[Testcase] Sint Jozef Kathedraal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Mooi onderwerp, vind wel dat er een stuk of vijf een scheetje beef zijn... De laatste vind ik erg goed geslaagd! Schaduwen zijn wel erg hard.

[ Voor 11% gewijzigd door Joor op 07-04-2010 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Sommige fotos zijn nadien recht gezet, bij de andere vond ik het niet storend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Veel 'overzichts' shots van de structuur en architectuur van de kathedraal, op een stuk of 3 na (die erg nice zijn overigens): ik had zelf toch graag nog iets meer detailshots van bv de ramen, beelden en schilderijen gezien :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas dat je niet linkt naar grotere platen. Dat maakt het aanmerkelijk makkelijker om ze te bekijken.

Foto 1 is imo overbodig. Ik snap de bedoeling, maar dat komt imo beter tot zijn recht in een foto als foto 2.

Foto 2: leuk, maar iets teveel ruimte links, en een tikkie scheef.
Foto 3: bij dit soort shots is het zooooo belangrijk dat ze recht staan. De foto valt wat naar rechts en daarom ben ik afgeleid. Het is uitermate lastig om hem goed recht te krijgen en ik adviseer je om in dit soort situaties altijd een extra foto te schieten waarin je meer ruimte overhoudt om te croppen.
Foto 4: Goed standpunt, goede belichting, lekkere stervorming in de lampen! Tikkie scheef (weer naar rechts) though en wellicht de volgende keer nog meer groothoek en meer van het plafond meepakken. Desnoods een panorama schieten!
Foto 5: prima :)
Foto 6: goede belichting, maar niet zo spannend. Ik heb de indruk dat er rechts meer ruimte was geweest. Links vind ik niet zo spannend.
Foto 7: te donker en een onduidelijk onderwerp!
Foto 8: scheef en was misschien beter geweest in een detailopname
Foto 9: een beetje een standaard kiekje. Wellicht was ie interessanter geweest van dichterbij met een standpunt dichtbij het hoofd of bij de voeten. Mijn aandacht wordt een beetje naar rechts getrokken van het tafereel af.

Al met al een goed belichte shoot met een aantal lekker platen erin. Let even op de stand van je camera en houdt wat extra ruimte over om te croppen. Verder even goed kijken naar details ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
@Remy: In die kritiek kan ik mij vinden. Maar het was zo aanlokkelijk om te proberen al die groteske pracht vast te leggen in plaats van de details, dan vergeet je de kleine details al snel. :P

@mig29: Ik heb je kritiek eens bekeken per foto en ben het vrijwel volledig met je eens. Ik baalde ook erg toen ik thuis kwam en zag dat sommige foto's scheef waren, misschien toch wat teveel vertrouwd op het statiefwaterpas.. Ook goed wat je zegt over linken naar groot, zal mijn post zo even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip voor de volgende keer: gebruik je liveview en zet de grid aan. Je hebt dan hulplijnen waardoor je beter kunt inschatten of je camera recht staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Bedankt voor de tip! Is live view toch nog ergens goed voor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpartanArmada schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:38:
Bedankt voor de tip! Is live view toch nog ergens goed voor. :+
Live view icm een statief is uberhandig.

Na nog eens gekeken te hebben zie ik verschillende kleuren. Het lijkt me bijna alsof je de witbalans per foto hebt gedaan. Ik vraag mij af of het niet beter was geweest om ze allemaal met dezelfde WB setting te hebben bewerkt. Je krijgt dan consistentere kleuren en meer eenheid in je beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Sorry dat ik het een beetje snel doe:
Met name nummers 3, 4 en 8 vind ik heerlijk van kleur, de rest is naar mijn smaak wat koel voor een kerk. Ik vind de foto's van het altaar en koor erg druk. Dat is niet erg, zo is het namelijk gewoon, maar ik ben zo benieuwd naar al die details. Die zou ik zo graag in latere foto's terug zien komen. De foto's in het topic hier zijn haarscherp maar als ik op de Flickr-linkjes klik, komen sommigen (mn 3) er niet zo scherp uit als ik hoopte.

Al met al een gewoon een hele mooie serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Ik heb in de OP enkele foto's verwijderd en één verwijderd, opdat het -in mijn optiek- een mooier geheel wordt.

@mig29: Ja, dat klopt. Persoonlijk vind ik dat altijd mooier maar ik kan me wel vinden in dat het dan minder een geheel is.

@BeF-Bacchus: Bedankt voor de input! Foto 3 vond ik achteraf overigens zelf ook niet zo mooi, hij is uit de serie verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:30
Ik vind het een mooie serie. Goed belicht, lijkt me erg lastig om de balans te vinden tussen de verlichte stukken en de donkere stukken. Ik vind de overzichtsfoto's naar het altaar toe soms iets te druk waardoor er dingen wegvallen. Daarom sluit ik me wel bij BeF-Bacchus aan dat ik wel iets meer details zou willen zien. Ik vermoed alleen dat je, zoals in veel kerken, niet in het gedeelte bij het altaar mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
jip_86 schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:01:
Ik vind het een mooie serie. Goed belicht, lijkt me erg lastig om de balans te vinden tussen de verlichte stukken en de donkere stukken. Ik vind de overzichtsfoto's naar het altaar toe soms iets te druk waardoor er dingen wegvallen. Daarom sluit ik me wel bij BeF-Bacchus aan dat ik wel iets meer details zou willen zien. Ik vermoed alleen dat je, zoals in veel kerken, niet in het gedeelte bij het altaar mag komen.
Dit laatste was helaas correct. Toch vond ik het al een hele privilege om zo in de kerk rond te mogen lopen en foto's mogen maken zonder dat er verder mensen waren behalve wat medefotografen. :) Verder bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armada. schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:42:
zonder dat er verder mensen waren behalve wat medefotografen. :)
:?

Vertel eens wat meer over de achtergrond van je shoot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:30:
[...]

:?

Vertel eens wat meer over de achtergrond van je shoot dan.
Ik doe een geweldige cursus aan de Volksuniversiteit van Groningen. De docent had een connectie met iemand bij de kerk, waardoor ik en 4 anderen twee uren lang(!) daar foto's mochten maken. We hadden erg geluk met het licht, we begonnen om 19.30 en toen scheen er nog heel warm licht door de glas-in-lood-ramen. Helaas heb ik dat niet kunnen vastleggen zoals ik wilde. Al met al vond ik het echt een geweldige ervaring die mij erg heeft aangespoord om op sommige plekken gewoon te vragen wat er mogelijk is qua het fotograferen, of misschien nog bepaalde dingen toch wel mogen en zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is overigens erg onhandig om de serie uit je OP te vervangen. Mensen die het topic er op na slaan missen dan de strekking van het commentaar. Ook voor jezelf is het wellicht onhandig. De volgende keer kun je imo beter updates in het topic zelf doen. Mocht je je OP willen bijstellen, dan zou je een nieuwe post in het topic kunnen maken met een nieuwe OP :) Als het helemaal vervangen wordt, dan is een nieuw topic misschien zelfs beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Daar kan ik me in vinden. :-) Achteraf gezien snap ik ook niet waarom ik het zo heb gedaan. Bij een eerdere revisie van een andere testcase deed ik het ook in een aparte post.
Pagina: 1