Laat ik ook eens eventjes een 'spannende' savegame van me laten zien. Deze heb ik gister en eergister even snel opgebouwd. Gewoon 5 uur achter elkaar spelen schiet wel op.
Als eerste de setting. Ik heb gekozen voor een 256x256 map. Een vriend van me had in een veel oudere openttd versie die map helemaal vol gestampt met treinen. 178 treinen van elk 9 vakjes lang. Dat is nogal een gedoe om die in goeie banen te leiden, want ze gaan voornamelijk naar een factory station, en een dicht bij gelegen staal station.
Ik denk, dat kan beter, en ben met m'n eigen game begonnen. Ik weet nog een paar dingen van zijn game dat het heel vlak was, en dat hij klaagde dat een standaard hoogte van 1 te laag is eigenlijk. Als je ingewikkelde junctions gaat bouwen schiet je al snel te kort. Ik ben dus maar begonnen met een scenario te maken voor me zelf. Erg hoekig, maar toch:
Screenshot
Betekenissen:
Steel = staal station
O = Olie bron
Or (R is beetjefout getekent) = Oil rafinaderij.
F = Farm
C = Coal
I = Iron
W = wood
Fa = Factory
Saw = Hout zagerij
P = Power
Als ik heb aangegeven W,c betekent het dat er wood en coal daar vandaan komt. De industrien worden plaats ik zelf, want met wat geld cheats is er geld genoeg

