tijd geleden dat ik weer eens wat gepost heb. Maar dit was met als doel een subtiele HDR te maken, voor mijn gevoel is dit wel redelijk gelukt.

Afbeeldingslocatie: http://fc01.deviantart.net/fs70/i/2011/008/5/9/kinderdijk_in_hdr_by_tenbult-d36p1je.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caferacer_750
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 14:38
hoi,
wat mij vaak opvalt is dat er op meerdere fora met betrekking tot hdr altijd wordt geschreven over te extreme bewerkingen en dat dat vaak als onkunde wordt afgedaan.
ik geef de voorkeur wel aan te overdreven bewerkingen en zal er dan ook 2 posten die mij wel bevallen.
toch wil ik graag kritiek op wat ik hier post.
@insolitus wat een geweldig panorama ook leuk dat je website op het gebouw gezet hebt. (best echt)
@iedereen hoe verkomen jullie vaak de teveel aanwezige ruis?

caferacer
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_86YQ3LnHW28/TSl6KvomwcI/AAAAAAAACFk/dmp3QRl-ewg/s800/ls1024.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_86YQ3LnHW28/TSl6Kiy_ESI/AAAAAAAACFo/HWuMmTCDwV8/s800/ls11024.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@caferacer_750: Die eerste vind ik wel mooi maar die tweede is echt overdone. Het is in mijn ogen bijna zo erg dat ik het niet meer herken als een foto maar eerder als een soort van schilderij oid :P

En eh, ruis? Simpel, niet op zulke hoge ISO's schieten. Liefst onder de 400 houden, dan krijg je meestal geen ruis. En als dan je sluitertijden te lang worden, gewoon wel iets hogere ISO nemen en de ruisreductie van bijvoorbeeld Lightroom toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsoN72
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 12:18
@Silvermoon: Prachtig! Ik knoei ook tegenwoordig regelmatig met HDR (photomatix) maar gebruik het alleen om foto's er uit te laten zien zoals ik het op dat moment ook met mijn eigen ogen heb gezien (dynamisch bereik van onze ogen is nu eenmaal niet te evenaren met een camera). Dat is je hier wat mijn betreft heel goed gelukt.

@caferacer_750: De eerste vind ik toch ook erg mooi. Lekker dramatisch zonder kunstmatig over te komen. De tweede vind ik wat minder, lijkt trucage (door de wat heftig toegepaste tonemapping, alsof de lucht later is toegevoegd). Ik zou die foto wel een keer willen zien maar dan terughoudend bewerkt zoals die van Silvermoon. Zou ik in ieder geval meer kunnen waarderen. Het onderwerp vind ik namelijk wel weer interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caferacer_750
@CrimsoN72

minder bewerking krijg ik echt niet voor elkaar>:)
de lucht is gewoon authentiek. geschoten met een 50mm op f10 iso100
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_86YQ3LnHW28/TSmE0exttGI/AAAAAAAACF8/EkN-fIMtiXk/s800/vtw%20v_02.jpg

CR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsoN72
Veel beter! (vind ik dan) Misschien een tikje donkerder en/of ietsje meer saturatie (echt maar een heel klein bitteke)... Maar wat vind je er nu zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Silvermoon: HDR is wel te zien, maar niet heel nadrukkelijk aanwezig, dus wat dat betreft heb je je doel bereikt denk ik. Leuke compositie ook.

@caferacer_750: Mijn mening over hyperrealistische hdr bewerkingen is dat het heel erg van de foto afhangt of het mooi wordt of niet. Wat dat betreft ben ik het wel met CrimsoN72 eens. De 1e foto is zeer zeker geslaagd. Heb ik simpelweg niets op aan te merken, petje af :)

Van de 2e foto vind ik versie 1 ook iets te heftig. Tweede versie is wat flets en ik denk dat door de schaduwen wat donkerder te maken dit effect al afneemt.

Goed gezien van de website trouwens! Ik probeer het vaak onder/boven gecentreerd te plaatsen, maar op het panorama kwam dat nogal storend over en zag ik opeens een grote kale plek op dat gebouw.. Ik denk dat ik vaker zulke plekjes ga zoeken om het subtiel in te verwerken.

En betreft de ruis: Ik probeer ALTIJD met ISO 100 te schieten. Als ik iets met HDR wil heb ik toch al een statief bij me en maakt de sluitertijd niet zo heel veel uit (tenzij je snel bewegende wolken hebt, dan krijg je die vervelende bewegingsonscherpte na het samenvoegen). Verder kies ik in Photomatix standaard Reduce noise on merged image (Strength 100%). Dit is dan vrijwel altijd voldoende. Mocht het een hele donkere foto zijn wijk ik nog wel eens uit naar Reduce noise on source images (tot 200%). Kwestie van experimenteren en kijken wat je eruit kan halen zou ik zeggen. Laatste optie is de neutrale RAW afbeelding pakken en de exposure daarin aanpassen, opslaan als tif oid (dat je in de tussentijd niet teveel verliest) en deze daarna samenvoegen in Photomatix. Ik had één foto waar erg donkere plekken in zaten en die met ISO 400 geschoten was... Dit viel zo enorm tegen met 3 foto's.. En ik denk dat het kwam doordat de ruis op alle 3 blijkbaar anders was. Na de verschillende nabewerkte versies van de ene foto te gebruiken was de ruis opeens stukken minder en vond ik het ook nauwelijks afbreuk doen aan de kwaliteit van de tonemapping (ik was hierbij bang voor details die toch verloren zouden gaan, uitbijtingen...)