. Het gaat hier niet om het leukste begin of leukste scenario, gewoon om het druktste netwerk. Voor de moeilijkheid heb ik er wat kanelen tussen gepropt van 5 a 10 sq's. Dit is soms echt een bottleneck, maar dat zie je zo.
Dus, het bouwen begint. Ik ben eerst begonnen met de hout lijn vanaf helemaal onderin de map. Vervolgens een coal lijn aangelegd. Zodoende heb ik een beetje al grote lijnen aangelegd zodat ik verder kan bouwen.
Daarna heb ik de farm links aangesloten, en een factory. De lijn van die farm naar de factory liet ik eerst langs de zagerij lopen. Die was niet zo'n succes, want al gauw raakte het een beetje verstopt daar. Voordat ik dat door had, had ik ook al een staal station gebouwd, en de I's aangesloten. Ik ging nog vrolijk verder om de laatste F (helemaal in het noorden van de map) aan te sluiten. Maar als je bedenkt dat ik vaak 3-4 industries er neer zet die ik elk tot de maximale productie heb gecheat, heb je toch veel treinen nodig om dat te vervoeren.
Ik heb daarom 10 tiles lange treinen, met 2 locomotieven. Dit is niet zo erg lang dat het onmogelijk is om een goeie bocht op zo'n kleine map te maken, maar niet te kort om straks met duizend treinen uit te komen. Normaliter bouw ik ongeveer 10 - 20 treinen per type goederen per station. Ik streef naar ongeveer 50% a 60% vervoert. Meer is altijd beter. Als je een beetje gaat tellen, kom ik op 12 verschillende lijnen uit. Nou is 12 x 15 (gemiddelde) al 180 treinen. Dat is gewoon ontzettend veel voor zo'n map, en hier bij is goods nog niet mee gerekend. Ook is de concentratie treinen dat op sommige plekken rijdt ontzettend groot, en dan krijg je dat eilandjes niet worden geasfalteerd, maar gerailiseerd:
Screenshot
Screenshot
Dit is het stukje bij de zaagerij. Hier komen veel treinen van het noorden omdat daar een olie station staat en een farm. Daar naast komen er ook nog treinen naar de zaagerij. Tevens staat er op het eiland zelf ook nog een station met een farm en ijzer.
Merk overigens op dat ik zo weinig ruimte daar heb, 2 stukjes rails over elkaar heb gebouwd. Zie het bruggetje
Met zoveel treinen is het eigenlijk allemaal voorsorteren. De meeste lijnen die daar lopen zijn eigenlijk lijnen die direct voorgesorteerd zijn vanaf het vorige kruispunt of station. Ik probeer zoveel mogelijk rails te proppen op zo weinig mogelijk ruimte, met zo min mogelijk krappe bochten en lange tunnels etc.
Genoeg gepraat. Hier nog meer screenshots:
Screenshot
In dit screenshot gaan de treinen veel al naar rechtsboven. Dat is richting de factory, en richting het staal station. Daar is vervolgens een kruispunt:
Screenshot
Bij dit kruispunt komen de treinen van de vorige met die van af de zagerij bij elkaar. Naar rechtsboven is richting het staalstation. Het spoor wat rechts van deze screenshot eindigt is de ingang en uitgang naar de factory:
Screenshot
Over dit gedeelte ben ik nog niet te vreden. De ingang en uitgang sporen van het station zijn naar mijn mening te klein. Treinen die het station inrijden verstoppen de gehele lijn, omdat de uitrij stroken wat klein zijn. Dit gedeelte staat hoog op het lijstje om helemaal overnieuw gedaan te worden.
Het andere stukje, wat naar het staal station gaat is dit:
Screenshot
Dit is ook een van de drukste punten. Het probleem is dat dit kanaal breder is dan ik had gewenst. Voordat een brug weer vrij gegeven wordt is er al weer een andere trein voor de brug. Daarom heb ik voor de bruggen al zoveel mogelijk voorgesorteerd, zodat kleinere groepjes treinen 1 a 2 bruggen hebben. Het voordeel hier van is dat de concentratie op 1 brug drastisch omlaag gaat.
Screenshot
Dit is het kruispunt richting nog wat kleinere stationen (olie en de stad drop). Verder op deze lijn is het drukke staal station. Eigenlijk is deze lijn zo ontworpen dat de treinen die rechtdoor blijven gaan (richting staal station) de hoogste prioriteit hebben. De andere lijnen zijn maar zijwegen, die zo mogelijk moeten wachten.
Screenshot
Het staal station is niet echt high-tech omdat het in 2'en is opgesplitst. Geen close-up plaatje dus.
Screenshot
Hier is het olie drop station, en nog een farm bron. Hier lopen weer een heleboel bruggen voor een relatief laag hoeveelheid treinen wat er heen gaat. Dat komt omdat het ook alweer allemaal voorgesorteerd is.
Screenshot
Screenshot
De rest, hier nog het hout/coal station helemaal onderin de map. Het station is wat ongelukkig geplaatst, en daarom loopt de main line er onder door. Meerdere tunnels moet het wachten totdat de tunnel is vrijgegeven proberen te verhelpen. Het is wel een chaos geweest om de in en uitritten van het station aan te slutien. Dit stukje staat ook op het lijstje om helemaal over nieuw te doen. Gelukkig is het hier relatief rustig, dus niet zo'n hoge prioriteit.
Screenshot
Het coal station. Je ziet daar overigens ook wat depots omdat ik van plan ben even alle treinen van het netwerk af te halen zodat ik alles grondig kan verbouwen.
Screenshot
Het overzicht plaatje, met alle 'drop' fabrieken die er zijn. Het aantal vervoerde goederen ben ik nog niet tevreden over, maar dan moet ik eerst capiciteit weer vergroten aangezien die op sommige plekken nog steeds erg droevig is

.
Screenshot
Het overzicht in de map viewer. Zoals je kan zien staat het een beetje vast bij de factory ingang

Komt omdat ik er achter kwam dat een goederen drop station niet goed aangesloten is, en die treintjes maar wat rondjes reden op rustige punten in het netwerk. Resultaat: veel minder drukte.
Overigens, een tijdje terug spraken we nog over het organiseren van een wedstrijd. Heeft iemand hier nog animo voor? Het lijkt me wel leuk om te doen na eind mei. Dan zijn alle examens hier afgelopen, en heb ik genoeg vrije tijd.