Tot slot moet ik toch even kwijt dat je over HDR altijd verdeelde meningen zal houden. De één vindt hyperrealistische bewerkingen wel mooi, de ander niet. Een derde persoon vindt HDR afbreuk doen aan de kunst van het fotograferen... En een ander gebruikt HDR om weer te geven wat onze ogen werkelijk zien (zoals CrimsoN72 zegt: dynamisch bereik van onze ogen is nu eenmaal niet te evenaren met een camera).

Voor alles zijn voor en tegen argumenten te vinden, maar uiteindelijk draait het om wat je zelf leuk/mooi vind, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoeveel sourcefoto's gebruiken jullie eigenlijk voor HDR's? Ik altijd drie.

Waarom zou je er eigenlijk meer gebruiken? Ik bedoel, als in in welk opzicht verandert het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caferacer_750
vindt mijn eerste versie toch nog wel beter.
echter heb ik ook nog ooit een keer een donkere versie gemaakt en dat vind ik de beste.
maar die is ook vet overdreven.
@compizfox,
meestal gebruik ik 3 sources maar dit ligt meer aan de beperking van mijn camera.
het schijjnt dat je met bepaalde nikons meer dan 3 bracketings achtereen kan maken.
heb het wel eens geprobeerd met 5 of 7, telkens handmatig de sluitertijd aanpasen.
maar dan moet je camera stevig op een statief staan.
en heb de meerwaarde van 7 sources nog niet van kunnen ontdekken
eigenlijk vind ik een afstandsbediening onmisbaar. zeker als je binnenshuis met langere sluitertijden werkt.
@insolitus,
ja smaak is vrij persoonlijk. ik fotografeer voor mezelf en bewerk ik zoals ik ze het mooist vindt
en dat is echt niet altijd de extreemste manier.

CR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

caferacer_750 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:18:
vindt mijn eerste versie toch nog wel beter.
echter heb ik ook nog ooit een keer een donkere versie gemaakt en dat vind ik de beste.
maar die is ook vet overdreven.
ik vind stiekem je 1e versie ook beter. durf het bijna niet meer te zeggen in dit topic waar mensen tegen overdreven toning zijn ;). Maybe komt het omdat ik kleurenblind ben foto's snel als flets kan zien :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik voel me vereerd om er tussen te mogen staan, iedereen bedankt!
HOTSHOTS Q4 2010

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1717 op 10-01-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsoN72
Anoniem: 1717 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 14:32:
Ik voel me vereerd om er tussen te mogen staan, iedereen bedankt!
HOTSHOTS Q4 2010
Gefeliciteerd! Was ook een erg mooie foto. Opvallend trouwens dat graffiti best vaak een dankbaar onderwerp is voor HDR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 11:26
Mooie foto's staan ertussen! Zelf ook een poging gedaan tot HDR, i.c.m. een Fader ND:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5121/5357043247_d963f4ae5a_z.jpg

3 afbeelding, bewerkt met HDR Efex Pro

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie plaat! Maar werd je camera nat? Er zit zo te zien spetters op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35
Eerder een enorm smerige sensor zo te zien... Haartje en spikkels boven de 'rotsen', ook op je andere foto's uit je flickr stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
ThomasW schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:32:
Eerder een enorm smerige sensor zo te zien... Haartje en spikkels boven de 'rotsen', ook op je andere foto's uit je flickr stream.
Thanx :)
Anoniem: 388598 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:25:
Mooie plaat! Maar werd je camera nat? Er zit zo te zien spetters op :P
Sensor is redelijk vies, maar met HDR lijkt dit heel erg versterkt te worden. Heb al heel wat spots weggewerkt. Gisteren maar een Arctic Butterfly besteld, want een schoonmaakbeurtje kan 'ie wel gebruiken.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Na lang wachten: HDR Video!

http://www2.warwick.ac.uk...university_of_warwick.m4v

Ik voorzie mooie films...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@tommyz Cool zeg, gaat adt makkelijk? HDR met ND filters? Nooit geprobeerd eigenlijk :)

Een van mij:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5010/5365052442_0d7d63c418_z.jpg
2011 // Noord AA by RoyzNL, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
He is dat bij Zoetermeer? Je schrijft namelijk Noord AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@Royz Nee, niet moeilijk, je moet alleen best lang wachten wanneer de foto met de langste sluitertijd gemaakt wordt :) Wel grappig, want de overbelichte foto had niet van die mooie 'lange sluitertijd golven'; als je de foto's over elkaar heen legt zie je er niets meer van.

Jouw foto is bij boerderij 't Geertje genomen, toch? Bekend terrein ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
Inderdaad heel erg bekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Prachtige techniek! Ik ben echt benieuwd wat vele creative mensen bij bijvoorbeeld vimeo er mee kunnen doen. Laat maar komen naar de consumenten, semi pro camera's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@servertje en tommyz haha... zijn we stadsgenoten? :+. Leuk om te horen, gebied is erg mooi daar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Jep, Buytenwegh. Noord-AA is wel een mooi gebied (voor Randstad begrippen ;) ), maar ben er wel een beetje op uitgekeken.

Flickr

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
~~~[html]Ook hier mag je reacties geven op je voorganger, dat houdt het topic waardevol~~~[/html]